quote:FNV, CNV eisen maximaal 2.300 ontslagen bij TNT
AMSTERDAM (Dow Jones)--De vakbonden Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak eisen dat het aantal gedwongen ontslagen bij TNT nv (TNT.AE) niet uitkomt boven de 2.300, terwijl postvakbond BVPP akkoord zou willen gaan met het voorstel van TNT van 2.800 ontslagen.
Dat meldt de BVPP woensdag. De bond doet niet mee aan de nieuwe staking die woensdag is begonnen, omdat de bond niet verwacht dat TNT nog veel zal toegeven in de onderhandelingen.
TNT Post is bezig met een ingrijpende reorganisatie vanwege dalende postvolumes. Het bedrijf schrapt 11.000 voltijdbanen, waarvan oorspronkelijk 4.500 gedwongen. Onder druk van dreigende stakingen verlaagde TNT dat aantal naar 3.100, maar dat voorstel werd verworpen door de vakbonden.
Wat de BVPP betreft accepteren de bonden wel het laatste bod van TNT, om het aantal gedwongen ontslagen te verlagen naar 2.800. "Verder dan dat gaat TNT niet bewegen", zegt bestuurder Paul Jekkers van de BVPP tegen Dow Jones Nieuwsdienst. "Bovendien wordt in het laatste voorstel de onvrede aangepakt en komen er aanvullende maatregelen om mensen uit de WW te houden."
Volgens Jekkers waren ook de andere bonden, Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak, aanvankelijk akkoord met dit aanbod, maar zijn de onderhandelaars teruggefloten door hun kaderleden.
Vervolgens eisten deze twee bonden dat er maximaal 2.300 ontslagen zouden vallen, beweert Jekkers. "Dat gaan ze absoluut niet redden. Het is een irreele eis."
Zowel Abvakabo FNV als CNV Publieke Zaak was woensdag niet direct bereikbaar voor commentaar. Ook TNT, dat dinsdag het voorstel van 300 minder ontslagen bevestigde, was niet direct bereikbaar.
Vorige deelquote:3-daagse staking begonnen
De driedaagse staking van het personeel van TNT is begonnen. Gisteravond legden de postbodes hun werk neer. De directie van TNT noemt de staking "onverantwoord" en zegt dat de actie er juist toe kan leiden dat het bedrijf nog verder moet inkrimpen.
Het postbedrijf heeft dinsdag nog aangeboden aan om het aantal gedwongen ontslagen van ruim 3000 met 300 te verminderen, maar de leden van twee vakbonden gingen daarmee niet akkoord.
Verdeeld
De bonden zijn onderling verdeeld over de staking. FNV en CNV steunen de actie, maar BVPP, de op één na grootste bond, vindt dat staken geen zin heeft. De nieuwe staking duurt tot vrijdagavond 23 uur. Tot die tijd brengen de postbodes van TNT geen post rond.
De leden van Akvakabo FNV vinden dat TNT meer kan en moet doen voor de duizenden mensen die een uitkering in het vooruitzicht hebben. "Vooral bij de pakketservice moet volgens onze leden nog ruimte zitten om meer banen te creëren", zei Abvakabo FNV-bestuurder Peter Wiechmann.
Gisteren waren de vakbonden uitgenodigd om met TNT te onderhandelen, maar dat leverde niets op.
"Wij zijn teleurgesteld als je kijkt naar onze inzet en de inspanningen die we al gedaan hebben", zei TNT-directeur Pieter Kunz in het Radio 1 Journaal. "De grens is bereikt en dat hebben we duidelijk gemaakt. Dit is het, er is niet meer te halen."
Kunz zei dat de staking slecht is voor het bedrijf en slecht voor de mensen, want klanten stappen nu al over naar concurrenten. TNT was het liefst samen met de bonden naar Den Haag gegaan om de liberalisering van de postmarkt aan te kaarten. Die is er volgens Kunz mede de oorzaak van dat TNT moet reorganiseren. "Wij vinden dat de overheid daar ook een verantwoordelijkheid heeft, maar nu wordt het weer ieder voor zich in plaats van gezamenlijk naar Den Haag."
November
Het is niet de eerste keer dat de postbodes hun werk neerleggen. Eind november stopten ze twee dagen met werken, eerder die maand werd er ook al een dag gestaakt. Toen was er een manifestatie in Den Haag.
Dan nog zullen er mensen ontslagen moeten worden hoor.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:40 schreef Kingstown het volgende:
TNT weer in handen van de staat en geen concurrentie toestaan....kunnen alle postbodes weer een menswaardig bestaan krijgen, met een normaal loon en hoeft er niet meer gestaakt te worden.
Of gewoon meegaan met de tijd en leren dat er niet meer zoveel werk is als pakweg 10 jaar geleden.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:40 schreef Kingstown het volgende:
TNT weer in handen van de staat en geen concurrentie toestaan....kunnen alle postbodes weer een menswaardig bestaan krijgen, met een normaal loon en hoeft er niet meer gestaakt te worden.
Dat helaas inderdaad.....quote:Op woensdag 8 december 2010 14:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meegaan met de tijd en leren dat er niet meer zoveel werk is als pakweg 10 jaar geleden.
Ik geloof dat ze dat ook wel snappen. Het gaat er juist om dat al die postbodes vervangen worden door uitzendkrachten die hun werk niet goed doen. En dat merk je ook echt als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meegaan met de tijd en leren dat er niet meer zoveel werk is als pakweg 10 jaar geleden.
En mensen die een weinig betaald krijgen en slecht opgeleid worden.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:56 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ik geloof dat ze dat ook wel snappen. Het gaat er juist om dat al die postbodes vervangen worden door uitzendkrachten die hun werk niet goed doen. En dat merk je ook echt als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt.
Wat zouden wij toch zonder je moeten...quote:Op woensdag 8 december 2010 15:03 schreef Buitendam het volgende:
Opflikkeren met dat gestaak. Ik als zaterdagwerker kan dan weer voor 4 dagen rond gaan brengen.
Nee hoor dat ben je helemaal niet verplicht, meerwerk kun je gewoon laten staan al zullen de collega's van de maandag en dinsdag daar weer niet vrolijk van worden.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:03 schreef Buitendam het volgende:
Opflikkeren met dat gestaak. Ik als zaterdagwerker kan dan weer voor 4 dagen rond gaan brengen.
Dat dus. Probleem is dat er teveel mensen daar nog rondlopen met salarissen uit de tijd dat het nog een staatsbedrijf was i.c.m goedkopere concurrentie en lagere volume..quote:Op woensdag 8 december 2010 14:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zaterdag is de staking voorbij en moet je gewoon de post bezorgen die er ligt. Als ik de helft niet meeneem is het werkweigering en ben ik mijn bijbaantje kwijt.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:06 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Nee hoor dat ben je helemaal niet verplicht, meerwerk kun je gewoon laten staan al zullen de collega's van de maandag en dinsdag daar weer niet vrolijk van worden.
Dat zouden ze moeten doen met de mensen die nu staken...quote:Op woensdag 8 december 2010 15:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zaterdag is de staking voorbij en moet je gewoon de post bezorgen die er ligt. Als ik de helft niet meeneem is het werkweigering en ben ik mijn bijbaantje kwijt.
Dan heb jij weer eens niet gevolgd hoe het werkelijk in elkaar zit. Vroeger werkte PTT Post als een geintegreerd bedrijf waar iedereen alles deed. Zowel post als paketten. Alleen het vervoermiddel voor je dienst bepaalde het formaat van wat je meenam. Maar in het kader van herstructureringen is pakket en briefpost uit elkaar gehaald. Gedachte hierachter was dat een pakketchauffeur meer moet kunnen dus een hogere rang moet hebben dan een postbode. Dit is dus een bewuste zet van het management geweest. Het is juist de door jou (en een aantal andere gelovigen hier) bewierookte marktwerking die de slechte service veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat dus. Probleem is dat er teveel mensen daar nog rondlopen met salarissen uit de tijd dat het nog een staatsbedrijf was i.c.m goedkopere concurrentie en lagere volume..
Simpele marktwerking me dunkt.
En laat ze maar eens pakketjes bezorgen in de avonduren. Vroeger deden ze dat wel, toen het ook nog eens minder nodig was omdat er destijds veel minder tweeverdieners waren die overdag niet thuis zijn... tsjah..... onbegrijpelijk.
quote:Geen sprake van onderhandelaarsakkoord
8 december 2010
De leden van Abvakabo FNV binnen TNT hebben gisteren besloten om de 72-uursstaking door te laten gaan, omdat er ruimte is om het aantal gedwongen ontslagen te verminderen. Abvakabo FNV-bestuurder Peter Wiechmann benadrukt dat er geen sprake was van een onderhandelaarsakkoord met TNT.
Wiechmann: TNT heeft een voorstel gedaan om het aantal gedwongen ontslagen te verminderen met 300. Met dat voorstel zijn we teruggegaan naar onze achterban. Samen met de leden hebben we daarna de conclusie getrokken dat er meer ruimte moet zijn om mensen uit de WW te houden. Vooral bij Pakketservice moet ruimte zitten.
Waarbij Wiechmann overigens waarschuwt voor al teveel optimisme. De marges worden kleiner. Dat weten onze leden ook, maar we moeten er wel uithalen wat er in zit en daar staken we nu voor.
Dat een van de vakbonden tijdens deze staking is afgehaakt, noemt Wiechmann ongelofelijk dom. Dit ondermijnt onze eigen onderhandelingspositie als vakbonden. Ik kan hier dan ook weinig begrip voor opbrengen, maar waarschijnlijk hebben ook heel andere motieven dan inhoudelijke afwegingen de doorslag om niet mee te doen.
Is dat aantoonbaar zo?quote:Samen met de leden hebben we daarna de conclusie getrokken dat er meer ruimte moet zijn om mensen uit de WW te houden. Vooral bij Pakketservice moet ruimte zitten.
Oftewel, doorstaken tot er niets meer over is? Hoeveel mensen stappen over naar de concurrent door deze onbezonnen acties?quote:maar we moeten er wel uithalen wat er in zit en daar staken we nu voor
Blijkbaar vind deze ene vakbond het aanbod wel goed genoeg en hoeft niet perse door te gaan tot het gaatje.quote:Dat een van de vakbonden tijdens deze staking is afgehaakt, noemt Wiechmann ongelofelijk dom. Dit ondermijnt onze eigen onderhandelingspositie als vakbonden. Ik kan hier dan ook weinig begrip voor opbrengen, maar waarschijnlijk hebben ook heel andere motieven dan inhoudelijke afwegingen de doorslag om niet mee te doen.
Inhoudelijk weet ik er ook bar weinig van. Ik weet dat er 2 weken terug op (donderdag en) vrijdag is gestaakt en toen had ik veel meer post op zaterdag. Ik ben/was dus bang dat er zaterdag weer zo'n belachelijk grote berg op me ligt te wachten.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
@Buitendam: De FNV roept ook op om geen extra werk te doen. We staken trouwens niet alleen tegen de ontslagen maar ook voor een fatsoenlijke manier waarop met de mensen wordt omgegaan. O.a. het normaal uitbetalen van gewerkte overuren. Dat is dus ook in jouw belang.
Ja, het is mijn schuld. ROFL.quote:Op woensdag 8 december 2010 15:48 schreef ultra_ivo het volgende:
Het is juist de door jou (en een aantal andere gelovigen hier) bewierookte marktwerking die de slechte service veroorzaakt heeft.
Vreselijk ja, een grote stapel post. Veel erger dan geen werk hebben of weinig salaris....quote:Op woensdag 8 december 2010 15:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Inhoudelijk weet ik er ook bar weinig van. Ik weet dat er 2 weken terug op (donderdag en) vrijdag is gestaakt en toen had ik veel meer post op zaterdag. Ik ben/was dus bang dat er zaterdag weer zo'n belachelijk grote berg op me ligt te wachten.
quote:Volgens schattingen van de vakbonden hebben
woensdag een kleine vierduizend postmedewerkers het werk
neergelegd. Dat is een vijfde van het aantal mensen dat op de
afdelingen werkt waar TNT Post wil saneren. Ondanks de staking
wordt veel post deze week dan ook gewoon thuisbezorgd. ,,Mensen
moeten niet verbaasd zijn als zij post op de mat krijgen'', zei een
woordvoerster van TNT.
Hoeveel post er precies blijft liggen in de verschillende
sorteercentra en TNT-kantoren, kon de woordvoerster niet zeggen.
Vakbond BVPP doet deze keer niet mee met de staking. De bond heeft
niet het idee dat de omvang van de reorganisatie die TNT wil
doorvoeren nog verder beperkt kan worden. Woordvoerders van FNV
Abvakabo en CNV Publieke Zaak zeggen dat zij de afgelopen dagen
veel nieuwe leden hebben gekregen, die afscheid hebben genomen van
BVPP.
Tuurlijk, en via de belastingen dan maar een hele bedrijfstak onderhouden die jaar op jaar verlies draait (want dat zal zeker gebeuren als het weer een bedrijf is waar alleen maar ambtenaren werken).quote:Op woensdag 8 december 2010 14:40 schreef Kingstown het volgende:
quote:Op woensdag 8 december 2010 16:13 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Vreselijk ja, een grote stapel post. Veel erger dan geen werk hebben of weinig salaris....
Bol.com heeft geen alternatief. De goedkope concurrentie bezorgt niet iedere dag. De buspakjes verzenden als gewone pakketten (belstukken ipv busstukken) is veel duurder. Bol.com heeft juist baat bji de staking. Laat je het TNT management hun gang gaan dan bezorgt TNT straks ook nog maar 3x per week. Dan kan bol.com niet meer haar buspakjes iedere dag bezorgd krijgen.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:55 schreef Pinterman het volgende:
Staken als je baan langzaam overbodig wordt. Héél slim. Zaken als bol.com merken nu nog maar eens hoe afhankelijk ze waren van TNT, en zullen op zoek gaan naar een alternatief. Nog minder inkomsten, nog minder werk, nog minder banen. Goed werk, Pieter Post.
Als we niks doen worden we zeker ontslagen. Staken we en voeren we actie dan heb je de kans dat tenminste nog een deel van de collega's werk blijven houden en de afvloeiingsregeling wat minder uitgekleed is. Verliezen doen we toch, het gaat hem er nu om het verlies te beperken. Dat kan alleen door het management pijn te doen.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:55 schreef Pinterman het volgende:
Staken als je baan langzaam overbodig wordt. Héél slim. Zaken als bol.com merken nu nog maar eens hoe afhankelijk ze waren van TNT, en zullen op zoek gaan naar een alternatief. Nog minder inkomsten, nog minder werk, nog minder banen. Goed werk, Pieter Post.
Ja net zoals in Frankrijk, Italie en Griekenland, lekker iedereen ambtenaar, lekker voor 3500 euro per maand mongolenwerk laten doen. Gelukkig zien we dat dit prima werktquote:Op woensdag 8 december 2010 14:40 schreef Kingstown het volgende:
Mooi, dan begin ik gelijk een dienst die 7 dagen per week bezorgt, en ook s'avonds.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bol.com heeft geen alternatief. De goedkope concurrentie bezorgt niet iedere dag. De buspakjes verzenden als gewone pakketten (belstukken ipv busstukken) is veel duurder. Bol.com heeft juist baat bji de staking. Laat je het TNT management hun gang gaan dan bezorgt TNT straks ook nog maar 3x per week. Dan kan bol.com niet meer haar buspakjes iedere dag bezorgd krijgen.
Geen enkel bedrijf ter wereld wil 'geen alternatief' hebben. Dan heb je een ontzettend slechte onderhandelingspositie. Enerzijds zal dit dus bol.com alleen maar verder aan TNT doen twijfelen, en anderzijds zal dit concurrenten aanmoedigen om ook een dergelijke dienst te starten.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bol.com heeft geen alternatief. De goedkope concurrentie bezorgt niet iedere dag. De buspakjes verzenden als gewone pakketten (belstukken ipv busstukken) is veel duurder. Bol.com heeft juist baat bji de staking. Laat je het TNT management hun gang gaan dan bezorgt TNT straks ook nog maar 3x per week. Dan kan bol.com niet meer haar buspakjes iedere dag bezorgd krijgen.
Hahaha, alleen begrijpen Nederlandse postbodes het wel en zijn loyaal gebleven. Laatste staking in 1984 en al 20 jaar op de nullijn. Er is nog genoeg werk voor alle overgebleven postbodes aangezien er al heel veel weg gegaan zijn via het interne reintegratiebureau.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja net zoals in Frankrijk, Italie en Griekenland, lekker iedereen ambtenaar, lekker voor 3500 euro per maand mongolenwerk laten doen. Gelukkig zien we dat dit prima werkt![]()
![]()
![]()
![]()
Leuk mischien, betalen doet 't zo goed als niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:15 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Geen enkel bedrijf ter wereld wil 'geen alternatief' hebben. Dan heb je een ontzettend slechte onderhandelingspositie. Enerzijds zal dit dus bol.com alleen maar verder aan TNT doen twijfelen, en anderzijds zal dit concurrenten aanmoedigen om ook een dergelijke dienst te starten.
Dan mag je misschien wel bij de concurrentie gaan werken, vast en zeker ook heel leuk.
Een bedrijf dat dus ook de wetten schendt, betalen per stuk. Staat je goed als zorgverzekeraar.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Net op het NOS-Journaal al beelden van bedrijven die naar een concurrerend postbedrijf overstappen.
Dat dus. Iedereen kan post bezorgen, het werk is eenvoudiger dan vakkenvullen en dan is het niet vreemd dat ze voor postbezorgen dezelfde soort mensen zoeken als voor vakkenvullen (scholieren die voor weinig willen/mogen werken en flexibel inzetbaar zijn). Voor zo'n functie heb je geen overbetaalde semi-ambtenaren nodigquote:Op woensdag 8 december 2010 16:23 schreef Nielsch het volgende:
Ik herhaal mijn standpunt uit het vorige topic:
Kutpostbodes, stelletje zeikerds. Die lui denken nog als ambtenaar ("ik heb niet eens meer tijd om bij Ome Piet en tante Truus koffie te drinken tijdens de ronde...") terwijl ze in een commercieel bedrijf werken.
Nah blijkbaar is er niet veel enthousiasme om post te gaan bezorgen in sneeuwstormen aan het aantal radiospotjes/flyers/advertenties te zien, ook het verloop van medewerkers is hoog.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat dus. Iedereen kan post bezorgen, het werk is eenvoudiger dan vakkenvullen en dan is het niet vreemd dat ze voor postbezorgen dezelfde soort mensen zoeken als voor vakkenvullen (scholieren die voor weinig willen/mogen werken en flexibel inzetbaar zijn). Voor zo'n functie heb je geen overbetaalde semi-ambtenaren nodig
TNT telt ook de postbezorgers en zaterdagwerkers mee die helemaal niet zijn opgeroepen om mee te staken en soms zelfs worden gedwongen te werken. Zo hebben ze ook alle verloven ingetrokken deze weekquote:Op woensdag 8 december 2010 20:56 schreef MrBadGuy het volgende:
http://nos.nl/artikel/203(...)t-volledig-stil.html
Eenvijfde van het personeel op de afdelingen waar gesaneerd gaat worden heeft het werk neergelegd, dan moet TNT toch wel aardig door kunnen blijven draaien deze dagen lijkt me.
gedwongen om te werkenquote:Op woensdag 8 december 2010 21:32 schreef carboni het volgende:
[..]
TNT telt ook de postbezorgers en zaterdagwerkers mee die helemaal niet zijn opgeroepen om mee te staken en soms zelfs worden gedwongen te werken.
tsja, dat kan... ik zou ook geen medewerkers willen die werk weigeren, dan gaan ze maar ergens anders werken...quote:Op woensdag 8 december 2010 21:33 schreef carboni het volgende:
[..]
Gedwongen in de vorm van ontslag ivm werkweigering.
quote:Op woensdag 8 december 2010 19:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja net zoals in Frankrijk, Italie en Griekenland, lekker iedereen ambtenaar, lekker voor 3500 euro per maand mongolenwerk laten doen. Gelukkig zien we dat dit prima werkt![]()
![]()
![]()
![]()
bedrijven als Bol.com hebben geen alternatief, want de concurrenten bezorgen maar 2 dagen.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:55 schreef Pinterman het volgende:
Welke concurrent ? Die bedrijven die pakjes opsparen totdat ze er een auto vol mee hebben in een dorpje (Sand) ???quote:Op woensdag 8 december 2010 20:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Net op het NOS-Journaal al beelden van bedrijven die naar een concurrerend postbedrijf overstappen.
Is ook bullshit. Sommige vestigingen zullen misschien volledig gedraaid hebben maar andere zullen misschien volledig plat hebben gelegen. Het kan ook overigens lijken dat er post is bezorgd omdat er een postbezorger (geen postbode) door de straat is gegaan met de machinepost en/of folders maar daar zal jouw VI (geen machinepost) niet tussen zitten.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bedrijven als Bol.com hebben geen alternatief, want de concurrenten bezorgen maar 2 dagen.
Dus werknemers (die er zeker uit moeten) moeten rekening houden met de grote bazen ? Haha
Overigens is het kolder van TNT dat de postbezorging gewoon doorgaat, mijn post is niet gekomen (krijg altijd VI bv) en de laatste weken komt hij al pas om 6 uur savonds ipv gewoon om 1 uur. Nee dat is lekkere service
Zeker ja. TNT zegt dat het gewoon is doorgegaan, maar dat is niet zo. Soms lijkt dat inderdaad zo door de postbezorgers die ze hebben aangenomen. Bij ons loopt er ook 1 maar die er op zijn zachts gezegd erg traag met brieven in een gleuf gooienquote:Op woensdag 8 december 2010 21:43 schreef carboni het volgende:
[..]
Is ook bullshit. Sommige vestigingen zullen misschien volledig gedraaid hebben maar andere zullen misschien volledig plat hebben gelegen. Het kan ook overigens lijken dat er post is bezorgd omdat er een postbezorger (geen postbode) door de straat is gegaan met de machinepost en/of folders maar daar zal jouw VI (geen machinepost) niet tussen zitten.
Overigens is er op heel veel plaatsen personeelstekort en blijven er normaal al wijken staan dus een staking van een paar mensen is al genoeg voor een schep zand in de tandwielen.
Oh ja postbezorgers kunnen erg traag zijn. Doen soms 3 keer zo lang over een wijk en krijgen ook nog betaal ook daarvoor terwijl een postbode alleen in extreme gevallen overuren betaald krijgtquote:Op woensdag 8 december 2010 21:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
Zeker ja. TNT zegt dat het gewoon is doorgegaan, maar dat is niet zo. Soms lijkt dat inderdaad zo door de postbezorgers die ze hebben aangenomen. Bij ons loopt er ook 1 maar die er op zijn zachts gezegd erg traag met brieven in een gleuf gooien
In Rotterdam blijven al hele wijken staan ja, ken er toevallig 1 die daar werkt
Gedwongen om meer te werken dan je contract. Andersom accepteert TNT dat dus niet.quote:
Je bent postbode! Dat had ik even niet door. Dan heb ik niets gezegd....quote:Op woensdag 8 december 2010 18:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]__! Ik ben een zaterdagwerker die geen zin heeft in héél veel extra werk, probeer me niet te lynchen hè?
Maar als je dus dat soort types aannneemt dan heb je al gauw dat als het een keer te hard regent ze geen zin hebben en de post in de sloot flikkeren. Dit gebeurt echtquote:Op woensdag 8 december 2010 20:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat dus. Iedereen kan post bezorgen, het werk is eenvoudiger dan vakkenvullen en dan is het niet vreemd dat ze voor postbezorgen dezelfde soort mensen zoeken als voor vakkenvullen (scholieren die voor weinig willen/mogen werken en flexibel inzetbaar zijn). Voor zo'n functie heb je geen overbetaalde semi-ambtenaren nodig
Dat zie je regelmatig ja, van die dikke pakketten reclameblaadjes die in de bosjes liggenquote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Maar als je dus dat soort types aannneemt dan heb je al gauw dat als het een keer te hard regent ze geen zin hebben en de post in de sloot flikkeren. Dit gebeurt echt
Ze nemen gewoon nieuwe mensen aan hoor. Alleen ook mensen met een handicap etc. Zelfs een jongen een zak met ongesorteerde post meegegeven...zoek het maar uit bij je moeder thuis die haar kleinkinderen ook rond had lopen, dus zie die kleuters maar eens bij al die post weg te houden.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dan nog zullen er mensen ontslagen moeten worden hoor.
Dat heeft niets met postbezorgers te maken. die vind ik hier ook. Jongelui die wel geld willen vangen maar geen folders willen bezorgen. Gaat soms wel een paar maand overheen voordat het bedrijf door heeft dat de folderbezorgers geen folders bezorgen. Maar heeft dus niets met de post te maken, want die hebben de vriendjes nog wel op bepaalde functies zitten die controles uitvoeren. Managers zijn ook nog niet in de gevarenzone. Dat komt na deze stap wanneer er geen stap meer te zetten is.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:58 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Dat zie je regelmatig ja, van die dikke pakketten reclameblaadjes die in de bosjes liggen.
Een postbode/bezorger krijgt geen overuren op straat. Een wijk is berekend. Doe je er langer over? Zal het wel aan jou liggen. Zo denken de werkvoorbereiders dan.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef carboni het volgende:
[..]
Oh ja postbezorgers kunnen erg traag zijn. Doen soms 3 keer zo lang over een wijk en krijgen ook nog betaal ook daarvoor terwijl een postbode alleen in extreme gevallen overuren betaald krijgt
Je bent niet de enigequote:Op donderdag 9 december 2010 01:09 schreef paddy het volgende:
Mochten ze toch besluiten die duizenden werknemers te ontslaan en enorm veel postagenten weg te halen bij die kleine zaakjes en ze naar grote supermarkten te verhuizen? Gaan er bij mij alleen nog maar kaarten en brieven via de mail. De kaarten voor de ouderen zoek ik dan wel een ander bedrijf voor.
De staking gaat niet alleen om arbeidsplaatsen maar ook om hoe je met elkaar omgaat. Als een bedrijf in de pers al liegt kun je je voorstellen hoe ze omgaan met hun eigen werknemers.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:09 schreef paddy het volgende:Wat mij dus voornamelijk dwars zit is het liegen. Het is dus niet zo dat ze minder personeel willen. Ze willen gewoon goedkoop personeel wat opgeleid moet worden door het personeel wat ontslagen gaat worden. Wanneer je dus mensen gaat ontslaan omdat je er echt geen werk voor hebt? Begrijp ik dat. Dat is hier gewoon niet aan de orde.Velen van jullie hebben vast de folder al door de bus gehad met de zoektocht naar nieuwe bezorgers.
Zeker, veel mensen begrijpen dat hier niet en lullen dan maar wat raak.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De staking gaat niet alleen om arbeidsplaatsen maar ook om hoe je met elkaar omgaat. Als een bedrijf in de pers al liegt kun je je voorstellen hoe ze omgaan met hun eigen werknemers.
Veel mensen boeit het ook verder niet hoe een interne kwestie opgelost word, ze ondervinden alleen de gevolgen zonder enige inspraak gehad te hebben. Ik vind het persoonlijk behoorlijk asociaal om je meningsverschil met de directie uit te vechten over de rug van de burger die er geen rol in speelt.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Zeker, veel mensen begrijpen dat hier niet en lullen dan maar wat raak.
Oh? Toen ik bezorger was stond er een x aantal uur voor een wijk.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:47 schreef carboni het volgende:
[..]
Oh ja postbezorgers kunnen erg traag zijn. Doen soms 3 keer zo lang over een wijk en krijgen ook nog betaal ook daarvoor terwijl een postbode alleen in extreme gevallen overuren betaald krijgt
Probleem is hierbij dat de burger jarenlang bepaalde partijen aan de macht heeft geholpen die maar raak privatieseerden. Speel dus niet de vermoorde onschuld.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:22 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Veel mensen boeit het ook verder niet hoe een interne kwestie opgelost word, ze ondervinden alleen de gevolgen zonder enige inspraak gehad te hebben. Ik vind het persoonlijk behoorlijk asociaal om je meningsverschil met de directie uit te vechten over de rug van de burger die er geen rol in speelt.
dus niemand heeft meer het recht om te staken volgens jou ?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:22 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Veel mensen boeit het ook verder niet hoe een interne kwestie opgelost word, ze ondervinden alleen de gevolgen zonder enige inspraak gehad te hebben. Ik vind het persoonlijk behoorlijk asociaal om je meningsverschil met de directie uit te vechten over de rug van de burger die er geen rol in speelt.
Dat een burger niet altijd het beste kiest, zal best. Een burger kiest wat voor hem of haar het beste is op dat moment. Er is op zich weinig mis met privatisering, het is alleen in sommige gevallen te ver of niet goed doorgevoerd.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:29 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Probleem is hierbij dat de burger jarenlang bepaalde partijen aan de macht heeft geholpen die maar raak privatieseerden. Speel dus niet de vermoorde onschuld.
Iedereen heeft volgens de wet het recht om te staken, mijn persoonlijke mening telt daar niet in mee. Het nadeel van staken is alleen dat je per definitie mensen treft die weinig tot niets kunnen doen.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus niemand heeft meer het recht om te staken volgens jou ?
Hoe wil je de huidige problemen dan oplossen bij TNT ?
Beide partijen zijn schuldig in mijn ogen. Postbodes omdat ze vasthouden aan oude werkzaamheden en weigeren aan te passen. Management omdat ze veranderingen te snel en te ver doorvoeren.quote:Zijn de postbodes schuldig of het management ? ALs je er last van hebt, moet je klagen bij TNT, hoe meer klachten, hoe eerder het opgelost is
Er is in de afgelopen jaren al veel gematigd qua loon. Nog niet zo heel lang geleden leverden we 3u per week in ivm het behoud van arbeidsplaatsen. Dat betekent niet dat we ook 8%minder werk kregen. Nee gewoon minder verlofuren dus langer werken voor hetzelfde salaris en meer productie leveren.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:51 schreef karr-1 het volgende:
Beide partijen zijn schuldig in mijn ogen. Postbodes omdat ze vasthouden aan oude werkzaamheden en weigeren aan te passen. Management omdat ze veranderingen te snel en te ver doorvoeren.
Als je jarenlang praat en het enige wat gebeurt is dat de arbeidsomstandigheden verslechteren, loon omlaag gaat en er banen verdwijnen, dan ben je een keer uitgepraat.quote:Problemen kunnen opgelost worden door bv praten, maar ook door bv gratis post te bezorgen (geen postzegels plakken etc) in plaats van helemaal geen post te bezorgen.
En dan de lonen die een paar jaar zijn bevroren?quote:Op donderdag 9 december 2010 13:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er is in de afgelopen jaren al veel gematigd qua loon. Nog niet zo heel lang geleden leverden we 3u per week in ivm het behoud van arbeidsplaatsen. Dat betekent niet dat we ook 8%minder werk kregen. Nee gewoon minder verlofuren dus langer werken voor hetzelfde salaris en meer productie leveren.
Denk niet dat ze dat gaan doen. Aandeelhouders etc voor de rest heb je helemaal gelijkquote:TNT is een kutbedrijf sinds het geprivatiseerd is en dat moet keihard aangepakt worden. Bij voorkeur weer terug in de handen van de staat, zodat mensen voor een normaal loon hun werk kunnen doen.
Asjeblieft niet zeg. Dan zijn we als belastingbetaler honderden miljoenen euro's per jaar kwijt aan een inefficiente ambtenarenorganisatie waar steeds minder mensen op zitten te wachten.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:20 schreef Kingstown het volgende:
TNT is een kutbedrijf sinds het geprivatiseerd is en dat moet keihard aangepakt worden. Bij voorkeur weer terug in de handen van de staat, zodat mensen voor een normaal loon hun werk kunnen doen.
Wat dacht je van een bedrijf dat een constante winst boekt (mag wat bescheidener dan nu) en die winst naar de staatskas gaat ipv buitenlandse investeringsfirma's?quote:Op donderdag 9 december 2010 14:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Asjeblieft niet zeg. Dan zijn we als belastingbetaler honderden miljoenen euro's per jaar kwijt aan een inefficiente ambtenarenorganisatie waar steeds minder mensen op zitten te wachten.
Een keer uitgepraat prima maar als TNT een voorstel doet en dit door een paar vakbondsbobo's word afgewezen omdat ze denken dat er nog meer te halen valt ben ik er ook wel klaar mee.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als je jarenlang praat en het enige wat gebeurt is dat de arbeidsomstandigheden verslechteren, loon omlaag gaat en er banen verdwijnen, dan ben je een keer uitgepraat.
TNT is een kutbedrijf sinds het geprivatiseerd is en dat moet keihard aangepakt worden. Bij voorkeur weer terug in de handen van de staat, zodat mensen voor een normaal loon hun werk kunnen doen.
Die constante winst wordt alleen maar behaald als je het bedrijf zo commercieel runt zoals TNT doet. Als je er weer een ambtenarenbedrijf van maakt met alle luxe waar de ambtenaren gebruik van kunnen maken, zal er echt geen winst worden behaald.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wat dacht je van een bedrijf dat een constante winst boekt (mag wat bescheidener dan nu) en die winst naar de staatskas gaat ipv buitenlandse investeringsfirma's?
Jij denkt ook alleen maar in extremen.
Nu ze heel erg veel postbezorgers nodig hebben zijn de regels voor de postbezorgers wat lakser geworden.Van die mensen die er 3keer zo lang over doen worden er overigens wel geen contractverlenging aangeboden hoor maar als er echt een tekort is pikken ze heel veel maar niet van de voltijdwerkersquote:Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Oh? Toen ik bezorger was stond er een x aantal uur voor een wijk.
Ging ik daar overheen was het voor mijn rekening.
Of TNT daar nog in mee gaat weet ik niet. Is niet voor het eerst dat ze lonen bevriezen.quote:Per 1 januari 2011 wordt het volwassen minimumloon (voor 23 jaar en ouder) verhoogd met 8,40 euro van 1.416 euro naar 1.424 euro
Winst was er altijd in de tijd voor de privatisering volgens mij. Zo slecht was het niet want er was nauwelijks tot geen concurrentie.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die constante winst wordt alleen maar behaald als je het bedrijf zo commercieel runt zoals TNT doet. Als je er weer een ambtenarenbedrijf van maakt met alle luxe waar de ambtenaren gebruik van kunnen maken, zal er echt geen winst worden behaald.
en er was toen nog weinig e-mailverkeer.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Winst was er altijd in de tijd voor de privatisering volgens mij. Zo slecht was het niet want er was nauwelijks tot geen concurrentie.
is wel bruto neem ik aan.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
en er was toen nog weinig e-mailverkeer.
Nee.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:07 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Maar staakt de pakketservice ook?
Je weet dat dat bruto is he?quote:Op donderdag 9 december 2010 15:44 schreef karr-1 het volgende:
1400 per maand? Ik ken mensen die er zo voor zouden tekenen.
Dan nog zijn er genoeg mensen die meteen zouden tekenenquote:
Ze adverteren nogal publiekelijk maar nog steeds personeelstekort hoor. Geloof dat voor de 1400 door sneeuwstormen banjeren niet echt populair is, zelfs in de zomer is de animo niet groot genoeg om elke wijk weg te brengen.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan nog zijn er genoeg mensen die meteen zouden tekenen
daarom adverteren ze op de publieke omroep ? Weggegooid geld, kan je beter een uitzendbureau inschakelen toch ?quote:Op donderdag 9 december 2010 16:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan nog zijn er genoeg mensen die meteen zouden tekenen
Volgens mij besef jij niet dat er tussen de uitersten van een door roofkapitalisten geleid bedrijf aan de ene kant en een Zuid-Europees staatsbedrijf met ambtenaren die op de verwarming zitten toch heel wat tussenvarianten zijn. De privatisering is te ver doorgeslagen. Gewoon een bedrijf met duidelijke doelstellingen (die meer bedragen dan alleen maar zoveel mogelijk winst maken) waarvan de aandelen in handen van de staat zijn en de dividenden en andere extraatjes die nu naar de aandeelhouders gaan aan de staat worden afgedragen. Dan heb je een mooie tussenweg waarbij kwaliteit en menselijkheid via de politieke weg gegarandeerd kunnen worden.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die constante winst wordt alleen maar behaald als je het bedrijf zo commercieel runt zoals TNT doet. Als je er weer een ambtenarenbedrijf van maakt met alle luxe waar de ambtenaren gebruik van kunnen maken, zal er echt geen winst worden behaald.
De winsten gaan nu naar de zakken van institutionele beleggers in Verweggistan....heerlijk toch dat prachtige vrije kapitalisme waar de mensen die voor de winst zorgen worden uitgezogen en de investeerders dmv speculatie in lucht miljoenen opstrijken.quote:Volgens mij besef jij niet dat er tussen de uitersten van een door roofkapitalisten geleid bedrijf aan de ene kant en een Zuid-Europees staatsbedrijf met ambtenaren die op de verwarming zitten toch heel wat tussenvarianten zijn. De privatisering is te ver doorgeslagen. Gewoon een bedrijf met duidelijke doelstellingen (die meer bedragen dan alleen maar zoveel mogelijk winst maken) waarvan de aandelen in handen van de staat zijn en de dividenden en andere extraatjes die nu naar de aandeelhouders gaan aan de staat worden afgedragen. Dan heb je een mooie tussenweg waarbij kwaliteit en menselijkheid via de politieke weg gegarandeerd kunnen worden.
Wat ik er voor last van heb? Simpel, ik krijg mijn post niet op de dag dat ik het zou moeten krijgen. Misschien niet levensbedreigend, maar wel ontzettend irritant en vooral onnodig.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
daarom adverteren ze op de publieke omroep ? Weggegooid geld, kan je beter een uitzendbureau inschakelen toch ?
Serieus wat voor last heb jij er nu van als je post een dag later komt ? Vraag anders of de afzenders Sandd kunnen gebruiken, dan krijg je het altijd op tijd......
Als het TNT management haar zin krijgt met de diverse toekomstplannen dan krijg jij straks nooit meer je post op de dag dat je het zou moeten krijgen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Wat ik er voor last van heb? Simpel, ik krijg mijn post niet op de dag dat ik het zou moeten krijgen. Misschien niet levensbedreigend, maar wel ontzettend irritant en vooral onnodig.
Als dat gebeurd staat er een nieuw bedrijf op die dat wel doet, aangezien er wel veel vraag naar is. Iemand anders zal aan die vraag gaan voldoen, zo simpel is het. De bonden krijgen gelukkig weer de deksel op hun neus, kan me niet vaak genoeg gebeuren.quote:Op vrijdag 10 december 2010 10:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als het TNT management haar zin krijgt met de diverse toekomstplannen dan krijg jij straks nooit meer je post op de dag dat je het zou moeten krijgen.
Dan stapt alles en iedereen over van TNT naar een bedrijf dat wel gewoon zijn werk doet en zijn we van het hele probleem af.quote:Op vrijdag 10 december 2010 10:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als het TNT management haar zin krijgt met de diverse toekomstplannen dan krijg jij straks nooit meer je post op de dag dat je het zou moeten krijgen.
Welk bedrijf zou dat moeten zijn dan? Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn nu naast TNT al 2 andere bedrijven die post bezorgen. Moet er nog een bijkomen in een krimpende markt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 10:53 schreef Harlon het volgende:
[..]
Als dat gebeurd staat er een nieuw bedrijf op die dat wel doet, aangezien er wel veel vraag naar is. Iemand anders zal aan die vraag gaan voldoen, zo simpel is het. De bonden krijgen gelukkig weer de deksel op hun neus, kan me niet vaak genoeg gebeuren.
Als er een bedrijf komt dat 6 dagen in de week kan bezorgen en kwaliteit kan garanderen, zullen er veel mensen en bedrijven gaan overstappen. TNT en de ondoordachte acties die nu lopen spelen daar alleen maar op in.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Welk bedrijf zou dat moeten zijn dan? Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn nu naast TNT al 2 andere bedrijven die post bezorgen. Moet er nog een bijkomen in een krimpende markt.
Ik denk niet dat het realistisch is om te denken dat er zomaar een bedrijf gaat opstaan dat 6 dagen post gaat bezorgen en bovendien de kwaliteit kan garanderen. Waarom denk je dat TNT in de problemen verkeerd en het businessmodel aan het veranderen is. Blijkbaar is jouw geschetste situatie niet zo rendabel meer (in de toekomst).quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als er een bedrijf komt dat 6 dagen in de week kan bezorgen en kwaliteit kan garanderen, zullen er veel mensen en bedrijven gaan overstappen. TNT en de ondoordachte acties die nu lopen spelen daar alleen maar op in.
Jij begint echt steeds meer op een gelovige te lijken.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als er een bedrijf komt dat 6 dagen in de week kan bezorgen en kwaliteit kan garanderen, zullen er veel mensen en bedrijven gaan overstappen. TNT en de ondoordachte acties die nu lopen spelen daar alleen maar op in.
Ouderwetse post is niet meer rendabel nee, simpelweg omdat er steeds minder van komt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het realistisch is om te denken dat er zomaar een bedrijf gaat opstaan dat 6 dagen post gaat bezorgen en bovendien de kwaliteit kan garanderen. Waarom denk je dat TNT in de problemen verkeerd en het businessmodel aan het veranderen is. Blijkbaar is jouw geschetste situatie niet zo rendabel meer (in de toekomst).
Als het een staatsbedrijf was gebleven hadden we minder ellende gehad, maar dat geld voor meer bedrijvenquote:Op vrijdag 10 december 2010 11:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Jij begint echt steeds meer op een gelovige te lijken.
Jij vindt 't dus wel goed dat een bedrijf dat dit doet afgebroken wordt door z'n eigen management maar als er een nieuw bedrijf komt en de maatregelen die jij nu toejuicht terugdraait sta je ook te juichen? PTT Post kon precies wat jij zegt. Maar ja da was natuurlijk staatsbedrijf en dat is bah in jouw boekje.
en de pakjes via internet zijn niet toegenomen zeker ?quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ouderwetse post is niet meer rendabel nee, simpelweg omdat er steeds minder van komt.
Het meeste reclamedrukwerk gaat niet via TNT.quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
en de pakjes via internet zijn niet toegenomen zeker ?
en het reclamedrukwerk ??
Waar komt jouw heilige geloof vandaan dat de overheid het zo goed kan? De reden dat het "leek" alsof het onder de overheid beter ging, was dat men op andere PTT onderdelen belachelijke winsten maakten, ik kan me de tijd nog herinderen dat bellen naar bepaalde landen 12 gulden per minuut koste, ja dan is het idd niet erg om je postbodes 1.5 keer modaal te betalen.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:18 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Volgens mij besef jij niet dat er tussen de uitersten van een door roofkapitalisten geleid bedrijf aan de ene kant en een Zuid-Europees staatsbedrijf met ambtenaren die op de verwarming zitten toch heel wat tussenvarianten zijn. De privatisering is te ver doorgeslagen. Gewoon een bedrijf met duidelijke doelstellingen (die meer bedragen dan alleen maar zoveel mogelijk winst maken) waarvan de aandelen in handen van de staat zijn en de dividenden en andere extraatjes die nu naar de aandeelhouders gaan aan de staat worden afgedragen. Dan heb je een mooie tussenweg waarbij kwaliteit en menselijkheid via de politieke weg gegarandeerd kunnen worden.
Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:01 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als het een staatsbedrijf was gebleven hadden we minder ellende gehad, maar dat geld voor meer bedrijven
Ik wist niet dat het minimumloon tegenwoordig gelijk is aan het modale loon.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar komt jouw heilige geloof vandaan dat de overheid het zo goed kan? De reden dat het "leek" alsof het onder de overheid beter ging, was dat men op andere PTT onderdelen belachelijke winsten maakten, ik kan me de tijd nog herinderen dat bellen naar bepaalde landen 12 gulden per minuut koste, ja dan is het idd niet erg om je postbodes 1.5 keer modaal te betalen.
Pakjes hoeven niet perse via TNT, dat kan een ander ook. Ook reclamedrukwerk komt voor 95% niet via TNT.quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
en de pakjes via internet zijn niet toegenomen zeker ?
en het reclamedrukwerk ??
De meerderheid komt niet via TNT maar een fors deel nog altijd, en dat forse deel is veel meer dan 5%.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Pakjes hoeven niet perse via TNT, dat kan een ander ook. Ook reclamedrukwerk komt voor 95% niet via TNT.
nou vooruit, 10 % maar dan nog zou het ergens anders naar toe kunnen als het zou moeten.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De meerderheid komt niet via TNT maar een fors deel nog altijd, en dat forse deel is veel meer dan 5%.
je verzint gewoon cijfers ter plekke of je hebt ook bronnen ?quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Pakjes hoeven niet perse via TNT, dat kan een ander ook. Ook reclamedrukwerk komt voor 95% niet via TNT.
Nee ik heb geen bronnen en nee die cijfers zijn dan ook niet onderbouwd, maar je maakt mij niet wijs dat TNT kan draaien op folders en pakjes.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
je verzint gewoon cijfers ter plekke of je hebt ook bronnen ?
reclamedrukwerk kwam vroeger nooit via TNT, pas de laatste 10 jaar hebben ze veel reclamewerk aangenomen, dus dat is altijd een toename
Stijging van het aantal pakjes is ook evident, dat niet alles via TNT gaat is niet eens relevant, een deel van een stijging is ook een stijging
ja dat kan ? wat bedoel je daarmee dan ?quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
nou vooruit, 10 % maar dan nog zou het ergens anders naar toe kunnen als het zou moeten.
niet alleen, maar het compenseert wel voor een groot deel de afname van post.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee ik heb geen bronnen en nee die cijfers zijn dan ook niet onderbouwd, maar je maakt mij niet wijs dat TNT kan draaien op folders en pakjes.
TNT hoeft van mij niet opgeheven te worden, als de medewerkers maar gewoon het werk zouden doen waar ze voor betaald worden. Als dat via andere kanalen wel kan of beter kan, dan heb ik daar geen bezwaar tegen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat kan ? wat bedoel je daarmee dan ?
post kan ook via andere kanalen, dus kunnen we TNT opheffen volgens jou ?
Het gaat toch om een stijging, niet dat het via andere kanalen kan
maar die andere kanalen leveren slechter werk juist, volgens de cijfersquote:Op vrijdag 10 december 2010 14:14 schreef karr-1 het volgende:
[..]
TNT hoeft van mij niet opgeheven te worden, als de medewerkers maar gewoon het werk zouden doen waar ze voor betaald worden. Als dat via andere kanalen wel kan of beter kan, dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Klopt, maar daar is ruimte voor verbeteringquote:Op vrijdag 10 december 2010 14:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar die andere kanalen leveren slechter werk juist, volgens de cijfers
Zucht......quote:Postbodes en -sorteerders van TNT leggen vanaf
dinsdagavond elf uur opnieuw voor 24 uur het werk neer. Dat meldde
vakbond Abvakabo FNV vrijdag.
De staking valt samen met een debat in de Tweede Kamer over de
liberalisering van de postmarkt. ,,We willen druk op de politiek
leggen omdat zij de liberalisering hebben doorgezet ondanks
protesten van ons en van TNT'', aldus een woordvoerster van de
vakbond.
De afgelopen drie dagen werd er ook al gestaakt bij TNT. De
vakbonden eisen dat het postbedrijf meer maatregelen neemt om het
aantal gedwongen ontslagen bij de komende reorganisatie te
beperken.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:20 schreef Gunner het volgende:
Dan verdien je het ook gewoon om ontslagen te worden
Respect voor deze woordvoersterquote:Een woordvoerster van TNT noemde de opstelling van de vakbonden
,,uitermate teleurstellend''. Het bedrijf is niet van plan om
nieuwe handreikingen te doen in het conflict. ,,De voorstellen die
we hebben gedaan bieden een uitstekend fundament om op door te
praten. De vakbonden moeten zich maar eens achter de oren krabben
en zich afvragen waar ze mee bezig zijn.''
Respect voor iemand die voorstellen uit de prullenbak vist waar ze jaren geleden al in gedonderd zijn?quote:
quote:Medewerkers TNT Post staken woensdag opnieuw
10 december 2010
Van dinsdag 14 december 23.00 uur tot en met woensdag 15 december 23.00 uur staken de medewerkers van TNT Post opnieuw. De medewerkers vinden dat het aantal gedwongen ontslagen bij TNT naar beneden kan en moet. Daarnaast moet de politiek ingrijpen en een einde maken aan de puinhoop op de postmarkt.
Abvakabo FNV roept de leden daarom op om 15 december naar Den Haag te komen. Ruud Vreeman, de onderzoeker die door het kabinet is aangesteld om te kijken welke maatregelen nodig zijn om orde op zaken te stellen op de postmarkt en onderzoekt wat de overheid kan doen om zo min mogelijk TNT-ers werkloos te laten worden, brengt dan zijn tussenverslag uit.
De medewerkers van TNT gaan komende woensdag hun zevende stakingsdag in sinds 16 november. In de afgelopen twee weken heeft Abvakabo FNV er ongeveer 700 nieuwe leden bij gekregen die werkzaam zijn bij TNT en meedoen aan de stakingen. Dit geeft aan hoe hoog de actiebereidheid is onder postmedewerkers.
Veel postbezorgers werken al reeds part time, zij staken dus ook niet. Het zijn voornamelijk de mensen die nog steeds in dienst zijn bij de oude PTT. Zij hebben nog vaste contracten en goede arbeidsvoorwaarden. Wat de directie wil doen is deze mensen ontslaan om ze vervolgens tegen slechtere arbeidsvoorwaarden weer gedeeltelijk aan te nemen. Maar goed... dit was allemaal te voorzien geweest, i.p.v. geld te reserveren voor een goede sanering heeft de politiek zijn handen er van afgetrokken. Ik kan me heel goed voorstellen dat een hoop mensen heel erg boos zijn.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:50 schreef Tamashii het volgende:
Als ze de mensen die nu wel post leveren maar niet ontslaan...
Heb je hem erop aangesproken?quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:09 schreef electronique het volgende:
Ik zag mijn postbode (altijd dezelfde, woont in het dorp) vandaag rustig door de supermarkt wandelen ipv post bezorgen. ik wil mijn post
Dat hadden ze idd moeten doen i.p.v. drie dagen een beetje boos voor hun uit kijken. Zeker in de december maand (waar het gewoon $$$ is voor het management) zou het echt effect hebben gehad zonder dat de mensen er de dupe werden.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:51 schreef karr-1 het volgende:
... maar ook door bv gratis post te bezorgen (geen postzegels plakken etc) in plaats van helemaal geen post te bezorgen.
nog meer ontslagen dan alle postbodes ? dat is knap.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:49 schreef Harlon het volgende:
Als ze lang genoeg blijven staken gaat het TNT tenminste echt veel klanten kosten en zullen er nog vele malen meer ontslagen vallen. De bonden hebben eerder een aanbod gekregen waarbij ontslagen werden voorkomen, dat wilden ze niet aannemen want zoals altijd willen ze het onderste uit de kan halen en dit is het resultaat. Gefeliciteerd.
Het management wil gewoon meer in de eigen zak kunnen steken, de postbodes hebben volledig gelijk dat ze gaan staken. Al die mensen die huilie huilie doen moeten niet vergeten dat de post een van de meest betrouwbare dienstverleningen van Nederland is. De liberalisering heeft het er niet beter op gemaakt voor de consument.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
nog meer ontslagen dan alle postbodes ? dat is knap.
Maar als je mensen wil ontslaan, waarom probeer je dan zo wanhopig mensen te werven ?
Daar geeft niemand hier antwoord op, moeten jullie toch weten.
nou ik krijg hem gewoon een dag later, big dealquote:Op vrijdag 10 december 2010 21:58 schreef TheDutchguy het volgende:
En ik maar wachten op mijn VIAls ze nog iets langer staken kunnen ze volgende week 2 tegelijk brengen
ja in de zomervakantie staken heeft geen zin....quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:18 schreef rja het volgende:
Maar de postbodes staken wel op het goede moment.
In deze maand moeten heel wat kerstkaarten bezorgt worden, een beetje lullig dat die na kerst en oud jaar worden bezorgt.
In het distributie centrum van Albert Heijn wordt ook gestaakt volgende week, als die ook door zetten, wordt het voor Appie een heel slechte december maand.
Ik heb hem nog steeds niet..quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou ik krijg hem gewoon een dag later, big deal
Maar bij Appie zetten de stakers niet door volgens mij, zo slecht gaat het niet volgens mij, zou een miljoenen verlies zijn in een maand waar ze altijd goed scoren en zeer druk is, dat vergeeft de directie hun nooit.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja in de zomervakantie staken heeft geen zin....
Goede plannen kunnen altijd weer op tafel komenquote:Op vrijdag 10 december 2010 16:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Respect voor iemand die voorstellen uit de prullenbak vist waar ze jaren geleden al in gedonderd zijn?
Oneens. Er zit niets meer in de kan? Als je dat gelooft ben je echt simpel.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:14 schreef Flounder het volgende:
[..]
Heb je hem erop aangesproken?
Ik vind het feit dat die lui blijven staken echt schandalig.
Er zit niets meer in de kan. Dit gestaak schaadt TNT. Onverantwoord!
Omdat ze mensen willen hebben die tegen een loon werken waardoor ze kunnen concurreren op de postmarkt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
nog meer ontslagen dan alle postbodes ? dat is knap.
Maar als je mensen wil ontslaan, waarom probeer je dan zo wanhopig mensen te werven ?
Daar geeft niemand hier antwoord op, moeten jullie toch weten.
Ja met concurrenten dei zich niet aan de CAO hoeven te houden.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:30 schreef Harlon het volgende:
[..]
Omdat ze mensen willen hebben die tegen een loon werken waardoor ze kunnen concurreren op de postmarkt.
Jij niet nee, dat is duidelijk. Simpelweg afwijzen van elk alternatief is ook waardeloos.quote:Op zaterdag 11 december 2010 05:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Onacceptabele plannen op de onderhandelingstafel gooien noem ik geenonderhandelen.
Uiteraard, het bedrijf is nog niet voldoende om zeep geholpen.quote:
Wat een gejank. Het bedrijf is niet om zeep geholpen, TNT draait zelfs in crisistijd nog fors winst. Ook op het postgedeelte.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Uiteraard, het bedrijf is nog niet voldoende om zeep geholpen.
ja dat is vervelend, wel raar dat je zoveel vertraging hebt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 18:38 schreef Vicky86 het volgende:
Heb er absoluut geen problemen mee als mensen staken onder slechte arbeidsomstandigheden en mijn normale post wat later in mijn brievenbus valt dan normaal.
Wat ik wel jammer vind is dat ik twee weken geleden concertkaartjes besteld had als kerstcadeautje via internet met een bezorgtijd van 4 werkdagen (ik kon niet anders, want ik zit op 7000km van Nederland voor 3 maanden, dus ik loop ook niet even naar een ticketcenter en koop ze zo). Ik dat bedrijf (ING) gevraagd had of ze het misschien met iets anders konden sturen dan TNT zodat het gewoon op tijd zou aankomen, aangezien ik wel verwachte dat er meerdere stakingen zouden volgen.
Concert was gister en kaartjes zijn nog steeds niet aangekomen.
Noem me dan maar egoistisch, maar 140 euro voor niks uitgeven, baal ik als een stekker van!
Dat duurt niet lang meer met deze stakingen. Loopt iedereen naar de concurrent, weg TNT en dus ook weg baan. Dan heb je wat je wilde toch?quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:57 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wat een gejank. Het bedrijf is niet om zeep geholpen, TNT draait zelfs in crisistijd nog fors winst. Ook op het postgedeelte.
Nogmaals, als we niks doen is onze baan ook weg. We spreken over botte ontslagen, naturlijke afvloeing en vrijwillig vertrek. Samen moet dat 12000 vrije plekken opleveren voor de TNT directie. Linksom of rechtsom. En als het er uiteindelijk toe komt ga ik liever strijdend ten onder dan dat ik me als een mak schaap laat ontslaan. Nu is er nog een kleine kans tot overleven. Doen we niks is er geen kans.quote:Op zondag 12 december 2010 17:35 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat duurt niet lang meer met deze stakingen. Loopt iedereen naar de concurrent, weg TNT en dus ook weg baan. Dan heb je wat je wilde toch?
Dat begrijp ik volledig, maar ik mis het deel waarbij onschuldige burgers er iets aan kunnen doen? Ze worden nu wel betrokken in het conflict tenslotte.quote:Op zondag 12 december 2010 18:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nogmaals, als we niks doen is onze baan ook weg. We spreken over botte ontslagen, naturlijke afvloeing en vrijwillig vertrek. Samen moet dat 12000 vrije plekken opleveren voor de TNT directie. Linksom of rechtsom. En als het er uiteindelijk toe komt ga ik liever strijdend ten onder dan dat ik me als een mak schaap laat ontslaan. Nu is er nog een kleine kans tot overleven. Doen we niks is er geen kans.
Postbodes zijn ook onschuldige burgers.quote:Op zondag 12 december 2010 18:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik volledig, maar ik mis het deel waarbij onschuldige burgers er iets aan kunnen doen? Ze worden nu wel betrokken in het conflict tenslotte.
Klopt, maar die worden geen slachtoffer van de staking, die veroorzaken de stakingquote:Op zondag 12 december 2010 19:35 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Postbodes zijn ook onschuldige burgers.
Vast wel, maar dat is nog steeds geen reden om deze ellende te veroorzaken. Een burger kiest uit persoonlijke overweging, niet omdat een postbode zijn werk niet doet.quote:Op zondag 12 december 2010 19:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Wie heeft de ellende veroorzaakt? De partijen die kosten wat het kost wilden privatiseren. En wie heeft hen aan de macht geholpen? Jouw zogenaamd onschuldige burgers.
De oorzaak van de staking ligt niet bij de postbodesquote:Op zondag 12 december 2010 19:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar die worden geen slachtoffer van de staking, die veroorzaken de staking
Nee, maar ze kiezen er wel voor om deze manier te gebruiken, terwijl er andere manieren zijn.quote:Op zondag 12 december 2010 19:42 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
De oorzaak van de staking ligt niet bij de postbodes
Ach wat zielig voor je dat je niet meer van gestolen geld kunt leven en nu op een eerlijke manier je geld moet verdienenquote:Op zondag 12 december 2010 19:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Wie heeft de ellende veroorzaakt? De partijen die kosten wat het kost wilden privatiseren. En wie heeft hen aan de macht geholpen? Jouw zogenaamd onschuldige burgers.
ja welke dan ?quote:Op zondag 12 december 2010 20:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee, maar ze kiezen er wel voor om deze manier te gebruiken, terwijl er andere manieren zijn.
Nou ik zeggen wees creatief zonder anderen het slachtoffer te makenquote:Op zondag 12 december 2010 20:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja welke dan ?
brieven zonder porto te bezorgen ? dat mag dus niet
Bijna onmogelijk is niet geheel onmogelijk.quote:Op zondag 12 december 2010 20:38 schreef carboni het volgende:
Het is bijna onmogelijk om als actie gratis post te laten versturen. Ten eerste moet je dat waarschijnlijk bij de rechter verdedigen en daarna moet je nog een 100% actiebereidheid vinden bij de businessbalies die de grote partijen verwerken en in factuur brengen bij klanten plus de machines die postzegels controleren en strafportokaarten afdrukken.
Nee ik vraag alleen een beetje creativiteit en het ontzien van mensen die er weinig tot niets mee te maken hebben. Staken is wettig ja, maar dat wil niet zeggen dat ik er begrip voor hoef te hebbenquote:Op zondag 12 december 2010 20:55 schreef ultra_ivo het volgende:
Karr, jij vraagt dus postbodes als actiemiddel wetsovertredingen te hanteren (zonder betaling aannemen van partijen post is fraude) en een wettig actiemiddel niet toe te passen?
Is er uberhaupt wel over nagedacht dan of word er maar meteen gestaakt?quote:Op zondag 12 december 2010 20:59 schreef ultra_ivo het volgende:
Creativiteit en effectiviteit gaan niet altijd samen.
Als het aan de postbodes lag was er jaren geleden al gestaakt. De bonden zijn daar zeker niet meteen in meegegaan (tot woede van veel postbodes). Ik heb verder geen inzicht over het besluitsproces bij de bonden. Dus daar kan ik geen antwoord op geven.quote:Op zondag 12 december 2010 21:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Is er uberhaupt wel over nagedacht dan of word er maar meteen gestaakt?
Ik heb genoeg ervaringen met vakbonden om te weten dat ze over het algemeen alleen werken voor de oudere leden en er alles doen om verworven rechten in stand te houden en elke mogelijke afbraak tegengaan.quote:Op zondag 12 december 2010 21:03 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als het aan de postbodes lag was er jaren geleden al gestaakt. De bonden zijn daar zeker niet meteen in meegegaan (tot woede van veel postbodes). Ik heb verder geen inzicht over het besluitsproces bij de bonden. Dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Daar heeft het kortzichtige volk geen flauw benul van. Die loopt lomp achter de massa aan, en heeft ook geen keuze uit angst voor de rest. Maar goed, dit basale gebrek aan inzicht zien we wel vaker.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:26 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat wel hilarisch is dat er nu iets van 3000 uitmoeten, maar ondertussen verliest TNT bergen grote en kleine klanten, want ze gaan natuurlijk gewoon naar een concurrent die niet staakt. Dus straks moet er een stuk meer uit dan die 3000.
Precies, ze willen alleen mensen aannemen die onder het minimumloon willen werkenquote:Op zondag 12 december 2010 21:25 schreef Kernkraft het volgende:
btw als de postzegels met 2 cent omhoog gaan kunnen we die zogenaamde gedwongen ontslagen toch voorkomen?oprotten met die ongein... dat kutbedrijf wil koste wat kost die mensen eruit hebben.
haha ja dat laatste heb je zeker gelijk in...quote:Op zondag 12 december 2010 21:22 schreef waht het volgende:
[..]
Daar heeft het kortzichtige volk geen flauw benul van. Die loopt lomp achter de massa aan, en heeft ook geen keuze uit angst voor de rest. Maar goed, dit basale gebrek aan inzicht zien we wel vaker.
het niet lezen zie je hier ook veel. TNT wil alle fulltimers eruit gooien. Dat getal van 3100 gaat alleen maar over de harde ontslagen. De rest moet via andere methodes vertrekken.quote:Op zondag 12 december 2010 21:22 schreef waht het volgende:
[..]
Daar heeft het kortzichtige volk geen flauw benul van. Die loopt lomp achter de massa aan, en heeft ook geen keuze uit angst voor de rest. Maar goed, dit basale gebrek aan inzicht zien we wel vaker.
Dat zijn dus mensen die toch al zouden vertrekken, ongeacht wat er gebeurt?quote:Op zondag 12 december 2010 21:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
het niet lezen zie je hier ook veel. TNT wil alle fulltimers eruit gooien. Dat getal van 3100 gaat alleen maar over de harde ontslagen. De rest moet via andere methodes vertrekken.
Maar een deel ervan. Een deel gaat met pensioen. En dan is er een fors deel dat al wat anders aan het zoeken is, cq gaat zoeken. Door te dreigen met ontslag gaan er mensen banen accepteren die slechter zijn dan ze nu hebben. Alleen om niet in de WW terecht te komen. Ik ken er maar weinigen die weg zijn gegaan en er echt op vooruit zijn gegaan. Soms wel voor korte tijd qua salaris/werkomstandigheden maar niet qua contractvorm.quote:Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat zijn dus mensen die toch al zouden vertrekken, ongeacht wat er gebeurt?
waar ook gewoon een deel weggepest wordt cq ontslagen wordt voor kleine overtredingen die vroeger gewoon normaal warenquote:Op zondag 12 december 2010 22:00 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Maar een deel ervan. Een deel gaat met pensioen. En dan is er een fors deel dat al wat anders aan het zoeken is, cq gaat zoeken. Door te dreigen met ontslag gaan er mensen banen accepteren die slechter zijn dan ze nu hebben. Alleen om niet in de WW terecht te komen. Ik ken er maar weinigen die weg zijn gegaan en er echt op vooruit zijn gegaan. Soms wel voor korte tijd qua salaris/werkomstandigheden maar niet qua contractvorm.
Kom je trouwens met wat creatievere manieren om tot een andere baan te komen, m.n. herscholing, loop je trouwens de kans dat je plan door je manager getorpedeerd wordt omdat het niet past binnen het systeem.
Wacht maar totdat ze gaan bezuinigen in jouw sector. Deze staking laat in ieder geval zien dat ook de Nederlandse werknemer voor zijn rechten kan opkomen.quote:Op zondag 12 december 2010 20:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee ik vraag alleen een beetje creativiteit en het ontzien van mensen die er weinig tot niets mee te maken hebben. Staken is wettig ja, maar dat wil niet zeggen dat ik er begrip voor hoef te hebben
In mijn sector word al volop bezuinigd, in de komende tijd moeten er 10.000 man uit. Geen idee hoe het gaat uitpakken, ik maak me er geen zorgen om.quote:Op maandag 13 december 2010 07:24 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Wacht maar totdat ze gaan bezuinigen in jouw sector. Deze staking laat in ieder geval zien dat ook de Nederlandse werknemer voor zijn rechten kan opkomen.
Ik ben het wel met je eens dat de vakbonden vooral op oudere werknemers gericht zijn (al is de echte profiteergeneratie wel vrijwel met pensioen). Jongeren gaan overal de rekening van betalen.
In hun plaats had ik waarschijnlijk wat meer geinvesteerd in onderwijs in plaats van lekker veel op vakantie gaan en verwachten dat de markt eeuwig hetzelfde blijftquote:Op maandag 13 december 2010 13:30 schreef Tamashii het volgende:
zou in hun situatie waarschijnlijk hetzelfde doen.
Domme reactie. Vroeger was postbode zijn een heel eerbaar beroep waar echt niet iedereen voor in aanmerking kwam. Dat ze momenteel zo makkelijk zijn zegt niks over het verleden.quote:Op maandag 13 december 2010 13:40 schreef beeer het volgende:
[..]
In hun plaats had ik waarschijnlijk wat meer geinvesteerd in onderwijs in plaats van lekker veel op vakantie gaan en verwachten dat de markt eeuwig hetzelfde blijft
Misschien ook een tip voor jezelf, na het lezen van deze zin.quote:Op maandag 13 december 2010 13:40 schreef beeer het volgende:
[..]
