abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84514123


Handige links SimCity 4

Officiele SimCity 4 website
Officiele SimCity 4 Rush Hour website
Simtropolis.com (voor al je plugins)
SC4 Devotion (plugins van onder andere jeronij, BSC en anderen)
SimCityCentral.net
Officiele Pegasus Productions (PEG) website
SOMY site (Japanse BATS)
Meer Japanse BATS
Japanse BATS
Japanse BATS
Meer BATS
Volledige Strategy Gids


Vorige delen:
01 | 02 | 03 | 04 |05 | 06 |07 | 08 |09 | 10 |11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 31 |

Tips/Hints:

- Als je het introfilmpje weg wil hebben moet je dit doen:
• Ga naar de snelkoppeling waarmee je het spel opstart;
• Rechtermuisklik, eigenschappen;
• Bij doel het volgende neerzetten:
"C:\Program Files\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe" -intro:off""

Aangepaste Resolutie

• Ga naar de snelkoppeling waarmee je het spel opstart;
• Rechtermuisklik, eigenschappen;
• Bij doel het volgende neerzetten:
"C:\Program Files\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe" -intro:off -CustomResolution:enabled -r1680x1050"

Natuurlijk kun je hier zelf ook een andere resolutie invullen.

Backing Store

Veel grafische kaarten hebben geen ondersteuning voor een 'backing store', waardoor gebouwen en andere dingen, zoals wegen en golven, raar gaan doen tijdens het scrollen. Een oplossing voor dit probleem is een kleine wijziging in het bestand "Graphic Rules.sgr". Open dit bestand met een tekstverwerker (bijvoorbeeld kladblok), zoek deze regel op en verander false in true.

quote:
property noPartialBackingStoreCopies false
Het enige nadeel hieraan is dat de scrollsnelheid flink daalt.

Dual Core processors:

Uit eigen ervaring is gebleken dat Simcity 4 niet helemaal lekker werkt met Dual Core processors. Het spel wil dan nog weleens last hebben van plotselinge versnellingen.

Om dit probleem te kunnen omzeilen moet je als het spel eenmaal is opgestart via Ctrl+Alt+Del naar Windows Taakbeheer gaan. Dan ga je naar processen en klik je met de rechtermuisknop op 'Simcity4.exe'. Dan ga je naar 'affiniteit instellen' en vink je bijvoorbeeld 'CPU 1' uit en klik je op 'OK'. Nu zou je geen last meer moeten hebben van plotselingen versnellingen.

quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:29 schreef Falco het volgende:
Mijn guide om keer in een heule hoop stappen een stad uiteindelijk winstgevend te laten worden:

- Begin met de goedkoopste elektriciteitscentrale: de kolencentrale. Deze wordt aan de rand van de map geplaatst, zodat bijna de helft van de vervuiling niet in jouw stad zit :).
- Bouw daarom een industriewijk met de dense industrie het dichtst in de buurt van de kolencentrale. Het is dan meestal mijn bedoeling dat de industriewijk zich langs de rand gaat ontwikkelen.
- Vaak gooi ik ook een treinlijn met ene paar stations recht er door heen en ook een stuk of 4 a 5 busstops her en der verspreid.
- Overigens houd ik naast de kolencentrale een redelijk groot vlak open voor de landfill en de zogenaamde 'vervelende dingen' later.
- Vervolgens maak ik de residential areas (medium en high), die vaak aan het water liggen en redelijk dicht in de buurt van industrie zitten. In die residential zones zet ik twee waterpompen (bij het water natuurlijk) neer dan.
- Ook in dit gebied gooi ik ook wat busstops hier neer en trek ik de treinlijn door de woonwijk met 2 stations ofzo. Voor de gein wil ik de treinlijn dan soms wel eens splitsen in twee richtingen :).
- Middenin de residential zone zet ik dan een hospitaal en een school neer. Deze krijgen in het begin van 20% van de funding. Ze gaan maar zeuren als ze meer nodig hebben ;'). Verder krijgen de sims wat vertier natuurlijk met parken en skaterinks en dat soort dingen :Y.
- Ik cre�er vaak op de een of andere manier toch wel een plek (of het is wat zijdelings) tussen industrie en residential, waar dan de commercial zone (high, medium en light) begint. Deze houd ik redelijk klein, omdat de vraag in het begin toch niet groot is.
- Verder gooi ik in de 'beginstad' een Fire Departement en Politiestation neer die zo centraal mogelijk liggen en dus alle zones bestrijken. Eventueel gaat hier de funding omlaag en dan wel naar ongeveer 50%.
- Dan leg ik waterpijplijnen zo economisch mogelijk neer, namelijk via een raster. Er is een grote lijn die als het ware verticaal gaat lopen over de hele map. En die heeft dan horizontale ribben die telkens 14 tiles uit elkaar zitten. Hierdoor krijgt net elk gedeelte van de stad genoeg water en is het aantal pijplijnen tot een minimum gereduceerd. Die krengen zijn namelijk vrij prijzig en ook in onderhoud geloof ik. Met zo'n raster hoef je ook niet zo lang na te denken over dat trekken van die vervelende waterpijpleidingen.
- Meestal heb ik op dit punt ongeveer 25% van mijn oorspronkelijke budget over. Ik laat de stad dan lopen en na een jaar of twee zit ie redelijk vol en heb je nog minder geld over. Die nare mevrouw die over je financien gaat, loopt flink te zeuren en uiteindelijk biedt ze je dan een toxic waste dump, armybase, missile dinges en een of andere gevangenis aan. Die zogenaamd 'vervelende dingen' stop je weg in die hoek naast de kolencentrale, zodat men in je stad er zo min mogelijk last van heeft. Meestal ga je dan breakeven draaien.
- Verder kan je in RH ook snel een casino krijgen, die $ 300,- oplevert, ook niet gek :Y.
- Ik ga trouwens toch (als het moet) redelijk grote leningen aan en die gebruik ik dan zoveel mogelijk om extra zones te maken.
- Als het goed is, moet je stad dan uiteindelijk toch redelijk gaan lopen en stroomt het geld met bakken binnen :P.
Meest gevraagde Plugins

Hole Diggin Lot + Uitleg

Voordat je dit gaat doen, egaliseer je grond, dit doe je met losse stukjes weg Als jullie denken van: Wat lullen die mafkezen nou met stukjes weg :? Nou, kijk dan maar hier.Zoals je hieronder op het plaatje kan zien, moet je een aantal van die 'lots' aanleggen (om-en-om). Daarna leg je in de richting van de pijltjes een weg aan. Je ziet daarna de grond inzakken/verhogen. Daarna verwijder je alles (inclusief weg), en leg je het nogmaals aan. Wil je dieper/hoger, dan doe je het precies zoals hierboven gemeldt is. Download hier

Pond & Stream Kit


PEG Pond Kit Deluxe Edition
PEG Stream Kit Deluxe Edition

Onderstaande patch voor de Pond & Stream Kit is eigenlijk alleen nodig als je een Terrain Mod gebruikt.

PEG Pond Kit Transparent Patch

Meer Pegasus

Network Addon Mod

Via deze link kan je de Network Addon Mod downloaden.

Jeronji Slope & Tunnel Mod

Slope en Tunnel Mod

SC4 Datapacker

Zeker aan te raden als je last hebt van crashes. Maakt het spel ook sneller als je met veel plugins speelt.
Download

Cleanitol

Ook aan te raden bij het gebruik van vele plugins. Hiermee voorkom je dubbele dependencies.
Download

Creëren van eigen mappen

Voor het maken van maps zijn SC4mapper en SC4terraformer aan te raden.

Tutorials

Gameplay Tutorials
Overige Tutorials
LOT Tutorials
BAT Tutorials

Deze OP is hier te vinden
  maandag 26 juli 2010 @ 18:41:49 #2
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84514267
Ik vind het zo stom dat je je moet registreren om NAM te downloaden -O-
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84514406
Torrent?

Ik hoopte al jij een nieuw topic ging openen ElmarO, thanks :P
Where facts are few, experts are many.
  maandag 26 juli 2010 @ 18:47:23 #4
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84514435
quote:
Op maandag 26 juli 2010 18:46 schreef Atreidez het volgende:
Torrent?

Ik hoopte al jij een nieuw topic ging openen ElmarO, thanks :P
Oudere versie
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84514437
overigens.. je kan SC4 ook windowed draaien als je daar behoefte aan hebt..

aan de shortcut -w toevoegen
pi_84514719
quote:
Op maandag 26 juli 2010 18:41 schreef Gamer_V het volgende:
Ik vind het zo stom dat je je moet registreren om NAM te downloaden -O-
Is inderdaad vervelend, maar je kan wel gelijk bij hele catalogus van sc4devotion. En daar staan meestal toch wel leuke dingen in. :)
quote:
Op maandag 26 juli 2010 18:46 schreef Atreidez het volgende:
Torrent?

Ik hoopte al jij een nieuw topic ging openen ElmarO, thanks :P
Had al zo'n vermoeden. En geen dank. :P
pi_84514871
ik wil een eigen lot maken voor alle dingen waar ik me aan kan ergeren in et spel zodat ik lekker makkelijk kan bouwen.. (dus: minimale air pollution, brandweer/politie/ziekenhuis helemaal top etc, je kent ze vast wel :P)

maar hoe kan ik een bestaand lot die eigenschappen toekennen?
de loteditor kan alleen grafisch dingen aanpassen, niet wat het doet..
  maandag 26 juli 2010 @ 19:07:40 #8
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_84515343
quote:
Op maandag 26 juli 2010 18:28 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Gebruik je de NAM ? Heb alleen ff deze pagina gelezen, dus misschien heb je t er al eerder over gehad
Ik heb er recent kennis mee gemaakt, maar ik heb het nog niet echt toegepast.
You know, I've learned something today
  maandag 26 juli 2010 @ 19:25:47 #9
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84516273
Anyway, het is allemaal niet zo moeilijk :P



Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84516692
Erg functioneel :P Ik vind chaotisch zelf toch leuker.. ook meer een uitdaging als er wat mis gaat.

Geinstalleerd en de NAM erbij, vanavond maar eens beginnen met een nieuw stadje :Y)
Where facts are few, experts are many.
  maandag 26 juli 2010 @ 19:43:15 #11
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84517004
Tja, zo'n chaotische stad is wel leuk, maar dan moet je na een heleboel jaar echt woonwijken gaan slopen om het onbegaanbare wegennetwerk te gaan verbeteren.



En slopen doet pijn. Mijn arme kindje ;(
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  maandag 26 juli 2010 @ 19:44:42 #12
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84517080
Alhoewel ik nooit echt veel met OV heb gedaan. Sims lijken daar vaak niet zo happig op, maar misschien faal ik gewoon :P
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84517884
quote:
Op maandag 26 juli 2010 19:43 schreef Gamer_V het volgende:
En slopen doet pijn. Mijn arme kindje ;(
Eenrichtingswegen al geprobeerd?
Where facts are few, experts are many.
  maandag 26 juli 2010 @ 20:13:29 #14
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_84518145
Eenrichtingsverkeer helpt ook maar tijdelijk, op een gegeven moment moet je gewoon aan de hoofdstraten. Tot ze ook gaan zeuren dat die vol staan. Dan rest nog de snelweg (Al is dat vaak vrijwel onmogelijk als de boel al is volgebouwd) of het OV (Wat vervolgens vrijwel niemand gebruikt).
Nog aanraders op dit gebied? Bv. bus vs. trein vs. metro. En hoeveel levert een vliegveld nou op?
You know, I've learned something today
  maandag 26 juli 2010 @ 20:19:50 #15
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84518454
Nouja, onmogelijk... die snelweg hierboven is ook gewoon heel wat woonwijk voor gesloopt... verlicht meteen een beetje de druk, alhoewel je ten gevolge daarvan meestal gewoon veel meer hoogbouw krijgt. Trein is in ieder geval het meest onpraktisch voor lokaal vervoer. Bussen werken redelijk, maar je moet wel vrij veel haltes hebben. Metro's eigenlijk nooit echt geprobeerd.


Het andere probleem met eenrichtingsverkeer die niet van tevoren gepland is, is dat je het probleem vaak gewoon van de ochtend- naar de avondspits verplaatst...
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84519352
metro kan goed werken mits voldoende stops bij de juiste plekken.. (en zoveel mogelijk directe lijnen)
maar das niet goedkoop :P
pi_84522070
quote:
Op maandag 26 juli 2010 20:13 schreef ImMaxa het volgende:
Eenrichtingsverkeer helpt ook maar tijdelijk, op een gegeven moment moet je gewoon aan de hoofdstraten. Tot ze ook gaan zeuren dat die vol staan. Dan rest nog de snelweg (Al is dat vaak vrijwel onmogelijk als de boel al is volgebouwd) of het OV (Wat vervolgens vrijwel niemand gebruikt).
Nog aanraders op dit gebied? Bv. bus vs. trein vs. metro. En hoeveel levert een vliegveld nou op?
Metro bouwen en eventueel tol gaan heffen op je wegen. Op die manier moet je ze proberen het OV in te dwingen. Zelf maak ik met amper tol over het algemeen winst op mijn OV.

Een vliegveld is met name voor je commerciële sector van belang. Zelf wacht ik tot ze gaan zeuren om een vliegveld. Indien ze gaan zeuren moet je gaan voor het middelgrote vliegveld. Deze kan je indien nodig nog twee keer upgraden alvorens over te gaan op een Small International Airport. Laatstgenoemde is over het algemeen niet snel nodig.

quote:
Op maandag 26 juli 2010 20:19 schreef Gamer_V het volgende:
Nouja, onmogelijk... die snelweg hierboven is ook gewoon heel wat woonwijk voor gesloopt... verlicht meteen een beetje de druk, alhoewel je ten gevolge daarvan meestal gewoon veel meer hoogbouw krijgt. Trein is in ieder geval het meest onpraktisch voor lokaal vervoer. Bussen werken redelijk, maar je moet wel vrij veel haltes hebben. Metro's eigenlijk nooit echt geprobeerd.
Zeker voor metro gaan. Beste vervoer in SC4. Probeer dan wel te gaan voor de ondergrondse i.p.v. de bovengrondse. De bovengrondse metro veroorzaakt vervuiling, terwijl de ondergrondse dit niet doet. Probeer je metronetwerk in combinatie met je busnetwerk te doen. Dan kunnen je Sims de bus pakken om naar het dichtstbijzijnde metrostation te gaan. Houd er wel rekening mee dat je Sims ontzettend lui zijn; ze lopen dus niet ver. Al kan je dit door middel van de NAM oprekken.
pi_84525860
:')!

dat kruis in het midden heb ik voor deze screenshot al vervangen.. eens kijken of ik deze stad nog kan fixen :P
  maandag 26 juli 2010 @ 23:19:56 #19
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_84527722
Ik krijg mijn steden eigenlijk ook altijd wel winstgevend met goede cijfers voor alles... dus ik snap niet zo goed waarom zoveel mensen hier steeds weer 'geldgebouwen' enzo willen gebruiken...

Blijft een leuke game om gewoon soms even 15 minuutjes te doen, of iets nieuws op te richten en uren in kwijt te zijn :)
pi_84528734
Vandaag eindelijk eens gekocht. Slapen kan altijd nog. :@
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_84532210
quote:
Op maandag 26 juli 2010 23:19 schreef Yi-Long het volgende:
Ik krijg mijn steden eigenlijk ook altijd wel winstgevend met goede cijfers voor alles... dus ik snap niet zo goed waarom zoveel mensen hier steeds weer 'geldgebouwen' enzo willen gebruiken...

Blijft een leuke game om gewoon soms even 15 minuutjes te doen, of iets nieuws op te richten en uren in kwijt te zijn :)
Ik snap wel waarom het in eerste instantie lastig is om geld te verdienen. Hier een goede tutorial: http://www.simtropolis.co(...)The_Easy_Way:_Part_I .

Als je echt veel verkeer helpt kan je echt mega je zakken vullen door middel van tol. En daarmee kan je ze ook nog eens de OV inkrijgen.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 01:21:02 #22
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_84532621
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 01:07 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ik snap wel waarom het in eerste instantie lastig is om geld te verdienen. Hier een goede tutorial: http://www.simtropolis.co(...)The_Easy_Way:_Part_I .

Als je echt veel verkeer helpt kan je echt mega je zakken vullen door middel van tol. En daarmee kan je ze ook nog eens de OV inkrijgen.
Ik heb nog nooit tolwegen aangelegd in sim city, voornamelijk omdat ik de steden zo wil bouwen zoals ik ze in het echt ook zou willen bouwen, oftewel geen onnodige kosten voor de burgers om mezelf/de stad te verrijken.

Verder gaat gaat het geld verdienen vooralsnog gewoon prima, en ook education en environment weet ik vaak wel redelijk snel op een zeer positief niveau te krijgen, en de belastingen kunnen na verloop van tijd ook wel redelijk omlaag...

In het begin vond ik het soms ook best lastig, maar zodra ik doorhad dat de scholen en ziekenhuizen etc etc standaard op 100% funding staan terwijl er misschien 15 leerlingen en 30 patienten enzo zijn, en ik dat ging aanpassen, ging het gewoon goed.

Ik denk dat ik het minder leuk ga vinden als ik 'cheats' ga gebruiken om aan extra geld enzo te komen.

Alle andere mods, vooral extra gebouwen en omgevingen enzo, lijken me wel erg leuk... maar ben bang dat ik dan dingen in het spel ga verneuken of dat het te ingewikkeld wordt of teveel werk etc etc...
pi_84573803
Heb tolwegen wel gebruikt om ze de snelweg op te dwingen ipv een shortcut door de stad te nemen, maar nooit echt voor geld redenen.



Begin van mijn nieuwe projectje, maak nu al winst
Where facts are few, experts are many.
pi_84574132
Ga nu ook maar eens Simcity spelen
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 28 juli 2010 @ 01:05:52 #25
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_84574841
Ik ben voorlopig SC4 speler af, StarCraft 2 is binnen.
You know, I've learned something today
  woensdag 28 juli 2010 @ 03:05:09 #26
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_84576412
Oké, metro's zijn best tof. Kost me 600 aan onderhoud, 6000 aan winst :D Probleem 2: Ze nemen allemaal dezelfde overstap naar een treinstation, ondanks dat er legio mogelijkheden zijn. Ondergrondse overbezet. En ondergronds kan je niet eens de verkeersdruktelayer bekijken, grumf :')
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 00:27 schreef Atreidez het volgende:
Heb tolwegen wel gebruikt om ze de snelweg op te dwingen ipv een shortcut door de stad te nemen, maar nooit echt voor geld redenen.

[ afbeelding ]

Begin van mijn nieuwe projectje, maak nu al winst :D
Het ziet er tof uit, maar ik denk niet dat ik er zou willen wonen :P
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_84577934
Kan je er niet gewoon een metro direct naast gooien? Had er ook wel vaker 2 of 3 echt aan mekaar vast op plekken waar je veel hoogbouw hebt.

Anders plugin downloaden met grote capaciteit ;)
Where facts are few, experts are many.
pi_84579197
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 03:05 schreef Gamer_V het volgende:
Oké, metro's zijn best tof. Kost me 600 aan onderhoud, 6000 aan winst :D Probleem 2: Ze nemen allemaal dezelfde overstap naar een treinstation, ondanks dat er legio mogelijkheden zijn. Ondergrondse overbezet. En ondergronds kan je niet eens de verkeersdruktelayer bekijken, grumf :')
Zoals Atreidez al zegt, gewoon een metrostation downloaden met een grotere capaciteit. Er zijn stations met een capaciteit van 3000+, dus dat moet toch wel weer iets schelen.
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:48:07 #29
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84582660
Ik heb nu een stad van 150.000 inwoners maar op een of andere manier trekt het alleen arme sims aan. :{
Ik heb vrij veel parken staan, hier en daar een school of bibliotheek of iets dergelijks, maar toch zijn er maar kleine delen waar echt de rijke sims zitten.

En ik heb ook een metro geplaatst om de wegen wat minder chaotisch te maken, maar de metro's worden amper gebruikt ;(

En ik maak maar 5000 euro per maand winst. Nou weet ik niet of dat veel is, of juist weinig. Maar voor mijn gevoel is het voor zo'n stad te weinig, en ik weet niet hoe ik meer winst maak
pi_84582961
Metro wordt voornl. door hoger opgeleiden gebruikt, laag opgeleiden (armen) gaan liever met de auto of de bus ;) Meer rijke sims krijgen doe je ten eerste door het opleidingsnivo te verhogen. Parken e.d. heeft op alle groepen invloed, niet zozeer alleen op rijken.
Where facts are few, experts are many.
pi_84585052
Kijk ook eens in statistieken wat EQ(?) is van je Sims. Daaruit kan het opleidingsniveau achterhalen. Kijk dan ook wat het niveau is per leeftijdscategorie. Bouw dus een museum in een buurt waar oudere Sims wonen. Aangezien een museum daar het effectiefst is.

Nu weet ik niet hoe oud/jong je stad is, maar het duurt ook een aantal jaren eer het onderwijs effect gaat krijgen. Net als in het echt dus. :P
  woensdag 28 juli 2010 @ 13:02:23 #32
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84585323
Dan moet ik vast wat meer scholen bijbouwen denk ik dan. Ik heb al zo'n grote dure universiteit gebouwd, dacht dat dat wel genoeg was. :P

Het nadeel is dat die scholen vrij veel kosten, en mijn inkomen is nu nog maar 4000 euro per maand. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhogen?
pi_84585575
Je moet de properties van scholen goed in de gaten houden en ze regelmatig bijstellen aan het aantal leerlingen om niet overdreven veel geld onnodig uit te geven. Overigens moet je gewoon met basisscholen beginnen, dan highschools en dan pas een universiteit. Zelf wacht ik altijd met plaatsen eerste school tot ik de grote basisschool krijg, en same voor highschool. Universiteit gebruik ik alleen de stadsuniversiteit voor. Die grote is duurder, veels te log en een bron van criminaliteit ;)
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 28 juli 2010 @ 13:55:49 #34
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84587439
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 13:09 schreef Atreidez het volgende:
Je moet de properties van scholen goed in de gaten houden en ze regelmatig bijstellen aan het aantal leerlingen om niet overdreven veel geld onnodig uit te geven. Overigens moet je gewoon met basisscholen beginnen, dan highschools en dan pas een universiteit. Zelf wacht ik altijd met plaatsen eerste school tot ik de grote basisschool krijg, en same voor highschool. Universiteit gebruik ik alleen de stadsuniversiteit voor. Die grote is duurder, veels te log en een bron van criminaliteit ;)
Dat heb ik ongeveer ook gedaan, dus eerst wachten totdat ik zo'n grote school kon bouwen.
Ik kwam er ook achter dat ik in mijn hele stad nog maar 1 basisschool en 1 universiteit had staan, hehe. :D

Nu heb ik wel een aantal scholen al bijgebouwd, ik zie al een heel klein beetje verschil dat er al een paar villa's bijkomen, maar de rest komt gewoon met de tijd?

En nog een probleem, de capaciteit van een ziekenhuis of school is af en toe te laag, waardoor er meer zieken/scholieren inzitten dan wat er in kan, dan zeuren ze weer van leraren staken etc. , en ik moet het budget verhogen, maar die zit al op z'n max. Betekent dit dat ik gewoon meer scholen bij moet bouwen?
pi_84589846
Yep, school erbij bouwen en goed de cirkels in de gaten houden van het dekkingsgebied. Gebeurt veel als je low res zones vervangt door high res zones, waardoor het aantal inwoners per vierkante meter gigantisch stijgt. Is geen probleem als ze af en toe staken hoor, als je t maar aanpast daarna.. Anders gaan ze weg of blijven ze dom.
Where facts are few, experts are many.
pi_84591614
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 14:51 schreef Atreidez het volgende:
Yep, school erbij bouwen en goed de cirkels in de gaten houden van het dekkingsgebied. Gebeurt veel als je low res zones vervangt door high res zones, waardoor het aantal inwoners per vierkante meter gigantisch stijgt. Is geen probleem als ze af en toe staken hoor, als je t maar aanpast daarna.. Anders gaan ze weg of blijven ze dom.
Daarom ook niet alles high res zones maken qua residental. Met medium krijg je ook al kleine appartementen. Zo is de bevolkingsgroei ook wat makkelijker bij te benen. Althans, dat is hoe ik het doe. :P

quote:
Op woensdag 28 juli 2010 13:55 schreef Splobber het volgende:

[..]

Dat heb ik ongeveer ook gedaan, dus eerst wachten totdat ik zo'n grote school kon bouwen.
Ik kwam er ook achter dat ik in mijn hele stad nog maar 1 basisschool en 1 universiteit had staan, hehe. :D

Nu heb ik wel een aantal scholen al bijgebouwd, ik zie al een heel klein beetje verschil dat er al een paar villa's bijkomen, maar de rest komt gewoon met de tijd?
Yup, de intelligentie opkrikken van je Sims duurt gewoon een tijdje. Bij een library kan je trouwens ook het budget omlaag schroeven aan de hand van het aantal boeken dat wordt geleend.

Met betrekking tot je hoeveelheid winst; zou je eens kunnen laten zien wat je allemaal hebt? Misschien zou ik of iemand anders zo kunnen zien of er ergens nog wat winst te pakken valt. :)
  woensdag 28 juli 2010 @ 16:51:08 #37
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84594240
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 15:40 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Daarom ook niet alles high res zones maken qua residental. Met medium krijg je ook al kleine appartementen. Zo is de bevolkingsgroei ook wat makkelijker bij te benen. Althans, dat is hoe ik het doe. :P
[..]

Yup, de intelligentie opkrikken van je Sims duurt gewoon een tijdje. Bij een library kan je trouwens ook het budget omlaag schroeven aan de hand van het aantal boeken dat wordt geleend.

Met betrekking tot je hoeveelheid winst; zou je eens kunnen laten zien wat je allemaal hebt? Misschien zou ik of iemand anders zo kunnen zien of er ergens nog wat winst te pakken valt. :)
Bedoel je zoiets als dit, of wil je gegevens van m'n inkomen etc hebben?

http://img227.imageshack.us/f/sim1n.png/
http://img716.imageshack.us/f/sim2.png/

Ik kon niet de hele stad 100% erop hebben, maar dit is toch wel het grootste gedeelte.
pi_84595091
Ik ben om, ben nu op simtropolis wat aan het opfrissen met de guides en de nodige plugins aan het downloaden. Daarna een leuke map en op papier de grove layout maken.

Wat is eigenlijk jullie favoriete bouwstijl? Ik weet niet meer welke ik eerst altijd gebruikte.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_84595205
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 17:12 schreef Cerbie het volgende:
Ik ben om, ben nu op simtropolis wat aan het opfrissen met de guides en de nodige plugins aan het downloaden. Daarna een leuke map en op papier de grove layout maken.

Wat is eigenlijk jullie favoriete bouwstijl? Ik weet niet meer welke ik eerst altijd gebruikte.
Ik gebruik altijd Houston en de Europese bouwstijl.

quote:
Op woensdag 28 juli 2010 16:51 schreef Splobber het volgende:

[..]

Bedoel je zoiets als dit, of wil je gegevens van m'n inkomen etc hebben?

http://img227.imageshack.us/f/sim1n.png/
http://img716.imageshack.us/f/sim2.png/

Ik kon niet de hele stad 100% erop hebben, maar dit is toch wel het grootste gedeelte.
Hier kan ik wel wat mee. Wat ik zo snel zie:

• Small International Airport: Ik weet niet hoeveel passagiers je hebt, maar anders kan je beter eens gaan kijken naar het middelgrote vliegveld. Mocht je net wat meer passagiers hebben dan zo'n klein middelgroot vliegveld aankan; geen nood. Je kan een vliegveld twee keer upgraden. De maandelijkse kosten stijgen, maar de capaciteit ook. En waarschijnlijk kan je op deze manier ook wat besparen.

• Elektriciteitsvoorziening: Ik zie dat je aardig wat windmolens hebt. Heb zelf het idee dat we hier iets kunnen besparen. Al dan niet met plugins die je eventueel kan downloaden. Dus als je me een totaaloverzicht zou kunnen geven van het soort centrales dat je hebt inclusief de hoeveelheid van die centrales, graag.
  woensdag 28 juli 2010 @ 17:28:17 #40
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84595602
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 17:16 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd Houston en de Europese bouwstijl.
[..]

Hier kan ik wel wat mee. Wat ik zo snel zie:

• Small International Airport: Ik weet niet hoeveel passagiers je hebt, maar anders kan je beter eens gaan kijken naar het middelgrote vliegveld. Mocht je net wat meer passagiers hebben dan zo'n klein middelgroot vliegveld aankan; geen nood. Je kan een vliegveld twee keer upgraden. De maandelijkse kosten stijgen, maar de capaciteit ook. En waarschijnlijk kan je op deze manier ook wat besparen.

• Elektriciteitsvoorziening: Ik zie dat je aardig wat windmolens hebt. Heb zelf het idee dat we hier iets kunnen besparen. Al dan niet met plugins die je eventueel kan downloaden. Dus als je me een totaaloverzicht zou kunnen geven van het soort centrales dat je hebt inclusief de hoeveelheid van die centrales, graag.
Een middelgroot vliegveld kon ik niet vinden. Maar dat lag vast en zeker aan mij :D
Ik denk dat het beter is als ik deze nog laat staan, want veel passagiers heb ik niet...

Windmolens heb ik veel ja, omdat er anders de hele tijd van die Elektriciteitstekentjes kwamen.

Hier de gegevens van m'n energie, als je dat bedoelt:
4 Aardgascentrales
93 Windmolencentrales (ik wist niet dat het zo veel waren)
3 Kolencentrales

Ik weet niet of ik veel centrales heb, maar die heb ik steeds gebouwd omdat er vaak een mafkees in beeld kwam met de tekst: OJEE TEVEEL ENERGIE! Wat een ramp! SCHNELL! Bouw een centrale!
pi_84595699
Installeer ik de game weer eens, ben ik m'n stad kwijt :{
pi_84596238
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 17:31 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Installeer ik de game weer eens, ben ik m'n stad kwijt :{
Ik heb mijn stad nog wel, maar niet de plugins :P

Wat zijn er veel nieuwe dingen bijgemaakt.. De laatste keer dat ik speelde was rond de tijd dat PEG al zijn dingen van de STEX had gehaald.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_84598939
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 17:28 schreef Splobber het volgende:

[..]

Een middelgroot vliegveld kon ik niet vinden. Maar dat lag vast en zeker aan mij :D
Ik denk dat het beter is als ik deze nog laat staan, want veel passagiers heb ik niet...
Heb op onderstaande screenshot aangegeven welke ik bedoel.



quote:
Windmolens heb ik veel ja, omdat er anders de hele tijd van die Elektriciteitstekentjes kwamen.

Hier de gegevens van m'n energie, als je dat bedoelt:
4 Aardgascentrales
93 Windmolencentrales (ik wist niet dat het zo veel waren)
3 Kolencentrales

Ik weet niet of ik veel centrales heb, maar die heb ik steeds gebouwd omdat er vaak een mafkees in beeld kwam met de tekst: OJEE TEVEEL ENERGIE! Wat een ramp! SCHNELL! Bouw een centrale!
Je kan in je statistieken zien wat je aan energie hebt en wat je nodig hebt. Als voorbeeld één van een stad van mij. :)



Zo kan je makkelijk zien of je er weer een centrale bij moet plaatsen.

Maar je hebt inderdaad erg veel windmolens. Dus die gaan we sowieso allemaal lozen. Eerst heb ik uitgerekend wat ze je kosten en wat ze aan MWh leveren:

• 93 × 200MWh = 18.600 MWh;
• 93 × $50,- = $4.650,- per maand.

Deze kan je vervangen door:

• 1× Kernenergie + 1× Zonne-energie. Levert 21.000 Mwh en kost $4.000 per maand;
• 4× Zonne-energie. Levert 20.000 en kost $4.000 per maand.

Eventueel kan je ook kijken naar de volgende plugins:

Hardun Coal Power Plant: Levert 12.000 MWH voor maar $350 per maand en vervuilt een stuk minder dan de kolencentrale van SC4.
PEG Solar Power Plant (groot): Levert 5.000 MWh en kost maar $500 p.m. Neemt minder ruimte in dan de zonnecentrale van SC4, is de helft goedkoper en is al gelijk vanaf het begin beschikbaar.
PEG Solar Power Plant (klein): Levert 500 MWh en kost $50 p.m. Neemt zelfde hoeveelheid ruimte in als een windmolen, maar levert meer energie voor dezelfde prijs.
PEG Geothermal Power Plant: Levert 6.000 MWh en kost $250 p.m. en is niet vervuilend.
PEG MTP Geothermal Power Plant: Kleinere versie van hierboven. Levert 1.000 MWh voor $60 p.m.
  woensdag 28 juli 2010 @ 19:53:51 #44
260227 Splobber
PSN: MacKroket
pi_84600291
Ik krijg er zelfs nog hele instructies bij, bedankt! :D
pi_84601939
Was SOMY bijna vergeten, bedankt voor de link in de OP. Prachtige props heeft hij gemaakt _O_

Denk dat dit mijn nieuwe regio gaat worden, wel veel grote blokken maar dat is weer een leuke uitdaging. Scheelt wat leapfroggen tussen verschillende blokken.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_84615034
ik wil het spelen maar hij wilt een of ander pakket niet uitpakken bij de installatie
pi_84624436
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 03:35 schreef psaexorp het volgende:
ik wil het spelen maar hij wilt een of ander pakket niet uitpakken bij de installatie
Heb je een brakke CD maar wel een legale key? Dan kun je gewoon een image ergens downloaden en je eigen key gebruiken.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_84626723
Ja, kan, maar wel alleen voor de versie waar je die key van hebt. Een SC4 key werkt niet op de deluxe versie. Ik had SC4 los en Rush Hour los, maar speel nu met een gekraakte SC4 deluxe omdat het scheelt met installeren en patchen. Moest alleen toen wel t illegale nummer gebruiken, me eigen nummers werkte niet ;)
Where facts are few, experts are many.
pi_84636458
Ik kan een aantal plugins niet meer terugvinden die ik had, de STEX search helpt niet echt :')

- Rotondes (of zaten die in de NAM?)
- De muren voor verzonken snelwegen zoals op deze foto uit een oud topic
- De NS treinen van oppie, ik kan wel andere projecten van hem vinden maar niet de treinen?
- De smalle asfaltpaden waarmee je een park kan maken, in het midden van de foto hier. Of zitten die tegenwoordig in PEG's trailparks :?

Verder _O_ voor de MML mods die je menu opruimen.

ps; dit is ook een leuk topic :P klik

[ Bericht 6% gewijzigd door Cerbie op 29-07-2010 18:50:32 ]
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_84638704
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 18:41 schreef Cerbie het volgende:
- De muren voor verzonken snelwegen zoals op deze foto uit een oud topic
Zat nog naar t plaatje te kijken, zag er netjes uit O+ Nu reply ik, zie ik dat t een van me eigen plaatjes is!
Hier staan ze volgens mij : http://sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=168
Deze zijn mooier nu : http://www.simtropolis.co(...)e=1&p=files&view=all

quote:
- De NS treinen van oppie, ik kan wel andere projecten van hem vinden maar niet de treinen?
Ik zie wel links naar Simcity Central gaan, maar ben me account kwijt van daar.

quote:
- De smalle asfaltpaden waarmee je een park kan maken, in het midden van de foto hier. Of zitten die tegenwoordig in PEG's trailparks :?
Deze ?
http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=15244

[ Bericht 3% gewijzigd door Atreidez op 29-07-2010 20:22:56 ]
Where facts are few, experts are many.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')