QFT! Danku!quote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Als de maatschappij toleranter wordt voor 'anders', dan behoor ik zelf zeker tot degene die er voordeel bij heeft. Dus laat ik me graag overtuigenquote:Op maandag 21 maart 2011 14:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik zie het anders.
Bij 'ziek' bevindt iemand zich in een ongewenste toestand, en moet er moeite gedaan worden om hem naar een gewenste 'normale' toestand te krijgen. De aanpassing komt dan bij de zieke te liggen, hij moet genezen. Evt met hulp.
Bij 'anders' is degene fijn zoals hij is. En als mensen die 'anders zijn' zich niet thuis voelen in het bedrijfsleven is het het bedrijfsleven dat zich moet aanpassen. We schilderen allochtonen toch ook niet wit?
Nee, want voor een ziekte draag je meestal geen schuld.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:20 schreef Swiffer het volgende:
Ik vind dat je met ziekte in de context die we volgens mij met zijn allen bedoelen een soort van dader wordt..
Door wie?quote:Op maandag 21 maart 2011 15:25 schreef Swiffer het volgende:
D0h, maar je wordt wel als schuldig bestempeld!
Dan hebben ze nog niet duidelijk weten te maken, waarom de zieke daaraan schuld heeft. Juist als je in deze situatie geen rekening wenst te houden met iemand anders, dan laat je jezelf kennen als een extreem egoistisch persoon.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:27 schreef Swiffer het volgende:
Door de mensen die wensen geen rekening te houden met anders zijn. En je dus bestempelen als ziek, zodat het hun zaak niet meer hoeft te zijn, de zieke lost zijn eigen shit maar op, en past zich maar aan, of dondert op.
zoiets?
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:06 schreef deelnemer het volgende:
Maar om toch nog even de advocaat van de duivel te spelen. Als 'anders' betekent dat er een uitzondering voor je wordt gemaakt, dan is dat een vorm van ongelijke behandeling.
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mijn hele doel is nu juist om het uit die uitzonderingspositie te krijgen.
Is een vrouwentoilet een uitzondering? Is een vegetarische lunch een uitzondering? Een stewardessen uniform met broek i.p.v. rok voor een steward?
Dat wordt niet als 'ongelijke behandeling' gezien. Dat dat er rekening wordt gehouden met bepaalde wensen van bepaalde groepen werknemers is gewoon vanzelfsprekend.
Juist!quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, dat zijn allemaal uitzonderingen. Maar de lading die een bepaalde uitzondering krijgt, is afhankelijk van het de waardering die mensen eraan toekennen. Het komt er op neer, dat je pleit voor een maatschappelijke herwaardering van autisme, zodat iedere bedrijf het vanzelfsprekend vindt om er rekening mee te houden.
Ja, dat is helaas wel zo.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:25 schreef deelnemer het volgende:
Nu doen bedrijven dat alleen als ze er voordeel bij hebben. Vrouwen vormen de helf van de bevolking. Je kunt het als bedrijf niet verooorloven deze groep uit te sluiten, dus moet je er wat mee. Bij autisme zal dat ook gebeuren als deze mensen hard nodig zijn. Anders is het alleen afhankelijk van fatsoen en dan gebeurt er vaak niks. Dat treft niet alleen voor autisten, maar ook oudere werknemers, etc. Het probleem is dus veel algemener.
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.quote:Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef kleine-pooier het volgende:
sorry dat ik het er zo lomp ingooide. Maar ik ben heel erg benieuwd naar wat mensen hier over schizofrenie denken.
Want het schijnt de ergste persoonlijkheidstoornis te zijn. Alleen ik ben niet zo heel goed met de moeilijk woordjes. Dus als het zou kunnen een redelijk simpele uitleg over schizofrenie en hoe jij hier tegen aan kijkt. En of mensen met deze aandoening volgens jou normaal zouden kunnen functioneren in de samenleving.
met name swiffer.
wat vind jij hier nou van?
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=822quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:38 schreef kleine-pooier het volgende:
Dat hallucinatie gebeuren wanen en paranoia wist ik ook wel.
Maar dat vind ik nog steeds een vage beschrijving. Ik bedoelde meer in de zin van. Waaraan kun je zien, merken dat iemand schizofrenies is.
Schizofrenie is geen persoonlijkheidsstoornis, maar een aangeboren 'afwijking'.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 00:58 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
[..]
Iemand die een schizofrene persoonlijkheidsstoornis heeft; heeft vaak moeite met het inzien van de realiteit. Het kan hierbij gaan om audio-, fysieke-, visuelehallicunaties. Paranoia, psychoses, wanen, achterdocht, betrekkingswaan, depressie, fobiën en angsten, dwanghandelingen, et cetera.
Mensen die hieraan leiden, zullen er nooit van kunnen genezen, maar met medicatie is het in veel gevallen wel te onderdrukken en dan kan de betrefende persoon nog redelijk normaal functioneren. Maar een groot deel van de mensen met een schizofene stoornis zullen nooit echt of helemaal niet mee kunnen komen in de maatschappij.
Ik leid zelf waarschijnlijk aan een schizofrene persoonlijkheidsstoornis, dus ik weet een beetje hoe het voeld.
Het is een moreel standpunt (geen objectieve waarheid). Een moreel standpunt waar ik het mee eens ben. Laten we een actie groep oprichten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
wbt het psychose deel vind ik een schizofreen wel degelijk ziek.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Wat kan ik er van vinden? Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar blijf er bij dat de werkomgeving zich ook aan moet passen aan diegene die anders is. Ieder evenredige kansen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |