Je hebt tenminste nog een redelijk zorgeloos studentenleven gehadquote:Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Meneer_Agent het volgende:
Ik misschien. Kan kiezen voor een afstudeerstage die ik erg graag wil maar pas over 6 maanden begint of nu een kutafstudeerstage pakken en net op tijd klaar zijn. Ik ben, ondanks deze ongein, langzaam maar zeker meer naar de eerste optie aan het neigen.
Verkeerde studie (1/3e van de mensen), langdurig ziek zijn of bestuursjaar, om maar 3 goede redenen te noemen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:09 schreef Geerd het volgende:
Waarom moet je langer over een studie doen dan nodig? Om nog even paar jaar langer te feesten ?
quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:23 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als je niet eens college-geld kunt typen verdien je het om 3000 euro boete te krijgen...
quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:23 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Als je niet eens collegegeld kunt typen verdien je het om 3000 euro boete te krijgen...
Dat is het niet. Maar ik zie ze er wel voor aan om de wet van het legaliteitsbeginsel ook aan te passen zodat het wel kan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:46 schreef Thormodo het volgende:
Maar goed het is nog maar de vraag of het juridisch überhaupt mogelijk is om de huidige lichting studenten te beboeten.
Kunnen we daar überhaupt nog over spreken? Dat is al lang dood. Jaren geleden waren er al voldoende aanwijzingen om juist te moeten investeren in onderwijs. Niet alleen door domweg meer geld te geven, maar ook door het onderwijs efficiënter te maken. Maar het werd toen genegeerd. En nu gaan ze helemaal de verkeerde kant op.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:30 schreef superdrufus het volgende:
Het gaat weer lekker met de Nederlandse kennis economie
Bestuursjaar een goede reden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:16 schreef SH. het volgende:
[..]
Verkeerde studie (1/3e van de mensen), langdurig ziek zijn of bestuursjaar, om maar 3 goede redenen te noemen.
Het kabinet moet zich het volgende afvragen...quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bestuursjaar een goede reden.![]()
![]()
De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
Omdat er momenteel een heleboel studenten zijn die dat extra geld niet kunnen of willen opbrengen. Die gaan vervolgens zonder diploma van de uni / hbo, of worden er vanwege de boete die de uni krijgt ervan afgestuurd, en gaan dus als ongeschoold werknemer door het leven. Dat levert de staat geen flikker op, en zal ze waarschijnlijk wel een aantal uitkeringen extra kosten.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:26 schreef twaalf het volgende:
2) Het is sterk overdreven om te zeggen dat om deze subsidieverlaging studenten opeens geen goedbetaalde baan meer krijgen. Als ze zo'n goed betaalde baan zouden krijgen, kan die ¤3000 er blijkbaar makkelijk bij. Voor de beste studenten is die ¤3000 zelfs helemaal niet van toepassing, omdat ze keurig binnen de tijd afstuderen.
Om hoeveel procent van de studenten gaat het? Als het om weinig studenten gaat - nou en? Als het om veel studenten gaat komen er gewoon minder afgestudeerden en zullen werkgevers eerder genoegen nemen met een niet volledig afgeronde opleiding. De beste studenten hebben er uiteraard helemaal geen last van.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:30 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Omdat er momenteel een heleboel studenten zijn die dat extra geld niet kunnen of willen opbrengen. Die gaan vervolgens zonder diploma van de uni / hbo, of worden er vanwege de boete die de uni krijgt ervan afgestuurd, en gaan dus als ongeschoold werknemer door het leven. Dat levert de staat geen flikker op, en zal ze waarschijnlijk wel een aantal uitkeringen extra kosten.
Ja, goh, onvoldoendes halen moet maar eens afgelopen zijnquote:Op vrijdag 10 december 2010 20:26 schreef twaalf het volgende:
1) Moet het altijd over geld gaan dan? Ik ben uit ideologisch oogpunt voor het koppelen van subsidie aan prestaties die studenten leveren. Want, nogmaals, daar gaat dit ook om. Al die studenten die onvoldoendes halen, dat moet eens afgelopen zijn.
Nee. Voor een deeltijdstudie krijg je geen studiefinancieringquote:Op vrijdag 10 december 2010 21:17 schreef dr.dunno het volgende:
overigens bedacht ik me dat een maas in deze regelgeving is, om je gewoon aan te melden voor de deeltijdopleiding en dan alsnog voltijd te gaan studeren, betaal je minder collegegeld en heb je geen last van deze idiote maatregel.
deeltijdopleidingen kunnen namelijk nooit voldoen aan dezelfde norm, daarvoor staat doorgaans tenminste de dubbele verwachte studieduur; probleem is alleen wel dat niet iedere opleiding ook in deeltijd te lopen is.
Ervaring buiten studie om wordt door veel bedrijven als waardevol gezien. Dus ja, een goede reden. Daarnaast is het aantal mensen dat gewisseld is van studie hoger dan het aantal mensen dat meer dan een jaar vertraging heeft door alleen onvoldoendes.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bestuursjaar een goede reden.![]()
![]()
De belangrijkste reden dat mensen langer over hun studie doen is natuurlijk dat studenten onvoldoendes halen voor vakken. Maar dat wordt uiteraard niet genoemd.
Genoeg manieren om dat te omzeilen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee. Voor een deeltijdstudie krijg je geen studiefinanciering
Zoals?quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:51 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Genoeg manieren om dat te omzeilen.
Je daarnaast inschrijven voor een voltijd studie.quote:
Dan moet je wel genoeg vakken halen van die andere studie in verband met het bindend studieadvies.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:05 schreef Jesse_ het volgende:
Je daarnaast inschrijven voor een voltijd studie.
Een troll mag ik hopen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:01 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ja, goh, onvoldoendes halen moet maar eens afgelopen zijnEr bestaat al een school waar niemand onvoldoendes haalt. InHolland.
Als niemand onvoldoendes haalt, wat is mijn voldoende dan nog waard?
Jij denkt dus dat het een goed idee is om onvoldoendes af te schaffen? Gaat het niveau daarvan omhoog?quote:
Nee, het niveau moet gewoon hetzelfde blijven. Het lijkt mij dan een goed idee om mensen die onvoldoendes halen minder te belonen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een zesjesmentaliteit. Ik ben voor een subsidie die afhangt van je prestaties in je studie. Als je bijvoorbeeld hoger dan een 8 staat gemiddeld, kun je rekenen op volle subsidie en zul je waarschijnlijk ook geen last hebben van de nieuwe maatregelen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:20 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Jij denkt dus dat het een goed idee is om onvoldoendes af te schaffen? Gaat het niveau daarvan omhoog?
Onvoldoendes komen niet vanzelf, daar is een reden voor.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:28 schreef twaalf het volgende:
[..]
Daarentegen kan ik tegen de meeste onvoldoendes/zesjes-mensen zeggen: eigen schuld, dikke bult. Voorstanders zijn er als de kippen bij om te zeggen dat het ligt aan een bestuursjaar, ziekte of studiekeuze. Wat de belangrijkste reden voor studievertraging volgens mij is, is dat studenten zo vaak onvoldoendes halen voor vakken en daarom die vakken over moeten doen. Dan zit je zo aan een jaar vertraging.
Dat kan domheid zijn.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:29 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Onvoldoendes komen niet vanzelf, daar is een reden voor.
Dat kan lamlendigheid zijn, maar ook tijdsdruk die door andere activiteiten worden uitgeoefend.
Dat zou dus betekenen dat het voorbereidend onderwijs (VWO) niet "zwaar" genoeg zou zijn om de "dommen" eruit te filteren.quote:
Dat zeker! Daar ben ik het volledig mee eens. Maar er zullen zeker tien jaar voorbij gaan voordat je daar iets van merkt. Tot die tijd kun je de verantwoordelijkheid nog leggen bij de mensen die van het vwo afkomen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:35 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat zou dus betekenen dat het voorbereidend onderwijs (VWO) niet "zwaar" genoeg zou zijn om de "dommen" eruit te filteren.
In dat geval zou je het middelbaar onderwijs moeten herzien, niet het hoger onderwijs.
Nee, dan voer je gewoon een numerus fixus in (ja, dat gaat in tegen kabinetsbeleid) en beoordeel je gewoon de studenten op basis van hun cijferlijst van het VWO, dus bijv. een 7 gemiddeld.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:38 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat zeker! Daar ben ik het volledig mee eens. Maar er zullen zeker tien jaar voorbij gaan voordat je daar iets van merkt. Tot die tijd kun je de verantwoordelijkheid nog leggen bij de mensen die van het vwo afkomen.
Dat is misschien 1% van alle universitaire studenten, schat ik.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:28 schreef twaalf het volgende:
Als je bijvoorbeeld hoger dan een 8 staat gemiddeld, kun je rekenen op volle subsidie en zul je waarschijnlijk ook geen last hebben van de nieuwe maatregelen.
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er studeren te veel mensen, en universiteiten hebben niet de mogelijkheid om de ongeschikte kandidaten er aan de poort uit te filteren.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:40 schreef von_Preussen het volgende:
Nee, dan voer je gewoon een numerus fixus in (ja, dat gaat in tegen kabinetsbeleid) en beoordeel je gewoon de studenten op basis van hun cijferlijst van het VWO, dus bijv. een 7 gemiddeld.
Ik ben zelf ook via een numerus fixus opleiding, waar gekeken werd naar de cijfers van je VWO-diploma, binnengekomen. Kon toen echter niet weten dat ik gedurende mijn studie met ziekte te maken zou krijgen.
Liever niet. Ik vertrouw nog wel erop dat universiteiten hun kwaliteit hoog willen houden, maar bij scholen heb ik ernstige twijfels. Als je ziet hoeveel er op scholen gesjoemeld kan worden met schoolexamens die makkelijker zijn dan het gewenste niveau, denk ik dat cijfers op de middelbare school relatief hoger liggen dan een leerling eigenlijk zou moeten hebben.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, dan voer je gewoon een numerus fixus in (ja, dat gaat in tegen kabinetsbeleid) en beoordeel je gewoon de studenten op basis van hun cijferlijst van het VWO, dus bijv. een 7 gemiddeld.
Ik ben zelf ook via een numerus fixus opleiding, waar gekeken werd naar de cijfers van je VWO-diploma, binnengekomen. Kon toen echter niet weten dat ik gedurende mijn studie met ziekte te maken zou krijgen.
Buiten het feit dat dat wel een erg lage inschatting is, is er niets mis mee om alleen de allerbesten volledig te belonen. Daaronder kun je namelijk ook nog graderen, bijvoorbeeld voor mensen tussen de 6.5 en een 8 anders te subsidiëren.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:49 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is misschien 1% van alle universitaire studenten, schat ik.
Daar kan ik wel in meegaan. En als ze niet aan de poorten kunnen selecteren, dan misschien na de eerste paar vakken van de opleiding, met een bindend studieadvies.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:49 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er studeren te veel mensen, en universiteiten hebben niet de mogelijkheid om de ongeschikte kandidaten er aan de poort uit te filteren.
Het zou wel erg krom zijn als universiteiten straks nog steeds verplicht worden om iedere kneus met een vwo-diploma aan te nemen, terwijl ze tegelijkertijd boetes krijgen als die kneuzen niet op tijd afstuderen. Wil je universiteiten beboeten, so be it, maar dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om aan de poort te selecteren.
Dat wordt bij mij al sinds jaren gedaan, dus wat is er zo nieuw aan jouw plan voor het BSA?quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:53 schreef twaalf het volgende:
[..]
Daar kan ik wel in meegaan. En als ze niet aan de poorten kunnen selecteren, dan misschien na de eerste paar vakken van de opleiding, met een bindend studieadvies.
Hoe gaat dat dan precies 'bij jou'?quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:57 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat wordt bij mij al sinds jaren gedaan, dus wat is er zo nieuw aan jouw plan voor het BSA?
Ik zit bij 'de allerbesten' en om eerlijk te zijn zit ik niet te wachten op een extra beloning. Iemand met een 6 of 7 gemiddeld kan uiteindelijk beter worden in z'n baan dan ik. Overigens is 1% wel een hele lage schatting, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:53 schreef twaalf het volgende:
Buiten het feit dat dat wel een erg lage inschatting is, is er niets mis mee om alleen de allerbesten volledig te belonen. Daaronder kun je namelijk ook nog graderen, bijvoorbeeld voor mensen tussen de 6.5 en een 8 anders te subsidiëren.
Vertrouwen in de universiteiten is misschien niet het beste idee. De kosten door deze plannen lopen hoog op (voor de EUR gaat het 8-12 mil per jaar kosten), dus sowieso gaan ze zorgen voor betere rendementen. Dit kunnen ze doen door de opleidingen makkelijker te maken (verslechtering onderwijs) of door studenten op latere momenten van de opleiding te kicken (slecht voor individuele studenten). Waarschijnlijk een combo van beide.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:50 schreef twaalf het volgende:
Liever niet. Ik vertrouw nog wel erop dat universiteiten hun kwaliteit hoog willen houden, maar bij scholen heb ik ernstige twijfels.
Het BSA houdt bij de meeste studies in dat je ongeveer 40 ECTS (van de 60) moet halen in het eerste jaar. Dat is niet heel streng. Bij 'selecteren aan de poort' denk ik meer aan "je moet minimaal een 7 gemiddeld hebben gestaan op het vwo of je komt er bij ons niet in".quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:57 schreef von_Preussen het volgende:
Dat wordt bij mij al sinds jaren gedaan, dus wat is er zo nieuw aan jouw plan voor het BSA?
Dan heb ik het niet over een extra beloning, maar over handhaving van de huidige subsidie. Voor de rest kan het deels tot geheel worden afgebouwd. Verder: wat wil je ermee zeggen dat iemand met een 6 of 7 uiteindelijk beter kan zijn? Dat je daarom die mensen ook moet belonen? Er is maar één manier om te meten hoe goed iemand is en dat is het cijfer. Als je dan moet differentiëren, dan toch liever de beste studenten dan degenen die een bestuursjaar (had ik alquote:Op vrijdag 10 december 2010 22:58 schreef SH. het volgende:
[..]
Ik zit bij 'de allerbesten' en om eerlijk te zijn zit ik niet te wachten op een extra beloning. Iemand met een 6 of 7 gemiddeld kan uiteindelijk beter worden in z'n baan dan ik. Overigens is 1% wel een hele lage schatting, inderdaad.
Slechte studenten wegsturen lijkt me geen slecht plan. Verslechtering van onderwijs is dat natuurlijk wel. Dit zou de overheid dus moeten bestrijden. Gelukkig zijn alle universiteiten enorm afhankelijk van de overheid, dus kan de overheid eisen stellen aan kwaliteit. Door universiteiten te straffen op het moment dat ze de opleidingen gemakkelijker gaan maken, zou je dat kunnen voorkomen. Toegegeven, het is geen garantie, maar ik zie Inholland-taferelen nog niet zo snel voorbijkomen bij een universiteit.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:58 schreef SH. het volgende:
[..]
Vertrouwen in de universiteiten is misschien niet het beste idee. De kosten door deze plannen lopen hoog op (voor de EUR gaat het 8-12 mil per jaar kosten), dus sowieso gaan ze zorgen voor betere rendementen. Dit kunnen ze doen door de opleidingen makkelijker te maken (verslechtering onderwijs) of door studenten op latere momenten van de opleiding te kicken (slecht voor individuele studenten). Waarschijnlijk een combo van beide.
Het BSA krijg je dus aan het einde van het eerste jaar en je mag ook nog eens een derde niet gehaald hebben. Dat noem ik geen selectie meer. Het zal daarin strenger moeten. Selecteren aan de poort zal niet goed werken, omdat de cijfers op de middelbare school niet al te betrouwbaar (vaak te hoog) zijn.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:05 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het BSA houdt bij de meeste studies in dat je ongeveer 40 ECTS (van de 60) moet halen in het eerste jaar. Dat is niet heel streng. Bij 'selecteren aan de poort' denk ik meer aan "je moet minimaal een 7 gemiddeld hebben gestaan op het vwo of je komt er bij ons niet in".
Een loting is inderdaad absurd. Universiteiten kunnen echter niet gemakkelijk bepalen wie ze het beste kunnen uitkiezen. Het zou mooi zijn als je deze verantwoordelijkheid ook weer bij de student legt. Houd je jezelf voor de gek door te gaan studeren, dan voel je daar zelf de consequenties van.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:05 schreef Gaspedaal het volgende:
Wat mij betreft wordt het lotingsysteem ook afgeschaft. Waarom zou je een universiteit niet zelf de beste mensen in huis laten halen? Enige probleem daarbij is wel dat - zoals gezegd - de cijfers van het vwo niet altijd even betrouwbaar zijn in verband met makkelijker gemaakte schoolexamens.
Mijn punt was dat cijfer juist geen solide voorspeller is voor later succes. In grote lijnen kun je zeggen dat iemand met een 8 gemiddeld beter zal presteren dan iemand met een 6 gemiddeld, maar daarmee wordt een veel belangrijkere factor buiten beschouwing gelaten: motivatie voor in de praktijk. Juist die factor wordt aangetoond door het uitvoeren van extracurriculaire activiteiten, zoals zitting nemen in U-raad, of - niet mijn favoriet - zitting nemen in het bestuur van een studie- of studentenvereniging. Mochten we dan toch selecteren op cijfer, geef dan net zo goed volle subsidie voor mensen die hun punten halen: ze voldoen immers aan de eisen die de opleiding stelt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:10 schreef twaalf het volgende:
Dan heb ik het niet over een extra beloning, maar over handhaving van de huidige subsidie. Voor de rest kan het deels tot geheel worden afgebouwd. Verder: wat wil je ermee zeggen dat iemand met een 6 of 7 uiteindelijk beter kan zijn? Dat je daarom die mensen ook moet belonen? Er is maar één manier om te meten hoe goed iemand is en dat is het cijfer. Als je dan moet differentiëren, dan toch liever de beste studenten dan degenen die een bestuursjaar (had ik algedaan) doen. Het kan bovendien een motivatie zijn voor mensen om eens uit die zesjesmentaliteit te komen en je best te gaan doen.
Ze kunnen de opleidingen wel degelijk makkelijker maken. Dit hoeft niet persee via een InHolland-traject, maar men kan ook gewoon de leerstof aanpassen. Dat laatste wordt meestal niet zo zwaar meegenomen in de accreditatie / visitatie van een opleiding, dus of dat nou zo veel problemen zou opleveren... Overigens, het is een kwalijke zaak als slechte studenten weg worden gestuurd. De echt slechte studenten mogen voor mijn part weg, maar dat wordt nu al gedaan met het BSA. Door het invoeren van latere wegstuurmomenten (bv aan het einde van het tweede jaar) stuur je waarschijnlijk een groot deel studenten weg die alleen een risico vormen maar uiteindelijk gewoon alles op tijd halen. Daarnaast heeft zo'n student in 1 keer 2 jaar studievertraging. Studeren is dan bijna niet meer te doen ivm de hoge kosten van het collegegeld.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:10 schreef twaalf het volgende:
Slechte studenten wegsturen lijkt me geen slecht plan. Verslechtering van onderwijs is dat natuurlijk wel. Dit zou de overheid dus moeten bestrijden. Gelukkig zijn alle universiteiten enorm afhankelijk van de overheid, dus kan de overheid eisen stellen aan kwaliteit. Door universiteiten te straffen op het moment dat ze de opleidingen gemakkelijker gaan maken, zou je dat kunnen voorkomen. Toegegeven, het is geen garantie, maar ik zie Inholland-taferelen nog niet zo snel voorbijkomen bij een universiteit.
Instellingsgeld hoef je nog lang niet te betalen. Als dat je enige zorg is, dan zou ik toch nog even kijken.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:26 schreef Ewelina het volgende:
Helaas mag ik wel mijn 2e studie opgeven. 35 ECTs voor het einde. Instellingscollegegeld is voor mij niet op te brengen. Bedankt kabinet!
In dat geval is ie alsnog niet af te ronden, want dan mag ik volgend jaar wél het verhoogde collegegeld betalen. Aangezien ik een taalminor moet doen, met erg veel aanwezigheidsplicht, kan dat niet omdat ik dan zo'n 28-32 uur per week moet werken om die 3000,- extra te kunnen betalen. Oh ironiequote:Op vrijdag 10 december 2010 23:27 schreef SH. het volgende:
[..]
Instellingsgeld hoef je nog lang niet te betalen. Als dat je enige zorg is, dan zou ik toch nog even kijken.
Ten eerste heb ik misschien een iets idealistischer beeld van wat het wo zou moeten zijn. Jij denkt wat pragmatischer over deelnemen aan het bedrijfsleven. Ik snap dat het voor het bedrijfsleven een meevaller is dat je lekker de handen hebt laten wapperen in eenquote:Op vrijdag 10 december 2010 23:24 schreef SH. het volgende:
[..]
Mijn punt was dat cijfer juist geen solide voorspeller is voor later succes. In grote lijnen kun je zeggen dat iemand met een 8 gemiddeld beter zal presteren dan iemand met een 6 gemiddeld, maar daarmee wordt een veel belangrijkere factor buiten beschouwing gelaten: motivatie voor in de praktijk. Juist die factor wordt aangetoond door het uitvoeren van extracurriculaire activiteiten, zoals zitting nemen in U-raad, of - niet mijn favoriet - zitting nemen in het bestuur van een studie- of studentenvereniging. Mochten we dan toch selecteren op cijfer, geef dan net zo goed volle subsidie voor mensen die hun punten halen: ze voldoen immers aan de eisen die de opleiding stelt.
Ik neem als leek aan dat de overheid ook kan bestraffen als de leerstof wordt versimpeld. Er is vast wel een ambtenaar die de curricula kan beoordelen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:24 schreef SH. het volgende:
Ze kunnen de opleidingen wel degelijk makkelijker maken. Dit hoeft niet persee via een InHolland-traject, maar men kan ook gewoon de leerstof aanpassen. Dat laatste wordt meestal niet zo zwaar meegenomen in de accreditatie / visitatie van een opleiding, dus of dat nou zo veel problemen zou opleveren...
Ik denk dan: het is niet voor niets dat die studenten een risico vormen. De universiteit moet een reden hebben om aan te nemen dat ze een risico vormen. Als de student dat zelf niet doorheeft, houdt deze zichzelf voor de gek. Moet je het de universiteit dan kwalijk nemen dat ze de student met zijn neus op de feiten drukt?quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:24 schreef SH. het volgende:
Overigens, het is een kwalijke zaak als slechte studenten weg worden gestuurd. De echt slechte studenten mogen voor mijn part weg, maar dat wordt nu al gedaan met het BSA. Door het invoeren van latere wegstuurmomenten (bv aan het einde van het tweede jaar) stuur je waarschijnlijk een groot deel studenten weg die alleen een risico vormen maar uiteindelijk gewoon alles op tijd halen. Daarnaast heeft zo'n student in 1 keer 2 jaar studievertraging. Studeren is dan bijna niet meer te doen ivm de hoge kosten van het collegegeld.
Hier ongeveer hetzelfde.quote:Op zaterdag 11 december 2010 01:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben (nog) niet de klos, als ik het overzicht bekijk van wat de maatregelen voor mij gaan betekenen. Ik heb een hbo-bachelor gehaald met een vertraging van 6 maanden en ik volg nu een wo-bachelor, dus dit betekent dat ik wel instellingscollegegeld zal moeten betalen. Voor dit jaar rekent de Erasmus Universiteit nog het normale tarief, maar ik hou mijn hart vast voor volgend jaar. Mocht dit echt zo hoog zijn, dan zie ik twee opties. Optie 1 is dat ik mijn spaargeld ga aanspreken. Optie 2 houdt in dat ik ga werken om het geld bij elkaar te krijgen.
Moet het wel een goede selectie zijn. Op talent. En niet op risico, zoals op de arbeidsmarkt al vaak het geval is.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:49 schreef Gaspedaal het volgende:
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Er studeren te veel mensen, en universiteiten hebben niet de mogelijkheid om de ongeschikte kandidaten er aan de poort uit te filteren.
Het zou wel erg krom zijn als universiteiten straks nog steeds verplicht worden om iedere kneus met een vwo-diploma aan te nemen, terwijl ze tegelijkertijd boetes krijgen als die kneuzen niet op tijd afstuderen. Wil je universiteiten beboeten, so be it, maar dan moet je ze ook de mogelijkheid geven om aan de poort te selecteren.
De 'goed je best doen' en 'nominaal studeren' gedragsnorm? Of zo?quote:Op zaterdag 11 december 2010 10:28 schreef DrDentz het volgende:
Welke wet heb je overtreden dat je zo'n hoge boete moet betalen? Je kunt beter tasjes gaan roven op een scooter, dan hoef je nooit 3000 euro te betalen.
Ha! Lekker de maximum snelheid terugschroeven naar 120, en dan lekker iedereen retroactief een boete geven.quote:Op zaterdag 11 december 2010 10:28 schreef DrDentz het volgende:
Welke wet heb je overtreden dat je zo'n hoge boete moet betalen? Je kunt beter tasjes gaan roven op een scooter, dan hoef je nooit 3000 euro te betalen.
Op grond waarvan zou de overheid überhaupt mogen eisen dat een student nominaal studeert?quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:00 schreef Renesite het volgende:
[..]
De 'goed je best doen' en 'nominaal studeren' gedragsnorm? Of zo?
Vergrijzing en het mogelijk maken van de 'kennis economie' in de eerste 4 jaar? Immers: er wordt tenminste geinvesteerd in de jeugd de eerste jaren - maak het dan ook af. Ik denk dat alleen het collegegeld niet kostendekkend is voor het in de lucht houden van de universiteiten en de hogescholen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Op grond waarvan zou de overheid überhaupt mogen eisen dat een student nominaal studeert?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |