abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89768278
En deel 3 in het topic over de veranderingen in het hoger onderwijs.

quote:
De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.

Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.

Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.

Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.

Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.

Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564

Edit 9 december 2010
quote:
http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.

The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.

Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.

Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.

Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.

Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.

Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.

Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.

En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.

Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.

Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_89769075
Wat jij zei in het vorige topic is het denk ik inderdaad, maar je ziet dat er genoeg steun is voor in ieder geval een maatregel die de student raakt..
Beneath the gold, bitter steel
  vrijdag 10 december 2010 @ 16:51:57 #3
67174 Dos37
Come on Twente
pi_89769224
Wat als je nu een half jaar vertraging heb bovenop de 5 jaar. Ik ben begonnen in februari 2007 en ga door volgens de planning tot 2012, ik moet nog 3x een half jaar doen (stage, minor, afstuderen.)
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_89769464
Dan betaal je een half jaar (boete / 12 * 6).
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:03:38 #5
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89769708
Tja dat het hoog inzetten is ziet iedereen. Straks wat kleine aanpassingen en omissies (dingen die weggelaten worden maar die eigenlijk toch al juridisch gezien twijfelachtig waren) en dan lijkt het alsof studenten macht hebben door protesten. Studenten blij, want er wordt geluisterd, en Halbe Zijlstra (®ering) blij omdat hun plannetje gewerkt heeft.

Óf ze zijn daadwerkelijk zo dom om te denken dat zoiets realistisch is :')
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_89769720
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 16:57 schreef von_Preussen het volgende:
Dan betaal je een half jaar (boete / 12 * 6).
Is dat al zeker?
Want in de huidige regeling is het volgens mij zo dat, wanneer je voór (ergens in) oktober stopt, je geen lesgeld betaalt. En vanaf februari betaal je alles. En daar tussenin een deel.

Gaat het lesgeld omhoog, dan lijkt me dat deze regeling in tact blijft.
Wordt het echt een boete, dan zal er een nieuwe regeling komen hoop ik.
-
pi_89769780
http://www.rijksoverheid.(...)helor-en-master.html

Lijkt het nou zo of zeggen ze in principe: 'Wie een bachelor en vervolgens een master doet mag in totaal 2 jaar uitlopen' ?

Dus stel ik heb tijdens mijn bachelor nooit studievertraging gehad, mag ik dan 2 jaar langer over mijn master doen? :? Of is dat per studie? :?
Profiel opgeheven.
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:12:34 #8
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89770007
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:05 schreef Bierie het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)helor-en-master.html

Lijkt het nou zo of zeggen ze in principe: 'Wie een bachelor en vervolgens een master doet mag in totaal 2 jaar uitlopen' ?

Dus stel ik heb tijdens mijn bachelor nooit studievertraging gehad, mag ik dan 2 jaar langer over mijn master doen? :? Of is dat per studie? :?
Denk dat dat nog verduidelijkt moet worden, maar deze maatregel is al minder erg dan die ik zelf verwachtte. Het gaat er denk ik om hoe lang je per fase (ba of ma) ingeschreven staat.
- Thucydides
pi_89770027
Het blijft echt een walgelijk plan. Het studentenleven wordt kapotgemaakt.

Actief naast je studie? Studentensport/cultuur, ervaring opdoen in commissies? Doe maar niet, grote kans dat je ervoor bestraft wordt met een boete van duizenden euro's.
Bestuurswerk? Ook al krijg je een bestuursbeurs, het zal de kosten niet dekken.

Dit soort dingen wordt weer voorbehouden voor mensen met rijke ouders. Net als vroeger dus eigenlijk. :{
pi_89770155
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:13 schreef Balisto het volgende:
Het blijft echt een walgelijk plan.
Mjah dat sowieso. Veelal loopt een studie uit omdat er iets niet helemaal lekker gaat qua persoonlijke omstandigheden. Dan heb je dus niet alleen sowieso al problemen aan je kop maar ook nog eens een universiteit / hogeschool die druk op je legt. Immers zij moeten anders geld voor je gaan lappen wat ze niet hebben.

Ik denk dat van alle bezuinigingen dat deze wel het, maatschappelijk gezien, hardste is. Veel liever had ik een sociaal leen stelsel gehad. Dat is in mijn ogen voor alle partijen het eerlijkst en gezien de huidige economie het meest logisch.

Ben er wel heel somber van omdat er op deze manier heel veel potentie verloren zal gaan en er net als vroeger opnieuw een kloof zal ontstaan tussen rijk / hoogopgeleid en arme arbeiders.

Nou nou jongens wat hebben we toch veel bereikt in al die jaren :{
Profiel opgeheven.
pi_89770342
http://www.nu.nl/binnenla(...)2-jaar-uitlopen.html

quote:
Studenten mogen maximaal 2 jaar uitlopen

DEN HAAG - Studenten die een bachelor en een master doen, mogen in totaal twee extra jaren tegen het normale collegegeld studeren. Dat is één jaar langer dan in het aanvankelijke plan de bedoeling was.
Ook interessant:
quote:
Zij kunnen volgens de premier aanspraak maken op het collegekrediet om het extra collegegeld te voldoen.
Al met al wordt de soep dus minder heet gegeten, als ze opgediend werd.
pi_89770583
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:23 schreef Cortax het volgende:

[..]

Ook interessant:

[..]

Ja maar is dat 1 jaar voor tijdens de bachelor en 1 jaar tijdens de master? Want als je dan tijdens je master meer vertraging heb dan een jaar en dan bestraft zal worden, terwijl een ander een jaar tijdens de bachelor en een jaar tijdens de master vertraagt zonder problemen. Vind ik dat wel degelijk oneerlijk.

En leuk en aardig dat je dan gebruik kan maken van extra collegegeld krediet. Je brengt hiermee universiteiten nog steeds in de problemen. Die moeten immers nog altijd een boete betalen en zien je dus liever gewoon vertrekken dan dat jij je dipoma af maakt. Dus meer stimulans om zonder diploma te vertrekken dan het alsnog af te ronden :{
Profiel opgeheven.
pi_89770702
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:23 schreef Cortax het volgende:

[..]

Ook interessant:

[..]

Hmm, vooral dat laatste maakt het toch wel iets draaglijker. Studenten hoeven dan in elk geval niet in acute financiële nood te komen.

Al blijf ik het oneens met bezuinigingen op hoger onderwijs, zeker als je daar de studenten en onderwijsinstellingen voor laat opdraaien.
pi_89770767
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:29 schreef Bierie het volgende:

[..]

En leuk en aardig dat je dan gebruik kan maken van extra collegegeld krediet. Je brengt hiermee universiteiten nog steeds in de problemen. Die moeten immers nog altijd een boete betalen en zien je dus liever gewoon vertrekken dan dat jij je dipoma af maakt. Dus meer stimulans om zonder diploma te vertrekken dan het alsnog af te ronden :{
En dat is ook een beetje mijn zorg, financieël zou ik het eventueel nog wel kunnen rondbreien, maar als vervolgens de universiteit mij gaat tegenwerken sta ik met compleet lege handen en heb ook niet meer de mogelijkheid om iets anders te beginnen en af te ronden.
pi_89770774
Ja, maar die boete moet eruit. Dat gaat echt problemen opleveren. Bovendien, als jij ooit geswitcht bent naar een andere instelling na 2 jaar, en daar zonder vertraging een andere BA afmaakt, krijgt die instelling een boete. Dat is krom.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_89770781
quote:
Mogelijk, maar veel argumenten in de vorige topics waren dat die boete onrechtvaardig was, omdat men het geld niet had om het te lenen. Nu kan je het toevoegen aan je studieschuld, wat door velen ook al geopperd werd. Dit maakt in ieder geval dat eenieder zijn studie kan voltooien.
pi_89770800
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:36 schreef Cortax het volgende:

[..]

Mogelijk, maar veel argumenten in de vorige topics waren dat die boete onrechtvaardig was, omdat men het geld niet had om het te lenen. Nu kan je het toevoegen aan je studieschuld, wat door velen ook al geopperd werd. Dit maakt in ieder geval dat eenieder zijn studie kan voltooien.
Tenzij je niet meer kan lenen. Dan ben je wel genaaid.
pi_89770900
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:37 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Tenzij je niet meer kan lenen. Dan ben je wel genaaid.
Klopt. Als ik nu zou beginnen met studeren zou ik uit voorzorg al meteen maximaal gaan lenen plus extra collegekrediet en dat geld opzij zetten. Puur om dit soort problemen later te voorkomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Balisto op 10-12-2010 17:45:46 ]
pi_89770920
Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, geldt dat de teller bij aanvang van deze studie weer op nul staat. Zij krijgen dus een uitloopjaar voor de bachelor én één voor de master.

Mooizo, worden toekomstige geneeskundestudenten met al een bachelor op zak in ieder geval gespaard.
pi_89770960
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:36 schreef Cortax het volgende:

[..]

Nou nee. Met het voor een sociaal leenstelsel zijn bedoelde ik meer dat ik het gerechtvaardigd vind dat de prestatiebeurs voor masters zal worden omgezet in een sociale lening. Maar dan wel met behoud van het huidige collegeld. Ik blijf een verhoging van ruim 50% erg fors op iets zo belangrijk als onderwijs.

Ik snap de houding van de VVD in de verste verte niet. Een goede economie is juist gebaat bij mensen die hoog zijn opgeleid. Maar het is nu juist de VVD die ik het hardst een gat zie graven onder een kennis economie.

Hoeveel studenten zullen nu nog extra ambitie durven tonen of innovatief bezig durven zijn naast de studie? Niemand die ook maar een enkele vorm van risico zal durven nemen.

Daarnaast waren universiteiten juist bedoeld als plekken voor het vrije denken en het experimenteel ondervinden en onderzoeken. Het zijn nu slechts veredelde scholen die zo snel mogelijk producten moeten klaarstomen. Daar hoort experimenteel / onderzoekend onderwijs niet meer in thuis.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:41:22 #21
192683 AMDB
Visionair.
pi_89771454
Ik snap er nog steeds geen zak van. Je mag twee jaar uitlopen. Is dat dan twee jaar op je hele opleiding of één jaar op je BSc en één jaar op je MSc?

Dus mag je vijf jaar doen over een driejarige BSc en daarna nominaal je MSc in één jaar halen?
Of moet je dan over je vijfde jaar van je BSc de boete betalen en daarna weer normaal collegegeld als je met je MSc begint?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_89771631
quote:
De maatregel, die met ingang van het studiejaar 2011/12 gaat gelden, is nodig omdat langstudeerders nu een te groot beslag op de publieke middelen leggen. Dit rechtvaardigt een hogere bijdrage van deze groep.
Kan iemand mij uitleggen op welke manier langstudeerders überhaupt meer beslag op de publieke middelen leggen dan normale studenten?

Komt dat doordat ervan uit wordt gegaan dat ze vaak zakken en vakken moeten overdoen? Of zit het 'm in de administratiekosten van hun ingeschreven-staan? Nog iets anders misschien?
:?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2010 18:16:58 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 18:14:40 #24
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89772050
Ik hoop niet dat die 'handreiking' niet ten koste gaat van andere punten in de regeling, bijvoorbeeld het punt dat je als je 2+ jaar vertraagd bent je in je master eerst weer laag collegegeld magbetalen.

Voor alle Enschedese campusmongolen: Deze maatregel gaat de Vestingbar de nek omdraaien. :(
pi_89772093
Nouja dit nieuws is in elk geval een stap in de goede richting. Er zitten echter nog steeds dezelfde haken en ogen aan de boete voor de instelling, bijvoorbeeld bij wisselen van opleiding. Ook is de indeling van 1 jaar extra in je bachelor en 1 jaar in je master niet rechtvaardig.

Bijvoorbeeld in Delft zijn er veel mensen die hun uitloop in de bachelor-fase hebben. Eenmaal in de masterfase gaat het meestal sneller. Maar waarom zou iemand die 2 jaar vertragingen oploopt in zijn bachelor en 0 in zijn master wel moeten boeten en iemand die 1 jaar in de bachelor en 1 in de master oploopt niet? Ze leggen hetzelfde "beslag op publieke middelen"

En het is al helemaal onterecht dat studenten met 1-jarige masters 100% uitloop mogen hebben, en studenten met 2-jarige masters maar 50%, terwijl dat vaak ook nog eens de zwaardere masters zijn.

Edit: Ik vrees ook voor hoe de ingeplande bezuiniging dán ingeboekt wordt. Want je gaat me niet wijsmaken dat dit kabinet die bezuiniging dan maar laat zitten.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89772263
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nouja dit nieuws is in elk geval een stap in de goede richting. Er zitten echter nog steeds dezelfde haken en ogen aan de boete voor de instelling, bijvoorbeeld bij wisselen van opleiding. Ook is de indeling van 1 jaar extra in je bachelor en 1 jaar in je master niet rechtvaardig.

Bijvoorbeeld in Delft zijn er veel mensen die hun uitloop in de bachelor-fase hebben. Eenmaal in de masterfase gaat het meestal sneller. Maar waarom zou iemand die 2 jaar vertragingen oploopt in zijn bachelor en 0 in zijn master wel moeten boeten en iemand die 1 jaar in de bachelor en 1 in de master oploopt niet? Ze leggen hetzelfde "beslag op publieke middelen"

En het is al helemaal onterecht dat studenten met 1-jarige masters 100% uitloop mogen hebben, en studenten met 2-jarige masters maar 50%, terwijl dat vaak ook nog eens de zwaardere masters zijn.

Edit: Ik vrees ook voor hoe de ingeplande bezuiniging dán ingeboekt wordt. Want je gaat me niet wijsmaken dat dit kabinet die bezuiniging dan maar laat zitten.
Ja en mijn voorbeeld waarin iemand tijdens zijn bachelor 1 jaar uitloopt, vervolgens 1 jaar tijdens zijn master en hiermee weg komt. Terwijl een ander zijn bachelor zonder vertraging doet. Tijdens zijn master niet 1 maar 2 jaar vertraging heeft en hier dan ineens wel voor zal worden bestraft.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 10 december 2010 @ 18:23:15 #27
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89772284
quote:

Als ik geen 2 jaar boete voor mijn tweejarige master hoef te betalen is het mij allang best
pi_89772611
Stel: Ik ben 4,5 jaar bezig om m'n WO bachelor te halen omdat ik na 1,5 jaar gestopt ben met m'n eerste bachelor door een verkeerde keuze.

Dan zou ik dus een half jaar boete betalen (1500 euro) en een half jaar mijn OV kaart kwijtraken?

Dat eerste lijkt me nu wel duidelijk, alleen hoe het met de OV kaart zit is me nog niet duidelijk. Ben ik die dan alleen een half jaar kwijt, en de eerste 4 jaar worden wel gewoon een 'gift' of moet ik dan 4 jaar OV kaart terugbetalen? Dat gaat dan namelijk gigantisch veel kosten....

Als ik hem dus een half jaar kwijt zou zijn, en het gewoon een 'gift' blijft dan is het nog te doen. Al helemaal als ik hem dan tijdens m'n master weer terug heb...
.
pi_89772759
Voor de OV-kaart is nog geen officieel voorstel gedaan. De planning in het regeerakkoord is dat maatregelen daarover in 2012-2013 ingaan. Er staat niets in over met terugwerkende kracht je OV terug moeten betalen, het zou logischerwijs dan alleen over dat ene half jaar gaan.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  Moderator vrijdag 10 december 2010 @ 18:37:14 #30
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89772764
Mijn HBO duurt 3 jaar. Mag ik nou maximaal 4 jaar of 5 jaar erover doen tegen lager collegetarief?

2e vraag: Mijn HBO duurt dus 3 jaar, ik mag MISSCHIEN maximaal 5 jaar over mijn studie doen. Kan ik deze 2 jaar EXTRA meenemen naar een Master tegen laag tarief?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator vrijdag 10 december 2010 @ 18:38:09 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89772799
al met al: Wat een onduidelijk staaltje regeren :r !!!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_89772868
Ik zou bijna zeggen dat ik alle hoop heb gevestigd op de eerste kamer. Maar ja die hebben mij alle vorige keren ook teleurgesteld :')
Profiel opgeheven.
pi_89772895
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Voor de OV-kaart is nog geen officieel voorstel gedaan. De planning in het regeerakkoord is dat maatregelen daarover in 2012-2013 ingaan. Er staat niets in over met terugwerkende kracht je OV terug moeten betalen, het zou logischerwijs dan alleen over dat ene half jaar gaan.
Laten we het hopen. Als het met terugwerkende kracht terugbetalen zou worden, dan kan je dat misschien omzeilen door aan het begin van het studiejaar dat je de boete gaat betalen je OV kaart stop te zetten. Dat zou dan voordeliger zijn, dan betaal je immers 1 jaar het reizen zelf inplaats van 4,5 jaar.
.
pi_89772909
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:22 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ja en mijn voorbeeld waarin iemand tijdens zijn bachelor 1 jaar uitloopt, vervolgens 1 jaar tijdens zijn master en hiermee weg komt. Terwijl een ander zijn bachelor zonder vertraging doet. Tijdens zijn master niet 1 maar 2 jaar vertraging heeft en hier dan ineens wel voor zal worden bestraft.
Maarja, laten we even redelijk wezen. Een beta-master kost je 2 jaar; ik acht het schier onmogelijk om daar 2 jaar langer over te doen. Ik denk dat de nieuwe regeling zoals die nu op tafel ligt met 1 jaar voor je bachelor en 1 jaar voor je master uitstekend werkt en alle voorgaande issues van bestuursjaren, verkeerde studiekeuzes etc. goed oplost.
pi_89773024
quote:

Daarom vond ik het niet eens zo gek dat bepaalde studentenorganisaties ook met alternatieven kwamen, zoals bijv. het verminderen van de studiefinanciering. Dat zou betekenen dat de overheid meer geld zou overhouden, de universiteiten zelf niet getroffen zouden worden (onderwijs dus op niveau blijft) en de juridische onzekerheden zoals die bij het huidige plan zijn van tafel zijn.
pi_89774668
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 18:40 schreef dakpan90 het volgende:

[..]

Maarja, laten we even redelijk wezen. Een beta-master kost je 2 jaar; ik acht het schier onmogelijk om daar 2 jaar langer over te doen. Ik denk dat de nieuwe regeling zoals die nu op tafel ligt met 1 jaar voor je bachelor en 1 jaar voor je master uitstekend werkt en alle voorgaande issues van bestuursjaren, verkeerde studiekeuzes etc. goed oplost.
Ik zie het verschil niet tussen het oude en aangepaste plan als het gaat om bestuursjaren en verkeerde studiekeuzes. :? Beiden komen voornamelijk voor tijdens de bachelor en daar helpt een jaar extra uitloop voor je master niet tegen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:33:16 #37
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89775432
quote:
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
Ik hoop niet dat ze deze regeling ten slechte veranderd hebben als 'bargaining chip' in ruil voor dat extra jaartje uitloop?

