abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 10:57:39 #181
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97449892
Moet je geen gebruik maken van een meterkast invoerplaat ?
Aangezien de plaats van de leidingen waar ze je huis binnenkomen in een bepaalde volgorde moeten zitten. En dus niet zomaar lukraak geplaatst mogen worden. :)

http://www.dyka.nl/nl/bin(...)plaat_tcm29-6894.pdf
  zondag 29 mei 2011 @ 10:59:33 #182
43653 sigme
Veraan
pi_97449946
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 10:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je geen gebruik maken van een meterkast invoerplaat ?
Aangezien de plaats van de leidingen waar ze je huis binnenkomen in een bepaalde volgorde moeten zitten. En dus niet zomaar lukraak geplaatst mogen worden. :)

http://www.dyka.nl/nl/bin(...)plaat_tcm29-6894.pdf
Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies op ;). We gaan 'm óp de zandcementvloer leggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97450477
Sjonge sigme: jullie blijven goed bezig ! Respect. _O_

Soms is het jammer dat al het kunstwerk straks uit zicht is !

Stoer doorgaan w/
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 11:36:49 #184
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97450734
quote:
6s.gif Op zondag 29 mei 2011 10:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Op de eerste foto in mijn post boven de jouwe zie je de meterkast-invoerplaat staan. Die past er precies op ;). We gaan 'm óp de zandcementvloer leggen.
Ajah, :o

Niets gezegd :@
pi_97451046
Wat een tof project, en wat wordt het mooi!!
pi_97996905
Zo. Je moet niet vragen hóe, maar de mantelbuizen liggen.
Een tijdje terug hadden we de eerste 3 vijfmeterstukken ingegraven, het stuk voor onze gevel.
Drie zwarte pvc-buizen met insteekmof, 110mm. De onderste op 1 meter diepte, dan zoiets als 10cm zand en dan de andere twee buizen er bovenop.
Graven bij ons is klotewerk, onder de bestrating zit meer bestrating, dan puin, dan nog meer puin, dan nog weer eens een laag bestrating, dan potscherven en prehistorische botten, wat puin en tegen de tijd dat ik op ruim 60cm beneden stoeptegelniveau zit dan eindelijk schone vette plakkerige zwarte drab. Maar afgezien daarvan wou het prima. Er waren twee dwarsliggende leidingen (vermoedelijk oude petroleumleidingen) waar we de buizen onderdoor moesten steken.

Een week later de volgende 3 vijfmeterstukken. Puin en bestrating gelijk aan het eerste deel, maar nu met een dwarskruisende gresbuis. Riolering van de buren (en onszelf, wij rioleren via de buren). Twee buizen moesten eronderdoor, maar daardoor werd de middelste buis wel meer naar beneden gedrukt. De bovenste buis moest er dan overheen, dus die kwam hoger.
En de gresbuis lekt. Dat is niet zo erg als 'ie gewoon in het zand ligt, maar het graaft niet lekker.
Vooral de 2e dag niet :N.

Afgelopen week moest dan het derde en laatste deel. De eerste dag graven ging zo:
quote:
18s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:42 schreef sigme het volgende:
Het was een *&$#%&O(*&-loopgraaf.
:(

5 meter een spa diep graven. Ok. Nog wat dieper graven. Ok. Op het uiteinde wat dieper. Fuk. DRIE gasleidingen. Goed, dan maar afwijken van de rechte lijn. Naar rechts. Graafgraaf. Tok. Steen. Nog een steen. Nou is steen geen nieuws, de helft van de grond bestaat uit puin, maar dit zijn wel véél stenen en netjes gestapeld.. Verdomd het is een muur. Fuk, de fundering van de buren!
Nou, afbuigen naar links dan maar? Graaf. Graafgraafgraaf. Tok. Tok? Gresbuis? In de lengte!
Nou, hele zwik dan maar dichtgooien en compleet ander eindpunt zoeken (er is niet heel veel ruimte in een steeg van 1 meter breed). Eerst maar even aan het begin wat verder graven hoor, dit gekloot is niks aan. Graaf. Graafgraaf. Tok. Tok? Oh welja, natuurlijk, hier een dwarsoverstekende gresbuis. Onderdoor dan maar. Graafgraafgraaf ah, onderzijde gresbuis. Ok, andere kant vrijgraven. Graaf. Steen. Ha, de fundering weer. Geen ruimte om te graven..
:(
Uiteindelijk hebben we met heel veel moeite een geul weten te graven die schuin de in de lengte lopende gresbuis kruist. De hoogste mantelbuis loopt dan boven de gresbuis langs en onder de drie gasleidingen, de telefoonkabel en twee kabelkabels door. Natuurlijk moest er nog iemand de geul proberen over klimmen waardoor er vanalles instortte en een ander moest uitgebreid douchen waardoor via de lekkende riolering onze geul volstroomde met geurig water. Met veel gezwoeg en gevloek is het toch zo goed en kwaad als het ging gelukt. Snel zand erover.

Komende week komt de installateur een aardpen slaan, stoppenkast en stopcontact aanleggen en over twee weken komen de nutsbedrijven de boel aansluiten en dus die mantelbuizen gebruiken. Hoewel ze volgens mij niet eens van plan zijn om de gasbuis door de mantelbuis te doen, maar goed, dat zien ze maar.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97997234

Het touwtje geeft de rechte lijn aan die we hadden bedacht :'). Het laatste deel houdt zich er niet aan dus.
pi_97997667
Het beslag van de voordeur zit erop!

Dat heeft de aannemer nog voor ons gedaan, die is nu echt helemaal klaar.
pi_97997752
Alle lof dame ! voor dat harde werken in de grond rond de buizen links en rechts en dieper. _O_

Gaan jullie nog een rand donkergrijs of zo smeren op de buitengevel onder de ramen.
Als een soort (donkere) spatrand.
Als ik niet duidelijk ben, maak ik wel een foto van hier.
pi_97997957
Op de foto met een mantelbuis zie je zo'n spatrand bij de andere huizen.
De nieuwe gevel gaat nog witgeverfd worden, en dan komt er inderdaad weer zo'n soort rand terug. Nemen we gelijk het buurhuis mee, net als de vorige keer.

Nu willen we onze nieuwe kozijnen zwart verven. Kozijnen & deur. Hoe dat dan gaat staan met zo'n spatrand weet ik nog niet. Misschien moet deze dan wel zo licht mogelijk, maar misschien moet het ook juist wel gewoon even pikzwart als de kozijnen?
pi_97999246
Tja , kleuren.
MMach schrijft ook al over zwarte kozijnen.
Op ons rijtje arbeiderswoninkies zijn wij begonnen met héel donkergroen - bijna zwart
met een beetje fantasie bij bepaald (zon) licht. Ook wel grachtengordelgroen.
Eigenlijk was het Brinkgroen bij de lokale schilder of armeluislichtgroen.

In de diverse woonprogr. op tv. kom ik zwarte kozijnen ook wel eens tegen.
Alleen zijn dat joekels van huizen met giga raampartijen die uitkijken over een engels heuvellandschap. Tja: "het landschap inkaderen in foto's" heet het dan.

Verder zijn onze huizen metselwerk (met nieuwe grijze voegen) en is de spatrand grijze betonverf.
Je kunt ook eens rondkijken in jullie straat of in de wijk wat je mooi / passend vindt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_97999265
quote:
Nu willen we onze nieuwe kozijnen zwart verven. Kozijnen & deur. Hoe dat dan gaat staan met zo'n spatrand weet ik nog niet. Misschien moet deze dan wel zo licht mogelijk, maar misschien moet het ook juist wel gewoon even pikzwart als de kozijnen?
Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.
Jeroentje.
pi_97999439
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 21:22 schreef jpajs het volgende:

[..]

Zwarte kozijn is een echte afrader. Zwart absobeert meer warmte waardoor de verf korter op het hout zit dan andere kleuren. Ral 9001 of 9010 de witte kleuren zijn veel beter bestand tegen de zone stralen.
Kijk nou... das een praktisch en steekhoudend argument tégen zwart.
pi_98016119
De gevel is gestuukt dus schoon metselwerk kan het niet meer worden.
De gevel wordt wit, want dat past bij de huizen eromheen.
Witte kozijnen in een witte gevel vind ik spuuglelijk. Eerder hadden we de kozijnen blauw, zie het oude foto'tje:

Omdat we dat wit-blauw wel heel mooi maar niet heel passend vinden, dachten we aan zwart. Er staat niet erg veel direct zonlicht op de kozijnen, we zitten nogal midden tussen de bebouwing.
pi_98020957
Ik zou ze beige maken, niet te licht, en dan de spatrand zwart of in elk geval tegen zwart aan.
Dan heb je kleuren die bij elkaar passen en toch voldoende contrast.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 13:33:55 #196
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_98022203
Ik ben zelf gek op groen dus een beetje bevooroordeeld, maar wat vind je van mosgroene kozijnen?

Beetje deze kleur, maar dan op je houtwerk dus.

Foto's zodat je de sfeer van de kleur incl. contrast een beetje kunt zien. Ik vind het wel bij jullie huis passen, maar wie ben ik? ;)
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_98024199
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 13:33 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ben zelf gek op groen dus een beetje bevooroordeeld, maar wat vind je van mosgroene kozijnen?

Beetje deze kleur, maar dan op je houtwerk dus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Foto's zodat je de sfeer van de kleur incl. contrast een beetje kunt zien. Ik vind het wel bij jullie huis passen, maar wie ben ik? ;)
Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:

Sindsdien is het plan om die muur later weer donkergroen te maken. Misschien kunnen we de buitenkant dia-positief uitvoeren. En anders doe ik toch gewoon zwart ;).
pi_98024548
ik vind donkergroen mooier dan zwart :Y
maar je moet vooral doen wat je zelf mooi vindt natuurlijk
  zaterdag 11 juni 2011 @ 21:23:20 #199
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_98039937
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zal het eens in overweging nemen. Aan de binnenzijde vond ik donkergroen bij de witte kozijnen verrassend mooi, dat bleek toen de aannemer er groen plaatmateriaal omheen zette:
[ afbeelding ]

Sindsdien is het plan om die muur later weer donkergroen te maken. Misschien kunnen we de buitenkant dia-positief uitvoeren. En anders doe ik toch gewoon zwart ;).
Da's iets donkerder dan ik bedoel, maar ook erg mooi.
Ik vind groen (natuurtinten, dus niet schreeuwerig appel/neon-groen wat een tijdje in was) zo mooi altijd, staat bij alles en is heerlijk rustig :)
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_98151858

't Was een uurtje werk voor de installateur en nu hebben we een aardpen van 3 meter diep en een echte moderne stoppenkast. Een slordige 1400 euro..
pi_98152072
Komt de meter nog?
pi_98153114
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:25 schreef Fixers het volgende:
Komt de meter nog?
Volgens TS ; over twee weken komen de nutsbedrijven de boel aansluiten
pi_98168676
Hey, draadloze stroom ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_98221064
Ik zou de kozijnen gewoon zwart doen als je dat mooi vindt. Wit is idd echt lelijk en bij beige vind ik het zo'n boenderhuis worden.. (weet je wel, met binnen zo'n vitrinekast met nep gouden paaltjes en allemaal kitscherig witte beeldjes erin van katjes en hondjes :r )

donkergroen is ook wel mooi, maar qua onderhoud (argument: zwart + zon = meer onderhoud) zou dat niet veel uitmaken.
Ik vind (heel) donkergrijs ook erg mooi! tussen antraciet en zwart in zeg maar.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_98737903
Nou, vandaag was dan de dag der dagen.
De aannemer van de gecoördineerde aanvraag van alle nutsvoorzieningen stond om 7:45 op de stoep. Of eerder, maar toen belde 'ie waar we bleven, wij meenden 8 uur te hebben afgesproken en waren er bijna.

Afijn, we hebben ze weerszijden van de mantelbuis gewezen, de voordeur geopend en de meterkast gewezen. Oh, water moet ook? Komen de lui van het water dan ook vandaag?
Euh, wij meenden dat jullie alles coordineerden dus wij wisten dat verder niet. Nou, dan zouden ze het water wel even bellen. Het leek ons verstandig om maar een uurtje op te zouten.

Uurtje later bleken de heren van het water ook te zijn gekomen, er lag zelfs al een tyleenbuis door een van onze mantelbuizen. Door de middelste mantelbuis om precies te zijn. Dus toen heb ik de heren uitgelegd dat ik daar niet voor piet snot een buis op 1 METER diepte gelegd had. Dat moest van hun! Nou, de heren waren sowieso erg onder de indruk van ons graafwerk - en dankbaar dat het hun bespaard was ("zouden ze vaker door klanten moeten laten doen"). Kortom, de laiverds hebben hun water weer uit de buis getrokken en in de diepe buis gelegd :D.

Gas was simpel, dat deden ze helemaal niet door een mantelbuis want er lag immers al een gasbuis, dus hoppa, lasje erin en doortrekken.

Elektriek zou ook makkelijk moeten wezen, maar ze zijn uren aan het zoeken geweest naar de hoofleiding. Het was een wirwar van leidingen en de juiste liet zich niet makkelijk vinden. Uiteindelijk hebben ze de oude aansluiting opgegraven en op basis daarvan de hoofdleiding teruggevonden.

CAI doen ze ook al niet door onze mooie mantelbuizen, want ze weten niet welke van de CAI-kabels de onze is. Dus ook die laten ze gewoon in het zand en puin liggen, en gaan er een extra las inleggen. Mooie boel :(. Als er ooit wat mee is laat ik ze toch echt een nieuwe kabel trekken.

Telefoon ligt wel door een mantelbuis, maar is in de stoep nog niet aangesloten want daar moet een monteur bij. En die was er niet want niemand had bedacht dat daarvoor een monteur nodig is, ofzo. En omdat daarvoor dan nog een monteur moet komen hebben ze de kastjes in meterkast voor CAI en PTT ook nog maar niet geinstalleerd en de las in de CAI niet gelegd. Hogere logica.

Maar niet getreurd, gas, water en licht hebben we!

Het was warm...

Aftakking van de hoofdleiding:

De nieuwe meterkast en restant van de oude:

Nieuwe meters:

Het was reuze gezellig :Y.
  maandag 27 juni 2011 @ 21:55:23 #206
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98738767
Feli, met deze mijlpaal!

En is het nu toewerken naar bewoonbaar maken? Ik stel me zo voor dat jullie in de wintermaanden gezellig vanuit de pied-à-terre van de geneugten van Stad gaan genieten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_98741263
Haha de nutsers zijn soms wat apart :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_98745954
Altijd die paraplu he :D
Vroeger hadden ze zo'n tentje :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_98746220
Wat een samenwerking :D ik snap nu het lijstje :P
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98752645
Ik zie hier zelfs dingen die ik nog nooit gezien heb. Wist niet dat aarding zo werd aangesloten :+

Wordt een mooie meterkast sigme!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')