abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98152072
Komt de meter nog?
pi_98153114
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:25 schreef Fixers het volgende:
Komt de meter nog?
Volgens TS ; over twee weken komen de nutsbedrijven de boel aansluiten
pi_98168676
Hey, draadloze stroom ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_98221064
Ik zou de kozijnen gewoon zwart doen als je dat mooi vindt. Wit is idd echt lelijk en bij beige vind ik het zo'n boenderhuis worden.. (weet je wel, met binnen zo'n vitrinekast met nep gouden paaltjes en allemaal kitscherig witte beeldjes erin van katjes en hondjes :r )

donkergroen is ook wel mooi, maar qua onderhoud (argument: zwart + zon = meer onderhoud) zou dat niet veel uitmaken.
Ik vind (heel) donkergrijs ook erg mooi! tussen antraciet en zwart in zeg maar.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_98737903
Nou, vandaag was dan de dag der dagen.
De aannemer van de gecoördineerde aanvraag van alle nutsvoorzieningen stond om 7:45 op de stoep. Of eerder, maar toen belde 'ie waar we bleven, wij meenden 8 uur te hebben afgesproken en waren er bijna.

Afijn, we hebben ze weerszijden van de mantelbuis gewezen, de voordeur geopend en de meterkast gewezen. Oh, water moet ook? Komen de lui van het water dan ook vandaag?
Euh, wij meenden dat jullie alles coordineerden dus wij wisten dat verder niet. Nou, dan zouden ze het water wel even bellen. Het leek ons verstandig om maar een uurtje op te zouten.

Uurtje later bleken de heren van het water ook te zijn gekomen, er lag zelfs al een tyleenbuis door een van onze mantelbuizen. Door de middelste mantelbuis om precies te zijn. Dus toen heb ik de heren uitgelegd dat ik daar niet voor piet snot een buis op 1 METER diepte gelegd had. Dat moest van hun! Nou, de heren waren sowieso erg onder de indruk van ons graafwerk - en dankbaar dat het hun bespaard was ("zouden ze vaker door klanten moeten laten doen"). Kortom, de laiverds hebben hun water weer uit de buis getrokken en in de diepe buis gelegd :D.

Gas was simpel, dat deden ze helemaal niet door een mantelbuis want er lag immers al een gasbuis, dus hoppa, lasje erin en doortrekken.

Elektriek zou ook makkelijk moeten wezen, maar ze zijn uren aan het zoeken geweest naar de hoofleiding. Het was een wirwar van leidingen en de juiste liet zich niet makkelijk vinden. Uiteindelijk hebben ze de oude aansluiting opgegraven en op basis daarvan de hoofdleiding teruggevonden.

CAI doen ze ook al niet door onze mooie mantelbuizen, want ze weten niet welke van de CAI-kabels de onze is. Dus ook die laten ze gewoon in het zand en puin liggen, en gaan er een extra las inleggen. Mooie boel :(. Als er ooit wat mee is laat ik ze toch echt een nieuwe kabel trekken.

Telefoon ligt wel door een mantelbuis, maar is in de stoep nog niet aangesloten want daar moet een monteur bij. En die was er niet want niemand had bedacht dat daarvoor een monteur nodig is, ofzo. En omdat daarvoor dan nog een monteur moet komen hebben ze de kastjes in meterkast voor CAI en PTT ook nog maar niet geinstalleerd en de las in de CAI niet gelegd. Hogere logica.

Maar niet getreurd, gas, water en licht hebben we!

Het was warm...

Aftakking van de hoofdleiding:

De nieuwe meterkast en restant van de oude:

Nieuwe meters:

Het was reuze gezellig :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 27 juni 2011 @ 21:55:23 #206
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98738767
Feli, met deze mijlpaal!

En is het nu toewerken naar bewoonbaar maken? Ik stel me zo voor dat jullie in de wintermaanden gezellig vanuit de pied-à-terre van de geneugten van Stad gaan genieten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_98741263
Haha de nutsers zijn soms wat apart :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_98745954
Altijd die paraplu he :D
Vroeger hadden ze zo'n tentje :')
pi_98746220
Wat een samenwerking :D ik snap nu het lijstje :P
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98752645
Ik zie hier zelfs dingen die ik nog nooit gezien heb. Wist niet dat aarding zo werd aangesloten :+

Wordt een mooie meterkast sigme!
pi_98774213
Inderdaad een mooie meterkast met dat nieuwe spul erin.

Gek toch hé ? dat je ( ook) voor zo'n klein huis zoveel groepen hebt.

" De aanemer van de gecoördineerde aanvraag nutsvoorzieningen " is dus een functie ! ik moest het even herhalen. :D
pi_98947574
Krijg ik 's ochtends vroeg een telefoontje of het misschien uitkwam als ze telecom kwamen aansluiten. Nou, vooruit dan maar, maar dan moest ik 20km fietsen, dus ik was nog wel even onderweg. Kom ik aan, ligt de monteur nog op de stoep want de kabel vinden om op aan te sluiten viel weer eens niet mee. Het zat wat anders dan ze gedacht hadden. Toch apart dat ze zo weinig op papier hebben..

Bovendien mocht de telecommeneer natuurlijk geen cai doen, kom nou zeg :{w. Hij wist wel hoe het moest maar hij mocht 't niet. Wel had hij een cai-opperhoofd gebeld om te vragen of ze misschien ook wilden komen omdat nu mevrouw-met-de-sleutel er was. Maar de cai had 't druk.

Dus toen de telecommeneer klaar was heb ik hem het nummer van de caimeneer gevraagd en deze gebeld. Want dan wou ik toch wel graag een afspraak. Oh ja, mevrouw. Nou, anders kunnen we misschien eind van de middag wel. Oh dan bent u net weg. Weet u wat, ik stuur gewoon nu iemand.

Dus toen kwam de caimeneer een half uurtje later ook nog :P.

Kijk, meterkast met alles!

Geen signaal / wel signaal:

En terwijl de heren kabelaars hun ding deden heb ik witgeverft:
Onze gevel wit afstekend bij de buren:

Buurhuis ook oppervlakkig gewit:
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98962222
Oeh je buren zijn vast blij met je :)
Mooi die gevel :Y
pi_99630821
Vorige week hebben we de laatste stoeptegels buiten weggehaald en afgevoerd, de bovenste laag grond overal losgehaald en alle grotere stukken puin eruit gehaald. Nog weer een hele aanhangwagen vol puin! Daarna de boel wat geëgaliseerd en vervolgens ingewaterd, zodat de graafsporen verdwijnen, het zand inklinkt en er binnenkort gestraat kan worden.

...

En toen kregen de buren last van hun riool. De buren zijn erg aardige lui, maar hun huis is van een vastgoeduitbater. Dus nu hebben er Polen zitten graven, ligt er een put open, is er nog niks veranderd aan dat riool en is ook niet duidelijk wat precies het probleem is en dus ook de oplossing nog niet.. Maar duidelijk is dat er voorlopig niet gestraat kan worden.
Waaltjes zijn al besteld (en betaald), gelukkig kon het afleveren ervan nog gestopt worden. Zelfs de stratenmaker is niet boos. Dus we zijn voorlopig alleen een beetje verdrietig ;(.
pi_99631087
Mooie oude waaltjes? Of strakke nieuwe?
pi_99631382
Getrommelde nieuwe. Dus niet al te strak ;).
pi_99632601
Niet verkeerd :).
pi_99676654
Vandaag bij de echte verfwinkel (Decokay) geweest om verf voor de kozijnen te halen.
Het is Sikkens geworden; de grondverf naar grijs laten mengen.
Rubbol primer Plus, RAL 7015

De toplaag mocht geen hoogglans worden van de verfwinkel: omdat het nieuwe kozijnen zijn en die moeten vocht kwijt, dan moet er ademende verf over. Sikkens Rubbol EPS Plus.
Die wilde ik dus gitzwart. In de kleurenwijzer was dat dan RAL 9005, maar die bleek niet in de mengmachine te zitten voor die verf.
Dus toen is er handmatig gemengd, nu heb ik als het goed is gitzwart zonder RAL-aanduiding.
Het mengsel is N00 met SZI: 185

Dus *).

En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
pi_99680893
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:28 schreef sigme het volgende:

Dus *).

En een echte goeie kwast erbij, instructies, uitleg, schuurpapier en een speciale verfblikopener.
En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?
-
pi_99681194
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef quo_ het volgende:

[..]

En een paar rollen afplakband mag ik hopen. Of heb je inmiddels de vaste hand van een volleerd schilder ?
Zij vonden dat met een goede kwast, afplaktape meer schade aanricht dan problemen oplost.

Ik heb een redelijk vaste hand, maar we zullen zien :). Anders plak ik alsnog (goeie!) tape op de muren & ruiten.
pi_99686442
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:22 schreef sigme het volgende:
Dus nu hebben er Polen zitten graven, ligt er een put open
Bij jullie ook al!

Ben benieuwd naar de kozijnen :) Wat voor schade zou afplaktape moeten aanrichten eigenlijk?
Klussen deel 1 en 2
pi_99697653
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 23:37 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Bij jullie ook al!

Ben benieuwd naar de kozijnen :) Wat voor schade zou afplaktape moeten aanrichten eigenlijk?
Je trekt altijd wat mee helaas.
pi_99698807
Verf meetrekken inderdaad, en er loopt toch nog wel eens wat verf onder.
pi_99703937
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:36 schreef sigme het volgende:
Verf meetrekken inderdaad, en er loopt toch nog wel eens wat verf onder.
:X zeg dat wel ja :') ben wat met een glasmesje bezig geweest.
pi_99719057
Ik heb 1 hoekje afgeplakt. Dat is nu duidelijk herkenbaar: allemaal grijze verf opgeslurpt door de latex. De rest is strak genoeg geworden.

woensdag 20 juli 2011 @ 20:19:02 #226
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_99719708
Dat gaat prachtig worden als alles zwart is :Y
Mat zwart staat ook nog eens rustiger dan glans denk ik.

* BBQ-kip en
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_99738851
Zo staat het eigenlijk ook al heel leuk, gewoon grijs :)
Klussen deel 1 en 2
  zondag 31 juli 2011 @ 22:05:30 #228
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100172135
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:
Leuk. :)

Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
pi_101014449
Er ligt weer bestrating *O*. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.

Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.

De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 21-08-2011 21:02:46 ]
pi_101014568
Doe hem in ieder geval niet zwart :P. Ik vind de kleurstelling zoals ie nu is erg mooi!
pi_101019546
Grijs is denk ik wel mooi, of blauw, dat had je eerder ook toch?
pi_101020572
Donkergrijs :Y

Mooi Sigme! Zelfs dat nummerplaatje O+
pi_101020715
Ja, antraciet, zwart zou ik niet doen, grijs geeft net iets meer diepte denk ik.
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 18:28:35 #234
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103886761
Dat lag nogal stil. Het geld was op, en om aan nieuw geld te komen moet ik bijna al mijn tijd bij een baas doorbrengen. Maar sinds een paar dagen zit er weer enig schot in de zaak, mijn liefste is begonnen met het verder uitgraven binnen. De vloer bestaat nog steeds uit zand, op de 2m2 waar de meterkast op staat na.

En voordat op dat zand nieuw beton gestort kan worden moet er nog een paar kuub zand uit.
Daar is dus net een beginnetje mee gemaakt. 't Zal wel even duren voor het er allemaal uit is.
Daarna moet er dus beton in, we dubben nog of we (we = liefste, niet ik) dat zelf met de cementmolen gaan draaien of dat we een betonboer laten komen met een silo'tje.
Beton laten storten met een slurf willen we in elk geval niet.
pi_103887433
quote:
7s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:23 schreef sigme het volgende:
Beton laten storten met een slurf willen we in elk geval niet.
Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?
pi_103887476
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:37 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik weet echt helemaal niets van beton (dus misschien stel ik een hele domme vraag) maar waarom niet?
omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend beton
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_103887872
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:38 schreef densmee het volgende:

[..]

omdat dat een grote teringzooi maakt met spetterend beton
Ah,*noteert, dat klinkt best logisch.
pi_103888341
En als je zo'n partij met slurf geleverd krijgt wil de chauffeur van bijbehorende mixwagen ook zo snel mogelijk weer door. Dus het is altijd een gehaast en gevlieg, wat niet zo erg is, maar dan heb je ook geen tijd voor goed intrillen en goed afreien.
Als ze een silo op de stoep zetten kan je dat gewoon op je gemak storten, zodat het overal goed terecht komt en makkelijker vlak te trekken is.
Zelf mixen kan natuurlijk ook heel goed (stuk goedkoper), maar dan moeten we zelf zoveel grind en zand verslepen.

Ik moet maar eens uitzoeken hoeveel het kost om een silo'tje te laten bezorgen. Iemand enig idee? Zo'n 2,5 kuub beton?
pi_103888555
normaal is beton iets van 150 euro per kuub aan de fabriek
maar 2,5m³ is toch nog wel zelf te doen.
iets van 30 zakken cement 150 euro
1500 kg zand 10 euro
en 3000 kg grind 75 euro

bezorgkosten 50 euro ofzo
pi_103889392
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 19:58 schreef densmee het volgende:
normaal is beton iets van 150 euro per kuub aan de fabriek
maar 2,5m³ is toch nog wel zelf te doen.
iets van 30 zakken cement 150 euro
1500 kg zand 10 euro
en 3000 kg grind 75 euro

bezorgkosten 50 euro ofzo
Het is zeker prima zelf te doen, maar we kunnen geen voorraden zand & grind daar kwijt. Dus dat moet steeds per karretje voor 1 dag voorraad worden aangevoerd (in kar scheppen, uit kar scheppen, uit kruiwagen in molen scheppen). Kan prima, maar is veel werk en bij een zeer beperkt aantal klusuren per week gaat het ook best lang duren. Wat op zich niet erg is.

Dank voor de prijsindicatie voor beton!
Voor zelf maken moet de prijs iets omhoog; 10 euro voor een kuub zand klopt wel, maar alleen als ik 10 kuub bestel. En als ik 1 kuub bestel betaal ik ongeveer 100 euro (inclusief bezorgen) :').
pi_103890192
Je kan het vast zelf ook wel halen bij een zandwinplas als je het vraagt :P.
  dinsdag 8 november 2011 @ 08:05:53 #243
325863 Krisp
Like.no.other
pi_104109879
Heb je geen aanhanger (die je kunt lenen) om daar dat zand en grind op te gooien? Dan betaal je geen bezorgkosten en je kunt het hele zaakje verrijden als je dat zelf wilt. :)

Puike verbouwing overigens, zou willen dat het huisje in Utrecht stond. ;)
pi_104139104
Ik heb wel een aanhanger en elders ruimte om een grote hoeveelheid grind & zand te laten bezorgen, dus dat kan allemaal wel. Maar het is wel veel werk en er blijft dan weer zo'n bult zand & grind over.

In de Wittevrouwenbuurt (oid) staan wel zulke huisjes toch?
  donderdag 10 november 2011 @ 19:47:41 #245
325863 Krisp
Like.no.other
pi_104214299
Ze staan er zeker wel, ik twijfel alleen nog tussen een (klein) appartement (met uitzicht) en zo'n huisje. Beide hebben voordelen, maar voorlopig heet het nog 'sparen'. Met een starterssalaris kom je nog niet ver. :)
pi_106132228
Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om 2 kuub grind en 2 kuub zand te laten bezorgen, en dan steeds met een karretje een werkvoorraad naar het verbouwhuis te rijden.

We hebben nu een kleine 8m2 betonvloer liggen, dus ongeveer 1/3 van het totale oppervlak. Nu moet eerst aan de zijde waar nog geen beton ligt de riolering ingegraven worden. Dan alle gereedschap etc naar de dan uitgeharde nieuwe betonvloer en dan de rest van de vloer volstorten. Maar dat alles wordt 2012..
Langzaam maar gestaag (we zijn duidelijk geen MMach's :D).
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 12:04:34 #247
92034 crew  Vonkenboer
pi_106273239
Poeh, zo wordt het gieten van een betonvloer ook wel een hele onderneming; maar krijg je de "oude" delen die al gestort zijn en de "nieuwe" delen die je stort wel zo dat ze mooi op elkaar aansluiten ?

Mij is altijd gezegd dat een betonvloer in één keer gestort moet worden :@
pi_106273784
Waarom zou het mooi op elkaar aan moeten sluiten?
Maar goed, het zou prima moeten kunnen zo; beton hecht prima op beton en op deze manier kunnen we goed storten ( = met een hark de boel netjes verdichten en onder het krimpnet krijgen).
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 13:06:11 #249
92034 crew  Vonkenboer
pi_106274316
True, true.

Ik meende ooit eens zoiets gehoord te hebben; maar kan niet meer precies achterhalen in welke situatie dat was. Enfin, nevermind :@

Hier komt uiteindelijk nog een cement dekvloer overheen ?
pi_106274864
Si, op het beton (van 10cm) komt 10cm piepschuim, dan 5 cm zandcement dekvloer.
Dan daarop de vloerverwarming en dan de tegels.
pi_106746829
Hoe gaat het hier?
pi_106747423
Waarom zie ik dit topic nu pas? :o

Wat een leuk huisje. O+
pi_106748287
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 20:48 schreef sigme het volgende:
Er ligt weer bestrating *O*. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.

Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.
[ afbeelding ]

De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.
Je deurkozijn is prachtig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_106750737
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:00 schreef junkiexp het volgende:
Hoe gaat het hier?
Heel langzaam :D.
Dit weekend zijn we van plan om ons twee dagen kwaad te maken zodat de betonvloer daarna erin ligt.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 21:59:36 #255
92034 crew  Vonkenboer
pi_106780739
Het hoeft ook niet altijd even snel te gaan :P
Langzaam maar gestaag is ook een vooruitgang ! *O*
pi_106881995
Wel, de betonvloer ligt erin. Boel gesjouw met zand en grind op de aanhanger scheppen, ter plaatse in een kruiwagen scheppen en dan in de betonmolen scheppen. Schepschepschep.

Nu door met het berapen van de tussenmuur, leggen van mantelbuizen over de betonvloer, piepschuim op de vloer en dan kunnen we daarna gaan slepen met zand om de cementvloer te storten.
  woensdag 22 februari 2012 @ 18:40:19 #257
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_108272084
Hi Sigme, ik volg je topic nu al een tijdje, vind het een geweldig schattig huisje! wat een gem :)

Ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat, ( fotootjes pls! ;) )

succes!

ciao
pi_108272845
Het vordert maar heel langzaam, en wat er nu gedaan is, is niet echt geschikt om te fotograferen.

De tussenmuur met de buren is schoongekrabt, zodat deze daarna beraapt kan worden. Dat is nodig omdat de muur in hele slechte staat is, berapen voegt iets stevigheid toe en vooral sluit het 'm beter af - als we nu in ons huis iets doorflexen staat het buurhuis vol fijnstof.

Maar als dat alles af is, gaan we voor dat beraapte slecht tussenmuurtje uiteindelijk een voorzetwandje zetten, dus al dit werk is straks onzichtbaar. Maar dat duurt nog even, het voorzetwandje komt op de dekvloer te staan en die dekvloer is er nog niet.

Vooral blijven volgen dus, dit is een verbouwing die nog wel een jaar of wat voortkabbelt :D.
pi_108277006
Wat is berapen?
pi_108277265
quote:
berapen
Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet "onder de rei", dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.
Bij oude muren zal door het zout- en vochtgehalte daarvan pleisterwerk op basis van gips loslaten, gebruik daarom in dit geval zeker kalkmortel.
Bij de beraping van boerenhuizen wordt wel gemalen baksteen bijgemengd.
Doel van het raapwerk is dat de muur vlak en te lood staat zodat de muur een tegelvlakke ondergrond vormt; berapen wordt daarom vaak toegepast bij een keuken of badkamer.
Eng. render, roughcast (berapen met wat grover materiaal)
Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
pi_108278144
Ah, dank voor die site, die kende ik nog niet. Erg lelijk, maar ook handig! :D
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 21:11:53 #262
92034 crew  Vonkenboer
pi_108279226
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
In principe dus dezelfde behandeling als de muren in mijn huis ook gehad hebben.

Waarom zetten jullie er dan nog weer een voorzetwandje bij voor ? :)
pi_108334472
De tussenmuur is echt heel slecht, een raaplaagje gaat dat niet voldoende verhelpen. De stenen zijn gaar en er zijn geen voegen meer, en een deel staat ook eigenlijk los. Het beste zou zijn het muurtje weg te halen en een nieuwe muur metselen. Maar dat is een beetje lullig als we dat doen, want dan staan we bij de buren in huis :D.

Behalve dat de muur te slecht is om zelfs maar een fotolijstje aan te hangen of tegenaan te leunen, is het ook tamelijk gehorig. Dus we zetten er een (vrij zwaar) muurtje voor, dat helemaal los komt te staan van het tussenmuurtje. Eventueel kan in de toekomst dat tussenmuurtje dus ook weggehaald worden vanaf de kant van de buren.
pi_108339339
Die tussenmuur waar het om gaat is dus de eigenlijke woningscheidende muur tussen beide woningen ?
pi_108344837
Ja, de tussenmuur is de muur tussen de twee huizen. Er zijn geen andere muren dan de muren die het huis begrenzen.

Dat geeft dus 4 muren:
Voorgevel - professioneel vervangen een jaar geleden
Zijmuur - buitenmuur op het oosten. Oud steens metselwerk, staat nogal bol. niet recht, in discutabele staat. Deze is een jaar of 5 geleden aan de buitenzijde professioneel uitgevlakt, bekleed met isolatiemateriaal en afgestuukt.
Achtergevel - Ook oud steens metselwerk maar in redelijke staat. Aan de andere kant hebben achterburen een fietsenschuur.
Zijmuur - tussenmuur met de buren. Rampzalig slecht.

De bovenverdieping draagt op voor- en achtergevel.
pi_108352844
En dan zeggen ze dat er tegenwoordig slecht gebouwd wordt :P
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:27:39 #267
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_108354921
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
:')
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_108354969
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
Och, na een eeuw of twee gaat er natuurlijk wel het een en ander hangen..
Modern metselwerk hangt niet mee, onze muren golven gezellig met de nieuwe lijnen mee maar stort niet in. Dat heeft ook zo z'n voordelen ;).
pi_108359075
en het samen met de buren vervangen? Misschien storen zij zich er ook aan?
pi_108383100
Tussenmuur vervangen is nu geen optie, anders deden we dat wel :).

Dit is het betreffende muurtje:

pi_108388349
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door. Volgens mij was het wegenverf (google even) wat het beste werkte. Anders weet de schilder het hier wel.
Jeroentje.
pi_108388499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef jpajs het volgende:
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door.
Dat klopt 100,00%

Er is speciale isoleerverf voor, anders schijnt een goede grondverf (voor houtwerk) ook goed te isoleren.

Punt is echter, dat de verf slecht hecht op een laagje roet. Je MOET dus aan de gang met een staalborstel of draaiende borstel op een boortol, om het roetlaagje goeddeels te verwijderen. De roet die in de steen zit, kan je dan isoleren.

Doet dat alstublieft goed, anders blijft het er door trekken en dat is eeuwig zonde van je opgeknapte muur!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108388566
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
pi_108388730
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:48 schreef du_ke het volgende:
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
Slim! Ook handig, zo'n slechte muur moet eerst uitgeraapt worden en dan met een gipslaag afgewerkt. En de vraag of je er geen scheuren in krijgt.

Dan is een voorzetwand, wel zo'n mooie oplossing.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113643918
ben Te nieuwsgierig Voor woorden hoe het met dit Project is???
  zondag 1 juli 2012 @ 21:03:25 #276
43653 sigme
Veraan
pi_113644136
Nou, het gaat wat traag :+.
Binnen ligt het er nog zo bij als op de laatste foto's, buiten is nog wel wat gedaan (muurtje gevoegd, wat voorbereidingen voor klimopklimrek).
  zondag 1 juli 2012 @ 23:36:34 #277
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_113653940
* Poeke klikt volg topic
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  Moderator maandag 27 augustus 2012 @ 20:49:52 #278
92034 crew  Vonkenboer
pi_116081553
En toch vraag ik het mij af hoe het hier na 55 dagen gaat :)
Zijn er nog vorderingen of plannen ? Ideeën ?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:47:53 #279
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_116106844
Wat een prachtig project, wat een schattig huisje.
Petje af voor jullie inzet!
pi_116116486
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:
En toch vraag ik het mij af hoe het hier na 55 dagen gaat :)
Zijn er nog vorderingen of plannen ? Ideeën ?
Neuh, we liggen stil :+. Plannen zijn onveranderd maar het schiet niet op; we hebben het veels te druk met andere zaken die ook moeten - en die eerder moeten. Want de koeien moeten 's winters een betere standplaats hebben dan vorig jaar; er moet vanalles gesnoeid en gemaaid worden, tweemaal daags varkens voeren - we hebben geen vrije minuut.

Ik hoop dat we in herfst/winter wel weer iets kunnen doen.
pi_116155570
Nou ben dit topic ook net (lees 2 uur geleden, want lees alles) tegen en ga het ook even volgen. Een super leuk huisje die ik zelf ook wel had willen hebben voor erbij als zodanig.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  dinsdag 20 november 2012 @ 07:38:44 #282
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_119415691
Hi Sigme,

De zomer is voorbij, de koeien staan weer op stal, tijd voor je stulpje in de stad! ;) ik ben heel benieuwd hoe het gaat en of jullie inmiddels al een beetje klusmoe zijn ( wat ik me goed kan voorstellen!)

Succes alvast! ( en als je een helpende hand mbt verven nodig hebt kom ik wel even langsfietsen - A'dam toch?- zo een leuk project hebben jullie! Ciao!
  dinsdag 20 november 2012 @ 07:40:04 #283
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_119415707
Groningen. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_119441202
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering :+.
Er staat nu een gaskachel, en hij brandt ook, dus we kunnen nu winterklussen.

De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.

Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
pi_119441393
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:36 schreef sigme het volgende:
We klussen zo langzaam dat we moe worden van de duur van het project, niet van de uitvoering :+.

De elektriek is/wordt grotendeels opbouw. Nou vind ik van die gele pvc-buizen niet heel mooi. Afgelopen jaren heb ik dat met verschillende verven geprobeerd te verfraaien (hammerite was nog het beste), maar nu had ik een nieuw geweldig plan bedacht: krimpkous. Mooie zwarte.

Alleen het bestellen van de juiste krimpkous ging niet vlekkeloos, dus dat werd over de vakantie heengetild. Maar nu is het binnen en de vakantie voorbij, dus eerdaags gaan we pvc bekrimpkousen. Ik ben heel benieuwd.
tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?
pi_119441534
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:40 schreef densmee het volgende:

[..]

tering wat een werk, waarom niet slagvaste grijze of moet het echt zwart zijn?
Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!
Overigens denk ik niet dat krimpkous erom krimpen zoveel werk is, het gaat maar om een meter of acht.

Maar voor de elektriek beneden zal ik slagvaste grijze pvc in het achterhoofd houden!
pi_119441607
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Hmm. Nou, omdat ik niet wist van slagvaste grijze buis. Dank voor de suggestie!
Overigens denk ik niet dat krimpkous erom krimpen zoveel werk is, het gaat maar om een meter of acht.

Maar voor de elektriek beneden zal ik slagvaste grijze pvc in het achterhoofd houden!
als het alleen maar recht werk is zonder sokken en knieën dan zal het inderdaad wel meevallen, maar anders lijkt het me lastig om het netjes strak te krijgen
pi_119442694
quote:

Als het echt opbouw moet zijn is P25 van Attema geen idee. In wit en creme leverbaar.
Jeroentje.
pi_119442878
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:05 schreef jpajs het volgende:

[..]

Als het echt opbouw moet zijn is [url=http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.attema.nl%2Fecat%2Fimages%2Fportaldocs%2Fk25%2FHandleidingK25P25.pdf&ei=-eGrUPiPPJKo0AXC3YFg&usg=AFQjCNH5IYZ3uW9RyB7py40CUVn5SzhcSQ&cad=rja]P25 van Attema[/url] PDF download geen idee. In wit en creme leverbaar

Euh, dat is me echt veel te lelijk :D. Maar niettemin bedankt voor de suggestie; er bestaat een hoop waarvan ik niet op de hoogte ben.
pi_119443840
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:08 schreef sigme het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Euh, dat is me echt veel te lelijk :D. Maar niettemin bedankt voor de suggestie; er bestaat een hoop waarvan ik niet op de hoogte ben.
Dat is inderdaad lelijk. Maar Bush en Jager heeft ook mooi spul.

Jeroentje.
  Moderator dinsdag 20 november 2012 @ 21:49:57 #291
92034 crew  Vonkenboer
pi_119445187
quote:

Moet je alleen de zak-einden uitvoeren in opbouw ? Of moet de gehele installatie opbouw worden ? :)
Met zak-einden bedoel ik trouwens de leidingen die verticaal over de muur lopen van het plafond tot de wandcontactdoos / schakelaar :@

Je kunt bij de meeste installatiebedrijven ook gewone grijze elektrabuis buis bestellen; dat niet slagvast is. Dat scheelt toch al snel enkele tientjes op een bos buis.
pi_119456960
Waarom opbouw eigenlijk? Met een haakse slijper en een koudbeitel kan je ook sleuven maken, is iets meer werk maar wel mooier. Je hebt zelfs muurfrezen die het werk voor je doen.
pi_119478384
Ze hebben ook electrabuis in spierwit (RAL9010); dus geen cremé.
Onder andere OBO en Martens (ik geloof dat Praxis dit standaard in huis heeft) produceert dit.

Misschien een optie. Maar persoonlijk zou ik ook gewoon alles inbouw maken.

Is misschien íets meer werk; al maakt dat inmiddels ook niet meer uit :+
Maar uiteindelijk véél mooier. En bij de voorzetwand hoef je geen eens te slijpen. ;)
pi_119512252
En dan neem je van die mooie bakelieten schakelaars/stopcontacten! Dat past wel in zo'n nostalgisch huisje, ziet eruit alsof je er gewoon nooit iets aan hebt gedaan :7 . Wij hebben deze bijvoorbeeld in de wc. Hij heeft ook dat echte klak!-geluid!
  donderdag 6 december 2012 @ 13:38:23 #295
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_119993899
Oei, Groningen, shudve known! :)
Vind het er fantastisch uit zien allemaal ( t meeverven hou je van me tegoed ;) )

Succes met t klussen, fijn dat jullie nu iig t warm kunnen hebben! Vind die bakelieten dingen idd ook mooi, past in de tijdgeest maar zijn wel prijzig! Worden overigens ook wel vaak op mp aangeboden.

Even O.t. , kennen jullie die stopcontacten die ze veel in Engeland/oz hebben, waar een schakelaar in t zelfde contact zit, zodat je de stekker van het apparaat in t contact kunt laten zitten maar die geen stroom vreet? Lol beetje omslachtige uitleg, maar heb dus geen id hoe zoiets heet, en of je die in nld kunt kopen.
Kennen jullie zoiets, en weet je misschien waar ik die kan halen?
Succes met t klussen! Ciao
pi_119997517
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 13:38 schreef suya het volgende:
Oei, Groningen, shudve known! :)
Vind het er fantastisch uit zien allemaal ( t meeverven hou je van me tegoed ;) )

Succes met t klussen, fijn dat jullie nu iig t warm kunnen hebben! Vind die bakelieten dingen idd ook mooi, past in de tijdgeest maar zijn wel prijzig! Worden overigens ook wel vaak op mp aangeboden.

Even O.t. , kennen jullie die stopcontacten die ze veel in Engeland/oz hebben, waar een schakelaar in t zelfde contact zit, zodat je de stekker van het apparaat in t contact kunt laten zitten maar die geen stroom vreet? Lol beetje omslachtige uitleg, maar heb dus geen id hoe zoiets heet, en of je die in nld kunt kopen.
Kennen jullie zoiets, en weet je misschien waar ik die kan halen?
Succes met t klussen! Ciao
Je pakt gewoon een combinatie schakelaar/wandcontactdoos waarbij je de stroomvoerende draad niet aansluit op het P contact maar op de plaats van de schakeldraad, zo heb je een geschakelde wandcontactdoos gecreëerd
pi_132199503
Wanneer Vonkenboer niet meer de moeite neemt om eens per drie maanden je topic te schoppen, weet je dat je te langzaam gaat :').
pi_132199524
Maar al stond het topic driekwart jaar stil, wij hebben niet helemaal alleen maar stilgezeten.
pi_132199540
Ik schop het topic dus weer even open, en doe even wat rommelpostjes, zodat ik (zelf!) een nieuw topic kan openen.
pi_132199558
Bijna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')