De beste zeker niet, daarvoor heeft ie teveel met hulp en/of gehuil gehaald. Singapore moest ie geholpen worden, toen ie bij Mclaren eens echt voor zijn plek moest rijden ging ie maar weer lekker janken en toen Massa niet meteen voor hem voorover ging in Hockenheim(aan de kant dus) deed ie maar weer eens "huil. huil"quote:Op zondag 17 oktober 2010 11:52 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alonso kan je een zak vinden maar hij blijft één van de beste, zoniet dé beste coureur(s) in F1 op dit moment
je argumenten zijn niet overtuigend, ik heb het niet over zijn karakter maar zijn rijders kwaliteitenquote:Op zondag 17 oktober 2010 12:53 schreef Ermanon het volgende:
[..]
De beste zeker niet, daarvoor heeft ie teveel met hulp en/of gehuil gehaald. Singapore moest ie geholpen worden, toen ie bij Mclaren eens echt voor zijn plek moest rijden ging ie maar weer lekker janken en toen Massa niet meteen voor hem voorover ging in Hockenheim(aan de kant dus) deed ie maar weer eens "huil. huil". Als coureur is ie goed, maar zeker niet de beste, want daar hoort ook teamgeest bij, en die heeft de kwal Alonso alleen maar als het hem uitkomt, of voordeel geeft
![]()
Team spirit is een rijderskwaliteit, en die heeft ie zeker nietquote:Op zondag 17 oktober 2010 12:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
je argumenten zijn niet overtuigend, ik heb het niet over zijn karakter maar zijn rijders kwaliteiten
dat vind ik geen rijders kwaliteit, meer een sociale vaardigheid, dat ontbreekt wel bij hem jaquote:Op zondag 17 oktober 2010 13:01 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Team spirit is een rijderskwaliteit, en die heeft ie zeker niet
Goed ideequote:Op zondag 17 oktober 2010 11:22 schreef vosss het volgende:
Kunnen we in plaats van Massa afkraken niet gewoon die stomme zak van een Alonso afkraken?
Nou niet dus. Meer een irritante schreeuwer.quote:Op zondag 17 oktober 2010 01:51 schreef Sally het volgende:
Ik ben wel sportief, hoor(ook figuurlijk
![]()
)
Eerlijkheid en Alonso gaan NIET samen in een zin! Of zijn we Mclaren Spygate en zijn aandeel erin(afpersen) vergeten ;') .quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:20 schreef Fir3fly het volgende:
En dat Alonso de beste allround coureur is in het huidige veld lijkt me evident. Je kunt zijn karakter verafschuwen en ik kan me dat best voorstellen. Ik vind zijn eerlijkheid wel geinig, en hij is tenminste gepassioneerd. Dat hij een vervelend mannetje kan zijn is ook duidelijk. Maar ja dat geldt wel voor meer rijders (Hamilton bijvoorbeeld).
Alonso is een grote selectieve jankbal: verder een prima coureur, maar overschat kampioen. Daar hoef je alleen maar de seizoenen 2005-2009 op na te kijken.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:20 schreef Fir3fly het volgende:
En dat Alonso de beste allround coureur is in het huidige veld lijkt me evident. Je kunt zijn karakter verafschuwen en ik kan me dat best voorstellen. Ik vind zijn eerlijkheid wel geinig, en hij is tenminste gepassioneerd. Dat hij een vervelend mannetje kan zijn is ook duidelijk. Maar ja dat geldt wel voor meer rijders (Hamilton bijvoorbeeld).
Wat een onzin.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:34 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Alonso is een grote selectieve jankbal: verder een prima coureur, maar overschat kampioen. Daar hoef je alleen maar de seizoenen 2005-2009 op na te kijken.
Sorry dat je vindt dat ik een schreeuwer ben. Als ik voor FOK!sport schrijf, probeer ik mijn mening wel uit mijn nieuwsberichten te houden. Hier op het forum kan ik gelukkig wel mijn opinie vrijuit geven.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:20 schreef Fir3fly het volgende:
En dat Alonso de beste allround coureur is in het huidige veld lijkt me evident. Je kunt zijn karakter verafschuwen en ik kan me dat best voorstellen. Ik vind zijn eerlijkheid wel geinig, en hij is tenminste gepassioneerd. Dat hij een vervelend mannetje kan zijn is ook duidelijk. Maar ja dat geldt wel voor meer rijders (Hamilton bijvoorbeeld).
2005 in een superieure auto, waarbij de andere superieure auto (Raikkonen) behoorlijk vaak voor hem uitviel: zie m'n eerdere post ih andere topic. Dat maakt hem vh niveau Hill, Rosberg, Villeneuve: fantastisch.quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:20 schreef kepler het volgende:
Here we go again
2 keer WK worden, en kans maken op een nog een WK is echt geen geluk hoor
Als tie nu weer WK wordt, dan heeft tie dat zeker ook 'gekregen'?
Hij is blijkbaar niet de enige selectieve jankbal in de wereld.quote:Op zondag 17 oktober 2010 23:39 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
2005 in een superieure auto, waarbij de andere superieure auto (Raikkonen) behoorlijk vaak voor hem uitviel: zie m'n eerdere post ih andere topic. Dat maakt hem vh niveau Hill, Rosberg, Villeneuve: fantastisch.
2006: een ploffende Ferrari in Suzuka, een grote bek in Canada (laat Schumacher niet dichterbij komen dan 20-25 punten) en een jankverhaal na China (I feel so alone in the car) als diezelfde Schumacher hem passeert ih kampioenschap.
2007: niet kunnen winnen (of soms ook grandioos klop krijgen) ve rookie, je teambaaz chanteren en in 2008 winnen dankzij een frauderend team.
Feiten waar je niet omheen kunt. Ook dit jaar (Hockenheim) moet ie weer zeiken (this is ridiculous) als ie Massa niet kan inhalen.
Feiten, feiten, feiten met maar 1 conclusie: prima coureur, overschat kampioen en een selectieve jankbal.
