Dit !quote:
Haha, wat de fuck?quote:Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:
Leuk.
Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
JA!quote:Op maandag 8 november 2010 21:15 schreef Oblivion het volgende:
Doe je wel weer kleine raampjes in de grote voorramen?
Ja hè? ZEG JA!
quote:Op maandag 8 november 2010 21:19 schreef sigme het volgende:
[..]
JA!
Natuurlijk, er is toch geen alternatief? Nieuwe kozijnen lijkt me wel echt geweldig fijn; er kan nu niets open (behalve de deur). En het moeten mooie kozijnen zijn, met een kraaltje denk ik.
Katapultquote:Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Ik ben toch benieuwd hoe dat katttenluikje werkte.....
Zowel binnen als buiten was er aansluitinging op. In het halletje een plank boven de kapstok, in de kamer een plank langs de muur waar de katten via de trap op kwamen. En buiten zat een klein afdakje met een schuine plank naar beneden.quote:Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Ik ben toch benieuwd hoe dat katttenluikje werkte.....
Hahaquote:Op donderdag 11 november 2010 11:18 schreef Gurb het volgende:
Wat een leuk project.
Is dit ook het huis waar je die finoven hebt staan, of is dat ergens anders?
Eergister is er een aannemer komen kijken.quote:Op maandag 8 november 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
En het grote plan is:
<knip>
Nieuwe voorgevel aan buitenzijde isoleren (piepschuim & stuclaag)
<knip>
Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:
De electriciteit moet helemaal opnieuw, dat komt nu op zeer discutabele wijze het huis binnen, dat moet gewoon normaal ergens door de grond en door de voorgevel worden.
Je hebt dus twee huizenquote:Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Haha. Nee, die finoven staat niet in dit huisje, het huis zou zowat vol zijn gelijk.
We hebben een pied-à-terre; dit huisje dus, en een hutje op de hei met finoven.
Zoietsquote:Op vrijdag 12 november 2010 08:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl?
Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.quote:Zit het ver weg van iets anders, want netjes laten aanleggen en opengraven zijn vaak dure grappen.
Een ex-kraker met twee huizenquote:
Een kraker voor 3 dagenquote:
Oh, ik werk natuurlijk nogal wisselend, dan weer hier en dan weer daar. Gezien de beestenboel moeten we in de praktijk altijd minstens vía het hutje op de hei.quote:Op zaterdag 27 november 2010 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
Wauw, wat een klus! Ik volg de vorderingen ook graag.
Waar gebruik je deze woning trouwens voor? Ik heb altijd begrepen dat je vanuit jullie hut op de heide naar je werk ging. En trekt de hond het er?
En offerte twee is ook binnen, iets onder de 15duizend.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef sigme het volgende:
De eerste offerte is binnen. Wow. Iets boven de twintigduizend.
Als we met deze aannemer in zee gaan, zullen we hem minder moeten laten doen dan hij nu voorstelt.
Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatjequote:Op vrijdag 12 november 2010 11:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Zoiets. Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..
[..]
Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.
De aannemer zei dat het meestal rond de drieduizend kost. We hebben ons aangemeld bij www.aansluitingen.nl, zodat het als gecoördineerde actie van alle nutsbedrijven kan worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 7 december 2010 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje
Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:quote:Op donderdag 9 december 2010 19:39 schreef R2R het volgende:
Heb je ook een plaatje van de buitenkant? Ik ben wel benieuwd.
Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:09 schreef WRH het volgende:
wat schattig!
enig idee wat die deuren kosten? heb zelf wel eens naar nieuwe voordeur gekeken op Ebay, leken mij goedkoper en evengoed gewoon nieuw.
Heerlijke winterfotoquote:Op zondag 12 december 2010 13:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:
[]
[..]
Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.
Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.quote:Op maandag 8 november 2010 17:24 schreef sigme het volgende:
Sinds mensenheugnis hebben wij (liefste & ik) een pied-à-terre in de stad. Je zou het ook een huis kunnen noemen, maar gezien de grootte is de eerste benaming passender. Het is een oud pandje, begin 19e eeuw gebouwd.
Een mensenheugnis geleden, toen wij erin trokken (door een voorzichtig eruit gepulkt ruitje), was de staat van het onderhoud erbarmelijk. Nadat de eigenaar besloot dat hij liever had dat we huurders waren dan krakers, kwamen we met hem overeen dat wij het hoognodige zouden doen en een bescheiden huur zouden betalen. Hij zou nog zorgen voor nieuwe kozijnen.
Van het een kwam het ander, er kwamen nooit kozijnen, wij maakten badkamer en kookgelegenheid bruikbaar, na jaren kwam er wel een gasaansluiting, en uiteindelijk kochten we het pandje.
Foto's!
[ afbeelding ]
Het enige echt mooie binnen: de schouw met antieke tegeltjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rechts de buitenkant van de enige aparte ruimte: de badkamer
De badkamer ziet er van binnen zo uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat hebben we zelf gemaakt, 10 jaar geleden ofzo, toen de waterdicht behangen douche/wc-ruimte niet langer waterdicht bleek.
Verder met de klok meedraaiende komt de keuken in beeld, ook al eigen werk.
[ afbeelding ]
En zo zijn we min of meer rond:
[ afbeelding ]
Het grondoppervlak van de poot op de aarde is ongeveer 4 bij 6 meter.
Toen we de bovenverdieping gingen verbouwen hebben we dat opgevraagd. Er is bijna niks, afgezien van een verordening uit 1928 ofzo, dat er nu toch écht sanitair aangesloten op riool moet worden aangelegd en dat ze dat anders komen uitvoeren op kosten van de eigenaar.quote:Op vrijdag 17 december 2010 20:05 schreef AndreaW het volgende:
[..]
Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.
quote:De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om graafschade te voorkomen en de veiligheid van de graver en de directe omgeving te bevorderen, heeft het Ministerie van Economische Zaken het initiatief genomen tot de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION), beter bekend als de Grondroerdersregeling. Deze wet is op 1 juli 2008 in werking getreden.
Het Kadaster is door het Ministerie van Economische Zaken aangewezen als uitvoerende dienst. Als intermediair regelt het Kadaster de informatie-uitwisseling over kabels en leidingen tussen netbeheerders en grondroerders.
Je mag namelijk hier in Nederland; zelfs niet op je eigen grond zomaar gaan gravenquote:Ik ben particulier
Gaat u uw tuin onderhanden nemen? Of wilt u een hekwerk plaatsen? Wanneer u hierbij gebruik maakt van bijvoorbeeld een graafmachine betekent dit dat u een mechanische grondroering doet of laat doen. De wet verplicht u sinds 1 oktober 2008 om hiervoor een graafmelding te doen. Via het graafmeldingsformulier voor particulieren kunt u uw graafwerkzaamheden melden. Mocht u daarbij problemen ondervinden, dan kunt u ons bellen via 0800-0080. U kunt eventueel ook uw opdrachtnemer een graafmelding laten doen.
Voor een melding brengt het Kadaster kosten in rekening. Het tarief vindt u in het tarievenoverzicht. U ontvangt hiervoor naderhand een factuur.
Huisaansluitingen
Huisaansluitingen zijn kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar de gebouwen lopen. Netbeheerders zijn niet verplicht informatie over huisaansluitingen te geven. Wél kunt u met het meldnummer dat u na het doen van een melding van ons krijgt, rechtstreeks contact opnemen met de betreffende netbeheerder(s) om deze informatie op te vragen.
Het onderscheid zal eerder openbare weg tegenover particuliere grond zijn. Op particuliere grond kan heel goed ook openbare weg liggen en dan is de netbeheerder aan de beurt volgens mij. Maar als je door bijvoorbeeld een eigen steegje heen moet ziet het er minder gunstig voor je uitquote:Op woensdag 22 december 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
Hmm. De netwerkbeheerder heeft geen zín in graven, want er past geen graafmachine. Dus moet het met de hand. Maar het argument was dat die grond particulier is (dat klopt).
Aangezien 15 meter graven mijn hobby ook niet is, ben ik dankbaar voor jullie kritische blik en ga ik het tot op de bodem uitzoeken. Op papier dan. En dan hoop ik het graafwerk toch de professionals in de mik te schuiven.
Nog los van dat graven klotewerk is, liggen er ook al buizen. In elk geval gas. Om buizen heen graven is nog klotiger dan gewoon graven.
'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad.quote:
Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Veel succes.
[ Bericht 44% gewijzigd door AnneX op 28-01-2011 21:14:00 ]
Jawel hoor, ik weet het ookquote:Op woensdag 26 januari 2011 17:36 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.
Potscherven, heb je onze stadsarcheoloog wel even gebeld, Kortekaas?quote:Fundering is uitgegraven, het moest 80 diep en 60 breed.
Eeuwenoude bakstenen die verkruimelden, her en der een kloostermop, een plavuis, potscherven
Dat is allemaal wel waar, wat je opsomt, maar dat alles is niet nieuw of verrassend..quote:Op donderdag 17 februari 2011 18:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
- De gasmeter wordt alleen maar ondersteund door een paar stenen ?
- Het is nu wel erg fris om bij jullie een grote boodschap te doen ?
- De verdiepingsvloer wordt louter ondersteund door de achtergevel en de stempels op de voorgrond ?
Anders weet ik het niet !
Het gehele vloeroppervlak beslaat nog geen 24m2. Niet zo erg heel groot inderdaadquote:Prima vorderingen ! naja vorderingen; je bent nog aan het slopen
Maar hoeveel vierkante meter is dit huisje eigenlijk ? Lijkt mij namelijk niet zo heel erg groot allemaal
Krek zo!quote:
Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.quote:
Mij viel het niet op. Enige dat mij opviel was dat ze om de wandklok heen hebben geklust want die hangt er nogquote:
Oh, zo andersom.quote:Op donderdag 17 februari 2011 22:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.
Ik heb laatst bij http://degalanterie.nl/ een aantal dingen besteld (wc-deurslot en handgrepen voor nog op te knappen badkamerkast) en ik herinner me dat ze daar ook deurbeslag en uitzetijzers etc verkopen. Had ook nog Weijntjes bij mijn favorieten staan, maar die had zo'n groot assortiment dat ik helemaal niet kon beslissenquote:
Het is een naar buitendraaiende deur, dus zitten de schanieren ook aan de buitenzijde. Maar ik neem aan dat deze voorzien zijn van dievenklauwen en hebben de kwaadwillenden weinig kans om toch zo binnen te komenquote:Op maandag 14 maart 2011 22:14 schreef AnneX het volgende:
Het ziet er allemaal prachtig uit !!! Alle lof.
Alleen heb ik een vraagje: het lijkt of de scharnieren van de voordeur aan de buitenkant
van het huis zitten ?
Zeg even dat het níet zo is... ivm. inbraakveiligheid.
Klopt. Is ook voor tokkies.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:08 schreef sigme het volgende:
Ik vind het aanbod bij de meeste bouwmarken nogal eenvormig. En lelijkheid troef, helaas.
Wauw sigme, dat wordt echt heel erg mooi!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.
Ondertussen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het bovenlichtje boven de deur komt er nog bij, ik heb het al wel gezien. Heel mooi, drie ruitjes.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat word wel een leuk huisje.
Maar het liefste zou ik een klein boerderijtje ergens achterop. Geen kutburen enzo.
quote:Een pied-à-terre (Frans voor voet aan de grond) is een buitenhuis of tweede woonhuis, meestal in een andere stad gelegen en doorgaans kleiner dan de primaire verblijfplaats.
Je kan toch uit een catalogus opschrijvan wat je wilt hebben met de aantallen en dan bij 3 dealers daarvoor een prijs opvragen?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.
Jawelquote:Op dinsdag 5 april 2011 14:55 schreef Dinus het volgende:
Het wordt erg mooi!!![]()
Ik word nu ook wel nieuwsgierig naar jullie andere plekje, heb je daar ook foto's van misschien?
13 kruiwagens per kuub. 6 x 13 = 78 kruiwagens. Door dat hele smalle deurtje, dat niet mag beschadigen. Dus halfvolle kruiwagens. 78 x 2 = 156 kruiwagens.quote:Op maandag 11 april 2011 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Je wordt nog druk met de kruiwagen alle puin eruit sjouwen
Latje tegen het kozijn vast geplakt met het ultime klus gereedschap, DUCTAPE. Eventueel de deur beschermen met een plaatje triplex.quote:Door dat hele smalle deurtje, dat niet mag beschadigen.
Gaan wel doen, maar gaat niet verhelpen dat we maar met halfvolle kruiwagens kunnen werken. Je kan nét met je handen om de handvatten door de deuropening en moet daarna direct een haakse hoek slaan. Dat is teveel manoeuvreren in te kleine ruimte om dat te doen met een kruiwagen vol zwaar puin.quote:Op maandag 11 april 2011 20:36 schreef jpajs het volgende:
[..]
Latje tegen het kozijn vast geplakt met het ultime klus gereedschap, DUCTAPE. Eventueel de deur beschermen met een plaatje triplex.
Scheelt je een dagje kruien uiteindelijk en geen ergernis omdat de boel beschadigd is.
Hebben we ook al eens gehad met een verbouwing. Uiteindelijk de handgrepen van de kruiwagen met wat geweld naar binnen gebogenquote:Op maandag 11 april 2011 20:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Gaan wel doen, maar gaat niet verhelpen dat we maar met halfvolle kruiwagens kunnen werken. Je kan nét met je handen om de handvatten door de deuropening en moet daarna direct een haakse hoek slaan. Dat is teveel manoeuvreren in te kleine ruimte om dat te doen met een kruiwagen vol zwaar puin.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zorg voor dikke handschoenen, ook aan de buitenkant van leder ofzo, want knokkels kapot stoten is kut.quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:03 schreef sigme het volgende:
Deze week hebben we vrij van het pied-a-terre. Vrij, dus dan kunnen we moestuin spitten, hout zagen, hakken, stapelen, kortom: vrij.
Volgende week trekken we uit voor de puinruimerij. Met kruiwagens, als het éven kan, want puin tíllen in manden of zakken is geen pretje. Zeker 6 kuub niet. Het zal ongeveer 4,5 kuub massief zijn, dat is rond de 7000 kilo. Ik verdeel dat gewicht graag met een kruiwagenwiel.
handgrepen zijn meestal ongeveer even breed je moet er ook tussen kunnen staan en niet de burry's tegen je aan hebbenquote:Op dinsdag 12 april 2011 22:05 schreef Hallie het volgende:
Zat me af te vragen (als nieuwkomer) kruiwagens zijn er toch te krijgen met een verschillende inhoud? Is er dan niet een kruiwagen met een maatje minder die ook smaller is zodat je makkelijker door de deur heen komt zonder meteen overal tegenaan te knallen. Of blijven dan de handgrepen een probleem?
Ja nu je dat zo zegt is dat wel logisch eigenlijk, nooit bij stilgestaanquote:Op dinsdag 12 april 2011 22:07 schreef densmee het volgende:
[..]
handgrepen zijn meestal ongeveer even breed je moet er ook tussen kunnen staan en niet de burry's tegen je aan hebben
Grappig de gewone kruiwagen is voor de serieuze bouwvakkers dus een small.quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:10 schreef sigme het volgende:
Ik heb inderdaad gekeken naar smalle kruiwagens. Er is een smal type op de markt, een zogeheten "renovatiekruiwagen", speciaal om door deuropeningen te kunnen. Maar die is bedoeld voor serieuze bouwvakkers, die gewoonlijk met een loeigrote kruiwagen werken. Hun extra smalle model is wat wij een gewone kruiwagen noemen.
Lijkt me een mooie vraag voor Vonkenboerquote:Op zaterdag 14 mei 2011 08:43 schreef sigme het volgende:
Afgelopen week toch nog wat nuttigs weten te doen: het eerste deel van de geul met mantelbuizen is af. We hebben buizen van 5 meter lang met insteekmof, dus we kunnen het in drie graafsessies aanleggen. Het eerste stuk is nu gedaan, met 1 buis op 1 meter diepte en twee buizen daar wat boven. Trekkoordje erdoor en dan later aansluiten op het volgende vijfmeterstuk. Graven gaat klote, ten eerste is een 1-meter diepe 20 cm brede geul sowieso geen pretje, maar we hebben ook eigenlijk niet genoeg ruimte om het zand goed kwijt te kunnen, bestaat de bovenlaag uit puin, loopt er al een gasleiding (licht slingerend en met een slingerend gaslint erboven, loopt er ook een dubbele telecomkabel en her en der onduidbare reeds decennia in onbruik zijnde leidingen (petroleum?).
Deze week gaan we bezig met de invoerbochten; dat zijn de voorgeschreven mantelbuizen voor gas/water/licht vanaf de fundering naar de meterkast. Bochten en bodemplaat voor de meterkast hebben we, nu binnen gaten graven en gaten in de fundering maken. De aannemer heeft in de nieuwe fundering wat gaten gemaakt, maar niet voldoende.
Er moet ook nog een nieuwe stoppenkast geinstalleerd worden, zodra meterkast daarvoor "af genoeg" is. Als iemand daarover advies heeft, graag! Nieuwe stoppenkast ; welk merk & hoeveel groepen?
Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies opquote:Op zondag 29 mei 2011 10:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je geen gebruik maken van een meterkast invoerplaat ?
Aangezien de plaats van de leidingen waar ze je huis binnenkomen in een bepaalde volgorde moeten zitten. En dus niet zomaar lukraak geplaatst mogen worden.
http://www.dyka.nl/nl/bin(...)plaat_tcm29-6894.pdf
Ajah,quote:Op zondag 29 mei 2011 10:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies op. We gaan 'm óp de zandcementvloer leggen.
Uiteindelijk hebben we met heel veel moeite een geul weten te graven die schuin de in de lengte lopende gresbuis kruist. De hoogste mantelbuis loopt dan boven de gresbuis langs en onder de drie gasleidingen, de telefoonkabel en twee kabelkabels door. Natuurlijk moest er nog iemand de geul proberen over klimmen waardoor er vanalles instortte en een ander moest uitgebreid douchen waardoor via de lekkende riolering onze geul volstroomde met geurig water. Met veel gezwoeg en gevloek is het toch zo goed en kwaad als het ging gelukt. Snel zand erover.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:42 schreef sigme het volgende:
Het was een *&$#%&O(*&-loopgraaf.
![]()
5 meter een spa diep graven. Ok. Nog wat dieper graven. Ok. Op het uiteinde wat dieper. Fuk. DRIE gasleidingen. Goed, dan maar afwijken van de rechte lijn. Naar rechts. Graafgraaf. Tok. Steen. Nog een steen. Nou is steen geen nieuws, de helft van de grond bestaat uit puin, maar dit zijn wel véél stenen en netjes gestapeld.. Verdomd het is een muur. Fuk, de fundering van de buren!
Nou, afbuigen naar links dan maar? Graaf. Graafgraafgraaf. Tok. Tok? Gresbuis? In de lengte!
Nou, hele zwik dan maar dichtgooien en compleet ander eindpunt zoeken (er is niet heel veel ruimte in een steeg van 1 meter breed). Eerst maar even aan het begin wat verder graven hoor, dit gekloot is niks aan. Graaf. Graafgraaf. Tok. Tok? Oh welja, natuurlijk, hier een dwarsoverstekende gresbuis. Onderdoor dan maar. Graafgraafgraaf ah, onderzijde gresbuis. Ok, andere kant vrijgraven. Graaf. Steen. Ha, de fundering weer. Geen ruimte om te graven..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.quote:Nu willen we onze nieuwe kozijnen zwart verven. Kozijnen & deur. Hoe dat dan gaat staan met zo'n spatrand weet ik nog niet. Misschien moet deze dan wel zo licht mogelijk, maar misschien moet het ook juist wel gewoon even pikzwart als de kozijnen?
Kijk nou... das een praktisch en steekhoudend argument tégen zwart.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 21:22 schreef jpajs het volgende:
[..]
Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.
Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:quote:Op zaterdag 11 juni 2011 13:33 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben zelf gek op groen dus een beetje bevooroordeeld, maar wat vind je van mosgroene kozijnen?
Beetje deze kleur, maar dan op je houtwerk dus.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto's zodat je de sfeer van de kleur incl. contrast een beetje kunt zien. Ik vind het wel bij jullie huis passen, maar wie ben ik?
Da's iets donkerder dan ik bedoel, maar ook erg mooi.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 14:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:
[ afbeelding ]
Sindsdien is het plan om die muur later weer donkergroen te maken. Misschien kunnen we de buitenkant dia-positief uitvoeren. En anders doe ik toch gewoon zwart.
En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 20:28 schreef sigme het volgende:
Dus.
En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
Zij vonden dat met een goede kwast, afplaktape meer schade aanricht dan problemen oplost.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef quo_ het volgende:
[..]
En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?
Bij jullie ook al!quote:Op maandag 18 juli 2011 19:22 schreef sigme het volgende:
Dus nu hebben er Polen zitten graven, ligt er een put open
Je trekt altijd wat mee helaas.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 23:37 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Bij jullie ook al!
Ben benieuwd naar de kozijnenWat voor schade zou afplaktape moeten aanrichten eigenlijk?
quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:36 schreef sigme het volgende:
Verf meetrekken inderdaad, en er loopt toch nog wel eens wat verf onder.
quote:Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:
Leuk.
Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?quote:Op woensdag 2 november 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Beton laten storten met een slurf willen we in elk geval niet.
omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend betonquote:Op woensdag 2 november 2011 19:37 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?
Ah,*noteert, dat klinkt best logisch.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:38 schreef densmee het volgende:
[..]
omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend beton
Het is zeker prima zelf te doen, maar we kunnen geen voorraden zand & grind daar kwijt. Dus dat moet steeds per karretje voor 1 dag voorraad worden aangevoerd (in kar scheppen, uit kar scheppen, uit kruiwagen in molen scheppen). Kan prima, maar is veel werk en bij een zeer beperkt aantal klusuren per week gaat het ook best lang duren. Wat op zich niet erg is.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:58 schreef densmee het volgende:
normaal is beton iets van 150 euro per kuub aan de fabriek
maar 2,5m³ is toch nog wel zelf te doen.
iets van 30 zakken cement 150 euro
1500 kg zand 10 euro
en 3000 kg grind 75 euro
bezorgkosten 50 euro ofzo
Je deurkozijn is prachtig!quote:Op zondag 21 augustus 2011 20:48 schreef sigme het volgende:
Er ligt weer bestrating. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.
Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.
[ afbeelding ]
De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.
Heel langzaamquote:
Van de altijd informatieve Joost de Vreequote:berapen
Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet "onder de rei", dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.
Bij oude muren zal door het zout- en vochtgehalte daarvan pleisterwerk op basis van gips loslaten, gebruik daarom in dit geval zeker kalkmortel.
Bij de beraping van boerenhuizen wordt wel gemalen baksteen bijgemengd.
Doel van het raapwerk is dat de muur vlak en te lood staat zodat de muur een tegelvlakke ondergrond vormt; berapen wordt daarom vaak toegepast bij een keuken of badkamer.
Eng. render, roughcast (berapen met wat grover materiaal)
In principe dus dezelfde behandeling als de muren in mijn huis ook gehad hebben.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Van de altijd informatieve Joost de Vree
Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
En dan zeggen ze dat er tegenwoordig slecht gebouwd wordt
Och, na een eeuw of twee gaat er natuurlijk wel het een en ander hangen..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
En dan zeggen ze dat er tegenwoordig slecht gebouwd wordt
Dat klopt 100,00%quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef jpajs het volgende:
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door.
Slim! Ook handig, zo'n slechte muur moet eerst uitgeraapt worden en dan met een gipslaag afgewerkt. En de vraag of je er geen scheuren in krijgt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:48 schreef du_ke het volgende:
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik. Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt
Neuh, we liggen stilquote:Op maandag 27 augustus 2012 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:
En toch vraag ik het mij af hoe het hier na 55 dagen gaat
Zijn er nog vorderingen of plannen ? Ideeën ?
tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef sigme het volgende:
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering.
Er staat nu een gaskachel, en hij brandt ook, dus we kunnen nu winterklussen.
De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.
Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:40 schreef densmee het volgende:
[..]
tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?
als het alleen maar recht werk is zonder sokken en knieën dan zal het inderdaad wel meevallen, maar anders lijkt het me lastig om het netjes strak te krijgenquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!
Overigens denk ik niet dat krimpkous erom krimpen zoveel werk is, het gaat maar om een meter of acht.
Maar voor de elektriek beneden zal ik slagvaste grijze pvc in het achterhoofd houden!
Als het echt opbouw moet zijn is P25 van Attema geen idee. In wit en creme leverbaar.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef sigme het volgende:
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering.
De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.
Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:05 schreef jpajs het volgende:
[..]
Als het echt opbouw moet zijn is [url=http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.attema.nl%2Fecat%2Fimages%2Fportaldocs%2Fk25%2FHandleidingK25P25.pdf&ei=-eGrUPiPPJKo0AXC3YFg&usg=AFQjCNH5IYZ3uW9RyB7py40CUVn5SzhcSQ&cad=rja]P25 van Attema[/url] PDF download geen idee. In wit en creme leverbaar
Dat is inderdaad lelijk. Maar Bush en Jager heeft ook mooi spul.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:08 schreef sigme het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Euh, dat is me echt veel te lelijk. Maar niettemin bedankt voor de suggestie; er bestaat een hoop waarvan ik niet op de hoogte ben.
Moet je alleen de zak-einden uitvoeren in opbouw ? Of moet de gehele installatie opbouw worden ?quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef sigme het volgende:
Je pakt gewoon een combinatie schakelaar/wandcontactdoos waarbij je de stroomvoerende draad niet aansluit op het P contact maar op de plaats van de schakeldraad, zo heb je een geschakelde wandcontactdoos gecreëerdquote:Op donderdag 6 december 2012 13:38 schreef suya het volgende:
Oei, Groningen, shudve known!
Vind het er fantastisch uit zien allemaal ( t meeverven hou je van me tegoed)
Succes met t klussen, fijn dat jullie nu iig t warm kunnen hebben! Vind die bakelieten dingen idd ook mooi, past in de tijdgeest maar zijn wel prijzig! Worden overigens ook wel vaak op mp aangeboden.
Even O.t. , kennen jullie die stopcontacten die ze veel in Engeland/oz hebben, waar een schakelaar in t zelfde contact zit, zodat je de stekker van het apparaat in t contact kunt laten zitten maar die geen stroom vreet? Lol beetje omslachtige uitleg, maar heb dus geen id hoe zoiets heet, en of je die in nld kunt kopen.
Kennen jullie zoiets, en weet je misschien waar ik die kan halen?
Succes met t klussen! Ciao
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |