http://www.nrc.nl/binnenl(...)uil_voor_gedoogsteunquote:SGP krijgt medisch-ethisch moratorium in ruil voor gedoogsteun
Gepubliceerd: 2 september 2010 15:06 | Gewijzigd: 2 september 2010 15:39
Door onze redacteur Pieter van Os
Den Haag, 2 sept. Het minderheidskabinet van VVD, PVV en CDA dat in de maak is, heeft de afgelopen weken met succes gezocht naar de gedoogsteun van de SGP. De twee staatkundig gereformeerde Kamerleden zullen de bezuinigingen van het kabinet steunen in ruil voor een moratorium op maatregelen op medisch-ethisch terrein.Dit bevestigen bronnen binnen de VVD. De ruil bevat onder meer het burgerinitiatief “Uit vrije wil”, dat euthanasie ook wettelijk mogelijk maakt als van ondraaglijk lijden geen sprake is. De VVD zal steun onthouden aan dit voorstel, dat mede door oud-partijleider Bolkestein is gelanceerd. Sinds de verkiezingen bestaat een seculiere Kamermeerderheid voor de verdere liberalisering in medisch-ethische kwesties. Zonder VVD-steun valt die weg.
De afspraak staat niet op papier. Dat is onnodig, aldus VVD’ers: de SGP heeft haar betrouwbaarheid in het verleden voldoende bewezen.
De SGP bevestigt noch ontkent de overeenkomst. Wel wijst een fractiemedewerker op het eerste formatieadvies, waarin de SGP zei „open te staan” als vierde partij deel te nemen aan een kabinet van VVD, PVV en CDA. Begin augustus verklaarde tweede man Dijkgraaf dat de SGP ook „beschikbaar” was voor gedoogsteun aan een minderheidskabinet van VVD en CDA dat de PVV gedoogt. Steun aan de regering is overigens niet ongewoon voor de oudste partij van Nederland, die zichzelf nooit oppositiepartij noemt, maar altijd niet-regeringspartij.
De SGP-fractiemedewerker zegt dat „als gesprekken hebben plaatsgevonden” die „niet lang” hoefden te duren, omdat „ de VVD weet wat voor ons belangrijk is”.
Uit de brief van CDA-onderhandelaar Klink zou kunnen worden opgemaakt dat de steun van de SGP nog niet zeker is. Hij schrijft over een „smalle parlementaire meerderheid in de Tweede Kamer” van 76 „en wellicht 78 zetels”. VVD, CDA en PVV beschikken samen over 76 zetels in de Kamer. Met de SGP erbij zijn dat er 78. Betrokkenen bij de VVD zeggen dat het „wellicht” waar Klink over praat, te maken heeft met het mondelinge karakter van de afspraken.
Wat is daar belachelijk aan dan?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nou hier ben ik dan toch vrij positief over, als hiermee voorkomen kan worden dat een belachelijk initiatief als 'Uit vrije wil' waarheid wordt dan vind ik dat grote winst.
Faalquote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nou hier ben ik dan toch vrij positief over, als hiermee voorkomen kan worden dat een belachelijk initiatief als 'Uit vrije wil' waarheid wordt dan vind ik dat grote winst.
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Wat is daar belachelijk aan dan?
Je past prima bij de hypocriete vvd ja.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat de VVD er van vindt interesseert mij eigenlijk niet, ik heb mijn eigen mening.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:51 schreef ethiraseth het volgende:
Je past prima bij de hypocriete vvd ja.
Weest niet bevreesd mensen, Bolkesteijn weet wel wat goed voor u is.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.
Maar er zijn simpelweg ook mensen die het gewoon niet meer zien zitten. Het is niet aan jou om daarover voor iedereen over te beslissen, of vind je van wel?quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De dood wordt steeds meer een uitvlucht om te voorkomen dat er werkelijk een probleem wordt opgelost bijvoorbeeld dat veel ouderen depressief zijn omdat zij zich geisoleerd voelen.
Laat de VVD'er dan uit hun villa's komen en zich aanmelden als vrijwilliger bij het plaatselijke steunpunt. Dat zijn mensen die gratis en voor niets eenzame ouderen bezoeken en met hen een praatje maken. Om te zorgen dat zij niet eenzaam worden. Helaas is dat een linkse hobby dus zal de geldkraan wel dicht moeten. Het is weliswaar vrijwilligerswerk, maar zo'n stichting heeft natuurlijk wel wat financiele middelen nodig.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed, ontwijk het punt maar weer, dat komt de discussie inderdaad ten goede.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
Weest niet bevreesd mensen, Bolkesteijn weet wel wat goed voor u is.
Klopt, en wat dat betreft ben je net zo'n hypocriete huilende nepliberaal als de huidige VVD. Altijd maar huilen over die gemene overheid die je centjes afpakt en die arme bedrijven dwars zit (want die moeten volledig vrij zijn), maar wel vooraan staan juichen bij samenwerking met de SGP en het recht over je eigen leven (het belangrijkste recht wat iemand kan hebben) in wordt geperkt.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat de VVD er van vindt interesseert mij eigenlijk niet, ik heb mijn eigen mening.
Nou, dan kun je maar beter een andere username gebruiken, want de echte Bolkesteijn zou dit nooit zeggen.quote:Op donderdag 2 september 2010 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |