quote:
Op maandag 26 juli 2010 17:19 schreef Ringo het volgende:[..]
Ringo hoort hier drie keer zijn naam. En heeft al vaker gezegd dat zowel organisatie als autoriteiten veel te verwijten valt. Maar zonder een bereidwillige meute bereik je niks. Men liep als doofstomme schapen die tunnel in. Onnozelheid wat de klok sloeg. Van iedereen, ook van het publiek.
Ik heb echt nog nooit zo'n dom, achterlijk en onnozel persoon meegemaakt denk ik als jij. Snap jij überhaupt wel iets van hoe mensen denken en handelen? Kan je ook nog met een beetje respect praten over deze dramatische gebeurtenis. 19 doden! vertrapt en overheen gelopen door een angstige meute mensen die niet hetzelfde lot wouden, los daarvan nog eens minstens 500 gewonden.
Ik stond er midden in, midden voor die trap en geloof mij het was geen kwestie van zo snel mogelijk op het festival willen komen waar het fout is gegaan.
1.4 miljoen mensen door een tunnel van nog geen 20 mtr sturen, die als in en uitgang werkt is gewoon niet te doen. Vooral niet als het niet eens duidelijk is waar de toegang tot het festival is aangezien de hekken gesloten waren en er geen bordje niks hing. Dus ja als er nergens blijkt dat je daar moet blijven wachten loop je door, net zoals alle mensen om je heen. Want zover wij wisten en duidelijk was moesten we door lopen. Als het dan op een gegeven moment doodloopt, heb jij dat als voorste wel in de gaten maar zelfs 3 meter de achter al niet en dan krijg je een kettingreactie van mensen die het niet op tijd door hebben en dus eigenlijk een stap te ver naar voren doen.
Het is zo uit de hand gelopen omdat er gewoon geen uitweg was ( en die pas na een uur open ging ) en de enige uitweg die we hadden een trap was van 1mtr breed. Daar kwamen ook niet veel mensen op wat wel logisch is als je nadenkt. Probeer maar eens met je 2en door een deuropening te gaan, stel je nou voor dat je dat met duizenden mensen wil gaan doen. Door het continue gedruk kwam er niemand op.
Mensen stonden zo dicht op elkaar op sommige plekken (oa waar wij stonden) dat mensen letterlijk een half uur lang verdrukt werden en dus flauwvielen en daardoor kwam nog meer paniek en gedruk.
Dus wat er naar mijn idee is fout gegaan;
- die tunnel had nooit als in en uitgang mogen dienen. Al helemaal niet als er geen andere toegangen zijn tot het festival. Een feest op zo'n grote schaal moet erg makkelijk te bereiken en te verlaten zijn. Ook moet iets makkelijk te bereiken zijn voor hulpdiensten, daar is een tunnel niet heel handig voor.
- dat de hekken ( de toegang tot het festival ) pas na een uur open gingen toen alles al een hele tijd uit de hand was gelopen. Toen ze eenmaal open gingen bleek er ook meer dan genoeg ruimte te zijn, dus dat het ook onlogisch was dat ze dicht waren gebleven. Ieder geval niet omdat het festivalterrein te vol was.
- de hele voorbereiding van het festival is blijkbaar niet helemaal goed verlopen. Duisburg had dit feest nooit aangekund. Een vergunning voor 250.000 mensen is toch duidelijk genoeg, dat het niet goed kan komen.
- en nee ik geloof niet dat de paniek is ontstaan doordat mensen op dingen klommen en vielen, dat was een reactie op de paniek. Mensen wouden weg vluchten van de paniek.
Ja natuurlijk hebben sommige mensen zich ook schandalig gedragen maar veel mensen hadden de ernst van de situatie niet eens door, en een paar gekken lopen er jammer genoeg altijd.