Dan hadden ze tenminste wel de ruimte gehad om hem af te maken, en dat zonder verzakkende gebouwen.quote:Op zondag 26 september 2010 00:35 schreef TheGaffer het volgende:
Dan leefden wij nu ergens tussen de ruines van de nooit afgemaakte Noord-Zuid lijn in Amsterdam.
In de jaren 80 waren het vooral neutronenbommen. Wat op zich wel ironisch is, als je bedenkt dat de vredesbeweging hevig geïnfiltreerd was door verschillende WarPac inlichtingendiensten die zwaar focusten op het kapitalistische idee van een wapen die mensen doodt, maar kapitaal (gebouwen en infrastructuur) heel laat. Kruisvluchtraketten met neutronenwapens werden daarom in West-Europa onbespreekbaar (mede door de Hollanditis), terwijl de Sovjets zonder enige hindernis aan hun kant van het IJzeren Gordijn de SS20 uitrolden.quote:Op zondag 26 september 2010 00:37 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dan hadden ze tenminste wel de ruimte gehad om hem af te maken, en dat zonder verzakkende gebouwen.![]()
Maar gezien de eerder geposte landkaarten leek te toch wel redelijk mee te vallen met de nucleaire bommen op ons land, enkele steden zouden hem op z'n flikker krijgen maar dat was het dan ook weer. En weet iemand wat voor soort kernbommen dat waren, zouden die dezelfde mate van schade als in Japan '45 veroorzaken of waren het eerder neutronenbommen die de schade beperkt hielden?
Als we dan het eerste gedeelte van de jaren 80 evalueren (met Gorbatschov werd de aanvallende doctrine daadwerkelijk afgeschaft, en vervangen door een defensieve), wat zijn dan in het geval de doelen van de Russen geweest?quote:Op zondag 26 september 2010 10:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In de jaren 80 waren het vooral neutronenbommen. Wat op zich wel ironisch is, als je bedenkt dat de vredesbeweging hevig geïnfiltreerd was door verschillende WarPac inlichtingendiensten die zwaar focusten op het kapitalistische idee van een wapen die mensen doodt, maar kapitaal (gebouwen en infrastructuur) heel laat. Kruisvluchtraketten met neutronenwapens werden daarom in West-Europa onbespreekbaar (mede door de Hollanditis), terwijl de Sovjets zonder enige hindernis aan hun kant van het IJzeren Gordijn de SS20 uitrolden.
Hier het artikel (Duits): http://einestages.spiegel(...)bei_anruf_krieg.htmlquote:Aus dem Funkgerät knisterte die Nachricht, dass wir in einer halben Stunde starten. Es war höchste Zeit, die Kaserne zu verlassen: SS-21-Raketen waren auf Cooke Barracks gerichtet. Wir wussten, dass sie da waren. Ein stellvertretender Operations-Offizier, der Operationsfeldwebel und ich stiegen auf die Rampe des Kommandofahrzeugs, die Rampe hob sich, und wir rollten los.
"Bereithalten, es kommt eine verschlüsselte Nachricht", hieß es aus dem Funkgerät vom Operationszentrum der Brigade. Der Feldwebel nahm ein Klammerbrett und notierte die sinnlose Reihe Nummern und Buchstaben. Er gab mir das Brett, und ich entschlüsselte mit dem Chiffrierbuch auf den Knien die Nachricht. Während ich den Klartext aufschrieb, fuhr unsere Kolonne aus Göppingen hinaus. Die Nachricht enthielt den Befehl: Unsere erste Station würde ein Gebiet in der Nähe von Geißlingen sein, nahe genug, um sie schnell zu erreichen und weit genug weg, um aus der Gefahrenzone zu sein, wenn sowjetische Raketen Crooke Barracks angriffen.
Het was een variant. Er bestonden natuurlijk meerdere aanvalsscenario's, ieder toegespitst op een bepaalde situatie. Nucleair openen, conventioneel openen en nucleair terugslaan, puur conventioneel, allemaal opties en in meerdere varianten beschikbaar. Plannen voor strategische nucleare oorlogsvoering waren er natuurlijk ook, maar ik denk niet dat die ooit bovenaan de lijst van mogelijkheden hebben gestaan. Te duur (al denk ik dat Rusland als "winnaar" uit zo'n totale nucleaire oorlog zou zijn gekomen).quote:Op zondag 26 september 2010 12:23 schreef von_Preussen het volgende:
Het idee dat de Russen meteen nukes zouden afschieten ligt op twee verschillende grondslagen.
Het starten van operatie Gladio!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 09:28 schreef FoXje het volgende:
En dan Nederland specifiek natuurlijk. Wat waren de plannen als de Soviet tanks inderdaad aan de Noordzee stonden ? Nederland bezetten? Of alles vernietigen wat nuttig was en doorrijden?
Omschakelen van defensief naar offensief lijkt me te complex. Je eigen gebied verdedigen is 1 ding, vijandelijk gebied binnentrekken is weer heel wat anders. Mijn gok is dat NAVO tot de oude grenzen zouden optrekken, misschien een corridor naar Berlijn maken, en dan rustig gaan zitten toekijken hoe het Warschau Pact ten onder gaat aan de politieke instabiliteit die op zo'n nederlaag volgt.quote:Op maandag 27 september 2010 14:05 schreef von_Preussen het volgende:
Wat waren trouwens de scenario's van de NAVO? Natuurlijk bezaten ze een defensieve doctrine, maar stel voor dat ze in een conventionele oorlog op een gegeven moment de overhand zouden hebben gekregen, wat was dan het plan geweest? De Russen tot de Duitse grens (tussen west- en oost-Duitsland) terugdringen? Of compleet tot aan de Poolse grens?
De aanvoerlijnen lijkt mij. Als je de bruggen en andere belangrijke infrastructuur in het achterland kapot krijgt ben je goed bezig. Verder denk ik niet dat de NAVO veel offensieve capaciteit over zou hebben voor andere dingen.quote:En wat voor tactieken wilde de NAVO gebruiken tijdens een slag, mij lijkt het het beste om vooral op de communicatie- en commando-centra's te richten, want de Russen zijn immers daar sterker van afhankelijk als het westen, waar de lagere echelon's nog enige mate van zelfbeschikking hadden.
Enkel hield dit voor Nederland ( gelukkig ) wat anders in dan bijvoorbeeld in België , Italie, etc.quote:Op maandag 27 september 2010 14:17 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Het starten van operatie Gladio!
Ik denk niet dat Gladio in die landen is opgezet om de binnenlandse, politieke situatie te beinvloeden. Eerder is er vanuit de organisatie iets scheefgegroeid, waardoor deze situatie is onstaan.quote:Op maandag 27 september 2010 22:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Enkel hield dit voor Nederland ( gelukkig ) wat anders in dan bijvoorbeeld in België , Italie, etc.
Ik bedoelde bij de Afdva.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wel waar, ik ben bedienaar van een 120mm Kanon...
en destijds had je nog stukken anti-tank geschut van 90/105mm
Ook de Leopard 1 had een kanon van 105mm.
gaat zo door...
Voor sommige mensen die het niet hebben meegemaakt en er niet bekend mee zijn misschien niet Al die handboeken, het nut van 'Op herhaling' moeten kan dat misschien niet logisch zijn. Bijvoorbeeld de afstemming van de voertuigen van de NAVO, om mee te beginnen. De AMX pri was een 'Franse ramp', die we destijds binnen haalden, die moest je twee maal per dag onderhouden, in de winter kon je uren 'warmlopen', en als ze op transport moesten, stond de helft na een paar kilometer langs de kant van de weg, maar veel NAVO landen hadden die in gebruik, dus Nederland kocht er ook een stuk of wat.quote:
Ik moet je hier ongelijk in geven, Defensie bied wel een kijk in tactiek e.d. maar waar we hier over hebben is toch vooral geschiedenis, en daar kan iedereen zich in verdiepen, natuurlijk komt er soms wat meer expertise bij kijken, maar tegenwoordig krijg je geen 'oefeningen' voor de mogelijke aanval van de Russen in Duitsland ( bij Vogelsang bijvoorbeeld ), dus dat stukje expertise kennen alleen nog mensen die in de periode 1946-1990 in werkelijke dienst hebben gezeten.....quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Doodsimpel, gezien zijn opleiding zal hij meer gericht zijn op militair tactisch denken, wat hem al een voorsprong geeft op de rest van ons omdat hij de situatie gewoon beter kan analyseren. Als hij helemaal een goede militaire opleiding heeft genoten, dan zal hij ook de oude tactieken van bijv. de sovjets hebben geanalyseerd.
Net zoals iemand die bedrijfskunde studeert eerder de neiging heeft om zaken in een commercieel perspectief te zien, en een ingenieur eerder zaken vanuit een technisch aspect bekijkt.
Dit is niet waar, gebruik van de acht-acht tegen pantser was al sinds de introductie ervan in het begin van de wereldoorlog. Het is in de Afrika campagne wijdelijk toegepast.quote:Op woensdag 29 september 2010 00:07 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik bedoelde bij de Afdva.
Wat trouwens wel grappig is, toen de Duitsers niets meer hadden om de russen tegen te houden richtten ze hun Luchtdoelartillerie naar voren, en dan bleek erg goed te werken als antitankwapen, vanwege de enorme kracht, je ziet het in band of Brothers bij het Ardennenoffensief, maar dat klopt niet, die hadden ze daar niet.
je hebt dat niet gelezen w.s, heb het topic opgeschoond.quote:Op woensdag 29 september 2010 00:34 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik moet je hier ongelijk in geven, Defensie bied wel een kijk in tactiek e.d. maar waar we hier over hebben is toch vooral geschiedenis, en daar kan iedereen zich in verdiepen, natuurlijk komt er soms wat meer expertise bij kijken, maar tegenwoordig krijg je geen 'oefeningen' voor de mogelijke aanval van de Russen in Duitsland ( bij Vogelsang bijvoorbeeld ), dus dat stukje expertise kennen alleen nog mensen die in de periode 1946-1990 in werkelijke dienst hebben gezeten.....
maar we dwalen weer af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |