abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 september 2010 @ 20:49:17 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_87036860
Rond de rode dwergster Gliese 581 is een planeet ontdekt die vloeibaar water en een aardachtige atmosfeer kan hebben.

De planeet (Gliese 581g) staat op zo'n 20 miljoen kilometer van de centrale ster, maar omdat die veel kleiner is dan de zon is de temperatuur precies ok.

Tenminste, in een bepaalde zone op de planeet, want net zoals de maan rond de aarde draait staat altijd dezelfde zijde van de planeet naar de centrale ster gericht. Die kant is te heet en de "achterkant" is te koud, maar in de permanente schemerzone moeten voor de mens bewoonbare gebieden zijn.

Lees meer op wired.com: A Habitable Exoplanet — for Real This Time
pi_87037191
Zullen ze daar ook Fok! Forum hebben?
  donderdag 30 september 2010 @ 20:57:39 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_87037331
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:54 schreef superbad het volgende:
Zullen ze daar ook Fok! Forum hebben?
Er zou leven kunnen zijn inderdaad. En dan komt de ethische vraag "mogen wij ons daarmee bemoeien?". Toch zou deze planeet in de toekomst een doel kunnen zijn voor menselijke "kolonisatie", juist omdat ie relatief zo dichtbij staat.
pi_87037333
Dat hier nog geen topic over was :o boeiend! Wel apart om je te realiseren dat terwijl er al plaatjes bij die artikelen staan, ze alleen maar weten dat deze planeet bestaat door schommelingen van de ster waar hij omheen cirkelt.
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 21:13:55 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_87038091
Zo dichtbij en toch zo ver weg. Met onze huidige technologie is zelfs die afstand niet praktisch overbrugbaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_87038219
Met onze huidige technologie is zelfs ons zonnestelsel niet eens praktisch overbrugbaar. En volgens mij gaat het ueberhaupt nooit lukken, reizen tussen de sterren.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:32:49 #7
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87039108
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:16 schreef Monidique het volgende:
Met onze huidige technologie is zelfs ons zonnestelsel niet eens praktisch overbrugbaar. En volgens mij gaat het ueberhaupt nooit lukken, reizen tussen de sterren.
Omdat¿¿¿ dat zeiden ze van wel meer dingen die we nu toch echt kunnen...

Ow enne er zijn ook gewoon zones in ons eigen zonnestelsel waar zich vloeibaar water (kan) bevind(en)...
Zo bijzonder is het dus ook weer niet
Beware of the Raping Zebra's
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 21:38:28 #8
46149 __Saviour__
pi_87039419
quote:
Niet met normaal reizen in ieder geval. De lichtsnelheid is een harde grens, daaraan is niet te ontkomen. Om toch die gigantische afstanden te overbruggen moet je gaan denken aan nu nog puur hypothetische zaken zoals de ruimte verbuigen of door wormgaten reizen bijvoorbeeld. Dat is heel erg sci-fi, maar wie weet wat we in de toekomst kunnen. Technologie ontwikkelt zich exponentieel. Moet je eens kijken hoe ver we gekomen zijn in de laatste paar honderd jaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  donderdag 30 september 2010 @ 21:41:06 #9
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87039584
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niet met normaal reizen in ieder geval. De lichtsnelheid is een harde grens, daaraan is niet te ontkomen. Om toch die gigantische afstanden te overbruggen moet je gaan denken aan nu nog puur hypothetische zaken zoals de ruimte verbuigen of door wormgaten reizen bijvoorbeeld. Dat is heel erg sci-fi, maar wie weet wat we in de toekomst kunnen. Technologie ontwikkelt zich exponentieel. Moet je eens kijken hoe ver we gekomen zijn in de laatste paar honderd jaar.
Lichtsnelheid is niet zo zeer een probleem aangezien we (in theorie) de ruimte-tijd al rond een ruimteschip kunnen verbuigen... en het is overigens nooit bewezen dat je niet sneller dan het licht zou kunnen maar dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren omdat je iets dat sneller dan het licht gaat niet (zo goed) kan waarnemen
  donderdag 30 september 2010 @ 22:55:44 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_87043805
20 lichtjaar is binnen twee generaties nu ook al wel te overbruggen.
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 23:17:52 #11
46149 __Saviour__
pi_87044883
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:41 schreef netolk het volgende:

[..]

Lichtsnelheid is niet zo zeer een probleem aangezien we (in theorie) de ruimte-tijd al rond een ruimteschip kunnen verbuigen... en het is overigens nooit bewezen dat je niet sneller dan het licht zou kunnen maar dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren omdat je iets dat sneller dan het licht gaat niet (zo goed) kan waarnemen
Ruimte verbuigen is zeker een leuke theorie, maar voorlopig is het helaas echt niet meer dan dat. Het in praktijk omzetten is een flinke stap verder. De lichtsnelheid als grens komt uit de koker van Einstein. http://en.wikipedia.org/w(...)on_faster_than_light
De theorie daaromheen staat aardig overeind.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_87045194
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 30 september 2010 @ 23:32:03 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_87045418
quote:
Daar is ie al genoemd, samen met z'n broertjes in Centraal Exo-Planeten Topic - maar toen was nog niet bekend dat ie zich in de bewoonbare zone rond de ster bevond. Dat maakt het wel een eigen topic waard vind ik.
  donderdag 30 september 2010 @ 23:53:55 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87046222
20 Lichtjaar, beetje radiotelescoop er op richten en luisteren of ze daar radio al uitgevonden hebben
Als we dan Gore Vidal horen die bij Johnny Carson zit dan weten we dat het een echo is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 01:20:12 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87048067
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:55 schreef remlof het volgende:
Wow. Hebben we al near-lightspeed propulsion uitgevonden?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87048732
Nou...

Maar ik weet niet of het haalbaar is om 20 lichtjaar in 2 generaties af te leggen.
pi_87049420
“The fact that we found one so close and so early on in the search suggests there’s a lot of these things,” Butler says. Only about 100 other stars are as close to Earth as Gliese 581, and only 9 of them have been closely examined for planets. Odds are good that 10 to 20 percent of stars in the Milky Way have habitable planets, Vogt says.

300 miljard sterren in onze melkweg, dus 30 tot 60 miljard ... :o

bron:
http://www.wired.com/wire(...)habitable-exoplanet/
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 05:38:03 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_87049426
Over een paar honderd jaar is het misschien interessant nieuws, nu heb je er eigenlijk geen donder aan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 05:52:14 #19
262650 kitao
prikplaatje
pi_87049440
De ambassadeur staat alvast klaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
megalomaniac
pi_87049441
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 05:38 schreef popolon het volgende:
Over een paar honderd jaar is het misschien interessant nieuws, nu heb je er eigenlijk geen donder aan.
Binnen 8 jaar hebben we een telescoop die krachtig genoeg is om er direct naar te kijken. Na deze ontdekking zal het misschien zelfs nog sneller zijn. Het is wel handig om te weten waar we het straks op moeten richten :)
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:49:35 #21
46149 __Saviour__
pi_87049736
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 05:33 schreef Yi--Long het volgende:
“The fact that we found one so close and so early on in the search suggests there’s a lot of these things,” Butler says. Only about 100 other stars are as close to Earth as Gliese 581, and only 9 of them have been closely examined for planets. Odds are good that 10 to 20 percent of stars in the Milky Way have habitable planets, Vogt says.

300 miljard sterren in onze melkweg, dus 30 tot 60 miljard ... :o

bron:
http://www.wired.com/wire(...)habitable-exoplanet/
En die zijn dan nog slechts bewoonbaar verklaard volgens onze standaard. Maar wie weet wat voor gek leven kan ontstaan op plekken die wij onbewoonbaar zouden noemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:56:38 #22
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87049783
quote:
Op donderdag 30 september 2010 23:17 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ruimte verbuigen is zeker een leuke theorie, maar voorlopig is het helaas echt niet meer dan dat. Het in praktijk omzetten is een flinke stap verder. De lichtsnelheid als grens komt uit de koker van Einstein. http://en.wikipedia.org/w(...)on_faster_than_light
De theorie daaromheen staat aardig overeind.
Zolang die niet bewezen is is het geen feit... bovendien bestaan er ook theorieën die zeggen dat er deeltjes moeten zijn die altijd sneller dan het licht moeten gaan...
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:37:47 #23
45206 Pietverdriet
pi_87051255
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:56 schreef netolk het volgende:

[..]

Zolang die niet bewezen is is het geen feit... bovendien bestaan er ook theorieën die zeggen dat er deeltjes moeten zijn die altijd sneller dan het licht moeten gaan...
Vertel, deeltjes sneller dan het licht?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:39:38 #24
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87051306
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel, deeltjes sneller dan het licht?
Ja ik vond het ook raar maar heb het ergens gelezen zal wel ff kijken of ik het nog kan vinden

EDIT: gevonden klik
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:44:03 #25
45206 Pietverdriet
pi_87051399
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:39 schreef netolk het volgende:

[..]

Ja ik vond het ook raar maar heb het ergens gelezen zal wel ff kijken of ik het nog kan vinden

EDIT: gevonden klik
Geen deeltjes maar een theorie dus, over een variabele lichtsnelheid
pi_87051665
Die Magueijo is inderdaad wat een vreemde eend in de bijt. Je hebt meer mensen die menen dat de natuurconstantes (die eigenlijk vaak niet echt "constant" zijn, maar van de desbetreffende energieschaal afhangen) tijds- en plaatsafhankelijk zijn, maar op de één of andere manier willen die ideeën niet echt doorbreken.

Deeltjes die sneller dan het licht gaan, tachyonen, worden vaak geïnterpreteerd als instabiele oplossingen van je theorie. Ze komen bv in bosonische snaartheorie voor.
pi_87054287
quote:
instabiele oplossingen van je theorie
Een oplossing vinden m.b.v. constantes maakt het leven inderdaad een stuk eenvoudiger, of zoals men wenst te zeggen 'eleganter'. Alsof de natuur het interesseert dat je van elegantie houdt en het je graag makkelijk maakt. Zegt het ene foton tegen het andere: "Laten we onze snelheid constant houden, anders rekent het zo lastig". Alles heeft een oorzaak. Als iets constant lijkt, heeft dat een oorzaak, niet omdat het constant is per definitie. Dat wij de oorzaak nog niet snappen wil niet zeggen dat de oorzaak niet nodig is in het verhaal. Dan kan je zeggen God schiep de Big Bang en zag dat het goed was nadat hij de lichtsnelheid constant had gemaakt. Blijkbaar hebben zelfs de meeste wetenschappers een dergelijk geloof nodig? Het is een vreemde contradictie.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:01:05 #28
45206 Pietverdriet
pi_87055819
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:18 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Een oplossing vinden m.b.v. constantes maakt het leven inderdaad een stuk eenvoudiger, of zoals men wenst te zeggen 'eleganter'. Alsof de natuur het interesseert dat je van elegantie houdt en het je graag makkelijk maakt. Zegt het ene foton tegen het andere: "Laten we onze snelheid constant houden, anders rekent het zo lastig". Alles heeft een oorzaak. Als iets constant lijkt, heeft dat een oorzaak, niet omdat het constant is per definitie. Dat wij de oorzaak nog niet snappen wil niet zeggen dat de oorzaak niet nodig is in het verhaal. Dan kan je zeggen God schiep de Big Bang en zag dat het goed was nadat hij de lichtsnelheid constant had gemaakt. Blijkbaar hebben zelfs de meeste wetenschappers een dergelijk geloof nodig? Het is een vreemde contradictie.
Je komt rare dingen tegen in de Natuurkunde, zo las ik recent een artikel dat de halfwaardetijd van C14 wordt beïnvloed, dit met de seizoenen wisselt en er een correlatie bestaat met de rotatie van de kern van de zon.
Radioactiviteit schijnt dus afhankelijk te zijn door een invloed van buitenaf die uit de zon schijnt te komen.
pi_87056085
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:18 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je nou precies wilt zeggen.
pi_87056628
Dat alles een oorzaak heeft.
pi_87057046
Ik ga zo even een seminar over de Riemannhypothese bezoeken. Over 40 jaar ben ik terug om de oplossing te vertellen. :).
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:47:40 #32
46149 __Saviour__
pi_87068825
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:56 schreef netolk het volgende:

[..]

De lichtsnelheid als beperking is een van de gevolgen van einstein's relativiteitstheorie. En die is op zich wel aardig dik bewezen door middel van experimenten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:50:11 #33
45206 Pietverdriet
pi_87068894
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:47 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De lichtsnelheid als beperking is een van de gevolgen van einstein's relativiteitstheorie. En die is op zich wel aardig dik bewezen door middel van experimenten.
Belangrijker, er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat ie niet klopt, observaties die er zeer strijdig mee zijn
pi_87071064
quote:
De ontdekking van een mogelijke nieuwe Aarde fascineert wetenschappers over de hele wereld. Een astronoom van de universiteit van West-Sydney ontving twee jaar geleden al een signaal uit de buurt van de planeet. De recente onthullingen doen het vermoeden groeien dat we misschien toch niet alleen in het heelal zijn.
Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten. Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval. Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

Planeet zoals Aarde
Deze week raakte bekend dat er zich nog een planeet in de buurt van de ster bevindt: Gliese 581g. Nooit eerder hebben ze een planeet ontdekt die zo sterk op de Aarde lijkt. Bhathal was twee jaar geleden al zeer opgewonden over zijn ontdekking. "Op een heldere nacht ga ik naar het observatorium en onderzoek ik de sterren. Toen ik naar één van die sterren keek, merkte ik plots een signaal op", zegt hij.

"Ik wilde het signaal meteen onderzoeken. We beschikken over speciale software, want we ontvangen ook veel lawaai. Maar dit was een heel scherp signaal. En dat is precies waar we naar op zoek zijn."

Uiteraard ging Bhathal in de volgende maanden op zoek naar een tweede signaal, maar hij vond niets meer. De ontdekking dat er rond de ster bewoonbare planeten konden bestaan, maakte het verhaal plots populair bij het bredere publiek. In Oekraïne werd zelfs een signaal met 500 boodschappen van de bevolking uitgezonden in de richting van Gliese 581.

Leven mogelijk
Gisteren liet hoofdonderzoeker Dr. Steven Vogt al weten dat hij "100 procent zeker is" dat er leven is op de ontdekte planeet. De planeet ligt in een zone in de ruimte waar het noch te warm, noch te koud is voor water om oceanen, meren en rivieren te vormen. De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht. De wetenschappers vermoeden dat er nog bewoonbare planeten rond de ster draaien. "Anders hadden we deze planeet nooit zo snel ontdekt", stellen ze.
bron
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:02:20 #35
104871 remlof
Europees federalist
pi_87071190
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:59 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

bron
Zo, dat het "100 procent zeker is" dat er leven is vind ik wel een hele boute uitspraak.

Maar we kunnen iig wel stellen dat dit sterrenstelsel het meest interessante is dat we ontdekt hebben op relatief korte afstand.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:42:49 #36
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_87072815
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:59 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

bron
Nou wordt het wel interessanter.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:58:27 #37
104871 remlof
Europees federalist
pi_87073438
De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht.

Zomg, dat is wel heel erg uniek! :')
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:47:50 #38
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87075430
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:58 schreef remlof het volgende:
De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht.

Zomg, dat is wel heel erg uniek! :')
Tja of dat zo uniek is weet ik zo net nog niet aangezien ik ook op zo'n planeet zit maar het is idd wel een potentiële planeet met leven, dus mochten we de aarde zover verkloot hebben dat we een nieuwe nodig hebben kunnen we altijd nog die richting op XD
pi_87075584
Het is hoogst twijfelachtig dat de planeet een atmosfeer heeft.
Aan de hete kant verdampt alles, aan de koude kant condenseert alles dat verdampen en condenseren kan. Dat geldt dus voor alle vloeistoffen en gassen.
Is de planeet bewoonbaar? Ik zou er niet willen wonen. :(
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:07:04 #40
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87076290
quote:
Snelheden van ruimteschepen zijn nu inderdaad hopeloos, maar als je de snelheid van het licht kan benaderen, dan duurt een reis van enkele lichtjaren voor de reiziger niet zo lang.

Enig nadeel is dat je dan warp 10 issues krijgt, waarbij de bestuurder en de kapitein van het ruimteschip versneld evolueren en gemuteerde kinderen krijgen.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:10:24 #41
52513 whosvegas
The Trickster
pi_87076500
quote:
uh, dat zou ik niet al te hard roepen.

Al;s je 500 jaar geleden zou roepen dat we naar maan zouden kunnen reizen, zou je voor gek zijn verklaard. Moet je eens kijken wat voor ontwikkeling de mensheid de afgelopen 100 jaar heeft doorgemaakt.
Are you nuts??
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:13:44 #42
46149 __Saviour__
pi_87076689
quote:
Snelheden van ruimteschepen zijn nu inderdaad hopeloos, maar als je de snelheid van het licht kan benaderen, dan duurt een reis van enkele lichtjaren voor de reiziger niet zo lang.
Tijddialatie is voor de reis zelf inderdaad een gunstig effect. Maar op het punt van vertrek en aankomst verloopt de tijd natuurlijk in het eigen stelsel. Dus daar krijgt de reiziger toch mee te maken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:19:06 #43
52513 whosvegas
The Trickster
pi_87077005
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:51 schreef Schonedal het volgende:
Het is hoogst twijfelachtig dat de planeet een atmosfeer heeft.
Aan de hete kant verdampt alles, aan de koude kant condenseert alles dat verdampen en condenseren kan. Dat geldt dus voor alle vloeistoffen en gassen.
Is de planeet bewoonbaar? Ik zou er niet willen wonen. :(
Denk dat de grote van de planeet eerder invloed op het wel/niet hebben van een atmosfeer heeft.
De atmosfeer is al gas, een gas is al damp. En Titan (maan van Sarturnus) heeft ook een atmosfeer, terwijl het daar zo koud is dat water stijf bevroren zou zijn en er meren zijn van vloeibaar methaan (weet ik niet zeker).
De grote van een planeet is van belang, omdat de gassen in de atmosfeer vast gehouden moeten worden en daar is zwaartekracht voor nodig. Mars bijvoorbeeld had waarschijnlijk vroeger een dichte atmosfeer. Maar Mars is een stuk kleiner als de aarde en is bijna heel zijn atmosfeer kwijt geraakt.
Are you nuts??
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:20:17 #44
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87077061
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:13 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Tijddialatie is voor de reis zelf inderdaad een gunstig effect. Maar op het punt van vertrek en aankomst verloopt de tijd natuurlijk in het eigen stelsel. Dus daar krijgt de reiziger toch mee te maken.
Maar dat is niet relevant voor de reis lijkt me. Ja, je moet je familieleden en vrienden wel gedag zeggen, want als weer terug gaat zijn die er niet meer.
Géén kloon van tvlxd!
pi_87079207
Er zijn ook theorieen die beweren dat de tijd veranderd wanneer je aan een bepaalde snelheid voorbij gaat. Dus ook daar dien je mee rekening te houden.
Kom je terug, is het op aarde ineens 500 jaar verder terwijl jij 20 jaar ouder bent. Of andersom: Je komt terug na 20 jaar en op aarde is nog maar 1 jaar verstreken.
Of zie ik dit verkeerd?

Of is dat wat jullie met een mooi woord dat tijddialatie noemen :@
Ben niet zo thuis in die termen
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:05:40 #46
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87079657
Het woord is tijddilatatie, trouwens. :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijddilatatie

Dat is niet alleen van toepassing als je 'een bepaalde snelheid voorbij gaat', maar het is pas echt meetbaar bij hogere snelheden, en behoorlijk ingrijpend dichtbij lichtsnelheid.
Géén kloon van tvlxd!
pi_87089396
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:47 schreef netolk het volgende:

[..]

Tja of dat zo uniek is weet ik zo net nog niet aangezien ik ook op zo'n planeet zit maar het is idd wel een potentiële planeet met leven, dus mochten we de aarde zover verkloot hebben dat we een nieuwe nodig hebben kunnen we altijd nog die richting op XD
Zelfs als de mogelijkheid er zou zijn om er te komen, zijn planeten met buitenaards leven volkomen ongeschikt om er als mens te gaan leven. Alleen in een luchtdicht ruimtepak. zou je er kunnen vertoeven.
Ook al zou de lucht daar (qua samenstelling) gewoon ingeademd kunnen worden, en het water gewoon water zijn. Als er leven is is het niet steriel.

Als er maar iets is wat een beetje op planten (of dieren) lijkt, zal er heeeeel veeeeel zijn wat op bacterien en virussen en evt andere micro-organismen lijkt. Op aarde is het zo dat je bij elke ademhaling, en elke slok water heel veel micro-organismen inhaleert. Op een andere planeet waar leven is zou je als aardling niet al dat alien microleven willen inhaleren en dat een interactie willen laten aangaan met je eigen microbioom. De grotere zichtbare aliens kan je nog ontlopen, Het kleine onzichtbare microleven niet, dat onderga je. Vanuit een evolutionair gezichtspunt ligt het niet voor de hand dat er wel grotere levensvormen zijn, (enigszins vergelijkbaar met aardse eukaryote vormen), en geen uitbundig microleven.

Alleen een planeet met de juiste eigenschappen van de atmosfeer, maar die verder helemaal kaal en levenloos is, dus ook zonder enige vorm van begroeiing, zou misschien in aanmerking komen om onbeschermd op rond te huppelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door barthol op 02-10-2010 04:48:17 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 07:34:56 #48
262650 kitao
prikplaatje
pi_87089626
@barthol.

ik ben geen microbioloog maar bij dit verhaal moest ik denken aan de spaanse conquistadors die met hun missie in latijns-amerika met een griepvirus vrijwel de gehele inlandse bevolking om zeep hielpen.
(naast hun musketten dan)
nu is die virusoverdracht wel uitgewoed.
wat ik wil zeggen is dat in het begin er natuurlijk voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen maar dat dit voor een beperkte tijd zal zijn.
want indien de mens zover kan reizen dan zal dit m.i. alleen kunnen in een gezamenlijke inspanning dus zonder oorlogen op aarde ivm de hoge kosten en de aanslag op grondstoffen.
je mag dan verwachten dat ook de geneeskunde sterk is verbeterd.
megalomaniac
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 13:30:58 #49
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_87095816
Het is hoogst twijfelachtig dat deze planeet echt bestaat. De kerel die hem ontdekt heeft (Steve Vogt) heeft al een naam dat hij vaak planeten 'ontdekt' die later niet blijken te bestaan. Als je daar de data kijkt waarop deze ontdekking is gebaseerd is het een hoogst twijfelachtige conclusie. De data bevat nogal veel ruis en je moet als het ware de trend 'geloven'. Ik hou hier een grote slag om de arm bij.
pi_87097827
http://www.hln.be/hln/nl/(...)eken-van-leven.dhtml

een wetenschapper claimt 2 jaar geleden al een "lichtsignaal" gevonden te hebben uit de richting van die planeet.

enig idee hoe betrouwbaar die gozer is? ik heb stiekem het vermoeden dat dit bericht zo naar Tru doorgestuurd kan worden, maar eerst ff de wetenschappers er op loslaten :D
pi_87105615
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 14:32 schreef Asphias het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)eken-van-leven.dhtml

een wetenschapper claimt 2 jaar geleden al een "lichtsignaal" gevonden te hebben uit de richting van die planeet.

enig idee hoe betrouwbaar die gozer is? ik heb stiekem het vermoeden dat dit bericht zo naar Tru doorgestuurd kan worden, maar eerst ff de wetenschappers er op loslaten :D
Hij werkt bij SETI, dus diegene is vrij betrouwbaar!!!
pi_87105880
Ik zou het eerder omdraaien. Hij werkt bij SETI, dus is dat niet.
pi_87106823
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 17:27 schreef Harunobu het volgende:
Ik zou het eerder omdraaien. Hij werkt bij SETI, dus is dat niet.
Laten we een keertje niet ons alu-hoedje conspiracy mode aan zetten.

Overigens: Hij wordt al betaald door de universiteit en heeft zijn naam hoog te houden. ^O^

[ Bericht 20% gewijzigd door Yi--Long op 02-10-2010 17:50:44 ]
pi_87112232
Het blijkt dat de desbetreffende wetenschapper zelf kritisch is, dat het altijd nog een fout kan zijn van zijn apparatuur (al heeft hij zo'n beetje het beste materiaal van dit moment tot zijn beschikking) en wilt het zo wetenschappelijk mogelijk benaderen. Het is dus wel een sterk signaal maar we moeten het zeker weten.

http://www.theaustralian.(...)frg8gf-1225710664198
pi_87114102
Heeft niets met conspiracy te maken. Ik vind SETI gewoon geen serieuze wetenschap. En daar zitten dus ook niet de serieuze en goede wetenschappers. Daar zit je of omdat je niets beter kunt krijgen of op dat je een irrationele droom hebt.
pi_87114168
Even over het reizen op zich:

Veel details/technologieen die vroeger in Startrek en Starwars voorbijkwamen, zien we nu al terug in het dagelijks leven. Nu is er afgelopen maand ook nieuws geweest over zogenaamde "tracktor beams", lichtstralen die voorwerpen kunnen verplaatsen. Link

Nu denk ik, met mijn wonderbaarlijke onwetendheid over de ruimtevaart, dat deze techniek een doorbraak kan zijn voor de ruimtevaart. Even een scenario/nieuwsbericht uit de duim gezogen:

In 2026 denkt de NASA hun grote nieuwe trots te presenteren, het project heet: Spaceship Buzz (Lightyear)

Spaceship BUZZ gaat gebruik maken van zogeheten "tracktor beams". Zowel op ruimtestation ISS als op de maan worden er grote laser-stations geinstalleerd, die de tracktor beams gaan "uitzenden". Spaceship BUZZ is daarbij een soort hybride. Bij de lancering maakt BUZZ nog gebruik van de ouderwetse brandstof, wanneer het ruimteveer de atmosfeer verlaat word voor de eerste keer BUZZ gelinkt/getracked met ISS. Het ISS trekt met de tracktor beam en een soort slingshot beweging BUZZ in zijn baan naar verre werelden. Het laserstation op de maan kan BUZZ opvangen en het ruitmeveer in zijn definitieve baan brengen naar zijn bestemming.

Goed... mijn duim is wel leeg nu. Maar dit is denk ik een manier waarop de mensheid voor het eerst echt gaat reizen met gebruik van licht.
pi_87114721
Zolang men geld stopt in mensenruimtevaart zal NASA geen geld hebben voor dit soort wetenschappelijke projecten om echt nieuwe technologie uit te vinden en echt meer te weten te komen over dit soort planeten.

Zeker niet nu de VS economisch zo slecht gaat en Sarah Palin straks president wordt.
pi_87124505
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:25 schreef Harunobu het volgende:
Heeft niets met conspiracy te maken. Ik vind SETI gewoon geen serieuze wetenschap. En daar zitten dus ook niet de serieuze en goede wetenschappers. Daar zit je of omdat je niets beter kunt krijgen of op dat je een irrationele droom hebt.
Zeker net als die mensen die probeerden te vliegen. Het was toch geen serieuze wetenschap |:(
pi_87126262
toevallig ken ik een amerikaanse wetenschapper die af en toe naar Nederland komt, het viel mij op dat hij hier non stop loopt te blowen (komt in die kringen vaker voor dan je denkt)
verder lijkt me het onzinnig dat je lichtsignalen van die planeet kan zien maar ongetwijfeld zal er leven zijn op andere planeten, het leven op aarde moet daarvandaan zijn gekomen (8>
pi_87132448
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 11:06 schreef pinine het volgende:
verder lijkt me het onzinnig dat je lichtsignalen van die planeet kan zien maar ongetwijfeld zal er leven zijn op andere planeten, het leven op aarde moet daarvandaan zijn gekomen (8>
Waarom zou je geen licht van een dergelijke planeet kunnen zien?
En waar komt het leven op die andere planeten dan weer vandaan?
Het kan natuurlijk, maar is het gezien de enorme afstanden niet waarschijnlijker dat leven vaker uit zichzelf uitstaat?
  zondag 3 oktober 2010 @ 14:49:02 #61
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_87132601
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:44 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Waarom zou je geen licht van een dergelijke planeet kunnen zien?
En waar komt het leven op die andere planeten dan weer vandaan?
Het kan natuurlijk, maar is het gezien de enorme afstanden niet waarschijnlijker dat leven vaker uit zichzelf uitstaat?
Volgens mij is er (nog) geen telescoop die krachtig genoeg is om exoplaneten rechtstreeks te observeren, dus licht wat van een dergelijke planeet af zou komen kunnen we ook nog niet zien.

We gaan (verbeter me als ik het fout heb) geloof ik nog steeds uit van zwaartekracht die uitgeoefend word op de moederster van de planeet.
  zondag 3 oktober 2010 @ 14:59:30 #62
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_87132935
Er zijn al een aantal directe observaties van exoplaneten. Het probleem is niet zozeer dat er te weinig licht van een exoplaneet komt, maar dat de verhouding tussen het licht van de planeet en het licht van de ster enorm is. Het licht van de ster domineert de waarnemingen dan (in het zichtbare licht is de ster zo'n miljard keer helderder, in het infrarood zo'n miljoen keer).

Er zijn wel trucs, zoals het afschermen van de ster, waardoor het toch mogelijk wordt de exoplaneet direct waar te nemen.
  zondag 3 oktober 2010 @ 15:01:47 #63
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_87133013
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 14:59 schreef Telates het volgende:
Er zijn al een aantal directe observaties van exoplaneten. Het probleem is niet zozeer dat er te weinig licht van een exoplaneet komt, maar dat de verhouding tussen het licht van de planeet en het licht van de ster enorm is. Het licht van de ster domineert de waarnemingen dan (in het zichtbare licht is de ster zo'n miljard keer helderder, in het infrarood zo'n miljoen keer).

Er zijn wel trucs, zoals het afschermen van de ster, waardoor het toch mogelijk wordt de exoplaneet direct waar te nemen.
Maar dit zijn dan toch vooral gigantische planeten in de categorie Neptunus en groter?
pi_87133316
Je kan ook een discrepantie in de stof atmosfeer rond een ster waarnemen. Een plek waar iets minder reflectie van stof is.
pi_87133428
Daarnaast polariseert licht rond de magnetische polen van een planeet. Daardoor kan je ook a.d.h.v. de polarisatie van het licht van het stof vertellen wat voor soort object daar zit.
pi_87133785
Je kan de breking van de atmosfeer of oceanen meten door gericht met een spectrograaf de fluctuatie te meten tussen het stof met het schijnsel van andere ojecten achter het stelsel.
pi_87134080
En als je een rekenkrachtige computer hebt kan je, als je overlay maakt van met afzonderlijke polarisatieorientatie opgenomen beelden, genomen op vrijwel hetzelfde moment, terugrekenen wat de verdeling van de verschillende polarisatielagen t.o.v. de achtergrond verstoort. Dit natuurlijk geholpen met de kennis die je al hebt van gevonden grote objecten in het stelsel.
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:18:46 #68
181126 MouzurX
Misschien?
pi_87135403
Maar aan 1 kant van die planeet is het enorm warm en aan de ander heel koud?
Krijg je dan niet gigantisch harde wind enz?
Of andere klimaat-achtige problemen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_87135576
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:49 schreef remlof het volgende:
maar in de permanente schemerzone moeten voor de mens bewoonbare gebieden zijn.
Daar kunnen we dus prima de PVV'ers naartoe sturen :P
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:29:24 #70
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_87135772
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:10 schreef whosvegas het volgende:

[..]

uh, dat zou ik niet al te hard roepen.

Al;s je 500 jaar geleden zou roepen dat we naar maan zouden kunnen reizen, zou je voor gek zijn verklaard. Moet je eens kijken wat voor ontwikkeling de mensheid de afgelopen 100 jaar heeft doorgemaakt.
Van traphelicopter naar airbus, en over 100 jaar zitten we op andere sterren? :')
pi_87135781
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ik vraag me weleens af of we qua wetenschappelijke ontwikkeling niet nu al op een exoplaneet hadden gestaan als de Middeleeuwen niet voorbij waren gekomen.
pi_87135785
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:18 schreef MouzurX het volgende:
Maar aan 1 kant van die planeet is het enorm warm en aan de ander heel koud?
Krijg je dan niet gigantisch harde wind enz?
Of andere klimaat-achtige problemen?
Dat is voor ons misschien vreemd of onbewoonbaar. Maar als er leven is op die planeet dan zou het zich wel hebben aangepast, wij hebben ons ook aangepast.
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:31:00 #73
181126 MouzurX
Misschien?
pi_87135828
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef Svubeqak het volgende:

[..]

Dat is voor ons misschien vreemd of onbewoonbaar. Maar als er leven is op die planeet dan zou het zich wel hebben aangepast, wij hebben ons ook aangepast.
Ja ik vraag me dus af op welke manier je je daar aan kan aanpassen.
Als er constant orkaanwind is dan kan er weinig leven lijkt me.
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:31:59 #74
181126 MouzurX
Misschien?
pi_87135860
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef fs180 het volgende:

[..]

Van traphelicopter naar airbus, en over 100 jaar zitten we op andere sterren? :')
Ja aangezien het exponentieel sneller gaat met de ontwikkelingen.

200 jaar maximum.
Over 100 jaar zitten we bij de dichtstbijzijnde ster.
pi_87135914
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:31 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook niet fijn wonen nee. ;(
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:35:13 #76
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_87135983
quote:
Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was.

Zouden ze dan toch bestaan? :+
pi_87136207
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:35 schreef DemonRage het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

_O-
pi_87136283
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:35 schreef DemonRage het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

_O-
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:46:29 #79
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87136364
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:22 schreef Onverlaatje het volgende:
Dat alles een oorzaak heeft.
Wat is de oorzaak van die mening? Een kromme redenatie of wensdenken?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87136478
quote:

[..]

Waarom niet? En als je nu levende wezens hebt die veel sterkere spieren hebben dan ons zodat de sterkte van die wind hen niet deert? (Ik bedoel maar: ik denk dat een brontosaurus wel tegen wat wind kon :+ )
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:50:46 #81
pi_87136511
quote:

[..]

Dat hoef je je niet af te vragen. Evolutie is bijzonder effectief. Bacteriën in radioactief water, vissen in poelen van zwavelzuur, het komt allemaal voor. En dan heb ik het nog over een lief schattig planeetje als de Aarde.

Probeer eens voor de lol uit te zoeken of een Albatros puur op eigen kracht op kan stijgen. Misschien hebben ze alleen een klein zetje nodig van een golf, maar grote kans dat ze altijd hulp hebben. Een hoge rots, een vleugje wind...
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:53:20 #82
pi_87136584
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:50 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Waarom niet? En als je nu levende wezens hebt die veel sterkere spieren hebben dan ons zodat de sterkte van die wind hen niet deert? (Ik bedoel maar: ik denk dat een brontosaurus wel tegen wat wind kon :+ )
Bacteriën hebben nooit last van wind.
pi_87136868
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat is de oorzaak van die mening? Een kromme redenatie of wensdenken?
Niet genoegen nemen met zomaar een gedefinieerde constante, behalve als er een causaal verband bestaat waar deze constante uit voortkomt. Waarbij je jezelf kan afvragen of het dan wel een constante is en of dit soort constanten daardoor eigenlijk helemaal geen constanten kunnen zijn.
pi_87137093
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef Henno het volgende:

[..]

Ik vraag me weleens af of we qua wetenschappelijke ontwikkeling niet nu al op een exoplaneet hadden gestaan als de Middeleeuwen niet voorbij waren gekomen.
als religie niet voorbij was gekomen.
  zondag 3 oktober 2010 @ 17:09:59 #85
pi_87137126
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:01 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Niet genoegen nemen met zomaar een gedefinieerde constante, behalve als er een causaal verband bestaat waar deze constante uit voortkomt. Waarbij je jezelf kan afvragen of het dan wel een constante is en of dit soort constanten daardoor eigenlijk helemaal geen constanten kunnen zijn.
Ik denk dat we last hebben van te weinig informatie. Als een glazen doolhof waarvan je af en toe een bevestigingspunt ziet of een vlek op het glas. Die punten en vlekken gaan niet weg, maar als je niet weet dat je in een glazen doolhof staat (laat staan dat je weet hoe de route naar de uitgang er uit ziet) weet je niet waarom ze er zijn en niet weg gaan of veranderen.

Maar de volgende vraag is dan: wat is de oorzaak van het glazen doolhof?
pi_87137377
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:29 schreef Henno het volgende:

[..]

Leesvoer: Technische vooruitgang in de geschiedenis

Veel onderwerpen door elkaar heen in dit topic trouwens. :P
gr gr
  zondag 3 oktober 2010 @ 17:44:36 #87
45206 Pietverdriet
pi_87138256
quote:

[..]

Ja aangezien het exponentieel sneller gaat met de ontwikkelingen.

200 jaar maximum.
Over 100 jaar zitten we bij de dichtstbijzijnde ster.
Gisteren bracht de boer me een bak met voer
Eergisteren bracht de boer me een bak met voer
De dag daarvoor bracht de boer me een bak met voer
En eigenlijk zo lang als ik me kan herinneren bracht de boer me iedere dag een bak met voer
Ergo
Vandaag brengt de boer me een bak met voer, dacht de kalkoen, dat doet vast zo snel als ie klaar is met het slijpen van die bijl. Ziet er gezellig uit trouwens, daarbinnen met die denneboom en al die lichtjes, en ruikt ook lekker, de boerin is al bezig in de keuken.....
pi_87138336
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat we last hebben van te weinig informatie. Als een glazen doolhof waarvan je af en toe een bevestigingspunt ziet of een vlek op het glas. Die punten en vlekken gaan niet weg, maar als je niet weet dat je in een glazen doolhof staat (laat staan dat je weet hoe de route naar de uitgang er uit ziet) weet je niet waarom ze er zijn en niet weg gaan of veranderen.

Maar de volgende vraag is dan: wat is de oorzaak van het glazen doolhof?
Wat was er eerder, de kip of het ei?
Hetzelfde geldt voor big bang / big crunch gedachten. Als een big crunch een zwart gat ter grootte van ons universum maakt waarbij alles samenkomt in een oneinding klein punt in het zwarte gat om mogelijk met een big bang weer opnieuw te beginnen, hoe kon onze oorspronkelijke big bang dan ontstaan? Ook omdat energie weglekt uit ons universum en het heelal steeds verder afkoelt, zou er uiteindelijk minder overblijven dan toen je begonnen was.
Natuurlijk is het ook zo dat als een ster ontploft in een supernova, de weggeslingerde resten niet uiteindelijk resulteren in crunch waarbij dezelfde resten niet eenzelfde ster zullen maken. Zo zal het waarschijnlijk ook zijn met ons heelal. Ook al zouden we kunnen eindigen als megazwartgat, het zal niet dezelfde energie zijn wat in dat punt zit als waarmee de big bang begonnen is. Wat zou impliceren dat de oorspronkelijke big bang alleen veroorzaakt kan zijn met energie uit andere singulariteiten.
Overigens ontstaat een supernova uit een explosie van een implosie op een maximale dichtheid wat een sterkern kan bevatten. Ontstaat een big bang uit een maximale dichtheid wat een singulariteit kan bevatten?
Een implosie van ruimte tijd, met een moment zonder ruimtetijd, wat tegelijk eeuwig en onmetelijk kort tegelijk duurt waarbij de singulariteit niet langer omhuld en afgesloten is met ruimtetijd.
Je kan je ook afvragen, als een energieloos deeltje met oneindige snelheid weg wilt, wat vertraagt het deeltje tot de lichtsnelheid? De dichtheid van ruimtetijd en de interactie daarmee, wat blijkbaar redelijk consistent lijkt zodat de lichtsnelheid op een constante lijkt.
  zondag 3 oktober 2010 @ 17:56:11 #89
pi_87138610
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:47 schreef Onverlaatje het volgende:

Je kan je ook afvragen, als een energieloos deeltje met oneindige snelheid weg wilt, wat vertraagt het deeltje tot de lichtsnelheid? De dichtheid van ruimtetijd en de interactie daarmee, wat blijkbaar redelijk consistent lijkt zodat de lichtsnelheid op een constante lijkt.
De speciale relativiteitstheorie heeft daar een oplossing voor. De speelruimte die je hebt zit binnen het raamwerk van de ruimtetijd. Massa, snelheid en tijd(sbeleving) zijn van elkaar afhankelijk. Maar ik heb er zelf niet op gestudeerd. Mijn kennis is een combinatie van een paar boeken, Teleac en Haushofer. :')

Misschien kan je dit soort theorieën ook als een soort constante zien. Ze kloppen maar we weten niet (altijd) waarom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 03-10-2010 20:29:36 ]
pi_87139022
Ik bedoelde eigenlijk een massaloos deeltje. Bestaan er eigenlijk energieloze deeltjes?
  zondag 3 oktober 2010 @ 18:11:56 #91
45206 Pietverdriet
pi_87139145
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 18:08 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk een massaloos deeltje. Bestaan er eigenlijk energieloze deeltjes?
Als een deeltje energieloos is, zou het dan bestaan?
  zondag 3 oktober 2010 @ 18:18:38 #92
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_87139396
quote:
Volgens E=mc² niet.
pi_87139856
Als je geen massa en geen energie bent, hoe kun je dan bestaan?
pi_87141096
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:17 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Leesvoer: Technische vooruitgang in de geschiedenis

Veel onderwerpen door elkaar heen in dit topic trouwens. :P
Ha, daar hebben we de grafiek zonder eenheden langs de y-as weer. Over wetenschappelijke teloorgang gesproken; het zal wellicht de tweede fase zijn dat we deze grafiek zo nu en dan hier voorbij zien komen.
  zondag 3 oktober 2010 @ 19:12:59 #95
45206 Pietverdriet
pi_87141160
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 18:31 schreef Harunobu het volgende:
Als je geen massa en geen energie bent, hoe kun je dan bestaan?
Niet dus.
Als je geen massa hebt, en geen energie, dan heb je helemaal niets als deeltje, en besta je per definitie niet.
pi_87141365
quote:
Nee. Een deeltje zonder massa beweegt altijd met de lichtsnelheid, en dus E=p*c. Een deeltje wat niet beweegt (tov een waarnemer) heeft een energie van E=mc2. Een deeltje heeft altijd energie. Dat is ook de reden dat alles in het universum zwaartekracht voelt. Een deeltje kan bv elektrisch neutraal zijn en elektische krachten niet voelen, maar voor zwaartekracht kan dit niet; dat zou betekenen dat E=0.

In die zin verschilt zwaartekracht van de andere krachten in ons universum. :)
pi_87143855
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:50 schreef Krantenman het volgende:

[..]

hoezo sterke spieren? bedenk hoe makkelijk je als kussen met een beetje aerodynamische vorm rond kan vliegen zonder moeite te hoeven doen :D
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:49:03 #98
pi_87144951
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:25 schreef Harunobu het volgende:
Heeft niets met conspiracy te maken. Ik vind SETI gewoon geen serieuze wetenschap.
Waarom niet?
pi_87146203
Goed nieuws voor mijn verre nakomelingen
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_87153462
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 16:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat hoef je je niet af te vragen. Evolutie is bijzonder effectief. Bacteriën in radioactief water, vissen in poelen van zwavelzuur, het komt allemaal voor. En dan heb ik het nog over een lief schattig planeetje als de Aarde.
Hoe kan je dat zeggen als we nog geen buitenaards leven hebben ontdekt? Misschien is de Aarde wel enorm extreem 8-)
  zondag 3 oktober 2010 @ 23:20:24 #101
104871 remlof
Europees federalist
pi_87153679
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 23:14 schreef .aeon het volgende:

[..]

Hoe kan je dat zeggen als we nog geen buitenaards leven hebben ontdekt? Misschien is de Aarde wel enorm extreem 8-)
Mwah, dat zal nog wel meevallen:

pi_87154397
Ik bedoelde dat de condities voor 'leven' op Aarde misschien relatief extreem zijn.
  zondag 3 oktober 2010 @ 23:52:27 #103
pi_87154764
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 23:14 schreef .aeon het volgende:

[..]

Vergeleken met Venus? Daar hoef je toch geen buitenaards leven voor te ontdekken? :P
pi_87154859
We hadden het toch over planeten waar leven evolutie mogelijk is? ;)
pi_87155022
Uiteraard zijn we niet alleen!

Dat durf ik geen 100% bevestigen maar 200%!

Die wezens zullen er niet uitzien als mensen natuurlijk (en nog minder als in sciencefiction films, maar je moet maar 1 bacterie vinden en er is een levend wezen op die planeet.
De één zal al wat meer levende organismes tellen dan de andere maar wees er maar van overtuigd dat er leven is buiten de Aarde!
pi_87155151
Ok
  maandag 4 oktober 2010 @ 00:47:43 #107
pi_87156517
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 23:55 schreef .aeon het volgende:
We hadden het toch over planeten waar leven evolutie mogelijk is? ;)
Is leven op Venus niet mogelijk dan?
  maandag 4 oktober 2010 @ 00:49:05 #108
104871 remlof
Europees federalist
pi_87156547
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 00:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Is leven op Venus niet mogelijk dan?
Not life as we know it :+
  maandag 4 oktober 2010 @ 01:18:03 #109
pi_87157012
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 00:49 schreef remlof het volgende:

[..]

Not life as we know it :+
It's life, Jim...

maandag 4 oktober 2010 @ 01:48:47 #110
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_87157408
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Er zou leven kunnen zijn inderdaad. En dan komt de ethische vraag "mogen wij ons daarmee bemoeien?". Toch zou deze planeet in de toekomst een doel kunnen zijn voor menselijke "kolonisatie", juist omdat ie relatief zo dichtbij staat.
En straks hebben ze mega veel rare en enge virussen dat...
Mochten wij in contact komen met een eventuele intelligente levensvorm daar...dat onze gehele planeet uitsterft dankzij een vies vuig smerig kutklotenvirus

Jaja alles kan natuurlijk dus!?
Snollebolt
pi_87157478
Het zou toch wel toevallig zijn als dat virus compatibel is met ons DNA, de eiwitten, enzymen en organellen die nodig zijn voor de reproductie van dit virus. :P
  maandag 4 oktober 2010 @ 02:11:14 #112
pi_87157583
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 01:57 schreef KoningStoma het volgende:
Het zou toch wel toevallig zijn als dat virus compatibel is met ons DNA, de eiwitten, enzymen en organellen die nodig zijn voor de reproductie van dit virus. :P
Als het DNA dezelfde structuur als de onze heeft maakt dat helemaal niet uit. Onze cellen zullen het DNA kopieren als ze geïnfecteerd worden. Misschien duurt het een paar maanden evolutie.

Zou wel leuk zijn als het DNA er anders uit zag.
  maandag 4 oktober 2010 @ 02:12:42 #113
262650 kitao
prikplaatje
pi_87157597
ben je een spacetrip aan het maken papierversnipperaar ?
megalomaniac
pi_87158143
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 01:48 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Mochten wij in contact komen met een eventuele intelligente levensvorm daar...dat onze gehele planeet uitsterft dankzij een vies vuig smerig kutklotenvirus
Hm dan prefereer ik toch liever een stel puntoren zonder gevoel voor humor :')
pi_87158399
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:49 schreef remlof het volgende:
Rond de rode dwergster Gliese 581 is een planeet ontdekt die vloeibaar water en een aardachtige atmosfeer kan hebben.

De planeet (Gliese 581g) staat op zo'n 20 miljoen kilometer van de centrale ster, maar omdat die veel kleiner is dan de zon is de temperatuur precies ok.

Tenminste, in een bepaalde zone op de planeet, want net zoals de maan rond de aarde draait staat altijd dezelfde zijde van de planeet naar de centrale ster gericht. Die kant is te heet en de "achterkant" is te koud, maar in de permanente schemerzone moeten voor de mens bewoonbare gebieden zijn.

Lees meer op wired.com: A Habitable Exoplanet — for Real This Time
En dat weten ze allemaal omdat ze een stip in gliese 581g hebben gezien en toen hebben ze helemaal doorgefantaseerd wat als er dit en dat is.
pi_87159052
Van het andere topic, het weer is daar perfect!:

Gelukkig is het weer daar ook goed! (Bron: http://io9.com/5653433/th(...)rth?skyline=true&s=i)

What about the weather on this planet? It's tidally locked, which means one side always faces the sun and one side is always in darkness. Wouldn't there be incredibly strong winds moving from the hot side to the cold side?

People thought there'd be hellacious winds. But there have been 3D climate models of tidally locked planets and calculations show there would be high altitude winds like jet streams on our planet. But according to these models, the maximum winds on the surface would be 30-40 miles per hour on the hot side. On the dark side, winds would be 0-10 miles per hour. It would be quite pleasant. The winds would carry heat from the hot side to the cold side in the high altitudes and then the cold winds would come back down over the poles. The winds would circulate on a large scale like on Earth and that would even out the temperature somewhat. Some of that depends on whether it's covered by oceans or continents.
pi_87159276
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 06:50 schreef matthijs8200 het volgende:

[..]

En dat weten ze allemaal omdat ze een stip in gliese 581g hebben gezien en toen hebben ze helemaal doorgefantaseerd wat als er dit en dat is.
Fantaseren weet jij alles van.
pi_87159290
Ik hoop eigenlijk echt dat men een keer leven vindt, zou meteen die hele Bijbel in de prullenbak kunnen.
pi_87159375
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 08:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik hoop eigenlijk echt dat men een keer leven vindt, zou meteen die hele Bijbel in de prullenbak kunnen.
quote:
Niets is zwart/wit
  maandag 4 oktober 2010 @ 09:13:09 #120
pi_87159592
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 02:12 schreef kitao het volgende:
ben je een spacetrip aan het maken papierversnipperaar ?
Nee, mijn ruimteschip heeft problemen met het herfstweer.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 20:24:41 #121
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_87259797
Zal ik het maar zeggen dan?

Het is arrogant om te denken dat we de enige zijn in het universum

:')

Hebben we die ook weer gehad.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 6 oktober 2010 @ 20:26:21 #122
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_87259875
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 08:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Onzin, daar is allang wat op bedacht.
pi_87291766
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 20:26 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Dus op de zevende dag rustte hij niet uit, maar schiep hij de rest van het universum, terwijl hij voor de aarde zes dagen nodig had. :D
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_87291929
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 17:27 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Dus op de zevende dag rustte hij niet uit, maar schiep hij de rest van het universum, terwijl hij voor de aarde zes dagen nodig had. :D
Oefening baart kunst. :P.
pi_87292447
Eens zullen we de aarde verlaten. Dit zit nu eenmaal in de mens.
pi_87293985
quote:

[..]

Wattan? Er staat niets in de Bijbel over leven op andere planeten hoor.

Kijk het geloof in een God kan dan nog steeds, maar alles letterlijk nemen uit de Bijbel gaat beetje moeilijk.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 19:36:13 #127
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87296720
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:57 schreef remlof het volgende:

[..]

flikker op, we zijn geen startrek. Gewoon mee bemoeien. Nieuwe VOC beginnen!
VGC, Vereenigde Gliesische Compagnie!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Donald Duck held donderdag 7 oktober 2010 @ 19:55:17 #128
46149 __Saviour__
pi_87297599
Je kunt je natuurlijk niet zomaar mengen in de ontwikkeling van een buitenaardse zelfbewuste beschaving. Dat zou ze in complete chaos kunnen storten.
Er moet pas contact worden gelegd als die beschaving zelf heeft geaccepteerd dat er mogelijk leven buiten hun eigen planeet bestaat.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  donderdag 7 oktober 2010 @ 21:24:27 #129
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87301922
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Je kunt je natuurlijk niet zomaar mengen in de ontwikkeling van een buitenaardse zelfbewuste beschaving. Dat zou ze in complete chaos kunnen storten.
Er moet pas contact worden gelegd als die beschaving zelf heeft geaccepteerd dat er mogelijk leven buiten hun eigen planeet bestaat.
Nogmaals; We zijn geen star trek. Waarom zouden wij er iets om geven wat er zich op andere planeten afspeelt? Eigen alien eerst!
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_87304855
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Dus gewoon clandestien rondkijken en hopen dat je android niet op hol slaat
pi_87308527
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 19:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

flikker op, we zijn geen startrek. Gewoon mee bemoeien. Nieuwe VOC beginnen!
VGC, Vereenigde Gliesische Compagnie!
Je vergeet, dat als jij naar Gliese toe kan, dat een geavanceerder beschaving dat ook kan en ziet wat je doet.
Als deze geavanceerder beschaving daar niet zichtbaar is, dan zullen zij daar lessen uit het verleden van hebben getrokken en niet toelaten dat jij daar de dienst uit gaat maken en dat als jij in opdracht kwam van onze beschaving, dat zij onze beschaving zullen resetten.
Dus, ga daar heen met je kwade bedoelingen als je zo graag wilt, maar maak vooral duidelijk dat je het op eigen houtje deed :{
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:41:32 #132
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_87308620
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:38 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Je vergeet, dat als jij naar Gliese toe kan, dat een geavanceerder beschaving dat ook kan en ziet wat je doet.
Als deze geavanceerder beschaving daar niet zichtbaar is, dan zullen zij daar lessen uit het verleden van hebben getrokken en niet toelaten dat jij daar de dienst uit gaat maken en dat als jij in opdracht kwam van onze beschaving, dat zij onze beschaving zullen resetten.
Dus, ga daar heen met je kwade bedoelingen als je zo graag wilt, maar maak vooral duidelijk dat je het op eigen houtje deed :{
yeah right, als die ruimtepolitie er echt was dan hadden ze nederland al gereset in de VOC tijd :).
Een gedicht over Maanvis
pi_87331804
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

yeah right, als die ruimtepolitie er echt was dan hadden ze nederland al gereset in de VOC tijd :).
Je kan het ook omdraaien.
Waar zou jij nerveus van worden. Een buitenaardse beschaving wat aan de andere kant van hun eigen planeet op rooftocht gaat, of een buitenaardse beschaving wat op een planeet bij jou in de buurt op rooftocht gaat.
pi_87333527
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:38 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Alsof die geavanceerdere beschaving (als ze al bestaat) zo geavanceerd is dat ze voortdurend al die biljoenen sterren en planeten in de gaten kan houden. Misschien wonen ze wel duizenden lichtjaar verder en zijn ze zelf nog maar amper op het punt aangekomen dat ze iemand kunnen laten landen op de dichtstbijzijnde maan, hoe kunnen wij dat nu weten.
pi_87365964
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 19:53 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Alsof die geavanceerdere beschaving (als ze al bestaat) zo geavanceerd is dat ze voortdurend al die biljoenen sterren en planeten in de gaten kan houden. Misschien wonen ze wel duizenden lichtjaar verder en zijn ze zelf nog maar amper op het punt aangekomen dat ze iemand kunnen laten landen op de dichtstbijzijnde maan, hoe kunnen wij dat nu weten.
Dat weten we niet. Wat ik wel weet is dat beschavingingen alleen met elkaar samenwerken als de ene beschaving de andere niet technologisch overschaduwt. Als we contact zoeken met een superieure beschaving, loopt het waarschijnlijk slecht voor ons af. Als we contact vinden met een inferieure beschaving, loopt het waarschijnlijk, gezien ons verleden, door ons slecht met hen af, of met ons, zodra zij binnen korte tijd ons technologieniveau weten in te halen en korte metten met ons maken.
We kunnen ons afvragen, als we al contact willen leggen, wat ik sterk afraad om bovengenoemde reden, met wat voor soort beschaving willen wij contact leggen. Eentje waarvan we weten dat het ons niet onder de voet loopt. Hoe vind je dit uit, door eerst de andere beschaving uitvoerig te bestuderen, zonder je aanwezigheid prijs te geven. Je moet er ook geen haast mee willen hebben. Een verkeerde keuze kan desastreus zijn voor het voortbestaan van je beschaving. Het heelal is ontzettend oud. Beschavingen zijn gekomen, beschavingen zijn gegaan. Als je als beschaving wilt blijven bestaan, dien je heel voorzichtig te zijn. Een enkele verkeerde stap kan het einde betekenen van je beschaving, ook al is deze miljoenen jaren oud. En wie zijn wij nou om te denken dat we alles kunnen maken. We zullen niet de eerste beschaving geweest zijn welke preventief geruimd werd.
Zo kan ik me voorstellen dat andere beschavingen er rustig duizenden jaren over doen om informatie te verzamelen alvorens voorzichtig contact te leggen. Waarschijnlijk zullen zij dit nooit doen, omdat het niet nuttig voor hen zal zijn. Zo voorzichtig zouden wij ook moeten zijn. Als je wilt samenwonen met je buren, moet je je buren eerst kunnen respecteren. Jezelf netjes voorstellen heeft alleen zin, als je zeker weet dat je je op eenzelfde niveau beweegt en je zeker weet dat er geen problemen zullen ontstaan.
pi_87366842
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 19:53 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Zie het volgende filmpje. Dit zijn wij. Ook al is de kans zeer klein dat een planetoide ons op korte termijn schade zal leveren voor onze beschaving, houden we toch angstvallig de ruimte in de gaten en brengen we nauwlettend alle planetoiden in kaart. Bekijk de film en let vooral op, hoe exponentieel ons vermogen toeneemt om planetoiden te detecteren. Onze beschaving bestaat nog net en je kan nu al zien dat ons vermogen om kennis te vergaren exponentieel groeit. Extrapoleer dat op de vele beschavingen die er statistisch gezien kunnen bestaan en bovendien langer dan ons bestaan en probeer je voor te stellen, hoe groot hun vermogen zal zijn informatie te vergaren.
pi_87374495
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:52 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Zie het volgende filmpje. Dit zijn wij. Ook al is de kans zeer klein dat een planetoide ons op korte termijn schade zal leveren voor onze beschaving, houden we toch angstvallig de ruimte in de gaten en brengen we nauwlettend alle planetoiden in kaart. Bekijk de film en let vooral op, hoe exponentieel ons vermogen toeneemt om planetoiden te detecteren. Onze beschaving bestaat nog net en je kan nu al zien dat ons vermogen om kennis te vergaren exponentieel groeit. Extrapoleer dat op de vele beschavingen die er statistisch gezien kunnen bestaan en bovendien langer dan ons bestaan en probeer je voor te stellen, hoe groot hun vermogen zal zijn informatie te vergaren.
Damn!

Vooral ook omdat het erop lijkt dat het aantal nieuwe ontdekkingen niet afneemt in al die jaren.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:51:54 #138
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_87436385
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nein man!
pi_87490060
quote:
Twijfel ontstaan over 'leefbare' exoplaneet
Vorige maand maakten Amerikaanse astronomen de ontdekking bekend van de eerste potentieel leefbare exoplaneet. Maar deze week werden tijdens een bijeenkomst van de Internationale Astronomische Unie al twijfels geuit over het bestaan van deze planeet, die om de rode dwergster Gliese 581 zou draaien.

In de loop van de jaren zijn bij Gliese 581 in totaal zes planeten ontdekt. Dat gebeurde steeds op dezelfde manier: het bestaan ervan werd afgeleid uit de kleine schommelbewegingen die de ster vertoont doordat er objecten van uiteenlopende massa's om haar heen draaien. De detectie van zo'n schommelbeweging is lastiger naarmate de massa van zo'n object geringer is en/of zijn afstand tot de ster groter. De ontdekking van de 'leefbare' planeet Gliese 581g, die slechts driemaal zo zwaar zou zijn als de aarde, kostte dan ook heel wat moeite. Er gingen honderden metingen aan vooraf, verspreid over een periode van elf jaar.

Sterrenkundigen van de sterrenwacht van Genève, die vorig jaar de vierde planeet van Gliese 581 ontdekten en de ster zijn blijven volgen, hebben tevergeefs geprobeerd het bestaan van Gliese 581g te bevestigen. Ook de andere relatief lichte planeet die hun Amerikaanse collega's opgespoord meenden te hebben, Gliese 581f, lijkt onvindbaar. Volgens het Geneefse team is dat ook niet zo verwonderlijk: de schommelbewegingen die de beide planeten bij hun moederster zouden veroorzaken zijn zo gering, dat deze met de gebruikte meetinstrumenten nauwelijks waarneembaar zijn. Het is dus moeilijk om de kleine schommelingen van meetfouten te onderscheiden.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_87490125
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:44 schreef Aether het volgende:

[..]

Damn :') dit maakt het allemaal nog abstracter.
pi_87615834
Verbeterde waarnemingen mogelijk met interferentiefilter:
http://spacefellowship.co(...)ed-by-the-light.html
quote:
"The University of Arizona's astronomers have developed a way to see faint planets previously hidden by the overwhelming light output of the star they orbit (abstract). At the core of the system is a small piece of glass with a highly complex pattern inscribed into its surface. Called an Apodizing Phase Plate, or APP, the device blocks out the starlight in a very defined way, allowing planets to show up in the image whose signals were previously drowned out by the star's glare. The breakthrough, which may allow observers to even block out starlight completely with further refinements, was made possible through highly complex mathematical modeling. If you're trying to find something that is thousands or a million times fainter than the star, dealing with the halo is a big challenge."
pi_87664788
Is het niet zo dat interferentie ontstaat door de distributie van de polarisatie van het licht?
Dus als je licht hebt wat door een polarisatiefilter gaat, er minder interferentie zal zijn?
pi_87683779
quote:

[..]

Tuurlijk verzinnen ze weer wat nieuws, dat bijbelverhaal is puur gebaseerd op wat men toen wist. Men dacht dat "hemel" en aarde alles was wat er bestond. Ze wisten niet beter.

Zo kreeg een collega een woordenwisseling laatst met iemand op de afdeling.
2 dagen later was het verhaal al uitgegroeid en kwamen ze van een andere afdeling vragen : Wat, heb je m in elkaar geslagen?
Een week later was het: Je hebt m het ziekenhuis in geslagen?

Zo ging dat ook met jezus, liep over ijs. liep over water, kon daarna vliegen en toveren etc.

Kortzichtig als mensen zijn, geloven ze er maar al te graag in. Gelukkig weet ik voor mezelf beter :)
Lambo of Rekt
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:19:57 #144
313789 TheFamousMan
"De Stroboscoop"
pi_87696330
quote:
denk ik ook wel ja, als je de vooruitgang van de laatste decennia ziet, zou dat zomaar mogelijk kunnen zijn :7
Op woensdag 5 januari 2011 schreef Klinkerbotsing:
Waarom zijn jouw topics altijd zo awesome _O_
Op maandag 11 april 2011 schreef Myraela:
Hallo mijn "Als je 10 jaar ouder was geweest had ik je geraakt" toekomstige echtgenoot.
pi_87751817
quote:
Als je dan een ruimteschip kan maken die zelf voor eten/drinken en zuurstof kan zorgen, dan kunnen mensen hun kinderen opvoeden en die kinderen hun kinderen, met deze missie en zullen die uiteindelijk aankomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')