quote:Op maandag 6 december 2010 12:34 schreef Claudia_x het volgende:
"De vroeglinguale fase begint wanneer het kind ongeveer een jaar oud is en duurt tot ongeveer twee en een halfjaar. In deze fase maken kinderen de overgang van expressief jargon (brabbelen) naar woordgebruik. Kenmerkend voor deze fase is ook de bewustwording van het feit dat taal gebruikt kan worden om betekenis over te dragen. Opvallend is dat er bij het gebruik van woorden vaak sprake is van overextensie (een kind zegt 'wafwaf' niet alleen tegen honden, maar tegen alle dieren) en onderextensie (alleen de eigen pop wordt 'pop' genoemd).
Binnen de vroeglinguale fase wordt een indeling gemaakt in de éénwoordfase, de tweewoordfase en de meerwoordzin. De woorden die een kind tijdens de éénwoordfase gebruikt, betreffen vooral zelfstandige naamwoorden en werkwoorden, maar ook een klasse van kwalificatoren die eigenschappen, toestanden of plaatsen weergeven. Uit het eerste woordgebruik ontwikkelt zich soms geleidelijk, soms plotseling, een woordenschatexplosie waaruit vrij snel de tweewoordzin ontstaat. Een kind van anderhalfjaar beschikt over een passieve woordenschat van ongeveer zeventig woorden; een kind van twee jaar beschikt echter over zon driehonderd woorden. "Het verschijnen van de tweewoordzin lijkt samen te hangen met het moment van de woordenschatexplosie en wordt gemiddeld gesitueerd rond vijftien a achttien maanden." (Goorhuis en Schaerlaekens, 1994, p. 53)
Het eindstadium van de vroeglinguale fase vormt de meerwoordzin. De zinnen bestaan meestal uit drie tot vijf woorden, maar kunnen ook langer zijn. Het taalgebruik in deze periode wordt ook wel als telegramstijl omschreven; de belangrijkste inhoud wordt met een minimum aan vormverfijning weergegeven."
Bron
Dat gebeurt hier ook!!quote:Op maandag 6 december 2010 13:40 schreef Beessie-Jen het volgende:
Evie heeft een paar woordjes:
Papa, Mama, die, dat, bal, ete (eten),
en ze kopieert een zin:
' wat is dat dan?'
(maar dan minder gearticuleert)
Doe ik ook hoorquote:Op maandag 6 december 2010 13:20 schreef oeke het volgende:
En die schreeuwtjes zijn leuk he? Wij gaan dan altijd mee schreeuwen.![]()
Vast niet verantwoord, maar het is zo aanstekelijk enthousiast.
"ervaringsdeskundige' meldtquote:Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Even een praktische vraag: hoelang denken jullie met de autostoel te doen, dus de stoel waar kinderen in kunnen vanaf ongeveer 9 maanden?
Ah, dat is nuttig om te weten! En zou je ook eerder over kunnen stappen als je daar belang bij hebt, zeg maar? Ik zie bij dit stoeltje van de Hema bijvoorbeeld dat het geschikt is vanaf 15 kg of 2 jaar (ik vraag me af of dat niet 3 jaar moet zijn).quote:Op maandag 6 december 2010 19:37 schreef Vicky het volgende:
[..]
"ervaringsdeskundige' meldt
Amber heeft er tot ruim 3 in gezeten!
Ik vind 2 persoonlijk te jong voor zo'n stoeltje. Ze moeten echt wel goed stil kunnen blijven zitten en snappen dat ze niet onder de gordel door moeten duikenquote:Op maandag 6 december 2010 19:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, dat is nuttig om te weten! En zou je ook eerder over kunnen stappen als je daar belang bij hebt, zeg maar? Ik zie bij dit stoeltje van de Hema bijvoorbeeld dat het geschikt is vanaf 15 kg of 2 jaar (ik vraag me af of dat niet 3 jaar moet zijn).
Als Ivans zusje in de tweede stoel mag dan is Ivan ongeveer 2 jaar oud. We twijfelen of we dan al op een nieuwe stoel voor hem over zullen kunnen gaan. Zo ja, dan kan zijn huidige stoel doorschuiven naar zijn zusje. Zo niet, dan kopen we nu al een tweede stoel zodat mijn schoonouders die kunnen gebruiken.
Duidelijk! Ik wist niet dat die stoel nieuwe vaardigheden vergde.quote:Op maandag 6 december 2010 19:49 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik vind 2 persoonlijk te jong voor zo'n stoeltje. Ze moeten echt wel goed stil kunnen blijven zitten en snappen dat ze niet onder de gordel door moeten duiken
hihi.. Ik weet niet hoe goed Ivan nu in de stoel blijft zitten? Tess speelt regelmatig voor houdini en weet zich uit de meest strakke positie los te wurmen.quote:Op maandag 6 december 2010 19:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Duidelijk! Ik wist niet dat die stoel nieuwe vaardigheden vergde.
Wij hebben Amber zo lang mogelijk in de autostoel laten zitten, tot het moment dat de gordels echt niet prettig meer zaten. We hadden de MC Tobi destijds gekochtquote:Op maandag 6 december 2010 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
Hij wordt tegenwoordig heel apathisch in de kinderstoel, dus dat is wel handig. Maar het is zo lastig in te schatten hoe hij over een jaar zal zijn. Ik denk dat we er verstandig aan doen om niet te snel over te willen stappen. Dit soort veiligheidsdingen kun je maar beter niet te losjes interpreteren. Dan maar de portemonnee opentrekken voor nog een stoel; dat is voor opa en oma ook wel fijn met de naderende bevalling bijvoorbeeld.
dat is echt een superrelaxte stoelquote:Op maandag 6 december 2010 20:03 schreef Claudia_x het volgende:
Die laatste is ook nog eens heel stylish!
quote:Op maandag 6 december 2010 21:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Pfff, handig. Word je er niet gek van iedere keer hetzelfde liedje te horen?
die heb ik al tegen een snurkende echtgenootquote:
klote Bar!quote:Op maandag 6 december 2010 21:49 schreef _Bar_ het volgende:
zonderbijgelezen te hebben.
Ik zit er zo doorheen, om iedere avond te "vechten"om ons ventje in bed te krijgen
OVerdag tijdens het middagslaapje ga ik ook wel eens weg, zet ik het geluid van de babyfoon uit, of ga rustig stofzuigen om het maar even niet te hoeven horen, ik vind het alleen snachts nogal lastig om ervoor weg te lopen.quote:Op maandag 6 december 2010 22:48 schreef Ticootje het volgende:
Reken maar dat het je op een gegeven moment geen reet meer kan schelen of ze gilt. Sterker nog, ik ga gewoon even weg om het niet te hoeven horen.
oh maar dan heb ik het verkeerd begrepen! Ik dacht dat het ook om dat 5,10 wakker worden ging enzo, dat uren mutsen heb k overheen gelezenquote:Op dinsdag 7 december 2010 09:41 schreef Brighteyes het volgende:
Thanks miss_sly!
Ik denk idd ook dat er een associatie ligt, en dat hij moet leren door te slapen als hij wakker wordt ipv echt wakker te worden. Dat ging aardig met 'flesje in bed geven zonder lichten aan' maar de laatste dagen wil hij toch meer dan alleen dat.
Ik wil op zich ook niet te veel veranderen nu Huup, als hij alleen een flesje zou accepteren zou het prima zijn wmb, ook voor bij O&O, maar nu het echt urenlang mis is, vind ik het toch lastiger.
Gekke is, hij is ook niet heel erg overstuur, het is echt mieren en mieperen. Jengelen zeg maar.
Vandaar dat ik vannacht maar over gegaan ben op negeren... Als hij echt zou gaan krijsen zou het anders zijn, dan zou ik dat niet doen hoor.![]()
Nou ja, dat 5.10 is ook wel heel erg irritant, maar dat is met een flesje wel op te lossen vaak, maar nu echt al 2 nachten lang bal...quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:44 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh maar dan heb ik het verkeerd begrepen! Ik dacht dat het ook om dat 5,10 wakker worden ging enzo, dat uren mutsen heb k overheen gelezen![]()
![]()
![]()
Nouja ik hoop voor jullie (en voor opa en oma haha) dat het daar misschien ineens wel goed gaat.
ook ernstige obstipatie?quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:46 schreef Twinkly het volgende:
Huup ik heb last van spastische darmen en de symptomen van Amélie klinken precies hetzelfdeIk weet niet of dat op zo'n jonge leeftijd al voorkomt? Wat bij mij helpt is heel veel vezels eten, niet een te strakke broek dragen en vooral ontspanning.
Vorige week was er bij dat tv programma over die rare ziektes, damn, hoe heet dat nou. Het is na The Voice ofzo. Nou ja goed, dat tv programma dus, daar was ook een jong meisje met darm problemen (verstopping, kramp etc.) en die hebben ze onderzocht met een scoop en daar kwam coeliakie uit. Zit je ook niet op te wachten, maar ze konden wel gericht aan de slag met het meiske.quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:47 schreef huuphuup het volgende:
Dingen uit dieet weglaten hebben we besproken maar de HA vindt dat nog niet echt een reëele optie omdat het erg ingrijpend is, met name voor ons. Als je zou denken aan iets van gluten of koemelk ofzo dan zijn er heel erg veel dingen die ineens afvallen.
Daarnaast heeft ze last van obstipatie en juist niet van diarree en dat maakt het anders, ofzo. Volgens hem, dat maakt de opties van 'wat het zou kunnen zijn' een stuk kleiner.
Ik heb er zelf wel over gedacht maar juist omdat het best een ingrijpende verandering is wil ik eigenlijk eerst zeker zijn of er niet echt iets puur lichamelijks is. allergie ofzo is ook lichamelijk natuurlijk maar ik bedoel echt of er iets te zien is in de buik bijvoorbeeld.
Stom gedoe
Dat wisselt bij mij... Soms een week niet, de andere keer 6x op een dag... Het is maar net hoe regelmatig en gezond ik eet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:48 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ook ernstige obstipatie?
we hebben hier trouwens bovengemiddeld veel pyjama-dagen op t momentmet die niet te strakke broeken zit het wel goed.
niet zo erg als Amélie gelukkig, maar ik heb er wel erg veel last van gehad.quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:48 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ook ernstige obstipatie?
we hebben hier trouwens bovengemiddeld veel pyjama-dagen op t momentmet die niet te strakke broeken zit het wel goed.
quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:48 schreef Stiemie het volgende:
Huup wat zielig voor je meiskeHeb je inderdaad eens aan een spastische darm gedacht? Ik heb er zelf last van en reageer heel heftig met krampen op prei en sinaasappel.
