Dat het duurder is een tweede studie te volgen, geen probleem. Alleen vraag ik me dan af, moet het dan direct 10,000 euro kosten? Kunnen we dit niet iets genuanceerder doen?quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:35 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Even advocaat van de bijbelthumpers spelen: het is raar dat je door 1 vakje open te laten staan bij je eerste studie, hoog collegegeld voor de tweede studie kunt ontlopen. Dat staat los van de vraag of je het überhaupt wenselijk vindt dat men voor de tweede studie het instellingscollegegeld moet betalen.
Daar stel ik me ook iets anders bij voor jaquote:
Of gaan dreigen met financiële sancties als dwangmiddel om dat vak nou maar te halen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:29 schreef AMDB het volgende:
[..]
Daar stel ik me ook iets anders bij voor ja![]()
Al denk ik niet dat ze deze 'maas' aan kunnen pakken, je kunt studenten niet verplichten dat ene vak te halen. Of ze moeten mensen gaan dwingen de rest van de al gehaalde vakken te laten vallen, wat natuurlijk onzin zou zijn.
quote:[...] Studie in gezondheidszorg of onderwijs
Voor studenten die kiezen voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs, geldt een uitzondering. Voor hen staat de teller bij het begin van de tweede studie weer op nul.
Proces wetsvoorstel
Na de Ministerraad is de volgende stap in het proces dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State wordt gestuurd. Daarna naar de Tweede en Eerste Kamer. De wetswijziging zal mogelijk pas vlak voor de zomer vastgesteld zijn.De maatregel gaat gelden vanaf het studiejaar 2011/2012.
Overheid noch universiteit kunnen je financieel beboeten voor het niet halen van een vak. Dan zou de maximale tijd voor studie halen om stufi als gift te krijgen naar beneden moeten.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:38 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Of gaan dreigen met financiële sancties als dwangmiddel om dat vak nou maar te halen.
De universiteit zit er serieus aan te denken om nog mee te werken ook? Zou tegen elk principe van een kennisinstituut moeten gaanquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:46 schreef Ewelina het volgende:
Net scriptiegroep gehad. De universiteit overweegt serieus om maar gewoon werkgroepen op te zetten met verschillende onderwerpen, zodat je binnen die groep je scriptie schrijft. Om maar op tijd klaar te zijn.
Hmm nu je het zegt, slecht doordachte regel dan.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:51 schreef AMDB het volgende:
[..]
Overheid noch universiteit kunnen je financieel beboeten voor het niet halen van een vak. Dan zou de maximale tijd voor studie halen om stufi als gift te krijgen naar beneden moeten.
Enig idee hoeveel ontslagen er gaan vallen anders? Onderwijsaanbod gaat ook al minder worden.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:52 schreef AMDB het volgende:
[..]
De universiteit zit er serieus aan te denken om nog mee te werken ook? Zou tegen elk principe van een kennisinstituut moeten gaanIk zou als universiteitsdirectie serieus overwegen om de universiteit een maand te laten staken. Even kijken hoe ze dan reageren.
Toch, als universiteit moet je hier ook tegen in actie komen. Een georganiseerde staking van een paar dagen onder alle universiteiten en hogescholen zal zeker een sterk signaal afgeven.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:55 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel ontslagen er gaan vallen anders? Onderwijsaanbod gaat ook al minder worden.
quote:Een boete van 3000 Euro is in Juridische termen een geldboete van de tweede categorie Waar deze vroeger nog was voorbehouden aan potloodventers, dronken bestuurders, zedendelinquenten en geweldplegers kunnen wij vanaf september, de ‘lang studerende’student aan dit lijstje toevoegen. Heroverweeg Studieboete
.
quote:
quote:
Ik snap niet dat zoiets in Europa kan, studenten laten opdraaien voor (financiële) problemen waar ze niet aan bijdragen, c.q. niet de oorzaak van mijn.quote:Wat veel mensen niet weten is dat zoals de bekostiging van het hoger onderwijs nu geregeld is, de zogenaamde langstudeerders de overheid geen cent kosten. De instelling en de student betalen voor de extra jaren, maar de overheid juist niet. Waarom zou de overheid dan dit gedrag willen ontmoedigen? Mijn indruk is dan ook dat het niet de bedoeling is om gedrag te beïnvloeden, maar simpelweg makkelijk en goedkoop geld te verdienen aan studenten.
En dat moet afgelopen zijn. Studenten zijn niet de cash-cows waarmee het uitstellen van cruciale hervormingen bekostigd mag worden. Een land dat kiest voor een Kenniseconomie moet kwaliteit van onderwijs garanderen en niet ontmoedigen en een land dat toe wil naar een verhoging van het kennisniveau moet talent ontwikkelen in plaats van afremmen.
Ik heb de indruk dat Pechtold z'n bek houdt, omdat hij daaruit bij de volgende verkiezingen electoraal gewin kan halen (wie steunt de studenten nou dan, niemand toch?).quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
. Ben ook blij dat (in elk geval de lokale) D66 tegen blijkt te zijn. Ik vond ze al verdacht stil.
quote:
Helaas, onder de 27 jaar krijg je geen bijstand. Want dan kan je wel zonder het laatste vangnet van de samenleving. Ofzo.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:43 schreef von_Preussen het volgende:
Staken heeft voor studenten geen zin, maar eigenlijk zouden alle studenten voor het collegejaar 2011-2012 niet moeten inschrijven maar werkloos moeten melden. Dan heb je de overheid in 1 keer zo sterk bij hun ballen dat het hele systeem klapt.
Natuurlijk is dat onrealistisch, maar de gedachte om de overheid "terug te pakken" is wel erg aanlokkelijk.
Voor mij ook.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:42 schreef Ewelina het volgende:
Nogmaals: als het onderwijs zo gaat verschralen, pak ik mijn biezen wel.Antwerpen lonkt steeds meer.
Bronquote:Studenten krijgen jaar uitloop na bachelor en master
Persbericht | 10-12-2010
Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld. Als ze die uitloop hebben benut, gaan ze het langstudeerderstarief betalen dat wil zeggen: het normale wettelijk collegegeld plus ¤ 3000 extra.
De ministerraad heeft tot deze maatregel besloten op voorstel van staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Een student die zijn bachelor en zijn master doet krijgt dus de nominale studieduur en in totaal twee jaar extra de tijd om te studeren tegen het lage collegegeld. Doet hij er langer over dan betaalt hij bij het huidige tarief ¤ 4713 collegegeld (het wettelijk collegegeld van ¤ 1713 plus ¤ 3000 opslag). De langstudeerder heeft dan nog wel recht op het collegegeldkrediet (op dit moment maximaal ¤ 8565), dat ruim voldoende is om de verhoging van het collegegeld op te vangen.
De extra uitloopjaren gelden voor alle studenten maar zijn vooral een handreiking voor studenten die extra vakken willen volgen of een opleiding doen die meer dan gemiddeld van de student vraagt, zoals een bètastudie. Ook biedt het ruimte voor studenten om een bestuursfunctie te vervullen. Studenten met een functiebeperking die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs, krijgen daarbovenop een extra uitloopjaar. Zij hebben dus een uitloop van maximaal drie jaar.
Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, geldt dat de teller bij aanvang van deze studie weer op nul staat. Zij krijgen dus een uitloopjaar voor de bachelor én één voor de master.
De maatregel, die met ingang van het studiejaar 2011/12 gaat gelden, is nodig omdat langstudeerders nu een te groot beslag op de publieke middelen leggen. Dit rechtvaardigt een hogere bijdrage van deze groep.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |