quote:Op woensdag 22 december 2010 20:49 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
en krio, ik ben een L in de TT vergeten
Maar daarvoor in de plaats had je er wel een extra I in gezet.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:49 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
en krio, ik ben een L in de TT vergeten
Er is ook een nederhop topic voor dit soort shit.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:51 schreef hamburgerjongen het volgende:
hefadonis
maar die Crooks killt deze sessie wel.
Heerlijk nummer vind ik datquote:Op vrijdag 24 december 2010 21:27 schreef HipHopBunnie het volgende:
Pete Rock & C.L. Smooth ook hele nice albums!
Zou graag ook een collectie willen hebben, maar tot nu toe gaat hij niet verder dan gedownloade tracks of spotify... Heb wel 2Pac Greatest Hits een keer gekocht via Bol.com uit zeer groot respect voor hemquote:Op zaterdag 25 december 2010 13:52 schreef da_unfuckwithable het volgende:
http://img121.imageshack.us/i/decollectie25december.jpg/
Het is niet veel, maar het is een begin!
Hehe, ik doe het ook beetje bij beetje hoor. En ondanks dat iedereen me voor gek verklaard omdat je "het ook gewoon kan downloaden" ga ik lekker door met af en toe een albumpje kopenquote:Op zaterdag 25 december 2010 22:16 schreef HipHopBunnie het volgende:
[..]
Zou graag ook een collectie willen hebben, maar tot nu toe gaat hij niet verder dan gedownloade tracks of spotify... Heb wel 2Pac Greatest Hits een keer gekocht via Bol.com uit zeer groot respect voor hemik probeer zoveel mogelijk met spotify te luisteren voor de artiest, maar op dit moment heb ik geen geld om een collectie op te bouwen
Uhhh, Fresku?quote:Op zondag 26 december 2010 14:33 schreef rumiii het volgende:
iemand die naar de frisse040 luistert hier?
Vond je? Ik vond het juist een geweldig jaar voor hip-hop:quote:Op maandag 27 december 2010 19:44 schreef Mar10Segovia het volgende:
de toffe hiphop albums zijn naar mijn idee wel heel erg schaars dit jaar.
De andere albums heb ik nog niet geluisterd, maar deze vind ik inderdaad goedquote:Op maandag 27 december 2010 20:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy: The Atmosphere Ep's
Kno - Death Is Silent
Sage Francis - Li(f)e
Dat is een mixtape, geen album. Goede mixtape nontheless..quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:52 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
Trouwens: Wiz Khalifa - Kush & Orange Juice (album) ook een aanrader, zitten een paar piekfijne plaatjes tussen.
Don't forget Big Boi - Sir Lucious Left Food, The son of Chico Dustyquote:Op maandag 27 december 2010 20:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Vond je? Ik vond het juist een geweldig jaar voor hip-hop:
Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
The Roots - How I Got Over
Kno - Death Is Silent
Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
Shad - TSOL
Blacastan - Blac Sabbath
El Da Sensei & The Returners - GT2: Nu World
Sage Francis - Li(f)e
Black Mik - Album of the year
Eligh - GreyCrow
Damu the Fudgemunk - Supply for Deman
7L & Esoteric - 1212
Flying Lotus - Cosmogramma
Hell Razah - Heaven Razah
Allemaal goede albums.
Om niet te vergeten:quote:Op maandag 27 december 2010 20:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Kno - Death Is Silent
Shad - TSOL
Blacastan - Blac Sabbath
Sage Francis - Li(f)e
Eligh - GreyCrow
7L & Esoteric - 1212
Allemaal goede albums.
Heel tof ja, may he rest in peace.quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:53 schreef Jahr00n het volgende:
Vinden jullie van Nujabes? Chille muziek vind ik wel.
E-life blijft naar mijn mening een van de beste Nederlandse artiesten, door zijn werk uit die tijd.quote:
Absoluut !quote:Op vrijdag 31 december 2010 02:00 schreef krioro het volgende:
[..]
Heel tof ja, may he rest in peace.
[..]
E-life blijft naar mijn mening een van de beste Nederlandse artiesten, door zijn werk uit die tijd.
Damn wist niet dat ie dood was. Veel te vroeg weer natuurlijkquote:Op vrijdag 31 december 2010 02:00 schreef krioro het volgende:
[..]
Heel tof ja, may he rest in peace.
Moet je natuurlijk wel een platenspeler hebbenquote:
Postmenquote:Op vrijdag 31 december 2010 11:00 schreef Jenglejack het volgende:
[..]
Absoluut !
Vooral ook omdat de beste man klinkt alsof engels zijn eerste taal is. Daarnaast heeft hij een heel goed gevoel voor hiphop en weet dit ook te laten zien op z'n platen.
Postmen hoort wat mij betreft ook bij hem in het rijtje thuis
edit:
Deze er ook nog maar even bij gooien.
quote:Op vrijdag 31 december 2010 11:00 schreef Jenglejack het volgende:
[..]
Absoluut !
Vooral ook omdat de beste man klinkt alsof engels zijn eerste taal is. Daarnaast heeft hij een heel goed gevoel voor hiphop en weet dit ook te laten zien op z'n platen.
Postmen hoort wat mij betreft ook bij hem in het rijtje thuis
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:39 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Postmenvooral hun eerste album is heerlijk
Ik kan helemaal niets over hem vinden. Kun je me wat meer vertellen over die gozer ?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:12 schreef krioro het volgende:
[..]
[..]. En The Anonymous Mis heeft daarna ook nog wel een aantal toffe dingen gedaan.
quote:Op maandag 3 januari 2011 16:51 schreef Jenglejack het volgende:
[..]
Ik kan helemaal niets over hem vinden. Kun je me wat meer vertellen over die gozer ?
quote:Postman is een Nederlandse soloformatie bestaand uit The Anonymous Mis (Remon Stotijn). The Anonymous Mis is zowel rapper, producer en componist, en vooral grondlegger van de populaire Nederlandse groep Postmen.
Voorheen was Postman een groep, genaamd Postmen, maar nadat eind 2005 de rappers G-Boah (Gus Bear) en Shyrock (Michael Parkinson) wegvallen, viel de groep uit elkaar en ging The Anonymous Mis verder als Postman. Ook is hij bekend als de ex-man van de Haagse zangeres Anouk. Postman werd uitgenodigd op diverse Europese festivals en in mei 2006 bracht hij z'n 1e single "DownHill" uit. Daarnaast werkte hij aan een debuutalbum "Green", volgens de rapper, omdat de kleur groen staat voor leven, groei en wedergeboorte. Het album kwam uit in juni 2006. Op het album is onder andere ook zangeres Anouk te horen, die tevens te zien is in de videoclip.
The making of Drop kwam ik toevallig laatst ergens tegen, ook leuk:quote:
Wat voor stijl? Je kan meerdere kanten op wat dat betreft. Voorbeelden:quote:Op maandag 3 januari 2011 14:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik zoek nog een paar dikke nummers met een dikke bass er in.
quote:Op maandag 3 januari 2011 18:32 schreef krioro het volgende:
[..]! Je kent hem wel:
[..]
Dat nummer vind ik bijvoorbeeld leuk (beetje poppy).
[..]
The making of Drop kwam ik toevallig laatst ergens tegen, ook leuk:
Het album "2001" van Dr. Dre zit gruwelijk veel bass in.quote:Op maandag 3 januari 2011 14:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Die 1ste ken ik al maar die andere 2 shitt man wat doe je me aan met die mainstream shit..quote:Op maandag 3 januari 2011 18:40 schreef krioro het volgende:
[..]
Wat voor stijl? Je kan meerdere kanten op wat dat betreft. Voorbeelden:
quote:Op maandag 3 januari 2011 21:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Die 1ste ken ik al maar die andere 2 shitt man wat doe je me aan met die mainstream shit..
Ja, daarom vroeg ik het ook, ik postte nog net niet expres dirty south spul.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:47 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Die 1ste ken ik al maar die andere 2 shitt man wat doe je me aan met die mainstream shit..
Iets minder bass, maar wel hogere tonen. Heeft wel wat minder met hiphop te maken maar meer met pop :quote:Op maandag 3 januari 2011 14:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Is dit serieus?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 02:28 schreef Yi--Long het volgende:
[..]
Iets minder bass, maar wel hogere tonen. Heeft wel wat minder met hiphop te maken maar meer met pop :
Ik moet toegeven dat ik niet alles ken, maar ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Atmosphere, Black Milk, 7L & Es of Hell Razah een album hebben uitgebracht dat me zal aanspreken.quote:Op maandag 27 december 2010 20:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Kno - Death Is Silent
Shad - TSOL
Blacastan - Blac Sabbath
Sage Francis - Li(f)e
Eligh - GreyCrow
7L & Esoteric - 1212
Allemaal goede albums.
quote:Op maandag 3 januari 2011 14:53 schreef Yuri_Boyka het volgende:
quote:Op maandag 3 januari 2011 23:29 schreef Captain_MeatBone het volgende:
als cool kids mainstream is dan is m.o.p dat ook
Rev. 1 vooral, 2 is ook erg dope. De rest vind ik erg tegenvallen, uitzonderingen daargelaten.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:38 schreef rumiii het volgende:
iemand die immortal technique luistert?
die kerel is _sick_
Wat jij zegt, vind het alleen wat eentonig, maar kan er wel van genieten.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Rev. 1 vooral, 2 is ook erg dope. De rest vind ik erg tegenvallen, uitzonderingen daargelaten.
Tof, daar wil ik heen! Dank voor het postenquote:Op woensdag 5 januari 2011 11:27 schreef N-E-R-D het volgende:
1 april Cunninglynguists in de melkweg.
Yeah, deze mag je niet missen, vorig optreden in paradiso was heel vetquote:Op woensdag 5 januari 2011 11:27 schreef N-E-R-D het volgende:
1 april Cunninglynguists in de melkweg.
Tof!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 08:23 schreef Jenglejack het volgende:
Cypher sessies zijn ook heerlijk om te zien. Ben er ooit in NL 1 tegengekomen maar wat daar gespit werd was echt heel slapjes![]()
Dat stukje Def Poetry vanaf 06:02 is ook heel tof
Hard manquote:Op zaterdag 8 januari 2011 08:23 schreef Jenglejack het volgende:
Cypher sessies zijn ook heerlijk om te zien. Ben er ooit in NL 1 tegengekomen maar wat daar gespit werd was echt heel slapjes![]()
Dat stukje Def Poetry vanaf 06:02 is ook heel tof
Makes sense.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:53 schreef Kneivster het volgende:
Hahaha, hebben jullie deze al gezien:
[ afbeelding ]
Gucci, who was allegedly released from a psychiatric ward after pleading mental incompetency
Ehmm... wat?quote:Op maandag 17 januari 2011 18:36 schreef Captain_MeatBone het volgende:
dingen wat al meer dan 5 jaar bestaan nu pas iedereen naar gaat luisteren
Care?quote:Op maandag 17 januari 2011 18:36 schreef Captain_MeatBone het volgende:
Blijft een geweldig nummer van Cagequote:
Oh ja, want je mag alleen dingen luisteren die dit jaar zijn gemaakt. Dan kan ik mijn hele muziekcollectie wel wegflikkeren.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:36 schreef Captain_MeatBone het volgende:
Die is wel hard eerlijk...quote:
je begrijpt het niet lama ga maar de hipster uithangen cool kidquote:Op woensdag 19 januari 2011 12:28 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Oh ja, want je mag alleen dingen luisteren die dit jaar zijn gemaakt. Dan kan ik mijn hele muziekcollectie wel wegflikkeren.
Hoe moet je het dan wel begrijpen?quote:Op woensdag 19 januari 2011 21:12 schreef Captain_MeatBone het volgende:
[..]
je begrijpt het niet lama ga maar de hipster uithangen cool kid
February 1st. Get Ready. Generation Lasers Time.quote:
Who cares, let him trollllllquote:Op donderdag 20 januari 2011 17:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Hoe moet je het dan wel begrijpen?Dingen die 5 jaar oud zijn maar die je gemist heb mag je nu niet meer luisteren ofzo?
Volgens mij 8 maart idd.. Can't wait...quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:14 schreef HipHopBunnie het volgende:
[..]
February 1st. Get Ready. Generation Lasers Time.
Maar ik had eerst ook 8 maart ergens gelezen...
Staan een hoop goede namen bij, eens een keer goed gaan bekijken en luisteren en zo.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 17:11 schreef Deltron het volgende:
Voor de jazz-hop fans of gewoon de (underground) hiphopfan kan deze site eigenlijk niet missen hier:
http://thefindmag.com/
Hoofd-editor is een Nederlander, en er zijn een paar internationale schrijvers/posters.
Vorige week is issue 4 gereleased, en deze issue is op papier (de vorige delen waren digitaal) te verkrijgen.
http://thefindmag.com/?p=5855
Om ff te quoten:
'Including: Surreal, Emancipator, FS Green, Full Crate, The Gaslamp Killer, Soulchef, Moka Only, Teebs, Eternia, Nicolay vs. Blockhead, Sanford Greene, Eponym & Esta, Two sided article: Jazz Hop, Sotu The Traveller, Cy Yung, 8Bitch, Nujabes Memorial with words by Substantial, Verbal, Pase Rock, Shin-Ski & Blazo, World Tour Special, Vlada Stojanovic, M-Phazes, Juan Sativo (of Tiro De Gracia), Shad, Clear Soul Forces, Cradle Orchestra, Bonobo, Strangeloop, Licensed to Sample: a sampling guide for producers, Slugabed, Bocafloja, Jeremiah Jae, BK-One, Free The Robots, Brainfeeder Special, Lewis Parker, Embee (of Looptroop Rockers), Funky DL and much more.'
Zeker checken
En belangrijker nog; van Wiz. Ik ben best over hem te spreken, degelijke newskool.quote:Op woensdag 19 januari 2011 00:11 schreef Demon_Hunter het volgende:
lekker nummer hoor van Snooppppppp
quote:Op zondag 23 januari 2011 18:45 schreef ems. het volgende:
Cam'ron kon zich in zijn old days makkelijk meten met Big L.
En dat onderste nummer is dus idd van children of the corn cd. Verplichte kost voor iedereen die zegt dat hij hiphop digt.
Nee, dan had ik deze smiley gepost.quote:
oneensquote:Op zondag 23 januari 2011 18:45 schreef ems. het volgende:
Cam'ron kon zich in zijn old days makkelijk meten met Big L.
Had wel eens van Children of the Corn gehoord (niet alleen van de filmsquote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:26 schreef ems. het volgende:
In die van mij ook weinig. Behalve dus bij children of the Corn want daar is hij kk hard en zoals gezegd dus vergelijkbaar met L.
En ik denk dat de meeste mensen Children of the Corn niet kennen dus je hoeft je nergens voor te schamen. Ik leerde ze ook pas veels te laat kennen. Gelukkig spread ik graag the love.
Mase luister ik ook niet, maar op dat album hoor ik hem graag. En elk materiaal van Bloodshed wat je kan vinden moet je luisteren.
Maar wel Nicky Minaj? Drake en Gucci Mane?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:21 schreef Kluts het volgende:
[..]
Nee, dan had ik deze smiley gepost.![]()
Maar ik luister behoorlijk wat hiphop, maar Cam'rom komt niet eens voor in mijn playlist.
Heb COTC gisteren beluisterd en ik vind dat je gelijk hebt. De stijlen van alle rappers sluiten goed op elkaar aan en ze hebben allemaal die 'gritty' en rauwe sound. Ook is het niet zo dat Big L boven een Cam'ron uitsteekt'maar zijn ze elkaar gelijken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:10 schreef ems. het volgende:
Misschien heb ik het verkeerd verwoord gezien zoveel mensen het verkeerd begrijpen. Op die children of the corn cd kan cam'ron zonder problemen meekomen met het niveau van Big L. Latere albums van Cam'ron vond ik beduidend minder (zelfs als je het vergelijkt met het totale gebrek aan ouvre van L) en daar zijn ze ook absoluut niet meer te vergelijken.
Echter luister je die cd van Cotc, dan hoor je dat ze allemaal dezelfde stijl en 'roughness' hebben die mensen zo appreciëren van Big L. Dan is het verschil tussen de twee, in ieder geval mijns inziens, echt niet zo groot. Vergelijk de lyrics van die cd maar.
Wist niet dat hij met album kwam... even luisteren dan...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:29 schreef Kneivster het volgende:
[..]
Heb COTC gisteren beluisterd en ik vind dat je gelijk hebt. De stijlen van alle rappers sluiten goed op elkaar aan en ze hebben allemaal die 'gritty' en rauwe sound. Ook is het niet zo dat Big L boven een Cam'ron uitsteekt'maar zijn ze elkaar gelijken.
Heb sowieso gister maar eens een dagje niet-nieuwe muziek gedownload die ik nog niet had. Een paar voorbeeldjes:
• Children of the corn dus
• Big K.R.I.T. - Krit wuz here
• Das Racist - Sit down, Man
• Ghostface Killah - Supreme Clientele & The pretty tony album
• Viktor Vaughn - Vaudiville Villian
• Re-Up Gang - We Got It 4 Cheap
Iemand nog suggesties?
Talib Kweli's nieuwe album, Gutter Rainbows is ook al gelekt... Even snel geluisterd, maar klinkt weer fijnVooral de laatste paar nummers van het album verrasten me!
[ afbeelding ]
Wat denk je, dat ik dat soort crap luister?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:01 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Maar wel Nicky Minaj? Drake en Gucci Mane?
Downloaden kan altijd en er is maar een manier om erachter te komen en dat is luisteren. Dus ik ben hem nu binnen aan het trekken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:10 schreef ems. het volgende:
Misschien heb ik het verkeerd verwoord gezien zoveel mensen het verkeerd begrijpen. Op die children of the corn cd kan cam'ron zonder problemen meekomen met het niveau van Big L. Latere albums van Cam'ron vond ik beduidend minder (zelfs als je het vergelijkt met het totale gebrek aan ouvre van L) en daar zijn ze ook absoluut niet meer te vergelijken.
Echter luister je die cd van Cotc, dan hoor je dat ze allemaal dezelfde stijl en 'roughness' hebben die mensen zo appreciëren van Big L. Dan is het verschil tussen de twee, in ieder geval mijns inziens, echt niet zo groot. Vergelijk de lyrics van die cd maar.
Ik luister pas sinds een jaar of 5,6 hiphop. Dus dan ben je wel eens wat mis gelopen.quote:
Ik kom praktisch nooit in dit topic.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:39 schreef ems. het volgende:
Ik bedoelde dat je die cd ging downloaden terwijl ik al minimaal 10 x in dit topic heb beschreven hoe stijf mijn plasser er precies van werd
Nicky Minaj's bijdrage op Monster van Kanye West is het beste deel van die track.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:23 schreef Kluts het volgende:
[..]
Wat denk je, dat ik dat soort crap luister?
Naah, die nummers passen er niet echt tussen man. Die nummers die ik gepost heb gaan een beetje naar de R&B kant, op die van Gang Starr na dan.quote:Op maandag 31 januari 2011 12:43 schreef ems. het volgende:
Temptations van Pac?
She want that money van Devin?
Ik zal nog even verder kijken als ik thuis ben
Regel dan gewoon wat D'angeloquote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:03 schreef da_unfuckwithable het volgende:
[..]
Naah, die nummers passen er niet echt tussen man. Die nummers die ik gepost heb gaan een beetje naar de R&B kant, op die van Gang Starr na dan.
"Put Up Or Shut Up" - Gang Starr:)quote:
Wees blij dat 'ie dood is want zo geweldig was het allemaal niet, hier en daar een aardig nummer maar lang niet zo goed als Big L, Guru, Notorious BIG. Om maar eens drie rappers te noemen die beter waren zijn en blijven dan de commerciële Lil Wayne van de jaren 90.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:34 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat denken jullie van Pac.
Leeft die nog?
big upquote:Op donderdag 3 februari 2011 22:32 schreef Nober het volgende:
[..]
''I see a black man aiming his gun, but I'd rather see a black man claiming his son''
Dacht ik eerst ook, maar na wat meer luisteren doet 2pac echt niet zoveel onder voor bovenstaande.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:03 schreef Nober het volgende:
[..]
Wees blij dat 'ie dood is want zo geweldig was het allemaal niet, hier en daar een aardig nummer maar lang niet zo goed als Big L, Guru, Notorious BIG.
Ik wou zeggen. Pac kan zich wel meten bij Biggie. Misschien moet je wat meer naar de teksten en flows luisteren en de wat onbekendere liedjes.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:13 schreef ems. het volgende:
[..]
Dacht ik eerst ook, maar na wat meer luisteren doet 2pac echt niet zoveel onder voor bovenstaande.
"wees blij dat ie dood is"Hoe oud ben jij?
Er is zoveel meer dan Tupac en Notorious BIG, kijk eens wat verder... hiphop heeft véél meer te bieden dan dat je op tv/radio voorbij zag/ziet komen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:13 schreef ems. het volgende:
[..]
Dacht ik eerst ook, maar na wat meer luisteren doet 2pac echt niet zoveel onder voor bovenstaande.
"wees blij dat ie dood is"Hoe oud ben jij?
Lolwut? Behalve the Loyalists heb ik al die albums in mijn bezit en van voor naar achter geluisterd. Wat doet je denken dat ik alleen Pac en Big luisterquote:Op donderdag 3 februari 2011 23:21 schreef Nober het volgende:
[..]
Er is zoveel meer dan Tupac en Notorious BIG, kijk eens wat verder... hiphop heeft véél meer te bieden dan dat je op tv/radio voorbij zag/ziet komen.
Ga dit maar eens luisteren...
Masta Ace - A Long Hot Summer
A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
GZA - Liquid Swords
Gang Starr - Moment of Truth
NAS - Illmatic
Jedi Mind Tricks - Violent by Design
Mobb Deep - The Infamous
The Loyalists - Moodswing
The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
Black Star - Black Star
Zonde dat je Het Loyalists album niet geluisterd hebt, is de (op Illmatic na) beste uit de lijst namelijk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:21 schreef ems. het volgende:
Je moet zo eigenlijk ook helemaal niet vergelijken. Ze maken allebei een heel ander soort hiphop. Je vergelijkt Big L ook niet met Lil'wayne.
(of in ieder geval, ik zie niets komen uit die vergelijking. Bij het gemiddelde youtube filmpje vindt iedereen het heel erg interessant om te commenten over hoe goed -random 90's rapper- wel niet is in vergelijking met -random 00's rapper-)
[..]
Lolwut? Behalve the Loyalists heb ik al die albums in mijn bezit en van voor naar achter geluisterd. Wat doet je denken dat ik alleen Pac en Big luister
Gelukkig je kent meer dan Tupac... maar dan zou je toch moeten weten dat Tupac maar middelmatig is?quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:21 schreef ems. het volgende:
Je moet zo eigenlijk ook helemaal niet vergelijken. Ze maken allebei een heel ander soort hiphop. Je vergelijkt Big L ook niet met Lil'wayne.
(of in ieder geval, ik zie niets komen uit die vergelijking. Bij het gemiddelde youtube filmpje vindt iedereen het heel erg interessant om te commenten over hoe goed -random 90's rapper- wel niet is in vergelijking met -random 00's rapper-)
[..]
Lolwut? Behalve the Loyalists heb ik al die albums in mijn bezit en van voor naar achter geluisterd. Wat doet je denken dat ik alleen Pac en Big luister
Ik ken zoveel meer dan tupac en ik vind er niets middelmatigs aan. Maargoed, het heeft geen nut om discussie met iemand te voeren die blij is dat hij dood is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:23 schreef Nober het volgende:
[..]
Gelukkig je kent meer dat Tupac... maar dan zou je toch moeten weten dat Tupac maar middelmatig is?
quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:23 schreef ems. het volgende:
Dat durf ik te betwijfelen maar ik zet hem meteen even in de download.
Jouw mening is niet per se een feit.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:23 schreef Nober het volgende:
[..]
Gelukkig je kent meer dan Tupac... maar dan zou je toch moeten weten dat Tupac maar middelmatig is?
Ik heb Remember Me? (die dubbel cd), het beste nummer daarvan vind ik I Wonder If Heaven Got a Ghetto (is later ook gebruikt voor Changes).quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:23 schreef ems. het volgende:
Dat durf ik te betwijfelen maar ik zet hem meteen even in de download.
[..]
Ik ken zoveel meer dan tupac en ik vind er niets middelmatigs aan. Maargoed, het heeft geen nut om discussie met iemand te voeren die blij is dat hij dood is.
Vrijwel altijdquote:Op donderdag 3 februari 2011 23:26 schreef GGMM het volgende:
[..]
Jouw mening is niet per se een feit.
quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:27 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik heb Remember Me? (die dubbel cd)
Ik ook niet. Hij is namelijk morsdood.quote:Ik zie er het nut niet van in om je af te vragen of Tupac nog in leven zou zijn
Ach, dat je blij moet zijn dat hij dood is is natuurlijk onzin, maar ben het wel met je eens dat het matig is. Er zijn 50 MC's op te noemen die beter zijn. Het is alleen nutteloos daarover te discussiëren.quote:
Ik heb een andere hoes...quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:30 schreef ems. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
gogogo
[..]
Ik ook niet. Hij is namelijk morsdood.
Tupac en Notorious wisten dat ze die West-Oost ruzie wel eens met de dood zouden moeten bekopen, die Notorious ging (als ik het goed heb) zelfs naar Los Angeles wat eigenlijk de vraag was om vermoord te worden, zeker nadat Tupac was vermoord 6 maanden ervoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:30 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ach, dat je blij moet zijn dat hij dood is is natuurlijk onzin, maar ben het wel met je eens dat het matig is. Er zijn 50 MC's op te noemen die beter zijn. Het is alleen nutteloos daarover te discussiëren.
quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:23 schreef GGMM het volgende:
[..]
Zonde dat je Het Loyalists album niet geluisterd hebt, is de (op Illmatic na) beste uit de lijst namelijk.
allebei. ik vond de beats niet heel speciaal en ik hou niet van blanke underground rappers, ze klinken allemaal hetzelfde..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:04 schreef GGMM het volgende:
[..]
Wat vond je ervan? Vond je de andere albums uit die lijst zo goed of vond je dit slecht?
valt tegenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:15 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Zit zat goede shit tussen.....
ga je gangquote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:49 schreef da_unfuckwithable het volgende:
[..]
[Klaas]Moet ik gaan noemen?[/van der Eerden]
Haha, jij bent echtquote:Op donderdag 3 februari 2011 23:03 schreef Nober het volgende:
[..]
Wees blij dat 'ie dood is want zo geweldig was het allemaal niet, hier en daar een aardig nummer maar lang niet zo goed als Big L, Guru, Notorious BIG. Om maar eens drie rappers te noemen die beter waren zijn en blijven dan de commerciële Lil Wayne van de jaren 90.
DJ Premier vormde samen met Guru het duo Gang Starr...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:14 schreef HipHopBunnie het volgende:
[..]
Haha, jij bent echtNiks tegen als je 2Pac niet goed of middelmatig vindt, maar hoe jij je mening brengt...
Mensen die Hip Hop denken te kennen, maar niet weten wie DJ Premier is...
Dat laatste ging niet over jou, maar over een paar reacties bij Adje - So Dapperquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:02 schreef Nober het volgende:
[..]
DJ Premier vormde samen met Guru het duo Gang Starr...
Ik heb het wel eens geprobeerd. Het schrijven lukt wel aardig, kan alleen nooit een goede flow vindenquote:
Same here (toen ik 15 was of zo), klonk nergens naar.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:37 schreef da_unfuckwithable het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens geprobeerd. Het schrijven lukt wel aardig, kan alleen nooit een goede flow vinden
Nu net pas geluisterd, best tof (al is het ook niet echt meer mijn stijl), zeker voor Nederlandse maatstaven. Kekke clip ook idd.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:23 schreef em-dee-em-aa het volgende:
Erg vette clip, heb het verder niet zo op dit soort rap maar de beat is vet en die eerste kerel komt behoorlijk hard....
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:42 schreef Willewa het volgende:
J Dilla 5 jaar geleden overleden.. dit vind ik nog steeds 1 van zn dikste joints.
Inderdaad een heel lekker nummer. Toentertijd dé reden om van The Shining zowel de EP als het album in huis te halenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:42 schreef Willewa het volgende:
J Dilla 5 jaar geleden overleden.. dit vind ik nog steeds 1 van zn dikste joints.
k moet zeggen dat het bij beide albums maar net ligt aan de mood waar je in verkeert. A Piece of Strange is een heel stuk meer melancholisch dan Southernunderground. Als ik zou moeten raden wat de reden hiervan is hou ik het op dat Kno wat meer de vrije hand heeft gekregen in dit album.quote:Op woensdag 9 februari 2011 08:07 schreef Mar10Segovia het volgende:
[..]
Inderdaad een heel lekker nummer. Toentertijd dé reden om van The Shining zowel de EP als het album in huis te halen![]()
Overigens heb ik vorige dan toch maar A Piece Of Strange besteld. Toen dat album uitkwam vond ik 'm iets tegenvallen vergeleken met Southernunderground maar aangezien het toch als hun beste album wordt gezien wilde ik het graag nog een keer proberen. Nou, het is wel een goed album maar ik vind het gewoon niet hun beste. Ben ik daar dan echt de enige in?
Oneens. Vind er bijna niks leuks tussen zitten.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:13 schreef em-dee-em-aa het volgende:
Komt genoeg leuk spul langs, verder is dit niet een erg boeiende reeks met bijna alleen maar YouTube dumps...
kom op man, denk naquote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:12 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Waarom wordt hier nou nooit een keer "normale" hiphop gepost. Alleen maar van die onbekende underground hiphop die je zelfs op underground fora nog niet tegenkomt. Helft van die shit is wack....
A Piece Of Strange vind ik een goed album, maar niet heel bijzonder of wat dan ook. Bovendien is hun stijl niet mijn favoriete, en A Piece Of Strange het eerste album wat ik van ze ken, waardoor ik Southernunderground nog nooit een goede luisterbeurt heb gegeven eigenlijk.quote:Op woensdag 9 februari 2011 08:07 schreef Mar10Segovia het volgende:
Overigens heb ik vorige dan toch maar A Piece Of Strange besteld. Toen dat album uitkwam vond ik 'm iets tegenvallen vergeleken met Southernunderground maar aangezien het toch als hun beste album wordt gezien wilde ik het graag nog een keer proberen. Nou, het is wel een goed album maar ik vind het gewoon niet hun beste. Ben ik daar dan echt de enige in?
Het is misschien een béétje ongelukkig geformuleerd maar als je niet snapt wat ik bedoel ben jij degene die nog eens na mag denken.quote:
Je mag zelf de hip hop posten die je leuk vindt hoor. En of iets wack is is een persoonlijke mening natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:12 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Waarom wordt hier nou nooit een keer "normale" hiphop gepost. Alleen maar van die onbekende underground hiphop die je zelfs op underground fora nog niet tegenkomt. Helft van die shit is wack....
YouTube killed the forum starquote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:13 schreef em-dee-em-aa het volgende:
Komt genoeg leuk spul langs, verder is dit niet een erg boeiende reeks met bijna alleen maar YouTube dumps...
Mwoah, er gebeurt een hoop vernieuwends, maar het overgrote deel van die nieuwe dingen vind ik zelf niet interessant helaas. Theophilus London bijvoorbeeld doet wél leuke dingen naar mijn mening.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:50 schreef N-E-R-D het volgende:
Deze reeks is al zo lang een linkdump, komt vooral omdat de hiphop lang niet meer zo vernieuwend en interessant is als jaren geleden. Vind ik dan.
Onzin.quote:
Hij bedoelt denk ik de hiphop uit de jaren 90, Dre, Eazy-E stijl enzo. De sound is er gewoon niet meer. Vernieuwing he..quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:58 schreef GGMM het volgende:
[..]
Onzin.
Nieuwe album van Talib Kweli is weer een heel goed album, plus in 2010 is er heel veel goeds uitgekomen. In dit topic wordt idd weinig goeds gepost. Iets wat "underground" is is niet per se goed nee.
Mja, oke dan heeft hij gelijk, dan is zijn smaak/type hip-hop idd dood.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:01 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hij bedoelt denk ik de hiphop uit de jaren 90, Dre, Eazy-E stijl enzo. De sound is er gewoon niet meer. Vernieuwing he..
iedereen vind iets anders vet toch, of die shit nou bekend is of nietquote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:50 schreef da_unfuckwithable het volgende:
[..]
Het is misschien een béétje ongelukkig geformuleerd maar als je niet snapt wat ik bedoel ben jij degene die nog eens na mag denken.
Niet, en minimal is kut.quote:
Post dan meer wat je wel goed vindtquote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:58 schreef GGMM het volgende:
Nieuwe album van Talib Kweli is weer een heel goed album, plus in 2010 is er heel veel goeds uitgekomen. In dit topic wordt idd weinig goeds gepost. Iets wat "underground" is is niet per se goed nee.
Dat doe ik ook.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:20 schreef krioro het volgende:
[..]
Post dan meer wat je wel goed vindt!
Wiz Khalifa vind ik dan weer niet echt wat, niet slecht maar een album zal ik er niet van gaan luisteren. Zijn naam zal voor mij altijd verbonden blijven met dat Better Off Alone nummer ook [ afbeelding ].
zeker een klassieker!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:07 schreef incognitoomuch het volgende:
Blijft een sterk nummer!
Tijd geleden dat IAM van hun hebben laten horen..
Die mixtape heb ik nooit geluisterd, misschien eens doen als ik in de mood ben voor club-achtige muziek idd.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:43 schreef ems. het volgende:
Wiz is sowieso geen Wu-Tang, maar ik was toch blij verrast door zijn kush & orange juice mixtape. Gewoon lekkere smoke en club nummers, hier en daar een klein beetje teveel kid cudi stijl maar zeker voor hedendaagse commerciële begrippen een verademing.
quote:(better off alone nummer?)
Ah, nu begrijp ik je ja.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:54 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat doe ik ook.Ik zeg niet dat dit topic kut is. ik vind dit een goed topic ik zeg alleen dat niet alles goed is, kwestie van smaak, maar ik vind het wel goed dat het gepost wordt.
//edit: ik verwoorde het wat kut ja.
Abdel doet het toffer dan Jigga.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:59 schreef ems. het volgende:
En toch klinkt dit deuntje bekend in de oren![]()
IAM is tof.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:07 schreef incognitoomuch het volgende:
Blijft een sterk nummer!
Tijd geleden dat IAM van hun hebben laten horen..
quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:12 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Kijk eens aan. Dát vind ik nou wel een erg dope nummer. Die ben ik al een tijdje blauw aan het draaien samen met Top Down:quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:34 schreef Sala-adin het volgende:
[..]
Zijn mixtape the marathon is heerlijk, brengt het west coast in the picture
Iets meer mainstreamer zou wel nice zijn... maar er wordt zeker wel vette shit gepost.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:12 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Hoeft niet... de voobeelden die da_unfuckwithable postte waren nice, die waren wel niet echt mainstream.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:07 schreef jimjim1983 het volgende:
mainstream hip hop is vaker lachwekkend dan dat t goed is.
Oh dat is wel erg slecht jaquote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:05 schreef krioro het volgende:
[..]
Die mixtape heb ik nooit geluisterd, misschien eens doen als ik in de mood ben voor club-achtige muziek idd.
[..]
Heb het afgelopen zomer redelijk veel gedraaid, maar hij ging me snel vervelen. Op zich staat er goede shit op ze mixtapes (vooral high life vond ik wel nice) maar ze stem ging me irriteren en ze stijl is wat kinderlijk soms..quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:48 schreef HipHopBunnie het volgende:
Ik ga Nipsey ook even checken...
Kwam deze net tegen...
U GOTTA love that...
Atmospherequote:Op zaterdag 12 februari 2011 02:27 schreef GGMM het volgende:
[ afbeelding ]
2. The Last to Say
3. Became
4. Just For Show
5. Shes Enough
6. Bad Bad Daddy
7. Millenium Dodo
8. Who Ill Never Be
9. I Dont Need Brighter Days
10. Aint Nobody
11. Your Name Here
12. If You Can Save Me Now
13. Something So
14. My Notes
Welke nikes zijn dat in het begin?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:48 schreef HipHopBunnie het volgende:
Ik ga Nipsey ook even checken...
Kwam deze net tegen...
U GOTTA love that...
Wooowww ik ben zwaar benieuwd!!quote:Op zaterdag 12 februari 2011 02:27 schreef GGMM het volgende:
[ afbeelding ]
2. The Last to Say
3. Became
4. Just For Show
5. Shes Enough
6. Bad Bad Daddy
7. Millenium Dodo
8. Who Ill Never Be
10. Aint Nobody
11. Your Name Here
13. Something So
14. My Notes
Blazers bro?quote:Op zondag 13 februari 2011 14:20 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Welke nikes zijn dat in het begin?
Ja misschien wel, komt denk ik omdat ik zelf de laatste tijd nog maar weinig naar hiphop luister of het idd gewoon niet interessant vind. Theophilus London kan ik zeker ook waarderen. Tyler, The Creator vind ik ook erg interessant, nieuw clipje van hem:quote:Op vrijdag 11 februari 2011 16:53 schreef krioro het volgende:
[..]
Mwoah, er gebeurt een hoop vernieuwends, maar het overgrote deel van die nieuwe dingen vind ik zelf niet interessant helaas. Theophilus London bijvoorbeeld doet wél leuke dingen naar mijn mening.
Ik luister nu in verhouding ook veel minder hip hop dan vroeger, meer andere dingen ernaast. Maar dat is dan o.a. ook weer omdat er minder toffe hip hop uitkomt naar mijn smaak.quote:Op zondag 13 februari 2011 17:14 schreef N-E-R-D het volgende:
[..]
Ja misschien wel, komt denk ik omdat ik zelf de laatste tijd nog maar weinig naar hiphop luister of het idd gewoon niet interessant vind. Theophilus London kan ik zeker ook waarderen.
Zag ik deze week hier op FOK!, best tof ja. Heb ik een hele movement gemist of komt dit nu vanuit het niets?quote:
Geen idee of het een movement is geweest en of het uit het niets komtquote:Op maandag 14 februari 2011 00:24 schreef krioro het volgende:
[..]
Ik luister nu in verhouding ook veel minder hip hop dan vroeger, meer andere dingen ernaast. Maar dat is dan o.a. ook weer omdat er minder toffe hip hop uitkomt naar mijn smaak. [ afbeelding ]
[..]
Zag ik deze week hier op FOK!, best tof ja. Heb ik een hele movement gemist of komt dit nu vanuit het niets?
Ah, blijkbaar een crew die al langer bezig is, maar het is allemaal nieuw voor mij.quote:Op maandag 14 februari 2011 01:58 schreef N-E-R-D het volgende:
[..]
Geen idee of het een movement is geweest en of het uit het niets komt
Ken eigenlijk alleen zijn mixtape Bastards (uit 2009 geloof ik) en ben nu dus ook wel benieuwd naar zijn nieuwe album Goblin die in april uitkomt.
Top!quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:34 schreef Sala-adin het volgende:
[..]
Zijn mixtape the marathon is heerlijk, brengt het west coast in the picture
Je moet maar eens deze EP ook eff luisteren danquote:Op maandag 14 februari 2011 22:04 schreef incognitoomuch het volgende:
[..]
Top!gelijk zijn mixtape binnen gehaalt. Nog meer van deze style is more than welcome!
Atmosphere is sowieso dope, mooie cover ook weerquote:Op zaterdag 12 februari 2011 02:27 schreef GGMM het volgende:
[ afbeelding ]
2. The Last to Say
3. Became
4. Just For Show
5. Shes Enough
6. Bad Bad Daddy
7. Millenium Dodo
8. Who Ill Never Be
10. Aint Nobody
11. Your Name Here
13. Something So
14. My Notes
Klopt, cover is mooi idd, ben heel benieuwd wat het gaat worden. Grote kans om het album van het jaar te worden.quote:Op maandag 14 februari 2011 23:38 schreef em-dee-em-aa het volgende:
[..]
Atmosphere is sowieso dope, mooie cover ook weer
sorry "casio-handclaps" bedoelde ik.quote:Op maandag 14 februari 2011 23:54 schreef ems. het volgende:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met casi-handclap-hiphop met valse piano samples. (en wat mature ermee te maken heeft)
Jaren 80 hiphop is vaak leuk, maar ook niet meer dan dat.
Bij mij gaat het om het geheel en vind het knap dat die ielige amateurbietjes je niet storen als je enkelt luistert naar de teksten. Als het je om de tekst te doen is waarom ga je niet naar een poëzie-avond? De teksten vind ik ook ver beneden peil tegenwoordig. Bijv die van Eminiem. Zoiezo heeft ie een ielig wit stemmtje zonder 'demanding presence'. Het is gewoon een schreeuwerig gabbertje. En zijn teksten zijn te lang en zijn zinnen vallen vaak buiten de ritme. Dat noem ik geen hiphop-muziek meer. Dat is gewoon verkrachting.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 00:05 schreef ems. het volgende:
Beats zijn een stuk minder interessant dan lyrics. Wellicht heeft het daar wat mee te maken?
Poezie-avond versus hiphop-muziek, dat zijn hoe dan ook toch twee hele verschilende dingen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 00:21 schreef ems. het volgende:
Ik luister niet naar ielige amateurbietjes en een poezieavond heeft niets met hiphop te maken
Ik luister zeker niet naar alles wat op tv langs komt omdat de helft van de nummers voor mijn gevoel weinig meer met hiphop te maken heeft. Maarrrrrrr er staan ook nummers op m'n mp3 die lekker in het gehoor liggen maar wat minder lyricaal zijn. Als ik een nieuw album download, check ik toch echt eerst hoe het klinkt, en daarna luister ik pas echt naar de teksten. Het is en blijft muziek, als jij kankerzieke lyrics hebt maar op beats spit als op Nastradamus of een random Pac album, dan ga ik er niet naar luisteren....quote:Op dinsdag 15 februari 2011 00:25 schreef ems. het volgende:
Daarom vond ik je suggestie dus wat vreemd.
Beats zijn niet geheel onbelangrijk maar een nummer kan voor mij alleen leven als het goed zit met de tekst. Een leuke beat met onzinnige tekst doet het niet voor mij.
En tegenwoordig is het juist meestal niet om de teksten te doen. En een excuus voor wat?
Kom morgen nog maar eens terug als je nuchter bent
De beats zijn precies de reden waarom ik 80's en sommige begin 90's hiphop 3x niks vind.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 09:35 schreef incognitoomuch het volgende:
Beats, Lyrics & Flow = Hiphop
De meeste 90's hiphop werd ook gekenmerkt door hun beats dus zeggen dat je naar hiphop luistert puur alleen om naar de tekst te luisteren zonder enige aandacht naar de beats vind ik kort gezegd een klein beetje hypocriet.
Ik vind niet dat de 90's hiphop per se wordt gekenmerkt door de beats hoor. Ik zeg ook niet dat ik geen aandacht besteed aan beats, ik zeg alleen dat beats ondergeschikt zijn aan de lyrics als ik een oordeel zou moeten geven over een nummer.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 09:35 schreef incognitoomuch het volgende:
Beats, Lyrics & Flow = Hiphop
De meeste 90's hiphop werd ook gekenmerkt door hun beats dus zeggen dat je naar hiphop luistert puur alleen om naar de tekst te luisteren zonder enige aandacht naar de beats vind ik kort gezegd een klein beetje hypocriet.
Oh bij mij ook wel hoor. Zo had ik laatst nog dat nieuwe album van Kanye erop staan maar dat ging toch echt te verquote:Maarrrrrrr er staan ook nummers op m'n mp3 die lekker in het gehoor liggen maar wat minder lyricaal zijn.
Bij mij gaat het zelfs zo ver dat ik A Milli er op hebquote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind niet dat de 90's hiphop per se wordt gekenmerkt door de beats hoor. Ik zeg ook niet dat ik geen aandacht besteed aan beats, ik zeg alleen dat beats ondergeschikt zijn aan de lyrics als ik een oordeel zou moeten geven over een nummer.
[..]
Oh bij mij ook wel hoor. Zo had ik laatst nog dat nieuwe album van Kanye erop staan maar dat ging toch echt te ver
Mobb Deep - Shook Ones..quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind niet dat de 90's hiphop per se wordt gekenmerkt door de beats hoor. Ik zeg ook niet dat ik geen aandacht besteed aan beats, ik zeg alleen dat beats ondergeschikt zijn aan de lyrics als ik een oordeel zou moeten geven over een nummer.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |