Dat vind ik de eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Er zullen vast overassertieve exemplaren tussen zitten, maar ik weiger te geloven dat dat de regel is in plaats van de uitzondering erop. Ik vind de fysieke integriteit van mijn kind zwaarder wegen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:46 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ik geloof best dat jij er heel redelijk mee omgaat. Maar wat je natuurlijk als kdv wilt voorkomen is dat ouders onderling elkaar gaan aanspreken op gedrag dat op het kdv gebeurt. Dat is in mijn ogen niet juist, dat is de taak van het kdv, die hier dus ook wordt uitgevoerd. Als een kidn vaker bijt, wil dat niet zeggen dat het een rotkind is, en je wilt ook voorkomen dat een kind als rotkind te boek komt te staan op het schoolplein.
Ik vind hier wel wat inzitten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:46 schreef Roomsnoes het volgende:
Als een kidn vaker bijt, wil dat niet zeggen dat het een rotkind is, en je wilt ook voorkomen dat een kind als rotkind te boek komt te staan op het schoolplein.
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders. Ik zie niet in waarom de bijter wel 'beschermd' zou moeten worden en de gebetene niet. Je zou evengoed een vervelend verhaal kunnen vertellen over een kindje dat het slachtoffer is van bepaald gedrag en waar de ouders pas heel laat achter komen omdat het kinderdagverblijf/de creche/de school er niet eerder iets over gezegd heeft en bovendien niet alles hoort en ziet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:00 schreef lily het volgende:
Nog steeds, nu jaren later, komen ze naar school en wijzen ze naar mijn kind als er wat mis is met het hunne. Slaat totaal nergens op volgens de leerkrachten maar het gebeurt wel.
vertel dat mijn zoon maar als ie voor de zoveelste keer buitengesloten wordt om niks, maar goed; dat is een heel ander verhaal (want hij heeft andere kinderen niet benadeeld verder) en niets voor hier maar het gaat gewoon verder dan je vaak denkt nuquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders.
Ik snap dat je openheid wilt, en die zou je ook moeten krijgen door de situatie uitgelegd te krijgen, indien mogelijk. Maar of kind A bijt, of kind B, dat zou voor jou niet uit hoeven maken. Want wat doe je met die info? In het begin niets, maar als het 4x gebeurt? De ouders van de bijter zijn op de hoogte gesteld, en er wordt op het kdv op gelet. Wat meer kun je verlangen? De stap naar zelf op de ouders afstappen wordt dan steeds kleiner. Of wanneer de bijter met een ander kindje speelt, even tegen die ouder zeggen van: pas op, dat kindje heeft mijn zoon al 4 keer gebeten? Of aan het kdv vragen of het bijtende kind in een andere groep geplaatst kan worden? Dat kan tot echt hele nare situaties leiden, die totaal niets positiefs toevoegen aan het wel en wee op een kdv. En bovengenoemde acties zal jij misschien niet doen als weldenkend mens, maar er zijn echt een hoop mensen die dat soort dingen wel zouden doen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is heel naar, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van die ouders. Ik zie niet in waarom de bijter wel 'beschermd' zou moeten worden en de gebetene niet. Je zou evengoed een vervelend verhaal kunnen vertellen over een kindje dat het slachtoffer is van bepaald gedrag en waar de ouders pas heel laat achter komen omdat het kinderdagverblijf/de creche/de school er niet eerder iets over gezegd heeft en bovendien niet alles hoort en ziet.
Met andere woorden: er zitten twee kanten aan het verhaal en het is lastig te bewijzen dat het achterhouden van informatie het beste is voor alle partijen. Ik begrijp dat het bij heel jonge kinderen gevoeliger ligt omdat ze zich echt niet bewust zijn van de consequenties van hun gedrag, maar dat neemt niet weg dat gebeten worden ook gewoon niet leuk is en ik als ouder wil bepalen waar mijn grens ligt. Juist omdat mijn kind nog niet kan vertellen wat er op zo'n plek gebeurt wil ik daar graag openheid over.
Maar het is dus ook de keuze van de andre ouder om niet het 'slechte gedrag' van de bijter aan de grote klok te hangen en daarmee zijn 'reputatie' te beschermen. Ik zou het niet prettig vinden als mijn kind zou bijten en ouders daar onderling over zouden praten. Want bijten is niet iets dat ik mijn kinderen zou leren, dus dat is al 'erg' genoeg zonder dat dat een rondje schoolplein gaat.quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, ik denk dat het in de meeste gevallen helemaal niets aan de situatie verandert, oeke, maar ik vind dat dat mijn keuze behoort te zijn en niet de keuze van het kinderdagverblijf. Dat wil zeggen, ik wil zelf kunnen inschatten of het te erg is, of het te vaak voorkomt en of ik in moet grijpen door Ivan bijvoorbeeld op andere dagen naar het kinderdagverblijf te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |