quote:Op maandag 6 december 2010 12:34 schreef Claudia_x het volgende:
"De vroeglinguale fase begint wanneer het kind ongeveer een jaar oud is en duurt tot ongeveer twee en een halfjaar. In deze fase maken kinderen de overgang van expressief jargon (brabbelen) naar woordgebruik. Kenmerkend voor deze fase is ook de bewustwording van het feit dat taal gebruikt kan worden om betekenis over te dragen. Opvallend is dat er bij het gebruik van woorden vaak sprake is van overextensie (een kind zegt 'wafwaf' niet alleen tegen honden, maar tegen alle dieren) en onderextensie (alleen de eigen pop wordt 'pop' genoemd).
Binnen de vroeglinguale fase wordt een indeling gemaakt in de éénwoordfase, de tweewoordfase en de meerwoordzin. De woorden die een kind tijdens de éénwoordfase gebruikt, betreffen vooral zelfstandige naamwoorden en werkwoorden, maar ook een klasse van kwalificatoren die eigenschappen, toestanden of plaatsen weergeven. Uit het eerste woordgebruik ontwikkelt zich soms geleidelijk, soms plotseling, een woordenschatexplosie waaruit vrij snel de tweewoordzin ontstaat. Een kind van anderhalfjaar beschikt over een passieve woordenschat van ongeveer zeventig woorden; een kind van twee jaar beschikt echter over zon driehonderd woorden. "Het verschijnen van de tweewoordzin lijkt samen te hangen met het moment van de woordenschatexplosie en wordt gemiddeld gesitueerd rond vijftien a achttien maanden." (Goorhuis en Schaerlaekens, 1994, p. 53)
Het eindstadium van de vroeglinguale fase vormt de meerwoordzin. De zinnen bestaan meestal uit drie tot vijf woorden, maar kunnen ook langer zijn. Het taalgebruik in deze periode wordt ook wel als telegramstijl omschreven; de belangrijkste inhoud wordt met een minimum aan vormverfijning weergegeven."
Bron
Dat gebeurt hier ook!!quote:Op maandag 6 december 2010 13:40 schreef Beessie-Jen het volgende:
Evie heeft een paar woordjes:
Papa, Mama, die, dat, bal, ete (eten),
en ze kopieert een zin:
' wat is dat dan?'
(maar dan minder gearticuleert)
Doe ik ook hoorquote:Op maandag 6 december 2010 13:20 schreef oeke het volgende:
En die schreeuwtjes zijn leuk he? Wij gaan dan altijd mee schreeuwen.![]()
Vast niet verantwoord, maar het is zo aanstekelijk enthousiast.
"ervaringsdeskundige' meldtquote:Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Even een praktische vraag: hoelang denken jullie met de autostoel te doen, dus de stoel waar kinderen in kunnen vanaf ongeveer 9 maanden?
Ah, dat is nuttig om te weten! En zou je ook eerder over kunnen stappen als je daar belang bij hebt, zeg maar? Ik zie bij dit stoeltje van de Hema bijvoorbeeld dat het geschikt is vanaf 15 kg of 2 jaar (ik vraag me af of dat niet 3 jaar moet zijn).quote:Op maandag 6 december 2010 19:37 schreef Vicky het volgende:
[..]
"ervaringsdeskundige' meldt
Amber heeft er tot ruim 3 in gezeten!
Ik vind 2 persoonlijk te jong voor zo'n stoeltje. Ze moeten echt wel goed stil kunnen blijven zitten en snappen dat ze niet onder de gordel door moeten duikenquote:Op maandag 6 december 2010 19:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, dat is nuttig om te weten! En zou je ook eerder over kunnen stappen als je daar belang bij hebt, zeg maar? Ik zie bij dit stoeltje van de Hema bijvoorbeeld dat het geschikt is vanaf 15 kg of 2 jaar (ik vraag me af of dat niet 3 jaar moet zijn).
Als Ivans zusje in de tweede stoel mag dan is Ivan ongeveer 2 jaar oud. We twijfelen of we dan al op een nieuwe stoel voor hem over zullen kunnen gaan. Zo ja, dan kan zijn huidige stoel doorschuiven naar zijn zusje. Zo niet, dan kopen we nu al een tweede stoel zodat mijn schoonouders die kunnen gebruiken.
Duidelijk! Ik wist niet dat die stoel nieuwe vaardigheden vergde.quote:Op maandag 6 december 2010 19:49 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik vind 2 persoonlijk te jong voor zo'n stoeltje. Ze moeten echt wel goed stil kunnen blijven zitten en snappen dat ze niet onder de gordel door moeten duiken
hihi.. Ik weet niet hoe goed Ivan nu in de stoel blijft zitten? Tess speelt regelmatig voor houdini en weet zich uit de meest strakke positie los te wurmen.quote:Op maandag 6 december 2010 19:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Duidelijk! Ik wist niet dat die stoel nieuwe vaardigheden vergde.
Wij hebben Amber zo lang mogelijk in de autostoel laten zitten, tot het moment dat de gordels echt niet prettig meer zaten. We hadden de MC Tobi destijds gekochtquote:Op maandag 6 december 2010 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
Hij wordt tegenwoordig heel apathisch in de kinderstoel, dus dat is wel handig. Maar het is zo lastig in te schatten hoe hij over een jaar zal zijn. Ik denk dat we er verstandig aan doen om niet te snel over te willen stappen. Dit soort veiligheidsdingen kun je maar beter niet te losjes interpreteren. Dan maar de portemonnee opentrekken voor nog een stoel; dat is voor opa en oma ook wel fijn met de naderende bevalling bijvoorbeeld.
dat is echt een superrelaxte stoelquote:Op maandag 6 december 2010 20:03 schreef Claudia_x het volgende:
Die laatste is ook nog eens heel stylish!
quote:Op maandag 6 december 2010 21:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Pfff, handig. Word je er niet gek van iedere keer hetzelfde liedje te horen?
die heb ik al tegen een snurkende echtgenootquote:
klote Bar!quote:Op maandag 6 december 2010 21:49 schreef _Bar_ het volgende:
zonderbijgelezen te hebben.
Ik zit er zo doorheen, om iedere avond te "vechten"om ons ventje in bed te krijgen
OVerdag tijdens het middagslaapje ga ik ook wel eens weg, zet ik het geluid van de babyfoon uit, of ga rustig stofzuigen om het maar even niet te hoeven horen, ik vind het alleen snachts nogal lastig om ervoor weg te lopen.quote:Op maandag 6 december 2010 22:48 schreef Ticootje het volgende:
Reken maar dat het je op een gegeven moment geen reet meer kan schelen of ze gilt. Sterker nog, ik ga gewoon even weg om het niet te hoeven horen.
oh maar dan heb ik het verkeerd begrepen! Ik dacht dat het ook om dat 5,10 wakker worden ging enzo, dat uren mutsen heb k overheen gelezenquote:Op dinsdag 7 december 2010 09:41 schreef Brighteyes het volgende:
Thanks miss_sly!
Ik denk idd ook dat er een associatie ligt, en dat hij moet leren door te slapen als hij wakker wordt ipv echt wakker te worden. Dat ging aardig met 'flesje in bed geven zonder lichten aan' maar de laatste dagen wil hij toch meer dan alleen dat.
Ik wil op zich ook niet te veel veranderen nu Huup, als hij alleen een flesje zou accepteren zou het prima zijn wmb, ook voor bij O&O, maar nu het echt urenlang mis is, vind ik het toch lastiger.
Gekke is, hij is ook niet heel erg overstuur, het is echt mieren en mieperen. Jengelen zeg maar.
Vandaar dat ik vannacht maar over gegaan ben op negeren... Als hij echt zou gaan krijsen zou het anders zijn, dan zou ik dat niet doen hoor.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |