abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 september 2010 @ 20:49:17 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_87036860
Rond de rode dwergster Gliese 581 is een planeet ontdekt die vloeibaar water en een aardachtige atmosfeer kan hebben.

De planeet (Gliese 581g) staat op zo'n 20 miljoen kilometer van de centrale ster, maar omdat die veel kleiner is dan de zon is de temperatuur precies ok.

Tenminste, in een bepaalde zone op de planeet, want net zoals de maan rond de aarde draait staat altijd dezelfde zijde van de planeet naar de centrale ster gericht. Die kant is te heet en de "achterkant" is te koud, maar in de permanente schemerzone moeten voor de mens bewoonbare gebieden zijn.

Lees meer op wired.com: A Habitable Exoplanet — for Real This Time
pi_87037191
Zullen ze daar ook Fok! Forum hebben?
  donderdag 30 september 2010 @ 20:57:39 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_87037331
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:54 schreef superbad het volgende:
Zullen ze daar ook Fok! Forum hebben?
Er zou leven kunnen zijn inderdaad. En dan komt de ethische vraag "mogen wij ons daarmee bemoeien?". Toch zou deze planeet in de toekomst een doel kunnen zijn voor menselijke "kolonisatie", juist omdat ie relatief zo dichtbij staat.
pi_87037333
Dat hier nog geen topic over was :o boeiend! Wel apart om je te realiseren dat terwijl er al plaatjes bij die artikelen staan, ze alleen maar weten dat deze planeet bestaat door schommelingen van de ster waar hij omheen cirkelt.
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 21:13:55 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_87038091
Zo dichtbij en toch zo ver weg. Met onze huidige technologie is zelfs die afstand niet praktisch overbrugbaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_87038219
Met onze huidige technologie is zelfs ons zonnestelsel niet eens praktisch overbrugbaar. En volgens mij gaat het ueberhaupt nooit lukken, reizen tussen de sterren.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:32:49 #7
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87039108
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:16 schreef Monidique het volgende:
Met onze huidige technologie is zelfs ons zonnestelsel niet eens praktisch overbrugbaar. En volgens mij gaat het ueberhaupt nooit lukken, reizen tussen de sterren.
Omdat¿¿¿ dat zeiden ze van wel meer dingen die we nu toch echt kunnen...

Ow enne er zijn ook gewoon zones in ons eigen zonnestelsel waar zich vloeibaar water (kan) bevind(en)...
Zo bijzonder is het dus ook weer niet
Beware of the Raping Zebra's
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 21:38:28 #8
46149 __Saviour__
pi_87039419
quote:
Niet met normaal reizen in ieder geval. De lichtsnelheid is een harde grens, daaraan is niet te ontkomen. Om toch die gigantische afstanden te overbruggen moet je gaan denken aan nu nog puur hypothetische zaken zoals de ruimte verbuigen of door wormgaten reizen bijvoorbeeld. Dat is heel erg sci-fi, maar wie weet wat we in de toekomst kunnen. Technologie ontwikkelt zich exponentieel. Moet je eens kijken hoe ver we gekomen zijn in de laatste paar honderd jaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  donderdag 30 september 2010 @ 21:41:06 #9
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87039584
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niet met normaal reizen in ieder geval. De lichtsnelheid is een harde grens, daaraan is niet te ontkomen. Om toch die gigantische afstanden te overbruggen moet je gaan denken aan nu nog puur hypothetische zaken zoals de ruimte verbuigen of door wormgaten reizen bijvoorbeeld. Dat is heel erg sci-fi, maar wie weet wat we in de toekomst kunnen. Technologie ontwikkelt zich exponentieel. Moet je eens kijken hoe ver we gekomen zijn in de laatste paar honderd jaar.
Lichtsnelheid is niet zo zeer een probleem aangezien we (in theorie) de ruimte-tijd al rond een ruimteschip kunnen verbuigen... en het is overigens nooit bewezen dat je niet sneller dan het licht zou kunnen maar dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren omdat je iets dat sneller dan het licht gaat niet (zo goed) kan waarnemen
  donderdag 30 september 2010 @ 22:55:44 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_87043805
20 lichtjaar is binnen twee generaties nu ook al wel te overbruggen.
  Donald Duck held donderdag 30 september 2010 @ 23:17:52 #11
46149 __Saviour__
pi_87044883
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:41 schreef netolk het volgende:

[..]

Lichtsnelheid is niet zo zeer een probleem aangezien we (in theorie) de ruimte-tijd al rond een ruimteschip kunnen verbuigen... en het is overigens nooit bewezen dat je niet sneller dan het licht zou kunnen maar dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren omdat je iets dat sneller dan het licht gaat niet (zo goed) kan waarnemen
Ruimte verbuigen is zeker een leuke theorie, maar voorlopig is het helaas echt niet meer dan dat. Het in praktijk omzetten is een flinke stap verder. De lichtsnelheid als grens komt uit de koker van Einstein. http://en.wikipedia.org/w(...)on_faster_than_light
De theorie daaromheen staat aardig overeind.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_87045194
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  donderdag 30 september 2010 @ 23:32:03 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_87045418
quote:
Daar is ie al genoemd, samen met z'n broertjes in Centraal Exo-Planeten Topic - maar toen was nog niet bekend dat ie zich in de bewoonbare zone rond de ster bevond. Dat maakt het wel een eigen topic waard vind ik.
  donderdag 30 september 2010 @ 23:53:55 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87046222
20 Lichtjaar, beetje radiotelescoop er op richten en luisteren of ze daar radio al uitgevonden hebben
Als we dan Gore Vidal horen die bij Johnny Carson zit dan weten we dat het een echo is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 01:20:12 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87048067
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:55 schreef remlof het volgende:
20 lichtjaar is binnen twee generaties nu ook al wel te overbruggen.
Wow. Hebben we al near-lightspeed propulsion uitgevonden?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87048732
Nou...

Maar ik weet niet of het haalbaar is om 20 lichtjaar in 2 generaties af te leggen.
pi_87049420
“The fact that we found one so close and so early on in the search suggests there’s a lot of these things,” Butler says. Only about 100 other stars are as close to Earth as Gliese 581, and only 9 of them have been closely examined for planets. Odds are good that 10 to 20 percent of stars in the Milky Way have habitable planets, Vogt says.

300 miljard sterren in onze melkweg, dus 30 tot 60 miljard ... :o

bron:
http://www.wired.com/wire(...)habitable-exoplanet/
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 05:38:03 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_87049426
Over een paar honderd jaar is het misschien interessant nieuws, nu heb je er eigenlijk geen donder aan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 05:52:14 #19
262650 kitao
prikplaatje
pi_87049440
De ambassadeur staat alvast klaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
megalomaniac
pi_87049441
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 05:38 schreef popolon het volgende:
Over een paar honderd jaar is het misschien interessant nieuws, nu heb je er eigenlijk geen donder aan.
Binnen 8 jaar hebben we een telescoop die krachtig genoeg is om er direct naar te kijken. Na deze ontdekking zal het misschien zelfs nog sneller zijn. Het is wel handig om te weten waar we het straks op moeten richten :)
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:49:35 #21
46149 __Saviour__
pi_87049736
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 05:33 schreef Yi--Long het volgende:
“The fact that we found one so close and so early on in the search suggests there’s a lot of these things,” Butler says. Only about 100 other stars are as close to Earth as Gliese 581, and only 9 of them have been closely examined for planets. Odds are good that 10 to 20 percent of stars in the Milky Way have habitable planets, Vogt says.

300 miljard sterren in onze melkweg, dus 30 tot 60 miljard ... :o

bron:
http://www.wired.com/wire(...)habitable-exoplanet/
En die zijn dan nog slechts bewoonbaar verklaard volgens onze standaard. Maar wie weet wat voor gek leven kan ontstaan op plekken die wij onbewoonbaar zouden noemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:56:38 #22
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87049783
quote:
Op donderdag 30 september 2010 23:17 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ruimte verbuigen is zeker een leuke theorie, maar voorlopig is het helaas echt niet meer dan dat. Het in praktijk omzetten is een flinke stap verder. De lichtsnelheid als grens komt uit de koker van Einstein. http://en.wikipedia.org/w(...)on_faster_than_light
De theorie daaromheen staat aardig overeind.
Zolang die niet bewezen is is het geen feit... bovendien bestaan er ook theorieën die zeggen dat er deeltjes moeten zijn die altijd sneller dan het licht moeten gaan...
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:37:47 #23
45206 Pietverdriet
pi_87051255
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:56 schreef netolk het volgende:

[..]

Zolang die niet bewezen is is het geen feit... bovendien bestaan er ook theorieën die zeggen dat er deeltjes moeten zijn die altijd sneller dan het licht moeten gaan...
Vertel, deeltjes sneller dan het licht?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:39:38 #24
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87051306
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel, deeltjes sneller dan het licht?
Ja ik vond het ook raar maar heb het ergens gelezen zal wel ff kijken of ik het nog kan vinden

EDIT: gevonden klik
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:44:03 #25
45206 Pietverdriet
pi_87051399
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:39 schreef netolk het volgende:

[..]

Ja ik vond het ook raar maar heb het ergens gelezen zal wel ff kijken of ik het nog kan vinden

EDIT: gevonden klik
Geen deeltjes maar een theorie dus, over een variabele lichtsnelheid
pi_87051665
Die Magueijo is inderdaad wat een vreemde eend in de bijt. Je hebt meer mensen die menen dat de natuurconstantes (die eigenlijk vaak niet echt "constant" zijn, maar van de desbetreffende energieschaal afhangen) tijds- en plaatsafhankelijk zijn, maar op de één of andere manier willen die ideeën niet echt doorbreken.

Deeltjes die sneller dan het licht gaan, tachyonen, worden vaak geïnterpreteerd als instabiele oplossingen van je theorie. Ze komen bv in bosonische snaartheorie voor.
pi_87054287
quote:
instabiele oplossingen van je theorie
Een oplossing vinden m.b.v. constantes maakt het leven inderdaad een stuk eenvoudiger, of zoals men wenst te zeggen 'eleganter'. Alsof de natuur het interesseert dat je van elegantie houdt en het je graag makkelijk maakt. Zegt het ene foton tegen het andere: "Laten we onze snelheid constant houden, anders rekent het zo lastig". Alles heeft een oorzaak. Als iets constant lijkt, heeft dat een oorzaak, niet omdat het constant is per definitie. Dat wij de oorzaak nog niet snappen wil niet zeggen dat de oorzaak niet nodig is in het verhaal. Dan kan je zeggen God schiep de Big Bang en zag dat het goed was nadat hij de lichtsnelheid constant had gemaakt. Blijkbaar hebben zelfs de meeste wetenschappers een dergelijk geloof nodig? Het is een vreemde contradictie.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:01:05 #28
45206 Pietverdriet
pi_87055819
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:18 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Een oplossing vinden m.b.v. constantes maakt het leven inderdaad een stuk eenvoudiger, of zoals men wenst te zeggen 'eleganter'. Alsof de natuur het interesseert dat je van elegantie houdt en het je graag makkelijk maakt. Zegt het ene foton tegen het andere: "Laten we onze snelheid constant houden, anders rekent het zo lastig". Alles heeft een oorzaak. Als iets constant lijkt, heeft dat een oorzaak, niet omdat het constant is per definitie. Dat wij de oorzaak nog niet snappen wil niet zeggen dat de oorzaak niet nodig is in het verhaal. Dan kan je zeggen God schiep de Big Bang en zag dat het goed was nadat hij de lichtsnelheid constant had gemaakt. Blijkbaar hebben zelfs de meeste wetenschappers een dergelijk geloof nodig? Het is een vreemde contradictie.
Je komt rare dingen tegen in de Natuurkunde, zo las ik recent een artikel dat de halfwaardetijd van C14 wordt beïnvloed, dit met de seizoenen wisselt en er een correlatie bestaat met de rotatie van de kern van de zon.
Radioactiviteit schijnt dus afhankelijk te zijn door een invloed van buitenaf die uit de zon schijnt te komen.
pi_87056085
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:18 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je nou precies wilt zeggen.
pi_87056628
Dat alles een oorzaak heeft.
pi_87057046
Ik ga zo even een seminar over de Riemannhypothese bezoeken. Over 40 jaar ben ik terug om de oplossing te vertellen. :).
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:47:40 #32
46149 __Saviour__
pi_87068825
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:56 schreef netolk het volgende:

[..]

De lichtsnelheid als beperking is een van de gevolgen van einstein's relativiteitstheorie. En die is op zich wel aardig dik bewezen door middel van experimenten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:50:11 #33
45206 Pietverdriet
pi_87068894
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:47 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De lichtsnelheid als beperking is een van de gevolgen van einstein's relativiteitstheorie. En die is op zich wel aardig dik bewezen door middel van experimenten.
Belangrijker, er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat ie niet klopt, observaties die er zeer strijdig mee zijn
pi_87071064
quote:
De ontdekking van een mogelijke nieuwe Aarde fascineert wetenschappers over de hele wereld. Een astronoom van de universiteit van West-Sydney ontving twee jaar geleden al een signaal uit de buurt van de planeet. De recente onthullingen doen het vermoeden groeien dat we misschien toch niet alleen in het heelal zijn.
Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten. Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval. Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

Planeet zoals Aarde
Deze week raakte bekend dat er zich nog een planeet in de buurt van de ster bevindt: Gliese 581g. Nooit eerder hebben ze een planeet ontdekt die zo sterk op de Aarde lijkt. Bhathal was twee jaar geleden al zeer opgewonden over zijn ontdekking. "Op een heldere nacht ga ik naar het observatorium en onderzoek ik de sterren. Toen ik naar één van die sterren keek, merkte ik plots een signaal op", zegt hij.

"Ik wilde het signaal meteen onderzoeken. We beschikken over speciale software, want we ontvangen ook veel lawaai. Maar dit was een heel scherp signaal. En dat is precies waar we naar op zoek zijn."

Uiteraard ging Bhathal in de volgende maanden op zoek naar een tweede signaal, maar hij vond niets meer. De ontdekking dat er rond de ster bewoonbare planeten konden bestaan, maakte het verhaal plots populair bij het bredere publiek. In Oekraïne werd zelfs een signaal met 500 boodschappen van de bevolking uitgezonden in de richting van Gliese 581.

Leven mogelijk
Gisteren liet hoofdonderzoeker Dr. Steven Vogt al weten dat hij "100 procent zeker is" dat er leven is op de ontdekte planeet. De planeet ligt in een zone in de ruimte waar het noch te warm, noch te koud is voor water om oceanen, meren en rivieren te vormen. De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht. De wetenschappers vermoeden dat er nog bewoonbare planeten rond de ster draaien. "Anders hadden we deze planeet nooit zo snel ontdekt", stellen ze.
bron
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:02:20 #35
104871 remlof
Europees federalist
pi_87071190
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:59 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

bron
Zo, dat het "100 procent zeker is" dat er leven is vind ik wel een hele boute uitspraak.

Maar we kunnen iig wel stellen dat dit sterrenstelsel het meest interessante is dat we ontdekt hebben op relatief korte afstand.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:42:49 #36
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_87072815
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:59 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

bron
Nou wordt het wel interessanter.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:58:27 #37
104871 remlof
Europees federalist
pi_87073438
De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht.

Zomg, dat is wel heel erg uniek! :')
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 20:47:50 #38
189216 netolk
maar dan andersom
pi_87075430
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:58 schreef remlof het volgende:
De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht.

Zomg, dat is wel heel erg uniek! :')
Tja of dat zo uniek is weet ik zo net nog niet aangezien ik ook op zo'n planeet zit maar het is idd wel een potentiële planeet met leven, dus mochten we de aarde zover verkloot hebben dat we een nieuwe nodig hebben kunnen we altijd nog die richting op XD
pi_87075584
Het is hoogst twijfelachtig dat de planeet een atmosfeer heeft.
Aan de hete kant verdampt alles, aan de koude kant condenseert alles dat verdampen en condenseren kan. Dat geldt dus voor alle vloeistoffen en gassen.
Is de planeet bewoonbaar? Ik zou er niet willen wonen. :(
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:07:04 #40
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87076290
quote:
Snelheden van ruimteschepen zijn nu inderdaad hopeloos, maar als je de snelheid van het licht kan benaderen, dan duurt een reis van enkele lichtjaren voor de reiziger niet zo lang.

Enig nadeel is dat je dan warp 10 issues krijgt, waarbij de bestuurder en de kapitein van het ruimteschip versneld evolueren en gemuteerde kinderen krijgen.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:10:24 #41
52513 whosvegas
The Trickster
pi_87076500
quote:
uh, dat zou ik niet al te hard roepen.

Al;s je 500 jaar geleden zou roepen dat we naar maan zouden kunnen reizen, zou je voor gek zijn verklaard. Moet je eens kijken wat voor ontwikkeling de mensheid de afgelopen 100 jaar heeft doorgemaakt.
Are you nuts??
  Donald Duck held vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:13:44 #42
46149 __Saviour__
pi_87076689
quote:
Snelheden van ruimteschepen zijn nu inderdaad hopeloos, maar als je de snelheid van het licht kan benaderen, dan duurt een reis van enkele lichtjaren voor de reiziger niet zo lang.
Tijddialatie is voor de reis zelf inderdaad een gunstig effect. Maar op het punt van vertrek en aankomst verloopt de tijd natuurlijk in het eigen stelsel. Dus daar krijgt de reiziger toch mee te maken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:19:06 #43
52513 whosvegas
The Trickster
pi_87077005
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:51 schreef Schonedal het volgende:
Het is hoogst twijfelachtig dat de planeet een atmosfeer heeft.
Aan de hete kant verdampt alles, aan de koude kant condenseert alles dat verdampen en condenseren kan. Dat geldt dus voor alle vloeistoffen en gassen.
Is de planeet bewoonbaar? Ik zou er niet willen wonen. :(
Denk dat de grote van de planeet eerder invloed op het wel/niet hebben van een atmosfeer heeft.
De atmosfeer is al gas, een gas is al damp. En Titan (maan van Sarturnus) heeft ook een atmosfeer, terwijl het daar zo koud is dat water stijf bevroren zou zijn en er meren zijn van vloeibaar methaan (weet ik niet zeker).
De grote van een planeet is van belang, omdat de gassen in de atmosfeer vast gehouden moeten worden en daar is zwaartekracht voor nodig. Mars bijvoorbeeld had waarschijnlijk vroeger een dichte atmosfeer. Maar Mars is een stuk kleiner als de aarde en is bijna heel zijn atmosfeer kwijt geraakt.
Are you nuts??
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:20:17 #44
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87077061
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 21:13 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Tijddialatie is voor de reis zelf inderdaad een gunstig effect. Maar op het punt van vertrek en aankomst verloopt de tijd natuurlijk in het eigen stelsel. Dus daar krijgt de reiziger toch mee te maken.
Maar dat is niet relevant voor de reis lijkt me. Ja, je moet je familieleden en vrienden wel gedag zeggen, want als weer terug gaat zijn die er niet meer.
Géén kloon van tvlxd!
pi_87079207
Er zijn ook theorieen die beweren dat de tijd veranderd wanneer je aan een bepaalde snelheid voorbij gaat. Dus ook daar dien je mee rekening te houden.
Kom je terug, is het op aarde ineens 500 jaar verder terwijl jij 20 jaar ouder bent. Of andersom: Je komt terug na 20 jaar en op aarde is nog maar 1 jaar verstreken.
Of zie ik dit verkeerd?

Of is dat wat jullie met een mooi woord dat tijddialatie noemen :@
Ben niet zo thuis in die termen
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 22:05:40 #46
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87079657
Het woord is tijddilatatie, trouwens. :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijddilatatie

Dat is niet alleen van toepassing als je 'een bepaalde snelheid voorbij gaat', maar het is pas echt meetbaar bij hogere snelheden, en behoorlijk ingrijpend dichtbij lichtsnelheid.
Géén kloon van tvlxd!
pi_87089396
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 20:47 schreef netolk het volgende:

[..]

Tja of dat zo uniek is weet ik zo net nog niet aangezien ik ook op zo'n planeet zit maar het is idd wel een potentiële planeet met leven, dus mochten we de aarde zover verkloot hebben dat we een nieuwe nodig hebben kunnen we altijd nog die richting op XD
Zelfs als de mogelijkheid er zou zijn om er te komen, zijn planeten met buitenaards leven volkomen ongeschikt om er als mens te gaan leven. Alleen in een luchtdicht ruimtepak. zou je er kunnen vertoeven.
Ook al zou de lucht daar (qua samenstelling) gewoon ingeademd kunnen worden, en het water gewoon water zijn. Als er leven is is het niet steriel.

Als er maar iets is wat een beetje op planten (of dieren) lijkt, zal er heeeeel veeeeel zijn wat op bacterien en virussen en evt andere micro-organismen lijkt. Op aarde is het zo dat je bij elke ademhaling, en elke slok water heel veel micro-organismen inhaleert. Op een andere planeet waar leven is zou je als aardling niet al dat alien microleven willen inhaleren en dat een interactie willen laten aangaan met je eigen microbioom. De grotere zichtbare aliens kan je nog ontlopen, Het kleine onzichtbare microleven niet, dat onderga je. Vanuit een evolutionair gezichtspunt ligt het niet voor de hand dat er wel grotere levensvormen zijn, (enigszins vergelijkbaar met aardse eukaryote vormen), en geen uitbundig microleven.

Alleen een planeet met de juiste eigenschappen van de atmosfeer, maar die verder helemaal kaal en levenloos is, dus ook zonder enige vorm van begroeiing, zou misschien in aanmerking komen om onbeschermd op rond te huppelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door barthol op 02-10-2010 04:48:17 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 07:34:56 #48
262650 kitao
prikplaatje
pi_87089626
@barthol.

ik ben geen microbioloog maar bij dit verhaal moest ik denken aan de spaanse conquistadors die met hun missie in latijns-amerika met een griepvirus vrijwel de gehele inlandse bevolking om zeep hielpen.
(naast hun musketten dan)
nu is die virusoverdracht wel uitgewoed.
wat ik wil zeggen is dat in het begin er natuurlijk voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen maar dat dit voor een beperkte tijd zal zijn.
want indien de mens zover kan reizen dan zal dit m.i. alleen kunnen in een gezamenlijke inspanning dus zonder oorlogen op aarde ivm de hoge kosten en de aanslag op grondstoffen.
je mag dan verwachten dat ook de geneeskunde sterk is verbeterd.
megalomaniac
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 13:30:58 #49
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_87095816
Het is hoogst twijfelachtig dat deze planeet echt bestaat. De kerel die hem ontdekt heeft (Steve Vogt) heeft al een naam dat hij vaak planeten 'ontdekt' die later niet blijken te bestaan. Als je daar de data kijkt waarop deze ontdekking is gebaseerd is het een hoogst twijfelachtige conclusie. De data bevat nogal veel ruis en je moet als het ware de trend 'geloven'. Ik hou hier een grote slag om de arm bij.
pi_87097827
http://www.hln.be/hln/nl/(...)eken-van-leven.dhtml

een wetenschapper claimt 2 jaar geleden al een "lichtsignaal" gevonden te hebben uit de richting van die planeet.

enig idee hoe betrouwbaar die gozer is? ik heb stiekem het vermoeden dat dit bericht zo naar Tru doorgestuurd kan worden, maar eerst ff de wetenschappers er op loslaten :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')