quote:Inschrijvingsgeld academiejaar 2010 - 2011
* Beursstudent: ¤ 80
* Niet-beursstudenten: ¤ 564,3
* Voor een bijna-beursstudent: ¤ 376,2
Dat is ook het enige waar je nog goed voor bent. De overheid is er niet voor jou, jij bent er voor de overheid. daarom is de minister ook zo arrogant dat ze zegt dat protesteren geen zin heeft, want ze gaat toch niks wijzigen. Betalen moet je, en zo min mogelijk kosten.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:21 schreef AMDB het volgende:
Voor mij heeft dit ook als effect dat ik mij minder geroepen voel om belastingen te betalen aan een overheid die mij ook steeds minder heeft ondersteund. Veel minder gebondenheid met het land...
Ik heb het even teruggeluisterd.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:49 schreef Warren het volgende:
Minister:studentenprotesten zinloos
De protesten van studenten tegen de geplande bezuinigingen op het hoger onderwijs hebben geen enkele zin meer. Dat zei minister Van Bijsterveldt in het TROS-radioprogramma Kamerbreed.
Ze is niet van plan de studenten verder tegemoet te komen. Het kabinet gaat het collegegeld voor langstudeerders fors verhogen. Wie meer dan twee jaar studievertraging oploopt, gaat 3000 euro extra per jaar betalen. Volgens de minister lopen die studenten uit de pas en zijn ze zelf verantwoordelijk.
De afgelopen weken hebben duizenden studenten geprotesteerd tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs.
http://nos.nl/tekst/20449(...)+%28NOS+Teletekst%29
3.000 boete voor de overheid voor alles waar ze te lang over doen, maar dat kunnen we dan weer niet eisenquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:24 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is ook het enige waar je nog goed voor bent. De overheid is er niet voor jou, jij bent er voor de overheid. daarom is de minister ook zo arrogant dat ze zegt dat protesteren geen zin heeft, want ze gaat toch niks wijzigen. Betalen moet je, en zo min mogelijk kosten.
Ja, een systeem waar de student alles zelf betaalt werkt best... in een land met weinig belastingdruk. Waar je de vruchten van je eigen investering zelf ook overhoudt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:21 schreef AMDB het volgende:
Voor mij heeft dit ook als effect dat ik mij minder geroepen voel om belastingen te betalen aan een overheid die mij ook steeds minder heeft ondersteund. Veel minder gebondenheid met het land...
'Ik heb getwijfeld over België...'quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:22 schreef Deliah het volgende:
Kosten voor studeren aan de K.U.Leuven..
[..]
Dat bedoel ik. De kamerprijzen liggen in België ook een stuk lager.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:22 schreef Deliah het volgende:
[..]
Goed stuk, zou je eigenlijk de minister onder d'r neus moeten douwen. Wel mooi dat ze haar eigen glazen ingooit door te zeggen dat demonstraties niets gaan helpen. Als er iets aanzet tot actie is het wel het gevoel niet serieus genomen te worden.quote:Op zaterdag 11 december 2010 11:38 schreef Deliah het volgende:
Wat kost de langstudeerder de maatschappij?
Klinkt altijd wel leuk natuurlijk, maar bijvoorbeeld mijn vriendin heeft eerst een jaar de verkeerde studie gedaan (wel haar P cum laude gehaald), en daarna tijdens haar Bachelor een jaar in de studentenraad gezeten. Toch zou zij dan glashard ¤ 3000 boete moeten betalen, en de universiteit ook. Dat gaat toch helemaal nergens over?quote:Volgens de minister lopen die studenten uit de pas en zijn ze zelf verantwoordelijk.
had ze maar 5 jaar terug moeten weten dat ze in 2011 bestraft zou worden!quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Klinkt altijd wel leuk natuurlijk, maar bijvoorbeeld mijn vriendin heeft eerst een jaar de verkeerde studie gedaan (wel haar P cum laude gehaald), en daarna tijdens haar Bachelor een jaar in de studentenraad gezeten. Toch zou zij dan glashard ¤ 3000 boete moeten betalen, en de universiteit ook. Dat gaat toch helemaal nergens over?
Ik ben geen accountant, maar ik schat zo in dat jij tot nog toe de overheid meer hebt gekost dan opgeleverd. Als een student na zijn studie een schuld van een half- tot een heel jaarsalaris overhoudt, vind ik dat niet onredelijk.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:21 schreef AMDB het volgende:
ik heb in elk geval ook geen enkele behoefte meer om hetgeen ik gekost heb terug te betalen aan Nederland. Ik voel me voornamelijk uitgekotst worden door de overheid, en vooral nuttig als aankomende belastingkoe, dus waarom zou ik in hemelsnaam daar geld aan gaan geven?quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:48 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Ik ben geen accountant, maar ik schat zo in dat jij tot nog toe de overheid meer hebt gekost dan opgeleverd. Als een student na zijn studie een schuld van een half- tot een heel jaarsalaris overhoudt, vind ik dat niet onredelijk.
Dat wij, deze generatie, meer gaan betalen dan de vorige is zuur, maar ook onontkoombaar, gezien de kostenexplosie bij OC&W. Deze plannen liggen er al sinds het einde van de jaren '90. Ik vermoed dat men heeft gewacht op het goede momentum.
Lang studeren, bijvoorbeeld door een studieswitch, vind ik geen probleem. Maar houd er wel rekening mee dat de kostprijs per student nog steeds veel hoger ligt dan wat jij betaalt en gaat betalen.
Even voor de duidelijkheid, zij is inmiddels afgestudeerd en krijgt zelf die boete niet. Maar dit soort toekomstige gevallen zullen er nog steeds zijn als die regeling ingaat.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:48 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
had ze maar 5 jaar terug moeten weten dat ze in 2011 bestraft zou worden!
Nou, bijvoorbeeld om voor volgende generaties goed en betaalbaar onderwijs te laten volgen. Je doet net alsof je een particuliere opleiding hebt gevolgd.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:50 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
ik heb in elk geval ook geen enkele behoefte meer om hetgeen ik gekost heb terug te betalen aan Nederland. Ik voel me voornamelijk uitgekotst worden door de overheid, en vooral nuttig als aankomende belastingkoe, dus waarom zou ik in hemelsnaam daar geld aan gaan geven?
Maar ik heb zelf al geen goed en betaalbaar onderwijs meer? Dus waarom zou ik in hemelsnaam nog gaan geven om toekomstige generaties? Waarom zou ik niet naar een land gaan wat mensen nog wél waardeert? Dat wel bereid is in studenten te investeren? Wat biedt Nederland nog dat een ander EU-land niet biedt?quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:00 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Nou, bijvoorbeeld om voor volgende generaties goed en betaalbaar onderwijs te laten volgen. Je doet net alsof je een particuliere opleiding hebt gevolgd.
In dat stuk wordt met letters gerekend, daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. Juist de technische universiteiten zijn gebaat met het ongewijzigd laten van de studiefinanciering, want die bieden het duurste onderwijs en krijgen dus de meeste geld.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even teruggeluisterd.
Ze doet alsof het iets heel aardigs t.o.v. studenten is, dat die ook in de toekomst de eerste drie jaar slechts het wettelijk collegegeld hoeven te betalen en studiefinanciering krijgen, en dat wij als studenten haar daar heel dankbaar voor mogen zijn. En dat het dus belachelijk is als we ertegen protesteren als de overheid een student die "uit de pas loopt" aanspreekt op z'n "verantwoordelijkheid" en daarvoor een "redelijke" bijdrage van 3000 vraagt.
Ze rept met geen woord over de boete die universiteiten krijgen, en ze legt ook niet uit wat er zo erg is aan "uit de pas lopen" (volgens dit artikel zijn de kosten hiervan nihil) en waarom er dus überhaupt een "verantwoordelijkheid" van de student bestaat.
Ik snap wat je bedoelt, want "wij" worden weer uitgekozen als "slachtoffer". Zoals ik al zei, die maatregelen zijn onontkoombaar en dan wordt een bepaalde groep de sigaar. Maar ik ben het niet met je eens dat Nederland studenten niet meer waardeert, zeker in vergelijking met de rest van Europa. Engeland voert veel drastischer maatregelen in, en in Frankrijk, Spanje en Italië staan die nog op stapel.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar ik heb zelf al geen goed en betaalbaar onderwijs meer? Dus waarom zou ik in hemelsnaam nog gaan geven om toekomstige generaties? Waarom zou ik niet naar een land gaan wat mensen nog wél waardeert? Dat wel bereid is in studenten te investeren? Wat biedt Nederland nog dat een ander EU-land niet biedt?
quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:22 schreef Deliah het volgende:
[..]
Klinkt aantrekkelijk.quote:beursstudent: ¤ 80
bijna-beursstudent: ¤ 333,60
niet-beursstudent: ¤ 567,80
Ach, als het voor 1-2 jaar is. Het is niet alsof in Amsterdam woonruimte is als je geen bakken geld verdient.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:48 schreef AMDB het volgende:
Zit er zelf ook over na te denken. Twijfel tussen in Amsterdam een master gaan volgen of in Antwerpen. Nadeel is dat ik het niet echt zie zitten om naar België te gaan. Is niet een stad waar ik me later zie wonen en het is nooit mis om wat mensen te ontmoeten in een stad waar je wel wil gaan wonen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |