Hey Telecaster,quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:00 schreef Telecaster het volgende:
Je moet er eerst achterkomen waar je relationele onzekerheid vandaankomt voor je er iets aan kan doen. Heb je daar een beeld van?
Zou dit voor mij ook onder de noemer bindingsangst vallen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:08 schreef Iska het volgende:
Ik heb zelf erg last van bindingsangst, maar op een gegeven moment mind op nul gezet en gewoon gegaan omdat ik een meid gewoon niet voorbij wilde laten gaan. 3 Weken nauwelijks eten en trillende handen verder begon het gevoel eindelijk weg te zakken, en nu ben ik helemaal verliefd en heb ik er alleen nog last van als ik denk aan 'later'..
Misschien niet helemaal een parallelle situatie maar misschien dat deze oplossing ook werkt voor jou..
Ik weet goed wat je bedoelt, heb het zelf ook (studeer natuurkunde dus dan gaat het op gegeven niet meer andersquote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:14 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Zou dit voor mij ook onder de noemer bindingsangst vallen?
Denk dat het niet 'zo makkelijk' voor mij gaat worden. Ik kan heel rationeel denken, maar op een gegeven moment nemen de irrationele gedachten gewoon de overhand hoe hard ik er ook tegen vecht
Bedankt is Iska!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:25 schreef Iska het volgende:
[..]
Ik weet goed wat je bedoelt, heb het zelf ook (studeer natuurkunde dus dan gaat het op gegeven niet meer anders). Het vervelende is echter dat het hele geval liefde een irrationeel proces is wat je dus heel moeilijk op een rationele manier kan oplossen. Het duurde bij mij dan ook gewoon 3 weken voordat ik een beetje het irrationele rationeel kon controleren om daarmee een ander irrationeel proces zijn gang te laten gaan..
Wat ik dus wil zeggen, als je te hard focust op het irrationele (onzekerheid) zal het andere irrationele (liefde) nooit op gang komen waardoor het laatste nooit de kans krijgt het eerste te onderdrukken. Wat je dus voor elkaar moet zien te krijgen is om de eerste paar weekjes echt gewoon door te zetten en desnoods aan de anti-stress pilletjes te gaan voor een date totdat je degene echt beetje beter kent. Want ook kan helpen is om er na een paar dates het er een beetje over te hebben. Wanneer je degene een beetje beter kent en vertrouwd zal je onzekerheidsgevoel vanzelf afnemen en komt er plaats voor iemand leuk vinden/verliefd worden.
Laatste tip: Het helpt sowieso als het iemand is die je al beetje kent. Is al een aardige drempel minder
Ok en verpest het ook jou relatie(s)? Of begon het er niet eens of juist niet door?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:31 schreef Saskia1984 het volgende:
Hey,
Ik heb precies hetzelfde!! (althans, op basis van wat je nu verteld hebt denk ik dat). Ik ga altijd zo raar doen als ik verliefd ben, daar is geen enkele ratio tegen opgewassen. Verschrikkelijk irritant
Ja, het heeft voor mij al een aantal relaties verpest. Het begon altijd wel goed, ik kan me in het begin vaak wel redelijk inhouden, maar ik word dan steeds verliefder en op een gegeven moment ga ik dan heel vervelend doenquote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:49 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Ok en verpest het ook jou relatie(s)? Of begon het er niet eens of juist niet door?
Ok dat lijkt idd heel sterk op wat ik ook ervaar idd! En ik heb het steeds over onzekerheid omdat het daarmee begint (bij mijquote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:58 schreef Saskia1984 het volgende:
[..]
Ja, het heeft voor mij al een aantal relaties verpest. Het begon altijd wel goed, ik kan me in het begin vaak wel redelijk inhouden, maar ik word dan steeds verliefder en op een gegeven moment ga ik dan heel vervelend doenTerwijl ik heel rationeel kan nadenken, maar mijn gevoelens worden dan zo sterk dat het niks meer uitmaakt, ik kan me dan niet meer inhouden. Ik weet niet wat jij bedoelt met je onzekerheid, maar ik word zelf bijv. heel afhankelijk, jaloers...
Denk dat het handig is voor haar de ze realiseert dat ze zelf voor deze gevoelens zorgt ... en niet denk dat het door een bepaalde situatie komtquote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:05 schreef Rbhp het volgende:
Mijn vriendin heeft dat ook. Ze moet soms iets heel positiefs ombuigen naar iets negatiefs, alsof ze break even wilt lopen op haar gevoelens. Altijd de bevestiging zoeken. En als ze dan niet blij is met iets wat is gebeurd (een vrouwelijke collega waar ik mee ga lunchen) dan komt ze met een soort van wraakactie, dat een kerel haar heeft gesmst en haar uit had gevraagd. Ze doet dit onbewust. Ik denk dat dit uiteindelijk wel goedkomt. Hou in ieder geval genoeg van haar om dit op te lossen.
Bij mij bedoel je?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:18 schreef Rbhp het volgende:
Pas op, voor je het weet is het borderline...
aaah ok ik snap jequote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:28 schreef Rbhp het volgende:
Nee, niet per se jij, in zijn algemeenheid, dat is toch een trent
Iedereen is weleens onzeker, ik nu ook, mijn vriendin is uit met vrienden voor dinner en drankjes (ik zit in China, het is hier 22.30). Dan denk ik ook, hmm. Het slaat nergens op.
Was het maar waar dat ik me onnodig gek maakte dan was ik nu een super leuke relatie aan het opbouwen met een leuke meid waar ik een enorme band mee had ... ipv van dat zei het van het weekend stop heeft moeten zetten omdat ze het niet meer trokquote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:45 schreef Rbhp het volgende:
Je maakt jezelf onnodig gek. Kijk in de spiegel en zie jezelf. Niks mis mee. Waarom zou hij niet verliefd/gek op je zijn?!
In het geval hierboven, logisch, vrienden, eten, drinken, normale mensen doen dit. Normale mensen gaan ook niet vreemd of doen rare dingen
Ik geloof heel erg in, what is meant to be is meant to be. Dus als jullie niet voortbestemd zijn, dan gaat het uiteindelijk toch fout. Dit betekent niet dat je er niet voor hoeft te werken en je er niet om hoeft te geven, integendeel. Maar soms lopen relaties anders, zowel in positieve als negatieve zin.
wanneer heeft iemand borderline?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:18 schreef Rbhp het volgende:
Pas op, voor je het weet is het borderline...
Haha ben er nog zeker niet hoor dat realiseer ik me gelukkig maar al te goed ... echter is deze ervaring heel goed. De vermoeidheid werkt bij mij juist andersom en zou voor mij makkelijker zijn om te gaan voeden zeg maar ... echter zeg ik dat vanuit een oude benadering (vanuit het er tegen vechten) dus het kan goed dat het vanuit deze nieuwe benadering bij mij ook zo werkt zoals je zegt. We zien het wel. Ik was je al heel dankbaar voor het delen, maar je hebt me nu ook nog heel blij gemaakt! Heeeeeeeeeel erg bedankt nogmaals!!quote:Op zondag 6 februari 2011 15:38 schreef floorjeno het volgende:
Hi Volt Volt,
Zeker cool om te horen, en het is niet moeilijk en lijkt misschien gemakkelijk maar dat is het ook.
Vermoeidheid helpt inderdaad ook extra,
als je moe bent heb je geen energie om er mee bezig te zijn, of aan een ander of andere dingen te denken, omdat je je handen al vol hebt aan jezelf overeind houden vanwege de vermoeidheid,
dat betekend dus dat je bij jezelf blijft en niet met je gedachten naar haar gaat,
dat is de kunst om je helemaal met jezelf bezig te blijven houden ook als je niet moe bent
Het is jezelf echt leren om helemaal alleen maar met jezelf bezig te zijn en het is puur
de keuze om het te accepteren en bij de keuze blijven die je hebt gemaakt om bij jezelf te blijven.
En dan word het gevoel steeds minder en minder en uiteindelijk zal het voorgoed verdwijnen, soms kan het er ineens weer zijn in een wat andere vorm maar dan ga je er gewoon net zo mee om als nu en is het geen probleem meer maar een uitdaging om het weer tot het 0 punt te brengen, tot het weer een normaal gegeven word en dan is het inderdaad geen probleem meer in je leven maar dan voel je gewoon wie je bent zonder al die anderen dingen.
Groetjes Floorjeno
een paar posts terug heb ik de kenmerken geplaatst ... je zou ook even kunnen zoeken in google op borderline en kenmerkenquote:Op zondag 6 februari 2011 15:55 schreef whatsupworld het volgende:
[..]
wanneer heeft iemand borderline?
quote:Op zondag 6 februari 2011 20:28 schreef floorjeno het volgende:
Hi Suesse,
Het klinkt heel herkenbaar wat je verteld, dit heb ik ook meegemaakt met de jongen waar ik mee samenwoonden, wij zijn nu uit elkaar maar dat dat is een keuze van mijn kant geweest om andere redenen.
Wat ik begrijp is dat je hier heel graag uit wil komen, de enige manier op dit stop te zetten is
je niet meer op hem richten met je aandacht en gedachten, het is eigenlijk telkens hetzelfde verhaal, je dient hem los te laten, niet los laten in de zin van hem niet meer zien, maar geestelijk, je zal je aandacht moeten verleggen naar jezelf en gaan accepteren dat je ok bent zoals je bent los van alles wat je hebt gedaan of doet.
De boosheid klinkt voor mij als onmacht omdat je gelooft wat je allemaal in je hoofd hoort,
Jij dient de baas te worden over die gedachten, wanneer je je niet meer zo naar wilt voelen dan zul je die nare gedachten die bij je opkomen onder ogen moeten komen, ok je voelt geen vertrouwen naar hem, maar dat lijkt me logisch als je al geen eens vertrouwen hebt in jezelf.
Probeer je niet meer boos te laten maken door de gedachten die bij je opkomen, blijf rustig, ontspan en durf te erkennen dat je bang bent, voel dat je bang bent en dat het niet erg is dat je bang bent maar kijk of je die angst los durft te laten en te accepteren dat je bent zoals je bent probeer niet na te denken waarom je die gedachten hebt of je er tegen te verzetten, maar accepteer eerst dat je nu eenmaal die gevoelens hebt en richt je op jezelf. Stop met vergelijken met die oude relatie, dat is geweest, dit is nu, een andere situatie. Als je echt wilt dat dit veranderd zul je moeten stoppen met denken aan toen en helemaal in het nu moeten komen.
Het vertrouwen naar hem komt wel zodra jij hem los kan laten en je op jezelf kan richten en jezelf eerst aardig gaat vinden en dat je accepteert dat jij die gevoelens hebt, het feit dat je onderbuikgevoelens krijgt is omdat je in je hoofd gaat en je voed je angst, je bent bang dat de dingen die je denkt werkelijkheid zouden kunnen worden of zijn, maar wat nu als je die gedachten eens om gaat draaien, wat nu als ik je zeg dat het zou kunnen zijn dat hij echt te vertrouwen is, durf jij dat te voelen, dat er iemand is die echt om jouw geeft zoals jij bent?
durf jij dan te voelen dat je ok bent zoals je bent, ik denk ook dat je ok bent zoals je bent en vind het niet meer dan logisch wat je voelt, je kan je er tegen verzetten maar je voelt je zoals je je voelt
wees niet boos meer of verdrietig dat je deze gedachten en angsten hebt, ze horen bij jou op dit moment en je zal er meer moeten leren omgaan, accepteer dat
wanneer je je gevoel accepteert zal het al minder worden, laat je niet meer boos maken.
Ik ken het als geen ander, de gedachten blijven maar komen en je kan het gewoon bijna niet stop zetten, maar kies er voor om er gewoon niet meer in mee te gaan, zeg stop tegen jezelf en
spreek met jezelf af: ik kies ervoor om hem te vertrouwen en ga niet meer nadenken over wat er in me op komt, ik stop daarmee, wat nog niet meteen betekend dat je het vertrouwen voelt, maar het begint met de keuze om op een positieve manier de negatieve gedachtenstroom stop te gaan zetten. Richt je op jezelf en je gevoel, wordt rustig als de gedachten opkomen en accepteer dat je het voelt, geef toe dat je bang bent en voel dat het niet uitmaakt wat er gebeurd dat het ok is en dat jij ok bent met al je gedachten en gevoelens. Richt je niet meer op die nare gedachten, zet het stop, denk ook niet meer aan het feit dat het fout zou kunnen gaan, blijf rustig en concentreer je op wat je graag wil, dat het goed gaat, en dat kan alleen als je eerst jezelf gaat accepteren door je alleen maar op jezelf te richten, stop ook terug te denken aan alles wat fout is gegaan spreek met jezelf af " vanaf vandaag kijk ik niet meer terug" ik gun mezelf een nieuwe kans, want elke keer als jij terug kijkt voel jij je weer rot, maar het is geweest en je kunt het verleden niet meer veranderen, wel hoe jij je in de toekomst gaat voelen en dat kan alleen als je richt op hoe jij je nu wilt voelen en voel je je niet fijn, niet boos worden, maar blijf rustig en accepteer dat jij je niet fijn voelt en durf te voelen dat dit mag en ga kijken wat de aanleiding is dat je je niet fijn voelt.
Het allerbelangrijkste is ook om geduld te hebben met jezelf en niet van jezelf te verwachten of te eisen dat het morgen allemaal perfect is en opgelost, nee dit kost tijd en gun jezelf de kans om dit te veranderen in jezelf en wees dus aardig tegen jezelf en blijf rustig naar jezelf, veroordeel jezelf niet want het is jouw gevoel en misschien vind je dat je het niet mag voelen, maar het is nu eenmaal zo, het begint bij accepteren.
Dat is wat ik je kan zeggen over hoe ik ermee omga
Groetjes Floorjeno
Bedankt Floor!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 04:07 schreef floorjeno het volgende:
Lieve mensen,
ik vond het heel fijn om hier alles met jullie te kunnen delen hoe het voor mij is.
Voor nu ga ik me ook weer even helemaal op mezelf richten
Het beste en zet hem op allemaal
De groetjes!!!!!!
Erkennen ... dat het gevoel er mag zijn is misschien ook wel een goede omschrijving waar jij het over hebt. Als je het gevoel weg wilt drukken met positieve gedachten ben je er in mijn geval tegen aan het vechten en gaat naar mijn idee niet werken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:59 schreef H6-4ever het volgende:
Het accepteren van het angstgevoel, begrijp ik niet helemaal....ik denk juist dat je die angst moet analyseren met je verstand..en door verstandig na te denken tot het besef komen dat je angst nergens op gebaseerd is en door je onzekerheid is gecreeerd, en zo het gevoel de kop kan indrukken en niet te accepteren...maak ik hier ergens een denk fout??
Die angst om haar te verliezen die zag je in dat is goed .... echter loste je het op doormiddel van haar ... en dat is niet goedquote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:12 schreef H6-4ever het volgende:
Ja erkennen dat zowieso, maar het goed keuren/accepteren en er naar handelen, dat is een klein verschil..maar cruciaal denk ik...
Bijv:
Mijn ex en ik waren heel afhankelijk van elkaar en altijd samen (voelde goed waarom niet)...ik moest 2 weken weg voor mijn werk, toen ze op zaterdag avond belde dat ze naar het cafe ging, toen kwamen er allerlei angst gevoelens bij mij naar boven zoals; mischien heeft ze het wel te leuk zonder mij, mischien drinkt ze wel te veel, mischien komt ze een ander tegen, moet ze juist gaan stappen als ik er niet ben!....toen werdt ik angstig en heb daar naar gehandeld en haar gezegd dat ik het niet ging verbieden maar vond het niet leuk....en toen is ze niet gegaan..ik weer gerust!
Besef heus wel dat dit niet goed is maar die angst was er gewoon, en nergens voor nodig mischien....maar toen heb ik die angst dus wel geaccepteerd en naar gehandeld, dat is toch niet juist???
Als ik terug moet kijken komt die angst mischien wel voort uit onze opzet van de relatie, dit is er zo ingeslopen we waren veel te afhankelijk van elkaar, vulde elkaars zekerheid aan ( en niet zelf).gewoon niet gewendt om elkaar los te laten,ooit gaat dat wel gebeuren en dan speelt de onzekerheid op en werkt dat averrechts...mischien ben ik wel normaal en was onze relatie niet goed!
Maar wil hier van leren, en mijn zelfvertouwen weer in eigen hand nemen, en nooit deze fouten meer maken....heb veel aan jullie reacties!
Ja dat angst zie ik ook in, maar die angst is niet goed! En komt ergens vandaan, ik begin nu wel te begrijpen dat afhankelijkheid voor zulke problemen zorgt....quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:30 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Die angst om haar te verliezen die zag je in dat is goed .... echter loste je het op doormiddel van haar ... en dat is niet goedDie angst moet je met jezelf oplossen
Die angst moet je overwinnen. Je word niet bang geborenquote:Ja dat angst zie ik ook in, maar die angst is niet goed! En komt ergens vandaan, ik begin nu wel te begrijpen dat afhankelijkheid voor zulke problemen zorgt....
Ik laat nu los die onzekerheidquote:Op woensdag 9 februari 2011 14:35 schreef Rbhp het volgende:
Wat laat je nu dan los? Je gevoelens voor haar? Of is er nog onzekerheid?
Heey Suesse,quote:Op woensdag 9 februari 2011 17:19 schreef Suesse het volgende:
@VoltVolt
Wat fijn dat het zo goed gaatIk weet ook precies wat je bedoelt met jezelf steeds weer uit het gevoel te halen. Denk je dat het goed gaat, krijg je weer een dip en ben je een beetje teleurgesteld omdat je dacht dat je het eerst kon. Maar ook dat moeten we loslaten, in dit soort situaties moet je niet te perfectionistisch willen zijn. Oefening baart kunst!
Zo had ik vannacht/vanmorgen ook weer even een dip... Had m'n vriend gister gesmst maar hij had niet gereageerd. Dan ga ik me meteen weer van alles in m'n hoofd halen, zoals dat de verbinding heus wel goed is en gewoon geen zin heeft om mij te smsen/dat 'ie met een ander in bed ligt. Maar einde van de ochtend had 'ie weer iets laten horen, gelukkigIk maak me echt druk om niks. Het zijn echt die angstgedachtes, en ik herken ze nog niet altijd waardoor ik erin trap. En ik moet mezelf trainen om ermee om te leren gaan. Helaas gaat dat niet van het ene op het andere moment, en door dat alleen al te accepteren gaat het al beter.
Ik weet ook zeker dat het om verlatingsangst gaat. Vandaag is verder overigens een goede dag geweest: ik heb veel gedaan waardoor de behoefte om contact met hem te hebben er eigenlijk niet was. Ben blij dat ik dat zie, dat mijn probleem ook deels ligt in het teveel tijd hebben om na te denken
Hey Floorjeno,quote:Op donderdag 10 februari 2011 15:00 schreef floorjeno het volgende:
Hi Volt Volt,
Ook ik vind het moeilijk om bij mezelf te blijven en daarom kon ik het toch niet laten om even te reageren, hierna ben ik weer weg, want ik wil me graag even alleen maar met mezelf bezig houden.
Het enige wat ik je kan zeggen is dat je zegt je op jezelf te willen richten, maar wat ik lees doe je dat niet, je zit nu eigenlijk op het punt waar Suesse inviel bij ons gesprek. Het lijkt erop alsof ji jde keuze nog niet hebt gemaakt om echt voor jezelf te gaan, je begint dan nu wel die gedachten onder controle te hebben maar je hebt nog niet werkelijk de keuze gemaakt om die vriendin los te laten, je bent eigenlijk een beetje gaan drammen,
het komt op mij heel obsessief over, dat je jezelf aan het triggeren was om op haar facebook te kijken,waarom laat je haar niet los, net zoals Suesse zo mooi deed, ze kreeg een sms maar omdat ze zich zo fijn voelde om alleen even in de stad te zijn heeft ze niet gelijk gereageerd, dat is echt bij jezelf blijven en de ander los laten. Jij daarintegen gaat toch door met controle proberen te houden door haar te controleren op facebook, dat gaat in mijn ogen aardig naar obsessief gedrag en de ander niet met rust laten, het is dan ook logisch naar mijn gevoel dat zij geen relatie met jou wil aangaan omdat zij dit voelt, zij voelt zich waarschijnlijk niet vrij en wil zich daarom niet aan jou binden, want als je al begint bij het controleren van haar facebook, hoe zal dat dan gaan als jullie een relatie hebben? Kun jij je dan wel op jezelf richten, ben je in staat om je te bemoeien met jezelf in plaats van met een ander? Op dit moment bemoei jij je niet met jezelf en de vraag is wil je dat eigenlijk wel? Want het is natuurlijk veel te fijn om je met een ander te bemoeien en bezig te houden want dan hoef je niet naar jezelf te kijken.
Ook ben je echt wel eerlijk naar jezelf, zij wil geen relatie op dit moment, jij wel, dus neem je genoegen met seks met haar, wat is dat? Of je accepteert dat ze alleen seks wil en doet het met haar en geniet daar van en gaat je eigen leven verder of je zegt, nee dan houd het hierbij op want ik wil graag echt een relatie en dan ga ik je toch loslaten?
Je kiest niet en je laat met je spelen als een jojo omdat jij daar zelf de gelegenheid toe geeft,
Je gaat in discussie over het willen hebben van een relatie, maar als iemand dat niet wil, dan houd het op en dat betekend dat zij niet dezelfde gevoelens voor jou heeft als jij voor haar en dat kun je dan niet afdwingen. Als iemand echt om jou geeft dan accepteert diegene jou met al je goeie kanten en minder goeie kanten, je zwakheden.
Dit klinkt voor mij als een relatie met voorwaarden, pas als jij je niet meer afhankelijk opstelt wil zij een relatie met jou? Dat betekend dus dat zij jou niet kan accepteren zoals je nu bent en je ook niet de gelegenheid wil geven om te veranderen dus dan zou ik me af gaan vragen, wil jij eigenlijk wel bij iemand zijn die dit wil. Zou je niet liever bij iemand zij die je onvoorwaardelijk accepteert en ook als je even in je minder goeie periode zit?
Dat is wat ik je nog even kan zeggen en nu laat ik jullie weer los
Groetjes
Ik denk dat ik er goed aan doe om dat aan haar te sturen en ga dat ook doen!quote:Op donderdag 10 februari 2011 19:07 schreef floorjeno het volgende:
Het enige wat je nog kan doen is haar een mail sturen en dan niet hiernaartoe verwijzen maar opnieuw maar nu gericht aan haar schrijven wat je nou allemaal ingezien en welke inzichten je door haar hebt gekregen, zoals je hierboven beschrijft en haar daarvoor bedanken en je kunt haar laten weten dat je haar nu verder met rust zal gaan laten. Dat is wat ik je nog kan zeggen.
Ben blij dat je het positief oppakt allemaal en inderdaad voor mij is het babbelen op een forum niet bij mezelf blijven dat is ook de reden dat dit nu mij laatste reactie word en ik daarna niet meer terug kom hier omdat ik ook nog steeds elke dag moeten leren bij mezelf te blijven en niet te vluchten in bezig zijn met anderen, zoals hier op het forum.
Dat hoeft niet voor iedereen zo te gelden, maar dit geld voor mij zo.
Bedankt voor je begrip en ik wens je veel succes in de toekomst. Het ga je goed.
Nee doe maar niet, je ziet hem zondag toch? nou kijk daar naar uit! tot zondag is elk bericht van hem een teken dat hij aan je denkt, dat is toch super positief als je wat hoort...als je niks hoort is hij zich prima aan het vermaken met zijn vrienden, ook goed toch? en bedenk je ook goed, dat als hij zoveel afleiding met zijn vrienden/boarden heeft, is het ook redelijk un-cool is dat hij de halve dag met jou zit te sms.en....Dat is niet zo stoer, snap je;)...hebt je het toch even moeilijk, dan moet je wat leuks gaan doen, doet hij ook en dan zul je zien dat jij ook minder aan hem denkt/tijd hebt, omdat je wat aan het doen bent...quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:18 schreef Suesse het volgende:
Ik moet hem weer loslaten, maar nu in m'n schuldgevoel echt weer zo ontiegelijk groot dat ik hem eigenlijk heel graag wil laten weten dat ik me zo voel. Maar het is volgens mij verstandiger om dat niet te doen.
quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:55 schreef H6-4ever het volgende:
[..]
Nee doe maar niet, je ziet hem zondag toch? nou kijk daar naar uit! tot zondag is elk bericht van hem een teken dat hij aan je denkt, dat is toch super positief als je wat hoort...als je niks hoort is hij zich prima aan het vermaken met zijn vrienden, ook goed toch? en bedenk je ook goed, dat als hij zoveel afleiding met zijn vrienden/boarden heeft, is het ook redelijk un-cool is dat hij de halve dag met jou zit te sms.en....Dat is niet zo stoer, snap je;)...hebt je het toch even moeilijk, dan moet je wat leuks gaan doen, doet hij ook en dan zul je zien dat jij ook minder aan hem denkt/tijd hebt, omdat je wat aan het doen bent...
hehe goed bezig! En het feit dat je het weer even ervaren hebt dat het ook anders kan is al een hele goede zaak! Dus bang zijn dat het maar voor even is zou ik zeker niet zijn.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 20:36 schreef Suesse het volgende:
Hallo allemaal,
Nou, hij reageerde gisteravond uit zichzelf. Ik was/ben echt ontzettend blij, ook omdat het heel lief was. Maar tóch was daar het stemmetje: en nu kan hij wel iets van zich laten horen? Ik realiseerde me op dat moment twee dingen. 1) ik dacht dat hij me niet meer wilde zien en toch liet hij iets liefs van zich horen, dus ik moet me geen zorgen meer maken. 2) hij kan nu opeens wel smsen, iets van zich laten horen zo 's avonds laat. En dat had hij de hele week niet gedaan omdat hij 'druk' was. Nu kom ik erg ondankbaar over, zeker omdat hij ten minste (iets liefs) smste, maar ergens kreeg ik het gevoel dat ik ergens gelijk had. Dat ik recht van spreken heb.
Maar nu het belangrijkste, de conclusie uit deze twee punten, versterkt door een lange maar ontzettend goede dag op mijn werk, waarbij ik heel erg met klanten bezig ben geweest en me daar héél fijn bij voelde: IK ben de belangrijkste persoon in mijn leven. Ik moet ECHT dicht bij mezelf blijven. Na gisteren en vandaag werd dat alleen maar bevestigd.
Mijn vriend neemt, en niet omdat hij dat zelf doet, veel te veel plaats in in mijn leven, in mijn gedachten. Vooral zijn mening is erg belangrijk voor me. En dat moet stoppen. Natuurlijk blijft zijn mening belangrijk voor me, maar niet meer op zo'n manier als gisteren: dat ik bang ben dat hij mij om MIJN mening aan de kant zet. MIJN mening doet er ook toe, en dat moet ik niet gaan opkroppen omdat ik bang ben dat hij mij afwijst/aan de kant zet. Niet dat ik daar bang voor ben, hij is ten slotte mijn vriend, maar straks gaat hij nog gebruik maken van mijn onzekerheid.
De afgelopen maanden ben ik door mijn gedrag erg ongelukkig/onzeker geworden. Ik realiseerde me gister/vandaag dat ik me zo verdrietig voel omdat ik mijn eigen 'lijden' niet aan kan zien. Het is echt belachelijk. Dat ik constant maar rekening houd met hem (en dus mezelf afhankelijk maak), maar ook met heel veel andere mensen in mijn leven. Waarom zouden zij belangerijker zijn dan ikzelf?! Eigenlijk ben ik altijd maar bezig om het iedereen naar de zin te maken en mezelf af te sluiten voor mensen omdat ik niet wil dat ik gekwetst word. Maar omdat ik MEZELF altijd maar op die manier afwijs ben ik verstrikt geraakt in een web van onzekerheden. Hierdoor ontstonden ook altijd mijn boze, onredelijke buien als ik er zo over nadenk. Ik kon NIET van mezelf accepteren dat ik zo teleurgesteld in mezelf was. Dat frustreerde me. En mijn vriend heeft daar totaal geen last van, en dat is dan nog frustrerender omdat HIJ WEL zichzelf durft te zijn. Ergens was ik jaloers op hem, om iets wat hij wel heeft maar wat ik niet toe durfde te laten. Maar nu wel!
Gisteravond en vandaag kon ik opeens een knop omzetten. Ik besloot dat ik het zat ben. Dat ik geen zin meer heb in die angsten, ik wil het niet meer. Ik wil gelukkig worden en mijn geluk niet meer laten afhangen van anderen. Ik wil mezelf kunnen zijn, onafhankelijk zijn, en als andere mensen daar een probleem mee hebben dan is dat jammer. Dat geldt dus vooral voor liefdes in mijn leven. Ik wil weer zelfverzekerd zijn. Dat werd me na vandaag plotseling heel erg duidelijk, nadat ik merkte dat ik bij de klantenservice op mijn werk heel veel mensen vrolijk kreeg door mijn vrolijke energie. Ik voelde me zó bevrijd van dat absurde afhankelijke gevoel en dat werd meteen door klanten en collega's opgepikt. Ik vond/vind dat zo'n geweldig gevoel, zo vrij zijn van alles en iedereen (ik heb nauwelijks aan mijn vriend gedacht op de bezorgde manier, en toen hij wéér smste had ik echt zoiets van dat komt later (uiteindelijk 4 uur later) wel... en dat voelde goed.)!
Ik voel me nu nog steeds super. Ergens nog een klein beetje de angst dat dit een moment is, maar ik ben zo helder dat ik nu die gedachte kan observeren, en kan zien dat het een truuk/patroon is die me slecht wil laten voelen. Ik zie ook heel helder dat als ik op die gedachte in ga, ik me ook daadwerkelijk slecht ga voelen want uit je gedachte ontstaat je gevoel. Ik ben nu zo sterk om er gewoon niet op in te gaan omdat ik het ZO zat ben. Dat voelt goed. Als ik denk dat ik bang ben om er wel op in te gaan en het gebeurt even, so be it. Fouten maken mag en ik laat de gedachte er dan zijn.
Sorry VoltVolt, ik ben niet echt op je in gegaan. Ook weer wel, zie hierbovenIk gebruik dit topic ook als een soort dagboek, en dat is toch helemaal niet erg? Ik vind het juist leuk om te lezen wat er in jou en de rest omgaat, dan kunnen we elkaar helpen waar nodig. Dus ga vooral zo door! Ook hier geldt: acceptéér bijvoorbeeld dat je het fijn vindt om hier je hart te luchten, dan voel je je ook niet schuldig
Goed om te lezen dat het goed is gegaan, en is!! ben blij voor je! je kunt ook niet in 1 dag veranderen dat kan niemand, maar daarom kun je wel veranderen!!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:29 schreef Suesse het volgende:
Ik heb nog een tip voor jullie, een boek dat ik vorige week heb gekocht en mij al heel veel heeft laten inzien: Verslaafd aan liefde door Jan Geurtz. Een geweldig boek over de zoektocht naar liefde en erkenning die voortkomt uit een fundamentele zelfafwijzing. En dat we dat proberen te compenseren door waardering van anderen, vooral middels een liefdesrelatie. Echt een aanrader!
Jah zo zie ik het ook hoor ... omschrijf het alleen anders. Het is gewoon bewust worden van jezelf zodat je weet wat er met je gebeurd en dat je weet wanneer je wat moet met je gevoel en gedachte. En dan hoeven dingen helemaal niet zo te escaleren. Het mooiste is natuurlijk als het niet meer gebeurd of voor kan blijven en dan plaats maakt voor de juiste goede gedachte en de daarbij horende gevoelensquote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:29 schreef Suesse het volgende:
Je moet je gedachten observeren zonder er op in te gaan. Dat is de kunst. Want dan zie je hoe je denkt en kan je een gedachte makkelijker stopzetten als je ziet waar het misgaat. Een probleem van mij is bijvoorbeeld vaak dat ik dingen invul (bijvoorbeeld door te denken dat mijn vriend vreemdgaat als hij op een feestje is (invullen: hoe kan ik dat weten?), en doordat ik dan op die gedachte inga raak ik ervan overtuigd).
Het is niet zo gek dat als je al jaren gewend bent aan dit negatieve patroon, je het moeilijk vindt om je niet te laten meeslepen. Dat is ook gewoon moeilijk. Net zoals het moeilijk is als je al je hele leven slaapt op je rechter zij je dan opeens alleen maar op je linker zij mag liggen. Hoe vaak zie je je vriend? Als dit echt bijna iedere dag is dan zou ik beginnen met hem (iets) minder vaak te zien. Als je hem minder vaak ziet dan heb je minder vaak de verleiding om je te laten meeslepen en dit is beter voor het begin als de omschakeling naar ander gedrag het moeilijkste is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:02 schreef Suesse het volgende:
Hoi Surfergirl,
Wat lief dat je me wil helpen. En ik weet dat je me niet de grond in wil boren, ik zie dit echt als opbouwende kritiekIk vind het juist fijn dat je me even op m'n plek zet, dat heb ik even nodig. Iemand die me met de neus op de feiten drukt.
Het was iets onbenulligs ja. Schaam me er een beetje voor, dus ik laat het hierbij. Punt was dat ik het op dat moment op de een of andere manier echt even niet kon hebben en geïrriteerd reageerde op wat hij had gedaan. Ik liet het inderdaad escaleren in mezelf. Ik baal daar dan achteraf zo van, vaak kan ik het niet eerst rustig op me in laten werken en vervolgens rustig en normaal reageren. Daarom let ik ook zo op mezelf, omdat ik bang ben dat ik het niet kan voorkomen.
Ik ben absoluut mijn relatie aan het verkloten, mijn eigen graf aan het graven. Ik zie dit ook wel, maar tegelijkertijd blijven die buien maar gebeuren. Het is inderdaad echt niet gek dat hij het zat is! Daarom voel ik me ook zo rot. We hebben het er net nog eventjes over gehad, ik vertelde rustig dat ik het echt zo vervelend vind allemaal en dat ik hoop dat hij me het vertrouwen en de tijd wil geven, ondanks dat hij dat al doet. Hij zei dat hij het voorval ondertussen alweer vergeten was, maar dat hij wel af en toe bang is dat hij het op een gegeven moment niet meer zal trekken. Maar hij vertrouwt me en ik heb tegen hem gezegd dat ik dat heel erg waardeer. Net als zoveel dingen die ik aan hem waardeer... Hij is echt geweldig lief en dat laat ik hem door de buien door ook zeker merken.
Het heeft inderdaad geen zin om stil te staan bij het (verse) verleden maar toch laat ik me dan weer meeslepen, zoals vandaag. Ik wil zo graag dat het goed gaat, en dan gebeurt er zoiets als gisteren en dan ben ik ff helemaal van de kaart. Het kost dan heel veel kracht om uit die put te komen. Je hebt gelijk dat ik het m'n hele leven met mezelf moet doen. En dat ik dicht bij mezelf moet blijven. Maar tijdens die downmomenten is het voor mij vreselijk moeilijk om die knop weer om te zetten, om me niet door die negatieve gedachten de grond in te laten boren. Ik moet daar echt op oefenen.
Ik moet vooral oefenen op het afsluiten van de negatieve gedachtes. Dat ik me geen zorgen meer ga maken, en vooral dat ik daar niet meer na ga handelen. Dit is mijn zwakke punt en dat zegt mijn vriend ook. Ik ben in zijn ogen perfect, alles wat hij zich maar kan wensen, behalve dit dan. Net heb ik nog tegen hem gezegd dat ik niet meer terug wil kijken op alle rotzooi en vooruit. En dat ga ik (weer) echt doen. Hij zegt dat hij mij daarop vertrouwt en daarop vertrouw ik. Er is nu geen weg meer terug. Wil ik deze relatie laten slagen (wat ik met heel mijn hart wil, ik kan me echt geen lievere vriend voorstellen) moet ik er voor gaan. Voor mezelf, en voor hem. Hij heeft deze ellende niet verdient en ik word er ook niet vrolijker en zelverzekerder van!
Dankjewel Surfergirl!
Jeeeeeeeeeeeeeeeej goed bezig!quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:15 schreef Suesse het volgende:
Zo, dan nu het verslag van gisteravondIk moest eerst werken en tijdens het werk kreeg ik een smsje van m'n vriend. Of ik bleef slapen. Dat wilde ik wel, het was ondertussen alweer bijna twee weken geleden dat ik voor het laatst bij hem was blijven slapen. Ik weet niet of ik het al verteld had, maar hij heeft zijn ribben tijdens de wintersport gekneusd en toen hij terugkwam wilde hij echt een paar dagen alleen slapen, omdat hij eindelijk weer de ruimte had. Vond het eerst wel jammer, maar begrijpelijk.
Anyway, hij smste vervolgens weer terug of ik zin had in cake. Kom ik 's avonds bij hem, had hij allemaal kookdingen gekocht om cupcakes te maken. Had ik helemaaaal niet verwacht, ik dacht dat hij gewoon cake had gekochtDus toen hebben we gisteravond cupcakes met chocola en strooisel gebakken. Hij is ook zo lief, ik smolt natuurlijk helemaal! Tijdens het koken allemaal complimentjes van zijn kant en hij bleef maar aan me zitten.
Daarna Wie is de Mol gekeken en lekker geslapen. Het ging echt heel erg goed, ik ben niet boos geworden, vond mezelf erg grappig en gezellig en ben niet meer over mijn onzekerheden begonnen. Vanmorgen was hij op de een of andere manier heel bezorgd en vroeg hij een aantal keer of ik me wel goed voelde. Kennelijk zag ik er nogal verlept uit, haha. Moet zeggen dat ik af en toe geen oog dichtdeed omdat hij zo'n draaikont is en bovendien was ik bang dat ik hem pijn zou doen i.v.m. ribbenkast. Ben ook moe, maarja... PMS![]()
En nu ben ik weer thuis, omdat ik zo nog een cadeautje moet kopen. Heb zelfs zijn aanbod om nog een tv-serie te kijken afgeslagenIk zie hem vanavond wel weer op het werk. We zijn namelijk collega's. Ik voel me prima vandaag, ik ben blij dat het zo goed ging en heb me niet afhankelijk opgesteld. Daardoor voel ik me nu al een stuk sterker! Dit weekend dus naar mijn ouders en dat heb ik tegen hem gezegd op een normale manier, en niet verdrietig ofzo (dat doe ik normaalgesproken ook niet hoor, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel
Ze is absoluut gek op mij, zeker weten. En ze heeft ook meerdere keren benadrukt dat ze me waardeert om wie ik ben. Ze vindt het fijn om met iemand te zijn die niet alleen heel anders is dan haar qua karakter, maar ook qua interesses en denkbeelden. Dat kan haar wereld verrijken en haar scherper maken. Dat heeft ze nog eens erg duidelijk benadrukt na onze "grote" ruzie vorige maand. Bizar dat ik zelfs na dat gesprek nog steeds niet kan/wil inzien dat het gewoon zo is en ik dat ook gewoon moet aannemen. De huidige omstandigheid speelt daar zeker een rol in, omdat al mijn negatieve gevoelens weer komen bovendrijven. Ook het feit dat ze me na 2,5 jaar samen nog steeds overrompelt met zichzelf en haar leuke en soms irritante dingetjes speelt een rol. Ik was tot haar komst in mijn leven gewend aan het lopen van blauwtjes na hopeloze vormen van verliefdheid. Ik had de hoop opgegeven tot ik haar ontmoette. Mijn eerste date met haar geldt als de mooiste dag van mijn leven.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:15 schreef Suesse het volgende:
- Na het lezen van het hele verhaal: jamaar, je vriendin wil zo graag weten hoe het met je gaat, toont interesse, is bezorgd... als ik het zo lees is ze hartstikke gek op je!
- Ondertussen dacht ik: door alle onzekerheden en door zijn verliefdheid ben je gewoon verblind, je ziet wat je wil zien en daardoor kun je nooit zien wat er écht is, namelijk liefde die door de miscommunicatie tussen jullie (wat weer wordt veroorzaakt wordt door die blindheid waar ik het over heb) vertroebeld is.
Als ik dingen voor me zie, lijkt het in mijn hoofd net een oscar-waardige Universal-productie met alle bijbehorende soon-to-be-popular quotes en allerlei special effects. Uiteindelijk verwacht ik ook dat dingen zullen lopen zoals ik ze voor me zie. In de praktijk loopt het uiteindelijk altijd anders. Ik heb soms grote moeite met wat er op dat moment gebeurt. Ik ga me irriteren, negatieve gedachten en denkbeelden krijgen en reflecteer dat uiteindelijk op haar. Ja, ook op dat punt mag ik een hoop veranderen. Mijn verwachtingspatronen van de afgelopen 2,5 jaar lijken in veel opzichten op de teksten in die lovesongs en happy endings in die romantische films die ik vroeger als leidraad gebruikte. Ik denk dat het hoog tijd word dat ik inzie dat het leven vol plotwendingen zit, en mijn verwachtingspatroon op een laag pitje moet houden. Niet gelijk doemdenken, maar het gewoon zn vrije loop laten. Het kan vriezen, het kan dooien......quote:
Voor mijn gevoel is het voortbestemd. Aan de andere kant had ik vroeg of laat sowieso wel moeten weten dat ik naar een verklaring moest zoeken voor mijn gedrag en buien op dit moment. Ik begon gek te worden van het feit dat ik mezelf zo gek maakte. Ik denk dat ik een zetje in de juiste richting nodig had. Onbewust heeft mijn vriendin me die gegeven, door voor 2 maanden te vertrekken.....ze heeft wat sporen achtergelaten, maar zoals ik me op dit moment begin te voelen kan ik er wellicht toch in slagen die sporen te wissen. In de zin van: het een plaats geven.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:15 schreef Suesse het volgende:
- Wat goed dat je je er al zo bewust van bent, en dat je goede inzichten hebt. Ik denk ook dat dit iets is wat je moest overkomen.
Dit raakte me toen ik het las. Je beschrijft mijn hele bovenstaande bestseller in slechts een paar zinnenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:15 schreef Suesse het volgende:
- Je kijkt tegen je vriendin op, je bent jaloers op haar omdat je zo zou willen zijn als zij is. Weer herkenbaar. Ik heb dat dus ook een beetje met mijn vriend, zoals je misschien wel hebt gelezen. Wat je nu doet is jezelf afwijzen. Maar wat je ook al aan het doen bent is leuke dingen doen, enz. Dat is heel goed. Probeer ook meer jezelf te zijn. Ik zie iemand vertellen die totáál niet zichzelf is. Ben je bang om jezelf te zijn, bang voor de reacties van je vriendin/anderen daarop? Niet bang zijn, express yourself. Het zal bevrijdend aanvoelen, echt!
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben daar nog eens over gaan nadenken. En het zal alleen maar averechts werken. Dat heeft ze niet verdiend want ze wil juist contact met mij maken.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:58 schreef Surfergirl het volgende:@ Flylib
Goede inzichten maar je pakt het verkeerd aan tov haar, ga haar niet negeren want daar stoot je haar mee af. Je bent goed bezig aan jezelf, maar je hoeft haar niet zo aan de kant te zetten zoals je nu doet.
Je bent gewoon zo overrompeld omdat dit dus de eerste keer is dat het wederzijds is. En tegelijkertijd ben je zo onzeker, en daardoor kijk je ook nog eens tegen haar op. Maar wat het ook is: liefde!quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:58 schreef Flylib het volgende:
[..]
Ze is absoluut gek op mij, zeker weten. En ze heeft ook meerdere keren benadrukt dat ze me waardeert om wie ik ben. Ze vindt het fijn om met iemand te zijn die niet alleen heel anders is dan haar qua karakter, maar ook qua interesses en denkbeelden. Dat kan haar wereld verrijken en haar scherper maken. Dat heeft ze nog eens erg duidelijk benadrukt na onze "grote" ruzie vorige maand. Bizar dat ik zelfs na dat gesprek nog steeds niet kan/wil inzien dat het gewoon zo is en ik dat ook gewoon moet aannemen. De huidige omstandigheid speelt daar zeker een rol in, omdat al mijn negatieve gevoelens weer komen bovendrijven. Ook het feit dat ze me na 2,5 jaar samen nog steeds overrompelt met zichzelf en haar leuke en soms irritante dingetjes speelt een rol. Ik was tot haar komst in mijn leven gewend aan het lopen van blauwtjes na hopeloze vormen van verliefdheid. Ik had de hoop opgegeven tot ik haar ontmoette. Mijn eerste date met haar geldt als de mooiste dag van mijn leven.Dit keer was het eindelijk raak, maar 2,5 jaar later voel ik me nog steeds zo verward. Ik ben gewoon een heel moeilijk hoopje mens...geef ik eerlijk toe
Oh, dit is echt zo herkenbaar. Zowel jij als ik kunnen ons een ongeluk visualiseren. Je wil graag zien wat je aan de binnenkant van je ogen ziet, of je wil juist niet zien (bijvoorbeeld dat je vriend(in) vreemdgaat, en dat je dat voor je ziet) wat je gedachten je laten zien. En dat is het 'm: je gedachten laten je/ons iets zien. Daardoor is het nog moeilijker om die gedachten te negeren. Althans, zo gaat het er in mijn hoofd aan toe.quote:Als ik dingen voor me zie, lijkt het in mijn hoofd net een oscar-waardige Universal-productie met alle bijbehorende soon-to-be-popular quotes en allerlei special effects. Uiteindelijk verwacht ik ook dat dingen zullen lopen zoals ik ze voor me zie. In de praktijk loopt het uiteindelijk altijd anders. Ik heb soms grote moeite met wat er op dat moment gebeurt. Ik ga me irriteren, negatieve gedachten en denkbeelden krijgen en reflecteer dat uiteindelijk op haar. Ja, ook op dat punt mag ik een hoop veranderen. Mijn verwachtingspatronen van de afgelopen 2,5 jaar lijken in veel opzichten op de teksten in die lovesongs en happy endings in die romantische films die ik vroeger als leidraad gebruikte. Ik denk dat het hoog tijd word dat ik inzie dat het leven vol plotwendingen zit, en mijn verwachtingspatroon op een laag pitje moet houden. Niet gelijk doemdenken, maar het gewoon zn vrije loop laten. Het kan vriezen, het kan dooien......
Ik geloof er heilig in dat alles in het leven voorbestemd is. Natuurlijk ligt niet elke seconde van je leven vast, maar je wordt geboren omdat je bepaalde dingen moet leren in het leven. Dit is iets wat wij moeten leren. Dit is voor jou dan wel je eerste relatie, maar dat maakt eigenlijk niks uit. Het is iets wat in je zit en wat een 'zwak' punt is. Dat komt er op een gegeven moment uit. Relaties (in welke vorm dan ook) zijn onze leerscholen. Zie dit 'zwaktepunt' van jou wat je nu hebt ontdekt daarom als iets positiefs, als een cadeau. Zowel jouw vriendin als mijn vriend, ex-vrienden en ex-vriendinnen, komen in je leven om je iets te leren. De een doet daar een paar relaties over, de ander één. Je zal net zo lang met je probleem geconfronteerd worden totdat je inziet dat je er aan moet werken. Net als Surfergirl heb ik hiervoor een relatie gehad waar dat al tot uiting kwam, en toen ik tot dat inzicht kwam ging het uit. Vervolgens kwam ik mijn vriend tegen, die overigens veel sterker en evenwichtiger is dan mijn ex (en mij dus aankan met mijn buien), en bij hem kan ik wat ik geleerd heb in de praktijk brengen. Ik ben echt ontzettend blij dat hij er is, hij mij dit laat inzien en ik het inzie. Maar ook aan de 'relaties' hier in dit topic heb ik vreselijk veel. Jullie zijn absoluut de doorslaggevende factor!quote:Voor mijn gevoel is het voortbestemd. Aan de andere kant had ik vroeg of laat sowieso wel moeten weten dat ik naar een verklaring moest zoeken voor mijn gedrag en buien op dit moment. Ik begon gek te worden van het feit dat ik mezelf zo gek maakte. Ik denk dat ik een zetje in de juiste richting nodig had. Onbewust heeft mijn vriendin me die gegeven, door voor 2 maanden te vertrekken.....ze heeft wat sporen achtergelaten, maar zoals ik me op dit moment begin te voelen kan ik er wellicht toch in slagen die sporen te wissen. In de zin van: het een plaats geven.
Ik ben blij en voel me haast vereerd dat ik je hiermee raakquote:Dit raakte me toen ik het las. Je beschrijft mijn hele bovenstaande bestseller in slechts een paar zinnen![]()
Inderdaad. Ik kijk tegen haar op. Ze heeft eigenschappen die ik zelf niet heb, en soms mis.
Vroeger had ik veel denkbeeldige vrienden en een denkbeeldige vriendin. In mijn denkbeeldige vriendenkring was ik een heel ander mens; Spontaan, zelfverzekerd en vriend van iedereen. Mijn denkbeeldige vriendin was precies zo, en het klikte op alle gebieden.
De band met mijn denkbeeldige vrienden is intussen verwaterd, ik heb ze niet meer nodig in mijn leefwereldje. Maar wat nog belangrijker is: die denkbeeldige vriendin is overgegaan in een echte vriendin; en zij matcht met alle kenmerken die mijn denkbeeldige vriendin ook had. Tussen mij en mijn denkbeeldige vriendin is het al 2,5 jaar over, ik kon beter krijgen![]()
Ik durf best mezelf te zijn bij haar. Ik durf vanalles tegen haar te zeggen, ik durf emotioneel te zijn, damn...ik durf zelfs scheten te laten waar zij bij is (ook al waardeert ze dat doorgaans niet echt) Maar doordat ik me soms zo anders voel dan anderen op sommige gebieden heb ik de neiging mezelf op te sluiten in mijn eigen wereldje. Gevolg: zelfs na al die tijd kent ze me helaas nog steeds niet goed genoeg. En dat heb ik allemaal aan mezelf te danken. Fuck....wat kan een leerproces soms zo eenvoudig zijn. Ik moet meer denken, minder piekeren.
Dit leerproces zal zoals eerder gezegd niet in 3 tellen voltooid zijn. Ik zal het ongetwijfeld aan mijn hart voelen als ik weer van die gelukkige foto's en berichten van haar zie vanuit India. Maar ik probeer mijn best te doen gelukkig te zijn voor haar, zoals zij gelukkig is voor mij als ik iets moois bereik. Ik zal ongetwijfeld gevoelens van jaloezie krijgen als ik zie/lees hoe leuk ze het heeft met haar medevrijwilligers en met de locals.
Ik moet maar gewoon inzien dat die mensen haar nu vormen, en dat ze over 2 maanden weer helemaal de mijne is als vanouds, al verwacht ik wel dat ook zij wel wat veranderingen doormaakt en op bepaalde gebieden anders naar dingen is gaan kijken. Een verblijf in India kan nogal wat indruk maken, getuige de ervaringen van kennissen, collega's en familieleden. Enige binding had ze sowieso al. Ik ben zelf van Hindoestaanse komaf, dus ze kende bepaalde culturele dingetjes al dankzij mij en mijn familie.....
Maar ja....waar een wil is, is een weg. Ik ga niet langer piekeren, maar gewoon doen. Ik merk aan mezelf dat ik me nu al stukken beter voel dan 2 dagen geleden. Ik schraap langzaam maar zeker de energie en de wilskracht bij elkaar om haar een gezonde plaats in mijn leven te geven en mezelf de ruimte te geven me te richten op de dingen die echt belangrijk zijn voor mij: studie, rijbewijs, werk.....en uiteraard mijn globetrotterdingetjes over 2 maanden![]()
Het is overdreven om te zeggen dat ik me herboren voel. Maar ik voel me wel een stuk leger en beter, en heb inzicht gekregen....poehee, soms kan ik best rationeel zijn. In ieder geval een fijn vooruitzicht voor het sociale weekendje wat ik voor de boeg heb
Yep, klopt helemaal. Zo heb je het nooit gehad, en zo is het er ineens. Het blijft een vreemde gewaarwording. Veel van mijn angsten komen voort uit het idee dat ze op me afknapt, me verlaat, ik het moeilijk vind haar zomaar haar eigen gang te laten gaan enzovoort. Dat er van geen van die punten nog sprake is en ze een leuke tijd kan hebben zonder mij maar me toch kan missen, is in mijn belevingswereld gewoon raar, maar vanuit een realistische kijk gewoon hartstikke mooi en iets om te koesteren. Ik denk te vaak na over eventuele gevolgen van zo'n negatieve uitwerking, vooral nu. Ik vraag me dan af: zal ze veranderen? Zal ze mij vanuit een ander (negatief) oogpunt gaan bekijken? Gaan we uiteindelijk als slechts vrienden door zuidoost Azië reizen? Ik probeer mijn best te doen niet na te denken over zulke uitwerkingen en het gewoon zn vrije loop te laten. Of het nou positief of negatief is; je kunt niet je eigen belevingswereld volledig praktiseren. Het loopt zoals het loopt. En hoe moeilijk het ook is...ik moet dat gewoon onder ogen komen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef Suesse het volgende:
Je bent gewoon zo overrompeld omdat dit dus de eerste keer is dat het wederzijds is. En tegelijkertijd ben je zo onzeker, en daardoor kijk je ook nog eens tegen haar op. Maar wat het ook is: liefde!Misschien is het je angst dat ze een keer bij je weg zal gaan, dat je het moeilijk vindt om je te laten gaan? Dat je bang bent dat je op den duur gekwetst gaat worden?
Zo gaat het er bij mij ook aan toe. Alles hoort ideaal te zijn of alles hoort uit de hand te lopen. Ik weet het soms ook niet meer....wie het menselijk brein ook heeft ontwikkeld; hij of zij was een bad muthafucka. Hoe het de komende tijd ook gaat lopen, ook straks; Over een paar jaar en tegen de tijd dat ik in een verzorgingstehuis zit blijf ik het hebben. Kunst is nu gewoon om het vanuit een ander perspectief te bekijken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef Suesse het volgende:
Oh, dit is echt zo herkenbaar. Zowel jij als ik kunnen ons een ongeluk visualiseren. Je wil graag zien wat je aan de binnenkant van je ogen ziet, of je wil juist niet zien (bijvoorbeeld dat je vriend(in) vreemdgaat, en dat je dat voor je ziet) wat je gedachten je laten zien. En dat is het 'm: je gedachten laten je/ons iets zien. Daardoor is het nog moeilijker om die gedachten te negeren. Althans, zo gaat het er in mijn hoofd aan toe.
Het van me afschrijven hier, evenals de verhalen hier, gecombineerd met mijn zoektocht naar het creëren van een stabieler bewustzijn geven mij ook veel kracht en moed. Aan de ene kant had ik deze hele kwestie graag veel eerder ontdekt, wie weet had het me dan veel meer opgeleverd. Maar aan de andere kant mag ik blij zijn dat ik het nu heb ontdekt, op zo'n cruciaal moment. Het kan helpen mijn relatie vanuit een ander (positiever) oogpunt te bekijken. Mijn vriendin is wel op de hoogte van mijn eigen wereldje, maar de grote klap heeft ze (misschien gelukkig) net gemist. Ze vertelde me voor haar vertrek wel dat ze het idee heeft dat we na 2,5 jaar in een fase terecht zijn gekomen die zal bepalen of we nog lang samen en gelukkig zullen zijn. Ik had daar niet echt een boodschap aan toen ze dat zei, ik leefde meer in mezelf op dat moment. Maar nu zie ik in dat ze gelijk heeft. Nu is het een kwestie van afwachten. Gaan we het redden of niet? Ik ga er vanuit dat het goedkomt, maar probeer me er niet op vast te binden. Al zei ze wel bij het afscheid op schiphol: we redden het wel he schatje? In tranen.....quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef Suesse het volgende:
Ik geloof er heilig in dat alles in het leven voorbestemd is. Natuurlijk ligt niet elke seconde van je leven vast, maar je wordt geboren omdat je bepaalde dingen moet leren in het leven. Dit is iets wat wij moeten leren. Dit is voor jou dan wel je eerste relatie, maar dat maakt eigenlijk niks uit. Het is iets wat in je zit en wat een 'zwak' punt is. Dat komt er op een gegeven moment uit. Relaties (in welke vorm dan ook) zijn onze leerscholen. Zie dit 'zwaktepunt' van jou wat je nu hebt ontdekt daarom als iets positiefs, als een cadeau. Zowel jouw vriendin als mijn vriend, ex-vrienden en ex-vriendinnen, komen in je leven om je iets te leren. De een doet daar een paar relaties over, de ander één. Je zal net zo lang met je probleem geconfronteerd worden totdat je inziet dat je er aan moet werken. Net als Surfergirl heb ik hiervoor een relatie gehad waar dat al tot uiting kwam, en toen ik tot dat inzicht kwam ging het uit. Vervolgens kwam ik mijn vriend tegen, die overigens veel sterker en evenwichtiger is dan mijn ex (en mij dus aankan met mijn buien), en bij hem kan ik wat ik geleerd heb in de praktijk brengen. Ik ben echt ontzettend blij dat hij er is, hij mij dit laat inzien en ik het inzie. Maar ook aan de 'relaties' hier in dit topic heb ik vreselijk veel. Jullie zijn absoluut de doorslaggevende factor!
Geweldig!quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef Suesse het volgende:
Daar ben ik dus afgelopen week mee begonnen. Ik ben nu dus bij mijn ouders. Gisteravond, toen ik mijn vriend gedag zei, vroeg hij of ik zondagavond naar hem toe kwam of hij naar mij. Ik zei toen - vanuit mezelf, omdat ik dat ook echt zo wil en het niet (al dan niet bewust) voor hem doe - dat ik nog niet zeker wist of ik morgenavond alweer terug zou komen, omdat ik nog niet wist of ik daar dan zin in had. Ik weet nu wel dat ik morgenavond terug ga, maar dat doe ik omdat ik anders maandag de halve dag kwijt ben aan reizen en ik wil graag studeren. Het voelt erg fijn om zo'n besluit te nemen op basis van wat ik wilGisteravond ook niks meer van me horen, een tijd met m'n broertje gekletst en toen ik op m'n telefoon keek (die ik in mijn jaszak had laten zitten) had hij een half uur daarvoor gesmst dat ik 'echt echt echt de liefste ben'
Ik voel me super
Ik heb best een leuke dag gehad vandaagquote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef Suesse het volgende:
Ik ben blij en voel me haast vereerd dat ik je hiermee raakEn ik ben vooral blij dat je je al na een paar dagen stukken beter voelt! Je vertelt wel dat je blij voor haar wil zijn enzo, en dat is ook hartstikke lief en logisch, maar denk aan jezelf. Blijf dichtbij jezelf. Ga veel ondernemen zoals dit weekend, en blijf dat doen. Dan heb jij haar straks ook veel te vertellen en dan zul je zien dat dat 'jaloerse' gevoel al minder is. Je hebt namelijk dingen gedaan voor jezelf, en daarmee voel je je niet meer zo afhankelijk! Dat is namelijk het gevoel waardoor je je zo rot voelt. Ik ben dus ook onafhankelijk geweest en dat ben ik nog steeds wel, maar ik wil me nooit meer zo voelen alsof ik constant op hem zit te wachten.
Dat hielp mij ook idd die stukken van floor!quote:Op zondag 20 februari 2011 13:32 schreef Suesse het volgende:
Zo, heb net weer even het stuk van Surfergirl op pagina 7 (bovenaan) gelezen en dat helpt echt![]()
Heb me nu ook voorgenomen om - als ik me wat minder voel - even wat stukjes uit dit topic te lezen om mezelf tot de orde te roepen.
Ok ik snap je ... en ik reageerde een beetje te impulsief als ik je post nu nog een keer terug lees. Excuus ... ik ga beter lezen de volgende keer! (ik moet ook gewoon m'n mond houden als ik maar de helft weetquote:Op zondag 20 februari 2011 19:00 schreef Flylib het volgende:
@VoltVolt
Ik geef haar juist niet de schuld, ook niet onbewust. Ik heb in mijn mail ook duidelijk benadrukt dat het niets met haar te maken heeft en dat ik juist ga proberen mezelf sterker te maken zodat ik stabieler in onze relatie kan staan. Maar het zou kunnen dat zij dat anders opvat. Maar ik denk dat het feit dat ik even niks van me liet horen (wat eigenlijk ook niet slim was als ik er nu over nadenk) ook wel een rol heeft gespeeld in haar emotie. Daarnaast wil ze klare taal, niet een uitgebreid thesis-achtige uitdraai. Maar ja, ik dacht dat ze me langer kende dan vandaag...zo kan ik mijn ei beter kwijt dan klare taal......misschien ook iets om beter onder de loep te nemen
Hallo mensen... lees nog steeds met volle aandacht mee, al kost het soms wel even tijdquote:Op donderdag 17 februari 2011 17:35 schreef Surfergirl het volgende:
Die brief zou ik laten. Is alsof je haar duidelijk wil maken hoe veel je wel niet veranderd bent. En alsof je haar goedkeuring nodig hebt om je daadwerkelijk beter in je vel wil voelen.
Op jezelf wonen daarentegen is een erg goede stap. Ook niet verkeerd misschien om met dat ene meisje gewoon wat losjes af te spreken, zal wonderen doen voor je zelfvertrouwen. En misschien is het inderdaad beter om nog niks serieus met haar te willen beginnen.
Als je ex ziet dat je op jezelf woont en dat je allemaal dingen doet om je leven beter te maken, sporten, werken, met andere meisjes afspreken en je je goed voelt over je leven en jezelf heb je misschien ooit nog een kans bij haar.
Juist omdat je nu op de goede weg bent zou ik daar nog mee wachten, het risico op een terugval kan dan best groot zijn door de verhoudingen die nu zijn ontstaan. Als je nu op de goede weg bent kan het alleen nog maar beter worden. Uiteindelijk draait het om jezelf en de lessen die je nu leert. Die kunnen je helpen in een volgende relatie. Deze relatie heeft je op een harde manier bewust gemaakt van je denken en doen. Dat je nu een stuk stabieler bent zegt heel veel....dat je voor jezelf kunt kiezen, gewoon door blijven gaan! De rest komt vanzelf welquote:Op zondag 20 februari 2011 19:42 schreef H6-4ever het volgende:
[..]
Hallo mensen... lees nog steeds met volle aandacht mee, al kost het soms wel even tijd![]()
Wil mijn ontwikkelingen graag ook hier even posten aangezien ik al heel wat nuttige adviesen heb gehad hier..
Toeval of niet maar na mijn posts hier afgelopen donderdag (pag7) Ben ik mijn ex tegen gekomen,(5 min oppervlakkig gesproken) ik keek op een heel andere manier naar haar...en tot mijn zeer grote verbzazing was ze min of meer een vreemde geworden, na 2 maand geen contact na de break, merkte dat ik afstand had gemaakt tot haar, was haar stem zelfs al vergeten...nu weet ik me geen raad meer, of vriendschappelijk contact zoeken, of doorgaan met mijn goede ontwikkelingen (mede door dit topic) , maar wellicht zou het dan ooit te laat zijn om haar nog te kunnen laten zien dat ik aan het veranderen ben of al ben! Het feit dat zij mij al na 2 weken na de break al als een goede vriend ging beschouwen (en ik absoluut nog steeds niet begrijp dat dat kan btw) maakt het voor mij nog lastigere te bepalen, of ik dit al kan..
Ja op het begin voelt het wel als een spel ja. Op zwakkere momenten nog steeds wel. Als ik goed begrijp wat je ermee bedoelt tenminste. Bedoel je dat je denkt, raar eigenlijk dat ik zo bewust hiermee bezig ben, dat ik dit doe niet omdat mijn gevoel dat zegt maar om iets bepaalds te bereiken. Iets dat erg tegenstrijdig aanvoelt omdat je gewend bent om te handelen vanuit je emotie en denkt dat je in een relatie alles hoort te kunnen delen. Maar zodra je ziet dat het werkt, ga je ook inzien dat relaties eigenlijk niet zo heel zweverig zijn en dat perfecte liefde en het hele soulmate idee onzin is. Het haalt wel een beetje de naïeve sfeer ervan af. Ook omdat je je partner voorheen zag als iets dat je koste wat kost moest zijn te behouden, iemand die bijna 'beter' is dan jezelf en meer waard dan jezelf. Als je onafhankelijk wordt leer je ook dat dit niet het geval is en dan moet je het geïdealiseerde beeld van je partner flink bijstellen. Kan een koude douche zijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 18:29 schreef Suesse het volgende:
Haha, ja, maak weer eens wat mee joh
Ik denk dat ik 'm vanavond wel weer wil zien. Ook omdat ik erg nieuwsgierig ben naar hoe ik me nu ga gedragen, omdat ik steeds beter zie hoe mijn gedachten werken. Ergens in m'n achterhoofd klinkt wel een stemmetje dat zegt 'straks heeft hij al andere plannen gemaakt en/of wil hij je niet zien' maar ik weet dat dat een stemmetje is en ik daar niet naar moet luisteren. Het is ook een afhankelijk stemmetje: in feite ben ik bang dat hij me af gaat wijzen. Maar aangezien ik eerder al besloten heb dat ik naar huis ga omdat ik morgen wil studeren en niet naar huis ga vanwege hem, en omdat ik dus weet dat die angst voor afwijzing een irrationele gedachte is, doet het me niet zoveel.
Nog even een vraag aan Surfergirl, het springt net in mijn hoofd: voelde/voelt het negeren van zo'n bui en het je afhankelijk opstellen niet als een soort van spel voor jou? Dat heb ik nu een beetje namelijk. Ik weet dat het gewenning is, dat dit 'spel' onnatuurlijk aanvoelt omdat je je eigenlijk nooit eerder zo hebt opgesteld, maar toch... het is lastig om de controle los te laten/niet op de gedachten in te gaan. Ondanks dat het nu eenmaal een feit is dat dat niet in een paar dagen tijd gaat en dat ik de gedachten moet accepteren. Bah, balen dat het zoveel tijd nodig heeft
Klinkt herkenbaar. Ik weet niet of het vergelijkbaar is met hoe het bij mij was. Als klein jochie heb ik ook regelmatig gehuild als mijn moeder wegliep nadat ze me op school had afgezet. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ze een keer in kwam vallen als overblijfjuffrouw, nou....je wilde niet weten hoe ik me voelde toen ze aan kwam lopen. Ik klampte me aan haar vast en wilde eigenlijk dat ze daarna ook nog les ging geven.quote:Op maandag 21 februari 2011 10:56 schreef VoltVolt het volgende:
Mijn moeder vertelde mij dat zij via het consultatiebureau het advies had gekregen omdat ik zou aan m'n moeder hing. En dat was om mij naar een crèche te sturen zodat ik wat losser kwam van m'n moeder en niet meer zo aan haar zou hangen. Echter eenmaal achter gelaten op die crèche hield ik niet meer op met huilen. M'n moeder zegt ook dat het bij haar door merg en been ging en het eigenlijk helemaal niet goed voelde om mij daar achter te laten. Maar bij het consultatiebureau zeiden ze dat dat goed voor mij zou zijn?! Is dit nu in deze tijd gezien een verkeerde aanpak? M'n moeder heeft er nog steeds spijt van dat ze dat toen gedaan heeft .. volgens mij heeft ze het zelfs nog steeds niet verwerkt ... want de tranen sprongen in haar ogen op het moment van vertellen. Maar goed dat terzijde. Ik weet dus niet hoe vaak dit gebeurd is heb ik niet gevraagd. Wel vertelde mijn moeder dat ze het idee had dat dit iets bij mij heeft veranderd bij mij als kind en dat ik afstandelijker werd naar m'n moeder werd na die crèche bezoeken. Zelf weet ik er eigenlijk weinig zeg maar gerust niets meer van.
Wat ik me wel nog kan herinneren is de eerst keer dat ik met die verlatingsangst te maken kreeg ik me echt heel kinderlijk gedroeg. Ik heb vanaf m'n 15de vriendinnetjes gehad, maar echte gevoelens voor iemand kreeg ik op mn 19 a 20ste. Toen ik een weekje met haar samen was geweest en zij zoiets had van zo nu ga ik weer even wat dingen voor mezelf doen ... en zij mij toen verliet (om het zo maar even te noemen) ik dat echt gewoon niet trok en echt heb lopen stampvoeten omdat ik me geen raad wist met het gevoel dat het me gaf. En volgens mij is dat stampvoeten echt een peuter/kleuter reactie. En nou werd niet echt laat volwassen ofzo integendeellol
Ik weet niet of zoiets herkenbaar is voor jullie, maar ik heb er vroeger dus echt heeeeel erg last van gehad.
Ik merk wel dat het vinden van die balans verrekte moeilijk is. Maar ja, ik zit nog maar net in dat proces. Ik heb mede n.a.v. het doorlezen van dit hele topic vorige week een soort takenlijstje gemaakt om mezelf een beetje op peil te houden. Ik heb het uitgeprint en boven mijn laptop aan de muur gehangen, ik heb ook een uitdraai in mijn tas liggen, voor het geval het buitenshuis even tegenzit. Ik merk wel dat als ik het lees me wel wat zelfverzekerder ga voelen. Maar ja...die gesprekken he....zou best kunnen dat dit hele proces uiteindelijk pas is geslaagd als ik haar weer zie in Maleisië en ik bij haar uit ga huilen over alles. We zullen het zien....quote:Op dinsdag 22 februari 2011 18:32 schreef Surfergirl het volgende:
In zekere zin is die gedachten loslaten ook jezelf helemaal geven. Je besluit om niet meer dagelijks te piekeren over: wat als hij me opeens niet meer wil maar je neemt meer een instelling aan van: dat zien we dan wel. Ook zonder hem kan ik gelukkig zijn. Het is inderdaad heel moeilijk om een goede balans te vinden, je moet onafhankelijk zijn, maar niet in de zin van dat je jezelf afsluit voor hem. Het moet gewoon gezond zijn.
Haha, en weer weet je een gevoelige snaar te raken bij mij.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:14 schreef Suesse het volgende:
@ Surfergirl: ja, dat bedoel ik. Dat je het doet om iets te bereiken. Het voelt zo onnatuurlijk, ook omdat je je eigenlijk toch nog afhankelijk van iemand opstelt. Je speelt een spel om iemand te behouden, eigenlijk zou liefde zonder weerstand moeten zijn. Ik ben zelf wel erg van het zweverige en van het soulmate idee, dus dan is dat best lastig om te geloven dat het er niet is. Aan de andere kant snap ik ook wat je bedoelt (denk ik): je levenspartner hoeft niet perse je soulmate te zijn en liefde is niet altijd mooi.
Gisteren drong ook tot me door wat nou echt mijn probleem is met mijn vriend. Ik heb me de afgelopen maanden steeds erg onafhankelijk opgesteld, terwijl ik dat niet wilde zijn. Uitleg:
- Ik dacht dat ik hem op den duur zou vervelen als ik alleen maar zou uiten hoe leuk ik hem vond. Dat hij mij voorspelbaar zou gaan vinden. Dat probeerde ik met een onafhankelijk opstelling krampachtig te voorkomen.
- Ik wilde me niet afhankelijk voelen van hem, omdat ik bang was dat hij me zou kwetsen. En als ik dan onafhankelijk zou opstellen, dan zou dat minder hard aankomen.
Het punt is dat ik dit compleet voor mezelf heb ingevuld. Ik DACHT dat ik hem zou vervelen met mijn gezwijmel, ik DACHT dat hij me zou kwetsen. Maar toen we gisteren weer een gesprek hadden, bleek dat hij mij ook het liefst elke seconde van de dag laat weten hoe gek hij op me is. En dat hij mij niet kwijt wil, want we horen bij elkaar. En ik ben zo ontzettend verliefd op je. Toen dacht ik, en dat had hij alláng door: ik vecht zo hard tegen mezelf. Ik ben mezelf niet als ik me zo onafhankelijk opstel, want wat ik eigenlijk wil is me helemaal laten gaan, hem laten weten wat ik voor hem voel. Hem binnenlaten. Ik dacht dat ik dat al wel deed, maar integendeel.
Sinds ik sinds gisteren pas echt door heb dat doordat ik mezelf niet was, en me DAARDOOR juist kwetste (i.p.v. dat ik DACHT dat hij dat deed), heb ik besloten om mezelf aan hem te geven. Er helemaal voor te gaan. Het drong pas echt tot me door dat hij zei dat hij zijn vriendinnetje weer terugwilde... Ik heb niks meer te verliezen: ik heb mezelf ondertussen al een paar keer keihard gekwetst terwijl hij nog niet één keer die intentie had. Dus erger kan het niet worden, mocht hij het ooit doen. En omdat ik mezelf nu geef, voel ik me niet meer schuldig naar mezelf en hem omdat ik nu wel mezelf ben. Dan maar een beetje afhankelijk. Ik ben vreselijk verliefd, en handelen naar liefde is toch mooi? Toevallig las ik vandaag een interview met Frouke de Both. Die zei dat ze nu zo gelukkig is met haar vriend, omdat alles zo natuurlijk gaat. Ze maakt zich nooit zorgen, terwijl ze in andere relaties vaak het gevoel had dat alles zo stroef verliep. En nu heeft ze iemand waarmee het allemaal klopt. Die anderen waren het gewoon niet... als het echt ment to be is, dan komt het goed. Dan zit het goed. Dus waarom niet jezelf zijn, en jezelf bevrijden van die gedachten? Go with the flow. Als hij/zij wil gaan dan gaat 'ie maar. Het zijn maar mensen, en er komt dan heus wel weer een ander op je pad. Dat had ik ook met mijn ex en huidige vriend: ik dacht dat mijn ex het helemaal was, en nu met mijn vriend denk ik: dit is nog veel leuker!
@ Flyib: rustig maar, het komt goed! Probeer niet tegen die stemmetjes te vechten, dat maakt het alleen maar erger. Probeer je niet krampachtig vast te houden. I know, makkelijker gezegd dan gedaan en ik heb er ook last van. Heb nu wel weer een mooi verhaal opgehangen, maar morgen kan ik ook weer last hebben van stemmetjes. Het punt is doordat je nu weet dat je je ook goed kan voelen, dat zo'n dip extra rot aanvoelt. Je was ten slotte op de goede weg en dan lijkt die hoop op herstel zomaar te zijn vervlogen. Zie het als iets moois: je weet dat je je ook goed kunt voelen! Bovendien, en misschien helpt dit: wat je ook denkt, wat je ook doet, je kan NOOIT de controle over iemand anders zijn gedachten lichaam hebben. Nooit. Wat iemand anders denkt en doet, daar heb jij niks mee te maken. Dus dan kun je je er ook maar beter geen zorgen over maken, dat is verspilde tijd! Let it go. Het enige waar je invloed op hebt zijn je eigen gedachten.
Misschien moet je toch nog een stapje verder en die 1 die over is veranderen in 10 v/d 10 die nergens op slaat. Tenminste ik merk het nu bij mezelf ... ik weet dat als ik gedachte krijg ik ze allemaal weg moet vegen. Ik schoot van de week ook even in oude gedachte ... gewoonte denk ik. Het heeft een uurtje geduurd ... heb mezelf terug gevloten en geef het geen kans. En het werkte tot vandaag. Merk wel dat ik het eng vind en dat voel ik ... ik sla onbekende paden in die me nog niet eigen zijn en dat voelt eng en idd (zoals eerder gezegd) tegenstrijdig aan, maar het gevoel komt niet bij die gedachte vandaanquote:Op donderdag 24 februari 2011 16:10 schreef Suesse het volgende:
Wat moet ik hier op zeggen? Ik vind het al erg genoeg dat ik wel om dit soort dingen chagerijnig kan worden, en dat dat 9 van de 10 keer nergens op slaat.
Dit is inderdaad erg belangrijk. Maar oh zo moeilijk. Ik voel me al een beetje schuldig over vanmiddag: ik miste mijn vriend zo erg door alle hormonen dat ik hem dat ook gestuurd heb (alleen dan gewoon 'ik mis je') en graag bij hem wilde zijn. Ik vond dat erg lastig om te smsen omdat ik me dan zo afhankelijk van hem voel, maar aan de andere kant wil hij graag dat ik me voor hem open stel/mezelf aan hem geef dus heb ik tegen hem gezegd hoe ik me voel. Verschil is wel dat er absoluut geen sprake was van ruzie/negatieve sfeer en dat als hij zich zo voelde, ik er ook graag voor hem zou willen zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2011 22:10 schreef Surfergirl het volgende:
Toen ik dieper in mijn negatieve gedachten ging over dat mailtje van haar broer en het feit dat ik niks van haar hoorde deed me in paniek raken. Ik overstelpte haar met berichtjes als "wil je iets tegen me zeggen?", "Ik wil echt voor jou en ons vechten", "Laat me alsjeblieft niet in de steek"....enzovoort enzovoort...
Hier bij dit stukje ging je de mist in. Waarom kon je je gedachtes niet stop zetten. Als je die paniek voelt opborrelen moet je proberen afstand te doen van ze en ernaar te kijken en niet je erdoor laten meeslepen zoals je nu hebt gedaan. Achteraf voelt het vrij dom ook denk ik he? Terwijl het op dat moment zo echt aanvoelde allemaal. Je bent heel erg afhankelijk van haar. Je zult toch echt moeten leren van jezelf te houden en gelukkig te zijn zonder haar voordat je een goede relatie met haar zult kunnen hebben. Maar hier ben je jezelf ook van bewust.
Haha....soms vraag ik me weleens af hoe het zou zijn om een relatie te hebben met iemand die precies zo in elkaar zit als mij. Jij voldoet in veel opzichten aan dat plaatje. Is beslist niet lullig bedoeld......ik sta gewoon versteld van alle overeenkomsten met jullie allemaal. Waarom heb ik niet eerder gelijkgestemden gevonden?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 14:19 schreef Suesse het volgende:
(accepteer dat dit tijd nodig heeft! Want volgens mij is dat ook een probleem van ons, ik wil namelijk METEEN resultaat zien)
mmm vervelend ... had het vandaag ook weer even ... alleen niet echt met gedachten erbij ... dat is wel heel goed ... zal je zo typen wat er gebeurde .. heb je een beetje afleiding ,)quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:14 schreef Surfergirl het volgende:
Ja alleen ik krijg het nu niet klaar om die uren normaal door te komen tot ik hem zie. Ik ga hem nu niet overstelpen met vragen maar heb wel een ongelofelijk misselijkmakend gevoel in mijn buik blehhh.
Ok want je komt niet meer bij jezelf?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:37 schreef Surfergirl het volgende:
Ik denk dat ik toch even met hem moet praten vanavond over dat we elkaar iets minder moeten zien/spreken.
Ja ik vind het gewoon heel toevallig dat ik hem de laatste weken als ik hem 'maar' 3 keer per week zag het veel beter ging. En nu heb ik deze week super veel tijd met hem doorgebracht en voel ik me meteen van streek als hij 'even wat anders doet' en ik denk gewoon dat het te maken heeft met het feit dat ik hem te veel heb gezien.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:38 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Ok want je komt niet meer bij jezelf?
Ok en is het dan een gevoel ... of een gevoel in combinatie met gedachte?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:42 schreef Surfergirl het volgende:
Nee want voorheen is er een periode geweest dat ik hem ook heel vaak zag en dat ging ook niet zo denderend, kregen veel commentaar van mijn vriendinnen en ik werd met de dag onzekerder! In eerste instantie was hij het die met het idee kwam om misschien elkaar iets minder te zien en ik vind het zelf een prima idee maar toch trekken we op de een of andere manier altijd heel sterk naar elkaar toe, en gaan we elkaar steeds vaker zien tot we elkaar weer heel erg veel zien.
Ok nou sterkte zo meteen ... het zal wel goed komen ... ik weet het wel zeker ... want er is niets aan de hand dat weet ik en dat weet jij net zo goed!quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:59 schreef Surfergirl het volgende:
Een gevoel in combinatie met een gedachte, zeker weten. Er gebeurt iets wat afwijkt van het patroon. Dus stel hij zegt iedere dag voor zijn werk iets tegen me, als het dan een keer niet gebeurt dan komt er eerst een gedachte: Waarom hoor ik niks? Dan ontwikkelt zich dat rotte gevoel in mijn maag wat jullie vast allemaal herkennen. En dan komen er meerdere gedachtes, en uiteindelijk de eindgedachte is altijd: Zou hij het gaan uitmaken. Niet echt prettig. En ik merk dat hoe meer ik hem zie hoe eerder ik dit soort gedachtes ontwikkel. En ik had dus de afgelopen maanden er helemaal geen last meer van en vandaag sloeg het hard in. Ik word zo opgehaald over een kwartier dus ben echt benieuwd hoe hij vanavond gaat doen. Maar ik moet hem toch even zeggen dat we elkaar wat minder moeten zien, zoals de laatste maanden want dit is echt niet goed.
Dankje! Ja dat is altijd het lastigste, achteraf weet je welke gedachtes rationeel zijn en welke niet. En op die onzekere momenten kun je dat niet meer zo goed onderscheiden en voelt alles heel rationeel terwijl het dat eigenlijk helemaal niet is.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:07 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Ok nou sterkte zo meteen ... het zal wel goed komen ... ik weet het wel zeker ... want er is niets aan de hand dat weet ik en dat weet jij net zo goed!
Ik zei het laatst ook al tegen Suesse ... volgens mij helpt het mij nu echt door er voor mezelf vanuit te gaan en nu te denken dat elke negatieve gedachte irrationeel is. Het helpt me omdat ik nu niet meer hoef te denken van .. ja maar ... of als ...quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:08 schreef Surfergirl het volgende:
Dankje! Ja dat is altijd het lastigste, achteraf weet je welke gedachtes rationeel zijn en welke niet. En op die onzekere momenten kun je dat niet meer zo goed onderscheiden en voelt alles heel rationeel terwijl het dat eigenlijk helemaal niet is.
Hmm...laat dat toevallig iets zijn waar ik binnenkort ook een begin mee maak. Hoop ik van het ene af te zijn, word ik alweer met het andere geconfronteerdquote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:29 schreef VoltVolt het volgende:
Voor me gevoel lijkt het een beetje op stoppen met roken ... een trekje en je zit er weer in.
Ik zit nu in mn 8ste week met stoppen met roken en het gaat me goed af ... dat is (ook) een kwestie van doen! Inzien waarom je het niet meer wil (er is namelijk geen enkele reden te bedenken waarom je zou roken) Elke reden is een smoesje aan jezelf om het goed te praten. Als je die redenen niet meer hebt is het niet zo moeilijk meer om te stoppen. Inzicht ....quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:42 schreef Flylib het volgende:
[..]
Hmm...laat dat toevallig iets zijn waar ik binnenkort ook een begin mee maak. Hoop ik van het ene af te zijn, word ik alweer met het andere geconfronteerdVolgens mij had Jan Geurtz ook een boek over de spirituele kant van stoppen met roken...even zoeken hoor.......
Er is ook geen enkele reden. Sterker nog: het heeft mijn zwakte alleen maar verder gevoed. Alle stress in mijn hoofd zorgde ervoor dat ik meer ging roken, en nu voel ik het gewoon. Er is niks goeds aan, het is smerig....ik zal er snel van af zijn, dat ben ik mezelf verschuldigd.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 22:25 schreef VoltVolt het volgende:
[..]
Ik zit nu in mn 8ste week met stoppen met roken en het gaat me goed af ... dat is (ook) een kwestie van doen! Inzien waarom je het niet meer wil (er is namelijk geen enkele reden te bedenken waarom je zou roken) Elke reden is een smoesje aan jezelf om het goed te praten. Als je die redenen niet meer hebt is het niet zo moeilijk meer om te stoppen. Inzicht ....
Nee het is niet mn ex ... we hebben nooit een vaste relatie gehadquote:Op zaterdag 26 februari 2011 10:53 schreef Rbhp het volgende:
Waarom het makkelijker is? Het is je ex toch, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |