Zo moeilijk is het niet hoorquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Je bent geen monteur zeg je, en toch ga je zelf lopen sleutelen aan je auto? Lekker handig.
Tot hier nog logisch...quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Een tijdje geleden heb ik bij mijn nieuwe auto alle 4 de remklauwen van een ander kleurtje voorzien. Alles ging goed, totdat we het remsysteem gingen ontluchten. Na 2 volle dagen ontluchten de conclusie getrokken dat het verstandiger was hem naar de dealer te brengen omdat het ons niet lukte.
..maar dit is natuurlijk niet zo slim. Zeggen dat je 'rem/pedaal het niet zo best doet' is natuurlijk niet een erg complete beschrijving van het probleem, en de mogelijke oorzaak.. Je had er op z'n minst bij kunnen vertellen over het loshalen/terugmonteren van de klauwen, en (de pogingen tot) ontluchten..quote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/hheen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden.
Ik denk het niet aangezien remmen vaak niet onder de garantie vallen. Ik wil natuurlijk wel de manuren die aan mijn auto besteed zijn betalen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:32 schreef 08gnoT. het volgende:
Had het onder de garantie moeten vallen?
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:32 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het niet hoor. Maar wel goeie tips die je daar geeft.
Als je alles nou even goed leest dan snap je toch wel dat TS niets aan jouw post heeft? Zeg dan gewoon niets.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Bedankt voor jouw gouden tips!
Dat kan zo zijn, maar op een rij:quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:31 schreef Catch_me het volgende:
Dat even terzijde, maar remmen vervangen is natuurlijk vrij basic
Tot op heden heb ik meer zinnigs gepost in dit topic dan jij.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:38 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Als je alles nou even goed leest dan snap je toch wel dat TS niets aan jouw post heeft? Zeg dan gewoon niets.
quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:38 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn, maar op een rij:
1. Je hebt zelf geknutseld aan de remmen
Klopt
2. Blijkbaar was het toch moeilijk dan verwacht, en moest je naar de garage
Klopt, ik heb er nog met iemand die in de auto wereld zit naar gekeken, en die kwam er ook niet uit
3. Je geeft de garage halve informatie
Ik ben een klant en heb verder geen verstand van auto's. Als ik zeg dat m'n remmen slecht werken neem ik aan dat ze eerst de boel nalopen op bijv lekkages/slijtage.
4. Je laat de garage rustig hun gang gaan en accepteert alles wat ze je voorschotelen
Volgens mij is de normale gang van zaken bij een garage dat ze je op de hoogte houden als er dure reparaties of onderdelen worden geplaatst en wat het kost Ik werd alleen gebeld met de mededeling dat ze naar het ABS systeem aan het kijken waren en eventueel onderdelen daarvan gingen bestellen.
5. Achteraf ben je het er niet mee eens
Klopt.
Ik denk dat de conclusie zal zijn dat je gewoon zal moeten betalen.
Hoiquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Ja, dat is wel heel makkelijkquote:
Ja dat geintje ben ik niet vergeten, de auto rijdt er natuurlijk niet minder om, maar goedquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:51 schreef Cracka-ass het volgende:
Je hebt je al eerder later verneuken met het showmodel, dat proberen ze nu weer. Ik had echt nooit van mijn leven die kosten betaald, ze hadden beter hun werk moeten doen.
je had natuurlijk ook zelf onderzoek kunnen doen door bijvoorbeeld op www.h-base.nl te kijken wat de onderdelen gingen kostenquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Nou ja dat ik geen recht op garantie heb is logisch. Ik wil ook best die hoofdremcilinder betalen hoor, maar een heel ABS systeem van 3000 euro is me een beetje te gortig. Als die vent aan de telefoon dat gemeld had had ik lekker ergens anders heen gegaan of zelf nog een keer goed gekeken.
Zelf nog een keer kijken lijkt me helemaal een slecht planquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Nou ja dat ik geen recht op garantie heb is logisch. Ik wil ook best die hoofdremcilinder betalen hoor, maar een heel ABS systeem van 3000 euro is me een beetje te gortig. Als die vent aan de telefoon dat gemeld had had ik lekker ergens anders heen gegaan of zelf nog een keer goed gekeken.
Dit is het stukje. Hier draai je de boel echt volledig om.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Tja, ik ben geen monteur en mijn diagnose was dat de remmen het niet deden. Ik neem aan dat daar experts werken die dingen aan mijn auto vervangen, en verder kijken dan hun neus lang is voordat ze onderdelen van meer dan 3000 euro gaan bestellen. Beetje vreemd dus dat ze pas na 1.5 week erachter komen dat er iets met de remmen zelf is
Thx.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:56 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Zelf nog een keer kijken lijkt me helemaal een slecht plan
Je schuift het imho veel te veel af. Helemaal aan de bron van dit probleem sta je zelf met je geknutsel en vervolgens met je beslissing maar niets te zeggen. Je had heel veel van het leed kunnen voorkomen. Je hebt ervoor gekozen dat niet te doen en dan moet je imho ook op de blaren zitten.
Dus doe jezelf een lol, ga voor de goede deal!
Succes
Ja, dat lijkt me wel; als je ervoor betaalt, dan zijn ze voor jou. Kan je misschien nog een leuke plantenbak van makenquote:Op dinsdag 2 november 2010 23:00 schreef Catch_me het volgende:
Thx.
En als die vent 3500 wilt zien, dan heb ik recht op de onderdelen toch? Zou mooi zijn dat ie dan 2 dure onderdelen voor niets in z'n werkplaats heeft liggen.
Goeie idd was ik bijna vergeten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:04 schreef ElisaB het volgende:
Ow 2....: en als je betaalt, probeer dan wel op papier te krijgen dat je verder vanaf dat moment weer de volledige garantiedekking hebt. Anders blijft je dit misschien nog heel lang achtervolgen. Zou ook niet leuk zijn
tuurlijk, anders kan ie naar zijn geld fluiten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Hij staat in elk geval sterk zolang jouw auto daar in de werkplaats staat. Ik weet niet waar het uiteindelijk op uit zou draaien als jullie allebei je poot stijf houden. Maar zover moet je het helemaal niet laten komen joh!quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Dus om het bij de dokter te houden. Dokter ziet je mank lopen en zegt. Yep, gevalletje been moet geopereerd worden. Niks doorgevraagd verder. Dus jij denkt nou das mooi want dat zorg er dan voor dat mijn teen niet meer zeer doet.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:47 schreef Catch_me het volgende:
En de dokter zal niet vragen waar het zeer doet?
De dealer heeft namelijk niet doorgevraagd of er iets bijzonders met de auto was. De auto stond buiten, hij liep er naartoe, nam plaats, trapte een keer het pedaal in. Yep, gevalletje HRC. Niks doorgevraagd verder, dus ik denk nou da's mooi want dat is de boosdoener waarschijnlijk waarom het mij niet lukte.
quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:42 schreef RPG het volgende:
Als TS alle informatie die hij had had gegeven aan de dealer ben ik het met je eens Lastpost.
Dat lees ik in de OP en al heeft de TS heel die auto een keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en meldt dat niet, dat zou verder toch niets moeten uitmaken in dit verhaal?quote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/h heen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden. De beste man ging een "diagnose" volgens hem stellen, en na 1 x het pedaal in trappen wist ie zeker dat de hoofdrem cilinder kapot was.
Waarom maakt dat niet uit voor het verhaal? Als de TS verteld had dat hij door zijn onkunde de remmen gemold had heeft de dealer toch hele andere punten om naar te kijken dan wanneer TS alleen zegt dat remmen stuk zijn en achterwege laat dat hij er mee gekloot heeft.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:51 schreef Lastpost het volgende:
[..]
[..]
Dat lees ik in de OP en al heeft de TS heel die auto een keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en meldt dat niet, dat zou verder toch niets moeten uitmaken in dit verhaal?
Jep heb ik verteld toen hij belde.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:51 schreef Lastpost het volgende:
En ja, het is niet slim geweest om het niet direct te melden, maar dat is nou eenmaal gebeurd en de dealer stelt zelf een verkeerde diagnose en mag dan ook met de onkosten zitten lijkt me.
Overigens wel belangrijk, weet de dealer in kwestie dat je er zelf aan hebt zitten knutselen? Dat kon ik zo snel nergens vinden.
Klopt, maar dat is niet gebeurd en dan is het toch echt aan de dealer in kwestie om de juiste diagnose te stellen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:54 schreef RPG het volgende:
[..]
Waarom maakt dat niet uit voor het verhaal? Als de TS verteld had dat hij door zijn onkunde de remmen gemold had heeft de dealer toch hele andere punten om naar te kijken dan wanneer TS alleen zegt dat remmen stuk zijn en achterwege laat dat hij er mee gekloot heeft.
Nou, sorry hoor, maar TS stelt zich niet bepaald op als 'domme klant' op het moment dat hij is gaan knutselen, dus waarom zou hij zich aan de telefoon wel als zodanig opstellen? 'De remmen doen het niet zo best meer' is écht fundamenteel anders dan 'ik heb zelf zitten prutsen aan mijn remklauwen, maar dat is niet gegaan zoals ik had verwacht en nu werken de remmen niet goed meer'.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:03 schreef Lastpost het volgende:
TS is in dit verhaal gewoon de domme klant, als de dealer dan direct even het e.e.a bekijkt en concludeert dat het allemaal aan de hoofdremcilinder ligt, dan geloof je dat toch direct? Hij is immers de expert en stelt verder geen vragen.
Dat ligt eraan, het kan best werkelijk zo zijn dat de onderdelen niet worden teruggenomen. Zou de dealer daar de kosten van moeten dragen? Niet per se. Maar dit is natuurlijk wel het punt waar nog veel onderhandelingsruimte zit, mits TS zich een beetje goed opstelt.quote:En ik ben het natuurlijk wel met je eens dat de TS gewoon had moeten vermelden dat ie deze zaken gedaan had, maar dat heeft ie nou eenmaal niet gedaan en daar kan ie ook niet voor aansprakelijk gesteld worden door die dealer, het kost je alleen meer aan onderzoekskosten en manuren, maar absoluut niet die onderdelen.
Hij heeft als klant geen extra informatie gegeven en de dealer vroeg verder niets en had in al zijn deskundigheid de oorzaak al snel gevonden, fout van de dealer.
Ja, ik heb mij ooit eens laten vertellen dat jongelui dat stoer vinden, dat het dan net lijkt alsof er dure remmen onder zitten? Ik persoonlijk zie er het nut niet zo van in, maar ik ben dan ook niet jong meerquote:Op woensdag 3 november 2010 00:06 schreef longinus het volgende:
en dat alles om de remklauwen een kleurtje te geven, rofl
Naja, het zijn nu toch ook dure remmen.quote:Op woensdag 3 november 2010 07:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja, ik heb mij ooit eens laten vertellen dat jongelui dat stoer vinden, dat het dan net lijkt alsof er dure remmen onder zitten? Ik persoonlijk zie er het nut niet zo van in, maar ik ben dan ook niet jong meer
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:47 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou, sorry hoor, maar TS stelt zich niet bepaald op als 'domme klant' op het moment dat hij is gaan knutselen, dus waarom zou hij zich aan de telefoon wel als zodanig opstellen? 'De remmen doen het niet zo best meer' is écht fundamenteel anders dan 'ik heb zelf zitten prutsen aan mijn remklauwen, maar dat is niet gegaan zoals ik had verwacht en nu werken de remmen niet goed meer'.
dat dus.. geen wonder dat garages zulke oplichters zijn, een hele hoop mensen laat zich gewillig tillen door die luiquote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
Nou ja ik en de andere helpende hand waren er van overtuigd dat de remklauwen weer goed gemonteerd waren. Logisch ook, want het past maar op 1 manier. Schijnbaar toch iets niet goed gedaanquote:Op woensdag 3 november 2010 09:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.
Als de monteur voor alle mogelijk fouten eerst de gehele auto uit elkaar moet halen krijgen we hier nog meer topics waarin gevraagd wordt waarom de onderzoekskosten van garages zo hoog zijn.
Hoezo mag de monteur dat? De monteur is de pro en TS niet. Maar zelfs al mag de monteur dat, dan is het nog erg ondeskundig om zomaar wat onderdelen te gaan vervangen zonder onderzoek. Daarbij komt ook nog dat de monteur dat deels op eigen houtje doet.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:16 schreef Basp1 het volgende:
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.
Dat hoeft de monteur niet. De monteur dient echter wel te onderzoeken of het onderdeel dat hij wil vervangen kapot is.quote:Als de monteur voor alle mogelijk fouten eerst de gehele auto uit elkaar moet halen krijgen we hier nog meer topics waarin gevraagd wordt waarom de onderzoekskosten van garages zo hoog zijn.
Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt. Die dealer is echter heel erg aan het klungelen en wil daar nog geld voor zien ook.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:39 schreef nuget het volgende:
je bent de schuld aan het afschuiven naar de monteurs en het bedrijf, terwijl je zelf de fout hebt gemaakt.
moeilijk he, toegeven dat je fouten hebt gemaakt?
Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar op het moment dat TS geen melding maakt van zijn eigen geklungel en het niet bepaald vanzelfsprekend is om bij de remklauwen te gaan zoeken, vind ik niet dat je dat geheel op het bordje van de monteur kan gooien. In zo'n geval speelt de meldingsplicht toch wel een hele grote rol. Als aan de monteur gemeld was dat daarmee geklungeld was, was hij daar ongetwijfeld mee begonnen. Nu is het aan de monteur om allerlei dingen uit te sluiten, en als ik het goed begrepen is de auto pas geleden door hem aan TS verkocht, waarbij de remklauwen prima in orde waren en hij dus daar niet logischerwijs meteen aan dacht. Toegegeven, wellicht is die monteur niet geheel deskundig (alhoewel: remklauwen springen echt niet zomaar uit zichzelf verkeerd, het is niet alsof het logisch is dat je daar moet beginnen met zoeken!), maar ik vind dat TS hele forse steken heeft laten vallen op het moment dat hij niet het gehele verhaal vertelde. Ik zou daar als monteur echt niet de kosten van willen dragen. Als TS namelijk open was geweest, had hij het probleem veel sneller en met minder kosten ontdekt.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
Dan nog kun je niet zomaar willekeurig onderdelen gaan vervangen. Maar het kan inderdaad meespelen dat de monteur te naïef is. Als ik een storing binnen krijg, ga ik nooit zomaar uit van het verhaal dat een klant vertelt.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar op het moment dat TS geen melding maakt van zijn eigen geklungel en het niet bepaald vanzelfsprekend is om bij de remklauwen te gaan zoeken
Deskundigheid speelt hier denk ik niet eens direct een rol. Het vreemde vind ik dat de monteur zomaar dingen gaat vervangen zonder tests uit te voeren. Dat vind ik erg vreemd, aangezien de monteur sowieso dat onderdeel er uit moet slopen om het te vervangen en hij dat dus net zo goed direct kan doen.quote:Toegegeven, wellicht is die monteur niet geheel deskundig (alhoewel: remklauwen springen echt niet zomaar uit zichzelf verkeerd, het is niet alsof het logisch is dat je daar moet beginnen met zoeken!)
Vanuit de monteur geredeneerd is dat ook weer niet vreemd. Ik zou het zelf in een dergelijke situatie er op gooien dat ik niet betaal voor onderdelen en reparaties die zijn uitgevoerd terwijl de onderdelen bij nader onderzoek goed bleken te zijn. De kosten die dan nog over blijven kan in redelijkheid over onderhandeld worden.quote:, maar ik vind dat TS hele forse steken heeft laten vallen op het moment dat hij niet het gehele verhaal vertelde. Ik zou daar als monteur echt niet de kosten van willen dragen. Als TS namelijk open was geweest, had hij het probleem veel sneller en met minder kosten ontdekt.
Ik denk dat dat zeker voor de hoofdremcilinder geen haalbaar standpunt is. Wanneer je deze klachten hebt en niet meldt dat je aan de remklauwen heb zitten rondzooien, is het 100% normaal aan de hoofdremcilinder te denken, omdat het eigenlijk niets anders kan zijn. En als de computer van de auto uitgelezen wordt en een ABS-defect aangeeft, omdat de software gefopt wordt door de door jou ondeugdelijk gemonteerde remklauw, is het ook normaal dat dat vervangen wordt. Als het probleem dan niet opgelost blijkt te zijn en men nog veel dieper (en dus duurder) moet graven en uitkomt op de remklauw, vraag ik me af of dit standpunt echt haalbaar is.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:00 schreef Alicey het volgende:
Vanuit de monteur geredeneerd is dat ook weer niet vreemd. Ik zou het zelf in een dergelijke situatie er op gooien dat ik niet betaal voor onderdelen en reparaties die zijn uitgevoerd terwijl de onderdelen bij nader onderzoek goed bleken te zijn. De kosten die dan nog over blijven kan in redelijkheid over onderhandeld worden.
Dan moet de fabrikant maar zorgen dat zijn software naar behoren werkt.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:08 schreef miss_dynastie het volgende:
En als de computer van de auto uitgelezen wordt en een ABS-defect aangeeft, omdat de software gefopt wordt door de door jou ondeugdelijk gemonteerde remklauw, is het ook normaal dat dat vervangen wordt.
Remblokken vervangen e.d. is echt doodsimpel. Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt. Of ben je zo'n type die met een lege band nog gewoon naar de dealer rijdt?quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Inderdaad. Ongeacht of het verstandig is dat hij niet gemeld heeft dat het vervangen van onderdelen niet gelukt was, is de dealer zelf ook gewoon aan het klooien geweest. M.i. is dit gewoon een bedrijfsrisico, en daar zal een jurist hem prima op kunnen adviseren. Beter dan de "eigen schuld" klojo's hier.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:40 schreef Alicey het volgende:
Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt. Die dealer is echter heel erg aan het klungelen en wil daar nog geld voor zien ook.
Dan is het toch frappant als het vervangen van remblokken zo makkelijk is dat de TS het toch voor elkaar heeft gekregen om ze verkeerd erop te zetten en de uitleespc voor de gek te houden hiermee.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:35 schreef Catbert het volgende:
Remblokken vervangen e.d. is echt doodsimpel. Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt. Of ben je zo'n type die met een lege band nog gewoon naar de dealer rijdt?
Wat nog frappanter is, is dat de monteur niet even snel gekeken heeft of ze er wel goed op zaten.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het toch frappant als het vervangen van remblokken zo makkelijk is dat de TS het toch voor elkaar heeft gekregen om ze verkeerd erop te zetten en de uitleespc voor de gek te houden hiermee.
Bullshit. Drink je koffie? Kan je ook het koffiezetapparaat repareren als dat stuk is? wordt dat ook van je geacht?quote:Op woensdag 3 november 2010 11:35 schreef Catbert het volgende:
Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt.
Sommige montage fouten zijn helaas alleen niet van buitenaf te zien, daarvoor moeten soms dingen wat meer uit elkaar gehaald worden. Omdat TS niet heeft verteld wat hij nu precies aan zijn auto gedaan heeft tegen de dealer wordt het nogal een zoekplaatje voor de monteur.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat nog frappanter is, is dat de monteur niet even snel gekeken heeft of ze er wel goed op zaten.
Ik heb wel eens een koffiezetapparaat opengeschroeft en de zekering vervangen toevallig ja.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:50 schreef Gunner het volgende:
Bullshit. Drink je koffie? Kan je ook het koffiezetapparaat repareren als dat stuk is? wordt dat ook van je geacht?
Jij kan dat. 99 van de 100 kunnen dat niet, en dat wordt ook niet van je verwachtquote:Op woensdag 3 november 2010 11:54 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een koffiezetapparaat opengeschroeft en de zekering vervangen toevallig ja.
Klopt, dat had ik wel begrepen. Maar dat mag je niet van iedereen verwachten dat ze dat kunnen. Zoals ik er later bij heb gezet, als dat verplichte kennis was, dan was het wel onderdeel van je rij-examen nietwaar?quote:Ik had het trouwens wat betreft het "geacht worden te kunnen" specifiek over een wiel verwisselen, niet over remklauwen vervangen.
Ja, VMBO toch?quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Bedankt voor jouw gouden tips!
Retentierecht!quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:00 schreef Gunner het volgende:
Klopt, dat had ik wel begrepen. Maar dat mag je niet van iedereen verwachten dat ze dat kunnen. Zoals ik er later bij heb gezet, als dat verplichte kennis was, dan was het wel onderdeel van je rij-examen nietwaar?
Van wie moet je dat? De politie? Als die daar nou eens op zou handhaven zou er geen bonnenquotum meer nodig zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.
Als ik zie hoeveel moeite ze er in een garage mee hebben om bij mijn auto een lampje te vervangen, dan weet ik niet of de doorsnee gebruiker dit zelf kan.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.
Precies. Dat doe ik dus ook niet. In het instructieboekje van het merk waarin ik rij staat tegenwoordig altijd dat de je voor het vervangen van lampen langs de garage moet. De laatste keer dat ik (onder garantie) een lamp moest laten vervangen omdat deze slecht contact maakte, moest dat ding zelfs de werkplaats in, en dat was niet eens de eerste keer dat ze het niet ff voor de zaak konden regelen.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:17 schreef MutedFaith het volgende:
Als ik zie hoeveel moeite ze er in een garage mee hebben om bij mijn auto een lampje te vervangen, dan weet ik niet of de doorsnee gebruiker dit zelf kan.
Ik ga er zelf ook niet aan beginnen overigens. Een wiel wisselen wil nog wel lukken, maar voor alle andere dingen rij ik wel even langs de garage.
Als ze je staande houden omdat je lamp het niet doet en je hem niet ter plekke kunt vervangen dan kun je in veel gevallen een bon krijgen. Dat je er als vrouw mee wegkomt even met je wimpers te knipperen en ze het voor je te laten doen (m'n vriendin heeft dit een tijdje terug gehad, agent deed 't wel ff voor haar) doet daar niks aan afquote:Op woensdag 3 november 2010 12:15 schreef Gunner het volgende:
Van wie moet je dat? De politie? Als die daar nou eens op zou handhaven zou er geen bonnenquotum meer nodig zijn.
Je mag ook gewoon de wegenwacht bellen hoor, geen plicht om het zelf te doen.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:13 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als ze je staande houden omdat je lamp het niet doet en je hem niet ter plekke kunt vervangen dan kun je in veel gevallen een bon krijgen. Dat je er als vrouw mee wegkomt even met je wimpers te knipperen en ze het voor je te laten doen (m'n vriendin heeft dit een tijdje terug gehad, agent deed 't wel ff voor haar) doet daar niks aan af
Ik zeg ook "je wordt geacht", niet "je bent verplicht".quote:Op woensdag 3 november 2010 13:15 schreef miss_dynastie het volgende:
Je mag ook gewoon de wegenwacht bellen hoor, geen plicht om het zelf te doen.
Een auto uit de showroom wordt gewoon gezien als een nieuwe, of hij moet reeds voorzien zijn van kentekenplaten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:39 schreef Catch_me het volgende:
Ja het is niet de eerste keer dat ik een geschil met deze man heb hoor.
Toen ik de auto kocht vroeg ik nog: "krijg ik een hele nieuwe?". Ik versta een hele nieuwe onder eentje die uit de fabriek of een container komt, waar het plastic nog op zit.
Ja ik zou een nieuwe krijgen.
Haal ik 3 weken later de auto op, merk ik tijdens de rit naar huis op dat het wel toevallig was dat het witte showroom model waar iedereen met z'n tengels aan heeft gezeten weg was.
Ik eens bellen met die kerel, wat blijktIk heb gewoon het showroom model
. Lang verhaal, maar schijnbaar is dat "normaal" bij hun
Je hebt er dus minder verstand van dan gedacht, aangezien het je niet lukte neem ik aan dat je ook je eigen werkzaamheden eerst gecontroleerd hebt voordat je tot deze conclusie kwam.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Een tijdje geleden heb ik bij mijn nieuwe auto alle 4 de remklauwen van een ander kleurtje voorzien. Alles ging goed, totdat we het remsysteem gingen ontluchten. Na 2 volle dagen ontluchten de conclusie getrokken dat het verstandiger was hem naar de dealer te brengen omdat het ons niet lukte.
Je krijgt je systeem niet ontlucht en ga er vervolgens ook nog mee rijdenquote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/hheen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden. De beste man ging een "diagnose" volgens hem stellen, en na 1 x het pedaal in trappen wist ie zeker dat de hoofdrem cilinder kapot was. Prima, er zou een nieuwe besteld worden, en de week daarop (het was zaterdag) kon ik hem ophalen.
Tja niet onbegrijpelijk dat ze vervolgens daaraan denken.quote:De week daarop dus, alweer dinsdag heb ik eens gebeld hoe het met mijn auto was. De dealer vertelde me dat ze de HRC vervangen hadden, maar dat het probleem niet daar lag. Ze gingen bij de importeur een nieuw ABS systeem bestellen en dat zou dezelfde week nog helemaal goed komen
Zeer logisch, de beste man constateert dat er aan de auto gerommeld is en dat deze dus niet aan de fabrieksspecificatie zoals afgeleverd voldeed.quote:Niet dus.
Ik word vanmiddag gebeld dat mijn auto klaar is, maar dat de beste man (bedrijfsleider) eerst even rond de tafel wilt zitten omdat de remklauwen niet waren zoals ze 2 maanden geleden afgeleverd waren.
Dus toch veel minder verstand ervan dan je dacht te hebben.quote:Er bleek een remklauw niet goed gemonteerd te zijn en daar lag de oorzaak.
Ook zeer logisch, immers deze onderdelen zijn gemonteerd geweest en het blijkt dus geen garantie kwestie te zijn maar ondeugdelijk werk van een amateur.quote:2_3288659 ()De dealer beweerd dat hij nu rond de 3500 euro kosten heeft gemaakt (ABS + HRC) en dat de importeur de onderdelen (gewoon goede dus) niet wilt terugnemen. Hij wilt dus bespreken wie er voor de kosten gaat opdraaien.
Dat vraag ik mij dus ook af, hiermee heb je essentiële informatie achter gehouden.quote:Een heel verhaal dat ze foto's hadden genomen, en waarom ik dat niet gezegd had tijdens het aanbieden ter reparatie.
Erg triest dat je op deze manier reageert, je wilde gewoon je fout verdoezelen en hoopte op het feit dat de reparatie onder garantie zou vallen, het is immers een nieuwe auto.quote:Tja, ik ben geen monteur en mijn diagnose was dat de remmen het niet deden. Ik neem aan dat daar experts werken die dingen aan mijn auto vervangen, en verder kijken dan hun neus lang is voordat ze
onderdelen van meer dan 3000 euro gaan bestellen. Beetje vreemd dus dat ze pas na 1.5 week erachter komen dat er iets met de remmen zelf is
Hopelijk laat hij je een zo hoog mogelijk bedrag betalen, kan me heel goed voorstellen dat die garage jou liever kwijt dan rijk bent.quote:De afspraak is dat ik hem ga bellen wanneer ik langs kom "om met een kopje koffie" te babbelen over de situatie. Morgen ga ik hem even bellen om te zeggen dat ik vrijdagochtend voor z'n deur sta. Tot die tijd is mijn auto "gegijzeld" neem ik aan?
Daar zal je de garage een hoop plezier mee doen.quote:Weet iemand wat ik het beste kan doen? Ik weet wel dat ik mijn onderhoudsbeurten niet daar meer ga doen in de toekomst!
kan je natuurlijk wel op de remmenbank zetten, maar als je geen druk hebt zullen de overige 3 remmen ook weinig doenquote:Op woensdag 3 november 2010 13:56 schreef Inlognaam het volgende:
Een verkeerd gemonteerde remklauw.. Dat is toch niet zo moeilijk te vinden?
Neem aan dat ze alvorens te prutsen dat ding even op de testbank zetten en de remvertraging meten. In dat geval zien ze vast wel dat de remvertraging van die bewuste klauw niet klopt en zouden ze m.i. ook wel moeten beginnen af te vragen waarom juist die rem slecht werkt.
Ik vind die 3600 euro een behoorlijk bedrag en zou denk ik even wat dealers bellen om te vragen wat het bewuste onderdeel werkelijk klopt. En dan in het laatste geval aanbieden om de inkoopprijs anders maar te betalen.
Ik heb de dealer vanochtend gebeld om een afspraak te maken om te babbelen en gelijk gezegd dat ik per email/fax een specificatie wil hebben van de totale kosten. De beste man sprong gelijk in de verdediging, maar een specificatie zou geen probleem zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:56 schreef Inlognaam het volgende:
Een verkeerd gemonteerde remklauw.. Dat is toch niet zo moeilijk te vinden?
Neem aan dat ze alvorens te prutsen dat ding even op de testbank zetten en de remvertraging meten. In dat geval zien ze vast wel dat de remvertraging van die bewuste klauw niet klopt en zouden ze m.i. ook wel moeten beginnen af te vragen waarom juist die rem slecht werkt.
Ik vind die 3600 euro een behoorlijk bedrag en zou denk ik even wat dealers bellen om te vragen wat het bewuste onderdeel werkelijk klopt. En dan in het laatste geval aanbieden om de inkoopprijs anders maar te betalen.
Je denkt gooi er maar een wetenschappelijk term tegen aan dan geloven ze me wel.quote:Op woensdag 3 november 2010 14:09 schreef Catbert het volgende:
Ik ga voor Occam's Razor: de dealer is gewoon een gast die loopt te prutsen en makkelijk wil scoren op een timide adolescent
Wat is er wetenschappelijk aan die term? Dat is net zo wetenschappelijk als "Het zwaard van damocles"quote:Op woensdag 3 november 2010 14:13 schreef Basp1 het volgende:
Je denkt gooi er maar een wetenschappelijk term tegen aan dan geloven ze me wel.![]()
Dan is het nogal een slechte automonteur lijkt me. Met mijn beperkte kennis lijkt het me niet meer dan logisch naar de remleidingen e.d. te gaan kijken als er problemen zijn met de remmen. En dat dan ook te TESTEN in plaats van doodleuk nieuwe te bestellen.quote:Aangezien juist de dealer occam's razor heeft toegepast door ervan uit te gaan dat het een nieuwe auto is en er dus niets mis met de remklauwen zou moeten zijn zou ik zeggen dat juist de TS een probleem heeft.
Wat heeft dit geschil te maken met entiteiten dan?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:18 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wat is er wetenschappelijk aan die term? Dat is net zo wetenschappelijk als "Het zwaard van damocles"![]()
[..]
Dan is het nogal een slechte automonteur lijkt me. Met mijn beperkte kennis lijkt het me niet meer dan logisch naar de remleidingen e.d. te gaan kijken als er problemen zijn met de remmen. En dat dan ook te TESTEN in plaats van doodleuk nieuwe te bestellen.
Wut?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:34 schreef 1299 het volgende:
Wat heeft dit geschil te maken met entiteiten dan?
Inderdaad. Dus ik zie z'n dealer graag teruggepakt worden. Beter dan zonder mokken maar die kosten lappen.quote:Het is overigens typisch dealer gedrag om lukraak allerlei onderdelen te bestellen in de hoop dat het vervangen van die onderdelen het probleem oplost. Stel je voor dat je daadwerkelijk moeite moet doen om een diagnose te stellen.
In mijn beleving is het zo dat ockhams scheermes wordt toegepast bij stellingen waarbij de uitleg met entiteiten waarschijnlijk niet de juiste zal zijn.quote:
die modulator is misschien discutabel en daar mag de dealer ook wel wat voor van de prijs afdoenquote:Op woensdag 3 november 2010 16:31 schreef Catch_me het volgende:
Ik heb zojuist de specificatie binnen gekregen:
Onderzoekskosten en div vervanging: 1057,-
Hoofdremcilinder: 205,-
2 x Remvloeistof DOT4: 14,50
Modulator: 1754,-
ongeveer 3000 euro, met btw maakt 3660 euro
Ja, dat slaat nergens op. Toen ik nog een eigen auto had belde Kwikfit altijd ff met de melding dat ze voor 200E aan X,Y en Z moesten vervangen en of ik daarmee akkoord was.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:33 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf erbij, dat ondanks dat TS niet handig is beziggeweest, de dealer gewoon even voor 3600 euro aan kosten maakt zonder toestemming van TS (ik neem even aan dat je daar niet expliciet toestemming voor hebt gegeven?)
Kwikfit? Ging jij naar de kwikfit? Ik had jou wel zodanig 'geacht' dat je dat wel zelf kon?quote:Op woensdag 3 november 2010 16:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, dat slaat nergens op. Toen ik nog een eigen auto had belde Kwikfit altijd ff met de melding dat ze voor 200E aan X,Y en Z moesten vervangen en of ik daarmee akkoord was.
Een APK? Was dat maar waarquote:Op woensdag 3 november 2010 16:47 schreef Gunner het volgende: Kwikfit? Ging jij naar de kwikfit? Ik had jou wel zodanig 'geacht' dat je dat wel zelf kon?![]()
Als ik "div(erse) taken" declareer bij een klant is dat meestal loze tijd waarin ik niks uitgevoerd heb maar verwacht dat ik er wel mee weg kom.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:58 schreef Inlognaam het volgende:
Wat voor auto is het eigenlijk?
En, hoelang zijn ze er mee bezig geweest en wat houdt 'div vervanging' in?
De dealer ging er in eerste instantie vanuit dat het onder de fabrieksgaranatie zou vallen (rekening gaat dan naar de producent), nu blijkt dat TS zelf heeft zitten te prutsen en dat veranderd natuurlijk de zaak drastisch.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:33 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf erbij, dat ondanks dat TS niet handig is beziggeweest, de dealer gewoon even voor 3600 euro aan kosten maakt zonder toestemming van TS (ik neem even aan dat je daar niet expliciet toestemming voor hebt gegeven?)
quote:De dealer ging er in eerste instantie vanuit dat het onder de fabrieksgaranatie zou vallen (rekening gaat dan naar de producent), nu blijkt dat TS zelf heeft zitten te prutsen en dat veranderd natuurlijk de zaak drastisch.
Oh, dus omdat de rekening naar de producent zou gaan, kan ie maar lekker onbeperkt alles vervangen en aanklooien want de producent betaalt toch! Dat toont de mentaliteit van deze autoverkoper dan ook direct aan.quote:Op woensdag 3 november 2010 17:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De dealer ging er in eerste instantie vanuit dat het onder de fabrieksgaranatie zou vallen (rekening gaat dan naar de producent), nu blijkt dat TS zelf heeft zitten te prutsen en dat veranderd natuurlijk de zaak drastisch.
Wat heeft dit in godsnaam met de autoverkoper te maken?quote:Op woensdag 3 november 2010 18:46 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Oh, dus omdat de rekening naar de producent zou gaan, kan ie maar lekker onbeperkt alles vervangen en aanklooien want de producent betaalt toch! Dat toont de mentaliteit van deze autoverkoper dan ook direct aan.
Wie de opdrachtgever is, is totaal niet relevant. Dat ding had gewoon goed gerepareerd moeten worden in een keer, in plaats van dat er geprutst is en vanalles zomaar vervangen is omdat er vanuit werd gegaan dat 'dat' onderdeel wel kapot zou zijn.
Trouwens, TS had de remklauwen een ander kleurtje gegeven. Dat had de dealer direct kunnen zien natuurlijk.
Geen idee wat er precies mis mee was, maar de dealer had foto's enzo gemaakt, dus daar zal ik vrijdag wel op zien wat er precies verkeerd is gegaan.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:15 schreef MouseOver het volgende:
Stomme actie, maar dat wist je zelf ook al.
Ik zit niet zo in de nieuwe auto's, maar is daar geen als-dan reparatieschema of standaard volgorde voor? Als daarin ook stond 'check de remklauwen' en de garage neemt aan dat die toch wel in orde zullen zijn ligt het risico van het nemen van die gok toch echt bij hun.
Wat was eigenlijk verkeerd met die klauw? Was het druk, of bewoog het blokje niet meer goed?
edit: oja, vergeet niet het oude ABS systeem mee te nemen als je toch moet lappen.
Het kwam er naar mijn mening op neer dat er werd gezegd dat TS uitging van garantie (betaald door de producent) en dat om die reden de autoverkoper daarom gewoon maar gewoon onbeperkt dure onderdelen zou kunnen bestellen en inbouwen zonder verder onderzoek.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:14 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Wat heeft dit in godsnaam met de autoverkoper te maken?
Een autoverkoper verkoopt auto's geen onderdelen. Omgquote:Op woensdag 3 november 2010 20:28 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Het kwam er naar mijn mening op neer dat er werd gezegd dat TS uitging van garantie (betaald door de producent) en dat om die reden de autoverkoper daarom gewoon maar gewoon onbeperkt dure onderdelen zou kunnen bestellen en inbouwen zonder verder onderzoek.
quote:Op woensdag 3 november 2010 20:28 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Het kwam er naar mijn mening op neer dat er werd gezegd dat TS uitging van garantie (betaald door de producent) en dat om die reden de autoverkoper daarom gewoon maar gewoon onbeperkt dure onderdelen zou kunnen bestellen en inbouwen. De kosten zouden immers toch voor de producent zijn immers.
Echter, nu blijkt dat TS zelf heeft lopen kloten en er dus dure onderdelen besteld zijn die niet besteld hadden hoeven te worden moet TS maar opdraaien voor de foute diagnose van de verkoper...
Ik neem de verkoper overigens niets kwalijk en zeg ook neit dat ie de boel bedondert, maar vind het wel opmerkelijk dat ie zulke dure dingen zomaar bestelt, zonder overleg. De dealer had nl. in een oogopslag kunnen zien dat er wijzigingen hadden plaatsgevonden aan de remklauwen (kleur) en met een paar vragen had ie ook kunnen weten dat TS eraan gekloot had.
Autoverkoper, dealer, autohandelaar, garagist, garagehouder, dealerbedrijf, autobedrijf. Je snapt wat ik bedoel hoop ik...quote:Op woensdag 3 november 2010 20:30 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Een autoverkoper verkoopt auto's geen onderdelen. Omg
Je moet het beestje bij de juiste naam benoemen.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:44 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Autoverkoper, dealer, autohandelaar, garagist, garagehouder, dealerbedrijf, autobedrijf. Je snapt wat ik bedoel hoop ik...
Maar ik moet de eerste autoverkoper van nieuwe auto's tegenkomen die geen onderdelen verkoopt. Opties zijn immers ook onderdelen want die worden op/aan de auto gemonteerd
Nee, dat zie ik niet. Ook tussen de garagehouder, de secretaresse, directeur en poetsjongen niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 20:44 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Je ziet het verschil niet tussen de werkplaats en een autoverkoper?
Vrouw dat zegt genoegquote:Op woensdag 3 november 2010 20:30 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Een autoverkoper verkoopt auto's geen onderdelen. Omg
Foutje hij heeft alleen aangegeven dat de auto niet goed remde, hij heeft verzwegen dat hij zelf aan de remklauwen geklust heeft en dat het ontluchten van het systeem niet lukte, en laat dat hier nu net essentiële informatie zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:44 schreef Vagere_Hein het volgende:
Leuk al die mensen hier met kennis van auto's, maar geen enkele garage kan van zijn klanten verwachten dat ze inhoudelijk precies weten wat er mis is. TS is gewoon een leek en van hem kan alleen verwacht worden dat hij aangeeft welke functie van de auto niet werkt, en eventueel wat hij daarvoor met de auto uitgehaald heeft. En beide zaken heeft hij gedaan.
De auto is door TS nieuw gekocht, dan mag je als klant verwachten dat een terechte klacht onder garantie verholpen wordt, de garage ging hier dan ook vanuit, echter door het zelf rommelen verlies je wel de garantie op het desbetreffende onderdeel cq onderdelen.quote:Het is vervolgens aan de garage om uit te zoeken wat er precies mis is (en daarvoor betaalt een klant gewoon hoge uurtarieven) en dat heeft de garage overduidelijk niet goed gedaan. Da's onverantwoord, zeker als je zomaar even voor duizenden Euro's onderdelen bestelt, zonder te overleggen.
Ik zou zeggen dat de garage zijn poot stijf moet houden, ts heeft essentiële informatie bewust achter gehouden.quote:Poot stijfhouden dus en gewoon voorstellen om alleen de kosten te betalen voor het oplossen van het
daadwerkelijke probleem, want zij hebben echt slecht onderzoek gedaan.
Monteurskosten moet hij gewoon betalen, hij moet alleen onderhandelen om de materiaalprijs omlaag te krijgen.quote:En mocht het nou echt uit de klauwen lopen met dreigementen dan kun je ook nog voorstellen om een deel van de monteurskosten te betalen die gemaakt zijn bij het monteren van de onderdelen die je helemaal niet nodig had. Maar dat zou ik gewoon als laatste compromis voorstellen.
Dat verwacht de garage ook niet. De garage verwacht wel dat jij meldt wanneer je zelf hebt zitten klooien. Da's namelijk ook niet bepaald gebruikelijk he, voor een leek en zeker niet iets waar een garagehouder automatisch rekening mee moet houden.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:44 schreef Vagere_Hein het volgende:
Leuk al die mensen hier met kennis van auto's, maar geen enkele garage kan van zijn klanten verwachten dat ze inhoudelijk precies weten wat er mis is. TS is gewoon een leek en van hem kan alleen verwacht worden dat hij aangeeft welke functie van de auto niet werkt, en eventueel wat hij daarvoor met de auto uitgehaald heeft. En beide zaken heeft hij gedaan.
Zo vreemd is dat niet hoor, wie weet is hij zelf ook ooit begonnen als monteur en houd hij zijn vak een beetje bij.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:52 schreef Catch_me het volgende:
Het frappante is ook dat niet eens een monteur, maar de eigenaar van de zaak zelf de diagnose stelde. Mijn vermoeden is dan ook dat er simpelweg is doorgegeven dat het een simpel hoofdremcilindertje was die vervangen moest worden aan de betreffende monteur.
Prima, dat tweede heeft hij niet gedaan. Maar feit blijft dat de dealer een onderzoeksplicht heeft om alles te onderzoeken (en zeker voordat hij dure onderdelen gaat bestellen). En het is hierbij al helemaal niet relevant of er iets onder de garantie viel.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:37 schreef klipper het volgende:
[..]
Foutje hij heeft alleen aangegeven dat de auto niet goed remde, hij heeft verzwegen dat hij zelf aan de remklauwen geklust heeft en dat het ontluchten van het systeem niet lukte, en laat dat hier nu net essentiële informatie zijn.
[..]
De auto is door TS nieuw gekocht, dan mag je als klant verwachten dat een terechte klacht onder garantie verholpen wordt, de garage ging hier dan ook vanuit, echter door het zelf rommelen verlies je wel de garantie op het desbetreffende onderdeel cq onderdelen.
[..]
Ik zou zeggen dat de garage zijn poot stijf moet houden, ts heeft essentiële informatie bewust achter gehouden.
TS heeft dus verkeerde informatie verstrekt waarschijnlijk om onder betaling uit te komen van iets waarvan TS wist dat het niet onder garantie zou vallen.
[..]
Monteurskosten moet hij gewoon betalen, hij moet alleen onderhandelen om de materiaalprijs omlaag te krijgen.
Een goed argument hierbij is dat de genoemde prijzen waarschijnlijk de verkoopprijzen zijn en niet de inkoopprijzen, het zou oneerlijk om de verkoopprijs te berekenen.
En alleen de inkoopprijs betalen als je de onderdelen ook mee krijgt anders moet het nog lager worden.
Op het moment van het inleveren van de auto was ik ervan overtuigd dat de remmen zelf in orde waren en het ontluchten in principe ook. Dus zo gek vond ik het niet toen hij zei dat het de HRC was.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat niet hoor, wie weet is hij zelf ook ooit begonnen als monteur en houd hij zijn vak een beetje bij.
Wat ik dan weer frappant vindt is dat iemand die kan weten waar het probleem zit net doet of zijn neus bloed als hij de auto wegbrengt en het de dealer vervolgens zelf hoort zeggen dat het waarschijnlijk de hrc is dit terwijl de persoon die de auto komt inleveren juist moet weten dat het probleem waarschijnlijk wel ergens anders zou zitten.
Je zou eens kunnen beginnen met de hand in eigen boezem te steken en er op een schappelijke manier uit zien te komen, op de manier zoals je nu bezig bent zie ik het zwart voor je in.
Je waardeoordeel over de kansen van TS is volledig ongefundeerd. En als we het erover eens zijn dat het doel is dat TS de laagste kosten moet hebben, dan is die tactiek sowieso funest.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Je zou eens kunnen beginnen met de hand in eigen boezem te steken en er op een schappelijke manier uit zien te komen, op de manier zoals je nu bezig bent zie ik het zwart voor je in.
Klopt. En geen enkele garage verwacht ook van z'n klanten dat zij dat weten. Uiteraard verwacht de garage ook niet dat de "leek" zelf aan z'n remsysteem gaat zitten knutselen.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:44 schreef Vagere_Hein het volgende:
Leuk al die mensen hier met kennis van auto's, maar geen enkele garage kan van zijn klanten verwachten dat ze inhoudelijk precies weten wat er mis is. TS is gewoon een leek en van hem kan alleen verwacht worden dat hij aangeeft welke functie van de auto niet werkt, en eventueel wat hij daarvoor met de auto uitgehaald heeft. En beide zaken heeft hij gedaan.
Ik vind het discutabel of zelfs die 1000 logisch is. Het ligt er maar aan of de garage, zonder dat jij iets gezegd hebt over wat je met de auto gedaan hebt, altijd 1000 uit had gegeven aan onderzoeks- en reparatiekosten. Aangezien de auto op drie gelegenheden onderzocht, dan wel verbouwd is, en die laatste twee keer in principe niet nodig waren als de garage zijn checklists gevolgd had bij de eerste keer, kun je die laatste twee eraf halen qua uren.quote:Op woensdag 3 november 2010 23:04 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Op het moment van het inleveren van de auto was ik ervan overtuigd dat de remmen zelf in orde waren en het ontluchten in principe ook. Dus zo gek vond ik het niet toen hij zei dat het de HRC was.
Lijkt me vrij logisch dat ik sowieso 1000 euro aan "onderzoekkosten" mag aftikken, maar ik ga natuurlijk niet voor onderdelen betalen die 1. niet in de auto zitten en 2. het probleem dus niet hebben opgelost.
Dat hij ze niet meer aan zijn leverancier kan terugsturen is niet mijn probleem.
Ik vind ¤ 1.000,- aan onderzoekskosten nogal buiten proportie eerlijk gezegd. Voor dat geld mag ie wel even op papier zetten welke stappen dan allemaal gedaan zijn, zodat je dat kan voorleggen bij de importeur. Best kans dat die zeggen dat die kosten nogal overdreven zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 23:04 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Op het moment van het inleveren van de auto was ik ervan overtuigd dat de remmen zelf in orde waren en het ontluchten in principe ook. Dus zo gek vond ik het niet toen hij zei dat het de HRC was.
Lijkt me vrij logisch dat ik sowieso 1000 euro aan "onderzoekkosten" mag aftikken, maar ik ga natuurlijk niet voor onderdelen betalen die 1. niet in de auto zitten en 2. het probleem dus niet hebben opgelost.
Dat hij ze niet meer aan zijn leverancier kan terugsturen is niet mijn probleem.
quote:Op donderdag 4 november 2010 01:05 schreef Inlognaam het volgende:
Maar om wat voor een auto gaat het nu eigenlijk? Merk, type?
Ik wil kunnen googlen wat die bewuste onderdelen op internet doen qua prijs want het zal me niets verbazen als ie voor de onderdelen die ie zgn niet kan terugsturen en onnodig heeft gekocht wel even een vette winst wil pakken terwijl ie ze dan evt ook voor de inkoopprijs kan verkopen.
Als ik de bedragen zie die bedrijven als Carglass, GlasGarage rekenen voor een ruitje... dan moet het - wil het voor beide een nette oplossing zijn - best wel flink goedkoper kunnen zonder er bij in te schieten. Beide zijn denk ik wel fout. TS met stilzwijgen over zn gepruts, verkopende partij over de verkeerde diagnose.
Je hebt een PM met het merk. Ivm (zeer kleine kans natuurlijk) meelezende partijen hou ik het topic vrij algemeen.quote:Op donderdag 4 november 2010 01:05 schreef Inlognaam het volgende:
Maar om wat voor een auto gaat het nu eigenlijk? Merk, type?
Toch een hoop geld voor wat verf op de remklauwenquote:
Je bent daarmee akkoord gegaan of was dat zijn voorstel?quote:Op vrijdag 5 november 2010 11:10 schreef Catch_me het volgende:
Net bij de dealer geweest.
De rekening word 1500 euro want hij had "positieve" geluiden dat hij het ABS onderdeel van 2100 euro kon terugsturen. Hij ging het pas van de factuur halen als het zeker was, maar ik weet natuurlijk allang dat dat geregeld is en ik hoef pas te betalen als dat bevestigd is.
Verder bleek dat de achterste 2 klauwen verkeerd om gemonteerd warendus links zat rechts en andersom. Het enige verschil dat je dan krijgt is dat de remleiding boven aan je cilinder zit ipv onder, is ons dus niet opgevallen
Verder is de zaak voor mij nog niet klaar, het rempedaal gedraagt zich niet zo als toen ik hem kreeg cq een keihard rempedaal. Ze beweren dat ie gefixed is, maar ik heb nu een verdacht licht rempedaal.
Het is een voorstel, ze gingen aanstaande week nog kijken wat er aan de factuur gedaan wordt. Die 1500 euro komt dus voort uit 15 uur arbeid en een vervangen hoofdrem cilinder.quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:10 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Je bent daarmee akkoord gegaan of was dat zijn voorstel?
Okay. Die 1500 en het afvoeren van de grootste kostenpost is natuurlijk zijn manier om jou akkoord te laten gaan met een te hoge rekening die door zijn wanprestatie veroorzaakt is.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:23 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Het is een voorstel, ze gingen aanstaande week nog kijken wat er aan de factuur gedaan wordt. Die 1500 euro komt dus voort uit 15 uur arbeid en een vervangen hoofdrem cilinder.
Ja dikke lul, je moet eerst lokaliseren waar het probleem zit. Als mijn PC het niet doet ga ik toch ook niet meteen een nieuwe voeding erin vrotten 'omdat die wel kapot zal zijn vanwege eerdere ervaring'?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:53 schreef Jotwoo het volgende:
Is het zo heel gek van de dealer om te denken:
- nieuwe auto
- klant zegt alleen: remmen doen het slecht
- klant meldt niet dat hij zelf iets heeft verneukt dus waarschijnlijk: fabrieksfout (=garantie)
- ik ga vervangen wat er volgens mij kapot kan zijn, in overleg met klant
- dat kunnen de klauwen iig niet zijn, die gaan niet kapot (stukje ervaring)
- na alles vervangen te hebben, hey werkt toch niet..
- loopt hele auto grondig na: klauwen verkeerd gemonteerd?!?
- wtf, er heeft iemand gesleuteld, dat hadden ze niet verteld.
- DAT is dus GEEN garantie en ik ga de klant bellen om te overleggen wat we met de kosten doen
Lijkt mij eerlijk gezegd een hele normale manier van denken voor een dealer & domme fout van de TS.
Al moet je 20x naar de dokter omdat ze niet uit kunnen vogelen wat er aan de hand is met je, dan moet je toch 20x die rekening betalen. En zo is dat met auto's ook, en da's goed ook!quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:23 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik moet even heel hard lachen.. Je laat je zelfs nu met die 1500 euro nog hard naaien
Remmen nakijken, evt aan de computer hangen en een hoofdrem cilinder vervangen kost no way 15 uur tijd![]()
Dan hebben ze inmiddels je gehele onderstel er ook eens af gehad, gepoetst en terug opgezet
Als ie een 350 euro zou tellen kom je op een reeeler bedrag uit.
Dat hun zomaar iets vervangen omdat HUN een verkeerde diagnose stellen is gewoon dom..
Natuurlijk is het voor hun makkelijker als je zegt wat je gedaan hebt, maar wat voor beschrijving je ook geeft; de garage behoort het gewoon fatsoenlijk na te kijken.
Dikke vette pech. Het is je eigen schuld.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:26 schreef Catch_me het volgende:
Verder natuurlijk erg dom dat de achterste 2 verkeerd om zaten... als we dat hadden geweten was het uitgedraaid op een simpel klusje dat ik zelf nog wel had kunnen doen
Als jij naar de dokter gaat en die roept, jah een nieuwe knieschijf, oh nog niet opgelost, Nou een pacemaker dan maar, hmm... nee nog niet... Joh we stoppen een nieuwe nier erin... en als laatste komt ie erachter dat je vinger gebroken hoef je er niet op te rekenen dat je de vorige operaties moet betalen hoorquote:Op vrijdag 5 november 2010 16:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Al moet je 20x naar de dokter omdat ze niet uit kunnen vogelen wat er aan de hand is met je, dan moet je toch 20x die rekening betalen. En zo is dat met auto's ook, en da's goed ook!
Gaat alles wel goed met je voor de restquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:06 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dikke vette pech. Het is je eigen schuld.
Je hebt met de remmen liggen kloten en dan is er wat mis mee. Dat had je gewoon moeten vertellen tegen die monteur, dan was dit alles je bespaard gebleven.
Je zegt zelf dat je geen verstand hebt van auto's, waas er dan ook niet aan gaan sleutelen.
Ik vind dat je fijn zelf volledig voor de kosten mag opdraaien.
Exactly...quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:18 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Als jij naar de dokter gaat en die roept, jah een nieuwe knieschijf, oh nog niet opgelost, Nou een pacemaker dan maar, hmm... nee nog niet... Joh we stoppen een nieuwe nier erin... en als laatste komt ie erachter dat je vinger gebroken hoef je er niet op te rekenen dat je de vorige operaties moet betalen hoor
De vraag is of ze jou als klant willen; hou ons vooral op de hoogtequote:Op zondag 7 november 2010 21:21 schreef Catch_me het volgende:
voor hem nog 10 andere bedrijven in de buurt die graag een klant erbij hebben
dat vroeg ik me ook al af.quote:Op maandag 15 november 2010 19:37 schreef probeer het volgende:
ligt t nu aan mij of heeft de monteur gewoon gemeld dat hij een nieuw ABS systeem zou gaan bestellen?
"De week daarop dus, alweer dinsdag heb ik eens gebeld hoe het met mijn auto was. De dealer vertelde me dat ze de HRC vervangen hadden, maar dat het probleem niet daar lag. Ze gingen bij de importeur een nieuw ABS systeem bestellen en dat zou dezelfde week nog helemaal goed komen"
misschien het moment geweest om te vragen hoeveel dat eventueel zou gaan kosten, of dit daadwerkelijk het probleem zou verhelpen, en zo niet, dat je dan niet voor die extra kosten opdraait?
Heb hem even aangevuld zoals het hoort...quote:Op woensdag 3 november 2010 14:53 schreef Jotwoo het volgende:
Is het zo heel gek van de dealer om te denken:
- nieuwe auto
- klant zegt alleen: remmen doen het slecht
- klant meldt niet dat hij zelf iets heeft verneukt dus waarschijnlijk: fabrieksfout (=garantie)
- ik kijk even naar de auto, en HEY VERREK, de remklauwen zijn overgespoten
- ik kijk in het klantdossier en zie dat dit overspuiten niet is gebeurd door mijn monteurs
- ik ga vervangen wat er volgens mij kapot kan zijn, in overleg met klant
- dat kunnen de klauwen iig niet zijn, die gaan niet kapot (stukje ervaring)
- na alles vervangen te hebben, hey werkt toch niet..
- loopt hele auto grondig na: klauwen verkeerd gemonteerd?!?
- wtf, er heeft iemand gesleuteld, dat hadden ze niet verteld.
- DAT is dus GEEN garantie en ik ga de klant bellen om te overleggen wat we met de kosten moeten doen
Lijkt mij eerlijk gezegd een hele normale manier van denken voor een dealer & domme fout van de TS dealer.
Daar zit hem de crux.quote:Op maandag 15 november 2010 19:37 schreef probeer het volgende:
ligt t nu aan mij of heeft de monteur gewoon gemeld dat hij een nieuw ABS systeem zou gaan bestellen?
"De week daarop dus, alweer dinsdag heb ik eens gebeld hoe het met mijn auto was. De dealer vertelde me dat ze de HRC vervangen hadden, maar dat het probleem niet daar lag. Ze gingen bij de importeur een nieuw ABS systeem bestellen en dat zou dezelfde week nog helemaal goed komen"
misschien het moment geweest om te vragen hoeveel dat eventueel zou gaan kosten, of dit daadwerkelijk het probleem zou verhelpen, en zo niet, dat je dan niet voor die extra kosten opdraait?
zie het probleem niet. waar de monteur niet weet dat dit niet onder de garantie gaat vallen, was dat hopelijk op dat moment bij TS zelf wel duidelijk, hij heeft er immers zelf aan lopen knoeien. dus.. nog steeds:quote:Op dinsdag 16 november 2010 11:27 schreef Ikzanik het volgende:
[..]
Daar zit hem de crux.
Het was een auto met garantie. Die dealer heeft aangenomen dat het een garantieprobleem was, en dus niet met de klant overlegt over de prijs. Pas later kwam de monteur er achter dat met de remmen geknoeid was en dat het dus geen garantiegeval was.
TS heeft natuurlijk ook bewust halve informatie gegeven, omdat hij ook wel wist dat hij zou moeten dokken als ze garage wist dat hij zelf heeft lopen sleutelen. Zo hoopte hij natuurlijk dat het onder garantie toch gerepareerd zou worden.
TS heeft nu pech dat de garage zich rot heeft lopen zoeken en uiteindelijk toch ontdekt heeft dat hij heeft lopen rommelen. Wat mij betreft reden genoeg om gewoon de volle mep in rekening te brengen.
+ dat je op dat moment aangeeft dat t niet onder de garantie gaat vallen, omdat zelf geknoeid.quote:misschien het moment geweest om te vragen hoeveel dat eventueel zou gaan kosten, of dit daadwerkelijk het probleem zou verhelpen, en zo niet, dat je dan niet voor die extra kosten opdraait?
Alsof de dealer onthoudt welke kleur je remmen hebbenquote:Op dinsdag 16 november 2010 09:56 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Heb hem even aangevuld zoals het hoort...
Een dealer gaat er niet vanuit dat er dingen verkeerd op een auto zitten als hij die auto heeft verkocht in nieuwstaat.quote:Op vrijdag 5 november 2010 11:10 schreef Catch_me het volgende:
Net bij de dealer geweest.
De rekening word 1500 euro want hij had "positieve" geluiden dat hij het ABS onderdeel van 2100 euro kon terugsturen. Hij ging het pas van de factuur halen als het zeker was, maar ik weet natuurlijk allang dat dat geregeld is en ik hoef pas te betalen als dat bevestigd is.
Verder bleek dat de achterste 2 klauwen verkeerd om gemonteerd warendus links zat rechts en andersom. Het enige verschil dat je dan krijgt is dat de remleiding boven aan je cilinder zit ipv onder, is ons dus niet opgevallen
Verder is de zaak voor mij nog niet klaar, het rempedaal gedraagt zich niet zo als toen ik hem kreeg cq een keihard rempedaal. Ze beweren dat ie gefixed is, maar ik heb nu een verdacht licht rempedaal.
Ehm, ik kan alleen maar concluderen dat wij het eens zijn.quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:13 schreef probeer het volgende:
[..]
zie het probleem niet. waar de monteur niet weet dat dit niet onder de garantie gaat vallen, was dat hopelijk op dat moment bij TS zelf wel duidelijk, hij heeft er immers zelf aan lopen knoeien. dus.. nog steeds:
[..]
+ dat je op dat moment aangeeft dat t niet onder de garantie gaat vallen, omdat zelf geknoeid.
die monteur neemt bij bestellen dus, door zwijgen van TS, aan dat het onder de garantie gaat vallen. vind ik het aardig van em dat ie een 3k kostend onderdeel besteld. als hij er dan later achterkomt dat TS zn garantie verneukt heeft zou ik daar ook geld voor willen zien ja..
(dit helemaal losstaande van de discussie over het verzwijgen vs bestellen onnodige onderdelen, wat imo aan beiden te wijten valt, TS niet informeren, monteur niet ff simpele conclusie trekken na zien geverfde remschijven)
heel mooiquote:Op maandag 22 november 2010 11:28 schreef Ikzanik het volgende:
[..]
Ehm, ik kan alleen maar concluderen dat wij het eens zijn.
Die HRC hoef je dus niet te betalen, aangezien daar niks mis mee wasquote:Op dinsdag 30 november 2010 21:45 schreef Catch_me het volgende:
Oh ik keek in m'n brievenbus en daar zat de rekening inBlijkt dus te gaan om een tegoed van 2000 euro (teruggestuurde ABS blok) wat dus een restant van 1500 euro maakt.
1200 euro onderzoekskosten en 300,- voor een hoofdremcilinder.
Heb dus even een emailtje gestuurd wanneer ik de in rekening gebrachte HRC kan komen ophalen, tenslotte is deze in rekening gebracht en was er met de oude (ik weet niet of er nu de oude of nieuwe in zit) niks mis
Het maakt heel wat uit of de remmen zo maar slecht werken of omdat jij geknutseld hebben. Wat je hier aanneemt is debiel. Als ze alles na lopen moet je ook niet gek kijken dat ze daar ook langer mee bezig zijn, als daar geen reden toe is dan gaan ze dat niet snel doornemen.quote:Ik ben een klant en heb verder geen verstand van auto's. Als ik zeg dat m'n remmen slecht werken neem ik aan dat ze eerst de boel nalopen op bijv lekkages/slijtage.
Lijkt me toch niet meer dan normaal dat je eerst controleert of je wel gelijk hebt, voordat je onderdelen gaat bestellen van 1000+ euro? Gewoon risico beperken.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:13 schreef Fokski het volgende:
[..]
Het maakt heel wat uit of de remmen zo maar slecht werken of omdat jij geknutseld hebben. Wat je hier aanneemt is debiel. Als ze alles na lopen moet je ook niet gek kijken dat ze daar ook langer mee bezig zijn, als daar geen reden toe is dan gaan ze dat niet snel doornemen.
Als je videokaart niet werkt en je de computerdealer verteld dat de videokaart het niet doet zonder aan te geven dat het komt omdat je een gedeelte van de videokaart losgeschroefd hebt zodat je het een ander kleurtje hebt kunnen geven dan maakt het wel een verschil. De computerdealer besteld een videokaart omdat de videokaartenmaker de kosten op zich neemt maar die videokaartenmaker komt erachter dat er met de verfkwast geknoeid is. Ongekend! Wat zal de computerdealer doen, al de videokaarten die er langskomen met een defect doornemen of accepteren dat er voor een videokaart onterecht garantie wordt geclaimd bij de videokaartenmaker?quote:Op zondag 5 december 2010 01:49 schreef twiFight het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet meer dan normaal dat je eerst controleert of je wel gelijk hebt, voordat je onderdelen gaat bestellen van 1000+ euro? Gewoon risico beperken.
Als mijn PC stuk is dan ga ik ook maar niet lukraak een videokaart bestellen en dan kijken of dat het oplost. Dat check ik van te voren en dan pas bestel ik een nieuwe.
Rustig maar, jongen. 'Wilt' is niet zo heel vreemd. Lees dit maar eens rustig door:quote:
Als de gebruiker fouten krijgt maar niet weet dat het aan dat likje verf kan liggen, dan brengt die 'm terug. Als PC boer zet ik ALTIJD eerst een andere videokaart er in om te zien op dat het probleem oplost. Eerder ga ik geen nieuwe bestellen, tenzij ik er niet uit kom of het onderdeel te duur is om een reserve van te hebben liggen, dan stuur ik 'm wel op naar de fabrikant, maar dan kijk ik eerst heel goed alle onderdelen na en zie ik zelf ook wel dat er met de kaart is geknoeid. Ik snap niet waarom dat bij autos anders moet zijn, laat staan als ik ook nog eens een order plaats voor meer dan duizend euro.quote:Op zondag 5 december 2010 08:37 schreef Fokski het volgende:
[..]
Als je videokaart niet werkt en je de computerdealer verteld dat de videokaart het niet doet zonder aan te geven dat het komt omdat je een gedeelte van de videokaart losgeschroefd hebt zodat je het een ander kleurtje hebt kunnen geven dan maakt het wel een verschil. De computerdealer besteld een videokaart omdat de videokaartenmaker de kosten op zich neemt maar die videokaartenmaker komt erachter dat er met de verfkwast geknoeid is. Ongekend! Wat zal de computerdealer doen, al de videokaarten die er langskomen met een defect doornemen of accepteren dat er voor een videokaart onterecht garantie wordt geclaimd bij de videokaartenmaker?
Je kunt op het oog zien dat die klauwen verkeerd om zitten en de leidingen de verkeerde kant uitlopen, en de monteur heeft er met z'n neus opgehangen om te ontluchten. Geen onbelangrijk aspect dacht ik zo.quote:Op zondag 5 december 2010 08:37 schreef Fokski het volgende:
[..]
Als je videokaart niet werkt en je de computerdealer verteld dat de videokaart het niet doet zonder aan te geven dat het komt omdat je een gedeelte van de videokaart losgeschroefd hebt zodat je het een ander kleurtje hebt kunnen geven dan maakt het wel een verschil. De computerdealer besteld een videokaart omdat de videokaartenmaker de kosten op zich neemt maar die videokaartenmaker komt erachter dat er met de verfkwast geknoeid is. Ongekend! Wat zal de computerdealer doen, al de videokaarten die er langskomen met een defect doornemen of accepteren dat er voor een videokaart onterecht garantie wordt geclaimd bij de videokaartenmaker?
Jij moet gewoon aangeven als je iets uitgespookt hebt en jij weet zelfs wel waarom je dat niet gedaan hebt. Je hebt het niet aangegeven omdat je had gehoopt dat de dealer niet zou zien wat je gedaan hebt en zodoende toch aanspraak kon maken op de garantie. Als het een ander onterecht 3600 euro kost dan is het je best maar als het jou een paar stuivers kost omdat je zaken verzwijgt weet je ineens wel wat je moet aannemen of niet en wat normaal is of niet.
Gelukkig maar dat die PC niet op een brug hoeft en geen nieuw ABS syteem nodig heeft. Anders ben je wel heel lang bezig om te kijken of dat het probleem oplost.quote:Op zondag 5 december 2010 22:02 schreef twiFight het volgende:
[..]
Als PC boer zet ik ALTIJD eerst een andere videokaart er in om te zien op dat het probleem oplost.
Helemaal met je eens. Roepen dat je een klant bent en geen verstand hebt van auto's maar wel net zo lief het remsysteem demonteren en weer (verkeerd) monteren? En als de dealer dat niet meteen ziet omdat TS het niet vertelt en omdat het om een nieuwe auto gaat, de schuld bij de dealer leggen?quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:13 schreef Fokski het volgende:
[..]
Het maakt heel wat uit of de remmen zo maar slecht werken of omdat jij geknutseld hebben. Wat je hier aanneemt is debiel. Als ze alles na lopen moet je ook niet gek kijken dat ze daar ook langer mee bezig zijn, als daar geen reden toe is dan gaan ze dat niet snel doornemen.
Godverdomme net een heel mooi verhaal zitten typen klik ik per ongeluk op de back-knop op mijn muis. grrr. Het was iets met 'ik ben het met je eens' en 'blijkbaar werkt het niet zo bij monteurs' en 'TS is een sukkel dattie niks heeft gezegd en hoopte dat het zichzelf binnen de garantie zou oplossen'.quote:Op maandag 6 december 2010 11:35 schreef twiFight het volgende:
Ik heb wel vaker meerdere dagen nodig gehad om een probleem te lokaliseren hoor. Ik snap niet waarom lukraak een duur nieuw onderdeel bestellen daarbij helpt. Dat het alleen maar meer geld kan kosten blijkt hier wel weer. Als garage kun je die gok nemen en gelijk een nieuw onderdeel bestellen in de hoop dat het probleem wel opgelost is en je dus de kosten en tijd voor het onderzoek bespaart, maar dan moet je dat risico zelf dragen en niet je klant opdringen.
Je zou maar een 2ehandse auto gekocht hebben waar mensen zoiets geprobeerd hebben, en daarna teruggaan. Leuk om dan te horen dat het je 3600 euro gaat kostenquote:Op maandag 6 december 2010 11:43 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. Roepen dat je een klant bent en geen verstand hebt van auto's maar wel net zo lief het remsysteem demonteren en weer (verkeerd) monteren? En als de dealer dat niet meteen ziet omdat TS het niet vertelt en omdat het om een nieuwe auto gaat, de schuld bij de dealer leggen?
Koop jij een tweedehands auto zonder een proefrit te maken? Aangezien zijn remmen niet meer werkten zou je dat namelijk vrij snel door moeten hebben. Overigens zijn nieuwe en tweedehands autos niet bepaald met elkaar te vergelijken.quote:Op maandag 6 december 2010 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Je zou maar een 2ehandse auto gekocht hebben waar mensen zoiets geprobeerd hebben, en daarna teruggaan. Leuk om dan te horen dat het je 3600 euro gaat kosten
TS heeft geen verstand van autos dus had hij met zijn handen van het remsysteem af moeten blijven. Als hij dan toch aan het remsysteem gaat sleutelen waarna de remmen het niet meer doen, dan had hij dat moeten melden bij de dealer. De dealer wordt geconfronteerd met een nieuwe auto waarvan de remmen het ineens niet meer doen dus ik kan me voorstellen dat hij een andere methodiek hanteert om de auto te repareren als de methodiek die hij zou gebruiken als TS eerlijk gezegd had dat hij het remsysteem had gedemonteerd en daarna gemonteerd.quote:Natuurlijk hoort de dealer het te zien! Hun hebben verstand van auto's... Ze hebben ervoor geleerd, en tijdens controle had je makkelijk zoiets kunnen zien.
Een PC-reparatie vergelijken met een auto-reparatie.quote:als PC vergelijking; als een klant de cpu koeler verkeerd op zet, waardoor deze geen contact maakt, en de pc brengt zeg je toch ook niet dat er een nieuw moederbord in moet![]()
Nee, dit roept om meer details en eventueel een foto. Of meerdere foto's.quote:Op maandag 6 december 2010 18:18 schreef Catch_me het volgende:
Heb de auto al totalloss gereden en een schadeclaim bij de dealer gelegd die wel een stukkie hoger is dan 3600 euro.
Topic kan op slot
Een claim bij de dealer neerleggen omdat jij niet kan rijden?quote:Op maandag 6 december 2010 18:18 schreef Catch_me het volgende:
Heb de auto al totalloss gereden en een schadeclaim bij de dealer gelegd die wel een stukkie hoger is dan 3600 euro.
Topic kan op slot
Hmmm.. Nu ben ik echt benieuwd wat de dealer gaat zeggen..quote:Op maandag 6 december 2010 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Ik ben in orde maar de remmen waren dus duidelijk niet in orde nadat ik hem heb laten repareren.
Ik moest op de snelweg een noodstop maken en trapte door mijn pedaal heen, boven op een andere auto met 120 km/h omdat ik geen remkracht meer had.
Ben er goed vanaf gekomen gelukkig, de auto helaas niet.
Gokje: de dealer gaat helemaal niets zeggen zonder dat er technisch onderzoek is uitgevoerd om vast te stellen of de remmen echt weigerden of dat TS gewoon niet genoeg afstand hield.quote:Op maandag 6 december 2010 19:28 schreef heroftw het volgende:
[..]
Hmmm.. Nu ben ik echt benieuwd wat de dealer gaat zeggen..
[volg topic]
In dit geval heeft de klant niet alleen de koeler verkeerd gemonteerd maar ook de CPU met een hamer verkeerd om in de socket geslagen.quote:Op maandag 6 december 2010 13:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Je zou maar een 2ehandse auto gekocht hebben waar mensen zoiets geprobeerd hebben, en daarna teruggaan. Leuk om dan te horen dat het je 3600 euro gaat kosten
Natuurlijk hoort de dealer het te zien! Hun hebben verstand van auto's... Ze hebben ervoor geleerd, en tijdens controle had je makkelijk zoiets kunnen zien.
als PC vergelijking; als een klant de cpu koeler verkeerd op zet, waardoor deze geen contact maakt, en de pc brengt zeg je toch ook niet dat er een nieuw moederbord in moet![]()
Dat was vanmorgen toch niet om 7-7.15 op de A58?! Ik reed daar en twee auto's achter me ging het verkeerd toen de boel ineens stopte, ik kon in m'n achteruitkijkspiegel de boel op elkaar zien rijden...quote:Op maandag 6 december 2010 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Ik ben in orde maar de remmen waren dus duidelijk niet in orde nadat ik hem heb laten repareren.
Ik moest op de snelweg een noodstop maken en trapte door mijn pedaal heen, boven op een andere auto met 120 km/h omdat ik geen remkracht meer had.
Ben er goed vanaf gekomen gelukkig, de auto helaas niet.
Of bedoel je dat je veel te hard reed onder slechte weeromstandigeheden waaronder ijs.quote:Op maandag 6 december 2010 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Ik moest op de snelweg een noodstop maken en trapte door mijn pedaal heen, boven op een andere auto met 120 km/h omdat ik geen remkracht meer had.
Dus je reed eigenlijk te hard naar omstandigheden?quote:Op maandag 6 december 2010 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Ik ben in orde maar de remmen waren dus duidelijk niet in orde nadat ik hem heb laten repareren.
Ik moest op de snelweg een noodstop maken en trapte door mijn pedaal heen, boven op een andere auto met 120 km/h omdat ik geen remkracht meer had.
Ben er goed vanaf gekomen gelukkig, de auto helaas niet.
Wat een mongool ben jijquote:Op maandag 6 december 2010 18:18 schreef Catch_me het volgende:
Heb de auto al totalloss gereden en een schadeclaim bij de dealer gelegd die wel een stukkie hoger is dan 3600 euro.
Topic kan op slot
LOLquote:Op maandag 6 december 2010 18:18 schreef Catch_me het volgende:
Heb de auto al totalloss gereden en een schadeclaim bij de dealer gelegd die wel een stukkie hoger is dan 3600 euro.
Topic kan op slot
Idd. Als het glad is, doen je remmen niet veel. Zeker niet als je ze plotseling helemaal intrapt.quote:Op maandag 6 december 2010 20:35 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Of bedoel je dat je veel te hard reed onder slechte weeromstandigeheden waaronder ijs.
Ja dan remt niemand meer natuurlijk
Lijkt me niet. De dealer heeft bewijs dat de eigenaar van de auto eerder aan het remsysteem heeft geknutseld waardoor dit niet meer werkte. Wie zegt dat hij dat nu weer niet gedaan heeft?quote:Op dinsdag 7 december 2010 01:51 schreef twiFight het volgende:
Daarentegen valt nu niet meer te bewijzen of TS had kunnen remmen als ze wél goed werkten.
En wij weten niet hoe die auto is afgeleverd. Aangezien de dealer een flinke rekening bij TS heeft neergelegd mag je er toch wel vanuit gaan dat die de auto gerepareerd afgeleverd heeft. Als het daarna fout gaat dan is de dealer schuldig, ongeacht of daarvoor met de remmen geknoeid is.
Leuke aanname, maar een beetje jurist maakt daar korte metten mee natuurlijkquote:Op dinsdag 7 december 2010 10:04 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Lijkt me niet. De dealer heeft bewijs dat de eigenaar van de auto eerder aan het remsysteem heeft geknutseld waardoor dit niet meer werkte. Wie zegt dat hij dat nu weer niet gedaan heeft?
De dealer heeft natuurlijk ook een beetje jurist die met jou korte mette maaktquote:Op dinsdag 7 december 2010 10:09 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Leuke aanname, maar een beetje jurist maakt daar korte metten mee natuurlijk
Dat ligt aan de uitkomst van het technische onderzoek. En je zal een goede jurist nodig hebben als die het feit kan verdoezelen dat jij het remsysteem hebt gedemonteerd, de remklauwen hebt gespoten en daarna weer verkeerd hebt gemonteerd. Zeker als ze rood geverfde remklauwen uit het wrak vissen die niet standaard bij de auto geleverd worden.quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:09 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Leuke aanname, maar een beetje jurist maakt daar korte metten mee natuurlijk
Omdat je in eerste instantie al gesleuteld hebt aan iets waar je (naar eigen zeggen) geen verstand van had. Alles wat mis is gegaan kan de dealer op je 'knutselwoede' afschuiven.quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:25 schreef Catch_me het volgende:
Niet dat dit verhaal natuurlijk echt gebeurd ismaar de discussie is wel leuk.
Ik zou dan toch een bon van de dealer hebben waarop staat dat het remsysteem gemaakt is (rekening van 3600 euro)? Hoe kun je dan zeggen dat het mijn schuld is dat de "expert" voor 3600 alsnog faalt om een simpel defect aan de remmen NIET te kunnen maken waardoor ik zou verongelukken?
Omdat dit niet zou gebeuren omdat de garage de auto niet laat gaan zonder de remmen getest te hebben.quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:25 schreef Catch_me het volgende:
Niet dat dit verhaal natuurlijk echt gebeurd ismaar de discussie is wel leuk.
Ik zou dan toch een bon van de dealer hebben waarop staat dat het remsysteem gemaakt is (rekening van 3600 euro)? Hoe kun je dan zeggen dat het mijn schuld is dat de "expert" voor 3600 alsnog faalt om een simpel defect aan de remmen NIET te kunnen maken waardoor ik zou verongelukken?
Mwoah, overal worden fouten gemaakt natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:37 schreef BobLeSponge het volgende:
[..]
Omdat dit niet zou gebeuren omdat de garage de auto niet laat gaan zonder de remmen getest te hebben.
Hoezo? Staat toch best leuk als je een fervente modder bent.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:04 schreef BobLeSponge het volgende:
Mag ik overigens opmerken dat het een beetje sneu klinkt om je remblokken een ander kleurtje te geven.
Wat heb je tegen roze remblokken ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:04 schreef BobLeSponge het volgende:
Mag ik overigens opmerken dat het een beetje sneu klinkt om je remblokken een ander kleurtje te geven.
en ik em met spanning volgenquote:Op dinsdag 7 december 2010 10:25 schreef Catch_me het volgende:
Niet dat dit verhaal natuurlijk echt gebeurd is![]()
Hoezo? Wat is er mis met oranje remblokken achter stalen velgen?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:04 schreef BobLeSponge het volgende:
Mag ik overigens opmerken dat het een beetje sneu klinkt om je remblokken een ander kleurtje te geven.
Nou ja, ieder zijn ding natuurlijk. Ik hou niet zo van auto's. Maar om nou aan je spiksplinternieuwe auto te gaan knutselen om je remblokken te schilderen...quote:Op woensdag 8 december 2010 09:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hoezo? Wat is er mis met oranje remblokken achter stalen velgen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |