abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 september 2010 @ 21:44:13 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86999350
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:40 schreef Northside het volgende:

[..]

Niet 100%, zoals met geen enkele technische oplossing. En de Russen wisten ook dat deze dingen bestonden, dus wie weet wat die weer in de hoge hoed hadden. Maar goed, waarschijnlijk had de NAVO de Russische onderzeeërs wel onder de duim. Blijven de Russische oppervlakteschepen nog een probleem.
De oppervlaktevloot van de sovjets was niet indrukwekkend, men had geen vliegkampschepen die maar in de buurt kwamen van wat het westen heeft. En een konvooi was natuurlijk niet zonder begeleiding.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:47:31 #252
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86999528
Naar mijn weten hadden ze grotere onderzeeër capaciteit, tevens de grootste vloot van ( ben de naam kwijt maar van die bootjes die zweven, aangedreven door een propellor voor troepentransport ) en hadden ze ook stillere onderzeeërs.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 29 september 2010 @ 21:55:48 #253
45206 Pietverdriet
pi_87000069
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:47 schreef Pumatje het volgende:\ stillere onderzeeërs.
nee, ze waren niet stiller dan westerse onderzeeers, hoewel ze aan het eind van de koude oorlog wel erg stil waren. Maar dan kan je altijd nog gewoon de sonar actief zetten. PING en je hoort waar ze zitten.
pi_87000706
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
nee, ze waren niet stiller dan westerse onderzeeers, hoewel ze aan het eind van de koude oorlog wel erg stil waren. Maar dan kan je altijd nog gewoon de sonar actief zetten. PING en je hoort waar ze zitten.
En zij waar jij zit.
Ja, ik generaliseer.
pi_87000735
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat voor soort eenheid je bent, kan je dat als onderzeeer zelf niet doen. Want met het PINGen geef je je eigen positie ook meteen prijs.

@Pumatje, helaas dat je Duits niet zo goed is, want ik heb massa´s aan filmpjes / informatie over de Russen in Duitsland. En dat geeft dan ook weer een best interessant beeld in de denkwijze / situatie / moraal van de Russen aldaar. Wel weer enorm veel interessant beeldmateriaal van de Russen. :)

Roter Stern über Deutschland (zijn 3 afleveringen, ik geef je even de laatste aflevering, want dat gaat over de jaren 80). In de jaren 80 werden de troepen van de Sovjets en de DDR erop voorbereid om Polen binnen te vallen, en ook daadwerkelijk ten strijde te trekken (men moest rekening houden met afgesneden toevoerlinies etc.).

Deel 1: Deel 2: Deel 3: Deel 4: Hier een bijpassende channel: http://www.youtube.com/user/WunsdorfDDR#p/u
  woensdag 29 september 2010 @ 22:09:33 #256
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87001016
Toch krijg ik uit een korte review op internet het vermoeden dat de Russen vooruit liepen op Onderzeeër gebied.

-Double hull
-Titanium hull

en aandrijvingstechnieken die voorop liepen.
pi_87009240
Morgen om 21:30 een documentaire van Andere Tijden over dit onderwerp:

quote:
Altijd paraat!

Jarenlang oefenden Nederlandse soldaten aan de Oost-Duitse grens om een eventuele aanval vanuit het Oostblok af te slaan. De Russische beer zou golven van tanklegers op ons afsturen die zeker 48 uur door onze jongens tegengehouden moesten worden. Altijd paraat- voor een oorlog die nooit kwam.
Hier een reportage van de VARA uit 1982 over het verdedigingsapparaat in West-Europa.

Zeker kijken mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferdowsi op 30-09-2010 05:32:28 ]
Sinds 1785
pi_87009266
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:35 schreef Pumatje het volgende:

[..]

je hebt dat niet gelezen w.s, heb het topic opgeschoond.
Maar wat ik mededeelde in dit topic is allemaal persoonlijke ervaring.
heb het hier vaak met familie van me over, allemaal officieren van Painfbat, 1 zelfs commandant van een bataljon.
van jaren 55 tot 90. Begonnen in Nieuw-Guenea geeindigd in Duitsland, 1 was chef kabinet van landmacht

Begrijp de grote lijnen en wat details van de plannen van destijds. athans van wat ze meekregen op bataljons en brigade. niveau in de jaren 70 en 80.
Dus je bent zelf niet actief geweest tijdens de 'koude oorlog'? mag ik aannemen, ik ben zelf niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen van defensie en de ontwikkelingen tussen de 'wapens'en 'vakken'', maar heb toch redelijk wat ervaring gezien ik in de 'wapens' en 'vakken' heb gediend. Je familie zal collega's van me zijn geweest, die ook op een 'redelijke'manier met mij zouden kunnen praten. Ik heb tussen 1962-1999 voor defensie actief geweest, dus 'ook ik' spreek uit persoonlijke ervaring! Ik heb meer dan 1000 dienstplichtigen opgeleid, en pas sinds de negentiger jaren begonnen ze die 'arrogante toon' te ontwikkelen.

(Tit) Sergeant-majoor ( BD )

[ Bericht 0% gewijzigd door Clan op 30-09-2010 06:23:04 ]
pi_87009267
quote:
Op donderdag 30 september 2010 05:57 schreef Clan het volgende:

[..]

Dus je bent zelf niet actief geweest tijdens de 'koude oorlog'? mag ik aannemen, ik ben zelf niet echt meer op de hoogte van de ontwikkelingen van defensie en de ontwikkelingen tussen de 'wapens'en 'vakken'', maar heb toch redelijk wat ervaring gezien in de 'wapens' en 'vakken' waar ik heb gediend. Je familie zal collega's van me zijn geweest, die ook op een 'redelijke'manier met mij zouden kunnen praten. Ik ben tussen 1962-1999 voor defensie actief geweest, dus 'ook ik' spreek uit persoonlijke ervaring! Ik heb meer dan 1000 dienstplichtigen opgeleid, en pas sinds de negentiger jaren begonnen ze die 'arrogante toon' te ontwikkelen.

(Tit) Sergeant-majoor ( BD )
pi_87009278
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Hmwoah..loos statement.
Maakt niet uit waar wat ligt, en hoe.

Het is pas over, als het over is.
Volgens mij heb jij het niet geheel begrepen toen de Amerikanen het Rürgebiet aanvielen! Industrie voedsel en branstof is zeer belangrijk voor oorlogvoering, als jij je officiersopleiding gaat vpolgen krijg je 'The art of war, Von Kriege, en natuurlijk The ttransformation of war, heel belangrijk als je oorlogsvoering wilt begrijpen.

Dus je antwoord klinkt nogal naiëf, afgaande van je kennis van het kanon, of hoe ze het bij de pantserdivisie noemen, kan ik er tevens vanuit gaan dat je geen uitzending hebt meegemaakt, de 'praktijk'zal ik maar zeggen, en dan zo'n grote mond?

[ Bericht 7% gewijzigd door Clan op 30-09-2010 06:25:43 ]
  donderdag 30 september 2010 @ 06:13:14 #261
45206 Pietverdriet
pi_87009283
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:05 schreef Northside het volgende:

[..]

En zij waar jij zit.
Boeien als je dat met een vliegtuig gedropte sonarboei doet
pi_87009299
quote:
Op donderdag 30 september 2010 05:25 schreef Ferdowsi het volgende:
Morgen om 21:30 een documentaire van Andere Tijden over dit onderwerp:
[..]

Hier een reportage van de VARA uit 1982 over het verdedigingsapparaat in West-Europa.

Zeker kijken mensen.
Daar heb ik nog vele foto's van, de prikkeldraad en de muren bij Seedorf etc, de oefeningen in voornamlijk SS kazernes in Duitsland, waar je de Swatika's nog zag etc.
pi_87010499
quote:
Op donderdag 30 september 2010 06:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Boeien als je dat met een vliegtuig gedropte sonarboei doet
Dan varen ze gewoon op een diepte waar jij met je ASW-wapens niets kan uitrichten, dan moet je er wel met een onderzeeer achteraan.
  donderdag 30 september 2010 @ 10:51:36 #264
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87013332
quote:
Op donderdag 30 september 2010 06:08 schreef Clan het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij het niet geheel begrepen toen de Amerikanen het Rürgebiet aanvielen! Industrie voedsel en branstof is zeer belangrijk voor oorlogvoering, als jij je officiersopleiding gaat vpolgen krijg je 'The art of war, Von Kriege, en natuurlijk The ttransformation of war, heel belangrijk als je oorlogsvoering wilt begrijpen.

Dus je antwoord klinkt nogal naiëf, afgaande van je kennis van het kanon, of hoe ze het bij de pantserdivisie noemen, kan ik er tevens vanuit gaan dat je geen uitzending hebt meegemaakt, de 'praktijk'zal ik maar zeggen, en dan zo'n grote mond?
Het spijt me , maar ik vind het nogal een loos statement om te zeggen dat eenmaal Venlo was bereikt alles over zou zijn. Ben het daar simpelweg niet mee eens.

Zulke depot's, munitievoorraden en MOB complexen zouden toch al een doelwit vormen bij een eventuele Warschaupact aanval. Ik mag er van uit gaan dat hier rekening mee is gehouden en ook al ligt er veel opgeslagen, het zou er niet vanaf mogen hangen. Het is de hele reden waarom in het uiterste geval we terug konden vallen op Stay-behind netwerken.

Toen de Duitsers in Frankrijk zaten, hebben de britten gelukkig ook niet gezegd.. and now it's over.
En toen de Zuid-Koreanen eenmaal in Busan zaten en 90% van zuid korea in handen was van de Noord Koreanen..was het ook nog niet over. En om even een wat beter praktisch voorbeeld te geven , hoe deden ze het in 1944. Toen werd er gewoon een pijpleiding gelegd door het kanaal, zolang de navo beschikt over haar reserves destijds, ging alles door.

zo zijn er legio voorbeelden te noemen die gewoon aangeven, it aint over till it's over.
Er zijn plenty of choices vervolgens te maken, guerilliaoorlog, voortzetting van oorlog vanuit een andere positie, door blijven vechten, capituleren..ga zo door.

De complexen die jij noemt zijn belangrijk, maar no way zijn die doorslaggevend geweest.
en hoe kun je op basis wat ik heb vrijgegeven over mijn functie in de KL, en de kennis over het wapen wat ik bedien een uitspraak doen over mijn verleden?

Dit begrijp ik niet, heb niets over het kanon in dit topic gemeld namelijk.
  Moderator donderdag 30 september 2010 @ 11:01:29 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_87013619
quote:
Op woensdag 29 september 2010 22:09 schreef Pumatje het volgende:
Toch krijg ik uit een korte review op internet het vermoeden dat de Russen vooruit liepen op Onderzeeër gebied.

-Double hull
-Titanium hull

en aandrijvingstechnieken die voorop liepen.
nadeel aan Russische subs is die plas olie die ze overal lijkt te achtervolgen ... als je daar gewoon je dieptebommen en torpedo's op mikt heb je al bijna gewonnen ;)

de ideeen van de Russen zijn meestal goed, beter, revolutionair te noemen maar de uitwerking klopt gewoon niet ... elke boer met een hamer moest het kunnen fixen en dat werkt op sommige gebieden gewoon niet

hetzelfde geld voor dat vliegkampschip
het idee is goed (gepantserd, zwaar bewapend met wat vliegtuigen) maar de uitwerking gaat helemaal nergens over ... het ding is vaker stuk dan de de Gaulle!
en dat is echt niet allemaal te wijten aan de val van de muur en geldgebrek, ze weten/wisten gewoon niet beter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 30 september 2010 @ 11:42:38 #266
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87015031
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

nadeel aan Russische subs is die plas olie die ze overal lijkt te achtervolgen ... als je daar gewoon je dieptebommen en torpedo's op mikt heb je al bijna gewonnen ;)

de ideeen van de Russen zijn meestal goed, beter, revolutionair te noemen maar de uitwerking klopt gewoon niet ... elke boer met een hamer moest het kunnen fixen en dat werkt op sommige gebieden gewoon niet

hetzelfde geld voor dat vliegkampschip
het idee is goed (gepantserd, zwaar bewapend met wat vliegtuigen) maar de uitwerking gaat helemaal nergens over ... het ding is vaker stuk dan de de Gaulle!
en dat is echt niet allemaal te wijten aan de val van de muur en geldgebrek, ze weten/wisten gewoon niet beter
toch was dit een substantieel verschil met hun onderzeeërs. Deze waren wel van een enorm hoog niveau als je kijkt naar revolutionaire technieken en constructiemethodes. Het is waar dat het niet altijd even goed ging...ben geen marinekenner. Maar ik dacht dat de subs van de CCCP 1 van de grootste angsten vormden voor de navo.

Betreft dat vliegkampschip, dat is bekend. IKurtsenov heet dat ding ofzo? Ziet er ook nog eens niet uit :P..en schijnt inderdaad technisch een ramp te zijn.

Enlighten me ;)
  donderdag 30 september 2010 @ 17:45:26 #267
45206 Pietverdriet
pi_87029211
quote:
Op donderdag 30 september 2010 11:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]

toch was dit een substantieel verschil met hun onderzeeërs. Deze waren wel van een enorm hoog niveau als je kijkt naar revolutionaire technieken en constructiemethodes. Het is waar dat het niet altijd even goed ging...ben geen marinekenner. Maar ik dacht dat de subs van de CCCP 1 van de grootste angsten vormden voor de navo.

Betreft dat vliegkampschip, dat is bekend. IKurtsenov heet dat ding ofzo? Ziet er ook nog eens niet uit :P..en schijnt inderdaad technisch een ramp te zijn.

Enlighten me ;)
Je moet niet vergeten dat het opblazen van de capaciteiten van de sovjetwapens een vast stramien was tijdens de koude oorlog om meer geld te krijgen voor research en ontwikkeling, bouw en realisatie voor de wapenindustrie.
pi_87029969
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Je moet niet vergeten dat het opblazen van de capaciteiten van de sovjetwapens een vast stramien was tijdens de koude oorlog om meer geld te krijgen voor research en ontwikkeling, bouw en realisatie voor de wapenindustrie.
Dat wil nog niet zeggen dat de Russen een stel onnozele boeren met hooivorken waren he.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 september 2010 @ 18:30:58 #269
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87030940
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt!

Maar als ik documenten op internet op nalees bewijst de praktijk anders.
De russen hadden meteen dubbele wanden, en bouwden met titanium....
pi_87033395
Vanavond bij Andere tijden krijg je een docu over de Koude oorlog, dan zal je ook de BSO behandeld krijgen ( Batterij speciale opdrachten ). Daar werd toendertijd weinig ruchtbaarheid aan gegeven omdat er veel officieren waren met gewetensbezwaren.

Het was toen bekend geworden dat de Russen met een enorme stootkracht vooruit wilde gaan. Het doel van de NAVO was dan 'vooruit verdedigen' De BSO reed dan met vele trucks Duitsland in, met vooral nucleaire wapens. De Duitsers waren hier niet blij mee omdat ze wisten dat heel West Duitsland dan aan gort werd geschoten.

De BSO kwam voort uit de 19 Afdva, die konden tot 30 km schieten met hun raketten, wat me nog bij staat.
  donderdag 30 september 2010 @ 19:31:46 #271
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87033428
Clan zou willen dat je nog even reageert op mijn laatste reactie..
pi_87036227
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:31 schreef Pumatje het volgende:
Clan zou willen dat je nog even reageert op mijn laatste reactie..
Excuus, had de reactie nog niet gelezen, mijn mening is dat het in Europa wel was afgelopen op het gebied van convetionele oorlogsvoering, de 19 Afdva was dan in stelling gebracht en dan zouden er alleen nog raketten over en weer vliegen, en dan was ht echt 'einde oefening' je had langs de Nederlandse grens in Duitsland overal Nederlanders liggen, die moesten een laatste aanval afwenden.

en betrekking tot de reactie over het kanon, een paar pagina's terug geef je aan dat je er één bedient, dus dan neem ik aan dat je op Leopard werkzaam ben, en die zijn bij mijn weten alleen voor oefening op de Antillen uitgezonden, maar goed, dat terzijde, topic gaat over de koude oorlog.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:09:03 #273
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87037871
Dat weet ik nog net zo niet

Ik bedenk mijzelf het volgende scenario, of in feite.. scenario's.

1.
Stel dat de NATO wel uitgaat van een nucleaire Pre-emptive strike, zal dit ten alle tijde conventioneel zijn geweest.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze meteen over zouden gaan tot nucleaire middelen. Dat zou never nadien te verkopen zijn geweest aan het volk. Uiteraard heeft het WP nu een vrijbrief voor inzet en wil vergelding. Global war

2.De beste verdediging is de aanval, Het Nato besluit wel over te gaan op een pre-emptive strike. Ze zagen een kans, geleid door de VS. Om met 1 aanval alles te beslissen. Vergelding vanuit het WP volgt. Global war.

3.Conventionele gevechten starten vanuit WP waarin door kleine schermutselingen de schaal van gevechten klein begint, maar toe blijft nemen...op een gegeven moment is een patstelling bereikt in de sectoren van de Navo...beide partijen zien in dat ze geen winst kunnen boeken en gezien het feit dat ze vast zitten volgen vredesbesprekingen.

Nato zie ik hier niet toe over in staat..over het algemeen wilden ze verdedigen en vrede bewaren en met een conventionele oorlog start je een conflict waarin je niet jezelf kan garanderen dat je de vijand er mee kunt uitschakelen, conventionele strijdkrachten in de verdediging zijn nog lastiger dan in de aanval, en gezien de feitelijk bekende strategische formule die aangeeft dat je de verhouding aanvaller:verdediger = 3:1 moet nahouden is dit ook onmogenlijk.

4. WP gaat over tot een pre-emptive strike, of verassingsaanval. Een combinatie van een totale aanval zonder toepassing van Schwerpunkt maar mass-assault. Fronten breken en de enige mogelijkheid om de Soviets tot staan te brengen is een tactische nucleaire aanval. Russen vergelden. Global war!

oke, er zijn nog tig van scenario's die ik nu niet meereken als een opkomend dwarsliggend zuid-Amerika, of een Chinese provocatie..wel. even zonder deze ;)

Tenslotte, over een "einde oefening" praat ik niet graag. De zogenaamde uitspraak als.. er waren genoeg kernwapens om de wereld ...maal te vernietigen. Dat is gebaseerd op wat precies? Wat zijn maatstaven, of referentie punten? Dit is namelijk niet waar, uit onderzoek gebaseerd op feiten en berekeningen komt naar voren dat er nog prima te leven is na een gigantische nucleaire aanval. Het zal enkel enorm veel aanpassingsvermogen vergen, maar daar is de mens erg goed in. Jawel, het zal geen mooie plek meer zijn. Geen lange blootstelling meer mogelijk aan de zon, bepaalde gebieden zullen niet meer bewoonbaar zijn en ja een groot deel van de natuur zal verdwijnen. Maar de conventionele legers waren uitgerust om gewoon verder te strijden, na een nucleaire inzet. Daarom is het schuttersputje zo uitvoerig doorgenomen in bepaalde amo's. Ik heb de Hamil niet naast mij liggen, maar iedereen weet dat alleen het schuttersputje al voor 95% kans op volledige bescherming bood. De aarde zou helemaal niet vernietigd worden, ontploffen of onleefbaar zijn.

De uitwerking van natuur in gebieden getroffen door kernwapens danwel kern accidenten wijst uit dat de natuur een weg vind, het gaat gewoon door. In Tsjernobyl heeft de natuur overwonnen. Het groeit daar als nooit te voren, ook Hiroshima en Nagasaki..dat is zelfs gewoon bewoond. Dat "maar"60 jaar na dato.

De zeebodems waar nucleaire testen zijn gedaan zijn hersteld, herbouwd. Er is geen fysica,wiskunde of een getrainde biologische geest nodig om te vertellen dat blijkbaar leven mogelijk is, zelfs in de kern van de blastzone. Ik refereer niet enkel naar jou uitspraak Clan ;).. maar in het algemeen.

Nucleaire wapens waren een middel, en ja na inzet, zelfs massale was het niet prettig meer. Maar het vechten zou gewoon doorgaan, en conventionele legers van het WP en Nato waren er om te verzekeren dat ze de strijd erna zouden kunnen doorzetten en overwinnen.
  donderdag 30 september 2010 @ 21:32:55 #274
45206 Pietverdriet
pi_87039114
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:30 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Klopt!

Maar als ik documenten op internet op nalees bewijst de praktijk anders.
De russen hadden meteen dubbele wanden, en bouwden met titanium....
De Duitsers hadden in ww2 al dubbele wanden afaik
pi_87039138
Dat programma begint nu op ned 2
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')