abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89806318
Hopelijk krijgen we het nog voor elkaar dat huidige studenten niet onder de regeling gaan vallen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:59:20 #102
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_89806541
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:51 schreef Raven_ het volgende:
Hopelijk krijgen we het nog voor elkaar dat huidige studenten niet onder de regeling gaan vallen.
Volgens mij gaan de huidige studenten juist het meeste opleveren omdat zij het niet hebben zien aankomen. Toekomstige studenten zullen steeds vaker minder lang studeren en zullen uiteindelijk ook geen extra geld (dmv boetes) opleveren, dus daar gaan je extra inkomsten.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_89806552
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

ik heb in elk geval ook geen enkele behoefte meer om hetgeen ik gekost heb terug te betalen aan Nederland. Ik voel me voornamelijk uitgekotst worden door de overheid, en vooral nuttig als aankomende belastingkoe, dus waarom zou ik in hemelsnaam daar geld aan gaan geven?
Precies, misschien ga ik wel lekker net over de grens wonen om te kutten, waarschijnlijker is dat ik wat vroeger ga emigreren dan ik al van plan was...
Beneath the gold, bitter steel
pi_89806585
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Kabinet krabbelt deels terug, maar de boete voor opleidingen die hun tentamens niet makkelijk genoeg maken blijft? Juist die rampzalige efficiencykorting, HET onderdeel van de plannen dat de grootste garantie geeft op verdere niveaudaling blijft? Dat die lui nog het woord "onderwijskwaliteit" in de mond kunnen nemen zonder het uit te proesten van het lachen is bewonderenswaardig.
Juist ja.

Ik vind het trouwens echt een walgelijk plan. Het omzetten van studiefinanciering naar sociaal leenstelsel voor nieuwe studenten had ik een begrijpelijke hervorming gevonden, maar dit? Zo wordt ambitie gestraft, studenten in financiële problemen gebracht die al te lang studeren (die moeten ineens een boete betalen? :?) en wordt er amper gekeken naar bijzondere gevallen (handicaps, bestuurswerk, etc.).

Ook de arrogante houding van Van Bijsterveldt en Zijlstra vind ik misselijkmakend. Een minister die zegt dat protesteren toch niet helpt (oftewel: totaal niet luistert naar de kritiek) en een staatssecretaris die de mening van een rechtswetenschapper weg wuift alsof er niets aan de hand is. Werkelijk, zijn die mensen dan elk contact met de werkelijkheid kwijt geraakt?
  zaterdag 11 december 2010 @ 17:01:35 #105
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_89806617
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 16:51 schreef Raven_ het volgende:
Ik hoop dat de Eerste Kamer dit plan naar de prullenmand zal verwijzen. In maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten, want de gekozen leden voor de Provinciale Staten kiezen de leden van de Eerste Kamer. Dus elke student zou er voor moeten zorgen dat ze gaan stemmen om er voor te zorgen dat de coalitie+gedoogpartij CDA-VVD en PVV geen meerderheid gaan krijgen in de Eerste Kamer.
pi_89807107
quote:
quote:
De enigen, die extra kosten hebben, zijn de ouders. Zij zullen wel langer moeten betalen als hun zoon of dochter langer studeert. Dit maakt het sneller of langzamer studeren dus een zaak tussen ouder en kind, waarover zij goede afspraken moeten maken. Er zijn ouders, die het prima vinden als hun kind wat langer doet over een moeilijke studie maar daardoor later een betere opleiding genoten heeft. Mensen, die zeggen liberaal te zijn of het woord vrijheid in de naam van hun partij voeren, past het niet om als overheid hier met torenhoge boetes zo hard in te grijpen.
Die man heeft het begrepen. Het enige wat nu in ons kabinet zit (en wat het gedoogd) zijn antiliberale partijen. De VVD is geen knip voor de neus meer waard in deze tijden.
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:10:44 #108
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89808535
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 17:00 schreef Friek_ het volgende:

[..]
en wordt er amper gekeken naar bijzondere gevallen (handicaps, bestuurswerk, etc.).

Er wordt wel gekeken naar bijzondere gevallen, maar naar mijn mening onvoldoende.
pi_89808776
Als ik het goed begrijp:
- Twee jaar uitloop mag;
- in je hele studie (bachelor+master);
- indien twee jaar uitloop in de bachelor word je tijdens je nominale masterjaar dus beboet.

Maar wat nu als je, zeg, al 2 wo-bachelors van 3jaar nominaal hebt afgerond, en je zit nu in je derde bachelor. Nominaal, geen vertraging dus. Maar onder deze regeling ben je wel de sjaak? Of zie ik dat verkeerd?
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:26:09 #110
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809075
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:17 schreef Complexiteit het volgende:
Als ik het goed begrijp:
- Twee jaar uitloop mag;
- in je hele studie (bachelor+master);
- indien twee jaar uitloop in de bachelor word je tijdens je nominale masterjaar dus beboet.

?
Zie http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Volgens mij krijg je in je master weer een schone lei, of ze moeten dat alweer veranderd hebben, in ruil voor die toezegging dat je 2 jaar mag uitlopen.

Maar daar heb ik nog niks van gehoord.

http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11708?
pi_89809216
Hmm. Volgens dit schema: http://headlines.nos.nl/d(...)8b3a09fe0d5d1253.pdf

Bepaalt de opleiding of ik het wettelijk collegeld betaal, of het instellingscollegegeld. Over de boete van 3000 wordt niet gesproken in mijn situatie, in dat schema.
pi_89809298
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Zie http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Volgens mij krijg je in je master weer een schone lei, of ze moeten dat alweer veranderd hebben, in ruil voor die toezegging dat je 2 jaar mag uitlopen.

Maar daar heb ik nog niks van gehoord.

http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11708?
Hmm. Daaruit begrijp ik dat je de master dus met een schone lei begint. 1 jaar voor je bachelor, en, als je een master gaat doen, nog 1.

Uit dat schema van nos blijkt echter weer wat anders. Ach, dan maar afwachten.
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:35:36 #113
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809347
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:34 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Hmm. Daaruit begrijp ik dat je de master dus met een schone lei begint. 1 jaar voor je bachelor, en, als je een master gaat doen, nog 1.
Ja. Dat had ik er ook uit opgemaakt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_89809381
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Er wordt wel gekeken naar bijzondere gevallen, maar naar mijn mening onvoldoende.
Naar mijn mening ook. Zodoende ook mijn woordkeus 'amper'. :)
  zaterdag 11 december 2010 @ 18:42:41 #115
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89809534
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 18:34 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Uit dat schema van nos blijkt echter weer wat anders. Ach, dan maar afwachten.
Nee, uit het schema van de nos blijkt ook dat je in je master weer een redelijk collegegeld gaat betalen.

Heb je al een bachelor en begin je in 2011 met een masteropleiding? JA>
Heb je voor 1991 je eerste hoger onderwijs diploma gehaald? NEE>
Ga je een leraren of verplegers opleiding doen? NEE>

Voor je studie staat 1 tot vier jaar, afhankelijk van de studierichting. Je mag in totaal twee tot vijf jaar over je studie doen voor het normale wettelijke collegegeld.

Daarna pas moet je lappen.

De Nos heeft een foutje gemaakt met het woord intstellingsgeld volgens mij, dat moet gewoon 'langstudeerderstarief; zijn.
pi_89811815
Op de NOS site kan je niet zien wat de regeling is als je eerst een hbo propedeuse hebt gehaald en daarna naar de universiteit bent doorgestroomd.

Mijn situatie:
- hbo propedeuse
- Tijdens het tweede jaar hbo na 5 maanden gestopt en studie financering laten doorlopen omdat ik voor het volle jaar collegeld moest betalen. Dit jaar beschouw ik dus als "vertraging".

Nu volg ik een studie aan de universiteit, deze haal ik gewoon in 3 jaar. *even afkloppen dat ik niet ziek wordt*. Ik zit nu in het tweede jaar.
Het halen van mijn hbo propedeuse zie ik niet als een vertraging. Het is een vereiste om, met havo, aan de universiteit te studeren.

Als het vanuit dit perspectief wordt gekeken heb ik dus 1 jaar vertraging opgelopen en zou ik dus geen boete krijgen. Als ze de hbo propedeuse als "vertraging" zien moet ik volgend jaar 3000 euro boeten betalen.

Wat denken jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 11-12-2010 20:52:31 ]
pi_89812851
Ik denk dat je gewoon de lul bent. 1 jaar uitloop tijdens de bachelorfase wordt toegestaan. Je moet maar met terugwerkende kracht vwo gaan doen na je havo. ;)
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89814050
Is het eigenlijk alleen de 3000 euro boete volgens de huidige plannen? Of moet ik ook mijn OV kaart inleveren?
pi_89814404
Ik heb ook een jaar HBO gedaan toen een jaar gestopt (vwo gehaald) en nu al een tijd nominaal uni. Ben ik ook de sjaak dan :') Wat een faal beleid _O-
know'm sayin?
word? word.
pi_89815673
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:48 schreef AMDB het volgende:
Zit er zelf ook over na te denken. Twijfel tussen in Amsterdam een master gaan volgen of in Antwerpen. Nadeel is dat ik het niet echt zie zitten om naar België te gaan. Is niet een stad waar ik me later zie wonen en het is nooit mis om wat mensen te ontmoeten in een stad waar je wel wil gaan wonen.
Antwerpen is ook niet mijn eerste keus, maar als het echt zoveel scheelt qua geld (en kwaliteit?), dan is het misschien wel het overwegen waard (ik ben eerstejaars, dus met deze regels krijg ik sowieso te maken).

Ik zie wel dat je, als je naar Antwerpen gaat, je stufi mee mag nemen. Maar dat loopt dan waarschijnlijk ook maar tot je Bachelorfase toch? Aangezien je die stufi uit Nederland krijgt.
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:50:46 #121
192683 AMDB
Visionair.
pi_89815988
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:40 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Antwerpen is ook niet mijn eerste keus, maar als het echt zoveel scheelt qua geld (en kwaliteit?), dan is het misschien wel het overwegen waard (ik ben eerstejaars, dus met deze regels krijg ik sowieso te maken).

Ik zie wel dat je, als je naar Antwerpen gaat, je stufi mee mag nemen. Maar dat loopt dan waarschijnlijk ook maar tot je Bachelorfase toch? Aangezien je die stufi uit Nederland krijgt.
Jep, kun je inderdaad meenemen, stufi, maar inderdaad maar voor de bachelor. Wel voordeel dat als je ouders niks betalen qua studie het sowieso al 1.000 euro scheelt zonder de langstudeerboete en 4.000 met boete. Als je ouders wel studie betalen kunnen ze dat geld dat het minder is misschien zelfs aan jou geven.

Ach, beslis tijdens m'n afstuderen komend semester wel wat ik ga doen. Wil eerst weten wat nou de uiteindelijke regeling is.
pi_89816223
En wat betreft het volgende:

Stel je hebt drie keer een nieuwe opleiding gekozen? Moet je dan ook de boete betalen?
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:59:48 #123
192683 AMDB
Visionair.
pi_89816278
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:58 schreef aMpz het volgende:
En wat betreft het volgende:

Stel je hebt drie keer een nieuwe opleiding gekozen? Moet je dan ook de boete betalen?
Volgens mij wel. Het komt er volgens mij op neer dat je nominale tijd bachelor+1 mag studeren tegen laag tarief.
pi_89816326
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:59 schreef AMDB het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Het komt er volgens mij op neer dat je nominale tijd bachelor+1 mag studeren tegen laag tarief.
Op mijn 16e begonnen en toen op mijn 17e weer één gestart.En toen weer één op mijn 19e. Iemand een antwoord waar hij 100% zeker van is, het gaat om MBO 4.
pi_89816788
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 21:50 schreef AMDB het volgende:

[..]

Jep, kun je inderdaad meenemen, stufi, maar inderdaad maar voor de bachelor. Wel voordeel dat als je ouders niks betalen qua studie het sowieso al 1.000 euro scheelt zonder de langstudeerboete en 4.000 met boete. Als je ouders wel studie betalen kunnen ze dat geld dat het minder is misschien zelfs aan jou geven.

Ach, beslis tijdens m'n afstuderen komend semester wel wat ik ga doen. Wil eerst weten wat nou de uiteindelijke regeling is.
Oké. Ja qua collegegeld e.d. scheelt het al dusdanig veel, dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt als je geen stufi krijgt tijdens je master.

Ik wacht ook de uitkomst van de uiteindelijke plannen af voordat ik overhaaste beslissingen ga nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')