abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88479181
Sinds mensenheugnis hebben wij (liefste & ik) een pied-à-terre in de stad. Je zou het ook een huis kunnen noemen, maar gezien de grootte is de eerste benaming passender. Het is een oud pandje, begin 19e eeuw gebouwd.

Een mensenheugnis geleden, toen wij erin trokken (door een voorzichtig eruit gepulkt ruitje), was de staat van het onderhoud erbarmelijk. Nadat de eigenaar besloot dat hij liever had dat we huurders waren dan krakers, kwamen we met hem overeen dat wij het hoognodige zouden doen en een bescheiden huur zouden betalen. Hij zou nog zorgen voor nieuwe kozijnen.
Van het een kwam het ander, er kwamen nooit kozijnen, wij maakten badkamer en kookgelegenheid bruikbaar, na jaren kwam er wel een gasaansluiting, en uiteindelijk kochten we het pandje.

Foto's!

Het enige echt mooie binnen: de schouw met antieke tegeltjes.

Rechts de buitenkant van de enige aparte ruimte: de badkamer

De badkamer ziet er van binnen zo uit:

Dat hebben we zelf gemaakt, 10 jaar geleden ofzo, toen de waterdicht behangen douche/wc-ruimte niet langer waterdicht bleek.

Verder met de klok meedraaiende komt de keuken in beeld, ook al eigen werk.

En zo zijn we min of meer rond:

Het grondoppervlak van de poot op de aarde is ongeveer 4 bij 6 meter.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-11-2010 11:24:28 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88479315
Leuk, dit ga ik volgen!

Waar gaat de trap naartoe? En wat zijn de plannen?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_88479373
Wat een kraakpand ;).
pi_88479414
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 17:30 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wat een kraakpand ;).
Dit !
Maar wel tof ! Ik ga je verbouwing zeker volgen Sigme *O*
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_88479694
De trap gaat naar boven!

Nadat we ons huis kochten kreeg het buurhuis ook een nieuwe eigenaar, en toen was het opportuun om het dak en de vloer van de verdieping aan te pakken. De oude vloer was op plaatsen onbetrouwbaar, en de tussenmuur tussen ons en buurhuis moest er ook geheel uit, en daarna weer terug natuurlijk.

Het is de bedoeling om de benedenverdieping op zo'n manier aan te pakken dat de bovenverdieping ongeschonden blijft. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
De voorgevel is zó slecht, die moet er geheel uit. Dus moet het dak gestut. En dat kan niet middels de muurplaat, want die is rot. Dus zullen de spanten gestempeld moeten worden.. en die zitten boven achter de schrootjes. We zullen proberen de schade minimaal te houden.

Dit wisten we al. Na 1 dag slopen bleek de staat van de muur, en van de balken, niet mee te gaan vallen.

Balk, met daarop de nieuwe verdiepingsvloer, waarvan we nu ook graag plafond willen maken:

Vonkenboerfoto (hier al wat leidingen losgeknipt, de staat van het leidingwerk is zo slecht dat dat ongeveer het eerste was wat we deden:

We hopen wat ruimte te winnen door de binnenbetimmering ("isolatie") weg te halen en de muren aan de buitenzijde te isoleren. Omdat alles enorm scheef en krom is, heeft de binnenbetimmering her en der nogal wat grote holle ruimtes erachter.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88479822
Als contrast; dit is boven:

Ingericht als tijdelijke zit-, eet- en rustruimte met bankje, tafel & stoelen, koelkast en koffiezetapparaat.

In gewone staat is dit de slaapkamer met klerenkast.
pi_88479824
Ik ga dit volgen!
Leuk!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_88480087
En het grote plan is:
Beneden alles kaal. Alle gipsplaat, spaanplaat eruit, geheel strippen.
Voorgevel eruit.
Nieuwe voorgevel metselen, met nieuwe kozijnen.
Nieuwe voorgevel aan buitenzijde isoleren (piepschuim & stuclaag)

Betonvloer eruit - we weten niet hoe goed deze geïsoleerd is en er zit een niveauverschil in van 10cm, keuken & badkamer op het verhoogde stuk.

Nieuwe betonvloer erin terug, goed geisoleerd, met vloerverwarming.

Schouw blijft staan, het bovenstuk slopen en in valse vorm weer terugbouwen; cv-ketel daarin ophangen.

Er moet natuurlijk douche, wc en kookgelegenheid weer ingebouwd worden.

We willen alle nutsvoorzieningen opnieuw laten aansluiten, het enige wat nu min-of-meer normaal binnenkomt is het gas.
Gevel vervangen zullen we uitbesteden, deze week komt er een aannemer om het te bezien en als 'ie durft een offerte te maken.

Voor de rest zullen we zoveel mogelijk zelf doen, in een vrij laag tempo want we zijn lui en hebben veel andere bezigheden.
pi_88480250
Een project met ambitie. Al een budget vastgesteld?
pi_88480784
We hebben 25.000 bijeen gespaard voor deze verbouwing.
  maandag 8 november 2010 @ 18:29:34 #11
331 Merel
Be here now.
pi_88481518
Wauw!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_88488346
Wat gaaf dat je dit komt showen ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 8 november 2010 @ 20:50:12 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88488610
Leuk. :)

Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
The love you take is equal to the love you make.
pi_88488962
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:

Haha, wat de fuck? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_88489206
Het was destijds best een handige plek voor een kattenluik. Konden de katten mooi veilig op 2 meter hoogte het huis uit (en in).
pi_88490079
Doe je wel weer kleine raampjes in de grote voorramen?

Ja hè? ZEG JA! :P
pi_88490353
quote:
5s.gif Op maandag 8 november 2010 21:15 schreef Oblivion het volgende:
Doe je wel weer kleine raampjes in de grote voorramen?

Ja hè? ZEG JA! :P
JA!

Natuurlijk, er is toch geen alternatief? Nieuwe kozijnen lijkt me wel echt geweldig fijn; er kan nu niets open (behalve de deur). En het moeten mooie kozijnen zijn, met een kraaltje denk ik.
pi_88490665
quote:
6s.gif Op maandag 8 november 2010 21:19 schreef sigme het volgende:

[..]

JA!

Natuurlijk, er is toch geen alternatief? Nieuwe kozijnen lijkt me wel echt geweldig fijn; er kan nu niets open (behalve de deur). En het moeten mooie kozijnen zijn, met een kraaltje denk ik.
O+ you!

Nope, bij ons hebben ze de oude sash windowseruit gesloopt... :{

pi_88496597
Zoo wat een ambitie. Dit gaan we maar even volgen. Succes ermee ;)
pi_88497366
Ik ben toch benieuwd hoe dat katttenluikje werkte.....
pi_88497497
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Katapult O-)
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_88503485
quote:
Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Zowel binnen als buiten was er aansluitinging op. In het halletje een plank boven de kapstok, in de kamer een plank langs de muur waar de katten via de trap op kwamen. En buiten zat een klein afdakje met een schuine plank naar beneden.
  dinsdag 9 november 2010 @ 06:41:14 #23
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_88503508
Goh, ik ben benieuwd! Ik vind het er wel heel knus uitzien moet ik bekennen :@, het wat chaotische en oude geeft het wel karakter. Hoe zal het er van binnen uitzien als jullie klaar zijn?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  dinsdag 9 november 2010 @ 09:18:48 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88505016
Ik las 'Pigme' in de titel! :@

Tof project! :Y

*volgt*
pi_88587646
Wat een leuk project.

Is dit ook het huis waar je die finoven hebt staan, of is dat ergens anders?
pi_88603872
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 11:18 schreef Gurb het volgende:
Wat een leuk project.

Is dit ook het huis waar je die finoven hebt staan, of is dat ergens anders?
Haha _O-. Nee, die finoven staat niet in dit huisje, het huis zou zowat vol zijn gelijk.
We hebben een pied-à-terre; dit huisje dus, en een hutje op de hei met finoven.

Vroeger hadden we wel een houtkachel in dit huisje, omdat er geen gasaansluiting was. Na een paar jaar zijn we overgestapt op een petroleumkachel, wat een luxe!
Sinds een jaar of 6 ofzo zit er aardgas. Toen kwam er een gaskachel, de boiler kon weg, geisertje kwam erin en de gasflessen om op te koken ging eruit.

De aardgasaansluiting is echt heel lelijk aangelegd, de gasmeter hangt in de kamer, aan dat stuk spaanplaat wat het halletje vormt. Aan de andere kant van dat spaanplaat, iets hoger, hangt de stoppenkast. Aangezien we dat halletje eruit willen, moeten beide meters los en ergens anders naar toe. De electriciteit moet helemaal opnieuw, dat komt nu op zeer discutabele wijze het huis binnen :'), dat moet gewoon normaal ergens door de grond en door de voorgevel worden.
pi_88609780
Wat leuk! Én een beestenboel, én een voet-aan-de-grond, ik ben jaloers! En ga dit natuurlijk volgen. Veel succes! ^O^
pi_88623361
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
En het grote plan is:
<knip>
Nieuwe voorgevel aan buitenzijde isoleren (piepschuim & stuclaag)
<knip>
Eergister is er een aannemer komen kijken.
Bij nader inzien is aan de buitenzijde isoleren in deze omstandigeheden niet de beste oplossing. Het was de oplossing die wij ooit bedacht hadden toen we er nog vanuit gingen dat de gevel kon blijven staan. Maar dat metselwerk moet toch grotendeels gesloopt worden.
Dan kan het beter als spouwmuur weer teruggemetseld worden en daarmee vervalt aan de buitenzijde isoleren.
  † In Memoriam † vrijdag 12 november 2010 @ 08:58:13 #29
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88624213
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:
De electriciteit moet helemaal opnieuw, dat komt nu op zeer discutabele wijze het huis binnen :'), dat moet gewoon normaal ergens door de grond en door de voorgevel worden.
Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl? :P

Zit het ver weg van iets anders, want netjes laten aanleggen en opengraven zijn vaak dure grappen. Verder weer een leuk project sigme. Van de zomer eens kijken of ik een verslag zal maken van mijn kelderproject.

Maar zoals velen hier zeggen, je staat in het volglijstje.
Carpe Libertatem
pi_88626112
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Haha _O-. Nee, die finoven staat niet in dit huisje, het huis zou zowat vol zijn gelijk.
We hebben een pied-à-terre; dit huisje dus, en een hutje op de hei met finoven.

Je hebt dus twee huizen ;)
pi_88628990
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2010 08:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl? :P
Zoiets :D. Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

quote:
Zit het ver weg van iets anders, want netjes laten aanleggen en opengraven zijn vaak dure grappen.
Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.
pi_88630090
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:11 schreef Gurb het volgende:

[..]

Je hebt dus twee huizen ;)
Een ex-kraker met twee huizen :P
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  † In Memoriam † vrijdag 12 november 2010 @ 12:17:16 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88630298
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Hee, zo gaat dat met mensen die vrijheid omarmen. ;)
Carpe Libertatem
pi_88630712
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Een kraker voor 3 dagen ;).
We hadden destijds éérst een beleefd verzoekje aan de huisbaas gestuurd, of we het mochten huren. Die huisbaas was echt de allerlamste luilaak die je je kan voorstellen. Te lui om z'n panden te verhuren :'). Zelfs te lui om te reageren op een beleefd briefje.

Na het huis te hebben gekraakt (heel ingewikkeld, stopverf wegbreken, ruitje eruit, daardoor naar binnen. Bleek de voordeur niet op slot: een stuk ijzerdraad door de brievenbus had ook volstaan :+).. Oh ja, maar daarna dus opnieuw een briefje gestuurd naar de beste man, dat we nog steeds graag wouden huren. Nou, daar kwam 'ie dan wel voor langs. Wel een aardige luilak trouwens.
pi_89145343
De eerste offerte is binnen. Wow. Iets boven de twintigduizend.
Als we met deze aannemer in zee gaan, zullen we hem minder moeten laten doen dan hij nu voorstelt.
pi_89145637
Dus alleen de gevel vervangen kost jullie 20 mille?

Das geen koekie... :{
pi_89223790
Wauw, wat een klus! Ik volg de vorderingen ook graag.

Waar gebruik je deze woning trouwens voor? Ik heb altijd begrepen dat je vanuit jullie hut op de heide naar je werk ging. En trekt de hond het er?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_89227066
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
Wauw, wat een klus! Ik volg de vorderingen ook graag.

Waar gebruik je deze woning trouwens voor? Ik heb altijd begrepen dat je vanuit jullie hut op de heide naar je werk ging. En trekt de hond het er?
Oh, ik werk natuurlijk nogal wisselend, dan weer hier en dan weer daar. Gezien de beestenboel moeten we in de praktijk altijd minstens vía het hutje op de hei.

Voor de hond zullen we voorzieningen treffen; die is tot nu toe steeds op de hei geweest (het is niet gansch verlaten daar ;)).
  woensdag 1 december 2010 @ 23:21:54 #39
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_89411933
even een TVP!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_89594028
quote:
11s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef sigme het volgende:
De eerste offerte is binnen. Wow. Iets boven de twintigduizend.
Als we met deze aannemer in zee gaan, zullen we hem minder moeten laten doen dan hij nu voorstelt.
En offerte twee is ook binnen, iets onder de 15duizend.
We gaan eerst maar eens praten met aannemer 1, die is ervan uitgegaan dat alles keurig afgewerkt moet worden, wat niet zo is. Als bijstellen op die punten de prijs voldoende omlaag brengt dan gaan we bij voorkeur toch met hem in zee.

Voor het grootste deel denk ik dat het blijkbaar moet kosten wat het kost. Sommige dingen kunnen wel goedkoper, maar ik wil per se móóie kozijnen.

We moeten nog even nadenken hoe de binnenmuur moet worden. Het is nu een steens muur, de gevel, en dat wordt vervangen door een spouwmuur. Maar de vraag is of de binnenmuur van die spouwmuur een gemetselde muur moet zijn of houtskeletbouw. Beide aannemers hadden een duidelijke voorkeur voor houtskelet; kost minder ruimte, is beter isolerend en er kan leidingwerk in weggemoffeld worden.

Maar dan krijg je gipsplaten in huis en dat vind ik zo lelijk. Ik hou meer van eerlijke steen. Bij professioneel stucwerk erover zie je het verschil natuurlijk niet, maar er gaat geen professioneel stucwerk over komen :+.
pi_89594100
Dan moet je steenstrips over je gipsplaten plakken })
pi_89613077
Wat een schattig huisje! En briljant hoe je er terecht bent gekomen.

*volgt*
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  Moderator dinsdag 7 december 2010 @ 18:02:42 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89640382
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Zoiets :D. Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

[..]

Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.
Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje :)
pi_89726008
We hebben overleg gehad met Aannemer Een. Hij heeft een nieuwe kostenraming gemaakt, waarin wij het slopen van de gevel doen (nadat hij het dak gestut heeft) en alle afwerking zoals stucwerk en herstel van de vloer etc niet wordt gedaan. Blijft er iets meer dat 17duizend staan voor een nieuwe buitenmuur, geinpregneerd en beraapt, een binnenmuur houtskeletbouw, 2 nieuwe mooie raamkozijn + ramen (dubbel glas), 1 nieuw deurkozijn met bovenlicht & nieuwe deur.

Nu nog Aannemer Twee het slechte nieuws brengen..

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]

Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje :)
De aannemer zei dat het meestal rond de drieduizend kost. We hebben ons aangemeld bij www.aansluitingen.nl, zodat het als gecoördineerde actie van alle nutsbedrijven kan worden uitgevoerd.
pi_89727871
Téring man, het lijkt wel een barak in Auschwitz...

Succes!
pi_89732285
Heb je ook een plaatje van de buitenkant? Ik ben wel benieuwd.
  Vis een optie? vrijdag 10 december 2010 @ 00:15:58 #47
70532 loveli
N
pi_89746334
Wow! O+
crap in = crap out
pi_89772084
Ja, wow, wat een bedrag nietwaar?

Dat betekent dat we er meer geld in moeten investeren dan we gereserveerd hebben. Daarom gaan we nu eerst maar even niet verder met strippen van de benedenverdieping, want dan is er ook geen elektriek, geen water, geen geiser en geen sanitair meer.

Wat we nu gaan doen is in december geld verdienen, in januari op onze lauweren rusten, eind januari de aannemer de boel laten stutten en in februari de gevel slopen (en de fundering weghalen). In maart kan dan de aannemer de boel weer opbouwen en dan is het in ieder geval weer dicht en indien nodig weer bewoonbaar.

Dat laatste is wel handig als ik tegen die tijd een nieuwe klus ga zoeken. Vanuit het pied a terre kan ik een stuk makkelijker per OV reizen en daarmee is het aantal plaatsen waar ik wel naar toe wil reizen voor werk een stuk groter.

Van de aannemer heb ik linkjes gekregen van de leveranciers van deuren waar we een deur kunnen uitzoeken: http://www.weekamp-deuren.nl/Buitendeuren en http://www.dedeurmeesters.nl

Er zitten een paar best aardige deuren tussen, bijvoorbeeld zoiets:

Maar de deur zal in een afwijkende maat gemaakt moeten worden; onze voordeur is maar 73cm breed en er is geen ruimte om dat breder te maken. Ik vrees dat er weinig in of aan ons huis voldoet aan het bouwbesluit :+.
pi_89801842
wat schattig!
enig idee wat die deuren kosten? heb zelf wel eens naar nieuwe voordeur gekeken op Ebay, leken mij goedkoper en evengoed gewoon nieuw.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_89831167
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:39 schreef R2R het volgende:
Heb je ook een plaatje van de buitenkant? Ik ben wel benieuwd.
Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:09 schreef WRH het volgende:
wat schattig!
enig idee wat die deuren kosten? heb zelf wel eens naar nieuwe voordeur gekeken op Ebay, leken mij goedkoper en evengoed gewoon nieuw.
Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.
pi_89831449
Wat een ontzettend lief huisje, en wat een werk :o
  Vis een optie? zondag 12 december 2010 @ 14:27:11 #52
70532 loveli
N
pi_89832714
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:
[ ]

[..]

Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.
Heerlijke winterfoto O+

Boerderijdeur O+ met zo'n klink O+
crap in = crap out
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 17:43:01 #53
92034 crew  Vonkenboer
pi_89839863
Kortom jullie hebben wel wat uitgezocht wat bij de uistraling van het pand hoort *O*
Ben heel benieuwd voor wat voor opgaven jullie nog komen te staan; als ik tenminste kijk naar de staat van het pandje dan zal er best wel eens dingen creatief aan elkaar geknutseld zijn :P
pi_90048045
Wij hebben een hele mooie jaren 30 voordeur gekocht bij een oude bouwmaterialen handel voor 300 euro. er was genoeg keuze, ook van die boerderijdeuren.
Nadeel is wel dat we zelf de oude verf moesten afkrabben en dus ook op maat maken (wij hebben ook van die afwijkende maten in het hele huis).
Maar daarvoor hebben we wel precies hetgene wat we zochten.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_90057073
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:24 schreef sigme het volgende:
Sinds mensenheugnis hebben wij (liefste & ik) een pied-à-terre in de stad. Je zou het ook een huis kunnen noemen, maar gezien de grootte is de eerste benaming passender. Het is een oud pandje, begin 19e eeuw gebouwd.

Een mensenheugnis geleden, toen wij erin trokken (door een voorzichtig eruit gepulkt ruitje), was de staat van het onderhoud erbarmelijk. Nadat de eigenaar besloot dat hij liever had dat we huurders waren dan krakers, kwamen we met hem overeen dat wij het hoognodige zouden doen en een bescheiden huur zouden betalen. Hij zou nog zorgen voor nieuwe kozijnen.
Van het een kwam het ander, er kwamen nooit kozijnen, wij maakten badkamer en kookgelegenheid bruikbaar, na jaren kwam er wel een gasaansluiting, en uiteindelijk kochten we het pandje.

Foto's!
[ afbeelding ]

Het enige echt mooie binnen: de schouw met antieke tegeltjes.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Rechts de buitenkant van de enige aparte ruimte: de badkamer

De badkamer ziet er van binnen zo uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat hebben we zelf gemaakt, 10 jaar geleden ofzo, toen de waterdicht behangen douche/wc-ruimte niet langer waterdicht bleek.

Verder met de klok meedraaiende komt de keuken in beeld, ook al eigen werk.
[ afbeelding ]

En zo zijn we min of meer rond:
[ afbeelding ]
Het grondoppervlak van de poot op de aarde is ongeveer 4 bij 6 meter.
Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_90254147
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 20:05 schreef AndreaW het volgende:

[..]

Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.
Toen we de bovenverdieping gingen verbouwen hebben we dat opgevraagd. Er is bijna niks, afgezien van een verordening uit 1928 ofzo, dat er nu toch écht sanitair aangesloten op riool moet worden aangelegd en dat ze dat anders komen uitvoeren op kosten van de eigenaar.
pi_90254461
Vandaag is er een meneer van de netwerkbeheerder langs geweest om de situatie in ogenschouw te nemen. Als we zorgen voor een grondplaat met mantelbuizen op de correcte plaats en een stevige achterwand, dan is het ophangen en aansluiten van nieuwe meters etc geen probleem.
Meterkast mag er later omtoe gebouwd worden.

Wel moeten we eerst zelf buiten nogal een end (een meter of 15) sleuf graven en mantelbuizen leggen: water op 1 meter diep, gas & water (& telecom?) op 60cm.

Dat gaan we pas doen nádat die gevel vernieuwd is, ten eerste omdat we geen twee dingen tegelijk kunnen en ten tweede omdat het zo lastig gevelvervangen is als er een 15 meter lange, 1 meter diepe sleuf voorlangs ligt. En graven in de winter is ook niks. Maar goed, dat wordt dus ook weer een heel project op zich. Dit wordt een langlopend topic :+.
pi_90255143
Leuk project weer :D
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90255686
Wel raar dat je zelf zo'n stuk moet graven voor je kabels en leidingen, neem niet aan dat jullie zo ver van de openbare weg afwonen. Weet niet precies hoe het met de regels zit maar normaal gesproken zouden de netbeheerders dat gewoon moeten doen lijkt me.

Ook al omdat in openbaar gebied niet zomaar allemaal buizen ingespit mogen worden.

De nutsers zullen inderdaad wel weer niet bij elkaar in 1 mantelbuis willen liggen maar het is wel handig om wat ruimte over te houden in de mantelbuizen zodat een eventuele glasvezelboer die er over een paar jaar in wil ook wat ruimte heeft.
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 21:46:35 #60
92034 crew  Vonkenboer
pi_90256800
Als je plaats van de nieuwe meterkast meer dan 25 meter van de weg afligt dan zul je zelf moeten zorgen voor de mantelbuizen. Het energiebedrijf doet standaard maar 25 meter graafwerk

Bron : www.aansluitingen.nl
pi_90298205
Hmm. De netwerkbeheerder heeft geen zín in graven, want er past geen graafmachine. Dus moet het met de hand. Maar het argument was dat die grond particulier is (dat klopt).
Aangezien 15 meter graven mijn hobby ook niet is, ben ik dankbaar voor jullie kritische blik en ga ik het tot op de bodem uitzoeken. Op papier dan. En dan hoop ik het graafwerk toch de professionals in de mik te schuiven.

Nog los van dat graven klotewerk is, liggen er ook al buizen. In elk geval gas. Om buizen heen graven is nog klotiger dan gewoon graven.
  Moderator woensdag 22 december 2010 @ 18:29:20 #62
92034 crew  Vonkenboer
pi_90299547
Om eens te kijken waar leidingen in jou perceel liggen kun je eens een zogeheten klic melding doen bij het kadaster --> http://www.kadaster.nl/klic/

quote:
De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om graafschade te voorkomen en de veiligheid van de graver en de directe omgeving te bevorderen, heeft het Ministerie van Economische Zaken het initiatief genomen tot de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION), beter bekend als de Grondroerdersregeling. Deze wet is op 1 juli 2008 in werking getreden.

Het Kadaster is door het Ministerie van Economische Zaken aangewezen als uitvoerende dienst. Als intermediair regelt het Kadaster de informatie-uitwisseling over kabels en leidingen tussen netbeheerders en grondroerders.
quote:
Ik ben particulier
Gaat u uw tuin onderhanden nemen? Of wilt u een hekwerk plaatsen? Wanneer u hierbij gebruik maakt van bijvoorbeeld een graafmachine betekent dit dat u een mechanische grondroering doet of laat doen. De wet verplicht u sinds 1 oktober 2008 om hiervoor een graafmelding te doen. Via het graafmeldingsformulier voor particulieren kunt u uw graafwerkzaamheden melden. Mocht u daarbij problemen ondervinden, dan kunt u ons bellen via 0800-0080. U kunt eventueel ook uw opdrachtnemer een graafmelding laten doen.

Voor een melding brengt het Kadaster kosten in rekening. Het tarief vindt u in het tarievenoverzicht. U ontvangt hiervoor naderhand een factuur.

Huisaansluitingen
Huisaansluitingen zijn kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar de gebouwen lopen. Netbeheerders zijn niet verplicht informatie over huisaansluitingen te geven. Wél kunt u met het meldnummer dat u na het doen van een melding van ons krijgt, rechtstreeks contact opnemen met de betreffende netbeheerder(s) om deze informatie op te vragen.
Je mag namelijk hier in Nederland; zelfs niet op je eigen grond zomaar gaan graven :)
pi_90301868
quote:
14s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
Hmm. De netwerkbeheerder heeft geen zín in graven, want er past geen graafmachine. Dus moet het met de hand. Maar het argument was dat die grond particulier is (dat klopt).
Aangezien 15 meter graven mijn hobby ook niet is, ben ik dankbaar voor jullie kritische blik en ga ik het tot op de bodem uitzoeken. Op papier dan. En dan hoop ik het graafwerk toch de professionals in de mik te schuiven.

Nog los van dat graven klotewerk is, liggen er ook al buizen. In elk geval gas. Om buizen heen graven is nog klotiger dan gewoon graven.
Het onderscheid zal eerder openbare weg tegenover particuliere grond zijn. Op particuliere grond kan heel goed ook openbare weg liggen en dan is de netbeheerder aan de beurt volgens mij. Maar als je door bijvoorbeeld een eigen steegje heen moet ziet het er minder gunstig voor je uit :P
pi_91858615
*schop*
In januari op de lauweren rusten is achter de rug. Afgelopen dagen hebben we nog wat voorbereidend werk gedaan: de twee laatste planken van de verdiepingsvloer en het knieschotje boven hebben we weggehaald, zodat de muurplaat en de daksporen nu zichtbaar zijn. Dat is nodig omdat het dak op de sporen gestempeld moet worden.

Gewoonlijk zou je stempelen op de balken, waar de muurplaat opligt, waar de sporen op staan. Maar balken én muurplaat zijn daarvoor in te slechte staat.

Behalve de sporen zullen óók de balken gestempeld moeten worden; die rusten natuurlijk wel op de gevel en die gevel breken we weg.

De aannemer komt maandag met z'n jongens, eerst maar eens stempelen en als het meezit diezelfde dag ook de gevel loszagen.

Als ik er eens aan denk m'n fototoestel mee te nemen, kom ik ook nog met verduidelijkende plaatjes.
pi_91873420
Foto's *O* snap deels wat je bedoelt ;)
Het wordt een fikse klus..
pi_91875544
Even volgen, grappig huisje zeg.
Welke stad ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91875584
Stad natuurlijk.
pi_91875935
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef du_ke het volgende:
Stad natuurlijk.
Pardon ? :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 07:42:51 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_91882101
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:20 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Pardon ? :)
'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad. :)
pi_91902807
quote:
10s.gif Op woensdag 26 januari 2011 07:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad. :)
Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.
pi_92005474
Gezien vanaf de bovenverdieping: de laatste twee planken weggehaald.

Omcirkeld zijn de balken waarop de verdiepingsvloer rust. Die balken rusten op hun beurt op de gevel, dus gevel weghalen zou zwevende balken/verdiepingsvloer opleveren, dat blijft niet hangen dus zal gestut moeten worden.

Gezien van onderaf: je kan net onder de binnenbetimmering van het dak kijken:

Omcirkeld zijn de sporen. Deze rusten op de muurplaat (een platte balk bovenop de gemetselde gevel, rustend op de balken), en de sporen vormen de dakconstructie. Het zijn er een stuk of 5 dacht ik, die in een A-vorm staan. Het stutten van de balken gaat de dakconstructie niet dragen omdat de balken op het einde wat zwakjes zijn en die muurplaat ook. Dus de sporen zullen ook gestut moeten worden.
pi_92008275
Lekkere klus sigme: deels herkenbaar ( van lang geleden).

Wat het graven betreft: bij de tuinaanleg een aantal jaren geleden moest het graafmachinetje
door de poort achterom rijden en het tuinhek van 90 cm breed.
Het zal toch bij jou wel breder zijn...
Het is door een loonwerker gedaan. Daarmee bedoel ik dat zij dit materiaal hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel succes.

[ Bericht 44% gewijzigd door AnneX op 28-01-2011 21:14:00 ]
pi_92030155
Annex, bedankt voor de tip!
Maar ik ga bij ons niet graven met een masjientje, we moeten pal naast /onder / bij een gasleiding graven en dat lijkt me toch veiliger met de spa.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 08:46:39 #74
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_92030171
quote:
2s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:36 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.
Jawel hoor, ik weet het ook :P

Succes met graven sigme-
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_92030246
Oh, dat graven is voor láter, later!
Nu eerst die gevel vervangen, en pas als dat achter de rug is komt de grote nutsoperatie aan de beurt.
pi_92143154
En vandaag kwam de aannemer met z'n jongens. De kozijnen heeft 'ie al klaar en de voordeur is besteld, dus dat loopt gesmeerd. Vandaag wilden ze het stut- en zaagwerk doen. Waarbij de aannemer vandaag besloot dat hij de voorgevel wou loszagen vanuit de tuin van de buren, wat natuurlijk moet kunnen, maar de buren wisten van niks en we onderhouden een broze relatie met ze, dus dat kwam wat rauw op het dak vallen. Maar het kwam goed.

De stempels beneden, die houden de balken op hun plaats:

De aannemer gaat nieuwe balken voor ons zagen/frezen etc, deze zijn te slecht.

Voor het stempelen van de sporen zouden ze proberen de bovenverdieping zo ongeschonden mogelijk te laten.. We zijn er maar bij weggelopen.

De vloer! De plint! M'n stuuk!

En dan zagen:

Morgen beginnen we met slopen; eerst maar eens het glas eruit met zo min mogelijk scherven.
  Moderator dinsdag 1 februari 2011 @ 18:11:50 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_92183624
Wat ik mij eigenlijk afvraag wonen jullie er nu ook nog in ? Of huizen julle tijdens de ingrijpende verbouwing ergens anders ? Het is allemaal wel erg ingrijpend zo'n compleet nieuwe voorgevel laten plaatsen :X
pi_92186334
Oh nee, er wonen kan nu niet. Er is afgezien van een noodstopcontact geen stroom, geen gas voor het gasfornuis, geen ramen meer en het tocht gigantisch.

En boven durf ik niet meer te stampen..
pi_92199432
Ik snap dat het tocht ;)
  dinsdag 1 februari 2011 @ 23:25:57 #80
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_92202832
Durfde je eerst boven wel te stampen? Ik vind het er behoorlijk eng uit zien met die broze balken...

Ben wel heel erg benieuwd hoe deze verbouwing gaat lopen, wat een ontzettend leuk huisje zeg! Heeft een enorm hoge schattigheidsfactor ;)

Ga je zelf stucen enzo? Dat kan prima in een huisje als dit toch?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_92473029
Vroeger durfde ik boven best te stampen, wat niet weet wat niet deert :D. (Tenminste, sinds deze vloer er ligt. De vorige vloer was rot. Goh.)

Eigenlijk zijn we al wel iets verder: het puin is afgevoerd, dat onderste stukje muur is weg (en afgevoerd), en we zijn begonnen met uitbikken van de fundering. Als het zo doorgaat hebben we deze week de fundering er uit, en kan de aannemer het storten van een nieuwe fundering inplannen.
pi_92474870
Oef de buren zullen hun eigen huis wel vasthouden :D

Gaaf hoor zo'n rigoureuze aanpak :Y
pi_92482023
:W dag huisje!

:P
  Moderator dinsdag 8 februari 2011 @ 18:21:19 #84
92034 crew  Vonkenboer
pi_92511669
Geen half werk in ieder geval !, wordt de gevel ook weer in oorspronkelijke stijl opgetrokken ? :)
pi_92601052
Gevel komt terug in oorspronkelijke stijl: zelfde soort kozijnen, zelfde typische smalle deurtje met bovenlicht. Constructioneel wordt het wel een beetje anders: de steens muur wordt vervangen door een spouwmuur.

Fundering is uitgegraven, het moest 80 diep en 60 breed.
Eeuwenoude bakstenen die verkruimelden, her en der een kloostermop, een plavuis, potscherven en een paar dikke keien.

Een 6-kuubs puincontainer is helemaal vol!

Maandag komt de aannemer de onderste laag van de fundering storten. Wanneer die is uitgehard, wordt de rest van de fundering opgemetseld. In die tijd kunnen wij aan de binnenzijde van de woning verder slopen. Ten eerste het plafond, want de balken moeten vrij komen te liggen zodat de aannemer nieuwe kan plaatsen. Daarna de spaanplaatplaten die tegen de muren zitten, want het is een stuk makkelijker om die af te voeren zolang er geen gevel is.
pi_92601285
Wat een klus :D. Succes!
pi_92709700
quote:
Fundering is uitgegraven, het moest 80 diep en 60 breed.
Eeuwenoude bakstenen die verkruimelden, her en der een kloostermop, een plavuis, potscherven
Potscherven, heb je onze stadsarcheoloog wel even gebeld, Kortekaas? ;)
Ik ga je verbouwing even volgen, prachtig die oude pandjes!
Zolang er was is, is er leven.
pi_92776152
Vanochtend hebben de jongens van de aannemer een laagje gewapend cement gestort als onderplaat voor de te metselen fundering.
Daarna hebben wij de kar voorgereden en het verzamelde sloophout van de afgelopen tijd verzameld (kozijnen vooral) en wat plafond gesloopt (gipsplaat). Helaas bleek bij de stort dat gipsplaat onder 'bouwafval' valt en dus niet (4 maal) gratis gebracht mag worden, dus hebben we alleen het hout achtergelaten op de stort. En per morgen een bouwafvalcontainer besteld, er komt nog meer gips en ook nog gipsbeton.

Nu de gipsplaten van het plafond zijn kunnen we eindelijk het nieuwe plafond zien. En de te vervangen balken. Waarvan eentje ook aan de andere gevelzijde wat slecht is; vervangen is geen verkeerde keuze :+.

Die latjes moeten natuurlijk nog weg, en die donkere balken worden dus vervangen (je ziet de scheuren!). De mooie houten verdiepingsvloer komt dan in de nieuwe situatie in het zicht.
  Moderator maandag 14 februari 2011 @ 18:47:43 #89
92034 crew  Vonkenboer
pi_92780262
Wauw die vloer is van onderen gezien echt nog puntgaaf ! Daar is zeker wat mooi's van te maken !
Na aanleiding van dat losse T-doosje van het elektra :P Gaan jullie het installatiewerk allemaal zelf doen of besteden jullie dat ook uit ? :)
pi_92780606
Die vloer is dan ook nieuw :+. Door onszelf gelegd, een jaar of 3 à 4 geleden. Nog een hele zoektocht geweest, we moesten vloerplanken hebben van 3cm dik in verband met de grote overspanning: de balken liggen op 1,20m afstand van elkaar.
Uiteindelijk liepen we puur toevallig bij een houtzagerij tegen een stapel planken aan.

Installatiewerk doen we ("we" -> liefste) zelf, behalve het installeren van een nieuwe meterkast, dat moest maar door een professional gedaan worden. Ik ben erg blij dat al de oude rommel eruit kan - de vorige eigenaar was een behanger, en dat zie je.
pi_92825502

pi_92926507
De jongens van de aannemer hebben gisteren de fundering gemetseld:

Volgende week is het hier vakantie en denk de aannemer daarom veel in scholen te moeten klussen, dus waarschijnlijk doen zij komende week niets bij ons.

En wij hebben nog eea gesloopt, waaronder de schoorsteen:

De schoorsteenmantel (en de tegeltjes!) proberen we te behouden. In de ruimte boven de schoorsteenmantel wilden we de cv-ketel ophangen door er een nieuwe koof te maken. Rookgasafvoer is er dan alvast; aanvoerleidingen moeten toch overal nieuw dus kunnen ook prima daarheen. Bij nader inzien overwegen we om de ketel toch tegen de andere wand te zetten, vlakbij de nog te maken meterkast, en dan een nieuwe rookgasafvoer door de nog te plaatsen nieuwe gevel.

Zoekplaatje voor de oplettende kijkertjes; rara wat is er opvallend?

Verder zijn wij voorlopig even klaar, het kaalslopen is gedaan, nu de nieuwe gevel zetten door de aannemer. Ondertussen puzzelen wij op inrichtingsideeën.
  Moderator donderdag 17 februari 2011 @ 18:55:12 #93
92034 crew  Vonkenboer
pi_92926701

- De gasmeter wordt alleen maar ondersteund door een paar stenen ?
- Het is nu wel erg fris om bij jullie een grote boodschap te doen ?
- De verdiepingsvloer wordt louter ondersteund door de achtergevel en de stempels op de voorgrond ?

Anders weet ik het niet ! :P

Prima vorderingen ! naja vorderingen; je bent nog aan het slopen ;)
Maar hoeveel vierkante meter is dit huisje eigenlijk ? Lijkt mij namelijk niet zo heel erg groot allemaal
pi_92926834
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 18:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

- De gasmeter wordt alleen maar ondersteund door een paar stenen ?
- Het is nu wel erg fris om bij jullie een grote boodschap te doen ?
- De verdiepingsvloer wordt louter ondersteund door de achtergevel en de stempels op de voorgrond ?

Anders weet ik het niet ! :P
Dat is allemaal wel waar, wat je opsomt, maar dat alles is niet nieuw of verrassend..

quote:
Prima vorderingen ! naja vorderingen; je bent nog aan het slopen ;)
Maar hoeveel vierkante meter is dit huisje eigenlijk ? Lijkt mij namelijk niet zo heel erg groot allemaal
Het gehele vloeroppervlak beslaat nog geen 24m2. Niet zo erg heel groot inderdaad ;).
pi_92928068
De trap staat er andersom in.
-
pi_92928252
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 19:22 schreef quo_ het volgende:
Krek zo!
We gaan het trapgat nog wat verplaatsen zodat de trap meer in de buurt van de deur komt te staan. Zo smokkelen we wat meer bruikbare vierkante meters naar binnen.
  † In Memoriam † donderdag 17 februari 2011 @ 22:12:43 #97
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92939166
quote:
Wat is er andersom aan?
Carpe Libertatem
  donderdag 17 februari 2011 @ 22:14:53 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92939336
quote:
5s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat is er andersom aan?
Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.
pi_92953538
quote:
Mij viel het niet op. Enige dat mij opviel was dat ze om de wandklok heen hebben geklust want die hangt er nog ;)
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2011 @ 12:18:21 #100
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92959375
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.
Oh, zo andersom.
Carpe Libertatem
pi_93914855
De aannemer is weer begonnen!
De muurplaat is vervangen, vervolgens zijn de balken vervangen, geankerd aan de achtergevel en aan de muurplaten bevestigd.

Nieuwe balken (2 van de 3):

Balken onder de nieuwe muurplaat:

En het kozijn voor voordeur & bovenlicht:
pi_93945482
En weer een stap verder:

pi_93947402
Mooie kozijnen heb je gekozen!
pi_93971646
Ik kan niet eens zeggen dat ik de kozijnen heb gekozen; we hebben de aannemer de vrije hand gegeven om mooie kozijnen te maken in de oude stijl. Hij heeft liefde voor oude huizen en voor houtwerk, en het resultaat is ernaar.

De heren hebben gister nog doorgewerkt: het deurkozijn zit erin, compleet met afgehangen deur.
Binnenkant:

Buitenkant:

Detail van het deurkozijn (bovenzijde):
pi_93974077
Ziet er goed uit! :D
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:48:59 #106
331 Merel
Be here now.
pi_93974339
Wauw dat gaat snel!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  vrijdag 11 maart 2011 @ 21:09:15 #107
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_93975578
Ohhhh, dat wordt mooi zeg!
Klinkt als een fijne/goede aannemer, want het ziet er wel supermooi uit!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_93978328
Wow, maar kan je bijna niet gewoon een heel nieuw huis kopen? :)
Wordt vast een zeker een liefelijk huisje met leuke oude details.
pi_93985221
Wat een geweldige herbouw O+
pi_93993788
Nu de aannemer nog de klussen uitvoert gaat het snel ja. Ik denk dat over een à twee weken de hele voorgevel klaar is. Nieuwe ramen, deuren, kozijnen, metselwerk, balken, muurplaat.
Daarna moeten we weer zelf aan de slag, dus dan wordt het tempo lager.
Als eerste moet de cementvloer eruit gekango't worden, en dan een nieuwe cementvloer er weer ingelegd (maar dan met vloerverwarming). En natuurlijk dat hele end graven voor de nieuwe aanvoer van water/gas/licht, mantelbuizen leggen en meterkast voorbereiden.

Daarna is het geld op. Dus dan zal het wel bijna helemaal stil komen te liggen; geld verdienen en geld uitgeven gaat slecht tegelijkertijd.

Het allereerste wat we moeten doen is het uitzoeken van beslag: de deur moet worden voorzien van een deurknop, een slotplaat, een brievenbusplaat. En er moet nog iets op gefabriekt worden zodat de onderdeur vastgezet kan worden aan de bovendeur én dat de onderdeur zonder bovendeur vastgezet kan worden aan het kozijn. En de uitzetramen moeten greepjes en uitzetters. Iemand nog tips voor mooi beslag?
pi_93994399
Ga je zelf kangoën?
Deurbeslag heb ik van marktplaats af muv de buitendeuren die heb ik maar een officieel slotje gegeven.
pi_93997199
Mooi hoor :)
pi_94011743
Die aannemer is goed bezig! Fantastisch.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94072860
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:03 schreef sigme het volgende:
Iemand nog tips voor mooi beslag?
Ik heb laatst bij http://degalanterie.nl/ een aantal dingen besteld (wc-deurslot en handgrepen voor nog op te knappen badkamerkast) en ik herinner me dat ze daar ook deurbeslag en uitzetijzers etc verkopen. Had ook nog Weijntjes bij mijn favorieten staan, maar die had zo'n groot assortiment dat ik helemaal niet kon beslissen :D :@

Succes!
Eeuwig vijfentwintig
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 18:23:42 #115
92034 crew  Vonkenboer
pi_94103653
Het bestaat dus toch nog aannemers die gewoon meedenken met de wensen van de klant, ipv overal direct het duurste van het duurste er in zetten en eigenlijk alleen denken aan hun eigen portemonnee.

Nee, dat zijn zeer nette kozijnen ^O^
Die perfect passen bij jullie woninkje ! *O*
pi_94106648
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:03 schreef sigme het volgende:
... Iemand nog tips voor mooi beslag?
Of die site van allbakelite.nl? Maar dat is misschien zelfs te modern voor jullie huisje! :P
pi_94109462
Mooi :Y

Maaruh POLsc is een paar deuren verder ;)
pi_94119251
Het ziet er allemaal prachtig uit !!! Alle lof.

Alleen heb ik een vraagje: het lijkt of de scharnieren van de voordeur aan de buitenkant
van het huis zitten ?
Zeg even dat het níet zo is... ivm. inbraakveiligheid.
pi_94122207
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:14 schreef AnneX het volgende:
Het ziet er allemaal prachtig uit !!! Alle lof.

Alleen heb ik een vraagje: het lijkt of de scharnieren van de voordeur aan de buitenkant
van het huis zitten ?
Zeg even dat het níet zo is... ivm. inbraakveiligheid.
Het is een naar buitendraaiende deur, dus zitten de schanieren ook aan de buitenzijde. Maar ik neem aan dat deze voorzien zijn van dievenklauwen en hebben de kwaadwillenden weinig kans om toch zo binnen te komen
pi_94130566
Zoals exlurker zegt dus :Y.

Bedankt voor de beslagtips! Gister even bij de bouwmarkt gekeken wat daar lag. Droefenis en treurnis. Brrr.
pi_94132549
Er zijn toch wel meerdere bouwmarkten in jouw regio?

Ik weet dat ik hier 500m van de Karwei af zit, maar als ik meer aanbod wil moet ik 5km verderop naar de Praxis gaan, die hebben wel heel veel.
pi_94137077
Ik vind het aanbod bij de meeste bouwmarken nogal eenvormig. En lelijkheid troef, helaas.
pi_94137274
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:08 schreef sigme het volgende:
Ik vind het aanbod bij de meeste bouwmarken nogal eenvormig. En lelijkheid troef, helaas.
Klopt. Is ook voor tokkies. :)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:34:50 #124
339088 iOPPi
creatie & inspiratie
pi_94152555
Op deurbeslag kun je (budgetair) helemaal leeglopen. Let goed op je budget dus!
Weijntjes heeft verreweg het grootste assortiment. Ze hebben heel veel op de website staan, maar de online catalogus is niet echt handig. Je kunt ook een papieren catalogus bij ze aanvragen.
Maar je kunt ook eens kijken bij kringlopen of bij handelaren in oude bouwmaterialen (bijv. Schijf in Uithoorn). De Deurkruk in Rotterdam heeft ook een groot assortiment.

Ben net nieuw op dit forum en volg dus net je verbouwing, maar het ziet er geweldig uit. Jullie zijn goed bezig! Succes!
pi_94279327
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.

Ondertussen:

Het bovenlichtje boven de deur komt er nog bij, ik heb het al wel gezien. Heel mooi, drie ruitjes.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:56:35 #126
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_94280326
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.

Ondertussen:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het bovenlichtje boven de deur komt er nog bij, ik heb het al wel gezien. Heel mooi, drie ruitjes.
Wauw sigme, dat wordt echt heel erg mooi!
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 14:06:29 #127
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_94289897
Tering, dat wordt echt prachtig!
Wat heerlijk ziet het er nu al uit, zo met een zonnetje erop.
Dat wordt een heel erg fijn plekje om te verblijven :Y
pi_94290122
Een woord: waaaaaauuuuuw!
pi_94325561
Die ramen :9~
  Moderator zaterdag 19 maart 2011 @ 09:45:25 #130
92034 crew  Vonkenboer
  zaterdag 19 maart 2011 @ 09:51:47 #131
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_94325988
Erg tof topic!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_94330075
Dat word wel een leuk huisje.

Maar het liefste zou ik een klein boerderijtje ergens achterop. Geen kutburen enzo.
pi_94330915
Waar komt het kattenluik? :+
dag
pi_94341194
Geen kattenluik in de pied-à-terre, de katten verblijven in het hutje op de hei. Dat is leuker. Geen auto's, wel muizen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 12:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat word wel een leuk huisje.

Maar het liefste zou ik een klein boerderijtje ergens achterop. Geen kutburen enzo.
quote:
Een pied-à-terre (Frans voor voet aan de grond) is een buitenhuis of tweede woonhuis, meestal in een andere stad gelegen en doorgaans kleiner dan de primaire verblijfplaats.
pi_94412520
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:

Je kan toch uit een catalogus opschrijvan wat je wilt hebben met de aantallen en dan bij 3 dealers daarvoor een prijs opvragen?

Had je deze catalogus gezien? Op de site van de importeur kan je dealers in de buurt vinden, stuur je er drie/vier een mail zit geheid verschil in. Wat bij de bouwmarkt ligt is echt pisbakkenstaal. Dun materiaal, soms holle knoppen/krukken, afwerklaag die snel slijt, krijg je echt spijt van.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_94434911
Het bovenlichtje:

Nu gaat de aannemer aan de binnenzijde de wand nog bedekken met gipsplaat en nog een vensterbank maken.

Buiten; metselwerk:

Dat moet nog even tot boven aan toe gemetseld worden, dan uitharden, en dan een raaplaag erover aanbrengen.

Het werk zal deze week vrijwel stilliggen, de aannemer moet eerst ergens anders iets afmaken.
pi_94436314
Zo, dat gaat supersnel! Scheelt natuurlijk wel dat er niet zo heel veel te metselen overblijft met die enorme ramen, maar toch.
pi_94436592
Enorme ramen? Ik denk dat het ieniemieni-deurtje vertekent..
Het is wel maar een heel klein beetje metselwerk, daar heb je gelijk in.
pi_94437150
Excuus: in verhouding met je minihuis en minideur lijken het enorme ramen, maar in een normale gevel zou het er anders uit zien. De ramen in mijn jaren 60 huis zijn trouwens ook dan nog een stuk kleiner in verhouding.
pi_94461224
Mooi bovenlichtje zo. Helemaal in style.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_95041653
De aannemer is klaar! De stucadoor moet de buitengevel nog afstuken, maar daarna is de gevel helemaal af.

De binnenzijde, afgekleed met gipsplaat, maar vooral: met lijswerk rond de kozijnen & een vensterbank onder de ramen:

Prachtige hardstenen dorpel:

Met wonderschone neuten:

Nu nog die deur afwerken met beslag, en dat is echt vrij ingewikkeld.
Ten eerste omdat de ruimte om iets te bevestigen heel klein is:

Probeer daar maar eens een rozet tussen te wurmen!
En de draaikruk van de benedenhelft zien we zo ook niet hoe deze te vervangen door een mooie (er zit er wel een op, anders kan de deur niet gehalveerd worden).
Verder willen we aan de buitenzijde toch maar gewoon een kruk, dus nog even vragen of daar een gat voor geboord kan worden (kunnen we wel zelf uitvoeren). Aannemer komt nog een keertje langs om de deur uit te leggen :@. 't Is een schat O+.

Maar goed, aannemer weg, wij dus weer aan de slag. Gister de houten vloer eruit gehaald (klusje van niks), vandaag met een breekhamer op de cementvloer los. Wow. Knoeperhard beton! Kei- en keihard. Met een krimpnet, dat er goddank grotendeels los(!) onder ligt. Behangers moeten geen cementvloeren storten!

Goed, hier gaan we deze week wel zoet mee zijn. Dit was het 'dikste' deel: ongeveer 10cm en 20cm hoger dan de vloer vooraan, dus misschien is de rest iets minder loeizwaar..
pi_95042178
je kunt baptist in arnhem proberen om een rozet te vinden
moet je de Baptist gebouwbeslag hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 4 april 2011 @ 22:42:54 #143
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_95050128
Wow, wat een geweldige aannemer en wat een heerlijke smaak hebben jullie! Dat bij elkaar (dus jullie ideeën en de kunsten van de aannemer samen) zijn echt super om naar te kijken!
Prachtig, prachtig! Ik heb er geen andere woorden voor :Y
pi_95070596
Het wordt erg mooi!! O+
Ik word nu ook wel nieuwsgierig naar jullie andere plekje, heb je daar ook foto's van misschien?
pi_95083656
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:55 schreef Dinus het volgende:
Het wordt erg mooi!! O+
Ik word nu ook wel nieuwsgierig naar jullie andere plekje, heb je daar ook foto's van misschien?
Jawel :).
Mag ik even binnen kijken #3
pi_95130346
Wat een mooi bijzonder huis, leuk om jullie hutje ook even gezien te hebben :)
  vrijdag 8 april 2011 @ 00:14:04 #147
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95200471
Heel mooi die deur en ramen.
Geweldig zo'n aannemer, je hoort en ziet ook wel eens hele andere dingen.
Veel sterkte met die cementvloer!
pi_95266094
5 dagen! 5 dagen hameren op 24m2 beton. Van zeker 20 cm dik.
Maar: het is stuk 8-).

Nou al dat puin afvoeren (zeker 6m3) en dan maar eens een mooi betonvloertje storten :').

Tussentijds nog even die 15 meter lange sleuf graven voor de nieuwe mantelbuizen. En de mantelbuizen binnen. En de grondplaat en achterplaat van de meterkast.
pi_95273929
Oeff dit is echt het meest tijdrovende en lastige werk.
Succes!
  zondag 10 april 2011 @ 22:56:43 #150
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95324179
Zo dat is nog even een bult werk wat op je ligt te wachten.
Succes ermee!
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 18:15:21 #151
92034 crew  Vonkenboer
pi_95353368
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Je wordt nog druk met de kruiwagen alle puin eruit sjouwen :9
13 kruiwagens per kuub. 6 x 13 = 78 kruiwagens. Door dat hele smalle deurtje, dat niet mag beschadigen. Dus halfvolle kruiwagens. 78 x 2 = 156 kruiwagens.
Zeg 5 minuten per kruiwagen, 13 uur kruien. Met 2 personen, dus 6,5 uur per persoon.
Dat zou twee dagen zijn (we maken geen lange dagen en moeten vaak pauzeren).

Als het hierop uitkomt zou 't me meevallen..
pi_95359545
quote:
Door dat hele smalle deurtje, dat niet mag beschadigen.
Latje tegen het kozijn vast geplakt met het ultime klus gereedschap, DUCTAPE. Eventueel de deur beschermen met een plaatje triplex.
Scheelt je een dagje kruien uiteindelijk en geen ergernis omdat de boel beschadigd is.
Jeroentje.
pi_95359904
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:36 schreef jpajs het volgende:

[..]

Latje tegen het kozijn vast geplakt met het ultime klus gereedschap, DUCTAPE. Eventueel de deur beschermen met een plaatje triplex.
Scheelt je een dagje kruien uiteindelijk en geen ergernis omdat de boel beschadigd is.
Gaan wel doen, maar gaat niet verhelpen dat we maar met halfvolle kruiwagens kunnen werken. Je kan nét met je handen om de handvatten door de deuropening en moet daarna direct een haakse hoek slaan. Dat is teveel manoeuvreren in te kleine ruimte om dat te doen met een kruiwagen vol zwaar puin.

We hebben ook overwogen een klein transportbandje te huren, en dan de puinbrokken door de deuropening op de band te laten lopen, maar we gaan het toch maar eerst met de hand proberen.
pi_95362068
Of dat wordt even afzien, gelukkig is dat snel vergeten als het helemaal mooi is :)
pi_95378609
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Gaan wel doen, maar gaat niet verhelpen dat we maar met halfvolle kruiwagens kunnen werken. Je kan nét met je handen om de handvatten door de deuropening en moet daarna direct een haakse hoek slaan. Dat is teveel manoeuvreren in te kleine ruimte om dat te doen met een kruiwagen vol zwaar puin.
Hebben we ook al eens gehad met een verbouwing. Uiteindelijk de handgrepen van de kruiwagen met wat geweld naar binnen gebogen
Jeroentje.
pi_95381479
misschien puin in dit soort plastic manden doen

en dan in kruiwagen buiten gooien?
pi_95386420
Misschien zijn jullie al klaar ?

Wij deden het puin in witte - dichtgeweven zakken en halfvol.
Anders niet te tillen. En dan naar de vaalt in een aanhangwagen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_95413710
Deze week hebben we vrij van het pied-a-terre. Vrij, dus dan kunnen we moestuin spitten, hout zagen, hakken, stapelen, kortom: vrij.

Volgende week trekken we uit voor de puinruimerij. Met kruiwagens, als het éven kan, want puin tíllen in manden of zakken is geen pretje. Zeker 6 kuub niet. Het zal ongeveer 4,5 kuub massief zijn, dat is rond de 7000 kilo. Ik verdeel dat gewicht graag met een kruiwagenwiel.
pi_95414352
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:03 schreef sigme het volgende:
Deze week hebben we vrij van het pied-a-terre. Vrij, dus dan kunnen we moestuin spitten, hout zagen, hakken, stapelen, kortom: vrij.

Volgende week trekken we uit voor de puinruimerij. Met kruiwagens, als het éven kan, want puin tíllen in manden of zakken is geen pretje. Zeker 6 kuub niet. Het zal ongeveer 4,5 kuub massief zijn, dat is rond de 7000 kilo. Ik verdeel dat gewicht graag met een kruiwagenwiel.
zorg voor dikke handschoenen, ook aan de buitenkant van leder ofzo, want knokkels kapot stoten is kut.
ik ben hovenier geweest en hoevaak wij dan met een kruiwagen door de huiskamer moesten en dan nog driehaakse bochten voordat je buiten was :r
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:05:49 #161
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95418074
Zat me af te vragen (als nieuwkomer) kruiwagens zijn er toch te krijgen met een verschillende inhoud? Is er dan niet een kruiwagen met een maatje minder die ook smaller is zodat je makkelijker door de deur heen komt zonder meteen overal tegenaan te knallen. Of blijven dan de handgrepen een probleem?
pi_95418176
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:05 schreef Hallie het volgende:
Zat me af te vragen (als nieuwkomer) kruiwagens zijn er toch te krijgen met een verschillende inhoud? Is er dan niet een kruiwagen met een maatje minder die ook smaller is zodat je makkelijker door de deur heen komt zonder meteen overal tegenaan te knallen. Of blijven dan de handgrepen een probleem?
handgrepen zijn meestal ongeveer even breed je moet er ook tussen kunnen staan en niet de burry's tegen je aan hebben
pi_95418476
Ik heb inderdaad gekeken naar smalle kruiwagens. Er is een smal type op de markt, een zogeheten "renovatiekruiwagen", speciaal om door deuropeningen te kunnen. Maar die is bedoeld voor serieuze bouwvakkers, die gewoonlijk met een loeigrote kruiwagen werken. Hun extra smalle model is wat wij een gewone kruiwagen noemen :+.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:15:31 #164
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95463184
volgt²
  woensdag 13 april 2011 @ 22:56:11 #165
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95469920
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:07 schreef densmee het volgende:

[..]

handgrepen zijn meestal ongeveer even breed je moet er ook tussen kunnen staan en niet de burry's tegen je aan hebben
Ja nu je dat zo zegt is dat wel logisch eigenlijk, nooit bij stilgestaan
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 22:10 schreef sigme het volgende:
Ik heb inderdaad gekeken naar smalle kruiwagens. Er is een smal type op de markt, een zogeheten "renovatiekruiwagen", speciaal om door deuropeningen te kunnen. Maar die is bedoeld voor serieuze bouwvakkers, die gewoonlijk met een loeigrote kruiwagen werken. Hun extra smalle model is wat wij een gewone kruiwagen noemen :+.
Grappig de gewone kruiwagen is voor de serieuze bouwvakkers dus een small.
Tsja als je dan echt een maatje kleiner wilt kom je uit bij de kinderkruiwagen (extra small) daar schiet je dus echt niets mee op. Krijg je het ook nog een keer in je rug van ;)

Rest mij niets anders dan je heel veel sterkte en succes te wensen met de afvoer van het puin!
pi_95470041
Een steekwagen met een stevig krat er op een optie?
pi_95670370
't Valt niet tegen! Deur goed beschermd, en dan wil de kruiwagen er nog prima door. Goede rijplaten om over de drempel te komen. Ik gooi de kruiwagens binnen vol, liefste rijdt ze de deur uit en dumpt de inhoud in de container. Vanochtend om een uur of 10 begonnen, vanmiddag om een uur of drie gestopt. Container vol :+. 6 kuub eruit (!), morgen een verse container.
  maandag 18 april 2011 @ 17:38:09 #168
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95675167
Dat valt zeker helemaal niets tegen binnen een dag op die manier de container gevuld.
Jullie gaan lekker!
pi_96168612
Er is nog een container volgestort met puin, waaronder de straatsteentjes die vóór het huis liggen. Waarna er een liefhebber voorbij kwam die vroeg of hij die steentjes weer uit de container mocht vissen :+. Uiteraard, en zo ging die container dan slechts halfvol naar de containerboer.

Na de steentjes te hebben weggehaald zijn we begonnen met de laatste grote &$##$%$#-klus: het graven van een sleuf voor de mantelbuizen voor de nutsvoorzieningen. Alle volgende klussen worden wél leuk. Toch? Het eerste stuk graven valt niet eens tegen; de bovenste 50 cm bestaat uit puin en oude bestrating, daaronder is het schoner. We moeten 1 meter diep (en 15 meter lang).
pi_96168698
De eindafrekening van de aannemer is ook binnen. Hij had de opdracht voor een nieuwe gevel + kozijnen & deur aangenomen voor iets meer dan 17duizend en heeft als mneerwerk nog 3 grote balken vervangen en er een extra dure deur in gehangen.

Totaalsom is iets onder de 20.000 gebleven en dat vind ik een mooie prijs voor het prachtige werk en de goede samenwerking.

Wat foto'tjes van wat hij gemaakt heeft:

Als iemand eens een aannemer met liefde voor z'n werk in de omgeving Groningen nodig heeft, kan ik aannemer Zetstra van harte aanbevelen!
pi_96168841
Het ziet er inderdaad schitterend uit O+
pi_96171242
Geweldig wat een mooie prachtige afwerking en materialen!!! Super!
pi_96172005
Erg mooi werk geleverd inderdaad zo te zien.
pi_96172946
Ja, die hoekjes van natuursteen bij de deurpost zijn echt prachtig gemaakt, dat dat gleufje zo overloopt in de ribbel van het houten deurkozijn! (geen idee wat de vaktermen zijn :P )
pi_96785027
Afgelopen week toch nog wat nuttigs weten te doen: het eerste deel van de geul met mantelbuizen is af. We hebben buizen van 5 meter lang met insteekmof, dus we kunnen het in drie graafsessies aanleggen. Het eerste stuk is nu gedaan, met 1 buis op 1 meter diepte en twee buizen daar wat boven. Trekkoordje erdoor en dan later aansluiten op het volgende vijfmeterstuk. Graven gaat klote, ten eerste is een 1-meter diepe 20 cm brede geul sowieso geen pretje, maar we hebben ook eigenlijk niet genoeg ruimte om het zand goed kwijt te kunnen, bestaat de bovenlaag uit puin, loopt er al een gasleiding (licht slingerend en met een slingerend gaslint erboven, loopt er ook een dubbele telecomkabel en her en der onduidbare reeds decennia in onbruik zijnde leidingen (petroleum?).

Deze week gaan we bezig met de invoerbochten; dat zijn de voorgeschreven mantelbuizen voor gas/water/licht vanaf de fundering naar de meterkast. Bochten en bodemplaat voor de meterkast hebben we, nu binnen gaten graven en gaten in de fundering maken. De aannemer heeft in de nieuwe fundering wat gaten gemaakt, maar niet voldoende.

Er moet ook nog een nieuwe stoppenkast geinstalleerd worden, zodra meterkast daarvoor "af genoeg" is. Als iemand daarover advies heeft, graag! Nieuwe stoppenkast ; welk merk & hoeveel groepen?

[ Bericht 10% gewijzigd door sigme op 14-05-2011 09:06:15 ]
pi_96928155
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 08:43 schreef sigme het volgende:
Afgelopen week toch nog wat nuttigs weten te doen: het eerste deel van de geul met mantelbuizen is af. We hebben buizen van 5 meter lang met insteekmof, dus we kunnen het in drie graafsessies aanleggen. Het eerste stuk is nu gedaan, met 1 buis op 1 meter diepte en twee buizen daar wat boven. Trekkoordje erdoor en dan later aansluiten op het volgende vijfmeterstuk. Graven gaat klote, ten eerste is een 1-meter diepe 20 cm brede geul sowieso geen pretje, maar we hebben ook eigenlijk niet genoeg ruimte om het zand goed kwijt te kunnen, bestaat de bovenlaag uit puin, loopt er al een gasleiding (licht slingerend en met een slingerend gaslint erboven, loopt er ook een dubbele telecomkabel en her en der onduidbare reeds decennia in onbruik zijnde leidingen (petroleum?).

Deze week gaan we bezig met de invoerbochten; dat zijn de voorgeschreven mantelbuizen voor gas/water/licht vanaf de fundering naar de meterkast. Bochten en bodemplaat voor de meterkast hebben we, nu binnen gaten graven en gaten in de fundering maken. De aannemer heeft in de nieuwe fundering wat gaten gemaakt, maar niet voldoende.

Er moet ook nog een nieuwe stoppenkast geinstalleerd worden, zodra meterkast daarvoor "af genoeg" is. Als iemand daarover advies heeft, graag! Nieuwe stoppenkast ; welk merk & hoeveel groepen?
Lijkt me een mooie vraag voor Vonkenboer :)
pi_96946474
De voorschreven invoerbochten liggen!
  Moderator dinsdag 17 mei 2011 @ 18:06:16 #178
92034 crew  Vonkenboer
pi_96955275
De invoerbuizen steken keurig door de juiste gaten van de meterkastplaat :Y. Maar die plaat ligt nog niet echt, we gaan nu als volgende klus 2m2 beton storten van 10cm dik. De invoerbochten steken dan door dat beton heen en de plaat komt dáár dan netjes bovenop te liggen.

Ik vind het best handig, van die standaardsetjes. Dan weten we ook zeker dat 't zó ligt als de nutsbedrijven het willen hebben en ze dus daarna de aansluiting ook in orde willen maken ^O^.

We voeren één gasbuis ook direct door diezelfde meterkastplaat uit, die loopt dan onder het beton door het zand naar de overzijde van de kamer (voor een gaskachel). 15mm wicu, die we nog even door een 19mm pe-buis getrokken hebben.
  zondag 29 mei 2011 @ 10:42:26 #180
43653 sigme
Veraan
pi_97449611
Het vordert gestaag.

Invoerbochten liggen door fundering en door het zand, zand is voor de rest weggegraven tot de juiste diepte, folie erover, krimpnetje op afstandhoudertjes, bekisting erom. Klaar voor betonstorten:

10 centimter (eigenlijk meer) beton gestort, laten uitharden.
Bekisting erom weg, 10cm piepschuim erop, door het piepschuim 2 extra mantelbuisjes voor elektriek:

Nieuwe bekisting erom, storten & afrijden van 5 cm zandcement:
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 10:57:39 #181
92034 crew  Vonkenboer
pi_97449892
Moet je geen gebruik maken van een meterkast invoerplaat ?
Aangezien de plaats van de leidingen waar ze je huis binnenkomen in een bepaalde volgorde moeten zitten. En dus niet zomaar lukraak geplaatst mogen worden. :)

http://www.dyka.nl/nl/bin(...)plaat_tcm29-6894.pdf
  zondag 29 mei 2011 @ 10:59:33 #182
43653 sigme
Veraan
pi_97449946
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 10:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je geen gebruik maken van een meterkast invoerplaat ?
Aangezien de plaats van de leidingen waar ze je huis binnenkomen in een bepaalde volgorde moeten zitten. En dus niet zomaar lukraak geplaatst mogen worden. :)

http://www.dyka.nl/nl/bin(...)plaat_tcm29-6894.pdf
Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies op ;). We gaan 'm óp de zandcementvloer leggen.
pi_97450477
Sjonge sigme: jullie blijven goed bezig ! Respect. _O_

Soms is het jammer dat al het kunstwerk straks uit zicht is !

Stoer doorgaan w/
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 11:36:49 #184
92034 crew  Vonkenboer
pi_97450734
quote:
6s.gif Op zondag 29 mei 2011 10:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies op ;). We gaan 'm óp de zandcementvloer leggen.
Ajah, :o

Niets gezegd :@
pi_97451046
Wat een tof project, en wat wordt het mooi!!
pi_97996905
Zo. Je moet niet vragen hóe, maar de mantelbuizen liggen.
Een tijdje terug hadden we de eerste 3 vijfmeterstukken ingegraven, het stuk voor onze gevel.
Drie zwarte pvc-buizen met insteekmof, 110mm. De onderste op 1 meter diepte, dan zoiets als 10cm zand en dan de andere twee buizen er bovenop.
Graven bij ons is klotewerk, onder de bestrating zit meer bestrating, dan puin, dan nog meer puin, dan nog weer eens een laag bestrating, dan potscherven en prehistorische botten, wat puin en tegen de tijd dat ik op ruim 60cm beneden stoeptegelniveau zit dan eindelijk schone vette plakkerige zwarte drab. Maar afgezien daarvan wou het prima. Er waren twee dwarsliggende leidingen (vermoedelijk oude petroleumleidingen) waar we de buizen onderdoor moesten steken.

Een week later de volgende 3 vijfmeterstukken. Puin en bestrating gelijk aan het eerste deel, maar nu met een dwarskruisende gresbuis. Riolering van de buren (en onszelf, wij rioleren via de buren). Twee buizen moesten eronderdoor, maar daardoor werd de middelste buis wel meer naar beneden gedrukt. De bovenste buis moest er dan overheen, dus die kwam hoger.
En de gresbuis lekt. Dat is niet zo erg als 'ie gewoon in het zand ligt, maar het graaft niet lekker.
Vooral de 2e dag niet :N.

Afgelopen week moest dan het derde en laatste deel. De eerste dag graven ging zo:
quote:
18s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:42 schreef sigme het volgende:
Het was een *&$#%&O(*&-loopgraaf.
:(

5 meter een spa diep graven. Ok. Nog wat dieper graven. Ok. Op het uiteinde wat dieper. Fuk. DRIE gasleidingen. Goed, dan maar afwijken van de rechte lijn. Naar rechts. Graafgraaf. Tok. Steen. Nog een steen. Nou is steen geen nieuws, de helft van de grond bestaat uit puin, maar dit zijn wel véél stenen en netjes gestapeld.. Verdomd het is een muur. Fuk, de fundering van de buren!
Nou, afbuigen naar links dan maar? Graaf. Graafgraafgraaf. Tok. Tok? Gresbuis? In de lengte!
Nou, hele zwik dan maar dichtgooien en compleet ander eindpunt zoeken (er is niet heel veel ruimte in een steeg van 1 meter breed). Eerst maar even aan het begin wat verder graven hoor, dit gekloot is niks aan. Graaf. Graafgraaf. Tok. Tok? Oh welja, natuurlijk, hier een dwarsoverstekende gresbuis. Onderdoor dan maar. Graafgraafgraaf ah, onderzijde gresbuis. Ok, andere kant vrijgraven. Graaf. Steen. Ha, de fundering weer. Geen ruimte om te graven..
:(
Uiteindelijk hebben we met heel veel moeite een geul weten te graven die schuin de in de lengte lopende gresbuis kruist. De hoogste mantelbuis loopt dan boven de gresbuis langs en onder de drie gasleidingen, de telefoonkabel en twee kabelkabels door. Natuurlijk moest er nog iemand de geul proberen over klimmen waardoor er vanalles instortte en een ander moest uitgebreid douchen waardoor via de lekkende riolering onze geul volstroomde met geurig water. Met veel gezwoeg en gevloek is het toch zo goed en kwaad als het ging gelukt. Snel zand erover.

Komende week komt de installateur een aardpen slaan, stoppenkast en stopcontact aanleggen en over twee weken komen de nutsbedrijven de boel aansluiten en dus die mantelbuizen gebruiken. Hoewel ze volgens mij niet eens van plan zijn om de gasbuis door de mantelbuis te doen, maar goed, dat zien ze maar.
pi_97997234

Het touwtje geeft de rechte lijn aan die we hadden bedacht :'). Het laatste deel houdt zich er niet aan dus.
pi_97997667
Het beslag van de voordeur zit erop!

Dat heeft de aannemer nog voor ons gedaan, die is nu echt helemaal klaar.
pi_97997752
Alle lof dame ! voor dat harde werken in de grond rond de buizen links en rechts en dieper. _O_

Gaan jullie nog een rand donkergrijs of zo smeren op de buitengevel onder de ramen.
Als een soort (donkere) spatrand.
Als ik niet duidelijk ben, maak ik wel een foto van hier.
pi_97997957
Op de foto met een mantelbuis zie je zo'n spatrand bij de andere huizen.
De nieuwe gevel gaat nog witgeverfd worden, en dan komt er inderdaad weer zo'n soort rand terug. Nemen we gelijk het buurhuis mee, net als de vorige keer.

Nu willen we onze nieuwe kozijnen zwart verven. Kozijnen & deur. Hoe dat dan gaat staan met zo'n spatrand weet ik nog niet. Misschien moet deze dan wel zo licht mogelijk, maar misschien moet het ook juist wel gewoon even pikzwart als de kozijnen?
pi_97999246
Tja , kleuren.
MMach schrijft ook al over zwarte kozijnen.
Op ons rijtje arbeiderswoninkies zijn wij begonnen met héel donkergroen - bijna zwart
met een beetje fantasie bij bepaald (zon) licht. Ook wel grachtengordelgroen.
Eigenlijk was het Brinkgroen bij de lokale schilder of armeluislichtgroen.

In de diverse woonprogr. op tv. kom ik zwarte kozijnen ook wel eens tegen.
Alleen zijn dat joekels van huizen met giga raampartijen die uitkijken over een engels heuvellandschap. Tja: "het landschap inkaderen in foto's" heet het dan.

Verder zijn onze huizen metselwerk (met nieuwe grijze voegen) en is de spatrand grijze betonverf.
Je kunt ook eens rondkijken in jullie straat of in de wijk wat je mooi / passend vindt.
SPOILER
pi_97999265
quote:
Nu willen we onze nieuwe kozijnen zwart verven. Kozijnen & deur. Hoe dat dan gaat staan met zo'n spatrand weet ik nog niet. Misschien moet deze dan wel zo licht mogelijk, maar misschien moet het ook juist wel gewoon even pikzwart als de kozijnen?
Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.
Jeroentje.
pi_97999439
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 21:22 schreef jpajs het volgende:

[..]

Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.
Kijk nou... das een praktisch en steekhoudend argument tégen zwart.
pi_98016119
De gevel is gestuukt dus schoon metselwerk kan het niet meer worden.
De gevel wordt wit, want dat past bij de huizen eromheen.
Witte kozijnen in een witte gevel vind ik spuuglelijk. Eerder hadden we de kozijnen blauw, zie het oude foto'tje:

Omdat we dat wit-blauw wel heel mooi maar niet heel passend vinden, dachten we aan zwart. Er staat niet erg veel direct zonlicht op de kozijnen, we zitten nogal midden tussen de bebouwing.
pi_98020957
Ik zou ze beige maken, niet te licht, en dan de spatrand zwart of in elk geval tegen zwart aan.
Dan heb je kleuren die bij elkaar passen en toch voldoende contrast.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 13:33:55 #196
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_98022203
Ik ben zelf gek op groen dus een beetje bevooroordeeld, maar wat vind je van mosgroene kozijnen?

Beetje deze kleur, maar dan op je houtwerk dus.

Foto's zodat je de sfeer van de kleur incl. contrast een beetje kunt zien. Ik vind het wel bij jullie huis passen, maar wie ben ik? ;)
pi_98024199
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 13:33 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben zelf gek op groen dus een beetje bevooroordeeld, maar wat vind je van mosgroene kozijnen?

Beetje deze kleur, maar dan op je houtwerk dus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Foto's zodat je de sfeer van de kleur incl. contrast een beetje kunt zien. Ik vind het wel bij jullie huis passen, maar wie ben ik? ;)
Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:

Sindsdien is het plan om die muur later weer donkergroen te maken. Misschien kunnen we de buitenkant dia-positief uitvoeren. En anders doe ik toch gewoon zwart ;).
pi_98024548
ik vind donkergroen mooier dan zwart :Y
maar je moet vooral doen wat je zelf mooi vindt natuurlijk
  zaterdag 11 juni 2011 @ 21:23:20 #199
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_98039937
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:
[ afbeelding ]

Sindsdien is het plan om die muur later weer donkergroen te maken. Misschien kunnen we de buitenkant dia-positief uitvoeren. En anders doe ik toch gewoon zwart ;).
Da's iets donkerder dan ik bedoel, maar ook erg mooi.
Ik vind groen (natuurtinten, dus niet schreeuwerig appel/neon-groen wat een tijdje in was) zo mooi altijd, staat bij alles en is heerlijk rustig :)
pi_98151858

't Was een uurtje werk voor de installateur en nu hebben we een aardpen van 3 meter diep en een echte moderne stoppenkast. Een slordige 1400 euro..
pi_98152072
Komt de meter nog?
pi_98153114
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:25 schreef Fixers het volgende:
Komt de meter nog?
Volgens TS ; over twee weken komen de nutsbedrijven de boel aansluiten
pi_98168676
Hey, draadloze stroom ^O^
pi_98221064
Ik zou de kozijnen gewoon zwart doen als je dat mooi vindt. Wit is idd echt lelijk en bij beige vind ik het zo'n boenderhuis worden.. (weet je wel, met binnen zo'n vitrinekast met nep gouden paaltjes en allemaal kitscherig witte beeldjes erin van katjes en hondjes :r )

donkergroen is ook wel mooi, maar qua onderhoud (argument: zwart + zon = meer onderhoud) zou dat niet veel uitmaken.
Ik vind (heel) donkergrijs ook erg mooi! tussen antraciet en zwart in zeg maar.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_98737903
Nou, vandaag was dan de dag der dagen.
De aannemer van de gecoördineerde aanvraag van alle nutsvoorzieningen stond om 7:45 op de stoep. Of eerder, maar toen belde 'ie waar we bleven, wij meenden 8 uur te hebben afgesproken en waren er bijna.

Afijn, we hebben ze weerszijden van de mantelbuis gewezen, de voordeur geopend en de meterkast gewezen. Oh, water moet ook? Komen de lui van het water dan ook vandaag?
Euh, wij meenden dat jullie alles coordineerden dus wij wisten dat verder niet. Nou, dan zouden ze het water wel even bellen. Het leek ons verstandig om maar een uurtje op te zouten.

Uurtje later bleken de heren van het water ook te zijn gekomen, er lag zelfs al een tyleenbuis door een van onze mantelbuizen. Door de middelste mantelbuis om precies te zijn. Dus toen heb ik de heren uitgelegd dat ik daar niet voor piet snot een buis op 1 METER diepte gelegd had. Dat moest van hun! Nou, de heren waren sowieso erg onder de indruk van ons graafwerk - en dankbaar dat het hun bespaard was ("zouden ze vaker door klanten moeten laten doen"). Kortom, de laiverds hebben hun water weer uit de buis getrokken en in de diepe buis gelegd :D.

Gas was simpel, dat deden ze helemaal niet door een mantelbuis want er lag immers al een gasbuis, dus hoppa, lasje erin en doortrekken.

Elektriek zou ook makkelijk moeten wezen, maar ze zijn uren aan het zoeken geweest naar de hoofleiding. Het was een wirwar van leidingen en de juiste liet zich niet makkelijk vinden. Uiteindelijk hebben ze de oude aansluiting opgegraven en op basis daarvan de hoofdleiding teruggevonden.

CAI doen ze ook al niet door onze mooie mantelbuizen, want ze weten niet welke van de CAI-kabels de onze is. Dus ook die laten ze gewoon in het zand en puin liggen, en gaan er een extra las inleggen. Mooie boel :(. Als er ooit wat mee is laat ik ze toch echt een nieuwe kabel trekken.

Telefoon ligt wel door een mantelbuis, maar is in de stoep nog niet aangesloten want daar moet een monteur bij. En die was er niet want niemand had bedacht dat daarvoor een monteur nodig is, ofzo. En omdat daarvoor dan nog een monteur moet komen hebben ze de kastjes in meterkast voor CAI en PTT ook nog maar niet geinstalleerd en de las in de CAI niet gelegd. Hogere logica.

Maar niet getreurd, gas, water en licht hebben we!

Het was warm...

Aftakking van de hoofdleiding:

De nieuwe meterkast en restant van de oude:

Nieuwe meters:

Het was reuze gezellig :Y.
  maandag 27 juni 2011 @ 21:55:23 #206
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98738767
Feli, met deze mijlpaal!

En is het nu toewerken naar bewoonbaar maken? Ik stel me zo voor dat jullie in de wintermaanden gezellig vanuit de pied-à-terre van de geneugten van Stad gaan genieten.
pi_98741263
Haha de nutsers zijn soms wat apart :P
pi_98745954
Altijd die paraplu he :D
Vroeger hadden ze zo'n tentje :')
pi_98746220
Wat een samenwerking :D ik snap nu het lijstje :P
pi_98752645
Ik zie hier zelfs dingen die ik nog nooit gezien heb. Wist niet dat aarding zo werd aangesloten :+

Wordt een mooie meterkast sigme!
pi_98774213
Inderdaad een mooie meterkast met dat nieuwe spul erin.

Gek toch hé ? dat je ( ook) voor zo'n klein huis zoveel groepen hebt.

" De aanemer van de gecoördineerde aanvraag nutsvoorzieningen " is dus een functie ! ik moest het even herhalen. :D
pi_98947574
Krijg ik 's ochtends vroeg een telefoontje of het misschien uitkwam als ze telecom kwamen aansluiten. Nou, vooruit dan maar, maar dan moest ik 20km fietsen, dus ik was nog wel even onderweg. Kom ik aan, ligt de monteur nog op de stoep want de kabel vinden om op aan te sluiten viel weer eens niet mee. Het zat wat anders dan ze gedacht hadden. Toch apart dat ze zo weinig op papier hebben..

Bovendien mocht de telecommeneer natuurlijk geen cai doen, kom nou zeg :{w. Hij wist wel hoe het moest maar hij mocht 't niet. Wel had hij een cai-opperhoofd gebeld om te vragen of ze misschien ook wilden komen omdat nu mevrouw-met-de-sleutel er was. Maar de cai had 't druk.

Dus toen de telecommeneer klaar was heb ik hem het nummer van de caimeneer gevraagd en deze gebeld. Want dan wou ik toch wel graag een afspraak. Oh ja, mevrouw. Nou, anders kunnen we misschien eind van de middag wel. Oh dan bent u net weg. Weet u wat, ik stuur gewoon nu iemand.

Dus toen kwam de caimeneer een half uurtje later ook nog :P.

Kijk, meterkast met alles!

Geen signaal / wel signaal:

En terwijl de heren kabelaars hun ding deden heb ik witgeverft:
Onze gevel wit afstekend bij de buren:

Buurhuis ook oppervlakkig gewit:
pi_98962222
Oeh je buren zijn vast blij met je :)
Mooi die gevel :Y
pi_99630821
Vorige week hebben we de laatste stoeptegels buiten weggehaald en afgevoerd, de bovenste laag grond overal losgehaald en alle grotere stukken puin eruit gehaald. Nog weer een hele aanhangwagen vol puin! Daarna de boel wat geëgaliseerd en vervolgens ingewaterd, zodat de graafsporen verdwijnen, het zand inklinkt en er binnenkort gestraat kan worden.

...

En toen kregen de buren last van hun riool. De buren zijn erg aardige lui, maar hun huis is van een vastgoeduitbater. Dus nu hebben er Polen zitten graven, ligt er een put open, is er nog niks veranderd aan dat riool en is ook niet duidelijk wat precies het probleem is en dus ook de oplossing nog niet.. Maar duidelijk is dat er voorlopig niet gestraat kan worden.
Waaltjes zijn al besteld (en betaald), gelukkig kon het afleveren ervan nog gestopt worden. Zelfs de stratenmaker is niet boos. Dus we zijn voorlopig alleen een beetje verdrietig ;(.
pi_99631087
Mooie oude waaltjes? Of strakke nieuwe?
pi_99631382
Getrommelde nieuwe. Dus niet al te strak ;).
pi_99632601
Niet verkeerd :).
pi_99676654
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015

De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185

Dus *).

En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
pi_99680893
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:28 schreef sigme het volgende:

Dus *).

En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?
-
pi_99681194
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef quo_ het volgende:

[..]

En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?
Zij vonden dat met een goede kwast, afplaktape meer schade aanricht dan problemen oplost.

Ik heb een redelijk vaste hand, maar we zullen zien :). Anders plak ik alsnog (goeie!) tape op de muren & ruiten.
pi_99686442
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:22 schreef sigme het volgende:
Dus nu hebben er Polen zitten graven, ligt er een put open
Bij jullie ook al!

Ben benieuwd naar de kozijnen :) Wat voor schade zou afplaktape moeten aanrichten eigenlijk?
Klussen deel 1 en 2
pi_99697653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 23:37 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Bij jullie ook al!

Ben benieuwd naar de kozijnen :) Wat voor schade zou afplaktape moeten aanrichten eigenlijk?
Je trekt altijd wat mee helaas.
pi_99698807
Verf meetrekken inderdaad, en er loopt toch nog wel eens wat verf onder.
pi_99703937
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:36 schreef sigme het volgende:
Verf meetrekken inderdaad, en er loopt toch nog wel eens wat verf onder.
:X zeg dat wel ja :') ben wat met een glasmesje bezig geweest.
pi_99719057
Ik heb 1 hoekje afgeplakt. Dat is nu duidelijk herkenbaar: allemaal grijze verf opgeslurpt door de latex. De rest is strak genoeg geworden.

woensdag 20 juli 2011 @ 20:19:02 #226
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_99719708
Dat gaat prachtig worden als alles zwart is :Y
Mat zwart staat ook nog eens rustiger dan glans denk ik.

* BBQ-kip en
pi_99738851
Zo staat het eigenlijk ook al heel leuk, gewoon grijs :)
Klussen deel 1 en 2
  zondag 31 juli 2011 @ 22:05:30 #228
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100172135
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:

pi_101014449
Er ligt weer bestrating *O*. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.

Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.

De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 21-08-2011 21:02:46 ]
pi_101014568
Doe hem in ieder geval niet zwart :P. Ik vind de kleurstelling zoals ie nu is erg mooi!
pi_101019546
Grijs is denk ik wel mooi, of blauw, dat had je eerder ook toch?
pi_101020572
Donkergrijs :Y

Mooi Sigme! Zelfs dat nummerplaatje O+
pi_101020715
Ja, antraciet, zwart zou ik niet doen, grijs geeft net iets meer diepte denk ik.
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 18:28:35 #234
92034 crew  Vonkenboer
pi_103886761
Dat lag nogal stil. Het geld was op, en om aan nieuw geld te komen moet ik bijna al mijn tijd bij een baas doorbrengen. Maar sinds een paar dagen zit er weer enig schot in de zaak, mijn liefste is begonnen met het verder uitgraven binnen. De vloer bestaat nog steeds uit zand, op de 2m2 waar de meterkast op staat na.

En voordat op dat zand nieuw beton gestort kan worden moet er nog een paar kuub zand uit.
Daar is dus net een beginnetje mee gemaakt. 't Zal wel even duren voor het er allemaal uit is.
Daarna moet er dus beton in, we dubben nog of we (we = liefste, niet ik) dat zelf met de cementmolen gaan draaien of dat we een betonboer laten komen met een silo'tje.
Beton laten storten met een slurf willen we in elk geval niet.
pi_103887433
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Beton laten storten met een slurf willen we in elk geval niet.
Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?
pi_103887476
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:37 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?
omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend beton
pi_103887872
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:38 schreef densmee het volgende:

[..]

omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend beton
Ah,*noteert, dat klinkt best logisch.
pi_103888341
En als je zo'n partij met slurf geleverd krijgt wil de chauffeur van bijbehorende mixwagen ook zo snel mogelijk weer door. Dus het is altijd een gehaast en gevlieg, wat niet zo erg is, maar dan heb je ook geen tijd voor goed intrillen en goed afreien.
Als ze een silo op de stoep zetten kan je dat gewoon op je gemak storten, zodat het overal goed terecht komt en makkelijker vlak te trekken is.
Zelf mixen kan natuurlijk ook heel goed (stuk goedkoper), maar dan moeten we zelf zoveel grind en zand verslepen.

Ik moet maar eens uitzoeken hoeveel het kost om een silo'tje te laten bezorgen. Iemand enig idee? Zo'n 2,5 kuub beton?
pi_103888555
normaal is beton iets van 150 euro per kuub aan de fabriek
maar 2,5m³ is toch nog wel zelf te doen.
iets van 30 zakken cement 150 euro
1500 kg zand 10 euro
en 3000 kg grind 75 euro

bezorgkosten 50 euro ofzo
pi_103889392
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:58 schreef densmee het volgende:
normaal is beton iets van 150 euro per kuub aan de fabriek
maar 2,5m³ is toch nog wel zelf te doen.
iets van 30 zakken cement 150 euro
1500 kg zand 10 euro
en 3000 kg grind 75 euro

bezorgkosten 50 euro ofzo
Het is zeker prima zelf te doen, maar we kunnen geen voorraden zand & grind daar kwijt. Dus dat moet steeds per karretje voor 1 dag voorraad worden aangevoerd (in kar scheppen, uit kar scheppen, uit kruiwagen in molen scheppen). Kan prima, maar is veel werk en bij een zeer beperkt aantal klusuren per week gaat het ook best lang duren. Wat op zich niet erg is.

Dank voor de prijsindicatie voor beton!
Voor zelf maken moet de prijs iets omhoog; 10 euro voor een kuub zand klopt wel, maar alleen als ik 10 kuub bestel. En als ik 1 kuub bestel betaal ik ongeveer 100 euro (inclusief bezorgen) :').
pi_103890192
Je kan het vast zelf ook wel halen bij een zandwinplas als je het vraagt :P.
  dinsdag 8 november 2011 @ 08:05:53 #243
325863 Krisp
Like.no.other
pi_104109879
Heb je geen aanhanger (die je kunt lenen) om daar dat zand en grind op te gooien? Dan betaal je geen bezorgkosten en je kunt het hele zaakje verrijden als je dat zelf wilt. :)

Puike verbouwing overigens, zou willen dat het huisje in Utrecht stond. ;)
pi_104139104
Ik heb wel een aanhanger en elders ruimte om een grote hoeveelheid grind & zand te laten bezorgen, dus dat kan allemaal wel. Maar het is wel veel werk en er blijft dan weer zo'n bult zand & grind over.

In de Wittevrouwenbuurt (oid) staan wel zulke huisjes toch?
  donderdag 10 november 2011 @ 19:47:41 #245
325863 Krisp
Like.no.other
pi_104214299
Ze staan er zeker wel, ik twijfel alleen nog tussen een (klein) appartement (met uitzicht) en zo'n huisje. Beide hebben voordelen, maar voorlopig heet het nog 'sparen'. Met een starterssalaris kom je nog niet ver. :)
pi_106132228
Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om 2 kuub grind en 2 kuub zand te laten bezorgen, en dan steeds met een karretje een werkvoorraad naar het verbouwhuis te rijden.

We hebben nu een kleine 8m2 betonvloer liggen, dus ongeveer 1/3 van het totale oppervlak. Nu moet eerst aan de zijde waar nog geen beton ligt de riolering ingegraven worden. Dan alle gereedschap etc naar de dan uitgeharde nieuwe betonvloer en dan de rest van de vloer volstorten. Maar dat alles wordt 2012..
Langzaam maar gestaag (we zijn duidelijk geen MMach's :D).
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 12:04:34 #247
92034 crew  Vonkenboer
pi_106273239
Poeh, zo wordt het gieten van een betonvloer ook wel een hele onderneming; maar krijg je de "oude" delen die al gestort zijn en de "nieuwe" delen die je stort wel zo dat ze mooi op elkaar aansluiten ?

Mij is altijd gezegd dat een betonvloer in één keer gestort moet worden :@
pi_106273784
Waarom zou het mooi op elkaar aan moeten sluiten?
Maar goed, het zou prima moeten kunnen zo; beton hecht prima op beton en op deze manier kunnen we goed storten ( = met een hark de boel netjes verdichten en onder het krimpnet krijgen).
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 13:06:11 #249
92034 crew  Vonkenboer
pi_106274316
True, true.

Ik meende ooit eens zoiets gehoord te hebben; maar kan niet meer precies achterhalen in welke situatie dat was. Enfin, nevermind :@

Hier komt uiteindelijk nog een cement dekvloer overheen ?
pi_106274864
Si, op het beton (van 10cm) komt 10cm piepschuim, dan 5 cm zandcement dekvloer.
Dan daarop de vloerverwarming en dan de tegels.
pi_106746829
Hoe gaat het hier?
pi_106747423
Waarom zie ik dit topic nu pas? :o

Wat een leuk huisje. O+
pi_106748287
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 20:48 schreef sigme het volgende:
Er ligt weer bestrating *O*. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.

Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.
[ afbeelding ]

De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.
Je deurkozijn is prachtig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_106750737
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:00 schreef junkiexp het volgende:
Hoe gaat het hier?
Heel langzaam :D.
Dit weekend zijn we van plan om ons twee dagen kwaad te maken zodat de betonvloer daarna erin ligt.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 21:59:36 #255
92034 crew  Vonkenboer
pi_106780739
Het hoeft ook niet altijd even snel te gaan :P
Langzaam maar gestaag is ook een vooruitgang ! *O*
pi_106881995
Wel, de betonvloer ligt erin. Boel gesjouw met zand en grind op de aanhanger scheppen, ter plaatse in een kruiwagen scheppen en dan in de betonmolen scheppen. Schepschepschep.

Nu door met het berapen van de tussenmuur, leggen van mantelbuizen over de betonvloer, piepschuim op de vloer en dan kunnen we daarna gaan slepen met zand om de cementvloer te storten.
  woensdag 22 februari 2012 @ 18:40:19 #257
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_108272084
Hi Sigme, ik volg je topic nu al een tijdje, vind het een geweldig schattig huisje! wat een gem :)

Ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat, ( fotootjes pls! ;) )

succes!

ciao
pi_108272845
Het vordert maar heel langzaam, en wat er nu gedaan is, is niet echt geschikt om te fotograferen.

De tussenmuur met de buren is schoongekrabt, zodat deze daarna beraapt kan worden. Dat is nodig omdat de muur in hele slechte staat is, berapen voegt iets stevigheid toe en vooral sluit het 'm beter af - als we nu in ons huis iets doorflexen staat het buurhuis vol fijnstof.

Maar als dat alles af is, gaan we voor dat beraapte slecht tussenmuurtje uiteindelijk een voorzetwandje zetten, dus al dit werk is straks onzichtbaar. Maar dat duurt nog even, het voorzetwandje komt op de dekvloer te staan en die dekvloer is er nog niet.

Vooral blijven volgen dus, dit is een verbouwing die nog wel een jaar of wat voortkabbelt :D.
pi_108277006
Wat is berapen?
pi_108277265
quote:
berapen
Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet "onder de rei", dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.
Bij oude muren zal door het zout- en vochtgehalte daarvan pleisterwerk op basis van gips loslaten, gebruik daarom in dit geval zeker kalkmortel.
Bij de beraping van boerenhuizen wordt wel gemalen baksteen bijgemengd.
Doel van het raapwerk is dat de muur vlak en te lood staat zodat de muur een tegelvlakke ondergrond vormt; berapen wordt daarom vaak toegepast bij een keuken of badkamer.
Eng. render, roughcast (berapen met wat grover materiaal)
Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
pi_108278144
Ah, dank voor die site, die kende ik nog niet. Erg lelijk, maar ook handig! :D
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 21:11:53 #262
92034 crew  Vonkenboer
pi_108279226
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
In principe dus dezelfde behandeling als de muren in mijn huis ook gehad hebben.

Waarom zetten jullie er dan nog weer een voorzetwandje bij voor ? :)
pi_108334472
De tussenmuur is echt heel slecht, een raaplaagje gaat dat niet voldoende verhelpen. De stenen zijn gaar en er zijn geen voegen meer, en een deel staat ook eigenlijk los. Het beste zou zijn het muurtje weg te halen en een nieuwe muur metselen. Maar dat is een beetje lullig als we dat doen, want dan staan we bij de buren in huis :D.

Behalve dat de muur te slecht is om zelfs maar een fotolijstje aan te hangen of tegenaan te leunen, is het ook tamelijk gehorig. Dus we zetten er een (vrij zwaar) muurtje voor, dat helemaal los komt te staan van het tussenmuurtje. Eventueel kan in de toekomst dat tussenmuurtje dus ook weggehaald worden vanaf de kant van de buren.
pi_108339339
Die tussenmuur waar het om gaat is dus de eigenlijke woningscheidende muur tussen beide woningen ?
pi_108344837
Ja, de tussenmuur is de muur tussen de twee huizen. Er zijn geen andere muren dan de muren die het huis begrenzen.

Dat geeft dus 4 muren:
Voorgevel - professioneel vervangen een jaar geleden
Zijmuur - buitenmuur op het oosten. Oud steens metselwerk, staat nogal bol. niet recht, in discutabele staat. Deze is een jaar of 5 geleden aan de buitenzijde professioneel uitgevlakt, bekleed met isolatiemateriaal en afgestuukt.
Achtergevel - Ook oud steens metselwerk maar in redelijke staat. Aan de andere kant hebben achterburen een fietsenschuur.
Zijmuur - tussenmuur met de buren. Rampzalig slecht.

De bovenverdieping draagt op voor- en achtergevel.
pi_108352844
En dan zeggen ze dat er tegenwoordig slecht gebouwd wordt :P
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:27:39 #267
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_108354921
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
:')
pi_108354969
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
Och, na een eeuw of twee gaat er natuurlijk wel het een en ander hangen..
Modern metselwerk hangt niet mee, onze muren golven gezellig met de nieuwe lijnen mee maar stort niet in. Dat heeft ook zo z'n voordelen ;).
pi_108359075
en het samen met de buren vervangen? Misschien storen zij zich er ook aan?
pi_108383100
Tussenmuur vervangen is nu geen optie, anders deden we dat wel :).

Dit is het betreffende muurtje:

pi_108388349
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door. Volgens mij was het wegenverf (google even) wat het beste werkte. Anders weet de schilder het hier wel.
Jeroentje.
pi_108388499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef jpajs het volgende:
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door.
Dat klopt 100,00%

Er is speciale isoleerverf voor, anders schijnt een goede grondverf (voor houtwerk) ook goed te isoleren.

Punt is echter, dat de verf slecht hecht op een laagje roet. Je MOET dus aan de gang met een staalborstel of draaiende borstel op een boortol, om het roetlaagje goeddeels te verwijderen. De roet die in de steen zit, kan je dan isoleren.

Doet dat alstublieft goed, anders blijft het er door trekken en dat is eeuwig zonde van je opgeknapte muur!!!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108388566
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
pi_108388730
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:48 schreef du_ke het volgende:
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
Slim! Ook handig, zo'n slechte muur moet eerst uitgeraapt worden en dan met een gipslaag afgewerkt. En de vraag of je er geen scheuren in krijgt.

Dan is een voorzetwand, wel zo'n mooie oplossing.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113643918
ben Te nieuwsgierig Voor woorden hoe het met dit Project is???
  zondag 1 juli 2012 @ 21:03:25 #276
43653 sigme
Veraan
pi_113644136
Nou, het gaat wat traag :+.
Binnen ligt het er nog zo bij als op de laatste foto's, buiten is nog wel wat gedaan (muurtje gevoegd, wat voorbereidingen voor klimopklimrek).
  zondag 1 juli 2012 @ 23:36:34 #277
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_113653940
* Poeke klikt volg topic
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  Moderator maandag 27 augustus 2012 @ 20:49:52 #278
92034 crew  Vonkenboer
pi_116081553
En toch vraag ik het mij af hoe het hier na 55 dagen gaat :)
Zijn er nog vorderingen of plannen ? Ideeën ?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:47:53 #279
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_116106844
Wat een prachtig project, wat een schattig huisje.
Petje af voor jullie inzet!
pi_116116486
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:
En toch vraag ik het mij af hoe het hier na 55 dagen gaat :)
Zijn er nog vorderingen of plannen ? Ideeën ?
Neuh, we liggen stil :+. Plannen zijn onveranderd maar het schiet niet op; we hebben het veels te druk met andere zaken die ook moeten - en die eerder moeten. Want de koeien moeten 's winters een betere standplaats hebben dan vorig jaar; er moet vanalles gesnoeid en gemaaid worden, tweemaal daags varkens voeren - we hebben geen vrije minuut.

Ik hoop dat we in herfst/winter wel weer iets kunnen doen.
pi_116155570
Nou ben dit topic ook net (lees 2 uur geleden, want lees alles) tegen en ga het ook even volgen. Een super leuk huisje die ik zelf ook wel had willen hebben voor erbij als zodanig.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 20 november 2012 @ 07:38:44 #282
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_119415691
Hi Sigme,

De zomer is voorbij, de koeien staan weer op stal, tijd voor je stulpje in de stad! ;) ik ben heel benieuwd hoe het gaat en of jullie inmiddels al een beetje klusmoe zijn ( wat ik me goed kan voorstellen!)

Succes alvast! ( en als je een helpende hand mbt verven nodig hebt kom ik wel even langsfietsen - A'dam toch?- zo een leuk project hebben jullie! Ciao!
  dinsdag 20 november 2012 @ 07:40:04 #283
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_119415707
Groningen. :)
pi_119441202
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering :+.
Er staat nu een gaskachel, en hij brandt ook, dus we kunnen nu winterklussen.

De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.

Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
pi_119441393
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef sigme het volgende:
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering :+.

De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.

Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?
pi_119441534
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:40 schreef densmee het volgende:

[..]

tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?
Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!
Overigens denk ik niet dat krimpkous erom krimpen zoveel werk is, het gaat maar om een meter of acht.

Maar voor de elektriek beneden zal ik slagvaste grijze pvc in het achterhoofd houden!
pi_119441607
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!
Overigens denk ik niet dat krimpkous erom krimpen zoveel werk is, het gaat maar om een meter of acht.

Maar voor de elektriek beneden zal ik slagvaste grijze pvc in het achterhoofd houden!
als het alleen maar recht werk is zonder sokken en knieën dan zal het inderdaad wel meevallen, maar anders lijkt het me lastig om het netjes strak te krijgen
pi_119442694
quote:

Als het echt opbouw moet zijn is P25 van Attema geen idee. In wit en creme leverbaar.
Jeroentje.
pi_119442878
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:05 schreef jpajs het volgende:

[..]

Als het echt opbouw moet zijn is [url=http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.attema.nl%2Fecat%2Fimages%2Fportaldocs%2Fk25%2FHandleidingK25P25.pdf&ei=-eGrUPiPPJKo0AXC3YFg&usg=AFQjCNH5IYZ3uW9RyB7py40CUVn5SzhcSQ&cad=rja]P25 van Attema[/url] PDF download geen idee. In wit en creme leverbaar

Euh, dat is me echt veel te lelijk :D. Maar niettemin bedankt voor de suggestie; er bestaat een hoop waarvan ik niet op de hoogte ben.
pi_119443840
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:08 schreef sigme het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Euh, dat is me echt veel te lelijk :D. Maar niettemin bedankt voor de suggestie; er bestaat een hoop waarvan ik niet op de hoogte ben.
Dat is inderdaad lelijk. Maar Bush en Jager heeft ook mooi spul.

Jeroentje.
  Moderator dinsdag 20 november 2012 @ 21:49:57 #291
92034 crew  Vonkenboer
pi_119445187
quote:

Moet je alleen de zak-einden uitvoeren in opbouw ? Of moet de gehele installatie opbouw worden ? :)
Met zak-einden bedoel ik trouwens de leidingen die verticaal over de muur lopen van het plafond tot de wandcontactdoos / schakelaar :@

Je kunt bij de meeste installatiebedrijven ook gewone grijze elektrabuis buis bestellen; dat niet slagvast is. Dat scheelt toch al snel enkele tientjes op een bos buis.
pi_119456960
Waarom opbouw eigenlijk? Met een haakse slijper en een koudbeitel kan je ook sleuven maken, is iets meer werk maar wel mooier. Je hebt zelfs muurfrezen die het werk voor je doen.
pi_119478384
Ze hebben ook electrabuis in spierwit (RAL9010); dus geen cremé.
Onder andere OBO en Martens (ik geloof dat Praxis dit standaard in huis heeft) produceert dit.

Misschien een optie. Maar persoonlijk zou ik ook gewoon alles inbouw maken.

Is misschien íets meer werk; al maakt dat inmiddels ook niet meer uit :+
Maar uiteindelijk véél mooier. En bij de voorzetwand hoef je geen eens te slijpen. ;)
pi_119512252
En dan neem je van die mooie bakelieten schakelaars/stopcontacten! Dat past wel in zo'n nostalgisch huisje, ziet eruit alsof je er gewoon nooit iets aan hebt gedaan :7 . Wij hebben deze bijvoorbeeld in de wc. Hij heeft ook dat echte klak!-geluid!
  donderdag 6 december 2012 @ 13:38:23 #295
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_119993899
Oei, Groningen, shudve known! :)
Vind het er fantastisch uit zien allemaal ( t meeverven hou je van me tegoed ;) )

Succes met t klussen, fijn dat jullie nu iig t warm kunnen hebben! Vind die bakelieten dingen idd ook mooi, past in de tijdgeest maar zijn wel prijzig! Worden overigens ook wel vaak op mp aangeboden.

Even O.t. , kennen jullie die stopcontacten die ze veel in Engeland/oz hebben, waar een schakelaar in t zelfde contact zit, zodat je de stekker van het apparaat in t contact kunt laten zitten maar die geen stroom vreet? Lol beetje omslachtige uitleg, maar heb dus geen id hoe zoiets heet, en of je die in nld kunt kopen.
Kennen jullie zoiets, en weet je misschien waar ik die kan halen?
Succes met t klussen! Ciao
pi_119997517
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:38 schreef suya het volgende:
Oei, Groningen, shudve known! :)
Vind het er fantastisch uit zien allemaal ( t meeverven hou je van me tegoed ;) )

Succes met t klussen, fijn dat jullie nu iig t warm kunnen hebben! Vind die bakelieten dingen idd ook mooi, past in de tijdgeest maar zijn wel prijzig! Worden overigens ook wel vaak op mp aangeboden.

Even O.t. , kennen jullie die stopcontacten die ze veel in Engeland/oz hebben, waar een schakelaar in t zelfde contact zit, zodat je de stekker van het apparaat in t contact kunt laten zitten maar die geen stroom vreet? Lol beetje omslachtige uitleg, maar heb dus geen id hoe zoiets heet, en of je die in nld kunt kopen.
Kennen jullie zoiets, en weet je misschien waar ik die kan halen?
Succes met t klussen! Ciao
Je pakt gewoon een combinatie schakelaar/wandcontactdoos waarbij je de stroomvoerende draad niet aansluit op het P contact maar op de plaats van de schakeldraad, zo heb je een geschakelde wandcontactdoos gecreëerd
pi_132199503
Wanneer Vonkenboer niet meer de moeite neemt om eens per drie maanden je topic te schoppen, weet je dat je te langzaam gaat :').
pi_132199524
Maar al stond het topic driekwart jaar stil, wij hebben niet helemaal alleen maar stilgezeten.
pi_132199540
Ik schop het topic dus weer even open, en doe even wat rommelpostjes, zodat ik (zelf!) een nieuw topic kan openen.
pi_132199558
Bijna
pi_132199573
Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')