Wie weet? Iemand hier wat van gehoord?
pi_89775440
Ah, RTL nieuws heeft straks een item over de demonstraties, met als opmerking "treuzelboete", dan is de toon meteen gezet.
pi_89775690
Kabinet krabbelt deels terug, maar de boete voor opleidingen die hun tentamens niet makkelijk genoeg maken blijft? Juist die rampzalige efficiencykorting, HET onderdeel van de plannen dat de grootste garantie geeft op verdere niveaudaling blijft? Dat die lui nog het woord "onderwijskwaliteit" in de mond kunnen nemen zonder het uit te proesten van het lachen is bewonderenswaardig.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:43:54 #40
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89775958
Ik ben misschien een zeikerd.. Maar wat een prachtige 'uitzondering' voor gehandicapten weer.
1 jaar langer studeren. Wauw :')

Een beetje reuma, kanker, of psychose, en je zit daar zo boven.
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:06:29 #41
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_89776992
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Kabinet krabbelt deels terug, maar de boete voor opleidingen die hun tentamens niet makkelijk genoeg maken blijft? Juist die rampzalige efficiencykorting, HET onderdeel van de plannen dat de grootste garantie geeft op verdere niveaudaling blijft? Dat die lui nog het woord "onderwijskwaliteit" in de mond kunnen nemen zonder het uit te proesten van het lachen is bewonderenswaardig.
Dat inderdaad :D
My mama didn't raise no fool
pi_89777132
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik ben misschien een zeikerd.. Maar wat een prachtige 'uitzondering' voor gehandicapten weer.
1 jaar langer studeren. Wauw :')

Een beetje reuma, kanker, of psychose, en je zit daar zo boven.
Waar heb je dat vandaan?
pi_89777212
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:33 schreef von_Preussen het volgende:
Ah, RTL nieuws heeft straks een item over de demonstraties, met als opmerking "treuzelboete", dan is de toon meteen gezet.
Het item in RTL Nieuws was wel beter dan dat van de NOS. RTL Nieuws noemde namelijk tenminste nog de 3000 euro boete die de universiteiten krijgen en de slechte gevolgen daarvan op de onderwijskwaliteit. Het NOS-journaal rept helemaal geen woord over die kant van het verhaal en laat het dus lijken alsof studenten alleen maar protesteren voor hun eigen portemonnee.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2010 20:12:22 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:15:34 #44
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89777378
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Waar heb je dat vandaan?
quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)ee-jaar-langer.dhtml

DEN HAAG - Studenten die een bachelor en een master doen, mogen in totaal twee extra jaren tegen het normale collegegeld studeren. Dat is één jaar langer dan waar eerder over gesproken werd. Dat zei minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) vandaag na afloop van de wekelijkse ministerraad.
'Als het wetsvoorstel op niet al te veel oppositie stuit, wordt de regel per 1 augustus ingevoerd', aldus Van Bijsterveldt. Dat betekent dat langstudeerders per 1 augustus elk vertragingsjaar 3000 euro extra collegegeld moeten betalen. Dit jaar bedroeg het normale collegegeld 1.713 euro. 'Op een bepaald moment zeggen we: nu is het je eigen verantwoordelijkheid', aldus Van Bijsterveldt.

Studenten met een beperking worden ontzien; zij mogen nog een extra jaar voor het wettelijke collegegeld studeren.

Bètastudenten krijgen geen extra studietijd, voor hen bestaat volgens het kabinet in veel gevallen al de mogelijkheid om langer te studeren.

Extra collegegeld
Volgens premier Mark Rutte telt Nederland 60.000 langstudeerders. Zij kunnen volgens de premier aanspraak maken op het collegekrediet om het extra collegegeld te voldoen. De maatregel levert volgens de premier 45 miljoen euro meer op dan was voorzien. 'Het geld dat we bezuinigen investeren we weer in het onderwijs', aldus de premier.
pi_89777403
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Het item in RTL Nieuws was wel beter dan dat van de NOS. RTL Nieuws noemde namelijk tenminste nog de 3000 euro boete die de universiteiten krijgen en de slechte gevolgen daarvan op de onderwijskwaliteit. Het NOS-journaal rept helemaal geen woord over die kant van het verhaal en laat het dus lijken alsof studenten alleen maar protesteren voor hun eigen portemonnee.
Eens, ik vond tegen mijn verwachting het het item van RTL best goed, daar werd een neutraal beeld van de situatie geschetst.

NOS heb ik niet gezien, maar ook niets gemist zo te horen.
pi_89777423
@Rubber_Johnny, dank!
pi_89777884
Dat extra jaar scheelt een hoop voor veel studenten
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:35:28 #48
192683 AMDB
Visionair.
pi_89778258
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

[..]

Dan hebben ze in totaal toch 3 jaar extra uitloop mogelijkheid?
pi_89778327
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:35 schreef AMDB het volgende:

[..]

Ja
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:44:20 #50
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89778708
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:16 schreef von_Preussen het volgende:
@Rubber_Johnny, dank!
Geen dank.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:35 schreef AMDB het volgende:

[..]

Klopt. En het is best ruim. Maar in veel gevallen zal het niet genoeg zijn. Als je maar 50% van de energie van een gezond persoon hebt, zit je bij een 4 jarige studie al op 4 jaar uitloop.
pi_89779477
quote:
Bètastudenten krijgen geen extra studietijd, voor hen bestaat volgens het kabinet in veel gevallen al de mogelijkheid om langer te studeren.
Hm? Geen boetes voor bètastudenten?
  vrijdag 10 december 2010 @ 21:08:54 #52
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89780089
Mag hopen dat hiermee geen genoegen wordt genomen. Het hele plan moet gewoon van tafel. NEderland spendeert al belachelijk weinig aan onderwijs voor een westers land, studeren in Nederland levert al veel minder op dan in andere landen en dan willen ze het nóg duurder gaan maken als je enige vertraging hebt. En dan ook nog eens met terugwerkende kracht. En dan óók nog durven spreken over een kenniseconomie en dat we bij de top vijf van de wereld moeten behoren. :')
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89780472
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:29 schreef Bierie het volgende:

Ze kunnen je alleen niet van de universiteit schoppen, dus hebben ze maar één optie om een boete te voorkomen: je een diploma cadeau geven.
pi_89782164
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:33 schreef von_Preussen het volgende:
ze zouden een treuzelboete in moeten voeren voor zieke bejaarden, elk jaar dat je weigert dood te gaan en gebruik maakt van het dure zorgstelsel betaal je een flinke boete...
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
pi_89783412
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:47 schreef SeanFerdi het volgende:

[..]

ze zouden een treuzelboete in moeten voeren voor zieke bejaarden, elk jaar dat je weigert dood te gaan en gebruik maakt van het dure zorgstelsel betaal je een flinke boete...
Mwoah met wel een extensie van twee jaar na je pensionering he. Aanvankelijk wilde ze slechts 1 jaar maar ja tijdens je arbeidsperiode heb je ook de sabbatical nog te goed. Dus al met al twee jaar voordat je een spuitje krijgt. Immers kosten zijn kosten en geld blijft geld he!
Maar met die twee jaar ligt er wel een heel maatschappelijk en menselijk voorstel op tafel.

VVD voor een sterk Nederland :')
Profiel opgeheven.
pi_89788176
Haha, dat spandoek!
http://twitpic.com/3eobfk
pi_89788361
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:47 schreef Ewelina het volgende:
Haha, dat spandoek!
_O- Die was goed ja.
pi_89788402
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22756

Op de bovenstaande link kun je een heel schema vinden. Maar wat bedoelen ze precies met 2 jaar ipv 1 jaar? Dus voor mijn 4 jarige wo opleiding mag ik 6 jaar doen en dan mijn normale collegegeld betalen? Volgens het schema lijkt het anders.

Ik heb zelf namelijk 2 jaar rechten gedaan. Daar ben ik vervolgens mee gestopt en studeer nu communicatieweteschap.Vind ik ontzettend leuk. Ik moet na dit collegejaar nog 2 jaar studeren. (ik volg ook nog een pre-master voor bedrijfskunde)

Ik ben dus zojuist aan mijn 5e jaar studeren begonnen. Hiervan waren er 2 rechten en 2 communicatiewetenschap (wat ik nu af maak en waarvan ik mijn 3e jaar nu doe). Ik heb zelf ook geen stufi meer, maar leen maximaal. Ik moet nu dus nog zo'n 2,5 jaar studeren. Na mijn 5e jaar nog 2.

Ik had nooit rechten moeten doen, maarja achteraf praten is altijd makkelijk. En een stomme keuze achteraf. Als ik dit had geweten had ik rechten afgemaakt en was ik nu klaar geweest.

Hoe zit het dan precies met mijn boetes en collegelden? En gebeurt er ook wat aan de mogelijkheid tot lenen? Of blijft de mogelijkheid nog bestaan om te lenen na je prestatiebeurs? (anders heb ik een heel groot probleem)

Alvast bedankt voor de info! :)
After all, tomorrow is another day.
pi_89788823
En toch van dit alles... Dit gaat / kan gewoon echt niet. Hoe langer ik erover nadenk. Hoe wil je in vredesnaam universiteiten een boete geven voor langstudeerders. Er zitten zoveel praktische haken en ogen aan.

Hoe doe je het met mensen die vertragen door een studieswitch bijvoorbeeld. Welke universiteit / hogeschool is er dan verantwoordelijk voor de boete?

En hoe ga je om met mensen die instellingscollegeld betalen? (bijvoorbeeld ouderen die eens een course willen doen voor de leuk en het geld kunnen missen) Zijn die dan wel boetevrij voor de universiteit?

Zelfs als ik advocaat van de duivel speel en een systeem probeer te bedenken waarin die boete is toegepast voorzie ik een administratieve chaos. :{
Profiel opgeheven.
pi_89789359
Wat voor mij ook onduidelijk is, is hoe hoog het collegegeld wordt voor studenten die een tweede studie doen. Vanaf dit studiejaar betalen studenten voor hun tweede studie al instellingsgeld ipv wettelijk collegeld. Ookal zijn er veel overbruggingen voor dit studiejaar, maar 2011/2012 gaan deze gelden definitief flink omhoog. Gemiddeld tussen 5000 en 7000 euro per jaar, maar hogere varianten zullen er zeker zijn

Als een student vertraging oploopt in zijn/haar tweede studie, moet er dan nog 3000 meer worden betaald bovenop het instellingsgeld??

Gelukkig lijk ik net mazzel te hebben, want momenteel ben ik bezig aan een tweede bachelor opleiding (na hbo ben ik aan een wo bachelor begonnen), maar begin in februari met de master. Zo als ik het nu begrijp kan dit voor normaal collegeld omdat het geen tweede master is. En zolang ik er niet langer dan 2 jaar over doe, ga ik niet hoge kosten maken. Maar ik zal vast niet de enige zijn in deze situatie
pi_89789625
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:55 schreef Skv het volgende:
Ik snap er nog steeds geen zak van. Je mag twee jaar uitlopen. Is dat dan twee jaar op je hele opleiding of één jaar op je BSc en één jaar op je MSc?

Dus mag je vijf jaar doen over een driejarige BSc en daarna nominaal je MSc in één jaar halen?
Of moet je dan over je vijfde jaar van je BSc de boete betalen en daarna weer normaal collegegeld als je met je MSc begint?
Goede vraag?

Stel je haalt je Bachelor in 5 jaar. 5e jaar boete betalen? vervolgens begin je aan je master. Deze haal je netjes binnen die 2 jaar. Dus dan geen boete?
pi_89795882
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:51 schreef CyCly het volgende:
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22756

Op de bovenstaande link kun je een heel schema vinden. Maar wat bedoelen ze precies met 2 jaar ipv 1 jaar? Dus voor mijn 4 jarige wo opleiding mag ik 6 jaar doen en dan mijn normale collegegeld betalen? Volgens het schema lijkt het anders.

Ik heb zelf namelijk 2 jaar rechten gedaan. Daar ben ik vervolgens mee gestopt en studeer nu communicatieweteschap.Vind ik ontzettend leuk. Ik moet na dit collegejaar nog 2 jaar studeren. (ik volg ook nog een pre-master voor bedrijfskunde)

Ik ben dus zojuist aan mijn 5e jaar studeren begonnen. Hiervan waren er 2 rechten en 2 communicatiewetenschap (wat ik nu af maak en waarvan ik mijn 3e jaar nu doe). Ik heb zelf ook geen stufi meer, maar leen maximaal. Ik moet nu dus nog zo'n 2,5 jaar studeren. Na mijn 5e jaar nog 2.

Ik had nooit rechten moeten doen, maarja achteraf praten is altijd makkelijk. En een stomme keuze achteraf. Als ik dit had geweten had ik rechten afgemaakt en was ik nu klaar geweest.

Hoe zit het dan precies met mijn boetes en collegelden? En gebeurt er ook wat aan de mogelijkheid tot lenen? Of blijft de mogelijkheid nog bestaan om te lenen na je prestatiebeurs? (anders heb ik een heel groot probleem)

Alvast bedankt voor de info! :)
Met de 2 jaar uitloop bedoelen ze opgeteld de 1 jaar uitloop die je voor je bachelor mag hebben, en de 1 jaar voor je master. Als je dit jaar je bachelor afmaakt ontspring je net de dans. Hoe het zit met jouw master is mij onduidelijk omdat ik niet precies weet waar die twee jaar die je nog moet uit bestaan, maar daar heb je in elk geval ook recht op 1 jaar uitloop bovenop de nominale studieduur (voor één master)

Ik hoop alleen zeer dat er een grove fout staat in dat schema. Er staat immers dat je als je een bachelor hebt afgerond en in september 2011 met een master-opleiding begint, je na 1 jaar uitloop het instellingscollegegeld moet betalen, niet de ¤ 3.000 verhoging. Daar heb ik nog helemaal niets over gezien, en instellingsgeld kan oplopen tot tienduizenden euro's per jaar. Maar dat is toch echt bedoeld voor 2e studies, nadat je een zelfde soort studie gehaald hebt.

Edit: met soort bedoel ik een bachelor doen als je al een bachelor hebt, een master als je al een master hebt, enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 11-12-2010 11:08:07 ]
pi_89796711
Weet iemand hier of pre-masters (na een HBO bachelor) meetellen als bachelor jaar of als masterjaar?
  zaterdag 11 december 2010 @ 11:38:04 #64
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89796895
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 11:30 schreef AMDB het volgende:
Weet iemand hier of pre-masters (na een HBO bachelor) meetellen als bachelor jaar of als masterjaar?
Ik heb ergens gehoord dat dat niet meegerekend wordt. Zou ook belachelijk zijn want dan loop je sowieso vertraging op: Er staat nou eenmaal een bepaalde tijd voor.

Als je pre masters zou bestraffen bestraf je in feite de keus voor een andere master. Dan kunnen ze dat hele BaMa systeem ook weer afschaffen, dat draaide nu juist om die keus.
pi_89797060
quote:
Aha. Precies wat ik al dacht. :{
pi_89797215
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:47 schreef Ewelina het volgende:
Haha, dat spandoek!
Whehe _O-

quote:
Goed en duidelijk stuk.
pi_89798532

Goeiemiddag op het Damprotest.
pi_89799020
Minister:studentenprotesten zinloos

De protesten van studenten tegen de geplande bezuinigingen op het hoger onderwijs hebben geen enkele zin meer. Dat zei minister Van Bijsterveldt in het TROS-radioprogramma Kamerbreed.

Ze is niet van plan de studenten verder tegemoet te komen. Het kabinet gaat het collegegeld voor langstudeerders fors verhogen. Wie meer dan twee jaar studievertraging oploopt, gaat 3000 euro extra per jaar betalen. Volgens de minister lopen die studenten uit de pas en zijn ze zelf verantwoordelijk.

De afgelopen weken hebben duizenden studenten geprotesteerd tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs.

http://nos.nl/tekst/20449(...)+%28NOS+Teletekst%29
pi_89799108
Die boete voor de instelling blijft dus? En niets voor mensen die nu al te lang studeren en dat niet meer zo kunnen oplossen?
pi_89799468
quote:
Op zaterdag 11 december 2010 12:49 schreef Warren het volgende:

De protesten van studenten tegen de geplande bezuinigingen op het hoger onderwijs hebben geen enkele zin meer. Dat zei minister Van Bijsterveldt in het TROS-radioprogramma Kamerbreed.

Ze is niet van plan de studenten verder tegemoet te komen. Het kabinet gaat het collegegeld voor langstudeerders fors verhogen. Wie meer dan twee jaar studievertraging oploopt, gaat 3000 euro extra per jaar betalen. Volgens de minister lopen die studenten uit de pas en zijn ze zelf verantwoordelijk.

De afgelopen weken hebben duizenden studenten geprotesteerd tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs.

Ik word ontzettend rebels van zulke uitspraken.
know'm sayin?
word? word.
pi_89799671
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:49 schreef Warren het volgende:

En de universiteiten dan, zijn die ook "zelf verantwoordelijk" voor studenten die "uit de pas" lopen ofzo - allicht doordat de studies te moeilijk zijn? Want die krijgen immers net zo'n hoge boete als de student.

Typisch dat daar niet op in wordt gegaan. Maar goed, dat aspect werd gister in het journaal ook vakkundig door de NOS genegeerd.
pi_89799853
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:02 schreef alors het volgende:

[..]

Ik word ontzettend rebels van zulke uitspraken.
Inderdaad, nemen ze dan zelf ook met terugwerkende kracht hun verantwoordelijkheid?

En hoe gaan universiteitsboetes hier voor helpen?

Tijd om een keer á la Engeland de barricades op te gaan.
pi_89799859
Ik krijg hier zo ontzettend het gevoel van dat ze een 'melkkoe' gevonden hebben, die voor dingen moet betalen waar die helemaal niet voor zou moeten betalen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:16:08 #75
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89799921
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:14 schreef Deliah het volgende:
Ik krijg hier zo ontzettend het gevoel van dat ze een 'melkkoe' gevonden hebben, die voor dingen moet betalen waar die helemaal niet voor zou moeten betalen.
Onderwijs is al decennia het eerste waar politici op bezuinigen.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:21:14 #76
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89800116
Ik vraag me af waar het protest van de CG raad blijft?

Deze regeling gaat zieke studenten zo enorm naaien. Maar op de site van de CG raad niks daarover.

Het lijkt of ze zich veel drukker maken over het veilig stellen van uitkeringen en vergoedingen. Terwijl studeren toch hét middel is om omhoog te klimmen en jezelf minder afhankelijk te maken.. :{
pi_89800120
Voor mij heeft dit ook als effect dat ik mij minder geroepen voel om belastingen te betalen aan een overheid die mij ook steeds minder heeft ondersteund. Veel minder gebondenheid met het land...
pi_89800156
Kosten voor studeren aan de K.U.Leuven. :').

quote:
Inschrijvingsgeld academiejaar 2010 - 2011

* Beursstudent: ¤ 80
* Niet-beursstudenten: ¤ 564,3
* Voor een bijna-beursstudent: ¤ 376,2
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:24:46 #79
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89800257
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:21 schreef AMDB het volgende:
Voor mij heeft dit ook als effect dat ik mij minder geroepen voel om belastingen te betalen aan een overheid die mij ook steeds minder heeft ondersteund. Veel minder gebondenheid met het land...
Dat is ook het enige waar je nog goed voor bent. De overheid is er niet voor jou, jij bent er voor de overheid. daarom is de minister ook zo arrogant dat ze zegt dat protesteren geen zin heeft, want ze gaat toch niks wijzigen. Betalen moet je, en zo min mogelijk kosten.
pi_89800452
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:49 schreef Warren het volgende:

Ik heb het even teruggeluisterd.

Ze doet alsof het iets heel aardigs t.o.v. studenten is, dat die ook in de toekomst de eerste drie jaar slechts het wettelijk collegegeld hoeven te betalen en studiefinanciering krijgen, en dat wij als studenten haar daar heel dankbaar voor mogen zijn. En dat het dus belachelijk is als we ertegen protesteren als de overheid een student die "uit de pas loopt" aanspreekt op z'n "verantwoordelijkheid" en daarvoor een "redelijke" bijdrage van 3000 vraagt.

Ze rept met geen woord over de boete die universiteiten krijgen, en ze legt ook niet uit wat er zo erg is aan "uit de pas lopen" (volgens dit artikel zijn de kosten hiervan nihil) en waarom er dus überhaupt een "verantwoordelijkheid" van de student bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2010 13:31:16 ]
pi_89800733
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:24 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat is ook het enige waar je nog goed voor bent. De overheid is er niet voor jou, jij bent er voor de overheid. daarom is de minister ook zo arrogant dat ze zegt dat protesteren geen zin heeft, want ze gaat toch niks wijzigen. Betalen moet je, en zo min mogelijk kosten.
3.000 boete voor de overheid voor alles waar ze te lang over doen, maar dat kunnen we dan weer niet eisen ;(

De overheid mag blij zijn dat mensen belasting betalen, en niet andersom.

Overigens heb ik er zelf helemaal geen problemen mee om veel belasting te betalen, zeker niet als ik weet dat ik in de periodes dat ik wél steun van de overheid nodig heb, ik deze ook krijg.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:54:11 #82
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89801335
quote:
Ja, een systeem waar de student alles zelf betaalt werkt best... in een land met weinig belastingdruk. Waar je de vruchten van je eigen investering zelf ook overhoudt.

Hier is het dubbelop. Jij, als student mag de overheid niks kosten, maar als hogeropgeleide mag de overheid jou wel wat kosten.

De volgende generatie, die nog dikker heeft gelapt voor de status van hogeropgeleide dan deze generatie, zal alleen maar rechtser worden. En steeds minder bereid mee te betalen aan regelingen voor de zwakken in de samenleving.

Waarom zouden ze ook. Zij hebben zelf dik betaald om hogerop te komen, en dan wil de rest daarvan meeprofiteren?
pi_89801916
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:22 schreef Deliah het volgende:

[..]

'Ik heb getwijfeld over België...'

Wat een waarheid dat nummer _O_
know'm sayin?
word? word.
pi_89802436
quote:

[..]

Dat bedoel ik. De kamerprijzen liggen in België ook een stuk lager.
pi_89802601
quote:
Goed stuk, zou je eigenlijk de minister onder d'r neus moeten douwen. Wel mooi dat ze haar eigen glazen ingooit door te zeggen dat demonstraties niets gaan helpen. Als er iets aanzet tot actie is het wel het gevoel niet serieus genomen te worden.
pi_89802884
quote:
Volgens de minister lopen die studenten uit de pas en zijn ze zelf verantwoordelijk.
Klinkt altijd wel leuk natuurlijk, maar bijvoorbeeld mijn vriendin heeft eerst een jaar de verkeerde studie gedaan (wel haar P cum laude gehaald), en daarna tijdens haar Bachelor een jaar in de studentenraad gezeten. Toch zou zij dan glashard ¤ 3000 boete moeten betalen, en de universiteit ook. Dat gaat toch helemaal nergens over?
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:48:19 #87
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89802932
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Klinkt altijd wel leuk natuurlijk, maar bijvoorbeeld mijn vriendin heeft eerst een jaar de verkeerde studie gedaan (wel haar P cum laude gehaald), en daarna tijdens haar Bachelor een jaar in de studentenraad gezeten. Toch zou zij dan glashard ¤ 3000 boete moeten betalen, en de universiteit ook. Dat gaat toch helemaal nergens over?
had ze maar 5 jaar terug moeten weten dat ze in 2011 bestraft zou worden!
pi_89802942
quote:
Ik ben geen accountant, maar ik schat zo in dat jij tot nog toe de overheid meer hebt gekost dan opgeleverd. Als een student na zijn studie een schuld van een half- tot een heel jaarsalaris overhoudt, vind ik dat niet onredelijk.

Dat wij, deze generatie, meer gaan betalen dan de vorige is zuur, maar ook onontkoombaar, gezien de kostenexplosie bij OC&W. Deze plannen liggen er al sinds het einde van de jaren '90. Ik vermoed dat men heeft gewacht op het goede momentum.

Lang studeren, bijvoorbeeld door een studieswitch, vind ik geen probleem. Maar houd er wel rekening mee dat de kostprijs per student nog steeds veel hoger ligt dan wat jij betaalt en gaat betalen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:50:48 #89
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89803007
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:48 schreef Nautilus. het volgende:

[..]

Ik ben geen accountant, maar ik schat zo in dat jij tot nog toe de overheid meer hebt gekost dan opgeleverd. Als een student na zijn studie een schuld van een half- tot een heel jaarsalaris overhoudt, vind ik dat niet onredelijk.

Dat wij, deze generatie, meer gaan betalen dan de vorige is zuur, maar ook onontkoombaar, gezien de kostenexplosie bij OC&W. Deze plannen liggen er al sinds het einde van de jaren '90. Ik vermoed dat men heeft gewacht op het goede momentum.

Lang studeren, bijvoorbeeld door een studieswitch, vind ik geen probleem. Maar houd er wel rekening mee dat de kostprijs per student nog steeds veel hoger ligt dan wat jij betaalt en gaat betalen.
ik heb in elk geval ook geen enkele behoefte meer om hetgeen ik gekost heb terug te betalen aan Nederland. Ik voel me voornamelijk uitgekotst worden door de overheid, en vooral nuttig als aankomende belastingkoe, dus waarom zou ik in hemelsnaam daar geld aan gaan geven?
pi_89803057
quote:
9s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:48 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

had ze maar 5 jaar terug moeten weten dat ze in 2011 bestraft zou worden!
Even voor de duidelijkheid, zij is inmiddels afgestudeerd en krijgt zelf die boete niet. Maar dit soort toekomstige gevallen zullen er nog steeds zijn als die regeling ingaat.
  zaterdag 11 december 2010 @ 15:00:04 #91
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89803330
Ben eigenlijk benieuwd of je nog wel van universiteit kan switchen als die boete voor de universiteit doorgaat. Stel je bent een van de vele tienduizenden die door deze plannen de lul zijn omdat ze opeens te lang hebben gestudeerd. Als je dan alsnog het geld kan ophoesten, maar wel van universiteit wilt switchen vanwege bijvoorbeeld een master, dan wordt dus je nieuwe universiteit beboet? Kan me voorstellen dat de universiteit dan je wilt weigeren. Maar dat mag dus weer niet als je aan de toelatingseisen voldoet lijkt me?
pi_89803341
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

ik heb in elk geval ook geen enkele behoefte meer om hetgeen ik gekost heb terug te betalen aan Nederland. Ik voel me voornamelijk uitgekotst worden door de overheid, en vooral nuttig als aankomende belastingkoe, dus waarom zou ik in hemelsnaam daar geld aan gaan geven?
Nou, bijvoorbeeld om voor volgende generaties goed en betaalbaar onderwijs te laten volgen. Je doet net alsof je een particuliere opleiding hebt gevolgd.
  zaterdag 11 december 2010 @ 15:01:27 #93
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89803369
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:00 schreef Nautilus. het volgende:

[..]

Nou, bijvoorbeeld om voor volgende generaties goed en betaalbaar onderwijs te laten volgen. Je doet net alsof je een particuliere opleiding hebt gevolgd.
Maar ik heb zelf al geen goed en betaalbaar onderwijs meer? Dus waarom zou ik in hemelsnaam nog gaan geven om toekomstige generaties? Waarom zou ik niet naar een land gaan wat mensen nog wél waardeert? Dat wel bereid is in studenten te investeren? Wat biedt Nederland nog dat een ander EU-land niet biedt?
pi_89803565
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb het even teruggeluisterd.

Ze doet alsof het iets heel aardigs t.o.v. studenten is, dat die ook in de toekomst de eerste drie jaar slechts het wettelijk collegegeld hoeven te betalen en studiefinanciering krijgen, en dat wij als studenten haar daar heel dankbaar voor mogen zijn. En dat het dus belachelijk is als we ertegen protesteren als de overheid een student die "uit de pas loopt" aanspreekt op z'n "verantwoordelijkheid" en daarvoor een "redelijke" bijdrage van 3000 vraagt.

Ze rept met geen woord over de boete die universiteiten krijgen, en ze legt ook niet uit wat er zo erg is aan "uit de pas lopen" (volgens dit artikel zijn de kosten hiervan nihil) en waarom er dus überhaupt een "verantwoordelijkheid" van de student bestaat.
In dat stuk wordt met letters gerekend, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. Juist de technische universiteiten zijn gebaat met het ongewijzigd laten van de studiefinanciering, want die bieden het duurste onderwijs en krijgen dus de meeste geld.

http://doc.utwente.nl/46020/1/Jongbloed03kosten.pdf
pi_89803629
Ik kan mijn eigen stukje niet wijzigen, dus ik verwacht dat jullie flauwe grappen over "de meeste geld" achterwege laten.
pi_89803810
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar ik heb zelf al geen goed en betaalbaar onderwijs meer? Dus waarom zou ik in hemelsnaam nog gaan geven om toekomstige generaties? Waarom zou ik niet naar een land gaan wat mensen nog wél waardeert? Dat wel bereid is in studenten te investeren? Wat biedt Nederland nog dat een ander EU-land niet biedt?
Ik snap wat je bedoelt, want "wij" worden weer uitgekozen als "slachtoffer". Zoals ik al zei, die maatregelen zijn onontkoombaar en dan wordt een bepaalde groep de sigaar. Maar ik ben het niet met je eens dat Nederland studenten niet meer waardeert, zeker in vergelijking met de rest van Europa. Engeland voert veel drastischer maatregelen in, en in Frankrijk, Spanje en Italië staan die nog op stapel.

Nederland biedt volgens mij redelijk goed hoger onderwijs, uiteraard gericht op massaproductie, maar wij kennen dan ook geen particulier onderwijs en selecties.
pi_89804617
quote:

[..]

:o
Antwerpen valt in dezelfde categorie qua prijzen (over jaar 2009-2010), maar veel verschillen zal het niet met 2010-2011.

quote:
beursstudent: ¤ 80
bijna-beursstudent: ¤ 333,60
niet-beursstudent: ¤ 567,80
Klinkt aantrekkelijk.
pi_89804700
Zit er zelf ook over na te denken. Twijfel tussen in Amsterdam een master gaan volgen of in Antwerpen. Nadeel is dat ik het niet echt zie zitten om naar België te gaan. Is niet een stad waar ik me later zie wonen en het is nooit mis om wat mensen te ontmoeten in een stad waar je wel wil gaan wonen.
pi_89804715
Wat een wassen neus toch weer, dat tweede jaar uitloop. Als iemand twee jaar uitloopt, gebeurt dat in de bachelor, niet in de master. Studenten die een verkeerde keuze hebben gemaakt en na het eerste jaar switchen, kunnen zich zo toch nog steeds geen enkele fout permitteren?
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:13:59 #100
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89805313
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:48 schreef AMDB het volgende:
Zit er zelf ook over na te denken. Twijfel tussen in Amsterdam een master gaan volgen of in Antwerpen. Nadeel is dat ik het niet echt zie zitten om naar België te gaan. Is niet een stad waar ik me later zie wonen en het is nooit mis om wat mensen te ontmoeten in een stad waar je wel wil gaan wonen.
Ach, als het voor 1-2 jaar is. Het is niet alsof in Amsterdam woonruimte is als je geen bakken geld verdient.
pi_89806318
Hopelijk krijgen we het nog voor elkaar dat huidige studenten niet onder de regeling gaan vallen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:59:20 #102
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89806541
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:51 schreef Raven_ het volgende:
Hopelijk krijgen we het nog voor elkaar dat huidige studenten niet onder de regeling gaan vallen.
Volgens mij gaan de huidige studenten juist het meeste opleveren omdat zij het niet hebben zien aankomen. Toekomstige studenten zullen steeds vaker minder lang studeren en zullen uiteindelijk ook geen extra geld (dmv boetes) opleveren, dus daar gaan je extra inkomsten.
- Thucydides
pi_89806552
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Precies, misschien ga ik wel lekker net over de grens wonen om te kutten, waarschijnlijker is dat ik wat vroeger ga emigreren dan ik al van plan was...
Beneath the gold, bitter steel
pi_89806585
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Juist ja.

Ik vind het trouwens echt een walgelijk plan. Het omzetten van studiefinanciering naar sociaal leenstelsel voor nieuwe studenten had ik een begrijpelijke hervorming gevonden, maar dit? Zo wordt ambitie gestraft, studenten in financiële problemen gebracht die al te lang studeren (die moeten ineens een boete betalen? :?) en wordt er amper gekeken naar bijzondere gevallen (handicaps, bestuurswerk, etc.).

Ook de arrogante houding van Van Bijsterveldt en Zijlstra vind ik misselijkmakend. Een minister die zegt dat protesteren toch niet helpt (oftewel: totaal niet luistert naar de kritiek) en een staatssecretaris die de mening van een rechtswetenschapper weg wuift alsof er niets aan de hand is. Werkelijk, zijn die mensen dan elk contact met de werkelijkheid kwijt geraakt?
  zaterdag 11 december 2010 @ 17:01:35 #105
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_89806617
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:51 schreef Raven_ het volgende:
Ik hoop dat de Eerste Kamer dit plan naar de prullenmand zal verwijzen. In maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten, want de gekozen leden voor de Provinciale Staten kiezen de leden van de Eerste Kamer. Dus elke student zou er voor moeten zorgen dat ze gaan stemmen om er voor te zorgen dat de coalitie+gedoogpartij CDA-VVD en PVV geen meerderheid gaan krijgen in de Eerste Kamer.
pi_89807107
quote:
quote:
De enigen, die extra kosten hebben, zijn de ouders. Zij zullen wel langer moeten betalen als hun zoon of dochter langer studeert. Dit maakt het sneller of langzamer studeren dus een zaak tussen ouder en kind, waarover zij goede afspraken moeten maken. Er zijn ouders, die het prima vinden als hun kind wat langer doet over een moeilijke studie maar daardoor later een betere opleiding genoten heeft. Mensen, die zeggen liberaal te zijn of het woord vrijheid in de naam van hun partij voeren, past het niet om als overheid hier met torenhoge boetes zo hard in te grijpen.
Die man heeft het begrepen. Het enige wat nu in ons kabinet zit (en wat het gedoogd) zijn antiliberale partijen. De VVD is geen knip voor de neus meer waard in deze tijden.
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:10:44 #108
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89808535
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 17:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]
en wordt er amper gekeken naar bijzondere gevallen (handicaps, bestuurswerk, etc.).

Er wordt wel gekeken naar bijzondere gevallen, maar naar mijn mening onvoldoende.
pi_89808776
Als ik het goed begrijp:
- Twee jaar uitloop mag;
- in je hele studie (bachelor+master);
- indien twee jaar uitloop in de bachelor word je tijdens je nominale masterjaar dus beboet.

Maar wat nu als je, zeg, al 2 wo-bachelors van 3jaar nominaal hebt afgerond, en je zit nu in je derde bachelor. Nominaal, geen vertraging dus. Maar onder deze regeling ben je wel de sjaak? Of zie ik dat verkeerd?
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:26:09 #110
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809075
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:17 schreef Complexiteit het volgende:
Als ik het goed begrijp:
- Twee jaar uitloop mag;
- in je hele studie (bachelor+master);
- indien twee jaar uitloop in de bachelor word je tijdens je nominale masterjaar dus beboet.

?
Zie http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Volgens mij krijg je in je master weer een schone lei, of ze moeten dat alweer veranderd hebben, in ruil voor die toezegging dat je 2 jaar mag uitlopen.

Maar daar heb ik nog niks van gehoord.

http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11708?
pi_89809216
Hmm. Volgens dit schema: http://headlines.nos.nl/d(...)8b3a09fe0d5d1253.pdf

Bepaalt de opleiding of ik het wettelijk collegeld betaal, of het instellingscollegegeld. Over de boete van 3000 wordt niet gesproken in mijn situatie, in dat schema.
pi_89809298
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Zie http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Volgens mij krijg je in je master weer een schone lei, of ze moeten dat alweer veranderd hebben, in ruil voor die toezegging dat je 2 jaar mag uitlopen.

Maar daar heb ik nog niks van gehoord.

http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11708?
Hmm. Daaruit begrijp ik dat je de master dus met een schone lei begint. 1 jaar voor je bachelor, en, als je een master gaat doen, nog 1.

Uit dat schema van nos blijkt echter weer wat anders. Ach, dan maar afwachten.
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:35:36 #113
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809347
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:34 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Hmm. Daaruit begrijp ik dat je de master dus met een schone lei begint. 1 jaar voor je bachelor, en, als je een master gaat doen, nog 1.
Ja. Dat had ik er ook uit opgemaakt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_89809381
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Er wordt wel gekeken naar bijzondere gevallen, maar naar mijn mening onvoldoende.
Naar mijn mening ook. Zodoende ook mijn woordkeus 'amper'. :)
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:42:41 #115
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809534
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:34 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Uit dat schema van nos blijkt echter weer wat anders. Ach, dan maar afwachten.
Nee, uit het schema van de nos blijkt ook dat je in je master weer een redelijk collegegeld gaat betalen.

Heb je al een bachelor en begin je in 2011 met een masteropleiding? JA>
Heb je voor 1991 je eerste hoger onderwijs diploma gehaald? NEE>
Ga je een leraren of verplegers opleiding doen? NEE>

Voor je studie staat 1 tot vier jaar, afhankelijk van de studierichting. Je mag in totaal twee tot vijf jaar over je studie doen voor het normale wettelijke collegegeld.

Daarna pas moet je lappen.

De Nos heeft een foutje gemaakt met het woord intstellingsgeld volgens mij, dat moet gewoon 'langstudeerderstarief; zijn.
pi_89811815
Op de NOS site kan je niet zien wat de regeling is als je eerst een hbo propedeuse hebt gehaald en daarna naar de universiteit bent doorgestroomd.

Mijn situatie:
- hbo propedeuse
- Tijdens het tweede jaar hbo na 5 maanden gestopt en studie financering laten doorlopen omdat ik voor het volle jaar collegeld moest betalen. Dit jaar beschouw ik dus als "vertraging".

Nu volg ik een studie aan de universiteit, deze haal ik gewoon in 3 jaar. *even afkloppen dat ik niet ziek wordt*. Ik zit nu in het tweede jaar.
Het halen van mijn hbo propedeuse zie ik niet als een vertraging. Het is een vereiste om, met havo, aan de universiteit te studeren.

Als het vanuit dit perspectief wordt gekeken heb ik dus 1 jaar vertraging opgelopen en zou ik dus geen boete krijgen. Als ze de hbo propedeuse als "vertraging" zien moet ik volgend jaar 3000 euro boeten betalen.

Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 11-12-2010 20:52:31 ]
pi_89812851
Ik denk dat je gewoon de lul bent. 1 jaar uitloop tijdens de bachelorfase wordt toegestaan. Je moet maar met terugwerkende kracht vwo gaan doen na je havo. ;)
pi_89814050
Is het eigenlijk alleen de 3000 euro boete volgens de huidige plannen? Of moet ik ook mijn OV kaart inleveren?
pi_89814404
Ik heb ook een jaar HBO gedaan toen een jaar gestopt (vwo gehaald) en nu al een tijd nominaal uni. Ben ik ook de sjaak dan :') Wat een faal beleid _O-
know'm sayin?
word? word.
pi_89815673
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:48 schreef AMDB het volgende:
Antwerpen is ook niet mijn eerste keus, maar als het echt zoveel scheelt qua geld (en kwaliteit?), dan is het misschien wel het overwegen waard (ik ben eerstejaars, dus met deze regels krijg ik sowieso te maken).

Ik zie wel dat je, als je naar Antwerpen gaat, je stufi mee mag nemen. Maar dat loopt dan waarschijnlijk ook maar tot je Bachelorfase toch? Aangezien je die stufi uit Nederland krijgt.
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:50:46 #121
192683 AMDB
Visionair.
pi_89815988
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:40 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Antwerpen is ook niet mijn eerste keus, maar als het echt zoveel scheelt qua geld (en kwaliteit?), dan is het misschien wel het overwegen waard (ik ben eerstejaars, dus met deze regels krijg ik sowieso te maken).

Ik zie wel dat je, als je naar Antwerpen gaat, je stufi mee mag nemen. Maar dat loopt dan waarschijnlijk ook maar tot je Bachelorfase toch? Aangezien je die stufi uit Nederland krijgt.
Jep, kun je inderdaad meenemen, stufi, maar inderdaad maar voor de bachelor. Wel voordeel dat als je ouders niks betalen qua studie het sowieso al 1.000 euro scheelt zonder de langstudeerboete en 4.000 met boete. Als je ouders wel studie betalen kunnen ze dat geld dat het minder is misschien zelfs aan jou geven.

Ach, beslis tijdens m'n afstuderen komend semester wel wat ik ga doen. Wil eerst weten wat nou de uiteindelijke regeling is.
pi_89816223
En wat betreft het volgende:

Stel je hebt drie keer een nieuwe opleiding gekozen? Moet je dan ook de boete betalen?
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:59:48 #123
192683 AMDB
Visionair.
pi_89816278
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:58 schreef aMpz het volgende:
En wat betreft het volgende:

Stel je hebt drie keer een nieuwe opleiding gekozen? Moet je dan ook de boete betalen?
Volgens mij wel. Het komt er volgens mij op neer dat je nominale tijd bachelor+1 mag studeren tegen laag tarief.
pi_89816326
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:59 schreef AMDB het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Het komt er volgens mij op neer dat je nominale tijd bachelor+1 mag studeren tegen laag tarief.
Op mijn 16e begonnen en toen op mijn 17e weer één gestart.En toen weer één op mijn 19e. Iemand een antwoord waar hij 100% zeker van is, het gaat om MBO 4.
pi_89816788
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:50 schreef AMDB het volgende:

[..]

Jep, kun je inderdaad meenemen, stufi, maar inderdaad maar voor de bachelor. Wel voordeel dat als je ouders niks betalen qua studie het sowieso al 1.000 euro scheelt zonder de langstudeerboete en 4.000 met boete. Als je ouders wel studie betalen kunnen ze dat geld dat het minder is misschien zelfs aan jou geven.

Ach, beslis tijdens m'n afstuderen komend semester wel wat ik ga doen. Wil eerst weten wat nou de uiteindelijke regeling is.
Oké. Ja qua collegegeld e.d. scheelt het al dusdanig veel, dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt als je geen stufi krijgt tijdens je master.

Ik wacht ook de uitkomst van de uiteindelijke plannen af voordat ik overhaaste beslissingen ga nemen.
pi_89816887
Geld de boete wel voor MBO studenten? Lees eigenlijk alleen maar over Bachelor en Masters.
pi_89816967
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:18 schreef aMpz het volgende:
Geld de boete wel voor MBO studenten? Lees eigenlijk alleen maar over Bachelor en Masters.
Mbo wordt buiten beschouwing gelaten bij deze bezuinigingsplannen volgens mij en gaan ze alleen over het hbo en wo.
pi_89817020
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:20 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Mbo wordt buiten beschouwing gelaten bij deze bezuinigingsplannen volgens mij en gaan ze alleen over het hbo en wo.
Dat zal mooi zijn, iemand die dit bevestigen kan?
pi_89817112
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:40 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Ja, als je in het buitenland studeert dan krijg je studiefinanciering alsof je dezelfde studie in Nederland zou volgen.

Ow spuit 11

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2010 22:26:59 ]
pi_89817743
Geweldig en je bent veel minder aan kosten kwijt als je er een paar jaar langer over doet.
Goed voor de inkomsten als er veel in het buitenland hun studie door de overheid gefinancierd gaan doen en ook niet meer terugkomen om belasting te betalen. :').
  zaterdag 11 december 2010 @ 23:40:59 #131
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89819590
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:39 schreef Deliah het volgende:
Geweldig en je bent veel minder aan kosten kwijt als je er een paar jaar langer over doet.
Goed voor de inkomsten als er veel in het buitenland hun studie door de overheid gefinancierd gaan doen en ook niet meer terugkomen om belasting te betalen. :').
Dit is wat ik hoop dat gaat gebeuren (niet dat ik ervan uitga, Nederlanders zijn heel erg honkvast). Als er opeens een forse uitstroom van studenten naar Belgie/Duitsland/Engeland plaats vindt zal de overheid vast wel weer gaan schrikken en een onderzoek instellen om te achterhalen waarom. :')
  zondag 12 december 2010 @ 01:31:01 #132
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_89822705
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 10:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Met de 2 jaar uitloop bedoelen ze opgeteld de 1 jaar uitloop die je voor je bachelor mag hebben, en de 1 jaar voor je master. Als je dit jaar je bachelor afmaakt ontspring je net de dans. Hoe het zit met jouw master is mij onduidelijk omdat ik niet precies weet waar die twee jaar die je nog moet uit bestaan, maar daar heb je in elk geval ook recht op 1 jaar uitloop bovenop de nominale studieduur (voor één master)

Ik hoop alleen zeer dat er een grove fout staat in dat schema. Er staat immers dat je als je een bachelor hebt afgerond en in september 2011 met een master-opleiding begint, je na 1 jaar uitloop het instellingscollegegeld moet betalen, niet de ¤ 3.000 verhoging. Daar heb ik nog helemaal niets over gezien, en instellingsgeld kan oplopen tot tienduizenden euro's per jaar. Maar dat is toch echt bedoeld voor 2e studies, nadat je een zelfde soort studie gehaald hebt.

Edit: met soort bedoel ik een bachelor doen als je al een bachelor hebt, een master als je al een master hebt, enz.
Ik heb eind studiejaar 2011-2012 mijn bachelor. Dus niet aan het eind van dit collegejaar. (2010-2011) Dus ik vermoed dat ik aankomend collegejaar die 3000 moet betalen.
Studiejaar 2012-2013 haal ik dan mijn master. Moet ik dat jaar dan ook die 3000 euro boete betalen?
Die 2 jaar die na dit collegejaar dus uitstaan zijn 1 jaar bachelor en 1 jaar master.

Ik denk er momenteel aan om mijn premaster bedrijfskunde (die ik ernaast doe) op te geven. Bang op eventuele uitloop. GRRRR

En wat betreft dat schema en die instellingsgeld is idd een vaag verhaal (wederom)
  zondag 12 december 2010 @ 01:57:02 #133
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_89823375
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 10:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik hoop dat ik aankomend studiejaar die boete alleen hoef te betalen. Omdat dit jaar de oude regeling nog telt met 'normaal' collegegeld. En volgend studiejaar 2011-2012 gaat die regeling dan in. Dan heb ik langer dan 4 jaar over mijn bachelor gedaan (vanwege studie wissel) dus dat jaar 3000 euro neertellen. Dat jaar haal ik mijn bachelor.

Collegejaar 2012-2013 hoop ik dan weer 'normaal' collegegeld te betalen. Want er staat 2 jaar voor je master. Begrijp ik dat dan goed? :)

Het is trouwens toch niet zo dat het met terugwerkende kracht zal werken en dat ik volgend jaar over dit collegejaar alsnog 3000 moet betalen?

En hoe zit het met die ov-kaart? in je boetejaar niet en als ik dan in mijn masterfase kom weer wel?

Alvast bedankt voor de info he!! :D
pi_89826154
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 23:40 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dit is wat ik hoop dat gaat gebeuren (niet dat ik ervan uitga, Nederlanders zijn heel erg honkvast). Als er opeens een forse uitstroom van studenten naar Belgie/Duitsland/Engeland plaats vindt zal de overheid vast wel weer gaan schrikken en een onderzoek instellen om te achterhalen waarom. :')
Denk dat 't richting Engeland/UK wel mee zal vallen na afgelopen donderdag :@
Ja doei.
  zondag 12 december 2010 @ 10:30:49 #135
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89826225
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:26 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Denk dat 't richting Engeland/UK wel mee zal vallen na afgelopen donderdag :@
Daar zouden studenten juist heen moeten gaan. Leren hoe je een beetje goed moet rellen kan echt geen kwaad. Beter dan een gevat spandoek maken en op de Dam gaan staan.
pi_89826484
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Daar zouden studenten juist heen moeten gaan. Leren hoe je een beetje goed moet rellen kan echt geen kwaad. Beter dan een gevat spandoek maken en op de Dam gaan staan.
:D
  zondag 12 december 2010 @ 11:54:10 #137
192683 AMDB
Visionair.
pi_89827772
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

"

Wij hebben hier dan ook niet héél veel reden tot rellen, maar toch zou het van mij best wat 'imposanter' mogen dan nu het geval is :P

Hier in Noorwegen betaal je 80 euro per semester voor universiteit. Denk dat je daarmee het administratiepersoneel voor die 80 euro mee betaald :P Je kan dan weer niet in termijnen betalen :P
pi_89828533
Weet je wat ik het ergste vind. Stel ik zou meer uitlopen en dus collegeld + 3000,- euro betalen. Okee prima. Of althans beter dan vertrekken zonder diploma.

Maar zouden universiteiten je dan ook kunnen uitschrijven (eraf kunnen trappen) omdat je de universiteit dan immers 3000,- euro kost?

Dan ben je echt driedubbel genaaid. Studieschuld (immers geen diploma). En geen studiefinanciering / leningsfase meer om ergens anders het alsnog proberen af te ronden.
Profiel opgeheven.
pi_89828793
Die 3000,- euro extra betaal je toch aan de universiteit? In principe zou de universiteit dan netto niet eens erop achteruitgaan, omdat die 3000,- dan doorgesluisd wordt naar de regering.

Iemand enig idee hoe dit zit?
pi_89828851
quote:
11s.gif Op zondag 12 december 2010 12:29 schreef Ewelina het volgende:
Die 3000,- euro extra betaal je toch aan de universiteit? In principe zou de universiteit dan netto niet eens erop achteruitgaan, omdat die 3000,- dan doorgesluisd wordt naar de regering.

Zoals ik het heb begrepen betaal jij ¤3000, maar de universiteit betaald ook ¤3000 en er gaat in totaal ¤6000.

quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:21 schreef Bierie het volgende:

Maar zouden universiteiten je dan ook kunnen uitschrijven (eraf kunnen trappen) omdat je de universiteit dan immers 3000,- euro kost?

Dan ben je echt driedubbel genaaid. Studieschuld (immers geen diploma). En geen studiefinanciering / leningsfase meer om ergens anders het alsnog proberen af te ronden.
Ik leef bij de gratie van de uni (hun houden wel rekening met mijn ziekte), maar ik ben bang dat ze mij er dus wél gaan aftrappen met ingang van volgend jaar omdat ik dan te duur ben geworden.

En dan zit ik precies in die situatie, geen diploma, hoge studieschuld en geen mogelijkheid om wat anders af te ronden.
pi_89829060
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zoals ik het heb begrepen betaal jij ¤3000, maar de universiteit betaald ook ¤3000 en er gaat in totaal ¤6000.

[..]

Ik leef bij de gratie van de uni (hun houden wel rekening met mijn ziekte), maar ik ben bang dat ze mij er dus wél gaan aftrappen met ingang van volgend jaar omdat ik dan te duur ben geworden.

En dan zit ik precies in die situatie, geen diploma, hoge studieschuld en geen mogelijkheid om wat anders af te ronden.
Ouch :{ . Kom je niet in aanmerking voor de regeling voor studenten die langdurig/chronisch ziek zijn?
  zondag 12 december 2010 @ 12:39:48 #142
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_89829178
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:21 schreef Bierie het volgende:
Weet je wat ik het ergste vind. Stel ik zou meer uitlopen en dus collegeld + 3000,- euro betalen. Okee prima. Of althans beter dan vertrekken zonder diploma.

De universiteiten hebben nu nauwelijks de mogelijkheid om je eraf te trappen. Ik geloof dat alleen een Bindend StudieAdvies na het eerste jaar mogelijk is. Maar als ze die boetes moeten gaan betalen zullen ze sterk gaan lobbyen om meer mogelijkheden te krijgen.
pi_89829218
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:36 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Ouch :{ . Kom je niet in aanmerking voor de regeling voor studenten die langdurig/chronisch ziek zijn?
Dat weet ik nog niet, dat moet ik eerst nog met de decaan bespreken.

Maar goed, ik heb tot nu toe altijd een informeel akkoord met de uni gesloten (ze zijn op de hoogte van mijn situatie, en dat ik hard bezig ben dat te overwinnen). Alleen het laatste akkoord dateert van begin november, dus net voordat deze plannen zijn uitgelekt.

Ze hebben altijd nog een stok achter de deur (BSA) om mij de deur te wijzen, dus als ze die boete niet zien zitten kunnen ze mij ten alle tijde erafgooien (het gaat weliswaar om slechts 1 vak, maar dat kan ik pas november 2011 herkansen).
pi_89829407
quote:
11s.gif Op zondag 12 december 2010 12:29 schreef Ewelina het volgende:

Crosspost:
quote:
quote:
Volgens het kabinetsplan wordt het budget van de universiteit per langstudeerder met 6000 euro gekort. De helft van dat bedrag is een strafkorting op het hebben van langstuderende studenten. De andere helft moet de universiteit terughalen, door het collegegeld van langstuderende studenten met 3000 euro te verhogen. De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen. Verder wordt geen rekening gehouden met deeltijdstudenten die naast hun werk een programma volgen dat langer duurt dan voor voltijdstudenten. Zij worden als voltijdstudent behandeld en moeten na vijf jaar 3000 euro meer collegegeld betalen. De Universiteit van Tilburg vindt deze bezuinigingen onbegrijpelijk, onredelijk en erg onverstandig.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 12:46:40 ]
pi_89829432
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:45 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Crosspost:

[..]

Ah, duidelijk. Dank je :)
pi_89829483
Zullen ze dan zelf niet zien dat ze op deze manier inkomsten uit belasting gaan mislopen?
pi_89829510
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:48 schreef Deliah het volgende:
Zullen ze dan zelf niet zien dat ze op deze manier inkomsten uit belasting gaan mislopen?
Kennelijk niet. Niet alleen omdat er minder mensen afstuderen (met vaak een minder hoog salaris als gevolg) en mensen naar het buitenland vluchten. Mensen die zonder stufi studeren kunnen het collegegeld ook aftrekken. Mocht ik het verhoogde tarief gaan betalen, dan kan ik dat geheel aftrekken van de belasting.
pi_89829626
quote:
... De universiteit heeft daar ook financieel belang bij, want ze ontvangt voor langstudeerders - ook nu al - geen cent van de overheid. Het kabinet wil budget wat de universiteit al niet krijgt, tóch weghalen. Het kabinetsvoorstel heeft niets van doen met kwaliteit of studierendement, het is een botte bezuiniging van 370 miljoen per jaar op het hoger onderwijs. UvT steunt protest tegen kabinetsplan 'langstudeerders'.
Precies wat ik al dacht.
pi_89829714
quote:
Op zondag 12 december 2010 @ 12:49 schreef Ewelina het volgende:
Kennelijk niet. Niet alleen omdat er minder mensen afstuderen (met vaak een minder hoog salaris als gevolg) en mensen naar het buitenland vluchten. Mensen die zonder stufi studeren kunnen het collegegeld ook aftrekken. Mocht ik het verhoogde tarief gaan betalen, dan kan ik dat geheel aftrekken van de belasting.
Zoals ik het begrepen had krijg je maar zo een 40% terug van de belasting. En bij die hoge kosten is het deel dat je zelf betaalt ook nog behoorlijk.
pi_89829736
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:48 schreef Deliah het volgende:
Dat wordt pas merkbaar over 10 / 15 jaar, dacht je dat de huidige mensen in de regering daar nog ooit op kan worden afgerekend?

Nee, dan is het makkelijker om nu de studenten te pakken, zodat men bij de volgende verkiezingen er iets beter voorstaat zonder al te "pijnlijke" (voor hun stemmers) beslissingen te moeten nemen.

Ik ben liberaal in hart en nieren, maar dit is gewoon pure diefstal. Bij de verkiezingen voor de provinciale staten zit ik dan ook te overwegen om maar SP te stemmen, omdat met dit plan mijn toekomstperspectief een hele ernstige bedreiging krijgt.
  zondag 12 december 2010 @ 13:28:26 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89830811
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat weet ik nog niet, dat moet ik eerst nog met de decaan bespreken.

Maar goed, ik heb tot nu toe altijd een informeel akkoord met de uni gesloten (ze zijn op de hoogte van mijn situatie, en dat ik hard bezig ben dat te overwinnen). Alleen het laatste akkoord dateert van begin november, dus net voordat deze plannen zijn uitgelekt.

Ze hebben altijd nog een stok achter de deur (BSA) om mij de deur te wijzen, dus als ze die boete niet zien zitten kunnen ze mij ten alle tijde erafgooien (het gaat weliswaar om slechts 1 vak, maar dat kan ik pas november 2011 herkansen).
Ik weet niet of de volgende voorwaarden voor jou van toepassing zouden zijn, maar wellicht kun je het hierop gooien.
quote:
http://www.lsvb.nl/dossiers/onderwijs/bsa-uitleg.html
Wat is een Bindend studieadvies (BSA)?
Een beslissing van het bestuur van een instelling voor Hoger Onderwijs (Hogeschool of Universiteit) waarbij de student gedwongen wordt om te stoppen met zijn studie. De student mag zich niet opnieuw inschrijven voor dezelfde studie of een groep opleidingen die op elkaar lijken aan dezelfde instelling. Een student kan zich wel zonder problemen inschrijven bij een andere instelling voor een opleiding waarvoor hij een BSA heeft gekregen.

Voorwaarden BSA
- De opleiding moet daartoe zijn aangewezen door het instellingsbestuur (er zijn instellingen die helemaal geen BSA hanteren en voor sommige opleidingen bestaat geen BSA).
- Studieresultaten in het eerste jaar zijn onvoldoende: een student die alle eerstejaarsvakken of de propedeuse heeft gehaald kan geen BSA krijgen.
- Persoonlijke omstandigheden is rekening mee gehouden.
- Voordat de student aan de opleiding begon was duidelijk dat er een BSA was.
- Bij onvoldoende studieresultaten is halverwege het jaar gewaarschuwd.

Bezwaar
Een student kan altijd in beroep gaan tegen een BSA bij het college van beroep voor de examens tegen een bindend studieadvies op grond van artikel 7:61 lid 1 sub a Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW). Elke instelling voor Hoger onderwijs heeft een het college van beroep voor de examens. Het postadres is op te vragen bij het secretariaat van de opleiding. De termijn voor het indienen van een beroep is 4 weken (artikel 7:61 lid 3 WHW). Een beroep dat te laat is ingediend wordt niet in behandeling genomen. Voor de zekerheid kan het aangetekend worden verstuurd. Het college voor beroep van de examens heeft 10 weken de tijd om te beslissen. Als de beslissing pas genomen zal worden als het nieuwe collegejaar al is begonnen kan een voorlopige voorziening worden gevraagd (inschrijving voor het nieuwe collegejaar) aan de voorzitter van het college van beroep voor de examens.

Een BSA kan ongedaan gemaakt worden als aan één van de voorwaarden voor het BSA niet is voldaan.
Voorbeeld: een student die tijdens zijn eerste studiejaar ziek is geworden daardoor colleges heeft gemist en/ of tentamens niet heeft kunnen maken en een BSA heeft gekregen zonder dat het bestuur rekening heeft gehouden met zijn ziekte maakt een zeer goede kans in een bezwaarprocedure.

Als slechts één vak uit het eerste jaar niet gehaald is kan natuurlijk ook eerst bij het college van beroep voor de examens bezwaar worden gemaakt tegen de tentamenuitslag om zo een BSA te voorkomen.

Ook kan worden geprobeerd bij de examencommissie te verzoeken om een extra herkansingsmogelijkheid
.

Meer informatie of hulp
Voor meer informatie, klachten of juridische hulp bij beroep tegen een BSA kan iedereen gratis contact opnemen met de studentenlijn van de landelijke studentenvakbond (LSVb). De LSVb kan als gevolg hiervan nergens voor aansprakelijk worden gesteld.
030-2313029
studentenlijn[at]lsvb.nl
Ik heb zelf het idee dat universiteiten niet van die geldnazi's zijn. Bij die tweede bachelor maatregel hebben verschillende uni's overgangsregelingen getroffen, die ze veel geld kostten, om de student tegemoet te komen.
pi_89840659
Even volgen..
Eigen situatie: goed ziek geweest en daardoor ruim een jaar niet kunnen studeren.. (bekend bij decaan, jaar extra studiefin gehad etc)
Ik hoop in december 2011 (bijna) afgestudeerd te zijn maar zoals ik nu alles lees ben ik ook al de lul in september :{
  zondag 12 december 2010 @ 18:09:48 #153
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89840725
quote:
6s.gif Op zondag 12 december 2010 18:07 schreef lynda het volgende:
Even volgen..
Eigen situatie: goed ziek geweest en daardoor ruim een jaar niet kunnen studeren.. (bekend bij decaan, jaar extra studiefin gehad etc)
Ik hoop in december 2012 afgestudeerd te zijn maar zoals ik nu alles lees ben ik ook al de lul in september :{
Als je maar tot 2 jaar vertraging hebt, hoef je niet de lul te zijn, zieken krijgen namelijk een jaartje extra.
pi_89841324
Ik zit op 2 jaar en 3 maanden :(
Ik ga eens een decaan aan zijn broek trekken morgen..

Met iets andere berekening kom ik op 1,5 jaar studievertraging.. Dat zou weer goed nieuws zijn :D
  zondag 12 december 2010 @ 18:33:08 #155
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89841497
quote:
6s.gif Op zondag 12 december 2010 18:28 schreef lynda het volgende:
Ik zit op 2 jaar en 3 maanden :(
Ik ga eens een decaan aan zijn broek trekken morgen
Goh, na 2 jaar vertraging zijn alle ziektes toch automatisch genezen? :') Dat is wat Mark me verteld heeft!

En dat dan nog ' coulance' naar zieken noemen ook. :r regering.
pi_89841587
Mark moet zijn smoel houden :D

Is hetzelfde als "Je studeert dus je kan prima fulltime werken"
4600 euro.. waar the fuck moet ik dat eigenlijk van gaan betalen :X
pi_89841626
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Goh, na 2 jaar vertraging zijn alle ziektes toch automatisch genezen? :') Dat is wat Mark me verteld heeft!
Handicaps of beperkingen genezen niet, daar kan je alleen maar mee leren omgaan.
pi_89841637
Volgend jaar is het 4700 euro, het collegegeld gaat met 100 euro omhoog zag ik.
pi_89841669
quote:
6s.gif Op zondag 12 december 2010 18:35 schreef lynda het volgende:4600 euro.. waar the fuck moet ik dat eigenlijk van gaan betalen :X
Als ik het goed heb begrepen zijn ze bijgetrokken en kan je het extra lenen bij de IB-Groep.

Weet iemand hoe het zit met het vervallen van de studieschuld na 15 jaar? Heb eerst begrepen dat het dan automatisch vervalt (als je het niet kon betalen), maar recentelijk ergens gelezen dat het helemaal niet zo simpel lag.
  zondag 12 december 2010 @ 18:39:20 #160
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_89841721
Ik weet alleen dat het kabinet die termijn ook wil verhogen naar 20 jaar.
  zondag 12 december 2010 @ 18:40:59 #161
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89841774
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:36 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Handicaps of beperkingen genezen niet, daar kan je alleen maar mee leren omgaan.
Beetje sarcasme leren herkennen VonPreussen, of is dat ook een beperking? :P
pi_89841819
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Beetje sarcasme leren herkennen VonPreussen, of is dat ook een beperking? :P
Een kenmerk van hetgeen wat mij beperkt in mijn handelen is dat ik niet altijd sarcasme / ironie herken. :)
pi_89841873
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar goed, of die termijn nu 15 danwel 20 jaar is (goh, zouden ze weten dat ze realistisch gezien in die 15 jaar niet alle schulden terugkrijgen) maakt toch niet zo veel meer uit, eigenlijk zouden zoveel mogelijk mensen tijdens / na hun studie naar het buitenland moeten gaan en de overheid gewoon lekker op die studieschuld moeten laten afschrijven.
pi_89841972
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:38 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen zijn ze bijgetrokken en kan je het extra lenen bij de IB-Groep.

Weet iemand hoe het zit met het vervallen van de studieschuld na 15 jaar? Heb eerst begrepen dat het dan automatisch vervalt (als je het niet kon betalen), maar recentelijk ergens gelezen dat het helemaal niet zo simpel lag.
Nog meer lenen.. :D Tikt hard aan dan..
Maarja ik trek morgen mijn decaan wel even aan haar broek!
  zondag 12 december 2010 @ 18:48:52 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89842081
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Een kenmerk van hetgeen wat mij beperkt in mijn handelen is dat ik niet altijd sarcasme / ironie herken. :)
Ach, vandaar. :)
pi_89842087
quote:
6s.gif Op zondag 12 december 2010 18:46 schreef lynda het volgende:

[..]

Nog meer lenen.. :D Tikt hard aan dan..
Maarja ik trek morgen mijn decaan wel even aan haar broek!
Kijk je wel uit dat je haar broek niet omlaag trekt. :+
pi_89842118
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar de draagkrachtnorm gaat daarbij wel 'versoepeld' worden, oftewel je gaat minder per maand hoeven te betalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 18:50:32 ]
  zondag 12 december 2010 @ 18:51:11 #168
192683 AMDB
Visionair.
pi_89842173
Vraag me af wat ze doen als je eerst een bachelor in het buitenland haalt (zowel als NL als niet-NL student) en dan naar Nederland komt voor nog een bachelor, zou je dan hoog of laag tarief moeten betalen?
pi_89842320
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:49 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Kijk je wel uit dat je haar broek niet omlaag trekt. :+
Vrouwen onder elkaar :+ _O-
pi_89842455
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:51 schreef AMDB het volgende:
Vraag me af wat ze doen als je eerst een bachelor in het buitenland haalt (zowel als NL als niet-NL student) en dan naar Nederland komt voor nog een bachelor, zou je dan hoog of laag tarief moeten betalen?
Ligt dat er niet aan of je Nederlandse stufi ontvangt als je in een ander land studeert? Nu heb ik gisteren alleen naar België gezocht en je kan gewoon stufi ontvangen. Dus dat loopt na 3 jaar af. Als je geen 'overheidssteun' krijgt als je bijvoorbeeld ergens in Scandinavië studeert (weet niet of dit klopt, maar als voorbeeld), dan kunnen ze toch niet zeggen: 'ho, jij hebt al een BA/BSc dus nu moet je het hoge tarief betalen' terwijl je helemaal geen financiering vanuit de Nederlandse overheid hebt ontvangen tot dan toe.
  zondag 12 december 2010 @ 19:02:18 #171
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_89842611
Volgens mij had ik dit hier nog niet gezien: de NRC van gister meldt dat de Minister van Onderwijs ook zelf niet gelooft dat zonder geld de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan, maar dat in het publiek wel volhoudt :')

quote:
Onderwijs vergt veel meer geld

Den Haag, 11 dec.

Door onze redacteuren Herman Staal en Derk Stokmans | pagina 3

Huidige minister waarschuwde:

CDA- en VVD-Kamerleden hebben tijdens de formatie gewaarschuwd dat zonder extra geld de onderwijsambities van het kabinet niet reëel zouden zijn.

Ondanks de waarschuwing is er geen extra investering in het onderwijs gedaan. Onder de Kamerleden die waarschuwden was ook Marja van Bijsterveldt (CDA), de huidige minister van Onderwijs.

Dat blijkt uit formatiestukken en gesprekken met bronnen die betrokken waren bij de totstandkoming van het huidige kabinet.

In het regeerakkoord staat expliciet dat Nederland tot deze topvijf van kenniseconomieën moet gaan behoren. De onderwijsspecialisten wezen er in de eerste weken van de formatie op dat landen die in de topvijf van kenniseconomieën staan, 1 volle procent meer van het nationaal inkomen aan onderwijs uitgeven dan Nederland. Om ook dat niveau te halen, zou het kabinet vijf miljard euro meer in onderwijs moeten investeren.

De coalitiepartijen en gedoogpartner PVV kwamen uiteindelijk overeen om 1,3 miljard aan onderwijsgeld te bezuinigen en eenzelfde bedrag te investeren. Extra geld werd niet uitgetrokken.
VVD en CDA hadden ook zorgen over de oplopende leerlingenramingen, zo blijkt uit de documenten. Daardoor kunnen de onderwijskosten in de toekomst hoger uitvallen. In het regeerakkoord zou minimaal 547 miljoen euro en misschien wel 1 miljard euro moeten worden uitgetrokken om deze tegenvallers op te vangen, aldus de betrokken Tweede Kamerleden. Als het ministerie van Onderwijs dat geld binnen de eigen begroting zou moeten vinden, dan blijft er geen reële ruimte over om een enigszins ambitieuze onderwijsagenda uit te voeren, schreven de parlementariërs van VVD en CDA destijds in een vertrouwelijk document. In het regeerakkoord werd uiteindelijk een bedrag van 270 miljoen euro voor deze oplopende leerlingenramingen uitgetrokken.

De huidige minister Van Bijsterveldt laat via haar woordvoerder weten: Over uitspraken over het formatieproces en wat daar is besproken doen wij verder geen uitspraken. Volgens de minister is de ambitie van het kabinet helder en gaat het departement daar de komende jaren volop mee aan de slag.

In het zogenaamde PISA-onderzoek over vaardigheden van leerlingen, dat deze week bekend werd, is Nederland uit de toptien gezakt.
http://www.nrc.nl/digital(...)1_1_003_article2.pdf
pi_89843143
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij had ik dit hier nog niet gezien: de NRC van gister meldt dat de Minister van Onderwijs ook zelf niet gelooft dat zonder geld de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan, maar dat in het publiek wel volhoudt :')

[..]

"Omhoog kan"? Blijkbaar kan het met het huidige budget niet eens op peil worden gehouden. Want er wordt blijkbaar 270 miljoen geïnvesteerd, terwijl "minimaal 547 miljoen" nodig zou zijn alleen al om tegenvallers zoals een stijgend aantal leerlingen op te vangen.

Wat een soap is het ook. :{

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 19:18:14 ]
pi_89843460
Zou je extra collegegeldkrediet bij het IBG kunnen opnemen als dit doorgaat?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  zondag 12 december 2010 @ 19:33:27 #174
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89843728
volgens mij wel
pi_89844151
Ik denk het ook wel. Anders wordt het wel lastig om dalijk die 3000 + collegegeld te bekostigen.

Tevens een :') en :|W voor Van Bijsterveldt en co in het NRC artikel.
  zondag 12 december 2010 @ 19:55:47 #176
192683 AMDB
Visionair.
pi_89844581
Jep, volgens mij kon je het met collegegeldkrediet betalen. Dacht ik iig ergens gelezen te hebben.
pi_89845816
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar bij masters heb je volgens mij helemaal geen BSA. Tenminste... Iemand die dat kan bevestigen?

Dus die kunnen langstudeerders gewoon niet kwijt dan?
Profiel opgeheven.
  zondag 12 december 2010 @ 20:26:53 #178
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89845975
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:55 schreef AMDB het volgende:
Jep, volgens mij kon je het met collegegeldkrediet betalen. Dacht ik iig ergens gelezen te hebben.
Moet je wel nog kunnen lenen, en aangezien we het over langstudeerders hebben zullen die vaak ook al door hun leentermijn heen zijn.
pi_89846460
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

:{ Stelletje ramdebielen daar.
  zondag 12 december 2010 @ 21:17:06 #180
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89849008
Onderwijs is zeker ook al zo'n linkse hobby.
  zondag 12 december 2010 @ 21:21:24 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89849254
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 21:17 schreef ethiraseth het volgende:
Onderwijs is zeker ook al zo'n linkse hobby.
Dit kabinet doet denken aan het wat dommige familielid dat nooit inhoudelijk op je studie in gaat.

Maar altijd vraagt ' wat kan je ermee worden dan?' Om er vervolgens aan toe te voegen 'dat die studentjes maar een mooi leventje hebben' :')
  zondag 12 december 2010 @ 21:24:10 #182
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89849446
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dit kabinet doet denken aan het wat dommige familielid dat nooit inhoudelijk op je studie in gaat.

Maar altijd vraagt ' wat kan je ermee worden dan?' Om er vervolgens aan toe te voegen 'dat die studentjes maar een mooi leventje hebben' :')
Dat is het hele punt ook: studenten hebben nog niet het kutleven wat werkende mensen hebben. En dat kunnen werkende mensen niet uitstaan, dus moet het studenten zo moeilijk mogelijk worden gemaakt, zodat ze ook snel een kutleven krijgen. :{
pi_89849641
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:24 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat is het hele punt ook: studenten hebben nog niet het kutleven wat werkende mensen hebben. En dat kunnen werkende mensen niet uitstaan, dus moet het studenten zo moeilijk mogelijk worden gemaakt, zodat ze ook snel een kutleven krijgen. :{
Ik werk verdomme meer en harder dan de meeste werkende mensen!
pi_89849678
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Aan dat beeld van studenten die alleen maar zuipen en plezier hebben erger ik me ook, niet alleen heb je je studie (sommige zijn zwaarder dan andere), alleen daarnaast werken velen ook en proberen aan het einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen.

Eigenlijk zou je iedereen die geen HBO of WO-diploma heeft (danwel een dergelijke opleiding of studie volgt) geen stemrecht moeten hebben.
  zondag 12 december 2010 @ 21:28:52 #185
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89849704
quote:
8s.gif Op zondag 12 december 2010 21:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

niks mee te maken. :( Alleen voltijd werken telt, en dan ook alleen nog als je je tot over je oren in de schulden steekt voor een hypotheek op een klein vinex-huisje waar je 's avonds sbs6 kan kijken op je breedbeeld hdtv, want huren is tenslotte geld weggooien!
pi_89849847
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 21:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

niks mee te maken. :( Alleen voltijd werken telt, en dan ook alleen nog als je je tot over je oren in de schulden steekt voor een hypotheek op een klein vinex-huisje waar je 's avonds sbs6 kan kijken op je breedbeeld hdtv, want huren is tenslotte geld weggooien!
Met mijn baan en mijn studie haal ik de 50 uur in de week wel hoor :X

In de schulden steken: check, alhoewel ik nu niet meer kan lenen. En dat allemaal zodat ik uiteindelijk loonslaaf mag worden.
  zondag 12 december 2010 @ 21:42:30 #187
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89850461
quote:
9s.gif Op zondag 12 december 2010 21:31 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Met mijn baan en mijn studie haal ik de 50 uur in de week wel hoor :X

Nee, er moet ook een prikklok en collega's met zouteloze humor bij!

Heerlijk, even de onderbuik zijn gang laten gaan.
pi_89850658
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Nee, er moet ook een prikklok en collega's met zouteloze humor bij!

Heerlijk, even de onderbuik zijn gang laten gaan.
Check!
pi_89853152
quote:
8s.gif Op zondag 12 december 2010 21:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat mag zeker gezegd worden. Ik heb alles omgekeerd gedaan: Van mijn 15e tot 22e fulltime gewerkt en toen pas gaan studeren. Maar ik moet zeggen als ik straks mijn Msc heb afgerond denk ik dat het echt een verademing zal worden als ik weer mag / kan werken.

Mensen beseffen gewoon niet hoeveel tijd en moeite studeren kost. Ik kom ook dik aan de 50 uur als ik alles bij elkaar optel. Hoeveel werkende mensen spenderen hele weekenden en avonden aan het 'werk'.

Dat beeld van de 'luie' student komt denk ik nog uit de jaren 70 / 80 waarin je nog ongelimiteerd kon studeren met een royale studiefinanciering.

Tegenwoordig mag je voor een paar euri jezelf helemaal de schulden in werken om bij gods gratie maar een papiertje te krijgen, mits het kabinet niet het 'plots' over een andere boeg gooit en je berooid langs de stoep komt te staan.
Profiel opgeheven.
pi_89854321
Met de kanttekening dat ik nog geen echt fulltime baan heb gehad: M'n stage waarbij ik van 7:30 tot 17:30 werkte, vond ik zoveel relaxter dan studeren. Tijdens het weekend en 's avonds gewoon echt vrij, zonder de druk van studie, wat je gewoon mee naar huis neemt. Ik ben sowieso meer tijd kwijt aan studie dan toen aan stage. Natuurlijk heb je wel wat minder verantwoordelijkheden tijdens een stage dan tijdens echt werk, maar toch.

Die plannen van groenlinks om de pensioenleeftijd afhankelijk te maken van je gewerkte jaren vind ik dan ook belachelijk.

Overigens is die verplichte stage ook deels de oorzaak van m'n vertraging. De stage moet minimaal 3 maanden zijn, maar geen bedrijf wil natuurlijk iemand zo kort hebben. Alle stages die ik heb gezien waren minimaal 5-6 maanden. Dan nog het feit dat je literatuurstudie onderdeel van het afstuderen is, waar je pas aan kan beginnen als je je 4e-jaarsvakken klaar hebt, terwijl het zelf officieel een 4e jaars vak is, maakt dat je voor mijn 5 jarige studie op z'n minst 5.5 tot 6 jaar moet uittrekken. Ik ken niemand die er korter dan 5.5 jaar over heeft gedaan.
  maandag 13 december 2010 @ 12:48:55 #191
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89870062
Ook een belangrijk argument tegen de nieuwe plannen: De emanciperende werking van het hoger onderwijs wordt teniet gedaan.

Stel, Jan de loodgieter ontdekt op zijn 45 ste dat zijn abominabele schoolresultaten te wijten zijn aan een nooit onderkende dyslexie, en dat hij meer in zijn mars heeft. In de avonduren een deeltijd studie volgen zit er nu niet meer in, of hij moet al een heeel goedlopend bedrijf hebben. Anders: Eens een loodgieter, altijd een loodgieter.

Zo schuift de maatschappij steeds meer op naar een maatschappij waar je op je 18de al precies moet weten wat je wil, en geen mindere periodes mag hebben. Want je krijgt maar één kans. En als die verkeken is zijn je kaarten geschud tot aan je 65ste.

Wat een ellende moet dat straks geven bij ouders die dit heel goed beseffen, en een kind hebben dat in een wat heftiger puberperiode zit..
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 22:26 schreef Bierie het volgende:
Tegenwoordig mag je voor een paar euri jezelf helemaal de schulden in werken om bij gods gratie maar een papiertje te krijgen, mits het kabinet niet het 'plots' over een andere boeg gooit en je berooid langs de stoep komt te staan.
En dat allemaal om een paar niet bestaande ' lullo's' aan te pakken. Misschien moeten de heren Romeyn, Prins en Koch een brief sturen naar het kabinet waarin ze uitleggen dat Van Binsbergen, Kerstens en Kamphuijs fictieve personages zijn...
pi_89871593
Om op je 45e nog een studie te gaan volgen heeft ook weinig zin, zeker voor de overheid, dat kost meer dan het de overheid zal opbrengen. Ik snap wel dat dat voor eigen rekening is.
  maandag 13 december 2010 @ 13:55:03 #193
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89872280
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:38 schreef Schuifpui het volgende:
Om op je 45e nog een studie te gaan volgen heeft ook weinig zin, zeker voor de overheid, dat kost meer dan het de overheid zal opbrengen. Ik snap wel dat dat voor eigen rekening is.
Ons systeem lijkt wel gebouwd te zijn/gerechtvaardigd te worden met het principe dat als je arm bent en je dat niet bevalt, je je situatie kan verbeteren. Door hard werk en scholing. Maar dan moet je daar wel de kans toe krijgen, ook na een bepaalde leeftijd.En als je huizen schoonmaakt denk ik niet dat je 4700 per jaar over hebt...

Het is een prettige gedachte dat een kind dat het nu moeilijk heeft, later alsnog de kans gegund wordt om op zijn pootjes terecht te komen.

Een maatschappij die mensen die kans gunt is een prettige maatschappij. En daar betaal ik graag belasting voor. Wij zijn er niet alleen voor de overheid, de overheid is er ook voor ons.
pi_89872825
Niet alles wat de overheid doet hoeft meer op te brengen dan het kost. Het volk de mogelijkheid geven kennis op te doen mag daar wat mij betreft best onder vallen. Of dat voor ouderen nou per se in de vorm van een volledige studie doen moet kan je over twisten, maar betere opleiding ook op latere leeftijd is een instrument om de situatie van veel mensen te verbeteren.
  maandag 13 december 2010 @ 14:51:24 #195
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89874566
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:38 schreef Schuifpui het volgende:
Wat is dat nou weer voor reden? We laten mensen van 90 toch ook allerlei operaties ondergaan, die tienduizenden euro's kosten en misschien nog wel meer alles meegerekend? Die laten we toch ook niet stikken omdat het de overheid niks zal opbrengen?

Echt, de samenleving die Nederland heel rap aan het worden is, is echt verschrikkelijk. Alleen maar redeneren in kosten/baten en als die ook maar enigszins negatief wordt verwacht moet het worden afgeschaft. Ik verwacht echt dat er over een paar jaar wordt geroepen om mensen maar dood te laten gaan als ze arm zijn en een dure operatie nodig hebben. :{
pi_89876980
http://www.lr.tudelft.nl/(...)d8aedaa8c66d&lang=nl
Artikel over de daadwerkelijke kosten van de langstudeerder.
Yeah I talk shit, just deal with it.
pi_89878047
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:53 schreef marshmallow het volgende:
http://www.lr.tudelft.nl/(...)d8aedaa8c66d&lang=nl
Artikel over de daadwerkelijke kosten van de langstudeerder.
Samenvatting: het argument van de overheid vóór deze ingreep ("langstudeerders zijn duur en dus moeten ze een boete betalen") is kul.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_89884057
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:51 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor reden? We laten mensen van 90 toch ook allerlei operaties ondergaan, die tienduizenden euro's kosten en misschien nog wel meer alles meegerekend? Die laten we toch ook niet stikken omdat het de overheid niks zal opbrengen?

Echt, de samenleving die Nederland heel rap aan het worden is, is echt verschrikkelijk. Alleen maar redeneren in kosten/baten en als die ook maar enigszins negatief wordt verwacht moet het worden afgeschaft. Ik verwacht echt dat er over een paar jaar wordt geroepen om mensen maar dood te laten gaan als ze arm zijn en een dure operatie nodig hebben. :{
Iemand dood laten gaan of een studie cadeau doen, omdat hij dat leuk vind, is natuurlijk wel wat anders. Het is misschien vervelend, maar er is geen geld voor. Natuurlijk moet je als overheid kijken wat een goede investering is en wat niet. Als je straks een baan hebt, wil je ook wat overhouden, ipv nog meer belasting betalen.

De huidige voorstellen zijn echter niet goed, dat is gewoon geld ophalen, zoals ook in het stuk van mijn decaan twee post hierboven staat. Vertraging en zeker de vertragingsredenen die hier genoemd worden: bestuursjaar, buitenland stage en ziekte kosten een universiteit niets. Het is alleen maar verplicht om ingeschreven te staan, zonder dat de student onderwijs volgt of van de faciliteiten gebruikt maakt.
  maandag 13 december 2010 @ 19:51:33 #199
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89886983
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:54 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Iemand dood laten gaan of een studie cadeau doen, omdat hij dat leuk vind, is natuurlijk wel wat anders. Het is misschien vervelend, maar er is geen geld voor. Natuurlijk moet je als overheid kijken wat een goede investering is en wat niet. Als je straks een baan hebt, wil je ook wat overhouden, ipv nog meer belasting betalen.

Het is maar net waar je de prioriteiten legt. Ik betaal graag een procentje meer voor een prettige maatschappij.

Een maatschappij waar je niet op je 25ste vastzit in een bepaalde maatschappelijke positie. Waarin ook laatbloeiers op hun pootjes terecht kunnen komen.

Hell, dat heb ik voor mijzelf nog liever dan een dubbele bypass op mijn 90ste. Of met staatssteun in een woning van 5 ton kunnen wonen (Omdat ik een grote serre en twee badkamers 'leuk vind'). ;)

Bovendien krijg je de studie niet cadeau, je betaalt er nog altijd 1700 euro per jaar voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Rubber_Johnny op 13-12-2010 20:01:57 ]
pi_89898923
Huh? Je mocht toch gewoon 10 jaar over je studie doen. Als je binnen die 10 jaar een diploma behaalde hoefde je je stuffi niet terug te betalen?
pi_89899736
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 23:04 schreef juffie84 het volgende:
Huh? Je mocht toch gewoon 10 jaar over je studie doen. Als je binnen die 10 jaar een diploma behaalde hoefde je je stuffi niet terug te betalen?
Met de studiefinanciering heeft het niets te maken. Het gaat om het collegegeld.
pi_89900139
Oh gelukkig. Ik schrok al
pi_89904188
Hoe zit het met het volgende:

Ik heb in 2004-2005-2006 een opleiding gevolgd welke ik niet gehaald heb.
Ik heb in 2008 een half jaar een opleiding gevolgd, maar ik ben geswitched naar een andere school ivm slechte kwaliteit.
Ik volg nu al 1,5 jaar een opleiding, maar deze duurt nog 2,5 jaar

Krijg ik dan ook met deze boete te maken? Of moet ik mijn huidige opleiding gewoon binnen 2,5 jaar halen?
pi_89904556
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:22 schreef rickiejj het volgende:

Ik heb in 2008 een half jaar een opleiding gevolgd, maar ik ben geswitched naar een andere school ivm slechte kwaliteit.

Krijg ik dan ook met deze boete te maken? Of moet ik mijn huidige opleiding gewoon binnen 2,5 jaar halen?
Ik ga morgen toch maar eens bellen met de ib-groep. Ik zit ook in een soort gelijke situatie en vind het allemaal maar vaag. Ik post hier de uitkomst wel.
pi_89906620
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:51 schreef juffie84 het volgende:

[..]

Ik ga morgen toch maar eens bellen met de ib-groep. Ik zit ook in een soort gelijke situatie en vind het allemaal maar vaag. Ik post hier de uitkomst wel.
Die zullen het ook niet weten, want er is nog niets officieel.
pi_89906803
Zie het NOS stroomschema.

Het gaat om je hele carriere, niet alleen om je huidige studie.
Ja doei.
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:07:08 #207
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89907031
Naja, het moet nog door de 2e en 1e kamer, hopelijk kan de oppositie een keer ballen tonen en er misschien nog wat aan doen. Wat vast niet zal gebeuren. ;(
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:29:03 #208
192683 AMDB
Visionair.
pi_89907458
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:07 schreef ethiraseth het volgende:
Naja, het moet nog door de 2e en 1e kamer, hopelijk kan de oppositie een keer ballen tonen en er misschien nog wat aan doen. Wat vast niet zal gebeuren. ;(
Ik denk dat de oppositie tegenstemt, maar dat heeft weinig nut als het kabinet een meerderheid heeft zitten :P

Allemaal niet op een regeringspartij stemmen bij PS verkiezingen *O*
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:30:22 #209
192683 AMDB
Visionair.
pi_89907488

Deze dude in Engeland weet even mooi te vertellen waarom dat ze moeten blijven protesteren _O_
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:34:59 #210
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89907595
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:29 schreef AMDB het volgende:

[..]

Ik denk dat de oppositie tegenstemt, maar dat heeft weinig nut als het kabinet een meerderheid heeft zitten :P

Allemaal niet op een regeringspartij stemmen bij PS verkiezingen *O*
Mja, maar misschien kan de 1e kamer nog wat doen, daar heeft de oppositie een meerderheid. En Geert zou, als hij voorstemt, weer een belofte uit zijn verkiezingsprogramma verbreken, maar goed, daar heeft hij sowieso geen moeite mee. :')
pi_89912683
huisgenoot: ja.. 't is kut maar je doet er nix aan, dan maar 18k schuld ipv 15k.. nederlanders kunnen gewoon niet protesteren

en het is nog waar ook, staan we straks weer allemaal met spandoeken op het malieveld met fluitjes en toeters met 3000 man. waar zijn al die 80.000 man die hier de dupe van zijn? met zulke aantallen kun je wat uithalen
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:25:07 #212
192683 AMDB
Visionair.
pi_89912968
Dat de minister heeft gezegd dat protesteren geen zin heeft is juist een extra motivatie om wel te gaan protesteren. Iedereen gaan dus 21 januari :)
pi_89913096
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:25 schreef AMDB het volgende:
Dat de minister heeft gezegd dat protesteren geen zin heeft is juist een extra motivatie om wel te gaan protesteren. Iedereen gaan dus 21 januari :)
ja, nee, dan moet ik studeren om m'n tentamens in 1 keer te kunnen halen.. :)
Ja doei.
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:29:53 #214
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89913097
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:22 schreef rickiejj het volgende:

Volgens mij heb je wel een goede zaak als je kunt aantonen dat je vertraging door slecht onderwijs kwam..
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:34:25 #215
192683 AMDB
Visionair.
pi_89913219
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:29 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja, nee, dan moet ik studeren om m'n tentamens in 1 keer te kunnen halen.. :)
Aangezien je de rest van de week natuurlijk amper tijd hebt om iets te kunnen doen.
pi_89913296
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:34 schreef AMDB het volgende:

[..]

Aangezien je de rest van de week natuurlijk amper tijd hebt om iets te kunnen doen.
ja, want ik werk 26 uur in de week om mijn studie te kunnen betalen, ja, heus, dat doen sommige mensen...

[ Bericht 3% gewijzigd door motorbloempje op 14-12-2010 12:43:11 ]
Ja doei.
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:45:42 #217
192683 AMDB
Visionair.
pi_89913528
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja, want ik werk 26 uur in de week om mijn studie te kunnen betalen, ja, heus, dat doen sommige mensen...
Niet iedereen kan dat opbrengen. Als collegegeld straks verhoogt wordt en je studeert langer zul je nog meer moeten werken. Ik schreeuw wel wat harder voor de mensen die niet kunnen.
pi_89913565
Ik kan het ook niet opbrengen eigenlijk, en mis colleges om te kunnen werken, maargoed, zonder werk helemaal geen college :)
Ja doei.
pi_89914592
Hoe gaat het in zijn werking als ik dit jaar op HBO niveau mijn P wil halen en volgend jaar een WO opleiding wil doen. Mag ik daar dan 5 of 6 jaar over doen?

En hoe zit het als ik eerst hbo afmaak en dan universeit ga doen?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_89916321
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 13:16 schreef Tamashii het volgende:
Hoe gaat het in zijn werking als ik dit jaar op HBO niveau mijn P wil halen en volgend jaar een WO opleiding wil doen. Mag ik daar dan 5 of 6 jaar over doen?

En hoe zit het als ik eerst hbo afmaak en dan universeit ga doen?
Dan heb je sowieso al 1 jaar studievertraging en val je nog buiten de boete. Het is pas vanaf je achtste jaar dat je moet gaan betalen.

Dat er zo weinig studenten echt boos zijn irriteert me trouwens mateloos. Ik snap serieus niet dat men laconiek of onverschillig kan blijven onder wat er nu gebeurd. Zelfs als er een stel klapjosti's aan de macht komen (in vorm van PVV, van Bijsterveldt en Zijlstra) en een idioot beleidsplan bedenken, lijkt men het allemaal niet zoveel te schelen. Wat is dat toch? :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2010 15:11:08 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:09:30 #221
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89916711
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dan heb je sowieso al 1 jaar studievertraging en val je nog buiten de boete. Het is pas vanaf je achtste jaar dat je moet gaan betalen.

Dat er zo weinig studenten echt boos zijn irriteert me trouwens mateloos. Ik snap serieus niet dat men laconiek of onverschillig kan blijven onder wat er nu gebeurd. Zelfs als er een stel klapjosti's aan de macht komen (in vorm van PVV, van Bijsterveldt en Ziljstra) en een idioot beleidsplan bedenken, lijkt men het allemaal niet zoveel te schelen. Wat is dat toch? :{
Iedereen moet werken of naar college, dus ze hebben geen tijd.
pi_89917041
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 14:09 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Iedereen moet werken of naar college, dus ze hebben geen tijd.
College heb ik schijt aan: ik protesteer juist. Dat is het punt. Verder geef ik ruim van tevoren op m'n werk aan dat ik niet beschikbaar ben die dag.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:19:53 #223
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89917141
Het is niet dat wij niet protesteren, maar elk protest verbleekt met het gekrijs van de babyboomers als iemand aan hun hobby's durft te komen. :{
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:21:04 #224
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89917191
En dan heb je ministers die simpelweg zeggen dat protesteren geen zin heeft want ze doet toch gewoon wat ze zelf wil.
pi_89917442
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 14:21 schreef ethiraseth het volgende:
En dan heb je ministers die simpelweg zeggen dat protesteren geen zin heeft want ze doet toch gewoon wat ze zelf wil.
Door zo'n verkapte Star Trek-uitspraak te doen ("We are the Borg, resistance is futile!") krijg ik juist zin om die Miss Piggy even grondig ongelijk te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2010 14:27:42 ]
pi_89917663
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:27 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Door zo'n verkapte Star Trek-uitspraak te doen ("We are the Borg, resistance is futile!") krijg ik juist zin om die Miss Piggy even grondig ongelijk te geven.
Als studenten bij de provinciale staten verkiezing zo links mogelijk stemmen, en daardoor proberen de verhoudingen in de 1e kamer te beïnvloeden, is dat dan niet tenminste (een poging) om de regering een hak te zetten?
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:34:03 #227
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89917750
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als studenten bij de provinciale staten verkiezing zo links mogelijk stemmen, en daardoor proberen de verhoudingen in de 1e kamer te beïnvloeden, is dat dan niet tenminste (een poging) om de regering een hak te zetten?
Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn. Vergeet niet dat er nogal wat andere groepen zijn die de 'doortastendheid' van dit kabinet hard gaan voelen.

Al komen we zo nooit van de staatsschuld af.... :{
pi_89918003
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 14:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat zeker. Ik hoop ook van harte dat alle studenten zo links mogelijk stemmen om dit beleid te dwarsbomen.

Maar dat is het niet alleen, het draait ook om politieke verantwoordelijkheid dragen. We leven nog altijd in een democratie, en in een democratie is het aan jou als burger om de regering omver te werpen bij misstanden. Dan kun je je niet meer verschuilen achter laffe smoesjes dat je niet kan, maar dan hoor je te staan voor je principes.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:44:53 #229
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89918231
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:39 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat zeker. Ik hoop ook van harte dat alle studenten zo links mogelijk stemmen om dit beleid te dwarsbomen.

Maar dat is het niet alleen, het draait ook om politieke verantwoordelijkheid dragen. We leven nog altijd in een democratie, en in een democratie is het aan jou als burger om de regering omver te werpen bij misstanden. Dan kun je je niet meer verschuilen achter laffe smoesjes dat je niet kan, maar dan hoor je te staan voor je principes.
Nee nee, de regering omverwerpen is voor krakers en ander tuig. Brave burgers accepteren alles wat de regering doet en stemt na vier jaar braaf anders.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:46:40 #230
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89918298
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]
Brave burgers accepteren alles wat de regering doet en stemt na vier jaar braaf anders.
En gaan dan ook nog uitvoerig uitleggen waarom die grote penis in hun achterste daar hoort, en dat je er niks van merkt, als je maar voorzichtig loopt. :')
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:50:46 #231
192683 AMDB
Visionair.
pi_89918481
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

En gaan dan ook nog uitvoerig uitleggen waarom die grote penis in hun achterste daar hoort, en dat je er niks van merkt, als je maar voorzichtig loopt. :')
_O- Meestervergelijking _O_
pi_89918737
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:34 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn. Vergeet niet dat er nogal wat andere groepen zijn die de 'doortastendheid' van dit kabinet hard gaan voelen.

Al komen we zo nooit van de staatsschuld af.... :{
De 1e kamer kan natuurlijk geen beleid maken, dus als links daar een meerderheid zou hebben zouden we er niet bang voor hoeven te zijn dat er opeens compleet volslagen links beleid zouden worden gevoerd. In het slechtste geval moet de regering concessies gaan doen om hun plannen zo door de 1e kamer te krijgen, en het beste geval klapt de toch al fragiele regering omdat ze compleet "Handlungsunfähig" worden.

En vergeet niet, de opkomst bij de verkiezingen voor de provinciale staten is een stuk lager dan bij de 2e kamer verkiezingen, daardoor kunnen studenten een (relatief gezien) grote invloed uitoefenen dan tijdens de 2e kamer. Nog nooit hebben zo weinig mensen d.m.v. de democratie zoveel kunnen betekenen voor anderen.

Heeft iemand mischien getallen van hoe groot de studentenpopulatie is, wat de opkomst bij de provinciale staten verkiezing de afgelopen keer was en welk effect de studentenpopulatie dus op de uitslag kan hebben?

De regering speelt nu wel een hard spel, maar op het moment dat men een redelijke dreiging kan maken om via de 1e kamer het leven van het kabinet erg zuur te maken, dan zullen ze ongetwijfeld gaan inbinden. Protesteren heeft relatief weinig zin, proberen het kabinet onderuit te halen veel meer.

Eigenlijk ben ik liberaal in hart en nieren, alleen de VVD staat allang niet meer voor liberale normen & waarden. De overheid betaalt 4 jaar studie voor je, alles wat langer duurt kost de overheid geen cent. Of je moet zelf in je inkomen voorzien door te werken, danwel via een lening die je moet terugbetalen (met rente). De onderwijsinstellingen maken daar zelfs winst op, want de kosten van een ingeschreven student bedragen een paar tientjes (?) voor de administratiekosten, terwijl ze met ¤1700 collegegeld bijdragen.
Liberalisme is mensen zelf de verantwoordelijkheid te geven voor hun doen en laten, willen mensen langstuderen dan draaien ze daar nu al zelf voor op. Liberalisme is NIET mensen boete's geven en bestraffen voor hun keuzes.

Mark Rutte en dit kabinet verloochenen de liberale waardes die hun partij eigenlijk zou moeten vertegenwoordigen.

De huidige maatregelen zijn er niet om bepaalde zaken in het onderwijs te veranderen, of de kosten voor de overheid te verminderen. Het is gewoon ordinair geld verlangen van een groep mensen die financieel zeer zwak staat, danwel politiek gezien zeer zwak staan. Omdat de overheid voor deze groep echter financieel niet hoeft op te komen, is dit gewoonweg pure diefstal, want ze bereiken er geen maatschappelijke verandering mee.
En daar komt bij dat je mensen daarmee ook hun toekomstperspectief ontneemt terwijl anderen in een keurslijf terecht komen waar ze liever niet in hadden willen zitten.

Het enige wat dit kabinet wil is nu snel geld vangen, om vervolgens van de rest van de mensen zo snel mogelijk gezagsgetrouwe belastingprostituee's te maken.
pi_89919283
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Nee nee, de regering omverwerpen is voor krakers en ander tuig. Brave burgers accepteren alles wat de regering doet en stemt na vier jaar braaf anders.
Bij dat soort uitspraken gaan mijn nekharen immer overeind staan, maar gelukkig ben je ironisch. :')
pi_89919918
Het probleem is dat als je de regeling in één zin samenvat als "studenten die treuzelen en de belastingbetaler onnodig geld kosten moeten zelf meer geld bijdragen" hij best redelijk klinkt. Pas als je je erin gaat verdiepen zie je dat studenten met vertragingen helemaal geen geld kosten, en dat deze regeling juist een ordinaire bezuiging is op de meest maatschappelijk actieve studenten en studenten die vanaf een lagere stap de onderwijsladder beklimmen.

De moeilijkheid zal zijn het land juist de inhoudelijke kant van de maatregel duidelijk te maken. En daar werkt de minister uitmaken voor biggetje niet echt voor mee.
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:52:35 #235
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89921057
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:56 schreef von_Preussen het volgende:

Wall of text.

Mijn eerste gedachte ook inderdaad. Boetes? Jujuj langstudeerders? Wat zijn dit voor ondoordachte en zielige maatregelen? Studeren hoeft absoluut niet gratis te zijn, maar deze maatregelen rieken echt naar hoogverraad. Mevrouwtje bijsterveldt roept eerst keihard dat het onderwijsniveau omhoog moet, top5 moeten we halen! Dit allemaal begeleid door het geluid van Rutte en zijn "kenniseconomie".

Een logische conclusie vond dit clubje dus blijkbaar om te gaan "investeren" in het onderwijs door maar lukraak wat mensen met halve argumenten te gaan beboeten, met terugwerkende kracht. Dus u dacht dat u hier 120 mag meneer? Nee dat hebben we een half uurtje geleden veranderd naar 100. Graag 200 aftikken, cash! Het lijkt de overheid heel handig om inderdaad gewoon lekker een beetje met geld te schuiven, schijnbaar noemen ze dit investeren?

Ik vraag me sowieso af hoe je nou redelijkerwijs kan verwachten dat een omhooggevallen MBO-verpleegkundige even het hele onderwijssysteem gaat overhevelen? Als ze nou een kleurtje had gehad konden ze het nog onder het mom "diversiteit" een beetje binnensmonds goed mompelen.
pi_89921064
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

De moeilijkheid zal zijn het land juist de inhoudelijke kant van de maatregel duidelijk te maken. En daar werkt de minister uitmaken voor biggetje niet echt voor mee.
Precies, en bij protesteren kan je die beeldvorming ook niet bijstellen, omdat het dan lijkt alsof studenten alleen maar hun "snoepreisjes, zuipcommisies" en wat weet ik proberen te verdedigen. Rellen heeft in mijn ogen ook geen zin, omdat je dan het publiek al helemaal tegen je krijgt.

Druk uitoefenen kan je dus alleen maar door de verhoudingen in de 1e kamer naar links toe te schuiven. Wat helemaal mooi zou zijn is als het bedrijfsleven, of een markant persoon uit het bedrijfsleven, wat van zich laat horen.* Dan heb je veel meer media-aandacht + dat die persoon ook enigzins onpartijdiger lijkt dan de studenten.

Zou trouwens maar al te graag eens iemand Rutte en consorten op hun eigen studieduur zien aanspreken.

* Edit: het bedrijfsleven heeft er immers ook belang bij dat Nederland een gestage stroom aan hogeropgeleiden in de toekomst zal behouden.

[ Bericht 5% gewijzigd door von_Preussen op 14-12-2010 15:59:39 ]
pi_89921269
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 15:52 schreef dennishk het volgende:

[..]

Studeren hoeft absoluut niet gratis te zijn, maar deze maatregelen rieken echt naar hoogverraad. Mevrouwtje bijsterveldt roept eerst keihard dat het onderwijsniveau omhoog moet, top5 moeten we halen! Dit allemaal begeleid door het geluid van Rutte en zijn "kenniseconomie".
Dat argument van die "top 5" gaat over PISA, waarin bij 15-jarigen de competenties op gebied van met name taal en rekenen worden gemeten. En dat is dus precies waar het kabinet het onderwijs op wil richten, o.a. ook met dat terug-naar-de-kern-argument bij het voortgezet onderwijs.

Oftewel: ze willen leuk voor de dag komen in internationale ranglijstjes, en niet in het algemeen voor zo goed mogelijk onderwijs op alle niveau's zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2010 15:59:27 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 16:47:55 #238
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89923085
En het pesten van studenten gaat door:

quote:
Kamer wil afronding eerste studie stimuleren
Uitgegeven: 14 december 2010 16:44
Laatst gewijzigd: 14 december 2010 16:43
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat de ''perverse prikkel'' verdwijnt die studenten ertoe beweegt het afronden van hun studies uit te stellen.

© NU.nl/Jos van Zetten
Voor studenten die twee studies tegelijk volgen, is het nu nog financieel interessant om hun eerste studie nog niet af te ronden zolang die tweede studie nog bezig is. Na het beëindigen van de eerste studie moet een student namelijk bij een tweede studie een hoger collegegeld betalen.
Dinsdag nam de Kamer op initiatief van de SGP een motie aan die het kabinet vraagt een einde te maken aan de perverse prikkel die het uitstellen van studies nu nog stimuleert.
pi_89923132
Wat is er aan de hand in Den Haag?

Hebben ze met studenten een nieuw en gemakkelijk slachtoffer gevonden om compleet uit te melken ofzo?

Vergeleken met andere Europese landen gaat Nederland wel pervers ver met het financieël uitkleden van studenten.
pi_89923680
Volgens mij weten ze daar in het VK ook wel raad mee hoor ;)
pi_89923739
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 17:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens mij weten ze daar in het VK ook wel raad mee hoor ;)
Is dat een Europees land dan? :+
pi_89923750
Wilde het er nog bij zeggen, VK uitgenomen. :+
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:07:28 #243
192683 AMDB
Visionair.
pi_89923858
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja maar, je studie uitstellen, dat mag niet van God :'(
pi_89923883
CPB meldt een tegenvaller voor de overheid, eens kijken of ze die ook op de studenten gaan verhalen.

Edit: 1e kamer verwerpt extra BTW op kunstsector, zouden we dan toch mogen hopen dat ze ons ook helpen? :X

[ Bericht 51% gewijzigd door von_Preussen op 14-12-2010 17:15:45 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:16:20 #245
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89924203
Het wordt wat mij betreft bijna een morele kwestie. Als ik als student al wordt uitgekleed omdat ik een tweede studie volg, en daarna als ik een mooi salaris verdien als bedankje 52% mag inleveren, dan word ik daar eerlijk gezegd niet erg blij van. Ik had een net bedrag gespaard, en weet met behulp van bijbaantjes, ouders en redelijk zuinig leven uit de schulden te blijven en af te studeren met een 5-tallig bedrag. Deze regels gaan mij dus royaal geld kosten en de derving van investering over tijd in acht genomen gaat het hier dus over een 6-tallig bedrag wat ik mis ga lopen. Ik ga me toch maar eens verdiepen in internationale belastingstructuren en trusts om omzetbelasting en dividendbelasting te ontlopen, omdat het kan.
pi_89924259
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

In plaats van blij te zijn met ambitieuze studenten is een tweede studie ernaast volgen in de praktijk 'pervers'. Ik kan me hier toch zo kwaad om maken hè. :(

Weet je wat echt pervers is? Het behoud van de hypotheekrenteaftrek voor veel te dure huizen. Als dat nou eindelijk eens wordt aangepakt levert dat jaarlijks tientallen keren méér op dan het op deze manier uitknijpen van studenten. Maar daar wil de VVD uiteraard niet aan beginnen. Zij willen dat een prettige studententijd weer iets voor de elite wordt. Want Roderick-Jan van 't Gooy tot Wassenaer zal hier geen last van hebben. Hij kan zolang blijven plakken als hij wil en blijft er warmpjes bij zitten, net als pappie en mammie die toch wel betalen. Alleen de subsidie op hun villa dekt dit al ruimschoots.
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:23:17 #247
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89924505
Ik vind wel dat we consequent moeten zijn. Laten we maar even beginnen bij de kern.
Verhagen: 35,000 euro
Rutte: 20,000
Nu dokken, aub. Dat kunnen jullie niet betalen? Wij wel dan?
pi_89924849
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:07 schreef AMDB het volgende:

[..]

Ja maar, je studie uitstellen, dat mag niet van God :'(
Een perverse bezigheid, net als masturbatie!
pi_89925037
Even advocaat van de bijbelthumpers spelen: het is raar dat je door 1 vakje open te laten staan bij je eerste studie, hoog collegegeld voor de tweede studie kunt ontlopen. Dat staat los van de vraag of je het überhaupt wenselijk vindt dat men voor de tweede studie het instellingscollegegeld moet betalen.
pi_89926647
Krijgt de universiteit geld voor studenten die een tweede studie volgen?
  dinsdag 14 december 2010 @ 18:30:24 #251
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89926997
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Even advocaat van de bijbelthumpers spelen: het is raar dat je door 1 vakje open te laten staan bij je eerste studie, hoog collegegeld voor de tweede studie kunt ontlopen. Dat staat los van de vraag of je het überhaupt wenselijk vindt dat men voor de tweede studie het instellingscollegegeld moet betalen.
Dat het duurder is een tweede studie te volgen, geen probleem. Alleen vraag ik me dan af, moet het dan direct 10,000 euro kosten? Kunnen we dit niet iets genuanceerder doen?
  dinsdag 14 december 2010 @ 18:31:21 #252
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89927034
Ja, bijvoorbeeld door gewoon helemaal geen extra geld te vragen voor tweede studies. Daar is geen enkele reden voor, behalve dan dat Nederland te gierig is om net als elk Westers land voldoende in je onderwijs te investeren.
pi_89927378
Daarom vraag ik me dus af of ze universiteiten financieren voor studenten die een tweede studie volgen, dat die dus dubbel gefinancierd worden, of dat twee universiteiten onafhankelijk van elkaar voor dezelfde student bijdrages ontvangen.
pi_89928168
''Perverse prikkel'' :') wtf.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:29:18 #255
192683 AMDB
Visionair.
pi_89929448
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:59 schreef Butterfly91 het volgende:
''Perverse prikkel'' :') wtf.
Daar stel ik me ook iets anders bij voor ja :')

Al denk ik niet dat ze deze 'maas' aan kunnen pakken, je kunt studenten niet verplichten dat ene vak te halen. Of ze moeten mensen gaan dwingen de rest van de al gehaalde vakken te laten vallen, wat natuurlijk onzin zou zijn.
pi_89929906
De maas is heel simpel te dichten: ook studenten die tegelijkertijd twee studies doen het instellingstarief laten betalen voor tenminste één van de twee studies. -O-
pi_89929909
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:29 schreef AMDB het volgende:

[..]

Daar stel ik me ook iets anders bij voor ja :')

Al denk ik niet dat ze deze 'maas' aan kunnen pakken, je kunt studenten niet verplichten dat ene vak te halen. Of ze moeten mensen gaan dwingen de rest van de al gehaalde vakken te laten vallen, wat natuurlijk onzin zou zijn.
Of gaan dreigen met financiële sancties als dwangmiddel om dat vak nou maar te halen.

Ik weet niet of het al gepost was, maar dit stond in de nieuwsbrief die ik kreeg van de uni in Leiden:

quote:
[...] Studie in gezondheidszorg of onderwijs
Voor studenten die kiezen voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs, geldt een uitzondering. Voor hen staat de teller bij het begin van de tweede studie weer op nul.

Proces wetsvoorstel
Na de Ministerraad is de volgende stap in het proces dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State wordt gestuurd. Daarna naar de Tweede en Eerste Kamer. De wetswijziging zal mogelijk pas vlak voor de zomer vastgesteld zijn.De maatregel gaat gelden vanaf het studiejaar 2011/2012.
pi_89930275
Net scriptiegroep gehad. De universiteit overweegt serieus om maar gewoon werkgroepen op te zetten met verschillende onderwerpen, zodat je binnen die groep je scriptie schrijft. Om maar op tijd klaar te zijn.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:51:18 #259
192683 AMDB
Visionair.
pi_89930562
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:38 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Of gaan dreigen met financiële sancties als dwangmiddel om dat vak nou maar te halen.

Overheid noch universiteit kunnen je financieel beboeten voor het niet halen van een vak. Dan zou de maximale tijd voor studie halen om stufi als gift te krijgen naar beneden moeten.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:52:48 #260
192683 AMDB
Visionair.
pi_89930646
quote:
9s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:46 schreef Ewelina het volgende:
Net scriptiegroep gehad. De universiteit overweegt serieus om maar gewoon werkgroepen op te zetten met verschillende onderwerpen, zodat je binnen die groep je scriptie schrijft. Om maar op tijd klaar te zijn.
De universiteit zit er serieus aan te denken om nog mee te werken ook? Zou tegen elk principe van een kennisinstituut moeten gaan :r Ik zou als universiteitsdirectie serieus overwegen om de universiteit een maand te laten staken. Even kijken hoe ze dan reageren.
pi_89930709
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:51 schreef AMDB het volgende:

[..]

Overheid noch universiteit kunnen je financieel beboeten voor het niet halen van een vak. Dan zou de maximale tijd voor studie halen om stufi als gift te krijgen naar beneden moeten.
Hmm nu je het zegt, slecht doordachte regel dan.
pi_89930793
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:52 schreef AMDB het volgende:

[..]

De universiteit zit er serieus aan te denken om nog mee te werken ook? Zou tegen elk principe van een kennisinstituut moeten gaan :r Ik zou als universiteitsdirectie serieus overwegen om de universiteit een maand te laten staken. Even kijken hoe ze dan reageren.
Enig idee hoeveel ontslagen er gaan vallen anders? Onderwijsaanbod gaat ook al minder worden.
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:05:38 #263
192683 AMDB
Visionair.
pi_89931267
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:55 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel ontslagen er gaan vallen anders? Onderwijsaanbod gaat ook al minder worden.
Toch, als universiteit moet je hier ook tegen in actie komen. Een georganiseerde staking van een paar dagen onder alle universiteiten en hogescholen zal zeker een sterk signaal afgeven.
pi_89932532
quote:
Een boete van 3000 Euro is in Juridische termen een geldboete van de tweede categorie Waar deze vroeger nog was voorbehouden aan potloodventers, dronken bestuurders, zedendelinquenten en geweldplegers kunnen wij vanaf september, de ‘lang studerende’student aan dit lijstje toevoegen. Heroverweeg Studieboete
schater.gif.
pi_89932799
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:32 schreef Deliah het volgende:

[..]

[ afbeelding ].
_O-. Ben ook blij dat (in elk geval de lokale) D66 tegen blijkt te zijn. Ik vond ze al verdacht stil.
pi_89932846
quote:

[..]

[ afbeelding ].
quote:
Wat veel mensen niet weten is dat zoals de bekostiging van het hoger onderwijs nu geregeld is, de zogenaamde langstudeerders de overheid geen cent kosten. De instelling en de student betalen voor de extra jaren, maar de overheid juist niet. Waarom zou de overheid dan dit gedrag willen ontmoedigen? Mijn indruk is dan ook dat het niet de bedoeling is om gedrag te beïnvloeden, maar simpelweg makkelijk en goedkoop geld te verdienen aan studenten.

En dat moet afgelopen zijn. Studenten zijn niet de cash-cows waarmee het uitstellen van cruciale hervormingen bekostigd mag worden. Een land dat kiest voor een Kenniseconomie moet kwaliteit van onderwijs garanderen en niet ontmoedigen en een land dat toe wil naar een verhoging van het kennisniveau moet talent ontwikkelen in plaats van afremmen.
Ik snap niet dat zoiets in Europa kan, studenten laten opdraaien voor (financiële) problemen waar ze niet aan bijdragen, c.q. niet de oorzaak van mijn.

Maar goed, het interesseert de samenleving geen flikker, dus laat die studenten maar lekker gepakt worden. Echt, ik kan hier zo boos om worden, en wil dit land alleen maar liever de rug toekoeren (als het kan, dus hopelijk na mijn studie). :r

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

_O-. Ben ook blij dat (in elk geval de lokale) D66 tegen blijkt te zijn. Ik vond ze al verdacht stil.
Ik heb de indruk dat Pechtold z'n bek houdt, omdat hij daaruit bij de volgende verkiezingen electoraal gewin kan halen (wie steunt de studenten nou dan, niemand toch?).
pi_89932942
Ik kan me daar ook enorm boos over maken... Als die plannen echt doorgaan denk ik er ernstig over na om mijn belastingbijdrage ergens anders kwijt te raken.
pi_89932977
Nogmaals: als het onderwijs zo gaat verschralen, pak ik mijn biezen wel. :{ Antwerpen lonkt steeds meer.
pi_89933055
Staken heeft voor studenten geen zin, maar eigenlijk zouden alle studenten voor het collegejaar 2011-2012 niet moeten inschrijven maar werkloos moeten melden. Dan heb je de overheid in 1 keer zo sterk bij hun ballen dat het hele systeem klapt.

Natuurlijk is dat onrealistisch, maar de gedachte om de overheid "terug te pakken" is wel erg aanlokkelijk.
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:44:49 #270
192683 AMDB
Visionair.
pi_89933089
quote:

[..]

[ afbeelding ].
We worden gecriminaliseerd!
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:45:03 #271
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89933101
quote:

[..]

[ afbeelding ].
_O-
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89933165
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:43 schreef von_Preussen het volgende:
Staken heeft voor studenten geen zin, maar eigenlijk zouden alle studenten voor het collegejaar 2011-2012 niet moeten inschrijven maar werkloos moeten melden. Dan heb je de overheid in 1 keer zo sterk bij hun ballen dat het hele systeem klapt.

Natuurlijk is dat onrealistisch, maar de gedachte om de overheid "terug te pakken" is wel erg aanlokkelijk.
Helaas, onder de 27 jaar krijg je geen bijstand. Want dan kan je wel zonder het laatste vangnet van de samenleving. Ofzo.
pi_89934025
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:42 schreef Ewelina het volgende:
Nogmaals: als het onderwijs zo gaat verschralen, pak ik mijn biezen wel. :{ Antwerpen lonkt steeds meer.
Voor mij ook. :{ Tien keer liever naar Leuven, Brussel of Antwerpen dan met deze onzin mee doen.

Ik snap niet dat ze gewoon gekozen hebben om op termijn het sociaal leenstelsel in te voeren. Dat voor alle studenten in 2012 voortaan het sociaal leenstelsel zou gelden en de oude studenten nog steeds gebruik zouden maken van de oude regeling. Dat had iedereen begrijpelijk gevonden en was een doordachte bezuiniging geweest.
pi_89934437
quote:

[..]

[ afbeelding ].
:D
pi_89939710
quote:
Studenten krijgen jaar uitloop na bachelor en master
Persbericht | 10-12-2010

Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld. Als ze die uitloop hebben benut, gaan ze het langstudeerderstarief betalen dat wil zeggen: het normale wettelijk collegegeld plus ¤ 3000 extra.

De ministerraad heeft tot deze maatregel besloten op voorstel van staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Een student die zijn bachelor en zijn master doet krijgt dus de nominale studieduur en in totaal twee jaar extra de tijd om te studeren tegen het lage collegegeld. Doet hij er langer over dan betaalt hij bij het huidige tarief ¤ 4713 collegegeld (het wettelijk collegegeld van ¤ 1713 plus ¤ 3000 opslag). De langstudeerder heeft dan nog wel recht op het collegegeldkrediet (op dit moment maximaal ¤ 8565), dat ruim voldoende is om de verhoging van het collegegeld op te vangen.

De extra uitloopjaren gelden voor alle studenten maar zijn vooral een handreiking voor studenten die extra vakken willen volgen of een opleiding doen die meer dan gemiddeld van de student vraagt, zoals een bètastudie. Ook biedt het ruimte voor studenten om een bestuursfunctie te vervullen. Studenten met een functiebeperking die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs, krijgen daarbovenop een extra uitloopjaar. Zij hebben dus een uitloop van maximaal drie jaar.

Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, geldt dat de teller bij aanvang van deze studie weer op nul staat. Zij krijgen dus een uitloopjaar voor de bachelor én één voor de master.

De maatregel, die met ingang van het studiejaar 2011/12 gaat gelden, is nodig omdat langstudeerders nu een te groot beslag op de publieke middelen leggen. Dit rechtvaardigt een hogere bijdrage van deze groep.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Bron
  dinsdag 14 december 2010 @ 22:46:17 #276
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89939882
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:43 schreef von_Preussen het volgende:

De overheid 'geeft' al een boel. Je merkt pas hoeveel dat precies is als de overheid besluit weer een beetje terug te gaan nemen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89941107
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Bron
Ja dat was van de week al bekend, maar ik wist niet dat de ministerraad het nog moest goedkeuren. Wel mooi dat gedaan wordt alsof bèta's iets hebben aan het extra jaar uitloop in de master, terwijl het grootste gedeelte van de uitloop in de bachelor zit.

En hier
quote:
wil ik ook wel eens een onderbouwing voor zien. Langstudeerders krijgen namelijk geen stufi en de hbo's/universiteiten krijgen ook geen extra geld voor ze, en ze betalen nu al langer collegegeld.
pi_89941301
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

En hier

[..]

wil ik ook wel eens een onderbouwing voor zien. Langstudeerders krijgen namelijk geen stufi en de hbo's/universiteiten krijgen ook geen extra geld voor ze, en ze betalen nu al langer collegegeld.
Inderdaad. Daar was ik vooral benieuwd naar.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:14:36 #279
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89941313
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ja dat was van de week al bekend, maar ik wist niet dat de ministerraad het nog moest goedkeuren. Wel mooi dat gedaan wordt alsof bèta's iets hebben aan het extra jaar uitloop in de master, terwijl het grootste gedeelte van de uitloop in de bachelor zit.

En hier

[..]

Het collegegeld dat een student betaald is maar een fractie van de werkelijke kosten, De rest wordt gesponsord door de staat. Hierdoor hoeven studenten in Nederland - in tegenstelling tot veel andere landen - geen 9000 a 16.000 euro per jaar te betalen om een studie te mogen volgen.

Hoe langer een student studeert, hoe meer hij gesponsord wordt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:18:00 #280
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89941477
Pff. Wat kan ik me hier boos om maken! Kan er wel uren over debatteren met die dombo van een minister die heel makkelijk roept dat 'protesteren geen zin heeft'. Lekker ontkennen, de problemen die het oplevert, want dat helpt! :r

Even 'n vraagje over mijn persoonlijke situatie:

Ik heb van 1 september tot 1 december 2008 een studie gevolgd: bleek niet mijn ding dus gauw weer gestopt. In verband met het feit dat ik niet gelijk kon doorstromen naar de studie die mij wel leek te liggen heb ik een maand of 8/9 fulltime gewerkt. Ik ben op 1 september 2009 weer met een nieuwe studie begonnen (welke zeer voorspoedig verloopt, overigens) Moet ik voor mijn 'studievertraging' nou die 3 maanden rekenen die ik ingeschreven gestaan heb bij een onderwijsinstelling of is de teller gaan lopen op 1 september 2008 en zijn ook de maanden die ik gewerkt heb te zien als vertraging? Dat zou dus betekenen dat ik flink genaaid word.. -O-
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:19:51 #281
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89941590
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:42 schreef Ewelina het volgende:
Als je nog een huisgenoot zoekt, ik bied me aan. :P ken alleen maar laffe mensen die uiteindelijk liever in Nederland zich blauw betalen dan ook maar een meter over de grens te kijken. ;(

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Bron
Welja, weer een maatregel die met een leugen wordt ingevoerd. De reden is het "te grote beslag op de publieke middelen leggen", terwijl universiteiten zelf zeggen dat ze juist helemaal geen beslag leggen op middelen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:38 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Ik weet niet of het al gepost was, maar dit stond in de nieuwsbrief die ik kreeg van de uni in Leiden:

[..]

Oh leuk, dan wachten ze ook tot vlak voor de zomer met het eventuele invoeren ervan, zodat je geen tijd meer hebt om nog uit te wijken naar iets anders. :')
pi_89941974
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:14 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het collegegeld dat een student betaald is maar een fractie van de werkelijke kosten, De rest wordt gesponsord door de staat. Hierdoor hoeven studenten in Nederland - in tegenstelling tot veel andere landen - geen 9000 a 16.000 euro per jaar te betalen om een studie te mogen volgen.

Hoe langer een student studeert, hoe meer hij gesponsord wordt.
De overheid legt helemaal geen geld bij voor de jaren dat een student extra studeert. Er is een vast bedrag per jaar dat de studie nominaal duurt, en een bonus als een student afstudeert.

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit Staat, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 14-12-2010 23:31:40 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:28:10 #283
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89942119
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

De overheid legt helemaal geen geld bij voor de jaren dat een student extra studeert. Er is een vast bedrag per jaar dat de studie nominaal duurt, en een bonus als een student afstudeert.

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!
Als de decaan van een beta-studie dat al toegeeft kosten alfa/gammastudenten helemaal niks. Beta's hebben nog laboratoria nodig vol dure apparatuur en hebben geregeld practicum. Ik als alfastudent heb nooit iets anders gehad dan hoorcollleges en werkgroepen. Dat kost in verhouding helemaal niks.
pi_89942486
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Als de decaan van een beta-studie dat al toegeeft kosten alfa/gammastudenten helemaal niks. Beta's hebben nog laboratoria nodig vol dure apparatuur en hebben geregeld practicum. Ik als alfastudent heb nooit iets anders gehad dan hoorcollleges en werkgroepen. Dat kost in verhouding helemaal niks.
Inderdaad. Ik ben ook een alfastudentje en ik kan me echt niet indenken dat ik de staat nu zo bijzonder veel geld kost. Het salaris van docenten ligt ook gewoon vast en is niet gigantisch.
pi_89942597
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:18 schreef Kimpossible het volgende:
Pff. Wat kan ik me hier boos om maken! Kan er wel uren over debatteren met die dombo van een minister die heel makkelijk roept dat 'protesteren geen zin heeft'. Lekker ontkennen, de problemen die het oplevert, want dat helpt! :r

Even 'n vraagje over mijn persoonlijke situatie:

Ik heb van 1 september tot 1 december 2008 een studie gevolgd: bleek niet mijn ding dus gauw weer gestopt. In verband met het feit dat ik niet gelijk kon doorstromen naar de studie die mij wel leek te liggen heb ik een maand of 8/9 fulltime gewerkt. Ik ben op 1 september 2009 weer met een nieuwe studie begonnen (welke zeer voorspoedig verloopt, overigens) Moet ik voor mijn 'studievertraging' nou die 3 maanden rekenen die ik ingeschreven gestaan heb bij een onderwijsinstelling of is de teller gaan lopen op 1 september 2008 en zijn ook de maanden die ik gewerkt heb te zien als vertraging? Dat zou dus betekenen dat ik flink genaaid word.. -O-
Ik heb ongeveer hetzelfde en ik ben simpelweg genaaid. Stond ook een schemaatje op de site van de NOS. Zal 'm eens zoeken.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:39:20 #286
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89942691
K heb het schemaatje gezien, maar in die 8 maanden heb ik de staat toch niets gekost? Waarom zou dit dan gelden als 'studievertraging'. Zonder arrogant te zijn: Als ik in die maanden wél ingeschreven had gestaan bij een studie had ik nog geen seconde vertraging opgelopen, dus hoe durven ze me aan te rekenen dat ik de staat 'kosten bespaard heb' door te gaan werken.

Pff -O-
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:42:34 #287
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89942816
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit Staat, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!
Die decaan gaat er vanuit dat een student die langer studeert maar eenmaal een college bijwoont en daarna alleen nog naar het tentamen komt. Een mooie gedachte, maar niet een die heel realistisch is. Studenten die het vak niet halen schrijven het jaar daarop over het algemeen ook weer in voor de werkgroepen en colleges. Bij mijn studies was dat ook verplicht wilde je überhaupt het tentamen kunnen doen.

Grote Alfa studies (met rechten als speciaal voorbeeld) zijn significant goedkoper dan andere (kleinere) studies. Alsnog is het volledige collegegeld van rechten voor maar weinig mensen op te brengen. Kleine studies (zoals natuur en sterrenkunde) zouden helemaal onbetaalbaar zijn.
--
pi_89942820
Ik denk nog altijd dat het gekoppeld wordt aan je stufi, omdat ze daar al de gegevens van hebben hoeveel en wanneer je dat precies al verbruikt hebt. Je zou dan een jaar nadat je recht op stufi voor de bachelor ophoudt het hoge collegegeld gaan betalen, en in jouw geval zouden die 8 maanden niet meetellen. Maar ik heb nog nergens in zulk detail het voorstel kunnen inzien, dus zeker weten doe ik het niet.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:44:38 #289
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89942930
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik denk nog altijd dat het gekoppeld wordt aan je stufi, omdat ze daar al de gegevens van hebben hoeveel en wanneer je dat precies al verbruikt hebt. Je zou dan een jaar nadat je recht op stufi voor de bachelor ophoudt het hoge collegegeld gaan betalen, en in jouw geval zouden die 8 maanden niet meetellen. Maar ik heb nog nergens in zulk detail het voorstel kunnen inzien, dus zeker weten doe ik het niet.
Ja, dat vermoeden heb ik zelf ook, maar ik vind het net als jij lastig om daar mijn vinger op te leggen. Laten we (of in ieder geval ik) op dit punt in ieder geval hopen op enige redelijkheid.. Zou fijn zijn als ze dit ook eens nader zouden benoemen, dat hele plan is al van de zotten, als dit er dan ook nog eens bij zou komen..
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:44:38 #290
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89942931
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:35 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik ben ook een alfastudentje en ik kan me echt niet indenken dat ik de staat nu zo bijzonder veel geld kost. Het salaris van docenten ligt ook gewoon vast en is niet gigantisch.
Sommige faculteiten hebben begrotingsvergadering waar je ook als student naar binnen kan lopen. Het zou je nog verbazen hoe hoog de personeelskosten zijn.
--
pi_89942956
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Die decaan gaat er vanuit dat een student die langer studeert maar eenmaal een college bijwoont en daarna alleen nog naar het tentamen komt. Een mooie gedachte, maar niet een die heel realistisch is. Studenten die het vak niet halen schrijven het jaar daarop over het algemeen ook weer in voor de werkgroepen en colleges. Bij mijn studies was dat ook verplicht wilde je überhaupt het tentamen kunnen doen.

Grote Alfa studies (met rechten als speciaal voorbeeld) zijn significant goedkoper dan andere (kleinere) studies. Alsnog is het volledige collegegeld van rechten voor maar weinig mensen op te brengen. Kleine studies (zoals natuur en sterrenkunde) zouden helemaal onbetaalbaar zijn.
Maar die studie wordt met of zonder langstudeerders gegeven, de kosten die het met zich meebrengt zijn slechts minimaal.

En dan nog, dan is het een zaak tussen de onderwijsinstelling (die de `hogere kosten` zou moeten dragen) en de student, want de overheid heeft geen cent extra kosten aan langstudeerders.
pi_89943230
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik wil je best geven dat sommige studenten meerdere keren colleges volgen, en dat daar dus een iets grotere capaciteit voor nodig is. Practica worden op een zeer kleine uitzondering na toch echt maar één keer gedaan. Daarom zei ik ook "nauwelijks".

Bovendien is de crux juist dat langstudeerders helemaal niet gaan betalen voor de kosten die hun universiteit voor ze maakt. Zij moeten ¤ 3000 per jaar meer aan de instelling gaan betalen, maar de overheid kort de instelling voor ¤ 6000 per jaar. En aangezien de instelling geen geld voor de extra jaren onderwijs aan een langstudeerder krijgt, gaat die korting dus af van geld dat ze voor niet-langstudeerders krijgt. Niet voor niets dat de collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg het zware woord "diefstal" in de mond nam.

Bovendien ga je voorbij aan het feit dat veel vertraging wordt opgelopen in een vorm die geen geld kost: besturen, studentenraden, vakbonden, enzovoorts. Waarom met hagel schieten op de mug die de echt luie lakse student is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 15-12-2010 00:10:25 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:51:40 #293
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89943267
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:45 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar die studie wordt met of zonder langstudeerders gegeven, de kosten die het met zich meebrengt zijn slechts minimaal.

En dan nog, dan is het een zaak tussen de onderwijsinstelling (die de `hogere kosten` zou moeten dragen) en de student, want de overheid heeft geen cent extra kosten aan langstudeerders.
Zalen worden gehuurd op basis van het aantal ingeschreven studenten. Zelfde geldt voor werkgroep docenten. Ook veel studiemateriaal (digitaal/readers/boeken) wordt niet kostendekkend aangeboden. Meer studenten = meer kosten.

Natuurlijk maakt het voor een hoofddocent niet uit of hij voor 40 of 250 man lesgeeft. Massa studies (zoals rechten) zijn hierdoor ook goedkoper dan kleinere studies. Maar dat betekent niet dat er nog steeds hoge basiskosten zijn per ingeschreven student.

Wij willen graag dat er meer mensen gaan studeren. (van 30% van de 18-22 jarigen naar 47%). Maar dat kost dus een boel geld en dat moet ergens vandaan komen. Ze hebben er nu dus voor gekozen om de mensen die het meest gebruik maken van de subsidie zwaarder te belasten.
--
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:54:29 #294
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89943401
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:50 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik wil je best geven dat sommige studenten meerdere keren colleges volgen, en dat daar dus een iets grotere capaciteit voor nodig is. Practica worden op een zeer kleine uitzondering na toch echt maar één keer gedaan. Daarom zei ik ook "nauwelijks".

Bovendien is de crux juist dat langstudeerders helemaal niet gaan betalen voor de kosten die hun universiteit voor ze maakt. Zij moeten ¤ 3000 per maand meer aan de instelling gaan betalen, maar de overheid kort de instelling voor ¤ 6000 per jaar. En aangezien de instelling geen geld voor de extra jaren onderwijs aan een langstudeerder krijgt, gaat die korting dus af van geld dat ze voor niet-langstudeerders krijgt. Niet voor niets dat de collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg het zware woord "diefstal" in de mond nam.

Bovendien ga je voorbij aan het feit dat veel vertraging wordt opgelopen in een vorm die geen geld kost: besturen, studentenraden, vakbonden, enzovoorts. Waarom met hagel schieten op de mug die de echt luie lakse student is?
Het is ook gigantische onzin om een bestuursjaar aan te merken als studievertraging. Ik heb vernomen dat ze (studentenraden en universiteiten) om een logische oplossing hiervoor te vinden. Namelijk dat een student zonder ingeschreven te staan toch aanspraak mag maken op een beurs. Hierdoor kan een student zonder vertraging nevenactiviteiten ontplooien. Probleem zit er nu in als een student tijdens zijn jaar toch nog een of twee vakken wil halen. Dat kan dan niet.
--
  woensdag 15 december 2010 @ 00:00:28 #295
192683 AMDB
Visionair.
pi_89943684
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

Ze hebben er nu dus voor gekozen om de mensen die het meest gebruik maken van de subsidie zwaarder te belasten.
Het punt is juist dat langstudeerders helemaal geen gebruik meer maken van subsidie.
  woensdag 15 december 2010 @ 00:07:07 #296
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89944002
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:00 schreef AMDB het volgende:

[..]

Het punt is juist dat langstudeerders helemaal geen gebruik meer maken van subsidie.
Dat mag je dan vertellen aan de bestuurders van de FMG en FEB van de UvA. Die hebben inmiddels iets heel anders gemerkt..
--
pi_89944554
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is ook gigantische onzin om een bestuursjaar aan te merken als studievertraging. Ik heb vernomen dat ze (studentenraden en universiteiten) om een logische oplossing hiervoor te vinden. Namelijk dat een student zonder ingeschreven te staan toch aanspraak mag maken op een beurs. Hierdoor kan een student zonder vertraging nevenactiviteiten ontplooien. Probleem zit er nu in als een student tijdens zijn jaar toch nog een of twee vakken wil halen. Dat kan dan niet.
Het is toch te gek voor woorden dat de universiteiten zich in allerlei bochten moeten wringen omdat het kabinet niet in staat is de gevolgen van haar acties te overzien? Jezelf een jaar uitschrijven en dan weer inschrijven kan grote gevolgen hebben voor je studie. Als ik het goed heb is een instelling helemaal niet verplicht je weer toe te laten op het punt waar je gebleven was. Dit is al helemaal een probleem als er weereens een programmaverandering is doorgevoerd, dan val je buiten de regelingen voor die ouderejaars recht geven het oude programma te blijven volgen.

Om nog maar te zwijgen over de absurditeit van een student in de studentenraad die eigenlijk helemaal geen student bij de desbetreffende instelling is, of eigenlijk überhaupt geen student is.
pi_89944676
quote:
Op woensdag 15 december 2010 00:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat mag je dan vertellen aan de bestuurders van de FMG en FEB van de UvA. Die hebben inmiddels iets heel anders gemerkt..
Die faculteiten zouden niet alleen moeten merken, maar ook klip en klaar moeten weten of ze ook voor langstudeerders nog overheidssubsidie krijgen.

M.a.w. volgens mij mis je het punt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2010 00:26:17 ]
  woensdag 15 december 2010 @ 00:44:21 #299
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89945178
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Die faculteiten zouden niet alleen moeten merken, maar ook klip en klaar moeten weten of ze ook voor langstudeerders nog overheidssubsidie krijgen.

M.a.w. volgens mij mis je het punt.
Ik snap je punt. Omdat universiteiten per student een bedrag krijgen op basis van de gemiddelde kosten van een specifieke studie per student zou het niet uitmaken of een student 1 jaar of 10 jaar erover doet. De overheid is per student alsnog evenveel geld kwijt. Een langstudeerder kost op die fiets de samenleving niet meer of minder.

Alleen kosten studenten die langer of meer studeren wel meer geld. De overheid heeft dit al doorberekend in haar subsidie die zij universiteiten per student geeft. Een geneeskunde student is onwijs duur, een geneeskunde student die er langer over doet is nog veel duurder. Dit maakt de studie duurder en dit wordt allemaal bijgelegd door de overheid. Die 1700 euro per student is verreweg niet genoeg om de boel draaiend te houden.
--
  woensdag 15 december 2010 @ 07:21:42 #300
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89946754
Ryon mist het hele punt ja. hij typt heel veel, maar blijft maar hetzelfde, niet-kloppende, verhaaltje afdraaien. Hij blijft er maar vanuit gaan dat langstudeerders jaar in jaar uit net zoveel colleges volgen als de rest, wat totaal niet waar is. en dan nog, dan doen ze dat? So what? De enige reden dat dit nu opeens een probleem is, is omdat de overheid op zoek is naar een manier om het hoger onderwijs honderden miljoenen te korten, terwijl ze wel hun leugen over investeringen waar moeten maken. En Ryon is een van de mensen die volop predikt dat de overheid gelijk heeft vanwege dezelfde leugens die de overheid verspreid (en door de universiteiten ontkracht wordt, maar Ryon weet het beter dan de decaan van de TuD). :')
pi_89958667
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Maar hoe zit het dan precies? Stel je doet 6 jaar over je bachelor. (na een studiewissel) Het 5e en 6e jaar 2x3000 boete. Als je dan met je master begint heb je dus al 2 jaar uitloop. Wanneer je dan aan je master begint betaal je weer het 'normale' tarief collegegeld of ga je dan verder met die boete?
Begin je na je bachelor zeg maar met een schone lei?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')