Inleiding/SpelregelsWe bevinden ons in een dorp waarin een maffiagroep actief is en dorpelingen vermoordt. Deze maffialeden wonen echter ook gewoon in het dorp; het kan dus iedereen van je medespelers zijn. De dorpelingen moeten erachter zien te komen wie er tot de maffia behoren, door hints op te lossen en elke dag iemand (hopelijk een maffialid) te lynchen. Intussen vermoordt de maffia rustig door. Het is de bedoeling om alle maffialeden te vermoorden voordat ze er in grotere getale zijn dan de dorpsmensen.
In principe zijn er dus 2 soorten rollen:
- of je bent maffia
- of je bent dorpsbewoner (eventueel met een speciale rol, zie hieronder)
Eerst zal iedereen een rol toegewezen krijgen via PM. Het is verboden om printscreens van je rol te versturen aan medespelers (indien dit wel gebeurt, aub melden bij de spelleiders). Na de rollenverdeling zal er een burgemeester door het dorp gekozen worden via een democratische verkiezing. Iedereen die wil mag zich hiervoor verkiesbaar stellen. De burgemeester zal een aantal bodyguards (speciale rol) krijgen, die zullen voorkomen dat de burgemeester ‘s nachts sterft aan de hand van de maffia. De burgemeester kan wel gelyncht worden door het dorp. De burgemeester heeft bij de dorpslynch een stem die extra zwaar telt en kan tevens eenmalig een dubbele dorpslynch instellen! Het is dus belangrijk om een betrouwbare burgemeester te kiezen.
De burgemeester mag dus in één dag naar zijn keuze een dubbele lynch instellen. Dit houdt in dat er die dag twee mensen gelyncht worden door het dorp. Iedereen mag dan op twee mensen stemmen, en de twee mensen met de meeste stemmen worden gelyncht. Dit moet binnen 12 uur na de nachtpost worden aangekondigd worden door de burgemeester.
Wanneer de maffia in de nacht dorpsbewoners heeft vermoord, zal er een verhaal komen waarin aanwijzingen verstopt zitten over de maffialeden. De dorpsleden moeten deze hints ontrafelen, om er zo de maffialeden te vinden en te lynchen. De hints worden gehaald uit de ava’s, fotoboeken en profielen van de maffialeden. Ook worden er hints uit de posthistory gehaald; hierbij wordt echter alleen gekeken naar het topic en niet naar wat de desbetreffende speler daar precies gepost heeft, en wordt slechts gekeken naar de eerste pagina van de posthistory.
's Nachts kunnen de maffialeden en mensen met speciale rollen de Spelleiders een PM sturen met hun actie voor die nacht. Let er hierbij goed op de tijd: tijdens de nacht dienen alle speciale rollen hun PM binnen 4 uur doorgestuurd hebben, zodat de overgang kan plaatsvinden. Daarop volgt de overgang weer naar de dag. De eerste dag verkiest men de burgemeester, de uitslag van de verkiezing zal bekend zijn zodra iedereen gestemt heeft, waarna meteen de nacht ingaat. (waarin de speciale rollen hun PM’s kunnen sturen naar de spelleider.) De uitslag van de nacht dan zo snel mogelijk bekend worden, waarna de dag weer zal ingaan en de dorpsbewoners aan de slag moeten om de hints op te lossen! Und so weiter!
De hints zitten verstopt in het verhaal van de nacht (het verhaal over de dorpslynch bevat dus geen hints), en verwijzen naar de maffialeden die aan het moorden zijn geweest. Aanwijzingen kunnen overal uit genomen worden; postcount, signature, avatar, etc. Deze teksten/plaatjes/whatever mag je dus ook niet veranderen zolang het spel duurt.
Tijdens de dag zal er iemand gelyncht worden door het dorp, n.a.v. de kills van ’s nachts. Hierbij mag iedereen stemmen, in het topic! Om er achter te komen hoe je precies moet stemmen, lees dan even verder bij stemregels.
Als de maffia de overhand krijgt (het dorp heeft niet genoeg stemkracht meer om maffia te lynchen waardoor de maffia gewoon de stad kan uitmoorden), verliest de stad. Het dorp wint als alle maffia dood is
Stemregels:1. Je moet duidelijk aangeven voor wie je stemt. Bijvoorbeeld:
”##Ik stem voor Piet.” Zorg ook dat je het lijstje met stemmen even kopieert en je eigen stem toevoegt. Wanneer je alleen zegt te stemmen maar het lijstje niet overneemt en aanvult, telt je stem niet mee.
2. Je mag niet stemmen a lá
"Ik stem nu voor Piet, maar als het helpt om Jan te redden stem ik op Henk". Je kunt wel je stem veranderen door gewoon dit te posten:
”##unvote Jan, ##vote Piet”3. Je mag niet op jezelf of iemand stemmen die dood is.
4. In het geval van twee man met evenveel stemmen zal degene die als eerste dit stemaantal heeft bereikt gelyncht worden.
5. Je
MOET stemmen, uiterlijk binnen 48 uur. Maar je dorpsgenoten zullen er blij van worden als je eerder stemt.
6. Je mag je stem niet terugtrekken, wijzigen mag zo lang de lynch nog niet geweest is.
Algemene gameregels:1. Zodra je dood bent mag je niets zeggen dat het spel kan beïnvloeden. Je mag gerust posten, maar let op wat je zegt.
2. Probeer aub de posts gerelateerd te houden aan het spel.
3. Zorg dat je betrokken blijft bij het spel; dit hoeft niet door 24/7 je aanwezigheid te melden in het topic, maar zorg wel dat je stemt. Vooral als je een speciale rol hebt, is je aanwezigheid eigenlijk elke dag even nodig.
4. Ruzies zijn uit den boze, die vecht je maar via PM uit.
DeadlinesDe lynch zal plaatsvinden zodra iedereen gestemd heeft en er 15 minuten geen wijzigingen hebben plaatsgevonden. De SL maakt de Dorpsoudste-stem ook met de Lynch bekend.
Na de Lynch krijgen alle levende mensen een PM en moeten de nachtvaardigheden zo snel mogelijk binnen zijn. Voor de maffialeden geldt: een PM met daarin de personen die vermoord worden, alsmede door welke maffialeden zij vermoord worden.
Rollen:Zoals al eerder benoemd, er zijn dus verschillende rollen in het spel. Aan het begin krijgt iedereen een PM met daarin zijn/haar rol. Lees hieronder wat je rol inhoudt, mocht je daarna nog vragen hebben over je rol
stel ze dan in PM naar de spelleiders:
SPOILER
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 09:51 schreef Susi het volgende:[..]
Dit is nog niets

. Ik droom altijd en onthoud ze nog als ik weer wakker ben. Laatst lag er een haai naar ons te happen op de zee.
Oeh weet je wat 'hip' zou zijn? Een dromenanalyse

Dan weet je waarom je zo droomt
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 09:04 schreef Susi het volgende:[
afbeelding ]
Al sinds de eerste dag werd hij al verdacht. Hoewel de bewoners in het dorp niets concreets tégen hem konden vinden, wísten ze gewoon dat Tha_Erik geen zuivere koffie was. Eén van de dorpelingen had net een nestje puppy's gekregen. Een ander vond een stel ratjes achter in de keuken. Deze hadden al een aantal dagen niets te eten gekregen, en ze leken dood. Echter toen men Tha_Erik aan zijn bed hadden vastgebonden en ze de deur sloten, gooide iemand anders achter de ramen snel de agressieve puppy's en de ratjes naar binnen. Eigenlijk durfden ze niet te kijken, maar ze hoorden wel de wanhopige kreten die
Tha_Erik (maffia) slaakte. Na een paar uur was hij dusdanig opgegeten, dat hij stierf.
Rust zacht, Tha_Erik. Om 12 uur wordt bekend gemaakt wie de nieuwe burgemeester is. (en sorry mensen, dit heb ik vannacht gedroomd).
Wat een heerlijke manier om dood te gaan

!
Overigens, volgens mij wist iedereen het wel, en ik heb me ook echt verbaasd dat ik niet véél eerder dood ben gegaan. Het feit dat ik het zo lang uithield als maffia en burgemeester bewijst voor mij toch wel dat ik het spel prima door heb en niet zo noobish ben als gedacht werd.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Ja, de ene ging dood omdat ie er te lang niet was (na dag twee ofzo) en de ander vond me verdacht

. Ik zat niet zo comfortabel hoor

. Heb me kapot lopen stressen.
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Onze familie heeft in ieder geval wel van de andere maffiafamilie gewonnen.
Go D., 08gnoT., Ang3l, Het_Fenomeen en ik

. Voor een overwegend noobish maffiateam toch haske goed gedaan vind ik.
Ik had trouwens goed gegokt met de nog overgebleven rollen

. Die PM'de ik naar het_fenomeen de dag dat ik dood ging

.
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Ik vind on het begin maffia zijn lang zo leuk niet als ik dacht

, maar dat kwam meer omdat ik meteen al verdacht werd (begrijpelijk,

). Naarmate het spel vorderde en je meer inzicht kreeg in de spelers werd het echt verslavend

. Ik lees de PM's naar mijn maffiavriendjes met plezier terug

.
Hoogachtend,
Erik.
Tanin
de vreemdeling
quote:
Dank je
weet niet zo snel wat ik goed gedaan heb, buiten Angel omleggen de eerste nacht...
Ik vond het spel tegenvallen, vanwegen de hints. Leidt heel erg af van de psychologie van het spel, geeft mensen weinig kans zich te verdedigen, of anderen zwart te maken.
Desalniettemin was het leuk
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
quote:
Ik wás al verdacht (bedankt he Ang3l

), en alles werd ook aangegrepen om daarvoor te pleiten

.
Terwijl ik toch ook als maffiaburgemeester écht op zoek was naar de andere maffiafamilie (en in het geval van Patrique was dat ook succesvol

, wat een soort persoonlijke overwinning was

).
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 19:57 schreef Harajuku. het volgende:[..]
Steeds hints 'oplossen' van dorprollen en die in het topic gooien deed je ook niet veel goeds
Maar ja, dat is iets waarvan ik dacht dat ik het als dorpeling ook zou doen. En ik heb niet express dorpelingen verdacht gemaakt, ik was ook op zoek naar andere maffia, dat dat niet héél goed lukte is een tweede.
Hoogachtend,
Erik.
Tanin
de vreemdeling
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 23:26 schreef StijnDa het volgende:Als je de hints weghaalt, en een maffia houdt een hele ronde zijn mond, hoe weet je dan of hij maffia is...
Een aantal mafia leden zal altijd proberen de lynch te sturen
Een aantal mafia leden zal zich altijd afzijdig houden
Op den duur worden gewoon alle stille mensen achter elkaar gelyncht, en zal de mafia vanzelf mee moeten gaan spelen.
Over hoe je weet of iemand mafia is:
in spelletjes zonder hint kunnen de rechercheurs vaak achterhalen of iemand mafia is (hoewel er dan vaak ook "millers" zijn - innocents waarvan de rechercheur te horen krijgt dat ze mafia zijn, en daarnaast gaat stem gedrag een veel grotere rol spelen.
Sommige mafia stemt in het begin, om de lynch te sturen
Sommige mafia stemt pas op het laatst, om niet op te vallen
Omdat er geen "bewijs" tegen de ene of andere persoon is, wordt er veel meer gediscussieerd, en zal de ene mafia de andere verdedigen, of niet, waar ook weer veel uit af te leiden is.
Anyway, dat was een persoonlijke voorkeur, ik voel me een beetje bezwaard als we nu met ze allen een rondje zonder hints gaan doen omdat *ik* dat leuker vind
[ Bericht 39% gewijzigd door Tanin op 30-10-2010 23:49:47 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Tanin
de vreemdeling
@ Ladi: nog sorry voor dat mes in je rug. Ik had als innocent echt wel op je gestemd hoor, maar dat mocht niet van Hara

quote:
Ligt geheel aan de regels. Ik heb het nooit met meerdere lynches gespeeld, maar dat betekent niet dat het niet kan natuurlijk.
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 19:55 schreef Tha_Erik het volgende:[..]
Ik wás al verdacht (bedankt he Ang3l

), en alles werd ook aangegrepen om daarvoor te pleiten

.
Toch raar dat als je ZO verdacht was dat je dan als bijna de laatste maffia er pas uitgaat

Alleen de spion heeft je overleefd

Alleen Wendy heeft volgens mij iedere keer nog op je gestemd

Die bleef voet bij stuk houden!
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:[..]
Ja, want het heeft ook echt zin om als enige ergens op te stemmen. En dan nog kun je iemand verdacht vinden zonder erop te stemmen

.
De mensen die het vanaf het begin "wisten" hadden natuurlijk ook de rest kunnen overtuigen

Ik vind het gewoon knap dat iemand die vanaf het begin blijkbaar zo verdacht was er toch nog als 1 na laatste maffia in blijft
L'Amour menaçant:
Harajuku.
C'est magnifique.
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 01:14 schreef Ang3l het volgende:[..]
De mensen die het vanaf het begin "wisten" hadden natuurlijk ook de rest kunnen overtuigen

Ik vind het gewoon knap dat iemand die vanaf het begin blijkbaar zo verdacht was er toch nog als 1 na laatste maffia in blijft

Dat laatste is het punt helemaal niet. Ik vind het gewoon schraal om te zeggen dat mensen dat helemaal niet dachten, terwijl Ladi bijvoorbeeld vanaf het begin niets anders heeft gedaan dan schreeuwen dat Erik mafia is. Maar omdat ze hem niet gelyncht heeft is t gelul dat ze hem verdacht vond, ja ja

En t is moeilijk overtuigen als hij niet moordt, hmm.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 01:08 schreef Ang3l het volgende:[..]
Zoals ik al zei: Alleen Wendy heeft echt iedere keer op Erik gestemd

De rest niet.
Er zijn toch ook vaker pogingen gedaan om de aandacht op Erik te gooien? Door hints te plaatsen en zo?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 01:18 schreef Harajuku. het volgende:[..]
Dat laatste is het punt helemaal niet. Ik vind het gewoon schraal om te zeggen dat mensen dat helemaal niet dachten,
Dat zeg ik toch helemaal niet

quote:
terwijl Ladi bijvoorbeeld vanaf het begin niets anders heeft gedaan dan schreeuwen dat Erik mafia is. Maar omdat ze hem niet gelyncht heeft is t gelul dat ze hem verdacht vond, ja ja
Never mind.
L'Amour menaçant:
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Ja, ik vind eigenlijk ook wel dat het fijn is om te weten dat er een bepaald aantal rollen is, anders kan je wel aan de gang blijven met gokken

.
Ik zat ook te denken dat het tof zou zijn als je als maffia een soort complot kon sluiten met iemand uit de andere maffia en als het ware een derde familie doet ontstaan

. Maar dat zal wel niet haalbaar zijn.
Hoogachtend,
Erik.
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 01:34 schreef Tanin het volgende:Of een mason-faction
Een dorp-groep die elke dag 1 iemand mogen bekeren, maar alleen winnen als het aantal masons groter is dan het aantal gewone dorpsbewoners op het moment dat de mafia dood zijn.
Je hebt ook nog een hoop rollen die al "bestaan"en hier nog niet inzitten:
* Beschermengel - kan iedere nacht een burger beschermen;
* Beul - mag overdag één persoon doden zonder opgaaf van reden;
* Sjamaan - kan net als de ziener elke nacht een rol opvragen, maar behoort aan het kamp van de weerwolven (weet echter niet wie de weerwolven zijn bij aanvang van het spel). De sjamaan kan niet overleven als er geen weerwolven meer zijn
* Priester - mag wijwater over een te lynchen persoon gooien, de heks en de weerwolven sterven hiervan, andere burgers, zandmannetje en sjamaan blijken onschuldig;
* Weerolf met Conversie - mag eenmalig een burger tot weerwolf maken (converteren);
* Zandmannetje - is immuun voor de Priester en bij conversie van het Zandmannetje mogen er twee burgers worden opgegeten;
* Zielsverwanten - twee of meer burgers die immuun zijn voor conversie en dat van elkaar weten;
* Apostaat - kan een weerwolf beschermen tegen de ziener en/of de beschermengel onschadelijk maken;
* Leugenwolf - kan zijn stem in PM veranderen; (Alleen in Forum)
* Psychopaat / Vreemdeling - kan elke nacht, na de weerwolven, iemand vermoorden, zijn doel is om alleen over te blijven;
* Grafdelver - kan iemand terug tot leven wekken, op sommige fora wordt er dan gesproken van een lijk;
* Hacker - kan na de 3de nacht van 3 mensen hun kaarten verwisselen zodat hun gave wordt gewisseld maar niet of ze goed of slecht zijn (zo kunnen weerwolf zieners worden, Burger sjamaan of weerwolf heks)
* Slet - brengt elke nacht bij een ander persoon door en is dus niet thuis als de weerwolven langs komen. Als de weerwolven echter bij de betreffende persoon op bezoek gaan, dan gaat ook de Slet dood.
Sommige hebben we al, andere nog niet (en waar weerwolf staat lees je dus gewoon maffia)
L'Amour menaçant:
Tanin
de vreemdeling
Er zijn er nog zoooooooveel meer

En dan nog de rollen die je zelf kunt verzinnen.
Maar om Liesje gerust te stellen: volgens mij waren we niet van plan deze in te voeren?
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 09:09 schreef Susi het volgende:Als burgemeester ben je natuurlijk niet per se meteen verdacht. Erik heeft bovendien geen enkele moord gepleegd. Maar Ang3l verlulde zich een beetje na z'n dood

Verlulde? Ik denk dat hem meer in mijn nominatie van hem voor BM zat en de uitkomst dat ik maffia was. En die was zo snel omdat ik de eerste avond vermoord werd (goh).
L'Amour menaçant:
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 11:34 schreef lynda het volgende:[..]
Nee vooral je verspreken en je grote wens om Erik BM te hebben.
Stemgedrag is belangrijk, nog steeds.
(Dat geld alleen voor mensen die zelf stemmen uiteraard en niet stemmen om iemand in leven te houden)
Ik weet niet eens welke verspreking je bedoelt
L'Amour menaçant:
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Dit is toch geen discussie?
Ik vraag me gewoon af welk ze bedoelde.
Misschien heb ik me hartstikke onbewust versproken.
Waarom is hier alles waarin je kritiek uit of waarbij je gewoon om uitleg vraagt meteen een discussie die niet mag?
L'Amour menaçant:
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 13:26 schreef StijnDa het volgende:[..]
Omdat het irritant is. En ja het is een discussie.
Lever je kritiek maar, maar ga er ook niet te lang over door

Ik uit niet eens kritiek nu!!
Ik vraag alleen welke verspreking ze bedoelde
Waar is de kritiek in die vraag?!
L'Amour menaçant:
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 13:32 schreef Tha_Erik het volgende:Ik ben ook wel benieuwd welke verspreking er nou gezien is

. Kunnen we ook van leren voor in de toekomst ende zo.
Dat is ook t enige waar ik naar vroeg. Ik vraag het me af omdat ik zelf niet weet wat dan de verspreking was of gezien kon worden als verspreking. Ik ben me er nl niet zo van bewust. Nou is een verspreking vaak onbewust

maar ik heb ook geen "oeps kut! Versproken!" ervaring gehad. Vandaar dat ik benieuwd ben, want misschien is het wel een "o ja! Dom! Niet aan gedacht!"

Maar als dat zelfs al als kritiek ervaren wordt dan weer ik t niet meer hoor.
L'Amour menaçant:
Ang3l
The Right Kinda Wrong
quote:
Dat dus

Maar misschien weet jij 't?

Ik bedoel, ik plant wel eens bewust verdenkingen over mezelf en naïeve dingen, dus daar zou er wel 1 van als verspreking gezien kunnen worden en dan is het achteraf misschien niet zo slim dat te doen (a la Wie is de mol

). Of ik heb me dus echt versproken en het niet doorgehad (en nu nog steeds niet) en dan kan ik er rekening mee houden
L'Amour menaçant:
Harajuku.
C'est magnifique.
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 14:00 schreef 08gnoT. het volgende:Een extra rol ala busdriver lijkt me ook wel leuk. Ik zit nog even te denken wat ik precies bedoel, maar in ieder geval ook dat er een verkeerd iemand vermoord wordt of dat de hints naar iemand anders verwijzen.
Een maffia-advocaat of zo. Die mag de schuld van een moord in de schoenen van een willekeurige dorpeling schuiven, maximaal 1x per maffialid en per dorpeling. De hints verwijzen die nacht dus niet naar de moordenaar.
Lijkt dat jullie wat?

Ik ben geen voorstander van hints naar anderen, de hints leiden nu al zo goed als naar iedereen.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
quote:
Ja, het was ook beduidend leuker toen ik wel actief mee kon doen (ipv de eerste twee dagen ofzo), maar ik had in het begin moeite met die beschuldigingen

. Ook omdat ze klopten

.
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Deze ronde was ook prima hoor

, op de spelleiders niets aan te merken. Hebben al mijn vragen duidelijk beantwoord en leken altijd aanwezig

.
Hoogachtend,
Erik.
Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
Voel me wel nog steeds een beetje schuldig dat ik alle stemmen van Ladi wegsnoepte toen er opeens op mij gestemd werd met de BMverkiezingen

.
Sowieso werkte dit spel steeds op mijn schuldgevoel

.
Hoogachtend,
Erik.
quote:
Op maandag 1 november 2010 14:11 schreef lynda het volgende:[..]
Is het misschien een idee om de eerste dagen (wanneer zeker de helft van alle deelnemers nog leeft) 24 uur te draaien en daarna in overleg de uren wat aanpassen? (Voor start spel?!)
Misschien is er dan zelfs al een oude SL'er dood die bereidt is om Co SL te spelen tot het spel afgelopen is?
Daar was het vorige keer volgens mij vooral om te doen, maffia + nachtrollen die een uur na de dagpost al klaar waren met insturen maar dan nog 23 uur moesten wachten..
Dorp wat inactief werd om dezelfde reden.
Zoals het met Hara en SG de eennalaatste ronde ging was prima
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!