abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89816887
Geld de boete wel voor MBO studenten? Lees eigenlijk alleen maar over Bachelor en Masters.
pi_89816967
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:18 schreef aMpz het volgende:
Geld de boete wel voor MBO studenten? Lees eigenlijk alleen maar over Bachelor en Masters.
Mbo wordt buiten beschouwing gelaten bij deze bezuinigingsplannen volgens mij en gaan ze alleen over het hbo en wo.
pi_89817020
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:20 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Mbo wordt buiten beschouwing gelaten bij deze bezuinigingsplannen volgens mij en gaan ze alleen over het hbo en wo.
Dat zal mooi zijn, iemand die dit bevestigen kan?
pi_89817112
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:40 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Antwerpen is ook niet mijn eerste keus, maar als het echt zoveel scheelt qua geld (en kwaliteit?), dan is het misschien wel het overwegen waard (ik ben eerstejaars, dus met deze regels krijg ik sowieso te maken).

Ik zie wel dat je, als je naar Antwerpen gaat, je stufi mee mag nemen. Maar dat loopt dan waarschijnlijk ook maar tot je Bachelorfase toch? Aangezien je die stufi uit Nederland krijgt.
Ja, als je in het buitenland studeert dan krijg je studiefinanciering alsof je dezelfde studie in Nederland zou volgen.

Ow spuit 11

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2010 22:26:59 ]
pi_89817743
Geweldig en je bent veel minder aan kosten kwijt als je er een paar jaar langer over doet.
Goed voor de inkomsten als er veel in het buitenland hun studie door de overheid gefinancierd gaan doen en ook niet meer terugkomen om belasting te betalen. :').
  zaterdag 11 december 2010 @ 23:40:59 #131
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89819590
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:39 schreef Deliah het volgende:
Geweldig en je bent veel minder aan kosten kwijt als je er een paar jaar langer over doet.
Goed voor de inkomsten als er veel in het buitenland hun studie door de overheid gefinancierd gaan doen en ook niet meer terugkomen om belasting te betalen. :').
Dit is wat ik hoop dat gaat gebeuren (niet dat ik ervan uitga, Nederlanders zijn heel erg honkvast). Als er opeens een forse uitstroom van studenten naar Belgie/Duitsland/Engeland plaats vindt zal de overheid vast wel weer gaan schrikken en een onderzoek instellen om te achterhalen waarom. :')
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 12 december 2010 @ 01:31:01 #132
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_89822705
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 10:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Met de 2 jaar uitloop bedoelen ze opgeteld de 1 jaar uitloop die je voor je bachelor mag hebben, en de 1 jaar voor je master. Als je dit jaar je bachelor afmaakt ontspring je net de dans. Hoe het zit met jouw master is mij onduidelijk omdat ik niet precies weet waar die twee jaar die je nog moet uit bestaan, maar daar heb je in elk geval ook recht op 1 jaar uitloop bovenop de nominale studieduur (voor één master)

Ik hoop alleen zeer dat er een grove fout staat in dat schema. Er staat immers dat je als je een bachelor hebt afgerond en in september 2011 met een master-opleiding begint, je na 1 jaar uitloop het instellingscollegegeld moet betalen, niet de ¤ 3.000 verhoging. Daar heb ik nog helemaal niets over gezien, en instellingsgeld kan oplopen tot tienduizenden euro's per jaar. Maar dat is toch echt bedoeld voor 2e studies, nadat je een zelfde soort studie gehaald hebt.

Edit: met soort bedoel ik een bachelor doen als je al een bachelor hebt, een master als je al een master hebt, enz.
Ik heb eind studiejaar 2011-2012 mijn bachelor. Dus niet aan het eind van dit collegejaar. (2010-2011) Dus ik vermoed dat ik aankomend collegejaar die 3000 moet betalen.
Studiejaar 2012-2013 haal ik dan mijn master. Moet ik dat jaar dan ook die 3000 euro boete betalen?
Die 2 jaar die na dit collegejaar dus uitstaan zijn 1 jaar bachelor en 1 jaar master.

Ik denk er momenteel aan om mijn premaster bedrijfskunde (die ik ernaast doe) op te geven. Bang op eventuele uitloop. GRRRR

En wat betreft dat schema en die instellingsgeld is idd een vaag verhaal (wederom)
After all, tomorrow is another day.
  zondag 12 december 2010 @ 01:57:02 #133
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_89823375
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 10:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Met de 2 jaar uitloop bedoelen ze opgeteld de 1 jaar uitloop die je voor je bachelor mag hebben, en de 1 jaar voor je master. Als je dit jaar je bachelor afmaakt ontspring je net de dans. Hoe het zit met jouw master is mij onduidelijk omdat ik niet precies weet waar die twee jaar die je nog moet uit bestaan, maar daar heb je in elk geval ook recht op 1 jaar uitloop bovenop de nominale studieduur (voor één master)

Ik hoop alleen zeer dat er een grove fout staat in dat schema. Er staat immers dat je als je een bachelor hebt afgerond en in september 2011 met een master-opleiding begint, je na 1 jaar uitloop het instellingscollegegeld moet betalen, niet de ¤ 3.000 verhoging. Daar heb ik nog helemaal niets over gezien, en instellingsgeld kan oplopen tot tienduizenden euro's per jaar. Maar dat is toch echt bedoeld voor 2e studies, nadat je een zelfde soort studie gehaald hebt.

Edit: met soort bedoel ik een bachelor doen als je al een bachelor hebt, een master als je al een master hebt, enz.
Ik hoop dat ik aankomend studiejaar die boete alleen hoef te betalen. Omdat dit jaar de oude regeling nog telt met 'normaal' collegegeld. En volgend studiejaar 2011-2012 gaat die regeling dan in. Dan heb ik langer dan 4 jaar over mijn bachelor gedaan (vanwege studie wissel) dus dat jaar 3000 euro neertellen. Dat jaar haal ik mijn bachelor.

Collegejaar 2012-2013 hoop ik dan weer 'normaal' collegegeld te betalen. Want er staat 2 jaar voor je master. Begrijp ik dat dan goed? :)

Het is trouwens toch niet zo dat het met terugwerkende kracht zal werken en dat ik volgend jaar over dit collegejaar alsnog 3000 moet betalen?

En hoe zit het met die ov-kaart? in je boetejaar niet en als ik dan in mijn masterfase kom weer wel?

Alvast bedankt voor de info he!! :D
After all, tomorrow is another day.
pi_89826154
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 23:40 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dit is wat ik hoop dat gaat gebeuren (niet dat ik ervan uitga, Nederlanders zijn heel erg honkvast). Als er opeens een forse uitstroom van studenten naar Belgie/Duitsland/Engeland plaats vindt zal de overheid vast wel weer gaan schrikken en een onderzoek instellen om te achterhalen waarom. :')
Denk dat 't richting Engeland/UK wel mee zal vallen na afgelopen donderdag :@
Ja doei.
  zondag 12 december 2010 @ 10:30:49 #135
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89826225
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:26 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Denk dat 't richting Engeland/UK wel mee zal vallen na afgelopen donderdag :@
Daar zouden studenten juist heen moeten gaan. Leren hoe je een beetje goed moet rellen kan echt geen kwaad. Beter dan een gevat spandoek maken en op de Dam gaan staan.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89826484
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Daar zouden studenten juist heen moeten gaan. Leren hoe je een beetje goed moet rellen kan echt geen kwaad. Beter dan een gevat spandoek maken en op de Dam gaan staan.
:D
  zondag 12 december 2010 @ 11:54:10 #137
192683 AMDB
Visionair.
pi_89827772
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

"

Wij hebben hier dan ook niet héél veel reden tot rellen, maar toch zou het van mij best wat 'imposanter' mogen dan nu het geval is :P

Hier in Noorwegen betaal je 80 euro per semester voor universiteit. Denk dat je daarmee het administratiepersoneel voor die 80 euro mee betaald :P Je kan dan weer niet in termijnen betalen :P
pi_89828533
Weet je wat ik het ergste vind. Stel ik zou meer uitlopen en dus collegeld + 3000,- euro betalen. Okee prima. Of althans beter dan vertrekken zonder diploma.

Maar zouden universiteiten je dan ook kunnen uitschrijven (eraf kunnen trappen) omdat je de universiteit dan immers 3000,- euro kost?

Dan ben je echt driedubbel genaaid. Studieschuld (immers geen diploma). En geen studiefinanciering / leningsfase meer om ergens anders het alsnog proberen af te ronden.
Profiel opgeheven.
pi_89828793
Die 3000,- euro extra betaal je toch aan de universiteit? In principe zou de universiteit dan netto niet eens erop achteruitgaan, omdat die 3000,- dan doorgesluisd wordt naar de regering.

Iemand enig idee hoe dit zit?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_89828851
quote:
11s.gif Op zondag 12 december 2010 12:29 schreef Ewelina het volgende:
Die 3000,- euro extra betaal je toch aan de universiteit? In principe zou de universiteit dan netto niet eens erop achteruitgaan, omdat die 3000,- dan doorgesluisd wordt naar de regering.

Zoals ik het heb begrepen betaal jij ¤3000, maar de universiteit betaald ook ¤3000 en er gaat in totaal ¤6000.

quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:21 schreef Bierie het volgende:

Maar zouden universiteiten je dan ook kunnen uitschrijven (eraf kunnen trappen) omdat je de universiteit dan immers 3000,- euro kost?

Dan ben je echt driedubbel genaaid. Studieschuld (immers geen diploma). En geen studiefinanciering / leningsfase meer om ergens anders het alsnog proberen af te ronden.
Ik leef bij de gratie van de uni (hun houden wel rekening met mijn ziekte), maar ik ben bang dat ze mij er dus wél gaan aftrappen met ingang van volgend jaar omdat ik dan te duur ben geworden.

En dan zit ik precies in die situatie, geen diploma, hoge studieschuld en geen mogelijkheid om wat anders af te ronden.
pi_89829060
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Zoals ik het heb begrepen betaal jij ¤3000, maar de universiteit betaald ook ¤3000 en er gaat in totaal ¤6000.

[..]

Ik leef bij de gratie van de uni (hun houden wel rekening met mijn ziekte), maar ik ben bang dat ze mij er dus wél gaan aftrappen met ingang van volgend jaar omdat ik dan te duur ben geworden.

En dan zit ik precies in die situatie, geen diploma, hoge studieschuld en geen mogelijkheid om wat anders af te ronden.
Ouch :{ . Kom je niet in aanmerking voor de regeling voor studenten die langdurig/chronisch ziek zijn?
  zondag 12 december 2010 @ 12:39:48 #142
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_89829178
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:21 schreef Bierie het volgende:
Weet je wat ik het ergste vind. Stel ik zou meer uitlopen en dus collegeld + 3000,- euro betalen. Okee prima. Of althans beter dan vertrekken zonder diploma.

De universiteiten hebben nu nauwelijks de mogelijkheid om je eraf te trappen. Ik geloof dat alleen een Bindend StudieAdvies na het eerste jaar mogelijk is. Maar als ze die boetes moeten gaan betalen zullen ze sterk gaan lobbyen om meer mogelijkheden te krijgen.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89829218
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:36 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Ouch :{ . Kom je niet in aanmerking voor de regeling voor studenten die langdurig/chronisch ziek zijn?
Dat weet ik nog niet, dat moet ik eerst nog met de decaan bespreken.

Maar goed, ik heb tot nu toe altijd een informeel akkoord met de uni gesloten (ze zijn op de hoogte van mijn situatie, en dat ik hard bezig ben dat te overwinnen). Alleen het laatste akkoord dateert van begin november, dus net voordat deze plannen zijn uitgelekt.

Ze hebben altijd nog een stok achter de deur (BSA) om mij de deur te wijzen, dus als ze die boete niet zien zitten kunnen ze mij ten alle tijde erafgooien (het gaat weliswaar om slechts 1 vak, maar dat kan ik pas november 2011 herkansen).
pi_89829407
quote:
11s.gif Op zondag 12 december 2010 12:29 schreef Ewelina het volgende:

Crosspost:
quote:
quote:
Volgens het kabinetsplan wordt het budget van de universiteit per langstudeerder met 6000 euro gekort. De helft van dat bedrag is een strafkorting op het hebben van langstuderende studenten. De andere helft moet de universiteit terughalen, door het collegegeld van langstuderende studenten met 3000 euro te verhogen. De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen. Verder wordt geen rekening gehouden met deeltijdstudenten die naast hun werk een programma volgen dat langer duurt dan voor voltijdstudenten. Zij worden als voltijdstudent behandeld en moeten na vijf jaar 3000 euro meer collegegeld betalen. De Universiteit van Tilburg vindt deze bezuinigingen onbegrijpelijk, onredelijk en erg onverstandig.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 12:46:40 ]
pi_89829432
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:45 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Crosspost:

[..]

Ah, duidelijk. Dank je :)
pi_89829483
Zullen ze dan zelf niet zien dat ze op deze manier inkomsten uit belasting gaan mislopen?
pi_89829510
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:48 schreef Deliah het volgende:
Zullen ze dan zelf niet zien dat ze op deze manier inkomsten uit belasting gaan mislopen?
Kennelijk niet. Niet alleen omdat er minder mensen afstuderen (met vaak een minder hoog salaris als gevolg) en mensen naar het buitenland vluchten. Mensen die zonder stufi studeren kunnen het collegegeld ook aftrekken. Mocht ik het verhoogde tarief gaan betalen, dan kan ik dat geheel aftrekken van de belasting.
pi_89829626
quote:
... De universiteit heeft daar ook financieel belang bij, want ze ontvangt voor langstudeerders - ook nu al - geen cent van de overheid. Het kabinet wil budget wat de universiteit al niet krijgt, tóch weghalen. Het kabinetsvoorstel heeft niets van doen met kwaliteit of studierendement, het is een botte bezuiniging van 370 miljoen per jaar op het hoger onderwijs. UvT steunt protest tegen kabinetsplan 'langstudeerders'.
Precies wat ik al dacht.
pi_89829714
quote:
Op zondag 12 december 2010 @ 12:49 schreef Ewelina het volgende:
Kennelijk niet. Niet alleen omdat er minder mensen afstuderen (met vaak een minder hoog salaris als gevolg) en mensen naar het buitenland vluchten. Mensen die zonder stufi studeren kunnen het collegegeld ook aftrekken. Mocht ik het verhoogde tarief gaan betalen, dan kan ik dat geheel aftrekken van de belasting.
Zoals ik het begrepen had krijg je maar zo een 40% terug van de belasting. En bij die hoge kosten is het deel dat je zelf betaalt ook nog behoorlijk.
pi_89829736
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 12:48 schreef Deliah het volgende:
Dat wordt pas merkbaar over 10 / 15 jaar, dacht je dat de huidige mensen in de regering daar nog ooit op kan worden afgerekend?

Nee, dan is het makkelijker om nu de studenten te pakken, zodat men bij de volgende verkiezingen er iets beter voorstaat zonder al te "pijnlijke" (voor hun stemmers) beslissingen te moeten nemen.

Ik ben liberaal in hart en nieren, maar dit is gewoon pure diefstal. Bij de verkiezingen voor de provinciale staten zit ik dan ook te overwegen om maar SP te stemmen, omdat met dit plan mijn toekomstperspectief een hele ernstige bedreiging krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')