Nou bij deze dan deel 1, met een disclaimer vooraf:
respect voor de mensen die deze hele lap tekst in zn geheel hebben doorgelezen!
Ik ben maar een eenvoudige lurker, maar toen ik dit topic ontdekte ging er een wereld voor me open. Een wereld van herkenbaarheid

, dus heb ik me toch maar even geregistreerd om mijn verhaal kwijt te kunnen (

), wellicht als een deel van het verwerkingsproces. Ik heb de dringende behoefte om het 1 en ander van me af te schrijven, maar dat zal voor de vaste kliek hier vast geen verrassing zijn
Ik zal bij het begin beginnen. Ik ben zelf 29 jaartjes jong, mijn vriendin bijna 23. We leerden elkaar in de lente van 2008 kennen en de vonk sloeg tijdens de 1e date al over. Vanaf dat moment ging alles in een stroomversnelling en zijn we anno februari 2011 nog steeds samen.
Vanaf het moment dat we bij elkaar kwamen voelde ik 2 dingen tegelijk. Aan de ene kant voelde ik me gelukkig met het feit dat ik met haar was, zij voor me voelde wat ze voelde en ik iemand had gevonden bij wie ik helemaal mezelf kon zijn.
Aan de andere kant voelde ik me ook regelmatig kut. Zij is mijn 1e grote liefde. Pas op mijn 26e mocht ik de lusten en lasten van een vaste relatie leren kennen, niet meer dan logisch dat ik niet zo goed wist hoe ik er mee om moest gaan. In 1e instantie durfde ik haar niet te vertellen dat ze mijn eerste vriendin was, dit n.a.v. een artikel in een meidenblad over mannen die pas laat hun eerste relatie hadden gekregen, zij omschreef die mannen als "zielepoten". Toen ik haar eerlijk vertelde hoe mijn liefdesleven voor haar was, vloog ze in mijn armen en zei ze dat ik niet alles wat ze zegt serieus moet nemen. Vanaf dat moment leerde ik haar pas echt kennen, als een enorme flapuit.
Iets wat in schril contrast staat met mij. Ik ben altijd al een teruggetrokken, stille jongen geweest. Ik ben sociaal niet vaardig en hou me het liefst van zoveel mogelijk zaken op de vlakte. Over het algemeen levert dat geen problemen op (opmerkingen als "je bent zo stil" zijn meer regel dan uitzondering). Ik heb moeite om me te mengen onder andere mensen, ben geen prater en ben veel alleen. Mijn vriendin is spontaan, een flapuit, en kan met veel verschillende mensen prima opschieten. Die tegenstelling zorgt regelmatig voor wrijving, vooral bij mezelf...maar uiteindelijk reflecteer ik dat ook op haar.
Ik probeer altijd zo zeker mogelijk over te komen op haar, diep van binnen voel ik me echter regelmatig een wrak. Ik krop veel dingen op en komen vaak na verloop van tijd op een extreme manier naar buiten. Soms slaat het totaal nergens op, soms snijdt het wel hout maar had ik het op een genuanceerde manier naar buiten moeten brengen, maar dat realiseer ik me pas als het te laat is.
Ook zij heeft haar buien. Qua emoties kan ze soms als een combinatie van onweer, hagel en stortregen zijn. Op dat moment krimp ik met mijn teruggetrokken karakter gelijk ineen, of kan ik met heel veel vuur terug reageren. Onze karakterverschillen zorgen er dan ook voor dat het behoorlijk vaak botst tussen ons. Maar op het einde komt het altijd goed.
We hebben al vanaf het begin een afstandsrelatie gehad. Plannen om samen te gaan wonen zijn er regelmatig geweest, maar daar is het nooit van terecht gekomen, is deels haar schuld, maar ook deels de mijne. Sowieso hebben we er nooit echt de middelen voor gehad, maar heb ik ook regelmatig de boot afgehouden door me voor te doen als iemand die liever alleen en onafhankelijk blijft, terwijl dit eigenlijk diep in mijn hart niet zo is.
Mijn eerste grote liefde heeft meer onzekerheid in mij naar voren gebracht dan ik ooit van tevoren kon bedenken. Van nature ben ik al heel onzeker, maar ik ontmoette haar op een moment dat ik mijn leven redelijk op de rails had en dat ook als zodanig uitstraalde. Na verloop van tijd is dit helemaal veranderd, en dat heb ik grotendeels aan mezelf te danken.
Ik kan zeer onzeker en onrustig zijn als ze heeft afgesproken met andere vrienden/vriendinnen, vooral als ze uitgaat. Ik doe alsof ik haar heel veel plezier wens, maar in wezen ben ik erg bang dat ze in contact komt met andere mannen en zich misschien laat gaan. Meestal hoor ik een dag later via sms, telefoon of van haar persoonlijk dat ze een hele leuke avond had met weinig bijzonderheden of dat het juist niks aan was. Op dat moment verdwijnt er gelijk een flinke last van mijn schouder
Aansluitend op het bovenstaande: hoewel ik haar altijd heb voorgehouden dat ik geen jaloers type ben, ben ik dat eigenlijk wel. Ik ben jaloers op het feit dat zij zich makkelijk met andere mensen kan mengen, ellenlange gesprekken met vrienden/vriendinnen kan hebben en zich kapot kan lachen met andere mensen.
Kortom: jaloers op de gezelligheid die ze met anderen kan doormaken. Ik kan dat zelf heel moeilijk omdat ik geen sociaal ingesteld mens ben. Op dat moment ga ik er automatisch van uit dat ze die andere mensen (incl. haar vriendengroep) veel leuker en interessanter vind dan mij en ze mij eigenlijk helemaal niet nodig heeft om een leuk leven te hebben. Hier heb ik weleens iets over gezegd waardoor ik haar boos heb gemaakt, en achteraf ging ik rationeel denken en inzien dat mijn gedachten onzinnig zijn.
In het begin kreeg ik wel eens het gevoel dat ze zich toch op een bepaalde manier afsloot voor mij. Ik baseerde dat op het feit dat ik haar in het begin kende als een dame die haar haar altijd opgestoken heeft. De enige keer dat ik haar met haar los heb gezien was op het moment dat ze naar een bruiloft van een collega ging, daarna zou het nog een half jaar duren voor ik haar weer met los haar zag; op fotos op facebook, gemaakt tijdens een vakantie in Costa Rica met haar 2 zussen. Ik heb haar altijd al een schoonheid gevonden, maar met haar haar los voegt ze net iets extras aan zichzelf toe, maar ik had nooit de guts om dat haar duidelijk te maken. Ik kropte het op en in mijn beleving waren het vooral anderen voor wie ze aantrekkelijk gevonden wou worden en vooral niet voor mij. Ook hier kwamen irrationele gedachten naar boven dat na het uitspreken daarvan ruzie tot gevolg had. Ook toen ben ik wat rationeler gaan denken. En toen viel het kwartje: van los haar heeft ze meer last dan plezier. Tsja..in zekere zin heeft het ook wel effect gehad, want ze heeft sinds dat moment het haar wel wat vaker los

Ik ben niet iemand die snel vrienden maakt. Ik moet op 1 of andere manier echt een duidelijke klik met iemand hebben wil ik zon persoon tot mijn vriend of vriendin rekenen. De mensen waarmee ik dat wel heb koester ik diep. Dat gaat zover dat ik hun dingen toevertrouw die ik mijn eigen vriendin niet toevertrouw, terwijl zij juist degene is met wie ik bepaalde diepgaande zaken zou moeten delen. Ook dit heeft voor wrijving gezorgd, maar dat heb ik aan mezelf te danken. Doordat ik naar haar kijk als een spontane flapuit die meer geďnteresseerd is in interessante mensen met een verhaal (waar ik mezelf op zulke momenten niet toe reken) vertrouw ik andere mensen dingen toe die ik makkelijk aan haar kwijtkan, maar ik stel me niet genoeg open voor haar. Ook naar haar toe blijf ik in veel opzichten een gesloten persoon.
Als zij een leuke vent ziet of het nou in het dagelijks leven is of op tv- dan zegt ze ook gewoon recht toe-recht aan dat ze hem een lekker ding of mooie vent vindt. Ik krijg dan automatisch het idee dat ze op dat soort type mannen valt en me serieus afvraag wat ze dan in hemelsnaam met mij moet, omdat die mannen qua uiterlijk totaal niet in de buurt komen van wat ik ben. Dit heb ik ook weleens tegen haar gezegd in een zo genuanceerd mogelijke vorm, daar deed ze lacherig over en vroeg mij precies het zelfde wat vrouwen betreft waar ik een zwak voor heb. Op dat moment heb ik eigenlijk niks meer te zeggen.