abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88479181
Sinds mensenheugnis hebben wij (liefste & ik) een pied-à-terre in de stad. Je zou het ook een huis kunnen noemen, maar gezien de grootte is de eerste benaming passender. Het is een oud pandje, begin 19e eeuw gebouwd.

Een mensenheugnis geleden, toen wij erin trokken (door een voorzichtig eruit gepulkt ruitje), was de staat van het onderhoud erbarmelijk. Nadat de eigenaar besloot dat hij liever had dat we huurders waren dan krakers, kwamen we met hem overeen dat wij het hoognodige zouden doen en een bescheiden huur zouden betalen. Hij zou nog zorgen voor nieuwe kozijnen.
Van het een kwam het ander, er kwamen nooit kozijnen, wij maakten badkamer en kookgelegenheid bruikbaar, na jaren kwam er wel een gasaansluiting, en uiteindelijk kochten we het pandje.

Foto's!

Het enige echt mooie binnen: de schouw met antieke tegeltjes.

Rechts de buitenkant van de enige aparte ruimte: de badkamer

De badkamer ziet er van binnen zo uit:

Dat hebben we zelf gemaakt, 10 jaar geleden ofzo, toen de waterdicht behangen douche/wc-ruimte niet langer waterdicht bleek.

Verder met de klok meedraaiende komt de keuken in beeld, ook al eigen werk.

En zo zijn we min of meer rond:

Het grondoppervlak van de poot op de aarde is ongeveer 4 bij 6 meter.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-11-2010 11:24:28 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88479315
Leuk, dit ga ik volgen!

Waar gaat de trap naartoe? En wat zijn de plannen?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_88479373
Wat een kraakpand ;).
pi_88479414
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 17:30 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Wat een kraakpand ;).
Dit !
Maar wel tof ! Ik ga je verbouwing zeker volgen Sigme *O*
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_88479694
De trap gaat naar boven!

Nadat we ons huis kochten kreeg het buurhuis ook een nieuwe eigenaar, en toen was het opportuun om het dak en de vloer van de verdieping aan te pakken. De oude vloer was op plaatsen onbetrouwbaar, en de tussenmuur tussen ons en buurhuis moest er ook geheel uit, en daarna weer terug natuurlijk.

Het is de bedoeling om de benedenverdieping op zo'n manier aan te pakken dat de bovenverdieping ongeschonden blijft. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
De voorgevel is zó slecht, die moet er geheel uit. Dus moet het dak gestut. En dat kan niet middels de muurplaat, want die is rot. Dus zullen de spanten gestempeld moeten worden.. en die zitten boven achter de schrootjes. We zullen proberen de schade minimaal te houden.

Dit wisten we al. Na 1 dag slopen bleek de staat van de muur, en van de balken, niet mee te gaan vallen.

Balk, met daarop de nieuwe verdiepingsvloer, waarvan we nu ook graag plafond willen maken:

Vonkenboerfoto (hier al wat leidingen losgeknipt, de staat van het leidingwerk is zo slecht dat dat ongeveer het eerste was wat we deden:

We hopen wat ruimte te winnen door de binnenbetimmering ("isolatie") weg te halen en de muren aan de buitenzijde te isoleren. Omdat alles enorm scheef en krom is, heeft de binnenbetimmering her en der nogal wat grote holle ruimtes erachter.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88479822
Als contrast; dit is boven:

Ingericht als tijdelijke zit-, eet- en rustruimte met bankje, tafel & stoelen, koelkast en koffiezetapparaat.

In gewone staat is dit de slaapkamer met klerenkast.
pi_88479824
Ik ga dit volgen!
Leuk!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_88480087
En het grote plan is:
Beneden alles kaal. Alle gipsplaat, spaanplaat eruit, geheel strippen.
Voorgevel eruit.
Nieuwe voorgevel metselen, met nieuwe kozijnen.
Nieuwe voorgevel aan buitenzijde isoleren (piepschuim & stuclaag)

Betonvloer eruit - we weten niet hoe goed deze geïsoleerd is en er zit een niveauverschil in van 10cm, keuken & badkamer op het verhoogde stuk.

Nieuwe betonvloer erin terug, goed geisoleerd, met vloerverwarming.

Schouw blijft staan, het bovenstuk slopen en in valse vorm weer terugbouwen; cv-ketel daarin ophangen.

Er moet natuurlijk douche, wc en kookgelegenheid weer ingebouwd worden.

We willen alle nutsvoorzieningen opnieuw laten aansluiten, het enige wat nu min-of-meer normaal binnenkomt is het gas.
Gevel vervangen zullen we uitbesteden, deze week komt er een aannemer om het te bezien en als 'ie durft een offerte te maken.

Voor de rest zullen we zoveel mogelijk zelf doen, in een vrij laag tempo want we zijn lui en hebben veel andere bezigheden.
pi_88480250
Een project met ambitie. Al een budget vastgesteld?
pi_88480784
We hebben 25.000 bijeen gespaard voor deze verbouwing.
  maandag 8 november 2010 @ 18:29:34 #11
331 Merel
Be here now.
pi_88481518
Wauw!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_88488346
Wat gaaf dat je dit komt showen ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 8 november 2010 @ 20:50:12 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88488610
Leuk. :)

Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
The love you take is equal to the love you make.
pi_88488962
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2010 20:50 schreef Lienekien het volgende:
Leuk. :)

Curieuze plek voor een kattenluikje, trouwens.
Haha, wat de fuck? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_88489206
Het was destijds best een handige plek voor een kattenluik. Konden de katten mooi veilig op 2 meter hoogte het huis uit (en in).
pi_88490079
Doe je wel weer kleine raampjes in de grote voorramen?

Ja hè? ZEG JA! :P
pi_88490353
quote:
5s.gif Op maandag 8 november 2010 21:15 schreef Oblivion het volgende:
Doe je wel weer kleine raampjes in de grote voorramen?

Ja hè? ZEG JA! :P
JA!

Natuurlijk, er is toch geen alternatief? Nieuwe kozijnen lijkt me wel echt geweldig fijn; er kan nu niets open (behalve de deur). En het moeten mooie kozijnen zijn, met een kraaltje denk ik.
pi_88490665
quote:
6s.gif Op maandag 8 november 2010 21:19 schreef sigme het volgende:

[..]

JA!

Natuurlijk, er is toch geen alternatief? Nieuwe kozijnen lijkt me wel echt geweldig fijn; er kan nu niets open (behalve de deur). En het moeten mooie kozijnen zijn, met een kraaltje denk ik.
O+ you!

Nope, bij ons hebben ze de oude sash windowseruit gesloopt... :{

pi_88496597
Zoo wat een ambitie. Dit gaan we maar even volgen. Succes ermee ;)
pi_88497366
Ik ben toch benieuwd hoe dat katttenluikje werkte.....
pi_88497497
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Katapult O-)
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_88503485
quote:
Op maandag 8 november 2010 23:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Zowel binnen als buiten was er aansluitinging op. In het halletje een plank boven de kapstok, in de kamer een plank langs de muur waar de katten via de trap op kwamen. En buiten zat een klein afdakje met een schuine plank naar beneden.
  dinsdag 9 november 2010 @ 06:41:14 #23
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_88503508
Goh, ik ben benieuwd! Ik vind het er wel heel knus uitzien moet ik bekennen :@, het wat chaotische en oude geeft het wel karakter. Hoe zal het er van binnen uitzien als jullie klaar zijn?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  dinsdag 9 november 2010 @ 09:18:48 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88505016
Ik las 'Pigme' in de titel! :@

Tof project! :Y

*volgt*
pi_88587646
Wat een leuk project.

Is dit ook het huis waar je die finoven hebt staan, of is dat ergens anders?
pi_88603872
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 11:18 schreef Gurb het volgende:
Wat een leuk project.

Is dit ook het huis waar je die finoven hebt staan, of is dat ergens anders?
Haha _O-. Nee, die finoven staat niet in dit huisje, het huis zou zowat vol zijn gelijk.
We hebben een pied-à-terre; dit huisje dus, en een hutje op de hei met finoven.

Vroeger hadden we wel een houtkachel in dit huisje, omdat er geen gasaansluiting was. Na een paar jaar zijn we overgestapt op een petroleumkachel, wat een luxe!
Sinds een jaar of 6 ofzo zit er aardgas. Toen kwam er een gaskachel, de boiler kon weg, geisertje kwam erin en de gasflessen om op te koken ging eruit.

De aardgasaansluiting is echt heel lelijk aangelegd, de gasmeter hangt in de kamer, aan dat stuk spaanplaat wat het halletje vormt. Aan de andere kant van dat spaanplaat, iets hoger, hangt de stoppenkast. Aangezien we dat halletje eruit willen, moeten beide meters los en ergens anders naar toe. De electriciteit moet helemaal opnieuw, dat komt nu op zeer discutabele wijze het huis binnen :'), dat moet gewoon normaal ergens door de grond en door de voorgevel worden.
pi_88609780
Wat leuk! Én een beestenboel, én een voet-aan-de-grond, ik ben jaloers! En ga dit natuurlijk volgen. Veel succes! ^O^
pi_88623361
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
En het grote plan is:
<knip>
Nieuwe voorgevel aan buitenzijde isoleren (piepschuim & stuclaag)
<knip>
Eergister is er een aannemer komen kijken.
Bij nader inzien is aan de buitenzijde isoleren in deze omstandigeheden niet de beste oplossing. Het was de oplossing die wij ooit bedacht hadden toen we er nog vanuit gingen dat de gevel kon blijven staan. Maar dat metselwerk moet toch grotendeels gesloopt worden.
Dan kan het beter als spouwmuur weer teruggemetseld worden en daarmee vervalt aan de buitenzijde isoleren.
  † In Memoriam † vrijdag 12 november 2010 @ 08:58:13 #29
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88624213
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:
De electriciteit moet helemaal opnieuw, dat komt nu op zeer discutabele wijze het huis binnen :'), dat moet gewoon normaal ergens door de grond en door de voorgevel worden.
Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl? :P

Zit het ver weg van iets anders, want netjes laten aanleggen en opengraven zijn vaak dure grappen. Verder weer een leuk project sigme. Van de zomer eens kijken of ik een verslag zal maken van mijn kelderproject.

Maar zoals velen hier zeggen, je staat in het volglijstje.
Carpe Libertatem
pi_88626112
quote:
10s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Haha _O-. Nee, die finoven staat niet in dit huisje, het huis zou zowat vol zijn gelijk.
We hebben een pied-à-terre; dit huisje dus, en een hutje op de hei met finoven.

Je hebt dus twee huizen ;)
pi_88628990
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2010 08:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hoe komt het nu binnen dan? Paaltje afgetapt wietkwekerijstijl? :P
Zoiets :D. Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

quote:
Zit het ver weg van iets anders, want netjes laten aanleggen en opengraven zijn vaak dure grappen.
Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.
pi_88630090
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 10:11 schreef Gurb het volgende:

[..]

Je hebt dus twee huizen ;)
Een ex-kraker met twee huizen :P
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  † In Memoriam † vrijdag 12 november 2010 @ 12:17:16 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88630298
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Hee, zo gaat dat met mensen die vrijheid omarmen. ;)
Carpe Libertatem
pi_88630712
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:11 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Een kraker voor 3 dagen ;).
We hadden destijds éérst een beleefd verzoekje aan de huisbaas gestuurd, of we het mochten huren. Die huisbaas was echt de allerlamste luilaak die je je kan voorstellen. Te lui om z'n panden te verhuren :'). Zelfs te lui om te reageren op een beleefd briefje.

Na het huis te hebben gekraakt (heel ingewikkeld, stopverf wegbreken, ruitje eruit, daardoor naar binnen. Bleek de voordeur niet op slot: een stuk ijzerdraad door de brievenbus had ook volstaan :+).. Oh ja, maar daarna dus opnieuw een briefje gestuurd naar de beste man, dat we nog steeds graag wouden huren. Nou, daar kwam 'ie dan wel voor langs. Wel een aardige luilak trouwens.
pi_89145343
De eerste offerte is binnen. Wow. Iets boven de twintigduizend.
Als we met deze aannemer in zee gaan, zullen we hem minder moeten laten doen dan hij nu voorstelt.
pi_89145637
Dus alleen de gevel vervangen kost jullie 20 mille?

Das geen koekie... :{
pi_89223790
Wauw, wat een klus! Ik volg de vorderingen ook graag.

Waar gebruik je deze woning trouwens voor? Ik heb altijd begrepen dat je vanuit jullie hut op de heide naar je werk ging. En trekt de hond het er?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_89227066
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:11 schreef Claudia_x het volgende:
Wauw, wat een klus! Ik volg de vorderingen ook graag.

Waar gebruik je deze woning trouwens voor? Ik heb altijd begrepen dat je vanuit jullie hut op de heide naar je werk ging. En trekt de hond het er?
Oh, ik werk natuurlijk nogal wisselend, dan weer hier en dan weer daar. Gezien de beestenboel moeten we in de praktijk altijd minstens vía het hutje op de hei.

Voor de hond zullen we voorzieningen treffen; die is tot nu toe steeds op de hei geweest (het is niet gansch verlaten daar ;)).
  woensdag 1 december 2010 @ 23:21:54 #39
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_89411933
even een TVP!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_89594028
quote:
11s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef sigme het volgende:
De eerste offerte is binnen. Wow. Iets boven de twintigduizend.
Als we met deze aannemer in zee gaan, zullen we hem minder moeten laten doen dan hij nu voorstelt.
En offerte twee is ook binnen, iets onder de 15duizend.
We gaan eerst maar eens praten met aannemer 1, die is ervan uitgegaan dat alles keurig afgewerkt moet worden, wat niet zo is. Als bijstellen op die punten de prijs voldoende omlaag brengt dan gaan we bij voorkeur toch met hem in zee.

Voor het grootste deel denk ik dat het blijkbaar moet kosten wat het kost. Sommige dingen kunnen wel goedkoper, maar ik wil per se móóie kozijnen.

We moeten nog even nadenken hoe de binnenmuur moet worden. Het is nu een steens muur, de gevel, en dat wordt vervangen door een spouwmuur. Maar de vraag is of de binnenmuur van die spouwmuur een gemetselde muur moet zijn of houtskeletbouw. Beide aannemers hadden een duidelijke voorkeur voor houtskelet; kost minder ruimte, is beter isolerend en er kan leidingwerk in weggemoffeld worden.

Maar dan krijg je gipsplaten in huis en dat vind ik zo lelijk. Ik hou meer van eerlijke steen. Bij professioneel stucwerk erover zie je het verschil natuurlijk niet, maar er gaat geen professioneel stucwerk over komen :+.
pi_89594100
Dan moet je steenstrips over je gipsplaten plakken })
pi_89613077
Wat een schattig huisje! En briljant hoe je er terecht bent gekomen.

*volgt*
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  Moderator dinsdag 7 december 2010 @ 18:02:42 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89640382
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Zoiets :D. Het wordt ergens een paar huizen verderop afgetapt, en dan via een snoer achter betimmeringen door een paar huizen heen via onze zolder naar de stoppenkast geleid.
En daar zit dan een gemeentestop en een paar groepen - maar dat moet dus allemaal door dat ene snoertje, en daar kan de stroom niet afgehaald worden..

[..]

Nah, het is een stadshuisje, dus het zal niet ver graven zijn. En bovenstaande situatie gaat weliswaar al decennia goed, maar het moet anders. Dan maar ten koste van een paar centen.
Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje :)
pi_89726008
We hebben overleg gehad met Aannemer Een. Hij heeft een nieuwe kostenraming gemaakt, waarin wij het slopen van de gevel doen (nadat hij het dak gestut heeft) en alle afwerking zoals stucwerk en herstel van de vloer etc niet wordt gedaan. Blijft er iets meer dat 17duizend staan voor een nieuwe buitenmuur, geinpregneerd en beraapt, een binnenmuur houtskeletbouw, 2 nieuwe mooie raamkozijn + ramen (dubbel glas), 1 nieuw deurkozijn met bovenlicht & nieuwe deur.

Nu nog Aannemer Twee het slechte nieuws brengen..

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]

Ik denk dat het aanleggen van een kabel door het energiebedrijf best in de papieren gaat lopen; ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje :)
De aannemer zei dat het meestal rond de drieduizend kost. We hebben ons aangemeld bij www.aansluitingen.nl, zodat het als gecoördineerde actie van alle nutsbedrijven kan worden uitgevoerd.
pi_89727871
Téring man, het lijkt wel een barak in Auschwitz...

Succes!
pi_89732285
Heb je ook een plaatje van de buitenkant? Ik ben wel benieuwd.
  Vis een optie? vrijdag 10 december 2010 @ 00:15:58 #47
70532 loveli
N
pi_89746334
Wow! O+
crap in = crap out
pi_89772084
Ja, wow, wat een bedrag nietwaar?

Dat betekent dat we er meer geld in moeten investeren dan we gereserveerd hebben. Daarom gaan we nu eerst maar even niet verder met strippen van de benedenverdieping, want dan is er ook geen elektriek, geen water, geen geiser en geen sanitair meer.

Wat we nu gaan doen is in december geld verdienen, in januari op onze lauweren rusten, eind januari de aannemer de boel laten stutten en in februari de gevel slopen (en de fundering weghalen). In maart kan dan de aannemer de boel weer opbouwen en dan is het in ieder geval weer dicht en indien nodig weer bewoonbaar.

Dat laatste is wel handig als ik tegen die tijd een nieuwe klus ga zoeken. Vanuit het pied a terre kan ik een stuk makkelijker per OV reizen en daarmee is het aantal plaatsen waar ik wel naar toe wil reizen voor werk een stuk groter.

Van de aannemer heb ik linkjes gekregen van de leveranciers van deuren waar we een deur kunnen uitzoeken: http://www.weekamp-deuren.nl/Buitendeuren en http://www.dedeurmeesters.nl

Er zitten een paar best aardige deuren tussen, bijvoorbeeld zoiets:

Maar de deur zal in een afwijkende maat gemaakt moeten worden; onze voordeur is maar 73cm breed en er is geen ruimte om dat breder te maken. Ik vrees dat er weinig in of aan ons huis voldoet aan het bouwbesluit :+.
pi_89801842
wat schattig!
enig idee wat die deuren kosten? heb zelf wel eens naar nieuwe voordeur gekeken op Ebay, leken mij goedkoper en evengoed gewoon nieuw.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_89831167
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:39 schreef R2R het volgende:
Heb je ook een plaatje van de buitenkant? Ik ben wel benieuwd.
Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:09 schreef WRH het volgende:
wat schattig!
enig idee wat die deuren kosten? heb zelf wel eens naar nieuwe voordeur gekeken op Ebay, leken mij goedkoper en evengoed gewoon nieuw.
Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.
pi_89831449
Wat een ontzettend lief huisje, en wat een werk :o
  Vis een optie? zondag 12 december 2010 @ 14:27:11 #52
70532 loveli
N
pi_89832714
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Het was even zoeken en het is dan ook een oud foto'tje:
[ ]

[..]

Ik meen dat de stelpost die de aannemer had opgenomen ¤ 600 is. We hebben besloten een boerendeur te willen; zo eentje waarvan je de onderste helft dicht kan doen en de bovenste helft open. Er komt géén halletje ofzo achter, dus het glas moet isolatieglas zijn. En vanwege de breedte (smalte) zal het toch wel maatwerk worden, dus misschien wordt het wel meer dan die stelpost. Maar ja, bezuinigen op de deur is ook zo wat.
Heerlijke winterfoto O+

Boerderijdeur O+ met zo'n klink O+
crap in = crap out
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 17:43:01 #53
92034 crew  Vonkenboer
pi_89839863
Kortom jullie hebben wel wat uitgezocht wat bij de uistraling van het pand hoort *O*
Ben heel benieuwd voor wat voor opgaven jullie nog komen te staan; als ik tenminste kijk naar de staat van het pandje dan zal er best wel eens dingen creatief aan elkaar geknutseld zijn :P
pi_90048045
Wij hebben een hele mooie jaren 30 voordeur gekocht bij een oude bouwmaterialen handel voor 300 euro. er was genoeg keuze, ook van die boerderijdeuren.
Nadeel is wel dat we zelf de oude verf moesten afkrabben en dus ook op maat maken (wij hebben ook van die afwijkende maten in het hele huis).
Maar daarvoor hebben we wel precies hetgene wat we zochten.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_90057073
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:24 schreef sigme het volgende:
Sinds mensenheugnis hebben wij (liefste & ik) een pied-à-terre in de stad. Je zou het ook een huis kunnen noemen, maar gezien de grootte is de eerste benaming passender. Het is een oud pandje, begin 19e eeuw gebouwd.

Een mensenheugnis geleden, toen wij erin trokken (door een voorzichtig eruit gepulkt ruitje), was de staat van het onderhoud erbarmelijk. Nadat de eigenaar besloot dat hij liever had dat we huurders waren dan krakers, kwamen we met hem overeen dat wij het hoognodige zouden doen en een bescheiden huur zouden betalen. Hij zou nog zorgen voor nieuwe kozijnen.
Van het een kwam het ander, er kwamen nooit kozijnen, wij maakten badkamer en kookgelegenheid bruikbaar, na jaren kwam er wel een gasaansluiting, en uiteindelijk kochten we het pandje.

Foto's!
[ afbeelding ]

Het enige echt mooie binnen: de schouw met antieke tegeltjes.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Rechts de buitenkant van de enige aparte ruimte: de badkamer

De badkamer ziet er van binnen zo uit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat hebben we zelf gemaakt, 10 jaar geleden ofzo, toen de waterdicht behangen douche/wc-ruimte niet langer waterdicht bleek.

Verder met de klok meedraaiende komt de keuken in beeld, ook al eigen werk.
[ afbeelding ]

En zo zijn we min of meer rond:
[ afbeelding ]
Het grondoppervlak van de poot op de aarde is ongeveer 4 bij 6 meter.
Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_90254147
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 20:05 schreef AndreaW het volgende:

[..]

Ik woon in een huis zoals je laat zien, ga eens voor de nieuwsgierigheid naar het kadaster en of de plaatselijke beeldbank van je gemeente, en zoek eens op wie er voor je hebben gewoond, meestal zijn er dan ook nog foto's te vinden hoe het er toen uitzag.. is echt geweldig.
Toen we de bovenverdieping gingen verbouwen hebben we dat opgevraagd. Er is bijna niks, afgezien van een verordening uit 1928 ofzo, dat er nu toch écht sanitair aangesloten op riool moet worden aangelegd en dat ze dat anders komen uitvoeren op kosten van de eigenaar.
pi_90254461
Vandaag is er een meneer van de netwerkbeheerder langs geweest om de situatie in ogenschouw te nemen. Als we zorgen voor een grondplaat met mantelbuizen op de correcte plaats en een stevige achterwand, dan is het ophangen en aansluiten van nieuwe meters etc geen probleem.
Meterkast mag er later omtoe gebouwd worden.

Wel moeten we eerst zelf buiten nogal een end (een meter of 15) sleuf graven en mantelbuizen leggen: water op 1 meter diep, gas & water (& telecom?) op 60cm.

Dat gaan we pas doen nádat die gevel vernieuwd is, ten eerste omdat we geen twee dingen tegelijk kunnen en ten tweede omdat het zo lastig gevelvervangen is als er een 15 meter lange, 1 meter diepe sleuf voorlangs ligt. En graven in de winter is ook niks. Maar goed, dat wordt dus ook weer een heel project op zich. Dit wordt een langlopend topic :+.
pi_90255143
Leuk project weer :D
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90255686
Wel raar dat je zelf zo'n stuk moet graven voor je kabels en leidingen, neem niet aan dat jullie zo ver van de openbare weg afwonen. Weet niet precies hoe het met de regels zit maar normaal gesproken zouden de netbeheerders dat gewoon moeten doen lijkt me.

Ook al omdat in openbaar gebied niet zomaar allemaal buizen ingespit mogen worden.

De nutsers zullen inderdaad wel weer niet bij elkaar in 1 mantelbuis willen liggen maar het is wel handig om wat ruimte over te houden in de mantelbuizen zodat een eventuele glasvezelboer die er over een paar jaar in wil ook wat ruimte heeft.
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 21:46:35 #60
92034 crew  Vonkenboer
pi_90256800
Als je plaats van de nieuwe meterkast meer dan 25 meter van de weg afligt dan zul je zelf moeten zorgen voor de mantelbuizen. Het energiebedrijf doet standaard maar 25 meter graafwerk

Bron : www.aansluitingen.nl
pi_90298205
Hmm. De netwerkbeheerder heeft geen zín in graven, want er past geen graafmachine. Dus moet het met de hand. Maar het argument was dat die grond particulier is (dat klopt).
Aangezien 15 meter graven mijn hobby ook niet is, ben ik dankbaar voor jullie kritische blik en ga ik het tot op de bodem uitzoeken. Op papier dan. En dan hoop ik het graafwerk toch de professionals in de mik te schuiven.

Nog los van dat graven klotewerk is, liggen er ook al buizen. In elk geval gas. Om buizen heen graven is nog klotiger dan gewoon graven.
  Moderator woensdag 22 december 2010 @ 18:29:20 #62
92034 crew  Vonkenboer
pi_90299547
Om eens te kijken waar leidingen in jou perceel liggen kun je eens een zogeheten klic melding doen bij het kadaster --> http://www.kadaster.nl/klic/

quote:
De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om graafschade te voorkomen en de veiligheid van de graver en de directe omgeving te bevorderen, heeft het Ministerie van Economische Zaken het initiatief genomen tot de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION), beter bekend als de Grondroerdersregeling. Deze wet is op 1 juli 2008 in werking getreden.

Het Kadaster is door het Ministerie van Economische Zaken aangewezen als uitvoerende dienst. Als intermediair regelt het Kadaster de informatie-uitwisseling over kabels en leidingen tussen netbeheerders en grondroerders.
quote:
Ik ben particulier
Gaat u uw tuin onderhanden nemen? Of wilt u een hekwerk plaatsen? Wanneer u hierbij gebruik maakt van bijvoorbeeld een graafmachine betekent dit dat u een mechanische grondroering doet of laat doen. De wet verplicht u sinds 1 oktober 2008 om hiervoor een graafmelding te doen. Via het graafmeldingsformulier voor particulieren kunt u uw graafwerkzaamheden melden. Mocht u daarbij problemen ondervinden, dan kunt u ons bellen via 0800-0080. U kunt eventueel ook uw opdrachtnemer een graafmelding laten doen.

Voor een melding brengt het Kadaster kosten in rekening. Het tarief vindt u in het tarievenoverzicht. U ontvangt hiervoor naderhand een factuur.

Huisaansluitingen
Huisaansluitingen zijn kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar de gebouwen lopen. Netbeheerders zijn niet verplicht informatie over huisaansluitingen te geven. Wél kunt u met het meldnummer dat u na het doen van een melding van ons krijgt, rechtstreeks contact opnemen met de betreffende netbeheerder(s) om deze informatie op te vragen.
Je mag namelijk hier in Nederland; zelfs niet op je eigen grond zomaar gaan graven :)
pi_90301868
quote:
14s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:48 schreef sigme het volgende:
Hmm. De netwerkbeheerder heeft geen zín in graven, want er past geen graafmachine. Dus moet het met de hand. Maar het argument was dat die grond particulier is (dat klopt).
Aangezien 15 meter graven mijn hobby ook niet is, ben ik dankbaar voor jullie kritische blik en ga ik het tot op de bodem uitzoeken. Op papier dan. En dan hoop ik het graafwerk toch de professionals in de mik te schuiven.

Nog los van dat graven klotewerk is, liggen er ook al buizen. In elk geval gas. Om buizen heen graven is nog klotiger dan gewoon graven.
Het onderscheid zal eerder openbare weg tegenover particuliere grond zijn. Op particuliere grond kan heel goed ook openbare weg liggen en dan is de netbeheerder aan de beurt volgens mij. Maar als je door bijvoorbeeld een eigen steegje heen moet ziet het er minder gunstig voor je uit :P
pi_91858615
*schop*
In januari op de lauweren rusten is achter de rug. Afgelopen dagen hebben we nog wat voorbereidend werk gedaan: de twee laatste planken van de verdiepingsvloer en het knieschotje boven hebben we weggehaald, zodat de muurplaat en de daksporen nu zichtbaar zijn. Dat is nodig omdat het dak op de sporen gestempeld moet worden.

Gewoonlijk zou je stempelen op de balken, waar de muurplaat opligt, waar de sporen op staan. Maar balken én muurplaat zijn daarvoor in te slechte staat.

Behalve de sporen zullen óók de balken gestempeld moeten worden; die rusten natuurlijk wel op de gevel en die gevel breken we weg.

De aannemer komt maandag met z'n jongens, eerst maar eens stempelen en als het meezit diezelfde dag ook de gevel loszagen.

Als ik er eens aan denk m'n fototoestel mee te nemen, kom ik ook nog met verduidelijkende plaatjes.
pi_91873420
Foto's *O* snap deels wat je bedoelt ;)
Het wordt een fikse klus..
pi_91875544
Even volgen, grappig huisje zeg.
Welke stad ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91875584
Stad natuurlijk.
pi_91875935
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:14 schreef du_ke het volgende:
Stad natuurlijk.
Pardon ? :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 07:42:51 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_91882101
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:20 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Pardon ? :)
'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad. :)
pi_91902807
quote:
10s.gif Op woensdag 26 januari 2011 07:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

'Stad' is de benaming die men in Groningen (stad en provincie) gebruikt om de stad Groningen aan te duiden. Ik woon ook in stad. :)
Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.
pi_92005474
Gezien vanaf de bovenverdieping: de laatste twee planken weggehaald.

Omcirkeld zijn de balken waarop de verdiepingsvloer rust. Die balken rusten op hun beurt op de gevel, dus gevel weghalen zou zwevende balken/verdiepingsvloer opleveren, dat blijft niet hangen dus zal gestut moeten worden.

Gezien van onderaf: je kan net onder de binnenbetimmering van het dak kijken:

Omcirkeld zijn de sporen. Deze rusten op de muurplaat (een platte balk bovenop de gemetselde gevel, rustend op de balken), en de sporen vormen de dakconstructie. Het zijn er een stuk of 5 dacht ik, die in een A-vorm staan. Het stutten van de balken gaat de dakconstructie niet dragen omdat de balken op het einde wat zwakjes zijn en die muurplaat ook. Dus de sporen zullen ook gestut moeten worden.
pi_92008275
Lekkere klus sigme: deels herkenbaar ( van lang geleden).

Wat het graven betreft: bij de tuinaanleg een aantal jaren geleden moest het graafmachinetje
door de poort achterom rijden en het tuinhek van 90 cm breed.
Het zal toch bij jou wel breder zijn...
Het is door een loonwerker gedaan. Daarmee bedoel ik dat zij dit materiaal hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel succes.

[ Bericht 44% gewijzigd door AnneX op 28-01-2011 21:14:00 ]
pi_92030155
Annex, bedankt voor de tip!
Maar ik ga bij ons niet graven met een masjientje, we moeten pal naast /onder / bij een gasleiding graven en dat lijkt me toch veiliger met de spa.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 08:46:39 #74
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_92030171
quote:
2s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:36 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Aha, dat kan ik natuurlijk niet weten.
Jawel hoor, ik weet het ook :P

Succes met graven sigme-
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_92030246
Oh, dat graven is voor láter, later!
Nu eerst die gevel vervangen, en pas als dat achter de rug is komt de grote nutsoperatie aan de beurt.
pi_92143154
En vandaag kwam de aannemer met z'n jongens. De kozijnen heeft 'ie al klaar en de voordeur is besteld, dus dat loopt gesmeerd. Vandaag wilden ze het stut- en zaagwerk doen. Waarbij de aannemer vandaag besloot dat hij de voorgevel wou loszagen vanuit de tuin van de buren, wat natuurlijk moet kunnen, maar de buren wisten van niks en we onderhouden een broze relatie met ze, dus dat kwam wat rauw op het dak vallen. Maar het kwam goed.

De stempels beneden, die houden de balken op hun plaats:

De aannemer gaat nieuwe balken voor ons zagen/frezen etc, deze zijn te slecht.

Voor het stempelen van de sporen zouden ze proberen de bovenverdieping zo ongeschonden mogelijk te laten.. We zijn er maar bij weggelopen.

De vloer! De plint! M'n stuuk!

En dan zagen:

Morgen beginnen we met slopen; eerst maar eens het glas eruit met zo min mogelijk scherven.
  Moderator dinsdag 1 februari 2011 @ 18:11:50 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_92183624
Wat ik mij eigenlijk afvraag wonen jullie er nu ook nog in ? Of huizen julle tijdens de ingrijpende verbouwing ergens anders ? Het is allemaal wel erg ingrijpend zo'n compleet nieuwe voorgevel laten plaatsen :X
pi_92186334
Oh nee, er wonen kan nu niet. Er is afgezien van een noodstopcontact geen stroom, geen gas voor het gasfornuis, geen ramen meer en het tocht gigantisch.

En boven durf ik niet meer te stampen..
pi_92199432
Ik snap dat het tocht ;)
  dinsdag 1 februari 2011 @ 23:25:57 #80
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_92202832
Durfde je eerst boven wel te stampen? Ik vind het er behoorlijk eng uit zien met die broze balken...

Ben wel heel erg benieuwd hoe deze verbouwing gaat lopen, wat een ontzettend leuk huisje zeg! Heeft een enorm hoge schattigheidsfactor ;)

Ga je zelf stucen enzo? Dat kan prima in een huisje als dit toch?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_92473029
Vroeger durfde ik boven best te stampen, wat niet weet wat niet deert :D. (Tenminste, sinds deze vloer er ligt. De vorige vloer was rot. Goh.)

Eigenlijk zijn we al wel iets verder: het puin is afgevoerd, dat onderste stukje muur is weg (en afgevoerd), en we zijn begonnen met uitbikken van de fundering. Als het zo doorgaat hebben we deze week de fundering er uit, en kan de aannemer het storten van een nieuwe fundering inplannen.
pi_92474870
Oef de buren zullen hun eigen huis wel vasthouden :D

Gaaf hoor zo'n rigoureuze aanpak :Y
pi_92482023
:W dag huisje!

:P
  Moderator dinsdag 8 februari 2011 @ 18:21:19 #84
92034 crew  Vonkenboer
pi_92511669
Geen half werk in ieder geval !, wordt de gevel ook weer in oorspronkelijke stijl opgetrokken ? :)
pi_92601052
Gevel komt terug in oorspronkelijke stijl: zelfde soort kozijnen, zelfde typische smalle deurtje met bovenlicht. Constructioneel wordt het wel een beetje anders: de steens muur wordt vervangen door een spouwmuur.

Fundering is uitgegraven, het moest 80 diep en 60 breed.
Eeuwenoude bakstenen die verkruimelden, her en der een kloostermop, een plavuis, potscherven en een paar dikke keien.

Een 6-kuubs puincontainer is helemaal vol!

Maandag komt de aannemer de onderste laag van de fundering storten. Wanneer die is uitgehard, wordt de rest van de fundering opgemetseld. In die tijd kunnen wij aan de binnenzijde van de woning verder slopen. Ten eerste het plafond, want de balken moeten vrij komen te liggen zodat de aannemer nieuwe kan plaatsen. Daarna de spaanplaatplaten die tegen de muren zitten, want het is een stuk makkelijker om die af te voeren zolang er geen gevel is.
pi_92601285
Wat een klus :D. Succes!
pi_92709700
quote:
Fundering is uitgegraven, het moest 80 diep en 60 breed.
Eeuwenoude bakstenen die verkruimelden, her en der een kloostermop, een plavuis, potscherven
Potscherven, heb je onze stadsarcheoloog wel even gebeld, Kortekaas? ;)
Ik ga je verbouwing even volgen, prachtig die oude pandjes!
Zolang er was is, is er leven.
pi_92776152
Vanochtend hebben de jongens van de aannemer een laagje gewapend cement gestort als onderplaat voor de te metselen fundering.
Daarna hebben wij de kar voorgereden en het verzamelde sloophout van de afgelopen tijd verzameld (kozijnen vooral) en wat plafond gesloopt (gipsplaat). Helaas bleek bij de stort dat gipsplaat onder 'bouwafval' valt en dus niet (4 maal) gratis gebracht mag worden, dus hebben we alleen het hout achtergelaten op de stort. En per morgen een bouwafvalcontainer besteld, er komt nog meer gips en ook nog gipsbeton.

Nu de gipsplaten van het plafond zijn kunnen we eindelijk het nieuwe plafond zien. En de te vervangen balken. Waarvan eentje ook aan de andere gevelzijde wat slecht is; vervangen is geen verkeerde keuze :+.

Die latjes moeten natuurlijk nog weg, en die donkere balken worden dus vervangen (je ziet de scheuren!). De mooie houten verdiepingsvloer komt dan in de nieuwe situatie in het zicht.
  Moderator maandag 14 februari 2011 @ 18:47:43 #89
92034 crew  Vonkenboer
pi_92780262
Wauw die vloer is van onderen gezien echt nog puntgaaf ! Daar is zeker wat mooi's van te maken !
Na aanleiding van dat losse T-doosje van het elektra :P Gaan jullie het installatiewerk allemaal zelf doen of besteden jullie dat ook uit ? :)
pi_92780606
Die vloer is dan ook nieuw :+. Door onszelf gelegd, een jaar of 3 à 4 geleden. Nog een hele zoektocht geweest, we moesten vloerplanken hebben van 3cm dik in verband met de grote overspanning: de balken liggen op 1,20m afstand van elkaar.
Uiteindelijk liepen we puur toevallig bij een houtzagerij tegen een stapel planken aan.

Installatiewerk doen we ("we" -> liefste) zelf, behalve het installeren van een nieuwe meterkast, dat moest maar door een professional gedaan worden. Ik ben erg blij dat al de oude rommel eruit kan - de vorige eigenaar was een behanger, en dat zie je.
pi_92825502

pi_92926507
De jongens van de aannemer hebben gisteren de fundering gemetseld:

Volgende week is het hier vakantie en denk de aannemer daarom veel in scholen te moeten klussen, dus waarschijnlijk doen zij komende week niets bij ons.

En wij hebben nog eea gesloopt, waaronder de schoorsteen:

De schoorsteenmantel (en de tegeltjes!) proberen we te behouden. In de ruimte boven de schoorsteenmantel wilden we de cv-ketel ophangen door er een nieuwe koof te maken. Rookgasafvoer is er dan alvast; aanvoerleidingen moeten toch overal nieuw dus kunnen ook prima daarheen. Bij nader inzien overwegen we om de ketel toch tegen de andere wand te zetten, vlakbij de nog te maken meterkast, en dan een nieuwe rookgasafvoer door de nog te plaatsen nieuwe gevel.

Zoekplaatje voor de oplettende kijkertjes; rara wat is er opvallend?

Verder zijn wij voorlopig even klaar, het kaalslopen is gedaan, nu de nieuwe gevel zetten door de aannemer. Ondertussen puzzelen wij op inrichtingsideeën.
  Moderator donderdag 17 februari 2011 @ 18:55:12 #93
92034 crew  Vonkenboer
pi_92926701

- De gasmeter wordt alleen maar ondersteund door een paar stenen ?
- Het is nu wel erg fris om bij jullie een grote boodschap te doen ?
- De verdiepingsvloer wordt louter ondersteund door de achtergevel en de stempels op de voorgrond ?

Anders weet ik het niet ! :P

Prima vorderingen ! naja vorderingen; je bent nog aan het slopen ;)
Maar hoeveel vierkante meter is dit huisje eigenlijk ? Lijkt mij namelijk niet zo heel erg groot allemaal
pi_92926834
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 18:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

- De gasmeter wordt alleen maar ondersteund door een paar stenen ?
- Het is nu wel erg fris om bij jullie een grote boodschap te doen ?
- De verdiepingsvloer wordt louter ondersteund door de achtergevel en de stempels op de voorgrond ?

Anders weet ik het niet ! :P
Dat is allemaal wel waar, wat je opsomt, maar dat alles is niet nieuw of verrassend..

quote:
Prima vorderingen ! naja vorderingen; je bent nog aan het slopen ;)
Maar hoeveel vierkante meter is dit huisje eigenlijk ? Lijkt mij namelijk niet zo heel erg groot allemaal
Het gehele vloeroppervlak beslaat nog geen 24m2. Niet zo erg heel groot inderdaad ;).
pi_92928068
De trap staat er andersom in.
-
pi_92928252
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 19:22 schreef quo_ het volgende:
Krek zo!
We gaan het trapgat nog wat verplaatsen zodat de trap meer in de buurt van de deur komt te staan. Zo smokkelen we wat meer bruikbare vierkante meters naar binnen.
  † In Memoriam † donderdag 17 februari 2011 @ 22:12:43 #97
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92939166
quote:
Wat is er andersom aan?
Carpe Libertatem
  donderdag 17 februari 2011 @ 22:14:53 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92939336
quote:
5s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat is er andersom aan?
Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.
pi_92953538
quote:
Mij viel het niet op. Enige dat mij opviel was dat ze om de wandklok heen hebben geklust want die hangt er nog ;)
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2011 @ 12:18:21 #100
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_92959375
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 22:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar de foto's van in het begin.
Oh, zo andersom.
Carpe Libertatem
pi_93914855
De aannemer is weer begonnen!
De muurplaat is vervangen, vervolgens zijn de balken vervangen, geankerd aan de achtergevel en aan de muurplaten bevestigd.

Nieuwe balken (2 van de 3):

Balken onder de nieuwe muurplaat:

En het kozijn voor voordeur & bovenlicht:
pi_93945482
En weer een stap verder:

pi_93947402
Mooie kozijnen heb je gekozen!
pi_93971646
Ik kan niet eens zeggen dat ik de kozijnen heb gekozen; we hebben de aannemer de vrije hand gegeven om mooie kozijnen te maken in de oude stijl. Hij heeft liefde voor oude huizen en voor houtwerk, en het resultaat is ernaar.

De heren hebben gister nog doorgewerkt: het deurkozijn zit erin, compleet met afgehangen deur.
Binnenkant:

Buitenkant:

Detail van het deurkozijn (bovenzijde):
pi_93974077
Ziet er goed uit! :D
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:48:59 #106
331 Merel
Be here now.
pi_93974339
Wauw dat gaat snel!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  vrijdag 11 maart 2011 @ 21:09:15 #107
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_93975578
Ohhhh, dat wordt mooi zeg!
Klinkt als een fijne/goede aannemer, want het ziet er wel supermooi uit!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_93978328
Wow, maar kan je bijna niet gewoon een heel nieuw huis kopen? :)
Wordt vast een zeker een liefelijk huisje met leuke oude details.
pi_93985221
Wat een geweldige herbouw O+
pi_93993788
Nu de aannemer nog de klussen uitvoert gaat het snel ja. Ik denk dat over een à twee weken de hele voorgevel klaar is. Nieuwe ramen, deuren, kozijnen, metselwerk, balken, muurplaat.
Daarna moeten we weer zelf aan de slag, dus dan wordt het tempo lager.
Als eerste moet de cementvloer eruit gekango't worden, en dan een nieuwe cementvloer er weer ingelegd (maar dan met vloerverwarming). En natuurlijk dat hele end graven voor de nieuwe aanvoer van water/gas/licht, mantelbuizen leggen en meterkast voorbereiden.

Daarna is het geld op. Dus dan zal het wel bijna helemaal stil komen te liggen; geld verdienen en geld uitgeven gaat slecht tegelijkertijd.

Het allereerste wat we moeten doen is het uitzoeken van beslag: de deur moet worden voorzien van een deurknop, een slotplaat, een brievenbusplaat. En er moet nog iets op gefabriekt worden zodat de onderdeur vastgezet kan worden aan de bovendeur én dat de onderdeur zonder bovendeur vastgezet kan worden aan het kozijn. En de uitzetramen moeten greepjes en uitzetters. Iemand nog tips voor mooi beslag?
pi_93994399
Ga je zelf kangoën?
Deurbeslag heb ik van marktplaats af muv de buitendeuren die heb ik maar een officieel slotje gegeven.
pi_93997199
Mooi hoor :)
pi_94011743
Die aannemer is goed bezig! Fantastisch.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94072860
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:03 schreef sigme het volgende:
Iemand nog tips voor mooi beslag?
Ik heb laatst bij http://degalanterie.nl/ een aantal dingen besteld (wc-deurslot en handgrepen voor nog op te knappen badkamerkast) en ik herinner me dat ze daar ook deurbeslag en uitzetijzers etc verkopen. Had ook nog Weijntjes bij mijn favorieten staan, maar die had zo'n groot assortiment dat ik helemaal niet kon beslissen :D :@

Succes!
Eeuwig vijfentwintig
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 18:23:42 #115
92034 crew  Vonkenboer
pi_94103653
Het bestaat dus toch nog aannemers die gewoon meedenken met de wensen van de klant, ipv overal direct het duurste van het duurste er in zetten en eigenlijk alleen denken aan hun eigen portemonnee.

Nee, dat zijn zeer nette kozijnen ^O^
Die perfect passen bij jullie woninkje ! *O*
pi_94106648
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:03 schreef sigme het volgende:
... Iemand nog tips voor mooi beslag?
Of die site van allbakelite.nl? Maar dat is misschien zelfs te modern voor jullie huisje! :P
pi_94109462
Mooi :Y

Maaruh POLsc is een paar deuren verder ;)
pi_94119251
Het ziet er allemaal prachtig uit !!! Alle lof.

Alleen heb ik een vraagje: het lijkt of de scharnieren van de voordeur aan de buitenkant
van het huis zitten ?
Zeg even dat het níet zo is... ivm. inbraakveiligheid.
pi_94122207
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:14 schreef AnneX het volgende:
Het ziet er allemaal prachtig uit !!! Alle lof.

Alleen heb ik een vraagje: het lijkt of de scharnieren van de voordeur aan de buitenkant
van het huis zitten ?
Zeg even dat het níet zo is... ivm. inbraakveiligheid.
Het is een naar buitendraaiende deur, dus zitten de schanieren ook aan de buitenzijde. Maar ik neem aan dat deze voorzien zijn van dievenklauwen en hebben de kwaadwillenden weinig kans om toch zo binnen te komen
pi_94130566
Zoals exlurker zegt dus :Y.

Bedankt voor de beslagtips! Gister even bij de bouwmarkt gekeken wat daar lag. Droefenis en treurnis. Brrr.
pi_94132549
Er zijn toch wel meerdere bouwmarkten in jouw regio?

Ik weet dat ik hier 500m van de Karwei af zit, maar als ik meer aanbod wil moet ik 5km verderop naar de Praxis gaan, die hebben wel heel veel.
pi_94137077
Ik vind het aanbod bij de meeste bouwmarken nogal eenvormig. En lelijkheid troef, helaas.
pi_94137274
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:08 schreef sigme het volgende:
Ik vind het aanbod bij de meeste bouwmarken nogal eenvormig. En lelijkheid troef, helaas.
Klopt. Is ook voor tokkies. :)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:34:50 #124
339088 iOPPi
creatie & inspiratie
pi_94152555
Op deurbeslag kun je (budgetair) helemaal leeglopen. Let goed op je budget dus!
Weijntjes heeft verreweg het grootste assortiment. Ze hebben heel veel op de website staan, maar de online catalogus is niet echt handig. Je kunt ook een papieren catalogus bij ze aanvragen.
Maar je kunt ook eens kijken bij kringlopen of bij handelaren in oude bouwmaterialen (bijv. Schijf in Uithoorn). De Deurkruk in Rotterdam heeft ook een groot assortiment.

Ben net nieuw op dit forum en volg dus net je verbouwing, maar het ziet er geweldig uit. Jullie zijn goed bezig! Succes!
pi_94279327
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.

Ondertussen:

Het bovenlichtje boven de deur komt er nog bij, ik heb het al wel gezien. Heel mooi, drie ruitjes.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:56:35 #126
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_94280326
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:
Inmiddels wat catalogi bekeken. Mooi spul, maar ik vind kopen uit een catalogus zonder prijzen, mwah. Ik denk dat we maar via een combinatie van bouwmarkten, rommelmarkten en internetleveranciers langzamerhand een en ander bijeen sprokkelen.

Ondertussen:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het bovenlichtje boven de deur komt er nog bij, ik heb het al wel gezien. Heel mooi, drie ruitjes.
Wauw sigme, dat wordt echt heel erg mooi!
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 14:06:29 #127
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_94289897
Tering, dat wordt echt prachtig!
Wat heerlijk ziet het er nu al uit, zo met een zonnetje erop.
Dat wordt een heel erg fijn plekje om te verblijven :Y
pi_94290122
Een woord: waaaaaauuuuuw!
pi_94325561
Die ramen :9~
  Moderator zaterdag 19 maart 2011 @ 09:45:25 #130
92034 crew  Vonkenboer
  zaterdag 19 maart 2011 @ 09:51:47 #131
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_94325988
Erg tof topic!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_94330075
Dat word wel een leuk huisje.

Maar het liefste zou ik een klein boerderijtje ergens achterop. Geen kutburen enzo.
pi_94330915
Waar komt het kattenluik? :+
dag
pi_94341194
Geen kattenluik in de pied-à-terre, de katten verblijven in het hutje op de hei. Dat is leuker. Geen auto's, wel muizen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 12:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat word wel een leuk huisje.

Maar het liefste zou ik een klein boerderijtje ergens achterop. Geen kutburen enzo.
quote:
Een pied-à-terre (Frans voor voet aan de grond) is een buitenhuis of tweede woonhuis, meestal in een andere stad gelegen en doorgaans kleiner dan de primaire verblijfplaats.
pi_94412520
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:22 schreef sigme het volgende:

Je kan toch uit een catalogus opschrijvan wat je wilt hebben met de aantallen en dan bij 3 dealers daarvoor een prijs opvragen?

Had je deze catalogus gezien? Op de site van de importeur kan je dealers in de buurt vinden, stuur je er drie/vier een mail zit geheid verschil in. Wat bij de bouwmarkt ligt is echt pisbakkenstaal. Dun materiaal, soms holle knoppen/krukken, afwerklaag die snel slijt, krijg je echt spijt van.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_94434911
Het bovenlichtje:

Nu gaat de aannemer aan de binnenzijde de wand nog bedekken met gipsplaat en nog een vensterbank maken.

Buiten; metselwerk:

Dat moet nog even tot boven aan toe gemetseld worden, dan uitharden, en dan een raaplaag erover aanbrengen.

Het werk zal deze week vrijwel stilliggen, de aannemer moet eerst ergens anders iets afmaken.
pi_94436314
Zo, dat gaat supersnel! Scheelt natuurlijk wel dat er niet zo heel veel te metselen overblijft met die enorme ramen, maar toch.
pi_94436592
Enorme ramen? Ik denk dat het ieniemieni-deurtje vertekent..
Het is wel maar een heel klein beetje metselwerk, daar heb je gelijk in.
pi_94437150
Excuus: in verhouding met je minihuis en minideur lijken het enorme ramen, maar in een normale gevel zou het er anders uit zien. De ramen in mijn jaren 60 huis zijn trouwens ook dan nog een stuk kleiner in verhouding.
pi_94461224
Mooi bovenlichtje zo. Helemaal in style.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_95041653
De aannemer is klaar! De stucadoor moet de buitengevel nog afstuken, maar daarna is de gevel helemaal af.

De binnenzijde, afgekleed met gipsplaat, maar vooral: met lijswerk rond de kozijnen & een vensterbank onder de ramen:

Prachtige hardstenen dorpel:

Met wonderschone neuten:

Nu nog die deur afwerken met beslag, en dat is echt vrij ingewikkeld.
Ten eerste omdat de ruimte om iets te bevestigen heel klein is:

Probeer daar maar eens een rozet tussen te wurmen!
En de draaikruk van de benedenhelft zien we zo ook niet hoe deze te vervangen door een mooie (er zit er wel een op, anders kan de deur niet gehalveerd worden).
Verder willen we aan de buitenzijde toch maar gewoon een kruk, dus nog even vragen of daar een gat voor geboord kan worden (kunnen we wel zelf uitvoeren). Aannemer komt nog een keertje langs om de deur uit te leggen :@. 't Is een schat O+.

Maar goed, aannemer weg, wij dus weer aan de slag. Gister de houten vloer eruit gehaald (klusje van niks), vandaag met een breekhamer op de cementvloer los. Wow. Knoeperhard beton! Kei- en keihard. Met een krimpnet, dat er goddank grotendeels los(!) onder ligt. Behangers moeten geen cementvloeren storten!

Goed, hier gaan we deze week wel zoet mee zijn. Dit was het 'dikste' deel: ongeveer 10cm en 20cm hoger dan de vloer vooraan, dus misschien is de rest iets minder loeizwaar..
pi_95042178
je kunt baptist in arnhem proberen om een rozet te vinden
moet je de Baptist gebouwbeslag hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 4 april 2011 @ 22:42:54 #143
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_95050128
Wow, wat een geweldige aannemer en wat een heerlijke smaak hebben jullie! Dat bij elkaar (dus jullie ideeën en de kunsten van de aannemer samen) zijn echt super om naar te kijken!
Prachtig, prachtig! Ik heb er geen andere woorden voor :Y
pi_95070596
Het wordt erg mooi!! O+
Ik word nu ook wel nieuwsgierig naar jullie andere plekje, heb je daar ook foto's van misschien?
pi_95083656
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:55 schreef Dinus het volgende:
Het wordt erg mooi!! O+
Ik word nu ook wel nieuwsgierig naar jullie andere plekje, heb je daar ook foto's van misschien?
Jawel :).
Mag ik even binnen kijken #3
pi_95130346
Wat een mooi bijzonder huis, leuk om jullie hutje ook even gezien te hebben :)
  vrijdag 8 april 2011 @ 00:14:04 #147
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95200471
Heel mooi die deur en ramen.
Geweldig zo'n aannemer, je hoort en ziet ook wel eens hele andere dingen.
Veel sterkte met die cementvloer!
pi_95266094
5 dagen! 5 dagen hameren op 24m2 beton. Van zeker 20 cm dik.
Maar: het is stuk 8-).

Nou al dat puin afvoeren (zeker 6m3) en dan maar eens een mooi betonvloertje storten :').

Tussentijds nog even die 15 meter lange sleuf graven voor de nieuwe mantelbuizen. En de mantelbuizen binnen. En de grondplaat en achterplaat van de meterkast.
pi_95273929
Oeff dit is echt het meest tijdrovende en lastige werk.
Succes!
  zondag 10 april 2011 @ 22:56:43 #150
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95324179
Zo dat is nog even een bult werk wat op je ligt te wachten.
Succes ermee!
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 18:15:21 #151
92034 crew  Vonkenboer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')