abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89774095
Ik ben vast niet de enige die volgend jaar de boete mag gaan betalen.
Wie is er met me? *O*
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_89774135
Ik weet niet ? wanneer moet je die betalen snap die tekst voor geen meter.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:09:38 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89774223
De overheid laat zich voor de zoveelste keer als zeer onbetrouwbare partner zien... Als nu blijkt dat je zelfs niet tot het einde van je studie uit kan gaan van de kosten die je vooraf inschatte, geldt dat vanaf nu voor iedereen! M.a.w. wie nu aan z'n studie begint, kan over 2 jaar best eens zonder stufi-schijntje alsnog veel meer moeten betalen.

Hoe kan het toch dat iedereen nu meer belasting moet betalen dan 20 jaar geleden, studenten veel minder krijgen, en de Staatsschuld toeneemt... Ergens gaat er iets gruwelijk fout met de administratie daar...
censuur :O
pi_89774227
Waarom moet je langer over een studie doen dan nodig? Om nog even paar jaar langer te feesten ?
Ik zwaai naar dieren.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:09:47 #5
285859 Meneer_Agent
De Lange Arm Der Wet
pi_89774231
Ik misschien. Kan kiezen voor een afstudeerstage die ik erg graag wil maar pas over 6 maanden begint of nu een kutafstudeerstage pakken en net op tijd klaar zijn. Ik ben, ondanks deze ongein, langzaam maar zeker meer naar de eerste optie aan het neigen.

Snap nog steeds niet dat het mogelijk is om huidige studenten met deze maatregel te naaien.
Goed dat ik er ben.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:10:21 #6
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_89774266
Als ik niet afstudeer dit jaar, ik.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_89774271
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Meneer_Agent het volgende:
Ik misschien. Kan kiezen voor een afstudeerstage die ik erg graag wil maar pas over 6 maanden begint of nu een kutafstudeerstage pakken en net op tijd klaar zijn. Ik ben, ondanks deze ongein, langzaam maar zeker meer naar de eerste optie aan het neigen.
Je hebt tenminste nog een redelijk zorgeloos studentenleven gehad :s)
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:11:32 #8
285859 Meneer_Agent
De Lange Arm Der Wet
pi_89774329
Mwah, als ik dit had geweten had ik een jaartje minder aan 'zelfontwikkeling' gedaan.
Goed dat ik er ben.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:11:59 #9
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89774347
Ik niet, heb er zelfs een jaar korter over gedaan. Krijg ik nu ¤ 3.000,- van de overheid?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_89774358
Wacht, moet ik ook betalen ?

want ik ben 18 , heb 2 opleidingen gedaan ben ik meegestopt dus heb net een half jaar studiefinanciering gekregen..

en wil nu in februari aan me nieuwe (3e opl.) beginnen vanh't mbo..

moet ik nu betalen? schuld.. iemand idee?
pi_89774575
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Geerd het volgende:
Waarom moet je langer over een studie doen dan nodig? Om nog even paar jaar langer te feesten ?
Verkeerde studie (1/3e van de mensen), langdurig ziek zijn of bestuursjaar, om maar 3 goede redenen te noemen.
pi_89774938
als je niet eens college-geld kunt typen verdien je het om 3000 euro boete te krijgen...
pi_89775185
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:23 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als je niet eens college-geld kunt typen verdien je het om 3000 euro boete te krijgen...
:') :') :')
pi_89775288
Geen stufi voor een master, uit de top tien van beste onderwijslanden, een verhoging van ¤ 3000,- voor elke extra jaar vertraging en de hoogste collgegelden van continentaal Europa. Het gaat weer lekker met de Nederlandse kennis economie :')
pi_89775641
Waarschijnlijk zal ik ook de sjaak zijn, omdat ik door ziekte helaas uitloop met mijn studie heb.

Maar goed, dat is natuurlijk helemaal mijn eigen schuld, ik heb ervoor gekozen om daar last van te hebben. :Z
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:46:43 #16
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89776079
Maar goed het is nog maar de vraag of het juridisch überhaupt mogelijk is om de huidige lichting studenten te beboeten.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:23 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Als je niet eens collegegeld kunt typen verdien je het om 3000 euro boete te krijgen...
pi_89776738
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:46 schreef Thormodo het volgende:
Maar goed het is nog maar de vraag of het juridisch überhaupt mogelijk is om de huidige lichting studenten te beboeten.
Dat is het niet. Maar ik zie ze er wel voor aan om de wet van het legaliteitsbeginsel ook aan te passen zodat het wel kan.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:30 schreef superdrufus het volgende:
Het gaat weer lekker met de Nederlandse kennis economie :')
Kunnen we daar überhaupt nog over spreken? Dat is al lang dood. Jaren geleden waren er al voldoende aanwijzingen om juist te moeten investeren in onderwijs. Niet alleen door domweg meer geld te geven, maar ook door het onderwijs efficiënter te maken. Maar het werd toen genegeerd. En nu gaan ze helemaal de verkeerde kant op.
pi_89777099
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:16 schreef SH. het volgende:

[..]

Verkeerde studie (1/3e van de mensen), langdurig ziek zijn of bestuursjaar, om maar 3 goede redenen te noemen.
Bestuursjaar een goede reden. :') :') :')

De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
pi_89777180
Kunnen ze zoon opleiding niet bevriezen? Jaar ziek etc als in een jaar "overdoen"
Ik zwaai naar dieren.
pi_89777392
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef twaalf het volgende:

[..]

De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
Het kabinet moet zich het volgende afvragen...

Wat hebben ze nou liever?

- een student die een paar jaar langer over z'n studie doet (om wat voor reden dan ook) maar later een goedbetaalde baan krijgt zodat die braaf nog vele jaren veel belasting zal betalen

- of een student die na een paar jaar (of van tevoren) al zegt dat het op deze manier met idiote "boetes" niet hoeft (of niet kan), en later dus geen goedbetaalde baan krijgt en waar ze over de langere termijn dus veel minder geld van zullen krijgen?

Zij zeggen blijkbaar het tweede. Ik zeg (en velen met mij gelukkig): dat is dom.
pi_89777848
1) Moet het altijd over geld gaan dan? Ik ben uit ideologisch oogpunt voor het koppelen van subsidie aan prestaties die studenten leveren. Want, nogmaals, daar gaat dit ook om. Al die studenten die onvoldoendes halen, dat moet eens afgelopen zijn.
2) Het is sterk overdreven om te zeggen dat om deze subsidieverlaging studenten opeens geen goedbetaalde baan meer krijgen. Als ze zo'n goed betaalde baan zouden krijgen, kan die ¤3000 er blijkbaar makkelijk bij. Voor de beste studenten is die ¤3000 zelfs helemaal niet van toepassing, omdat ze keurig binnen de tijd afstuderen.
pi_89778001
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:26 schreef twaalf het volgende:
2) Het is sterk overdreven om te zeggen dat om deze subsidieverlaging studenten opeens geen goedbetaalde baan meer krijgen. Als ze zo'n goed betaalde baan zouden krijgen, kan die ¤3000 er blijkbaar makkelijk bij. Voor de beste studenten is die ¤3000 zelfs helemaal niet van toepassing, omdat ze keurig binnen de tijd afstuderen.
Omdat er momenteel een heleboel studenten zijn die dat extra geld niet kunnen of willen opbrengen. Die gaan vervolgens zonder diploma van de uni / hbo, of worden er vanwege de boete die de uni krijgt ervan afgestuurd, en gaan dus als ongeschoold werknemer door het leven. Dat levert de staat geen flikker op, en zal ze waarschijnlijk wel een aantal uitkeringen extra kosten.
pi_89778248
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:30 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Omdat er momenteel een heleboel studenten zijn die dat extra geld niet kunnen of willen opbrengen. Die gaan vervolgens zonder diploma van de uni / hbo, of worden er vanwege de boete die de uni krijgt ervan afgestuurd, en gaan dus als ongeschoold werknemer door het leven. Dat levert de staat geen flikker op, en zal ze waarschijnlijk wel een aantal uitkeringen extra kosten.
Om hoeveel procent van de studenten gaat het? Als het om weinig studenten gaat - nou en? Als het om veel studenten gaat komen er gewoon minder afgestudeerden en zullen werkgevers eerder genoegen nemen met een niet volledig afgeronde opleiding. De beste studenten hebben er uiteraard helemaal geen last van.
pi_89779766
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:26 schreef twaalf het volgende:
1) Moet het altijd over geld gaan dan? Ik ben uit ideologisch oogpunt voor het koppelen van subsidie aan prestaties die studenten leveren. Want, nogmaals, daar gaat dit ook om. Al die studenten die onvoldoendes halen, dat moet eens afgelopen zijn.
Ja, goh, onvoldoendes halen moet maar eens afgelopen zijn :') Er bestaat al een school waar niemand onvoldoendes haalt. InHolland.

Als niemand onvoldoendes haalt, wat is mijn voldoende dan nog waard?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gaspedaal op 10-12-2010 21:07:39 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:13:55 #25
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89780369
Ik. *O* Bestuursjaar gedaan, paar keer verkeerde keuzes gemaakt, tussenjaar genomen omdat het onderwijsaanbod in mijn master zó bedroevend was dat ik geeneens zin had om te studeren en eens ben gaan kijken hoe werken beviel (maar wel gewoon ingeschreven bleef staan omdat ik anders uit mijn kamer moest. Want dat is ook alweer ingevoerd, en natuurlijk is er geen kans om zonder decennium aan wachttijd bij een woningstichting of het startsalaris van pakweg een tandarts een woning te krijgen in Nederland, dus ben ik gedwongen voorlopig nog in een klein kamertje te blijven). En hey, opeens verandert de regering de spelregels voor iedereen waardoor ik in het ergste geval weer bij mijn ouders kan gaan wonen. Nederland, fuck yeah. w/
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:17:08 #26
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_89780577
juridisch onhaalbaar en ook ontzettend slecht voor de nederlandse kennispositie.

ik overigens niet omdat ik een paar jaar geleden ben overgestapt op een nieuw curriculum en het vorige wel heb beëindigd met een doctoraal diploma, feitelijk ben ik dus met een nieuwe opleiding begonnen (en bij rechten sinds dit jaar de master).

overigens bedacht ik me dat een maas in deze regelgeving is, om je gewoon aan te melden voor de deeltijdopleiding en dan alsnog voltijd te gaan studeren, betaal je minder collegegeld en heb je geen last van deze idiote maatregel.

deeltijdopleidingen kunnen namelijk nooit voldoen aan dezelfde norm, daarvoor staat doorgaans tenminste de dubbele verwachte studieduur; probleem is alleen wel dat niet iedere opleiding ook in deeltijd te lopen is.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_89780664
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:17 schreef dr.dunno het volgende:

overigens bedacht ik me dat een maas in deze regelgeving is, om je gewoon aan te melden voor de deeltijdopleiding en dan alsnog voltijd te gaan studeren, betaal je minder collegegeld en heb je geen last van deze idiote maatregel.

deeltijdopleidingen kunnen namelijk nooit voldoen aan dezelfde norm, daarvoor staat doorgaans tenminste de dubbele verwachte studieduur; probleem is alleen wel dat niet iedere opleiding ook in deeltijd te lopen is.
Nee. Voor een deeltijdstudie krijg je geen studiefinanciering :)
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:23:37 #28
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_89780943
Ik lijkt me. Ik ben altijd ondernemer geweest en heb altijd bedrijven gerund naast mijn studie. In 2006 ben ik met m'n master gestopt. Vorig jaar ben ik weer met een (andere) master begonnen. Maar die wordt alleen full time gegeven, dus ik heb geen keus dan het over meerdere jaren te verspreiden, anders is het niet te combineren met werk.

Mijn enige hoop is dat ik zo veel inschrijvingen heb gehad door de jaren heen, en nog in oude systemen, dat het systeem me niet herkent als een langstudeerder. :')

Een verhoging van het collegegeld had ik niet erg gevonden als het daadwerkelijk naar de universiteiten zou gaan. Dit gaat gewoon rechtstreeks de schatkist in zodat waardeloze figuren als Rutte en Verhagen zelf hun villasubsidie kunnen behouden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_89781922
quote:

[..]

Ervaring buiten studie om wordt door veel bedrijven als waardevol gezien. Dus ja, een goede reden. Daarnaast is het aantal mensen dat gewisseld is van studie hoger dan het aantal mensen dat meer dan een jaar vertraging heeft door alleen onvoldoendes.
pi_89782346
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Genoeg manieren om dat te omzeilen.
pi_89783172
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:51 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Genoeg manieren om dat te omzeilen.
Zoals?
pi_89783191
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:05 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Zoals?
Je daarnaast inschrijven voor een voltijd studie.
pi_89783331
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:05 schreef Jesse_ het volgende:

Je daarnaast inschrijven voor een voltijd studie.
Dan moet je wel genoeg vakken halen van die andere studie in verband met het bindend studieadvies.
pi_89783429
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:01 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ja, goh, onvoldoendes halen moet maar eens afgelopen zijn :') Er bestaat al een school waar niemand onvoldoendes haalt. InHolland.

Als niemand onvoldoendes haalt, wat is mijn voldoende dan nog waard?
Een troll mag ik hopen. :')
pi_89783905
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:10 schreef twaalf het volgende:

[..]

Een troll mag ik hopen. :')
Jij denkt dus dat het een goed idee is om onvoldoendes af te schaffen? Gaat het niveau daarvan omhoog?
pi_89784046
Ik hoop nog in juni af te studeren en anders ben ik de pineut.
pi_89784323
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:20 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Jij denkt dus dat het een goed idee is om onvoldoendes af te schaffen? Gaat het niveau daarvan omhoog?
Nee, het niveau moet gewoon hetzelfde blijven. Het lijkt mij dan een goed idee om mensen die onvoldoendes halen minder te belonen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een zesjesmentaliteit. Ik ben voor een subsidie die afhangt van je prestaties in je studie. Als je bijvoorbeeld hoger dan een 8 staat gemiddeld, kun je rekenen op volle subsidie en zul je waarschijnlijk ook geen last hebben van de nieuwe maatregelen.

Daarentegen kan ik tegen de meeste onvoldoendes/zesjes-mensen zeggen: eigen schuld, dikke bult. Voorstanders zijn er als de kippen bij om te zeggen dat het ligt aan een bestuursjaar, ziekte of studiekeuze. Wat de belangrijkste reden voor studievertraging volgens mij is, is dat studenten zo vaak onvoldoendes halen voor vakken en daarom die vakken over moeten doen. Dan zit je zo aan een jaar vertraging.
pi_89784380
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:28 schreef twaalf het volgende:

[..]

Daarentegen kan ik tegen de meeste onvoldoendes/zesjes-mensen zeggen: eigen schuld, dikke bult. Voorstanders zijn er als de kippen bij om te zeggen dat het ligt aan een bestuursjaar, ziekte of studiekeuze. Wat de belangrijkste reden voor studievertraging volgens mij is, is dat studenten zo vaak onvoldoendes halen voor vakken en daarom die vakken over moeten doen. Dan zit je zo aan een jaar vertraging.
Onvoldoendes komen niet vanzelf, daar is een reden voor.

Dat kan lamlendigheid zijn, maar ook tijdsdruk die door andere activiteiten worden uitgeoefend.
pi_89784440
ik :W
Ja doei.
  vrijdag 10 december 2010 @ 22:30:57 #40
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_89784446
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar is het volgend jaar niet, dan wel het jaar erna.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_89784545
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:29 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Onvoldoendes komen niet vanzelf, daar is een reden voor.

Dat kan lamlendigheid zijn, maar ook tijdsdruk die door andere activiteiten worden uitgeoefend.
Dat kan domheid zijn.
pi_89784660
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:33 schreef twaalf het volgende:

[..]

Dat kan domheid zijn.
Dat zou dus betekenen dat het voorbereidend onderwijs (VWO) niet "zwaar" genoeg zou zijn om de "dommen" eruit te filteren.

In dat geval zou je het middelbaar onderwijs moeten herzien, niet het hoger onderwijs.
pi_89784788
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:35 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat zou dus betekenen dat het voorbereidend onderwijs (VWO) niet "zwaar" genoeg zou zijn om de "dommen" eruit te filteren.

In dat geval zou je het middelbaar onderwijs moeten herzien, niet het hoger onderwijs.
Dat zeker! Daar ben ik het volledig mee eens. Maar er zullen zeker tien jaar voorbij gaan voordat je daar iets van merkt. Tot die tijd kun je de verantwoordelijkheid nog leggen bij de mensen die van het vwo afkomen.
pi_89784884
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:38 schreef twaalf het volgende:

[..]

Dat zeker! Daar ben ik het volledig mee eens. Maar er zullen zeker tien jaar voorbij gaan voordat je daar iets van merkt. Tot die tijd kun je de verantwoordelijkheid nog leggen bij de mensen die van het vwo afkomen.
Nee, dan voer je gewoon een numerus fixus in (ja, dat gaat in tegen kabinetsbeleid) en beoordeel je gewoon de studenten op basis van hun cijferlijst van het VWO, dus bijv. een 7 gemiddeld.

Ik ben zelf ook via een numerus fixus opleiding, waar gekeken werd naar de cijfers van je VWO-diploma, binnengekomen. Kon toen echter niet weten dat ik gedurende mijn studie met ziekte te maken zou krijgen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 22:44:21 #45
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89785091
Geen 3000 euro extra hier. 6000, of niks. Het hangt er bij mij maar net vanaf hoe ze 'uitloop' definiëren

Ben ook flink vertraagd (ziekte) en ben nu mijn bachelorthese aan het schrijven. Die komt dit jaar wel af, en ik wil hierna een 2 jarige master gaan doen. Vraag is dus of ik meteen met een boete mag beginnen.
pi_89785326
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:28 schreef twaalf het volgende:

Als je bijvoorbeeld hoger dan een 8 staat gemiddeld, kun je rekenen op volle subsidie en zul je waarschijnlijk ook geen last hebben van de nieuwe maatregelen.
Dat is misschien 1% van alle universitaire studenten, schat ik.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:40 schreef von_Preussen het volgende:

Nee, dan voer je gewoon een numerus fixus in (ja, dat gaat in tegen kabinetsbeleid) en beoordeel je gewoon de studenten op basis van hun cijferlijst van het VWO, dus bijv. een 7 gemiddeld.

Ik ben zelf ook via een numerus fixus opleiding, waar gekeken werd naar de cijfers van je VWO-diploma, binnengekomen. Kon toen echter niet weten dat ik gedurende mijn studie met ziekte te maken zou krijgen.
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er studeren te veel mensen, en universiteiten hebben niet de mogelijkheid om de ongeschikte kandidaten er aan de poort uit te filteren.

Het zou wel erg krom zijn als universiteiten straks nog steeds verplicht worden om iedere kneus met een vwo-diploma aan te nemen, terwijl ze tegelijkertijd boetes krijgen als die kneuzen niet op tijd afstuderen. Wil je universiteiten beboeten, so be it, maar dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om aan de poort te selecteren.
pi_89785376
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Liever niet. Ik vertrouw nog wel erop dat universiteiten hun kwaliteit hoog willen houden, maar bij scholen heb ik ernstige twijfels. Als je ziet hoeveel er op scholen gesjoemeld kan worden met schoolexamens die makkelijker zijn dan het gewenste niveau, denk ik dat cijfers op de middelbare school relatief hoger liggen dan een leerling eigenlijk zou moeten hebben.

Bovendien: het ene sluit het andere niet uit. Je kunt zowel een numerus fixus als een prestatiebeloning invoeren.
pi_89785477
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:49 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Dat is misschien 1% van alle universitaire studenten, schat ik.
Buiten het feit dat dat wel een erg lage inschatting is, is er niets mis mee om alleen de allerbesten volledig te belonen. Daaronder kun je namelijk ook nog graderen, bijvoorbeeld voor mensen tussen de 6.5 en een 8 anders te subsidiëren.

quote:
[..]

Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er studeren te veel mensen, en universiteiten hebben niet de mogelijkheid om de ongeschikte kandidaten er aan de poort uit te filteren.

Het zou wel erg krom zijn als universiteiten straks nog steeds verplicht worden om iedere kneus met een vwo-diploma aan te nemen, terwijl ze tegelijkertijd boetes krijgen als die kneuzen niet op tijd afstuderen. Wil je universiteiten beboeten, so be it, maar dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om aan de poort te selecteren.
Daar kan ik wel in meegaan. En als ze niet aan de poorten kunnen selecteren, dan misschien na de eerste paar vakken van de opleiding, met een bindend studieadvies.
pi_89785648
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:53 schreef twaalf het volgende:

[..]

Daar kan ik wel in meegaan. En als ze niet aan de poorten kunnen selecteren, dan misschien na de eerste paar vakken van de opleiding, met een bindend studieadvies.
Dat wordt bij mij al sinds jaren gedaan, dus wat is er zo nieuw aan jouw plan voor het BSA?
pi_89785688
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:57 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat wordt bij mij al sinds jaren gedaan, dus wat is er zo nieuw aan jouw plan voor het BSA?
Hoe gaat dat dan precies 'bij jou'?
pi_89785712
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:53 schreef twaalf het volgende:
Buiten het feit dat dat wel een erg lage inschatting is, is er niets mis mee om alleen de allerbesten volledig te belonen. Daaronder kun je namelijk ook nog graderen, bijvoorbeeld voor mensen tussen de 6.5 en een 8 anders te subsidiëren.
Ik zit bij 'de allerbesten' en om eerlijk te zijn zit ik niet te wachten op een extra beloning. Iemand met een 6 of 7 gemiddeld kan uiteindelijk beter worden in z'n baan dan ik. Overigens is 1% wel een hele lage schatting, inderdaad.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:50 schreef twaalf het volgende:
Liever niet. Ik vertrouw nog wel erop dat universiteiten hun kwaliteit hoog willen houden, maar bij scholen heb ik ernstige twijfels.
Vertrouwen in de universiteiten is misschien niet het beste idee. De kosten door deze plannen lopen hoog op (voor de EUR gaat het 8-12 mil per jaar kosten), dus sowieso gaan ze zorgen voor betere rendementen. Dit kunnen ze doen door de opleidingen makkelijker te maken (verslechtering onderwijs) of door studenten op latere momenten van de opleiding te kicken (slecht voor individuele studenten). Waarschijnlijk een combo van beide.
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:03:59 #52
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_89785905
Wat ik me afvraag; als universiteiten ook een boete van ¤3000 per student moeten gaan betalen, wat is dan hiervan de invloed op de kwaliteit van het onderwijs? Worden studenten wat makkelijker een 'oprotzesje' gegund?
pi_89785957
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:57 schreef von_Preussen het volgende:

Het BSA houdt bij de meeste studies in dat je ongeveer 40 ECTS (van de 60) moet halen in het eerste jaar. Dat is niet heel streng. Bij 'selecteren aan de poort' denk ik meer aan "je moet minimaal een 7 gemiddeld hebben gestaan op het vwo of je komt er bij ons niet in".

Wat mij betreft wordt het lotingsysteem ook afgeschaft. Waarom zou je een universiteit niet zelf de beste mensen in huis laten halen? Enige probleem daarbij is wel dat - zoals gezegd - de cijfers van het vwo niet altijd even betrouwbaar zijn in verband met makkelijker gemaakte schoolexamens.
pi_89786156
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:58 schreef SH. het volgende:

[..]

Ik zit bij 'de allerbesten' en om eerlijk te zijn zit ik niet te wachten op een extra beloning. Iemand met een 6 of 7 gemiddeld kan uiteindelijk beter worden in z'n baan dan ik. Overigens is 1% wel een hele lage schatting, inderdaad.
Dan heb ik het niet over een extra beloning, maar over handhaving van de huidige subsidie. Voor de rest kan het deels tot geheel worden afgebouwd. Verder: wat wil je ermee zeggen dat iemand met een 6 of 7 uiteindelijk beter kan zijn? Dat je daarom die mensen ook moet belonen? Er is maar één manier om te meten hoe goed iemand is en dat is het cijfer. Als je dan moet differentiëren, dan toch liever de beste studenten dan degenen die een bestuursjaar (had ik al :') gedaan) doen. Het kan bovendien een motivatie zijn voor mensen om eens uit die zesjesmentaliteit te komen en je best te gaan doen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:58 schreef SH. het volgende:

[..]

Vertrouwen in de universiteiten is misschien niet het beste idee. De kosten door deze plannen lopen hoog op (voor de EUR gaat het 8-12 mil per jaar kosten), dus sowieso gaan ze zorgen voor betere rendementen. Dit kunnen ze doen door de opleidingen makkelijker te maken (verslechtering onderwijs) of door studenten op latere momenten van de opleiding te kicken (slecht voor individuele studenten). Waarschijnlijk een combo van beide.
Slechte studenten wegsturen lijkt me geen slecht plan. Verslechtering van onderwijs is dat natuurlijk wel. Dit zou de overheid dus moeten bestrijden. Gelukkig zijn alle universiteiten enorm afhankelijk van de overheid, dus kan de overheid eisen stellen aan kwaliteit. Door universiteiten te straffen op het moment dat ze de opleidingen gemakkelijker gaan maken, zou je dat kunnen voorkomen. Toegegeven, het is geen garantie, maar ik zie Inholland-taferelen nog niet zo snel voorbijkomen bij een universiteit.
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:12:09 #55
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_89786269
Hopelijk kan ik dit jaar de bachelor afronden en daarmee onze politieke vrinden niet hun zin geven.

Eerlijk is eerlijk, ik wil eigenlijk alleen nog 'ff' dat diploma voor de tijd die ik er aan gezeten heb, niet per se een soort voltooiing van een traject. De master kan wachten, vind ik.
pi_89786578
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:05 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Het BSA houdt bij de meeste studies in dat je ongeveer 40 ECTS (van de 60) moet halen in het eerste jaar. Dat is niet heel streng. Bij 'selecteren aan de poort' denk ik meer aan "je moet minimaal een 7 gemiddeld hebben gestaan op het vwo of je komt er bij ons niet in".
Het BSA krijg je dus aan het einde van het eerste jaar en je mag ook nog eens een derde niet gehaald hebben. Dat noem ik geen selectie meer. Het zal daarin strenger moeten. Selecteren aan de poort zal niet goed werken, omdat de cijfers op de middelbare school niet al te betrouwbaar (vaak te hoog) zijn.

Als alternatief voor selecteren aan de poort dacht ik aan een kortere periode dan het hele eerste studiejaar: ik geloof dat technische universiteiten bijvoorbeeld een wiskundetoets verplichten aan het begin van de studie. Dat is voor die studies natuurlijk een keurige manier om te kijken welk vlees je in de kuip hebt. Ook bij andere studies kun je al na de eerste paar maanden eisen stellen en de universiteiten daarbij niet straffen als ze studenten op tijd uit de opleiding halen. Bijvoorbeeld maximaal één vak niet gehaald tijdens het eerste half jaar. Een betrouwbare en snelle selectie.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:05 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat mij betreft wordt het lotingsysteem ook afgeschaft. Waarom zou je een universiteit niet zelf de beste mensen in huis laten halen? Enige probleem daarbij is wel dat - zoals gezegd - de cijfers van het vwo niet altijd even betrouwbaar zijn in verband met makkelijker gemaakte schoolexamens.
Een loting is inderdaad absurd. Universiteiten kunnen echter niet gemakkelijk bepalen wie ze het beste kunnen uitkiezen. Het zou mooi zijn als je deze verantwoordelijkheid ook weer bij de student legt. Houd je jezelf voor de gek door te gaan studeren, dan voel je daar zelf de consequenties van.
pi_89786888
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:10 schreef twaalf het volgende:
Dan heb ik het niet over een extra beloning, maar over handhaving van de huidige subsidie. Voor de rest kan het deels tot geheel worden afgebouwd. Verder: wat wil je ermee zeggen dat iemand met een 6 of 7 uiteindelijk beter kan zijn? Dat je daarom die mensen ook moet belonen? Er is maar één manier om te meten hoe goed iemand is en dat is het cijfer. Als je dan moet differentiëren, dan toch liever de beste studenten dan degenen die een bestuursjaar (had ik al :') gedaan) doen. Het kan bovendien een motivatie zijn voor mensen om eens uit die zesjesmentaliteit te komen en je best te gaan doen.
Mijn punt was dat cijfer juist geen solide voorspeller is voor later succes. In grote lijnen kun je zeggen dat iemand met een 8 gemiddeld beter zal presteren dan iemand met een 6 gemiddeld, maar daarmee wordt een veel belangrijkere factor buiten beschouwing gelaten: motivatie voor in de praktijk. Juist die factor wordt aangetoond door het uitvoeren van extracurriculaire activiteiten, zoals zitting nemen in U-raad, of - niet mijn favoriet - zitting nemen in het bestuur van een studie- of studentenvereniging. Mochten we dan toch selecteren op cijfer, geef dan net zo goed volle subsidie voor mensen die hun punten halen: ze voldoen immers aan de eisen die de opleiding stelt.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:10 schreef twaalf het volgende:
Slechte studenten wegsturen lijkt me geen slecht plan. Verslechtering van onderwijs is dat natuurlijk wel. Dit zou de overheid dus moeten bestrijden. Gelukkig zijn alle universiteiten enorm afhankelijk van de overheid, dus kan de overheid eisen stellen aan kwaliteit. Door universiteiten te straffen op het moment dat ze de opleidingen gemakkelijker gaan maken, zou je dat kunnen voorkomen. Toegegeven, het is geen garantie, maar ik zie Inholland-taferelen nog niet zo snel voorbijkomen bij een universiteit.
Ze kunnen de opleidingen wel degelijk makkelijker maken. Dit hoeft niet persee via een InHolland-traject, maar men kan ook gewoon de leerstof aanpassen. Dat laatste wordt meestal niet zo zwaar meegenomen in de accreditatie / visitatie van een opleiding, dus of dat nou zo veel problemen zou opleveren... Overigens, het is een kwalijke zaak als slechte studenten weg worden gestuurd. De echt slechte studenten mogen voor mijn part weg, maar dat wordt nu al gedaan met het BSA. Door het invoeren van latere wegstuurmomenten (bv aan het einde van het tweede jaar) stuur je waarschijnlijk een groot deel studenten weg die alleen een risico vormen maar uiteindelijk gewoon alles op tijd halen. Daarnaast heeft zo'n student in 1 keer 2 jaar studievertraging. Studeren is dan bijna niet meer te doen ivm de hoge kosten van het collegegeld.
pi_89786933
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22756

Op de bovenstaande link kun je een heel schema vinden. Maar wat bedoelen ze precies met 2 jaar ipv 1 jaar? Dus voor mijn 4 jarige wo opleiding mag ik 6 jaar doen en dan mijn normale collegegeld betalen? Volgens het schema lijkt het anders.

Ik heb zelf namelijk 2 jaar rechten gedaan. Daar ben ik vervolgens mee gestopt en studeer nu communicatieweteschap.Vind ik ontzettend leuk. Ik moet na dit collegejaar nog 2 jaar studeren. (ik volg ook nog een pre-master voor bedrijfskunde)

Ik ben dus zojuist aan mijn 5e jaar studeren begonnen. Hiervan waren er 2 rechten en 2 communicatiewetenschap (wat ik nu af maak en waarvan ik mijn 3e jaar nu doe). Ik heb zelf ook geen stufi meer, maar leen maximaal. Ik moet nu dus nog zo'n 2,5 jaar studeren. Na mijn 5e jaar nog 2.

Ik had nooit rechten moeten doen, maarja achteraf praten is altijd makkelijk. En een stomme keuze achteraf. Als ik dit had geweten had ik rechten afgemaakt en was ik nu klaar geweest.

Hoe zit het dan precies met mijn boetes en collegelden? En gebeurt er ook wat aan de mogelijkheid tot lenen? Of blijft de mogelijkheid nog bestaan om te lenen na je prestatiebeurs? (anders heb ik een heel groot probleem)

Alvast bedankt voor de info! :)
After all, tomorrow is another day.
pi_89786990
Zoals het er nu naar uitziet niet, als je een jaar extra krijgt voor de master. Als het goed is haal ik dit jaar mijn BA.

Helaas mag ik wel mijn 2e studie opgeven. 35 ECTs voor het einde. Instellingscollegegeld is voor mij niet op te brengen. Bedankt kabinet! :{
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_89787032
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:26 schreef Ewelina het volgende:
Helaas mag ik wel mijn 2e studie opgeven. 35 ECTs voor het einde. Instellingscollegegeld is voor mij niet op te brengen. Bedankt kabinet! :{
Instellingsgeld hoef je nog lang niet te betalen. Als dat je enige zorg is, dan zou ik toch nog even kijken.

Edit: Ik bedoel natuurlijk dat het niet bij alle universiteiten wordt toegepast. Foutje.

[ Bericht 6% gewijzigd door SH. op 10-12-2010 23:35:54 ]
pi_89787104
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:27 schreef SH. het volgende:

[..]

Instellingsgeld hoef je nog lang niet te betalen. Als dat je enige zorg is, dan zou ik toch nog even kijken.
In dat geval is ie alsnog niet af te ronden, want dan mag ik volgend jaar wél het verhoogde collegegeld betalen. Aangezien ik een taalminor moet doen, met erg veel aanwezigheidsplicht, kan dat niet omdat ik dan zo'n 28-32 uur per week moet werken om die 3000,- extra te kunnen betalen. Oh ironie :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Ewelina op 10-12-2010 23:40:46 ]
  Moderator vrijdag 10 december 2010 @ 23:50:57 #62
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89788350
Nog niet. Althans - BA > MA is niet extra belast met deze zieke regeling als ik het goed heb.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:00:42 #63
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_89791251
Ik ben (nog) niet de klos, als ik het overzicht bekijk van wat de maatregelen voor mij gaan betekenen. Ik heb een hbo-bachelor gehaald met een vertraging van 6 maanden en ik volg nu een wo-bachelor, dus dit betekent dat ik wel instellingscollegegeld zal moeten betalen. Voor dit jaar rekent de Erasmus Universiteit nog het normale tarief, maar ik hou mijn hart vast voor volgend jaar. Mocht dit echt zo hoog zijn, dan zie ik twee opties. Optie 1 is dat ik mijn spaargeld ga aanspreken. Optie 2 houdt in dat ik ga werken om het geld bij elkaar te krijgen.
pi_89792259
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:24 schreef SH. het volgende:

[..]

Mijn punt was dat cijfer juist geen solide voorspeller is voor later succes. In grote lijnen kun je zeggen dat iemand met een 8 gemiddeld beter zal presteren dan iemand met een 6 gemiddeld, maar daarmee wordt een veel belangrijkere factor buiten beschouwing gelaten: motivatie voor in de praktijk. Juist die factor wordt aangetoond door het uitvoeren van extracurriculaire activiteiten, zoals zitting nemen in U-raad, of - niet mijn favoriet - zitting nemen in het bestuur van een studie- of studentenvereniging. Mochten we dan toch selecteren op cijfer, geef dan net zo goed volle subsidie voor mensen die hun punten halen: ze voldoen immers aan de eisen die de opleiding stelt.
Ten eerste heb ik misschien een iets idealistischer beeld van wat het wo zou moeten zijn. Jij denkt wat pragmatischer over deelnemen aan het bedrijfsleven. Ik snap dat het voor het bedrijfsleven een meevaller is dat je lekker de handen hebt laten wapperen in een :') :') bestuursjaar :') :') . Maar dat hoeft volgens mij niet het doel te zijn van wo, handjes wapperen doe je maar in het beroepsonderwijs. Hoewel ik er niet van houd om een discussie te verwolligen met het woord 'kenniseconomie', vind ik wel dat de kennis van wetenschap de hoofdtaak is bij een universiteit. Voor studenten komt dat neer op het verwerven van vaardigheden en kennis m.b.t. wetenschap. Met alle zekerheid kan ik zeggen dat degenen met de hoogste cijfers daar het beste in zijn.

Ten tweede zouden de universiteit en studentenverenigingen kunnen inspelen op de hoofdtaak wetenschap, door bijvoorbeeld :') :') bestuursfuncties :') :') beter geschikt te maken voor parttimewerk. Als ik lees dat zulke functies een heel jaar opeten, heeft de universiteit daar niets aan en de student ook niet. Door meer functies aan te bieden, geef je meer mensen de mogelijkheid om aan hun grootheidswaan gehoor te geven.

Ten derde gaat het mij er nu juist om dat er boven de eisen wordt gekeken. Studenten moeten geen reden meer hebben om genoegen te nemen met een zes. Dat betekent kort door de bocht dat je 40% dus niet hebt begrepen. Van een prestatiebonus gaat niet alleen een beloningsfunctie, maar ook een motivatiefunctie uit. Zeker als universiteiten meedoen, door matige studenten de deur te wijzen.
quote:
Ze kunnen de opleidingen wel degelijk makkelijker maken. Dit hoeft niet persee via een InHolland-traject, maar men kan ook gewoon de leerstof aanpassen. Dat laatste wordt meestal niet zo zwaar meegenomen in de accreditatie / visitatie van een opleiding, dus of dat nou zo veel problemen zou opleveren...
Ik neem als leek aan dat de overheid ook kan bestraffen als de leerstof wordt versimpeld. Er is vast wel een ambtenaar die de curricula kan beoordelen.
quote:
Overigens, het is een kwalijke zaak als slechte studenten weg worden gestuurd. De echt slechte studenten mogen voor mijn part weg, maar dat wordt nu al gedaan met het BSA. Door het invoeren van latere wegstuurmomenten (bv aan het einde van het tweede jaar) stuur je waarschijnlijk een groot deel studenten weg die alleen een risico vormen maar uiteindelijk gewoon alles op tijd halen. Daarnaast heeft zo'n student in 1 keer 2 jaar studievertraging. Studeren is dan bijna niet meer te doen ivm de hoge kosten van het collegegeld.
Ik denk dan: het is niet voor niets dat die studenten een risico vormen. De universiteit moet een reden hebben om aan te nemen dat ze een risico vormen. Als de student dat zelf niet doorheeft, houdt deze zichzelf voor de gek. Moet je het de universiteit dan kwalijk nemen dat ze de student met zijn neus op de feiten drukt?
pi_89792456
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben (nog) niet de klos, als ik het overzicht bekijk van wat de maatregelen voor mij gaan betekenen. Ik heb een hbo-bachelor gehaald met een vertraging van 6 maanden en ik volg nu een wo-bachelor, dus dit betekent dat ik wel instellingscollegegeld zal moeten betalen. Voor dit jaar rekent de Erasmus Universiteit nog het normale tarief, maar ik hou mijn hart vast voor volgend jaar. Mocht dit echt zo hoog zijn, dan zie ik twee opties. Optie 1 is dat ik mijn spaargeld ga aanspreken. Optie 2 houdt in dat ik ga werken om het geld bij elkaar te krijgen.
Hier ongeveer hetzelfde.

Hbo-bachelor afgerond (zonder vertraging) en doe nu wo-bachelor aan de UvA. Ook zij hebben voor het huidige collegejaar het normale tarief gehanteerd, maar daar zal volgend jaar wel verandering in komen. Denk dat ik m'n ouders maar lief moet aankijken. :{
pi_89795318
Ik heb in 2008 een HBO-bachelor gehaald, met één jaar vertraging vanwege ziekte (mijn verzoek destijds voor een extra jaar studiefinanciering werd gegrond verklaard.) Ik ben afgelopen september een master begonnen in het buitenland en zoals het er nu uit ziet, studeer ik in 2012 af. Ben ik ook de klos?
  zaterdag 11 december 2010 @ 10:02:21 #67
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89795329
Nee, want je zit in het buitenland?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 11 december 2010 @ 10:26:04 #68
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89795595
En blijkbaar komt er ook een extra jaar tegen normaal tarief bij voor een master.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22756
pi_89795624
Welke wet heb je overtreden dat je zo'n hoge boete moet betalen? Je kunt beter tasjes gaan roven op een scooter, dan hoef je nooit 3000 euro te betalen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 11:52:41 #70
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89797296
quote:

Moet het wel een goede selectie zijn. Op talent. En niet op risico, zoals op de arbeidsmarkt al vaak het geval is.

Ik zie het nog zo een kant op gaan dat bijvoorbeeld mensen met een geschiedenis van problemen thuis, met een chronische ziekte, en zittenblijvers opvallend vaak te horen krijgen dat ze 'niet passend' zijn bevonden.

En dat instellingen de voorkeur geven aan een brave middelmatige types, die altijd met 6 jes en 7 tjes zijn overgegaan.

Superslimme jongens die wel eens tegen het systeem hebben aangeschopt, (omdat ze de zwakke plekken al vroeg door hebben) hebben dan het nakijken..Dat moeten we niet willen.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 12:00:06 #71
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89797484
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 10:28 schreef DrDentz het volgende:
Welke wet heb je overtreden dat je zo'n hoge boete moet betalen? Je kunt beter tasjes gaan roven op een scooter, dan hoef je nooit 3000 euro te betalen.
De 'goed je best doen' en 'nominaal studeren' gedragsnorm? Of zo?
  zaterdag 11 december 2010 @ 12:05:28 #72
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89797608
quote:
Ha! Lekker de maximum snelheid terugschroeven naar 120, en dan lekker iedereen retroactief een boete geven. })
pi_89797726
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:00 schreef Renesite het volgende:

[..]

De 'goed je best doen' en 'nominaal studeren' gedragsnorm? Of zo?
Op grond waarvan zou de overheid überhaupt mogen eisen dat een student nominaal studeert?
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:24:32 #74
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89800244
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Op grond waarvan zou de overheid überhaupt mogen eisen dat een student nominaal studeert?
Vergrijzing en het mogelijk maken van de 'kennis economie' in de eerste 4 jaar? Immers: er wordt tenminste geinvesteerd in de jeugd de eerste jaren - maak het dan ook af. Ik denk dat alleen het collegegeld niet kostendekkend is voor het in de lucht houden van de universiteiten en de hogescholen.
pi_89800287
Ook met 2 jaar extra ben ik de lul :') ;(

Mijn verloop:

2004 - 2005 (jaar 1): 'maar gaan studeren omdat het zo hoorde', compleet mislukt, was er helemaal nog niet toe om te studeren.. Ben halverwege het jaar (april) gestopt en begonnen met full-time werken.
april 2005 - september 2007: fulltime werken
september 2007 - juli 2009 (jaar 2 en 3): Informatiekunde gestudeerd aan de RU. Geweldig leuke studie, alleen veel te zwaar voor me. Moeilijke beslissing geweest om weer te gaan studeren, en dan nu weer de moeilijke beslissing om mijn zwakte te erkennen en te stoppen.

Nagedacht: wat nu? Weer een studie proberen? Wat als 't weer faalt? Kost aardig wat (kreeg nog maar 1 jaar stufi natuurlijk) na mijn eerste jaar dan en nou ja, wat dan?
Uiteindelijk besloten de gok te wagen: bestuursjaar gedaan voor Informatiekunde (stond al op de planning en zou me 9 bestuursmaanden (= 9 maanden stufi) opleveren) én propedeuse gestart van Engelse Taal en Cultuur (ook RU). Jaar lang keihard gebikkeld en het resultaat mag er zijn:

bestuursjaar goed afgerond
propedeuse met een 7 gemiddeld gehaald

Dus dan zitten we op

2009 - 2012 (jaar 4, 5 en 6): (Bachelor) Engelse Taal en Cultuur

waarvan ik dus van het laatste jaar de boete mag betalen en dan heb ik dus alleen m'n Bachelor nog maar.. Master wil ik in de UK doen, áls dat nog haalbaar is.

Ik heb erg afgewogen beslissingen gemaakt, gekeken naar mijn financiële plaatje en besloten dat het mogelijk was als ik er hard naast zou gaan werken, wat ik nu dus ook nog doe: 16 contacturen, minimaal 20 uur zelfstudie in de week én 24 uur werken (tijdens kantoortijden). Zwaar, maar het lukt net :) En net als ik dan denk dat 't allemaal niet voor niets is geweest komt dit er nog 's bij.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat er iets gedaan mag worden aan 'de luie student', maar helaas vallen 'de luie studenten' meer op dan de mensen met een heel ander verhaal/ een heel andere reden. Ik durf mezelf een ijverige en ambitieuze student te noemen, die helaas wat verkeerde keuzes heeft gemaakt, maar nu alsnog wordt gestraft terwijl ik eindelijk de juiste keuze heb kunnen maken..

Ach.. we zien wel waar 't heen gaat. Ik ben bereid er keihard voor te werken (ook naast m'n studie dus), maar of dat mijn gemiddelde ten goede komt... 24 uur werken naast je studie is zwaar kan ik je vertellen. Maargoed, heb er veel voor over mijn doel te bereiken.

Overigens ben ik er ook 'zo een' die gelooft dat een wetenschappelijke studie niet louter uit studeren bestaat, maar vindt dat overige activiteiten (bestuur, buitenland, stages, orienteren, etc.) er ook bij horen..

[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 11-12-2010 13:39:49 ]
Ja doei.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:26:02 #76
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89800303
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:24 schreef Renesite het volgende:

[..]

Vergrijzing en het mogelijk maken van de 'kennis economie' in de eerste 4 jaar? Immers: er wordt tenminste geinvesteerd in de jeugd de eerste jaren - maak het dan ook af. Ik denk dat alleen het collegegeld niet kostendekkend is voor het in de lucht houden van de universiteiten en de hogescholen.
Maar langstudeerders kosten dus vrijwel niks meer. Ze gebruiken amper tot geen middelen van de universiteit omdat ze weinig college volgen.

En kom op, je kan niet over een kenniseconomie spreken als je eist dat mensen zo snel mogelijk afstuderen omdat je ze anders gaat beboete.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:26:44 #77
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_89800325
quote:
Inderdaad. :D

Lekker mensen de informele markt in forceren omdat hun kansen op de formele arbeidsmarkt getorpedeerd zijn.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:27:34 #78
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89800360
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ach.. we zien wel waar 't heen gaat. Ik ben bereid er keihard voor te werken (ook naast m'n studie dus), maar of dat mijn gemiddelde ten goede komt... 24 uur werken naast je studie is zwaar kan ik je vertellen. Maargoed, heb er veel voor over mijn doel te bereiken.
Ik werk nu 24 uur naast mijn studie, maar dat levert echt niet genoeg op om 5000 euro per jaar collegegeld op te kunnen hoesten. Nouja, als ik ongeveer 4,5 maand salaris overmaak wel, maar dan kan ik geen huur betalen. :')
pi_89800398
Ik snap er echt geen bal meer van :( Kan iemand het even voor me ophelderen? Ik behaal als het goed is in juli 2011 mijn bachelor en ga dan in september naar mijn 1 jarige master. Moet ik nu extra college geld betalen, nee toch?
Dat zou jij wel willen weten.
pi_89800437
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik werk nu 24 uur naast mijn studie, maar dat levert echt niet genoeg op om 5000 euro per jaar collegegeld op te kunnen hoesten. Nouja, als ik ongeveer 4,5 maand salaris overmaak wel, maar dan kan ik geen huur betalen. :')
Ik heb 't geluk van een érg goed betalende baan op 't moment (netto zo'n 1400 euro per maand), maar zelfs mèt die baan is 't nog huilen zal ik vanaf het moment dat duidelijk wordt of 't ingevoerd gaat worden (als het een ja is dus) extra moeten bij gaan lenen om zo de boel te kunnen financieren :')
Ja doei.
pi_89800520
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:28 schreef Roguee het volgende:
Ik snap er echt geen bal meer van :( Kan iemand het even voor me ophelderen? Ik behaal als het goed is in juli 2011 mijn bachelor en ga dan in september naar mijn 1 jarige master. Moet ik nu extra college geld betalen, nee toch?
ligt aan je situatie. Loop je nominaal of niet?
Ja doei.
pi_89800554
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik zou het nét trekken, maar ik heb ook het geluk van een erg goed betalende baan. Werk meestal 24 uur p/w, maar ook wel 28 uur en soms ook 32. Maar als ik meer moet gaan werken (lenen gaat niet meer) dan gaat die studie ook niet sneller :')
pi_89800588
Woningcorporatie-boks!
Ja doei.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:33:45 #84
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89800592
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:26 schreef Frith het volgende:

[..]

Inderdaad. :D

Lekker mensen de informele markt in forceren omdat hun kansen op de formele arbeidsmarkt getorpedeerd zijn.
Voor jouw 10 anderen wordt voor jou 11 anderen. Lekker veel keuze aan goedkope arbeiders. Handig toch?
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:34:03 #85
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_89800607
wacht even, ik zie iedereen schrijven alsof er vanaf het allereerste studiejaar wordt bedoeld, maar zoals ik deze maatregel lees gaat het toch echt per opleiding en niet een totaaltraject.

Want dat laatste zou ook betekenen dat je uberhaupt geen foute studie meer mag kiezen en dan kan de overheid net zo goed meteen de stekker uit het hoger onderwijs trekken, want juist die inherente twijfel en gebrek aan vaste kaders om aan vast te houden is systematisch voor de (post-, laat- , whatever) moderne samenleving.

Ik lees het toch echt als jaren per afzonderlijke studie.
pi_89800643
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:34 schreef Frith het volgende:
wacht even, ik zie iedereen schrijven alsof er vanaf het allereerste studiejaar wordt bedoeld, maar zoals ik deze maatregel lees gaat het toch echt per opleiding en niet een totaaltraject.

Want dat laatste zou ook betekenen dat je uberhaupt geen foute studie meer mag kiezen en dan kan de overheid net zo goed meteen de stekker uit het hoger onderwijs trekken, want juist die inherente twijfel en gebrek aan vaste kaders om aan vast te houden is systematisch voor de (post-, laat- , whatever) moderne samenleving.

Ik heb anders begrepen :? Maar als het per huidige studie wordt bekeken (voor de mensen die al studeren), dan zou ik dat erg fijn vinden.
Ja doei.
pi_89800694
quote:

Ik niet. Volgens mij gaat het over de totale studieduur, incl. switch.
pi_89800827
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ligt aan je situatie. Loop je nominaal of niet?
Nee ik zit nu in mijn 4e jaar, maar ben al wel bezig mijn master. Hoop dus in juli mijn bachelor te halen en dan in sept nog een half jaar afstuderen voor mijn master.
Dat zou jij wel willen weten.
pi_89800848
Ik ga op zoek naar een baan en universiteit in België, als ze me zoveel willen laten betalen. Het collegegeld is daar zo laag dat ik dat makkelijk kan betalen van één maandsalaris.
Als het per studie is heb ik nu nog geen uitloop maar wel in een paar jaar.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:41:34 #90
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89800862
quote:

Ja maar dan wel zo dat je 1 ba studie krijgt en een 1 ma studie. Denk ik. En als jij dan anderhalf ba doet, door een wissel dan ben je volgens mij wel het bokje.

Anders zullen ze wisselen juist subsidiëren. Dan is wisselen van een studie die je niet helemaal ligt gratis en wordt 'even doorbijten' (en mogelijk daardoor vertraging oplopen) belast.

Ook kun je dat wisseljaar dan voor het ontdekken van het studentenleven gebruiken, of dan je bestuurtje doen.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:42:47 #91
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89800910
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:26 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar langstudeerders kosten dus vrijwel niks meer. Ze gebruiken amper tot geen middelen van de universiteit omdat ze weinig college volgen.

En kom op, je kan niet over een kenniseconomie spreken als je eist dat mensen zo snel mogelijk afstuderen omdat je ze anders gaat beboete.
Mind the 'wink'.

Ik snap de motivatie van de overheid. En ja: je kost geld als je studeert, meer dan dat je een boete betaald dat enigszins meer de kosten dekt. In de jaren na de 4 jaar stufi die je krijgt wat al niet kostendekkend wás maak je nog wel gebruik van de faciliteiten van de universiteit (ook al maak je er geen gebruik van) Die 1600 euro die je betaald in het 5e en 6e jaar zal betekenen dat de overheid [i]bijvoorbeeld[/b] 3000 euro bij moet betalen omdat jij niet nominaal studeert.
Elke euro die jij betaald aan collegegeld kost de overheid misschien wel 3 euro.

Die eerste 4 jaar stufi + geen boete kost de overheid sowieso al geld. 1600 kan nooit genoeg zijn om een studie te faciliteren. Kosten van rijksgebouwen, kosten van stoelen/tafels, onderhoud, computerapparatuur, vergeet niet de professoren/docenten en het team management eromheen. Ook de koffiejuffrouw en degene die de studentenadministratie doet.

Wanneer er meer mensen langer blijven studeren moet er meer personeel komen want de lokalen raken steeds voller.
pi_89800931
Het is dat ik niet zoveel vertrouwen heb in de kennis van mijn studieadviseur, anders was ik wel even daar langsgelopen maandag om te vragen of hij precies weet hoe 't nu zit.

Vooralsnog lijkt het vooral een groot 'klok-klepel' verhaal te worden.. -O-
Ja doei.
pi_89800975
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:42 schreef Renesite het volgende:

[..]

Mind the 'wink'.

Ik snap de motivatie van de overheid. En ja: je kost geld als je studeert, meer dan dat je een boete betaald dat enigszins meer de kosten dekt. In de jaren na de 4 jaar stufi die je krijgt wat al niet kostendekkend wás maak je nog wel gebruik van de faciliteiten van de universiteit (ook al maak je er geen gebruik van) Die 1600 euro die je betaald in het 5e en 6e jaar zal betekenen dat de overheid [i]bijvoorbeeld[/b] 3000 euro bij moet betalen omdat jij niet nominaal studeert.
Elke euro die jij betaald aan collegegeld kost de overheid misschien wel 3 euro.

Die eerste 4 jaar stufi + geen boete kost de overheid sowieso al geld. 1600 kan nooit genoeg zijn om een studie te faciliteren. Kosten van rijksgebouwen, kosten van stoelen/tafels, onderhoud, computerapparatuur, vergeet niet de professoren/docenten en het team management eromheen. Ook de koffiejuffrouw en degene die de studentenadministratie doet.

Wanneer er meer mensen langer blijven studeren moet er meer personeel komen want de lokalen raken steeds voller.
Maar in principe spreidt een langstudeerder z'n studie toch alleen maar uit in de tijd en maakt netto toch nauwelijks meer gebruik van de diensten die de universiteit aanbiedt? En betaalt ondanks dat al wel 1700 euro per jaar uitloop extra.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:45:15 #94
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89800988
Neemt niet weg dat ik vind dat het in moet gaan vanaf dit jaar :o ! Dan had je in het eerste jaar misschien de studiewegen al anders gefaciliteerd :o !
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:46:29 #95
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89801039
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar in principe spreidt een langstudeerder z'n studie toch alleen maar uit in de tijd en maakt netto toch nauwelijks meer gebruik van de diensten die de universiteit aanbiedt? En betaalt ondanks dat al wel 1700 euro per jaar uitloop extra.
Klopt. Maar ga jij niet naar een college dan staat daar wel iemand klaar.
Ga jij niet naar de kantine dan staat daar wél een vrouw die voor een X aantal studenten is ingehuurd.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:47:16 #96
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89801070
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:46 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ga jij niet naar de kantine dan staat daar wél een vrouw die voor een X aantal studenten is ingehuurd.
Die persoon is sowieso al betaald, dus het maakt niet uit of er nou 15 of 16 mensen zitten.
pi_89801074
ik had wrsch mijn studieplannen geasfalteerd als ik dit had geweten.. maar nu ben ik te vastberaden om dat waar ik goed in ben af te ronden in plaats van me 'weg te laten schoppen' :{w

dus ik ga maar 's aan de studie! Fijne zaterdag allen! :P
Ja doei.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:48:33 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89801118
Ik ben al aan het kijken naar hetgeen nodig is om naar Belgie te verhuizen en daar mijn studie af te maken. Blijf ik natuurlijk ook wel meteen daar wonen en belasting betalen. ^O^
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:48:45 #99
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89801124
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Die persoon is sowieso al betaald, dus het maakt niet uit of er nou 15 of 16 mensen zitten.
Klopt. Maar hij kost per hoofd van de studenten dan wel meer natuurlijk. Ik bedoel: als jij een spreker bent kost je waarschijnlijk minder voor 10 studenten dan een zaal vol van 400. Okee, de professoren niet, maar de gastsprekers en anderen wel. Ik noem maar wat. Al met al kost je natuurlijk altijd meer dan die 1700 euro.
pi_89801143
Het enige dat ik echt raar vind is dat het al vanaf sep 2011 ingaat. Dat is opeens de regels veranderen terwijl de wedstrijd nog bezig is zeg maar. Als ik dit van te voren had geweten was ik waarschijnlijk nooit begonnen aan een opleiding, maar gewoon ergens in een fabriek aan de slag gegaan.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:52:08 #101
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89801256
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:48 schreef Renesite het volgende:

[..]

Klopt. Maar hij kost per hoofd van de studenten dan wel meer natuurlijk. Ik bedoel: als jij een spreker bent kost je waarschijnlijk minder voor 10 studenten dan een zaal vol van 400. Okee, de professoren niet, maar de gastsprekers en anderen wel. Ik noem maar wat. Al met al kost je natuurlijk altijd meer dan die 1700 euro.
Dus eigenlijjk zijn langstudeerders alleen maar goed, want die zorgen voor meer mensen en dus lagere kosten.
pi_89801307
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:46 schreef Renesite het volgende:

[..]

Die X aantal studenten zijn er toch ook? Die ene langstudeerder die niet dit jaar maar volgend jaar dat vak volgt of dat broodje koopt, wordt wel gecompenseerd door die andere langstudeerder die niet vorig jaar maar dit jaar dat vak volgt en dat broodje koopt.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:56:24 #103
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89801416
Ik betwijfel nog het een en ander. Ik wil eigenlijk nog een master doen na mijn HBO van 1,5 jaar nominaal. ik zou daar praktisch gezien 2,5 jaar over mogen doen. Het is het reguliere tarief
1700 euro eerste jaar
850 tweede halve jaar - als ik het nominaal haal
(boeken buiten beschouwing)
-------
2550 euro

Maar ga ik er langer over doen:
1700 eerste jaar
1700 tweede jaar
850 (+1500?) derde halve jaar
----------
5750 euro

Kakwetgeving.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:57:12 #104
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89801443
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:48 schreef Renesite het volgende:

[..]

Gastsprekers op de universiteit komen gratis. Althans, elke gastspreker die ik ben tegengekomen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 13:57:30 #105
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89801451
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:52 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dus eigenlijjk zijn langstudeerders alleen maar goed, want die zorgen voor meer mensen en dus lagere kosten.
Nou, die zorgen in principe voor arbeidsplaatsen - maar deze plaatsen worden niet aangekleed. Zeg nou zelf: als ALLE studenten nou eens een hele dag van 9 tot 16 studeren tegelijk op de plek waar ze horen dan puilt de hele universiteit uit :') !
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Gastsprekers op de universiteit komen gratis. Althans, elke gastspreker die ik ben tegengekomen.
Bij mij niet altijd.

Goed, ander voorbeeld: mijn hogeschool huurt lokalen in het gebouw. Ze hebben het gebouw niet in eigen beheer. Wordt er een college gegeven maar de studenten komen niet dan is dat lokaal wel mooi gehuurd voor niks en staat een docent er een uur voor niks. Maar de kosten zijn er wel. Gebeurt het vaker dan is die docent voor niks aangenomen.
pi_89801729
Het heeft ook met geldstromen te maken. De universiteit krijgt een X-bedrag voor elke student die ingeschreven staat, ongeacht de hoeveelheid vakken die de student volgt. Het gaat dus alleen om de inschrijving voor een studie. Als je nooit aanwezig bent krijgt de universiteit dat geld toch van de overheid. Vandaar dat langstudeerders gewoon even veel kosten als eerstejaars.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 14:08:18 #107
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89801794
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:06 schreef question82 het volgende:
Het heeft ook met geldstromen te maken. De universiteit krijgt een X-bedrag voor elke student die ingeschreven staat, ongeacht de hoeveelheid vakken die de student volgt. Het gaat dus alleen om de inschrijving voor een studie. Als je nooit aanwezig bent krijgt de universiteit dat geld toch van de overheid. Vandaar dat langstudeerders gewoon even veel kosten als eerstejaars.
ja, maar voor elk jaar dat een langstudeerder langer studeert dan nominaal krijgt een universiteit meer of minder? Indien evenveel: voor die langstudeerder moet een universiteit voor hetzelfde bedrag dus meer faciliteren.
pi_89801978
Naar mijn weten vooralsnog even veel.

Maar waarom zou de universiteit meer moeten faciliteren aan langstudeerders?
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 14:15:15 #109
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89802005
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:14 schreef question82 het volgende:
Naar mijn weten vooralsnog even veel.

Maar waarom zou de universiteit meer moeten faciliteren aan langstudeerders?
Alles wordt toch gebaseerd op hoeveelheid studenten. FTEs en alles.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 11-12-2010 14:25:53 ]
pi_89802148
Je zou ook naar een meer 'Amerikaans model' kunnen gaan opbouwen qua niveau. Zodat sommige universiteiten alleen de genieën (en rijken) herbergen, en anderen juist de lage regionen.
Dat zou misschien kunnen door de gemiddelde kosten die een student zou moeten betalen te berekenen (zonder subsidies nog). De beste 25% studenten (je kunt beoordelen op cijfers, maar misschien zou je ook kunnen gaan beoordelen op buitenschoolse activiteiten, al is dat wel moeilijker in Nederland) hoeven niets te betalen, de middelste 50% moet een kwart betalen en de laagste 25% moet de helft betalen. De rest wordt aangevuld met subsidies.
Zo zul je universiteiten krijgen die alleen de allerbeste of rijkere studenten aantrekken en universiteiten die de minder presterende studenten aantrekken (al is een 5,5 op VWO nog steeds het minimum, zodat je niet zulke slechte universiteiten zult krijgen als in bijv. de VS). Daardoor kun je het onderwijs beter afstellen op het niveau van de studenten en moedig je leerlingen op het middelbaar onderwijs aan om zo goed mogelijk te presteren. Immers, dan kun je naar de beste universiteit en/of hoef je niets te betalen.

note: dit is slechts een voorbeeld, percentages kunnen veranderen
note2: met een kwart betalen bedoel ik dat elke student in de middelste 50% een kwart van de gemiddelde kosten per student moet betalen
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:26:50 #111
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_89802348
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Voor jouw 10 anderen wordt voor jou 11 anderen. Lekker veel keuze aan goedkope arbeiders. Handig toch?
Ik begrijp die eerste zin niet. :@

Je bedoeld dat mensen in lager betaalde arbeidssferen terecht komen en daarmee het aantal goedkope arbeiders omhoog zouden krikken?

Want de these dat het aantal mensen het inkomen bepaald, klopt volgens mij überhaupt niet. Het heeft immers geen zin om te gaan werken als je daarmee niet kunt voorzien in de noodzakelijke kosten van je bestaan. En dan bedoel ik het echte minimum, niet het luxe-minimum van de consumptiemaatschappij.

In de praktijk zoeken mensen vanzelf wel een bron van inkomsten die hen afdoende voorziet in hun bestaan, maar dat is dan een afweging tussen formeel (legaal, wit werken, etc) of informeel (illegaal, zwart werken, criminaliteit)

Al zullen de meeste mensen in het hoger onderwijs wel pienter genoeg zijn om ergens anders aan de slag te kunnen, maar daar klopt in de praktijk ook weer geen reet van, want 'soort zoekt soort' en niemand zit te wachten op een smartass. Wat je automatisch wordt als je onder je niveau werkt.

Het blijft natuurlijk ook een bizar idee om als eerste op onderwijs te gaan bezuinigen als je een volstrekt absurde situatie hebt op de woningmarkt, die tevens ook de primaire reden is waarom mensen überhaupt vasthouden aan het idee dat ze een hoge opleiding nodig hebben. Als die twee zaken tegelijkertijd zouden worden verandert, dan zou ik de verandering niet zo kwalijk vinden. Ik begrijp de rationaliteit achter het drukken van kosten met een mate van efficiëntie wel, maar het gebrek aan doordenken naar andere effecten is waar het altijd verkeerd gaat in beleidsplannen.Al was het maar omdat dit natuurlijk de manier is waarop het ministerie van OCW invulling geeft aan de missie vanuit het kabinet en zich dus niet hoeft te interesseren voor de effecten op sociale zaken, woningmarkt, integratie (yeah, I went there) enzovoorts.

En het gegeven dat we in een economische crisis zitten en dat er toevallig donderdag een berichtje in de Pers stond dat het opleidingsniveau van mensen tussen de 26 en 40 nu lager is dan die van hun voorgangers. Waarbij je moet bedenken (wat de Pers nalaat) dat dit overlapt met de periode 1985-1970, waarin die gehele periode als een zware economische recessie met hoge werkloosheid te boek staat. Ik zou denken dat er dan iets qua ideeën en economische mogelijkheden is overgeheveld op deze generatie door de situatie waarin zij, maar vooral hun ouders, zich mee geconfronteerd zagen.

Waarmee ik bedoel dat de huidige plannen weliswaar de kosten drukken en daarmee legitiem te noemen zijn, maar dat de overheid ook rekening moet houden met het gegeven dat dit in combinatie met de recessie (en mogelijke "double dip" ) een daling in opleidingsniveau gaat geven bovenop de daling die je vanuit de recessie zelf al mag verwachten (aangenomen dat mijn mini-theorie hier daadwerkelijk houdbaar zou zijn). Wat weer effect heeft op andere indicatoren waar de overheid beleid op baseert.
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:28:31 #112
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89802393
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:26 schreef Frith het volgende:

[..]

Ik begrijp die eerste zin niet. :@

Je bedoeld dat mensen in lager betaalde arbeidssferen terecht komen en daarmee het aantal goedkope arbeiders omhoog zouden krikken?

Nee, ik was sarcastisch..

Leuke verhandeling trouwens.
pi_89802505
Leg vanaf het begin van je studie elke maand 84 euro [10uur werken per maand?] opzij, en je kunt een jaar langer over je studie doen. Of werk een jaar voordat je gaat studeren [moet je toch ook wel minimaal 10.000 euro kunnen opbrengen].

Wat zijn hedendaagse studenten toch ontzettend verwend!
pi_89802582
:')! gelukkig is de rest gratis O+
Ja doei.
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:36:30 #115
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89802584
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:33 schreef Dolichologofobie het volgende:
Leg vanaf het begin van je studie elke maand 84 euro [10uur werken per maand?] opzij, en je kunt een jaar langer over je studie doen. Of werk een jaar voordat je gaat studeren [moet je toch ook wel minimaal 10.000 euro kunnen opbrengen].

Mij zul je niet horen over dure studies als ik de opbrengsten van zo'n studie voor een groot deel zelf mag houden. Maar dat is weer niet zo met ons progressief belastingstelsel.

Jij, als student mag de overheid niks kosten, maar als hogeropgeleide mag de overheid jou wel wat kosten.

Wat is de overheid toch ontzettend verwend!
pi_89802787
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

ja, maar voor elk jaar dat een langstudeerder langer studeert dan nominaal krijgt een universiteit meer of minder? Indien evenveel: voor die langstudeerder moet een universiteit voor hetzelfde bedrag dus meer faciliteren.
Als een student een bepaald aantal jaren gestudeerd heeft, krijgt de universiteit geen cent meer. Daarom zitten universiteiten ook niet bepaald te wachten op studenten die van een andere studie overgeswitcht komen.

Maar voor het normale geval van meer dan een jaar uitloop geldt dus in principe, dat een universiteit voor evenveel geld (namelijk het budget van een nominale of N+1 student) evenveel moet faciliteren (namelijk vakken ter waarde van X studiepunten).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2010 14:44:00 ]
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:47:18 #117
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89802902
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:33 schreef Dolichologofobie het volgende:

Leuk, ga je dat even tegen zeven-jaar-terug-mij vertellen?
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 14:57:18 #118
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89803236
quote:

84 euro per maand is nog steeds 1000 euro per jaar :{ !!
  zaterdag 11 december 2010 @ 15:13:19 #119
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_89803725
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Inderdaad. Aan achteraf redeneringen (die ook nog eens als functie hebben om schaamte teweeg te brengen en daarmee mensen alleen maar nog verder in de put trappen) hebben we het over het algemeen niet zoveel.
pi_89803849
Ik ga volgend jaar net over de 7 jaar heen. Ben naar verwachting in oktober 2011 klaar, met iets meer dan 2 jaar vertraging. Ik mag me dus ook hier melden. Volgende week een gesprek met afstudeerbegeleider om te kijken of ik toch niet een maand eerder kan afstuderen om niet die ¤3000 te betalen. Wordt waarschijnlijk 7 dagen per week afstuderen, kerstvakantie had ik al geschrapt.
pi_89803858
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat. Aan achteraf geredeneer hebben we nu niet zoveel. Je had er ook niet op kunnen anticiperen omdat je toen niet wist wat je nu wel weet.
pi_89803921
quote:
Ik vind het zelf ook belachelijk dat men het ook voor de huidige studenten laat tellen, maar voor de 'nieuwskomers' vind ik de regeling niet meer dan normaal.
pi_89805000
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:17 schreef twaalf het volgende:

Een loting is inderdaad absurd. Universiteiten kunnen echter niet gemakkelijk bepalen wie ze het beste kunnen uitkiezen.
Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:12:52 #124
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89805285
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:01 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.
Welke kenniseconomie?
pi_89805308
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:47 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ten eerste heb ik misschien een iets idealistischer beeld van wat het wo zou moeten zijn. Jij denkt wat pragmatischer over deelnemen aan het bedrijfsleven. (...)
Eigenlijk wordt het nu een conflict van meningen. Ik vind dat extra activiteiten beloond moeten worden, niet afgestraft, jij vindt dat het een extra activiteit is en dat de aandacht moet blijven bij de kern van onderwijs. Fair enough.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:47 schreef twaalf het volgende:
Ik neem als leek aan dat de overheid ook kan bestraffen als de leerstof wordt versimpeld. Er is vast wel een ambtenaar die de curricula kan beoordelen.

[..]

Ik denk dan: het is niet voor niets dat die studenten een risico vormen. De universiteit moet een reden hebben om aan te nemen dat ze een risico vormen. Als de student dat zelf niet doorheeft, houdt deze zichzelf voor de gek. Moet je het de universiteit dan kwalijk nemen dat ze de student met zijn neus op de feiten drukt?
Voor zover ik weet komt er gewoon een visitatie, waarbij ze kijken naar de opleiding in het geheel. Heel specifiek op de inhoud gaan ze niet in, tenzij er gigantische aanpassingen worden gedaan (en dat is niet nodig om de opleiding makkelijker te maken). Misschien dat er goed naar wordt gekeken als veel studenten gaan klagen, maar wie gaat nou echt klagen dat de opleiding te makkelijk is? Het gros zal er alleen maar blij mee zijn (helaas).

En ik ben bang dat ze studenten te snel als risicostudenten gaan zien. Maargoed, misschien vergis ik me daarin, dat zullen we vanzelf merken.
pi_89805374
Vast heel dom maar ik snap het nog steeds niet helemaal :')

Dit is het 5e jaar dat ik studeer (gewoon mijn eerste studie) en ik ga dit jaar mij bachelor afronden. Heb de twee jaar uitloop dus al verbruikt, maar als ik mijn master in 1 jaar haal is er niks aan de hand, begrijp ik. Maar volgens dat schema van de nos (http://headlines.nos.nl/d(...)8b3a09fe0d5d1253.pdf) zou ik dus ook nog gewoon 2 jaar over mijn 1-jarige master mogen doen? Dat klopt toch niet? :?
pi_89808958
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:46 schreef Thormodo het volgende:

Het instellingscollegetarief voor een tweede opleiding is ook gaan gelden voor mensen die al in de studie zaten. Het is dat universiteiten overgangsregelingen introduceerden...
pi_89809342
Volgend jaar mag ik ook fijn de 3000 euro boete betalen. Ik sta bijna summa cum laude.
Walgelijke regeling.
pi_89809366
-n ;)
Ja doei.
pi_89809384
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:36 schreef motorbloempje het volgende:
-n ;)
:D :@
pi_89822820
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:01 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Er is veel mankracht nodig om elke kandidaat-student te beoordelen, er vanuit gaande dat elke kandidaat serieus wordt beoordeeld. Een systeem zoals in het bedrijfsleven in niet haalbaar voor een instelling dat grotendeels leeft van overheidssteun. Het is nog maar de vraag waar deze beoordelers vandaan moeten komen, aangezien er een piek is in aanmeldingen in de zomermaanden. In het bedrijfsleven is de instroom verspreidt en hebben beoordelers bredere hrm taken.
pi_89826055
Op de Website van de Radboud Universiteit:
quote:
Bezuinigingen en de gevolgen voor studenten

Zoals je weet is er sinds twee maand een nieuwe regering, met een nieuw regeerakkoord en een heleboel nieuwe plannen. Dat van die plannen een hoop gaat over bezuinigingen klinkt je ook vast niet onbekend in de oren. Maar wat betekenen die plannen nu voor ons? Hieronder zetten we zeer beknopt uiteen wat deze voorstellen uit het regeerakkoord nu daadwerkelijk in de praktijk voor de studenten inhouden.

Heel in het kort komt het hier op neer:

* Vanaf 2012/2013 vervalt de studiefinanciering in de master. Er komt dan een sociaal leenstelsel voor in de plaats. Dit geldt dus al voor studenten die in 2009 aan hun Bachelor zijn begonnen.
* Eveneens vanaf 2012/2013 moeten studenten die meer dan één jaar langer over hun studie doen ¤ 3.000,- extra collegegeld betalen, en moeten daarnaast hun ov-kaart inleveren. Uitzonderingen op deze maatregel zijn momenteel nog onzeker.
* In het regeerakkoord wordt eveneens gesproken over een investering in het onderwijs van circa 300 miljoen. Deze kosten worden vooral gedekt door de drie bovenstaande bezuinigingen. Waaraan het geldt precies wordt uitgegeven is nog niet bekend.

Voor de duidelijkheid: Bovenstaande maatregelen gaan niet alleen gelden voor aankomende studenten, maar ook voor iedereen die op dit moment al studeert.
Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?
Ja doei.
  zondag 12 december 2010 @ 10:23:01 #133
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_89826102
Check ;(
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 12 december 2010 @ 10:33:25 #134
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_89826264
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:19 schreef motorbloempje het volgende:
Op de Website van de Radboud Universiteit:

[..]

Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?
Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?
  zondag 12 december 2010 @ 10:33:50 #135
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89826271
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:33 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?
Een master is onzinnig volgens de overheid, dus die mag je lekker helemaal zelf bekostigen.
pi_89826687
Ik net wel of net niet. Heb het eerste jaar HBO gedaan (propedeuse gehaald), een jaar extra studiefinanciering gekregen door medische omstandigheden (stond nog steeds ingeschreven bij de Fontys) en ben vervolgens aan een universiteit gaan studeren. Nu doe ik al sowieso een jaartje langer over die bachelor en doe ik hierna ook nog een master (van één of twee jaar). Dat betekent dat ik volgens mij vanaf nu alles perfect moet halen om net op het nippertje de dans te ontspringen. Of dat ik gewoon ouderwets genaaid ben.

Ook mag ik dan gaan verhuizen naar de stad van m'n universiteit (woon nu elders op kamers) omdat ik m'n OV-studenten(chip)kaart zou moeten inleveren. Plus even 3000,- euro ophoesten aan boete. Erg leuk. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 11:06:21 ]
pi_89826862
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:23 schreef eleusis het volgende:
Een verhoging van het collegegeld had ik niet erg gevonden als het daadwerkelijk naar de universiteiten zou gaan. Dit gaat gewoon rechtstreeks de schatkist in zodat waardeloze figuren als Rutte en Verhagen zelf hun villasubsidie kunnen behouden.
Dat is ook nog wel het smerige inderdaad. :') Plus dat natuurlijk elke student nu als een gek gaat afstuderen zodat ze lekker snel belasting gaan betalen (die meneer Rutte zogenaamd wil verlagen) en de staatskas extra hard kunnen spekken.

De VVD is het predikaat 'liberaal' allang niet meer waardig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 11:17:29 ]
  zondag 12 december 2010 @ 11:42:26 #139
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_89827424
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

dus wel (en dan nog, dan ben je nog altijd goedkoper uit)
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 12 december 2010 @ 12:06:55 #140
123170 alors
zlata1234
pi_89828127
Ik heb geen idee :') Ik loop keurig nominaal, maar ik heb hiervoor een jaar HBO gedaan en daarna een jaar vavo. Als het meezit studeer ik gewoon nominaal af voor mijn bachelor. Ik wil nog een master gaan doen, misschien wel een 2 jarige, maar als ik daarvoor dan 6000 euro extra moet betalen, dan denk ik er nog wel een keer over na :')
know'm sayin?
word? word.
pi_89830017
quote:

[..]

Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen. :')
pi_89830278
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:06 schreef Justinn het volgende:

[..]

Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen. :')
Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro. :{
pi_89831016
Wat ik tot dusver heb begrepen (of juist niet:) m.b.t. universitaire studies:
- Je mag 1 jaar langer over je bachelor doen, en 1 jaar langer over je master? Correct?

Nou heb ik vorig jaar een andere studie gevolgd (op een andere universiteit), moet ik nu m'n bachelor in 1 'keer'(3 jaar) halen? Of heb ik nog 2 jaar over: 1 jaar bachelor en 1 jaar master?
Failure is success if we learn from it.
pi_89863221
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:13 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro. :{
Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.

Wel is het tegenwoordig verdomd moeilijk de beste keuze te maken voor studie gezien het enorme aanbod.
  maandag 13 december 2010 @ 08:26:46 #145
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89863320
Echte bazen zijn al 2 jaar klaar en rijden nu met een dikke A6 over de A2 naar hun baan met een dikke kerstbonus in het vooruitzicht.

helaas krijg ik geen kerstbonus ;(
  maandag 13 december 2010 @ 08:59:54 #146
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89863771
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 08:15 schreef Justinn het volgende:

[..]

Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.

Wel is het tegenwoordig verdomd moeilijk de beste keuze te maken voor studie gezien het enorme aanbod.
Ja, wat verwacht de samenleving ook? 16/17-jarigen, die vaak nog volop aan het puberen zijn, moeten een keuze maken die voor hun hele toekomst bepalend is (wat met deze plannen alleen nog maar erger wordt). We achten die mensen niet eens in staat om te kunnen stemmen, maar dit moeten ze wel kunnen?
pi_89868255
Wou dit is echt lekker he..Ik heb 3 jaar geleden gewoon maar een studie gekozen omdat ik niet wist wat ik wou, nu wordt een 2e master niet meer vergoedt en als ik er een jaar langer over doe dan mag ik lekker 3000 euro betalen. Go Nederland, ik ga verhuizen ;')
  maandag 13 december 2010 @ 11:49:49 #148
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_89868293
Ik ben dit jaar klaar, maar mijn master wordt dan een duur verhaal...

Ik vind het wel ironisch dat Van Bijsterveldt zelf niet heeft gestudeerd (of was Verpleegkunde A vroeger ook al studeren?) en dan de portefeuille Onderwijs, weetikwat en Wetenschap krijgt. Wat voegt zij daar als verpleegkundige in godsnaam aan toe?

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Geerd het volgende:
Omdat je misschien bij een studentenvereniging een netwerk opbouwt waar je je hele leven wat aan hebt, waar vervolgens de overheid wat aan heeft? Ik hou helemaal niet van studentenverenigingen, en ik zal vast niet de enige zijn, maar een vriendin van mij die bij LANX zit krijgt echt heel wat meer sociale bagage mee vanuit LANX dan ik. Sociale bagage die je nodig hebt om succesvol te zijn en geld op te leveren voor jezelf en de overheid...

Bovendien kun je een verkeerde keuze maken, een bestuursjaar doen, te slecht zijn voor de universiteit, ziek worden, een chronische ziekte hebben, of anderszins grote vertraging oplopen
  maandag 13 december 2010 @ 11:56:24 #149
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_89868526
Ik vind dit trouwens ook een beetje dom. Waarom zou je het risico nemen dat minder mensen afstuderen omdat het te duur wordt, terwijl een hoogopgeleide veel meer geld opbrengt
  maandag 13 december 2010 @ 12:53:43 #150
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89870219
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 11:56 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vind dit trouwens ook een beetje dom. Waarom zou je het risico nemen dat minder mensen afstuderen omdat het te duur wordt, terwijl een hoogopgeleide veel meer geld opbrengt

Omdat dit kabinet totaal niet met de toekomst bezig is. Het is lekker stemmen trekken met populistische dingen als "luie" studenten pesten en de maximumsnelheid verhogen.
  maandag 13 december 2010 @ 12:57:15 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89870333
http://www.ou.nl/eCache/DEF/2.html

Zou deze uni er ook onder die wet vallen? Anders kun je hier een master doen, weet niet hoe duur collegegeld is. Zit volgens mij ergens tussen boetetarief en normaal collegegeld in.

Hier een topic over de ou.Kosten open universiteit versus reguliere universiteit.

Los proefballonnetje van me, ga nu wat eten.

Edit: Het gaat per module, en die kosten 263 euro. Daar gaan er 14 van in een jaar, dus 3682 euro en dan moet je nog betalen om tentamen te doen.

De Open Universiteit is niet hetzelfde als de Volksuniversiteit, waar je aquarel-cursussen e.d kunt volgen. De OU is een echte universiteit die bachelors, masters en kortere cursussen aanbiedt. Ook HBO opleidingen trouwens.

Een greep uit de masters: Computer Science, Klinische Psychologie, Rechtsgeleerdheid, Milieukunde..

[ Bericht 20% gewijzigd door Rubber_Johnny op 13-12-2010 14:28:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')