In hun plaats had ik waarschijnlijk wat meer geinvesteerd in onderwijs in plaats van lekker veel op vakantie gaan en verwachten dat de markt eeuwig hetzelfde blijft
Wel als jouw postbode maar de helft van de post mee krijgt omdat anderen wel staken en je net op die helft zou zitten te wachtenquote:Op zondag 12 december 2010 21:22 schreef Kernkraft het volgende:
de postbode hier zal wel weer niet staken, dus ik heb wederom geen probleem.
maar jij bent geen 30+ jaar in dienst, je hebt een modaal of minder loon voor je functie en onder de 30 ?quote:Op maandag 13 december 2010 09:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
In mijn sector word al volop bezuinigd, in de komende tijd moeten er 10.000 man uit. Geen idee hoe het gaat uitpakken, ik maak me er geen zorgen om.
Jij bent waarschijnlijk iets jonger en beter opgeleid dan die fulltimers die ze willen wippenquote:Op maandag 13 december 2010 09:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
In mijn sector word al volop bezuinigd, in de komende tijd moeten er 10.000 man uit. Geen idee hoe het gaat uitpakken, ik maak me er geen zorgen om.
Ik ben boven de 30 en heb een modaal inkomen (35.000 per jaar)quote:Op maandag 13 december 2010 15:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar jij bent geen 30+ jaar in dienst, je hebt een modaal of minder loon voor je functie en onder de 30 ?
geen 30+ jaar in dienst en een goede opleidingquote:Op maandag 13 december 2010 15:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben boven de 30 en heb een modaal inkomen (35.000 per jaar)
Dat is ook wel een verschil: ook als ik naar mijn eigen werkkring kijk, zien jongeren wel waar het schip strandt (waardoor ze dus meestal de klos zijn als er maatregelen komen). Te veel zorgen maken heeft daarentegen ook geen zin.quote:Op maandag 13 december 2010 09:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als de omstandigheden er naar zijn zou ik een baan accepteren waar ik minder zou verdienen. Ik zal wat dingen moeten laten, maar op zich is het geen probleem.quote:Op maandag 13 december 2010 15:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
geen 30+ jaar in dienst en een goede opleiding
meeste oudere postbodes hebben geen goede opleiding , want vroeger kon dat niet.
En jij gaat ook geen baan accepteren waar je de helft krijgt
Ow ik heb wel wat maatregelen genomen hoor. Mocht ik zonder werk komen te zitten, dan kan ik het nog wel even volhouden. Het heeft alleen geen zin om er op dit moment over in de stress te zitten als nog niet eens duidelijk is wat er gaat gebeuren.quote:Op maandag 13 december 2010 18:46 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat is ook wel een verschil: ook als ik naar mijn eigen werkkring kijk, zien jongeren wel waar het schip strandt (waardoor ze dus meestal de klos zijn als er maatregelen komen). Te veel zorgen maken heeft daarentegen ook geen zin.
Dan verdien je een pak meer dan een full-time postbode van het type die ze willen wippen. En heel veel meer dan de nieuwe generatie postbezorgers.quote:Op maandag 13 december 2010 15:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben boven de 30 en heb een modaal inkomen (35.000 per jaar)
Tsja dat is waar, maar dat is mijn eigen keuze geweest. En een kwestie van goede afspraken met je baas maken.quote:Op maandag 13 december 2010 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dan verdien je een pak meer dan een full-time postbode van het type die ze willen wippen. En heel veel meer dan de nieuwe generatie postbezorgers.
Ze doen maar, hoe meer ze staken hoe meer ze zichzelf overbodig maken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:53 schreef Nielsch het volgende:
Ze gaan met kerst 4 dagen staken waarschijnlijk. Van mij mogen al die postbodes de boom in. Ik zal vanaf nu nog veel meer per email gaan doen (heb een scanner, daar ga ik maar eens meer gebruik van maken).
nou ik zal je kerstkaarten maar zelf op de post doenquote:Op dinsdag 14 december 2010 14:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ze doen maar, hoe meer ze staken hoe meer ze zichzelf overbodig maken.
Die stuur ik al jaren niet meer via de postquote:Op dinsdag 14 december 2010 15:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou ik zal je kerstkaarten maar zelf op de post doen
Ze doen het zichzelf aan he....quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:18 schreef Stephan1237 het volgende:
En ze gaan waarschijnlijk weer staken dus weer meer klanten weg bij TNT = meer personeel ontslaan
quote:Vierdaagse poststaking steeds waarschijnlijker
(Novum) - De kans dat de postbodes van TNT volgende week vier dagen staken neemt zienderogen toe. Zowel Abvakabo FNV als het postbedrijf wacht op een uitnodiging van de ander om weer om de tafel te gaan zitten.
Dinsdag om 23.00 uur gaat een 24-uursstaking van start. Het is de zevende stakingsdag. Over een vierdaagse staking in de week voor Kerst is gesproken, zegt een woordvoerder van Abvakabo FNV. "Het idee is om steeds op te schalen, zeker als TNT ook woensdag niet reageert."
TNT zegt dat de bal bij de vakbonden ligt. Het bedrijf vroeg de bonden vorige week hun afwijzing van het bod van TNT te heroverwegen. "Wij wachten op de uitkomst daarvan en zijn altijd bereid te praten", zegt een woordvoerder. "Maar het is niet prettig, de kerstpost komt er weer aan." Of het bedrijf naar de rechter stapt bij een nog langere staking is nog niet besloten.
Den Haag kleurt woensdag behoorlijk oranje. De TNT-medewerkers zijn opgeroepen naar Den Haag te komen, omdat Ruud Vreeman, die op verzoek van het kabinet de problemen op de postmarkt onderzocht, woensdag verslag uitbrengt. Woensdag vergadert ook een Kamercommissie over de problemen op de postmarkt. "We richten ons ook tot de politiek om een einde aan de puinhoop op de postmarkt te maken."
Bij de FNV hebben zich duizend medewerkers aangemeld om hun stem te laten horen. "Dat zijn er niet zo veel als op 16 november, maar de actiebereidheid is groot", aldus Abvakabo FNV. "Ondertussen wachten we op een opening om in gesprek te gaan."
Het zou grappig zijn als het niet zo droevig was.quote:
Het was ook niet grappig bedoeld, het is gewoon een feitquote:Op dinsdag 14 december 2010 15:46 schreef waht het volgende:
[..]
Het zou grappig zijn als het niet zo droevig was.
Dus gewoon bek houden en bukkenquote:Op dinsdag 14 december 2010 15:52 schreef karr-1 het volgende:
Het was ook niet grappig bedoeld, het is gewoon een feit
Inderdaad, gewoon werken of een andere baan gaan zoeken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus gewoon bek houden en bukken
QFTquote:Op dinsdag 14 december 2010 16:22 schreef Pinterman het volgende:
Dag postbodes, dag vakbonden
U maakt keer op keer dezelfde fout: net zolang doorstaken tot er bij het Nederlandse volk, en zelfs een deel van je eigen leden geen steun of sympathie voor je actie meer is. De buschauffeurs deden het, de schoonmakers deden het, en nu de postbodes. Je zet je beroep en je vereniging te kijk.
Je kunt je niet als een klein kind gedragen. Als een werkgever niet de macht mag hebben om zonder compromis het roer om te gooien en een veto uit te spreken over het lot van de werknemer, dan mogen jullie het ook niet. Staken is een middel dat spaarzaam gebruikt kan worden om je onderhandelingspositie te verbeteren. Het kan en mag niet ingezet worden om ieder compromis te blokkeren.
"Wij willen dit, en anders gaan we staken". Zo is het niet bedoeld.
"Wij willen dit, ga er maar eens over nadenken, en kom ons tegemoet, anders gaan we staken". Zo is het wel bedoeld.
TNT kwam u tegemoet, maar ook als werknemer heb je verantwoordelijkheid te nemen voor het (wan)beleid van je management. Het is je eigen keuze om daar te werken, namelijk. Net zoals een Duitse soldaat onder Hitler ook niet volledig vrijuit gaat, staan de postbodes niet buiten dit probleem. Jullie zijn allemaal TNT, van directeur tot postsorteerder, dus je moet het samen oplossen. De buitenstaander die zijn post gewoon wil versturen heeft er in ieder geval niets mee te maken, dus laat die erbuiten, of verlies in de toekomst je baan alsnog omdat iedereen nu een bloedhekel aan je heeft.
Proest. Hoe wil je meer personeel ontslaan dan alle personeel? Dat is nu al het plan. Slechter kan het niet worden, alleen maar beter door de stakingen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:18 schreef Stephan1237 het volgende:
En ze gaan waarschijnlijk weer staken dus weer meer klanten weg bij TNT = meer personeel ontslaan
Precies, zelfs al zou het bedrijf failliet gaan, dan nog zit je als postbode goed. Dan wordt het bedrijf overgenomen en mag ja alsnog tegen dezelfde beroerde voorwaarden als die nu voorgesteld worden aan de slagquote:Op dinsdag 14 december 2010 16:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Proest. Hoe wil je meer personeel ontslaan dan alle personeel? Dat is nu al het plan. Slechter kan het niet worden, alleen maar beter door de stakingen.
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Proest. Hoe wil je meer personeel ontslaan dan alle personeel? Dat is nu al het plan. Slechter kan het niet worden, alleen maar beter door de stakingen.
Als TNT niet failliet gaat worden we zeker ontslagen, tenminste als we niks doen. Wordt TNT overgenomen is het de vraag door wie en met wat voor doelstelling. Dat is kristallen bol werk.quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, zelfs al zou het bedrijf failliet gaan, dan nog zit je als postbode goed. Dan wordt het bedrijf overgenomen en mag ja alsnog tegen dezelfde beroerde voorwaarden als die nu voorgesteld worden aan de slag
We staken niet alleen voor onze rechten. Ook voor de rechten van al diegenen die voor de concurrentie werken en daar uitgebuit worden. Waarom denk je dat we op de dag van het kamerdebat naar Den Haag gaan? Niet alleen voor ons eigen hachie maar ook voor dat van hen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:10 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Huh, er werken ruim 15.000 postbodes bij TNT. De gedwongen ontslagen liggen ergens rond de 3.000. Sinds wanneer is 15.000 - 3.000 gelijk aan al het personeel ontslaan?quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:54 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Oh sure. Wellicht hebben die mensen het prima naar hun zin bij de concurrent en kunnen ze aardig rondkomen. Beetje de Robin Hood uithangen hier, ga toch weg. Ga post bezorgen!quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:12 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
We staken niet alleen voor onze rechten. Ook voor de rechten van al diegenen die voor de concurrentie werken en daar uitgebuit worden. Waarom denk je dat we op de dag van het kamerdebat naar Den Haag gaan? Niet alleen voor ons eigen hachie maar ook voor dat van hen.
Klinkt heel nobel, maar wat een onzinquote:Op dinsdag 14 december 2010 17:12 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
We staken niet alleen voor onze rechten. Ook voor de rechten van al diegenen die voor de concurrentie werken en daar uitgebuit worden. Waarom denk je dat we op de dag van het kamerdebat naar Den Haag gaan? Niet alleen voor ons eigen hachie maar ook voor dat van hen.
Dit inderdaad....quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Huh, er werken ruim 15.000 postbodes bij TNT. De gedwongen ontslagen liggen ergens rond de 3.000. Sinds wanneer is 15.000 - 3.000 gelijk aan al het personeel ontslaan?
Kortom, je stelt je aan.
Jij laat je in de luren leggen door het woordenspel van TNT. Intern is al lang duidelijk, alle postkantoren (vanwaar de post bezorgd wordt) gaan eind 2013 dicht. Alle fulltime banen daar verdwijnen. Een deel is tegen die tijd toe aan pensioen, een deel heeft vrijwillig ander werk gevonden. Een heel klein deel volgt hun werk dat uitbesteed wordt aan pakketservice (die 300 van de laatste 'toegeving'). De rest wordt gewoon ontslagen. Aangezien je niet kunt voorspellen hoeveel postbodes een andere baan vinden is het 'onderhandelen' over aantallen ontslagen eigenlijk een rad voor de ogen draaien van alles en iedereen. Het nieuwe bedrijfsmodel is het probleem. Bij dat nieuwe bedrijfsmodel wordt het serviceniveau overigens teruggebracht tot dat van Sandd en Selectmail. Erg handig, dan gooi je gelijk je onderscheidend vermogen tov de concurrentie in het riool.quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Huh, er werken ruim 15.000 postbodes bij TNT. De gedwongen ontslagen liggen ergens rond de 3.000. Sinds wanneer is 15.000 - 3.000 gelijk aan al het personeel ontslaan?
Kortom, je stelt je aan.
Je gaat er steeds vanuit dat goedkope parttimers niet dezelfde service kunnen leveren als de fulltime 'hoogstaande' postbodes die er nu werken. Wat duidt daarop? Met alle respect voor de postbodes hoor, maar volgens mij hoef je echt niets te kunnen om de post te bezorgen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Jij laat je in de luren leggen door het woordenspel van TNT. Intern is al lang duidelijk, alle postkantoren (vanwaar de post bezorgd wordt) gaan eind 2013 dicht. Alle fulltime banen daar verdwijnen. Een deel is tegen die tijd toe aan pensioen, een deel heeft vrijwillig ander werk gevonden. Een heel klein deel volgt hun werk dat uitbesteed wordt aan pakketservice (die 300 van de laatste 'toegeving'). De rest wordt gewoon ontslagen. Aangezien je niet kunt voorspellen hoeveel postbodes een andere baan vinden is het 'onderhandelen' over aantallen ontslagen eigenlijk een rad voor de ogen draaien van alles en iedereen. Het nieuwe bedrijfsmodel is het probleem. Bij dat nieuwe bedrijfsmodel wordt het serviceniveau overigens teruggebracht tot dat van Sandd en Selectmail. Erg handig, dan gooi je gelijk je onderscheidend vermogen tov de concurrentie in het riool.
Hiep hiep hoera..... als jullie zeikerds niet willen betalen voor een goede service dan krijg je geen service. Een beetje topmanager heeft bij elke salarisonderhandeling de volgende one-liner voor in zijn smoel hangen: "If you pay peanuts, you get monkeys"quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:36 schreef electronique het volgende:
volgensmij zijn ze hier helemaal gestopt met post bezorgen
Ik bepaal als consument zelf wel wat ik daar van vind, en of ik dan met dat soort bedrijven in zee ga.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hiep hiep hoera..... als jullie zeikerds niet willen betalen voor een goede service dan krijg je geen service. Een beetje topmanager heeft bij elke salarisonderhandeling de volgende one-liner voor in zijn smoel hangen: "If you pay peanuts, you get monkeys"
In tegenstelling tot selektmail/vracht komen bij TNT de pakketjes en brieven WEL en OP TIJD aan. Die vuile ratten van selektmail/vracht/DHL hebben al zoveel poststukken van mij weggemaakt.
Dan ligt er ook nog regelmatig post bij op de mat bezorgt door de monkeys van Sandd, tja..... het huisnummer klopt.... maar het is niet de juiste straat![]()
Gelukkig ben ik dan nog zo sociaal om even het stuk op het juiste adres af te leveren, maar ik vraag me af of mensen dat ook met de post doen die voor mij bestemd is![]()
Wat heb je aan goedkope posterijen die niet leveren wat ze beloven? Monkeys delivered my mail
Misschien moet je in ieder geval je werk serieus nemen? Dat lukt meestal niet als je zwaar onderbetaald, dan ben je meestal met heel andere zaken bezig.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:03 schreef Pinterman het volgende:
Je gaat er steeds vanuit dat goedkope parttimers niet dezelfde service kunnen leveren als de fulltime 'hoogstaande' postbodes die er nu werken. Wat duidt daarop? Met alle respect voor de postbodes hoor, maar volgens mij hoef je echt niets te kunnen om de post te bezorgen.
Dat ben ik met je eens, echter in dit land heeft iedereen recht op een fatsoenlijke regeling m.b.t. ontslag. De laatste jaren is daar heel veel aan afgedaan, niet omdat alles goedkoper moest worden, maar zodat er meer verdient kon worden door de rijken.quote:Objectief gezien is er geen enkele reden waarom TNT duur personeel aan zou moeten houden als ze moeten bezuinigen. Net zoals iemand die in de bijstand zit geen Ferrari moet rijden. Dat het voor jou persoonlijk vervelend is, dat kan, maar dat maakt de situatie niet anders.
Nog geloven dat het management een bedrijf runtquote:En als de TNT besluit om voortaan om de dag de post te gaan bezorgen? Dan is dat hun keuze. Ik snap niet wat een postbode daarmee te maken heeft? Het management bepaalt het beleid, niet de postbodes. Als de klanten van TNT het er niet mee eens zijn, dan laten ze dat op hun eigen manier wel merken. Daar hoeven ze geen staking voor door de strot geduwd te krijgen.
Het is ook het goed recht van werknemers een bedrijf kapot te staken als het management er een puinhoop van maakt. Laat deze zelfbenoemde toppers maar eens zien uit wat voor een hout ze zijn gesnedenquote:Het is het goed recht van het management van TNT om een andere koers voor het bedrijf uit te stippelen, en een goedkopere werknemer heeft de voorkeur boven een duurdere werknemer die hetzelfde kan. Daar is niets vreemds aan.
Sure....quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:16 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ik bepaal als consument zelf wel wat ik daar van vind, en of ik dan met dat soort bedrijven in zee ga.
Gewoon de hoofdprijs vragen, als iedereen dat doet kan het management naar huis..... gaan bloemschikken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:16 schreef Tamashii het volgende:
Wat kan ik vragen aan de TNT voor woensdagwerker per uur als 18jarige?
Als ik weet dat de post maar drie keer per week wordt bezorgd, en ik ga daarmee akkoord door van die service gebruik te maken, dan ben ik de laatste die je hoort klagen. Als ik als consument klachten heb, dan laat ik die horen door geen gebruik meer te maken van de beklaagde dienst.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:17 schreef xenobinol het volgende:
Nog geloven dat het management een bedrijf runt![]()
Ondertussen ook nog klagen dat je geen post krijgt..... begin je het al te begrijpen of is het toe moeilijk voor je daar in je hoge ivoren toren
quote:Het is ook het goed recht van werknemers een bedrijf kapot te staken als het management er een puinhoop van maakt. Laat deze zelfbenoemde toppers maar eens zien uit wat voor een hout ze zijn gesneden
Dat 'recht' bestaat niet. De enige reden dat het uberhaubt zo ver kan komen als nu is dat de Nederlandse overheid nogal tolerant is tegenover stakers. Probeer het is in een ander land, liefst buiten Europa. Dan kwamen er bovenop de geplande ontslagen ook nog eens de ontslagen van alle stakers. Dus de enige reden dat er gestaakt kan worden is omdat de overheid ze een hand boven het hoofd houdt. Maak vooral misbruik van dat 'recht', dan wordt het zo weer ingetrokken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:17 schreef xenobinol het volgende:
Het is ook het goed recht van werknemers een bedrijf kapot te staken als het management er een puinhoop van maakt. Laat deze zelfbenoemde toppers maar eens zien uit wat voor een hout ze zijn gesneden
Een 23+ verdient 8 euro per uur. Maar is er weinig post? Gaat dit doorberekend worden in de uren. Een vast loon kan je dus vergeten. Controle op de uren lijkt me bijna niet mogelijk, dus ik (lees het woordje ik) denk dat ze altijd naar beneden zullen afronden qua verhouding post en gewerkte uren.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:16 schreef Tamashii het volgende:
Wat kan ik vragen aan de TNT voor woensdagwerker per uur als 18jarige?
Er zullen landen zijn waar je ze ter dood veroordelen, maar je wilt toch niet zeggen dat jij daar een voorstander van bent?quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:28 schreef Pinterman het volgende:
Dat 'recht' bestaat niet. De enige reden dat het uberhaubt zo ver kan komen als nu is dat de Nederlandse overheid nogal tolerant is tegenover stakers. Probeer het is in een ander land, liefst buiten Europa.
Phooo héé... maak ze allemaal maar dood, zal ze leren.... is dat de nieuwste visie van de VVD jugendquote:Dan kwamen er bovenop de geplande ontslagen ook nog eens de ontslagen van alle stakers. Dus de enige reden dat er gestaakt kan worden is omdat de overheid ze een hand boven het hoofd houdt. Maak vooral misbruik van dat 'recht', dan wordt het zo weer ingetrokken.
Dat gaat juist in het bijzonder op voor de overheidquote:Of dacht je dat de overheid rustig toekijkt hoe bedrijven op hun knieën worden gebracht door onredelijke stakingen? Don't bite the hand that feeds you...
Aan begrip heb je niet zo heel er veel toch? Al die mensen die zuur aan een postzegel zitten te likken.... laat ze liever wat meer betalen voor die postzegel als ze enkel met de kerst een kaartje sturenquote:Op dinsdag 14 december 2010 18:39 schreef paddy het volgende:
En xenobol? Je reactie zorgt juist niet voor begrip. Gelukkig weet ik waarom de mensen staken.
Ervaring. Ik heb veel mensen zien komen en gaan bij de post. Veel ervaring zien verdwijnen en vaak gezien hoe slecht de nieuwe mensen opgeleid worden.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:03 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Je gaat er steeds vanuit dat goedkope parttimers niet dezelfde service kunnen leveren als de fulltime 'hoogstaande' postbodes die er nu werken. Wat duidt daarop? Met alle respect voor de postbodes hoor, maar volgens mij hoef je echt niets te kunnen om de post te bezorgen.
TNT moet voldoen aan een aantal concessievoorwaarden. Hier wil het management vanaf en vooruitlopend hierop wordt de tent gereorganiseerd. Een van die concessievoorwaarden is het 6 dagen per week post bezorgen, op elk adres in Nederland. Het management gaat er voetstoots vanuit dat die concessie wel even opzij geveegd kan worden (net zoals de nieuwe postbedrijven zomaar het minimumloon en diverse andere arbeidswetten opzij vegen).quote:Objectief gezien is er geen enkele reden waarom TNT duur personeel aan zou moeten houden als ze moeten bezuinigen. Net zoals iemand die in de bijstand zit geen Ferrari moet rijden. Dat het voor jou persoonlijk vervelend is, dat kan, maar dat maakt de situatie niet anders.
En als de TNT besluit om voortaan om de dag de post te gaan bezorgen? Dan is dat hun keuze. Ik snap niet wat een postbode daarmee te maken heeft? Het management bepaalt het beleid, niet de postbodes. Als de klanten van TNT het er niet mee eens zijn, dan laten ze dat op hun eigen manier wel merken. Daar hoeven ze geen staking voor door de strot geduwd te krijgen.
Als jij dat het goed recht van het management vindt is het ons goed recht om hier tegen te staken. Een recht dat overigens in de wet vastgelegd is. Iedereen moet zich aan de wet houden. Wij doen dat door geen vestigingen permanent te blokkeren (Franse toestanden). Wat jij suggereert als naar jouw inzien goed recht van het management is in Nederland aan banden gelegd. Ontslagrecht e.d. Ietwat realiteitsgevoel van jouw kant zou op zijn plaats zijnquote:Het is het goed recht van het management van TNT om een andere koers voor het bedrijf uit te stippelen, en een goedkopere werknemer heeft de voorkeur boven een duurdere werknemer die hetzelfde kan. Daar is niets vreemds aan.
quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:45 schreef bloodymary het volgende:
Leuk al die particulieren die hier zitten te klagen over de paar poststukken die ze per week krijgen. Ik heb een bedrijf aan huis en krijg dagelijks veel post. Ik word daarom veel meer geraakt door deze stakingen dan de meesten van jullie. Heb er vorige week echt last van gehad omdat spoedstukken dus niet bezorgd werden. En toch sta ik er volledig achter. Ik ondervind namelijk echt last dat de postbezorging het laatste jaar stukken slechter is geworden vanwege het inzetten van uitzendkrachten. En dan bedoel ik poststukken die nooit aankomen, post van andere mensen in de straat die hier terecht komt (en wellicht ook andersom en die ik dan misschien wel nooit krijg) etc. Ik wil mijn vaste postbode terug!
Kijk... jij snapt het. Postbezorging moet gewoon goed en betrouwbaar zijn. Daar zit nu eenmaal een prijskaartje aan, in een tijd dat er minder stukken bezorgt worden kan er personeel verdwijnen en zullen de kosten per stuk stijgen. Dat is niet zo heel erg vreemd. Maar de afgelopen jaren is de betrouwbaarheid van de postbezorging erg achteruit gegaan door de nieuwkomers. Ik hoor van sommige postbodes dat zij door klanten worden aangesproken op de misstanden die door Selektmail en Sandd bezorgers worden veroorzaakt. Maar ja... die hebben geen herkenbaar pakje aan, moeten die arme mensen uitleggen dat niet zij daarvoor verantwoordelijk zijn maar hun concurrenten. Er zijn mensen bij die het dan al niet meer snappen, maar u bent toch de postbodequote:Op dinsdag 14 december 2010 18:45 schreef bloodymary het volgende:
Leuk al die particulieren die hier zitten te klagen over de paar poststukken die ze per week krijgen. Ik heb een bedrijf aan huis en krijg dagelijks veel post. Ik word daarom veel meer geraakt door deze stakingen dan de meesten van jullie. Heb er vorige week echt last van gehad omdat spoedstukken dus niet bezorgd werden. En toch sta ik er volledig achter. Ik ondervind namelijk echt last dat de postbezorging het laatste jaar stukken slechter is geworden vanwege het inzetten van uitzendkrachten. En dan bedoel ik poststukken die nooit aankomen, post van andere mensen in de straat die hier terecht komt (en wellicht ook andersom en die ik dan misschien wel nooit krijg) etc. Ik wil mijn vaste postbode terug!
je hebt het nu over jezelf ?quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:10 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Daarom moet die debiele postwetten ook aangepast worden dat je een aanbieder van post kan kiezen ipv. dat je maar moet hopen dat iets bij je aankomt. Dan kan ik als klant kiezen wie ik betrouwbaar genoeg acht om mijn post te komen bezorgen of als ik helemaal geen post meer wil dan neem ik gewoon geen abonnement bij een bezorgbedrijf.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kijk... jij snapt het. Postbezorging moet gewoon goed en betrouwbaar zijn.
Dat kan nu ook al. TNT heeft geen monopolie meer immers?quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daarom moet die debiele postwetten ook aangepast worden dat je een aanbieder van post kan kiezen ipv. dat je maar moet hopen dat iets bij je aankomt. Dan kan ik als klant kiezen wie ik betrouwbaar genoeg acht om mijn post te komen bezorgen of als ik helemaal geen post meer wil dan neem ik gewoon geen abonnement bij een bezorgbedrijf.
Ik kan niet bepalen dat TNT of Sandd mijn post bezorgd. Ik kan alleen kiezen met wie ik het verstuur, niet wie mij betrouwbaar mijn post komt bezorgen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat kan nu ook al. TNT heeft geen monopolie meer immers?
Nee hoor gewoon je werk doen en anders ergens anders gaan werken. Zo moeilijk is het niet en zat mensen die wel willen werken en zitten te springen om een baan.quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus gewoon bek houden en bukken
Mmmm... interessante kijk op de zaken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Daarom moet die debiele postwetten ook aangepast worden dat je een aanbieder van post kan kiezen ipv. dat je maar moet hopen dat iets bij je aankomt. Dan kan ik als klant kiezen wie ik betrouwbaar genoeg acht om mijn post te komen bezorgen of als ik helemaal geen post meer wil dan neem ik gewoon geen abonnement bij een bezorgbedrijf.
Dan worden bedrijven die slechte diensten leveren vanzelf afgestraft want die verliezen klanten.
Lees je bronnen. Het stakingsrecht bestaat wel degelijk. Gebaseerd op o.a. het Europees Sociaal Handvest en diverse ILO Verdragen waarbij Nederland partij is.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:28 schreef Pinterman het volgende:
Dat 'recht' bestaat niet. De enige reden dat het uberhaubt zo ver kan komen als nu is dat de Nederlandse overheid nogal tolerant is tegenover stakers. Probeer het is in een ander land, liefst buiten Europa. Dan kwamen er bovenop de geplande ontslagen ook nog eens de ontslagen van alle stakers. Dus de enige reden dat er gestaakt kan worden is omdat de overheid ze een hand boven het hoofd houdt. Maak vooral misbruik van dat 'recht', dan wordt het zo weer ingetrokken.
Probleem is alleen dat de diverse postbedrijven (TNT incluis) de ontvanger van de post niet als klant zien, alleen diegene die de post verstuurt. Ik zie ook liever post bezorgd door vakmensen in mijn brievenbus belanden dan post bezorgd door beunhazen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmmm... interessante kijk op de zaken.
quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:10 schreef karr-1 het volgende:
Nee hoor gewoon je werk doen en anders ergens anders gaan werken. Zo moeilijk is het niet en zat mensen die wel willen werken en zitten te springen om een baan.
Wat een onzin, als werkgevers en werknemers gewoon respectvol met elkaar omgaan komt het zelden tot een staking. We wonen hier gelukkig niet in Noord Korea waar je de kogel kan krijgen als je je niet schikt naar de slavenarbeid waartoe je wordt opgedragen. Staken is gewoon een recht dat hoort bij een moderne vrije samenleving. Waarom had het vroeger wel zin en nu niet meer? Als dit middel ervoor gezorgd heeft dat de welvaart wat eerlijker werd verdeelt dan begrijp ik wel waarom er mensen zijn die het willen afschaffenquote:Ik roep al jaren dat het stakingsrecht in dit land te goed is en te veel en vooral onnodig word ingezet. Wat mij betreft afschaffen of op zijn minst flink inperken. Vroeger had het zin, tegenwoordig word er alleen maar misbruik van gemaakt.
en bij vrije concurrentie zouden Sand en die andere eigen brievenbussen hebben.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat de diverse postbedrijven (TNT incluis) de ontvanger van de post niet als klant zien, alleen diegene die de post verstuurt. Ik zie ook liever post bezorgd door vakmensen in mijn brievenbus belanden dan post bezorgd door beunhazen.
Dat heeft niks met de postwet te maken lijkt me... Als er genoeg animo voor zou zijn zou de markt daar wel in voorzien, de markt ziet er echter geen brood in blijkbaar.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik kan niet bepalen dat TNT of Sandd mijn post bezorgd. Ik kan alleen kiezen met wie ik het verstuur, niet wie mij betrouwbaar mijn post komt bezorgen.
Ik sta op zich dus wel achter deze staking. Juist omdat deze mensen anders gewend zijn en al heel veel hebben laten liggen. Het gaat niet slecht met de TNT. Ze willen alleen maar meerquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:10 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee hoor gewoon je werk doen en anders ergens anders gaan werken. Zo moeilijk is het niet en zat mensen die wel willen werken en zitten te springen om een baan.
Ik roep al jaren dat het stakingsrecht in dit land te goed is en te veel en vooral onnodig word ingezet. Wat mij betreft afschaffen of op zijn minst flink inperken. Vroeger had het zin, tegenwoordig word er alleen maar misbruik van gemaakt.
In principe kan je natuurlijk een gezamenlijke inzameling opzetten. Alleen is het dan weer de vraag of je de NMA niet op je dak krijgt. Als je bedrijfsprocessen al zo verweven worden ligt kartelvorming voor de hand.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
en bij vrije concurrentie zouden Sand en die andere eigen brievenbussen hebben.
Nu gooien ze (Sandbezorgers) moeilijk bestelbare post gewoon in een TNT bus
Dat is dus een extra reden om de hond op jullie af te sturenquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:28 schreef SuperKaasNacho het volgende:
Het is al zo ver gekomen dat ik vandaag (metropost Twente bezorgt Sandd spul) de blauwe brieven mocht bezorgen.
Dan sturen ze die dingen voortaan wel digitaalquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is dus een extra reden om de hond op jullie af te sturen
hahaquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Gewoon al je brieven in rouweveloppen versturen. Die worden wel bezorgd.
Creatief denkenquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Of versturen als pakketpost, dat gaat via de pakketdivisie. Bol heeft tijdens de stakingen al hun zendingen via pakketpost gestuurd en dat schijnt ze tonnen extra gekost te hebben las ik vorige week op teletekstquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het prima, maar of de BD dat gaat lukken is nog maar de vraagquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan sturen ze die dingen voortaan wel digitaal.
Maar wel tevreden klantenquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of versturen als pakketpost, dat gaat via de pakketdivisie. Bol heeft tijdens de stakingen al hun zendingen via pakketpost gestuurd en dat schijnt ze tonnen extra gekost te hebben las ik vorige week op teletekst
QFT...quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:49 schreef Kingstown het volgende:
Gelukkig heeft iedereen de vrijheid om te staken, dus laten we hopen dat ze de rest van deze maand geen brief meer bezorgen. Mss. dat dan de buitenlandse beleggers die alle winst in hun zakken steken, dan afhaken en het geld weer terecht komt bij de mensen die er ook daadwerkelijk voor werken.
Dat iets mag, of dat iets wettelijk is vastgelegd, wil niet zeggen dat het je RECHT is. Je hebt het recht op leven. Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar je hebt geen recht om te staken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:16 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Lees je bronnen. Het stakingsrecht bestaat wel degelijk. Gebaseerd op o.a. het Europees Sociaal Handvest en diverse ILO Verdragen waarbij Nederland partij is.
Oh wacht, daar heb je een puntquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik vind het prima, maar of de BD dat gaat lukken is nog maar de vraag
Wat is de wereld je dan verschuldigd als je staakt?quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:51 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat iets mag, of dat iets wettelijk is vastgelegd, wil niet zeggen dat het je RECHT is. Je hebt het recht op leven. Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar je hebt geen recht om te staken.
Het mag, maar het is je recht niet. Je moet niet strooien met het woordje 'recht'; de wereld is je niets verschuldigd.
Jep, maar een structurele oplossing is het niet. Toont wel aan dat er blijkbaar nog heel veel mensen op dagelijkse bezorging zitten te wachten.quote:
Ik neem aan dat de staking ook niet structureel gaat worden. Het is natuurlijk ook in het belang van Bol dat er snel bezorgt wordt. Bol zal vast wel tot een overeenkomst kunnen komen met TNT over de voortzetting van hun zakelijke belangenquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jep, maar een structurele oplossing is het niet. Toont wel aan dat er blijkbaar nog heel veel mensen op dagelijkse bezorging zitten te wachten.
Nee, maar TNT wil net als de meeste postbedrijven in Europa af van een zesdaagse bezorgweek. En dan heb je als Bol.com wel een probleem.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de staking ook niet structureel gaat worden. Het is natuurlijk ook in het belang van Bol dat er snel bezorgt wordt. Bol zal vast wel tot een overeenkomst kunnen komen met TNT over de voortzetting van hun zakelijke belangen
Is het NJB betrouwbaar genoeg voor jou als bron? http://njblog.nl/2008/02/05/vooraf-bij-njb-0608/quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:51 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat iets mag, of dat iets wettelijk is vastgelegd, wil niet zeggen dat het je RECHT is. Je hebt het recht op leven. Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar je hebt geen recht om te staken.
Het mag, maar het is je recht niet. Je moet niet strooien met het woordje 'recht'; de wereld is je niets verschuldigd.
Ik neem aan dat ze die terug gaan claimen bij de vakbondenquote:Op dinsdag 14 december 2010 19:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of versturen als pakketpost, dat gaat via de pakketdivisie. Bol heeft tijdens de stakingen al hun zendingen via pakketpost gestuurd en dat schijnt ze tonnen extra gekost te hebben las ik vorige week op teletekst
Niemand moet werken, het is nog altijd een keuze. Met de voorwaarden is niets mis, dus ik zie het probleem niet zo.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
De meeste mensen willen niet werken die moeten werken. Je zou het ook zo kunnen zien, deze mensen zijn bereid te werken voor hun geld maar wel tegen redelijke voorwaarden.
Staken heeft nu geen zin meer omdat er vele andere overlegvormen zijn die er vroeger niet waren. En het eerlijker verdelen van welvaart ben ik zonder meer voor, dat staat los van het stakingsrecht.quote:Wat een onzin, als werkgevers en werknemers gewoon respectvol met elkaar omgaan komt het zelden tot een staking. We wonen hier gelukkig niet in Noord Korea waar je de kogel kan krijgen als je je niet schikt naar de slavenarbeid waartoe je wordt opgedragen. Staken is gewoon een recht dat hoort bij een moderne vrije samenleving. Waarom had het vroeger wel zin en nu niet meer? Als dit middel ervoor gezorgd heeft dat de welvaart wat eerlijker werd verdeelt dan begrijp ik wel waarom er mensen zijn die het willen afschaffen
De overlegvormen werken niet omdat vakbonden deze tegenhouden. Ze willen gewoon alles of niets, tussenvormen kennen ze niet.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:25 schreef ultra_ivo het volgende:
En als die overlegvormen niet werken? De bonden hebben juist lang de poststakingen tegengehouden. ALs het aan de postbodes had gelegen was er al jaren geleden gestaakt.
Laat trouwens eens de jurisprudentie zien van het claimen van stakingsschade bij bonden? Bij stakingen die conform de gebruikelijke spelregels gehouden worden.
Er valt niets te claimen bij een vakbond. De voorwaarden van TNT zullen vast wel een clausule bevatten die TNT vrijwaarden van enige verantwoordelijkheid. De vakbonden zijn geen eens een partij in de zakelijke relatie tussen TNT en Bol.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze die terug gaan claimen bij de vakbonden
Wel in de zin dat Bol meer kosten heeft moeten maken omdat vakbonden een staking uitroepen, waardoor normale postbezorging onmogelijk is.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er valt niets te claimen bij een vakbond. De voorwaarden van TNT zullen vast wel een clausule bevatten die TNT vrijwaarden van enige verantwoordelijkheid. De vakbonden zijn geen eens een partij in de zakelijke relatie tussen TNT en Bol.
Natuurlijk moet je werken, hoe wil je anders eten, kleding aan je lijf en een dak boven je hoofd hebben?quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:21 schreef karr-1 het volgende:
Niemand moet werken, het is nog altijd een keuze. Met de voorwaarden is niets mis, dus ik zie het probleem niet zo.
Het is misschien je jeugdige naiviteit dat je denkt dat de wereld dit niet nodig heeft, toch moet je dergelijke middelen in stand houden omdat er anders gegarandeerd een terugval komt.quote:Staken heeft nu geen zin meer omdat er vele andere overlegvormen zijn die er vroeger niet waren. En het eerlijker verdelen van welvaart ben ik zonder meer voor, dat staat los van het stakingsrecht.
Dan heb jij nog altijd niet door wat er aan de hand is. TNT wil gewoon van alle fulltime postbodes af. Linksom of rechtsom. Er wordt wat gegoochelt met getallen van wie er op welke manier uit gaat. Maar eruitgaan zal je als het aan het management ligt.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De overlegvormen werken niet omdat vakbonden deze tegenhouden. Ze willen gewoon alles of niets, tussenvormen kennen ze niet.
Dat is hun ondernemersrisico, ze zouden ook hun eigen bezorgdienst kunnen opzetten. Zodra je werkzaamheden gaat uitbesteden loop je het risico dat een bedrijf niet kan leveren als gevolg van overmacht van welke aard dan ook. Om die reden dekken veel bedrijven zich in tegen claims bij overmacht. Bol heeft dus gewoon een gevalletje pech, gelukkig zijn ze zo slim om niet de klant de dupe te laten worden van hun tegenslag, dat ze dit meer geld kost is het risico dat Bol op de koop toe neemt.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Wel in de zin dat Bol meer kosten heeft moeten maken omdat vakbonden een staking uitroepen, waardoor normale postbezorging onmogelijk is.
Dat is gewoon erg kortzichtig gesteld. Als de deze maand geen post meer leveren gaan de andere spelers een groot deel van de markt winnen waardoor TNT meer moet inkrimpen waardoor er nog meer ontslagen volgen. De markt is er niet om elke postbode een luxe leven te bieden, die is er om goedkoop post te bezorgen. Gaat het niet linksom dan rechtsom.quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:49 schreef Kingstown het volgende:
Gelukkig heeft iedereen de vrijheid om te staken, dus laten we hopen dat ze de rest van deze maand geen brief meer bezorgen. Mss. dat dan de buitenlandse beleggers die alle winst in hun zakken steken, dan afhaken en het geld weer terecht komt bij de mensen die er ook daadwerkelijk voor werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |