abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86339483
Voorgaande delen:

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 14
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 13
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 12
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 11
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 10
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 9
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

Laatste posts:
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 21:56 schreef bl0emetjE het volgende:
Vraagje aan de experts, ik ben gevraagd om een feest te fotograferen, het is in een theater en 's avonds.
Ik heb een 50mm f1.8 lens en een (canon) kitlens 18-55mm (en een lensbaby).
Ik heb een oude flitser die op zich nog best zijn werk doet, een Luxon Phototechnics 9800A, vroeger heeft mijn vader deze gebruikt op zijn analoge camera. De flitser heeft niet zo'n mooi lichtstraaltje voor het scherpstellen oid en ik heb er geen accessoires bij. plaatje

Maandag wil ik even naar Den Haag naar fotokonijnenberg. Het feest is maandagavond al, dus ik heb geen tijd om iets online te bestellen! (Ik kreeg ook vandaag pas de vraag, dus ik kon niet veel eerder zelf hierover nadenken.)

Is er een (betaalbare) flitser die de aanschaf waard kan zijn om op deze avond te fotograferen? Of zal mijn oude flitser ook goed zijn? (Misschien is zo'n rood straaltje handig?)
En welke flitser-hulpmiddelen zouden goed van pas komen? (diffuser? welke?)
En dan het liefst dingetjes die ik in omg Leiden - Den Haag a.s. maandag kan vinden (bijv bij foto konijnenberg) en wat nog een beetje betaalbaar is voor een student als ik! (Hoop dat ik nu niet te lastig ben ;))

Welke van mijn lenzen raden jullie aan om te gebruiken, de 50mm of de kitlens of een beetje afwisselen?

Ik heb nog niet eerder een feest 's avonds gefotografeerd, ik heb van 2 bevriende fotografen al een boel leuke tips gehad, maar voor de zekerheid hier dus ook nog even! (Ik wil natuurlijk dat ik zoveel mogelijk leuke en gelukte foto's eruit krijg!)

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen! Alvast super bedankt voor het meedenken!
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 22:11 schreef Mithras82 het volgende:
Kan je die oude flitser veilig op je camera gebruiken? Ik heb een oude metz staafflitser maar als ik die aansluit op mijn dslr dan frituurt die flitser bij het ontladen de camera. Meeste oudere modellen lijken wel goed te gaan.

Ik raad het je af om die flitser te gebruiken omdat je de flitser handmatig moet instellen om een goede belichting te krijgen. Dit gaat wel goed als je alle tijd hebt om een foto te maken (portret) maar is erg onhandig op een feestje.

Ik raad je aan om een flitser te kopen die e-ttl ondersteuning heeft zodat je volautomatisch kan flitsen. Zelf gebruik ik canon flitsers en ben daar erg tevreden over maar kan me voorstellen dat je die te duur vind. Mischien dat de huidige metz flitsers voor canon minstens net zo goed zijn en vast iets goedkoper. Iemand anders heeft wellicht ervaring met third party flitsers.

Wanner je kan zou ik de 50mm gebruiken, lichtsterk mooie dof contrast en kleuren vergeleken bij de kitlens. Voor de overzichts foto's ontkom je waarschijnlijk niet aan de kitlens.

edit: Oh ja ik bounce of via het plafond als het laag genoeg is voor difuus flitslicht. En anders gebruik ik een omnibounce.
pi_86339617
Er was nog geen nieuw topic gemaakt, ik hoop niet dat het erg is dat ik deze nu heb aangemaakt!

@Mithras82: super bedankt voor je sneller repsons! Ik ga maandag een nieuwe flitser uitzoeken. Ik hoop een mooie te vinden van ¤100 a ¤200 met een e-ttl functie!

Flitsen via het plafond zal, denk ik, lastiger gaan. Het is een theater en alle zalen hebben volgens mij erg hoge plafonds! Maar ik houd de omnibounce in mijn gedachten en eventueel ga ik kijken wat ze nog meer hebben aan diffusers.
pi_86339804
Ik vind die spiegelreflex camera's wel kek, vooral dat inzoomen op objecten en dan de achtergrond wazig maken (macro's toch? :p). Nu kwam ik deze aanbieding tegen:

http://www.bcc.nl/product/sony-dslr-a230

Is die camera geschikt voor echt beginnende mensen (zoals ik) die toch gewend zijn aan kwaliteit en iets verwachten en niet te veel uit te geven hebben (zoals ik). En is het zo dat als ik mijn camera heb dat ik dan klaar gben of moet ik dan nog een hele uitrusting aan dure lenzen aanschaffen?
  zondag 12 september 2010 @ 14:05:10 #4
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86341736
Als je wilt wat je in de eerste zin zegt zul je toch nog behoorlijk wat moeten investeren...
  zondag 12 september 2010 @ 14:27:40 #5
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_86342593
Voor foto's met een wazige achtergrond heb je lenzen nodig met een grote lensopening (ookwel het diafragma, of in het engels, aperture). Een diafragma van f2.8 of kleiner (kleiner getal = grotere opening) is doorgaans voldoende, al ligt het sterk aan hoe ver de achtergrond van het onderwerp vandaan staat, en hoe dichtbij het onderwerp is ten opzichte van de camera.

Dit soort lenzen kun je niet samen met de camera kopen in een 'kit', dus je zult naast een camera nog extra geld hiervoor opzij moeten leggen. Er zijn echter wel wat redelijk goedkope opties. Zo heeft bijvoorbeeld Sony deze lens: http://www.foka.nl/site/sony-sal-50mm-f18-p-15674.html
  zondag 12 september 2010 @ 14:38:02 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86342970
Photoshopvraagje: Is er een maximaal aantal foto's wat photoshop kan mergen? M'n computer loopt heeft de hele nacht lopen bonken op een panorama van 50 foto's maar er is nog niks uitgekomen...
pi_86343308
Ja en nee... Het kost vrij veel geheugen om foto's te mergen, en als je niet genoeg hebt pakt photoshop je harddisk erbij als extra werkgeheugen.
Alleen is dat laatste wel een factor 100 (geen idee, ik noem maar wat) trager, dus zodra je zoveel foto's merged dat photoshop dit gaat doen wordt het echt traag als dikke p**p door een trechter...
pi_86344851
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:27 schreef problematiQue het volgende:
Voor foto's met een wazige achtergrond heb je lenzen nodig met een grote lensopening (ookwel het diafragma, of in het engels, aperture). Een diafragma van f2.8 of kleiner (kleiner getal = grotere opening) is doorgaans voldoende, al ligt het sterk aan hoe ver de achtergrond van het onderwerp vandaan staat, en hoe dichtbij het onderwerp is ten opzichte van de camera.

Dit soort lenzen kun je niet samen met de camera kopen in een 'kit', dus je zult naast een camera nog extra geld hiervoor opzij moeten leggen. Er zijn echter wel wat redelijk goedkope opties. Zo heeft bijvoorbeeld Sony deze lens: http://www.foka.nl/site/sony-sal-50mm-f18-p-15674.html
Maar is de camera die ik stuurde een goede om mee te beginnen en heeft hij veel uitbreidingsmogelijkheden (met andere lenzen dus?), en waarom kost die zoveel minder dan bijvoorbeeld een spiegelreflex van 800?
pi_86345205
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:45 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ja en nee... Het kost vrij veel geheugen om foto's te mergen, en als je niet genoeg hebt pakt photoshop je harddisk erbij als extra werkgeheugen.
Alleen is dat laatste wel een factor 100 (geen idee, ik noem maar wat) trager, dus zodra je zoveel foto's merged dat photoshop dit gaat doen wordt het echt traag als dikke p**p door een trechter...
Hoe Photoshop met het geheugen omgaat is mij sowieso een groot raadsel trouwens...

Ik ben toevallig de afgelopen dagen druk bezig om een hoop vakantiepanorama's te mergen en de ene keer gaat dat bloedsnel, terwijl ik een andere keer beter tussendoor wat anders kan gaan doen.

Wat mij opvalt is dat als ik eerst een (flinke) panorama als TIF heb opgeslagen, Photoshop daarna niet meer vooruit te branden is. Sla ik een hele serie achter elkaar als JPG op, dan blijft het vloeiend lopen. En in beide gevallen geldt dat het ongeacht het formaat van de foto is; panorama's van 15 foto's als JPG opslaan levert geen probleem op, maar als ik een panorama van 3 foto's als TIF opsla, mergen alle panorama's daarna een stuk langzamer. (totdat ik Photoshop opnieuw gestart heb en hij blijkbaar het geheugen weer cleart of zo)
  zondag 12 september 2010 @ 15:44:49 #10
158292 problematiQue
pi_86345409
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:25 schreef Iphone4-appeltaart het volgende:

[..]

Maar is de camera die ik stuurde een goede om mee te beginnen en heeft hij veel uitbreidingsmogelijkheden (met andere lenzen dus?), en waarom kost die zoveel minder dan bijvoorbeeld een spiegelreflex van 800?
Hoe meer toeters en bellen, hoe duurder de camera. Ik zou hier eens een post in zetten met daarin wat je budget is, wat je voor functies wilt hebben, etc: [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #22
pi_86383795
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:56 schreef bl0emetjE het volgende:
Er was nog geen nieuw topic gemaakt, ik hoop niet dat het erg is dat ik deze nu heb aangemaakt!

@Mithras82: super bedankt voor je sneller repsons! Ik ga maandag een nieuwe flitser uitzoeken. Ik hoop een mooie te vinden van ¤100 a ¤200 met een e-ttl functie!

Flitsen via het plafond zal, denk ik, lastiger gaan. Het is een theater en alle zalen hebben volgens mij erg hoge plafonds! Maar ik houd de omnibounce in mijn gedachten en eventueel ga ik kijken wat ze nog meer hebben aan diffusers.
Ik heb zojuist deze flitser met diffuser-kapje gekocht bij Konijnenberg: klik
pi_86383936
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:35 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Ik heb zojuist deze flitser met diffuser-kapje gekocht bij Konijnenberg: klik
Goede keus, ga je veel plezier van hebben denk ik, zeker met het soort foto's dat jij normaal gesproken hier in FOT post. :)
pi_86414352
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:
Goede keus, ga je veel plezier van hebben denk ik, zeker met het soort foto's dat jij normaal gesproken hier in FOT post. :)
Zo donker? Of wat? :P
pi_86416250
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 11:02 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Zo donker? Of wat? :P
Haha, nee, ik doelde meer op haar portretten die ik zonder deze flitser al geweldig vind, dus wie weet wat er nu nog meer uit te halen valt. :)
pi_86418457
Ik ga volgende week een cursus off-camera flash volgen bij Calumet, hoop dat ik daarna ook eindelijk mijn flitser eens ga gebruiken :)
pi_86422584
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:

[..]

Het was erg lastig gisteravond! Ik heb mijn flitser wel zo nu en dan kunnen gebruiken, maar toch ook veel zonder gedaan.

Bij portretten ga ik hem ook zeker testen, gisterenmiddag al even geprobeerd en ik denk inderdaad dat het zeker wel een flitser is waar ik wat mee ga kunnen!
  woensdag 15 september 2010 @ 20:37:13 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86474008
quote:
Op zondag 12 september 2010 14:45 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:38 schreef Omniej het volgende:

[..]

Hoe Photoshop met het geheugen omgaat is mij sowieso een groot raadsel trouwens...

Ik ben toevallig de afgelopen dagen druk bezig om een hoop vakantiepanorama's te mergen en de ene keer gaat dat bloedsnel, terwijl ik een andere keer beter tussendoor wat anders kan gaan doen.

Wat mij opvalt is dat als ik eerst een (flinke) panorama als TIF heb opgeslagen, Photoshop daarna niet meer vooruit te branden is. Sla ik een hele serie achter elkaar als JPG op, dan blijft het vloeiend lopen. En in beide gevallen geldt dat het ongeacht het formaat van de foto is; panorama's van 15 foto's als JPG opslaan levert geen probleem op, maar als ik een panorama van 3 foto's als TIF opsla, mergen alle panorama's daarna een stuk langzamer. (totdat ik Photoshop opnieuw gestart heb en hij blijkbaar het geheugen weer cleart of zo)
Ok thanks, maar na een uur of 6 moet ie toch wel klaar zijn? :')
pi_86509436
Ik ga dus naar Noord-Korea op vakantie volgende maand.

Nu moet ik daar overal toestemming vragen om te morgen fotograferen. Dat ben ik niet echt van plan. De meest gedenkwaardige foto's zijn vast die van de zaken die ze liever niet vastgelegd hebben.

Is er een manier dat je vrij onopvallend (high quality) foto's kan maken?
  donderdag 16 september 2010 @ 19:52:49 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86509535
Genoeg maar een pakkans is altijd aanwezig en de vraag is of je dat wilt in Noord-Korea...
pi_86509542
Vraag 2.

Ik wil graag elke dag even mijn foto's ergens op backuppen. Er vanuitgaande dat ik met een SD-card werk, hoe kan ik dit realiseren?
Puur ter voorkoming dat ik -mocht ik mijn toestel verliezen- alles kwijt ben.

En een laptop, lokale pc of internet is geen optie.
  Donald Duck held donderdag 16 september 2010 @ 19:53:16 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_86509556
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_86509569
quote:
Op donderdag 16 september 2010 19:52 schreef Erasmo het volgende:
Genoeg maar een pakkans is altijd aanwezig en de vraag is of je dat wilt in Noord-Korea...
Daar ben ik niet zo bang voor. In het ergste geval een waarschuwing van de gids. Ik vraag over de mogelijkheden.
  Donald Duck held donderdag 16 september 2010 @ 19:54:29 #23
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_86509593
En voor backuppen kun je een imagetank nemen. Combinatie van een cardreader en een harde schijf.
Je voert het kaartje in en alles wordt naar de schijf getrokken, zonder tussenkomst van een computer
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_86509710
quote:
Op donderdag 16 september 2010 19:54 schreef __Saviour__ het volgende:
En voor backuppen kun je een imagetank nemen. Combinatie van een cardreader en een harde schijf.
Je voert het kaartje in en alles wordt naar de schijf getrokken, zonder tussenkomst van een computer
Zoiets ja.

Welke zou je adviseren?
  vrijdag 17 september 2010 @ 00:03:46 #25
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_86521580
Ik heb een vraag!
Ik wil onwijs graag beginnen met fotografie. Ik ben alleen een leek eerste klas en heb dus echt gewoon nog nergens verstand van.
Ik ben ook nog eens heel erg arm, en wil dus wel goed kunnen fotograferen, maar geen bakkenvol geld uitgeven aan een camera.
Wat ik wil is gewoon heldere, scherpe, leuke foto's kunnen maken van steden, stations, insecten, bloemen, luchten, huizen, noem het maar op. Dat soort dingen. Ik wil ze scherp kunnen maken en niet wat je met een simpel digitaal cameraatje hebt, dat de fotos gewoon flets zijn, contrastloos zijn, en als je inzoomt de foto gelijk superonscherp is.
Iemand enig idee wat voor camera geschikt is voor mij? Liefst dus zo goedkoop mogelijk, maar moet wel aan bovengenoemde eisen kunnen voldoen! Wil er best een tijdje voor sparen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  vrijdag 17 september 2010 @ 00:30:15 #26
35662 Heintje
Gears of War.
pi_86522535
Kijk eens naar de goedkope DSLR camera's. Bijvoorbeeld de Canon 1000D.
Andere merken hebben vergelijkbare toestellen.

Ik denk dat zoiets wel aan je eisen en wensen voldoet, alleen is de prijs misschien een probleem. In dat geval zul je naar een bridge camera moeten gaan kijken. Dat is net geen DSLR maar ook geen compact meer.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  vrijdag 17 september 2010 @ 00:38:49 #27
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_86522832
Ik zal eens kijken, maar heb geen idee wat DSLR is, een bridge camera is, en een compact is :P
  vrijdag 17 september 2010 @ 00:39:54 #28
35662 Heintje
Gears of War.
pi_86522864
  vrijdag 17 september 2010 @ 00:43:59 #29
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_86523010
quote:
Thanks!! ^O^
pi_86526493
quote:
Op donderdag 16 september 2010 19:50 schreef Chooselife het volgende:

Nu moet ik daar overal toestemming vragen om te morgen fotograferen. Dat ben ik niet echt van plan. De meest gedenkwaardige foto's zijn vast die van de zaken die ze liever niet vastgelegd hebben.

Eén tip: Doe het niet.
Vriend van me is geweest, was ook joker die even niet aan de regels hield en vervolgens op de 13e verdieping van het hotel verbleef voor een dagje. Moet je maar opletten dat er in de hoofdstad in het hotel waar je dan zult zijn 1 verdieping is waar de lift niet stopt, zeg, de 13e. Daar kom je alleen als ze even een praatje met je willen maken ;) Uiteindelijk zullen ze je waarschijnlijk wel laten gaan, maar die gozer heeft er tot op de reis terug niets over gezegd. Hij was redelijk geschrokken.

Op de meeste plekken kun je gewoon foto's maken, maar ze hebben liever niet dat je arme mensen, militaire museumstukken (das dus alles wat ze hebben) of vervallen gebouwen fotografeert. Helaas staat het land hier vol mee, dus je krijgt het genoeg op de foto's. Hele bijzondere reis, maar bereid je voor op een grote propagande trip :) En dat je er van uit moet gaan dat alles wat je doet in de gaten gehouden wordt ljikt me logisch.
pi_86530318
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 09:16 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Eén tip: Doe het niet.
Vriend van me is geweest, was ook joker die even niet aan de regels hield en vervolgens op de 13e verdieping van het hotel verbleef voor een dagje. Moet je maar opletten dat er in de hoofdstad in het hotel waar je dan zult zijn 1 verdieping is waar de lift niet stopt, zeg, de 13e. Daar kom je alleen als ze even een praatje met je willen maken ;) Uiteindelijk zullen ze je waarschijnlijk wel laten gaan, maar die gozer heeft er tot op de reis terug niets over gezegd. Hij was redelijk geschrokken.
Ik weet precies wat de risico's zijn. In feite zijn die voor de gids in kwestie, en indirect voor mij en de groep. Er wordt niet heel zwaar getild aan fotograferen. Ik vind het alleen prettiger zodra ik iets discreter te werk kan gaan, zonder echt de grens op te zoeken.

quote:
Op de meeste plekken kun je gewoon foto's maken, maar ze hebben liever niet dat je arme mensen, militaire museumstukken (das dus alles wat ze hebben) of vervallen gebouwen fotografeert. Helaas staat het land hier vol mee, dus je krijgt het genoeg op de foto's. Hele bijzondere reis, maar bereid je voor op een grote propagande trip :) En dat je er van uit moet gaan dat alles wat je doet in de gaten gehouden wordt ljikt me logisch.
Ik heb simpelweg een nieuwe camera nodig, mag een lens tot 150mm meenemen en ik wil dat die camera gewoon snel en discreet fotografeert. Zonder dat ik met zo'n ding voor m'n ogen door een lens hoef te turen en scherp hoef te stellen.

Dus daar zoek ik tips voor.
  vrijdag 17 september 2010 @ 12:31:44 #32
158292 problematiQue
pi_86532327
quote:
Op donderdag 16 september 2010 19:50 schreef Chooselife het volgende:

Ik ben zelf in Noord Korea geweest. In de praktijk zul je vrijwel overal foto's van mogen maken, mits je het eerst vraagt (maar vaak geven de gidsen zelf al aan wanneer je wel en uitdrukkelijk niet foto's mag maken). Als je je hier niet aan houdt dan is dat niet zozeer een probleem omdat je zelf in de problemen kan raken (hoogste straf: eerste vliegtuig naar huis), maar meer omdat die je gidsen potentieel in de problemen helpt (hoogste straf: wie weet). Het zijn ongelofelijk aardige mensen, maar als je je niet aan de regels houdt dan zijn ze waarschijnlijk een stuk minder behulpzaam.

Noord Korea is enorm fotogeniek, dus ook binnen de regels kun je thuiskomen met onvergetelijke foto's.
pi_86532683
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 12:31 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Ik ben zelf in Noord Korea geweest. In de praktijk zul je vrijwel overal foto's van mogen maken, mits je het eerst vraagt (maar vaak geven de gidsen zelf al aan wanneer je wel en uitdrukkelijk niet foto's mag maken). Als je je hier niet aan houdt dan is dat niet zozeer een probleem omdat je zelf in de problemen kan raken (hoogste straf: eerste vliegtuig naar huis), maar meer omdat die je gidsen potentieel in de problemen helpt (hoogste straf: wie weet). Het zijn ongelofelijk aardige mensen, maar als je je niet aan de regels houdt dan zijn ze waarschijnlijk een stuk minder behulpzaam.

Noord Korea is enorm fotogeniek, dus ook binnen de regels kun je thuiskomen met onvergetelijke foto's.
Exact.

En voor alle duidelijkheid; ik kom daar niet om risico's te lopen. Ik wil alleen kunnen toeslaan zodra ik iets interessants zie, mocht dit ooit voorkomen. Een vreemd voertuig bijvoorbeeld, of opvallend gebouw.

Maar welk toestel acht jij geschikt?
pi_86532853
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:36 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ik weet precies wat de risico's zijn. In feite zijn die voor de gids in kwestie, en indirect voor mij en de groep. Er wordt niet heel zwaar getild aan fotograferen. Ik vind het alleen prettiger zodra ik iets discreter te werk kan gaan, zonder echt de grens op te zoeken.
[..]

Ik heb simpelweg een nieuwe camera nodig, mag een lens tot 150mm meenemen en ik wil dat die camera gewoon snel en discreet fotografeert. Zonder dat ik met zo'n ding voor m'n ogen door een lens hoef te turen en scherp hoef te stellen.

Dus daar zoek ik tips voor.
Sigma DP1 of DP2 misschien? Anders zo'n EVIL ding, 28mm erop, hyperfocaal en gaan met die banaan
"Those unforgettable days, for them I live"
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:01:11 #35
158292 problematiQue
pi_86533570
Hoi! Kan ik in dit topic terecht met onderstaande vraag?

Ik ben op zoek naar een 55-72mm lensadapter voor een binnenkort aan te schaffen Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI NIKON, zodat ik ook de filters van m'n Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VR kan gebruiken (sorry voor de lens-namedropping :P). De enige koopplekken die ik al googelend kan vinden zijn ebay en amazon, en vanuit Duitsland. Maar om nou gelijk 20 euro verzendkosten te betalen voor iets wat nog geen tientje hoeft te kosten is ook weer zo wat. Weet iemand een beter alternatief?
pi_86533837
pi_86534012
Ja, precies dat, dank u :)
pi_86536770
Ja d*mn heb ik toch nog een vraag, want ik kan niet kiezen.

Een macrolens voor plantjes en beestjes - welke van deze twee lenzen raden jullie mij aan? De Nikon 105 VR is helemaal mooi naar het schijnt, maar ik wil een maatje goedkoper.

Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro
Tamron SP SP AF60mm f/2.0 Di II LD Macro

Voordeel van de eerste is waarschijnlijk dat je verder van je onderwerp af kan staan, maar de tweede is meer lichtsterk. En wie kan me zeggen wat er zo tof is aan Di II tegenover Di? En waar staat LD voor?
  vrijdag 17 september 2010 @ 14:39:47 #40
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86537148
Dat staat allemaal netjes uitgelegd op de site van Tamron. Wat is je budget?
  vrijdag 17 september 2010 @ 14:50:39 #41
158292 problematiQue
pi_86537558
LD is Low Dispersion, dat geeft aan dat er een LD lens in het objectief zit.

Hier zijn reviews van de twee lenzen:
http://www.photozone.de/n(...)1-tamron_60_20_nikon
http://www.photozone.de/n(...)-test-report--review

(al helpt dat je niet echt, omdat het allebei prima lenzen zijn).

Ben je van plan de lenzen uitsluitend voor macro te gebruiken? Zo ja dan maakt het grotere diafragma van de 60mm lens niet echt uit, omdat je voor macro toch een veel kleiner diafragma zult moeten gebruiken.

Heb je al lenzen die reiken tot 60 of 90mm? Dat is misschien een beslissende factor.
pi_86540718
Hallo,
Ik heb een vraag..
Ik heb aankomende zondag mijn eerste fotografie opdracht.
Ik moet een portret foto maken van een verliefd stel, alleen ik weet niet hoe ik te werk moet gaan..
Ik ben gevraagd omdat ik amateur foto's maak, en ik hier later wel mijn beroep van wil maken.
Ik ben er niet serieus mee bezig, ik weet dus niet welke lenzen er zijn, hoe ik met lich kan werken etc etc. Ik maak gewoon voor de lol foto's van dingen die ik mooi vindt, en meestal komen er mooie foto's uit.
( vraag naar foto's pm'en ! )
Ik heb een simpele nikon coolpix s500..

Nu is dus mijn vraag.. hoe moet ik te werk gaan? en hoe worden de foto's het mooist?
  vrijdag 17 september 2010 @ 16:44:46 #43
35662 Heintje
Gears of War.
pi_86541920
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 16:09 schreef Dromenvangertje het volgende:
Hallo,
Ik heb een vraag..
Ik heb aankomende zondag mijn eerste fotografie opdracht.
Ik moet een portret foto maken van een verliefd stel, alleen ik weet niet hoe ik te werk moet gaan..
Ik ben gevraagd omdat ik amateur foto's maak, en ik hier later wel mijn beroep van wil maken.
Ik ben er niet serieus mee bezig, ik weet dus niet welke lenzen er zijn, hoe ik met lich kan werken etc etc. Ik maak gewoon voor de lol foto's van dingen die ik mooi vindt, en meestal komen er mooie foto's uit.
( vraag naar foto's pm'en ! )
Ik heb een simpele nikon coolpix s500..

Nu is dus mijn vraag.. hoe moet ik te werk gaan? en hoe worden de foto's het mooist?
Er zijn heel veel dingen waar je op kan letten.
Maar het beste advies is denk ik gewoon heel veel uitproberen.
Andere standpunten, belichting van een andere kant laten komen.
Gewoon testen, dan zie daarna wel wat wel en niet werkt en dan weet je dat voor een volgende keer waardoor je dan gerichter te werk kan gaan.
  vrijdag 17 september 2010 @ 17:23:33 #44
158292 problematiQue
pi_86543254
Ik heb geen idee wat voor weer het momenteel in Nederland is, maar je zou kunnen proberen foto's te maken als de zon laag staat. Dat geeft een warmer en zachter licht wat het altijd erg goed doet op (portret)foto's.
pi_86545582
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 17:23 schreef problematiQue het volgende:
Ik heb geen idee wat voor weer het momenteel in Nederland is, maar je zou kunnen proberen foto's te maken als de zon laag staat. Dat geeft een warmer en zachter licht wat het altijd erg goed doet op (portret)foto's.
Typisch herfst weer is het.. dus geen mooie zonsondergangen, alleen grauw weer.
Ik weet dus niet hoe ik met het licht moet gaan werken.
pi_86547265
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:37 schreef Dromenvangertje het volgende:

[..]

Typisch herfst weer is het.. dus geen mooie zonsondergangen, alleen grauw weer.
Ik weet dus niet hoe ik met het licht moet gaan werken.
Bewolkt weer is eigenlijk juist mooi als je portret foto's maakt, want geen harde schaduwen die je van de zon weleens kunt krijgen! Eigenlijk werken de wolken als een softbox.
Je kunt er wel opletten dat het licht mooi in de gezichten valt, dus dat de gezichten zich niet in een schaduw bevinden.
De meeste mensen zien er een beetje gek uit als je ze van onderaf fotografeert, probeer dus om op gelijke hoogte met de gezichten te fotograferen of misschien zelfs iets van boven. Maar hiermee kun je een beetje spelen en kijken hoe de gezicht van de personen het mooist uitkomen.
Zorg dat je diafragma niet te laag staat, een mooie dof is leuk, maar het is ook leuk als beide personen tegelijk scherp zijn.

Verder is het leuk om afwisselende foto's te hebben. Verwissel dus regelmatig van plek zodat je verschillende achtergronden hebt en laat de personen verschillende houdingen aannemen. Het is vaak leuk om een plek uit te zoeken waar je bijv én natuur én bebouwing hebt. Dan kun je makkelijker afwisselen met achtergronden!
Je kunt rekening houden met de kleding van de personen en de plekken waar je gaat fotograferen. Wil je in een natuurlijke omgeving foto's maken (veel groen) laat ze dan geen groene kleding aandoen, dat valt dan weg tegen de achtergrond. Maar bijvoorbeeld rode kleding kan er juist extra mooi uitspringen!
Voor een meer 'serene' look kun je voor lichte/witte kleding gaan. Handig als het bewolkt is, dan wordt de kleding niet over belicht door de zon! Je kunt de personen ook bijv 2 setjes kleding mee laten nemen zodat ze halverwege om kunnen kleden, dan heb je ook weer afwisseling!

Zorg er ook voor dat de personen zich op hun gemak voelen, probeer om lekker spontaan te fotograferen. Vaak worden de foto's persoonlijker en leuker als ze spontaan zijn en niet extreem geposeerd. Laat ze tussendoor een beetje gek doen enzo om weer even wat losser te worden.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt! Ik wens je iig veel plezier met de shoot!
pi_86549879
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 14:39 schreef Erasmo het volgende:
Dat staat allemaal netjes uitgelegd op de site van Tamron. Wat is je budget?
Ha inderdaad, de Tamron site legt het heel netjes uit - al moet ik zeggen dat ik het verschil tussen Di en Di II zo enkel in technische termen nog niet helemaal zie. Op de reviews komt men er -althans in mijn zoektocht- ook niet echt op terug. Ik wil 400 euro als maximale bovengrens aanhouden.

quote:
Op vrijdag 17 september 2010 14:50 schreef problematiQue het volgende:
(al helpt dat je niet echt, omdat het allebei prima lenzen zijn).
Ja, zo ver kom ik ook met die reviews, daarom wilde ik eens peilen of er hier iemand ervaring mee heeft. Al lijkt het er op dat de 60 iets meer CA heeft dan de 90.
quote:
Ben je van plan de lenzen uitsluitend voor macro te gebruiken? Zo ja dan maakt het grotere diafragma van de 60mm lens niet echt uit, omdat je voor macro toch een veel kleiner diafragma zult moeten gebruiken.
Ik heb er inderdaad uitsluitend macro mee in gedachte. Voor al het andere ben ik voorlopig nog erg blij met m'n Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF DX Zoom, zonder macro. Ik had er onlangs wel closeup filters voor gekocht en daar kan je leuk mee spelen, maar ik wil een groter oppervlak aan scherpte hebben in m'n macro's. Vandaar dus een macrolens. Deze twee kwamen er voor mij het beste uit qua prijs-kwaliteit verhouding.

bedankt voor de reacties trouwens :)
pi_86565093
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 19:26 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Bewolkt weer is eigenlijk juist mooi als je portret foto's maakt, want geen harde schaduwen die je van de zon weleens kunt krijgen! Eigenlijk werken de wolken als een softbox.
Je kunt er wel opletten dat het licht mooi in de gezichten valt, dus dat de gezichten zich niet in een schaduw bevinden.
De meeste mensen zien er een beetje gek uit als je ze van onderaf fotografeert, probeer dus om op gelijke hoogte met de gezichten te fotograferen of misschien zelfs iets van boven. Maar hiermee kun je een beetje spelen en kijken hoe de gezicht van de personen het mooist uitkomen.
Zorg dat je diafragma niet te laag staat, een mooie dof is leuk, maar het is ook leuk als beide personen tegelijk scherp zijn.

Verder is het leuk om afwisselende foto's te hebben. Verwissel dus regelmatig van plek zodat je verschillende achtergronden hebt en laat de personen verschillende houdingen aannemen. Het is vaak leuk om een plek uit te zoeken waar je bijv én natuur én bebouwing hebt. Dan kun je makkelijker afwisselen met achtergronden!
Je kunt rekening houden met de kleding van de personen en de plekken waar je gaat fotograferen. Wil je in een natuurlijke omgeving foto's maken (veel groen) laat ze dan geen groene kleding aandoen, dat valt dan weg tegen de achtergrond. Maar bijvoorbeeld rode kleding kan er juist extra mooi uitspringen!
Voor een meer 'serene' look kun je voor lichte/witte kleding gaan. Handig als het bewolkt is, dan wordt de kleding niet over belicht door de zon! Je kunt de personen ook bijv 2 setjes kleding mee laten nemen zodat ze halverwege om kunnen kleden, dan heb je ook weer afwisseling!

Zorg er ook voor dat de personen zich op hun gemak voelen, probeer om lekker spontaan te fotograferen. Vaak worden de foto's persoonlijker en leuker als ze spontaan zijn en niet extreem geposeerd. Laat ze tussendoor een beetje gek doen enzo om weer even wat losser te worden.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt! Ik wens je iig veel plezier met de shoot!
bedankt !
Ik heb hier heel wat aan :D
pi_86568413
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 20:35 schreef Knobbulator het volgende:
Al lijkt het er op dat de 60 iets meer CA heeft dan de 90.

Ik zou je lens daarop niet uitzoeken. Als je die lens echt voor de macro wil zou ik voor de 90 kiezen. Wil je een meer alround stukje glas dan voor de 60, dat werkt voor portretten, lowlight
  zaterdag 18 september 2010 @ 18:17:25 #50
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_86576229
Dag experts, ik heb een vraag over o.a. mijn oude Minolta SRT 101. Die wil ik graag verkopen, maar ik heb geen flauw benul wat een redelijke vraagprijs zou zijn. Er ztten ook lenzen bij. Het hele setje:

Ik heb ook nog twee andere hele oude camera's. Zou ik daar nog wat voor kunnen vragen?

Dank jullie wel voor de hulp alvast!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')