Maar langstudeerders kosten dus vrijwel niks meer. Ze gebruiken amper tot geen middelen van de universiteit omdat ze weinig college volgen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:24 schreef Renesite het volgende:
[..]
Vergrijzing en het mogelijk maken van de 'kennis economie' in de eerste 4 jaar? Immers: er wordt tenminste geinvesteerd in de jeugd de eerste jaren - maak het dan ook af. Ik denk dat alleen het collegegeld niet kostendekkend is voor het in de lucht houden van de universiteiten en de hogescholen.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 11 december 2010 10:28 schreef DrDentz het volgende:
Welke wet heb je overtreden dat je zo'n hoge boete moet betalen? Je kunt beter tasjes gaan roven op een scooter, dan hoef je nooit 3000 euro te betalen.
Ik werk nu 24 uur naast mijn studie, maar dat levert echt niet genoeg op om 5000 euro per jaar collegegeld op te kunnen hoesten. Nouja, als ik ongeveer 4,5 maand salaris overmaak wel, maar dan kan ik geen huur betalen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ach.. we zien wel waar 't heen gaat. Ik ben bereid er keihard voor te werken (ook naast m'n studie dus), maar of dat mijn gemiddelde ten goede komt... 24 uur werken naast je studie is zwaar kan ik je vertellen. Maargoed, heb er veel voor over mijn doel te bereiken.
Ik heb 't geluk van een érg goed betalende baan op 't moment (netto zo'n 1400 euro per maand), maar zelfs mèt die baan is 't nog huilen zal ik vanaf het moment dat duidelijk wordt of 't ingevoerd gaat worden (als het een ja is dus) extra moeten bij gaan lenen om zo de boel te kunnen financierenquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik werk nu 24 uur naast mijn studie, maar dat levert echt niet genoeg op om 5000 euro per jaar collegegeld op te kunnen hoesten. Nouja, als ik ongeveer 4,5 maand salaris overmaak wel, maar dan kan ik geen huur betalen.
ligt aan je situatie. Loop je nominaal of niet?quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:28 schreef Roguee het volgende:
Ik snap er echt geen bal meer vanKan iemand het even voor me ophelderen? Ik behaal als het goed is in juli 2011 mijn bachelor en ga dan in september naar mijn 1 jarige master. Moet ik nu extra college geld betalen, nee toch?
Ik zou het nét trekken, maar ik heb ook het geluk van een erg goed betalende baan. Werk meestal 24 uur p/w, maar ook wel 28 uur en soms ook 32. Maar als ik meer moet gaan werken (lenen gaat niet meer) dan gaat die studie ook niet snellerquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik werk nu 24 uur naast mijn studie, maar dat levert echt niet genoeg op om 5000 euro per jaar collegegeld op te kunnen hoesten. Nouja, als ik ongeveer 4,5 maand salaris overmaak wel, maar dan kan ik geen huur betalen.
Voor jouw 10 anderen wordt voor jou 11 anderen. Lekker veel keuze aan goedkope arbeiders. Handig toch?quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:26 schreef Frith het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Lekker mensen de informele markt in forceren omdat hun kansen op de formele arbeidsmarkt getorpedeerd zijn.
Ik heb anders begrepenquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:34 schreef Frith het volgende:
wacht even, ik zie iedereen schrijven alsof er vanaf het allereerste studiejaar wordt bedoeld, maar zoals ik deze maatregel lees gaat het toch echt per opleiding en niet een totaaltraject.
Want dat laatste zou ook betekenen dat je uberhaupt geen foute studie meer mag kiezen en dan kan de overheid net zo goed meteen de stekker uit het hoger onderwijs trekken, want juist die inherente twijfel en gebrek aan vaste kaders om aan vast te houden is systematisch voor de (post-, laat- , whatever) moderne samenleving.
Ik lees het toch echt als jaren per afzonderlijke studie.
Ik niet. Volgens mij gaat het over de totale studieduur, incl. switch.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:34 schreef Frith het volgende:
wacht even, ik zie iedereen schrijven alsof er vanaf het allereerste studiejaar wordt bedoeld, maar zoals ik deze maatregel lees gaat het toch echt per opleiding en niet een totaaltraject.
Want dat laatste zou ook betekenen dat je uberhaupt geen foute studie meer mag kiezen en dan kan de overheid net zo goed meteen de stekker uit het hoger onderwijs trekken, want juist die inherente twijfel en gebrek aan vaste kaders om aan vast te houden is systematisch voor de (post-, laat- , whatever) moderne samenleving.
Nee ik zit nu in mijn 4e jaar, maar ben al wel bezig mijn master. Hoop dus in juli mijn bachelor te halen en dan in sept nog een half jaar afstuderen voor mijn master.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ligt aan je situatie. Loop je nominaal of niet?
Ja maar dan wel zo dat je 1 ba studie krijgt en een 1 ma studie. Denk ik. En als jij dan anderhalf ba doet, door een wissel dan ben je volgens mij wel het bokje.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:34 schreef Frith het volgende:
Mind the 'wink'.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar langstudeerders kosten dus vrijwel niks meer. Ze gebruiken amper tot geen middelen van de universiteit omdat ze weinig college volgen.
En kom op, je kan niet over een kenniseconomie spreken als je eist dat mensen zo snel mogelijk afstuderen omdat je ze anders gaat beboete.
Maar in principe spreidt een langstudeerder z'n studie toch alleen maar uit in de tijd en maakt netto toch nauwelijks meer gebruik van de diensten die de universiteit aanbiedt? En betaalt ondanks dat al wel 1700 euro per jaar uitloop extra.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:42 schreef Renesite het volgende:
[..]
Mind the 'wink'.
Ik snap de motivatie van de overheid. En ja: je kost geld als je studeert, meer dan dat je een boete betaald dat enigszins meer de kosten dekt. In de jaren na de 4 jaar stufi die je krijgt wat al niet kostendekkend wás maak je nog wel gebruik van de faciliteiten van de universiteit (ook al maak je er geen gebruik van) Die 1600 euro die je betaald in het 5e en 6e jaar zal betekenen dat de overheid [i]bijvoorbeeld[/b] 3000 euro bij moet betalen omdat jij niet nominaal studeert.
Elke euro die jij betaald aan collegegeld kost de overheid misschien wel 3 euro.
Die eerste 4 jaar stufi + geen boete kost de overheid sowieso al geld. 1600 kan nooit genoeg zijn om een studie te faciliteren. Kosten van rijksgebouwen, kosten van stoelen/tafels, onderhoud, computerapparatuur, vergeet niet de professoren/docenten en het team management eromheen. Ook de koffiejuffrouw en degene die de studentenadministratie doet.
Wanneer er meer mensen langer blijven studeren moet er meer personeel komen want de lokalen raken steeds voller.
Klopt. Maar ga jij niet naar een college dan staat daar wel iemand klaar.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar in principe spreidt een langstudeerder z'n studie toch alleen maar uit in de tijd en maakt netto toch nauwelijks meer gebruik van de diensten die de universiteit aanbiedt? En betaalt ondanks dat al wel 1700 euro per jaar uitloop extra.
Die persoon is sowieso al betaald, dus het maakt niet uit of er nou 15 of 16 mensen zitten.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:46 schreef Renesite het volgende:
[..]
Klopt. Maar ga jij niet naar een college dan staat daar wel iemand klaar.
Ga jij niet naar de kantine dan staat daar wél een vrouw die voor een X aantal studenten is ingehuurd.
Klopt. Maar hij kost per hoofd van de studenten dan wel meer natuurlijk. Ik bedoel: als jij een spreker bent kost je waarschijnlijk minder voor 10 studenten dan een zaal vol van 400. Okee, de professoren niet, maar de gastsprekers en anderen wel. Ik noem maar wat. Al met al kost je natuurlijk altijd meer dan die 1700 euro.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Die persoon is sowieso al betaald, dus het maakt niet uit of er nou 15 of 16 mensen zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |