abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 september 2010 @ 00:35:17 #201
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_86848323
Dan leefden wij nu ergens tussen de ruines van de nooit afgemaakte Noord-Zuid lijn in Amsterdam.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
pi_86848377
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:35 schreef TheGaffer het volgende:
Dan leefden wij nu ergens tussen de ruines van de nooit afgemaakte Noord-Zuid lijn in Amsterdam.
Dan hadden ze tenminste wel de ruimte gehad om hem af te maken, en dat zonder verzakkende gebouwen. :9

Maar gezien de eerder geposte landkaarten leek te toch wel redelijk mee te vallen met de nucleaire bommen op ons land, enkele steden zouden hem op z'n flikker krijgen maar dat was het dan ook weer. En weet iemand wat voor soort kernbommen dat waren, zouden die dezelfde mate van schade als in Japan '45 veroorzaken of waren het eerder neutronenbommen die de schade beperkt hielden?
  zondag 26 september 2010 @ 00:57:49 #203
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_86849027
De Chinezen waren alleen in naam bondgenoten van de Sovjets. In werkelijkheid stalen ze zo'n beetje alles bij elkaar, en dat doen ze vandaag de dag nog steeds: de Russen hebben geen enkele zin om de Chinezen nog meer Flankers te verkopen bijvoorbeeld. De wapenleveranteis aan Vietnam liepen via China, maar de helft kwam nooit aan. Daarnaast kopieerden de chinezen zo'n beetje alles wat de Sovjets aan hun bondgenoten leverden, en die verkochten ze vervolgens doodleuk door als hun eigen product (Albanië vloog bijvoorbeeld niet met Russiche MiGs maar met Chinese Shenyang kopiën).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 26 september 2010 @ 02:27:51 #204
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86851088
Chinezen en Rusland waren elkaars vijand, bijna op hetzelfde niveau als het Warschaupact VS Navo.
Niet voor niets waren strategische reserves en legerkorpsen mede nucleaire eenheden opgesteld richting China.

Dat is ons geluk geweest, waren zij er niet.. kregen we dat ook op ons dak.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 26 september 2010 @ 02:32:08 #205
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86851151
Nou, alle diarree is opgeruimd.
Onze puber 0076 beloofd met interpunctie te gaan typen
en over dingen te hebben waar ie wel verstand van heeft.
hij weet wie militair is en wie niet, de discussie gaat weer richting ontopic!

Let's continue
  zondag 26 september 2010 @ 09:10:38 #206
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_86852745
:(
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 26 september 2010 @ 10:55:37 #207
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_86853883
quote:
Op zondag 26 september 2010 00:37 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dan hadden ze tenminste wel de ruimte gehad om hem af te maken, en dat zonder verzakkende gebouwen. :9

Maar gezien de eerder geposte landkaarten leek te toch wel redelijk mee te vallen met de nucleaire bommen op ons land, enkele steden zouden hem op z'n flikker krijgen maar dat was het dan ook weer. En weet iemand wat voor soort kernbommen dat waren, zouden die dezelfde mate van schade als in Japan '45 veroorzaken of waren het eerder neutronenbommen die de schade beperkt hielden?
In de jaren 80 waren het vooral neutronenbommen. Wat op zich wel ironisch is, als je bedenkt dat de vredesbeweging hevig geïnfiltreerd was door verschillende WarPac inlichtingendiensten die zwaar focusten op het kapitalistische idee van een wapen die mensen doodt, maar kapitaal (gebouwen en infrastructuur) heel laat. Kruisvluchtraketten met neutronenwapens werden daarom in West-Europa onbespreekbaar (mede door de Hollanditis), terwijl de Sovjets zonder enige hindernis aan hun kant van het IJzeren Gordijn de SS20 uitrolden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_86854290
quote:
Op zondag 26 september 2010 10:55 schreef RonaldV het volgende:

[..]

In de jaren 80 waren het vooral neutronenbommen. Wat op zich wel ironisch is, als je bedenkt dat de vredesbeweging hevig geïnfiltreerd was door verschillende WarPac inlichtingendiensten die zwaar focusten op het kapitalistische idee van een wapen die mensen doodt, maar kapitaal (gebouwen en infrastructuur) heel laat. Kruisvluchtraketten met neutronenwapens werden daarom in West-Europa onbespreekbaar (mede door de Hollanditis), terwijl de Sovjets zonder enige hindernis aan hun kant van het IJzeren Gordijn de SS20 uitrolden.
Als we dan het eerste gedeelte van de jaren 80 evalueren (met Gorbatschov werd de aanvallende doctrine daadwerkelijk afgeschaft, en vervangen door een defensieve), wat zijn dan in het geval de doelen van de Russen geweest?

Zoals ik dacht, zouden de Russen in het geval van oorlog meteen tactische nucleaire wapens op de troepen van de NATO afschieten. Echter zouden ze de steden niet, of slechts zeer beperkt aanvallen, om een strategische vergelding op hun eigen land te vermijden (vergelding op hun eigen troepen uitgezonderd). Dit zouden ze hebben gedaan omdat de weerstand van de NAVO dan vrijwel direct gebroken zou zijn (eigenlijk een soort "shock and awe", zoals de Amerikanen in Irak hebben uitgevoerd), en zouden ze binnen 3 dagen aan de Rijn hebben gestaan. Dan zouden ze vredesonderhandelingen beginnen, die ze natuurlijk naar hun hand konden zetten. Er zouden geen kernwapens op de VS worden afgevuurd, en daarmee hoopten ze dan een "grote" kernoorlog te voorkomen. Europa, en dan met name Duitsland zou in puin liggen, maar het Russische moederland zou gespaard worden.

Dit staat echter haaks op de plannen die ik hier in dit topic heb gezien, waar men pas halt zou houden aan de Duits-Franse en Belgisch-Franse grens. In het geval dat ze zo ver zouden willen doorgaan, wat was dan hun doel met de bezetting van delen van West-Europa zijn geweest? Economisch "gebruiken", of alleen maar bezetten zodat de Amerikanen niet meer terug zouden komen? Want de expansionistische politiek van de Sovjets / het communisme toch na de jaren 60 op zijn gat?
En zouden de neutronenbommen, die minder schade veroorzaken, er dan voor spreken dat men toch van plan zou zijn geweest om west-europa te bezetten i.p.v. de Amerikanen van het continent afjagen?
  zondag 26 september 2010 @ 11:55:39 #209
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_86855155
Eerlijk gezegd, ik heb geen idee. Je suggestie dat de Sovjets direct nukes zouden afschieten komt me echter vreemd voor, de NAVO heeft altijd duidelijk gemaakt dat zij niet als eerste nukes op het slagveld zou brengen, maar een dergelijke aanval zeker zou beantwoorden. Dat ze zouden stoppen bij de Rijn overigens ook. Niet omdat ik een expert ben op het gebied van Russische taktiek, maar omdat ik weet dat de Rijn (en in Nederland de IJssel) voor de NAVO de laatste natuurlijke grens was waar de Russen gestopt konden worden. Vrijwel de gehele NAVO infrastructuur was daarop ingericht: alle belangrijke (nucleair-capable) vliegvelden en commando-centra lagen aan de westkant van de rivier, zowel van de Britten (langs de Nederlands-Duitse grens) als van de Amerikanen (in de Eiffel). In België en Frankrijk liggen tot op de dag van vandaag uitwijkvliegvelden, waar slechts een basis-infrastructuur (meestal alleen start- en rolbanen) is ingericht. De Russen zouden zeker niet stoppen als ze die niet hadden ingenomen: los van de mlitaire infrastructuur ligt ook het zwaartepunt van de civiele infrastructuur ten westen van die lijn (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen met hun strategisch belangrijke havens bijvoorbeeld).

Het plan was dat de Russen van achter die Rijn-Linie konden worden tegengehouden, en een tegenaanval kon worden ingezet. Alles wat ten oosten van de Rijn lag was slechts om de Russen op te vangen en te vertragen.

Misschien is het wel aardig om te weten dat de Russen tot op de dag dat de Muur omviel (en de Oostduitsers nog iets langer) altijd op de hoogste staat van paraatheid waren. Waar in het westen iedereen (op een kernbezetting na) op vrijdagmiddag weekeind ging vieren, waren de Russen volledig bemand op dienst. De beste tijd om het Westen aan te vallen waren de dagen rond Kerst: dan was er binnen de hele NAVO echt vrijwel niemand mee aanwezig. Om het op Nederland te betrekken: de marine lag in de haven (inclusief het schip van de wacht), de landmacht zat met uitzondering van een kernbezetting op nuclaire onderdelen zoals Havelte thuis, en de luchtmacht had drie kernbezettingen op dienst: Volkel (2 nucleaire F-16s plus crewchiefs, bemanning en alarmeringspersoneel), Leeuwarden (2 Air Defense F-16s plus crewchiefs, bemanning en alarmeringspersoneel) en CRC Nieuw Milligen (halve crew op dienst, halve crew op 10 minuten van de werkplek). Wel weet ik dat op papier het iets minder ernstig was: van kritieke luchtmachtonderdelen stond de alarmering op een 6 uurs status bijvoorbeeld. In het WarPac werd dat achter gezien als 'maskirova': ze geloofden er niets van dat de NAVO op zijn gat lag, en zorgden er ook met kerst voor dat hun hele strijdmacht op combat ready stond.
- Privacy Matters
pi_86855904
Het idee dat de Russen meteen nukes zouden afschieten ligt op twee verschillende grondslagen.

1.Beide kanten hebben veel gebruik gemaakt van “game theory”. In de NATO-doctrine zou men op een gegeven moment op het punkt kunnen komen, dat men of zijn land aan de vijand prijs geeft, of dat men met tactische kernwapens probeert hem (de Rus) te raken. Vanuit Russisch perspectief was dit niet te vermijden, omdat men natuurlijk in de eigen superioriteit geloofde. Omdat de Russen ervan uitgingen dat de NATO hoe dan ook op een bepaald punt kernwapens zou inzetten, is men gaan nadenken wat het beste moment zou zijn voor de Russen om dat te doen. Natuurlijk voordat de NATO-wapens hun eigen troepen, danwel hun eigen tactische kernwapens raken, omdat het terugslaan dan erg moeilijk wordt. Dus dan is het beter eerder te schieten dan de NATO, wat uiteindelijk zou resulteren dat men de aanval van het Warschaupakt meteen zou ondersteunen met kernwapens (zie ook punt 2).

2.Om de operationele doelstellingen zo gemakkelijk mogelijk te halen, en te voorkomen dat de NATO nucleair kon terugslaan. In dat plan zouden enkele tientallen, zo niet ~200 tot ~300 kleine, tactische nucleaire wapens op de NATO gedropt worden. Doel hiervan was om troepenconcentraties, hoofdkwartieren, vliegvelden en tactische nucleaire wapens (Pershing II) te raken*. Hiermee zou de NATO al voor de slag zelf sterk verzwakt zijn, en zou men naar de Rijn racen om op dat moment vredesonderhandelingen aan te bieden. De door jouw genoemde centra aan de westkant van de rivier zouden dan al door die kernbommen in de as zijn gelegd, dus zou het niet de moeite zijn geweest om die te veroveren. Waarom precies dan vredesonderhandelingen aanbieden? Omdat dan voorkomen zou worden dat er kernwapens tegen de Sovjet-Unie zelf zouden worden gebruikt (strategisch vs. tactisch gebruik), op die manier zou het moederland gespaard blijven maar de NATO alsnog geneutraliseerd worden. Want als je compleet West-Europa zou veroveren kan je hun in het nauw drijven zodat het tot een complete oorlog komt, en als de ruimte ten westen van de Rijn onbezet blijft heeft het westen nog een reden om vrede te accepteren. Immers bieden in dat scenario de Russen de vredesonderhandelingen aan in zitten in een sterke positie, dus kunnen ze hun wil aan het westen opleggen.

*Waarom denk ik dat? Niet alleen uit de Poolse archieven bleek dat het Warschaupakt meteen kernwapens in zou zetten, ook de Amerikanen zelf gingen ervan uit dat helemaal aan het begin van een oorlog, hun kazerne's etc. meteen door kernwapens van de Sovjets zouden worden geraakt. In dit artikel, dat over een Amerikaanse soldaat in Duitsland gaat, staat duidelijk dat de soldaten erop oefenden zo snel mogelijk naar de kazerne te gaan, hun spullen te pakken, en dan op een veilige afstand verder orders zouden afwachten.

quote:
Aus dem Funkgerät knisterte die Nachricht, dass wir in einer halben Stunde starten. Es war höchste Zeit, die Kaserne zu verlassen: SS-21-Raketen waren auf Cooke Barracks gerichtet. Wir wussten, dass sie da waren. Ein stellvertretender Operations-Offizier, der Operationsfeldwebel und ich stiegen auf die Rampe des Kommandofahrzeugs, die Rampe hob sich, und wir rollten los.
"Bereithalten, es kommt eine verschlüsselte Nachricht", hieß es aus dem Funkgerät vom Operationszentrum der Brigade. Der Feldwebel nahm ein Klammerbrett und notierte die sinnlose Reihe Nummern und Buchstaben. Er gab mir das Brett, und ich entschlüsselte mit dem Chiffrierbuch auf den Knien die Nachricht. Während ich den Klartext aufschrieb, fuhr unsere Kolonne aus Göppingen hinaus. Die Nachricht enthielt den Befehl: Unsere erste Station würde ein Gebiet in der Nähe von Geißlingen sein, nahe genug, um sie schnell zu erreichen und weit genug weg, um aus der Gefahrenzone zu sein, wenn sowjetische Raketen Crooke Barracks angriffen.
Hier het artikel (Duits): http://einestages.spiegel(...)bei_anruf_krieg.html

Maar goed, uiteindelijk zijn het ook maar theorieën waarvan ik wel bronnen kan zoeken, maar niet weet of de bronnen correct zijn. Volgens mij was bovenstaande tactiek echter naar buiten gekomen, nadat de Polen een jaar of 2 geleden hun archieven hebben geopend.

Edit: die verhalen over paraatheid e.d., die echt te maken hebben met “hoe het was” vind ik erg tof. Dat soort informatie is erg welkom!

[ Bericht 0% gewijzigd door von_Preussen op 26-09-2010 15:07:54 ]
  zondag 26 september 2010 @ 14:33:54 #211
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86859888
super bijdrage Ivo en preussen :) zal reageren wanneer ik geen kater meer heb!
pi_86895173
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:23 schreef von_Preussen het volgende:
Het idee dat de Russen meteen nukes zouden afschieten ligt op twee verschillende grondslagen.
Het was een variant. Er bestonden natuurlijk meerdere aanvalsscenario's, ieder toegespitst op een bepaalde situatie. Nucleair openen, conventioneel openen en nucleair terugslaan, puur conventioneel, allemaal opties en in meerdere varianten beschikbaar. Plannen voor strategische nucleare oorlogsvoering waren er natuurlijk ook, maar ik denk niet dat die ooit bovenaan de lijst van mogelijkheden hebben gestaan. Te duur (al denk ik dat Rusland als "winnaar" uit zo'n totale nucleaire oorlog zou zijn gekomen).

Afhankelijk van de specifieke omstandigheden op moment van crisis zou er eentje uit de grote doos zijn gepakt en uitgevoerd. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om te spreken van "1 Russisch plan".

Persoonlijk denk ik dat "de Russen" conventioneel zouden hebben geopend op de verbindingspunten van de westerse sectoren en de nucleare optie alleen als antwoord zouden hebben ingezet. Er zaten gewoon teveel nadelen (en onzekerheid) aan het openen met tactische nucleaire wapens. (bijv. de NAVO die heel west-polen platlegt zodat er geen 2e golf meer doorkomt)

Overigens hadden de Russen zover ik weet vrijwel de hele koude oorlog 25 divisies aan de grens met China staan.
Ja, ik generaliseer.
pi_86898921
@Northside, je hebt ongetwijfeld gelijk, dat er meerdere scenario's klaarlagen waaruit men kon kiezen.

Wat waren trouwens de scenario's van de NAVO? Natuurlijk bezaten ze een defensieve doctrine, maar stel voor dat ze in een conventionele oorlog op een gegeven moment de overhand zouden hebben gekregen, wat was dan het plan geweest? De Russen tot de Duitse grens (tussen west- en oost-Duitsland) terugdringen? Of compleet tot aan de Poolse grens?

En wat voor tactieken wilde de NAVO gebruiken tijdens een slag, mij lijkt het het beste om vooral op de communicatie- en commando-centra's te richten, want de Russen zijn immers daar sterker van afhankelijk als het westen, waar de lagere echelon's nog enige mate van zelfbeschikking hadden.

Kent iemand trouwens deze docu, en wat vinden we van het realiteitsgehalte, en dan met name op gebied van de militaire operatie tussen de NAVO en het Warschaupakt? Helaas kan ik de engelse versie momenteel niet vinden, daarom deze in het Duits.

http://video.google.de/videoplay?docid=5019344230626951787#

Hier het artikel erover in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_III_(film)
pi_86899295
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 09:28 schreef FoXje het volgende:
En dan Nederland specifiek natuurlijk. Wat waren de plannen als de Soviet tanks inderdaad aan de Noordzee stonden ? Nederland bezetten? Of alles vernietigen wat nuttig was en doorrijden?

Het starten van operatie Gladio!
pi_86902798
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:05 schreef von_Preussen het volgende:
Wat waren trouwens de scenario's van de NAVO? Natuurlijk bezaten ze een defensieve doctrine, maar stel voor dat ze in een conventionele oorlog op een gegeven moment de overhand zouden hebben gekregen, wat was dan het plan geweest? De Russen tot de Duitse grens (tussen west- en oost-Duitsland) terugdringen? Of compleet tot aan de Poolse grens?
Omschakelen van defensief naar offensief lijkt me te complex. Je eigen gebied verdedigen is 1 ding, vijandelijk gebied binnentrekken is weer heel wat anders. Mijn gok is dat NAVO tot de oude grenzen zouden optrekken, misschien een corridor naar Berlijn maken, en dan rustig gaan zitten toekijken hoe het Warschau Pact ten onder gaat aan de politieke instabiliteit die op zo'n nederlaag volgt.

Natuurlijk zou zo'n nederlaag ook HET moment voor Rusland zijn geweest om alle icbm's de lucht in te sturen.

quote:
En wat voor tactieken wilde de NAVO gebruiken tijdens een slag, mij lijkt het het beste om vooral op de communicatie- en commando-centra's te richten, want de Russen zijn immers daar sterker van afhankelijk als het westen, waar de lagere echelon's nog enige mate van zelfbeschikking hadden.
De aanvoerlijnen lijkt mij. Als je de bruggen en andere belangrijke infrastructuur in het achterland kapot krijgt ben je goed bezig. Verder denk ik niet dat de NAVO veel offensieve capaciteit over zou hebben voor andere dingen.
Ja, ik generaliseer.
  maandag 27 september 2010 @ 22:15:43 #216
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86922318
quote:
Op maandag 27 september 2010 14:17 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Het starten van operatie Gladio!
Enkel hield dit voor Nederland ( gelukkig ) wat anders in dan bijvoorbeeld in België , Italie, etc.
pi_86923209
quote:
Op maandag 27 september 2010 22:15 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Enkel hield dit voor Nederland ( gelukkig ) wat anders in dan bijvoorbeeld in België , Italie, etc.
Ik denk niet dat Gladio in die landen is opgezet om de binnenlandse, politieke situatie te beinvloeden. Eerder is er vanuit de organisatie iets scheefgegroeid, waardoor deze situatie is onstaan.

Het blijft speculeren, maar wat is beter, een burgeroorlog net zoals in Griekenland of een aanslag zoals in Italie?
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:25:02 #218
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86955054
Ik lees hier trouwens dat ( was jij he ronald ;) )de Navo nooit als eerste partij nucleaire wapens op het toneel zou brengen. Dat mag zo zijn, maar dat zou niet gelden voor Amerika.

Er is ook uit de opengestelde CIA documenten terug te vinden dat toen men er in de hoogtijjaren ( tachtiger jaren ) van overtuigd was dat de spanningen elkaar teveel zouden worden en er een aanval uit zou kunnen breken van de Soviets. Het overwicht werd in de CIA documenten ook vastgesteld ten voordele van de Russen, waarop in de CIA documenten werd aangegeven dat indien de Navo troepen overlopen zouden worden en aan de Rijn ook geen stabiel front kon worden gevormd nucleaire wapens zouden worden gebruikt.
pi_86965989
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Wel waar, ik ben bedienaar van een 120mm Kanon...
en destijds had je nog stukken anti-tank geschut van 90/105mm
Ook de Leopard 1 had een kanon van 105mm.

gaat zo door...
Ik bedoelde bij de Afdva.

Wat trouwens wel grappig is, toen de Duitsers niets meer hadden om de russen tegen te houden richtten ze hun Luchtdoelartillerie naar voren, en dan bleek erg goed te werken als antitankwapen, vanwege de enorme kracht, je ziet het in band of Brothers bij het Ardennenoffensief, maar dat klopt niet, die hadden ze daar niet.
pi_86966110
Als de Russen de Maas in Nederland al zouden hebben bereikt was het einde oefening voor de Navo, in Brüggen, over de grens bij Roermond lag de grootste munitieopslag van de NAVO, daarnaast lag achter Venlo de brandstofvoorraden van de NAVO.
pi_86966429
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ja dat is logisch nietwaar?
Voor sommige mensen die het niet hebben meegemaakt en er niet bekend mee zijn misschien niet Al die handboeken, het nut van 'Op herhaling' moeten kan dat misschien niet logisch zijn. Bijvoorbeeld de afstemming van de voertuigen van de NAVO, om mee te beginnen. De AMX pri was een 'Franse ramp', die we destijds binnen haalden, die moest je twee maal per dag onderhouden, in de winter kon je uren 'warmlopen', en als ze op transport moesten, stond de helft na een paar kilometer langs de kant van de weg, maar veel NAVO landen hadden die in gebruik, dus Nederland kocht er ook een stuk of wat.
pi_86966795
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 22:44 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Doodsimpel, gezien zijn opleiding zal hij meer gericht zijn op militair tactisch denken, wat hem al een voorsprong geeft op de rest van ons omdat hij de situatie gewoon beter kan analyseren. Als hij helemaal een goede militaire opleiding heeft genoten, dan zal hij ook de oude tactieken van bijv. de sovjets hebben geanalyseerd.

Net zoals iemand die bedrijfskunde studeert eerder de neiging heeft om zaken in een commercieel perspectief te zien, en een ingenieur eerder zaken vanuit een technisch aspect bekijkt.
Ik moet je hier ongelijk in geven, Defensie bied wel een kijk in tactiek e.d. maar waar we hier over hebben is toch vooral geschiedenis, en daar kan iedereen zich in verdiepen, natuurlijk komt er soms wat meer expertise bij kijken, maar tegenwoordig krijg je geen 'oefeningen' voor de mogelijke aanval van de Russen in Duitsland ( bij Vogelsang bijvoorbeeld ), dus dat stukje expertise kennen alleen nog mensen die in de periode 1946-1990 in werkelijke dienst hebben gezeten.....

maar we dwalen weer af.
  woensdag 29 september 2010 @ 15:23:28 #223
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86982349
quote:
Op woensdag 29 september 2010 00:07 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik bedoelde bij de Afdva.

Wat trouwens wel grappig is, toen de Duitsers niets meer hadden om de russen tegen te houden richtten ze hun Luchtdoelartillerie naar voren, en dan bleek erg goed te werken als antitankwapen, vanwege de enorme kracht, je ziet het in band of Brothers bij het Ardennenoffensief, maar dat klopt niet, die hadden ze daar niet.
Dit is niet waar, gebruik van de acht-acht tegen pantser was al sinds de introductie ervan in het begin van de wereldoorlog. Het is in de Afrika campagne wijdelijk toegepast.
  woensdag 29 september 2010 @ 15:35:13 #224
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86982879
quote:
Op woensdag 29 september 2010 00:34 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik moet je hier ongelijk in geven, Defensie bied wel een kijk in tactiek e.d. maar waar we hier over hebben is toch vooral geschiedenis, en daar kan iedereen zich in verdiepen, natuurlijk komt er soms wat meer expertise bij kijken, maar tegenwoordig krijg je geen 'oefeningen' voor de mogelijke aanval van de Russen in Duitsland ( bij Vogelsang bijvoorbeeld ), dus dat stukje expertise kennen alleen nog mensen die in de periode 1946-1990 in werkelijke dienst hebben gezeten.....

maar we dwalen weer af.
je hebt dat niet gelezen w.s, heb het topic opgeschoond.
Maar wat ik mededeelde in dit topic is allemaal persoonlijke ervaring.
heb het hier vaak met familie van me over, allemaal officieren van Painfbat, 1 zelfs commandant van een bataljon.
van jaren 55 tot 90. Begonnen in Nieuw-Guenea geeindigd in Duitsland, 1 was chef kabinet van landmacht

Begrijp de grote lijnen en wat details van de plannen van destijds. athans van wat ze meekregen op bataljons en brigade. niveau in de jaren 70 en 80.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 29-09-2010 15:46:48 ]
pi_86983375
Hoe zit het trouwens met de faciliteitenen infrastructuur in de voorgebieden als de gealieerden zich terug hadden moeten trekken tot de Rijn? Zou men scorched earth tactieken toepassen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 29 september 2010 @ 15:47:53 #226
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86983543
quote:
Op woensdag 29 september 2010 00:11 schreef Clan het volgende:
Als de Russen de Maas in Nederland al zouden hebben bereikt was het einde oefening voor de Navo, in Brüggen, over de grens bij Roermond lag de grootste munitieopslag van de NAVO, daarnaast lag achter Venlo de brandstofvoorraden van de NAVO.
Hmwoah..loos statement.
Maakt niet uit waar wat ligt, en hoe.

Het is pas over, als het over is.
pi_86984199
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:23 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dit is niet waar, gebruik van de acht-acht tegen pantser was al sinds de introductie ervan in het begin van de wereldoorlog. Het is in de Afrika campagne wijdelijk toegepast.
En in het 1941 werd het ook in Rusland al toegepast, omdat de achtacht het enige wagen was wat effectief de T34 en KV1/KV2 aan flarden kon schieten.
pi_86984232
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Hmwoah..loos statement.

En mij lijkt het dat die plaatsen sowieso aan het begin van een oorlog meteen een bezoekje van bommenwerpers krijgen, al dan niet met conventionele bewapening.
pi_86984255
Inderdaad, ik zie de russen nog niet het Engelse kanaal overzwemmen. Laten we niet vergeten dat de russen het ook nog moesten opnemen tegen NAVO zeestrijdkrachten, welke qua slagkracht superieur was aan de russen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_86984385
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:01 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Inderdaad, ik zie de russen nog niet het Engelse kanaal overzwemmen. Laten we niet vergeten dat de russen het ook nog moesten opnemen tegen NAVO zeestrijdkrachten, welke qua slagkracht superieur was aan de russen.
Denk dat dat vooral op de Atlantische oceaan zou zijn uitgevochten. Als de verbinding tussen de USA en Europa daar zou zijn doorgesneden was het game over denk ik.
Ja, ik generaliseer.
pi_86984536
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:05 schreef Northside het volgende:

[..]

Denk dat dat vooral op de Atlantische oceaan zou zijn uitgevochten. Als de verbinding tussen de USA en Europa daar zou zijn doorgesneden was het game over denk ik.
Dat zie ik nog niet gebeuren persoonlijk zoals ik al zei, qua slagkracht is de gealieerde vloot superieur. De britse vloot is geheel gericht op ASW en de verdediging van het gat tussen de UK en Ijsland. En met de luchtbasis op Ijsland heeft NAVO in de noordelijke wateren luchtoverwicht.
pi_86985494
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:09 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat zie ik nog niet gebeuren persoonlijk zoals ik al zei, qua slagkracht is de gealieerde vloot superieur. De britse vloot is geheel gericht op ASW en de verdediging van het gat tussen de UK en Ijsland. En met de luchtbasis op Ijsland heeft NAVO in de noordelijke wateren luchtoverwicht.
Die luchtbasis op Ijsland was op dag 1 tegen de vlakte gegaan lijkt me. Misschien zelfs wel overgenomen door Russische spetnaz en/of mariniers. Hoe dan ook, ik zie het niet als vanzelfsprekend dat de NAVO vloot over de Russische marine zou zijn gewalst. Dat had best nog spannend kunnen worden.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:17:21 #233
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86994589
dat snap ik inderdaad dus ook niet.. we speelden vroeger allemaal wel leuk reforger.
maar wat ik als wiedeweerga als 1e snel hupperdepup deed als ik mocht bepalen wat de Russische zet in het schaakspel zou zijn, was de hele Atlantische oceaan volzetten met hun aanvals onderzeeërs zodat heel reforger überhaupt niet door zou kunnen gaan...

Dat de Navo hier ook steeds leuk van uit ging snap ik niet..

"scenario"

Russen vallen aan op een breed front in Oost-Europa!
Oh, geen nood! We verzenden gelijk alle hoofdtroepen van de VS naar het strijdtoneel!
Ze hoeven enkel maar 10.000 km in bootjes de zee over te steken , zitten we maar 2 dagenop zee, de Russen zullen vast niet zo slim zijn geweest om alvast hun hele gigantische Onderzeeër vloot daar te stationeren en ons zo de toegang tot Europa te ontnemen.

Sharkbait
pi_86995072
Pumatje, vergeet 1 ding niet, voordat de Russen op volledige slagkracht zijn moeten er ook troepen vanuit de Sovjet-Unie worden aangevoerd. Daarbij komt dat het gehele staatsapparaat op "oorlog" ingesteld moet worden, er dus bijv. veel geheime berichten over en weer gestuurd worden, allerlei voorbereidingen getroffen worden, oorlogsschepen die in de haven opgestart worden en de haven eventueel verlaten en ga zo maar door. Dat zal in het westen niet onopgemerkt voorbijgaan, daarbij komt dat er in zo een situatie natuurlijk al spanningen zijn ontstaan.

En in die tijd van stijgende spanningen totdat het conflict tot uitbarsting komt, is er voor de NAVO nog (genoeg??) tijd om te mobiliseren en sowieso een deel van Reforger uit te voeren danwel op een andere manier versterkingen de Atlantische Oceaan over te sturen.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:29:42 #235
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86995217
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:17 schreef Pumatje het volgende:
dat snap ik inderdaad dus ook niet.. we speelden vroeger allemaal wel leuk reforger.
maar wat ik als wiedeweerga als 1e snel hupperdepup deed als ik mocht bepalen wat de Russische zet in het schaakspel zou zijn, was de hele Atlantische oceaan volzetten met hun aanvals onderzeeërs zodat heel reforger überhaupt niet door zou kunnen gaan...

Dat de Navo hier ook steeds leuk van uit ging snap ik niet..

"scenario"

Russen vallen aan op een breed front in Oost-Europa!
Oh, geen nood! We verzenden gelijk alle hoofdtroepen van de VS naar het strijdtoneel!
Ze hoeven enkel maar 10.000 km in bootjes de zee over te steken , zitten we maar 2 dagenop zee, de Russen zullen vast niet zo slim zijn geweest om alvast hun hele gigantische Onderzeeër vloot daar te stationeren en ons zo de toegang tot Europa te ontnemen.
Sharkbait
Men was en is uitstekend in staat de positie van de onderzeeërs te bepalen en ze in het geval van oorlog uit te schaken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:31:42 #236
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86995355
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Men was en is uitstekend in staat de positie van de onderzeeërs te bepalen en ze in het geval van oorlog uit te schaken.
Dat is een illusie, en dat wist je al toen je het bericht aan het typen was.
pi_86995460
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beschikte het westen niet over het SOSUS-netwerk? Dat was een compleet systeem van sonarboeien die de GIUK-Gap (tussen Groenland en de UK) omspande, en daarmee onderzeeërs kon opsporen en volgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS
  woensdag 29 september 2010 @ 20:38:49 #238
45206 Pietverdriet
pi_86995775
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:33 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Beschikte het westen niet over het SOSUS-netwerk? Dat was een compleet systeem van sonarboeien die de GIUK-Gap (tussen Groenland en de UK) omspande, en daarmee onderzeeërs kon opsporen en volgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/SOSUS
Dat, en zeer lange golf radar, kruispeiling van lange golf zenders, detectieappartuur voor extreem kleine afwijkingen in het aardmagnetische veld, maar vooral zeer, zeer goede audio apparatuur die het mogelijk maakt zon beetje een schip aan de andere kant van de Atlantische oceaan te horen.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:40:39 #239
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86995895
Russische onderzeeérs waren dus echt niet overal detecteerbaar.. er slipten er altijd wel wat door.

En stel.. het is bekend waar ze zitten?

De Amerikanen moeten de zee over.. de Russen niet.
te kwetsbaar gewoon.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:42:27 #240
45206 Pietverdriet
pi_86996004
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:40 schreef Pumatje het volgende:
Russische onderzeeérs waren dus echt niet overal detecteerbaar.. er slipten er altijd wel wat door.

En stel.. het is bekend waar ze zitten?

De Amerikanen moeten de zee over.. de Russen niet.
te kwetsbaar gewoon.
Kwestie van een vliegtuig en een paar torpedo's
Voor konvooien zijn langeafstandsbommenwerpers met antischeepsraketten gevaarlijker, Tom Clancy heeft een excellent scenario geschreven over een land oorlog in Europa en de de konvooien, Red Storm Rising.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:44:31 #241
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86996112
Ja dag, zo'n simpele redenatie over zo'n gigantisch probleem.
Orions zijn handig, maar de zee is te groot. Het is bekend vanwaar schepen vertrekken.. 10.000 km.
aanvallen in fases.

Daarnaast als je een beetje pech hebt is de russische bevelhebber een dag nuchter en coördineert hij de aanval icm een vliegtuigoverwicht...

gaat em niet worden gewoon.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:48:38 #242
45206 Pietverdriet
pi_86996327
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:44 schreef Pumatje het volgende:
Orions zijn handig, maar de zee is te groot. Het is bekend vanwaar schepen vertrekken.. 10.000 km.
aanvallen in fases.

Daarnaast als je een beetje pech hebt is de russische bevelhebber een dag nuchter en coördineert hij de aanval icm een vliegtuigoverwicht...

Iedere onderzeeër die de Atlantische oceaan in kwam werd zo'n beetje gevolgd door een Amerikaanse of Engelse sub, je denken is erg WO II, en ook toen wisten de geallieerden de slag om de Atlantische oceaan te winnen.
pi_86996662
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:44 schreef Pumatje het volgende:
aanvallen in fases.

Maar nog eens Pumatje, een crisis komt niet zomaar uit de lucht vallen, ook voor de oorlog zou uitbreken zouden er genoeg tekenen zijn. En dan zou er iig wat tijd zijn om troepen vanuit de VS naar Europa te brengen, zonder dat de Russen er meteen op losknallen (op zee), want het is immers nog geen oorlog.

Trouwens, je stelt wel erg makkelijk dat de Russen troepen vanuit hun land naar Duitsland konden brengen, het had best eens zo kunnen zijn dat de Polen daar heel anders over dachten. Over de verrotte infrastructuur in Oost-Europa maar niet te spreken (+ Rusland kent breedspoor, Polen en Oost-Duitsland normaalspoor). Dus de versterkingen uit de Sovjet-Unie hadden ook tijd nodig om naar het westen te komen.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:13:17 #244
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86997629
Klopt maar we gaan er vanuit dat de USSR in dit geval de agressor is, en dus loopt deze partij loopt dan een stap voor.

Pre-emptive strike durfde de nato echt niet aan...het was wachten tot een handgemeen.
Dan hoef je als rus maar af te wachten..

dat is het moment dat de Amerikanen beginnen met verschepen. Op zee ben je gewoon te kwetsbaar, helemaal als alles daar vanaf hangt. Het is een gegeven dat met de huidige troepenmacht ( we spreken even alsof 1985 het heden is ) het niet sufficient zal zijn om het Warschau pact tegen te houden.

Probleem is en blijft, de Amerikanen moeten worden ingescheept, over zee worden verplaatst wat gewoon een probleem is ten opzichte van over land , uitgescheept, met de trein via Rotterdam naar West-Duitsland, en vervolgens worden verdeeld over het front. Dat is al gevaarlijk genoeg, dat is de hele reden waarom wij in Seedorf een Kazerne hebben geplaatsd... in elke simulatie van de Nederlandse troepenmacht kwam de hoofdmacht niet eens aan omdat het onderweg was vernietigd.

Dit is altijd wat ik hoor, ook van mijn desbetreffende familielid wat redelijk hoog in de landmachtstaf zat.
Het was wachten op de Amerikanen. De oorlog is beslist als de Amerikanen gewoon niet kunnen komen.

Zo lastig is dat niet als je de zee tot onveilig gebied kan maken.

( ik ben btw op de hoogte van het spoortraject probleem van Rusland, naar mijn weten hadden de Duitsers dit in wo2 al grotendeels opgelost door spoor adaptie en is dit door de Russen nooit verwijderd ).
pi_86998916
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:13 schreef Pumatje het volgende:
Probleem is en blijft, de Amerikanen moeten worden ingescheept, over zee worden verplaatst wat gewoon een probleem is ten opzichte van over land , uitgescheept, met de trein via Rotterdam naar West-Duitsland, en vervolgens worden verdeeld over het front. Dat is al gevaarlijk genoeg, dat is de hele reden waarom wij in Seedorf een Kazerne hebben geplaatsd... in elke simulatie van de Nederlandse troepenmacht kwam de hoofdmacht niet eens aan omdat het onderweg was vernietigd.
Zover ik weet hadden de Amerikanen in West-Europa al een hoop materiaal klaarstaan en hoefden ze alleen de mannen in te vliegen. Dat had een hoop voordelen ten opzichte van verschepen, zoals sneller en veiliger. Het materiaal voor de volgende golven zou wel per schip moeten komen. Best aardig plan.

Totdat de russen dus vliegtuigen op de Atlantische oceaan krijgen, dan is het vuurwerk.
Ja, ik generaliseer.
pi_86998946
quote:
Klopt maar we gaan er vanuit dat de USSR in dit geval de agressor is, en dus loopt deze partij loopt dan een stap voor.

Pre-emptive strike durfde de nato echt niet aan...het was wachten tot een handgemeen.

dat is het moment dat de Amerikanen beginnen met verschepen. Op zee ben je gewoon te kwetsbaar, helemaal als alles daar vanaf hangt. Het is een gegeven dat met de huidige troepenmacht ( we spreken even alsof 1985 het heden is ) het niet sufficient zal zijn om het Warschau pact tegen te houden.

Dit is altijd wat ik hoor, ook van mijn desbetreffende familielid wat redelijk hoog in de landmachtstaf zat.
Het was wachten op de Amerikanen. De oorlog is beslist als de Amerikanen gewoon niet kunnen komen.

( ik ben btw op de hoogte van het spoortraject probleem van Rusland, naar mijn weten hadden de Duitsers dit in wo2 al grotendeels opgelost door spoor adaptie en is dit door de Russen nooit verwijderd ).
Dat klopt, maar die sporen zijn door de Russen weer ergens anders voor gebruikt. Iig moet in Brest altijd nog een wisseling van de onderstellen gebeuren.

Wat grappig is, is dat jij de zeeweg als onveilig bestempeld. Weet jij hoe de Russen extra troepen naar Duitsland wilden verplaatsen? Juist, via de Oostzee! Daarvoor hadden ze in de jaren 80 nog extra een haven in Mukran in gebruik genomen, omdat men de landweg via Polen te traag en te onveilig achtte.

Helaas alleen in het Duits, maar hier het artikel:

http://www.lostplaces.de/(...)-verkehrsknoten.html

quote:
Doch der Pendelverkehr zwischen Rügen und dem Baltikum war seit der Eröffnung im Oktober 1986 auch fester Bestandteile der militärischen Planungen für einen Krieg zwischen den Staaten des Warschauer Paktes und der Nato. Die Schiffe garantierten einen schnellen Transport von Waffen und Truppen in Richtung Westen ohne den Transit über Polen.
Zelfs de schepen die de veerdienst aldaar onderhielden waren er al op ingericht om zonder grote moeite tot troepentransportschip om te worden gebouwd. En daarmee zouden ze tegen dezelfde problemen aanlopen, als de Amerikanen in de Atlantische Oceaan. Sterker nog, de schepen in de Oostzee zouden ook bloot hebben gestaan aan luchtaanvallen vanuit het westen (bv. van de Marinefliegergeschwader met hun Tornado´s).

Zoals gezegd, daar verschillen we schijnbaar van mening, had de NAVO voorbereidingen voor een oorlog in een vroeg stadium al doorgehad. Zelfs het Warschaupakt had zijn leger niet binnen een week compleet en slagvaardig kunnen mobiliseren. En in die periode had de NAVO ook tijd gehad om zijn troepen te mobiliseren, en iig al richting Europa te sturen. Of ze dan ook op tijd aan het front waren geweest is een 2e, maar hoe vroeger ze onderweg zijn hoe minder gevaar lopen ze op de oceaan.
pi_86999016
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:36 schreef Northside het volgende:

[..]

Zover ik weet hadden de Amerikanen in West-Europa al een hoop materiaal klaarstaan en hoefden ze alleen de mannen in te vliegen. Dat had een hoop voordelen ten opzichte van verschepen, zoals sneller en veiliger. Het materiaal voor de volgende golven zou wel per schip moeten komen. Best aardig plan.

Totdat de russen dus vliegtuigen op de Atlantische oceaan krijgen, dan is het vuurwerk.
Waren er niet in Coevorden en Vriezenveen (among others) van zulke depots van de Amerikanen waar weliswaar geen of weinig soldaten waren, maar waar wel een boel materiaal lag opgeslagen (o.a. ook Abrams tanks)?
pi_86999138
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat, en zeer lange golf radar, kruispeiling van lange golf zenders, detectieappartuur voor extreem kleine afwijkingen in het aardmagnetische veld, maar vooral zeer, zeer goede audio apparatuur die het mogelijk maakt zon beetje een schip aan de andere kant van de Atlantische oceaan te horen.
Niet 100%, zoals met geen enkele technische oplossing. En de Russen wisten ook dat deze dingen bestonden, dus wie weet wat die weer in de hoge hoed hadden. Maar goed, waarschijnlijk had de NAVO de Russische onderzeeërs wel onder de duim. Blijven de Russische oppervlakteschepen nog een probleem.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:40:58 #249
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86999154
jajaja! zeker die complexen waren er.
In principe achterlijk grote MOB complexen voor de Amerikanen.... :)
  woensdag 29 september 2010 @ 21:41:46 #250
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86999215
btw ik dank je voor je info preussen. Ga eens even lezen.

( mijn Duits is verschrikkelijk )
  woensdag 29 september 2010 @ 21:44:13 #251
45206 Pietverdriet
pi_86999350
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Niet 100%, zoals met geen enkele technische oplossing. En de Russen wisten ook dat deze dingen bestonden, dus wie weet wat die weer in de hoge hoed hadden. Maar goed, waarschijnlijk had de NAVO de Russische onderzeeërs wel onder de duim. Blijven de Russische oppervlakteschepen nog een probleem.
De oppervlaktevloot van de sovjets was niet indrukwekkend, men had geen vliegkampschepen die maar in de buurt kwamen van wat het westen heeft. En een konvooi was natuurlijk niet zonder begeleiding.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:47:31 #252
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86999528
Naar mijn weten hadden ze grotere onderzeeër capaciteit, tevens de grootste vloot van ( ben de naam kwijt maar van die bootjes die zweven, aangedreven door een propellor voor troepentransport ) en hadden ze ook stillere onderzeeërs.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:55:48 #253
45206 Pietverdriet
pi_87000069
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:47 schreef Pumatje het volgende:\ stillere onderzeeërs.
nee, ze waren niet stiller dan westerse onderzeeers, hoewel ze aan het eind van de koude oorlog wel erg stil waren. Maar dan kan je altijd nog gewoon de sonar actief zetten. PING en je hoort waar ze zitten.
pi_87000706
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
nee, ze waren niet stiller dan westerse onderzeeers, hoewel ze aan het eind van de koude oorlog wel erg stil waren. Maar dan kan je altijd nog gewoon de sonar actief zetten. PING en je hoort waar ze zitten.
En zij waar jij zit.
Ja, ik generaliseer.
pi_87000735
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat voor soort eenheid je bent, kan je dat als onderzeeer zelf niet doen. Want met het PINGen geef je je eigen positie ook meteen prijs.

@Pumatje, helaas dat je Duits niet zo goed is, want ik heb massa´s aan filmpjes / informatie over de Russen in Duitsland. En dat geeft dan ook weer een best interessant beeld in de denkwijze / situatie / moraal van de Russen aldaar. Wel weer enorm veel interessant beeldmateriaal van de Russen. :)

Roter Stern über Deutschland (zijn 3 afleveringen, ik geef je even de laatste aflevering, want dat gaat over de jaren 80). In de jaren 80 werden de troepen van de Sovjets en de DDR erop voorbereid om Polen binnen te vallen, en ook daadwerkelijk ten strijde te trekken (men moest rekening houden met afgesneden toevoerlinies etc.).

Deel 1: Deel 2: Deel 3: Deel 4: Hier een bijpassende channel: http://www.youtube.com/user/WunsdorfDDR#p/u
  woensdag 29 september 2010 @ 22:09:33 #256
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87001016
Toch krijg ik uit een korte review op internet het vermoeden dat de Russen vooruit liepen op Onderzeeër gebied.

-Double hull
-Titanium hull

en aandrijvingstechnieken die voorop liepen.
pi_87009240
Morgen om 21:30 een documentaire van Andere Tijden over dit onderwerp:

quote:
Altijd paraat!

Jarenlang oefenden Nederlandse soldaten aan de Oost-Duitse grens om een eventuele aanval vanuit het Oostblok af te slaan. De Russische beer zou golven van tanklegers op ons afsturen die zeker 48 uur door onze jongens tegengehouden moesten worden. Altijd paraat- voor een oorlog die nooit kwam.
Hier een reportage van de VARA uit 1982 over het verdedigingsapparaat in West-Europa.

Zeker kijken mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferdowsi op 30-09-2010 05:32:28 ]
Sinds 1785
pi_87009266
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:35 schreef Pumatje het volgende:

[..]

je hebt dat niet gelezen w.s, heb het topic opgeschoond.
Maar wat ik mededeelde in dit topic is allemaal persoonlijke ervaring.
heb het hier vaak met familie van me over, allemaal officieren van Painfbat, 1 zelfs commandant van een bataljon.
van jaren 55 tot 90. Begonnen in Nieuw-Guenea geeindigd in Duitsland, 1 was chef kabinet van landmacht

Begrijp de grote lijnen en wat details van de plannen van destijds. athans van wat ze meekregen op bataljons en brigade. niveau in de jaren 70 en 80.
Dus je bent zelf niet actief geweest tijdens de 'koude oorlog'? mag ik aannemen, ik ben zelf niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen van defensie en de ontwikkelingen tussen de 'wapens'en 'vakken'', maar heb toch redelijk wat ervaring gezien ik in de 'wapens' en 'vakken' heb gediend. Je familie zal collega's van me zijn geweest, die ook op een 'redelijke'manier met mij zouden kunnen praten. Ik heb tussen 1962-1999 voor defensie actief geweest, dus 'ook ik' spreek uit persoonlijke ervaring! Ik heb meer dan 1000 dienstplichtigen opgeleid, en pas sinds de negentiger jaren begonnen ze die 'arrogante toon' te ontwikkelen.

(Tit) Sergeant-majoor ( BD )

[ Bericht 0% gewijzigd door Clan op 30-09-2010 06:23:04 ]
pi_87009267
quote:
Op donderdag 30 september 2010 05:57 schreef Clan het volgende:

[..]

Dus je bent zelf niet actief geweest tijdens de 'koude oorlog'? mag ik aannemen, ik ben zelf niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen van defensie en de ontwikkelingen tussen de 'wapens'en 'vakken'', maar heb toch redelijk wat ervaring gezien in de 'wapens' en 'vakken' waar ik heb gediend. Je familie zal collega's van me zijn geweest, die ook op een 'redelijke'manier met mij zouden kunnen praten. Ik ben tussen 1962-1999 voor defensie actief geweest, dus 'ook ik' spreek uit persoonlijke ervaring! Ik heb meer dan 1000 dienstplichtigen opgeleid, en pas sinds de negentiger jaren begonnen ze die 'arrogante toon' te ontwikkelen.

(Tit) Sergeant-majoor ( BD )
pi_87009278
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Hmwoah..loos statement.

Volgens mij heb jij het niet geheel begrepen toen de Amerikanen het Rürgebiet aanvielen! Industrie voedsel en branstof is zeer belangrijk voor oorlogvoering, als jij je officiersopleiding gaat vpolgen krijg je 'The art of war, Von Kriege, en natuurlijk The ttransformation of war, heel belangrijk als je oorlogsvoering wilt begrijpen.

Dus je antwoord klinkt nogal naiëf, afgaande van je kennis van het kanon, of hoe ze het bij de pantserdivisie noemen, kan ik er tevens vanuit gaan dat je geen uitzending hebt meegemaakt, de 'praktijk'zal ik maar zeggen, en dan zo'n grote mond?

[ Bericht 7% gewijzigd door Clan op 30-09-2010 06:25:43 ]
  donderdag 30 september 2010 @ 06:13:14 #261
45206 Pietverdriet
pi_87009283
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:05 schreef Northside het volgende:

[..]

En zij waar jij zit.
Boeien als je dat met een vliegtuig gedropte sonarboei doet
pi_87009299
quote:
Op donderdag 30 september 2010 05:25 schreef Ferdowsi het volgende:
Morgen om 21:30 een documentaire van Andere Tijden over dit onderwerp:
[..]

Hier een reportage van de VARA uit 1982 over het verdedigingsapparaat in West-Europa.

Zeker kijken mensen.
Daar heb ik nog vele foto's van, de prikkeldraad en de muren bij Seedorf etc, de oefeningen in voornamlijk SS kazernes in Duitsland, waar je de Swatika's nog zag etc.
pi_87010499
quote:
Op donderdag 30 september 2010 06:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Boeien als je dat met een vliegtuig gedropte sonarboei doet
Dan varen ze gewoon op een diepte waar jij met je ASW-wapens niets kan uitrichten, dan moet je er wel met een onderzeeer achteraan.
  donderdag 30 september 2010 @ 10:51:36 #264
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87013332
quote:
Op donderdag 30 september 2010 06:08 schreef Clan het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij het niet geheel begrepen toen de Amerikanen het Rürgebiet aanvielen! Industrie voedsel en branstof is zeer belangrijk voor oorlogvoering, als jij je officiersopleiding gaat vpolgen krijg je 'The art of war, Von Kriege, en natuurlijk The ttransformation of war, heel belangrijk als je oorlogsvoering wilt begrijpen.

Dus je antwoord klinkt nogal naiëf, afgaande van je kennis van het kanon, of hoe ze het bij de pantserdivisie noemen, kan ik er tevens vanuit gaan dat je geen uitzending hebt meegemaakt, de 'praktijk'zal ik maar zeggen, en dan zo'n grote mond?
Het spijt me , maar ik vind het nogal een loos statement om te zeggen dat eenmaal Venlo was bereikt alles over zou zijn. Ben het daar simpelweg niet mee eens.

Zulke depot's, munitievoorraden en MOB complexen zouden toch al een doelwit vormen bij een eventuele Warschaupact aanval. Ik mag er van uit gaan dat hier rekening mee is gehouden en ook al ligt er veel opgeslagen, het zou er niet vanaf mogen hangen. Het is de hele reden waarom in het uiterste geval we terug konden vallen op Stay-behind netwerken.

Toen de Duitsers in Frankrijk zaten, hebben de britten gelukkig ook niet gezegd.. and now it's over.
En toen de Zuid-Koreanen eenmaal in Busan zaten en 90% van zuid korea in handen was van de Noord Koreanen..was het ook nog niet over. En om even een wat beter praktisch voorbeeld te geven , hoe deden ze het in 1944. Toen werd er gewoon een pijpleiding gelegd door het kanaal, zolang de navo beschikt over haar reserves destijds, ging alles door.

zo zijn er legio voorbeelden te noemen die gewoon aangeven, it aint over till it's over.
Er zijn plenty of choices vervolgens te maken, guerilliaoorlog, voortzetting van oorlog vanuit een andere positie, door blijven vechten, capituleren..ga zo door.

De complexen die jij noemt zijn belangrijk, maar no way zijn die doorslaggevend geweest.
en hoe kun je op basis wat ik heb vrijgegeven over mijn functie in de KL, en de kennis over het wapen wat ik bedien een uitspraak doen over mijn verleden?

Dit begrijp ik niet, heb niets over het kanon in dit topic gemeld namelijk.
  Moderator donderdag 30 september 2010 @ 11:01:29 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_87013619
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:09 schreef Pumatje het volgende:
Toch krijg ik uit een korte review op internet het vermoeden dat de Russen vooruit liepen op Onderzeeër gebied.

-Double hull
-Titanium hull

en aandrijvingstechnieken die voorop liepen.
nadeel aan Russische subs is die plas olie die ze overal lijkt te achtervolgen ... als je daar gewoon je dieptebommen en torpedo's op mikt heb je al bijna gewonnen ;)

de ideeen van de Russen zijn meestal goed, beter, revolutionair te noemen maar de uitwerking klopt gewoon niet ... elke boer met een hamer moest het kunnen fixen en dat werkt op sommige gebieden gewoon niet

hetzelfde geld voor dat vliegkampschip
het idee is goed (gepantserd, zwaar bewapend met wat vliegtuigen) maar de uitwerking gaat helemaal nergens over ... het ding is vaker stuk dan de de Gaulle!
en dat is echt niet allemaal te wijten aan de val van de muur en geldgebrek, ze weten/wisten gewoon niet beter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 30 september 2010 @ 11:42:38 #266
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87015031
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

nadeel aan Russische subs is die plas olie die ze overal lijkt te achtervolgen ... als je daar gewoon je dieptebommen en torpedo's op mikt heb je al bijna gewonnen ;)

de ideeen van de Russen zijn meestal goed, beter, revolutionair te noemen maar de uitwerking klopt gewoon niet ... elke boer met een hamer moest het kunnen fixen en dat werkt op sommige gebieden gewoon niet

hetzelfde geld voor dat vliegkampschip
het idee is goed (gepantserd, zwaar bewapend met wat vliegtuigen) maar de uitwerking gaat helemaal nergens over ... het ding is vaker stuk dan de de Gaulle!
en dat is echt niet allemaal te wijten aan de val van de muur en geldgebrek, ze weten/wisten gewoon niet beter
toch was dit een substantieel verschil met hun onderzeeërs. Deze waren wel van een enorm hoog niveau als je kijkt naar revolutionaire technieken en constructiemethodes. Het is waar dat het niet altijd even goed ging...ben geen marinekenner. Maar ik dacht dat de subs van de CCCP 1 van de grootste angsten vormden voor de navo.

Betreft dat vliegkampschip, dat is bekend. IKurtsenov heet dat ding ofzo? Ziet er ook nog eens niet uit :P..en schijnt inderdaad technisch een ramp te zijn.

Enlighten me ;)
  donderdag 30 september 2010 @ 17:45:26 #267
45206 Pietverdriet
pi_87029211
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]

toch was dit een substantieel verschil met hun onderzeeërs. Deze waren wel van een enorm hoog niveau als je kijkt naar revolutionaire technieken en constructiemethodes. Het is waar dat het niet altijd even goed ging...ben geen marinekenner. Maar ik dacht dat de subs van de CCCP 1 van de grootste angsten vormden voor de navo.

Betreft dat vliegkampschip, dat is bekend. IKurtsenov heet dat ding ofzo? Ziet er ook nog eens niet uit :P..en schijnt inderdaad technisch een ramp te zijn.

Enlighten me ;)
Je moet niet vergeten dat het opblazen van de capaciteiten van de sovjetwapens een vast stramien was tijdens de koude oorlog om meer geld te krijgen voor research en ontwikkeling, bouw en realisatie voor de wapenindustrie.
pi_87029969
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Je moet niet vergeten dat het opblazen van de capaciteiten van de sovjetwapens een vast stramien was tijdens de koude oorlog om meer geld te krijgen voor research en ontwikkeling, bouw en realisatie voor de wapenindustrie.
Dat wil nog niet zeggen dat de Russen een stel onnozele boeren met hooivorken waren he.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 september 2010 @ 18:30:58 #269
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87030940
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt!

Maar als ik documenten op internet op nalees bewijst de praktijk anders.
De russen hadden meteen dubbele wanden, en bouwden met titanium....
pi_87033395
Vanavond bij Andere tijden krijg je een docu over de Koude oorlog, dan zal je ook de BSO behandeld krijgen ( Batterij speciale opdrachten ). Daar werd toendertijd weinig ruchtbaarheid aan gegeven omdat er veel officieren waren met gewetensbezwaren.

Het was toen bekend geworden dat de Russen met een enorme stootkracht vooruit wilde gaan. Het doel van de NAVO was dan 'vooruit verdedigen' De BSO reed dan met vele trucks Duitsland in, met vooral nucleaire wapens. De Duitsers waren hier niet blij mee omdat ze wisten dat heel West Duitsland dan aan gort werd geschoten.

De BSO kwam voort uit de 19 Afdva, die konden tot 30 km schieten met hun raketten, wat me nog bij staat.
  donderdag 30 september 2010 @ 19:31:46 #271
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87033428
Clan zou willen dat je nog even reageert op mijn laatste reactie..
pi_87036227
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:31 schreef Pumatje het volgende:
Clan zou willen dat je nog even reageert op mijn laatste reactie..
Excuus, had de reactie nog niet gelezen, mijn mening is dat het in Europa wel was afgelopen op het gebied van convetionele oorlogsvoering, de 19 Afdva was dan in stelling gebracht en dan zouden er alleen nog raketten over en weer vliegen, en dan was ht echt 'einde oefening' je had langs de Nederlandse grens in Duitsland overal Nederlanders liggen, die moesten een laatste aanval afwenden.

en betrekking tot de reactie over het kanon, een paar pagina's terug geef je aan dat je er één bedient, dus dan neem ik aan dat je op Leopard werkzaam ben, en die zijn bij mijn weten alleen voor oefening op de Antillen uitgezonden, maar goed, dat terzijde, topic gaat over de koude oorlog.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:09:03 #273
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87037871
Dat weet ik nog net zo niet

Ik bedenk mijzelf het volgende scenario, of in feite.. scenario's.

1.
Stel dat de NATO wel uitgaat van een nucleaire Pre-emptive strike, zal dit ten alle tijde conventioneel zijn geweest.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze meteen over zouden gaan tot nucleaire middelen. Dat zou never nadien te verkopen zijn geweest aan het volk. Uiteraard heeft het WP nu een vrijbrief voor inzet en wil vergelding. Global war

2.De beste verdediging is de aanval, Het Nato besluit wel over te gaan op een pre-emptive strike. Ze zagen een kans, geleid door de VS. Om met 1 aanval alles te beslissen. Vergelding vanuit het WP volgt. Global war.

3.Conventionele gevechten starten vanuit WP waarin door kleine schermutselingen de schaal van gevechten klein begint, maar toe blijft nemen...op een gegeven moment is een patstelling bereikt in de sectoren van de Navo...beide partijen zien in dat ze geen winst kunnen boeken en gezien het feit dat ze vast zitten volgen vredesbesprekingen.

Nato zie ik hier niet toe over in staat..over het algemeen wilden ze verdedigen en vrede bewaren en met een conventionele oorlog start je een conflict waarin je niet jezelf kan garanderen dat je de vijand er mee kunt uitschakelen, conventionele strijdkrachten in de verdediging zijn nog lastiger dan in de aanval, en gezien de feitelijk bekende strategische formule die aangeeft dat je de verhouding aanvaller:verdediger = 3:1 moet nahouden is dit ook onmogenlijk.

4. WP gaat over tot een pre-emptive strike, of verassingsaanval. Een combinatie van een totale aanval zonder toepassing van Schwerpunkt maar mass-assault. Fronten breken en de enige mogelijkheid om de Soviets tot staan te brengen is een tactische nucleaire aanval. Russen vergelden. Global war!

oke, er zijn nog tig van scenario's die ik nu niet meereken als een opkomend dwarsliggend zuid-Amerika, of een Chinese provocatie..wel. even zonder deze ;)

Tenslotte, over een "einde oefening" praat ik niet graag. De zogenaamde uitspraak als.. er waren genoeg kernwapens om de wereld ...maal te vernietigen. Dat is gebaseerd op wat precies? Wat zijn maatstaven, of referentie punten? Dit is namelijk niet waar, uit onderzoek gebaseerd op feiten en berekeningen komt naar voren dat er nog prima te leven is na een gigantische nucleaire aanval. Het zal enkel enorm veel aanpassingsvermogen vergen, maar daar is de mens erg goed in. Jawel, het zal geen mooie plek meer zijn. Geen lange blootstelling meer mogelijk aan de zon, bepaalde gebieden zullen niet meer bewoonbaar zijn en ja een groot deel van de natuur zal verdwijnen. Maar de conventionele legers waren uitgerust om gewoon verder te strijden, na een nucleaire inzet. Daarom is het schuttersputje zo uitvoerig doorgenomen in bepaalde amo's. Ik heb de Hamil niet naast mij liggen, maar iedereen weet dat alleen het schuttersputje al voor 95% kans op volledige bescherming bood. De aarde zou helemaal niet vernietigd worden, ontploffen of onleefbaar zijn.

De uitwerking van natuur in gebieden getroffen door kernwapens danwel kern accidenten wijst uit dat de natuur een weg vind, het gaat gewoon door. In Tsjernobyl heeft de natuur overwonnen. Het groeit daar als nooit te voren, ook Hiroshima en Nagasaki..dat is zelfs gewoon bewoond. Dat "maar"60 jaar na dato.

De zeebodems waar nucleaire testen zijn gedaan zijn hersteld, herbouwd. Er is geen fysica,wiskunde of een getrainde biologische geest nodig om te vertellen dat blijkbaar leven mogelijk is, zelfs in de kern van de blastzone. Ik refereer niet enkel naar jou uitspraak Clan ;).. maar in het algemeen.

Nucleaire wapens waren een middel, en ja na inzet, zelfs massale was het niet prettig meer. Maar het vechten zou gewoon doorgaan, en conventionele legers van het WP en Nato waren er om te verzekeren dat ze de strijd erna zouden kunnen doorzetten en overwinnen.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:32:55 #274
45206 Pietverdriet
pi_87039114
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:30 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Klopt!

Maar als ik documenten op internet op nalees bewijst de praktijk anders.
De russen hadden meteen dubbele wanden, en bouwden met titanium....
De Duitsers hadden in ww2 al dubbele wanden afaik
pi_87039138
Dat programma begint nu op ned 2
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  donderdag 30 september 2010 @ 21:59:49 #276
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_87040778
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:33 schreef piekartz87 het volgende:
Dat programma begint nu op ned 2
Dat half uur had ik beter kunnen besteden. :')
  donderdag 30 september 2010 @ 22:01:39 #277
45206 Pietverdriet
pi_87040913
Nooit van plan aan te vallen, alleen als verdediging als het onvermijdelijk is, en dan gelijk volledig, alles en de kitchensink aan nucleaire capaciteit, hop, op Europa en de VS ...
LOL
pi_87041300
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:59 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat half uur had ik beter kunnen besteden. :')
Het waren wel' leuke' nostalgische beelden. Kan me die oefening nog goed herinneren, De Belgen werden toen uitgelachen door de Amerikanen doordat ze materieel uit WO 2 hadden meegnomen. Maar je ziet het, meteen bommen gooien, en die Russen konden ook niet precies richtten, dus dan had je gebieden met een omtrek van 200 km platgegooid.

Trouwens dat vernielen van akkers ed ging echt massaal, kan me herinneren dat we de antenne vergeten waren omlaag te doen, die kwam dan tegen een electriciteitskabel ( die stonden toen nog op palen ) flinke vonken en een hele streek zonder stroom. of een tank die niet goed draaide en een hele hoek uit een huis reed, heel het dorp onder de stof. Er ging soms flink wat fout. Later ging de commisaris voor herstel naar de boeren ed, en die verdienden er soms nog goed aan.

Tijdens die oefening liepen er scheidsrechters rond, met een witte armband, die kwam dan vertellen dat je groep dood was, en dan kon je naar de kantine.

De Amerikanen hebben trouwens maar ooit 1 oefening gehouden met een Houwitzer een nucleaire raket af te vuren, dus ze wisten wel dat het kon, maar daar was alles mee gezegd.

[ Bericht 12% gewijzigd door Clan op 30-09-2010 23:02:51 ]
pi_87041647
@Pumatje.

Met 'einde oefening' bedoel ik de gehele oorlogsvoering. De natuur hersteld zich idd weer, en uiteindelijk zal het leven zich weer herstellen, maar ik denk niet dat wij dat nog hadden meegemaamt, om het zo maar te zeggen.
pi_87042463
Ken je de docu "Threads"? Daar is uitstekend te zien hoe mensen, weliswaar een simpel leven, na de oorlog nog uitstekend konden leven.
pi_87043903
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:29 schreef von_Preussen het volgende:
Ken je de docu "Threads"? Daar is uitstekend te zien hoe mensen, weliswaar een simpel leven, na de oorlog nog uitstekend konden leven.
Die ken ik niet, die zou ik eens moeten opzoeken, weet jij misschien waar ik die zou kunnen vinden?
pi_87044606
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:57 schreef Clan het volgende:

[..]

Die ken ik niet, die zou ik eens moeten opzoeken, weet jij misschien waar ik die zou kunnen vinden?
Zeker, alstublieft:

http://video.google.com/videoplay?docid=-2023790698427111488#
pi_87045151
quote:
Dank u, hier trouwens nog een filmpje gevonden van die nucleaire raket die ze afvuurden met een houwitzer, moet ergens in de vijftiger jaren zijn geweest.

pi_87047571
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:29 schreef von_Preussen het volgende:
Volgens "voorstanders" van nucleaire oorlogsvoering behoorlijk gedramatiseerd. Nucleaire winter zou bijvoorbeeld nooit gekund hebben volgens die mensen.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:39:28 #285
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87050266
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:25 schreef Pumatje het volgende:
Ik lees hier trouwens dat ( was jij he ronald ;) )de Navo nooit als eerste partij nucleaire wapens op het toneel zou brengen. Dat mag zo zijn, maar dat zou niet gelden voor Amerika.

Er is ook uit de opengestelde CIA documenten terug te vinden dat toen men er in de hoogtijjaren ( tachtiger jaren ) van overtuigd was dat de spanningen elkaar teveel zouden worden en er een aanval uit zou kunnen breken van de Soviets. Het overwicht werd in de CIA documenten ook vastgesteld ten voordele van de Russen, waarop in de CIA documenten werd aangegeven dat indien de Navo troepen overlopen zouden worden en aan de Rijn ook geen stabiel front kon worden gevormd nucleaire wapens zouden worden gebruikt.
Dat was ik, inderdaad. En je stelling klopt eigenlijk ook wel, want mijn post was onvolledig. De NAVO heeft altijd als stelregel gehad dat ze niet als eerste offensieve nuclaire operaties zou uitvoeren, en daar heb ik van gemaakt dat de NAVO ze niet als eerste zou gebruiken. Dat is niet helemaal juist.

Door de aanwezigheid van het autobahnstelsel zou het in West Duitsland veel te gemakkelijk zijn om snel vanuit het oosten op te rukken. Er lag daarom een plan om belangrijke knooppunten plat te kunnen gooien in het geval het WarPac een verrassingsaanval zou doen en de NAVO overlopen zou worden.Die wapens zouden dan echter op beperkte schaal gebruikt worden in West-Duitsland. Je kunt je voorstellen dat een dergelijk plan niet echt populair zou zijn bij één van de belangrijkste bondgenoten, vandaar dat er nooit veel ruchtbaarheid aan gegeven is. Tegelijkertijd kan ik me de plannen wel heel goed voorstellen: één tactische nuke op een verkeersknooppunt is vele malen effectiever dan doorlopende luchtaanvallen met conventionele wapens. Of het uit moreel oogpunt wenselijk is is natuurlijk een heel andere vraag.
- Privacy Matters
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:58:28 #286
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87050547
quote:

ReForGer bestond uit meerdere delen. Op verschillende plekken in Europa waren depots ingericht waar de VS preplanned grote hoeveelheden materieel hadden neergezet. In geval van crisis werd het personeel gewoon ingevlogen door de USAF en de Civil Reserve Air Fleet (CRAF, door de USAF gedeeltelijk betaalde commerciele airliners) en werden de spullen uit het depot het bos in gereden. Daarnaast begon Military Sealift Command aan het verschepen van materiaal uit depots in de VS, wat in Europa moest aankomen als de mobilisatie van troepen reservisten goed op gang was gekomen.

In tegenstelling tot de situatie in WO-II was men daardoor veel minder afhankelijk van het transport over de Atlantische Oceaan.
- Privacy Matters
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:13:09 #287
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87050767
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Enlighten me ;)
De Russen hadden tot in de jaren 90 geen vliegdekschip, alleen een paar vliegdekkruisers. Maar de Harrier-klonen die daar op stonden waren geen serieuze bedreiging: ze waren bedoeld als lokale luchtverdediging, en konden behalve het meenemen van een paar Sidewinder-klonen eigenlijk militair gesproken niets. De Kuznetsov beschikt wel over een echt vliegdek, maar is militair gesproken een lichtgewicht: de vliegdekschepen van de RN en de franse Marine zijn capabeler en beter inzetbaar. Tijdens de Bosnië oorlog zouden de Russen de Kuznetsov eind 95 meebrengen naar de Adriatische Zee, maar dat hele plan werd een paar dagen tevoren afgeblazen, net als het inzetten van een Mainstay.

Het meest belangrijke dat ik me herinner van het omvallen van de muur is dat mijn collegas en ik nogal teleurgesteld waren in wat er nou eigenlijk overbleef van de zo gevreesde capaciteiten van het oostblok. De 'servicability' van hun geavanceerde spullen bleek in de praktijk gewoon ontzettend laag. Het ging snel kapot, en het duurde enorm lang om het weer te repareren. En dit was de eerste helft van de jaren 90, toen de Koude Oorlog net was opgehouden, en de spullen nog relatief goed onderhouden waren.
- Privacy Matters
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:33:16 #288
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87063988
volgens mij was onderhoud en instandhouding juist het probleem eind jaren 80 en 90.. en lag dat niveau het meest hoog in de jaren 60/70/80
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:41:04 #289
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87068614
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 15:33 schreef Pumatje het volgende:
volgens mij was onderhoud en instandhouding juist het probleem eind jaren 80 en 90.. en lag dat niveau het meest hoog in de jaren 60/70/80
Nee, de gereedstelling was toen nog acceptabel, er werd door de Russen ook nog redelijk gevlogen in met name Oost-Duitsland. AFAIK zijn alle toestellen van de Russische luchtmacht ook vliegend teruggegaan naar huis.

Hoe ernstig het was bleek toen de oostblokkers massaal de aishow in het westen begonnen te bezoeken. De eerste paar keren was het nog allemaal nieuw en interessant. Maar al snel zag je vreemde dingen als MiGs die op de inlaten stickers van bierbrouwers hadden zitten. Er vloog een (slovaakse geloof ik) Su-25 rond met een staart waar een roodwitblauwe reclame op geschilderd was van een filmrolletjesmaker, allemaal om de kosten van deze buitenlandtrips te kunnen bekostigen. Maar dan zitten we al ongeveer in 1994-1995. Eind jaren 90 begonnen de oostbloklanden in hoog tempo toestellen uit te faseren, omdat ze de reserve onderdelen niet meer konden betalen (en naar verluid de Russen ze ook niet meer snel genoeg konden leveren omdat ze alleen nog op bestellling en tegen harde valuta wilden leveren, ook bij hun eigen luchtmacht). Tot dan goed uitgeruste luchtmachten verkochten in hoog tempo hun MiG-29s, en verschrootten hun Su22s en MiG23s omdat zelfs kannibaliseren om met de rest te kunnen blijven vliegen duurder was dan gewoon weggooien. Tsjechië gaf ze aan Slowakije omdat ze te duur waren, en de Slovaken verkochten ze bijna onmiddellijk door aan de Polen. Andere landen verkochten ze terug aan Rusland. De grote vloot aan civiele L-39s over de hele wereld kun je hier ook uit verklaren: de luchtmachten waren zo arm geworden dat ze massaal vliegtuigen van de hand deden aan wie er maar dollars wilde neerleggen.

Maar terug naar het onderwerp: WO-III
- Privacy Matters
  maandag 4 oktober 2010 @ 20:37:27 #290
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_87182958
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 08:39 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Door de aanwezigheid van het autobahnstelsel zou het in West Duitsland veel te gemakkelijk zijn om snel vanuit het oosten op te rukken. Er lag daarom een plan om belangrijke knooppunten plat te kunnen gooien in het geval het WarPac een verrassingsaanval zou doen en de NAVO overlopen zou worden.Die wapens zouden dan echter op beperkte schaal gebruikt worden in West-Duitsland. Je kunt je voorstellen dat een dergelijk plan niet echt populair zou zijn bij één van de belangrijkste bondgenoten, vandaar dat er nooit veel ruchtbaarheid aan gegeven is. Tegelijkertijd kan ik me de plannen wel heel goed voorstellen: één tactische nuke op een verkeersknooppunt is vele malen effectiever dan doorlopende luchtaanvallen met conventionele wapens. Of het uit moreel oogpunt wenselijk is is natuurlijk een heel andere vraag.
Dat klopt maar gedeeltelijk, want kernwapens zouden ze niet op West Duitsland gooien. Ze hadden iets anders bedacht om de infrastructuur onbruikbaar te maken, en daar waren allerlei voorbereidingen voor getroffen (putjes voor de explosieven etc.). Echter was er wel het plan om sommige infrastructuur omvangrijk te vernietigen d.m.v. mijnen met een explosieve lading. Die zouden dan in de putjes (onder de grond) worden gestopt, en dan worden opgeblazen. Groot effect, maar de nucleaire impact is relatief gering.

Atomic Demolition Munitions, ook wel ADM.

Maar zoals je al aangeeft was dat niet zo populair bij de bondgenoten, en is het daarom in de luwte gehouden.

Hier een artikel (helaas weer in het Duits) over deze maatregelen:

http://www.lostplaces.de/(...)ren-wallmeister.html
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:00:20 #291
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87187391
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:37 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat klopt maar gedeeltelijk, want kernwapens zouden ze niet op West Duitsland gooien. Ze hadden iets anders bedacht om de infrastructuur onbruikbaar te maken, en daar waren allerlei voorbereidingen voor getroffen (putjes voor de explosieven etc.). Echter was er wel het plan om sommige infrastructuur omvangrijk te vernietigen d.m.v. mijnen met een explosieve lading. Die zouden dan in de putjes (onder de grond) worden gestopt, en dan worden opgeblazen. Groot effect, maar de nucleaire impact is relatief gering.

Atomic Demolition Munitions, ook wel ADM.

Maar zoals je al aangeeft was dat niet zo populair bij de bondgenoten, en is het daarom in de luwte gehouden.

Hier een artikel (helaas weer in het Duits) over deze maatregelen:

http://www.lostplaces.de/(...)ren-wallmeister.html
Niks ten nadele van jouw artikel, maar het plan was echt om Nukes te gebruiken boven Duitsland. Niet alleen voor het opblazen van verkeersknoopunten trouwens, maar ook voor het bestrijden van vijandelijke bommenwerperformaties. Hiervoor hadden onder andere de Nederlandse Nike-Hercules squadrons een nucleaire taak. :)
- Privacy Matters
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 07:57:04 #292
45206 Pietverdriet
pi_87197037
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 08:39 schreef RonaldV het volgende:

Nee, ten eerste gaan de meeste autobahnen van noord naar zuid en bij een dreigende oorlog of daadwerkelijke oorlog zouden de oost west autobahnen vol hebben gestaan met auto's

Verder zijn veel bruggen in Duitsland zo gemaakt dat je er van van west naar oost snel met veel tanks overheen kan, maar als je dat van oost naar west probeert storten ze in. Daarom staan bij bruggen altijd van die bordjes waarop staat hoe snel en met hoeveel ton je er in welke richting overheen mag
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 07:58:06 #293
45206 Pietverdriet
pi_87197048
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:00 schreef RonaldV het volgende:

[..] Hiervoor hadden onder andere de Nederlandse Nike-Hercules squadrons een nucleaire taak. :)
Waren die niet tegen onderzeeers?
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:03:55 #294
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_87198049
Nee, dat waren surface-to-air missiles.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nike-Hercules
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:29:14 #295
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87198524
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 07:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waren die niet tegen onderzeeers?
Daarvoor hadden we nucleaire torpedos en dieptebommen.
- Privacy Matters
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:33:50 #296
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87198617
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ten eerste gaan de meeste autobahnen van noord naar zuid en bij een dreigende oorlog of daadwerkelijke oorlog zouden de oost west autobahnen vol hebben gestaan met auto's
Dat valt best mee hoor...

Geen complete kaart, maar genoeg om overe op te rukken van oost naar west (of omgekeerd).
quote:
Verder zijn veel bruggen in Duitsland zo gemaakt dat je er van van west naar oost snel met veel tanks overheen kan, maar als je dat van oost naar west probeert storten ze in. Daarom staan bij bruggen altijd van die bordjes waarop staat hoe snel en met hoeveel ton je er in welke richting overheen mag
Ah, die bordjes ken ik wel, maar ik kende de betekenis niet. Nu snap ik ze beter :)
- Privacy Matters
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 10:09:18 #297
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_87199416
kennen jullie de Notlaendeplatzen trouwens?

Deze bijvoorbeeld, op de A29 bij Ahlhorn:
- Privacy Matters
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:09:52 #298
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_87201023
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef RonaldV het volgende:

[ afbeelding ]
Wat is dat? Is dat om de snelweg geschikt te maken als reserve start- en landingsbaan ofzo?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:14:54 #299
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_87201178
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef RonaldV het volgende:

[ afbeelding ]
Daar ik oorspronkelijk uit de buurt van Oldenburg kom, rij ik ook enkele keren per jaar over die Autobahn. Er lagen trouwens een hele sloot van die dingen in zowel West- als Oost-Duitsland. Ook hier heb ik weer een artikel voor, in het Duits (als jullie daar niks aan hebben, dan zeg het maar).

Toen de A29 bij Ahlhorn net nieuw was, hadden ze voor de opening nog een grote oefening (Highway 84) daar gehouden. Hier een filmpje, o.a. F-4, F16 (Klu!), A10 maar ook met een C130 Hercules.

Ook in Oost-Europa waren dergelijke zaken te vinden, hier een filmpje uit Polen met MiG-21's. Dat waren echte skills, want die moesten op 1x 2-baans wegen landen.

Hier het artikel over de NLP's, beneden zijn foto's van Highway 84 te vinden:

http://www.lostplaces.de/(...)andeplaetze-nlp.html
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:18:45 #300
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_87201279
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 11:09 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Wat is dat? Is dat om de snelweg geschikt te maken als reserve start- en landingsbaan ofzo?
Precies, zodat men in geval van oorlogstijd de mogelijkheid had om van de eigen basis uit te wijken (omdat die bijv. gebombardeerd zou zijn).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')