Schumacher is natuurlijk geen lieverdje, maar nooit een jankerd geweest. Als ie moest winnen voor een titel, deed ie dat. Kijk 1995 (laatste drie races mocht ie derde worden; hij won 2x en viel uit in de Adelaide) of 2000 (idem, toen haalde ie in Monza-USA-Suzuka ook 3x pole, snelste ronde, winst) en 2003 er maar gewoon op na. De andere jaren was de Ferrari gewoon te snel.quote:Op maandag 18 oktober 2010 08:31 schreef Zorro het volgende:
Dus toen Schumacher dat soort dingen deed (ok, hij zeurde niet dat hij voorbij zijn teamgenoot moest, maar dat kwam omdat vooraf al lang bepaald was dat die plaats moest maken) mocht het wel en was het goed, en nu Alonso het doet is het fout?
Dingen als je auto midden op de weg parkeren tijdens de kwalificatie (Monaco) en je tegenstander de baan af rammen (bij Hill) of dat proberen te doen (bij Villeneuve) heb ik Alonso anders niet zien doen.
Maar ja, die heeft dat ook niet nodig. Nu Schumacher in een gelijkwaardige auto zit en een gelijk behandelde teamgenoot heeft zie je wat hij werkelijk waard is. Rosberg is vrijwel altijd sneller...
Ik wilde mijn (grote) bek niet open trekken over Der Michael, want ook daar heb ik een uitgesproken mening overquote:Op maandag 18 oktober 2010 08:31 schreef Zorro het volgende:
Dus toen Schumacher dat soort dingen deed (ok, hij zeurde niet dat hij voorbij zijn teamgenoot moest, maar dat kwam omdat vooraf al lang bepaald was dat die plaats moest maken) mocht het wel en was het goed, en nu Alonso het doet is het fout?
Schumacher had zo zijn streken (de sluwe vos), maar wat Googol zegt: die zou nooit (vooruit: zelden) het team (mensen, onderdelen) dat achter hem staat afvallen.quote:Dingen als je auto midden op de weg parkeren tijdens de kwalificatie (Monaco) en je tegenstander de baan af rammen (bij Hill) of dat proberen te doen (bij Villeneuve) heb ik Alonso anders niet zien doen.
En nog steeds hoor ik de gebroken vinylplaat: "Ik heb problemen met de wagen, hij past niet bij mij!" als Schumacher weer eens achter zijn teamgenoot is beland in de uitslagen.quote:Maar ja, die heeft dat ook niet nodig. Nu Schumacher in een gelijkwaardige auto zit en een gelijk behandelde teamgenoot heeft zie je wat hij werkelijk waard is. Rosberg is vrijwel altijd sneller...
Absoluut misschien wel, maar relatief zeker niet. Dan komen coureurs als Fangio (imho de beste aller tijden), Ascari, Senna en Clark ook in aanmerking.quote:Op maandag 18 oktober 2010 10:13 schreef Tarado het volgende:
Wat karakter betreft schelen Schumacher, Alonso maar ook Hamilton niet veel van elkaar, doen alledrie heel veel om te winnen en spelen zonodig vals.
Maar om Schumacher 7 voudig kampioen als "gewoon" te beschouwen vind ik wat ver gaan, blijft gewoon de beste aller tijden, ik hoop dat hij volgend jaar nog wat laat zien maar dat doet niets af aan al geleverde prestaties
Als je Hamilton en Alonso relatief met elkaar vergelijkt, zie je dat Hamilton het veel beter doet dan Alonso. Komt natuurlijk doordat Hamilton meteen bij McLaren terecht kwam en kon strijden om de overwinningen, terwijl Alonso in de eerste jaren daar niet aan mee kon doen.quote:Ook Alonso is meer dan gewoon en in staat nog enkele keren WK te worden.
Dan Hamilton, ook uitzonderlijke klasse en eigenlijk het leukst om naar te kijken omdat hij altijd voor de overwinning gaat no matter what, die komt ook nog wel weer op het hoogste podium.
Ik hou het dan maar op absoluutquote:Op maandag 18 oktober 2010 14:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Absoluut misschien wel, maar relatief zeker niet. Dan komen coureurs als Fangio (imho de beste aller tijden), Ascari, Senna en Clark ook in aanmerking.
Fangio scoort relatief gezien het beste in aantal overwinningen, aantal poles, aantal punten en aantal snelste ronden.
[..]
Dat is dus vooral het probleem, de perceptie van de werkelijkheid laat bij een hoop mensen hier flink wat te wensen over.quote:Op zondag 17 oktober 2010 23:37 schreef Sally het volgende:
En wat ik hier heb neergezet zijn allemaal feiten, ik heb tussen haakjes mijn eigen mening gegeven.
Zo won hij wel de titel in 1956. En dat was geen teamorder, maar de hoffelijkheid van zijn teamgenoot (Peter Collins) zelf, die ook nog kans maakte op de titel. Diegene die zijn wagen had moeten afstaan (Luigi Musso) vond het belangrijker om de GP te winnen (wat mislukt doordaat hij later uitviel) dan dat een teamgenoot wereldkampioen kon worden (iets wat Massa misschien had moeten doen?quote:Op maandag 18 oktober 2010 15:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik hou het dan maar op absoluut, blijft moeilijk coureurs uit andere tijdperken met elkaar te vergelijken, over teamorders gesproken, ik las dat Fangio gewoon in de auto van zijn teammaat stapte als de zijne door technische problemen niet verder kon
, niet dat ik iets wil afdoen aan zijn prestaties omdat in die tijd een fout vaak de dood betekende
Toch vind ik het mooi dat je consequent vergeet dat Alonso ook in Monza uit viel in 2006 waardoor die plof van Schumi in Japan redelijk gelijk getrokken werdquote:Op zondag 17 oktober 2010 23:39 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
2005 in een superieure auto, waarbij de andere superieure auto (Raikkonen) behoorlijk vaak voor hem uitviel: zie m'n eerdere post ih andere topic. Dat maakt hem vh niveau Hill, Rosberg, Villeneuve: fantastisch.
2006: een ploffende Ferrari in Suzuka, een grote bek in Canada (laat Schumacher niet dichterbij komen dan 20-25 punten) en een jankverhaal na China (I feel so alone in the car) als diezelfde Schumacher hem passeert ih kampioenschap.
2007: niet kunnen winnen (of soms ook grandioos klop krijgen) ve rookie, je teambaaz chanteren en in 2008 winnen dankzij een frauderend team.
Feiten waar je niet omheen kunt. Ook dit jaar (Hockenheim) moet ie weer zeiken (this is ridiculous) als ie Massa niet kan inhalen.
Feiten, feiten, feiten met maar 1 conclusie: prima coureur, overschat kampioen en een selectieve jankbal.
En zoals toen, zeg ik ook nu weer: Alonso lag in Suzuka achter Schumacher, waardoor ie weer (zie ook 2005 seizoen) punten inliep door niks te hoeven doen. En ja, in Monza lag ie ook achter Schumacher; mooi meegenomen voor Schumacher, maar die liep in ieder geval niet niks te doen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 17:41 schreef nils7 het volgende:
[..]
Toch vind ik het mooi dat je consequent vergeet dat Alonso ook in Monza uit viel in 2006 waardoor die plof van Schumi in Japan redelijk gelijk getrokken werd.
quote:* Engine: gas turbine, 1483bhp @ 15,000RPM, 527lb ft @ 12,000RPM
* Transmission: continuously variable, rear-wheel drive
* Top Speed: 249mph
* Weight: 545kg
* Length/Width/Height: 4750/2180/980mm
* Suzuka Lap Time: 1:11.540 (compare with Vettel’s 2009 F1 lap time of 1:30.833)
* Special Features: enclosed wheels, “fan element” to increase low and medium-speed downforce (much like a vacuum cleaner)
quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:11 schreef nils7 het volgende:
Als er geen regels waren zag een F1 auto er zo uit :-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Specs:
[..]
Lijkt op de Caparo T1, in de top 10 van Top Gears crappest supercarsquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:11 schreef nils7 het volgende:
Als er geen regels waren zag een F1 auto er zo uit :-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Specs:
[..]
quote:Billed as an ‘F1 Car For The Road', the 575bhp Caparo can do 0-100mph in five seconds flat. Problem is, most of the time it won't, preferring to be broken or substantially on fire. Or both. Scorching performance at its worst.
Als er geen regels meer zouden zijn, zou het ook geen Formule 1 heten hequote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:11 schreef nils7 het volgende:
Als er geen regels waren zag een F1 auto er zo uit :-)
http://www.guardian.co.uk(...)ecclestone-interviewquote:Bernie Ecclestone glides silently, like a small and unblinking shark, into an empty office. His expression remains curiously blank as he says, softly: "I've not got long." It's tempting to imagine that one of the most dictatorial men in world sport is finally confronting his own mortality as Ecclestone will turn 80 next week. But it soon becomes obvious that the billionaire controller of Formula One is concerned less with his age than a relentless schedule before the controversial first grand prix in South Korea this Sunday.
We still end up spending almost an hour together and it seems appropriate to wish him happy birthday. "Hopefully I'll make it," he says dryly. "But it's all nonsense. What's the difference being 79 one day and 80 the next? It's the same. I don't even know where I'm going to be. I'll be travelling somewhere."
Rather than celebrating, or snoozing in his favourite chair, Ecclestone will be working on his birthday because he cannot imagine himself retiring before he dies: "Absolutely. What else would I do? People retire to die."
Ecclestone smiles when asked if he still expects to rule Formula One in another 10 years, aged 90? "Yes!" he exclaims. "The way I feel at the moment, why stop? I do it because I enjoy it. And yesterday is gone. I don't care what happened yesterday."
The prospect of a 90-year-old Ecclestone dictating to the sport with his usual domineering relish conjures up some surreal images. But, in his final race before he becomes an octogenarian, a compelling battle for the world championship reaches its third last stage with the Korean grand prix. A few weeks ago Ecclestone warned that the race was under real threat because the new track at Yeongam had not been completed. "It's done now," he says. "It's all right. Last month I didn't think it would be finished. And it would have been cancelled then – for sure. But the track has been inspected and passed. Everything's OK."
Yet the shambles exposes Ecclestone's mercenary ambition. He has always believed he has the right to reshape Formula One by moving into countries with no previous tradition of racing – as long as they pay him enough money. Next year an Indian grand prix will be added to the F1 circus. A new race in Texas has been confirmed for 2012 and, last week, Ecclestone announced that Russia will join the roster in 2014. This year's championship is likely to be settled in the very last race in Abu Dhabi and so, superficially, it appears as if F1 has become a much more universal sport which reaches millions of new fans rather than just the European elite who flock to Monaco and Monza.
"We're a world championship and so, by definition, we need to be in different parts of the world. In the end common sense has prevailed and we've expanded. It's just having the courage to do it."
As the president and chief executive of Formula One Management, and as the sport's commercial rights holder, Ecclestone runs racing as his personal fiefdom. For 32 years he has controlled Formula One, amid increasing accusations that he has stripped racing of its soul. It's always best to pause whenever romantic cliches like "heart" and "soul" are evoked in professional sport. But a key point remains. Rather than broadening its appeal, Ecclestone has instructed Hermann Tilke, his pet designer, to churn out a series of new circuits which are tedious replicas of each other. "Our problem is that we're trying to build race circuits that are super safe. You don't get so much up-and-down because you can't just put a new circuit anywhere. But one of the best circuits in the world is Turkey. It's a great circuit – that's up‑and‑down."
The Turkish grand prix has been supported sparsely since its introduction in 2005. In contrast great races like the Belgian grand prix, at the majestic circuit of Spa, and its British equivalent at Silverstone, have been threatened with expulsion. Does Ecclestone have any qualms when remembering his decision to remove the British grand prix from the 2005 calendar? "Not at all," he says of a strategy that was soon reversed, with the result that the British GP has been secured at Silverstone for another 17 years. "What I was told they couldn't do at Silverstone has since been done. It will now be a good race that we can be proud of. But nothing is cast in stone."
Could the best track of all, Spa, still be jettisoned? "Absolutely. If it wasn't supported by the government over there it probably would go because they wouldn't be able to afford it. It's the same with the British grand prix. The worst thing is that the government here have wasted a fortune on the Olympics which will come and go, and be forgotten in a few weeks, when they could have supported Silverstone and made sure the British grand prix is there forever. The only good thing about the Olympics is the opening and closing ceremony. They do a lovely showbiz job. Otherwise, it's complete nonsense."
Ecclestone has been involved in Formula One for 53 years. As a former team owner who won the world title three times with Brabham, surely he retains some passion for racing over money – especially in relation to Spa? "It's only good for the people who race. That circuit sorts out the men from the boys and if I was driving again I'd feel very happy I'd won in Spa. It's one of those classic courses. We've kept it. But we used to have 16 races. There's 19 this year and next year, with India, it will be 20. There's no magic number – it's what is commercially viable."
The addition of Texas and Russia will raise the amount of potential races to an unsustainable 22. "I think we'll find a way to keep it to 20 somehow," he says. So at least one European race might go? "Yes, Spa," Ecclestone deadpans.
It takes a few seconds for the joke to register. Ecclestone then suggests a more likely candidate for the chop. "Maybe someone will decide they need a rest because it's not working for them commercially. A good example is probably Turkey. They've built an incredible circuit and it might even be the best – but there's not much enthusiasm from the public. I don't know why."
Ecclestone has never worried much about public opinion. Did he lose any sleep last year after describing Hitler as a politician who was "able to get things done"? "Not at all. I knew what I meant."
His apparent endorsement of Hitler was, he explains, an expression of his belief in dictatorships. "Absolutely. I get myself into so much trouble when I say these things but I don't think democracy is the way to run anything. Whether it's a company or anything you need someone who is going to turn the lights on and off. We had Mrs Thatcher and when she was in charge she did turn the lights on and off. She brought the country to where it was before it got muddled up again."
Ecclestone suggests that Max Mosley, despite his sado-masochistic lifestyle and his father's past as the founder of British fascism and a supporter of Hitler, "would have been a very good prime minister. Max would've been ideal. He would know how to handle things. Max had an awful lot going for him. Maybe people thought he was too clever."
Saddam Hussein was another dictator, like Hitler, who could "turn the lights off" with devastating brutality. But Ecclestone argues that he made Iraq a more stable country. "Absolutely. It's been proved, hasn't it?"
As a man who also believes that "torture is an old-fashioned way of getting things done", has Ecclestone wished that his own sporting dictatorship extended to him being able to put a few of his enemies on the rack? "I've not had too many problems I've not been able to deal with," he replies with a ghostly smile.
He has made a reluctant advance on football. In the colourful company of Flavio Briatore, now banned from Formula One, and Lakshmi Mittal, one of the world's richest men who is apparently worth £19bn, Ecclestone now owns QPR. "It's something I got involved in," he sighs, "not out of choice. I'm probably going to be even more involved shortly. It's a task that needs getting on with."
Does he have any enthusiasm for QPR? "Not at all. Of course I can pull out – but there are lots of things that could and should be done there. It's mainly commercial things and for me to see if we can get that working better. Once you get me involved that's it. I'm there."
And QPR are top of the Championship. "Yeah, it's good. Super, super, super. We can only go down from here."
They might go up first, to the Premier League, before going down again. Ecclestone almost smiles again. "Half the people who get involved in football do it only to satisfy their ego. I suppose we all get caught up in that."
There was a period a few years ago when it seemed as if Ecclestone might attempt to seize control of Arsenal. "I thought it would be nice if we could be in charge of Arsenal. It was a stupid thing to do. I'm very lucky I escaped because that would've been a 24-hours-a-day job. I only got involved a little bit because my daughter's boyfriend was David Dein's son. That's how it started."
His mask as an Andy Warhol impersonator slips most when he reflects on his children and his painful divorce last year. He and his ex-wife, Slavica, the former Armani model who at 6ft 2in is a foot taller than him, have two adult daughters, Tamara and Petra. "I feel terribly sorry for them," he says of his billionaire children. "Both my ex and myself really had to come up the hard way. The kids haven't had to do that. In a lot of ways it would be better if they'd had to fend for themselves. I talk to them but you know kids – they don't listen."
Ecclestone admits his divorce was tumultuous. "We'd been together 26 years. It's a long time to be with someone and to have those particular feelings. But she thought she wanted to be her own boss and it's not up to me to stop her."
The little dictator sounds wounded. "I'm living with someone else now but you always think, 'What would have happened if …?' or 'Was it necessary?'"
Fleetingly, Ecclestone looks old and lonely. It does not seem as if his life is ever lifted by the occasional surge of elation. "No, it's not. I don't get any individual pleasure because we don't win races or titles in this job. I'm like most business people. You look back at the end of the year and you see what you've achieved by working out how much money the company has made. That's it."
Formule 1 kan nog steeds zo heten hoor als ze de regels zouden schrappenquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Migue het volgende:
[..]
Als er geen regels meer zouden zijn, zou het ook geen Formule 1 heten he
Erg fethe auto, zou wat zijn als die gebouwd gaat worden.
Eeehhhh???quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 18:09 schreef nils7 het volgende:
[..]
Formule 1 kan nog steeds zo heten hoor als ze de regels zouden schrappen
quote:Formula racing is a term that refers to various forms of open wheeled single seater motorsport. Its origin lies in the nomenclature that was adopted by the FIA for all of its post-World War II single seater regulations, or formulae
quote:De "formule" in de naam verwijst naar een pakket regels waar alle deelnemers en auto's aan moeten voldoen.
en dan zou het failliet gaanquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef Migue het volgende:
[..]
Als er geen regels meer zouden zijn, zou het ook geen Formule 1 heten he
Erg fethe auto, zou wat zijn als die gebouwd gaat worden.
Formule Libre heet het dan, maar dat is al jaren beperkt tot voornamelijk amateurraces (dus geen serieuze racemonsters meer zoals in de jaren '30, maar touringcars en dat soort auto's).quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 18:09 schreef nils7 het volgende:
[..]
Formule 1 kan nog steeds zo heten hoor als ze de regels zouden schrappen
Ik stem ook voor... laat ze maar 400 over Monza gaanquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:25 schreef Googolplexian het volgende:
Ik ben erg voor een ongelimiteerde race klasse met alleen veiligheidsregels.
Desnoods een extra poldertje om de geluidsoverlast-losers te omzeilen,
mooie baan neerleggen met allemaal cambered bochten,
overdekte baan met sprinkler installatie,
nachtraces mogelijk
HUGE camping eromheen met veel modder-mogelijkheden ...
KOM MAAR OP!
[/ fantasie]
Maar veel snelheidsbeperkende maatregelen zijn bedoeld voor de veiligheid.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:25 schreef Googolplexian het volgende:
Ik ben erg voor een ongelimiteerde race klasse met alleen veiligheidsregels.
[/ fantasie]
Daarom dus een nieuwe baan met camber-bochten ^^ 8 baans breed, zonder chicanes of hairpins.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 01:51 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Maar veel snelheidsbeperkende maatregelen zijn bedoeld voor de veiligheid.
quote:F1 supremo Bernie Ecclestone turns 80 later this month, and he still quite clearly calls every single one of the shots - just don't try suggesting to him that he is motivated by the conquest of money or power...
Nee, hij doet het voor goede deals, en als er "toevallig" geld uitkomt, is dat mooiquote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:43 schreef Googolplexian het volgende:
Hij wordt ECHT dement!!!
Ecclestone: I have never done anything for money
[..]
quote:Er wonen in Istanbul (de stad vlakbij het circuit) netzoveel mensen als in heel NL.Op woensdag 20 oktober 2010 16:15 schreef Migue het volgende:
Het gemiddelde maandsalaris ligt in Turkije een heel stuk lager dan in Nederland. Daar zit het probleem, want de kaarten gaan voor west-Europese bedragen de deur uit (of juist niet, dus).
quote:Zonder bernie was de f1 al lang dood. India/Rusland en China zijn financieel gezien nou eenmaal veel aantrekkelijker.Op woensdag 20 oktober 2010 10:16 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Nee, hij doet het voor goede deals, en als er "toevallig" geld uitkomt, is dat mooi. Lamlul, ga alsjeblieft snel dood, of rot op, nu wil ie weer SPA en Turkije van de kalender halen voor anderen banen. Turkije omdat er maar weinig toeschouwers komen kijken en hij GEEN idee heeft hoe dat komt... Misschien omdat die kaartjes zo schreeuwend duur zijn? Ow nee, wacht, de turken zien niet hoe goed de "deal" is met de kaartjes als je die koopt van Ecclestone
quote:Jaahaa ... want wat Bernie kan, kan niemand!Op woensdag 20 oktober 2010 18:43 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Zonder bernie was de f1 al lang dood. India/Rusland en China zijn financieel gezien nou eenmaal veel aantrekkelijker.
quote:Hij heeft wel een hoop goede dingen gedaan voor de F1Op woensdag 20 oktober 2010 19:03 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Jaahaa ... want wat Bernie kan, kan niemand!
quote:Ongetwijfeld ... maar om nou te zeggen dat F1 zonder Bernie dood was geweest of dat Bernie het allemaal niet gedaan heeft voor het geld en de macht gaat wel wat ver.Op woensdag 20 oktober 2010 19:14 schreef kepler het volgende:
[..]
Hij heeft wel een hoop goede dingen gedaan voor de F1
quote:Ja, maar je moet al die mensen wel naar het circuit krijgen. Er kwamen ook geen 16 miljoen Nederlanders op de Nederlandse Grand Prix af. En Nederland had coureurs en een team. Als de prijs lager wordt, wordt de groep potentiële bezoekers ook groter. Die is met de huidige prijzen veel te klein. Het grootste probleem is wel degelijk de toegangsprijs. Aan promotie ontbreekt het niet, evenmin aan interesse, van wat ik in de eerste jaren van de Grand Prix in Istanbul heb gemerkt.Op woensdag 20 oktober 2010 17:06 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er wonen in Istanbul (de stad vlakbij het circuit) netzoveel mensen als in heel NL.
Ook zat mensen die tegen een modaal Nederlands salaris aan hikken... ik kan me niet voorstellen dat het qua financien niet vol kan zitten...
Er is gewoon helaas te weinig animo, en ik geef ze groot gelijk iig.
Het land heeft geen auto(sport) historie en dit moet groeien, het is dat Budapest in de vakantie valt anders is dat hetzelfde lot bezegeld
quote:kosten ze op Spa ook wel hoorOp vrijdag 22 oktober 2010 11:13 schreef Googolplexian het volgende:
grandstand kaartje tussen de 100 en 650 euro =_=
"niet om het geld" .... RIGHT Bernie!
quote:Voor een voetbalwedstrijd op het EK/WK ben je toch evenveel kwijt? En dat is maar 90 minOp vrijdag 22 oktober 2010 11:13 schreef Googolplexian het volgende:
grandstand kaartje tussen de 100 en 650 euro =_=
"niet om het geld" .... RIGHT Bernie!
quote:Een race duurt niet veel langerOp vrijdag 22 oktober 2010 15:37 schreef kepler het volgende:
[..]
Voor een voetbalwedstrijd op het EK/WK ben je toch evenveel kwijt? En dat is maar 90 min
quote:dus langer verblijf, extra eten en drinken en dergelijke, dan kan het natuurlijk hard oplopen.Op vrijdag 22 oktober 2010 17:11 schreef kepler het volgende:
[..]
Vergeet de kwali, vrije trainingen en alle andere races niet
quote:Lotus has secured its switch to Renault engines for 2011 after finally signing its deal for a supply of the French power plants, AUTOSPORT has learned.
Although the Hingham-based team had been widely expected to make the move after agreeing an early end to its contract with Cosworth, the deal was held up amid the row over the renaming of the team next year.
With Group Lotus threatening legal action against the team for its use of the Team Lotus moniker, sources suggest that Renault did not want to finalise its deal until there was better clarity on the issue.
Despite there being no official resolution of the naming issue, it is believed that enough progress has been made between the two Lotus parties on the issue that Renault was happy to commit to its supply deal.
It is understood that discussions that have taken place in Korea this weekend have been productive enough to help seal the contract.
AUTOSPORT understands that the deal will not be announced just yet, but sources close to the French car manufacturer suggest it will most likely be made at the Brazilian Grand Prix next month.
Renault team principal Eric Boullier said earlier in the weekend that it was currently too early to announce his company's plans, but said it was keen to provide engines to another team.
"It's a bit too early," he said. "If we haven't announced anything yet it means we have not signed anything yet, regarding the supply to more teams. I think that maybe in the future, yes, Renault would wish to supply another team."
Sealing the Renault deal will be a huge relief to Lotus, which has already agreed a deal for a supply of Red Bull Racing's gearbox and transmission for next year - a set-up that is only compatible with a Renault engine.
It will also help provide a big competitive step forward next season, giving the team the same rear-end as current title front-runners Red Bull Racing.
Lotus was unable to confirm the news of the Renault engine deal when contacted by AUTOSPORT.
quote:Nog meer ploffende motoren volgend jaar.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:09 schreef Tarado het volgende:
Lotus secures Renault engine deal
By Jonathan Noble Saturday, October 23rd 2010, 09:43 GMT
[..]
quote:http://www.radionz.co.nz/(...)lties-for-next-race?Toro Rosso driver Sebastien Buemi and Force India's Adrian Sutil were handed five-place penalties on the starting grid for the next Brazilian Grand Prix for causing avoidable collisions.
The German Sutil was also fined $US10,000 by stewards for colliding with Kamui Kobayashi because he was aware of brake problems with his car throughout the inaugural South Korean Grand Prix.
Swiss Buemi was penalised for a collision with Timo Glock's Virgin Racing car while the German was in 12th place but yet to pit.
Force India are sixth in the championship, three points ahead of Williams with two races left.
Toro Rosso are ninth.
quote:Voorlopig ploffen die Renault-motoren alleen maar bij Red Bull, dus misschien doen ze daar wel iets niet goed.Op zondag 24 oktober 2010 16:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nog meer ploffende motoren volgend jaar.
quote:Is dat niet weer het verhaal van de tegendruk?Op maandag 25 oktober 2010 18:58 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Voorlopig ploffen die Renault-motoren alleen maar bij Red Bull, dus misschien doen ze daar wel iets niet goed.
quote:Vind het wel geinigOp dinsdag 26 oktober 2010 12:49 schreef Trystar het volgende:
Was dit al gepost?![]()
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
quote:ROFL!Op dinsdag 26 oktober 2010 12:49 schreef Trystar het volgende:
Was dit al gepost?![]()
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
quote:Hij heeft tenminste nog wel humor
quote:wheheheOp dinsdag 26 oktober 2010 12:49 schreef Trystar het volgende:
Was dit al gepost?![]()
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
quote:Ja en compleet onmogelijk met F1 bolidesOp dinsdag 26 oktober 2010 21:47 schreef kepler het volgende:
Dit is pas racen
Kijk vooral het laatste rondje!
quote:rechtsonder de tijd. Ga er maar eens met je muis overheen. Overigens kun je de knopjes ook vast zetten als je dat handiger vindt werken.Op dinsdag 26 oktober 2010 22:44 schreef Glijdt_licht het volgende:
Waar is de quoteknop in de nieuwe layout?!
quote:Zeker top, dank jeOp dinsdag 26 oktober 2010 22:13 schreef kepler het volgende:
Ja ik weet het
Genoeg mooie acties ook gezien in de F1 hoor, maar ik wilde deze jullie niet onthouden
quote:wat cool dat Newey 'm ook heeft ontworpenOp donderdag 28 oktober 2010 15:53 schreef Tarado het volgende:
grappig Red Bull filmpje over X1
http://www.redbullracing.(...)entFeed&refmodpos=A1
quote:http://joesaward.wordpres(...)he-renault-f1-story/There was a real beat-up of a story in the Evening Standard suggesting that Renault F1 could end up being owned by a Lithuania bank called AB Snoras if it does not repay loans that have been taken out by the team. It is true that Renault F1 has been struggling for money of late, but the story is rather more complicated than that.
When Renault decided to leave Formula 1 it wanted to do so in such a way as to not appear to be doing it – as this would add to the humiliation it suffered as a result of the disgraceful Singapore Scandal in 2008. At the same time it wanted to continue to get a return on its investment in F1 engine development, which has been a part of the Red Bull Racing success story in the last two years. To achieve these goals, Renault separated the F1 engine business, which is headquartered at Viry-Chatillon in the south of Paris, from the racing team in Enstone, England. It then looked for a company willing to buy the team, on the understanding that the branding would remain unchanged for a period of time. This was not an easy thing to do because most firms buying into F1 have a reason to do so, and want to use a team to promote a brand. GenII Capital, a private investment firm based in Luxembourg, which buys and sells companies and hopes to make money by doing that, came along and a deal was struck for it to take over Renault F1. GenII partners Gerard Lopez and Eric Lux liked motor racing and said that they intended to stay in F1 for a long time. The word at the time was that they had paid for the shares with their own private money, but my sources insist that the purchase of the team was paid for with a loan from Renault. In other words, Renault loaned GenII money to take the troubled race team off its hands!
This sort of thing is not unusual in big business circles and explains why the team carried signage from the Renault-owned bank DIAC until the end of August, when this was replaced by “sponsorship” from Snoras and EFG International, two Eastern European financial institutions, which seem to have agreed to loan GenII the cash to pay Renault back. This means that the manufacturer is now clear of the team, beyond the 25% of shares that it still owns, and the fact that it continues to use the Renault name. The deal is structured in such a way that the organisation will have to be sold again if Renault wants to depart.
Having said that, however, there is nothing to stop GenII finding new partners and buying the team from itself and Renault. GenII has made a case for the idea of using F1 to make profits by linking its sponsorship deals with the right to negotiate commercial deals with technology-driven companies in which GenII and its related companies have invested. In other words, it is selling access to new ideas, funding the team and, at the same time, using it to advertise the new technology companies. It is a clever concept, but it is not really clear whether this will produce enough money to run a team. The results thus far suggest that it is not working as the team has been struggling for cash in recent months.
GenII is also keen on controlling and building up strong brands. This is why the company tried to buy the Saab car firm from General Motors last winter, in league with Bernie Ecclestone. The logic behind this was to acquire a great automotive brand at well under its market value, find the investment to make it into a successful business and then sell it at a profit. The deal never happened, but the ambition is nonetheless interesting.
In May Renault F1 announced a new shareholder in the person of Tarek E. Obaid, a well-connected oil trader. It was not really clear at the time why Obaid would want to be involved in Renault F1 and the team never explained. The conclusion reached was that Obaid was getting a share of the business for helping GenII pay its bills. However it may be more complicated than that. It has been suggested to me that some of the investors in Group Lotus may be the same people as are behind GenII. This is an interesting idea. Obaid is a partner in PetroSaudi International (PSI), a well-connected old trading business which has close links with members of the Saudi royal family. PetroSaudi is best known for some controversial investments in Malaysia, which have included the purchase of a major construction company and a $2.5 billion joint venture with the Malaysian government’s sovereign wealth fund. Group Lotus has around $400 million in private investment and one of the first visitors to Group Lotus after Bahar took over was the King of Malaysia, Mizan Zainal Abidin, the sultan of Terengganu, who created the sovereign fund mentioned previously. It is hardly surprising, therefore, that there have been suggestions that Obaid may be one of the investors in the consortium put together by Dany Bahar to win control of Lotus Cars. Bahar is seeking the unlikely goal of multiplying Lotus production four-fold by 2015, and expanding into new geographic markets, leaving behind the niche sports car market in order to compete in the premium sports car sector, against the likes of Ferrari, Porsche and McLaren. In order to do all of this, Bahar wanted to follow the Ferrari model and use F1 to rebuild the Lotus brand. Rather than building up a team from scratch the logical thing to do would be to buy a decent team that is struggling. Renault would have been perfect in this respect.
The problem, however, is that Proton agreed a brand licensing agreement which allowed Tony Fernandes to use the Lotus Racing name before Bahar could push ahead with his plans.
The competition between Fernandes and Bahar is ongoing. From what we hear the Malaysian government wants the two groups to work together, or at least for one to buy the other. Obviously if Bahar was hoping to use Renault F1 as the basis for a Lotus team, that would have to be on hold until there is a decision from the High Court in London as to whether David Hunt had a legal right to the Team Lotus name and use of the logo in F1. This will establish who is the owner of the name “Team Lotus”.
One can only wonder whether Renault F1′s financial troubles are related to the delays caused by the dispute over the Lotus name…
quote:Ze willen er Lotus Racing van maken. Voor de rest heb je het aardig begrepen.Op donderdag 28 oktober 2010 19:10 schreef Tarado het volgende:
Begrijp ik het nou goed dat die nieuwe investeerders dus eigenlijk van Renault F1, "Team Lotus" willen maken maar omdat Tony Fernandes van het huidige Lotus F1 team deze naam onder licentie heeft dit dus niet lukt, tenminste zolang de rechter zich nog niet heeft uitgesproken over wie de rechten bezit van deze naam.
quote:Zoals ik het lees heeft Tony Fernandes nu de licentie voor beide namen; Lotus Racing en Team LotusOp donderdag 28 oktober 2010 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze willen er Lotus Racing van maken. Voor de rest heb je het aardig begrepen.
quote:Klopt, maar de licentie voor Lotus Racing wordt voor 2011 ingetrokken door Proton omdat hij de naam Team Lotus plotseling wil gebruiken. Proton claimt ook het recht op die naam en daar is de rechtszaak over.Op donderdag 28 oktober 2010 19:23 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zoals ik het lees heeft Tony Fernandes nu de licentie voor beide namen; Lotus Racing en Team Lotus
quote:OK, thanksOp donderdag 28 oktober 2010 19:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt, maar de licentie voor Lotus Racing wordt voor 2011 ingetrokken door Proton omdat hij de naam Team Lotus plotseling wil gebruiken. Proton claimt ook het recht op die naam en daar is de rechtszaak over.
Geeft de rechter Fernandes geen gelijk dan is er een mogelijkheid om Renault in Lotus Racing te veranderen. Geeft hij Fernandes wel gelijk dan is die mogelijkheid er niet en kan Renault F1 wel eens serieus in de problemen komen.
quote:Bijna goed. Group Lotus heeft de rechten op de naam Lotus Racing. 1Malaysia F1 heeft een licentie, maar bezit de rechten niet. Group Lotus suggereert de laatste tijd dat het de Formule 1 in wil, kijk maar naar de IndyCar en GP2-projecten en hun Formule 1-bolide, Exos. Dat wil het bedrijf al enige tijd met de Team Lotus naam waarvan het zegt eveneens de rechten te bezitten, maar David Hunt zegt dat hij dat deed en heeft die rechten nu aan Tune Group (van Tony Fernandes) verkocht. Group Lotus zit sinds het opdoeken van Team Lotus als actief team al achter de rechten aan, en niet helemaal onterecht. Het is een ingewikkelde zaak en kort gezegd kan een rechter alle kanten op met de uitspraak.Op donderdag 28 oktober 2010 19:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt, maar de licentie voor Lotus Racing wordt voor 2011 ingetrokken door Proton omdat hij de naam Team Lotus plotseling wil gebruiken. Proton claimt ook het recht op die naam en daar is de rechtszaak over.
Geeft de rechter Fernandes geen gelijk dan is er een mogelijkheid om Renault in Lotus Racing te veranderen. Geeft hij Fernandes wel gelijk dan is die mogelijkheid er niet en kan Renault F1 wel eens serieus in de problemen komen.
quote:Zoals ik het begrepen heb, had de Lotus Groep sowieso al aangegeven om de licentie in te trekken (omdat ze zelf de F1 in willen), voordat 1Malaysia F1 überhaupt al had aangegeven volgend jaar onder de naam Team Lotus te rijden. Deze actie van de Lotus Groep zou juist de trigger zijn voor 1Malaysia F1 om de naam Team Lotus (van David Hunt) te kopen om onder die naam verder te gaan. Maar omdat de Lotus Groep ook met de Lotus naam de F1 in wil, ontstaan er twee teams met een vergelijkbare naam en dat zal dan ook niet worden goedgekeurd door de FIA. Vandaar de pogingen om te voorkomen dat 1Malaysia F1 volgend jaar onder de naam Team Lotus in de F1 rijdt.Op donderdag 28 oktober 2010 20:36 schreef Migue het volgende:
[..]
Bijna goed. Group Lotus heeft de rechten op de naam Lotus Racing. 1Malaysia F1 heeft een licentie, maar bezit de rechten niet. Group Lotus suggereert de laatste tijd dat het de Formule 1 in wil, kijk maar naar de IndyCar en GP2-projecten en hun Formule 1-bolide, Exos. Dat wil het bedrijf al enige tijd met de Team Lotus naam waarvan het zegt eveneens de rechten te bezitten, maar David Hunt zegt dat hij dat deed en heeft die rechten nu aan Tune Group (van Tony Fernandes) verkocht. Group Lotus zit sinds het opdoeken van Team Lotus als actief team al achter de rechten aan, en niet helemaal onterecht. Het is een ingewikkelde zaak en kort gezegd kan een rechter alle kanten op met de uitspraak.
Group Lotus kan altijd wanneer het wil de Formule 1 in -- wanneer het het geld daarvoor zou hebben, dat het nu niet heeft zonder de steun van externe financiers -- en het team Lotus Racing noemen, dat kunnen ze nu al. De kans is groot dat wanneer Group Lotus nog meer in hun IndyCar-team gaat investeren en KV Racing Technology overnemen, de naam in Lotus Racing verandert. Hetzelfde zou kunnen gelden voor Lotus ART. Uiteraard moeten ze voor de Formule 1 wel een team kopen en Renault F1 zou dan dus schijnbaar voor de hand liggen, en ze zijn afhankelijk van toestemming van de teams. 1Malaysia F1 zal zeer waarschijnlijk tegen stemmen als er geen andere belangen bij in het spel zouden zijn. Die zijn er echter wel.
Hoe dan ook, dit klinkt erg plausibel wanneer je je bedenkt dat 1Malaysia F1 volgend jaar met Renault-motoren mag rijden, mits, zoals het gerucht gaat, 1Malaysia F1 de rechten op Team Lotus opgeeft. Dit omdat Renault dolgraag met Proton samen wil werken. Of Genii dan ook deels eigendom is van Group Lotus-investeerders weet ik niet, maar het zou heel goed kunnen. Joe Saward is een wijs man wanneer het op Formule 1 aankomt, en dit past perfect bij de bekende feiten en geruchten.
Hunt was al eigenaar van de merknaam Team Lotus voordat ze failliet gingen. In die hoedanigheid heeft hij die merknaam laten registreren en is al eens door de rechter in een zaak tegen Proton (toen ze net de Lotus Groep hadden overgenomen) in het gelijk gesteld.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 17:37 schreef Migue het volgende:
Group Lotus heeft nooit gezegd dat ze de Formule 1 in willen. Ze willen Ferrari nadoen en wekken de suggestie dat ze zich klaarmaken van een rentree in de Formule 1, maar het is nooit door henzelf gezegd dat het bedrijf interesse heeft in de sport.
Met 'zegt de rechten op Team Lotus te bezitten' bedoelde ik dat ze zeggen daar het recht op te hebben, maar dat inderdaad niet hebben. My bad.
Het is trouwens veel ingewikkelder dan 'het bedrijf ging failliet en David Hunt registreerde de merknaam waardoor het van hem is'. Het is niet toegestaan om zomaar een merknaam te registreren en daar op te gaan zitten. Natuurlijk beweert David Hunt dat dit niet het geval is geweest, maar dat is voor de rechter om te bepalen.
Wat m ij betreft hebben ze er geen zak te zoeken.quote:Op donderdag 28 oktober 2010 20:00 schreef Fir3fly het volgende:
Zou jammer zijn, Renault hoort wat mij betreft in de F1.
Op basis van hun straatauto's heb je gelijk maar op basis van hun F1 historie nietquote:Op maandag 1 november 2010 08:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat m ij betreft hebben ze er geen zak te zoeken.
Kijk eens naar hun straatauto's die ze maken. Dat is toch allemaal 3 keer niks en zo traag als dikke stront door een dunne trechter
BMW heeft er wat te zoeken, Mercedes heeft er wat te zoeken en wmb Porsche ook, maar Renault? Nee.
quote:Op maandag 1 november 2010 22:34 schreef Walter_Sobchak het volgende:
https://twitter.com/tiff_tv/status/29407636560
quote:Op maandag 1 november 2010 22:34 schreef Walter_Sobchak het volgende:
https://twitter.com/tiff_tv/status/29407636560
't zijn net vrouwenquote:Op dinsdag 2 november 2010 15:55 schreef Googolplexian het volgende:
Of VW verbieden de F1 toe te treden. Dan willen ze waarschijnlijk wel koste wat het kost.
quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:00 schreef kepler het volgende:
@walter,
Ik zit nu in Spanje, en ook hier zegt men dat Alonso veel afwachtMaar wel een goede coureur is
Verder lijkt iedereen op Alonso
Vrouwen ook?quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:00 schreef kepler het volgende:
@walter,
Ik zit nu in Spanje, en ook hier zegt men dat Alonso veel afwachtMaar wel een goede coureur is
Verder lijkt iedereen op Alonso
quote:Dutch great urges Red Bull to back Webber
Ex-Formula One driver Jos Verstappen has joined the growing number of experts who believe Red Bull must back Mark Webber's title ambitions.
While both Webber and German teammate Sebastian Vettel remain mathematical chances for this year's world championship, Red Bull is refusing to back the chances of one driver over another.
But with Webber just 11 points behind championship leader Fernando Alonso going into this weekend's penultimate grand prix in Brazil many feel his team must back him over Vettel.
The young German is 25 points behind Alonso and must finish ahead of the Spaniard at Interlagos to stay in the championship hunt.
Verstappen, Holland's most successful Formula One driver, threw his support behind the Australian in his column for Dutch newspaper De Telegraaf.
"Purely mathematically, the German has a chance to be world champion. But the team really has to put everything behind Webber," the 38-year-old wrote.
"He (Webber) has a better chance of winning the title.
"If Red Bull are to win the title it is crucial that at this stage of the title race that they make a choice."
Verstappen went on to suggest Red Bull's perceived bias towards the younger Vettel may well be behind the team's reluctance to commit wholly to Webber.
"Of course it's a difficult position for Red Bull," Verstappen, who made 106 grand prix starts, wrote.
"Although they have never directly expressed a preference for Vettel, the whole world knows that the team bosses prefer the young German to his older Australian teammate."
Regardless of Red Bull's decisions, Alonso's boss Stefano Domenicali says Ferrari will have to be "very careful" to keep the two-time world champion on top.
The Italian says his team won't be risking everything for a win in Brazil, despite Alonso being the only driver who could claim the title before the final race at Abu Dhabi.
"It is unlikely to decide the (championship) outcome, but it will be a very important race," Domenicali said.
"If one were to lose valuable points here it would make Abu Dhabi a bigger call.
"The approach the team will adopt in these final weeks of the championship will be the right one, keeping in mind the strengths of our rivals, Red Bull and McLaren.
"We have seen how complicated the races have been throughout the season, which means we have to be very careful.
"We can expect to find that Red Bull is again very strong, while McLaren could have some more updates to be quicker still and we will be in the fight."
Laat ze maar lekker racen en aan het eind van de race kijken of het nodig is dat Webber en Vettel van plaats moeten ruilen (ligt aan de positie van Alonso). Dit al aan het begin doen zou misschien de race van de een kunnen verpesten als de ander uitvalt.quote:Op woensdag 3 november 2010 07:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En Massa snapt 't nog niet helemaal:
MASSA: I'D LOVE TO WIN AGAIN IN BRAZIL
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |