quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:45 schreef Culthit. het volgende:
Ik denk trouwens dat de huidige tendens is dat als je afwijkt van de norm je nu sneller als ziek of abnormaal bestempeld wordt.
Vond ik wel een eigen topic waard.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, klopt. Hele slimme mensen zitten nu thuis omdat ze het etiket 'autisme' opgeplakt hebben gekregen. De maatschappij ziet dat als ziekte en daarom is men huiverig zo'n 'zieke' aan te nemen. Daar zit je dan, hoogopgeleid, met zo je eigen dromen op 900 euro pm! Frustratie ten top.
Ik denk dat veel van deze mensen niet ziek maar gewoon 'anders' zijn. Zelfde geldt voor ADHD. Het lijkt me wel een goed idee om deze dingen niet langer als ziekte te behandelen, om zo een mentaliteitsverandering tot stand te doen komen. Homoseksualiteit was ook ooit een ziekte.Schrap het maar uit die DSM.
Ook mensen die niet al te slim zijn maak deze maatschappij graag tot patient. Met een IQ dat 15 punten onder het gemiddelde ligt ben je al 'licht verstandelijk gehandicapt'. Dat is 15% van de bevolking!
Zelfs hoogbegaafdheid wordt hier als 'probleem' gezien, de lobby voor hoogbegaafden probeert ons vooral ervan te overtuigen hoe 'zielig' ze wel niet zijn.
Ik ben niet tegen het label an sich, 'homo' of 'vrouw' is ook een 'label'. Waar ik moeite mee heb is dat het meteen als 'handicap' wordt gezien.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:38 schreef Suphomes het volgende:
Ik denk het wel, tegenwoordig moet alles een label hebben.
Want?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef The_Sperminator het volgende:
Deze maatschappij zou mensen wel wat sneller mogen aanmerken als zijnde ziek.
Er lopen helaas veel te veel malloten op straat rond i.p.v. dat ze achter slot en grendel zitten.quote:
Ja, maar dat komt denk ik omdat de maatschappij toen helemaal geen geduld had met mensen die afweken.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:39 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk dat vroeger de meeste autisten het veel erger hadden dan nu.
Persoonlijk ken ik iemand met asperger en zij worstelde erg met zichzelf. Door een zelfmoordpoging, depressieve gevoelens en paniekaanvallen is uiteindelijk besloten om te achterhalen waar dat vandaan komt. Toen is gebleken dat zij asperger heeft en later nog dat ze ook hoogbegaafd is. Ze vond dat eerste heel erg omdat ze toen zeker wist dat ze anders was dan anderen, en 'abnormaal' of 'gestoord' zoals ze zelf zei, maar door dit inzicht weet ze er inmiddels goed mee om te gaan. Doordat het erkent is mag zij ook langer over haar studie doen en andere hulpdingen, anders had zij nooit kunnen gaan studeren en was ze ook mss wel geeindigd met een uitkering.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen. Wat ik me dus afvraag is of mensen het niet gewoon fijn vinden om zich achter een label te kunnen verschuilen, of dat ze er misschien wel trots op zijn.
quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen het label an sich, 'homo' of 'vrouw' is ook een 'label'. Waar ik moeite mee heb is dat het meteen als 'handicap' wordt gezien.
We zijn allemaal verschillend!
Klopt, velen leggen er sterk de nadruk op, voelen zich trots op hun anders-zijn. Op een bekend Asperger-forum kunnen ze zich heel goed achter hun diagnose verschuilen. Ze noemen zichzelf Aspies. En nee, met een Asperger kan sowieso wel 2 dagen van 4 uur werken moet je niet aankomen. Ik kreeg een gordel van kritiek over me heenquote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen. Wat ik me dus afvraag is of mensen het niet gewoon fijn vinden om zich achter een label te kunnen verschuilen, of dat ze er misschien wel trots op zijn.
Daar kom ik vooral mee op de proppen omdat ik ook mijn labels heb, maar daar normaliter niet mee te koop loop. Ik heb ze gekregen en besloten er alleen voor mezelf iets mee te doen, zonder de 'hulp' van anderen. Misschien wel omdat ik niet gezien wil worden als gehandicapt. Ik ben me namelijk wel bewust van het mogelijke negatieve effect van een bepaald label.
...
Maar maken zij zichzelf ziek? Doet een homo die zijn geaardheid vermeld dat? Hem noemen we niet ziek.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik ken echter ook genoeg mensen bij wie hun label al ter sprake komt bij een eerste kennismaking, als een soort van unique selling point. ADHD bijvoorbeeld lijkt soms wel hip te zijn. Dus bij wie leg je dan de schuld als het gaat om mensen met een dergelijk label 'ziek' noemen? Bij 'de maatschappij', of bij de mensen die graag benadrukken dat er iets mis met ze is?
Lastig. Het ligt eraan hoeveel last een persoon ervan heeft.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar wanneer ben je dan wel ziek?
Is depressie een ziekte, of is dat gewoon hoe iemand is? En borderline dan? Bipolaire stoornis? Die mensen hebben het zwaarder dan menig ander persoon om gelukkig te zijn. Het gevaar is wel dat ze hun stoornis als een excuus gaan gebruiken wanneer ze het als 'label' krijgen. Maar als dit stoornissen zijn, of abnormaliteiten, dan behoort autisme daar ook toe, wat meer is dan enkel verlegen of introvert zijn. Er zijn autisten die prima functioneren en ook die dat niet doen.
Maar het is een feit dat de hersenen van een autist anders werken of ontwikkeld zijn dan die van een 'normaal' persoon. Then again, werken al onze hersenen niet net ietsje anders dan die van een ander?
Als vrouwen in een bedrijf niet tegen de haantjes cultuur kunnen, hebben ze dan een gebrek aan 'haantjes-vaardigheden'? En wat moet dan veranderen. De vrouw of de bedrijfscultuur?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:19 schreef schaal_9 het volgende:
Ik geloof niet dat autisten het tegenwoordig gemakkelijker hebben. Van werknemers wordt veel meer gevraagd dan in vroeger tijden, met name zachte vaardigheden. En juist mensen met autisme hebben daar over het algemeen moeite mee.
Ik denk dat het voor een deel ook angst is. Als je sociaal niet al te denderend bent boezemen sociale situaties je angst in. Straks doe ik iets doms.. staks lachen ze me uit, en dan heb ik het niet eens door..quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:07 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Klopt, velen leggen er sterk de nadruk op, voelen zich trots op hun anders-zijn. Op een bekend Asperger-forum kunnen ze zich heel goed achter hun diagnose verschuilen. Ze noemen zichzelf Aspies. En nee, met een Asperger kan sowieso wel 2 dagen van 4 uur werken moet je niet aankomen. Ik kreeg een gordel van kritiek over me heen
Ik kan het me helemaal voorstellen, dat je zo niet gezien wil worden en gewoon zo normaal mogelijk wil leven
Ik denk dat homo's het nu makkelijker hebben omdat het meer geaccepteerd wordt. Ik weet niet of autisten momenteel niet geaccepteerd worden, maar misschien heeft het vooral te maken met zelfacceptatie.quote:Lastig. Het ligt eraan hoeveel last een persoon ervan heeft. Maar het kan ook de ander kant op werken.
Vroeger toen homoseksualiteit nog 'een ziekte' heette hadden de 'patiënten' er ook veel meer last van. Juist omdat de maatschappij ze als 'ziek' behandelde. Ze werden niet geaccepteerd. Daarom denk ik dat autisme uit de DSM halen een sterk singaal kan zijn.
Ik denk dus dat het niet langer tot ziek verklaren een essentiële stap in de acceptatie is.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat homo's het nu makkelijker hebben omdat het meer geaccepteerd wordt. Ik weet niet of autisten momenteel niet geaccepteerd worden, maar misschien heeft het vooral te maken met zelfacceptatie.
Dat vind ik erg moeilijk inschatten. Als het niet erkend wordt als handicap, dan staan alle mensen met autisme er dus helemaal alleen voor. Er wordt geen rekening met je gehouden op school of universiteit, je zal gewoon je studie moeten volgen in hetzelfde tempo als andere mensen. Als je dat dan niet aankan...quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dus dat het niet langer tot ziek verklaren een essentiële stap in de acceptatie is.
Dat is inderdaad een vervelend ding.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat vind ik erg moeilijk inschatten. Als het niet erkend wordt als handicap, dan staan alle mensen met autisme er dus helemaal alleen voor. Er wordt geen rekening met je gehouden op school of universiteit, je zal gewoon je studie moeten volgen in hetzelfde tempo als andere mensen. Als je dat dan niet aankan...
Er valt nog meer te verdienen met een reguliere baanquote:Op woensdag 9 maart 2011 01:20 schreef MuyTrabajo het volgende:
Ja, deze maatschappij gaat uit van zieligheid in plaats van talent. Er is wat te verdienen met ziek zijn: uitkeringen, rugzakjes, pgb's.
Bingo.. Ik vind dit zelfs zo ver gaan dat het mijn inziens vrij irritant is.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen.
Sommige mensen koketteren ermee. Dat is erg storend.quote:Op woensdag 9 maart 2011 01:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Bingo.. Ik vind dit zelfs zo ver gaan dat het mijn inziens vrij irritant is.
Punt is dat ik de ouders ook wel snap. Prestatie druk in de huidige verneukte samenleving is nu eenmaal vrij hoog. Als ouders een kind hebben die daar in niet mee kan komen kan 1 van de 2 ouders nog wel eens een excuus opzoeken voor het kind...quote:Op woensdag 9 maart 2011 01:46 schreef Staal het volgende:
[..]
Sommige mensen koketteren ermee. Dat is erg storend.
Je komt het op FOK! ook wel tegen. Ja, ik doe zus en zo met vissen en dat heb je mij niet kwalijk te nemen want ik heb ADHD en ik post ook zooo graag in die reeks. *teiltje*.
Politiek gezien is er veel weerstand op bezuinigingen en dan hebben ze het over mensen die echt wat mankeren. Maar ik zie zelf gezellig die bureautjes op de lagere scholen, zoals dat Edux. Wiebelt een kind wat teveel en vind het de stof niet zo erg leuk, hup naar het bureautje want het kan duiden op ADHD. En die bureautjes vullen hun zakken wel en zijn natuurlijk niet gebaat bij normale kinderen dus vinden ze altijd wel iets. Dat mogen ze wat mij betreft best wel eens gaan aanpakken.
Ja, als je al jong een label opgelegd krijgt dan ga je jezelf associëren met dat label. En een hoop mensen verschuilen zich inderdaad achter hun label(Vaak ook bij dingen die er niks mee te maken hebben)omdat het gemakkelijk is.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ja, ik wil mezelf ook niet als "gehandicapt" zien, maar ben me wel bewust dat ik mijn beperkingen heb. Ik schaam me echter niet voor mijn psychische problemen en meld het aan mensen om een beetje mijzelf uit te leggen. Dat ze mij beter begrijpen met bepaalde dingen.quote:Daar kom ik vooral mee op de proppen omdat ik ook mijn labels heb, maar daar normaliter niet mee te koop loop. Ik heb ze gekregen en besloten er alleen voor mezelf iets mee te doen, zonder de 'hulp' van anderen. Misschien wel omdat ik niet gezien wil worden als gehandicapt. Ik ben me namelijk wel bewust van het mogelijke negatieve effect van een bepaald label.
ADHD zie je inderdaad een hoop mensen mee "pimpen". Maar dat is meer doordat een ziekte je onderscheidt van anderen en iets is wat jou maakt. Mensen willen graag normaal zijn en hetzelfde als anderen maar tegelijk willen ze zich ook afzetten en uniek zijn.quote:Ik ken echter ook genoeg mensen bij wie hun label al ter sprake komt bij een eerste kennismaking, als een soort van unique selling point. ADHD bijvoorbeeld lijkt soms wel hip te zijn. Dus bij wie leg je dan de schuld als het gaat om mensen met een dergelijk label 'ziek' noemen? Bij 'de maatschappij', of bij de mensen die graag benadrukken dat er iets mis met ze is?
quote:Even als disclaimer: het is niet mijn bedoeling om te generaliseren. Ik heb het puur over mijn eigen beleving. Ik kan me voorstellen dat die niet representatief is voor de werkelijkheid.
Zo waar, iedere ouder wil graag dat zijn of haar kind goed mee kan komen. Dat excuus (en dat geloof ik negen van de tien keer echt) deugt niet en er zijn mensen die er flink geld aan verdienen ook nog. Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat het aangepakt wordt. En natuurlijk mensen die echt zorg nodig hebben moeten dat gewoon behouden of liever, het beter krijgen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 01:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Punt is dat ik de ouders ook wel snap. Prestatie druk in de huidige verneukte samenleving is nu eenmaal vrij hoog. Als ouders een kind hebben die daar in niet mee kan komen kan 1 van de 2 ouders nog wel eens een excuus opzoeken voor het kind...
Met alle gevolgen van dien ..
Als je afglijdt en je komt in een isolement, dan kun je gemakkelijk alle mode ziektes doorlopen (stemmingswisselingen, depressiviteit, in een gedroomde wereld leven, etc). Daarom kan ik mij voorstellen dat diagnoses niet kloppen en het gedeeltelijk normale psychische toestanden zijn in reaktie op moeilijke situaties.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor een deel ook angst is. Als je sociaal niet al te denderend bent boezemen sociale situaties je angst in. Straks doe ik iets doms.. staks lachen ze me uit, en dan heb ik het niet eens door..
Als een meneer met witte jas je dan ook nog vertelt dat je altijd een sociaal onhandige blunderkont zult blijven wordt je angst nog eens fijn bevestigd. Wat zeg ik, het wordt in steen geslagen.
En dan heb je daar de grotemensenwereld: De arbeidsmarkt. Waar teamwork heilig is maar waar het tevens ieder voor zich is, waarin politieke spelletjes gespeeld worden, die de naam heeft keihard en zakelijk te zijn, waar je fijn op van alles en nog wat wordt afgerekend, en geacht wordt daar mee om te kunnen gaan...
Geen wonder dat veel autisten doodsbang zijn voor een mislukking in wat zij zien als een groot mijnenveld.
Wat ik bedoelde met mijn post is dat het misschien niet alleen de invloed van buitenaf is, maar ook hoe mensen er zelf mee omgaan. Daarbij nam ik mezelf als voorbeeld. Ik zie mezelf niet als minder of gehandicapt, en als ik niet te koop loop met mijn diagnoses doen anderen dat ook niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 22:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar maken zij zichzelf ziek? Doet een homo die zijn geaardheid vermeld dat? Hem noemen we niet ziek.
Herkenbaar. De problematiek wordt altijd bij het individu neergelegd.quote:Op woensdag 9 maart 2011 02:43 schreef deelnemer het volgende:
De arbeidsmarkt is onredelijk hard voor afwijkende mensen. Veel hulpverlening is onmogelijk omdat de samenleving georganiseerd wordt dmv van het marktmechanisme en niet is ingesteld om mensen op weg te helpen. Het wordt alles (je functioneert volledig) of niets (je staat aan de zijlijn). Zeker voor hoger opgeleide mensen.
Een psycholoog kan aan de maatschappij niets veranderen en neigt ertoe problemen te individualiseren (alles wordt vertaalt naar de vraag: hoe ga jij ermee om?). Omdat de psycholoog alleen kan slagen met zijn behandeling als de patient zich beter gedraagt, is hij afhankelijk van de patient.
Meestal volgt dan ook onmiddelijk: en dat moet je zelf doen. Er is dus wel behandeling, maar er zijn er weinig mogelijkheden om in de samenleving de draad weer op te pakken en mee te doen. Zo staan ze aan de zijlijn. Alleen voor bepaalde groepen is er iets geregeld.
Ach, ja ook met echte ziektes heb je attention whores en doorzetters.quote:Op woensdag 9 maart 2011 07:38 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde met mijn post is dat het misschien niet alleen de invloed van buitenaf is, maar ook hoe mensen er zelf mee omgaan. Daarbij nam ik mezelf als voorbeeld. Ik zie mezelf niet als minder of gehandicapt, en als ik niet te koop loop met mijn diagnoses doen anderen dat ook niet.
Even voor de duidelijkheid: ik ben het helemaal met je eens dat een diagnose als autist zwaar kan wegen, voor zowel de persoon zelf als voor zijn of haar omgeving. Ik probeerde alleen de intrinsieke kant van het verhaal naar voren te schuiven in deze discussie.
Tsja, sommigen lopen er erg mee te koop. Sommigen hebben een rolstoel waardoor je ook een handicap ziet. Met iemand in een rolstoel wordt automatisch rekening gehouden. Aan autisten zie je niets, en kun je geen rekening houden met hun 'handicap'. misschien wordt het daarom snel geuit?quote:Op woensdag 9 maart 2011 01:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Bingo.. Ik vind dit zelfs zo ver gaan dat het mijn inziens vrij irritant is.
+1quote:Op woensdag 9 maart 2011 02:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je afglijdt en je komt in een isolement, dan kun je gemakkelijk alle mode ziektes doorlopen (stemmingswisselingen, depressiviteit, in een gedroomde wereld leven, etc). Daarom kan ik mij voorstellen dat diagnoses niet kloppen en het gedeeltelijk normale psychische toestanden zijn in reaktie op moeilijke situaties.
De arbeidsmarkt is onredelijk hard voor afwijkende mensen. Veel hulpverlening is onmogelijk omdat de samenleving georganiseerd wordt dmv van het marktmechanisme en niet is ingesteld om mensen op weg te helpen. Het wordt alles (je functioneert volledig) of niets (je staat aan de zijlijn). Zeker voor hoger opgeleide mensen.
Een psycholoog kan aan de maatschappij niets veranderen en neigt ertoe problemen te individualiseren (alles wordt vertaalt naar de vraag: hoe ga jij ermee om?). Omdat de psycholoog alleen kan slagen met zijn behandeling als de patient zich beter gedraagt, is hij afhankelijk van de patient. Meestal volgt dan ook onmiddelijk: en dat moet je zelf doen. Er is dus wel behandeling, maar er zijn er weinig mogelijkheden om in de samenleving de draad weer op te pakken en mee te doen. Zo staan ze aan de zijlijn. Alleen voor bepaalde groepen is er iets geregeld.
Sowieso vind ik dat we wel weer wat 'krietieser' mogen worden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 10:26 schreef MuyTrabajo het volgende:
In de jaren 60 was iedereen een uniek bloemetje en lag alles aan de verrotte maatschappij. Nu is iedereen die niet helemaal naar de pijpjes van het bedrijfsleven kan dansen een hopeloos geval.
De waarheid zal wel in het midden liggen.
Ik vind van wel.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Maakt deze maatschappij mensen te snel ziek?
Zou het behulpzaam zijn als we bepaalde manieren van denken niet meer als 'aandoening' beschouwen?
quote:De gelukslat wordt steeds hoger? De maatschappij lijkt meer op een ratrace.
Als je vroeger met iemand kennis maakte was 't meer: Hallo! Hoe heet je? En hoe oud ben je?
Tegenwoordig begint 't meer hierop te lijken: Hallo! Wat is je opleiding? Hoeveel uur per week werk je?
De maatschappij begint steeds meer op een maatschappij te lijken waarbij je hoe dan ook moet consumeren en produceren.
Ben je gezond? Dan moet je hard werken, geld verdienen! Oh, je hebt kinderen? Breng die maar naar een oppas! Wat? Je kinderen missen de ouders? Misschien heeft het een anti depressievum nodig, hier is alvast je recept!
Geen tijd om te koken? gewoon kant en klaar bestellen! Te duur? Meer werken! Haha, ja tis toch simpel man!
Te moe/ziek/oud om te werken? Ow, maar dan tel je niet meer mee! Dan kost je alleen maar en ben je een ballast voor de samenleving! Een aanhangsel, een parasiet!
Wil je geen ballast zijn voor al die hard werkenden? Dan zie je maar hoe je aan je centjes komt!
Watte? Je had al 40 jaar gewerkt? Dat is dus het kernwoord joh, had! En om 't te vervolgen, wat kun je nu nog wel?
Hoezo pensioen? nee nee, dat geld is allang alweer op joh! In welke grot heb jij gezeten?
Hoezo je bent je huis uitgezet? Dan ga je toch gewoon naar de woni...5 jaar wachten? Dan moet je dus kopen of in onderhuur! Kun je niet betalen? Maar dan ben je gewoon niet goed genoeg! Haha, looooser!
Mensen begrijpen onvoldoende wat een vrije markt is. Daar kun je niets regelen zonder het marktmechanisme te verstoren. Daaruit vloeit ook de gedachte voort dat alles je eigen verantwoordelijkheid is. Deze gedachte is de afgelopen 30 jaar in de politiek op de spits gedreven. Het is even waar dat mensen bestaan in onderlinge afhankelijkheid.quote:Op woensdag 9 maart 2011 09:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Herkenbaar. De problematiek wordt altijd bij het individu neergelegd.
Zij het op de zachte manier, met begeleiding of jobcoaches, dan wel op de harde manier, door de uitkering zo omlaag te schroeven dat men hoopt dat je uit pure ellende het probleem wel even oplost.
Wat ik mis is het aanpakken van de andere kant, de maatschappij die je 'ziek' noemt.
Maar de Nederlandse marktwerking wordt gestuurd, en is niet een echte vrije markt. Kijk maar naar de HRA en de effected daarvan op de maatschappij.quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen begrijpen onvoldoende wat een vrije markt is. Daar kun je niets regelen zonder het marktmechanisme te verstoren. Daaruit vloeit ook de gedachte voort dat alles je eigen verantwoordelijkheid is. Deze gedachte is de afgelopen 30 jaar in de politiek op de spits gedreven. Het is even waar dat mensen bestaan in onderlinge afhankelijkheid.
Er is MI te weing aandacht voor de nadelen van vrije markten.
Zie het OP van het topic: De beperkingen van vrije marktwerking
Ik snap die hele morele verhevenheid rond 'hard werken' sowieso niet. Als je 'hard werkt' ben je ineens zoveel beter dan de rest? Dan ben je ineens die persoon Waar Het Allemaal Om Draait?quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik vind van wel.
Er zijn mensen die beweren dat er (luiere) mensen zijn die alleen maar proberen handje op te houden, maar daar gaat deze topic helemaal niet over.
In deze maatschappij is 't belangrijker om geld rond te pompen dan om een maatschappij te creëren waarbij de efficientie een sleutelrol speelt.
Ik quote even een stukje wat ik eerder heb gepost, omdat het eigenlijk al prima weergeeft hoe ik er over denk:
[..]
Nee, dat probeer ik ook niet.quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:45 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Ik snap die hele morele verhevenheid rond 'hard werken' sowieso niet.Als je 'hard werkt' ben je ineens zoveel beter dan de rest? Dan ben je ineens die persoon Waar Het Allemaal Om Draait?
En is het een grove onrechtvaardigheid dat jou centjes naar iemand anders gaan? Een grotere onrechtvaardigheid dan bijvoorbeeld dat iemand bovenop ziekte ook nog eens armoe te verduren krijg? We willen Harry de Hardwerkende niet 'bestelen' natuurlijk!
Sowieso is dat 'harde werken' zwaar overdreven.
De gemiddelde werknemer klokt om 5 uur uit, is vrijdag al met zijn hoofd bij het weekend, en maakt in zijn vrije tijd echt niet extra uurtjes om tot excellentie te komen.
Niks mis mee hoor, heel gezond. Maar noem dat niet 'keihard werken'. En ga a.u.b. helemaal niet doen of die mensen een medaille verdienen.
Was gisteren op de duitse televisie een documentaire over, vooral gericht op kinderen en de stijging van allerhande 'therapieen' én neiging van veel ouders het liefst een 'diagnose' te hebben bij bepaald gedrag van hun kind..quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Na aanleiding naar deze posts in dit topic.
Hoe hoger de gelukslat hoe meer depressies?
[..]
[..]
Vond ik wel een eigen topic waard.![]()
Maakt deze maatschappij mensen te snel ziek?
Zou het behulpzaam zijn als we bepaalde manieren van denken niet meer als 'aandoening' beschouwen?
http://www.zdf.de/ZDFmedi(...)h-normal%253F?bc=svp;sv1#/beitrag/video/1274904/Ist-mein-Kind-noch-normal%3Fquote:Ist mein Kind noch normal?
Der Film handelt von Familien mit Kindern, die auffallen, weil die Kinder nicht der Norm entsprechen, weil sie anders sind als ihre Mitschüler. Eine Odyssee von Diagnosen und Therapien beginnt ...
Ok, en je punt is? ...dat mensen tegenwoordig lui willen zijn daar waar ze kunnen??quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Was gisteren op de duitse televisie een documentaire over, vooral gericht op kinderen en de stijging van allerhande 'therapieen' én neiging van veel ouders het liefst een 'diagnose' te hebben bij bepaald gedrag van hun kind..
Eén van de dingen die me opviel was toen een jongetje test kreeg om te bepalen of hij ADD had, en de psychologe vaststelde dat hij wel degelijk een erg goede korte termijn concentratie bezat en dus niet voldeed aan de ADD-diagnose;
Maar de jongen eerder een fysieke vermoeidheid op de wat langere termijn kende, vermoedelijk ook doordat die jongen wel een behoorlijk overgewicht had (de tip was ook die jongen op een fysieke sport te doen, zodat hij een betere conditie zou krijgen).
De Moeder echter was eigenlijk ook een beetje 'teleurgesteld, dat hij dus niet ADD/ADHD 'had', omdat zulk een diagnose zo 'handig' is om uit te leggen aan mensen in je omgeving, als 'verklaring' voor het gedrag van je kind en om niet de indruk te wekken 'dat je als ouder niets fout hebt gedaan'.
Inderdaad. Het is de politieke ideologie is van rechts en het daarin wordt het eenzijdig voorgesteld en vaak zwaar overdreven. In werkelijkheid wordt er helemaal niet zo hard gewerkt. Veel mensen worden in hun werk juist kleiner gehouden dan ze in werkelijkheid zijn. Er is vooral heel veel facade poetserij en iedereen doet net alsof ie enorm getalenteerd is. In de selectie procedures wordt je onpasselijk van de trukjes en de noodzaak jezelf omhoog te kletsen. Een groot belangen geauwehoer waarin niemand zelfs maar redelijk wil zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:45 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Ik snap die hele morele verhevenheid rond 'hard werken' sowieso niet.Als je 'hard werkt' ben je ineens zoveel beter dan de rest? Dan ben je ineens die persoon Waar Het Allemaal Om Draait?
En is het een grove onrechtvaardigheid dat jou centjes naar iemand anders gaan? Een grotere onrechtvaardigheid dan bijvoorbeeld dat iemand bovenop ziekte ook nog eens armoe te verduren krijg? We willen Harry de Hardwerkende niet 'bestelen' natuurlijk!
De gemiddelde werknemer klokt om 5 uur uit, is vrijdag al met zijn hoofd bij het weekend, en maakt in zijn vrije tijd echt niet extra uurtjes om tot excellentie te komen.
Niks mis mee hoor, heel gezond. Maar noem dat niet 'keihard werken'. En ga a.u.b. helemaal niet doen of die mensen een medaille verdienen.
Nee, mn punt staat ook gewoon in mn uitleg:quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:53 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ok, en je punt is? ...dat mensen tegenwoordig lui willen zijn daar waar ze kunnen??
(ps, is niet als schoffering bedoeld)
Ik heb zelfs een bloedhekel aan die term. "De hardwerkende Nederlander".quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:45 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Ik snap die hele morele verhevenheid rond 'hard werken' sowieso niet. Als je 'hard werkt' ben je ineens zoveel beter dan de rest? Dan ben je ineens die persoon Waar Het Allemaal Om Draait?
En is het dan een grove onrechtvaardigheid dat jou centjes naar iemand anders gaan? Een grotere onrechtvaardigheid dan bijvoorbeeld dat iemand bovenop ziekte ook nog eens armoe te verduren krijg? We willen Harry de Hardwerkende niet 'bestelen' natuurlijk!
Niks mis mee hoor, heel gezond. Maar noem dat niet 'keihard werken'. En ga a.u.b. helemaal niet doen of die mensen een medaille verdienen.![]()
Hard werken wordt zo hoog geacht omdat je comfort inlevert. Je komt van je luie reet af en gaat wat doen, je ontzegt jezelf dingen, misschien dronk je liever een biertje, maar dat mag niet tijdens werk.quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is de politieke ideologie is van rechts en het daarin wordt het eenzijdig voorgesteld en vaak zwaar overdreven. In werkelijkheid wordt er helemaal niet zo hard gewerkt. Veel mensen worden in hun werk juist kleiner gehouden dan ze in werkelijkheid zijn. Er is vooral heel veel facade poetserij en iedereen doet net alsof ie enorm getalenteerd is. In de selectie procedures wordt je onpasselijk van de trukjes en de noodzaak jezelf omhoog te kletsen. Een groot belangen geauwehoer waarin niemand zelf maar redelijk wil zijn.
En ook de schuld afschuiven. Een al dan niet terecht falen toegeven is ook moeilijk.quote:Op woensdag 9 maart 2011 11:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, mn punt staat ook gewoon in mn uitleg:
Er zijn mogelijk ook ouders die zelf graag streven naar een 'diagnose' met een aandoening voor hun kind omdat ze dan kunnen 'uitleggen' wat er aan de hand is..
een bepaald 'termpje' dat ze familieleden, of goedwillende buren kunnen antwoorden als die weer met goedbedoelde 'raad' komen.
Nee het gaat niet om de inzet of de moeite, maar alleen om het resultaat. Je moet leren resultaat gericht te denken.quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Hard werken wordt zo hoog geacht omdat je comfort inlevert. Je komt van je luie reet af en gaat wat doen, je ontzegt jezelf dingen, misschien dronk je liever een biertje, maar dat mag niet tijdens werk.
Maar goed, een zieke levert ook heel wat comfort in. Heeft een zieke dan ook recht op die borst klop houding?
Dan is dat 'hard werken' verhaal ook bull. Maar wel beter te verkopen. We mogen Piet niet bestelen want hij werkt zo hard..quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee het gaat niet om de inzet of de moeite, maar alleen om het resultaat. Je moet leren resultaat gericht te denken.
Ok, ik snap emquote:Op woensdag 9 maart 2011 11:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, mn punt staat ook gewoon in mn uitleg:
Er zijn mogelijk ook ouders die zelf graag streven naar een 'diagnose' met een aandoening voor hun kind omdat ze dan kunnen 'uitleggen' wat er aan de hand is..
een bepaald 'termpje' dat ze familieleden, of goedwillende buren kunnen antwoorden als die weer met goedbedoelde 'raad' komen.
Mensen in het commerciele bedrijfsleven en de politiek leggen alles in hun eigen voordeel uit. Het zijn super-strategische omgevingen en ze liegen dat het gedrukt staat.quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dan is dat 'hard werken' verhaal ook bull. Maar wel beter te verkopen. We mogen Piet niet bestelen want hij werkt zo hard..
Dat is te simpel geredeneerd. Je onderschat het belang van marktwerking als coordinatie mechanisme. Als mensen wat willen, moeten ze er ook wat voor doen. Als je dat loslaat worden mensen gemakzuchtig (aangeleerde hulpeloosheid). Maar mensen die echt problemen hebben, krijgen last met het vooroordeel dat alles gewoon een keuze is en je ze nooit moet helpen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zal even een voorbeeld geven:
Stel, je hebt 2 landen. Voor het gemak noem ik die landen even "Links" en "Rechts".
De 2 landen zijn verder identiek.
Allebij de landen hebben ook 1 groot probleem, er is een enorme woningnood.
De regeringen van allebij de landen besluiten om dit probleem aan te pakken d.m.v. grootschalige (sociale) woningbouw.
Allebij gaan ze het zelfde aantal woningen bouwen.
Echter, land Links besluit om meer geld te investeren in de kwaliteit van de woningen dan land Rechts.
Fast forward, de woningen zijn gebouwd. Land Links is op dit moment meer geld kwijt dan land Rechts, daar land Rechts minder uitgegeven heeft.
Maar nu komt 't.
De woningen van land Rechts zijn van mindere kwaliteit. Je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, algemeen bekend, niet?
Dat betekend echter dat de woningen van land Rechts bijvoorbeeld gehoriger zijn, minder goed geïsoleerd en kleiner.
Iedereen weet dat bijvoorbeeld geluidsoverlast een bron van stress is. Iedereen weet dat hogere stookkosten (ivm slechtere, goedkopere isolatie) hogere vaste lasten geeft. De mensen in de woningen van land Rechts hebben dus hogere vaste lasten, dus een hogere kans om in geldproblemen te komen.
iedereen weet dat als een groep mensen over de gehele linie meer stress ervaren, er dus in die groep mensen ook meer uitval zal zijn.
Meer mensen raken overspannen, meer mensen worden ziek!
Meer mensen vragen hun huisarts om een pilletje (bijvoorbeeld kalmeringsmiddelen, of een AD).
Gevolg: land Rechts krijgt te maken met hogere uitgaven voor hun gezondheidszorg.
iedereen weet dat meer stress tot een hogere werkbelasting zal leiden. Meer mensen zullen uitvallen en meer mensen zullen uiteindelijk minder gaan verdienen (omdat meer mensen de werkdruk (op 't werk)) niet meer aan zullen kunnen.
gevolg: land Rechts krijgt te maken met een hogere werkloosheid en meer armoede
gevolg op gevolg:meer armoede leidt tot meer criminaliteit.
gevolg:land Rechts moet nu ook meer geld gaan besteden aan criminaliteits bestrijding.
Nu hebben we dus 2 landen (Links en Rechts) die identiek waren.
Echter, land Rechts heeft ervoor gekozen de lat hoger te leggen dan land Links.
Land Rechts heeft nu een hardere maatschappij dan land Links.
Er was eens een reclame spotje op TV "De maatschappij, dat zijn wij!".
Foute gedachte. Marktwerking gaat uit van vraag en aanbod. Als je alleen maar shittige woningen aangeboden krijgt, zullen de minst shittige woningen het meest gewild zijn. Gevolg:die woningen zullen onevenredig duur worden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is te simpel geredeneerd. Je onderschat het belang van marktwerking als coordinatie mechanisme.
Sociale woningbouw is geen markt. Als mensen hun eigen broek kunnen ophouden en hun eigen huis kopen, doet het hele probleem zich niet voor. Ze kopen dan gewoon een goed huis.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Foute gedachte. Marktwerking gaat uit van vraag en aanbod. Als je alleen maar shittige woningen aangeboden krijgt, zullen de minst shittige woningen het meest gewild zijn. Gevolg:die woningen zullen onevenredig duur worden.
In land Rechts zullen mensen meer moeten doen om hetzelfde geluksniveau te halen dan in land Links en zal er DUS meer uitval zijn. Simpele logica.
Je vergeet dat die coordinerende marktwerking net zo hard opgaat in land Links als in land Rechts.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
P.s., ik had 't helemaal niet over misbruik. Waarom haal je dat naar voren? Heeft toch niets met mijn voorbeeld te maken??
Als sociale woningbouw geen markt is, waarom haal JIJ dan de marktwerking naar voren??quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Sociale woningbouw is geen markt. Als mensen hun eigen broek kunnen ophouden en hun eigen huis kopen, doet het hele probleem zich niet voor. Ze kopen dan gewoon een goed huis.
Omdat marktwerking de economische bedrijvigheid coordineert en allerlei sociale projecten (waaronder sociale woningbouw) daar dwars doorheen fietsen. Daar krijgen mensen hulp terwijl anderen voor de kosten opdraaien. Dat wat je aan hulp krijgt wat minder is, is logisch. Als je namelijk ook goedkoop een prima huis kunt krijgen, vinden de mensen die wel het volle pond moeten betalen dat onredelijk en het leidt tot misbruik. Je kunt dus hulp niet zo geven als in jouw voorbeeld wordt geschetst. Dus klagen dat mindere woningen leiden tot meer klachten is eenzijdig. Je vergeet dat je daarmee een gezonde marktwerking ondermijnt.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Als sociale woningbouw geen markt is, waarom haal JIJ dan de marktwerking naar voren??
Klopt toch voor geen meter?
Maar die economische bedrijvigheid is in land Links en Rechts toch identiek?quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat marktwerking de economische bedrijvigheid coordineert en allerlei sociale projecten (waaronder sociale woningbouw) daar drwars doorheen fietsen. Daar krijgen mensen hulp waarvoor anderen voor de kosten opdraaien. Dat het dan allemaal minder is, is logisch. Als je namelijk ook goedkoop een prima huis kunt krijgen, vinden de mensen die wel het volle pond moeten betalen dat onredelijk en het leidt tot misbruik. Je kunt dus hulp niet zo geven dat in jouw voorbeeld wordt geschetst. Dus klagen dat mindere woningen leiden tot meer klachten is eenzijdig. Je vergeet dat je daarmee een gezonde marktwerking ondermijnt.
Je stelt:quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar die economische bedrijvigheid is in land Links en Rechts toch identiek?
Wie betaald dat? Als de mensen het zelf betalen kiezen ze helemaal niet voor slecht gebouwde woningen.quote:Echter, land Links besluit om meer geld te investeren in de kwaliteit van de woningen dan land Rechts.
Links leent 't geld, net zoals Rechts dat doet. Bijde landen lenen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je stelt:
[..]
Wie betaald dat? Als de mensen het zelf betalen kiezen ze helemaal niet voor slecht gebouwde woningen.
Contant of lening is irrelevant voor de vraag wie er betaald.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Links leent 't geld, net zoals Rechts dat doet. Bijde landen lenen.
Sorrie hoor, maar kon je dat zelf niet bedenken?
Edit:En ga je me nu vragen hoe Links dat geld gaat terugbetalen?
Want dan is 't circeltje bijna rond!
Mijn pa wilde als schooljongen een middag vrij om te vissen. Als smoes zei hij tegen de congierge dat-ie ging solliciteren, en wel bij die en die. Voor de vorm is ie ook nog even bij dat bedrijf langsgewipt.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:58 schreef Swiffer het volgende:
Wat Muy zegt..
dat heeft te maken met de generatie waar we inzitten. mijn ouders moesten ook vanuit niets iets opbouwen, maar dat ging toen qua werk krijgen /carriere maken een stuk makkelijker dan heden ten dage. Nu moet je 22 zijn met 15 jaar werkervaring en 10.000 euro aan cursussen, wil je aan de bak komen.
'vroeger' draaide je een dag mee, om te kijken of je het kon of niet.
Ook is een hypotheek niet meer op een salaris te krijgen. je MOET nu werken wil je het redden. Leuk, emancipatie.
Nu moet ik wel zeggen dat we onszelf dat wel opleggen. Mijn vader solliciteerde vanuit een LTS opleiding. Dat was toen normaal. Nu beschouwen we onszelf als mislukt als we niet naar de universiteit gaan.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:19 schreef Swiffer het volgende:
staat zeker met elkaar in verband. Hogere prestatie-eisen, voor velen niet haalbaar, dan zijn ze 'ziek',of worden dat wel door de werkdruk en stress.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:38 schreef deelnemer het volgende:
Wie betaald dat? Als de mensen het zelf betalen kiezen ze helemaal niet voor slecht gebouwde woningen.
Je spreekt jezelf wel veel tegen, he?quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:56 schreef deelnemer het volgende:
Contant of lening is irrelevant voor de vraag wie er betaald.
Wat gaan we er aan doen?quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:19 schreef Swiffer het volgende:
staat zeker met elkaar in verband. Hogere prestatie-eisen, voor velen niet haalbaar, dan zijn ze 'ziek',of worden dat wel door de werkdruk en stress.
Mijn oplossing heb ik al aangedragen: Behandel autisme niet langer als ziekte. Behandel het als vorm van diversiteit.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat gaan we er aan doen?
We kunnen wel met'z'n allen klagen (zoals sommigen wel eens aangeven), maar moeten we met z'n allen niet naar oplossingen op zoek gaan?
Wegmaken kan natuurlijk niet, maar het kan toch wel beperkt worden?
Ik denk:Hoe minder mensen ziek (of "ziek"), hoe beter. Eens?
Het alom bekende naar school gaan, hard werken, dan heb je geld gaat gewoon niet voor iedereen op. Wie dat ooit verzonnen heeft. Het is nu dringen op de arbeidsmarkt. Daar zijn meerdere redenen voor, o.a. dat NL is verworden tot kennis-economie.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nu moet ik wel zeggen dat we onszelf dat wel opleggen. Mijn vader solliciteerde vanuit een LTS opleiding. Dat was toen normaal. Nu beschouwen we onszelf als mislukt als we niet naar de universiteit gaan.
En gaan we dus en masse studeren. En ja, dan wordt het dringen bij de werkplek. De baas heeft het voor het kiezen. Daar komen voor een deel die hoge eisen vandaan.
Ik denk niet dat ze een aspirant bankwerker naar 'exracurriculaire activiteiten' vragen.
Iedereen in Nederland heeft geld. Dus als je hard werkt, dan heb je geld, dat klopt wel. Ook als je niet hard werkt, trouwens. Het verschil is hoeveel luxe we ons kunnen veroorloven.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:00 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Het alom bekende naar school gaan, hard werken, dan heb je geld gaat gewoon niet voor iedereen op. Wie dat ooit verzonnen heeft.
Ik verdien gemiddeld. En ik kan er ondergemiddeld van leven. Das meer wat ik bedoel.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Iedereen in Nederland heeft geld. Dus als je hard werkt, dan heb je geld, dat klopt wel. Ook als je niet hard werkt, trouwens. Het verschil is hoeveel luxe we ons kunnen veroorloven.
Maar mensen balen als ze onder gemiddeld veel geld hebben. Of zelfs gemiddeld.
Ik leef waarschijnlijk ook onder gemiddeld. Maar dat vind ik niet erg. Heel mijn familie verdiende vroeger beneden modaal.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:33 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Ik verdien gemiddeld. En ik kan er ondergemiddeld van leven. Das meer wat ik bedoel.
Hier is het niet veel anders. Toch zeggen mijn ouders: slecht was het niet, we wisten gewoon niet beter. Dus in werkelijkheid waren mensen in de jaren zestig misschien tamelijk rijk. Ik geloof dat mijn vader de eerste in de familie was die bovengemiddeld verdiende.quote:Op woensdag 9 maart 2011 15:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik leef waarschijnlijk ook onder gemiddeld. Maar dat vind ik niet erg. Heel mijn familie verdiende vroeger beneden modaal.
En het is echt niet zo dat je er vroeger prima van een beneden modaal salaris kon leven en nu ineens niet meer. Vroeger waren we echt nog een slagje armer dan nu. Vlees was er niet elke dag, en als we al op vakantie gingen, dan was het een tentje in Denekamp.
Nu heet dat 'arm'. Vroeger was het niet erg om bij de gewone mensen te horen.
Ik heb 10 x liever dat ik benendenmodaal verdien, dan dat ik in een uitkering gedrukt word door een ratrace systeem en speelbal ben van alle opvolgende kabinetten.
Ik kan er geen tegenspraak in ontdekken.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
[..]
Je spreekt jezelf wel veel tegen, he?
Eerst vraag je wie dat moet betalen, vervolgens zeg je dat het er niet toe doet wie dat betaald?quote:Op woensdag 9 maart 2011 16:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik kan er geen tegenspraak in ontdekken.
Dat is een goed begin, maar ik had 't meer over "the big picture". Heel veel dingen zijn verbonden met elkaar en ingrijpen heeft weer direct invloed op iets anders.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Mijn oplossing heb ik al aangedragen: Behandel autisme niet langer als ziekte. Behandel het als vorm van diversiteit.
Nee. Ik vraag wie de woningen betaald en jij zegt dat het geld wordt geleend. Ik zeg dat het er niet toe doet of het geld geleend wordt of niet, het gaat erom wie de eigenaar is van het huis.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Eerst vraag je wie dat moet betalen, vervolgens zeg je dat het er niet toe doet wie dat betaald?
Leningenmoeten worden terugbetaald, dus het huis is in dat geval niet gratis. Wie betaald? Als dat de huurder is, dan kun je je voorstellen dat goede huizen duurder zijn en een hogere huur moeten opbrengen. Daarom goedkope woningen.quote:Even voor de duidelijkheid, je bent je er wel van bewust dat overheden kunnen lenen, niet?
Land Links leent dus geld, en land Rechts leent ook geld, net zoals zoveel overheden dat doen.
Trouwens, het hoeft op zich niet eens om lenen te gaan. Ik ben alleen maar hierin meegegaan omdat dit mechanisme dichter bij dat van Nederland staat.
Zal ook aan de stoornis liggen, denk je niet?quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:43 schreef skippy22 het volgende:
Er zijn genoeg mensen met een stoornis die wel een goede baan vinden... Mischien ligt het ook aan je eigen instelling Maar aan de andere kant zijn dat vaak mensen die nooit een diagnose e.d hebben gehad
quote:Op donderdag 10 maart 2011 08:37 schreef Scorpie het volgende:
De hele maatschappij is aan het doordraaien. Kinderen moeten minstens 2 labeltjes hebben, anders tel je niet meer mee. Vroeger was een kind druk, nu heeft hij autisme met PDD-NOS erdoorheen gemengd en moeten we een volledig op maat gesneden vorm van onderwijs bieden.
Ja dan kan je wel met zo`n nietszeggende kut smiley aankomen, maar dit is de praktijk van alledag. Horde moeders staan als eerste bij het bureau van de schooldirecteur als ze vinden dat hun zun/dochter met <insert random label> unfair is behandeld, want hij/zij kon er toch ook niks aan doen? Nee mevrouw, het feit dat uw kind zich misdraagt in de klas is inderdaad volledig toe te schrijven aan zijn labeltjes en niet aan het feit dat hij zich gewoon baldadig heeft gedragen.quote:
dat heeft niets met stoornissen te maken, maar met ouders die voor kinderen alles 'leuk' willen maken, en falen in opvoeding.quote:Op donderdag 10 maart 2011 08:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja dan kan je wel met zo`n nietszeggende kut smiley aankomen, maar dit is de praktijk van alledag. Horde moeders staan als eerste bij het bureau van de schooldirecteur als ze vinden dat hun zun/dochter met <insert random label> unfair is behandeld, want hij/zij kon er toch ook niks aan doen? Nee mevrouw, het feit dat uw kind zich misdraagt in de klas is inderdaad volledig toe te schrijven aan zijn labeltjes en niet aan het feit dat hij zich gewoon baldadig heeft gedragen.
Als je denkt dat het geen groot maatschappelijk issue is, kruip dan eens onder die steen vandaan. Het is niet voor niets zo dat de TV-wereld erop inspringt met programma`s als Eerste Hulp Bij Opvoeding en Help Mijn Kind Is Te Dik
autsime is een PDD hequote:Op donderdag 10 maart 2011 08:37 schreef Scorpie het volgende:
De hele maatschappij is aan het doordraaien. Kinderen moeten minstens 2 labeltjes hebben, anders tel je niet meer mee. Vroeger was een kind druk, nu heeft hij autisme met PDD-NOS erdoorheen gemengd en moeten we een volledig op maat gesneden vorm van onderwijs bieden.
Ik kom met zo'n kutsmiley aan omdat je zo'n kutpost plaatstquote:Op donderdag 10 maart 2011 08:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja dan kan je wel met zo`n nietszeggende kut smiley aankomen, maar dit is de praktijk van alledag.
Nou, geloof het of niet... Maar dat kán inderdaad jaquote:Horde moeders staan als eerste bij het bureau van de schooldirecteur als ze vinden dat hun zun/dochter met <insert random label> unfair is behandeld, want hij/zij kon er toch ook niks aan doen? Nee mevrouw, het feit dat uw kind zich misdraagt in de klas is inderdaad volledig toe te schrijven aan zijn labeltjes en niet aan het feit dat hij zich gewoon baldadig heeft gedragen.
Het grappigste is nog de overtuiging waarmee je je simplistische visie de wereld inslingert.quote:Als je denkt dat het geen groot maatschappelijk issue is, kruip dan eens onder die steen vandaan. Het is niet voor niets zo dat de TV-wereld erop inspringt met programma`s als Eerste Hulp Bij Opvoeding en Help Mijn Kind Is Te Dik
Goh, de pot verwijt de ketelquote:Op donderdag 10 maart 2011 09:16 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Ik kom met zo'n kutsmiley aan omdat je zo'n kutpost plaatst
De stoornissen an sich heb ik nooit genoemd als zijnde onzin. Dat jij faalt in begrijpend lezen moet je niet op mij afschuiven, vriend.quote:Dat er op het oog wat makkelijk met labeltjes gestrooid wordt, dat zie ik ook wel. Maar door alleen dat punt er uit te lichten en de rest ongemoeid te laten, geef je het beeld af dat al die stoornissen maar onzin zouden zijn.
Mwah, ik kan hem eerder naar jou terugkaatsen aangezien je blijkbaar het totale punt gemist hebt.quote:Dan lijkt deze rakker "" me wel op z'n plaats.
Ja hoor, als je je eigen kind omdoopt tot een lopende pilaar van labeltjes kan je inderdaad alles toe schrijven aan die labels, zodat je je eigen verantwoordelijkheid mooi kan ontlopen als ouders zijnde.quote:Nou, geloof het of niet... Maar dat kán inderdaad ja
Ja hoor, want een kind dat ondeugend is in de klas en het een keer te bont maakt heeft altijd diepere emotionele beweegredenen ervoor. Geloof je het zelf? Je neigt zelf nogal naar het labeltje plakken of niet?quote:Niet alle gedragingen kun je er natuurlijk zomaar mee vergoeilijken, maar doen alsof er eigenlijk geen onderliggende oorzaak is, dat is al net zo stupide.
Tot nu toe heb ik anders vrij weinig echte argumentatie van jouw kant gehoord wat mijn visie zou moeten doen omkeren. Hell, ik durf zelfs te stellen dat jouw posts mij alleen maar sterkt in mijn opvatting dat we als maatschappij aardig van het padje af aan het raken zijn als het gaat om de opvoeding van kinderen.quote:Het grappigste is nog de overtuiging waarmee je je simplistische visie de wereld inslingert.
Je kan van mij geloven dat er tijden zijn geweest dat de huisarts notabene vaststelde dat het kind in kwestie ADHD had door een vragenlijstje in te vullenquote:Op donderdag 10 maart 2011 09:10 schreef Re het volgende:
[..]
autsime is een PDD he...
Ik denk niet dat de maatschappij aan het doordraaien is, er zijn wel andere aspecten aangaande kinderen met psychiatrische problemen. Enerzijds omdat er gewoon meer over wordt gesproken dan voreger, en anderzijds dat de diagnosering is een stuk verbeterd. Wel is het zo dat veel ouders idd nu het idee hebben dat als ze denken dat er iets mis is met hun kind dat er idd een labeltje op moet, wat niets zegt over of dat labeltje dan wel niet correct is, dat is aan de specialst die gewoon wat strengere richtlijnen moet gebruiken en ook onderwezen moet worden over die richtlijnen die een stuk scherper zijn aangesteld maar nog niet echt worden doorgevoerd (dat duurt even)
ik weet er alles van, ik werk in het veldquote:Op donderdag 10 maart 2011 09:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je kan van mij geloven dat er tijden zijn geweest dat de huisarts notabene vaststelde dat het kind in kwestie ADHD had door een vragenlijstje in te vullenHoe subjectief wil je het hebben
Vind jij dat geen zorgelijke ontwikkeling, dat we in die tijden zo ontzettend veel mensen zo weg hebben kunnen zetten?quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:28 schreef Re het volgende:
[..]
ik weet er alles van, ik werk in het veld
Tussen de regels door lezen heet dat. Jij moet gewoon wat vollediger zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef Scorpie het volgende:
De stoornissen an sich heb ik nooit genoemd als zijnde onzin. Dat jij faalt in begrijpend lezen moet je niet op mij afschuiven, vriend.
Maar ik heb het dus over kinderen cq mensen die wel terecht een labeltje hebben.quote:Ja hoor, als je je eigen kind omdoopt tot een lopende pilaar van labeltjes kan je inderdaad alles toe schrijven aan die labels, zodat je je eigen verantwoordelijkheid mooi kan ontlopen als ouders zijnde.
Je draait oorzaak en gevolg om. Niet ieder kind dat zich misdraagt heeft een stoornis nee. Zegt niemand ook, dat verzin je zelf allemaal in je hysterie.quote:Ja hoor, want een kind dat ondeugend is in de klas en het een keer te bont maakt heeft altijd diepere emotionele beweegredenen ervoor. Geloof je het zelf? Je neigt zelf nogal naar het labeltje plakken of niet?
Die hysterie, heb je dat van je moeder? Als we het toch even over opvoeding hebben.quote:Tot nu toe heb ik anders vrij weinig echte argumentatie van jouw kant gehoord wat mijn visie zou moeten doen omkeren. Hell, ik durf zelfs te stellen dat jouw posts mij alleen maar sterkt in mijn opvatting dat we als maatschappij aardig van het padje af aan het raken zijn als het gaat om de opvoeding van kinderen.
zoals gezegd, dat heeft 2 oorzaken (nou ja er is een derde maar daar wil ik de discussie niet mee vervuilen anders heb ik lambiekje op mijn dak), er is uit de taboesfeer en de diagnose is verbeterd over de jaren (het neven effect is inderdaad omdat het meer zichtbaar is men eerder denkt aan een stoornis). Voor ouders is het vaak een klok/klepel verhaal, voor arten is het vaak werkdruk of gebrek aan tijd voor diagnosering (alhoewel dat nu een stuk aan het verbeteren is). Ik denk persoonlijk dat het wel mevalt qua aantal diagnoses als ik even doordenk, volgens mij zijn de percentages niet echt schrikbarend meer aan het stijgen tegenwoordig, wat alleen maar goed isquote:Op donderdag 10 maart 2011 09:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vind jij dat geen zorgelijke ontwikkeling, dat we in die tijden zo ontzettend veel mensen zo weg hebben kunnen zetten?
Nee, dat heet dingen toeschrijven aan mij die ik nooit gezegd heb. En dan ook nog eens de blatante onzin de wereld inpompen dat ik maar vollediger zou moeten zijnquote:Op donderdag 10 maart 2011 09:31 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Tussen de regels door lezen heet dat. Jij moet gewoon wat vollediger zijn.
En dan zeg je dat ik volledig moet zijn? Je maakt dit nu pas duidelijk..........pot, ketel wederom.quote:Maar ik heb het dus over kinderen cq mensen die wel terecht een labeltje hebben.
En wederom omschrijf je iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Ben je weer aan het 'tussen de regels lezen' ?quote:Je draait oorzaak en gevolg om. Niet ieder kind dat zich misdraagt heeft een stoornis nee. Zegt niemand ook, dat verzin je zelf allemaal in je hysterie.
Tuurlijk, als de uitgangssituatie zou zijn dat de stoornis goed gediagnoseerd is.quote:Maar kinderen die een bepaalde stoornis hebben waar bepaald gedrag uit voortvloeit... Tsjah, dat is nu eenmaal zo.
Aw god, moeten we persoonlijk worden? Dat tussen de regels lezen gaat je bijzonder slecht af blijkbaarquote:Die hysterie, heb je dat van je moeder? Als we het toch even over opvoeding hebben.
Wow, werk je bij de Open Deur Stichting ? Je argumentatie is inderdaad zo simpel dat hij wel feitelijk juist moet zijn namelijk. Een appel is geen peer, bel de campingzenderquote:Mijn argumentatie is even simpel als feitelijk juist: als je een stoornis hebt dan kan daar bepaald gedrag uit voortvloeien. Dat is iets anders dan ouders die hopen op een labeltje, of kinderen die te makkelijk een labeltje hebben opgeplakt.
Dan had je dat 3 posts geleden moeten posten in plaats van 'tussen de regels door lezen'.quote:En dat onderscheid miste ik in jouw post dus.
Je bericht was wat eenzijdig, vandaar.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, dat heet dingen toeschrijven aan mij die ik nooit gezegd heb. En dan ook nog eens de blatante onzin de wereld inpompen dat ik maar vollediger zou moeten zijnWaar haal je het lef vandaan
Jij neemt aan dat ik misdragingen van kinderen direct toeschrijf aan een mogelijke stoornis? Vind je dat een erg logische aanname van jezelf?quote:En dan zeg je dat ik volledig moet zijn? Je maakt dit nu pas duidelijk..........pot, ketel wederom.
Geef eens een voorbeeld dan.quote:En wederom omschrijf je iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Ben je weer aan het 'tussen de regels lezen' ?Doe maar niet. Je bent er niet zo goed in. Ik beschrijf simpelweg het feit dat veel van de labeltjes misbruikt worden om bepaalde situaties goed te praten.
Ik vraag me alleen af waarom je zo hysterisch doet.quote:Aw god, moeten we persoonlijk worden? Dat tussen de regels lezen gaat je bijzonder slecht af.
Ik dacht ik trap hem toch even open, aangezien jij in vrij algemene zin stelt dat het allemaal maar onzin is om mensen cq kinderen met labeltjes te ontzien.quote:Wow, werk je bij de Open Deur Stichting ? Je argumentatie is inderdaad zo simpel dat hij wel feitelijk juist moet zijn namelijk.
Je moet gewoon wat vollediger zijn als je graag met de botte bijl werkt. Dat voorkomt misverstanden.quote:Dan had je dat 3 posts geleden moeten posten in plaats van 'tussen de regels door lezen'.
Maar goed, laten we maar weer ontopic gaan, echt constructief is dit geneuzel van jou (en mij) namelijk niet.
Prima, ik heb je betoog niet gelezen maar je zal vast gelijk hebben. Gaan we weer ontopic.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:47 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Je bericht was wat eenzijdig, vandaar.
[..]
Jij neemt aan dat ik misdragingen van kinderen direct toeschrijf aan een mogelijke stoornis? Vind je dat een erg logische aanname van jezelf?
[..]
Geef eens een voorbeeld dan.
[..]
Ik vraag me alleen af waarom je zo hysterisch doet.
[..]
Ik dacht ik trap hem toch even open, aangezien jij in vrij algemene zin stelt dat het allemaal maar onzin is om mensen cq kinderen met labeltjes te ontzien.
[..]
Je moet gewoon wat vollediger zijn als je graag met de botte bijl werkt. Dat voorkomt misverstanden.
Je bent in ieder geval amusant.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima, ik heb je betoog niet gelezen maar je zal vast gelijk hebben. Gaan we weer ontopic.
Je blijft wel lekker bezig met drammen en persoonlijk blijven he? Wil je dat Re gaat ingrijpen ofzo? Beter ga je gewoon ff wieberen of ontopic, dit is geen ONZ ofzo.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:57 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Je bent in ieder geval amusant.
Je had ook gewoon nog even in kunnen gaan op wat ik zei. Maar je laat liever je vrouwelijke kant zien.quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft wel lekker bezig met drammen en persoonlijk blijven he? Wil je dat Re gaat ingrijpen ofzo? Beter ga je gewoon ff wieberen of ontopic, dit is geen ONZ ofzo.
In gaan op wat? Het geneuzel? Het gebazel? Het 'tussen de regels doorlezen' wat niks anders is dan mijn post verkeerd interpreteren?quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:02 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Je had ook gewoon nog even in kunnen gaan op wat ik zei. Maar je laat liever je vrouwelijke kant zien.
Ik vind jouw manier van 'tussen de regels doorlezen' ook amusant. Zeker als je dat dan ook nog eens verbind aan het feit dat ik niet volledig zou postenquote:Prima. Ik vind dat amusant, dat is alles.
Ga maar gauw Re erbij halen ja
En tot zover jouw nuttige bijdrage in dit topic, waarvoor hartelijk dankquote:Ontopic: Onterechte labels zijn inderdaad onterecht, en daaraan zou men geen rechten moeten kunnen ontlenen. Grote doorbraak dus in dit topic!
Hmja, misschien. Zijn er cijfers bekend van de afgelopen jaren?quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:38 schreef Re het volgende:
[..]
zoals gezegd, dat heeft 2 oorzaken (nou ja er is een derde maar daar wil ik de discussie niet mee vervuilen anders heb ik lambiekje op mijn dak), er is uit de taboesfeer en de diagnose is verbeterd over de jaren (het neven effect is inderdaad omdat het meer zichtbaar is men eerder denkt aan een stoornis). Voor ouders is het vaak een klok/klepel verhaal, voor arten is het vaak werkdruk of gebrek aan tijd voor diagnosering (alhoewel dat nu een stuk aan het verbeteren is). Ik denk persoonlijk dat het wel mevalt qua aantal diagnoses als ik even doordenk, volgens mij zijn de percentages niet echt schrikbarend meer aan het stijgen tegenwoordig, wat alleen maar goed is
Mijn retorische vermogens zijn prima in orde hoor. Meer dan dat nog zelfs.quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In gaan op wat? Het geneuzel? Het gebazel? Het 'tussen de regels doorlezen' wat niks anders is dan mijn post verkeerd interpreteren?![]()
Mijn moeder heeft me altijd geleerd dat ik zulke mensen beter links (in de goot) kan laten liggen
Vraagje, werk je toevallig in de financiele wereld / ben je een verkoper? Je hebt namelijk dezelfde miserable retorische vermogens; veel gebakken lucht, veel drogredenaties en veel open deuren intrappen.
Volgens mij vind je het helemaal niet zo amusant, weet je dat?quote:Ik vind jouw manier van 'tussen de regels doorlezen' ook amusant. Zeker als je dat dan ook nog eens verbind aan het feit dat ik niet volledig zou posten.
Ik zit al in de diagnostische molen, maar niet voor autisme. Lijkt me ook niet echt mijn ding.quote:Niet alleen moet ik hard lachen daarom, ik zit hier nu met mijn Label-bingo spel te kijken welke labeltjes we op jou zouden moeten plakken gezien je licht autistische aandrang en je manier van discussieren. Misschien moet je een keer langs de huisarts?
Die doorbraak hebben we aan jou te danken mijn waarde. Ere wie ere toekomt!quote:En tot zover jouw nuttige bijdrage in dit topic, waarvoor hartelijk dank
Je hebt gelijk, ook met je vorige post. Maar 1 ding vind ik schrikbarend, dat huisartsen nog steeds duagnoses stellen als eerste lijns hulpverlener, in plaats van dat dit wordt overgelaten aan de mensen die hiervoor geleerd hebben, en bijbehorende instanties. Juist ook door de snelle pillenschuiverij van huisartsen is het aantal mensen/'diagnoses' gestegen. Naast de vooruitgang in diagnostiek that is.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:38 schreef Re het volgende:
[..]
zoals gezegd, dat heeft 2 oorzaken (nou ja er is een derde maar daar wil ik de discussie niet mee vervuilen anders heb ik lambiekje op mijn dak), er is uit de taboesfeer en de diagnose is verbeterd over de jaren (het neven effect is inderdaad omdat het meer zichtbaar is men eerder denkt aan een stoornis). Voor ouders is het vaak een klok/klepel verhaal, voor arten is het vaak werkdruk of gebrek aan tijd voor diagnosering (alhoewel dat nu een stuk aan het verbeteren is). Ik denk persoonlijk dat het wel mevalt qua aantal diagnoses als ik even doordenk, volgens mij zijn de percentages niet echt schrikbarend meer aan het stijgen tegenwoordig, wat alleen maar goed is
Mogen huisartsen diagnostiseren dan?quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:46 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ook met je vorige post. Maar 1 ding vind ik schrikbarend, dat huisartsen nog steeds duagnoses stellen als eerste lijns hulpverlener, in plaats van dat dit wordt overgelaten aan de mensen die hiervoor geleerd hebben, en bijbehorende instanties. Juist ook door de snelle pillenschuiverij van huisartsen is het aantal mensen/'diagnoses' gestegen. Naast de vooruitgang in diagnostiek that is.
kinderen moet ik nog ff verder op zoeken, in de tussentijd kun je dit raportje wel even lezen... staan interessante dingen inquote:Op donderdag 10 maart 2011 10:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hmja, misschien. Zijn er cijfers bekend van de afgelopen jaren?
Ik ken genoeg mensen die antidepressiva of ritalin via een huisarts krijgen, dus de sticker ADHD of depressief, zonder verder GGZ onderzoek.quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:48 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Mogen huisartsen diagnostiseren dan?
Dat lijkt me geen beste zaak nee. Mijn huisarts wist me toen ik een doorverwijzing kwam halen te vertellen dat ik "een verschrikkelijk groot probleem" had.quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:06 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die antidepressiva of ritalin via een huisarts krijgen, dus de sticker ADHD of depressief, zonder verder GGZ onderzoek.
Dat is precies de reden waarom mensen 'vroeger' minder snel met hun problemen over de brug kwamen. Taboe. Als je naar een psych werd doorverwezen was je gewoon gek. De huisarts onderstreept dit echt met zo'n opmerking...quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:17 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen beste zaak nee. Mijn huisarts wist me toen ik een doorverwijzing kwam halen te vertellen dat ik "een verschrikkelijk groot probleem" had.
Moet er toch niet aan denken dat zo'n man in al zijn wijsheid zelfstandig aan de slag gaat met diagnoses.
Ik mocht 'm toch al nietquote:Op donderdag 10 maart 2011 11:19 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Dat is precies de reden waarom mensen 'vroeger' minder snel met hun problemen over de burg kwamen. Taboe. Als je naar een psych werd doorverwezen was je gewoon gek. De huisarts onderstreept dit echt met zo'n opmerking...
Wat was bij jou de diagnose?quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:17 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen beste zaak nee. Mijn huisarts wist me toen ik een doorverwijzing kwam halen te vertellen dat ik "een verschrikkelijk groot probleem" had.
Moet er toch niet aan denken dat zo'n man in al zijn wijsheid zelfstandig aan de slag gaat met diagnoses.
Is er nog niet. Diagnostisch onderzoek moet nog komen.quote:
Er zijn genoeg mensen die hier wel in trappen helaas.. Mijn moeder na navraag niet, die overigens naar de huisarts ging vanwege gevaarlijk hoge bloeddruk, werd weggestuurd met AD. Terwijl haar ijzergehalte te laag bleek, en de huisarts haar 3 weken eerder van haar suikermedicatie had afgeholpen wat niet de bedoeling was.. Het merk ging uit de running en het ging al 10 jaar goed, dus stop maar :S En die bloeddruk komt omdat je depressief bent. NOt.quote:Op donderdag 10 maart 2011 12:04 schreef Horchata het volgende:
Toen ik met klachten naar de huisarts ging was haar reactie: 'Ik kan je anti-depressiva voorschrijven, je kan er ook voor kiezen om verder onderzoek te laten doen.' wtf?
Het is bizar dat ze zonder verder onderzoek of diagnose na een gesprek van nog geen 10 minuten voorstelt om me anti-depressiva voor te schijven. Ik ben blij dat ik er voor gekozen heb om me door te laten verwijzen, maar ik blijf het bizar vinden dat ze zo snel bereid was om medicijnen voor te schijven zonder onderzoek wat nou de oorzaak van de klachten was. Het vertrouwen in je huisarts daalt ook wel op die manier.
Hoezo 'hoor je het niet mee te nemen'.quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:16 schreef MuyTrabajo het volgende:
Als ouder hoor je dat soort dingen niet mee te nemen wanneer de dokter je vraagt of je je veel te vroeg geboren baby wilt behandelen.
Dan ligt 't probleem niet bij 't kind, noch bij 't Nederlandse labeltjessysteem, maar bij de ouders.quote:Op donderdag 10 maart 2011 08:44 schreef Scorpie het volgende:dat heeft niets met stoornissen te maken, maar met ouders die voor kinderen alles 'leuk' willen maken, en falen in opvoeding.
Niet iedere gehandicapte heeft het syndroom van downquote:Op donderdag 10 maart 2011 17:16 schreef MuyTrabajo het volgende:
Ik denk trouwens dat het aantal echt zieken gehandicapten juist gaat afnemen. De sceenings mogelijkheden nemen toe, Down kan je nu opsporen met een buisje bloed.
De voorzieningen voor gehandicapten nemen af. Minder speciaal onderwijs, minder PGB, minder sociale werkplaatsen, enz.
Als ouder hoor je dat soort dingen niet mee te nemen wanneer de dokter je vraagt of je je veel te vroeg geboren baby wilt behandelen.
Maar ik denk toch dat je het wel mee neemt..
Ja, gewoon net als ieder ander doen alsof je eenheidsworst bent, niemand is uniek!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 02:38 schreef Kikkerpr1ns het volgende:
Topic niet doorgelezen, maar ik zeg ja. Het is hier in Nederland zo fucking chill dat je behalve het weer gewoon nergens legitiem over kan klagen. Men verveelt zich en diagnosticeert zichzelf via internet om betekenis aan zijn of haar leven te geven. "Ik heb borderline, PDD-NOS, OCS, bijna een kwartet" Hou je tiefusbek, je bent normaal. Ga gewoon studeren/werken zoals de rest van het volk
Nee, daarom zeg ik dat de screeningsmogelijkheden verbeteren, niet dat ze al perfect zijn.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:03 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Niet iedere gehandicapte heeft het syndroom van downalsof je autisme of een andere stoornis / geestelijk niveau in bloed kan terugvinden bij een embryo..
Het zijn niet alleen de mensen zelf, het is ook de maatschappij. Ze willen zelfs alle PEUTERS screenen op autisme.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 02:38 schreef Kikkerpr1ns het volgende:
Topic niet doorgelezen, maar ik zeg ja. Het is hier in Nederland zo fucking chill dat je behalve het weer gewoon nergens legitiem over kan klagen. Men verveelt zich en diagnosticeert zichzelf via internet om betekenis aan zijn of haar leven te geven. "Ik heb borderline, PDD-NOS, OCS, bijna een kwartet" Hou je tiefusbek, je bent normaal. Ga gewoon studeren/werken zoals de rest van het volk
Nee, bij mij was het juist andersom.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:04 schreef dikke_donder het volgende:
Waarschijnlijk zou iemand die asperger heeft maar het niet weet gewoon overheen groeien.
Nope, juist niet, het is nl niet iets waar je overheen groeit als een hooikoorts, het is een aantal missende verbindingen in je koppie. Naarmate je ouder wordt krijg je het juist moeilijker omdat je geen workarounds hebt ontwikkeld in jongere jaren. Aanpassen gaat moeilijker naarmate je ouder wordt.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:04 schreef dikke_donder het volgende:
Ik pik even wat van Wikipedia af.
Het syndroom kenmerkt zich door beperkingen in de sociale interacties en een beperkt repertoire aan interesses en activiteiten.
Is dit werkelijk zo raar? Iedereen heeft voorkeur tot bepaalde sporten of activiteiten. Zelf heb ik ook niet altijd zin in een verjaardag oid, maar dan ben ik toch niet gelijk iemand met asperger?
Waarschijnlijk zou iemand die asperger heeft maar het niet weet gewoon overheen groeien.
Same here, wel met meerdere stoornissen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, bij mij was het juist andersom.
Tijdens mijn jeugd relatief weinig last van gehad, dus wist ik het doen niet.
Tijdens mijn studie in enorme (sociale) problemen terecht gekomen, en ik had geen idee waardoor het kwam. Dacht eerst dat het aan mijn houding lag, ben daardoor een aantal jaren ermee doorgelopen, en pas achteraf kwam ik erachter dat het Asperger was.
Had ik het eerder geweten, dan had ik niet 4 jaar van mijn leven verprutst.
Dat vind ik ook zo gek, dat de een zo snel als 'ziek' wordt gezien en de ander niet.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 14:41 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Ik moet zeggen dat ik mezelf nog niet zo snel op eigen benen zie gaan staan. Ik ben nu 16, ik kan nooit een opleiding afmaken, omdat ik gewoon te snel in de stress schiet. Dan maakt het echt niet uit dat ik nu van vwo naar het vmbo-tl ben getrapt, m'n cijfers zijn niet heel anders.
Ik heb Artritis-Psoriatica en dat zorgt er voor dat bij het minste of geringste aan stress of temperatuurverschil. Mijn huid en mijn gewrichten gaan ontsteken. Wat nou niet bepaald leuk is. Lichaamlijk werk kan ik ook niet, want dan gaan na een paar uurtjes ook mijn gewrichten ontsteken.
Zelfs dingen als type en gitaarspelen gaan al enigsinds moeizaam. (kan het wel, maar alleen niet 6 uur per dag ofzow)
Daarbovenop komt dat ik ook geestelijk niet helemaal 100% ben. Ik ben psychotisch, dat wil zeggen, ik waan, hallicuneer, ben paranoia, depresief, suicidaal, et cetera.... En als ik stress, wat bij mij erg snel gebeurt, omdat het ook kan ontstaan door deze klachten. En ik heb enige autistisch lijkende kenmerken. (No big deal)
Maar, er is weinig kans dat ik echt in aanmerking kom voor de Wajong... Terwijl mijn psychiater zelfs zegt dat ik me niet druk moet maken om school, want dat mag ik nu wel op de tweede plaats stellen na mijn gezondheid.
Ik word niet beschouwt als "ziek", nee, in tegendeel, ik word afgestempelt als lui en dom. Ik word van scholen getrapt, omdat ik "niet goed genoeg m'n best zou doen" en de leerplicht ambtenaar blijft me maar lastig vallen dat ik weinig op school ben.
Maar ach, wat maakt het ook uit: "sorry dat ik geen tijd heb voor school tijdens mijn o zo onbelangrijke bezigheden. Het mezelf stoppen van mijn suicidaliteit, terwijl er allerlei waanbeelden/-ideeën door mij heen gaan. O, o, wat vind ik het toch ernstig dat ik op dat soort momenten even geen tijd heb voor school." Lekker belangrijk en dan meteen naar het schoolhoofd worden gestuurd als je een keertje een telefoontje pleegt met je psycholoog.
Nee, ik vind ook op sommige momenten dat iemand niet als "ziek" wordt beschouwd terwijl hij toch vrijwel niet kan functioneren. Daarbij komt, ik kan mij niet zo goed inleven in andere die iets als een Wajong krijgen om te zeggen of die het wél of niet zouden moeten krijgen. Ik vind dat mensen soms wel te snel zeggen dat "iemand prima kan functioneren als hij/zij maar niet zo lui was ingesteld".
En om mij naar zo'n sociale werkplaats te sturen om "lekker simpel werk" te gaan verrichten, nee, daar zou ik doodongelukkig van worden. Dat zou ik echt niet kunnen volhouden.
Dit soort berichten doen me beseffen dat de eisen voor functioneren inderdaad steeds hoger komen te liggen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 14:41 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Ik moet zeggen dat ik mezelf nog niet zo snel op eigen benen zie gaan staan. Ik ben nu 16, ik kan nooit een opleiding afmaken, omdat ik gewoon te snel in de stress schiet. Dan maakt het echt niet uit dat ik nu van vwo naar het vmbo-tl ben getrapt, m'n cijfers zijn niet heel anders.
Kijk, allemaal heel kut dat je dat hebt enzo, maar wat wil je dan buiten dat kutbaantje om gaan doen? De hele dag op de bank zitten? Geloof me, dat gaat je ontiegelijk vervelen en dan verlang je zelfs naar zo'n kutbaantje.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 15:44 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
^^^ Ja, ik weet het, ik ben het inmiddels wel gewend. Vrienden ook die je opeens als een "loser" zin en niks meer met je te maken willen hebben. Maar daarentegen de mensen die dat niet hebben, die hebben ineens extreem veel medelijden met je, dat is ook niet bepaald een leuk iets.
Als voorbeeld; Ik mag mijn moeder nu continue gaan troosten en zeggen dat het allemaal wel goed komt, omdat zij het er zo moeilijk mee heeft en zo'n medelijden met me heeft. Het maakt 't alles niet makkelijker. Zowel het feit dat mensen je ineens niet meer willen kennen als de mensen die het er zo moeilijk mee hebben dat ik het zo zwaar heb.
Add: Ja, tuurlijk ga ik proberen om in de Wajong te komen, maar als ze me dan aan zo'n kutbaantje proberen te helpen, dan ga ik nog liever dood. (letterlijk) Ohja en BTW, ik hou schoffelen nog geen 30 minuten vol, omdat ik daarna m'n rug niet meer kan gebruiken.
Je denkt toch niet dat als ik een voledige Wajong krijg dat ik dan op de bank ga hangen. Ik ga waarschijnlijk op de momenten dat ik me goed genoeg voel vrijwilliger-werk doen en wat met mijn creative zelf bezig zijn om te kijken of daar geld mee te verdienen valt. Verder zou ik denk ik weer actief worden in de politiek en allerlei verenigingswerk gaan doen bij allerlei clubs. Ohja en om niet te vergeten, ik zou waarschijnlijk de hele dag mensen op fora gaan lastigvallenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:17 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Kijk, allemaal heel kut dat je dat hebt enzo, maar wat wil je dan buiten dat kutbaantje om gaan doen? De hele dag op de bank zitten? Geloof me, dat gaat je ontiegelijk vervelen en dan verlang je zelfs naar zo'n kutbaantje.
Misschien een stomme vraag he, maar als je die dingen als verneigingswerk, politiek enz. allemaal wel kan, waarom kun je dat dan niet in een baan? Ik zou het ook wel leuk vinden om alleen maar dingen te doen die ik leuk vind, maar werken moet ook gebeuren, anders krijg ik geen geld binnen om mezelf te voorzien. Ik snap dat je beperkingen hebt, maar kun je niet beter zorgen dat je ondanks die beperkingen toch iets kan doen en niet dankzij je beperkingen?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:49 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat als ik een voledige Wajong krijg dat ik dan op de bank ga hangen. Ik ga waarschijnlijk op de momenten dat ik me goed genoeg voel vrijwilliger-werk doen en wat met mijn creative zelf bezig zijn om te kijken of daar geld mee te verdienen valt. Verder zou ik denk ik weer actief worden in de politiek en allerlei verenigingswerk gaan doen bij allerlei clubs. Ohja en om niet te vergeten, ik zou waarschijnlijk de hele dag mensen op fora gaan lastigvallen
Begrijp me niet verkeerd, ik wil best werken hoor, maar ik heb geen zin om af te worden geschoven naar lopendeband werk of iets dergelijks. Als ik gewoon een redelijke baan kan krijgen, dan doe ik dat liever. Maar als je mij echt die hele simpele dingen laat doen word ik gewoon zwaar ongelukkig.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag he, maar als je die dingen als verneigingswerk, politiek enz. allemaal wel kan, waarom kun je dat dan niet in een baan? Ik zou het ook wel leuk vinden om alleen maar dingen te doen die ik leuk vind, maar werken moet ook gebeuren, anders krijg ik geen geld binnen om mezelf te voorzien. Ik snap dat je beperkingen hebt, maar kun je niet beter zorgen dat je ondanks die beperkingen toch iets kan doen en niet dankzij je beperkingen?
Wie neemt iemand aan die soms weken uit de running is?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag he, maar als je die dingen als verneigingswerk, politiek enz. allemaal wel kan, waarom kun je dat dan niet in een baan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |