http://www.bndestem.nl/al(...)mu-op-de-snelweg.ecequote:Op woensdag 16 februari 2011 18:08 schreef Brerius het volgende:
TS is echt een Loser. Denk je nou echt dat de beste politieke partijen daar niet over nagedacht hebben. Domme rooien altijd toch![]()
![]()
![]()
![]()
Whahaah een linkse actie datquote:Op woensdag 16 februari 2011 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
http://www.bndestem.nl/al(...)mu-op-de-snelweg.ece
Het zelfde stond ook in De Volkskrant.quote:
Volkskrant de naam zegt het al pauper krant dus niet voor de elite.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Het zelfde stond ook in De Volkskrant.
Ja en? Wat is de palmares van die "deskundigen"?quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Het zelfde stond ook in De Volkskrant.
\quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:19 schreef Brerius het volgende:
[..]
Volkskrant de naam zegt het al pauper krant dus niet voor de elite.
lees alleen de telegraaf want die is tenminste wel juist
.quote:Al eerder heeft de stichting zich voorstander getoond van flexibele snelheidslimieten die volgens Tonnon geloofwaardiger bij de weggebruiker overkomen..
Wat Hornman van de NHTV betreft komt er één maximumsnelheid op alle snelwegen in Nederland
Hogeleraar transportbeleid zegt ongeveer het zelfde.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:20 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja en? Wat is de palmares van die "deskundigen"?
quote:Verhoging van de maximumsnelheid brengt overwegend nadelen mee
De regering wil de snelheid op een deel van het Nederlandse snelwegennet verhogen naar 130 kilometer per uur. Wat zijn hiervan de effecten? Kort samengevat zijn de nadelen: meer ongevallen, hogere milieubelasting, meer files. Voordelen zijn: soms kortere reistijden, en wellicht de fun van harder rijden. Een overzicht.
Ongevallen
Hogere snelheden leiden tot meer ongevallen, in de eerste plaats omdat de klap groter is als het fout gaat (de energie neemt kwadratisch toe met de snelheid), en in de tweede plaats omdat de kans op een ongeval toeneemt. Bij die ongevalskans gaat het niet alleen om de hogere snelheden zelf, maar ook om de toename van snelheidsverschillen.
130 in plaats van 120 leidt tot enkele tientallen procenten meer ongevallen (ongeveer 30 procent), zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. In de praktijk zal niet iedereen op wegen waar 130 mag worden gereden ook werkelijk harder gaan rijden, waardoor de toename lager zal zijn. Er is overigens ook een uitstralingseffect denkbaar: als mensen net een stuk 130 hebben gereden, rijden ze mogelijk ook daarna harder op wegen met een lagere maximumsnelheid.
Milieu
Dan het milieu. Samengevat zijn de effecten: meer CO2-emissie, meer emissie van luchtverontreinigende stoffen, en meer geluidshinder. De CO2-uitstoot is bij 130 kilometer per uur hoger dan bij 120 (circa 10 procent). Daar bovenop komt dat hogere snelheden leiden tot kortere reistijden. En kortere reistijden leiden op langere termijn tot meer verkeer. Snellere vervoerssystemen leiden er niet toe dat we met zn allen minder tijd besteden aan reizen, maar dat we meer kilometers in dezelfde tijd afleggen. De groep mensen die 130 rijdt in plaats van 120 heeft een ongeveer 8 procent kortere reistijd.
Op langere termijn rijden ze dan ruwweg 5-8 procent meer kilometers. Een deel van de extra kilometers zal niet op snelwegen worden afgewikkeld, daarom is de toename minder dan 8 procent. In de praktijk zal de toename van het autogebruik op het totale Nederlandse wegennet veel minder zijn, omdat lang niet iedereen 130 gaat rijden waar dat mag, maar ook omdat er meer files te verwachten zijn.
Emissie
De emissie van luchtverontreinigende stoffen neemt boven de 120 hard toe vooral omdat bij hogere snelheden de katalysator wordt uitgeschakeld (closed loop). Zeker als er pas bij bijvoorbeeld 137 wordt bekeurd, mag een toename van het aandeel closed loop kilometers worden verwacht. Ten slotte neemt geluidshinder toe door de hogere geluidsproductie bij hogere snelheden, en een beetje door extra autogebruik.
Files zullen toenemen, op de eerste plaats door de toename van het aantal ongevallen. Op de tweede plaats leiden de grotere snelheidsverschillen tot een lagere capaciteit van wegen, en daardoor ook tot meer files. De toename van files dempt de reistijdwinsten, en daarmee ook de toename van het autogebruik door kortere reistijden. Niet alleen de files zelf nemen toe, ook de negatieve waardering ervan. Dat komt omdat files door ongevallen onverwachte files zijn. En automobilisten vinden vertraging door files extra vervelend als ze er niet op rekenen.
Voordeel is natuurlijk de kortere reistijd voor degenen die 130 rijden in plaats van 120. Maar mogelijk het belangrijkste voordeel is het feit dat sommige automobilisten het prettig zullen vinden harder te rijden. Begrijpelijk: moderne autos zijn ontworpen voor veel hogere snelheden dan 120 kilometer, en de snelwegen laten harder rijden ook toe. En toegegeven: ook na invoering van 130 kilometer zijn snelwegen altijd nog veel veiliger dan andere wegen buiten de bebouwde kom, ook al gelden daar lagere snelheden.
Bart van Wee is hoogleraar transportbeleid
http://opinie.volkskrant.(...)0/130_rijden_is_leuk
Moet je vooral doen in de file.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:05 schreef Jojoortje het volgende:
Heerlijk het gaspedaaltje iets verder indrukken.
Die dat zeggen.......quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:15 schreef Brerius het volgende:
[..]
Whahaah een linkse actie dat![]()
Ik knal altijd 130 - 140 op de autowegen nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
Als ik even inga op het stukje over "Ongevallen":quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:22 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hogeleraar transportbeleid zegt ongeveer het zelfde.
[..]
Ga je toch lekker met het OV, loop je meer kans om betrokken te raken bij een ongeluk, maar daar hoor je nooit iemand over.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:04 schreef Heerda het volgende:
15 tot 50 doden meer...
Het zal je kind maar wezen... of vul maar in.
Milieubelasting extra vergelijkbaar met een stad als Eindhoven.
Geluidsoverlast...
Verkeersstress...
Ergernissen...
Welk voordeel staat daar tegenover? Toch niet die paar minuten?
En dat weet jij zeker?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ga je toch lekker met het OV, loop je meer kans om betrokken te raken bij een ongeluk, maar daar hoor je nooit iemand over.
Je zou bij, grote uitzondering, ook zelf kunnen nadenken...quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:12 schreef eriksd het volgende:
Even kijken hoor naar die deskundigen;
- Iemand van een bedrijf; gratis reclame
- Een opleidingsmanager
- Anti-clubje voorzitter
Even wat kritischer naar je bronnen kijken.
Ik kan weer, zoals 2 vorige topics hierover, een lijst wetenschappelijke onderzoeken aanhalen van de USA tot denemarken tot australie die laten zien dat het meer doden zal geven... maar zoals altijd bij deze soort topics heeft dat geen invloed.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:12 schreef eriksd het volgende:
Even kijken hoor naar die deskundigen;
- Iemand van een bedrijf; gratis reclame
- Een opleidingsmanager
- Anti-clubje voorzitter
Even wat kritischer naar je bronnen kijken.
Ik kan hier alleen me instemmen. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:16 schreef Zeeland het volgende:
We hebben ons ten doen gesteld om de CO2 uitstoot van het verkeer te verminderen (ik weet niet meer hoeveel), maar met deze maatregel gaat dan natuurlijk nooit lukken. Ik zie eerder iets in een verlaging van de maximum snelheid, maar ik moet toegeven dat ik ook liever wat harder rijdt dan is toegestaan. Mijn verstand zegt verlagen, maar mijn gevoel zegt verhogen. Mijn verstand wint, omdat de tijdwinst zo gering is.
quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:25 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik kan hier alleen me instemmen. Je hebt helemaal gelijk.
Die hele CO2 is weer een hele andere discussie, aangezien die in de ijstijd net zo hoog scheen te zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:16 schreef Zeeland het volgende:
We hebben ons ten doen gesteld om de CO2 uitstoot van het verkeer te verminderen (ik weet niet meer hoeveel), maar met deze maatregel gaat dan natuurlijk nooit lukken. Ik zie eerder iets in een verlaging van de maximum snelheid, maar ik moet toegeven dat ik ook liever wat harder rijdt dan is toegestaan. Mijn verstand zegt verlagen, maar mijn gevoel zegt verhogen. Mijn verstand wint, omdat de tijdwinst zo gering is.
Ik begrijp dat jij geen ambulanceverpleegkundige bent die de restjes uit het schroot moet plukken...quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:11 schreef TimMer1981 het volgende:
Schandalig inderdaad; het had eigenlijk 160 moeten zijn.
Zijn genoeg trajecten waar je in de avond/nacht 160 kan rijden.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:34 schreef Heerda het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij geen ambulanceverpleegkundige bent die de restjes uit het schroot moet plukken...
niet waar gezien je reactie tijd minstens 1 seconde is.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:40 schreef gnilap het volgende:
[..]
Zijn genoeg trajecten waar je in de avond/nacht 160 kan rijden.
Want er komen nooit kinderen om op de snelweg?quote:
Ja dus? Je hebt zeker geen rijbewijs of hebt nog nooit een snelweg van dichtbij gezien?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef betyar het volgende:
[..]
niet waar gezien je reactie tijd minstens 1 seconde is.
Nee ik rijd pas 12.5 jaar (een jubileum) heb nog nooit een krasje of deukje veroorzaakt en heb in december mijn eerste bekeuring gehad omdat ik dacht dat ik op een autoweg reed waar je 100 mocht maar het was 80. Daar reed ik 99.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:49 schreef gnilap het volgende:
[..]
Ja dus? Je hebt zeker geen rijbewijs of hebt nog nooit een snelweg van dichtbij gezien?
Kwestie van risico. Met 10km/h kan het ook flink mis gaan. Als je op een speelplaats rijdt.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:42 schreef betyar het volgende:
[..]
niet waar gezien je reactie tijd minstens 1 seconde is.
Moet hier niet staan:quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:40 schreef gnilap het volgende:
[..]
Zijn genoeg trajecten waar je in de avond/nacht 160 kan rijden.
Dat jij 100 wilt rijden in de nacht is prima. Dat mag op wegen waar je 130 mag. Maar mensen die graag toch nog even wat eerder thuis willen zijn vinden het fijn om die plank in te trappen. En de 130 mag dan wel als symboolpolitiek worden bestempeld, het gaat hier om een verhoging op alle snelwegen waar mogelijk. Dus de 80 km zones worden in de avonduren opgeschroefd naar 100 km/u. Ik erger me dood op de ring Rotterdam in de nacht als ik daar in m'n eentje 80 moet tuffen. Waarom staat er 220 km/u op m'n teller?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:52 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee ik rijd pas 12.5 jaar (een jubileum) heb nog nooit een krasje of deukje veroorzaakt en heb in december mijn eerste bekeuring gehad omdat ik dacht dat ik op een autoweg reed waar je 100 mocht maar het was 80. Daar reed ik 99.
Daarnaast reed ik voordat ik de ziektewet inging behoorlijk wat kilometertjes. heen op tijdstippen dat men nog op 1 oor lag en heb me altijd aan de snelheid gehouden. Heb ik echt geen probleem mee.
Waarom open je dan geen topic dat alle maximumsnelheden op de snelweg naar 80 moeten? Scheelt maar een paar minuten.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:04 schreef Heerda het volgende:
15 tot 50 doden meer...
Het zal je kind maar wezen... of vul maar in.
Milieubelasting extra vergelijkbaar met een stad als Eindhoven.
Geluidsoverlast...
Verkeersstress...
Ergernissen...
Welk voordeel staat daar tegenover? Toch niet die paar minuten?
Ik geef geen fuck om co2 het gaat mij om de veiligheid.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:58 schreef gnilap het volgende:
[..]
Dat jij 100 wilt rijden in de nacht is prima. Dat mag op wegen waar je 130 mag. Maar mensen die graag toch nog even wat eerder thuis willen zijn vinden het fijn om die plank in te trappen. En de 130 mag dan wel als symboolpolitiek worden bestempeld, het gaat hier om een verhoging op alle snelwegen waar mogelijk. Dus de 80 km zones worden in de avonduren opgeschroefd naar 100 km/u. Ik erger me dood op de ring Rotterdam in de nacht als ik daar in m'n eentje 80 moet tuffen. Waarom staat er 220 km/u op m'n teller?
Wat betreft het CO2 of milieuvervuiling wil ik graag even hier naar verwijzen; http://www.nu.nl/politiek(...)sten-lucht-niet.html
Big point.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geef geen fuck om co2 het gaat mij om de veiligheid.
Ah dus zo ontkracht jij het hele argument (buiten de CO2 die ik aandroeg voor een post daarboven)?quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geef geen fuck om co2 het gaat mij om de veiligheid.
Natuurlijk, hoe sneller je rijdt hoe eerder de veiligheid in geding komt. Het duurt gewoon minstens 1 seconde voordat jouw waarnemingen via je hersenen bij je voeten terechtkomen. Als je sneller rijdt heb je nog minder tijd om te reageren.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:07 schreef gnilap het volgende:
[..]
Ah dus zo ontkracht jij het hele argument (buiten de CO2 die ik aandroeg voor een post daarboven)?
Als de ongevallen ernstiger worden door een grotere impact neemt ook de kans dat er meerdere auto's bij betrokken raken toe, dus de kans op ongevallen wordt wel degelijk groter.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:44 schreef Lookbehind het volgende:
Allereerst wordt het gebracht alsof er nu twee oorzaken zijn waardoor er meer ongevallen zouden (kunnen) komen, namelijk als eerste grotere impact bij een botsing en als tweede grotere snelheidsverschillen. Het eerste dat genoemd is, is echter geen oorzaak, maar een gevolg als het ongeval eenmaal plaatsvindt, waardoor de kans op een ongeval niet toeneemt.
Sinds wanneer wordt het aantal ongevallen aangeduid op basis van het aantal auto's dat erbij betrokken is? Het gaat om de totale gebeurtenis (oftewel één ongeval met één of meerdere betrokken auto's), daarom is er ook sprake van bijvoorbeeld eenzijdige of tweezijdige ongevallen. Al kan ik natuurlijk niet zeggen hoe het in de in dat artikel genoemde bron berekend is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:39 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Als de ongevallen ernstiger worden door een grotere impact neemt ook de kans dat er meerdere auto's bij betrokken raken toe, dus de kans op ongevallen wordt wel degelijk groter.
Het gaat niet om het aantal ongevallen, het gaat om de kans op een ongeval. Als het aantal auto's dat bij een ongeval betrokken is toeneemt, neemt de kans dat een individuele automobilist bij een ongeval betrokken raakt toe. De kans op ongevallen stijgt dus, en het aantal slachtoffers van een ongeval zal ook stijgen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:13 schreef Lookbehind het volgende:
Sinds wanneer wordt het aantal ongevallen aangeduid op basis van het aantal auto's dat erbij betrokken is?
Ja man, er zitten nooit kinderen in de auto op de snelweg.quote:
Jawel, dat begrijpt iedereen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Niemand van de tegenstanders die begrijpt dat 130kmu rijden een keuze is/wordt?
Dat is het niet, want je moet je snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Niemand van de tegenstanders die begrijpt dat 130kmu rijden een keuze is/wordt?
Waar staat dat? Als ik 90kmu wil rijden op de snelweg dan doe ik dat toch?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:16 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Dat is het niet, want je moet je snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer.
Ik ben dan ook van plan om ter compensatie van de verhoogde snelheid op de snelwegen me binnen de bebouwde kom perfect aan de snelheid te houden. Wat in de praktijk 30 betekent.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Niemand van de tegenstanders die begrijpt dat 130kmu rijden een keuze is/wordt?
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van plan om ter compensatie van de verhoogde snelheid op de snelwegen me binnen de bebouwde kom perfect aan de snelheid te houden. Wat in de praktijk 30 betekent.
Verder ga ik vrachtwagens die 90 rijden met 95 km/h inhalen.
Ik zal de rem wel even voor je aantikken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.
quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.
De eerste conclusie in je laatste zin mag je niet trekken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:49 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal ongevallen, het gaat om de kans op een ongeval. Als het aantal auto's dat bij een ongeval betrokken is toeneemt, neemt de kans dat een individuele automobilist bij een ongeval betrokken raakt toe. De kans op ongevallen stijgt dus, en het aantal slachtoffers van een ongeval zal ook stijgen.
Elke goede rij-instructeur zal je dat vertellen bij je lessen. Tuurlijk mag je 90 gaan rijden op de snelweg, sommige mogen zelfs maximaal 80 rijden. Als je niet sneller kunt of mag is dat natuurlijk geen probleem, maar door onnodig langzamer te rijden dan de rest van het verkeer belemmer je de doorstroming en hinder je onnodig andere weggebruikers.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waar staat dat? Als ik 90kmu wil rijden op de snelweg dan doe ik dat toch?
Tuurlijk is mij dat ook verteld. Ik snap je punt ook wel maar ik denk nog steeds dat mensen tegen de stijging of mensen die er niet bewust van zijn gewoon 90/100/120kmu blijven rijden. Gezien het feit dat het een marginale stijging betreft is het risico ook erg klein voor wat betreft het snelheidsverschil. Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:32 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Elke goede rij-instructeur zal je dat vertellen bij je lessen. Tuurlijk mag je 90 gaan rijden op de snelweg, sommige mogen zelfs maximaal 80 rijden. Als je niet sneller kunt of mag is dat natuurlijk geen probleem, maar door onnodig langzamer te rijden dan de rest van het verkeer belemmer je de doorstroming en hinder je onnodig andere weggebruikers.
Ik mag het dan niet eens zijn met die verhoogde snelheidslimieit, maar ik ben wel zo sociaal om op stukken waar je 130 mag rijden 130 te rijden als de rest van het verkeer dat ook doet.
Het probleem is meer dat al die mensen die nu 130 rijden straks 140 gaan rijden. en die nu 170 rijden 180....quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Tuurlijk is mij dat ook verteld. Ik snap je punt ook wel maar ik denk nog steeds dat mensen tegen de stijging of mensen die er niet bewust van zijn gewoon 90/100/120kmu blijven rijden. Gezien het feit dat het een marginale stijging betreft is het risico ook erg klein voor wat betreft het snelheidsverschil. Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.
We kunnen gaan lopen muggenziften over de definitie van 'kans op een ongeval', maar waar het om gaat is dat deze maatregel zal leiden tot een stijging van het aantal slachtoffers. Want dat is het gevolg als een individuele automobilist meer kans heeft om bij een ongeval betrokken te raken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:28 schreef Lookbehind het volgende:
Je hebt gelijk dat de kans dat een individuele automobilist bij een ongeval betrokken is, stijgt. Maar dat wil niet zeggen dat de kans op ongevallen stijgt.
Als dat überhaupt al waar is (ik betwijfel dat laatste sowieso) dan denk ik niet dat de gevolgen zo enorm vreselijk zullen zijn. Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem is meer dat al die mensen die nu 130 rijden straks 140 gaan rijden. en die nu 170 rijden 180....
Mijn ervaring is dat bijna iedereen 130kmu rijdt, je wordt bijna gedwongen om mee te doen aan de snelheidsovertreding als je je netjes aan wilt passen aan de rest van het verkeer. Meestal doe ik dat dan ook gewoon, om de doorstroming te verbeteren, maar het is wel iets waar ik me aan erger.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet. Tuurlijk is het gevaarlijk als het snelheidsverschil 30km/u is maar bij verschillen rond de 10km/u is niet echt te spreken van een gevaarlijk verschil m.i.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:39 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat bijna iedereen 130kmu rijdt, je wordt bijna gedwongen om mee te doen aan de snelheidsovertreding als je je netjes aan wilt passen aan de rest van het verkeer. Meestal doe ik dat dan ook gewoon, om de doorstroming te verbeteren, maar het is wel iets waar ik me aan erger.
Het wordt daar ook steeds minder hoor, op de meeste autobahnen is gewoon een snelheidslimiet ingesteld. Vooral in de stedelijke gebieden. Op de rest van de autobahnen hanteren ze een adviessnelheid van 130km/u, maar daarbij geldt wel dat als je harder rijdt je eerder verantwoordelijk zult worden gesteld als je dan bij een ongeval betrokken raakt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.
Reken de verlengde remweg even uit.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:44 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet. Tuurlijk is het gevaarlijk als het snelheidsverschil 30km/u is maar bij verschillen rond de 10km/u is niet echt te spreken van een gevaarlijk verschil m.i.
Misschien moet ik dan mijn snelheidsmeter eens opnieuw laten ijkenquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:44 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet.
Je wilt serieus de Autobahn vergelijken met het NL snelwegennet?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Als dat überhaupt al waar is (ik betwijfel dat laatste sowieso) dan denk ik niet dat de gevolgen zo enorm vreselijk zullen zijn. Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.
Ze hebben in Duitsland zelfs plaatsen met alleen een afrit en geen oprit. Dat is een leuke instinker als je per ongeluk de verkeerde afrit neemt en dan merkt dat je 50km om moet rijden over binnenwegen voordat je weer de snelweg op kuntquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Is het je wel eens opgevallen dat je hier om de paar kilometer opritten en afritten hebt en je in Duitsland eeuwen kan rijden zonder?
Verpest het nou niet.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:57 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
dat is echt het allerstomste wat ik vandaag heb gelezenje meent er vast niks van
Zelfs dat werkt meer positief door dan je beseft.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:10 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Nu kan rutte 5 minuutjes langer uitslapen ofzo
Even opgezocht (zodat ik kan soggenquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:46 schreef betyar het volgende:
[..]
Reken de verlengde remweg even uit.
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:20 schreef TimMer1981 het volgende:
Zullen we de maximumsnelheid 10KM/u maken? Niemand meer werken, economie naar de kloten, allemaal doodgeknuffeld: is links ook weer blij.
Als jullie het allemaal zo gevaarlijk en eng vinden: ga dan lekker met de bus, stelletje oude wijven.
Om het plebs tot bedaren te brengen vind ik wel een goede reden. Dat ze veel plezier mogen hebben met hun 10km/u extra.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
De status quo is jarenlang 120 km/u, leg mij uit waarom het beter is om het ineens te verhogen naar 130 km/u.
Omdat de wegen verbeterd zijn, de auto's beter zijn, de rijvaardigheidseisen verscherpt zijn, controle op verkeersveiligheid verbeterd is, er geen oliecrisis is, het (zij het marginale) snelheidswinst oplevert, etc.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.
De status quo is jarenlang 120 km/u, leg mij uit waarom het beter is om het ineens te verhogen naar 130 km/u.
geef links maar weer de schuld ja,... jammerquote:Op donderdag 17 februari 2011 14:20 schreef TimMer1981 het volgende:
Zullen we de maximumsnelheid 10KM/u maken? Niemand meer werken, economie naar de kloten, allemaal doodgeknuffeld: is links ook weer blij.
Als jullie het allemaal zo gevaarlijk en eng vinden: ga dan lekker met de bus, stelletje oude wijven.
Niet zo gek ook natuurlijk. Verkeerskundigen kijken naar de technische kanten van vervoer over de weg. Is de doorstroming optimaal? Hoe gaat men het snelst van A naar B? Is het mogelijk om met een bepaald wegbeeld het verkeersgedrag te beïnvloeden? Onderzoek (zie bijvoorbeeld Goodwin et al., 2004 en Steg, 2005) laat echter zien dat mensen de auto niet puur functioneel gebruiken, sterker nog er kleven forse irrationele aspecten aan autorijden. En in dat licht moet je deze maatregel ook zien, door verhogen van de maximumsnelheid zal een deel van de automobilisten meer genot ontlenen aan het rijden van de auto, dat is natuurlijk ook wat waard. Wat mij betreft was de maximumsnelheid naar 150 verhoogd, of zelfs nog hoger, mits gecombineerd met dynamisch verkeersmanagement.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
http://www.bndestem.nl/al(...)mu-op-de-snelweg.ece
Omdat we ook nog een maatregel moeten hebben die de burger tevreden stemt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.
De status quo is jarenlang 120 km/u, leg mij uit waarom het beter is om het ineens te verhogen naar 130 km/u.
Heb je je medeweggebruikers al een bloemetje gestuurd dat ze zo goed op je hebben gepast en rekening hebben gehouden met je truttige rijstijl?quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geef geen fuck om co2 het gaat mij om de veiligheid.
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet zo gek ook natuurlijk. Verkeerskundigen kijken naar de technische kanten van vervoer over de weg. Is de doorstroming optimaal? Hoe gaat men het snelst van A naar B? Is het mogelijk om met een bepaald wegbeeld het verkeersgedrag te beïnvloeden? Onderzoek (zie bijvoorbeeld Goodwin et al., 2004 en Steg, 2005) laat echter zien dat mensen de auto niet puur functioneel gebruiken, sterker nog er kleven forse irrationele aspecten aan autorijden. En in dat licht moet je deze maatregel ook zien, door verhogen van de maximumsnelheid zal een deel van de automobilisten meer genot ontlenen aan het rijden van de auto, dat is natuurlijk ook wat waard. Wat mij betreft was de maximumsnelheid naar 150 verhoogd, of zelfs nog hoger, mits gecombineerd met dynamisch verkeersmanagement.
Zo gek was dat ook niet, er kleefden enorme uitvoeringskosten aan het plan zoals dat er lag, er was geen plan voor het zorgvuldig omspringen met privacy, en de politiek was niet zuiver over het doel wat zij had, namelijk mensen uit de auto jagen in plaats van het anders betalen voor de infrastructuur. Vooral dat laatste aspect is desastreus voor het maatschappelijk draagvlak.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..
Omdat rekeningrijden niets anders betekende dat het autorijden duurder maken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..
Onze wensen als publiek moeten linksom of rechtsom betaald worden, de overheid die dat moet voorzien komt niet vanzelf aan geld hoor.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:04 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat rekeningrijden niets anders betekende dat het autorijden duurder maken.
De vervuiler zou niet betalen maar worden uitgekleed. Daar is niets rechtvaardig aan. De opbrengsten zijn op dit moment al vele malen hoger dan de kosten. Het rekeningrijden zou deze verhoudingen alleen maar schever trekken. Niet zo vreemd dat autorijdend Nederland helemaal niets ziet in dit plan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Onze wensen als publiek moeten linksom of rechtsom betaald worden, de overheid die dat moet voorzien komt niet vanzelf aan geld hoor.Rekeningrijden is in die zin eerlijker dat de vervuiler/gebruiker betaald.
Maar dat is precies het punt waar ik op doel. Daarvoor werd het rekeningrijden niet bedacht door de politiek, de politiek wilde vele extra sturingsmechanismen introduceren in plaats van de kosten anders verdelen. Het huidige systeem functioneert trouwens best goed hoor, de uitvoeringskosten van de huidige belastingstructuur gerelateerd aan wegvervoer zijn laag, de externe kosten (milieuschade, geluidsoverlast, verkeersslachtoffers, etc) veroorzaakt door wegvervoer zijn gedekt en per saldo is de verdeling van de kosten over de gebruiker behoorlijk goed (mensen die vaker van de weg gebruik maken betalen per saldo meer belasting, vaak ook omdat zij een grotere auto hebben).quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:
Rekeningrijden is in die zin eerlijker dat de vervuiler/gebruiker betaald.
Ik wil jouw nog wel eens horen als er iemand die niet truttig rijd een van je naaste de dood injaagt die je niet meer mag zien omdat hij/zij bij elkaar geschraapt is. Dan stuur ik je een bloemetje.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Heb je je medeweggebruikers al een bloemetje gestuurd dat ze zo goed op je hebben gepast en rekening hebben gehouden met je truttige rijstijl?
Alsof zoiets komt door die 10km harder. Doe niet zo naief.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:20 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik wil jouw nog wel eens horen als er iemand die niet truttig rijd een van je naaste de dood injaagt die je niet meer mag zien omdat hij/zij bij elkaar geschraapt is. Dan stuur ik je een bloemetje.
FOUT, FOUT, FOUT.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:27 schreef Premium_Quality het volgende:
Even de best case scenario: van Groningen naar Maastricht over de snelweg is 334 km. Uitgaande dat je constant op de volle snelheid kan rijden zonder te remmen of te stoppen.
Met 120 km/u doe je over die 334km -> 2 uur en 47 minuten.
130 km/u -> 2 uur en 34 minuten.
Dus het scheelt 13 minuten, niet erg veel imo. Normaal zijn de afstanden veel korter, moet je sowieso remmen of stoppen en zal het verschil nog veel kleiner zijn. Lijkt me totaal niet in verhouding met meer ongelukken en vervuiling.
De enige reden dat het complete linkse blok zo enorm loopt te huilen is omdat het een maatregel van rechts is. Ja: zo infantiel is links nu eenmaal.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:30 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
[..]
geef links maar weer de schuld ja,... jammer
Zoiets komt door het gehele plaatje. 10 kilometer harder rijden betekent meer gejaag, meer stress, meer agressie en bovendien wat toch heel belangrijk is een langere remweg.quote:Op donderdag 17 februari 2011 18:58 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Alsof zoiets komt door die 10km harder. Doe niet zo naief.
De snelwegen in Nederland zijn van hogere kwaliteit, dan in Duitsland hoor. De normen zijn hier veel strikter.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:54 schreef betyar het volgende:
[..]
Zoiets komt door het gehele plaatje. 10 kilometer harder rijden betekent meer gejaag, meer stress, meer agressie en bovendien wat toch heel belangrijk is een langere remweg.
Nederlandse snelwegen zijn niet geschikt om overheen te blazen.
Het gaat niet over de kwaliteit, is de kwaliteit slecht in Duitsland dan gelden daar op dat stuk (forse) snelheidsbeperkingen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:56 schreef mlg het volgende:
[..]
De snelwegen in Nederland zijn van hogere kwaliteit, dan in Duitsland hoor. De normen zijn hier veel strikter.
Over de 5 km Moerdijkbrug kun je dus een tijdswinst behalen van 11 hele seconden, 2 minuten en 19 seconden i.p.v. 2 minuten en 30 seconden ik bedoel maar, waar gaat het over?quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:51 schreef Rob310 het volgende:
Behalve mogelijke onveiligheid, extra milieuverontreiniging en alle andere nadelen van sneller rijden vind ik het bovendien geldverspilling.
Wat gaat het kosten aan promotiecampagnes, aanpassingen aan de bebording, evaluaties door duur betaalde bureau's, etc. etc. en waarvoor? Nog niet eens een paar minuten zoals TS beweerd, het gaat slechts om seconden.
Een eenvoudig rekensommetje leert dat als je al ergens (waar is in NL een stuk asfalt van die lengte zonder minstens één maal af te moeten remmen?) over een stuk van 30 Km de snelheid van 130 Km/h kunt rijden in plaats van 120 Km/h, je maar liefst 1 minuut en 9 seconden tijdswinst boekt.
Je doet er dan 13 minuten en 51 seconden over i.p.v. exact 15 minuten.
Het spreekt voor zich dat op alle kortere stukken de tijdswinst dan nagenoeg valt te verwaarlozen.
Ik zal het nog eens narekenen voor de kleine 5 Km over de Moerdijkbrug op de A16 zoals die in de proefperiode zit.
Niet?quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:05 schreef Rob310 het volgende:
In geld levert het dus sowieso niets op
Je kent ze persoonlijk?quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:12 schreef eriksd het volgende:
Even kijken hoor naar die deskundigen;
- Iemand van een bedrijf; gratis reclame
- Een opleidingsmanager
- Anti-clubje voorzitter
Even wat kritischer naar je bronnen kijken.
Het gaat ook om de snelheidsverschillen, en dan is 10km extra op een plek waar 2 snelwegen samen komen, ineens een stuk minder veilig met al dat wevende verkeer.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:32 schreef Vinnie1985 het volgende:
Met haast wel iedere auto kan je zonder problemen makkelijk 150 a 160 km/u rijden.
Dus 130 km/u is ook niet zo heel snel.
Als dit wordt doorgevoerd dan win je van Groningen naar Maastricht zeven minuten. Dat zijn echt de tijdsverschillen waar je het om doet jaquote:Op donderdag 17 februari 2011 18:57 schreef Vinnie1985 het volgende:
Tjonge tjonge zeg, dat er sommige mensen tegen zijn ik snap het niet.
Dat is toch idiaal dat je harder mag rijden dan kan je sneller van a naar b!!
Van mij mag die snelheidslimiet wel verder omhoog bijvoorbeeld 140 of 150 km/u of nog hoger.
Je weet toch dat voor de rechtbank der publieke opinie de woorden van experts niet zoveel waard zijn? Nee, dan vraagt men bij SBS6 een voorbijrazende vrachtwagenchauffeur over zijn mening als ervaringsdeskundige.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als dit wordt doorgevoerd dan win je van Groningen naar Maastricht zeven minuten. Dat zijn echt de tijdsverschillen waar je het om doet ja
Buiten de randstad levert het dus ook weinig voordeel op, aangezien de tijdswinst nihil is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:00 schreef TripleS het volgende:
Ik rij altijd via de Duitse snelweg en moet zeggen dat ik het stuk A12 altijd 130km rijd. Vind het dus wel oké,in de Randstad lijkt het me weinig voordelen opleveren.
Het scheelt mij ong. 10 minuten en het aantal ongevallen zal op mijn route echt niet stijgen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Buiten de randstad levert het dus ook weinig voordeel op, aangezien de tijdswinst nihil is.
Jij rijdt dagelijks van Brussel naar Pieterburen ofzo? Per 10 kilometer waar je 130 ipv 120 kan rijden, scheelt het je zo'n 40 seconden. 10 minuten is 600 seconden, dus daarvoor moet je minstens 150 kilometer ongehinderd 130 rijden ipv 120.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:06 schreef TripleS het volgende:
[..]
Het scheelt mij ong. 10 minuten en het aantal ongevallen zal op mijn route echt niet stijgen.
Jij geeft aan dat een snelheidsverhoging van 7,5% een tijdswinst geeft van 25% ?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:19 schreef fruityloop het volgende:
Ik heb een poos regelmatig van Leeuwarden naar Schiphol gereden, en als ik op een rustige tijd via de afsluitdijk reed, scheelde 140 rijden waar mogelijk ~15 minuten, op 1 uur ofzo. En dat was echt in uitzonderlijke gevallen, denk aan zondagmorgen 8 uur etc, normaal gesproken maakte dat hardere rijden gewoon geen noemenswaardig verschil qua benodigde tijd. Dit wordt overigens ook bevestigd door alle bekende onderzoeken, maar goed, waarom zouden we daar beleid op baseren.
En 100% gevalideerd door mijn onderbuik.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Jij geeft aan dat een snelheidsverhoging van 7,5% een tijdswinst geeft van 25% ?![]()
Bekende onderzoeken uitgevoerd door Grote Smurf zeker
Dan heb je dus 2 minuten tijdswinst door de hogere snelheid, en 13 minuten winst doordat je geen hinder hebt van ander verkeer. Als je daar 120 had gereden, was je dus 13 minuten eerder op je lokatie geweest dan normaal...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:32 schreef fruityloop het volgende:
ff serieus, dat was op een compleet lege weg van Leeuwarden tot aan Zaandam, en vanaf daar tot aan Schiphol zelf ook belachlijk weinig verkeer.
Het zal inderdaad door een combinatie van factoren zijn geweest.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan heb je dus 2 minuten tijdswinst door de hogere snelheid, en 13 minuten winst doordat je geen hinder hebt van ander verkeer. Als je daar 120 had gereden, was je dus 13 minuten eerder op je lokatie geweest dan normaal...
Is het je wel eens opgevallen dat het buiten de ring A10 ook nog Nederland is?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je wilt serieus de Autobahn vergelijken met het NL snelwegennet?![]()
Is het je wel eens opgevallen dat je hier om de paar kilometer opritten en afritten hebt en je in Duitsland eeuwen kan rijden zonder?
Na Belgie hebben we in Nederland de meeste vierkantemeters snelweg per vierkantemeters dat het land groot is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Is het je wel eens opgevallen dat het buiten de ring A10 ook nog Nederland is?
De eeuwige Nederland-is-druk/vol-'argumenten'...
Op naar de 150 km/u!
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Is het je wel eens opgevallen dat het buiten de ring A10 ook nog Nederland is?
De eeuwige Nederland-is-druk/vol-'argumenten'...
Op naar de 150 km/u!
Ja, dus? Dat zegt he-le-maal niks over het aantal op- en afritten en de afstand daartussen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Na Belgie hebben we in Nederland de meeste vierkantemeters snelweg per vierkantemeters dat het land groot is.
Probeer dat maar eens op de A1, waar dan ook tussen Amsterdam en Deventer. Dat gaat je ook daar niet lukken.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Is het je wel eens opgevallen dat het buiten de ring A10 ook nog Nederland is?
De eeuwige Nederland-is-druk/vol-'argumenten'...
Op naar de 150 km/u!
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Probeer dat maar eens op de A1, waar dan ook tussen Amsterdam en Deventer. Dat gaat je ook daar niet lukken.
Speciaal voor mensen zoals in jouw filmpje:quote:
Gaat prima daarquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Probeer dat maar eens op de A1, waar dan ook tussen Amsterdam en Deventer. Dat gaat je ook daar niet lukken.
Op de snelwegen in Duitsland mag je bijna overal 130 rijden, vaak zelfs sneller.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Speciaal voor mensen zoals in jouw filmpje:
[ afbeelding ]
Flauwekul, ik woon in duitsland, ik kan op weg naar mijn werk slechts een paar km 120 rijden, de rest maar 100. De wegen zonder limiet bevinden zich enkel in de 'lege' gebieden, de wegen bij Nederland horen daar toevallig bij.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op de snelwegen in Duitsland mag je bijna overal 130 rijden, vaak zelfs sneller.
Als ik van Barleben naar München rij kom ik zelden onder de 190. Stuttgart-München net zo, alleen dat stukje door de bergen is even 100.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:26 schreef kingmob het volgende:
[..]
Flauwekul, ik woon in duitsland, ik kan op weg naar mijn werk slechts een paar km 120 rijden, de rest maar 100. De wegen zonder limiet bevinden zich enkel in de 'lege' gebieden, de wegen bij Nederland horen daar toevallig bij.
Nederland moet je vergelijken met de snelwegen rondom Keulen of Frankfurt, wegen waar je niet sneller kan en mag rijden dan 120.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:26 schreef kingmob het volgende:
[..]
Flauwekul, ik woon in duitsland, ik kan op weg naar mijn werk slechts een paar km 120 rijden, de rest maar 100. De wegen zonder limiet bevinden zich enkel in de 'lege' gebieden, de wegen bij Nederland horen daar toevallig bij.
Nederland lijkt meer op de binnenstad van Istanbul, tijdens de spits.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Nederland moet je vergelijken met de snelwegen rondom Keulen of Frankfurt, wegen waar je niet sneller kan en mag rijden dan 120.
Nee.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Nederland moet je vergelijken met de snelwegen rondom Keulen of Frankfurt, wegen waar je niet sneller kan en mag rijden dan 120.
Roergebied?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:36 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Nee.
Randstad = Roergebied (vrijwel overal 100/120)
De rest van Nederland = De rest van Duitsland (soms geen limiet, soms 120, soms 100)
De tering... wat vermoeiend soms...
Kan jou auto zo hard ?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik van Barleben naar München rij kom ik zelden onder de 190. Stuttgart-München net zo, alleen dat stukje door de bergen is even 100.
Dat is alleen op de ring rond Keulen, stukje verder kan je gewoon weer blazen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Nederland moet je vergelijken met de snelwegen rondom Keulen of Frankfurt, wegen waar je niet sneller kan en mag rijden dan 120.
Er staat wel 300 op de teller johquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |