quote:Op vrijdag 30 juli 2010 08:23 schreef Qebbel het volgende:
Die burgemeester moet gewoon aftreden omdat hij ten eerste kosten wat het kost de LP in zijn stad wilde, ook al wist hij dat dit misschien niet heel verantwoordelijk en weloverwogen was. Vervolgens met alles akkoord is gegaan, ondanks de risico's, waar hij wel degelijk van op de hoogte was. En ten slotte is hij inderdaad altijd eindverantwoordelijke, om maar niet te spreken over de leugens die aanvankelijk de wereld in werden geholpen meteen na het drama. Belachelijk werkelijk, die doofpotzoekers.
Daarnaast moeten er naar mijn mening meerdere koppen rollen, sowieso bij de politie ook. En ik vind dit absoluut niet vergelijkbaar met HvH en Aboutaleb. Duisburg bleek overduidelijk een catastrofe waiting to happen. Dat vind ik een schande.
Mwoah, dat zegt niet zoveel over de organisatie an sich. Genoeg bedrijf die meerdere evenementen organiseren, maar niet op die manier bij de KvK bekend zijn.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 08:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nu ik weet dat de organisatie door fitnessclubs is gedaan, verklaar dat een heleboel voor mijn.
Idd, er worden ook regelmatig grote vechtsportevenementen georganiseerd door sportscholen, dat wil niet zo veel zeggen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:09 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Mwoah, dat zegt niet zoveel over de organisatie an sich. Genoeg bedrijf die meerdere evenementen organiseren, maar niet op die manier bij de KvK bekend zijn.
Dat zou betekenen dat het terrein qua bezoekersaantallen prima was. Er zijn nog wel heel veel andere verwijten te maken natuurlijk maar dit werd steeds als belangrijkste punt geroepen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:08 schreef Vandaag... het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)e-gemanipuleerd.html
Dat valt ook om te draaien natuurlijk. Als het bij 300k al misging...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat het terrein qua bezoekersaantallen prima was. Er zijn nog wel heel veel andere verwijten te maken natuurlijk maar dit werd steeds als belangrijkste punt geroepen.
Ja maar gevolg is dat de burgemeester zich kan verschuilen achter de vergunning, aangezien die aantallen niet al te ver uit elkaar liggen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:22 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Dat valt ook om te draaien natuurlijk. Als het bij 300k al misging...
Maar dan geeft-ie in principe ook toe dat er eerder is gelogen over de aantallen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Paxlie het volgende:
Ja maar gevolg is dat de burgemeester zich kan verschuilen achter de vergunning, aangezien die aantallen niet al te ver uit elkaar liggen.
Dat deed hij impliciet al meteen door te zeggen dat er veel minder mensen waren, terwijl hij vlak voor de ramp zelf het getal 1,4 miljoen mensen noemdequote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Maar dan geeft-ie in principe ook toe dat er eerder is gelogen over de aantallen.
dus , er wordt beweerd dat de bezoekers aantallen naar boven werden bij gesteld en dat ze dat nu weer doen en dat het aantal bezoekers in duisberg prima was ?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat het terrein qua bezoekersaantallen prima was. Er zijn nog wel heel veel andere verwijten te maken natuurlijk maar dit werd steeds als belangrijkste punt geroepen.
Klopt, maar dat gooi je op het feit dat het goed is voor je stad.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:26 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Maar dan geeft-ie in principe ook toe dat er eerder is gelogen over de aantallen.
Waarom zou het niet waar kunnen zijn?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:31 schreef dontcare het volgende:
dus , er wordt beweerd dat de bezoekers aantallen naar boven werden bij gesteld en dat ze dat nu weer doen en dat het aantal bezoekers in duisberg prima was ?
Sure , komt de gemeente en politie aldaar wel heel erg goed uit ofc, geloof er om eerlijk te zijn geen flikker van dus.
Dat viel me ook op, bovendien was het nauwelijks te verstaan door al het lawaai. Ze hadden die boodschap moeten blijven herhalen, mensen duidelijk moeten maken dat het gewoon te vol was. En inderdaad op een gegeven moment de mensen maar doorlatenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:44 schreef Irien het volgende:
Die boodschap van de omroepers "Gaat u asltublieft niet meer naar de Loveparade, het terrein is vol" alleen in het Duits![]()
![]()
Als je dan ziet dat er onder de doden ook een Australiër, een Chinees, een Italiaan etc... zijn. Zelfs bij een klein festival als Lowlands is de meeste informatie tweetalig, ook in het Engels.
Wat ook suf was uit die docu van Der Spiegel ... het moment eerder op de middag dat de bezoekersmassa de hekken op een andere plek omver liepen. Die agenten zetten kalmpjes aan die hekken gewoon weer terug! Hallo, dat was een alarmbel!
Mwach, van toeristen mag toch ook wel verwacht worden dat ze zich enigszins verdiepen in het land waar ze naartoe gaan.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:44 schreef Irien het volgende:
Die boodschap van de omroepers "Gaat u asltublieft niet meer naar de Loveparade, het terrein is vol" alleen in het Duits![]()
![]()
Als je dan ziet dat er onder de doden ook een Australiër, een Chinees, een Italiaan etc... zijn. Zelfs bij een klein festival als Lowlands is de meeste informatie tweetalig, ook in het Engels.
Wat hadden die agenten dan moeten doen?quote:Wat ook suf was uit die docu van Der Spiegel ... het moment eerder op de middag dat de bezoekersmassa de hekken op een andere plek omver liepen. Die agenten zetten kalmpjes aan die hekken gewoon weer terug! Hallo, dat was een alarmbel!
Ten eerste, Als je een agent iets hoort roepen wat je niet verstaat dan vraag je het toch even aan omstanders? En ten tweede, als je van zover bent gekomen dan laat je je ook niet door zo'n verzoekje tegenhouden, lijkt me.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:44 schreef Irien het volgende:
![]()
Je bedoelt dingen leren als "hallo, hoe gaat het?", dat zou je kunnen verwachten ja. Maar vloeiend duits leren spreken voor een dagje festival? Lijkt me ietwat overdrevenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:47 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mwach, van toeristen mag toch ook wel verwacht worden dat ze zich enigszins verdiepen in het land waar ze naartoe gaan.
Is ook moeilijk om achteraf te zeggen, maar misschien iets actiever de mensen kunnen weren, gebaren dat ze terug moesten, dat het overvol was...quote:Wat hadden die agenten dan moeten doen?. Ook zij wisten blijkbaar niet precies wat er gaande was.
nou ik vind dat die Duitsers sowieso wel es wat meer met de Engelse taal mogen doen. Alles wordt maar gesynchroniseerd op tvquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:47 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mwach, van toeristen mag toch ook wel verwacht worden dat ze zich enigszins verdiepen in het land waar ze naartoe gaan.
[..]
het kan , maar het komt de gemeente aldaar wel erg goed uitquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Waarom zou het niet waar kunnen zijn?
In plaats van (in fatsoenlijk Duits) te blijven praten, had de politie de wilde meute inderdaad beter met knuppels, honden en traangas tot bedaren kunnen brengen. Daadkrachtig ingrijpen had de situatie nog tijdig veranderd. Nu kon de massa zich ongestraft tot keizer kronen, met afschuwelijk resultaat.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:44 schreef Irien het volgende:
![]()
Wat ook suf was uit die docu van Der Spiegel ... het moment eerder op de middag dat de bezoekersmassa de hekken op een andere plek omver liepen. Die agenten zetten kalmpjes aan die hekken gewoon weer terug! Hallo, dat was een alarmbel!
Dan nog kan hij zich er niet achter verschuilen. De bezoekersaantallen van vorige festivals waren enorm hoog. Of die gelogen waren is irrelevant. Het waren de enige cijfers waar de burgemeester van uit kon gaan. Hij wist toen al dat dat terrein nooit dat verwachtte geschatte aantal toeschouwers kon herbergen. Dus hij had die vergunning nooit mogen afgeven.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Ja maar gevolg is dat de burgemeester zich kan verschuilen achter de vergunning, aangezien die aantallen niet al te ver uit elkaar liggen.
Ben ik het mee eens. Bovendien zijn alle deskundige aangesteld door hem. Iedereen die bij de stad (staat) werkt, brandweer, politie...etc wordt aangenomen door de burgemeester. Het was zijn plicht zich te informeren. Ook vind ik dat overal het aftreden van een politicus definitief moet zijn, vaak duiken die paljassen weer op bij de volgende verkiezingen, en worden ze nog verkozen ook...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:12 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dan nog kan hij zich er niet achter verschuilen. De bezoekersaantallen van vorige festivals waren enorm hoog. Of die gelogen waren is irrelevant. Het waren de enige cijfers waar de burgemeester van uit kon gaan. Hij wist toen al dat dat terrein nooit dat verwachtte geschatte aantal toeschouwers kon herbergen. Dus hij had die vergunning nooit mogen afgeven.
http://terzake.canvas.be/2010/07/29/quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:50 schreef LostFormat het volgende:
Die terzake heb ik helaas gemist. Weet iemand waar ik die kan terugkijken of dat het nog herhaald wordt?
Canvas heeft die documentaire toch intergraal overgenomen van Der Spiegel?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:25 schreef Marie30 het volgende:
http://terzake.canvas.be/2010/07/29/
De uitzending staat nog niet online, misschien komt het nog, en dan vind je het bij de 'herbekijk' knop...
Dank.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
http://terzake.canvas.be/2010/07/29/
De uitzending staat nog niet online, misschien komt het nog, en dan vind je het bij de 'herbekijk' knop...
Duits is niet mijn sterkste punt.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Canvas heeft die documentaire toch intergraal overgenomen van Der Spiegel?
Die documentaire staat al een paar dag online, ook in de OP, bijna onderaan.
Dat concludeer jij zo even uit de losse pols?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:52 schreef MaJo het volgende:
Trouwens dat getal van 300.000 kan nooit kloppen lijkt me. Het veld stond best vol, de hele tunnel, en er stonden dus nog duizenden mensen klaar om te gaan + de hele stad was vol. Dat moeten dan toch echt wel meer mensen zijn? Het lijkt er nu inderdaad op dat ze met alle macht het bezoekersaantal naar beneden willen schroeven. De 1,4 miljoen leek me altijd al wat veel, maar ik denk dat 300.000 ook echt niet klopt
Die van TerZake is voor degene die het Duits niet zo machtig zijn... Vlaamse voiceover en ondertiteling. Denk ook niet dat het integraal overgenomen is, leek me korter (dus wat geknipt). Ik kan verkeerd zijn.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Canvas heeft die documentaire toch intergraal overgenomen van Der Spiegel?
Die documentaire staat al een paar dag online, ook in de OP, bijna onderaan.
Dat zou ook tot zeer veel commentaar hebben geleid hoor. Dan werd er nu óók om het hoofd van de burgermeester geschreeuwd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
In plaats van (in fatsoenlijk Duits) te blijven praten, had de politie de wilde meute inderdaad beter met knuppels, honden en traangas tot bedaren kunnen brengen. Daadkrachtig ingrijpen had de situatie nog tijdig veranderd. Nu kon de massa zich ongestraft tot keizer kronen, met afschuwelijk resultaat.
Een veldslag in de straten van Duisburg is ook geen schone oplossing, nee. Maar een krachtig optreden ver vóór het terrein zou de enige vorm van ad-hoc damage control zijn geweest. In aanmerking genomen dat het sowieso een onfortuinlijk besluit was, die Loveparade te laten doorgaan.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:54 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat zou ook tot zeer veel commentaar hebben geleid hoor. Dan werd er nu óók om het hoofd van de burgermeester geschreeuwd.
Zou me overgens niks verbazen als dat dezelfde lui zijn die zich op dat terrein in de massa ook al niet zo best hebben gedragen.
Precies.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:12 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dan nog kan hij zich er niet achter verschuilen. De bezoekersaantallen van vorige festivals waren enorm hoog. Of die gelogen waren is irrelevant. Het waren de enige cijfers waar de burgemeester van uit kon gaan. Hij wist toen al dat dat terrein nooit dat verwachtte geschatte aantal toeschouwers kon herbergen. Dus hij had die vergunning nooit mogen afgeven.
Volgens ooggetuigen was het op de velden niet zo druk.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:52 schreef MaJo het volgende:
Trouwens dat getal van 300.000 kan nooit kloppen lijkt me. Het veld stond best vol, de hele tunnel, en er stonden dus nog duizenden mensen klaar om te gaan + de hele stad was vol. Dat moeten dan toch echt wel meer mensen zijn? Het lijkt er nu inderdaad op dat ze met alle macht het bezoekersaantal naar beneden willen schroeven. De 1,4 miljoen leek me altijd al wat veel, maar ik denk dat 300.000 ook echt niet klopt
Op de velden was het inderdaad relatief gezien niet druk (en ook volgens een woordvoerder van LP was er nog capaciteit op de velden). Er konden nog mensen bij. Maar daarom snap ik niet waarom die 'ramp' (uitgang tunnel) afgesloten werd. Daardoor ontstonden de problemen volgens mij.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens ooggetuigen was het op de velden niet zo druk.
parkpop telt nooit dat aantal bezoekers. Er werden er dit jaar wel 500k verwacht dankzij het optreden van Snoop wat dus niet doorging. Maargoed, dan nog is parkpop altijd goed voor minimaal 200k bezoekersquote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:28 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Dank.
Dat van die veel te hoog ingeschatte bezoekersaantallen, daar verdenk ik ook veel NL evenementen van. Zoiets als parkpop telt altijd iets van 500k bezoekers. Lijkt mij een gevalletje hoog inschatten vanwege de positieve reclame die daar van uitgaat.
Wellicht dat de burgemeester van Duisburg te voren is ingelicht door de organisatoren dat de aantallen van de voorgaande jaren veel te ruim zijn genomen en het werkelijke bezoek veel lager ligt?
Edit:
[..]
Duits is niet mijn sterkste punt.
Het terrein was niet vol. Maar wat ik lees is dat de mensen teveel vooraan bleven hangen en niet doorliepen op het terrein zelf. Wat ws te maken had met de opstelling op het terrein en waar de wagens rondreden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
Op de velden was het inderdaad relatief gezien niet druk (en ook volgens een woordvoerder van LP was er nog capaciteit op de velden). Er konden nog mensen bij. Maar daarom snap ik niet waarom die 'ramp' afgesloten werd. Daardoor ontstonden de problemen volgens mij.
En of het er nou 300.000 (wat me weinig lijkt) of 1.4 miljoen (wat me overdreven lijkt) zijn, maakt in principe weinig uit. Het is toch misgegaan.
Je bent er nooit geweest dusquote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:22 schreef kawotski het volgende:
Loveparade is sowiezo sneu.. overrated, paar busjes met muziek.. en dan met een miljoen eromheen gaan staan.. leuk hoor.. maar ja, mensen blijven kuddedieren..
ieder zijn ding, het was een mooi feest hoorde ik van vrienden die in den beginne naar Berlijn gingen.. k ben ook niet van de loveparade maar van de hardcore maar om realistisch te blijven wat moet ik met een miljoen mensen om me heen, meer dan 20.000 in de hardcore heb ik de grens gelegd.. flikker toch op.. dan krijg je dit soort grappen, daar kan je op wachten.. niks mis met een loveparade zoals 10 jaar geleden (dat is mijn punt) maar op een x moment is het te druk en dan mis je volgens mij toch die excentrieke mensen.. bijv.. is Gordon ook excentriek? Tegenwoordig is elke homo excentriek.. als het er een miljoen zijn is het voor mij niet meer excentriek maar main stream.. maar ja iedereen is uniek.. mijn punt is dat de mensen zelf verantwoordelijk zijn, maar je hoeft tegenwoordig niet meer na te denken, we geven lekker de burgemeister op de schuld.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:36 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Je bent er nooit geweest dus![]()
Als het een miljoen bezoekers trekt, dat zal het wel leuk zijn hè?
Het is/was een geweldig feest, met geweldige (excentrieke) mensen van over de hele wereld, met een supergoede sfeer.
Wat is je punt man?
Mwah, ik vind 300.000 best redelijk klinken. Op Pinkpop zijn er circa 60~70000 personen iedere dag. Lowlands volgens mij 55.000. Als de LP vijf keer groter was dan dergelijke festivals dan lijkt me dat vrij plausibel.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:19 schreef Qebbel het volgende:
Jezus wat zijn die autoriteiten schofterig bezig zeg. 300.000 mensen![]()
![]()
![]()
![]()
. Alleen al op het Museumplein stonden 180.000 mensen met de huldiging. Lijkt me dat er dus wel even wat meer mensen waren in Duisburg tijdens de LP! Op koninginnedag zijn in A'dam meer dan een miljoen bezoekers en qua grootte verschillen de steden niet zo veel van elkaar. Gezien de gigantische drukte in Duisburg lijkt het me echt zo niet waar dat er maar 300.000 mensen waren. Daar hoef je echt geen expert voor te zijn.
quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:53 schreef 100% Tukker het volgende:
Zijn we nu allemaal uitgejankt? Laten we iedereen verantwoordelijk stellen, behalve de feestgangers. Kunnen we allemaal weer rustig slapen vannacht.
Ik geloof er niks van, ookal ben ik er niet eens geweest. Maar eigenlijk geloof ik sowieso vrij weinig nog; er komen steeds zulke tegenstrijdige berichten naar buiten, waarvan sommigen ook al heel hard niet waar bleken te zijn, dat je beter je verstand kunt gebruiken om te oordelen, dan de media.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:55 schreef Eix het volgende:
[..]
Mwah, ik vind 300.000 best redelijk klinken. Op Pinkpop zijn er circa 60~70000 personen iedere dag. Lowlands volgens mij 55.000. Als de LP vijf keer groter was dan dergelijke festivals dan lijkt me dat vrij plausibel.
Ik zei het al eerder in de topics. Met uit elke tunnel 10.000 mensen en dan ook nog 10.000 mensen die naar huis willen en naar de tunnels lopen (in totaal dus 30.000 mensen), kon je ook op zo'n chaos rekenen. Zo heel relevant is het totaal aantal bezoekers nooit geweest.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:08 schreef Vandaag... het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)e-gemanipuleerd.html
Wel gevaarlijk om op deze aantallen je stelling of conclusie te bouwen, want hoe weet je nou dat deze getallen juist zijn?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:28 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Kijk ff naar de persberichten van de huldiging, óf de finale van Oranje en je ziet dat er respectievelijk 200.000, of 180.000 mensen alleen al op het museumplein staan. A'dam trok 500.000 bezoekers tijdens de huldigingsdag. En zo druk was het nou ook weer niet. Lekker vol, maar niet benauwend. Vergeleken met die beelden van Duisburg zegt mijn verstand dus dat die 300.000 bull shit is.
Nou ja, ik neem aan dat hierover niet gelogen wordt. Stond in alle kranten en andere media (bijv nu.nl). Of ze moeten hier ook alles 3x overdrijvenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:00 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Wel gevaarlijk om op deze aantallen je stelling of conclusie te bouwen, want hoe weet je nou dat deze getallen juist zijn?
Het is dat wat ik me afvraag... Want bij zo'n gratis event/bijeenkomst valt dat toch niet te tellen... Ruwe schattingen...?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:32 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Nou ja, ik neem aan dat hierover niet gelogen wordt. Stond in alle kranten en andere media (bijv nu.nl). Of ze moeten hier ook alles 3x overdrijven.
Ja het zijn wel schattingen natuurlijk. Maar zou toch raar zijn als ze er echt mega ver naast zitten. Ik bedoel 100.000, of een miljoen scheelt nogal wat! Net als met Koninginnedag maakt de NS natuurlijk ook altijd een schatting van het aantal vervoerde passagiers. Zo weet A'dam weer hoeveel er ongeveer binnen zijn gekomen. Maar misschien blijkt de NS op meerdere vlakken niet zo betrouwbaarquote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:39 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Het is dat wat ik me afvraag... Want bij zo'n gratis event/bijeenkomst valt dat toch niet te tellen... Ruwe schattingen...?
Juist de feestgangers zijn voor een groot deel zelf verantwoordelijk..............quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:53 schreef 100% Tukker het volgende:
Zijn we nu allemaal uitgejankt? Laten we iedereen verantwoordelijk stellen, behalve de feestgangers. Kunnen we allemaal weer rustig slapen vannacht.
Pas op met wat je hier zegt hoor.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 19:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Juist de feestgangers zijn voor een groot deel zelf verantwoordelijk..............
Ik had eerlijk gezegd ook nooit verwacht dat er over zo'n massale bezoekersaantallen zou gelogen worden (vorige edities Love Parade).quote:Op vrijdag 30 juli 2010 19:03 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Ja het zijn wel schattingen natuurlijk. Maar zou toch raar zijn als ze er echt mega ver naast zitten. Ik bedoel 100.000, of een miljoen scheelt nogal wat! Net als met Koninginnedag maakt de NS natuurlijk ook altijd een schatting van het aantal vervoerde passagiers. Zo weet A'dam weer hoeveel er ongeveer binnen zijn gekomen. Maar misschien blijkt de NS op meerdere vlakken niet zo betrouwbaar![]()
![]()
Hoe oud ben je?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 21:51 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik had eerlijk gezegd ook nooit verwacht dat er over zo'n massale bezoekersaantallen zou gelogen worden (vorige edities Love Parade).
Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik weet wel dat ze altijd een beetje overdrijven voor de goede publiciteit. Maar (als het waar is) hebben ze er nu een miljoen bij gelogen. Jij had dat wel verwacht dan?quote:
Ik denk niet dat er een miljoen is bijgelogen in het verleden. 800000 of 1000000 mensen, niemand die dat merkt.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 22:24 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik weet wel dat ze altijd een beetje overdrijven voor de goede publiciteit. Maar (als het waar is) hebben ze er nu een miljoen bij gelogen. Jij had dat wel verwacht dan?
Dat is wat anders als: het is die doden hun eigen schuldquote:
Klopt. Heb ik dat gezegd? (Ik zeg zoveel)quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat is wat anders als: het is die doden hun eigen schuld
Daar begon het op te lijken ja ( van de week, dus laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang geleden)quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Klopt. Heb ik dat gezegd? (Ik zeg zoveel)
Ah, nou ja, er moet er één de kwaaie ridder spelen, in het heetst van de strijd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Daar begon het op te lijken ja ( van de week, dus laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang geleden)
Ik snap wel waarom je er zo fel in ging hoor. Was het er echter compleet niet mee eens. Het blijft een discussie, dus zolang je onderbouwde argumenten brengt ga ik de discussie aan.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ah, nou ja, er moet er één de kwaaie ridder spelen, in het heetst van de strijd.Inmiddels is de massa wat bedaard, en ik ook.
Dan zeg ik het... maar wel iets genuanceerder dan toch.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat is wat anders als: het is die doden hun eigen schuld
die doden zijn idd niet voor niets bij de trap gevallen, maar dan zijn het nog altijd de instanties die dat hadden kunnen voorkomen. Dat dem mens een kudde dier is in een stressvolle omgeving kun je de mensheid niet aanrekenen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 09:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dan zeg ik het... maar wel iets genuanceerder dan toch.
Je moet niet uitsluiten dat diegenen die helemaal vooraan bij de trap stonden eerder ook door de (slechte) barricades heen gegaan zijn en aanwijzingen van de pliesie genegeerd hebben. En dat een aantal van de overledenen (je zult wss nooit precies weten wie) zichzelf in zo'n positie hebben gebracht.
Tuurlijk, die hebben ook deels schuld.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 09:46 schreef Re het volgende:
[..]
die doden zijn idd niet voor niets bij de trap gevallen, maar dan zijn het nog altijd de instanties die dat hadden kunnen voorkomen.
En dat is mij te makkelijk. Den mensch is geen dier en kan zelf gelukkig nog nadenken. Ik heb het dan dus over de aanloop naar het drama, niet ten tijde van het gedrang zelfquote:Dat dem mens een kudde dier is in een stressvolle omgeving kun je de mensheid niet aanrekenen.
Bij de meeste rampen is het zo dat er niet één oorzaak/ schuldige is aan te wijzen. Er gaan vaak meerdere dingen tegelijk fout. Zo ook hier.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 10:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Tuurlijk, die hebben ook deels schuld.
[..]
En voor de duidelijkheid: ook een heleboel andere partijen hebben een gedeeltelijke schuld aan het drama, er is niet 1 partij die alleen maar schuldig is.
Nou moe?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 09:46 schreef Re het volgende:
[..]
Wil niet zeggen dat er op de filmpjes echt eneorme mongolen tussenzaten die in deze situatie niet hebben geholpen.
Sommigen die aan de reling (boven) stonden, keken welhaast geinteresseerd wat er beneden gebeurde, anderen ondernamen zo goed en slecht actie, en anderen keken even en gingen door met roken, dansen, drinken.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:25 schreef Ole het volgende:
Maar die toeschouwers waren machteloos.. Dat moet vreselijk zijn geweest.
ach, zo las je hem, nee ik bedoelde wat jij bedoelt, de mongolen zijn die gasten die over de hoofden heen wilde vluchten of die bewust naar de vluchtweg wilde komen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou moe?
Deze uitspraak verbaast me.
Ik denk dat we heel goed weten hoe gedrag in een meute is, hoe paniek werkt, hoe overleven werkt, hoe toeschouwers werken.
Wat het geheel zo enorm schokkend maakt is dat je het dmv ziet, echt ziet, dat een massa toeschouwers toekijkt, dat mensen een ander vertrappen om zichzelf te redden.
Dat schokeert en is denk ik tot op heden nog niet zo intens geregistreerd.
En anderen namen de vele filmpjes op, die wij zo geïnteresseerd bekijken, en maakten foto'squote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sommigen die aan de reling (boven) stonden, keken welhaast geinteresseerd wat er beneden gebeurde, anderen ondernamen zo goed en slecht actie, en anderen keken even en gingen door met roken, dansen, drinken.
ja niet iedereen kan ook helpen natuurlijk... Dat er idd ook lui gewoon uit hun plaat gingen alsof er niks aan de hand was , is weer het andere uiterste idd.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sommigen die aan de reling (boven) stonden, keken welhaast geinteresseerd wat er beneden gebeurde, anderen ondernamen zo goed en slecht actie, en anderen keken even en gingen door met roken, dansen, drinken.
Wat een gelul, je kunt altijd wel iets doen of iig proberen. Juist de mensen die bovenaan stonden hadden het overzicht om te zien dat er op een gegeven moment achterin meer ruimte was. En bijv een politieagent halen oid kan natuurlijk ook. Kan best zijn dat ook zij in een shock waren of niet wisten wat te doen, maar da's wat anders..quote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:24 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja niet iedereen kan ook helpen natuurlijk... Dat er idd ook lui gewoon uit hun plaat gingen alsof er niks aan de hand was , is weer het andere uiterste idd.
Toen die ruimte er kwam, was het al te laat.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
Juist de mensen die bovenaan stonden hadden het overzicht om te zien dat er op een gegeven moment achterin meer ruimte was.
Ja, en dan...quote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Juist de mensen die bovenaan stonden hadden het overzicht om te zien dat er op een gegeven moment achterin meer ruimte was. En bijv een politieagent halen oid kan natuurlijk ook.
Weet je van te voren niet, elke seconde telt dan. Genoeg mensen die op dat ene filmpje waar je die ruimte ziet, gewoon relaxed staan te kijken.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:46 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toen die ruimte er kwam, was het al te laat.
Dus jij doet maar niets omdat het toch geen zin heeft?quote:
ik denk dat er genoeg politie etc vanaf wist hoor, maar ja je kan weinig doen van daarboven, die hele trap stond al vol met mensen/politieagenten die hielpenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dus jij doet maar niets omdat het toch geen zin heeft?
Ik zou niet relaxed op de meute neer gaan kijken denk ik, maar als je al iets zou kunnen doen zou het belachelijk weinig effect sorteren.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dus jij doet maar niets omdat het toch geen zin heeft?
Op het NOS journaal net werden twee redenen gegeven:quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Het gebrek aan belangstelling bij de herdenkingsdienst is echt opvallend.
Helemaal waar: ook dat werd als reden gegeven: wantrouwen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
En dan zou ik een 3e reden willen toevoegen, gebrek aan vertrouwen in de autoriteiten. De rede van de NRW minister president heeft denk ik een deel van dat vertrouwen weer verdiend.
pillenslikkers waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:24 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja niet iedereen kan ook helpen natuurlijk... Dat er idd ook lui gewoon uit hun plaat gingen alsof er niks aan de hand was , is weer het andere uiterste idd.
Dan is het waarquote:Op zaterdag 31 juli 2010 20:30 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Op het NOS journaal net werden twee redenen gegeven:
1. De meeste mensen hebben gedurende afgelopen week op eigen houtje op hun eigen manier al afscheid genomen;
2. Veel mensen zouden geen zin meer hebben in massa's.
En vergeet niet wat les 1 is in dit soort beroepen: zorg altijd voor je eigen veiligheidquote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:05 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat er genoeg politie etc vanaf wist hoor, maar ja je kan weinig doen van daarboven, die hele trap stond al vol met mensen/politieagenten die hielpen
BHV heet dat, de grootste wassen neus die er is op dat gebied.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
En vergeet niet wat les 1 is in dit soort beroepen: zorg altijd voor je eigen veiligheid
Juist dat was de reden van een groot aantal dodenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
En vergeet niet wat les 1 is in dit soort beroepen: zorg altijd voor je eigen veiligheid
Oh, ik kreeg het al op m'n pleeg-opleidingquote:Op zondag 1 augustus 2010 00:02 schreef sig000 het volgende:
[..]
BHV heet dat, de grootste wassen neus die er is op dat gebied.
Is dat zo? Mocht ik ooit nog es een hartaanval krijgen bij het kopieerapparaat, dan mag ik toch hopen dat er zo'n wassen neus in de buurt is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 00:02 schreef sig000 het volgende:
[..]
BHV heet dat, de grootste wassen neus die er is op dat gebied.
In die filmpjes zie je zogenaamde BHV'ers reanimeren op een manier zoals het niet in de boekjes staat.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:23 schreef ultra_ivo het volgende:
De hulpverleners werden ondersteund door gewone burgers. Te zien was aan hun manier van werken dat een deel van die burgers een EHBO of BHV opleiding had, ze wisten wat ze moesten doen. Zonder die gewone burgers waren er nog meer doden gevallen.
Ja godverdomme, zeikerd, doe het dan maar niet.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
In die filmpjes zie je zogenaamde BHV'ers reanimeren op een manier zoals het niet in de boekjes staat.
Als het echt een keer gebeurd raakt grootste meerderheid de kluts kwijt.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja godverdomme, zeikerd, doe het dan maar niet.. Alsof zo'n BHV'er elke dag weer iemand tot leven moet wekken.
.
Logisch, lijkt me, als je met zoiets heftigs geen dagelijkse ervaring opdoet. Dat wil nog niet zeggen dat ze een modderfiguur slaan. Iemand zonder enige voorbereiding doet niks, die rent weg of blijft verstijfd bij het lijk kijken. Wat is je punt precies?quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
Als het echt een keer gebeurd raakt grootste meerderheid de kluts kwijt.
Hij wil gewoon zeiken om te zeiken. Voor diegenen die wel interesse en respect hebben voor de velen die meehielpen, op de site van der Spiegel staat nog een reportage over een van de vele burger helpers. Een jongen die nu z'n vervangende dienstplicht bij het Rode Kruis doet maar er gewoon als bezoeker was.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:48 schreef Ringo het volgende:
[..]
Logisch, lijkt me, als je met zoiets heftigs geen dagelijkse ervaring opdoet. Dat wil nog niet zeggen dat ze een modderfiguur slaan. Iemand zonder enige voorbereiding doet niks, die rent weg of blijft verstijfd bij het lijk kijken. Wat is je punt precies?
De menigte slaat op hol, daar is weinig aan te doen op dat moment, wanneer er weer ruimte komt zie ik zogenaamde BHV'ers bezig waarbij ik me afvraag waar die hun opleiding kregen.quote:
quote:Op zondag 1 augustus 2010 02:02 schreef sig000 het volgende:
[..]
De menigte slaat op hol, daar is weinig aan te doen op dat moment, wanneer er weer ruimte komt zie ik zogenaamde BHV'ers bezig waarbij ik me afvraag waar die hun opleiding kregen.
Dat is blijkbaar niet genoeg op zulke massale evenementen waar iedereen gratis naar een afgesloten terrein kan komen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 02:08 schreef Ringo het volgende:
[..]. Dat wil ik je wel vertellen hoor. Waarschijnlijk in een of andere oefenloods op een anoniem industrieterrein, samen met een hoop andere vrijwilligers. Elk jaar een opfriscursus, koffie en lunch gratis. Zo gaat dat met de gemiddelde BHV-cursist. Geen fulltime HBO-opleiding. Maar het zijn wel de mensen die de levensreddende klussen moeten opknappen, als de nood aan de man is.
Dan ga jij daar toch voortaan lekker staan.quote:Op zondag 1 augustus 2010 02:12 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar niet genoeg op zulke massale evenementen waar iedereen gratis naar een afgesloten terrein kan komen.
Wat een agressiequote:Op zondag 1 augustus 2010 02:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dan ga jij daar toch voortaan lekker staan.
Waaruit blijkt dat dat niet het geval was? Eén user die vond dat de pogingen tot reanimatie niet "volgens het boekje" plaatsvonden?quote:Op zondag 1 augustus 2010 10:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat een agressie![]()
Maar vanuit de organisatie bezien mag je idd verwachten dat de BHV-ers goed opgeleid zijn en weten wat ze doen. Ook bij dit soort situaties.
We hebben het niet over de door de organisatie ingehuurde krachten. We hebben het over gewone bezoekers en omstanders die meehielpen. Mensen die toevallig een EHBO of BHV cursus hebben gedaan in een totaal andere rol.quote:Op zondag 1 augustus 2010 10:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat een agressie![]()
Maar vanuit de organisatie bezien mag je idd verwachten dat de BHV-ers goed opgeleid zijn en weten wat ze doen. Ook bij dit soort situaties.
Maar die vallen toch helemaal niets te verwijten?quote:Op zondag 1 augustus 2010 10:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
We hebben het niet over de door de organisatie ingehuurde krachten. We hebben het over gewone bezoekers en omstanders die meehielpen. Mensen die toevallig een EHBO of BHV cursus hebben gedaan in een totaal andere rol.
Vandaar mijn 'agressie', er werd kwistig met zout op slakken gestrooid. Maar nu praat iedereen langs elkaar heen volgens mij.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:51 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar die vallen toch helemaal niets te verwijten?
Linkje?quote:Op zondag 1 augustus 2010 02:00 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Hij wil gewoon zeiken om te zeiken. Voor diegenen die wel interesse en respect hebben voor de velen die meehielpen, op de site van der Spiegel staat nog een reportage over een van de vele burger helpers. Een jongen die nu z'n vervangende dienstplicht bij het Rode Kruis doet maar er gewoon als bezoeker was.
spiegel.dequote:Als Ministerpräsidentin Hannelore Kraft das Wort ergreift, wird es still im Stadion. Denn SPD-Frau Kraft ist nicht nur Politikerin, sondern auch Mutter eines 17-Jährigen. Und der war an jenem Tag mit Freunden zur Love Parade gefahren. Lange wusste die Mutter nicht, ob der Sohn unter den Opfern ist, erreichte ihn nicht. Die Stunden der Angst merkt man Hannelore Kraft auch eine Woche nach der Tragödie noch an, immer wieder versagt ihr die Stimme.
Der Sohn von Hannelore Kraft hat die Katastrophe überlebt. Wie Viktoria. Doch es hätte auch anders ausgehen können.
Precies. Daarnaast ken ik persoonlijk al 3 artsen die regelmatig in hun vrije tijd naar dit soort feesten gaan. Er zullen vast wel opgeleiden tussen de burgers hebben gezeten die adequaat konden helpen/reanimeren.quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:00 schreef Re het volgende:
wat een suffe discussie, tuurlijk zullen er BHVers tussen zitten die het niet helemaal perfect volgens het boekje doen, maar hoeveel heeft men er gezien... volgens mij zie je maar een fractie van hoe de daadwerkelijke as hoc hulp was van omstanders.
Jeetje eerst zijn het nog naamloze mensen, maar met die foto's kom je juist ook tot besef dat het mensen die middenin hun leven zaten op een nare manier zijn gestorven die je niemand toewenst.quote:Op zondag 1 augustus 2010 18:43 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Hier staat een filmpje van de slachtoffers:
Klik
De mensen in het midden (tussen de rode cirkels) liepen niet door omdat deze onderweg zijn naar de uitgang en botsten op de mensen die naar binnen willen (onderste cirkel op de foto)quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier het verhaal dat mensen ook gewoon niet doorliepen.....en er ook mensen in de tunnel zelf stierven.
http://www.zeit.de/gesell(...)-gottesdienst-tunnel
[ afbeelding ]
waarom zit die nederlandse jongen daar niet tussen?quote:Op zondag 1 augustus 2010 18:43 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Hier staat een filmpje van de slachtoffers:
Klik
Klopt. Ik denk 2 redenen:quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:14 schreef Oksel het volgende:
Veel dames onder de slachtoffers trouwens? In dat filmpje, maar die's niet compleet..
quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:12 schreef Oksel het volgende:
Ik was afgelopen weekend op het Nature One festival, in Duitsland. 40.000 man op de camping, in totaal 55.000 man op het festival. Was ruimte voor 100.000 man, en dat was wel prettig moet ik zeggen.
Verder werden er honderden witte ballonnen opgelaten, en was iedereen een minuut stil. Ook op de camping. Dus alle geluidsinstallaties gingen uit, etc. Iedereen stond. En een applaus. Indrukwekkend wel..
Wel mooi dat ze op een ander festival dan wel de nagedachtenis aan die andere mensen eren. Kijk gemeente en loveparade zo kan het ook .quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:12 schreef Oksel het volgende:
Ik was afgelopen weekend op het Nature One festival, in Duitsland. 40.000 man op de camping, in totaal 55.000 man op het festival. Was ruimte voor 100.000 man, en dat was wel prettig moet ik zeggen.
Verder werden er honderden witte ballonnen opgelaten, en was iedereen een minuut stil. Ook op de camping. Dus alle geluidsinstallaties gingen uit, etc. Iedereen stond. En een applaus. Indrukwekkend wel..
Ik denk niet dat iedereen er behoefte aan heeft om met journalisten te praten, ze kunnen niets schrijven over mensen waar ze niets van weten.quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:20 schreef psv-gomes het volgende:
[..]
waarom zit die nederlandse jongen daar niet tussen?
als ze het doen moeten ze het wel goed doen, met ALLE overleden mensen
Vergeet ook gewoon kracht niet. Ik duw makkelijker iemand van mij af dan mijn vriendinnetje.quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:31 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Klopt. Ik denk 2 redenen:
1) lengte, hoe langer je bent, hoe meer van je lijf uit de drukte steekt.
2) Kleding/schoeisel. Vrouwen hebben bij dit soort evenementen eerder ondeugdelijk schoeisel aan als het misgaat dan mannen. Teenslippertjes e.d. Als het misgaat ben je dan in het nadeel.
Eens!quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:11 schreef Ringo het volgende:
Al bezat Herr Sauerland miljoenen, ik vraag me af hoe goed hij nog slaapt. Men moet eens stoppen met de ziekelijke gewoonte, morele kwesties in geld te willen vertaald zien.
Jij bent ook wel naief ook he?quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:07 schreef Ringo het volgende:
Burgemeester van Duisburg wil parlementaire enquête naar ramp Loveparade
Hulde voor deze geste.. Wat er ook is misgegaan, het maatschappelijk belang telt voor deze man zwaarder dan zijn eigen hachje.
En dan? Waarschijnlijk weer een volgende sukkel die Duisburg laat inslapen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Jij bent ook wel naief ook he?Dit is juist een afleidingsmanoevre zodat de aandacht van hem weg gaat..
Ja, want de burgemeester is in dezen onschendbaar.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Jij bent ook wel naief ook he?Dit is juist een afleidingsmanoevre zodat de aandacht van hem weg gaat..
Die wordt waarschijnlijk wel weggepromoveerd, koppen moeten er rollen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja, want de burgemeester is in dezen onschendbaar.
Onzin natuurlijk.
Ja, er wilden er toch een aantal mensen al weer weg (Door drukte of de rotsachtige bodem of whatever)quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het gebeurde toch aan het begin van de LP?
die ze al paar keer hebben veranderd om slachtoffers toe te voegenquote:
Ik neem aan dat, als er echt een parlementaire enquête volgt, heel duidelijk aan het licht komt wie wat heeft gedaan en/of nagelaten. Over de praktisch-juridische gevolgen van zo'n enquête kan je vooraf discussiëren, maar je mag degene die op die enquête heeft aangestuurd toch allerminst van cynische politiek of gemakzuchtig bestuur beschuldigen. Zo iemand loopt niet alleen niet weg voor de consequenties van zijn eigen fouten, maar is ook nog eens bereid om publiekelijk de gifbeker tot de laatste druppel te ledigen. Ik vind dat zeldzaam moedig.quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:30 schreef sig000 het volgende:
[..]
Die wordt waarschijnlijk wel weggepromoveerd, koppen moeten er rollen.
Wat ik zeer goed begrijp, die familie heeft geen zin in Youtube filmpje en misschien dat er erg weinig te vinden is online van NL slachtoffer.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:05 schreef opgebaarde het volgende:
Misschien geen toestemming voor gekregen
Ieder voor zich toch?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:19 schreef opgebaarde het volgende:
Laten we niet zo cynisch zijn, wordt het leven ook niet leuker van
Idd, naïefquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat, als er echt een parlementaire enquête volgt, heel duidelijk aan het licht komt wie wat heeft gedaan en/of nagelaten. Over de praktisch-juridische gevolgen van zo'n enquête kan je vooraf discussiëren, maar je mag degene die op die enquête heeft aangestuurd toch allerminst van cynische politiek of gemakzuchtig bestuur beschuldigen. Zo iemand loopt niet alleen niet weg voor de consequenties van zijn eigen fouten, maar is ook nog eens bereid om publiekelijk de gifbeker tot de laatste druppel te ledigen. Ik vind dat zeldzaam moedig.
Tot zover mijn naïviteit..
Ik gok dattie weggepromoveerd wordt.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:34 schreef Ringo het volgende:
maar op deze manier kan je net zo goed de hoogste boom al voor Herr Sauerland gereed maken.
Jouw goed recht, maar het blijft een gok op cynisme gebouwd.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik gok dattie weggepromoveerd wordt.
huh? waar doe ik dat? Lees je wel goed wat ik schrijf?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 00:34 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het eerder kwalijk naïef dat jij zo makkelijk de schuld exclusief bij de burgemeester legt.
huh? waar doe ik dat? Lees je wel goed wat ik schrijf?quote:En je badinerende toon over het zware instrument van de parlementaire enquête snap ik ook niet goed.
Want? hoe kom je daar nou ineens bij?quote:Dat je de politiek wantrouwend tegemoet treedt, oké, maar op deze manier kan je net zo goed de hoogste boom al voor Herr Sauerland gereed maken.
quote:Burgemeester weg na dansfeestdrama
DUISBURG - Burgemeester Adolf Sauerland van Duisburg stapt op vanwege het drama op het dansfeest in zijn stad waarbij vorige week 21 jonge mensen werden doodgedrukt. Zijn gemeente had de omstreden vergunning voor de Love Parade toegekend.
De conservatieve eerste burger stapt echter niet zelf op maar laat zich door de gemeenteraad wegsturen. Sauerland kreeg steeds meer doodsbedreigingen. De politie moest hem escorteren. De burgemeester kon zijn functie niet meer zonder gevaar uitoefenen. Hij liet verstek gaan bij de herdenking en de kerkdienst afgelopen weekeinde. En de Duitse president Christian Wulff eiste zijn aftreden
Vooraf waren er al zware twijfels over de veiligheid van het dansfeest bekend. De hoofdcommissaris weigerde de megamanifestatie te laten plaatsvinden. Maar Sauerland, een partijgenoot van de christendemocratische CDU van kanselier Angela Merkel, zette zijn zin door. De Love Parade moest het miserabele imago van Duisburg, een industriestad in het Ruhrgebied, nieuw elan geven.
De gevolgen waren rampzalig. Honderdduizenden mensen zaten in een dodelijke tunnel opgesloten, ingeklemd tussen dranghekken. Het wettelijke aantal hulpverleners voor zo'n evenement, het wettelijk vastgelegde aantal vierkante meters per bezoeker, de nooduitgangen en vluchtwegen - overal werden de regels door de organisatie en de gemeente overtreden. Met fatale consequenties: ook vijfhonderd mensen raakten gewond.
Sauerland wilde aanvankelijk niet aftreden. Hij vreesde dat alleen hij de loodzware verantwoordelijkheid voor de ramp moest dragen. En dat hij zijn salaris en riante pensioenvergoeding zou missen. De bebaarde brildrager zal zijn loon echter nog vier jaar ontvangen.
Dat zoiets door de eindredactie komt. Seriouslyquote:De bebaarde brildrager zal zijn loon echter nog vier jaar ontvangen.
Zo diep is deze krant gezonken. Nog even en Sauerland is een afgezant van Al Qaeda, die erop uit was dit heidenfeest te saboteren.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:11 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Dat zoiets door de eindredactie komt. Seriously
quote:Op woensdag 4 augustus 2010 21:44 schreef Maanvis het volgende:
Deze vind ik wel toepasselijk.
[ afbeelding ]
quote:Burgemeester Duisburg kan blijven
DUISBURG - De burgemeester van Duisburg, die zwaar onder vuur ligt wegens de 21 doden op de Loveparade, kan vooralsnog aanblijven. In de gemeenteraad van de West-Duitse stad vormt zich geen tweederde meerderheid om Adolf Sauerland weg te sturen. De partij Groenen liet donderdag weten eerst de uitkomst van onderzoeken naar de tragedie van 24 juli af te wachten. De partij wil de motie van wantrouwen van enkele andere partijen niet ondersteunen, meldden Duitse media. De christendemocratische CDU van Sauerland maakte ook al duidelijk niets te voelen voor een afzettingsprocedure tegen de burgemeester. In de gemeenteraad zijn vijftig stemmen nodig om de burgemeester weg te stemmen. Dat kan alleen als ten minste één lid van Sauerlands CDU zich tegen hem keert.
© ANP
Bron: http://nos.nl/artikel/178(...)rg-ondergedoken.htmlquote:Gezin van burgemeester Duisburg ondergedoken
Het gezin van burgemeester Sauerland van Duisburg is ondergedoken. De burgemeester en zijn gezin worden bedreigd sinds het drama op de Love Parade, eind vorige maand.
Mensen vinden dat Sauerland moet aftreden, maar hij weigert op te stappen. Hij krijgt doodsbedreigingen, die steeds heviger worden. Dit weekend maakte de burgemeester bekend dat hij zijn gezin buiten de stad in veiligheid heeft gebracht.
Veiligheid
Er is veel kritiek op Sauerland, omdat hij toestemming gaf voor de Love Parade, terwijl er grote twijfels over de veiligheid waren. De burgemeester zou vooraf hebben geweten dat er bij de organisatie dingen fout zaten, maar Sauerland spreekt dat tegen.
Tijdens de Love Parade in Duisburg kwamen duizenden mensen in de verdrukking. Er kwamen 21 mensen om het leven en zo'n 500 mensen raakten gewond.
Wat een lulkoek...Alleen maar schuldig voelen omdat je de organisator bent.quote:'Politie oorzaak drama Loveparade'
DUISBURG - De Loveparade in de Duitse stad Duisburg is dramatisch verlopen door de manier waarop de politie te werk ging. Dat zegt organisator Rainer Schaller zaterdag in het tijdschrift Der Spiegel.
De agenten vormden drie kordons in de massa, die uiteindelijk leidden tot de dood van 21 mensen, onder wie een Nederlander, aldus Schaller.
Schaller gaat zijn beschuldigingen ondersteunen met beeldmateriaal van de zeven beveiligingscamera's, dat hij op internet zal zetten. ''Iedereen kan dan zelf een beeld krijgen van de gebeurtenissen'', stelt hij.
Kordons
Op de beelden is volgens Schaller te zien hoe de politie rond een uur of vier in de tunnel twee ketens van agenten vormt. Ook wordt een kordon opgesteld op de oprit naar de tunnel, waar de feestvierders in het gedrang vast kwamen te zitten.
''Dat leidt bij ons tot de vraag waarom de politie dit deed'', stelt Schaller, die verder spreekt van tactische fouten van de politie. Volgens hem zouden de slachtoffers nog leven als de politie geen kordons had gevormd.
Vluchtwegen
Eerder wees de gemeente Duisburg ook al met een beschuldigende vinger naar de politie. Volgens een evaluatierapport van de gemeente hadden agenten surveillanceauto's op vluchtwegen geparkeerd.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak daarop de verdenking uit dat de gemeente de naleving van haar eigen vergunningen niet heeft gecontroleerd.
In het interview zegt Schaller verder zich wel verantwoordelijk te voelen voor het drama. ''Ik was de organisator en de mensen zouden niet zijn gestorven als het evenement niet had plaatsgehad.'' Volgens Schaller heeft justitie uiteindelijk het laatste woord over de schuldvraag.
quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 14:02 schreef VancouverFan het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)rama-loveparade.html
[..]
Wat een lulkoek...Alleen maar schuldig voelen omdat je de organisator bent.
De mensen zouden niet zijn gestorven als het beter was georganiseerd. Alleen maar naar de politie wijzen is pure kolder. Ook zonder politie inzet moet het veilig kunnen verlopen.
quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 14:29 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]![]()
Unsuccesful troll is unsuccesful...
quote:Op maandag 30 augustus 2010 13:56 schreef Oksel het volgende:
Weinig nieuws verder..
Ik was op vakantie met o.a. een paar Duiters, waarvan er 1 een van zijn beste vrienden had verloren op de LP. Komt het toch in 1 keer weer een stuk dichterbij.
Het afsluiten gebeurde (waarschijnlijk) omdat het terrein vol was.quote:Op maandag 30 augustus 2010 14:15 schreef Paxlie het volgende:
Die beelden zijn echt volslagen bizar. Al die gangen afsluiten en dan de boel tegelijk weer open gooien. Vraag me af wie er verantwoordelijk is geweest voor die opdrachten.
Zeg dat toch maar niet te hard, duitsers staan stonden ook bekend om hun grundlichkeitquote:Op maandag 30 augustus 2010 20:16 schreef VancouverFan het volgende:
Ik denk dat een festival in Nederland veel anders georganiseerd zou worden. Sluizen maken waar mensen echt niet voorbij kunnen, mededelingen borden waarom ze worden tegengehouden, duidelijke in en uitgangen maken, zorgen dat mensen niet stil gaan staan op die routes.
Zeker weten. Dance Valley 2001 en een hoop kleinere incidenten op festivals hebben de Nederlandse organisatoren wereldleider gemaakt op dat gebied.quote:Op maandag 30 augustus 2010 20:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het afsluiten gebeurde (waarschijnlijk) omdat het terrein vol was.
Het open gooien gebeurde omdat het publiek niet meer tegen te houden was. Er ontstonden vechtpartijen met de politie.
Raar handelen van de politie, dat had van tevoren beter bedacht moeten worden.
Maar het lijkt er toch op dat de grootste fouten vooraf zijn gemaakt, niet in staat zijn grote mensenmassa's te beheren.
Ik denk dat een festival in Nederland veel anders georganiseerd zou worden. Sluizen maken waar mensen echt niet voorbij kunnen, mededelingen borden waarom ze worden tegengehouden, duidelijke in en uitgangen maken, zorgen dat mensen niet stil gaan staan op die routes.
Die grundlichheit was hier nergens te zien.quote:Op maandag 30 augustus 2010 20:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zeg dat toch maar niet te hard, duitsers staan stonden ook bekend om hun grundlichkeit
In Nederland zijn allerlei hekken en manieren uitgevonden om het publiek in goede banen te leiden.quote:Op maandag 30 augustus 2010 20:21 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Zeker weten. Dance Valley 2001 en een hoop kleinere incidenten op festivals hebben de Nederlandse organisatoren wereldleider gemaakt op dat gebied.
De mensen die dood zijn zijn inmiddels begraven of gecremeerd.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:20 schreef kikoooooo het volgende:
Zijn er nog updates? Of wordt dit een doofpotje?
wat een leuke grap Maanvis, echt hilarisch. In tijden niet zo gelachen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De mensen die dood zijn zijn inmiddels begraven of gecremeerd.
Ik moest ook lachen om de post van kikooooquote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:24 schreef Paxlie het volgende:
[..]
wat een leuke grap Maanvis, echt hilarisch. In tijden niet zo gelachen.
Hoezo is het voorbij? Volgens mij is er nog steeds geen schuldige aangewezen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik moest ook lachen om de post van kikoooo. update vragen over iets dat allang voorbij is...
Lastig om in een groep mensen een schuldige aan te wijzenquote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:29 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Hoezo is het voorbij? Volgens mij is er nog steeds geen schuldige aangewezen.
ik heb maand geleden een keer gegoogled omdat ik me hetzelfde afvroeg. Wat ik begreep, onderzoek was allang afgerond (september al iirc), er zijn fouten gemaakt aan de kant van de organisatie en de gemeente maar het was vooral een samenloop van omstandigheden, geen directe verantwoordelijken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:20 schreef kikoooooo het volgende:
Zijn er nog updates? Of wordt dit een doofpotje?
Les één: mijd deze massa-events als de pest, tenzij je dood wilt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef heroftw het volgende:
[..]
ik heb maand geleden een keer gegoogled omdat ik me hetzelfde afvroeg. Wat ik begreep, onderzoek was allang afgerond (september al iirc), er zijn fouten gemaakt aan de kant van de organisatie en de gemeente maar het was vooral een samenloop van omstandigheden, geen directe verantwoordelijken.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik moest ook lachen om de post van kikoooo. update vragen over iets dat allang voorbij is...
Dat is dus pertinent niet waar.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Les één: mijd deze massa-events als de pest, tenzij je dood wilt.
Inderdaad. Je kunt dat lastig op basis van een dergelijk incident zo stellen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:43 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Dat is dus pertinent niet waar.
Als dit regelmatig gebeurde had je een punt, maar nu slaat het als een tang op een varken.
Daar moet hij ook mee stoppen. Anders krijgt hij rsi, virussen en zal hij gehackt worden.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:44 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Inderdaad. Je kunt dat lastig op basis van een dergelijk incident zo stellen.
Maar misschien voel hij zich er gewoon prettiger bij als hij veilig achter zijn PC kan zitten.
Ik heb het vorig jaar 2x meegemaakt. 1x bij serious request, 1x bij het concert van muse. Als er paniek uitbreekt ben je gewoon den sjaack!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Les één: mijd deze massa-events als de pest, tenzij je dood wilt.
Ick ben een macboy ick ben onquetschbaer.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:47 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Daar moet hij ook mee stoppen. Anders krijgt hij rsi, virussen en zal hij gehackt worden.
http://www.spitsnieuws.nl(...)nsen_om_lovepar.htmlquote:Onderzoek 16 mensen om Loveparade
De ramp is alweer ruim een half jaar geleden, maar het Duitse Openbaar Ministerie is nu een onderzoek begonnen naar zestien personen in verband met de Loveparade. De verdachten werken voor de organisatie, de gemeente Duisburg of de politie.
Enkele personen worden beschuldigd van dood door schuld of grove nalatigheid. De namen van de verdachten zijn niet bekend gemaakt. In de afgelopen zes maanden zijn 2200 getuigen verhoord. Ook werd er terabytes aan beeldmateriaal geanalyseerd.
Bij het dance-evenement vielen afgelopen juli 21 doden bij gedrang in de toegangstunnel naar het terrein. Ongeveer 500 mensen raakten gewond, waarvan 40 ernstig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |