abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2010 @ 22:46:17 #276
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89939882
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:43 schreef von_Preussen het volgende:
Staken heeft voor studenten geen zin, maar eigenlijk zouden alle studenten voor het collegejaar 2011-2012 niet moeten inschrijven maar werkloos moeten melden. Dan heb je de overheid in 1 keer zo sterk bij hun ballen dat het hele systeem klapt.

Natuurlijk is dat onrealistisch, maar de gedachte om de overheid "terug te pakken" is wel erg aanlokkelijk.
De overheid 'geeft' al een boel. Je merkt pas hoeveel dat precies is als de overheid besluit weer een beetje terug te gaan nemen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89941107
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Bron
Ja dat was van de week al bekend, maar ik wist niet dat de ministerraad het nog moest goedkeuren. Wel mooi dat gedaan wordt alsof bèta's iets hebben aan het extra jaar uitloop in de master, terwijl het grootste gedeelte van de uitloop in de bachelor zit.

En hier
quote:
De maatregel, die met ingang van het studiejaar 2011/12 gaat gelden, is nodig omdat langstudeerders nu een te groot beslag op de publieke middelen leggen. Dit rechtvaardigt een hogere bijdrage van deze groep.
wil ik ook wel eens een onderbouwing voor zien. Langstudeerders krijgen namelijk geen stufi en de hbo's/universiteiten krijgen ook geen extra geld voor ze, en ze betalen nu al langer collegegeld.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89941301
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

En hier

[..]

wil ik ook wel eens een onderbouwing voor zien. Langstudeerders krijgen namelijk geen stufi en de hbo's/universiteiten krijgen ook geen extra geld voor ze, en ze betalen nu al langer collegegeld.
Inderdaad. Daar was ik vooral benieuwd naar.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:14:36 #279
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89941313
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ja dat was van de week al bekend, maar ik wist niet dat de ministerraad het nog moest goedkeuren. Wel mooi dat gedaan wordt alsof bèta's iets hebben aan het extra jaar uitloop in de master, terwijl het grootste gedeelte van de uitloop in de bachelor zit.

En hier

[..]

Het collegegeld dat een student betaald is maar een fractie van de werkelijke kosten, De rest wordt gesponsord door de staat. Hierdoor hoeven studenten in Nederland - in tegenstelling tot veel andere landen - geen 9000 a 16.000 euro per jaar te betalen om een studie te mogen volgen.

Hoe langer een student studeert, hoe meer hij gesponsord wordt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:18:00 #280
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89941477
Pff. Wat kan ik me hier boos om maken! Kan er wel uren over debatteren met die dombo van een minister die heel makkelijk roept dat 'protesteren geen zin heeft'. Lekker ontkennen, de problemen die het oplevert, want dat helpt! :r

Even 'n vraagje over mijn persoonlijke situatie:

Ik heb van 1 september tot 1 december 2008 een studie gevolgd: bleek niet mijn ding dus gauw weer gestopt. In verband met het feit dat ik niet gelijk kon doorstromen naar de studie die mij wel leek te liggen heb ik een maand of 8/9 fulltime gewerkt. Ik ben op 1 september 2009 weer met een nieuwe studie begonnen (welke zeer voorspoedig verloopt, overigens) Moet ik voor mijn 'studievertraging' nou die 3 maanden rekenen die ik ingeschreven gestaan heb bij een onderwijsinstelling of is de teller gaan lopen op 1 september 2008 en zijn ook de maanden die ik gewerkt heb te zien als vertraging? Dat zou dus betekenen dat ik flink genaaid word.. -O-
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:19:51 #281
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89941590
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:42 schreef Ewelina het volgende:
Nogmaals: als het onderwijs zo gaat verschralen, pak ik mijn biezen wel. :{ Antwerpen lonkt steeds meer.
Als je nog een huisgenoot zoekt, ik bied me aan. :P ken alleen maar laffe mensen die uiteindelijk liever in Nederland zich blauw betalen dan ook maar een meter over de grens te kijken. ;(

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Bron
Welja, weer een maatregel die met een leugen wordt ingevoerd. De reden is het "te grote beslag op de publieke middelen leggen", terwijl universiteiten zelf zeggen dat ze juist helemaal geen beslag leggen op middelen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:38 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Of gaan dreigen met financiële sancties als dwangmiddel om dat vak nou maar te halen.

Ik weet niet of het al gepost was, maar dit stond in de nieuwsbrief die ik kreeg van de uni in Leiden:

[..]

Oh leuk, dan wachten ze ook tot vlak voor de zomer met het eventuele invoeren ervan, zodat je geen tijd meer hebt om nog uit te wijken naar iets anders. :')
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89941974
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:14 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het collegegeld dat een student betaald is maar een fractie van de werkelijke kosten, De rest wordt gesponsord door de staat. Hierdoor hoeven studenten in Nederland - in tegenstelling tot veel andere landen - geen 9000 a 16.000 euro per jaar te betalen om een studie te mogen volgen.

Hoe langer een student studeert, hoe meer hij gesponsord wordt.
De overheid legt helemaal geen geld bij voor de jaren dat een student extra studeert. Er is een vast bedrag per jaar dat de studie nominaal duurt, en een bonus als een student afstudeert.

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit Staat, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 14-12-2010 23:31:40 ]
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:28:10 #283
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89942119
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

De overheid legt helemaal geen geld bij voor de jaren dat een student extra studeert. Er is een vast bedrag per jaar dat de studie nominaal duurt, en een bonus als een student afstudeert.

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!
Als de decaan van een beta-studie dat al toegeeft kosten alfa/gammastudenten helemaal niks. Beta's hebben nog laboratoria nodig vol dure apparatuur en hebben geregeld practicum. Ik als alfastudent heb nooit iets anders gehad dan hoorcollleges en werkgroepen. Dat kost in verhouding helemaal niks.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_89942486
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Als de decaan van een beta-studie dat al toegeeft kosten alfa/gammastudenten helemaal niks. Beta's hebben nog laboratoria nodig vol dure apparatuur en hebben geregeld practicum. Ik als alfastudent heb nooit iets anders gehad dan hoorcollleges en werkgroepen. Dat kost in verhouding helemaal niks.
Inderdaad. Ik ben ook een alfastudentje en ik kan me echt niet indenken dat ik de staat nu zo bijzonder veel geld kost. Het salaris van docenten ligt ook gewoon vast en is niet gigantisch.
pi_89942597
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:18 schreef Kimpossible het volgende:
Pff. Wat kan ik me hier boos om maken! Kan er wel uren over debatteren met die dombo van een minister die heel makkelijk roept dat 'protesteren geen zin heeft'. Lekker ontkennen, de problemen die het oplevert, want dat helpt! :r

Even 'n vraagje over mijn persoonlijke situatie:

Ik heb van 1 september tot 1 december 2008 een studie gevolgd: bleek niet mijn ding dus gauw weer gestopt. In verband met het feit dat ik niet gelijk kon doorstromen naar de studie die mij wel leek te liggen heb ik een maand of 8/9 fulltime gewerkt. Ik ben op 1 september 2009 weer met een nieuwe studie begonnen (welke zeer voorspoedig verloopt, overigens) Moet ik voor mijn 'studievertraging' nou die 3 maanden rekenen die ik ingeschreven gestaan heb bij een onderwijsinstelling of is de teller gaan lopen op 1 september 2008 en zijn ook de maanden die ik gewerkt heb te zien als vertraging? Dat zou dus betekenen dat ik flink genaaid word.. -O-
Ik heb ongeveer hetzelfde en ik ben simpelweg genaaid. Stond ook een schemaatje op de site van de NOS. Zal 'm eens zoeken.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:39:20 #286
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89942691
K heb het schemaatje gezien, maar in die 8 maanden heb ik de staat toch niets gekost? Waarom zou dit dan gelden als 'studievertraging'. Zonder arrogant te zijn: Als ik in die maanden wél ingeschreven had gestaan bij een studie had ik nog geen seconde vertraging opgelopen, dus hoe durven ze me aan te rekenen dat ik de staat 'kosten bespaard heb' door te gaan werken.

Pff -O-
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:42:34 #287
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89942816
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

De universiteiten zeggen ook dat langstudeerders ze nauwelijks meer geld kosten, bijvoorbeeld de decaan Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. En ik zie al helemaal niet in hoe iemand die een jaar lang bestuur doet of in de studentenraad zit kosten maakt voor de universiteit Staat, terwijl hij/zij nota bene dat jaar wel gewoon collegegeld moet betalen!
Die decaan gaat er vanuit dat een student die langer studeert maar eenmaal een college bijwoont en daarna alleen nog naar het tentamen komt. Een mooie gedachte, maar niet een die heel realistisch is. Studenten die het vak niet halen schrijven het jaar daarop over het algemeen ook weer in voor de werkgroepen en colleges. Bij mijn studies was dat ook verplicht wilde je überhaupt het tentamen kunnen doen.

Grote Alfa studies (met rechten als speciaal voorbeeld) zijn significant goedkoper dan andere (kleinere) studies. Alsnog is het volledige collegegeld van rechten voor maar weinig mensen op te brengen. Kleine studies (zoals natuur en sterrenkunde) zouden helemaal onbetaalbaar zijn.
--
pi_89942820
Ik denk nog altijd dat het gekoppeld wordt aan je stufi, omdat ze daar al de gegevens van hebben hoeveel en wanneer je dat precies al verbruikt hebt. Je zou dan een jaar nadat je recht op stufi voor de bachelor ophoudt het hoge collegegeld gaan betalen, en in jouw geval zouden die 8 maanden niet meetellen. Maar ik heb nog nergens in zulk detail het voorstel kunnen inzien, dus zeker weten doe ik het niet.
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:44:38 #289
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_89942930
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik denk nog altijd dat het gekoppeld wordt aan je stufi, omdat ze daar al de gegevens van hebben hoeveel en wanneer je dat precies al verbruikt hebt. Je zou dan een jaar nadat je recht op stufi voor de bachelor ophoudt het hoge collegegeld gaan betalen, en in jouw geval zouden die 8 maanden niet meetellen. Maar ik heb nog nergens in zulk detail het voorstel kunnen inzien, dus zeker weten doe ik het niet.
Ja, dat vermoeden heb ik zelf ook, maar ik vind het net als jij lastig om daar mijn vinger op te leggen. Laten we (of in ieder geval ik) op dit punt in ieder geval hopen op enige redelijkheid.. Zou fijn zijn als ze dit ook eens nader zouden benoemen, dat hele plan is al van de zotten, als dit er dan ook nog eens bij zou komen..
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:44:38 #290
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89942931
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:35 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik ben ook een alfastudentje en ik kan me echt niet indenken dat ik de staat nu zo bijzonder veel geld kost. Het salaris van docenten ligt ook gewoon vast en is niet gigantisch.
Sommige faculteiten hebben begrotingsvergadering waar je ook als student naar binnen kan lopen. Het zou je nog verbazen hoe hoog de personeelskosten zijn.
--
pi_89942956
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Die decaan gaat er vanuit dat een student die langer studeert maar eenmaal een college bijwoont en daarna alleen nog naar het tentamen komt. Een mooie gedachte, maar niet een die heel realistisch is. Studenten die het vak niet halen schrijven het jaar daarop over het algemeen ook weer in voor de werkgroepen en colleges. Bij mijn studies was dat ook verplicht wilde je überhaupt het tentamen kunnen doen.

Grote Alfa studies (met rechten als speciaal voorbeeld) zijn significant goedkoper dan andere (kleinere) studies. Alsnog is het volledige collegegeld van rechten voor maar weinig mensen op te brengen. Kleine studies (zoals natuur en sterrenkunde) zouden helemaal onbetaalbaar zijn.
Maar die studie wordt met of zonder langstudeerders gegeven, de kosten die het met zich meebrengt zijn slechts minimaal.

En dan nog, dan is het een zaak tussen de onderwijsinstelling (die de `hogere kosten` zou moeten dragen) en de student, want de overheid heeft geen cent extra kosten aan langstudeerders.
pi_89943230
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik wil je best geven dat sommige studenten meerdere keren colleges volgen, en dat daar dus een iets grotere capaciteit voor nodig is. Practica worden op een zeer kleine uitzondering na toch echt maar één keer gedaan. Daarom zei ik ook "nauwelijks".

Bovendien is de crux juist dat langstudeerders helemaal niet gaan betalen voor de kosten die hun universiteit voor ze maakt. Zij moeten ¤ 3000 per jaar meer aan de instelling gaan betalen, maar de overheid kort de instelling voor ¤ 6000 per jaar. En aangezien de instelling geen geld voor de extra jaren onderwijs aan een langstudeerder krijgt, gaat die korting dus af van geld dat ze voor niet-langstudeerders krijgt. Niet voor niets dat de collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg het zware woord "diefstal" in de mond nam.

Bovendien ga je voorbij aan het feit dat veel vertraging wordt opgelopen in een vorm die geen geld kost: besturen, studentenraden, vakbonden, enzovoorts. Waarom met hagel schieten op de mug die de echt luie lakse student is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 15-12-2010 00:10:25 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:51:40 #293
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89943267
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:45 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar die studie wordt met of zonder langstudeerders gegeven, de kosten die het met zich meebrengt zijn slechts minimaal.

En dan nog, dan is het een zaak tussen de onderwijsinstelling (die de `hogere kosten` zou moeten dragen) en de student, want de overheid heeft geen cent extra kosten aan langstudeerders.
Zalen worden gehuurd op basis van het aantal ingeschreven studenten. Zelfde geldt voor werkgroep docenten. Ook veel studiemateriaal (digitaal/readers/boeken) wordt niet kostendekkend aangeboden. Meer studenten = meer kosten.

Natuurlijk maakt het voor een hoofddocent niet uit of hij voor 40 of 250 man lesgeeft. Massa studies (zoals rechten) zijn hierdoor ook goedkoper dan kleinere studies. Maar dat betekent niet dat er nog steeds hoge basiskosten zijn per ingeschreven student.

Wij willen graag dat er meer mensen gaan studeren. (van 30% van de 18-22 jarigen naar 47%). Maar dat kost dus een boel geld en dat moet ergens vandaan komen. Ze hebben er nu dus voor gekozen om de mensen die het meest gebruik maken van de subsidie zwaarder te belasten.
--
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:54:29 #294
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89943401
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:50 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Ik wil je best geven dat sommige studenten meerdere keren colleges volgen, en dat daar dus een iets grotere capaciteit voor nodig is. Practica worden op een zeer kleine uitzondering na toch echt maar één keer gedaan. Daarom zei ik ook "nauwelijks".

Bovendien is de crux juist dat langstudeerders helemaal niet gaan betalen voor de kosten die hun universiteit voor ze maakt. Zij moeten ¤ 3000 per maand meer aan de instelling gaan betalen, maar de overheid kort de instelling voor ¤ 6000 per jaar. En aangezien de instelling geen geld voor de extra jaren onderwijs aan een langstudeerder krijgt, gaat die korting dus af van geld dat ze voor niet-langstudeerders krijgt. Niet voor niets dat de collegevoorzitter van de Universiteit van Tilburg het zware woord "diefstal" in de mond nam.

Bovendien ga je voorbij aan het feit dat veel vertraging wordt opgelopen in een vorm die geen geld kost: besturen, studentenraden, vakbonden, enzovoorts. Waarom met hagel schieten op de mug die de echt luie lakse student is?
Het is ook gigantische onzin om een bestuursjaar aan te merken als studievertraging. Ik heb vernomen dat ze (studentenraden en universiteiten) om een logische oplossing hiervoor te vinden. Namelijk dat een student zonder ingeschreven te staan toch aanspraak mag maken op een beurs. Hierdoor kan een student zonder vertraging nevenactiviteiten ontplooien. Probleem zit er nu in als een student tijdens zijn jaar toch nog een of twee vakken wil halen. Dat kan dan niet.
--
  woensdag 15 december 2010 @ 00:00:28 #295
192683 AMDB
Visionair.
pi_89943684
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

Ze hebben er nu dus voor gekozen om de mensen die het meest gebruik maken van de subsidie zwaarder te belasten.
Het punt is juist dat langstudeerders helemaal geen gebruik meer maken van subsidie.
  woensdag 15 december 2010 @ 00:07:07 #296
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89944002
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:00 schreef AMDB het volgende:

[..]

Het punt is juist dat langstudeerders helemaal geen gebruik meer maken van subsidie.
Dat mag je dan vertellen aan de bestuurders van de FMG en FEB van de UvA. Die hebben inmiddels iets heel anders gemerkt..
--
pi_89944554
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is ook gigantische onzin om een bestuursjaar aan te merken als studievertraging. Ik heb vernomen dat ze (studentenraden en universiteiten) om een logische oplossing hiervoor te vinden. Namelijk dat een student zonder ingeschreven te staan toch aanspraak mag maken op een beurs. Hierdoor kan een student zonder vertraging nevenactiviteiten ontplooien. Probleem zit er nu in als een student tijdens zijn jaar toch nog een of twee vakken wil halen. Dat kan dan niet.
Het is toch te gek voor woorden dat de universiteiten zich in allerlei bochten moeten wringen omdat het kabinet niet in staat is de gevolgen van haar acties te overzien? Jezelf een jaar uitschrijven en dan weer inschrijven kan grote gevolgen hebben voor je studie. Als ik het goed heb is een instelling helemaal niet verplicht je weer toe te laten op het punt waar je gebleven was. Dit is al helemaal een probleem als er weereens een programmaverandering is doorgevoerd, dan val je buiten de regelingen voor die ouderejaars recht geven het oude programma te blijven volgen.

Om nog maar te zwijgen over de absurditeit van een student in de studentenraad die eigenlijk helemaal geen student bij de desbetreffende instelling is, of eigenlijk überhaupt geen student is.
pi_89944676
quote:
Op woensdag 15 december 2010 00:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat mag je dan vertellen aan de bestuurders van de FMG en FEB van de UvA. Die hebben inmiddels iets heel anders gemerkt..
Die faculteiten zouden niet alleen moeten merken, maar ook klip en klaar moeten weten of ze ook voor langstudeerders nog overheidssubsidie krijgen.

M.a.w. volgens mij mis je het punt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2010 00:26:17 ]
  woensdag 15 december 2010 @ 00:44:21 #299
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89945178
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Die faculteiten zouden niet alleen moeten merken, maar ook klip en klaar moeten weten of ze ook voor langstudeerders nog overheidssubsidie krijgen.

M.a.w. volgens mij mis je het punt.
Ik snap je punt. Omdat universiteiten per student een bedrag krijgen op basis van de gemiddelde kosten van een specifieke studie per student zou het niet uitmaken of een student 1 jaar of 10 jaar erover doet. De overheid is per student alsnog evenveel geld kwijt. Een langstudeerder kost op die fiets de samenleving niet meer of minder.

Alleen kosten studenten die langer of meer studeren wel meer geld. De overheid heeft dit al doorberekend in haar subsidie die zij universiteiten per student geeft. Een geneeskunde student is onwijs duur, een geneeskunde student die er langer over doet is nog veel duurder. Dit maakt de studie duurder en dit wordt allemaal bijgelegd door de overheid. Die 1700 euro per student is verreweg niet genoeg om de boel draaiend te houden.
--
  woensdag 15 december 2010 @ 07:21:42 #300
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89946754
Ryon mist het hele punt ja. hij typt heel veel, maar blijft maar hetzelfde, niet-kloppende, verhaaltje afdraaien. Hij blijft er maar vanuit gaan dat langstudeerders jaar in jaar uit net zoveel colleges volgen als de rest, wat totaal niet waar is. en dan nog, dan doen ze dat? So what? De enige reden dat dit nu opeens een probleem is, is omdat de overheid op zoek is naar een manier om het hoger onderwijs honderden miljoenen te korten, terwijl ze wel hun leugen over investeringen waar moeten maken. En Ryon is een van de mensen die volop predikt dat de overheid gelijk heeft vanwege dezelfde leugens die de overheid verspreid (en door de universiteiten ontkracht wordt, maar Ryon weet het beter dan de decaan van de TuD). :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')