Nou dan valt het best mee qua kosten.quote:Op maandag 13 december 2010 11:00 schreef Oksel het volgende:
Geen kdv, in het begin in ieder geval niet.
Borstvoeding, zolang het kan.
Zelfgemaakte prak + goedkope potjes (bestaat dat?)
Kleertjes, tja, nieuw/gekregen. Beetje 2e hands.
Luiers? Zijn ze niet meteen zindelijk dan?
Dat is inderdaad in de goede richting de bedragen van 't Nibud.quote:Op maandag 13 december 2010 11:06 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Nou dan valt het best mee qua kosten.
Op het Nibud staan een overzicht van de globale kosten van een eerste kind
http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/baby-op-komst.html
En helaas, ze zijn niet helaas zindelijk, maar mischien als je direct begint met oefenen heeft de baby het in een week of 2 wel onder de knie
Maar dat heeft natuurlijk niks met die baby te maken dat jullie er op vooruit gingen. Dat kwam gewoon omdat jullie zelf minder 'decadent' gingen leven. Als je dat had gedaan voor de baby kwam was je er waarschijnlijk nóg meer op vooruit gegaan.quote:Op maandag 13 december 2010 11:07 schreef Prutzenberg het volgende:
Wij leefden redelijk decadent voordat onze eerste kwam: regelmatig uitgaan etc.
Ons banksaldo ging er op vooruit toen wij ouders werden.![]()
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je het zelf aanpakt. Als je alleen maar nieuwe (merk-)spullen wil hebben dan wordt het een dure grap. Wij hebben vrijwel alles tweedehands gekocht en wij hebben zakken vol kleding gekregen van familie.
Luiers van de Kruidvat zijn goedkoper en beter dan bijv. Pampers. Borstvoeding is beter en goedkoper dan flesvoeding.
Als jij vind dat je klaar bent om vader te worden zeg ik: gewoon doen!
Mexicaanse kinderen zijn vaak erg goedkoop.quote:Op maandag 13 december 2010 11:13 schreef quimby het volgende:
Vergeet niet de aanschafkosten mee te nemen, deze kunnen aardig in de papieren lopen
Dit is echt een hele belangrijke factor. Zelfs als je denkt dat je het niet gek wil maken, komt het er uiteindelijk toch wel op uit dat je het behoorlijk gek maakt zonder dat je het in de gaten hebtquote:Op maandag 13 december 2010 11:01 schreef KingOfMars het volgende:
Zo gek als je het zelf wilt maken.
Ach, opa's en oma's zijn daar ook heel goed in gelukkigquote:Op maandag 13 december 2010 11:17 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Dit is echt een hele belangrijke factor. Zelfs als je denkt dat je het niet gek wil maken, komt het er uiteindelijk toch wel op uit dat je het behoorlijk gek maakt zonder dat je het in de gaten hebt.
Ligt dat ook nog aan de vrouwelijke drang om kleren te kopen?quote:Op maandag 13 december 2010 11:17 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Dit is echt een hele belangrijke factor. Zelfs als je denkt dat je het niet gek wil maken, komt het er uiteindelijk toch wel op uit dat je het behoorlijk gek maakt zonder dat je het in de gaten hebt.
Alsof dat alleen door kleding kopen komt.quote:Op maandag 13 december 2010 11:19 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ligt dat ook nog aan de vrouwelijke drang om kleren te kopen?
Neehoor, papa maakt ook gebruik van de gelegenheid om "voor het kind" allerhande speelgoed aan te schaffen wat hij vroeger zo leuk vondquote:Op maandag 13 december 2010 11:19 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ligt dat ook nog aan de vrouwelijke drang om kleren te kopen?
Geweldig excuusquote:Op maandag 13 december 2010 11:22 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Neehoor, papa maakt ook gebruik van de gelegenheid om "voor het kind" allerhande speelgoed aan te schaffen wat hij vroeger zo leuk vond.
Precies, en dat is dus juist het spul dat je nu voor de helft van de prijs op marktplaats kunt krijgenquote:Op maandag 13 december 2010 11:25 schreef KingOfMars het volgende:
Ohja, nog een tip, koop pas dingen als je merkt dat je ze nodig hebt.. Leuk zo'n wipstoeltje maar madam vond het verschrikkelijk. En die hele dure box heeft ze dus ook maar een paar uur ingezeten. En al met al is die veel te dure kinderwagen ook maar heel weinig gebruikt...
Haha, daar kan ik mezelf later vast in vinden.quote:Op maandag 13 december 2010 11:22 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Neehoor, papa maakt ook gebruik van de gelegenheid om "voor het kind" allerhande speelgoed aan te schaffen wat hij vroeger zo leuk vond.
Dat heeft juist alles met de komst van een baby te maken. Je moet je levensstijl aanpassen aan het kind. Iemand die altijd al zuinig leeft zal z'n uitgaven zien stijgen. Levensgenieters die regelmatig uit eten gaan zullen merken dat de uitgaven dalen.quote:Op maandag 13 december 2010 11:11 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Maar dat heeft natuurlijk niks met die baby te maken dat jullie er op vooruit gingen. Dat kwam gewoon omdat jullie zelf minder 'decadent' gingen leven. Als je dat had gedaan voor de baby kwam was je er waarschijnlijk nóg meer op vooruit gegaan.
...
Ik maak me er ook schuldig aan hoor. Wat er bij ons allemaal niet ligt aan speelgoed wat ik vroeger zo leuk vond en waar madam niet naar omkijkt. Gelukkig speel ik er af en toe nog wel eens meequote:Op maandag 13 december 2010 11:29 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Haha, daar kan ik mezelf later vast in vinden.
30.000 maar? Valt me nog mee eigenlijkquote:Op maandag 13 december 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
En echt duur wordt het pas na maat 128.pfff. Schoenen na maat 36. dus in het begin valt het mee. Dacht ik duur uit te zijn met melkpoeder en luiers. Maar nu met alles wat ze als ze groter zijn opeten en de kleren die ze dragen (geen merk, gewoon groot) ben ik echt véél duurder uit.
Maar uiteindelijk kost een kind opvoeden tot 18 iets van 30,000 euro meen ik. Gemiddeld dan hè.
Eensch, babys zijn zo duur nog niet.quote:Op maandag 13 december 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
En echt duur wordt het pas na maat 128.pfff. Schoenen na maat 36. dus in het begin valt het mee. Dacht ik duur uit te zijn met melkpoeder en luiers. Maar nu met alles wat ze als ze groter zijn opeten en de kleren die ze dragen (geen merk, gewoon groot) ben ik echt véél duurder uit.
Maar uiteindelijk kost een kind opvoeden tot 18 iets van 30,000 euro meen ik. Gemiddeld dan hè.
quote:Op maandag 13 december 2010 11:22 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Mooi, dan weet je wat je te doen staat de komende kerst...quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:59 schreef Oksel het volgende:
Bedankt trouwens iedereen. Precies wat ik vermoedde..
en hoeveel calculeren jullie in voor die inkomstenderving?quote:Op maandag 13 december 2010 11:37 schreef Soohr het volgende:
die kinderopvang valt ook reuze mee,
uitgaande van mijn situatie waarbij 1 kind 2 dagen per week naar opvang zou gaan en verminderde inkomen van mijn vriendin zou ik 480 euro opvang betalen en 240 euro als toeslag terug krijgen.
Of het meevalt ligt nogal aan je situatie. Wij zijn straks voor 1 kind 3 dagen netto dik 500 euro in de maand kwijt.quote:Op maandag 13 december 2010 11:37 schreef Soohr het volgende:
die kinderopvang valt ook reuze mee,
uitgaande van mijn situatie waarbij 1 kind 2 dagen per week naar opvang zou gaan en verminderde inkomen van mijn vriendin zou ik 480 euro opvang betalen en 240 euro als toeslag terug krijgen.
De pil van m'n vriendin verstoppen, en d'r voor gaan?quote:Op dinsdag 21 december 2010 19:44 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Mooi, dan weet je wat je te doen staat de komende kerst...
Ik heb haar even van rond de 30k terug gezet naar de15k per jaar,quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:55 schreef MouseOver het volgende:
[..]
en hoeveel calculeren jullie in voor die inkomstenderving?
Dan kom je zelfs over een ton in 18 jaar, gelukkig is het een grote bron van genieten die kinderen, gelukkigquote:Op woensdag 22 december 2010 12:29 schreef becky27 het volgende:
Wij betalen 385 euro netto aan kdv, zo'n 30 euro aan luiers, 38,5 aan flesvoeding, nog een euro of 10 aan potjes (voor het gemak), 20 euro aan eten, 50 aan kleding en sparen per maand 50 euro, verder nog zeg 50 euro aan diverse kosten. Dat is 633 euro. We zijn minder gaan werken en hebben een inkomstenderving van ongeveer 250 euro. Eigenlijk kost ze dus 933 per maand. Kom je toch bijna aan die 1000.
Ik was inderdaad al een beetje bang voor bedragen van die orde. Goeiedag, da's bijna niet op te brengen zegquote:Op woensdag 22 december 2010 12:29 schreef becky27 het volgende:
Wij betalen 385 euro netto aan kdv, zo'n 30 euro aan luiers, 38,5 aan flesvoeding, nog een euro of 10 aan potjes (voor het gemak), 20 euro aan eten, 50 aan kleding en sparen per maand 50 euro, verder nog zeg 50 euro aan diverse kosten. Dat is 633 euro. We zijn minder gaan werken en hebben een inkomstenderving van ongeveer 250 euro. Eigenlijk kost ze dus 933 per maand. Kom je toch bijna aan die 1000.
quote:Op woensdag 22 december 2010 13:09 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik was inderdaad al een beetje bang voor bedragen van die orde. Goeiedag, da's bijna niet op te brengen zeg
en dan hebben we nog een relatief goedkoop huis, laat staan voor mensen die 3 ton of meer voor hun stulpje neergeteld hebben..
168 euro toch? of is het nu al zo omhoog gegaan?quote:Op woensdag 22 december 2010 14:36 schreef becky27 het volgende:
Oh niet vergeten dat je eens in de drie maanden 198 euro kinderbijslag krijgt. Altijd handig
Ik heb nog nooit uitgerekend wat de kinderen kosten en voel er ook de behoefte niet toe.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:08 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Dan kom je zelfs over een ton in 18 jaar, gelukkig is het een grote bron van genieten die kinderen, gelukkig
jeutje, dat loontquote:Op woensdag 22 december 2010 14:38 schreef becky27 het volgende:
194.99, heb het ff gecheckt, we hebben het pas 1 keer gehad dus ik weet het eigenlijk niet precies.
Ja doei, thuiswerken werkt dus echt niet als je op kinderen moet passenquote:Op woensdag 22 december 2010 16:53 schreef Oksel het volgende:
M'n verloofde kan prima van huis uit werken
Niet 8 uur nee. Wel 2-4 uur. En dat is meer dan genoeg. En anders droppen we ze wel eventjes bij opa+oma als 't echt even druk is..quote:Op woensdag 22 december 2010 16:55 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja doei, thuiswerken werkt dus echt niet als je op kinderen moet passen
Maar die berekening van nibud gaat er dus wel vanuit dat je inkomstenderving hebt én dat je een kdv gebruikt. Toch?quote:Op woensdag 22 december 2010 12:29 schreef becky27 het volgende:
Ja, ok.. maar dan ben je zelf niet de oppas.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:00 schreef huuphuup het volgende:
dat bijvoorbeeld je partner zich met t kind kan bemoeien dan kan het prima.
Maar niemand zegt toch dat je verplicht overdag moet werken?quote:Op woensdag 22 december 2010 18:02 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, ok.. maar dan ben je zelf niet de oppas.
Geen idee wat het Nibud zegt eigenlijk, kijk ik nooit naar. Inkomstenderving is trouwens maar betrekkelijk vind ik. Volgend jaar gaat vriend weer wat meer verdienen en ik ook dus dan hebben we dat weer 'terug'. Dan zal onze mop wel weer meer kosten en worden de kdv kosten weer meer maar niet zoveel.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:00 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Maar die berekening van nibud gaat er dus wel vanuit dat je inkomstenderving hebt én dat je een kdv gebruikt. Toch?
Want hier bij ons is geen sprake van inkomstenderving en wij gebruiken geen kdv, blijft over, 30 e. luiers, 30 e. eten/drinken, 50 kleding, 50 sparen en 50 divers. Dan kom je aan 210. En dat klopt wel voor ons ongeveer.
Dus als t kind van TS niet naar een kdv zal gaan dan vallen de kosten aanzienlijk lager uit dan die 1000 denk ik?
Ohja zo...dat zou inderdaad kunnen!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 15:09 schreef Keshet het volgende:
Maar je kunt bijvoorbeeld toch bij benadering bijhouden hoeveel luiers je gebruikt op een dag? Je weet vast nog wel hoeveel die aanbieding gekost heeft.
Lijkt me prima!quote:Op donderdag 23 augustus 2012 15:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik wil best meedoen.wat houden we bij? Eten drinken, schoolgeld, clubjes, alles? En dan middelen? Ik heb aankomende maanden namelijk nogal wat kosten
Mijn oudste telt als volwassene vanaf zondag. Dan is hij 13. Leuk om te zeggen dat ze gratis naar binnen mag, maar je betaald langer wél hoor.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef Soohr het volgende:
Op vakantie kost ze in ieder geval niks. Isis mag overal gratis naar binnen.
ja, maar dan moeten ze kamer huren en studeren en tegen die tijd zal studiefinanciering wel leenstelsel zijn. Heb je dát weerquote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:18 schreef Oksel het volgende:
Als ze 18 zijn gaan ze toch weer de deur uit?
Ik vind die bedragen aan opvang echt schrikbarendquote:Op woensdag 22 december 2010 12:29 schreef becky27 het volgende:
Als je volgend jaar die vraag nog een keer stelt dan heb ik misschien een antwoord voor je met 3 kinderen onder de 2.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:15 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik vind die bedragen aan opvang echt schrikbarend![]()
Sowieso schrik ik er best van dat je bijna 1000 euro aan 1 kind kwijt bent. Snap echt niet hoe mensen dat doen die er 3 hebben onder de 4
Tja, dat laatste ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel tijd er tussen zit en of ze spullen van elkaar kunnen overnemen. Wij moeten dus wel degelijk een andere babykamer en wandelwagen hebben bijvoordeeld. En een andere auto is dan ook wel een kostenpost. Maar ook daarvoor geldt dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:43 schreef Shandaly het volgende:
Het is niet zomaar op te tellen he? Als 1 kind 1000 euro kost wil dat niet zeggen dat je voor 2 kinderen 2000 euro kwijt bent... Die inkomstenderving van Becky bijvoorbeeld verdubbelt niet bij een tweede kindje, en ook qua babykamerinrichting, wandelwagen, fiets/autozitjes, kleertjes en speelgoed zul je voor een tweede waarschijnlijk veel minder uitgeven...
Wij betalen netto 700 voor 1 kind 3 dagen...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:15 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik bedoel maar, met zulke bedragen stimuleer je het echt niet dat mensen met kinderen gaan werken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wij betalen netto 700 voor 1 kind 3 dagen...
Wanneer gaat t in? Misschien dat k ook wel mee doe, ben.wel benieuwd hoeveel k uitgeef aan de kinderenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:25 schreef PureEvil het volgende:
Leuk, ik heb er zin in. Wordt weer bonnetjes sparen![]()
Oh en uitgaven, per kind apart zetten? Bijv. kleding cristel ...euro, kleding wesley ...euro oid? of is dat weer te overdreven
Uhm vanyel en vrouw verdienen zodanig dat ze zoveel moeten betalen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:02 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik bedoel maar, met zulke bedragen stimuleer je het echt niet dat mensen met kinderen gaan werken.
wij 120 voor 1 dag kdv en 1 middag bsoquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wij betalen netto 700 voor 1 kind 3 dagen...
Dat scheelt dan alweer, want vriendlief en ik samen gaan niet zo heel veel verdienen bij elkaar opgeteld (maar eerst nog 2 jaar naar school)quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:32 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Uhm vanyel en vrouw verdienen zodanig dat ze zoveel moeten betalen.
Heeft niks met stimuleren te maken.
Werken loont nog steeds.
De toeslag heeft nu een hele redelijke staffel vind ik. Rechts moet er alleen niet aan gaan morrelen en het afbouwen.
Nou, hier 4 kinderen waarvan de oudste net 5 is en de 2e net 4. Maar wij doen nauwelijks aan opvang, dus dat scheelt. Ik ben de opvang zeg maarquote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:15 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Sowieso schrik ik er best van dat je bijna 1000 euro aan 1 kind kwijt bent. Snap echt niet hoe mensen dat doen die er 3 hebben onder de 4
True. Het zou voor ons niet lonen om te stoppen met werken. Overigens zou ik in het stelsel waarbij je uren niet uitmaken dus wel kunnen stoppen en dan door het lagere inkomen heel veel toeslag kunnen binnenharken terwijl iemand anders voor mijn kind zorgde, maar dat vind ik niet zo ok.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:32 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Uhm vanyel en vrouw verdienen zodanig dat ze zoveel moeten betalen.
Heeft niks met stimuleren te maken.
Werken loont nog steeds.
De toeslag heeft nu een hele redelijke staffel vind ik. Rechts moet er alleen niet aan gaan morrelen en het afbouwen.
Nee, maar om aan een gemiddelde te komen moet je dat bedrag delen door 12 toch?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:31 schreef SacreCoeur het volgende:
Schoolreisjes zit hier bij het schoolgeld in bij jullie niet?
Zwemles doen wij hier trouwens in 1x betalen. (turbozwemmen bij genoeg aanmeldingen, dus dat is geen maanduitgave)
Nou, zeg dat wel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Fijn om te weten dat er mensen verdienen op hun kind
Zwemles is al heel lang geleden. School geld komt op 7 euro per maand en daar zit schoolreisje bij in. En als ik kado's voor verjaardag en sint over de maanden ga verspreiden, dan komt het op ongeveer 18 euro per maand. Dus ok, bij bovenstaande komt dan nog 25 euro per maand. Brengt het totaal nog onder de 300 euro.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar schoolreisjes? Haar verjaardag? Schoolgeld? Dat moet ook betaald.. Zwemles.
Nou ja, deze maand beginnen de scholen weer, dus gymspullen en kaftpapier en gedoe, jarige kinderen, twee schoolreisjes... Ik spring er negatief uit zeg maar.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:38 schreef SacreCoeur het volgende:
maar waarom een gemiddelde nemen dan? Dat is alleen maar lastig om bij te houden.
Ja hoor, ik wist dat die opmerking ging komen. Komen dan nu ook de opmerkingen dat dat de reden is dat ik aan een kind begonnen ben? Of dat ik mijn handje op houd ofzo?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Fijn om te weten dat er mensen verdienen op hun kind
nou ja, als je t zo pontificaal meldt vraag je om reactie toch? Ik denk dat ik mijn man gewoon wegdoequote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:43 schreef mirannie het volgende:
[..]
Ja hoor, ik wist dat die opmerking ging komen. Komen dan nu ook de opmerkingen dat dat de reden is dat ik aan een kind begonnen ben? Of dat ik mijn handje op houd ofzo?
Hoezo? Omdat ik toevallig goed met geld om kan gaan? Kleren altijd in de uitverkoop koop? Niet voor 100 euro per week boodschappen doe zoals de meeste mensen om mij heen? Haar op een school heb met continu rooster zodat ik geen overblijf geld hoef te betalen? En toevallig een ex heb die niet voor haar betaalt omdat het een loser is die niet naar zijn kind omkijkt? Ik vind kinder opvang toeslag ook niet altijd nodig, maar gun ieder wat hem toekomt, zou jij ook kunnen doen (of je eens verdiepen in de 1-ouder kortingen)quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:45 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Nee maar ik vind het onzin dat je dus meer krijgt dan je uitgeeft. De overheid kan daar dus op bezuinigen en ergens anders aan besteden.
Iedereen meldt hier toch hoe of wat, toevallig is mijn situatie anders.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:46 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ja, als je t zo pontificaal meldt vraag je om reactie toch? Ik denk dat ik mijn man gewoon wegdoet feit dat ik 'in een relatie ben' kost me een carriere en een hoop geld
Nee nee Tico, da's een andere situaaaaatie. Snap dat dan.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:32 schreef Ticootje het volgende:
Verdienen met je kind?? Verkoop je ze dan in delen ofzo?
Nou verdien er anders niets op. Dat beetje wat ik van de belasting krijg ( wat nog steeds niet geregeld is) dat gaat in de vakantiepot, zodat we volgend jaar wel op vakantie kunnen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:36 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nee nee Tico, da's een andere situaaaaatie. Snap dat dan.
Tja, mariannie zegt dat zij goed met geld om kan gaan. Denk dus dat wij daar állemaal falen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:39 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou verdien er anders niets op. Dat beetje wat ik van de belasting krijg ( wat nog steeds niet geregeld is) dat gaat in de vakantiepot, zodat we volgend jaar wel op vakantie kunnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zoals gezegd, ik wacht wel een paar jaar, als het goed is gaan alle grijze hoofden dan met pensioen en hebben we geen werkloosheid meer zodat je daadwerkelijk mag werken.
Hm, weer een heel verhaal geworden, als jullie het zat zijn roep je maar, dan haal ik et weer weg.
Dat ligt er aan.. Je krijgt pas vanaf een bepaald inkomen inkomensafhankelijke combinatiekorting.. en daaronder krijg je nog steeds algemene heffingskorting of je nou werkt of niet. Als je bijvoorbeeld in dit jaar als minst verdiende partner 4000 verdient zit je er net onder en krijg je algemene heffingskorting en geen inkomensafhankelijke combi. Als ik het goed begrijp.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 21:38 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
De algemene heffingskorting wordt afgebouwd en als je werkt krijg je de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor de minst verdienende ouder dus als het goed is is het over een aantal jaar zo dat je er dan meer aan hebt om juist wel te gaan werken.
Maar jij hebt toch gestudeerd Pessie? Dan hoef je toch niet tegen het minimumloon aan het werk te gedaan?
Tot voor kort was ik ook een alleenstaande werkende moeder, maar ik heb nog nooit verdiend aan het feit dat ik een kind heb. Grootste kostenpost is/was wel de kinderopvang, waar je eigenlijk niet zonder kan als je werkt. Dat zie ik in jouw berekening niet terug komen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:24 schreef mirannie het volgende:
Jeetje wat een kosten hier allemaal![]()
Mijn dochter is inmiddels 11, maar 1000 euro heb ik nog nooit in 1 maand aan haar uitgegeven. Sowieso heb ik nooit voor opvang hoeven betalen, maar zelfs als ik die 500 euro eraf haal, kom ik er nog nauwelijks aan.
Even een kleine berekening:
±100 euro eten, drinken, overige boodschappen (dit is gewoon de helft van mijn totaal)
40 euro sport
50 euro sparen
60 euro kleding (gemiddeld per maand)
7 euro voor partijtjes van vriendinnen
8 euro zakgeld
Verder niks eigenlijk... En dan krijg ik omdat ik een werkende alleenstaande moeder ben nog een hele aardige vergoeding van de belasting dienst. Op jaar basis (belasting + kinderbijslag) kost het geen geld, maar verdien ik erop.
Nou goed, we hoeven niet flauw te gaan doen. Die alleenstaande oudertoeslagen zijn echt wel aardige bedragen, dat kan ik beamen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Tja, mariannie zegt dat zij goed met geld om kan gaan. Denk dus dat wij daar állemaal falen.
Dat mag je dan maar hopen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:18 schreef Oksel het volgende:
Als ze 18 zijn gaan ze toch weer de deur uit?
Ik ben gestopt met werken (vanwege een niet lekker draaiend kind en moeilijk opvang kunnen vinden) de kosten voor opvang en de extra auto waren precies mijn salaris dus die keuze was snel gemaakt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 07:55 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Amen SC.
250 per maand voor sport? Wat veel! En kwijtschelden van je gemeente en waterschapbelasting scheelt zo 700 euro op jaarbasis.
Je verliest je heffingskorting natuurlijk niet als je gaat werken. Je krijgt hem alleen per maand via korting op de loonheffing ipv handje contantje 1x na het belastingjaar.
Ik denk overigens aan verlies pensioenopbouw als je niet werkt en idd je kansen op de arbeidsmarkt. Zaken die het ook laten lonen om te werken in mijn ogen.
dat is wel een beetje gek dan lijkt mequote:Op zondag 26 augustus 2012 16:55 schreef Ticootje het volgende:
Bij een uitkering krijg je toch ook een soort strook? Er zal vast wat worden ingehouden toch?
Waarom?? Iedereen draagt belasting af dus ook een uitkeringsgerechtigde.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:56 schreef Barretje80 het volgende:
[..]
dat is wel een beetje gek dan lijkt me
Werknemersverzekeringen betaal je niet omdat je niet werkt en dus geen werknemer bent.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:59 schreef Ticootje het volgende:
Je betaald toch iets van verzekering? Of is dat echt alleen als je werkt. Het minimumloon ligt trouwens op iets van 1450 eu bruto per maand.
Dan is het ook niet raar dat je dan al die kwijtscheldingen krijgt. Want ik gok dat je ongeveer 1000 per maand overhoud om van te leven.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:59 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Minimumloon is ¤1456,20 bruto dus die 1300 moet dan toch echt wel bruto zijn.
Nee en dat is dan nog zonder pensioenpremie bijvoorbeeld dus werken loont bij minimumloon echt nietquote:Op zondag 26 augustus 2012 17:39 schreef SacreCoeur het volgende:
Wat trouwens betekend dat als je werkt en je krijgt minimum dan houdt je minder over1235,37. Ik mag hopen dat ik dat verkeerd heb uitgerekend
anders is het wel heel krom.
Ik denk het niet omdat je er bruto gezien wel weer boven zit.quote:Op zondag 26 augustus 2012 17:45 schreef Ticootje het volgende:
Dat krijg je dan toch aangevuld? Je verdient toch nooit minder als je uit de bijstand gaat?
Met een heel gezin van 1700 euro netto leven is idd geen vetpot. Dat redden wij met zijn tweeën niet eensquote:Op zondag 26 augustus 2012 17:58 schreef Ticootje het volgende:
Dan vind ik het inderdaad best geld. 1700 netto.
Maar er moet wel een heel gezin op leven. Haal er maar die huur van 600 vanaf, gwl, zorgverzekering ed. Uiteindelijk is het natuurlijk geen dikke vetpot.
Dat bedrag is niet correct want inkomensafhankelijk en dus voor iedereen anders.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:55 schreef happyme28 het volgende:
Vergeet de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet die je krijgt als je beide werkt, toch ook zo'n 100 euro extra in de maand.
Nou, zelfs in het minste geval is het iets van ca. 95 euro pm geloof ik. Als je meer werkt, nog meer.quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:04 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Dat bedrag is niet correct want inkomensafhankelijk en dus voor iedereen anders.
Maar als iedereen die thuis zit en wel zou kunnen werken, nu ook ging werken, komt er veel meer belastinggeld binnen en hoeft er minder aan uitkeringen betaald te worden en dus.... kan de overheid weer meer bijdragen aan kinderopvang en wordt dat goedkoper....quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:25 schreef pessie het volgende:
Ik heb best intrinsieke behoefte om bij te dragen aan de economie, maar niet als de overheid dan veel meer uitgeeft aan opvang voor mn kids dan ik kan bijdragen en er een half miljoen NLers thuis zit met een vorm van uitkering. Maar zoals gezegd, ik wil echt werken als mn kids naar school gaan. Daarvoor zie ik het nut gewoon niet zo. Dus over een paar jaar draag ook ik economisch bij, nu draag ik vooral sociaal bij.
Ja, de discussie over inkomen komt automatisch als het over kosten gaat. Daarnaast zijn de kosten van kinderen op dit moment helaas erg afhankelijk van wel of geen betaalde opvang, dus ik snap dat dat erbij komt.quote:Uhm, maar volgens mij ging dit topic over wat kids kosten
Dat dus. Hier in België hetzelfde probleem trouwens. Ik vind het eigenlijk misselijkmakend, want wij mogen ervoor gaan werken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Volgens mij is er in je land iets serieus mis wanneer werken je nauwelijks voordeel oplevert tov een bijstandsniveau + toeslagen.
Ik vind eigenlijk dat eerst de mensen die met een uitkering thuis zitten moeten gaan werken, als ik dan nog nodig ben op de arbeidsmarkt wil ik echt wel inspringen. Het punt is alleen dat op dit moment 6% van de beroepsbevolking wat dan ook voor uitkering heeft. Ik niet, ik teer op de zak van mn manquote:Op zondag 26 augustus 2012 19:30 schreef happyme28 het volgende:
Maar als iedereen die thuis zit en wel zou kunnen werken, nu ook ging werken, komt er veel meer belastinggeld binnen en hoeft er minder aan uitkeringen betaald te worden en dus.... kan de overheid weer meer bijdragen aan kinderopvang en wordt dat goedkoper....
Wij krijgen wel zorgtoeslag, kindgebonden budget en heffingskorting. Dit wordt elk jaar minder omdat manlief meer verdient. Dit is trouwens veel minder op maandbasis dan dat de overheid zou meebetalen aan kinderopvang. Ik denk dat het ongeveer de helft van dat bedrag zou zijn. Ik zou er in ieder geval niet van rond kunnen komen als ik alleen daarvan zou moeten leven.quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:43 schreef leonieke het volgende:
Maar je krijgt dus geen enkele vorm van uitkering, toeslag, korting, ... omdat je niet werkt, pessie (en daarbij aansluitend dat jullie gezamelijk inkomen onder een bepaald bedrag zit)? Op die manier heb ik er minder een probleem mee, maar als mensen bewust kiezen om thuis te blijven, vind ik niet dat je er ergens een financieel voordeel moet uithalen (ik vergelijk met de Belgische situatie, hé, niet met jou persoonlijk want voor jou moet ik niet gaan werken).
Een toeslag is iets anders dan een alleenstaande ouderkorting.quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:48 schreef Ticootje het volgende:
Dus je kindgebonden budget of huurtoeslag komt dan te vervallen zeg je?
Dus je stelling was niet helemaal correctquote:Op zondag 26 augustus 2012 19:48 schreef pessie het volgende:
[..]
Wij krijgen wel zorgtoeslag, kindgebonden budget en heffingskorting. Dit wordt elk jaar minder omdat manlief meer verdient. Dit is trouwens veel minder op maandbasis dan dat de overheid zou meebetalen aan kinderopvang. Ik denk dat het ongeveer de helft van dat bedrag zou zijn. Ik zou er in ieder geval niet van rond kunnen komen als ik alleen daarvan zou moeten leven.
Uh... maar als je werkt en dus inkomen hebt, draag je ook belasting af, zeg 30% dus die moet je er dan ook aftrekkenquote:Op zondag 26 augustus 2012 19:48 schreef pessie het volgende:
[..]
Wij krijgen wel zorgtoeslag, kindgebonden budget en heffingskorting. Dit wordt elk jaar minder omdat manlief meer verdient. Dit is trouwens veel minder op maandbasis dan dat de overheid zou meebetalen aan kinderopvang. Ik denk dat het ongeveer de helft van dat bedrag zou zijn. Ik zou er in ieder geval niet van rond kunnen komen als ik alleen daarvan zou moeten leven.
Even een edit: je zou meer moeten betalen aan mij als ik Nathan naar het KDV zou brengen dan nu, om het even op die manier te zeggen.
In mijn eerste post hierover heb ik dat opgevangenquote:Op zondag 26 augustus 2012 20:06 schreef Troel het volgende:
Maar niet iedereen zit thuis bij de kinderen omdat ze thuis willen zitten bij de kinderen natuurlijk
Ik snap je niet goed. Wie maakt daar het probleem van? Ik heb het alleen over de keuze niet te werken, terwijl je prima (part-time) zou kunnen werken. En als je dan nog onder het minimum is en aanspraak moet maken op toeslagen, prima, maar dan haal je er in ieder geval voor jezelf en voor de samenleving alles uit wat mogelijk is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:02 schreef Pvoesss het volgende:
Ook mensen die huurtoeslag en andere toeslagen krijgen stoppen geld terug in de maatschappij.
Wat is dan het probleem er van ook mensen moeten de minder betaalde banen doen of hebben niet de brains of de lichamelijke kwaliteiten voor een andere baan. ?
Dat worden die regelingen dus versobert, en dus lijden de mensen die niet kunnen werken onder de mensen die niet willen werken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:13 schreef leonieke het volgende:
Je moet het maar eens zo bedenken: stel je nu voor dat in alle gezinnen van een land één van de partners er zou voor kiezen om volledig thuis te blijven en te genieten van de toeslagen en kortingen. Dan valt heel het systeem in duigen. Dat zou toch nooit de bedoeling mogen zijn van zo'n systeem?
Eens!quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:14 schreef Daffodil31LE het volgende:
Heb in dit topic het meest voor-de-hand-liggende nog niet gelezen:
Jonge kinderen kosten je je nachtrust!
Dat had ik paar weken terug met leyla. Midden in de nacht helemaal zwaar in paniek. Superraar.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:15 schreef pessie het volgende:
[..]
Eens!
Al hebben wij een peuter die kan slapen!!![]()
Al hebben we hem net uit bed geplukt omdat hij volledig in paniek was, dat is hij echt nooit.
Het ging me er meer om dat ik dolgraag wil werken, maar dat het me op dit moment simpelweg niet lukt. Niet omdat ik niet wil, maar omdat mijn lijf niet meewerktquote:Op zondag 26 augustus 2012 20:14 schreef pessie het volgende:
Troel goed punt, ik wil ook thuis blijven bij mn kids omdat ik ze nu groot kan zien worden en nu kan opvoeden. Ik zei ook dat financiën een reden zijn, niet de reden..
Maar door zelf niet te gaan werken, ben jij wel diegene die geniet van alle voordelen en zelf niet bijdraagt voor die chronisch zieken waar jij het in je post over hebt.quote:
Mugjes denk ik. Ze was opeens panisch voor vliegen en muggen. Dus ze zal in de nacht wel een mugje gehoord hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:19 schreef pessie het volgende:
Oh Tico, wakker liggen is echt 10 keer rotter als je kids hebt, je weet namelijk dat het dagen duurt voordat je weer bij kan komen![]()
Weet je ook waar het door kwam? Hij is nu wel weer vrolijk na eerst 5 minuten om zn papa's nek te hebben gehangen.
Uh, die betaalt mijn werkgever en de werkgever van mijn man hoor. Waarschijnlijk betaalt jouw man en je kinderloze vriendin de opvang van de mensen die hun kind meer uren brengen dan dat ze werken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:14 schreef pessie het volgende:
Maar, de werkgever van mijn man betaald kinderopvang voor jouw kids omdat zn eigen kind niet naar het KDV gaat. Sterker nog, mijn ongetrouwde, kindloze vriendin haar werkgever betaald kinderopvang voor jouw kids.
Dat is wel echt rotquote:Op zondag 26 augustus 2012 20:19 schreef Troel het volgende:
[..]
Het ging me er meer om dat ik dolgraag wil werken, maar dat het me op dit moment simpelweg niet lukt. Niet omdat ik niet wil, maar omdat mijn lijf niet meewerkt
Ik mag op dit moment, voor 9 euro bruto, de telefoon opnemen bij de belastingdienst. Waar ik om 24 uur te werken 32 uur beschikbaar moet zijn (en dus opvang moet regelen/betalen) en géén reiskostenvergoeding krijg tenzij ik met de bus kom, maar die verbinding bestaat niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:09 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ik snap je niet goed. Wie maakt daar het probleem van? Ik heb het alleen over de keuze niet te werken, terwijl je prima (part-time) zou kunnen werken. En als je dan nog onder het minimum is en aanspraak moet maken op toeslagen, prima, maar dan haal je er in ieder geval voor jezelf en voor de samenleving alles uit wat mogelijk is.
En Troel, het geldt niet voor iedereen nee, maar een flink percentage kan best, als ze echt zouden willen. Met een flinke dosis doorzettingsvermogen, kan bijna iedereen bijdragen. Helaas is niet iedereen hiertoe bereidt als ze er zelf niet (flink) beter op worden (op het eerste gezicht).
Debuurvrouw, dat is dus helemaal precies mijn punt! Maar volgens mij wonen wij binnen een straal van 10km van elkaar...quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik mag op dit moment, voor 9 euro bruto, de telefoon opnemen bij de belastingdienst. Waar ik om 24 uur te werken 32 uur beschikbaar moet zijn (en dus opvang moet regelen/betalen) en géén reiskostenvergoeding krijg tenzij ik met de bus kom, maar die verbinding bestaat niet.
Afhankelijk van de leeftijd en het aantal kinderen, kan ander werk misschien ook een optie zijn. En nog vraag ik me af of het echt niet uit kan.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik mag op dit moment, voor 9 euro bruto, de telefoon opnemen bij de belastingdienst. Waar ik om 24 uur te werken 32 uur beschikbaar moet zijn (en dus opvang moet regelen/betalen) en géén reiskostenvergoeding krijg tenzij ik met de bus kom, maar die verbinding bestaat niet.
Dus dan moeten we geld toeleggen. Dat is het me niet waard.
Die opvang kan misschien prima. Maar als je nu nog toeslagen hebt en die straks allemaal vervallen, dan nog voor meerdere kinderen opvang, blijkbaar een auto want er is geen ov verbinding. Al met al levert het dan niets meer op.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:39 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ik kan me amper voorstellen dat je met 9 euro bruto geen ca. 4,50 euro per uur opvang kunt betalen? Afgezien van de toeslag van ca. 100 euro IACK per maand.
En kun je ook niet stuk fietsen naar een bushalte of vouwfietsje mee om laatste stuk te fietsen?
Ja, misschien is het dan niet de juiste baan? Ik kan het zo natuurlijk moeilijk beoordelen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen, dat het echt geld kost als je het echt helemaal doorrekent.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:41 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Die opvang kan misschien prima. Maar als je nu nog toeslagen hebt en die straks allemaal vervallen, dan nog voor meerdere kinderen opvang, blijkbaar een auto want er is geen ov verbinding. Al met al levert het dan niets meer op.
Tsja, bij voorkeur niet, maar dat zie ik dan wel.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:39 schreef Ticootje het volgende:
Niet dat het mij ook maar een kont boeit als je als moeder thuis wilt zijn. Maar als je jongste straks ook naar school gaat en je dus ouder ben en dus duurder en geen werkervaring, zit je dan met hetzelfde probleem.
Dat is toch zonde? Je hebt toch geen studie gedaan om straks achter de kassa te zitten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet twee keer Overstappen voor een stukkie wat 40 km in de auto is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:39 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Afhankelijk van de leeftijd en het aantal kinderen, kan ander werk misschien ook een optie zijn. En nog vraag ik me af of het echt niet uit kan.
En kun je ook niet stuk fietsen naar een bushalte of vouwfietsje mee om laatste stuk te fietsen?
Met een flink gat in je cv en al wat ouder liggen de banen echt niet voor oprapen. Dan is het toch meer een kwestie van pakken wat er wordt aangeboden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:43 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ja, misschien is het dan niet de juiste baan? Ik kan het zo natuurlijk moeilijk beoordelen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen, dat het echt geld kost als je het echt helemaal doorrekent.
En daarom zeg ik dus tegen Pessie, ga werken! Al is het maar 8 uurtjes per week, doe íets!quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:45 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Met een flink gat in je cv en al wat ouder liggen de banen echt niet voor oprapen. Dan is het toch meer een kwestie van pakken wat er wordt aangeboden.
Ja maar, ik wil niet doorzeuren hoor, maar 2x overstappen is toch niet zo erg? Als je dat wel vergoed krijgt en dan geen auto hoeft te betalen?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:44 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik moet twee keer Overstappen voor een stukkie wat 40 km in de auto is.![]()
hangt echt allemaal van de situatie af hoor. voor ons is het nu ook gewoon lastig. in het dorp zelf is geen werk, dan loop je er al heel snel tegenaan dat de kosten van vervoer + opvang gewoon echt even hoog zijn als wat ik binnen zou brengen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:43 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ja, misschien is het dan niet de juiste baan? Ik kan het zo natuurlijk moeilijk beoordelen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen, dat het echt geld kost als je het echt helemaal doorrekent.
Eens met happy dat het dan altijd nog loont. Want pensioen opbouw, werkervaring, geen gat in je CV, je draagt bij aan de kosten van onze huidige samenleving etc.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:50 schreef simmu het volgende:
[..]
hangt echt allemaal van de situatie af hoor. voor ons is het nu ook gewoon lastig. in het dorp zelf is geen werk, dan loop je er al heel snel tegenaan dat de kosten van vervoer + opvang gewoon echt even hoog zijn als wat ik binnen zou brengen.
Ik ben opgegroeid in een dorp. Fietste altijd 5-10 km om naar school, sportclub, weekendbaantje, discotheek te gaan. Brommertje kost ook niet veel toch?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:50 schreef simmu het volgende:
[..]
hangt echt allemaal van de situatie af hoor. voor ons is het nu ook gewoon lastig. in het dorp zelf is geen werk, dan loop je er al heel snel tegenaan dat de kosten van vervoer + opvang gewoon echt even hoog zijn als wat ik binnen zou brengen.
Ik zit niet 'lekker de hele dag thuis'. Verder krijg ik geen toeslagen of uitkeringen of weet ik wat. De reden dat ik gestopt ben was niet dat ik graag thuis wílde zijn. Ik heb lang getwijfeld om mijn zelfstandigheid (tijdelijk) op te geven. Het was noodzakelijk voor mijn kind. Tegen de tijd dat hij weer op de rit was waren we 4 jaar verder, brak de crisis aan. En ik woon in een gebied met veel werkloosheid en weinig banen. Maar goed, als jij denkt dat ik daar blijkbaar een 'type' voor ben, prima.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:47 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ja maar, ik wil niet doorzeuren hoor, maar 2x overstappen is toch niet zo erg? Als je dat wel vergoed krijgt en dan geen auto hoeft te betalen?
Maar goed, ik hou er over op. Ik zit ook niet in die positie, wat een eigen keuze is natuurlijk, maar soms zou ik ook wel lekker de hele dag met mijn zoon thuis willen zitten en niet 700 euro per maand aan de opvang kwijt zijn, maar dat zit gewoon niet in me.
doe die afstand maar x 2 vanaf hier naar willekeurig stad-idee hoorquote:Op zondag 26 augustus 2012 20:53 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een dorp. Fietste altijd 5-10 km om naar school, sportclub, weekendbaantje, discotheek te gaan. Brommertje kost ook niet veel toch?
Ik zeg niet dat het makkelijk is, zeker niet in deze tijd. En verder wat DML zegt
Zeker waar. Ik doelde dan ook op de kosten die toch grotendeels door belastinggeld betaald worden. Sorry als ik iemand voor het hoofd stootte.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:10 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ja, doordat ik thuis ben kan ik:
de overblijf doen op school
Vriendjes opvangen wiens ouders werken
Leesmoeder zijn op school
Luisenmoeder zijn
Klaarover
Helpen bij feesten en partijen
Plusklas les geven
Bakles geven
En zo kan ik nog 1000 dingen verzinnen die ik vrijwillig!! Heb gedaan terwijl andere ouders werken.
Dat je zorgt dat andere ouders kunnen werken (door overblijf en veilig oversteken alleen al) en dat ze dan op je neerkijken.ik heb al meermalen het bijltje erbij neer willen gooien. Doei, los je eigen probleem maar op.
ik draag idd niet bij aan de kosten van onze samenlevingquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:10 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Je draagt niet bij aan de kosten van onze samenleving. Zo beter dan?
En ik rij 25 minuten met de auto en mijn meneer 45 minuten op de scooter dus ik vind persoonlijk niet dat je het over onoverkomelijke afstanden hebt.
Ik zeg nergens dat ik denk dat jij daar het 'type' voor bent?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:57 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar goed, als jij denkt dat ik daar blijkbaar een 'type' voor ben, prima.
32 uur beschikbaar zijn om er 24 te mógen werken en er komt dan 4 uur reistijd per dag overheen. Terwijl ik een uur reistijd kwijt ben met een auto. En 9 euro bruto, dat is wat? 6 euro netto?
Nee, maar mind us, dat we ook niet direct zeggen 'oooooh het is zo ver, nee dan is het logisch dat je niet werkt'.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:18 schreef simmu het volgende:
[..]
en sorrie, maar wat boeit mij het nou dat jij 1 uur heen en 1 uur terug op de scooter naar je werk gaan wel acceptabel vindt. moet ik dat dan opeens ook vinden en hop! gaan werken? never mind dat dit echt niet ons enige argument is om te kiezen hoe we doen.
Dat. Gebruik het zelf dan niet als argument.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:20 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Nee, maar mind us, dat we ook niet direct zeggen 'oooooh het is zo ver, nee dan is het logisch dat je niet werkt'.
Nee het zijn gewoon altijd dezelfden die het wel doenquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik voel me niet aangesproken door je hoor, DML.en ja, dat denk ik dan ook. Maar blijkbaar willen die moeders dan even ' tijd voor zichzelf' het is echt een ramp, vrijwilligers vinden.
Je bespaart de samenleving ook een hoop kostenquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:18 schreef simmu het volgende:
[..]
ik draag idd niet bij aan de kosten van onze samenleving![]()
en sorrie, maar wat boeit mij het nou dat jij 1 uur heen en 1 uur terug op de scooter naar je werk gaan wel acceptabel vindt. moet ik dat dan opeens ook vinden en hop! gaan werken? never mind dat dit echt niet ons enige argument is om te kiezen hoe we doen.
dat bedoelde ikquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bespaart de samenleving ook een hoop kosten
Nou dat durf ik me best af te vragen. Is het geen wat je niet vraagt minstens net zoveel als dat je wel vraagt aan de andere kant via huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc?quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bespaart de samenleving ook een hoop kosten
Bij ons op school zijn er moeders die zelfs de standaard dingen niet willen doen want ze werken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:12 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Zeker waar. Ik doelde dan ook op de kosten die toch grotendeels door belastinggeld betaald worden. Sorry als ik iemand voor het hoofd stootte.
Maar je zou toch denken dat als moeders parttime werken je toch een de hele week moet kunnen vullen ook met werkende moeders voor dit soort dingen?![]()
Dat zal vooral afhankelijk zijn van het inkomen van de partner.... in ons geval zou het niets uitmaken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nou dat durf ik me best af te vragen. Is het geen wat je niet vraagt minstens net zoveel als dat je wel vraagt aan de andere kant via huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc?
goh doet T ook.... ook in Groningen?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Oh dat kan ik me goed voorstellen. Ik zou dat soort dingen ook nooit doen inderdaad. Ik hou niet van groepen kinderen, ik vind andermans kinderen vaak helemaal niet leuk. (ik ben gewoon niet leuk met kinderen, daar ligt het aan hoor) en mijn vrije dag besteed ik om het huishouden wat dus in de 4 dagen wat blijft liggen weer in te halen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik voel me niet aangesproken door je hoor, DML.en ja, dat denk ik dan ook. Maar blijkbaar willen die moeders dan even ' tijd voor zichzelf' het is echt een ramp, vrijwilligers vinden.
Ja dat had ik nog toegevoegd maar jij was snellerquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zal vooral afhankelijk zijn van het inkomen van de partner.... in ons geval zou het niets uitmaken.
volgens mij heb ik alleen de stelling ingebracht dat het idd niet altijd direct financieel lonend is om te werken, dat zulks voor iedereen anders is. ik vind het eerlijk gezegd wel vrij tekenend dat er een soort van evangelie is om anderen te overtuigen van het idee dat het echt not done is om zelf thuis voor je kinderen te zorgen. dat irriteert me en ik verveel me. de kinderen liggen op bed en manlief kijkt tvquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:20 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Nee, maar mind us, dat we ook niet direct zeggen 'oooooh het is zo ver, nee dan is het logisch dat je niet werkt'.
quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:27 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ja dat had ik nog toegevoegd maar jij was sneller
Ik heb nog nooit een toeslag gehadquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Nou dat durf ik me best af te vragen. Is het geen wat je niet vraagt minstens net zoveel als dat je wel vraagt aan de andere kant via huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc?
Een en ander wel afhankelijk van wat je partner verdient maar ik lees hier tot nu toe niemand waar de partner zoveel verdient dat ze het zonder de toeslagen af kunnen.
Als ik kijk naar de kinderopvangtoeslag die straks wordt uitbetaald voor 3 kinderen... Dan kan ik toch beter thuis zitten, dan kost ik de samenleving minder.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Een en ander wel afhankelijk van wat je partner verdient maar ik lees hier niemand waar de partner zoveel verdient dat ze het zonder de toeslagen af kunnen.
bij ons zou het zoveel uitmaken dat we opeens meer toeslagen krijgen als ik werk (ivm de kinderopvang).quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Een en ander wel afhankelijk van wat je partner verdient maar ik lees hier tot nu toe niemand waar de partner zoveel verdient dat ze het zonder de toeslagen af kunnen.
Trek daar even af wat je jaarlijks aan belasting afdraagt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:29 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de kinderopvangtoeslag die straks wordt uitbetaald voor 3 kinderen... Dan kan ik toch beter thuis zitten, dan kost ik de samenleving minder.
Niet per definitie want daardoor worden er mensen ontslagen als er te weinig vraag is in de kinderopvang en die mensen moeten dan weer de WW in.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:29 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de kinderopvangtoeslag die straks wordt uitbetaald voor 3 kinderen... Dan kan ik toch beter thuis zitten, dan kost ik de samenleving minder.
Ja je krijgt kinderopvangtoeslag maar je huurtoeslag e.d. vervalt waarschijnlijk? En je draagt zelf bij aan die kinderopvangtoeslag doordat je belasting afdraagt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:33 schreef simmu het volgende:
[..]
bij ons zou het zoveel uitmaken dat we opeens meer toeslagen krijgen als ik werk (ivm de kinderopvang).
Ik heb t niet gedaan. Wij kunnen die 200 a 300 euro die we moeten toeleggen niet missen. Welkom in mijn gouden kooi.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:26 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
goh doet T ook.... ook in Groningen?
(en die heeft ook een HBO-opleiding gedaan en een jaar thuis gezeten en zich suf gesolliciteerd....)
welke huurtoeslag?quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:35 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ja je krijgt kinderopvangtoeslag maar je huurtoeslag e.d. vervalt waarschijnlijk? En je draagt zelf bij aan die kinderopvangtoeslag doordat je belasting afdraagt.
Ik draag ook bij aan jouw algemene heffingskorting die je krijgt etc hoorquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:36 schreef simmu het volgende:
[..]
welke huurtoeslag?
en voor die kinderopvangtoeslag dragen we nu evengoed ook bij via belasting
Haar huurtoeslag vervalt ook als ze kopen, en dan krijgen ze HRA.... daar verandert niets aan als je gezinsinkomen verandert.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:35 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ja je krijgt kinderopvangtoeslag maar je huurtoeslag e.d. vervalt waarschijnlijk? En je draagt zelf bij aan die kinderopvangtoeslag doordat je belasting afdraagt.
Die krijgt iedereenquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik draag ook bij aan jouw algemene heffingskorting die je krijgt etc hoor
van een uitkering betaal je ook inkomstenbelasting.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:33 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Trek daar even af wat je jaarlijks aan belasting afdraagt.
slinkse verwijzing leandraquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haar huurtoeslag vervalt ook als ze kopen, en dan krijgen ze HRA.... daar verandert niets aan als je gezinsinkomen verandert.
die keuze hebben wij helaas niet.... T krijgt geen uitkering als ie niet werkt, en op 1 inkomen kunnen wij onze hypotheek en vaste lasten niet opbrengen...quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik heb t niet gedaan. Wij kunnen die 200 a 300 euro die we moeten toeleggen niet missen. Welkom in mijn gouden kooi.
Doe nou niet alsof je me niet begrijpt dat het kul is dat ze roept dat haar vent bijdraagt aan mijn kinderopvangtoeslag.quote:
Ja maar ze krijgt meer salaris dan een uitkeringquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
van een uitkering betaal je ook inkomstenbelasting.
Precies dus niks evangelie. Het begon namelijk met Pessie die vertelde dat ze over een paar jaar wel wil werken en dat wij zeiden dat het verstandiger was om nu alvast een paar uurtjes op te pakken omdat wat Tico dus hierboven zegt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:44 schreef Ticootje het volgende:
Nou ja, nogmaals. Als iemand thuis wilt zijn is dat toch prima. Ik denk echt dat het qua toeslagen om het even is. Maar het is meestal niet een kwestie van even 5 of 7 jaar thuis, en dan doorgaan waar j was gebleven. Ik denk dat die jaren eruit je hele verdere carrière tekenen, of doordat je een mindere baan moet aannemen of gewoon minder verdient dan dat je wel had doorgewerkt. En zo kost het je op het eind misschien wel veel meer als dat je had bedacht.
Simpel feit is dat iedereen die algemene heffingskorting krijgt, wel of geen kinderen maakt niet uit, wel of geen inkomen maakt ook niet uit, ze moet het alleen overdragen aan haar man.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Doe nou niet alsof je me niet begrijpt dat het kul is dat ze roept dat haar vent bijdraagt aan mijn kinderopvangtoeslag.
Ik en mijn vent dragen genoeg bij de toeslagen e.d. die zij krijgt omdat ze niet werkt.
Tja, alles wat ik bijdraag is extra bij ons. Maar als ik moet toeleggen kost ik geld. En dát gaat nu niet, want dan kunnen wij onze hyptheek niet betalen. Achterlijk genoeg.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:41 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
die keuze hebben wij helaas niet.... T krijgt geen uitkering als ie niet werkt, en op 1 inkomen kunnen wij onze hypotheek en vaste lasten niet opbrengen...
Hij is nu uiteindelijk fulltime aan het werk; voor minder inkomen dan tijdens de uitkeringsperiode....
True! Ik ben het levende bewijs!quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:44 schreef Ticootje het volgende:
Nou ja, nogmaals. Als iemand thuis wilt zijn is dat toch prima. Ik denk echt dat het qua toeslagen om het even is. Maar het is meestal niet een kwestie van even 5 of 7 jaar thuis, en dan doorgaan waar j was gebleven. Ik denk dat die jaren eruit je hele verdere carrière tekenen, of doordat je een mindere baan moet aannemen of gewoon minder verdient dan dat je wel had doorgewerkt. En zo kost het je op het eind misschien wel veel meer als dat je had bedacht.
die algehemen heffingskorting zit anders mooi in evenwicht (zo niet ronduit nadelig voor ons) met het idee dat wij nu op 1 inkomen meer belasting betalen dat een stel die hetzelfde bedrag ontvangt op 2 inkomensquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Doe nou niet alsof je me niet begrijpt dat het kul is dat ze roept dat haar vent bijdraagt aan mijn kinderopvangtoeslag.
Ik en mijn vent dragen genoeg bij aan de toeslagen e.d. die zij krijgt omdat ze niet werkt.
Hier net zo; T zou dan wel een uitkering en dergelijke krijgen....quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:45 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Als buum me aan de straat zou zetten, dán! Krijg ik een uitkering, een jobcoach, toeslagen (hel, dan kan ik zelfs verdienen aan mijn kinderen!)
ik heb daar niks over gezegd. ik heb alleen geconstateerd dat het soms niet zo eenvoudig gesteld is als 'even een paar uurtjes op te pakken'quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:45 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Precies dus niks evangelie. Het begon namelijk met Pessie die vertelde dat ze over een paar jaar wel wil werken en dat wij zeiden dat het verstandiger was om nu alvast een paar uurtjes op te pakken omdat wat Tico dus hierboven zegt.
hear hearquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:45 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
En dat, dames en heren, dat je dus beloont wordt voor er een potje van maken, dát kan mij danig storen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, een paar jaar er tussenuit is een killer voor je perspectieven, en dat was 20 jaar geleden al zo, en toen was het nog bijna standaard dat je tijdelijk niet werkte om je kinderen op te voeden, kwam je terug op de arbeidsmarkt, was alles wat je 5 jaar daarvoor had waardeloos geworden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:45 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Precies dus niks evangelie. Het begon namelijk met Pessie die vertelde dat ze over een paar jaar wel wil werken en dat wij zeiden dat het verstandiger was om nu alvast een paar uurtjes op te pakken omdat wat Tico dus hierboven zegt.
Alleen ww kost me al 800 euro netto per maand.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:53 schreef Ticootje het volgende:
Maar als je jong bent en je zit op die rand dat het je eigenlijk geen geld oplevert en dus dan maar niet gaat werken. Daar maak je dan dus een rekenfout. Want het levert misschien nu niets op, maar over die 7 jaar dus wel. Zeker hbo, waar je in het begin nog goed groeit, ik denk dat 7 jaar werkervaring je zomaar een euro of 1000 bruto per maand kan schelen.
t scheelt je wel of niet aangenomen worden. Het scheelt je kennis bijhouden, werkervaring. Je maakt je daardoor meer waard dan de schoolverlater die nu nog op de middelbare school zit maar dan de allernieuwste kennis heeft terwijl jij alleen nog weet dat Kruidvatluiers best goed absorberen voor dat ze zo goedkoop zijn.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:53 schreef Ticootje het volgende:
Maar als je jong bent en je zit op die rand dat het je eigenlijk geen geld oplevert en dus dan maar niet gaat werken. Daar maak je dan dus een rekenfout. Want het levert misschien nu niets op, maar over die 7 jaar dus wel. Zeker hbo, waar je in het begin nog goed groeit, ik denk dat 7 jaar werkervaring je zomaar een euro of 1000 bruto per maand kan schelen.
Ik heb nog geen idee, ik werk nog geen 7 jaarquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Alleen ww kost me al 800 euro netto per maand.
Dan zeker.... over 7 jaar mag je bij het Kruidvat luiers gaan verkopen ipv kopen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:53 schreef Ticootje het volgende:
je weet anders ook een gezin onder alle omstandigheden draaiende te houden, stressbestendig dus. daarnaast heb je zeker goede budgetskills en ben je een goede planner.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:55 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
t scheelt je wel of niet aangenomen worden. Het scheelt je kennis bijhouden, werkervaring. Je maakt je daardoor meer waard dan de schoolverlater die nu nog op de middelbare school zit maar dan de allernieuwste kennis heeft terwijl jij alleen nog weet dat Kruidvatluiers best goed absorberen voor dat ze zo goedkoop zijn.
Uhhu, geloof me, dat verkoopt níet op je cv. Zélfs t punt dat ze aan mij geen zwangerschapsverlof meer kwijt zijn telt niet. Ja mevroi, u heeft uw prioiteiten verkeerd.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:59 schreef simmu het volgende:
[..]
je weet anders ook een gezin onder alle omstandigheden draaiende te houden, stressbestendig dus. daarnaast heb je zeker goede budgetskills en ben je een goede planner.
Nee. Daar hoef je echt niet mee aan te komen. Je hebt een relevante werkevaring. Of te wel, waardeloos. De schoolverlater met nieuwe kennis is goedkoper en kneedbaarder.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:59 schreef simmu het volgende:
[..]
je weet anders ook een gezin onder alle omstandigheden draaiende te houden, stressbestendig dus. daarnaast heb je zeker goede budgetskills en ben je een goede planner.
Er is geen werkgever ter wereld die daar zo instaat hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:59 schreef simmu het volgende:
[..]
De naïviteit zegt eigenlijk al genoeg. Totaal geen idee hoe het er in het zakelijke leven aan toe gaat.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:03 schreef L-E het volgende:
[..]
Er is geen werkgever ter wereld die daar zo instaat hoor.
En wij als huurders, zonder welke toeslag dan ook, eenverdienders-gezin in een huurhuis.. Als je de KOV-toeslag zelf betaalt.. dan betalen wij jouw HRA waarschijnlijk.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:41 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik en mijn vent dragen genoeg bij aan de toeslagen e.d. die zij krijgt omdat ze niet werkt.
Oh darn, je jarige vergeten... Gefeliciteerdquote:Op zondag 26 augustus 2012 22:11 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn jarige heeft nu een filmavond met vrienden. Drie flessen cola, 4 zakken popcorn, hamburgers, patat, tjeeezus wat eten pubers veel!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
+1quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:03 schreef Ticootje het volgende:
Plus ik hou ook een gezin draaiende hè? En werk 4 dagen. Planningskills.
voor mijn (oorspronkelijke) vakgebied is "ik run een gezin en heb dus goede organisatorische vaardigheden" even valide als "om mijn cv up to date te houden zit ik in de weekenden achter de kassa"quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:08 schreef mirannie het volgende:
Misschien een vreemde vraag, maar de moeders hier die niet werken omdat het niet loont tegenover de kinder opvang, waarom niet een paar uurtjes werken als manlief thuis is? Weekend en/of avond/nacht? Dan heb je dus geen opvang nodig. Op die manier heb je geen gat in je CV en je hebt wat extra inkomen.
Dan ben ik godverdomme zelf grijsquote:Op zondag 26 augustus 2012 22:11 schreef simmu het volgende:
probeer ik ook eens positief te doen![]()
enywho; ik weiger de hoopvolle toon op te gevengeef het een jaartje of 10, dan is de grote grijze golf er
ik ookquote:Op zondag 26 augustus 2012 22:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan ben ik godverdomme zelf grijs
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |