Ja man, er zitten nooit kinderen in de auto op de snelweg.quote:
Jawel, dat begrijpt iedereen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Niemand van de tegenstanders die begrijpt dat 130kmu rijden een keuze is/wordt?
Dat is het niet, want je moet je snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waar staat dat? Als ik 90kmu wil rijden op de snelweg dan doe ik dat toch?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:16 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Dat is het niet, want je moet je snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer.
Ik ben dan ook van plan om ter compensatie van de verhoogde snelheid op de snelwegen me binnen de bebouwde kom perfect aan de snelheid te houden. Wat in de praktijk 30 betekent.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van plan om ter compensatie van de verhoogde snelheid op de snelwegen me binnen de bebouwde kom perfect aan de snelheid te houden. Wat in de praktijk 30 betekent.
Verder ga ik vrachtwagens die 90 rijden met 95 km/h inhalen.
Ik zal de rem wel even voor je aantikken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.
quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik duw je wel aan de kant als ik je tegenkom hoor, daar niet van.
De eerste conclusie in je laatste zin mag je niet trekken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:49 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal ongevallen, het gaat om de kans op een ongeval. Als het aantal auto's dat bij een ongeval betrokken is toeneemt, neemt de kans dat een individuele automobilist bij een ongeval betrokken raakt toe. De kans op ongevallen stijgt dus, en het aantal slachtoffers van een ongeval zal ook stijgen.
Elke goede rij-instructeur zal je dat vertellen bij je lessen. Tuurlijk mag je 90 gaan rijden op de snelweg, sommige mogen zelfs maximaal 80 rijden. Als je niet sneller kunt of mag is dat natuurlijk geen probleem, maar door onnodig langzamer te rijden dan de rest van het verkeer belemmer je de doorstroming en hinder je onnodig andere weggebruikers.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Waar staat dat? Als ik 90kmu wil rijden op de snelweg dan doe ik dat toch?
Tuurlijk is mij dat ook verteld. Ik snap je punt ook wel maar ik denk nog steeds dat mensen tegen de stijging of mensen die er niet bewust van zijn gewoon 90/100/120kmu blijven rijden. Gezien het feit dat het een marginale stijging betreft is het risico ook erg klein voor wat betreft het snelheidsverschil. Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:32 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Elke goede rij-instructeur zal je dat vertellen bij je lessen. Tuurlijk mag je 90 gaan rijden op de snelweg, sommige mogen zelfs maximaal 80 rijden. Als je niet sneller kunt of mag is dat natuurlijk geen probleem, maar door onnodig langzamer te rijden dan de rest van het verkeer belemmer je de doorstroming en hinder je onnodig andere weggebruikers.
Ik mag het dan niet eens zijn met die verhoogde snelheidslimieit, maar ik ben wel zo sociaal om op stukken waar je 130 mag rijden 130 te rijden als de rest van het verkeer dat ook doet.
Het probleem is meer dat al die mensen die nu 130 rijden straks 140 gaan rijden. en die nu 170 rijden 180....quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Tuurlijk is mij dat ook verteld. Ik snap je punt ook wel maar ik denk nog steeds dat mensen tegen de stijging of mensen die er niet bewust van zijn gewoon 90/100/120kmu blijven rijden. Gezien het feit dat het een marginale stijging betreft is het risico ook erg klein voor wat betreft het snelheidsverschil. Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.
We kunnen gaan lopen muggenziften over de definitie van 'kans op een ongeval', maar waar het om gaat is dat deze maatregel zal leiden tot een stijging van het aantal slachtoffers. Want dat is het gevolg als een individuele automobilist meer kans heeft om bij een ongeval betrokken te raken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:28 schreef Lookbehind het volgende:
Je hebt gelijk dat de kans dat een individuele automobilist bij een ongeval betrokken is, stijgt. Maar dat wil niet zeggen dat de kans op ongevallen stijgt.
Als dat überhaupt al waar is (ik betwijfel dat laatste sowieso) dan denk ik niet dat de gevolgen zo enorm vreselijk zullen zijn. Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem is meer dat al die mensen die nu 130 rijden straks 140 gaan rijden. en die nu 170 rijden 180....
Mijn ervaring is dat bijna iedereen 130kmu rijdt, je wordt bijna gedwongen om mee te doen aan de snelheidsovertreding als je je netjes aan wilt passen aan de rest van het verkeer. Meestal doe ik dat dan ook gewoon, om de doorstroming te verbeteren, maar het is wel iets waar ik me aan erger.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Er zijn genoeg mensen die nu al 130kmu rijden en ik heb dat nooit als een gevaar ervaren.
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet. Tuurlijk is het gevaarlijk als het snelheidsverschil 30km/u is maar bij verschillen rond de 10km/u is niet echt te spreken van een gevaarlijk verschil m.i.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:39 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat bijna iedereen 130kmu rijdt, je wordt bijna gedwongen om mee te doen aan de snelheidsovertreding als je je netjes aan wilt passen aan de rest van het verkeer. Meestal doe ik dat dan ook gewoon, om de doorstroming te verbeteren, maar het is wel iets waar ik me aan erger.
Het wordt daar ook steeds minder hoor, op de meeste autobahnen is gewoon een snelheidslimiet ingesteld. Vooral in de stedelijke gebieden. Op de rest van de autobahnen hanteren ze een adviessnelheid van 130km/u, maar daarbij geldt wel dat als je harder rijdt je eerder verantwoordelijk zult worden gesteld als je dan bij een ongeval betrokken raakt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.
Reken de verlengde remweg even uit.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:44 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet. Tuurlijk is het gevaarlijk als het snelheidsverschil 30km/u is maar bij verschillen rond de 10km/u is niet echt te spreken van een gevaarlijk verschil m.i.
Misschien moet ik dan mijn snelheidsmeter eens opnieuw laten ijkenquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:44 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zit best veel op de weg maar ik ervaar dat totaal niet.
Je wilt serieus de Autobahn vergelijken met het NL snelwegennet?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Als dat überhaupt al waar is (ik betwijfel dat laatste sowieso) dan denk ik niet dat de gevolgen zo enorm vreselijk zullen zijn. Ik ben niet op de hoogte van de cijfers die bijvoorbeeld in Duitsland liggen voor wat betreft het aantal verkeersongelukken op de Autobahn maar er is vast een reden waarom zij de snelheidsbeperkingen houden zoals ze nu zijn in plaats van ze aan te passen aan onze 'veilige' standaard.
Ze hebben in Duitsland zelfs plaatsen met alleen een afrit en geen oprit. Dat is een leuke instinker als je per ongeluk de verkeerde afrit neemt en dan merkt dat je 50km om moet rijden over binnenwegen voordat je weer de snelweg op kuntquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Is het je wel eens opgevallen dat je hier om de paar kilometer opritten en afritten hebt en je in Duitsland eeuwen kan rijden zonder?
Verpest het nou niet.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:57 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
dat is echt het allerstomste wat ik vandaag heb gelezenje meent er vast niks van
Zelfs dat werkt meer positief door dan je beseft.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:10 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Nu kan rutte 5 minuutjes langer uitslapen ofzo
Even opgezocht (zodat ik kan soggenquote:Op donderdag 17 februari 2011 11:46 schreef betyar het volgende:
[..]
Reken de verlengde remweg even uit.
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:20 schreef TimMer1981 het volgende:
Zullen we de maximumsnelheid 10KM/u maken? Niemand meer werken, economie naar de kloten, allemaal doodgeknuffeld: is links ook weer blij.
Als jullie het allemaal zo gevaarlijk en eng vinden: ga dan lekker met de bus, stelletje oude wijven.
Om het plebs tot bedaren te brengen vind ik wel een goede reden. Dat ze veel plezier mogen hebben met hun 10km/u extra.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
De status quo is jarenlang 120 km/u, leg mij uit waarom het beter is om het ineens te verhogen naar 130 km/u.
Omdat de wegen verbeterd zijn, de auto's beter zijn, de rijvaardigheidseisen verscherpt zijn, controle op verkeersveiligheid verbeterd is, er geen oliecrisis is, het (zij het marginale) snelheidswinst oplevert, etc.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.
De status quo is jarenlang 120 km/u, leg mij uit waarom het beter is om het ineens te verhogen naar 130 km/u.
geef links maar weer de schuld ja,... jammerquote:Op donderdag 17 februari 2011 14:20 schreef TimMer1981 het volgende:
Zullen we de maximumsnelheid 10KM/u maken? Niemand meer werken, economie naar de kloten, allemaal doodgeknuffeld: is links ook weer blij.
Als jullie het allemaal zo gevaarlijk en eng vinden: ga dan lekker met de bus, stelletje oude wijven.
Niet zo gek ook natuurlijk. Verkeerskundigen kijken naar de technische kanten van vervoer over de weg. Is de doorstroming optimaal? Hoe gaat men het snelst van A naar B? Is het mogelijk om met een bepaald wegbeeld het verkeersgedrag te beïnvloeden? Onderzoek (zie bijvoorbeeld Goodwin et al., 2004 en Steg, 2005) laat echter zien dat mensen de auto niet puur functioneel gebruiken, sterker nog er kleven forse irrationele aspecten aan autorijden. En in dat licht moet je deze maatregel ook zien, door verhogen van de maximumsnelheid zal een deel van de automobilisten meer genot ontlenen aan het rijden van de auto, dat is natuurlijk ook wat waard. Wat mij betreft was de maximumsnelheid naar 150 verhoogd, of zelfs nog hoger, mits gecombineerd met dynamisch verkeersmanagement.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
http://www.bndestem.nl/al(...)mu-op-de-snelweg.ece
Omdat we ook nog een maatregel moeten hebben die de burger tevreden stemt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Heel makkelijk om niet in te gaan op het punt en alles extreem te trekken.
Heb je je medeweggebruikers al een bloemetje gestuurd dat ze zo goed op je hebben gepast en rekening hebben gehouden met je truttige rijstijl?quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik geef geen fuck om co2 het gaat mij om de veiligheid.
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet zo gek ook natuurlijk. Verkeerskundigen kijken naar de technische kanten van vervoer over de weg. Is de doorstroming optimaal? Hoe gaat men het snelst van A naar B? Is het mogelijk om met een bepaald wegbeeld het verkeersgedrag te beïnvloeden? Onderzoek (zie bijvoorbeeld Goodwin et al., 2004 en Steg, 2005) laat echter zien dat mensen de auto niet puur functioneel gebruiken, sterker nog er kleven forse irrationele aspecten aan autorijden. En in dat licht moet je deze maatregel ook zien, door verhogen van de maximumsnelheid zal een deel van de automobilisten meer genot ontlenen aan het rijden van de auto, dat is natuurlijk ook wat waard. Wat mij betreft was de maximumsnelheid naar 150 verhoogd, of zelfs nog hoger, mits gecombineerd met dynamisch verkeersmanagement.
Zo gek was dat ook niet, er kleefden enorme uitvoeringskosten aan het plan zoals dat er lag, er was geen plan voor het zorgvuldig omspringen met privacy, en de politiek was niet zuiver over het doel wat zij had, namelijk mensen uit de auto jagen in plaats van het anders betalen voor de infrastructuur. Vooral dat laatste aspect is desastreus voor het maatschappelijk draagvlak.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..
Omdat rekeningrijden niets anders betekende dat het autorijden duurder maken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dat kader had het rekeningrijden een goede rol kunnen spelen, maar dat wilden we met zijn allen weer niet..
Onze wensen als publiek moeten linksom of rechtsom betaald worden, de overheid die dat moet voorzien komt niet vanzelf aan geld hoor.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:04 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat rekeningrijden niets anders betekende dat het autorijden duurder maken.
De vervuiler zou niet betalen maar worden uitgekleed. Daar is niets rechtvaardig aan. De opbrengsten zijn op dit moment al vele malen hoger dan de kosten. Het rekeningrijden zou deze verhoudingen alleen maar schever trekken. Niet zo vreemd dat autorijdend Nederland helemaal niets ziet in dit plan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Onze wensen als publiek moeten linksom of rechtsom betaald worden, de overheid die dat moet voorzien komt niet vanzelf aan geld hoor.Rekeningrijden is in die zin eerlijker dat de vervuiler/gebruiker betaald.
Maar dat is precies het punt waar ik op doel. Daarvoor werd het rekeningrijden niet bedacht door de politiek, de politiek wilde vele extra sturingsmechanismen introduceren in plaats van de kosten anders verdelen. Het huidige systeem functioneert trouwens best goed hoor, de uitvoeringskosten van de huidige belastingstructuur gerelateerd aan wegvervoer zijn laag, de externe kosten (milieuschade, geluidsoverlast, verkeersslachtoffers, etc) veroorzaakt door wegvervoer zijn gedekt en per saldo is de verdeling van de kosten over de gebruiker behoorlijk goed (mensen die vaker van de weg gebruik maken betalen per saldo meer belasting, vaak ook omdat zij een grotere auto hebben).quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:06 schreef fruityloop het volgende:
Rekeningrijden is in die zin eerlijker dat de vervuiler/gebruiker betaald.
Ik wil jouw nog wel eens horen als er iemand die niet truttig rijd een van je naaste de dood injaagt die je niet meer mag zien omdat hij/zij bij elkaar geschraapt is. Dan stuur ik je een bloemetje.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Heb je je medeweggebruikers al een bloemetje gestuurd dat ze zo goed op je hebben gepast en rekening hebben gehouden met je truttige rijstijl?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |