abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87435248

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Lijst met vorige topics:

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous Leeftijd:37 BMI: maakt heuvels een klus maar zal in het seizoen wel weer zakken Regio: Hilversum Fiets: Gazelle instapmodel alu/Sora/Gele Conti 4000's/Brooks zadel (belangrijkste onderdeel van de fiets) Doel voor dit seizoen: JJC, Giro Tourtochten 8 & 9 mei, Dam tot Dam Classic en ergens dit jaar m'n eerste 200 km tocht rijden.Mischien een leuke Ardennetocht. Eens zien of er rond de Tourstart nog wat leuks wordt georganiseerd.

jpjedi Leeftijd: 32 Regio: Hoogstraten-Belgie Fiets: Specialized allez tripple Doel voor dit seizoen: limburgs Mooiste + weekje De Marken & Limousin (Hoogtemeters!)

Littlecreep Leeftijd: 20 Regio: Amsterdam en Gouda Fiets: Stevens Aspin genaamd V2 Licentie: Nog niet, gaat er dit seizoen of volgend seizoen wel komen. Doel voor dit seizoen: Weer normaal 100 km kunnen fietsen na lang herstel na operatie.

marcodej Leeftijd: 25 Regio: Katwijk, trainingsgebied is zo'n beetje alles tussen Den Haag en Bloemendaal, het Groene Hart en de Haarlemmermeer Fiets: Cube Agree GTC Pro 2010. Doel voor dit seizoen: Elfstedenrijwieltocht (240km), en weer de grens van 5000km in een jaar slechten

Superher0 Leeftijd: 29 BMI: 23.3 (1.77 met 73kilo) Regio: Utrecht, Amersfoort Licentie: B Fiets: Felt AR4D, Rose Bull ALS 200 Doel voor dit seizoen: 3 x mont ventoux op 1 dag, top 10 Amateur B wedstrijd, Luik-Bastenaken-Luik, 10.000km+

Tommeke Leeftijd: 23 Regio: 't Noorden Fiets: Renault Equipe, Renault Beat T5 MTB, Giovanni Cyclocrosser Doelen: Snelle tijdritten rijden, vooraan meekoersen in het B-peloton, Elfstedentocht, Steven Rooks Classic en als een malle Alpe d'Huez opfietsen.

ultra_ivo Leeftijd: 42 Regio: Zuid-Limburg Fiets: Bioracer Stage, Bob Jackson, Koga Miyata Grantourer Doel voor dit seizoen: Superrandonneurserie + Witte Nachten 1200

Wombcat Leeftijd: 39 BMI: ca. 66 kg bij 1.81 Regio: Utrecht Fiets: Gazelle ACC Pro 110 Campa Record Doelen: 13.300+ km (zou mijn hoogste ooit zijn in een jaar). Cyclo's: Velostar 91, Blé d'Or, Cote d'Orienne, Bernard Thevenet, Robert Mintkewicz, Tour de l'Ain (4-daagse), Laurent Desbiens, Charly Gaul, Ronde Picarde, La Forestiere.

FJD Leeftijd 26 BMI 20/21(1.96 bij +/- 80kg) Regio (ivm evt. samen rijden) Rotterdam Fiets Bulls Harrier 105 Doel voor dit seizoen +1000km in 1 week & Rondje Ijsselmeer

Ask-Brad Leeftijd 23 BMI +/-20 (1.93 met ongeveer 74 kg) Regio Twente Fiets Cannondale Synapse Hi-mod Licentie? Neen Doel voor dit seizoen Alpe D'Huez (en buur colls?), recreatief rijden, wvttk!

Gripper Leeftijd 27 BMI: +/-22 (1.86 en 78 kg) Regio: Utrecht Fiets: Bulls Ultegra (en een nieuw project in de planning) Licentie: Nee Doelen 2010: Ondanks klussen en verhuizing dit voorjaar toch proberen lekker wat km's te maken, paar leuke toertochten, en wat weekendjes fietsen in de Ardennen/Vogezen Proberen om net als vorig seizoen de 5000 km aan te tikken.

Oksel Leeftijd:26 BMI: 26 Regio: Twente Fiets: Bianchi 928 T-cube, Campagnolo Centaur Doel voor dit seizoen: Lichter worden!

Yankee Leeftijd: 26 BMI: 22.8 Regio: Groningen Fiets: Wilier Izoard Ultegra Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Misschien eens een keer een wedstrijd rijden, verder vooral gewoon hard fietsen en genieten! En af en toe georganiseerde tochten rijden.

Pritt Leeftijd: 22 Bmi: 20 Regio: Amsterdam Fiets: Koga Miyata Team Edition 2010 Ultegra Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Kilometers maken, club zoeken, Marmotte en Ventoux

ursel

dutch_cyclist / Wielracer

FredWielergek

thettes

No-P Leeftijd: 24 BMI: 22 (68,5 bij 1,76) Regio: Nijmegen/achterhoek Fiets: Concorde camp. mirage Doel voor dit seizoen: lekker fietsen

Jakkop Leeftijd: 18 BMI: 23 Regio: United Kingdom Fiets: Ben er 1 aan het uitzoeken na diefstal Seizoensdoel: 5000 km, nog een paar cyclo's uitzoeken

hetsjhokleek Leeftijd: 25 BMI: 20 (170 cm, 59 kg ) Regio: Den Bosch Fiets: Merida Licentie: Nee Doel voor dit seizoen Dolomieten trip in augustus en verder vooral plezier op de fiets

Najr Leeftijd: 20 Regio: Rotterdam Fiets: Bulls Harrier Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Conditie opbouwen, en in de zomer een tourtocht met groep richting Spanje.

045represent Leeftijd: 16 BMI: 18 (173 cm, 53 kg) Regio: Midden-Limburg Fiets: Trek 1.2 Licentie: Misschien volgend seizoen Doel voor dit seizoen: Het wielrennen verder ontdekken, dit wordt mijn eerste volledige seizoen (Ben in september 2009 begonnen) en een aantal tourtochten fietsen, kijken waar mijn grenzen liggen

rockin_the_lowland Leeftijd: 29 BMI: 62 kg bij 1,72 m Regio: Weert Fiets: Trek 1200 Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: ieder week een toertocht fietsen in België

Bananablues Leeftijd: 23 Bmi: 19 (63 kilo bij 181cm) Regio: Midden-Delfland (Delft) Fiets: Cube Attempt 2006 met mavic ksyrium elite wielen Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: 1/8 tot olympische triatlon en misschien nog een toertocht oid proberen.

Nappie-oleon Leeftijd: 21 Bmi: 20 Regio: nijmegen Fiets: koga en gazelle Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: gewoon zoveel mogelijk trainen, toertocht henk lubberding classic

Cyclinggirl Leeftijd: 29 BMI: 18.5 (166 cm, 54 kg ) Regio: Dordrecht Fiets: Trek Madone 4.5 WSD Licentie: Ja Doel voor dit seizoen: Veel plezier op de fiets en er goed bij blijven bij de koersen.

Freddeh Leeftijd: 28 BMI: 26 (183cm, 87kg ) Regio: Dordrecht Fiets: 2002 Giant OCR Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: In vorm raken voor toekomstige bergen

Mascleta Leeftijd: 21 BMI: 19 (176cm, 59kg ) Regio: Zeeland Fiets: Mardini instapfietsje. Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Net begonnen en wil voor de winter inslaat toch wel over de 1000km zitten.

Blik Leeftijd: 26 BMI: 27 (184cm, 91kg ) Regio: Utrecht Fiets: Moser instapfietsje Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: Wil dit seizoen voor de eerste keer een tocht van meer dan 100 km maken

SuperWeber Leeftijd: 29 BMI: 24 (190 cm, 88 kg) Regio: Groningen Fiets: Cadex (tweedehands ex-studentenfiets, binnenkort maar eens op zoek naar een nieuwe) Licentie: Nee Doel voor dit seizoen: 3000+ km fietsen, inclusief een aantal heuvels in Limburg (dat laatste is inmiddels gehaald)

Marurk Leeftijd: 21 BMI: 20 (183 cm, 66 kg) Regio: Zuid-Limburg Fiets: Koga Miyata RoadWinner Ultegra Licentie: - Doelen voor dit seizoen: Conditie opbouwen (veel kilometers maken, aantal Limburgse heuvels beklimmen) en aansluiten bij wielervereniging.

Aardengel Leeftijd: 24 BMI: 23 (186 cm, 81kg) Regio: Noord-Holland ('t Gooi) Fiets: Garnelli Luciano Alu Lite Ultegra Licentie: Nee Doelen voor dit seizoen: 150km proberen aan te tikken.

actuele_vertrektijd Leeftijd: 31 BMI: 20.1 (184 cm, 68kg) Regio: Zuid-Holland Fiets: Ilson Dura-Ace Licentie: Nee Doelen voor dit seizoen: La Marmotte (gehad en overleefd), Claude Criquillion en Woon-Werk ritten (24 km enkeltje)

Nuttige links:

Algemene infoWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

De OP is hier te vinden
pi_87435293
@nodisch18: Zelf gemaakt dat grafiekje? :o
pi_87435794
Pfff de topics vliegen er doorheen!
pi_87436025
Nee excel! :D
pi_87436135
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:41 schreef 045represent het volgende:
Pfff de topics vliegen er doorheen!
Is op zich niet zo vreemd. Om de haverklap komt er weer een wielrennertje bij hier, dan vullen die topics aardig. Ik zelf probeer altijd zo veel mogelijk in 1 post te reageren. Dan maar 10 verschillende quotes erin, ipv 10 losse posts. Gaan de topics wat langer mee ;)

Maar goed, donderdag zouden mijn nieuwe wannabe-Campa-rijder-wielen er moeten zijn. Door al die Campa verhalen hier had ik ze al besteld met Campa body, waardoor ik nog geen 15min later met de klantenservice aan de telefoon zat om mijn bestelling te wijzigen. :')

Ben enorm benieuwd hoe ze staan onder m'n fietsje. Laat vrijdag m'n cassette even overzetten en dan gaan de wielen eronder. Denk dat ik meteen maar een rondje ga doen dan, ben toch vrij :) Misschien ook direct maar een nieuw stuurlintje erop. In ieder geval nieuwe bandjes, die heb ik direct even mee besteld zodat ik zeker weten daarmee de winter door kom. Komend voorjaar gaan er dan GP4000S op, nu nog een wintertje Rubino Pro's.
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:16:58 #6
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_87437905
Vandaag ook maar weer eens op en neer naar HvH gependeld :7
Was wel weer ff lekker. Je merkt alleen wel direct wanneer de zon weg begint te gaan zeg.
Gelukkig wel rekening mee gehouden, al was het in het begin volop in zon wel warm. Maar beter te warm dan te koud :7
pi_87443815
Voor diegenen die 's winters doorfietsen: Is het eigenlijk aan te raden winterbanden op de velgen te leggen?
pi_87445382
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 17:07 schreef marcodej het volgende:
Mijn 'record' in mijn eentje is 32.5 over 65km... Over het algemeen ben ik tevreden als ik het boven de 30 gemiddeld kan houden.
Mijn gemiddelde is eigenlijk nooit een doel. Op 1 of 2 ritten per jaar na dat ik weinig tijd heb en gewoon eens wil zien hoe hard het gaat in 1-1,5 uur rond omslagpunt. Heb je btw nog aan Tacx gevraag waarom hun bidons zulke kutdoppen hebben? :P

quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:04 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

En wat zou je dan uit een dergelijke grafiek concluderen? :*

[ afbeelding ]
Dat je ritten steeds korter worden? ;) Niets dus. Geef anders voor de gein even de helling en de foutmarge, dan kunnen we er misschien iets meer over zeggen.

@Freddeh: je hebt toch niet die megasmalle Rubino's uit de aanbieding besteld he? }:|

quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 00:29 schreef Marurk het volgende:
Voor diegenen die 's winters doorfietsen: Is het eigenlijk aan te raden winterbanden op de velgen te leggen?
Ligt eraan wat je zomerbanden zijn. Als dat megasoepele 300+ tpi bandjes zijn, dan ja ;) Sommige mensen hechten in de winter meer waarde aan lekbestendigheid en comfort en kiezen voor een stugger en breder bandje. Daar zit wat in maar het is zeker niet noodzakelijk. N.b. deze banden hebben eerder minder dan meer grip.
pi_87446387
Ik heb wel winterbanden besteld. Speciale van Schwalbe, 35mm met spikes. Dan kan ik in de winter tenminste de Ardennen in, sneeuw is dan geen probleem meer. Ik maak 1 fiets speciaal klaar voor sneeuw en ijs.
pi_87446519
quote:
Ik gebruik dezelfde Rubino Pro's als in de zomer. Komende lente ga ik over op Continental GP4000S. Vind de Rubino Pro voor de winter een prima bandje. Heeft langs de zijkant nog een beetje profiel waardoor je nog wel enige wegligging hebt op nat wegdek. Mocht je nou ook in de sneeuw willen gaan fietsen is eigenlijk niets goed genoeg voor een racefiets. Dan kun je beter overstappen op een crosser of een mtb.
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 01:23 schreef eentwee het volgende:
@Freddeh: je hebt toch niet die megasmalle Rubino's uit de aanbieding besteld he? }:|
Gewoon de 23C's waar ik al bijna 2 jaar zonder problemen mee rijd. Alleen moet ik meer opletten op de slijtage anders heb ik over 2500+ km weer een week waarin ik 3 keer lek rijd :+
Jij bedoelt die 20C set die in de aanbieding is zeker? Daar waag ik me al helemaal niet aan. Ik geloof er niets van dat dat voor de winter nog enig grip oplevert.
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 04:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb wel winterbanden besteld. Speciale van Schwalbe, 35mm met spikes. Dan kan ik in de winter tenminste de Ardennen in, sneeuw is dan geen probleem meer. Ik maak 1 fiets speciaal klaar voor sneeuw en ijs.
Lijkt me wel gaaf om zo een keer de Ardennen in te gaan in de sneeuw. Voor Nederland is het een beetje overkill alleen die bandjes ;)
pi_87446572
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 01:23 schreef eentwee het volgende:

Dat je ritten steeds korter worden? ;) Niets dus. Geef anders voor de gein even de helling en de foutmarge, dan kunnen we er misschien iets meer over zeggen.
zal vanavond ook afgelegde afstand opnemen in een grafiek. helling heb ik helaas niet :'( tenminste op basis van gps lijkt mij die niet genoeg nauwkeurig

[ Bericht 4% gewijzigd door nodisch18 op 12-10-2010 11:06:31 ]
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:09:38 #12
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_87446933
quote:
Ja, een band met minder grip die minder snel lek gaat, met koude jatten en een gore fiets wil je geen lekke band
pi_87447508
@Freddeh: gefeliciteerd met je aankoop!
Haters gonna hate.
pi_87447514
Vanmiddag de MTB op en dan 's avonds in de kroeg de verbrandde calorieën er weer aandrinken :')
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_87447539
De GP 4000s zijn toch ook goede winterbanden of niet?
Haters gonna hate.
pi_87447590
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:58 schreef CyclingGirl het volgende:
@Freddeh: gefeliciteerd met je aankoop!
Dank je :)
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:59 schreef CyclingGirl het volgende:
De GP 4000s zijn toch ook goede winterbanden of niet?
Volgens mij wel, maar Continental heeft speciaal voor de vochtigere seizoenen ook nog de GP4000 All Season. Kost alleen een aardige cent. Dat is in ieder geval voor mij de reden geweest dat ik nog maar even een wintertje op goedkopere bandjes rijd.
pi_87448014
Dan ga ik eens rondkijken. Moet toch nieuwe banden dus dan gooi ik die erop denk ik.
Haters gonna hate.
pi_87448139
Reageren op een eigen vraag, mag dat?

Awel, zo train je dus op een hoger vermogen en dus snelheid :http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18074&page=2
Samengevat: het is niet effectief om lange stukken vlak (met gelijk vermogen) te rijden, voor de ontwikkeling van snelheid kan je beter in blokken van 5-10 min afwisselend hard / rustig rijden.
pi_87448194
Dan zal ik me ook maar in de discussie mengen.

Sinds amper 7 weken aan het wielrennen. Inmiddels staat de Polar CS200 op 1150 kilometer.
Conditie gaat met sprongen vooruit, de kilo's gaan er nu wat minder snel af dan helemaal in het begin.
De benen worden nu veel zwaarder en 'voller'.
Op een cadans van tegen de 100 lukt het me een gemiddelde snelheid te halen van ± 28 km/uur.
Als ik samen met een goede vriend fiets -die 4 jaar voorsprong heeft- halen we gemiddeld 30 km/uur.
Zeker nu het toch erg hard waait.

Morgen gaat de fiets naar Math Salden. Lange rit vanaf hier... maar de fiets is daar gekocht en die 'gratis' 500 km beurt zie ik wel zitten. Daarbij kunnen zij mooi ook het nieuwe zadel en het nieuwe stuurlint er op zetten.
Dat laatste is beschadigd -samen met een trapper en een 'STI' de linker rem/schakelunit op het stuur- tijdens een aanrijding.
Zit te denken over winterbanden. Die Continental's zijn inderdaad erg goed begrijp ik.
pi_87448266
Wintertraining
oktober t/m januari = veel intensief en weinig duur
februari en maart = veel duur en weinig intensief

In April beginnen de wedstrijden en de cyclo's weer en dan heb je een goede basis voor de rest van het seizoen.
pi_87448345
Ik mag iets eerder aan de duurtraining. Ik heb eind februari al Omloop van het nieuwsblad wat ik mag gaan rijden.
Haters gonna hate.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:34:52 #22
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87451298
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 09:41 schreef Wielracer het volgende:
Wintertraining
oktober t/m januari = veel intensief en weinig duur
februari en maart = veel duur en weinig intensief

In April beginnen de wedstrijden en de cyclo's weer en dan heb je een goede basis voor de rest van het seizoen.
Al gestart met je "noname frame project"?
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_87451494
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 11:34 schreef No-P het volgende:

[..]

Al gestart met je "noname frame project"?
Nee nog niet.
Heb 1,5 maand geleden een mtb gekocht en ben daar nu druk mee. Er moet nog wel een 2de fiets komen voor wedstrijdjes en vies weer. Maar dat komt in januari wel.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:56:25 #24
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87451949
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 11:40 schreef Wielracer het volgende:

[..]

Nee nog niet.
Heb 1,5 maand geleden een mtb gekocht en ben daar nu druk mee. Er moet nog wel een 2de fiets komen voor wedstrijdjes en vies weer. Maar dat komt in januari wel.
Mooie mtb routes hier he, heb sinds anderhalve week ook een mtb. Vind het alleen jammer dat er buiten de voorgeschreven paden niet echt veel plekken zijn waar je heen kan. Op de racefiets kun je alle kanten op en dat is op de mtb minder. Moet het Reichswald nog wel verkennen en daar zullen ook nog wel wat leuke stukken zitten denk ik.

quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 09:34 schreef nogeenmaarten het volgende:
Reageren op een eigen vraag, mag dat?

Awel, zo train je dus op een hoger vermogen en dus snelheid :http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18074&page=2
Samengevat: het is niet effectief om lange stukken vlak (met gelijk vermogen) te rijden, voor de ontwikkeling van snelheid kan je beter in blokken van 5-10 min afwisselend hard / rustig rijden.
In principe is voor een "beginner" de basis het belangrijkste. Eerst duurtrainingen om die basis te krijgen en daarna kun je vanuit die basis met specifiekere training beginnen, zoals die intervallen. Mocht je van plan zijn wedstrijden te gaan rijden moet je je eens verdiepen in welke periodes je de verschillende trainingen doet, zoals wielracer en cyclinggirl de winter op hebben gedeeld in verschillende periodes.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_87452670
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 11:56 schreef No-P het volgende:

[..]

Mooie mtb routes hier he, heb sinds anderhalve week ook een mtb. Vind het alleen jammer dat er buiten de voorgeschreven paden niet echt veel plekken zijn waar je heen kan. Op de racefiets kun je alle kanten op en dat is op de mtb minder. Moet het Reichswald nog wel verkennen en daar zullen ook nog wel wat leuke stukken zitten denk ik.
[..]

Ik ga vanmiddag een ritje maken met de mtb. Als je de route wilt hebben moet je vanavond maar kijken op mijn log en dan kan je de route eventueel downloaden of bekijken.
Het Reichswald is mooi, maar wel erg zwaar. Heb een aantal keer +30 % op mijn display gezien. En dan is mtb-en niet leuk meer :r

In Groesbeek is de groene + rode route wel aardig. Deze kan je combineren en dan kom je uit op 43 km.
Bij de Canadese oorlogsgraven heb je ook een mooi stuk bos. Daar mag je gewoon rijden over de paden, geen route.
Als je een route voor de mtt wilt plannen moet je maar eens de Openstreetmap gebruiken. Daar staan echt alle paden op in het bos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')