abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106746829
Hoe gaat het hier?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106747423
Waarom zie ik dit topic nu pas? :o

Wat een leuk huisje. O+
pi_106748287
quote:
2s.gif Op zondag 21 augustus 2011 20:48 schreef sigme het volgende:
Er ligt weer bestrating *O*. 't Is heel mooi geworden. Helaas nog niet te fotograferen want er ligt nog zand over dan ingebezemd moet worden. In de tijd dat we moesten wachten op de bestrating hebben we buiten een muurtje gemetseld ter vervanging van een stuk houten schutting.

Vandaag het deurkozijn zwart geverfd. Dat wordt héél mooi!
Foto! Met een stuk van de nieuwe muur er ook op. Die muur golft niet zo gruwelijk als het lijkt, er moet nog gevoegd worden.
[ afbeelding ]

De vraag was of we de deur ook zwart zouden verven, of grijs. Ik neig nu naar donkergrijs. Een stuk donkerder dan de grondverfgrijs die het nu is.
Je deurkozijn is prachtig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_106750737
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:00 schreef junkiexp het volgende:
Hoe gaat het hier?
Heel langzaam :D.
Dit weekend zijn we van plan om ons twee dagen kwaad te maken zodat de betonvloer daarna erin ligt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 21:59:36 #255
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106780739
Het hoeft ook niet altijd even snel te gaan :P
Langzaam maar gestaag is ook een vooruitgang ! *O*
pi_106881995
Wel, de betonvloer ligt erin. Boel gesjouw met zand en grind op de aanhanger scheppen, ter plaatse in een kruiwagen scheppen en dan in de betonmolen scheppen. Schepschepschep.

Nu door met het berapen van de tussenmuur, leggen van mantelbuizen over de betonvloer, piepschuim op de vloer en dan kunnen we daarna gaan slepen met zand om de cementvloer te storten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 22 februari 2012 @ 18:40:19 #257
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_108272084
Hi Sigme, ik volg je topic nu al een tijdje, vind het een geweldig schattig huisje! wat een gem :)

Ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat, ( fotootjes pls! ;) )

succes!

ciao
pi_108272845
Het vordert maar heel langzaam, en wat er nu gedaan is, is niet echt geschikt om te fotograferen.

De tussenmuur met de buren is schoongekrabt, zodat deze daarna beraapt kan worden. Dat is nodig omdat de muur in hele slechte staat is, berapen voegt iets stevigheid toe en vooral sluit het 'm beter af - als we nu in ons huis iets doorflexen staat het buurhuis vol fijnstof.

Maar als dat alles af is, gaan we voor dat beraapte slecht tussenmuurtje uiteindelijk een voorzetwandje zetten, dus al dit werk is straks onzichtbaar. Maar dat duurt nog even, het voorzetwandje komt op de dekvloer te staan en die dekvloer is er nog niet.

Vooral blijven volgen dus, dit is een verbouwing die nog wel een jaar of wat voortkabbelt :D.
pi_108277006
Wat is berapen?
pi_108277265
quote:
berapen
Een muur bedekken met een laag kalkmortel, een mengsel van kalk en zand, en deze al of niet "onder de rei", dwz. met de reilat of raapspaan, glad strijken. Voor buitenmuren wordt cement toegevoegd, tegen het inwerken van vocht en om verstening te bevorderen. Dit laatste wordt ook wel vertinnen genoemd.
Bij oude muren zal door het zout- en vochtgehalte daarvan pleisterwerk op basis van gips loslaten, gebruik daarom in dit geval zeker kalkmortel.
Bij de beraping van boerenhuizen wordt wel gemalen baksteen bijgemengd.
Doel van het raapwerk is dat de muur vlak en te lood staat zodat de muur een tegelvlakke ondergrond vormt; berapen wordt daarom vaak toegepast bij een keuken of badkamer.
Eng. render, roughcast (berapen met wat grover materiaal)
Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
pi_108278144
Ah, dank voor die site, die kende ik nog niet. Erg lelijk, maar ook handig! :D
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 21:11:53 #262
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_108279226
quote:
7s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de altijd informatieve Joost de Vree

Strikt genomen is het dus vertinnen, maar hier noemen we het berapen, en bestaat het uit het aankleisteren van een muur met een laagje zandcement.
In principe dus dezelfde behandeling als de muren in mijn huis ook gehad hebben.

Waarom zetten jullie er dan nog weer een voorzetwandje bij voor ? :)
pi_108334472
De tussenmuur is echt heel slecht, een raaplaagje gaat dat niet voldoende verhelpen. De stenen zijn gaar en er zijn geen voegen meer, en een deel staat ook eigenlijk los. Het beste zou zijn het muurtje weg te halen en een nieuwe muur metselen. Maar dat is een beetje lullig als we dat doen, want dan staan we bij de buren in huis :D.

Behalve dat de muur te slecht is om zelfs maar een fotolijstje aan te hangen of tegenaan te leunen, is het ook tamelijk gehorig. Dus we zetten er een (vrij zwaar) muurtje voor, dat helemaal los komt te staan van het tussenmuurtje. Eventueel kan in de toekomst dat tussenmuurtje dus ook weggehaald worden vanaf de kant van de buren.
pi_108339339
Die tussenmuur waar het om gaat is dus de eigenlijke woningscheidende muur tussen beide woningen ?
pi_108344837
Ja, de tussenmuur is de muur tussen de twee huizen. Er zijn geen andere muren dan de muren die het huis begrenzen.

Dat geeft dus 4 muren:
Voorgevel - professioneel vervangen een jaar geleden
Zijmuur - buitenmuur op het oosten. Oud steens metselwerk, staat nogal bol. niet recht, in discutabele staat. Deze is een jaar of 5 geleden aan de buitenzijde professioneel uitgevlakt, bekleed met isolatiemateriaal en afgestuukt.
Achtergevel - Ook oud steens metselwerk maar in redelijke staat. Aan de andere kant hebben achterburen een fietsenschuur.
Zijmuur - tussenmuur met de buren. Rampzalig slecht.

De bovenverdieping draagt op voor- en achtergevel.
pi_108352844
En dan zeggen ze dat er tegenwoordig slecht gebouwd wordt :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 18:27:39 #267
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_108354921
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
:')
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_108354969
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 17:23 schreef du_ke het volgende:
Och, na een eeuw of twee gaat er natuurlijk wel het een en ander hangen..
Modern metselwerk hangt niet mee, onze muren golven gezellig met de nieuwe lijnen mee maar stort niet in. Dat heeft ook zo z'n voordelen ;).
pi_108359075
en het samen met de buren vervangen? Misschien storen zij zich er ook aan?
pi_108383100
Tussenmuur vervangen is nu geen optie, anders deden we dat wel :).

Dit is het betreffende muurtje:

pi_108388349
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door. Volgens mij was het wegenverf (google even) wat het beste werkte. Anders weet de schilder het hier wel.
Jeroentje.
pi_108388499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef jpajs het volgende:
Die roet aanslag zal je MOETEN isoleren. Als je gaat stuccen dan komt het er anders gewoon door.
Dat klopt 100,00%

Er is speciale isoleerverf voor, anders schijnt een goede grondverf (voor houtwerk) ook goed te isoleren.

Punt is echter, dat de verf slecht hecht op een laagje roet. Je MOET dus aan de gang met een staalborstel of draaiende borstel op een boortol, om het roetlaagje goeddeels te verwijderen. De roet die in de steen zit, kan je dan isoleren.

Doet dat alstublieft goed, anders blijft het er door trekken en dat is eeuwig zonde van je opgeknapte muur!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108388566
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_108388730
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:48 schreef du_ke het volgende:
Ze zet er een voorzetwand voor begreep ik ;). Dan is het niet zo erg als daar wat zwart doorheen schijnt :P
Slim! Ook handig, zo'n slechte muur moet eerst uitgeraapt worden en dan met een gipslaag afgewerkt. En de vraag of je er geen scheuren in krijgt.

Dan is een voorzetwand, wel zo'n mooie oplossing.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113643918
ben Te nieuwsgierig Voor woorden hoe het met dit Project is???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')