Mijn moeder dacht vroeger altijd dat ik niet naar school wilde omdat ik zondagmiddag altijd buikpijn kreeg. Ik vond school juist heel leuk, maar had enorme last van het glas verse jus dat we zondags bij het ontbijt dronken
Nouja maar das toch ook logischquote:Op dinsdag 7 december 2010 09:48 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nou ja, dat 5.10 is ook wel heel erg irritant, maar dat is met een flesje wel op te lossen vaak, maar nu echt al 2 nachten lang bal...
Oh, en ja... er zijn mensen die dit maandenlang hebben, dus ik moet niet zeuren, maar toch... ik doorbreek het liever zo snel mogelijk.![]()
Huup, mijn meiske is zwaar allergisch voor melk en had vreselijk obstipatie. Uitzonderingen bevestigen de regel! Nu loopt alles overigens weer prima doorquote:Op dinsdag 7 december 2010 09:55 schreef huuphuup het volgende:
[..]![]()
denkt je moeder een leuke traditie voor op zondag te hebben
Nouja thnx, ik ga het meenemen naar de HA morgen.
Heb met hem wel de mogelijkheid van lactose-overgevoeligheid besproken, omdat ik daar zelf erg last van heb. En ook omdat ik zelf last van eczeem heb die samenhangt met mn lactose-intake, en zij heeft ook last van eczeem enzo. Maar de HA wilde er niet heel erg aan juist omdat er sprake is van obstipatie en niet van diarree (en uit de categorie tmi, obstipatie is bij mij ook niet zo'n issuezacht uitgedrukt.)
@Twinks, hm hier wordt wel iedere keer de buik gecontroleerd en er is geen drukpijn en ook geen voelbare verstopping enzo.
Nouja thnx allemaal iig, ik ga t meenemen en bespreken en ik hoop dat er iets heel simpels is wat wij kunnen doen om het aangenamer te maken voor haar. Ook als het glutenvrij eten is ofzo, als het daarmee over is, graag...
De raarste combinaties gaan bij mij fout..quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:53 schreef miss_sly het volgende:
Darmproblemen kunnen toch ook wel van veel verschillende dingen komen. Mijn vriendinnetje heeft bijv bepaalde kruiden waar ze niet tegen kan, zoals ve-tsin en kaneel. Zo zijn er natuurlijk tal van dingen. Moeilijk achter te komen, maar het is wel fijn om te weten waar het in zit, lijkt me.
In de box zetten zonder spullen? Even als afkoeling...quote:Op dinsdag 7 december 2010 11:32 schreef Stiemie het volgende:
Heeft er iemand nog tips voor een kind dat de hele dag met ALLES gooit?
Speelgoed, rietjesbekers, sloffen, borden (al dan niet vol) als het mevrouw even niet zin, gaat ze gooien. En ik ben het even zo zat. Ze gooit soms ook echt gewoon gericht naar Linde. Die had net dus weer een blokje op haar hoofd vanuit de box
Hoort dat niet gewoon bij de 'leren van nieuwe dingen'-fase? Ivan heeft de afgelopen weken veel smijtgedrag vertoond maar is er nu weer mee opgehouden. Hij deed het vooral als hij niet lekker in z'n vel zat en aan het einde van de dag kwam het vaker voor.quote:Op dinsdag 7 december 2010 11:32 schreef Stiemie het volgende:
Heeft er iemand nog tips voor een kind dat de hele dag met ALLES gooit?
Speelgoed, rietjesbekers, sloffen, borden (al dan niet vol) als het mevrouw even niet zin, gaat ze gooien. En ik ben het even zo zat. Ze gooit soms ook echt gewoon gericht naar Linde. Die had net dus weer een blokje op haar hoofd vanuit de box
Ligt ze al in een groot bed? Mijn zwager is druk bezig met Seb zijn nieuwe bed maar ik zie hem er de komende drie maanden nog niet in slapen. Ik probeer hem zo lang mogelijk in het ledikantje te houden, want anders staat ie me om vijf uur op mn hoofd te timmeren dat ik op moet staanquote:Op dinsdag 7 december 2010 13:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Arme Amélie.Vervelend om die molen in te gaan, maar ik hoop dat het wat oplevert als jullie die stap inderdaad nemen.
Ow, Annicka's bed-avontuur: Lekker doorgeslapen tot een uurtje of vier/vijf, toen viel ze het bed uit en was het over. Ik zei nog zo dat er een hekje voor moest...
t klinkt wel heel schattig, zo achter beer aanquote:Op dinsdag 7 december 2010 13:25 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Het is een oud bed van mijn man, waar hij in sliep toen hij een jaar of vier was (geloof ik). Ik denk dat eerst beer uit bed gevallen was en dat Annicka erachteraan dook toen ze beer weer wilde pakken...
Misschien zou je eens kunnen proberen om wel meteen te gaan als hij begint te huilen, de eerste keer dan he. Even laten weten dat jullie er zijn, troosten zoals je zelf vindt dat het bij hem/jullie past, en pas dan de 'we laten je even huilen' tijd in laten gaan? Misschien dat hij, omdat je zo snel reageert, zich niet helemaal wakker en overstuur huilt, maar wee rlekker in slaap valt.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:07 schreef _Bar_ het volgende:
@ Twinkly, Roy heeft het niet alleen bij ons, bij opa en oma heeft hij het ook.
Dus of het nu echt aan het kamertje ligt dat betwijfel ik eigenlijk een beetje.
Al kan ik wel eens proberen het kamertje iets te veranderen.
Roy is ligt in elk geval nu bij opa en oma te slapen, maar kreeg de mededeling mee dat Roy niet helemaal in zijn sas is, en zelfs niet helemaal lekker is, hij had al gespuugd en was wat hangerig.
Roy brengen we zowiezo naar bed zodra hij in zijn oogjes begint te wrijven en rode wangen en oortjes krijgt, dat is bij ons het moment dat we rustig aan, tandjes poetsen, pyama aan, nog heel even spelen beneden of boven.
Boven lopen we alle beestjes af, zeggen overal netjes weltrusten, leggen Roy op bed, knuffels erbij en ik lees een verhaaltje voor.
Dan een kus een aai over de bol en ik ga weg.
Dan blijft hij een half uurtje stil en braaf, soms speelt hij met zijn knuffeltjes nog wat in bed.
En dan vanuit het niets gehuil, dat laten we altijd even doorgaan, tenzij het echt doordringend gillen word.
Iemand van ons gaat dan rustig naar boven en vraagt rustig Roy kun je niet slapen bla bla bla, geven zijn tuut terug, weer een aai een kus (als hij rustig is) en dan we gaan nu lekker slapen, morgen mag je bv weer naar opa en oma, mama gaat dan werken en is smiddags weer thuis.
en dan ga ik weer weg.
Ik kan hierin wel wat wijzigingen in toepassen, kijken of dat misschien werkt.
niet geschoten is altijd mis (ofzoiets)
Huup vind het zielig dat Amelie er zoveel last van blijft houden, hopelijk worden jullie idd eens doorgestuurd en kan er gerichter gezocht worden naar een oorzaak, sterkte voor jou en je meisje
BE, daar waar jullie "last"mee hebben, ken ik niet dus kan helaas geen bruikbare tips overbrengen.
Pyamapapje heb ik nu van de winkel meegenomen eens kijken of dat hier in elk geval wat wilt werken.
Jullie ook s6 met het zoeken hierin.
Stieme ik moest stiekem lachen om het gegooi van je dochter, herken het een klein beetje alleen denkt Roy hier dat al zijn speelgoed hamers zijn....
Wij doen alleen 10 min, dat verlengen we dus niet. En idd, als het stil ljikt te worden, dan wachten wij ook even af wat er gebeurt hoor. Officieel, als je de methode helemaal wilt volgen, moet je ook nog ff gaan kijken als ze al slapen he?quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:47 schreef Brighteyes het volgende:
mikoxxx, ik wilde idd ook de 5-10-20 gaan doen vannacht, maar na 5 minuten was hij stil, eventjes, om vervolgens 1 minuut later weer te beginnen etc. En dan wel zo zachtjes mieperen dat ik wist dat het alleen maar heel veel erger zou gaan worden als ik wel zou gaan.
Maar het is voor mij ook wel de meest beproefde methode om eea te resetten.
Ja, dat is ook nog wel een idee idd. Voorheen werkte dat 'laat maar even gaan' heel goed, nu niet meer, mss dus anders aanpakken.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien zou je eens kunnen proberen om wel meteen te gaan als hij begint te huilen, de eerste keer dan he. Even laten weten dat jullie er zijn, troosten zoals je zelf vindt dat het bij hem/jullie past, en pas dan de 'we laten je even huilen' tijd in laten gaan? Misschien dat hij, omdat je zo snel reageert, zich niet helemaal wakker en overstuur huilt, maar wee rlekker in slaap valt.
En met meteen bedoel ik dan met 1-2 minuutjes al, niet dezelfde seconde nog
Inderdaad!quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:23 schreef miss_sly het volgende:
Ik bedacht me laatst dat we op een bepaald moment voor bepaalde dingen (zoals naar bed gaan) een riueel of regels of structuur bedenken en daar (voor ons gevoel) eindeloos mee door kunnen gaan. Maar onze kindjes worden groter, veranderen, begrijpen meer, communiceren anders/beter, en dus is het helemaal niet raar dat je zo nu en dan eens een (grote of kleine) wijziging moet aanbrengen in hoe je dingen aanpakt. Ze zijn nog aan het groeien, ontwikkelen, leren, dus moeten wij mee groeien en ontwikkelen en leren, bedacht ik me.
ja hoiquote:Op dinsdag 7 december 2010 14:31 schreef Twinkly het volgende:
haha ja dat is het voordeel van nachtvoedingen voor de partners, alhoewel ik ook stellen ken waarbij de partner het kind haalt en weer in bed legt.
Haha, hier hetzelfdequote:Op dinsdag 7 december 2010 14:40 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja hoi![]()
hij haalt, ik voed en verschoon, hij snurkt en legt na het voeden weer terug en snurkt daarna verder![]()
9 van de 10 keer merkt(e) hij niet eens dat ze voor een voeding wakker was gewordendan schrok B. de volgende ochtend wakker zo van
ik heb Amélie helemaal niet gehoord vannacht!
ik heb geen idee wie het heeft gedaan; maar Lena zal Evie vast niet zomaar bijten??quote:Op dinsdag 7 december 2010 18:21 schreef Poppedein het volgende:
![]()
![]()
Het was toch hoop ik Lena niet zeg!! diedoedaniehoor! Wat ontzettend sneu zeg!
neej jammer genoeg niet.. maar ga morgen wel even vragen of ze het ook met de ouders van het betreffende kindje gaan bespreken, want lijkt me wel handig dat die het weten, en misschien erop inspelen...quote:Op dinsdag 7 december 2010 18:55 schreef Poppedein het volgende:
Zeiden ze er ook nog wat van hoe en wat dan of had niemand een idee hoe t gebeurd was?
Hoe gaat het eigenlijk met haar taalontwikkeling? Ik heb bij Ivan het idee dat het smijten een manier is om uitdrukking te geven aan een emotie waar hij nog geen andere uitdrukkingsmogelijkheden toe heeft. Het is heel irritant gedrag, maar misschien vaak ook wel begrijpelijk. Hoe we er hier mee omgaan: naar bed doen, eten geven, negeren, speeltjes niet teruggeven, 'nee' zeggen, troosten. Eigenlijk is dat heel gevarieerd en contextafhankelijk.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:20 schreef Stiemie het volgende:
Ah gooien is dus helaas een faseAl doet het Esmee het nu sinds een maandje ofzo. In de box zetten doe ik dan ook regelmatig, maar daar liggen vaak houten blokjes in en dat is dus weer nieuw gooi-materiaal... Nou ja gewoon uitzitten dus...
Een kdv heeft toch een soort geheimhoudingsplicht naar andere ouders toe? Of is dat niet zo streng in NL? Wij hadden hier namelijk laatst een zelfde voorval, en het is dan dus niet toegestaan te zeggen wie het heeft gedaan. Het werd uiteraard met de ouders van desbetreffende bijtende kind besproken, maar niet naar de ouders van het gebeten kind.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:29 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
neej jammer genoeg niet.. maar ga morgen wel even vragen of ze het ook met de ouders van het betreffende kindje gaan bespreken, want lijkt me wel handig dat die het weten, en misschien erop inspelen...
gelukkig is het nu niet meer zo dik, maar ziet wel duidelijk een afdrukje..
Maar wat zou je met die info doen? Het verandert de zaak niet voor jouw kind. Wel voor de bijter en ouders, daar zal er iets moeten veranderen. En in die richting wordt er uiteraard wel gecommuniceerd.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
Ach jee, BJ, wat sneu voor Evie! Ik kan me voorstellen dat je graag wilt dat het kinderdagverblijf het er toch even over heeft met de ouders.
Zo'n geheimhoudingsplicht zou ik wel heel raar vinden, Roomsnoes. Dat wil zeggen, je zou evengoed kunnen betogen dat er in dit soort situaties een informatieplicht hoort te bestaan. Als iemand mijn kind fysiek iets aandoet (hoe onschuldig dat ook is) dan wil ik graag weten wie dat heeft gedaan.
Ik geloof best dat jij er heel redelijk mee omgaat. Maar wat je natuurlijk als kdv wilt voorkomen is dat ouders onderling elkaar gaan aanspreken op gedrag dat op het kdv gebeurt. Dat is in mijn ogen niet juist, dat is de taak van het kdv, die hier dus ook wordt uitgevoerd. Als een kidn vaker bijt, wil dat niet zeggen dat het een rotkind is, en je wilt ook voorkomen dat een kind als rotkind te boek komt te staan op het schoolplein.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:43 schreef Claudia_x het volgende:
En toch zou ik het willen weten. Het maakt mij niet uit of zoiets op school of op een kinderdagverblijf gebeurt. En natuurlijk zou ik het eerst aan de school of het kinderdagverblijf overlaten om het voorval even te bespreken en in de gaten te houden of het niet nog een keer gebeurt, maar dat neemt niet weg dat ik op de hoogte gehouden wil worden.
Hoera! Leuk is dat, he? En sterkte met de verbouwing.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:41 schreef wickie het volgende:
Ze is heel erg bezig met af en toe los staan, ineens zomaar losse stapjes als ze van A naar B moet, we zijn helemaal happy en Mette ook. Ik mocht haar zelfs bij haar handjes pakken en toen stond ze op en liep ze wat stapjes aan me hand. Volgens mij is het begin er
Dat vind ik de eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Er zullen vast overassertieve exemplaren tussen zitten, maar ik weiger te geloven dat dat de regel is in plaats van de uitzondering erop. Ik vind de fysieke integriteit van mijn kind zwaarder wegen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:46 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ik geloof best dat jij er heel redelijk mee omgaat. Maar wat je natuurlijk als kdv wilt voorkomen is dat ouders onderling elkaar gaan aanspreken op gedrag dat op het kdv gebeurt. Dat is in mijn ogen niet juist, dat is de taak van het kdv, die hier dus ook wordt uitgevoerd. Als een kidn vaker bijt, wil dat niet zeggen dat het een rotkind is, en je wilt ook voorkomen dat een kind als rotkind te boek komt te staan op het schoolplein.
Ik vind hier wel wat inzitten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:46 schreef Roomsnoes het volgende:
Als een kidn vaker bijt, wil dat niet zeggen dat het een rotkind is, en je wilt ook voorkomen dat een kind als rotkind te boek komt te staan op het schoolplein.
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders. Ik zie niet in waarom de bijter wel 'beschermd' zou moeten worden en de gebetene niet. Je zou evengoed een vervelend verhaal kunnen vertellen over een kindje dat het slachtoffer is van bepaald gedrag en waar de ouders pas heel laat achter komen omdat het kinderdagverblijf/de creche/de school er niet eerder iets over gezegd heeft en bovendien niet alles hoort en ziet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef lily het volgende:
Nog steeds, nu jaren later, komen ze naar school en wijzen ze naar mijn kind als er wat mis is met het hunne. Slaat totaal nergens op volgens de leerkrachten maar het gebeurt wel.
vertel dat mijn zoon maar als ie voor de zoveelste keer buitengesloten wordt om niks, maar goed; dat is een heel ander verhaal (want hij heeft andere kinderen niet benadeeld verder) en niets voor hier maar het gaat gewoon verder dan je vaak denkt nuquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders.
Ik snap dat je openheid wilt, en die zou je ook moeten krijgen door de situatie uitgelegd te krijgen, indien mogelijk. Maar of kind A bijt, of kind B, dat zou voor jou niet uit hoeven maken. Want wat doe je met die info? In het begin niets, maar als het 4x gebeurt? De ouders van de bijter zijn op de hoogte gesteld, en er wordt op het kdv op gelet. Wat meer kun je verlangen? De stap naar zelf op de ouders afstappen wordt dan steeds kleiner. Of wanneer de bijter met een ander kindje speelt, even tegen die ouder zeggen van: pas op, dat kindje heeft mijn zoon al 4 keer gebeten? Of aan het kdv vragen of het bijtende kind in een andere groep geplaatst kan worden? Dat kan tot echt hele nare situaties leiden, die totaal niets positiefs toevoegen aan het wel en wee op een kdv. En bovengenoemde acties zal jij misschien niet doen als weldenkend mens, maar er zijn echt een hoop mensen die dat soort dingen wel zouden doen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders. Ik zie niet in waarom de bijter wel 'beschermd' zou moeten worden en de gebetene niet. Je zou evengoed een vervelend verhaal kunnen vertellen over een kindje dat het slachtoffer is van bepaald gedrag en waar de ouders pas heel laat achter komen omdat het kinderdagverblijf/de creche/de school er niet eerder iets over gezegd heeft en bovendien niet alles hoort en ziet.
Met andere woorden: er zitten twee kanten aan het verhaal en het is lastig te bewijzen dat het achterhouden van informatie het beste is voor alle partijen. Ik begrijp dat het bij heel jonge kinderen gevoeliger ligt omdat ze zich echt niet bewust zijn van de consequenties van hun gedrag, maar dat neemt niet weg dat gebeten worden ook gewoon niet leuk is en ik als ouder wil bepalen waar mijn grens ligt. Juist omdat mijn kind nog niet kan vertellen wat er op zo'n plek gebeurt wil ik daar graag openheid over.
Maar het is dus ook de keuze van de andre ouder om niet het 'slechte gedrag' van de bijter aan de grote klok te hangen en daarmee zijn 'reputatie' te beschermen. Ik zou het niet prettig vinden als mijn kind zou bijten en ouders daar onderling over zouden praten. Want bijten is niet iets dat ik mijn kinderen zou leren, dus dat is al 'erg' genoeg zonder dat dat een rondje schoolplein gaat.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, ik denk dat het in de meeste gevallen helemaal niets aan de situatie verandert, oeke, maar ik vind dat dat mijn keuze behoort te zijn en niet de keuze van het kinderdagverblijf. Dat wil zeggen, ik wil zelf kunnen inschatten of het te erg is, of het te vaak voorkomt en of ik in moet grijpen door Ivan bijvoorbeeld op andere dagen naar het kinderdagverblijf te doen.
Maar alleen al het feit dat je je kind naar een instituut brengt, geef je hen de verantwoordelijkheid voor wat er zich daar afspeelt, en hoe daarnaar te handelen. En voor mij verandert de vijver weinig aan het verhaal. Ik zou dat als leidster opnemen med de ouders van de duwer, en uiteraard de duwer zelf, en tegen de ouders van het natte kindje zeggen wat er gebeurt is. En dan de hele situatie, want vak komt zo'n duw ook niet uit het niets.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
Laat ik er wat meer een gedachte-experiment van maken: stel je eens voor dat het kindje niet gebeten was maar in een vijver was geduwd. Het gaat daarbij om de veiligheid van het kind en vooral in een verticale groep is het denk ik van belang om te weten welk kind dat heeft gedaan.
Hoe dan ook: waar trek je de grens? Wat is ernstig genoeg? Wat is te vaak? Wat is een leeftijd waarop je een kind zijn daden aan kunt rekenen? Ik wil zelf zo'n situatie in kunnen schatten in plaats van dat aan een instituut over te laten.
Nou dat zie ik anders. Ik vestig zeker een groot vertrouwen in zo'n instituut (al heb ik daar moeite mee, want het zal me niet makkelijk vallen Ivan naar een kinderdagverblijf te doen), maar ik ben de ultieme beschermer van mijn kind.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:40 schreef Roomsnoes het volgende:
Maar alleen al het feit dat je je kind naar een instituut brengt, geef je hen de verantwoordelijkheid voor wat er zich daar afspeelt, en hoe daarnaar te handelen.
En dat laatste wat je noemt is juist de kern van wat ik bedoel. Want naast communicatie naar ouders toe is het de belangrijkste taak om wanneer zoiets gebeurt naar de kinderen te communiceren wat acceptabel gedrag is en wat niet. En dat is dus niet alleen naar de bijter toe, maar juist ook naar de gebetene. En ook leren dat er andere manier van communiceren zijn dan bijten. Want de context is vaak nogal doorslaggevend. Misschien is het gebeten kindje al een half uur bezig potloden af te pakken, en was de bijter het ineens zat. Dat maakt bijten nog niet acceptabel, maar met weinig andere communicatiemiddelen wel begrijpelijk.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou dat zie ik anders. Ik vestig zeker een groot vertrouwen in zo'n instituut (al heb ik daar moeite mee, want het zal me niet makkelijk vallen Ivan naar een kinderdagverblijf te doen), maar ik ben de ultieme beschermer van mijn kind.
Ik begrijp je standpunt wel, hoor, maar ik vind het vooral bij kinderen die zelf niet kunnen communiceren zo'n ontzettend delicate kwestie. Aan de ene kant hebben we het er in dit topic over dat de kindjes al veel meer begrijpen dan we zelf doorhebben, dat ze heel gevoelig zijn, dat wij daar oog voor dienen te hebben - en de keerzijde daarvan is dat we zo weinig weten over hetgeen zich in hun hoofd afspeelt en ze vaak nog beperkte mogelijkheden hebben het voor zichzelf op te nemen.
Ow wat leukquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:55 schreef Incantrix het volgende:
Meimeltje, ik heb nog een serie foto's liggen waarvan ik je er een paar wilde sturen, maar dat komt denk ik pas na de verhuizingEr is een jongetje héél blij met een zeker Sinterklaascadeau
Nou he?quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:13 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Ow wat leukWat weet Sint toch leuke cadeaus te bedenken
![]()
Sterkte met de verhuizing! Dacht dat jullie voor sinterklaas wilden verhuizen, maar dat wordt iets later?
Wat knap zeg van Ivan!quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe gaat het eigenlijk met haar taalontwikkeling? Ik heb bij Ivan het idee dat het smijten een manier is om uitdrukking te geven aan een emotie waar hij nog geen andere uitdrukkingsmogelijkheden toe heeft. Het is heel irritant gedrag, maar misschien vaak ook wel begrijpelijk. Hoe we er hier mee omgaan: naar bed doen, eten geven, negeren, speeltjes niet teruggeven, 'nee' zeggen, troosten. Eigenlijk is dat heel gevarieerd en contextafhankelijk.
Oh, Ivan heeft een nieuw woordje geleerd van zijn opa en oma, namelijk 'drie'. Als je 'een... twee...' zegt, zegt hij "drie!". Hij probeert de 'r' ook echt te maken met zijn mond. Zo knap! Ik was eerst niet overtuigd omdat het zoveel op 'die' lijkt (en dat zegt hij de hele dag door), maar door het proberen te maken van die 'r' en de twinkeling in zijn ogen ben ik overstag.
In welke sector zoek je een baan? Parttime zullen inderdaad op dit moment wel wat moeilijker zijn.quote:Op woensdag 8 december 2010 09:27 schreef Twinkly het volgende:
Voor de dames die werken, hoeveel dagen werken jullie eigenlijk? Zijn jullie na de bevalling tijdelijk minder gaan werken en wanneer zijn jullie eventueel weer meer gaan werken? Hoeveel dagen gaat/n jullie kind(eren) naar het kdv?
Ik ben nog steeds werkzoekende en banen van 3 dagen zijn schaars en vaak ver beneden mijn niveau, dan solliciteer ik daar wel op maar word afgewezen omdat ik te hoog opgeleid ben.
Ik zou het moeilijk vinden, maar ik ben bang dat ik toch een baan van 4 dagen moet gaan zoeken en dat Niels dan 2 of 3 dagen naar het kdv gaat.
Ik zou het zelf wel erg veel vinden, om 4 lange dagen van huis te zijn. Als het 4 relatief korte dagen zijn vanwege weinig reistijd en s ochtends en s avonds genoeg tijd hebben voor Ivan dan zou ik het veel beter trekken. Je kunt kijken of je een baan kunt vinden waarbij je 3 dagen buitenshuis werkt en 1 dag thuis zodat je op je thuiswerkdag je tijd flexibeler in kunt delen. Dan kun je Niels bijvoorbeeld besluiten een halve dag naar de opvang te doen of om hem vroeger op te halen.quote:Op woensdag 8 december 2010 09:27 schreef Twinkly het volgende:
Ik zou het moeilijk vinden, maar ik ben bang dat ik toch een baan van 4 dagen moet gaan zoeken en dat Niels dan 2 of 3 dagen naar het kdv gaat.
Daarom ben ik heel blij met mijn werk. Ik werk nu 4 dagen (d.w.z., als ik niet zwanger benquote:Op woensdag 8 december 2010 10:27 schreef Sorbootje het volgende:
Ik vind het wel prettig om 4 dagen te werken, vooral vanuit het werk gezien. Ik heb het gevoel dat ik mijn werk in drie dagen minder goed zou kunnen doen, dat ik minder goed bij zou kunnen blijven. Maar op zo'n dag als gisteren, als Isabeau zo moe is dat ze na het eten (drie happen, want te moe om te eten) gelijk naar bed gaat... tja dan baal ik er wel even van.
Ik ga dus juist ietsje meer werken en meer spreiden omdat ik die 4 dagen dus zelf heel moeilijk vind.quote:Op woensdag 8 december 2010 10:33 schreef Sorbootje het volgende:
Ik denk dat ik mijn vrije dag ook zou veranderen als de woensdag bij ons ook een drukke kdv dag zou zijn Miss. Ik vind een rustige dag ertussen belangrijk.
Maar nu vind ik het aan de andere kant ook wel heel fijn dat ze vier dagen aaneengesloten thuis is.
Vervelend dat je werkdruk zo demotiverend is. Het niet af krijgen is een rotgevoel.
Dat zou echt ideaal zijn inderdaad!quote:Op woensdag 8 december 2010 11:16 schreef wickie het volgende:
Maar Twinkly, wat een moeilijke situatie. Het zal waarschijnlijk niet financieel mogelijk zijn, maar is het niet een idee om Niels nu al een dag in de week naar de KDV te doen, zodat hij eraan kan wennen en jij ook meer tijd hebt m te kunnen solliciteren. Mocht je dan ineens een baan hebben dan is de overstap niet zo heftig.
MIsschien he, heeel misschien, ga ik toch eens werk maken van een cursusjequote:Op woensdag 8 december 2010 11:15 schreef Memmel het volgende:
Sly! Hetzelfde probleem hier!
Ik denk dat ik helemaal gek zou worden als ik 24/7 voor de kinderen zou zorgen. Om het maar even bij de dreumesen te houden.
Vandaar Arabisch. Overzichtelijk, want geen 4-jarige studie. Uitdagend, want niets met kinderen en geen enkele verdere referentie aan wat ik dan ook heb geleerd of gestudeerd.
Ik heb tijdens mijn opleiding een cursus wetenschapsjournalistiek gedaan bij de Universiteit Leiden, en wat extra communicatievakken tijdens mijn studie. Verder ben ik er vooral een beetje ingerold, heb folders geschreven voor het Reumafonds en websites gemaakt voor ziekenhuizen en KWF enzo. Misschien dat je eens een balletje op kunt gooien in het plaatselijke ziekenhuis, gewoon een afdeling bellen of ze nog iemand zoeken die de voorlichtingsfolders schrijft. Is vaak een ondergeschoven kindje, verpleegkundigen en artsen hebben daar de pest aan. Ik ken ook mensen die alle gezondheidsfondsen hebben aangeschreven en zo bij de Hartstichting of het Astmafonds aan de bak kwamen. Ik weet niet of jij je in mag schrijven bij KLV, maar die geven ook cursussen wetenschapsjournalistiek dacht ik. Gratizzzzzzzz.quote:Op woensdag 8 december 2010 11:17 schreef Twinkly het volgende:
Een LOI cursus over de ontwikkeling van dreumesjes is hier wel toegestaan
Maar ik denk dat werken, kinderopvang en de invloed daarvan op onze kinderen hier best wel hoort toch.
Ik heb van mijn afstudeerbegeleidster als advies gekregen om iets met wetenschapscommunicatie te gaan doen, omdat ik blijkbaar goed kan schrijvenMaar ik wilde eerst iets zoeken waarvoor ik geen extra opleiding hoef te doen, juist omdat we zuinig aan moeten doen.
Heb jij een extra opleiding gedaan Bodpa?
quote:Op woensdag 8 december 2010 11:30 schreef Sorbootje het volgende:
Bijt Anna een beetje van zich af Memmel?
Wow, bedankt voor die tip van het KLV! Ik heb een jaar ingeschreven gestaan als student om hier mijn afstudeerproject te kunnen doen, dan moet het mogen tochquote:Op woensdag 8 december 2010 11:25 schreef bodpa09 het volgende:
[..]
Ik heb tijdens mijn opleiding een cursus wetenschapsjournalistiek gedaan bij de Universiteit Leiden, en wat extra communicatievakken tijdens mijn studie. Verder ben ik er vooral een beetje ingerold, heb folders geschreven voor het Reumafonds en websites gemaakt voor ziekenhuizen en KWF enzo. Misschien dat je eens een balletje op kunt gooien in het plaatselijke ziekenhuis, gewoon een afdeling bellen of ze nog iemand zoeken die de voorlichtingsfolders schrijft. Is vaak een ondergeschoven kindje, verpleegkundigen en artsen hebben daar de pest aan. Ik ken ook mensen die alle gezondheidsfondsen hebben aangeschreven en zo bij de Hartstichting of het Astmafonds aan de bak kwamen. Ik weet niet of jij je in mag schrijven bij KLV, maar die geven ook cursussen wetenschapsjournalistiek dacht ik. Gratizzzzzzzz.
Ik werk ma di do en vrij en een zaterdagochtend.quote:Op woensdag 8 december 2010 09:27 schreef Twinkly het volgende:
Voor de dames die werken, hoeveel dagen werken jullie eigenlijk? Zijn jullie na de bevalling tijdelijk minder gaan werken en wanneer zijn jullie eventueel weer meer gaan werken? Hoeveel dagen gaat/n jullie kind(eren) naar het kdv?
Ik ben nog steeds werkzoekende en banen van 3 dagen zijn schaars en vaak ver beneden mijn niveau, dan solliciteer ik daar wel op maar word afgewezen omdat ik te hoog opgeleid ben.
Laat 'een beetje' maar weg, Sorboquote:Op woensdag 8 december 2010 11:30 schreef Sorbootje het volgende:
Bijt Anna een beetje van zich af Memmel?
Daar heb je dus weegschalen en curves voor.. Amelie blijft nu achter op haar lijntje.. Dat is wel wat anders dan dat jij vindt dat de spekbeentje verdwijnen.quote:Op woensdag 8 december 2010 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Gefeliciteerd Ingrid! En fijn dat Tyler weer uit het ziekenhuis is!
huup, maak je je ook zorgen om haar groei/gewichtstoename? Is dat niet ook een beetje de leeftijd? k heb het idee dat Senna ook bepaald niet aangekomen is, integendeel. Ik zie ook dat haar voormaligespekbeentjes
een stuk minder spekkig worden. En ze voelt ook veel breekbaarder dan pak 'em beet 2 maanden geleden.
quote:
Als je niets fatsoenlijks te melden hebt, hou dan gewoon je mond.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |