Zo moeilijk is het niet hoorquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Je bent geen monteur zeg je, en toch ga je zelf lopen sleutelen aan je auto? Lekker handig.
Tot hier nog logisch...quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Een tijdje geleden heb ik bij mijn nieuwe auto alle 4 de remklauwen van een ander kleurtje voorzien. Alles ging goed, totdat we het remsysteem gingen ontluchten. Na 2 volle dagen ontluchten de conclusie getrokken dat het verstandiger was hem naar de dealer te brengen omdat het ons niet lukte.
..maar dit is natuurlijk niet zo slim. Zeggen dat je 'rem/pedaal het niet zo best doet' is natuurlijk niet een erg complete beschrijving van het probleem, en de mogelijke oorzaak.. Je had er op z'n minst bij kunnen vertellen over het loshalen/terugmonteren van de klauwen, en (de pogingen tot) ontluchten..quote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/hheen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden.
Ik denk het niet aangezien remmen vaak niet onder de garantie vallen. Ik wil natuurlijk wel de manuren die aan mijn auto besteed zijn betalen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:32 schreef 08gnoT. het volgende:
Had het onder de garantie moeten vallen?
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:32 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het niet hoor. Maar wel goeie tips die je daar geeft.
Als je alles nou even goed leest dan snap je toch wel dat TS niets aan jouw post heeft? Zeg dan gewoon niets.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Bedankt voor jouw gouden tips!
Dat kan zo zijn, maar op een rij:quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:31 schreef Catch_me het volgende:
Dat even terzijde, maar remmen vervangen is natuurlijk vrij basic
Tot op heden heb ik meer zinnigs gepost in dit topic dan jij.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:38 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Als je alles nou even goed leest dan snap je toch wel dat TS niets aan jouw post heeft? Zeg dan gewoon niets.
quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:38 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat kan zo zijn, maar op een rij:
1. Je hebt zelf geknutseld aan de remmen
Klopt
2. Blijkbaar was het toch moeilijk dan verwacht, en moest je naar de garage
Klopt, ik heb er nog met iemand die in de auto wereld zit naar gekeken, en die kwam er ook niet uit
3. Je geeft de garage halve informatie
Ik ben een klant en heb verder geen verstand van auto's. Als ik zeg dat m'n remmen slecht werken neem ik aan dat ze eerst de boel nalopen op bijv lekkages/slijtage.
4. Je laat de garage rustig hun gang gaan en accepteert alles wat ze je voorschotelen
Volgens mij is de normale gang van zaken bij een garage dat ze je op de hoogte houden als er dure reparaties of onderdelen worden geplaatst en wat het kost Ik werd alleen gebeld met de mededeling dat ze naar het ABS systeem aan het kijken waren en eventueel onderdelen daarvan gingen bestellen.
5. Achteraf ben je het er niet mee eens
Klopt.
Ik denk dat de conclusie zal zijn dat je gewoon zal moeten betalen.
Hoiquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Ja, dat is wel heel makkelijkquote:
Ja dat geintje ben ik niet vergeten, de auto rijdt er natuurlijk niet minder om, maar goedquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:51 schreef Cracka-ass het volgende:
Je hebt je al eerder later verneuken met het showmodel, dat proberen ze nu weer. Ik had echt nooit van mijn leven die kosten betaald, ze hadden beter hun werk moeten doen.
je had natuurlijk ook zelf onderzoek kunnen doen door bijvoorbeeld op www.h-base.nl te kijken wat de onderdelen gingen kostenquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Nou ja dat ik geen recht op garantie heb is logisch. Ik wil ook best die hoofdremcilinder betalen hoor, maar een heel ABS systeem van 3000 euro is me een beetje te gortig. Als die vent aan de telefoon dat gemeld had had ik lekker ergens anders heen gegaan of zelf nog een keer goed gekeken.
Zelf nog een keer kijken lijkt me helemaal een slecht planquote:Op dinsdag 2 november 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Nou ja dat ik geen recht op garantie heb is logisch. Ik wil ook best die hoofdremcilinder betalen hoor, maar een heel ABS systeem van 3000 euro is me een beetje te gortig. Als die vent aan de telefoon dat gemeld had had ik lekker ergens anders heen gegaan of zelf nog een keer goed gekeken.
Dit is het stukje. Hier draai je de boel echt volledig om.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Tja, ik ben geen monteur en mijn diagnose was dat de remmen het niet deden. Ik neem aan dat daar experts werken die dingen aan mijn auto vervangen, en verder kijken dan hun neus lang is voordat ze onderdelen van meer dan 3000 euro gaan bestellen. Beetje vreemd dus dat ze pas na 1.5 week erachter komen dat er iets met de remmen zelf is
Thx.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:56 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Zelf nog een keer kijken lijkt me helemaal een slecht plan
Je schuift het imho veel te veel af. Helemaal aan de bron van dit probleem sta je zelf met je geknutsel en vervolgens met je beslissing maar niets te zeggen. Je had heel veel van het leed kunnen voorkomen. Je hebt ervoor gekozen dat niet te doen en dan moet je imho ook op de blaren zitten.
Dus doe jezelf een lol, ga voor de goede deal!
Succes
Ja, dat lijkt me wel; als je ervoor betaalt, dan zijn ze voor jou. Kan je misschien nog een leuke plantenbak van makenquote:Op dinsdag 2 november 2010 23:00 schreef Catch_me het volgende:
Thx.
En als die vent 3500 wilt zien, dan heb ik recht op de onderdelen toch? Zou mooi zijn dat ie dan 2 dure onderdelen voor niets in z'n werkplaats heeft liggen.
Goeie idd was ik bijna vergeten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:04 schreef ElisaB het volgende:
Ow 2....: en als je betaalt, probeer dan wel op papier te krijgen dat je verder vanaf dat moment weer de volledige garantiedekking hebt. Anders blijft je dit misschien nog heel lang achtervolgen. Zou ook niet leuk zijn
tuurlijk, anders kan ie naar zijn geld fluiten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Hij staat in elk geval sterk zolang jouw auto daar in de werkplaats staat. Ik weet niet waar het uiteindelijk op uit zou draaien als jullie allebei je poot stijf houden. Maar zover moet je het helemaal niet laten komen joh!quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Dus om het bij de dokter te houden. Dokter ziet je mank lopen en zegt. Yep, gevalletje been moet geopereerd worden. Niks doorgevraagd verder. Dus jij denkt nou das mooi want dat zorg er dan voor dat mijn teen niet meer zeer doet.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:47 schreef Catch_me het volgende:
En de dokter zal niet vragen waar het zeer doet?
De dealer heeft namelijk niet doorgevraagd of er iets bijzonders met de auto was. De auto stond buiten, hij liep er naartoe, nam plaats, trapte een keer het pedaal in. Yep, gevalletje HRC. Niks doorgevraagd verder, dus ik denk nou da's mooi want dat is de boosdoener waarschijnlijk waarom het mij niet lukte.
quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:42 schreef RPG het volgende:
Als TS alle informatie die hij had had gegeven aan de dealer ben ik het met je eens Lastpost.
Dat lees ik in de OP en al heeft de TS heel die auto een keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en meldt dat niet, dat zou verder toch niets moeten uitmaken in dit verhaal?quote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/h heen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden. De beste man ging een "diagnose" volgens hem stellen, en na 1 x het pedaal in trappen wist ie zeker dat de hoofdrem cilinder kapot was.
Waarom maakt dat niet uit voor het verhaal? Als de TS verteld had dat hij door zijn onkunde de remmen gemold had heeft de dealer toch hele andere punten om naar te kijken dan wanneer TS alleen zegt dat remmen stuk zijn en achterwege laat dat hij er mee gekloot heeft.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:51 schreef Lastpost het volgende:
[..]
[..]
Dat lees ik in de OP en al heeft de TS heel die auto een keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en meldt dat niet, dat zou verder toch niets moeten uitmaken in dit verhaal?
Jep heb ik verteld toen hij belde.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:51 schreef Lastpost het volgende:
En ja, het is niet slim geweest om het niet direct te melden, maar dat is nou eenmaal gebeurd en de dealer stelt zelf een verkeerde diagnose en mag dan ook met de onkosten zitten lijkt me.
Overigens wel belangrijk, weet de dealer in kwestie dat je er zelf aan hebt zitten knutselen? Dat kon ik zo snel nergens vinden.
Klopt, maar dat is niet gebeurd en dan is het toch echt aan de dealer in kwestie om de juiste diagnose te stellen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:54 schreef RPG het volgende:
[..]
Waarom maakt dat niet uit voor het verhaal? Als de TS verteld had dat hij door zijn onkunde de remmen gemold had heeft de dealer toch hele andere punten om naar te kijken dan wanneer TS alleen zegt dat remmen stuk zijn en achterwege laat dat hij er mee gekloot heeft.
Nou, sorry hoor, maar TS stelt zich niet bepaald op als 'domme klant' op het moment dat hij is gaan knutselen, dus waarom zou hij zich aan de telefoon wel als zodanig opstellen? 'De remmen doen het niet zo best meer' is écht fundamenteel anders dan 'ik heb zelf zitten prutsen aan mijn remklauwen, maar dat is niet gegaan zoals ik had verwacht en nu werken de remmen niet goed meer'.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:03 schreef Lastpost het volgende:
TS is in dit verhaal gewoon de domme klant, als de dealer dan direct even het e.e.a bekijkt en concludeert dat het allemaal aan de hoofdremcilinder ligt, dan geloof je dat toch direct? Hij is immers de expert en stelt verder geen vragen.
Dat ligt eraan, het kan best werkelijk zo zijn dat de onderdelen niet worden teruggenomen. Zou de dealer daar de kosten van moeten dragen? Niet per se. Maar dit is natuurlijk wel het punt waar nog veel onderhandelingsruimte zit, mits TS zich een beetje goed opstelt.quote:En ik ben het natuurlijk wel met je eens dat de TS gewoon had moeten vermelden dat ie deze zaken gedaan had, maar dat heeft ie nou eenmaal niet gedaan en daar kan ie ook niet voor aansprakelijk gesteld worden door die dealer, het kost je alleen meer aan onderzoekskosten en manuren, maar absoluut niet die onderdelen.
Hij heeft als klant geen extra informatie gegeven en de dealer vroeg verder niets en had in al zijn deskundigheid de oorzaak al snel gevonden, fout van de dealer.
Ja, ik heb mij ooit eens laten vertellen dat jongelui dat stoer vinden, dat het dan net lijkt alsof er dure remmen onder zitten? Ik persoonlijk zie er het nut niet zo van in, maar ik ben dan ook niet jong meerquote:Op woensdag 3 november 2010 00:06 schreef longinus het volgende:
en dat alles om de remklauwen een kleurtje te geven, rofl
Naja, het zijn nu toch ook dure remmen.quote:Op woensdag 3 november 2010 07:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja, ik heb mij ooit eens laten vertellen dat jongelui dat stoer vinden, dat het dan net lijkt alsof er dure remmen onder zitten? Ik persoonlijk zie er het nut niet zo van in, maar ik ben dan ook niet jong meer
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:47 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou, sorry hoor, maar TS stelt zich niet bepaald op als 'domme klant' op het moment dat hij is gaan knutselen, dus waarom zou hij zich aan de telefoon wel als zodanig opstellen? 'De remmen doen het niet zo best meer' is écht fundamenteel anders dan 'ik heb zelf zitten prutsen aan mijn remklauwen, maar dat is niet gegaan zoals ik had verwacht en nu werken de remmen niet goed meer'.
dat dus.. geen wonder dat garages zulke oplichters zijn, een hele hoop mensen laat zich gewillig tillen door die luiquote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
Nou ja ik en de andere helpende hand waren er van overtuigd dat de remklauwen weer goed gemonteerd waren. Logisch ook, want het past maar op 1 manier. Schijnbaar toch iets niet goed gedaanquote:Op woensdag 3 november 2010 09:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.
Als de monteur voor alle mogelijk fouten eerst de gehele auto uit elkaar moet halen krijgen we hier nog meer topics waarin gevraagd wordt waarom de onderzoekskosten van garages zo hoog zijn.
Hoezo mag de monteur dat? De monteur is de pro en TS niet. Maar zelfs al mag de monteur dat, dan is het nog erg ondeskundig om zomaar wat onderdelen te gaan vervangen zonder onderzoek. Daarbij komt ook nog dat de monteur dat deels op eigen houtje doet.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:16 schreef Basp1 het volgende:
De monteur mag er toch wel vanuit gaan dat alles goed gemonteerd is door de TS.
Dat hoeft de monteur niet. De monteur dient echter wel te onderzoeken of het onderdeel dat hij wil vervangen kapot is.quote:Als de monteur voor alle mogelijk fouten eerst de gehele auto uit elkaar moet halen krijgen we hier nog meer topics waarin gevraagd wordt waarom de onderzoekskosten van garages zo hoog zijn.
Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt. Die dealer is echter heel erg aan het klungelen en wil daar nog geld voor zien ook.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:39 schreef nuget het volgende:
je bent de schuld aan het afschuiven naar de monteurs en het bedrijf, terwijl je zelf de fout hebt gemaakt.
moeilijk he, toegeven dat je fouten hebt gemaakt?
Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar op het moment dat TS geen melding maakt van zijn eigen geklungel en het niet bepaald vanzelfsprekend is om bij de remklauwen te gaan zoeken, vind ik niet dat je dat geheel op het bordje van de monteur kan gooien. In zo'n geval speelt de meldingsplicht toch wel een hele grote rol. Als aan de monteur gemeld was dat daarmee geklungeld was, was hij daar ongetwijfeld mee begonnen. Nu is het aan de monteur om allerlei dingen uit te sluiten, en als ik het goed begrepen is de auto pas geleden door hem aan TS verkocht, waarbij de remklauwen prima in orde waren en hij dus daar niet logischerwijs meteen aan dacht. Toegegeven, wellicht is die monteur niet geheel deskundig (alhoewel: remklauwen springen echt niet zomaar uit zichzelf verkeerd, het is niet alsof het logisch is dat je daar moet beginnen met zoeken!), maar ik vind dat TS hele forse steken heeft laten vallen op het moment dat hij niet het gehele verhaal vertelde. Ik zou daar als monteur echt niet de kosten van willen dragen. Als TS namelijk open was geweest, had hij het probleem veel sneller en met minder kosten ontdekt.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoort een dealer (of een garage) bij een reparatie eerst uit te zoeken wat het probleem is, in plaats van zomaar wat dingen te gaan proberen.
Dan nog kun je niet zomaar willekeurig onderdelen gaan vervangen. Maar het kan inderdaad meespelen dat de monteur te naïef is. Als ik een storing binnen krijg, ga ik nooit zomaar uit van het verhaal dat een klant vertelt.quote:Op woensdag 3 november 2010 10:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar op het moment dat TS geen melding maakt van zijn eigen geklungel en het niet bepaald vanzelfsprekend is om bij de remklauwen te gaan zoeken
Deskundigheid speelt hier denk ik niet eens direct een rol. Het vreemde vind ik dat de monteur zomaar dingen gaat vervangen zonder tests uit te voeren. Dat vind ik erg vreemd, aangezien de monteur sowieso dat onderdeel er uit moet slopen om het te vervangen en hij dat dus net zo goed direct kan doen.quote:Toegegeven, wellicht is die monteur niet geheel deskundig (alhoewel: remklauwen springen echt niet zomaar uit zichzelf verkeerd, het is niet alsof het logisch is dat je daar moet beginnen met zoeken!)
Vanuit de monteur geredeneerd is dat ook weer niet vreemd. Ik zou het zelf in een dergelijke situatie er op gooien dat ik niet betaal voor onderdelen en reparaties die zijn uitgevoerd terwijl de onderdelen bij nader onderzoek goed bleken te zijn. De kosten die dan nog over blijven kan in redelijkheid over onderhandeld worden.quote:, maar ik vind dat TS hele forse steken heeft laten vallen op het moment dat hij niet het gehele verhaal vertelde. Ik zou daar als monteur echt niet de kosten van willen dragen. Als TS namelijk open was geweest, had hij het probleem veel sneller en met minder kosten ontdekt.
Ik denk dat dat zeker voor de hoofdremcilinder geen haalbaar standpunt is. Wanneer je deze klachten hebt en niet meldt dat je aan de remklauwen heb zitten rondzooien, is het 100% normaal aan de hoofdremcilinder te denken, omdat het eigenlijk niets anders kan zijn. En als de computer van de auto uitgelezen wordt en een ABS-defect aangeeft, omdat de software gefopt wordt door de door jou ondeugdelijk gemonteerde remklauw, is het ook normaal dat dat vervangen wordt. Als het probleem dan niet opgelost blijkt te zijn en men nog veel dieper (en dus duurder) moet graven en uitkomt op de remklauw, vraag ik me af of dit standpunt echt haalbaar is.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:00 schreef Alicey het volgende:
Vanuit de monteur geredeneerd is dat ook weer niet vreemd. Ik zou het zelf in een dergelijke situatie er op gooien dat ik niet betaal voor onderdelen en reparaties die zijn uitgevoerd terwijl de onderdelen bij nader onderzoek goed bleken te zijn. De kosten die dan nog over blijven kan in redelijkheid over onderhandeld worden.
Dan moet de fabrikant maar zorgen dat zijn software naar behoren werkt.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:08 schreef miss_dynastie het volgende:
En als de computer van de auto uitgelezen wordt en een ABS-defect aangeeft, omdat de software gefopt wordt door de door jou ondeugdelijk gemonteerde remklauw, is het ook normaal dat dat vervangen wordt.
Remblokken vervangen e.d. is echt doodsimpel. Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt. Of ben je zo'n type die met een lege band nog gewoon naar de dealer rijdt?quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Inderdaad. Ongeacht of het verstandig is dat hij niet gemeld heeft dat het vervangen van onderdelen niet gelukt was, is de dealer zelf ook gewoon aan het klooien geweest. M.i. is dit gewoon een bedrijfsrisico, en daar zal een jurist hem prima op kunnen adviseren. Beter dan de "eigen schuld" klojo's hier.quote:Op woensdag 3 november 2010 09:40 schreef Alicey het volgende:
Natuurlijk heeft TS een fout gemaakt. Die dealer is echter heel erg aan het klungelen en wil daar nog geld voor zien ook.
Dan is het toch frappant als het vervangen van remblokken zo makkelijk is dat de TS het toch voor elkaar heeft gekregen om ze verkeerd erop te zetten en de uitleespc voor de gek te houden hiermee.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:35 schreef Catbert het volgende:
Remblokken vervangen e.d. is echt doodsimpel. Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt. Of ben je zo'n type die met een lege band nog gewoon naar de dealer rijdt?
Wat nog frappanter is, is dat de monteur niet even snel gekeken heeft of ze er wel goed op zaten.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het toch frappant als het vervangen van remblokken zo makkelijk is dat de TS het toch voor elkaar heeft gekregen om ze verkeerd erop te zetten en de uitleespc voor de gek te houden hiermee.
Bullshit. Drink je koffie? Kan je ook het koffiezetapparaat repareren als dat stuk is? wordt dat ook van je geacht?quote:Op woensdag 3 november 2010 11:35 schreef Catbert het volgende:
Het is ongeveer net zo complex als je wiel verwisselen en je wordt toch echt geacht dat soort dingen te kunnen als je in een auto rijdt.
Sommige montage fouten zijn helaas alleen niet van buitenaf te zien, daarvoor moeten soms dingen wat meer uit elkaar gehaald worden. Omdat TS niet heeft verteld wat hij nu precies aan zijn auto gedaan heeft tegen de dealer wordt het nogal een zoekplaatje voor de monteur.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat nog frappanter is, is dat de monteur niet even snel gekeken heeft of ze er wel goed op zaten.
Ik heb wel eens een koffiezetapparaat opengeschroeft en de zekering vervangen toevallig ja.quote:Op woensdag 3 november 2010 11:50 schreef Gunner het volgende:
Bullshit. Drink je koffie? Kan je ook het koffiezetapparaat repareren als dat stuk is? wordt dat ook van je geacht?
Jij kan dat. 99 van de 100 kunnen dat niet, en dat wordt ook niet van je verwachtquote:Op woensdag 3 november 2010 11:54 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een koffiezetapparaat opengeschroeft en de zekering vervangen toevallig ja.
Klopt, dat had ik wel begrepen. Maar dat mag je niet van iedereen verwachten dat ze dat kunnen. Zoals ik er later bij heb gezet, als dat verplichte kennis was, dan was het wel onderdeel van je rij-examen nietwaar?quote:Ik had het trouwens wat betreft het "geacht worden te kunnen" specifiek over een wiel verwisselen, niet over remklauwen vervangen.
Ja, VMBO toch?quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:36 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, zo moeilijk is hetiet. Vandaar dat automonteurs jaren naar school moeten en regelmatig naar bijscholingen. Dat zal vast zijn omdat het niet moeilijk is.
Bedankt voor jouw gouden tips!
Retentierecht!quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:06 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Goeie idd was ik bijna vergeten.
Hoe zit het trouwens met m'n auto in de tussentijd? De dealer mag hem gewoon daar houden tot er een deal / betaald is?
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:00 schreef Gunner het volgende:
Klopt, dat had ik wel begrepen. Maar dat mag je niet van iedereen verwachten dat ze dat kunnen. Zoals ik er later bij heb gezet, als dat verplichte kennis was, dan was het wel onderdeel van je rij-examen nietwaar?
Van wie moet je dat? De politie? Als die daar nou eens op zou handhaven zou er geen bonnenquotum meer nodig zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.
Als ik zie hoeveel moeite ze er in een garage mee hebben om bij mijn auto een lampje te vervangen, dan weet ik niet of de doorsnee gebruiker dit zelf kan.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat is je lamp vervangen ook niet, maar dat moet je toch echt kunnen.
Precies. Dat doe ik dus ook niet. In het instructieboekje van het merk waarin ik rij staat tegenwoordig altijd dat de je voor het vervangen van lampen langs de garage moet. De laatste keer dat ik (onder garantie) een lamp moest laten vervangen omdat deze slecht contact maakte, moest dat ding zelfs de werkplaats in, en dat was niet eens de eerste keer dat ze het niet ff voor de zaak konden regelen.quote:Op woensdag 3 november 2010 12:17 schreef MutedFaith het volgende:
Als ik zie hoeveel moeite ze er in een garage mee hebben om bij mijn auto een lampje te vervangen, dan weet ik niet of de doorsnee gebruiker dit zelf kan.
Ik ga er zelf ook niet aan beginnen overigens. Een wiel wisselen wil nog wel lukken, maar voor alle andere dingen rij ik wel even langs de garage.
Als ze je staande houden omdat je lamp het niet doet en je hem niet ter plekke kunt vervangen dan kun je in veel gevallen een bon krijgen. Dat je er als vrouw mee wegkomt even met je wimpers te knipperen en ze het voor je te laten doen (m'n vriendin heeft dit een tijdje terug gehad, agent deed 't wel ff voor haar) doet daar niks aan afquote:Op woensdag 3 november 2010 12:15 schreef Gunner het volgende:
Van wie moet je dat? De politie? Als die daar nou eens op zou handhaven zou er geen bonnenquotum meer nodig zijn.
Je mag ook gewoon de wegenwacht bellen hoor, geen plicht om het zelf te doen.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:13 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als ze je staande houden omdat je lamp het niet doet en je hem niet ter plekke kunt vervangen dan kun je in veel gevallen een bon krijgen. Dat je er als vrouw mee wegkomt even met je wimpers te knipperen en ze het voor je te laten doen (m'n vriendin heeft dit een tijdje terug gehad, agent deed 't wel ff voor haar) doet daar niks aan af
Ik zeg ook "je wordt geacht", niet "je bent verplicht".quote:Op woensdag 3 november 2010 13:15 schreef miss_dynastie het volgende:
Je mag ook gewoon de wegenwacht bellen hoor, geen plicht om het zelf te doen.
Een auto uit de showroom wordt gewoon gezien als een nieuwe, of hij moet reeds voorzien zijn van kentekenplaten.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:39 schreef Catch_me het volgende:
Ja het is niet de eerste keer dat ik een geschil met deze man heb hoor.
Toen ik de auto kocht vroeg ik nog: "krijg ik een hele nieuwe?". Ik versta een hele nieuwe onder eentje die uit de fabriek of een container komt, waar het plastic nog op zit.
Ja ik zou een nieuwe krijgen.
Haal ik 3 weken later de auto op, merk ik tijdens de rit naar huis op dat het wel toevallig was dat het witte showroom model waar iedereen met z'n tengels aan heeft gezeten weg was.
Ik eens bellen met die kerel, wat blijktIk heb gewoon het showroom model
. Lang verhaal, maar schijnbaar is dat "normaal" bij hun
Je hebt er dus minder verstand van dan gedacht, aangezien het je niet lukte neem ik aan dat je ook je eigen werkzaamheden eerst gecontroleerd hebt voordat je tot deze conclusie kwam.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
Hoi!
Een tijdje geleden heb ik bij mijn nieuwe auto alle 4 de remklauwen van een ander kleurtje voorzien. Alles ging goed, totdat we het remsysteem gingen ontluchten. Na 2 volle dagen ontluchten de conclusie getrokken dat het verstandiger was hem naar de dealer te brengen omdat het ons niet lukte.
Je krijgt je systeem niet ontlucht en ga er vervolgens ook nog mee rijdenquote:Daar met half werkende remmen en een gangetje van 30 km/hheen gereden en gezegd dat m'n remmen/rempedaal het niet zo best deden. De beste man ging een "diagnose" volgens hem stellen, en na 1 x het pedaal in trappen wist ie zeker dat de hoofdrem cilinder kapot was. Prima, er zou een nieuwe besteld worden, en de week daarop (het was zaterdag) kon ik hem ophalen.
Tja niet onbegrijpelijk dat ze vervolgens daaraan denken.quote:De week daarop dus, alweer dinsdag heb ik eens gebeld hoe het met mijn auto was. De dealer vertelde me dat ze de HRC vervangen hadden, maar dat het probleem niet daar lag. Ze gingen bij de importeur een nieuw ABS systeem bestellen en dat zou dezelfde week nog helemaal goed komen
Zeer logisch, de beste man constateert dat er aan de auto gerommeld is en dat deze dus niet aan de fabrieksspecificatie zoals afgeleverd voldeed.quote:Niet dus.
Ik word vanmiddag gebeld dat mijn auto klaar is, maar dat de beste man (bedrijfsleider) eerst even rond de tafel wilt zitten omdat de remklauwen niet waren zoals ze 2 maanden geleden afgeleverd waren.
Dus toch veel minder verstand ervan dan je dacht te hebben.quote:Er bleek een remklauw niet goed gemonteerd te zijn en daar lag de oorzaak.
Ook zeer logisch, immers deze onderdelen zijn gemonteerd geweest en het blijkt dus geen garantie kwestie te zijn maar ondeugdelijk werk van een amateur.quote:2_3288659 ()De dealer beweerd dat hij nu rond de 3500 euro kosten heeft gemaakt (ABS + HRC) en dat de importeur de onderdelen (gewoon goede dus) niet wilt terugnemen. Hij wilt dus bespreken wie er voor de kosten gaat opdraaien.
Dat vraag ik mij dus ook af, hiermee heb je essentiële informatie achter gehouden.quote:Een heel verhaal dat ze foto's hadden genomen, en waarom ik dat niet gezegd had tijdens het aanbieden ter reparatie.
Erg triest dat je op deze manier reageert, je wilde gewoon je fout verdoezelen en hoopte op het feit dat de reparatie onder garantie zou vallen, het is immers een nieuwe auto.quote:Tja, ik ben geen monteur en mijn diagnose was dat de remmen het niet deden. Ik neem aan dat daar experts werken die dingen aan mijn auto vervangen, en verder kijken dan hun neus lang is voordat ze
onderdelen van meer dan 3000 euro gaan bestellen. Beetje vreemd dus dat ze pas na 1.5 week erachter komen dat er iets met de remmen zelf is
Hopelijk laat hij je een zo hoog mogelijk bedrag betalen, kan me heel goed voorstellen dat die garage jou liever kwijt dan rijk bent.quote:De afspraak is dat ik hem ga bellen wanneer ik langs kom "om met een kopje koffie" te babbelen over de situatie. Morgen ga ik hem even bellen om te zeggen dat ik vrijdagochtend voor z'n deur sta. Tot die tijd is mijn auto "gegijzeld" neem ik aan?
Daar zal je de garage een hoop plezier mee doen.quote:Weet iemand wat ik het beste kan doen? Ik weet wel dat ik mijn onderhoudsbeurten niet daar meer ga doen in de toekomst!
kan je natuurlijk wel op de remmenbank zetten, maar als je geen druk hebt zullen de overige 3 remmen ook weinig doenquote:Op woensdag 3 november 2010 13:56 schreef Inlognaam het volgende:
Een verkeerd gemonteerde remklauw.. Dat is toch niet zo moeilijk te vinden?
Neem aan dat ze alvorens te prutsen dat ding even op de testbank zetten en de remvertraging meten. In dat geval zien ze vast wel dat de remvertraging van die bewuste klauw niet klopt en zouden ze m.i. ook wel moeten beginnen af te vragen waarom juist die rem slecht werkt.
Ik vind die 3600 euro een behoorlijk bedrag en zou denk ik even wat dealers bellen om te vragen wat het bewuste onderdeel werkelijk klopt. En dan in het laatste geval aanbieden om de inkoopprijs anders maar te betalen.
Ik heb de dealer vanochtend gebeld om een afspraak te maken om te babbelen en gelijk gezegd dat ik per email/fax een specificatie wil hebben van de totale kosten. De beste man sprong gelijk in de verdediging, maar een specificatie zou geen probleem zijn.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:56 schreef Inlognaam het volgende:
Een verkeerd gemonteerde remklauw.. Dat is toch niet zo moeilijk te vinden?
Neem aan dat ze alvorens te prutsen dat ding even op de testbank zetten en de remvertraging meten. In dat geval zien ze vast wel dat de remvertraging van die bewuste klauw niet klopt en zouden ze m.i. ook wel moeten beginnen af te vragen waarom juist die rem slecht werkt.
Ik vind die 3600 euro een behoorlijk bedrag en zou denk ik even wat dealers bellen om te vragen wat het bewuste onderdeel werkelijk klopt. En dan in het laatste geval aanbieden om de inkoopprijs anders maar te betalen.
Je denkt gooi er maar een wetenschappelijk term tegen aan dan geloven ze me wel.quote:Op woensdag 3 november 2010 14:09 schreef Catbert het volgende:
Ik ga voor Occam's Razor: de dealer is gewoon een gast die loopt te prutsen en makkelijk wil scoren op een timide adolescent
Wat is er wetenschappelijk aan die term? Dat is net zo wetenschappelijk als "Het zwaard van damocles"quote:Op woensdag 3 november 2010 14:13 schreef Basp1 het volgende:
Je denkt gooi er maar een wetenschappelijk term tegen aan dan geloven ze me wel.![]()
Dan is het nogal een slechte automonteur lijkt me. Met mijn beperkte kennis lijkt het me niet meer dan logisch naar de remleidingen e.d. te gaan kijken als er problemen zijn met de remmen. En dat dan ook te TESTEN in plaats van doodleuk nieuwe te bestellen.quote:Aangezien juist de dealer occam's razor heeft toegepast door ervan uit te gaan dat het een nieuwe auto is en er dus niets mis met de remklauwen zou moeten zijn zou ik zeggen dat juist de TS een probleem heeft.
Wat heeft dit geschil te maken met entiteiten dan?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:18 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wat is er wetenschappelijk aan die term? Dat is net zo wetenschappelijk als "Het zwaard van damocles"![]()
[..]
Dan is het nogal een slechte automonteur lijkt me. Met mijn beperkte kennis lijkt het me niet meer dan logisch naar de remleidingen e.d. te gaan kijken als er problemen zijn met de remmen. En dat dan ook te TESTEN in plaats van doodleuk nieuwe te bestellen.
Wut?quote:Op woensdag 3 november 2010 14:34 schreef 1299 het volgende:
Wat heeft dit geschil te maken met entiteiten dan?
Inderdaad. Dus ik zie z'n dealer graag teruggepakt worden. Beter dan zonder mokken maar die kosten lappen.quote:Het is overigens typisch dealer gedrag om lukraak allerlei onderdelen te bestellen in de hoop dat het vervangen van die onderdelen het probleem oplost. Stel je voor dat je daadwerkelijk moeite moet doen om een diagnose te stellen.
In mijn beleving is het zo dat ockhams scheermes wordt toegepast bij stellingen waarbij de uitleg met entiteiten waarschijnlijk niet de juiste zal zijn.quote:
die modulator is misschien discutabel en daar mag de dealer ook wel wat voor van de prijs afdoenquote:Op woensdag 3 november 2010 16:31 schreef Catch_me het volgende:
Ik heb zojuist de specificatie binnen gekregen:
Onderzoekskosten en div vervanging: 1057,-
Hoofdremcilinder: 205,-
2 x Remvloeistof DOT4: 14,50
Modulator: 1754,-
ongeveer 3000 euro, met btw maakt 3660 euro
Ja, dat slaat nergens op. Toen ik nog een eigen auto had belde Kwikfit altijd ff met de melding dat ze voor 200E aan X,Y en Z moesten vervangen en of ik daarmee akkoord was.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:33 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf erbij, dat ondanks dat TS niet handig is beziggeweest, de dealer gewoon even voor 3600 euro aan kosten maakt zonder toestemming van TS (ik neem even aan dat je daar niet expliciet toestemming voor hebt gegeven?)
Kwikfit? Ging jij naar de kwikfit? Ik had jou wel zodanig 'geacht' dat je dat wel zelf kon?quote:Op woensdag 3 november 2010 16:36 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ja, dat slaat nergens op. Toen ik nog een eigen auto had belde Kwikfit altijd ff met de melding dat ze voor 200E aan X,Y en Z moesten vervangen en of ik daarmee akkoord was.
Een APK? Was dat maar waarquote:Op woensdag 3 november 2010 16:47 schreef Gunner het volgende: Kwikfit? Ging jij naar de kwikfit? Ik had jou wel zodanig 'geacht' dat je dat wel zelf kon?![]()
Als ik "div(erse) taken" declareer bij een klant is dat meestal loze tijd waarin ik niks uitgevoerd heb maar verwacht dat ik er wel mee weg kom.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:58 schreef Inlognaam het volgende:
Wat voor auto is het eigenlijk?
En, hoelang zijn ze er mee bezig geweest en wat houdt 'div vervanging' in?
De dealer ging er in eerste instantie vanuit dat het onder de fabrieksgaranatie zou vallen (rekening gaat dan naar de producent), nu blijkt dat TS zelf heeft zitten te prutsen en dat veranderd natuurlijk de zaak drastisch.quote:Op woensdag 3 november 2010 16:33 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf erbij, dat ondanks dat TS niet handig is beziggeweest, de dealer gewoon even voor 3600 euro aan kosten maakt zonder toestemming van TS (ik neem even aan dat je daar niet expliciet toestemming voor hebt gegeven?)
quote:De dealer ging er in eerste instantie vanuit dat het onder de fabrieksgaranatie zou vallen (rekening gaat dan naar de producent), nu blijkt dat TS zelf heeft zitten te prutsen en dat veranderd natuurlijk de zaak drastisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |