Dus eigenlijjk zijn langstudeerders alleen maar goed, want die zorgen voor meer mensen en dus lagere kosten.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
Klopt. Maar hij kost per hoofd van de studenten dan wel meer natuurlijk. Ik bedoel: als jij een spreker bent kost je waarschijnlijk minder voor 10 studenten dan een zaal vol van 400. Okee, de professoren niet, maar de gastsprekers en anderen wel. Ik noem maar wat. Al met al kost je natuurlijk altijd meer dan die 1700 euro.
Die X aantal studenten zijn er toch ook? Die ene langstudeerder die niet dit jaar maar volgend jaar dat vak volgt of dat broodje koopt, wordt wel gecompenseerd door die andere langstudeerder die niet vorig jaar maar dit jaar dat vak volgt en dat broodje koopt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:46 schreef Renesite het volgende:
[..]
Klopt. Maar ga jij niet naar een college dan staat daar wel iemand klaar.
Ga jij niet naar de kantine dan staat daar wél een vrouw die voor een X aantal studenten is ingehuurd.
Gastsprekers op de universiteit komen gratis. Althans, elke gastspreker die ik ben tegengekomen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
Klopt. Maar hij kost per hoofd van de studenten dan wel meer natuurlijk. Ik bedoel: als jij een spreker bent kost je waarschijnlijk minder voor 10 studenten dan een zaal vol van 400. Okee, de professoren niet, maar de gastsprekers en anderen wel. Ik noem maar wat. Al met al kost je natuurlijk altijd meer dan die 1700 euro.
Nou, die zorgen in principe voor arbeidsplaatsen - maar deze plaatsen worden niet aangekleed. Zeg nou zelf: als ALLE studenten nou eens een hele dag van 9 tot 16 studeren tegelijk op de plek waar ze horen dan puilt de hele universiteit uitquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:52 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dus eigenlijjk zijn langstudeerders alleen maar goed, want die zorgen voor meer mensen en dus lagere kosten.
Bij mij niet altijd.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Gastsprekers op de universiteit komen gratis. Althans, elke gastspreker die ik ben tegengekomen.
ja, maar voor elk jaar dat een langstudeerder langer studeert dan nominaal krijgt een universiteit meer of minder? Indien evenveel: voor die langstudeerder moet een universiteit voor hetzelfde bedrag dus meer faciliteren.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:06 schreef question82 het volgende:
Het heeft ook met geldstromen te maken. De universiteit krijgt een X-bedrag voor elke student die ingeschreven staat, ongeacht de hoeveelheid vakken die de student volgt. Het gaat dus alleen om de inschrijving voor een studie. Als je nooit aanwezig bent krijgt de universiteit dat geld toch van de overheid. Vandaar dat langstudeerders gewoon even veel kosten als eerstejaars.
Alles wordt toch gebaseerd op hoeveelheid studenten. FTEs en alles.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:14 schreef question82 het volgende:
Naar mijn weten vooralsnog even veel.
Maar waarom zou de universiteit meer moeten faciliteren aan langstudeerders?
Ik begrijp die eerste zin niet.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Voor jouw 10 anderen wordt voor jou 11 anderen. Lekker veel keuze aan goedkope arbeiders. Handig toch?
Nee, ik was sarcastisch..quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:26 schreef Frith het volgende:
[..]
Ik begrijp die eerste zin niet.![]()
Je bedoeld dat mensen in lager betaalde arbeidssferen terecht komen en daarmee het aantal goedkope arbeiders omhoog zouden krikken?
Mij zul je niet horen over dure studies als ik de opbrengsten van zo'n studie voor een groot deel zelf mag houden. Maar dat is weer niet zo met ons progressief belastingstelsel.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:33 schreef Dolichologofobie het volgende:
Leg vanaf het begin van je studie elke maand 84 euro [10uur werken per maand?] opzij, en je kunt een jaar langer over je studie doen. Of werk een jaar voordat je gaat studeren [moet je toch ook wel minimaal 10.000 euro kunnen opbrengen].
Wat zijn hedendaagse studenten toch ontzettend verwend!
Als een student een bepaald aantal jaren gestudeerd heeft, krijgt de universiteit geen cent meer. Daarom zitten universiteiten ook niet bepaald te wachten op studenten die van een andere studie overgeswitcht komen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:08 schreef Renesite het volgende:
[..]
ja, maar voor elk jaar dat een langstudeerder langer studeert dan nominaal krijgt een universiteit meer of minder? Indien evenveel: voor die langstudeerder moet een universiteit voor hetzelfde bedrag dus meer faciliteren.
Leuk, ga je dat even tegen zeven-jaar-terug-mij vertellen?quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:33 schreef Dolichologofobie het volgende:
Leg vanaf het begin van je studie elke maand 84 euro [10uur werken per maand?] opzij, en je kunt een jaar langer over je studie doen. Of werk een jaar voordat je gaat studeren [moet je toch ook wel minimaal 10.000 euro kunnen opbrengen].
84 euro per maand is nog steeds 1000 euro per jaarquote:Op zaterdag 11 december 2010 14:33 schreef Dolichologofobie het volgende:
Inderdaad. Aan achteraf redeneringen (die ook nog eens als functie hebben om schaamte teweeg te brengen en daarmee mensen alleen maar nog verder in de put trappen) hebben we het over het algemeen niet zoveel.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Leuk, ga je dat even tegen zeven-jaar-terug-mij vertellen?
Dat. Aan achteraf geredeneer hebben we nu niet zoveel. Je had er ook niet op kunnen anticiperen omdat je toen niet wist wat je nu wel weet.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Leuk, ga je dat even tegen zeven-jaar-terug-mij vertellen?
Ik vind het zelf ook belachelijk dat men het ook voor de huidige studenten laat tellen, maar voor de 'nieuwskomers' vind ik de regeling niet meer dan normaal.quote:Leuk, ga je dat even tegen zeven-jaar-terug-mij vertellen?
Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:17 schreef twaalf het volgende:
Een loting is inderdaad absurd. Universiteiten kunnen echter niet gemakkelijk bepalen wie ze het beste kunnen uitkiezen.
Welke kenniseconomie?quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:01 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.
Eigenlijk wordt het nu een conflict van meningen. Ik vind dat extra activiteiten beloond moeten worden, niet afgestraft, jij vindt dat het een extra activiteit is en dat de aandacht moet blijven bij de kern van onderwijs. Fair enough.quote:Op zaterdag 11 december 2010 01:47 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ten eerste heb ik misschien een iets idealistischer beeld van wat het wo zou moeten zijn. Jij denkt wat pragmatischer over deelnemen aan het bedrijfsleven. (...)
Voor zover ik weet komt er gewoon een visitatie, waarbij ze kijken naar de opleiding in het geheel. Heel specifiek op de inhoud gaan ze niet in, tenzij er gigantische aanpassingen worden gedaan (en dat is niet nodig om de opleiding makkelijker te maken). Misschien dat er goed naar wordt gekeken als veel studenten gaan klagen, maar wie gaat nou echt klagen dat de opleiding te makkelijk is? Het gros zal er alleen maar blij mee zijn (helaas).quote:Op zaterdag 11 december 2010 01:47 schreef twaalf het volgende:
Ik neem als leek aan dat de overheid ook kan bestraffen als de leerstof wordt versimpeld. Er is vast wel een ambtenaar die de curricula kan beoordelen.
[..]
Ik denk dan: het is niet voor niets dat die studenten een risico vormen. De universiteit moet een reden hebben om aan te nemen dat ze een risico vormen. Als de student dat zelf niet doorheeft, houdt deze zichzelf voor de gek. Moet je het de universiteit dan kwalijk nemen dat ze de student met zijn neus op de feiten drukt?
Het instellingscollegetarief voor een tweede opleiding is ook gaan gelden voor mensen die al in de studie zaten. Het is dat universiteiten overgangsregelingen introduceerden...quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:46 schreef Thormodo het volgende:
Maar goed het is nog maar de vraag of het juridisch überhaupt mogelijk is om de huidige lichting studenten te beboeten.
Er is veel mankracht nodig om elke kandidaat-student te beoordelen, er vanuit gaande dat elke kandidaat serieus wordt beoordeeld. Een systeem zoals in het bedrijfsleven in niet haalbaar voor een instelling dat grotendeels leeft van overheidssteun. Het is nog maar de vraag waar deze beoordelers vandaan moeten komen, aangezien er een piek is in aanmeldingen in de zomermaanden. In het bedrijfsleven is de instroom verspreidt en hebben beoordelers bredere hrm taken.quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:01 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom niet? Laat iedere kandidaat-student een motivatiebrief schrijven, en je pikt de beste studenten er zo uit. Zo gaat dat in een echte kenniseconomie.
Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?quote:Bezuinigingen en de gevolgen voor studenten
Zoals je weet is er sinds twee maand een nieuwe regering, met een nieuw regeerakkoord en een heleboel nieuwe plannen. Dat van die plannen een hoop gaat over bezuinigingen klinkt je ook vast niet onbekend in de oren. Maar wat betekenen die plannen nu voor ons? Hieronder zetten we zeer beknopt uiteen wat deze voorstellen uit het regeerakkoord nu daadwerkelijk in de praktijk voor de studenten inhouden.
Heel in het kort komt het hier op neer:
* Vanaf 2012/2013 vervalt de studiefinanciering in de master. Er komt dan een sociaal leenstelsel voor in de plaats. Dit geldt dus al voor studenten die in 2009 aan hun Bachelor zijn begonnen.
* Eveneens vanaf 2012/2013 moeten studenten die meer dan één jaar langer over hun studie doen ¤ 3.000,- extra collegegeld betalen, en moeten daarnaast hun ov-kaart inleveren. Uitzonderingen op deze maatregel zijn momenteel nog onzeker.
* In het regeerakkoord wordt eveneens gesproken over een investering in het onderwijs van circa 300 miljoen. Deze kosten worden vooral gedekt door de drie bovenstaande bezuinigingen. Waaraan het geldt precies wordt uitgegeven is nog niet bekend.
Voor de duidelijkheid: Bovenstaande maatregelen gaan niet alleen gelden voor aankomende studenten, maar ook voor iedereen die op dit moment al studeert.
Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?quote:Op zondag 12 december 2010 10:19 schreef motorbloempje het volgende:
Op de Website van de Radboud Universiteit:
[..]
Ok.. heeft de RU het nou verkeerd? Of is het echt 2012-2013?
Een master is onzinnig volgens de overheid, dus die mag je lekker helemaal zelf bekostigen.quote:Op zondag 12 december 2010 10:33 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Hoezo vervalt de studiefinanciering voor de master nu opeens ook?
Dat is ook nog wel het smerige inderdaad.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:23 schreef eleusis het volgende:
Een verhoging van het collegegeld had ik niet erg gevonden als het daadwerkelijk naar de universiteiten zou gaan. Dit gaat gewoon rechtstreeks de schatkist in zodat waardeloze figuren als Rutte en Verhagen zelf hun villasubsidie kunnen behouden.
dus wel (en dan nog, dan ben je nog altijd goedkoper uit)quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee. Voor een deeltijdstudie krijg je geen studiefinanciering
Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bestuursjaar een goede reden.![]()
![]()
De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro.quote:Op zondag 12 december 2010 13:06 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dat dus en dan als reden 'verkeerde keuze' opvoeren. Er vallen alleen al in een propedeuse jaar zoveel mensen af puur omdat ze hun best niet doen.
Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.quote:Op zondag 12 december 2010 13:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Voor zulke studenten heb je een flink BSA, niet een boete van 3000,- euro.
Ja, wat verwacht de samenleving ook? 16/17-jarigen, die vaak nog volop aan het puberen zijn, moeten een keuze maken die voor hun hele toekomst bepalend is (wat met deze plannen alleen nog maar erger wordt). We achten die mensen niet eens in staat om te kunnen stemmen, maar dit moeten ze wel kunnen?quote:Op maandag 13 december 2010 08:15 schreef Justinn het volgende:
[..]
Mensen maken soms te snel een keuze voor hun studie, maar over het algemeen vind ik het slecht gesteld met de motivatie en doorzettingsvermogen van de huidige generatie studenten. Een jaar verkloten is zo gebeurd en tegelijkertijd betalen de ouders van meer dan de helft van alle studenten die ik ken voor hun studie.
Wel is het tegenwoordig verdomd moeilijk de beste keuze te maken voor studie gezien het enorme aanbod.
Omdat je misschien bij een studentenvereniging een netwerk opbouwt waar je je hele leven wat aan hebt, waar vervolgens de overheid wat aan heeft? Ik hou helemaal niet van studentenverenigingen, en ik zal vast niet de enige zijn, maar een vriendin van mij die bij LANX zit krijgt echt heel wat meer sociale bagage mee vanuit LANX dan ik. Sociale bagage die je nodig hebt om succesvol te zijn en geld op te leveren voor jezelf en de overheid...quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Geerd het volgende:
Waarom moet je langer over een studie doen dan nodig? Om nog even paar jaar langer te feesten ?
Omdat dit kabinet totaal niet met de toekomst bezig is. Het is lekker stemmen trekken met populistische dingen als "luie" studenten pesten en de maximumsnelheid verhogen.quote:Op maandag 13 december 2010 11:56 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vind dit trouwens ook een beetje dom. Waarom zou je het risico nemen dat minder mensen afstuderen omdat het te duur wordt, terwijl een hoogopgeleide veel meer geld opbrengt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |