Het instellingscollegetarief voor een tweede opleiding is ook gaan gelden voor mensen die al in de studie zaten. Het is dat universiteiten overgangsregelingen introduceerden...quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:46 schreef Thormodo het volgende:
Maar goed het is nog maar de vraag of het juridisch überhaupt mogelijk is om de huidige lichting studenten te beboeten.
Er is veel mankracht nodig om elke kandidaat-student te beoordelen, er vanuit gaande dat elke kandidaat serieus wordt beoordeeld. Een systeem zoals in het bedrijfsleven in niet haalbaar voor een instelling dat grotendeels leeft van overheidssteun. Het is nog maar de vraag waar deze beoordelers vandaan moeten komen, aangezien er een piek is in aanmeldingen in de zomermaanden. In het bedrijfsleven is de instroom verspreidt en hebben beoordelers bredere hrm taken.quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:01 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.
Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?quote:Bezuinigingen en de gevolgen voor studenten
Zoals je weet is er sinds twee maand een nieuwe regering, met een nieuw regeerakkoord en een heleboel nieuwe plannen. Dat van die plannen een hoop gaat over bezuinigingen klinkt je ook vast niet onbekend in de oren. Maar wat betekenen die plannen nu voor ons? Hieronder zetten we zeer beknopt uiteen wat deze voorstellen uit het regeerakkoord nu daadwerkelijk in de praktijk voor de studenten inhouden.
Heel in het kort komt het hier op neer:
* Vanaf 2012/2013 vervalt de studiefinanciering in de master. Er komt dan een sociaal leenstelsel voor in de plaats. Dit geldt dus al voor studenten die in 2009 aan hun Bachelor zijn begonnen.
* Eveneens vanaf 2012/2013 moeten studenten die meer dan één jaar langer over hun studie doen ¤ 3.000,- extra collegegeld betalen, en moeten daarnaast hun ov-kaart inleveren. Uitzonderingen op deze maatregel zijn momenteel nog onzeker.
* In het regeerakkoord wordt eveneens gesproken over een investering in het onderwijs van circa 300 miljoen. Deze kosten worden vooral gedekt door de drie bovenstaande bezuinigingen. Waaraan het geldt precies wordt uitgegeven is nog niet bekend.
Voor de duidelijkheid: Bovenstaande maatregelen gaan niet alleen gelden voor aankomende studenten, maar ook voor iedereen die op dit moment al studeert.
Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?quote:Op zondag 12 december 2010 10:19 schreef motorbloempje het volgende:
Op de Website van de Radboud Universiteit:
[..]
Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?
Een master is onzinnig volgens de overheid, dus die mag je lekker helemaal zelf bekostigen.quote:Op zondag 12 december 2010 10:33 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?
Dat is ook nog wel het smerige inderdaad.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:23 schreef eleusis het volgende:
Een verhoging van het collegegeld had ik niet erg gevonden als het daadwerkelijk naar de universiteiten zou gaan. Dit gaat gewoon rechtstreeks de schatkist in zodat waardeloze figuren als Rutte en Verhagen zelf hun villasubsidie kunnen behouden.
dus wel (en dan nog, dan ben je nog altijd goedkoper uit)quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee. Voor een deeltijdstudie krijg je geen studiefinanciering
Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bestuursjaar een goede reden.![]()
![]()
De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro.quote:Op zondag 12 december 2010 13:06 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen.
Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.quote:Op zondag 12 december 2010 13:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro.
Ja, wat verwacht de samenleving ook? 16/17-jarigen, die vaak nog volop aan het puberen zijn, moeten een keuze maken die voor hun hele toekomst bepalend is (wat met deze plannen alleen nog maar erger wordt). We achten die mensen niet eens in staat om te kunnen stemmen, maar dit moeten ze wel kunnen?quote:Op maandag 13 december 2010 08:15 schreef Justinn het volgende:
[..]
Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.
Wel is het tegenwoordig verdomd moeilijk de beste keuze te maken voor studie gezien het enorme aanbod.
Omdat je misschien bij een studentenvereniging een netwerk opbouwt waar je je hele leven wat aan hebt, waar vervolgens de overheid wat aan heeft? Ik hou helemaal niet van studentenverenigingen, en ik zal vast niet de enige zijn, maar een vriendin van mij die bij LANX zit krijgt echt heel wat meer sociale bagage mee vanuit LANX dan ik. Sociale bagage die je nodig hebt om succesvol te zijn en geld op te leveren voor jezelf en de overheid...quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Geerd het volgende:
Waarom moet je langer over een studie doen dan nodig? Om nog even paar jaar langer te feesten ?
Omdat dit kabinet totaal niet met de toekomst bezig is. Het is lekker stemmen trekken met populistische dingen als "luie" studenten pesten en de maximumsnelheid verhogen.quote:Op maandag 13 december 2010 11:56 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vind dit trouwens ook een beetje dom. Waarom zou je het risico nemen dat minder mensen afstuderen omdat het te duur wordt, terwijl een hoogopgeleide veel meer geld opbrengt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |