hehe goed bezig! En het feit dat je het weer even ervaren hebt dat het ook anders kan is al een hele goede zaak! Dus bang zijn dat het maar voor even is zou ik zeker niet zijn.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 20:36 schreef Suesse het volgende:
Hallo allemaal,
Nou, hij reageerde gisteravond uit zichzelf. Ik was/ben echt ontzettend blij, ook omdat het heel lief was. Maar tóch was daar het stemmetje: en nu kan hij wel iets van zich laten horen? Ik realiseerde me op dat moment twee dingen. 1) ik dacht dat hij me niet meer wilde zien en toch liet hij iets liefs van zich horen, dus ik moet me geen zorgen meer maken. 2) hij kan nu opeens wel smsen, iets van zich laten horen zo 's avonds laat. En dat had hij de hele week niet gedaan omdat hij 'druk' was. Nu kom ik erg ondankbaar over, zeker omdat hij ten minste (iets liefs) smste, maar ergens kreeg ik het gevoel dat ik ergens gelijk had. Dat ik recht van spreken heb.
Maar nu het belangrijkste, de conclusie uit deze twee punten, versterkt door een lange maar ontzettend goede dag op mijn werk, waarbij ik heel erg met klanten bezig ben geweest en me daar héél fijn bij voelde: IK ben de belangrijkste persoon in mijn leven. Ik moet ECHT dicht bij mezelf blijven. Na gisteren en vandaag werd dat alleen maar bevestigd.
Mijn vriend neemt, en niet omdat hij dat zelf doet, veel te veel plaats in in mijn leven, in mijn gedachten. Vooral zijn mening is erg belangrijk voor me. En dat moet stoppen. Natuurlijk blijft zijn mening belangrijk voor me, maar niet meer op zo'n manier als gisteren: dat ik bang ben dat hij mij om MIJN mening aan de kant zet. MIJN mening doet er ook toe, en dat moet ik niet gaan opkroppen omdat ik bang ben dat hij mij afwijst/aan de kant zet. Niet dat ik daar bang voor ben, hij is ten slotte mijn vriend, maar straks gaat hij nog gebruik maken van mijn onzekerheid.
De afgelopen maanden ben ik door mijn gedrag erg ongelukkig/onzeker geworden. Ik realiseerde me gister/vandaag dat ik me zo verdrietig voel omdat ik mijn eigen 'lijden' niet aan kan zien. Het is echt belachelijk. Dat ik constant maar rekening houd met hem (en dus mezelf afhankelijk maak), maar ook met heel veel andere mensen in mijn leven. Waarom zouden zij belangerijker zijn dan ikzelf?! Eigenlijk ben ik altijd maar bezig om het iedereen naar de zin te maken en mezelf af te sluiten voor mensen omdat ik niet wil dat ik gekwetst word. Maar omdat ik MEZELF altijd maar op die manier afwijs ben ik verstrikt geraakt in een web van onzekerheden. Hierdoor ontstonden ook altijd mijn boze, onredelijke buien als ik er zo over nadenk. Ik kon NIET van mezelf accepteren dat ik zo teleurgesteld in mezelf was. Dat frustreerde me. En mijn vriend heeft daar totaal geen last van, en dat is dan nog frustrerender omdat HIJ WEL zichzelf durft te zijn. Ergens was ik jaloers op hem, om iets wat hij wel heeft maar wat ik niet toe durfde te laten. Maar nu wel!
Gisteravond en vandaag kon ik opeens een knop omzetten. Ik besloot dat ik het zat ben. Dat ik geen zin meer heb in die angsten, ik wil het niet meer. Ik wil gelukkig worden en mijn geluk niet meer laten afhangen van anderen. Ik wil mezelf kunnen zijn, onafhankelijk zijn, en als andere mensen daar een probleem mee hebben dan is dat jammer. Dat geldt dus vooral voor liefdes in mijn leven. Ik wil weer zelfverzekerd zijn. Dat werd me na vandaag plotseling heel erg duidelijk, nadat ik merkte dat ik bij de klantenservice op mijn werk heel veel mensen vrolijk kreeg door mijn vrolijke energie. Ik voelde me zó bevrijd van dat absurde afhankelijke gevoel en dat werd meteen door klanten en collega's opgepikt. Ik vond/vind dat zo'n geweldig gevoel, zo vrij zijn van alles en iedereen (ik heb nauwelijks aan mijn vriend gedacht op de bezorgde manier, en toen hij wéér smste had ik echt zoiets van dat komt later (uiteindelijk 4 uur later) wel... en dat voelde goed.)!
Ik voel me nu nog steeds super. Ergens nog een klein beetje de angst dat dit een moment is, maar ik ben zo helder dat ik nu die gedachte kan observeren, en kan zien dat het een truuk/patroon is die me slecht wil laten voelen. Ik zie ook heel helder dat als ik op die gedachte in ga, ik me ook daadwerkelijk slecht ga voelen want uit je gedachte ontstaat je gevoel. Ik ben nu zo sterk om er gewoon niet op in te gaan omdat ik het ZO zat ben. Dat voelt goed. Als ik denk dat ik bang ben om er wel op in te gaan en het gebeurt even, so be it. Fouten maken mag en ik laat de gedachte er dan zijn.
Sorry VoltVolt, ik ben niet echt op je in gegaan. Ook weer wel, zie hierbovenIk gebruik dit topic ook als een soort dagboek, en dat is toch helemaal niet erg? Ik vind het juist leuk om te lezen wat er in jou en de rest omgaat, dan kunnen we elkaar helpen waar nodig. Dus ga vooral zo door! Ook hier geldt: acceptéér bijvoorbeeld dat je het fijn vindt om hier je hart te luchten, dan voel je je ook niet schuldig
Goed om te lezen dat het goed is gegaan, en is!! ben blij voor je! je kunt ook niet in 1 dag veranderen dat kan niemand, maar daarom kun je wel veranderen!!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:29 schreef Suesse het volgende:
Ik heb nog een tip voor jullie, een boek dat ik vorige week heb gekocht en mij al heel veel heeft laten inzien: Verslaafd aan liefde door Jan Geurtz. Een geweldig boek over de zoektocht naar liefde en erkenning die voortkomt uit een fundamentele zelfafwijzing. En dat we dat proberen te compenseren door waardering van anderen, vooral middels een liefdesrelatie. Echt een aanrader!
Jah zo zie ik het ook hoor ... omschrijf het alleen anders. Het is gewoon bewust worden van jezelf zodat je weet wat er met je gebeurd en dat je weet wanneer je wat moet met je gevoel en gedachte. En dan hoeven dingen helemaal niet zo te escaleren. Het mooiste is natuurlijk als het niet meer gebeurd of voor kan blijven en dan plaats maakt voor de juiste goede gedachte en de daarbij horende gevoelensquote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:29 schreef Suesse het volgende:
Je moet je gedachten observeren zonder er op in te gaan. Dat is de kunst. Want dan zie je hoe je denkt en kan je een gedachte makkelijker stopzetten als je ziet waar het misgaat. Een probleem van mij is bijvoorbeeld vaak dat ik dingen invul (bijvoorbeeld door te denken dat mijn vriend vreemdgaat als hij op een feestje is (invullen: hoe kan ik dat weten?), en doordat ik dan op die gedachte inga raak ik ervan overtuigd).
Het is niet zo gek dat als je al jaren gewend bent aan dit negatieve patroon, je het moeilijk vindt om je niet te laten meeslepen. Dat is ook gewoon moeilijk. Net zoals het moeilijk is als je al je hele leven slaapt op je rechter zij je dan opeens alleen maar op je linker zij mag liggen. Hoe vaak zie je je vriend? Als dit echt bijna iedere dag is dan zou ik beginnen met hem (iets) minder vaak te zien. Als je hem minder vaak ziet dan heb je minder vaak de verleiding om je te laten meeslepen en dit is beter voor het begin als de omschakeling naar ander gedrag het moeilijkste is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:02 schreef Suesse het volgende:
Hoi Surfergirl,
Wat lief dat je me wil helpen. En ik weet dat je me niet de grond in wil boren, ik zie dit echt als opbouwende kritiekIk vind het juist fijn dat je me even op m'n plek zet, dat heb ik even nodig. Iemand die me met de neus op de feiten drukt.
Het was iets onbenulligs ja. Schaam me er een beetje voor, dus ik laat het hierbij. Punt was dat ik het op dat moment op de een of andere manier echt even niet kon hebben en geïrriteerd reageerde op wat hij had gedaan. Ik liet het inderdaad escaleren in mezelf. Ik baal daar dan achteraf zo van, vaak kan ik het niet eerst rustig op me in laten werken en vervolgens rustig en normaal reageren. Daarom let ik ook zo op mezelf, omdat ik bang ben dat ik het niet kan voorkomen.
Ik ben absoluut mijn relatie aan het verkloten, mijn eigen graf aan het graven. Ik zie dit ook wel, maar tegelijkertijd blijven die buien maar gebeuren. Het is inderdaad echt niet gek dat hij het zat is! Daarom voel ik me ook zo rot. We hebben het er net nog eventjes over gehad, ik vertelde rustig dat ik het echt zo vervelend vind allemaal en dat ik hoop dat hij me het vertrouwen en de tijd wil geven, ondanks dat hij dat al doet. Hij zei dat hij het voorval ondertussen alweer vergeten was, maar dat hij wel af en toe bang is dat hij het op een gegeven moment niet meer zal trekken. Maar hij vertrouwt me en ik heb tegen hem gezegd dat ik dat heel erg waardeer. Net als zoveel dingen die ik aan hem waardeer... Hij is echt geweldig lief en dat laat ik hem door de buien door ook zeker merken.
Het heeft inderdaad geen zin om stil te staan bij het (verse) verleden maar toch laat ik me dan weer meeslepen, zoals vandaag. Ik wil zo graag dat het goed gaat, en dan gebeurt er zoiets als gisteren en dan ben ik ff helemaal van de kaart. Het kost dan heel veel kracht om uit die put te komen. Je hebt gelijk dat ik het m'n hele leven met mezelf moet doen. En dat ik dicht bij mezelf moet blijven. Maar tijdens die downmomenten is het voor mij vreselijk moeilijk om die knop weer om te zetten, om me niet door die negatieve gedachten de grond in te laten boren. Ik moet daar echt op oefenen.
Ik moet vooral oefenen op het afsluiten van de negatieve gedachtes. Dat ik me geen zorgen meer ga maken, en vooral dat ik daar niet meer na ga handelen. Dit is mijn zwakke punt en dat zegt mijn vriend ook. Ik ben in zijn ogen perfect, alles wat hij zich maar kan wensen, behalve dit dan. Net heb ik nog tegen hem gezegd dat ik niet meer terug wil kijken op alle rotzooi en vooruit. En dat ga ik (weer) echt doen. Hij zegt dat hij mij daarop vertrouwt en daarop vertrouw ik. Er is nu geen weg meer terug. Wil ik deze relatie laten slagen (wat ik met heel mijn hart wil, ik kan me echt geen lievere vriend voorstellen) moet ik er voor gaan. Voor mezelf, en voor hem. Hij heeft deze ellende niet verdient en ik word er ook niet vrolijker en zelverzekerder van!
Dankjewel Surfergirl!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |