http://www.nrc.nl/binnenl(...)uil_voor_gedoogsteunquote:SGP krijgt medisch-ethisch moratorium in ruil voor gedoogsteun
Gepubliceerd: 2 september 2010 15:06 | Gewijzigd: 2 september 2010 15:39
Door onze redacteur Pieter van Os
Den Haag, 2 sept. Het minderheidskabinet van VVD, PVV en CDA dat in de maak is, heeft de afgelopen weken met succes gezocht naar de gedoogsteun van de SGP. De twee staatkundig gereformeerde Kamerleden zullen de bezuinigingen van het kabinet steunen in ruil voor een moratorium op maatregelen op medisch-ethisch terrein.Dit bevestigen bronnen binnen de VVD. De ruil bevat onder meer het burgerinitiatief “Uit vrije wil”, dat euthanasie ook wettelijk mogelijk maakt als van ondraaglijk lijden geen sprake is. De VVD zal steun onthouden aan dit voorstel, dat mede door oud-partijleider Bolkestein is gelanceerd. Sinds de verkiezingen bestaat een seculiere Kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties. Zonder VVD-steun valt die weg.
De afspraak staat niet op papier. Dat is onnodig, aldus VVD’ers: de SGP heeft haar betrouwbaarheid in het verleden voldoende bewezen.
De SGP bevestigt noch ontkent de overeenkomst. Wel wijst een fractiemedewerker op het eerste formatieadvies, waarin de SGP zei „open te staan” als vierde partij deel te nemen aan een kabinet van VVD, PVV en CDA. Begin augustus verklaarde tweede man Dijkgraaf dat de SGP ook „beschikbaar” was voor gedoogsteun aan een minderheidskabinet van VVD en CDA dat de PVV gedoogt. Steun aan de regering is overigens niet ongewoon voor de oudste partij van Nederland, die zichzelf nooit oppositiepartij noemt, maar altijd niet-regeringspartij.
De SGP-fractiemedewerker zegt dat „als gesprekken hebben plaatsgevonden” die „niet lang” hoefden te duren, omdat „ de VVD weet wat voor ons belangrijk is”.
Uit de brief van CDA-onderhandelaar Klink zou kunnen worden opgemaakt dat de steun van de SGP nog niet zeker is. Hij schrijft over een „smalle parlementaire meerderheid in de Tweede Kamer” van 76 „en wellicht 78 zetels”. VVD, CDA en PVV beschikken samen over 76 zetels in de Kamer. Met de SGP erbij zijn dat er 78. Betrokkenen bij de VVD zeggen dat het „wellicht” waar Klink over praat, te maken heeft met het mondelinge karakter van de afspraken.
Wat is daar belachelijk aan dan?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nou hier ben ik dan toch vrij positief over, als hiermee voorkomen kan worden dat een belachelijk initiatief als 'Uit vrije wil' waarheid wordt dan vind ik dat grote winst.
Faalquote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nou hier ben ik dan toch vrij positief over, als hiermee voorkomen kan worden dat een belachelijk initiatief als 'Uit vrije wil' waarheid wordt dan vind ik dat grote winst.
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Wat is daar belachelijk aan dan?
Je past prima bij de hypocriete vvd ja.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat de VVD er van vindt interesseert mij eigenlijk niet, ik heb mijn eigen mening.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:51 schreef ethiraseth het volgende:
Je past prima bij de hypocriete vvd ja.
Weest niet bevreesd mensen, Bolkesteijn weet wel wat goed voor u is.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.
Maar er zijn simpelweg ook mensen die het gewoon niet meer zien zitten. Het is niet aan jou om daarover voor iedereen over te beslissen, of vind je van wel?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.
Laat de VVD'er dan uit hun villa's komen en zich aanmelden als vrijwilliger bij het plaatselijke steunpunt. Dat zijn mensen die gratis en voor niets eenzame ouderen bezoeken en met hen een praatje maken. Om te zorgen dat zij niet eenzaam worden. Helaas is dat een linkse hobby dus zal de geldkraan wel dicht moeten. Het is weliswaar vrijwilligerswerk, maar zo'n stichting heeft natuurlijk wel wat financiele middelen nodig.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed, ontwijk het punt maar weer, dat komt de discussie inderdaad ten goede.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
Weest niet bevreesd mensen, Bolkesteijn weet wel wat goed voor u is.
Klopt, en wat dat betreft ben je net zo'n hypocriete huilende nepliberaal als de huidige VVD. Altijd maar huilen over die gemene overheid die je centjes afpakt en die arme bedrijven dwars zit (want die moeten volledig vrij zijn), maar wel vooraan staan juichen bij samenwerking met de SGP en het recht over je eigen leven (het belangrijkste recht wat iemand kan hebben) in wordt geperkt.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat de VVD er van vindt interesseert mij eigenlijk niet, ik heb mijn eigen mening.
Nou, dan kun je maar beter een andere username gebruiken, want de echte Bolkesteijn zou dit nooit zeggen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ons politieke systeem laat nu wel een hele ranzige kant zien, inderdaad.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:55 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat is dit vreselijk zeg. Als ik dit minderheidskabinet nog niet zag zitten, dan is het nu definitief en monsterlijke rotzooi.
Dat burgerinitiatieven gewoon gebruikt worden als onderhandel-chips... gewetenloze klootzakken. Anti-democratie.
Het ging mij meer om de HRA.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef timmmmm het volgende:
willen de mensen die mede uit liberale overwegingen op de VVD hebben gestemd zich even melden. Dan weten we wie de ezelsoren op moeten.
Simpelweg niet meer zien zitten? En die mensen wil je de keuze geven om te kiezen voor hun dood?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Maar er zijn simpelweg ook mensen die het gewoon niet meer zien zitten.
Die heet dan ook Bolkestein. Mijn username is daar gedeeltelijk een verwijzing naar, maar daarmee ben ik nog geen kopie van Bolkestein.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Nou, dan kun je maar beter een andere username gebruiken, want de echte Bolkesteijn zou dit nooit zeggen.
Wie ben jij om te beslissen over leven of dood?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Simpelweg niet meer zien zitten? En die mensen wil je de keuze geven om te kiezen voor hun dood?Juist de mensen die het niet meer zien zitten zij gebaat bij hulp waardoor zij het juist wel weer gaan zien zitten. Euthanasie van ernstig zieke mensen vind ik niet zo'n probleem, maar je gaat depressieve mensen toch niet de keus geven voor euthanasie, dan ben je echt verkeerd bezig. En dat heeft niks met liberalisme te maken.
Maar zeg nou zelf, als VVD'er moet je toch eigenlijk absoluut geen steun willen van deze fundi's, al is het maar omdat ze maar door 2% van de bevolking worden gesteund die ook nog eens allemaal op een kluitje wonen (dus waarom niet gewoon regionaal houden en de rest van Nederland ermee lastig vallen vraag ik me dan af, maar dat terzijde).quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Simpelweg niet meer zien zitten? En die mensen wil je de keuze geven om te kiezen voor hun dood?Juist de mensen die het niet meer zien zitten zij gebaat bij hulp waardoor zij het juist wel weer gaan zien zitten. Euthanasie van ernstig zieke mensen vind ik niet zo'n probleem, maar je gaat depressieve mensen toch niet de keus geven voor euthanasie, dan ben je echt verkeerd bezig. En dat heeft niks met liberalisme te maken.
Gewoon klaar met je leven, dat gaat er bij mij niet in, dat is gewoon een teken van geestelijke lamlendigheid.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:58 schreef Duvel het volgende:
En als je nou gewoon klaar bent met je leven, zonder depressief te zijn? En wie ben jij om te bepalen dat iemand moet blijven leven?
dat heeft álles met het liberalisme te maken, namelijk de vrijheid om over je eigen leven en lichaam te mogen beslissen. Maar dat conservatieven als jij daar niet zo van houden is al langer bekend. Nee, alles om mensen maar te dwingen te leven, te werken en te consumeren hè.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klaar zijn met je leven kan ook betekenen dat je nog met wat waardigheid wil sterven en niet wilt afwachten tot je praktisch een kasplant bent.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gewoon klaar met je leven, dat gaat er bij mij niet in, dat is gewoon een teken van geestelijke lamlendigheid.
Gut hebben jullie nou werkelijk geen enkel ander argument? Dit gezeik is al 30 topics aan de gang en jullie verzuimen het gewoon om te komen met een oplossing voor het probleem dat ik beschrijf.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:59 schreef Relko het volgende:
[..]
Wie ben jij om te beslissen over leven of dood?
Depressie die vaak juist voorkomt uit:quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je moet jouw beperkte denkraam niet projecteren op anderen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gewoon klaar met je leven, dat gaat er bij mij niet in, dat is gewoon een teken van geestelijke lamlendigheid.
Aan de andere kant, ik heb CDA gestemd omdat ik geen VVD wilde stemmen omdat die met Wilders zouden gaan samenwerken. I guess the joke is on mequote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef timmmmm het volgende:
willen de mensen die mede uit liberale overwegingen op de VVD hebben gestemd zich even melden. Dan weten we wie de ezelsoren op moeten.
Het is toch gewoon een goed argument dat je mag beslissen over je eigen lichaam of zeg ik nou wat heel vreemds. Daarbij zal deze vorm van euthanasie als hij wordt ingevoerd toch echt wel aan strenge voorwaarden worden onderworpen, het zal echt niet zo zijn dat je bij elke willekeurige supermarkt zelfmoordpillen kan kopen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gut hebben jullie nou werkelijk geen enkel ander argument? Dit gezeik is al 30 topics aan de gang en jullie verzuimen het gewoon om te komen met een oplossing voor het probleem dat ik beschrijf.
Subsidie verstrekken aan vrijwilligerswerkorganisaties is trouwens een linkse hobby. Dat moet toch worden stopgezet volgens ons heerlijke rechtse kabinet?quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Depressie die vaak juist voorkomt uit:
-ernstige ziekte, dus blindheid, doofheid, immobiliteit door versleten knieen, heupen
-eenzaamheid, als al je vrienden dood zijn, en je kinderen je nauwelijks bezoeken, en de verzorgers geen tijd hebben
Mijn moeder doet vrijwilligerswerk voor de plaatselijke kerk, en die wordt ook constant geconfronteerd door mensen die het niet meer zien zitten, die letterlijk zitten te wachten op het einde, doodziek van verveling en narigheid.
Dat is nou eenmaal de realiteit van vandaag de dag. Het is zo makkelijk om maar te roepen dat mensen ''hulp nodig hebben'' maar dat is gewoon moeilijk of niet realiseerbaar. Veel mensen hebben niets om naar uit te kijken, zijn gewoon versleten en doodmoe van het leven.
Na samenwerking met de PVV is niets meer gek voor de VVD.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar zeg nou zelf, als VVD'er moet je toch eigenlijk absoluut geen steun willen van deze fundi's, al is het maar omdat ze maar door 2% van de bevolking worden gesteund die ook nog eens allemaal op een kluitje wonen (dus waarom niet gewoon regionaal houden en de rest van Nederland ermee lastig vallen vraag ik me dan af, maar dat terzijde).
Er is een prachtige oplossing: mensen zelf laten beslissen over hun leven.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gut hebben jullie nou werkelijk geen enkel ander argument? Dit gezeik is al 30 topics aan de gang en jullie verzuimen het gewoon om te komen met een oplossing voor het probleem dat ik beschrijf.
Wat lul je nou simpele ziel? Je probleem is niet van belang, wat van belang is dat ik zelf bepaal wat ik doe met mijn omhulsel.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit is exact het thema waar ik naar toe wil. Ik heb sterk het idee dat 'klaar zijn met leven' voort komt uit een gebrek aan maatschappelijk cohesie. Ik vind het bijvoorbeeld walgelijk dat er kinderen zijn die hun ouders 2 keer per jaar zien, en dan vaak ook nog maar een half uurtje. En ik wijs dan nog niet eens naar de overheid, maar gewoon naar alle mensen in Nederland. Het heeft niks met liberalisme te maken om er dan maar voor te gaan pleiten dat iedereen die 'klaar is met zijn leven' er maar een eind aan kan maken.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:03 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Guess what, die mensen zijn er niet, er is amper geld om mensen normale basiszorg te geven, laat staan dat ze ook nog eens persoonlijke aandacht krijgen.
Dit.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:03 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Er is een prachtige oplossing: mensen zelf laten beslissen over hun leven.
Eh, nee. Jij wilt een oplossing aan de kant zetten omdat je met je beperkte verstand er niet bij kan dat mensen smos echt klaar zijn met leven. Jij stelt dat het óf psychische hulp en ondersteuning óf zelfdoding is, terwijl beiden prima naast elkaar kunnen leven. Maar nee, jij vindt dat jouw mening weer zó belangrijk en verantwoord is dat alleen jouw idee mag blijven bestaan.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tijd om kinderen te dwingen elke week naar hun ouders te gaan.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dit is exact het thema waar ik naar toe wil. Ik heb sterk het idee dat 'klaar zijn met leven' voort komt uit een gebrek aan maatschappelijk cohesie. Ik vind het bijvoorbeeld walgelijk dat er kinderen zijn die hun ouders 2 keer per jaar zien, en dan vaak ook nog maar een half uurtje.
Helemaal mee eens, maar soms lukt het zelfs met die hulp niet meer. Moet je mensen dan maar dwingen om door te blijven leven, of nog erger, voor een trein te springen zodat er weer een machinist met een trauma bij komt?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Juist de mensen die het niet meer zien zitten zij gebaat bij hulp waardoor zij het juist wel weer gaan zien zitten.
maar dat is verboden, dus dat gebeurt niet in Bolkesteijns wereldje.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:07 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar soms lukt het zelfs met die hulp niet meer. Moet je mensen dan maar dwingen om door te blijven leven, of nog erger, voor een trein te springen zodat er weer een machinist met een trauma bij komt?
Wel met gebrekkige feitenkennis. Genoeg mensen die veel hulp krijgen en zich alsnog voor de trein werpen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je wil iedereen verplichten minstens een x aantal uren door te brengen met de naaste famillie?quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
-edit-, ik wil niemand gaan dwingen om zijn ouders te bezoeken, ik doe een moreel appel. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij daar mee doet, maar ik ben er van overtuigd dat de afname van sociale cohesie en 'klaar zijn met leven' onder ouderen verband houden met elkaar. Je kunt daar natuurlijk achteloos overheen stappen, maar doe dat dan aub niet uit naam van liberalisme maar gewoon uit naam van je eigen maatschappelijke egoisme want dat is toch vaak jullie interpretatie van liberalisme, vrijheid blijheid.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:07 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tijd om kinderen te dwingen elke week naar hun ouders te gaan.
Mensen kiezen er echt niet zomaar voor om te sterven. Ik ben het helemaal met je eens dat depressiviteit onder ouderen vaak het gevolg is van eenzaamheid, dat dit vreselijk is en dat dit voorkomen zou moeten worden. Maar als een oudere vindt dat het wel genoeg is geweest, en dat hij of zij niet ook nog wil lijden terwijl hij/zij helemaal geen geluk in het leven meer heeft, dan vind ik dat je pragmatisch naar de zaak moet kijken en moet concluderen dat die oudere dan de mogelijkheid moet hebben om er op een waardige manier een einde aan te maken.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dit is exact het thema waar ik naar toe wil. Ik heb sterk het idee dat 'klaar zijn met leven' voort komt uit een gebrek aan maatschappelijk cohesie. Ik vind het bijvoorbeeld walgelijk dat er kinderen zijn die hun ouders 2 keer per jaar zien, en dan vaak ook nog maar een half uurtje.
Nee, het is vaak genoeg een neurologisch probleem.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat jij je nu laat bedonderen door die vreselijke babyboomers die de generatie boven hen massaal aan de pil van Drion wil helpen zodat ze zelf in alle rust van hun goudgerande pensioentjes kunnen gaan genieten.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Weest niet bevreesd mensen, Bolkesteijn weet wel wat goed voor u is.
Het ergste is nog dat mensen kiezen op een partij OM die reden bijvoorbeeld, en dan nu dit. Bloed onder nagels enzo.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:13 schreef Leandra het volgende:
Hoe diep zak je als je iets wat zo staat voor je gedachtengoed, het recht op zelfbeschikking, in de uitverkoop gooit om de steun van een twee-zetel-partij te kunnen krijgen.
Het is nog triester dan CDA en PvdA die voor zes-zetel-partij CU een nitwit-ministerie ontwikkelden.
Ik ben niet per definitie tegen euthanasie. Maar dit soort initiatieven van 'Uit vrije wil' gaan volledig voorbij aan de problemen met eenzaamheid, aan de problemen met afname van maatschappelijk cohesie, dat vind ik heel erg slecht. Als je euthanasie op grotere schaal toe wil staan dan moet er een wettelijke verzekering voor zorgvuldigheid in zitten en op artsen vertrouw ik niet want die zijn op geen enkele manier ter verantwoording te roepen als geen wettelijke verzekering voor is.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:11 schreef ViaRegnum het volgende:
Mensen kiezen er echt niet zomaar voor om te sterven. Ik ben het helemaal met je eens dat depressiviteit onder ouderen vaak het gevolg is van eenzaamheid, dat dit vreselijk is en dat dit voorkomen zou moeten worden. Maar als een oudere vindt dat het wel genoeg is geweest, en dat hij of zij niet ook nog wil lijden terwijl hij/zij helemaal geen geluk in het leven meer heeft, dan vind ik dat je pragmatisch naar de zaak moet kijken en moet concluderen dat die oudere dan de mogelijkheid moet hebben om er op een waardige manier een einde aan te maken.
Tot het moment dat de volgende generatie weer van hen af wilt...quote:Op donderdag 2 september 2010 16:14 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat jij je nu laat bedonderen door die vreselijke babyboomers die de generatie boven hen massaal aan de pil van Drion wil helpen zodat ze zelf in alle rust van hun goudgerande pensioentjes kunnen gaan genieten.
Meneer simpel weer eens in de bocht met één van zijn fabuleuze onelinersquote:Op donderdag 2 september 2010 16:14 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat jij je nu laat bedonderen door die vreselijke babyboomers die de generatie boven hen massaal aan de pil van Drion wil helpen zodat ze zelf in alle rust van hun goudgerande pensioentjes kunnen gaan genieten.
Misschien zou de zorg voor diezelfde vereenzaamde ouderen dan eerst eens wat beter geregeld kunnen worden, want laten we eerlijk zijn; als iemand toch al geen zin meer heeft om door te vechten in een strijd die hij niet meer kan winnen, dan helpt het niet echt als hij ook nog eens een verplichte pyjamadag heeft omdat het personeel geen tijd heeft om hem te wassen....quote:Op donderdag 2 september 2010 16:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
-edit-, ik wil niemand gaan dwingen om zijn ouders te bezoeken, ik doe een moreel appel. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij daar mee doet, maar ik ben er van overtuigd dat de afname van sociale cohesie en 'klaar zijn met leven' onder ouderen verband houden met elkaar. Je kunt daar natuurlijk achteloos overheen stappen, maar doe dat dan aub niet uit naam van liberalisme maar gewoon uit naam van je eigen maatschappelijke egoisme want dat is toch vaak jullie interpretatie van liberalisme, vrijheid blijheid.
Voor de SGP wordt het ministerie van geloofszaken in het leven geroepen. Een soort relgieuze politie die erop toeziet dat de vrouwen wel lange rokken dragen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:13 schreef Leandra het volgende:
Hoe diep zak je als je iets wat zo staat voor je gedachtengoed, het recht op zelfbeschikking, in de uitverkoop gooit om de steun van een twee-zetel-partij te kunnen krijgen.
Het is nog triester dan CDA en PvdA die voor zes-zetel-partij CU een nitwit-ministerie ontwikkelden.
dan snap ik niet waarom je zo pro-kapitalisme en vrije markt bent. Dat is een wezenlijk onderdeel van de afname van de sociale cohesie door de nadruk op winnaars en een ik-mentaliteit.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
-edit-, ik wil niemand gaan dwingen om zijn ouders te bezoeken, ik doe een moreel appel. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij daar mee doet, maar ik ben er van overtuigd dat de afname van sociale cohesie en 'klaar zijn met leven' onder ouderen verband houden met elkaar. Je kunt daar natuurlijk achteloos overheen stappen, maar doe dat dan aub niet uit naam van liberalisme maar gewoon uit naam van je eigen maatschappelijke egoisme want dat is toch vaak jullie interpretatie van liberalisme, vrijheid blijheid.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:17 schreef Leandra het volgende:
Misschien zou de zorg voor diezelfde vereenzaamde ouderen dan eerst eens wat beter geregeld kunnen worden, want laten we eerlijk zijn; als iemand toch al geen zin meer heeft om door te vechten in een strijd die hij niet meer kan winnen, dan helpt het niet echt als hij ook nog eens een verplichte pyjamadag heeft omdat het personeel geen tijd heeft om hem te wassen....
Het gevoel ongewenst en overbodig te zijn kan ik me in een hoop gevallen van bewoners van verpleegtehuizen wel voorstellen, zeker als ze nog niet dement zijn.
Misschien moet men daar eerst eens wat aan veranderen, de tijd dat je 3 keer daags een vrolijke verpleegster in je kamer had die je hielp met van alles en nogwat tussen eten en wassen is al heel lang voorbij.
Dat gaat al generaties lang niet meer op.... God wordt regelmatig voor de voeten gelopen door artsen die redden wat eigenlijk niet te redden viel.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:17 schreef Flounder het volgende:
Dit is een zegen. Immers, alleen God bepaald wanneer iemand heen gaat.
Daar ben ik het dus niet mee eens, kapitalisme en maatschappelijke cohesie kunnen prima samen gaan. Als we de overheid nodig hebben om de maatschappelijk cohesie te bevorderen ben je verkeerd bezigquote:Op donderdag 2 september 2010 16:19 schreef ethiraseth het volgende:
dan snap ik niet waarom je zo pro-kapitalisme en vrije markt bent. Dat is een wezenlijk onderdeel van de afname van de sociale cohesie door de nadruk op winnaars en een ik-mentaliteit.
Tis inderdaad een treurige bedoening.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:12 schreef KoosVogels het volgende:
Ik moest net een beetje overgeven bij de gedachte aan dit kabinet. Wat moet Rutte trots zijn zeg. Alles voor het pluche.
Darn, ik woon in het gereformeerde Schubbekutteveen en ik heb niet eens een (lange) rokquote:Op donderdag 2 september 2010 16:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor de SGP wordt het ministerie van geloofszaken in het leven geroepen. Een soort relgieuze politie die erop toeziet dat de vrouwen wel lange rokken dragen.
Het grootste probleem zijn nog niet eens de ouderen in verpleegtehuizen, maar de alleenstaande bejaarden die ergens in een of ander flatje wonen. Ik heb wel eens mensen gesproken die wekenlang alleen thuis op hun kamer zitten. Ze vertelde dat ze vaak in het donker alleen in haar woonkamer zit. In het donker? Ja, er komt immers toch geen bezoek. Dus gaat ze maar naar buiten staren.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien zou de zorg voor diezelfde vereenzaamde ouderen dan eerst eens wat beter geregeld kunnen worden, want laten we eerlijk zijn; als iemand toch al geen zin meer heeft om door te vechten in een strijd die hij niet meer kan winnen, dan helpt het niet echt als hij ook nog eens een verplichte pyjamadag heeft omdat het personeel geen tijd heeft om hem te wassen....
Het gevoel ongewenst en overbodig te zijn kan ik me in een hoop gevallen van bewoners van verpleegtehuizen wel voorstellen, zeker als ze nog niet dement zijn.
Misschien moet men daar eerst eens wat aan veranderen, de tijd dat je 3 keer daags een vrolijke verpleegster in je kamer had die je hielp met van alles en nogwat tussen eten en wassen is al heel lang voorbij.
Darn? Bedoel je niet godverdomme?quote:Op donderdag 2 september 2010 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Darn, ik woon in het gereformeerde Schubbekutteveen en ik heb niet eens een (lange) rok
Goed gezegd!quote:Op donderdag 2 september 2010 16:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het grootste probleem zijn nog niet eens de ouderen in verpleegtehuizen, maar de alleenstaande bejaarden die ergens in een of ander flatje wonen. Ik heb wel eens mensen gesproken die wekenlang alleen thuis op hun kamer zitten. Ze vertelde dat ze vaak in het donker alleen in haar woonkamer zit. In het donker? Ja, er komt immers toch geen bezoek. Dus gaat ze maar naar buiten staren.
Het zijn steunpunten die draaien op vrijwilligers die deze mensen te hulp schiet. Steunpunten die ons geweldige rechtse kabinet wil korten. Tenminste, als ik de programma's mag geloven.
Echt een hel is het hier he? Al die welvaart, rust, stabiliteit. Ik ben er helemaal klaar mee.quote:
De zorg voor hulpbehoevenden heeft altijd te lijden onder marktwerking en kapitalisme, behalve voor hen die zich goede zorg kunnen permitteren, maar het gros kan geen partikuliere verpleegster inhuren als het nodig is, zelfs het gros van de VVD'ers niet, zeker niet als het voor langere periode is.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens, kapitalisme en maatschappelijke cohesie kunnen prima samen gaan. Als we de overheid nodig hebben om de maatschappelijk cohesie te bevorderen ben je verkeerd bezig
Ja dat dus. De SGP heeft nog liever dat mensen dat doen, dan dat mensen op een fatsoenlijke manier een einde aan hun leven kunnen maken. Fatalistische Christenenquote:Op donderdag 2 september 2010 16:25 schreef Mutant01 het volgende:
Voorkomt het initiatief juist niet dat mensen (uit wanhoop, immers geen andere uitweg) voor de trein gaan springen?
Nee, dat typ ik sowieso nooit.... hoewel in een van de vorige posts wel GVD bleek te staan ipv CDAquote:Op donderdag 2 september 2010 16:25 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Darn? Bedoel je niet godverdomme?
Ik ben het er helemaal mee eens dat er ook een 'duurzame' oplossing nodig is voor deze problemen en hun oorzaken, maar het is nu eenmaal niet makkelijk om deze tendens in de maatschappij om te draaien. Ik vind ook zeker dat hier niet zomaar overheen gekeken mag worden. Ik vind echter ook dat iedere oudere de mogelijkheid gegeven moet worden om er op een waardige manier een einde aan te maken als zij dit toch willen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben niet per definitie tegen euthanasie. Maar dit soort initiatieven van 'Uit vrije wil' gaan volledig voorbij aan de problemen met eenzaamheid, aan de problemen met afname van maatschappelijk cohesie, dat vind ik heel erg slecht. Als je euthanasie op grotere schaal toe wil staan dan moet er een wettelijke verzekering voor zorgvuldigheid in zitten en op artsen vertrouw ik niet want die zijn op geen enkele manier ter verantwoording te roepen als geen wettelijke verzekering voor is.
Ook, en dat heeft niets te maken met hoeveel kinderen ze hebben en of ze op een flatje wonen.... ook in de villawijk komt het voor dat oma (met 5 kinderen die allemaal binnen 10 km wonen) vooral door de buren in de gaten gehouden wordt....quote:Op donderdag 2 september 2010 16:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het grootste probleem zijn nog niet eens de ouderen in verpleegtehuizen, maar de alleenstaande bejaarden die ergens in een of ander flatje wonen. Ik heb wel eens mensen gesproken die wekenlang alleen thuis op hun kamer zitten. Ze vertelde dat ze vaak in het donker alleen in haar woonkamer zit. In het donker? Ja, er komt immers toch geen bezoek. Dus gaat ze maar naar buiten staren.
Het zijn steunpunten die draaien op vrijwilligers die deze mensen te hulp schiet. Steunpunten die ons geweldige rechtse kabinet wil korten. Tenminste, als ik de programma's mag geloven.
Oke, duidelijk. In deze lijn kan ik mij al veel beter vinden dan wat nu de trend lijkt.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:28 schreef ViaRegnum het volgende:
Ik ben het er helemaal mee eens eens dat er ook een 'duurzame' oplossing nodig is voor deze problemen en hun oorzaken, maar het is nu eenmaal niet makkelijk om deze tendens in de maatschappij om te draaien. Ik vind ook zeker dat hier niet zomaar overheen gekeken mag worden. Ik vind echter ook dat iedere oudere de mogelijkheid gegeven moet worden om er op een waardige manier een einde aan te maken als zij dit toch willen.
Uiteraard vind ik dat hier een voortraject voor moet zijn, en een procedure die doorlopen moet worden. Maar als ze het echt willen, vind ik dat het moet kunnen.
En hier ben ik het mee eens.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:17 schreef Leandra het volgende:
Klopt, en dat vind ik echt buitengewoon treurig. Daarom kan ik verschrikkelijk kwaad worden wanneer iemand als Bolkesteijn van alles roept over euthenasie en de vereenzaming van ouderen, terwijl hij groot voorstander is van een rechts kabinet. Dan heb je het mijns inziens niet goed begrepen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook, en dat heeft niets te maken met hoeveel kinderen ze hebben en of ze op een flatje wonen.... ook in de villawijk komt het voor dat oma (met 5 kinderen die allemaal binnen 10 km wonen) vooral door de buren in de gaten gehouden wordt....
Nee hoor, GW heeft op religieuze grondslagen meer aanknooppunten met de SGP dan elke willekeurige andere partij. Al is het alleen al omdat ze beiden voor een grondwet zijn die bepaalde religieuze tradities uit willen sluiten.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:35 schreef xpompompomx het volgende:
Als GW hier aan mee doet kan hij zijn gezeik op de Islam ook wel stoppen.
Is er aangetoond dat depressieve ouderen een onevenredige gebruik maken van levensbeëindiging? Volgens mij niet.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat GW zich altijd opstelde als voorvechter van vrouwenrechten? Maar dt zal natuurlijk alleen maar gaan om moslimlanden en niet om Nederland zelf.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:37 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Nee hoor, GW heeft op religieuze grondslagen meer aanknooppunten met de SGP dan elke willekeurige andere partij. Al is het alleen al omdat ze beiden voor een grondwet zijn die bepaalde religieuze tradities uit willen sluiten.
Ik denk dat mensen juist vanwege de combo PVV/SGP voor de trein willen springen.:')quote:Op donderdag 2 september 2010 16:25 schreef Mutant01 het volgende:
Voorkomt het initiatief juist niet dat mensen (uit wanhoop, immers geen andere uitweg) voor de trein gaan springen?
Dank u.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Meneer simpel weer eens in de bocht met één van zijn fabuleuze oneliners
De gedachtenkronkels van Geert: een hoofddoek staat voor onderdrukking van de vrouw en is dus fout. De SGP is een hippe partij die opkomt voor onze christelijke-joodse waarden. Zoiets.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat GW zich altijd opstelde als voorvechter van vrouwenrechten? Maar dt zal natuurlijk alleen maar gaan om moslimlanden en niet om Nederland zelf.
(alles voor de macht he geert)
Hoezo? De SGP heeft vast wel zin in een ouderwetse kruistocht tegen een concurrerende religie.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:35 schreef xpompompomx het volgende:
Als GW hier aan mee doet kan hij zijn gezeik op de Islam ook wel stoppen.
Nah, hij wilt vooral moslims pesten. Dat kan onder andere door meer rechten voor vrouwen te willen, maar dat is meer een toevalligheid.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat GW zich altijd opstelde als voorvechter van vrouwenrechten? Maar dt zal natuurlijk alleen maar gaan om moslimlanden en niet om Nederland zelf.
(alles voor de macht he geert)
Balkenende IV all over again, zeg maar.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:43 schreef Toad het volgende:
En uiteindelijk is het regeringsakkoord een soort samenraapsel van compromissen zonder een eenduidige visie op de samenleving.
Precies, de PVV was eerder ook al voor aanscherping van de abortuswetgeving. Zal wel te maken hebben met hun fundamentalistische vriendjes in de V.S.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:41 schreef xpompompomx het volgende:
Ik denk niet echt veel, tenzij ze bij de VVD nog iets van liberaal gedachtengoed overhebben.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
Van alle opties is dit overigens veruit de meest verlepte. Ik vond een kabinet met CDA-VVD-PVV al kut, maar als de PVV echt in het kabinet zitting zou nemen dan had ik minder bezwaren. Dan moest Wilders immers laten zien wat hij waard is.
Toen kwam die idiote gedoogconstructie. Ongelooflijk kut, aangezien Wilders dan lekker de malle joker uit kan blijven hangen. En nu wordt mogelijk het SGP er nog bijgesleept. Ben benieuwd wat voor klotezooi Rutte en Opstelten nog meer voor ons in petto hebben.
Dat weten ze dan héél goed te verbergen.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:48 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik denk niet echt veel, tenzij ze bij de VVD nog iets van liberaal gedachtengoed overhebben.
Teeven MinJus.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
Van alle opties is dit overigens veruit de meest verlepte. Ik vond een kabinet met CDA-VVD-PVV al kut, maar als de PVV echt in het kabinet zitting zou nemen dan had ik minder bezwaren. Dan moest Wilders immers laten zien wat hij waard is.
Toen kwam die idiote gedoogconstructie. Ongelooflijk kut, aangezien Wilders dan lekker de malle joker uit kan blijven hangen. En nu wordt mogelijk het SGP er nog bijgesleept. Ben benieuwd wat voor klotezooi Rutte en Opstelten nog meer voor ons in petto hebben.
Loon vangen wsquote:Op donderdag 2 september 2010 16:51 schreef KingOfMars het volgende:
Ik vraag me af wat figuren als Weisglas nog bij de VVD doen eigenlijk.
Ja de geldkraan zal anders wel dichtgedraaid worden.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:44 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Precies, de PVV was eerder ook al voor aanscherping van de abortuswetgeving. Zal wel te maken hebben met hun fundamentalistische vriendjes in de V.S.
Ja, bah bah bah. Dat irriteert me nog het meest aan die hele PVV. Mensen die oh zo bang voor de boze moslims zijn werpen zich in de armen van even zo grote idioten. Echt, what gives?!quote:Op donderdag 2 september 2010 16:52 schreef alors het volgende:
[..]
Ja de geldkraan zal anders wel dichtgedraaid worden.
Zonder Klink c.s. heeft Rutte geen meerderheid meer. Ook al doet de SGP mee. Dus hij moet sowieso naar Thieme.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:54 schreef Hexagon het volgende:
Stel dat er nu 3 of meer CDA'ers gaan muiten
Mark Rutte naar Marianne Thieme?
er hoeft niet eens gemuit te worden, GW hoeft alleen maar een vocale scheet te laten om de helft van de CDA achterban op de bank te jagen, maar mssn dat de SGP optie een reden is om ze 2 minuten langer na te laten denken.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:54 schreef Hexagon het volgende:
Stel dat er nu 3 of meer CDA'ers gaan muiten
Mark Rutte naar Marianne Thieme?
het eerste seizoen,(De (in)Formatie) is anders ook best vermakelijkquote:Op donderdag 2 september 2010 16:59 schreef Batsnek het volgende:
Ik kan niet wachten tot dit kabinet er eindelijk is, de dagelijkse schandalen, mislukkingen en ellende. Wat een soap gaat dit worden zeg!
Maar toch hoop ik dat het tijdens de prequel al ten gronde gaatquote:Op donderdag 2 september 2010 16:59 schreef Batsnek het volgende:
Ik kan niet wachten tot dit kabinet er eindelijk is, de dagelijkse schandalen, mislukkingen en ellende. Wat een soap gaat dit worden zeg!
Ik lees net op Wikipedia dat slechts een kwart van de pilots daadwerkelijk in productie wordt genomen, dus er is hoopquote:Op donderdag 2 september 2010 17:02 schreef Hexagon het volgende:
Maar toch hoop ik dat het tijdens de prequel al ten gronde gaat
quote:Op donderdag 2 september 2010 15:47 schreef KoosVogels het volgende:
De hilariteit is compleet. Zoiets schreef ik gisteren al. Wat een zielig kutkabinet gaan wij krijgen zeg
Het lijkt mij ook wenselijk dat men eerst probeert om iemand weer gelukkig te laten zijn in het leven, maar als dat niet lukt, waarom zou euthanasie van depressieve mensen zo'n slecht idee zijn? Als je nooit meer een reden krijgt om te leven en je ziet het niet meer zitten, dan kan je als maatschappij zo iemand toch niet verplichten om door te leven.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 september 2010 16:01 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Depressie die vaak juist voorkomt uit:
-ernstige ziekte, dus blindheid, doofheid, immobiliteit door versleten knieen, heupen
-eenzaamheid, als al je vrienden dood zijn, en je kinderen je nauwelijks bezoeken, en de verzorgers geen tijd hebben
Mijn moeder doet vrijwilligerswerk voor de plaatselijke kerk, en die wordt ook constant geconfronteerd door mensen die het niet meer zien zitten, die letterlijk zitten te wachten op het einde, doodziek van verveling en narigheid.
Dat is nou eenmaal de realiteit van vandaag de dag. Het is zo makkelijk om maar te roepen dat mensen ''hulp nodig hebben'' maar dat is gewoon moeilijk of niet realiseerbaar. Veel mensen hebben niets om naar uit te kijken, zijn gewoon versleten en doodmoe van het leven.
GS beschrijft het weer op zeer paupere wijze, maar ben het er helemaal mee eens.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:23 schreef IHVK het volgende:
Hebben jullie dat ook dat je opeens naar, Pechthold, Halsema en Cohen gaat verlangen ??
Lees je niet vaak op Geenstijl hoor dit.
Ja dit was één van de reacties.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
GS beschrijft het weer op zeer paupere wijze, maar ben het er helemaal mee eens.
Had al zo'n vermoedenquote:
Links is ook niet bepaald tegen euthanasie....quote:Op donderdag 2 september 2010 16:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, en dat vind ik echt buitengewoon treurig. Daarom kan ik verschrikkelijk kwaad worden wanneer iemand als Bolkesteijn van alles roept over euthenasie en de vereenzaming van ouderen, terwijl hij groot voorstander is van een rechts kabinet. Dan heb je het mijns inziens niet goed begrepen.
http://twitter.com/keesvdstaaij/status/22803379880quote:Er is geen schriftelijk noch mondeling gedoogakkoord met de SGP. Wel vertellen we graag aan iedereen wat wij belangrijk vinden. about 1 hour ago via web Retweeted by 33 people
keesvdstaaij
Kees van der Staaij
Hoe triest is het om als overheid zelfs te willen bepalen dat iemand zijn eigen leven vrijwillig niet mag beëindigen. Ongeacht het motief van de persoon heeft de overheid daar toch geen klap mee te maken?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
het gaat er volgens mij om dat links juist meer geld wilt steken(over het algemeen) in ouderenzorg, vrijwilligerswerk, en het helpen van ouderen, terwijl dit door rechts(en vooral door de pvv) als 'linkse hobbies' word gezien.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Links is ook niet bepaald tegen euthanasie....
Dan toch eerder rechtse partijen. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Je bedoelt denk ik dat hij dus eigenlijk verkeerd stemt. Maar wat ik van Bolkesteijn begrepen heb is dat hij helemaal niet voor euthanasie is. Dan is het voor hem helemaal niet verkeerd om rechts te stemmen, toch?
Ik doelde er eigenlijk op dat hij een dramatisch verhaal afsteekt over de vereenzaming van ouderen. Dat probleem wordt echter getackled door lokale steunpunten. Vrijwilligers brengen bezoekjes aan eenzame bejaarden om te voorkomen dat zij wegkwijnen. Dergelijke steunpunten staan echter te boek als linkse hobby. Ze draaien namelijk op subsidie, want ook vrijwilligersinstellingen hebben behoefte aan goede leidinggevenden en daarom dus ook geld. Het beoogde rechtse kabinet wil juist de subsidies flink korten. Vandaar mijn reactie.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:28 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Links is ook niet bepaald tegen euthanasie....
Dan toch eerder rechtse partijen. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Je bedoelt denk ik dat hij dus eigenlijk verkeerd stemt. Maar wat ik van Bolkesteijn begrepen heb is dat hij helemaal niet voor euthanasie is. Dan is het voor hem helemaal niet verkeerd om rechts te stemmen, toch?
Afgezien van dat, zijn de PVV en SGP niet partijen die tegen gedogen zijn?quote:Op donderdag 2 september 2010 17:33 schreef Asphias het volgende:
[..]
het gaat er volgens mij om dat links juist meer geld wilt steken(over het algemeen) in ouderenzorg, vrijwilligerswerk, en het helpen van ouderen, terwijl dit door rechts(en vooral door de pvv) als 'linkse hobbies' word gezien.
maar wat een zooitje word dit kabinet zeg, met sgp én pvv gedoogsteun.
Een echte neoliberaal zou juist vóór euthanasie moeten zijn, de depressieven kosten de samenleving immers allen maar belastinggeld.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik doelde er eigenlijk op dat hij een dramatisch verhaal afsteekt over de vereenzaming van ouderen. Dat probleem wordt echter getackled door lokale steunpunten. Vrijwilligers brengen bezoekjes aan eenzame bejaarden om te voorkomen dat zij wegkwijnen. Dergelijke steunpunten staan echter te boek als linkse hobby. Ze draaien namelijk op subsidie, want ook vrijwilligersinstellingen hebben behoefte aan goede leidinggevenden en daarom dus ook geld. Het beoogde rechtse kabinet wil juist de subsidies flink korten. Vandaar mijn reactie.
Thorbecke heeft de VVD al lang uitgekotst. Het wordt zo langzamerhand echt een bruine partij.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Zodra de VVD met de SGP zou heulen voor gedoogsteun, draait Thorbecke zich in zn graf om(voor zover hij dat al niet gedaan heeft).
Ah oke, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik snap het nu.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik doelde er eigenlijk op dat hij een dramatisch verhaal afsteekt over de vereenzaming van ouderen. Dat probleem wordt echter getackled door lokale steunpunten. Vrijwilligers brengen bezoekjes aan eenzame bejaarden om te voorkomen dat zij wegkwijnen. Dergelijke steunpunten staan echter te boek als linkse hobby. Ze draaien namelijk op subsidie, want ook vrijwilligersinstellingen hebben behoefte aan goede leidinggevenden en daarom dus ook geld. Het beoogde rechtse kabinet wil juist de subsidies flink korten. Vandaar mijn reactie.
een wet maar? volgensmij zijn zaken als euthenasie, abortus en zondagsopening er tenminste drie en ik denk dat die twee stemmen van de SGP niet zo makkelijk te waarborgen zijn door op een van de drie een (zwak) compromis te sluiten, al helemaal niet als je jezelf een liberale partij noemt..quote:Op donderdag 2 september 2010 17:42 schreef Compatibel het volgende:
De SGP doet trouwens niet al te moeilijk over het verlenen van gedoogsteun als ik het zo lees. Sterker nog, er hoeft eigenlijk maar één wet niet voor te worden aangenomen.
Ja er zullen wellicht meer voorwaarden aan verbonden zijn dan de hier vermelde euthanasiewet. Benieuwd of de SGP ook echt veranderingen gaat eisen of alleen genoegen neemt met stilstand op het gebied van medisch-ethische kwesties.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:46 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
een wet maar? volgensmij zijn zaken als euthenasie, abortus en zondagsopening er tenminste drie en ik denk dat die twee stemmen van de SGP niet zo makkelijk te waarborgen zijn door op een van de drie een (zwak) compromis te sluiten, al helemaal niet als je jezelf een liberale partij noemt..
Dan heb je nog te weinig zetels.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:51 schreef MaGNeT het volgende:
Dus zo willen ze het opstappen van Klink straks opvangen...
Als naast Klink die twee andere dissidenten ook ervoor passen het akkoord te steunen, zijn die 2 zetels van de SGP inderdaad te weinig.quote:
Ik denk dat de VVD net iets te liberaal is om op gedoogsteun van de SGP te willen rekenen, of dat er tenmiste een aantal liberalere VVDers die er geen zin in hebben, en als Rutte daar wel afhankelijk van wil zijn hoeft hij bij de volgende verkiezingen ook niet aan te komen dat hij een liberaal is.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:50 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Ja er zullen wellicht meer voorwaarden aan verbonden zijn dan de hier vermelde euthanasiewet. Benieuwd of de SGP ook echt veranderingen gaat eisen of alleen genoegen neemt met stilstand op het gebied van medisch-ethische kwesties.
De VVD is gewoon neoliberaal hoor, als in vrije markt - kleine overheid met weinig verantwoordelijkheden. Zolang het allemaal niet teveel kost kunnen medisch-ethische kwesties ze gewoon niet zoveel schelen.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:54 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD net iets te liberaal is om op gedoogsteun van de SGP te rekenen, of tenmiste een aantal liberalere VVDers die er geen zin in hebben, en als Rutte daar wel afhankelijk van wil zijn hoeft hij bij de volgende verkiezingen ook niet aan te komen dat hij een liberaal is.
Zeg, wil je je -overigens meer dan terechte- walging over dit wangedrocht van een doodgeboren kabinet eens niet projecteren op ons verder prachtige kikkerlandje?quote:Op donderdag 2 september 2010 17:10 schreef KoosVogels het volgende:
Ik begin dit land goed te haten.
Zetels zeggen niets over wat de bevolking van een kabinet vindt.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:55 schreef Compatibel het volgende:
Ik wou al bijna gaan typen dat de meerderheid van de bevolking toch nooit achter zo een gedrocht van een regering zal staan, maarja genoeg zetels ..
Ik zou ze eerder neo-conservatief dan neo-liberaal noemen, ookal zijn er een aantal economische standpunten die meer naar het liberalisme neigen.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:57 schreef Compatibel het volgende:
[..]
De VVD is gewoon neoliberaal hoor, als in vrije markt - kleine overheid met weinig verantwoordelijkheden. Zolang het allemaal niet teveel kost kunnen medisch-ethische kwesties ze gewoon niet zoveel schelen.
Waarbij komt dat ook zeker niet alle leden van de partijen die meedoen achter hun deelname staan, waarmee je praktisch alsnog op een minderheid in het land uitkomt.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zetels zeggen niets over wat de bevolking van een kabinet vindt.
Inderdaad, want Paars+ had absoluut geen meerderheid van de bevolking achter zichquote:Op donderdag 2 september 2010 17:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zetels zeggen niets over wat de bevolking van een kabinet vindt.
Waarom zou je ze zo noemen? In al hun standpunten spiegelt iets van het neoliberalisme door. Vrijheid slaat hier enkel op de markt en op de manier waarop tegen de burger wordt aangekeken. Deze wordt gedwongen 'vrij' te zijn, wat neer komt op verantwoording nemen voor het eigen lot. Op fok! lees je die instelling overal; wat je overkomt bepaal je zelf, en als dit je niet bevalt dan is het eigen schuld dikke bult.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:58 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik zou ze eerder neo-conservatief dan neo-liberaal noemen, ookal zijn er een aantal economische standpunten die meer naar het liberalisme neigen.
Als ik naar het te streven beleid op justitie en defensie kijk, zijn ze echt niet zo liberaal en hobbellen ze net zo graag met de CDA mee als het om het verbieden van geweldadige videogames, drugs gaat of het aanschaffen van vliegtuigen die tot op heden nog geen winst voor nederlandse bedrijven die er van mee zouden profiteren hebben opgehaald, om een wit voetje bij de amerikanen te scoren.quote:Op donderdag 2 september 2010 18:04 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Waarom zou je ze zo noemen? In al hun standpunten spiegelt iets van het neoliberalisme door. Vrijheid slaat hier enkel op de markt en op de manier waarop tegen de burger wordt aangekeken. Deze wordt gedwongen 'vrij' te zijn, wat neer komt op verantwoording nemen voor het eigen lot. Op fok! lees je die instelling overal; wat je overkomt bepaal je zelf, en als dit je niet bevalt dan is het eigen schuld dikke bult.
Dat gedachtegoed was al langer dood en begraven. En al definitief toen Rutte voor de verkiezingen als een dolle begon te flirten met Wildersquote:Op donderdag 2 september 2010 16:07 schreef Arcee het volgende:
Wat een kutkabinet gaat dit worden, zeg. De PVV en de SGP.
Tot zover het liberale gedachtegoed van de VVD dus.
Eigenlijk is de VVD ook een vreemde partij. Liberaal én conservatief. Die stromingen kunnen botsen, zoals we zagen bij de lijsttrekkersverkiezing waar Rutte eigenlijk won. Maar dat was imo een pyrrusoverwinning voor de liberale VVD'er, want we kunnen constateren dat de VVD ook al voor de verkiezingen een steeds conservatiever koers insloeg.quote:Op donderdag 2 september 2010 17:58 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik zou ze eerder neo-conservatief dan neo-liberaal noemen, ookal zijn er een aantal economische standpunten die meer naar het liberalisme neigen.
Simpel, het gaat hem om zijn achterban en die hebben liever CDA/PVV dan Paars+. Althans, dat is wat ik ervan meekrijgquote:Op donderdag 2 september 2010 18:34 schreef Asphias het volgende:
ik kan ook niet begrijpen hoe rutte een jaar geleden nog met pechtold en halsema wou, over groenrechts begon, en eigenlijk paars wel zag zitten, het nu aan zichzelf kan goedpraten dat ie met de anti-moslim én de christen-fundis in zee gaat.
Ik heb het consequent over neoliberaal gedachtengoed. GL en D66 staan voor een totaal ander (progressief) liberalisme, dat werkelijk voor vrijheid staat. Waar de overheid de burger actief ondersteund bij het benutten van deze vrijheid.quote:Op donderdag 2 september 2010 18:09 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Als ik naar het te streven beleid op justitie en defensie kijk, zijn ze echt niet zo liberaal en hobbellen ze net zo graag met de CDA mee als het om het verbieden van geweldadige videogames, drugs gaat of het aanschaffen van vliegtuigen die tot op heden nog geen winst voor nederlandse bedrijven die er van mee zouden profiteren hebben opgehaald, om een wit voetje bij de amerikanen te scoren.
Als de VVD daarbij zou beslissen om voor extra gedoogsteun met de SGP in zee te gaan(die haaks staat op liberaal gedachtengoed) word simpelweg bewezen dat je voor het liberale gedachtengoed beter bij D66 of zelfs Groen Links terecht kunt.
Wat versta je onder liberaal? Meestal wordt dan toch gedoeld op een kleine overheid en veel markt en laissez faire enzo.quote:Op donderdag 2 september 2010 18:58 schreef MouzurX het volgende:
Op wat zou je dan wel moeten stemmen als liberaal?
D66quote:Op donderdag 2 september 2010 18:58 schreef MouzurX het volgende:
Op wat zou je dan wel moeten stemmen als liberaal?
Onzin natuurlijk. De problemen die drugs veroorzaken zijn marginaal en de kosten ervan vallen in het niet bij die van de bestrijding ervan. Of games überhaupt problemen veroorzaken is sowieso nog maar de vraag en dat het de economie een hoop oplevert is een feit. Dus vanuit economisch en belastingbetalers-gezichtspunt zou je dat nooit moeten willen verbieden. Kennelijk zijn het dus toch moral issues, waardoor de VVD zich laat kennen als een conservatieve partij.quote:Op donderdag 2 september 2010 18:57 schreef Compatibel het volgende:
Drugs en games veroorzaken problemen, en problemen kosten geld. Ergo: my precious tax! Verspilling van belastinggeld gaat ten koste van de economische vrijheid van de burger et cetera.
HUH? Dat drugs soms problemen veroorzaken kan ik nog (met moeite) inkomen, maar games? Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?quote:Op donderdag 2 september 2010 18:57 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Drugs en games veroorzaken problemen, en problemen kosten geld. Ergo: my precious tax! Verspilling van belastinggeld gaat ten koste van de economische vrijheid van de burger et cetera.
Stemmen zonder last is WEL letterlijk bedoeld. Waarom denk je dat ze kamerzetels persoonsgebonden hebben gemaakt???quote:Op donderdag 2 september 2010 19:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik weet dat we het niet te letterlijk moeten nemen, maar een dergelijk akkoord staat wel heel ver af van "stemmen zonder last of ruggenspraak".
De reden van het mogelijk verbod op gewelddadige games is een gesuggereerd verband met agressief gedag, dat natuurlijk geld kost. Ik stel alleen maar dat verboden prima passen in het neoliberale gedachtegoed.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
HUH? Dat drugs soms problemen veroorzaken kan ik nog (met moeite) inkomen, maar games? Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?
Volgens mij staat de VVD niet bepaald kaarsrecht achter Hirsch Ballin als het gaat om het verbieden van gewelddadige games. Dat Plasschaart-wijf zei laatst nog dat de VVD hem niet zal steunen.
Het is sowieso ondenkbaar dat het niet persoonsgebonden zou zijn. Telkens als er een kamerlid ruzie met de partij heeft gaan er stemmen op dat zo iemand zijn zetel zou moeten worden afgepakt, maar die stemmen zouden beter kunnen zwijgen tot ze hebben nagedacht.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Stemmen zonder last is WEL letterlijk bedoeld. Waarom denk je dat ze kamerzetels persoonsgebonden hebben gemaakt???
Hulp kost geld en de VVD wil geen geld geven aan 'zielige mensen' of het wordt zo duur onder hun bewind dat gewoon niemand meer hulp kan inroepen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je bedoelt religieuze tradities van andere godsdiensten dan waar zij voor staan??quote:Op donderdag 2 september 2010 16:37 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Nee hoor, GW heeft op religieuze grondslagen meer aanknooppunten met de SGP dan elke willekeurige andere partij. Al is het alleen al omdat ze beiden voor een grondwet zijn die bepaalde religieuze tradities uit willen sluiten.
Iemand schreef dit al eerder, misschien toch maar kabinet Thiemen met gedoogsteun van al de anderen??quote:Op donderdag 2 september 2010 16:56 schreef Toad het volgende:
[..]
Zonder Klink c.s. heeft Rutte geen meerderheid meer. Ook al doet de SGP mee. Dus hij moet sowieso naar Thieme.
De VVD zal de afschaffing van de bio-industrie steunen, als de PvdD de bezuinigingen van 18 mjd steunt.
quote:Op donderdag 2 september 2010 18:56 schreef Jane het volgende:
Ik zeg het nog maar een keer: Arme VVD-homo's.
Verder begin ik me zowaar op dit kabinet te verheugen. VVD en CDA volledig klem tussen aan de ene kant de enge moslimhaters en aan de andere kant de enge Gristenfundementalisten. Je verzint het gewoon niet.
Door heel, héél graag te willen regeren.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:33 schreef xandra47 het volgende:
[..]
![]()
Zit wat in!! Hoe krijgen ze het voor elkaar!!!!
Wat zijn precies de voordelen van een medisch-ethisch moratorium?quote:Op donderdag 2 september 2010 19:29 schreef marcodej het volgende:
Dit medisch-ethische moratorium zou voor mij een positief element zijn van dit gedrocht van een coalitie.
Moslims uitsluiten zal al een stap zijn naar de theocratie waar de SGP naar streeft iig.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:27 schreef xandra47 het volgende:
[..]
Je bedoelt religieuze tradities van andere godsdiensten dan waar zij voor staan??
en daar wil je als liberale partij steun van krijgen in het geval dat er 1 a 2 dissidenten binnen het CDA tegenstribbelen? De PVV zou niet eens met zon partij moeten willen samenwerken vanwege de zgn vrijheid van meningsuiting.quote:Godslastering
De Naam van God is heilig. Lastering van God, zoals Hij Zich in de Bijbel bekend maakt, dient te worden tegengegaan. Het verbod op godslastering wordt gehandhaafd. Ook dient bij het afleggen van de eed uitgegaan te worden van de christelijke eed. Ambtsgebeden en vloekverboden zijn belangrijke publieke uitingen van de erkenning van Gods Naam.
Dat je mensen lekker lang pijn laat lijden, ook al smeken ze om te mogen sterven. Daar krijgen dit soort gristenfundies namelijk een harde van.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:35 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat zijn precies de voordelen van een medisch-ethisch moratorium?
Ter info, deze film You dont know Jackquote:Op donderdag 2 september 2010 19:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat je mensen lekker lang pijn laat lijden, ook al smeken ze om te mogen sterven. Daar krijgen dit soort gristenfundies namelijk een harde van.
''Stil maar hoor schat, je lot is in de handen van Jezus.''
Dat is een stevig staaltje frustratie. Nice.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat je mensen lekker lang pijn laat lijden, ook al smeken ze om te mogen sterven. Daar krijgen dit soort gristenfundies namelijk een harde van.
Waarom kiezen christenfundies er niet gewoon voor om zelf géén euthanasie te plegen, en de rest lekker zelf te laten beslissen? Is het een stukje doorgeslagen zendingsdrang ofzo?quote:Op donderdag 2 september 2010 19:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Goede vraag...quote:Op donderdag 2 september 2010 19:47 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Waarom kiezen christenfundies er niet gewoon voor om zelf géén euthanasie te plegen, en de rest lekker zelf te laten beslissen? Is het een stukje doorgeslagen zendingsdrang ofzo?
Nou, dat nu ook weer liever niet.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:31 schreef xandra47 het volgende:
[..]
Iemand schreef dit al eerder, misschien toch maar kabinet Thiemen met gedoogsteun van al de anderen??![]()
Zij hebben de Waarheid in pacht, niet- en anders-gelovigen niet c.q. nog niet, wat komt door de vrijheid van keuze die God in de mens heeft geïmplanteerd, dus ja, zodra voldoende niet- en anders-gelovigen maar kennis kunnen nemen van hun Waarheid kunnen zij dezelfde keuze maken als zij.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:47 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Waarom kiezen christenfundies er niet gewoon voor om zelf géén euthanasie te plegen, en de rest lekker zelf te laten beslissen? Is het een stukje doorgeslagen zendingsdrang ofzo?
Ja, want als je in een uitzichtloze situatie zit doordat je kanker hebt en alleen nog pijn voelt, dan ben je geestelijk lamlendig.quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, een beschamende bende is het geworden.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:24 schreef De_Groentenboer het volgende:
Hier wilt hollywood niet eens een film over maken, dit is gewoon té vergezocht. Is dit nou wat er geworden is van Nederland? Allemaal als een stel kleuters groepjes maken(en in geval van prominenten, als kleuters stampvoeten)en vervolgens niet overleggen met elkaar?
Als dit kabinet er komt neem ik 2 weken vrij om dagelijks het nieuws te volgen, dit word me toch een circus, daar kan het gekke circus niet eens tegen op..
Godsamme die film die je aanhaalt...quote:Op donderdag 2 september 2010 20:24 schreef De_Groentenboer het volgende:
Hier wilt hollywood niet eens een film over maken, dit is gewoon té vergezocht. Is dit nou wat er geworden is van Nederland? Allemaal als een stel kleuters groepjes maken(en in geval van prominenten, als kleuters stampvoeten)en vervolgens niet overleggen met elkaar?
Als dit kabinet er komt neem ik 2 weken vrij om dagelijks het nieuws te volgen, dit word me toch een circus, daar kan het gekke circus niet eens tegen op..
Je bent niet goed op de hoogte. Bij uitzichtloos leiden mag je al euthanasie plegen, maar ze willen deze regeling niet verder versoepelen, zodat je ook bij psychisch/geestelijk leiden euthanasie mag plegen.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:09 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Ja, want als je in een uitzichtloze situatie zit doordat je kanker hebt en alleen nog pijn voelt, dan ben je geestelijk lamlendig.
Ik vind het een vorm van misplaatste arrogantie en onwetendheid dat er mensen zijn die blijkbaar willen beslissen over andersmans leven. Walgelijk.
Inderdaad! Moeder Teresa had er ook een handje van.quote:Op donderdag 2 september 2010 19:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dit dus. Mensen moeten niet bij elk probleem de dood als oplossing zien maar de problemen oplossen door therapie of andere middelen. De SGP zou van mij ook wel in de regering zelf mogen komen met gedoogsteun van de PVV (droom kabinetquote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Niet bij elk probleem nee, maar bij sommige wel, toch? Zoals uitzichtloos lijden, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:48 schreef men.mulder het volgende:
Dit dus. Mensen moeten niet bij elk probleem de dood als oplossing zien maar de problemen oplossen door therapie of andere middelen.
Ja, want dat is hoe het is. Maakt niet uit wat, bij elk probleem willen we massaal gelijk dood.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:48 schreef men.mulder het volgende:
Mensen moeten niet bij elk probleem de dood als oplossing zien
Waarom mag dat niet opgelost worden door middel van de dood dan? Wat is daar precies verkeerd aan?quote:Op donderdag 2 september 2010 20:48 schreef men.mulder het volgende:
[..]
Dit dus. Mensen moeten niet bij elk probleem de dood als oplossing zien maar de problemen oplossen door therapie of andere middelen. De SGP zou van mij ook wel in de regering zelf mogen komen met gedoogsteun van de PVV (droom kabinet)
quote:Op donderdag 2 september 2010 20:59 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, want dat is hoe het is. Maakt niet uit wat, bij elk probleem willen we massaal gelijk dood.
Rot nou toch een eind op man!![]()
Jaja, legalisatie van moord door de Staat uit naam van een god. Waar kennen we dat ook alweer van mensen...quote:Op donderdag 2 september 2010 22:23 schreef Jane het volgende:
Maar goed jongens, laten we nou alsjeblieft niet doen alsof de SGP zo 'pro-life' is. Ze willen immers het liefst de doodstraf weer invoeren. Misschien kunnen ze het met de PVV op een akkoordje gooien en zo nog wat meer uit het het komende minderheidskabinet te slepen.
"In ruil voor onze steun voor de bezuinigingen willen we ook graag herinvoering van de doodstraf (SGP), maar dan wel alleen voor moslims (PVV)."
Iedereen blij.
quote:Op donderdag 2 september 2010 22:55 schreef bloodymary het volgende:
Is dat echt zo ja, zijn die knakkers van de SGP voor de doodstraf.
Wat een stelletje hypocrieten dan met je mag niet beschikken over het leven en zo....
http://sgp.nl/Page/nctrue/sp685/letter=D/standid=1781/index.htmlquote:Het vaststellen en opleggen van een bepaalde straf is een zaak van de rechtsprekende macht. Dit laat echter onverlet, dat de SGP bij ernstige levensdelicten het opleggen van de doodstraf door een wettige overheid een legitieme straf vindt. Niet uit populistische bloeddorstigheid, maar omdat de overheid geroepen is het kwaad op gepaste wijze te bestraffen.
Hahahah, inderdaad!quote:Op donderdag 2 september 2010 22:55 schreef bloodymary het volgende:
Is dat echt zo ja, zijn die knakkers van de SGP voor de doodstraf.
Wat een stelletje hypocrieten dan met je mag niet beschikken over het leven en zo....
Welkom in de gedachtewereld van de nieuwe gedogers.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:58 schreef bloodymary het volgende:
Wat een stelletje mafkezen zeg. Zo kan ik ook wel alles in mijn straatje lullen.
Criminelen mogen dood bij de SGP. Maar ongeboren kinderen en mensen die ondragelijk lijden niet.quote:Op donderdag 2 september 2010 22:23 schreef Jane het volgende:
Maar goed jongens, laten we nou alsjeblieft niet doen alsof de SGP zo 'pro-life' is. Ze willen immers het liefst de doodstraf weer invoeren. Misschien kunnen ze het met de PVV op een akkoordje gooien en zo nog wat meer uit het het komende minderheidskabinet te slepen.
"In ruil voor onze steun voor de bezuinigingen willen we ook graag herinvoering van de doodstraf (SGP), maar dan wel alleen voor moslims (PVV)."
Iedereen blij.
Als je ondragelijk lijdt dwingt de SGP je dus er toe om crimineel gedrag te gaan vertonenquote:Op donderdag 2 september 2010 23:10 schreef -Strawberry- het volgende:
Criminelen mogen dood bij de SGP. Maar ongeboren kinderen en mensen die ondragelijk lijden niet.
Geen andere werkbare optie? Hier komt de aap uit de mouw. Wat is je meer waard, de hypotheekrenteaftrek of stamcelonderzoek, abortus en euthanasie? Je centen of je integriteit, zeg het maar.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:00 schreef 08gnoT. het volgende:
Als fanatiek VVD'er moet ik het nu toch kwijt:_!
Is dit nu het resultaat van het nadenken van vanmiddag? Ik had de VVD toch wel wat hoger ingeschat. Als dit 'nadenken' is voor hen, moeten ze dat maar niet te vaak meer doen
Staat tegenover dat ik ook geen andere werkbare optie meer zie, maar toch, de SGP...
Laten we nou ook niet naar de andere kant doorslaan, want het is niet zo alsof er opeens een einde zou komen aan abortus of euthanasie. Het zou alleen niet verder versoepeld worden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:05 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Geen andere werkbare optie? Hier komt de aap uit de mouw. Wat is je meer waard, de hypotheekrenteaftrek of stamcelonderzoek, abortus en euthanasie? Je centen of je integriteit, zeg het maar.
Maar ja, VVD, dan weten we het antwoord eigenlijk al.
Als het aan de SGP ligt gebeurt dat dus wel, en momenteel ligt het op zijn minst gedeeltelijk aan de SGP. Dus de vraag is, hoe ver laat de VVD het gaan voordat ze liever voor Paars+ kiezen?quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:06 schreef Mike het volgende:
[..]
Laten we nou ook niet naar de andere kant doorslaan, want het is niet zo alsof er opeens een einde zou komen aan abortus of euthanasie. Het zou alleen niet verder versoepeld worden.
Ik heb geen stelling gekozen in dit topic, maar merk alleen op dat je niet door moet slaan, want er verandert niks in Nederland op deze gebieden als de SGP steun biedt aan het kabinet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:11 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Als het aan de SGP ligt gebeurt dat dus wel, en momenteel ligt het op zijn minst gedeeltelijk aan de SGP. Dus de vraag is, hoe ver laat de VVD het gaan voordat ze liever voor Paars+ kiezen?
Daar komt nog bij, al blijft het bij dit moratorium, dat is mogelijk 4 jaar dat ongeneeslijk zieken in Nederland langer nodeloos moeten lijden zodat de mensen met de grootste huizen wat extra centjes mogen houden. Wil jij het ze uit gaan leggen?
God verhoedde dat er wat passie voor de politiek wordt getoond.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:14 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik heb geen stelling gekozen in dit topic, maar merk alleen op dat je niet door moet slaan, want er verandert niks in Nederland op deze gebieden als de SGP steun biedt aan het kabinet.
Het is ook typisch voor de discussies hier op FOK! dat elke uitspraak of handeling van de politiek leidt tot een stroom aan overtrokken reacties alsof het einde van de wereld nabij is. En dat geldt voor alle politieke stromingen, dus daar bedoel ik niet slechts dit topic mee.
Dat onderhandelingen voor Paars+ de eerste keer stuk zijn gelopen omdat de VVD veel liever met de PVV en het CDA om tafel ging wil niet zeggen dat het onmogelijk is om via die weg een werkbaar kabinet te smeden. De VVD zal alleen wat andere concessies moeten maken dan dat het aan de PVV/CDA/SP kant moet maken. De vraag voor de VVD is dus, heb je liever PvdA en GL of PVV en SP?quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:18 schreef 08gnoT. het volgende:
Wat is dan nog wel werkbaar onder leiding van de VVD? Paars+ is aan de kant geveegd, en een middenkabinet met CDA en PvdA zie ik ook niet gebeuren. Ik denk niet dat er veel VVD'ers zijn die graag de SGP en hun standpunten erbij krijgen, al zullen ze echt niet zoveel te vertellen hebben met hun twee zeteltjes, maar als ik moest kiezen heb ik zélfs liever GL dan SGP. En dat zegt genoeg, want ik ben op z'n zachtst uitgedrukt geen enorme GL-fan.
PVV is ook extreem, maar die hebben het verschil dat ze alles inleveren om maar te kunnen blijven schreeuwen om meer henk en ingrids over te halen op hen te stemmen. De SGP niet, die hebben hun vaste stemmers en kunnen zich dus hard vasthouden aan hun punten. En abortus en euthenasie zijn me veel waard. HRA is nodig voor de economie (daar zijn de meningen over verdeeld maar dat is heir off-topic), centen heb ik toch al niet te veel, dat heeft ook niks met de reden dat ik VVD stem te maken.
Passie =/= in het wilde weg het einde van alle normen en waarden voorspellen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:18 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
God verhoedde dat er wat passie voor de politiek wordt getoond.
De keuze voor de VVD hier is tussen gegarandeerd langer menselijk lijden in Nederland of wat minder centen voor de mensen met de grootste huizen. Daar is niks overtrokken aan. De VVD lijkt voor het eerste te kiezen.
Uit het originele artikel: "Sinds de verkiezingen bestaat een seculiere Kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties. Zonder VVD-steun valt die weg."quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:24 schreef Mike het volgende:
[..]
Passie =/= in het wilde weg het einde van alle normen en waarden voorspellen.
Ik zou nog maar moeten zien of zo'n voorstel als "Uit vrije wil" het uberhaupt zou halen in de Kamer. Het is niet alsof het er al zo goed als doorheen was en de VVD het nu eigenhandig tegenhoudt. De meeste partijen willen zulke zaken toch grondig bekijken. En zoals ik al zei, de situatie wordt niet anders tov nu.
Als ik tussen die twee moet kiezen, kan ik dat niet bij voorbaat doen en zal ik eerst het regeerakkoord moeten zien. Zonder de SGP zou ik voor de rechtse variant gekozen hebben, maar als zij mee gaan doen komen ze voor mij - zoals ik er vooraf tegenaan kijk - op eenzelfde niveau als PvdA en GL.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:22 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Dat onderhandelingen voor Paars+ de eerste keer stuk zijn gelopen omdat de VVD veel liever met de PVV en het CDA om tafel ging wil niet zeggen dat het onmogelijk is om via die weg een werkbaar kabinet te smeden. De VVD zal alleen wat andere concessies moeten maken dan dat het aan de PVV/CDA/SP kant moet maken. De vraag is dus, heb je liever PvdA en GL of PVV en SP?
Maar even een andere vraag, wat is je grootste probleem met GL?
Dat er een seculiere Kamermeerderheid is, wil niet zeggen dat dan vervolgens aan alle kanten maar liberaliseringen uitgevoerd worden. Je kan hoogstens zeggen dat de kansen op verruiming afgenomen zijn. En daarvan kan ik me voorstellen dat er groepen zijn die dat jammer vinden, maar laten we vooral niet doen of daarmee het einde is gekomen aan alle fatsoen in de Nederlandse samenleving.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:26 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Uit het originele artikel: "Sinds de verkiezingen bestaat een seculiere Kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties. Zonder VVD-steun valt die weg."
Er was dus zeker een goede kans. En de situatie nu is ook triest, dus dat bied geen troost.
Je hebt een erg vreemde definitie van 'aan de macht'. Alsof de SGP opeens alle vrouwen het werk verbiedt en we op zondag de tv niet meer mogen aanzetten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:29 schreef Boldface het volgende:
En daar komt nog eens bij dat de christelijke partijen samen op een historisch dieptepunt staan van slechts 28 zetels. Hoe bizar kun je een verkiezingsuitslag vertalen: twee christenpartijen aan de macht...
Zum kotzen
Lees de 7 woorden na "seculiere kamermeederheid" ook eens, vooral het eerste woord direct daarna.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:29 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat er een seculiere Kamermeerderheid is, wil niet zeggen dat dan vervolgens aan alle kanten maar liberaliseringen uitgevoerd worden. Je kan hoogstens zeggen dat de kansen op verruiming afgenomen zijn. En daarvan kan ik me voorstellen dat er groepen zijn die dat jammer vinden, maar laten we vooral niet doen of daarmee het einde is gekomen aan alle fatsoen in de Nederlandse samenleving.
Wat wil je daar mee zeggen?quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:34 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Lees de 7 woorden na "seculiere kamermeederheid" ook eens, vooral het eerste woord direct daarna.
Dat ligt op dit moment bij de gemeentes en ik geloof er niks van dat dat teruggedraaid gaat worden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:35 schreef Mylene het volgende:
Zondagsopening winkels wordt in ruil ook vast strenger. Supermarkten die nu nog tussen 16:00 en 20:00 in de provincie open mogen zal wel opgeheft worden. Onder het mom van misbruik avondopenstelling die eigenlijk niet geldt voor supermarkten.
Ik snap dat het je in het geheel niet aan staat, maar ik probeer ook te begrijpen waarom. Daarom vroeg ik om een punt te noemen wat je het meest tegen de borst stuit. Niet om daarna je proberen te overtuigen van je eigen ongelijk en het gelijk van GL/SP en daarna te zeggen "dus nu moet je volgende keer GL of SP stemmen", maar om te begrijpen wat dan precies het probleem is. Als je over GL bijvoorbeeld "nucleaire energie" zegt ben ik het volledig met je eens, maar als het om "zwaarder straffen" gaat volg ik je totaal niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:29 schreef 08gnoT. het volgende:
Mijn probleem met GL is niet 1 of 2 punten waar ik sterke bezwaren tegen heb, maar hun complete pakket botst gewoon enorm met mijn mening. Idem voor SP, hun totaalpakket staat me gewoon niet aan. Economisch niet en juridisch nog minder. Want ja, dat laatste is voor mij wel een heel belangrijk punt. Niet op de Wilders manier door een heel geloof uit te sluiten, maar wel zwaarder straffen per individu ongeacht afkomst.
Ik snap 'm inderdaad ook niet.quote:
Daarmee zeg ik dat het artikel niet zegt dat er een seculiere kamermeerderheid is. Het artikel zegt dat er een seculiere kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties is.quote:
Die zin is veel te algemeen om ook maar iets zinnigs erover te kunnen zeggen. Daarvoor zouden we alle verkiezingspogramma's naast elkaar moeten leggen en dan zullen we zien dat er relatief weinig over vermeld staat.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:39 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Daarmee zeg ik dat het artikel niet zegt dat er een seculiere kamermeerderheid is. Het artikel zegt dat er een seculiere kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties is.
Als de SGP de nieuwe regering gedoogt, betekent dat dat de partij bepaalde standpunten verwezenlijkt wil zien. Al is het beperkt, ze krijgen een zekere mate van macht. En om wat voor futiliteit het ook gaat, het is moreel verwerpelijk dat VVD en CDA hun oren laten hangen naar een christen-fundamentalistische partij die veroordeeld is wegens het niet-toelaten van vrouwen als lid. Alsof de gedoogconstructie met de PVV al niet beschamend genoeg is.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:31 schreef Mike het volgende:
Je hebt een erg vreemde definitie van 'aan de macht'. Alsof de SGP opeens alle vrouwen het werk verbiedt en we op zondag de tv niet meer mogen aanzetten.Precies het punt wordt hier weergegeven dat ik een paar posts terug maakte.
Die zin is de crux van het gehele artikel. Dus dan is dat NRC artikel een non-item en deze hele thread ook waardeloos, gezien het volledig gebaseerd is op dat artikel?quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:41 schreef Mike het volgende:
[..]
Die zin is veel te algemeen om ook maar iets zinnigs erover te kunnen zeggen. Daarvoor zouden we alle verkiezingspogramma's naast elkaar moeten leggen en dan zullen we zien dat er relatief weinig over vermeld staat.
De SGP is dan in ieder geval nog een democratische partij en geen beweging zoals de PVV.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:42 schreef Boldface het volgende:
[..]
Als de SGP de nieuwe regering gedoogt, betekent dat dat de partij bepaalde standpunten verwezenlijkt wil zien. Al is het beperkt, ze krijgen een zekere mate van macht. En om wat voor futiliteit het ook gaat, het is moreel verwerpelijk dat VVD en CDA hun oren laten hangen naar een christen-fundamentalistische partij die veroordeeld is wegens het niet-toelaten van vrouwen als lid. Alsof de gedoogconstructie met de PVV al niet beschamend genoeg is.
Die veroordeling vind ik zeer verwerpelijk en daarom heb ik daar weinig problemen mee, de SGP moet echt lekker zelf weten wat zij in hun statuten zetten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:42 schreef Boldface het volgende:
En om wat voor futiliteit het ook gaat, het is moreel verwerpelijk dat VVD en CDA hun oren laten hangen naar een christen-fundamentalistische partij die veroordeeld is wegens het niet-toelaten van vrouwen als lid.
Het is lastig om goede documentatie te vinden over deze onderwerpen. Zo hebben bv de PVV en de VVD niks over euthanasie of abortus in hun programma staan. Daarvan is in ieder geval te vinden dat de PVV bij monde van Fleur Agema al vaker heeft aangegeven geen voorstander van verre versoepeling te zijn en de VVD heeft in een eerder stadium aangegeven tegen euthanasie te zijn bij levensmoeheid.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:49 schreef Orange_Devil het volgende:
Je mag best claimen dat onze Pieter zijn werk niet goed gedaan heeft, maar dan zie ik daar wel graag ook wat bewijs voor alvorens dat te accepteren.
De kots-smilie was niet voor de SGP bestemd, maar is geplaatst uit pure walging voor de houding van VVD en CDA. Er moet en zal een rechts kabinet komen, met allerlei kunstgrepen. Wat deze partijen tentoonspreiden is niet alleen een minachting voor de Nederlandse kiezer, maar ook voor de democratie én de lastige tijd waarin we nu leven.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:51 schreef Mike het volgende:
De SGP is dan in ieder geval nog een democratische partij en geen beweging zoals de PVV.Ze krijgen dan inderdaad wat in ruil voor steun, al zullen PVV en CDA dat amper als ruil zien, want die staan toch nooit te springen om verruimingen bij ethische kwesties. Ik kan me verder voorstellen dat je elke minieme inspraak van de SGP al te ver vindt gaan, maar vraag me alleen af waarom dat altijd met hyperbolen en kotssmilies gepaard moet gaan.
Het is godvergeten schandalig dat Verhagen zo ver wil gaan om koste wat het kost dit kabinet er door te drukken. Dat de VVD het doet verbaast me niet, maar het CDA....? Ik hoop dat die partij daardoor nogmaals gehalveerd wordt, want dit is bij de beesten af.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:42 schreef Boldface het volgende:
[..]
Als de SGP de nieuwe regering gedoogt, betekent dat dat de partij bepaalde standpunten verwezenlijkt wil zien. Al is het beperkt, ze krijgen een zekere mate van macht. En om wat voor futiliteit het ook gaat, het is moreel verwerpelijk dat VVD en CDA hun oren laten hangen naar een christen-fundamentalistische partij die veroordeeld is wegens het niet-toelaten van vrouwen als lid. Alsof de gedoogconstructie met de PVV al niet beschamend genoeg is.
Nou ja, hoe meer partijen het steunen, hoe meer draagvlak onder de bevolking natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:21 schreef Boldface het volgende:
[..]
De kots-smilie was niet voor de SGP bestemd, maar is geplaatst uit pure walging voor de houding van VVD en CDA. Er moet en zal een rechts kabinet komen, met allerlei kunstgrepen. Wat deze partijen tentoonspreiden is niet alleen een minachting voor de Nederlandse kiezer, maar ook voor de democratie én de lastige tijd waarin we nu leven.
Ik ben het met je eens dat er stabielere varianten te bedenken zijn, hoor. Een kabinet met amper voldoende steun zou ook niet mijn eerste optie geweest zijn. Zeker niet als die steun afhankelijk is van een beweging waarbij de voorman zich het recht voorbehoud om dwars tegen alle normen en idealen in te gaan van z'n 'partners'.quote:Wat Nederland nu moet hebben is een breed gedragen, stabiel kabinet dat recht doet aan de verkiezingsuitslag en op goede manier aan de slag gaat met de lastige onderwerpen die op tafel liggen. Verschillende opties zijn denkbaar, maar een kabinet van 52 zetels, waarvan er 1 tot 3 wegvallen, dan weer aangevuld met gedoogsteun van een dubieuze, haatzaaiende politieke beweging én een partij die vrouwen niet als volwaardig lid erkent... - sorry, zoiets bizars kun je bijna niet verzinnen.
En nog los van het profiel van de SGP, vind ik het sowieso bizar dat een regeringscoalitie staat of valt met de steun van een partij die slechts 2 zetels heeft. Dat zou ik ook vinden als het een links kabinet was, dat bijvoorbeeld moest staan of vallen met de steun van de PvdD.
Een echte liberaal veroordeelt het feit dat de SGP vrouwen niet als volwaardig lid toelaat. En als dat al geen issue is, is er voldoende grond om niet in zee te gaan met een streng-orthodoxe, dogmatische, religieuze partij. D66 zou zoiets nooit doen, met de SGP in zee gaan.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die veroordeling vind ik zeer verwerpelijk en daarom heb ik daar weinig problemen mee, de SGP moet echt lekker zelf weten wat zij in hun statuten zetten.
Verhagen zou ook niet verder gaan als hij zou weten dat de achterban er niet achter zou staan, maar die staat vooralsnog voor (veruit) het grootste deel achter de onderhandelingen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:26 schreef WilburQuant het volgende:
[..]
Het is godvergeten schandalig dat Verhagen zo ver wil gaan om koste wat het kost dit kabinet er door te drukken. Dat de VVD het doet verbaast me niet, maar het CDA....? Ik hoop dat die partij daardoor nogmaals gehalveerd wordt, want dit is bij de beesten af.
Onzin, een zuivere liberaal vindt dat de leden van een vereniging vrij moeten zijn hun eigen statuten vast te stellen ongeacht wat de inhoud van die statuten is. Het enige voorbehoud is dat geweld niet toegestaan wordt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:27 schreef Boldface het volgende:
Een echte liberaal veroordeelt het feit dat de SGP vrouwen niet als volwaardig lid toelaat.
Achter de onderhandelingen ja... maar er is toch no way in hell dat ze het straks gaan goedkeuren????quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:30 schreef Mike het volgende:
[..]
Verhagen zou ook niet verder gaan als hij zou weten dat de achterban er niet achter zou staan, maar die staat vooralsnog voor (veruit) het grootste deel achter de onderhandelingen.
Oftewel: hoe je alles wat krom is kunt recht lullen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onzin, een zuivere liberaal vindt dat de leden van een vereniging vrij moeten zijn hun eigen statuten vast te stellen ongeacht wat de inhoud van die statuten is. Het enige voorbehoud is dat geweld niet toegestaan wordt.
Ik heb geen idee. Er zijn al wat dingen gebeurd de laatste dagen die we ook niet verwacht hadden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:37 schreef WilburQuant het volgende:
[..]
Achter de onderhandelingen ja... maar er is toch no way in hell dat ze het straks gaan goedkeuren????
Dat mag ik toch hopen tenminste.
Wordt wel interessant zodra de eerste vrouw in Afghanistan of Saoedi-Arabië weer doodgestenigt wordt. Wilders zal er natuurlijk als de kippen bij zijn om aan te geven hoe de Islam in het algemeen verantwoordelijk is en hoe erg het wel niet is dat vrouwen ongelijkwaardig behandelt worden, en daarna maar weer even een vergadering met de SGP.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:27 schreef Boldface het volgende:
[..]
Een echte liberaal veroordeelt het feit dat de SGP vrouwen niet als volwaardig lid toelaat. En als dat al geen issue is, is er voldoende grond om niet in zee te gaan met een streng-orthodoxe, dogmatische, religieuze partij. D66 zou zoiets nooit doen, met de SGP in zee gaan.
Geweld niet, maar discriminatie op basis van sekse, geloof, huidskleur of ras dus wel. Nutteloos vod ook natuurlijk, zo een grondwet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onzin, een zuivere liberaal vindt dat de leden van een vereniging vrij moeten zijn hun eigen statuten vast te stellen ongeacht wat de inhoud van die statuten is. Het enige voorbehoud is dat geweld niet toegestaan wordt.
Dat hakt erinquote:Op vrijdag 3 september 2010 03:48 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Geweld niet, maar discriminatie op basis van sekse, geloof, huidskleur of ras dus wel. Nutteloos vod ook natuurlijk, zo een grondwet.
Hier verheug ik mij ook op! Wilders zal hier in de kamer natuurlijk op aangesproken worden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:47 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Wordt wel interessant zodra de eerste vrouw in Afghanistan of Saoedi-Arabië weer doodgestenigt wordt. Wilders zal er natuurlijk als de kippen bij zijn om aan te geven hoe de Islam in het algemeen verantwoordelijk is en hoe erg het wel niet is dat vrouwen ongelijkwaardig behandelt worden, en daarna maar weer even een vergadering met de SGP.
QFTquote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat de VVD'er dan uit hun villa's komen en zich aanmelden als vrijwilliger bij het plaatselijke steunpunt. Dat zijn mensen die gratis en voor niets eenzame ouderen bezoeken en met hen een praatje maken. Om te zorgen dat zij niet eenzaam worden. Helaas is dat een linkse hobby dus zal de geldkraan wel dicht moeten. Het is weliswaar vrijwilligerswerk, maar zo'n stichting heeft natuurlijk wel wat financiele middelen nodig.
Alleen al daarom moet je zo min mogelijk met de confessionelen willen regerenquote:Op vrijdag 3 september 2010 02:26 schreef Orange_Devil het volgende:
[..]
Uit het originele artikel: "Sinds de verkiezingen bestaat een seculiere Kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties. Zonder VVD-steun valt die weg."
Er was dus zeker een goede kans. En de situatie nu is ook triest, dus dat bied geen troost.
Gezellig met zijn allen boos doen tegen de buitenlanders gecombineerd met maatregelen die voor iedereen beroerd uitpakken behalve voor ruim bovenmodale middelbare blanke mannenquote:Op vrijdag 3 september 2010 02:34 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik ben vooral heel benieuwd naar het regeerakkoord.Dan valt er tenminste iets te zeggen
De SGP heeft wel heel duidelijk aangegeven dat de steun van hen voor een kabinet met een prijs komt. En gezien hun machtspositie op dit moment zal dit een stevige prijs zijn...quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:31 schreef Mike het volgende:
[..]
Je hebt een erg vreemde definitie van 'aan de macht'. Alsof de SGP opeens alle vrouwen het werk verbiedt en we op zondag de tv niet meer mogen aanzetten.
Precies het punt wordt hier weergegeven dat ik een paar posts terug maakte.
Neoliberalen gaan uit van de goedheid van de beter bedeelden, die zich inzetten voor de samenleving. In een geindividualiseerde samenleving waarin het individu volgens neoliberalen zelf verantwoordelijk is voor zijn lot, en de naastenliefde van het Christendom door secularisering niet langer beleden wordt lijkt dit een mythe.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat de VVD'er dan uit hun villa's komen en zich aanmelden als vrijwilliger bij het plaatselijke steunpunt. Dat zijn mensen die gratis en voor niets eenzame ouderen bezoeken en met hen een praatje maken. Om te zorgen dat zij niet eenzaam worden. Helaas is dat een linkse hobby dus zal de geldkraan wel dicht moeten. Het is weliswaar vrijwilligerswerk, maar zo'n stichting heeft natuurlijk wel wat financiele middelen nodig.
Aan de andere kant hoort een seculiere overheid ook geen vereniging te subsidiëren die willens en wetens de helft van de bevolking discrimineert (ongeacht de reden).quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb er sterk mijn twijfels over of die vormen van hulp en vrijwilligerswerk momenteel minder voorkomen in Nederland dan in de VS.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:18 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Het is echt interessant om te zien dat in Amerika wel veel aan vrijwilligerswerk en andere vormen van 'charity' wordt gedaan door de hogere klasse. Ik denk dat in Nederland mensen elkaar veel meer zullen laten stikken, omdat wij hier altijd een sterkere verzorgingsstaat hebben gehad. Deze Haalde de noodzaak om voor elkaar te zorgen weg. Nu de neoliberale gedachte steeds meer aan invloed wint lijkt 'eigen schuld, dikke bult' het heersende sentiment.
Ook al omdat dit doorwerkt in de andere delen van hun zuil. Zoals het bijzondere onderwijs voor de kinderen uit de SGP-hoek.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:27 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Aan de andere kant hoort een seculiere overheid ook geen vereniging te subsidiëren die willens en wetens de helft van de bevolking discrimineert (ongeacht de reden).
waarom geweld niet?quote:Op vrijdag 3 september 2010 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de VS is het vrijwilligerswerk van oudsher al een vrij groot goed, juist omdat er altijd groepen zijn die het niet zelf kunnen, en er geen sprake van een verzorgingsstaat is.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb er sterk mijn twijfels over of die vormen van hulp en vrijwilligerswerk momenteel minder voorkomen in Nederland dan in de VS.
De PVV is voor handhaving van artikel 23, alleen niet voor islamitische scholen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook al omdat dit doorwerkt in de andere delen van hun zuil. Zoals het bijzondere onderwijs voor de kinderen uit de SGP-hoek.
Bij een heleboel diersoorten zinderen de ouderen zich af van de groep als zij vinden dat ze het genoeg vinden om niet meer verder te leven. Helaas vinden wij dat inhumaan, maar waarom zouden wij als de mens het niet meer kunnen aanvoelen wanneer het genoeg is?quote:Op donderdag 2 september 2010 16:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In Nederland is meer 'giroactivisme', of te wel het afkopen van schuldgevoelens. Veel hulpbehoevenden in Nederland bereik je daar niet mee, en die hebben behoefte aan meer dan geld. Daarnaast: wat leandra zegt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb er sterk mijn twijfels over of die vormen van hulp en vrijwilligerswerk momenteel minder voorkomen in Nederland dan in de VS.
Om de schijn van fatsoen op te houdenquote:
Precies. ''Charity'' is allemaal leuk en goed, maar het is veel te vrijblijvend. En het is lang niet zo toereikend als steun voor de zwakkeren vanuit de staat. Niet voor niets dat zoveel mensen in Amerika honger lijden.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:18 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Neoliberalen gaan uit van de goedheid van de beter bedeelden, die zich inzetten voor de samenleving. In een geindividualiseerde samenleving waarin het individu volgens neoliberalen zelf verantwoordelijk is voor zijn lot, en de naastenliefde van het Christendom door secularisering niet langer beleden wordt lijkt dit een mythe.
Het is echt interessant om te zien dat in Amerika wel veel aan vrijwilligerswerk en andere vormen van 'charity' wordt gedaan door de hogere klasse. Ik denk dat in Nederland mensen elkaar veel meer zullen laten stikken, omdat wij hier altijd een sterkere verzorgingsstaat hebben gehad. Deze Haalde de noodzaak om voor elkaar te zorgen weg. Nu de neoliberale gedachte steeds meer aan invloed wint lijkt 'eigen schuld, dikke bult' het heersende sentiment.
Ik zie niet in waarom in een land met een lage sociale cohesie (die ook in Amerika afneemt, mede daarom de steeds sterkere vraag naar een sterkere verzorgingsstaat) mensen belangeloos voor elkaar zullen gaan zorgen. Breek je de verzorgingsstaat af, dan laat je sommige mensen aan hun lot over.
Nee, kwestie van prioriteitstelling. De VVD laat zich natuurlijk geen kans ontnemen om zowel de grootwinkelketens een concurrentievoordeel te geven en de vakbonden in de weg te zitten. Liberalisering van euthanasie kost natuurlijk alleen maar omzet, van onder de andere de farmaceutische industrie. Het is toch de kip met de gouden eieren slachten.quote:Op vrijdag 3 september 2010 02:37 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat ligt op dit moment bij de gemeentes en ik geloof er niks van dat dat teruggedraaid gaat worden.
quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
De PVV is voor handhaving van artikel 23, alleen niet voor islamitische scholen.
Vooralsnog heeft de SGP op dat front dus niets te vrezen van de PVV.
http://www.sgp.nl/Page/nc(...)ndid=2460/index.htmlquote:Er heerst momenteel een kritische houding ten opzichte van bijzondere scholen. Dat is onterecht. Belangrijke bron van kritiek zijn de bestuurlijke en onderwijskundige problemen in het islamitisch onderwijs. Die problemen moeten gericht en resoluut worden aangepakt, in een uiterst geval door de rechter te verzoeken het bestuur te ontslaan. Maar we moeten niet het kind met het badwater weggooien. De kwaliteit van bijzondere scholen staat doorgaans buiten kijf. Goede scholen mogen we dus niet duperen door het slechte gedrag van een klein aantal scholen.
quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:37 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
http://www.sgp.nl/Page/nc(...)ndid=2460/index.html
Ik denk dat dat wel degelijk botst met de standpunten van de PVV.
2006: http://pvv.nl/index.php?o(...)ew&id=788&Itemid=139quote:Handhaving artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs), maar moratorium van 5 jaar op nieuwe islamitische scholen
Huidig programma: http://pvv.nl/images/stor(...)ingsProgrammaPVV.pdfquote:Christelijke, Joodse en openbare scholen moeten naast elkaar kunnen bestaan. Wij zijn dus voor
behoud van artikel 23 Grondwet. Islamitische scholen gaan daarentegen dicht.
Ah, ik neem mijn Godverdomme terug, God ruletquote:Op vrijdag 3 september 2010 17:48 schreef Arcee het volgende:
Informatiepoging VVD/PVV/CDA misluktSGP-gedoogsteun.
Ik dacht al even: Huh? JohnDDD is PVV-aanhanger?quote:Op vrijdag 3 september 2010 18:02 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ah, ik neem mijn Godverdomme terug, God rulet
Je opa dan, je opa!!quote:Op vrijdag 3 september 2010 19:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Als er een God is, is hij blijkbaar geen voorstander van de plannen van de SGP!
DAG medisch-ethisch-gristelijk moratorium, opzouten, een dikke schop onder je KONT!
Ik ga vanavond uit pure vreugde mijn oma laten inslapen!
Nee niet echt.Ik heb geen oma's meer.
Amenquote:Op vrijdag 3 september 2010 17:48 schreef Arcee het volgende:
Informatiepoging VVD/PVV/CDA misluktSGP-gedoogsteun.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |