*Schroeft moblo los.quote:
Deksels! Ik heb echt zo'n hekel aan dat soort chauffeurs, die pal voor je neus doorrijden!quote:Op maandag 7 juni 2010 21:12 schreef neen het volgende:
! Mijn kamer is weer oceaanfris en ik heb mijn Engels opdracht bijna afmorgen maar verder
[..]
Ja, ik was dus in Nijmegen vandaag.... moest ik de bus pakken (oke oke, vanaf Nijmegen Lent) en ik zo supernetjes mijn hand inclusief OV-Chipkaart opsteken zo van: "Heee, beste chauffeur jij hebt een bus en ik een kaart!" Zwaait hij en rijdt hij door
Toen moest ik een half uur lopen richting Nijmegen! Donders!
quote:Op maandag 7 juni 2010 22:19 schreef Sarabi het volgende:
Kunnen de spoilers van ANTM nog even wachten?
Zit de musical awards te kijken en wil morgen de finale van ANTM kjken
Succesquote:Op maandag 7 juni 2010 22:19 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
essay
nare vage opdracht en morgen is de deadline...
quote:
Ik vind dat meer mensen deksels zouden moeten zeggen.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:29 schreef _Calimero_ het volgende:
[..]
Deksels! Ik heb echt zo'n hekel aan dat soort chauffeurs, die pal voor je neus doorrijden!
Ik ging een gratis RPM les volgen, bij een sportschool die redelijk op de route van werk naar huis lag *dacht ik*
Ik heb langer over de terugweg gedaan, dan die hele sportles duurde
Oh ik doe iets foutquote:Op maandag 7 juni 2010 19:09 schreef P.F het volgende:
Op een vechtsport gaan, agressie kwijt, killer body.
Grappie, die doet bestaat niet eens!quote:Op maandag 7 juni 2010 23:05 schreef MariaEtcetera het volgende:
Hee PF, mij kan het aan mn spreekwoordelijke anus oxideren, maar volgens mij wou nog niet iedereen dat weten! Gooi er es een spoiler in
Lama-variantenquote:Op maandag 7 juni 2010 23:36 schreef XcUZ_Me het volgende:
Vizcacha's niet gespot. Wel llama's, vicuña's en alpaca.
Ik heb een vierpersoonsportie citroenrisotto naar binnen gewerkt, in m'n eentje. Terwijl vandaag de eerste dag van "weer normaal doen" moest zijnquote:
Nee!quote:
haha ik zat echt even van huh die ken ik helemaal niet!?quote:
Lolquote:Op dinsdag 8 juni 2010 00:32 schreef P.F het volgende:
hihi! slaap lekker!
wanneer ben je weer terug?
O trouwens: http://lesbianswholooklikejustinbieber.tumblr.com/!!
Wat zegt buienradar?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 09:43 schreef Blurred86 het volgende:
bah, zit ik hier helemaal klaar in mijn hardloopoutfit, gaat het regenen![]()
een beetje regen kan ik wel tegen, maar ik ben bang dat het zo kei hard gaat regenen en onweren als ik weg ben!
Eens met Kwak.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 09:12 schreef kwakz0r het volgende:
Merel: het schijnt dat je als over zoveel externe dingen zo snel je ontevreden voelt, die ontevredenheid vaak niet echt over gaat als je een van die dingen of allemaal verandert... ontevredenheid zit dan heel vaak meer bij jezelf...
misschien kan je er wat mee, deze enorme open deur, misshcien niet, maar sowieso
en goeiemlorgen
Ja, heel veel... en dure outdoortroep enzo. Dus ik zal heel blij zijn als ie er weer is! En mn schoonvader ook, alles zit in zíjn backpack.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
wat fijn XM! Lijkt me maar niets... zaten er ook souvenirs enzo in?
geen idee, heb op dit moment alleen internet op mobiel!quote:
Ja en opladers en zo? (Vorige blz, zit op mijn telefoon)quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb dat gehad toen ik als 16 jarig meisje terug kwam van een jaar in alaska. Koffer weg, ik had geen kleren meer die ik aan kon (was behoorlijk wat aangekomen), alle cadeautjes voor m'n familie weg, al m'n souvenirs en foto's ook niet, terwijl ik zo graag alles wou laten zien.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Oh ja, dat wist ikquote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:32 schreef Blurred86 het volgende:
[..]
geen idee, heb op dit moment alleen internet op mobiel!
Maar ik ben maar gewoon gegaan en het regende alleen een beetje, was best lekker. En het lopen ging goed! 4.5 km aan een stuk gelopen en qua uithoudingsvermogen had ik best nog een stuk verder gekund, maar mijn knieen en heup vonden het wel best zo dus ik ben maar gestopt..
Volgens mij komt het wel goed met die 5km over 2.5 wekenmoet maar eens gaan denken wat voor tijd ik wil lopen, wat is een goede tijd voor een vrouw op 5km?
Ook ja! En ik heb nog 2 streepjes accu, dus ik hoop dat ie er echt is vanmiddag!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:32 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja en opladers en zo? (Vorige blz, zit op mijn telefoon)
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:56 schreef kwakz0r het volgende:
vorige week maandag was ik 100.1, vanochtend 98,3ik ga ook weer lekker ineens...
*wacht tot Viking/Kwak/Razzt om het hoekje komt*quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:50 schreef Laureline het volgende:
[..]
Ooooooh dat mag helemaal niet meer!!!!![]()
![]()
Juf!
Bij mij staat hij onder het venstertje waarin ik m'n quick reply doe.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:57 schreef kwakz0r het volgende:
ik snap die nieuwe "volg topic" knop niet zo. waarom staat ie niet onderaan het topic naast de reageer knop? nu heeft t niet veel toegevoegde waarde vind ik...
ja dat venstertje is bij mij verdwenen...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:59 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Bij mij staat hij onder het venstertje waarin ik m'n quick reply doe.
Moet je hem bij instellingen weer even terug zetten!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 11:59 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja dat venstertje is bij mij verdwenen...
ja, ik had m daar op al "ja" staan, maar nu doet ie t pas!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:02 schreef P.F het volgende:
[..]
Moet je hem bij instellingen weer even terug zetten!
Noop. En als je een onderwerp verwijderd is 'ie alleen voor jou weg uit je lijst, maar anderen zien 'em er nog wel in staan. Klik maar op je naam, dan zie je je lijst zoals anderen 'em zien.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:02 schreef Laureline het volgende:
Kunnen mensen nu ook zien welke topics je alleen maar 'volgt'? Dat staat zo stalkerig, daarom heb ik nog niet op dat knopje geklikt
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:23 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, de deadline van de essay was 12.00uurkwam ik 11 uur achter. Heb 'm afgeraffeld en ingeleverd, want dan krijg ik iig commentaar erop.
Mijn vorige essay die ik over had gedaan, zei de docente net, was helemaal in orde, dus dan hoop ik dat ik deze met een herkansing ook gewoon goed doe, maar ik zat helemaal vast qua inspiratie, er kwam echt niets uit
Maargoed, zo verder met het leren voor de herkansing![]()
die moet en zal ik halen, anders is de kans op mijn P dit jaar verstreken
verkeken
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:47 schreef Viking84 het volgende:
[..].
Ik heb zonet les gegeven aan een kleuterklas. Ik ben éven weg en meteen verdwijnt er van alles en rennen ze achter elkaar aan op de gang.
quote:
Nee, kleuters van 13 en 14, vandaar dequote:
Dat mag wel, had je even een kiezerspas aan moeten vragen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:50 schreef Perruche het volgende:
raar dat je niet in een andere gemeente mag stemmen!
Ik twijfel tussen D66 (principieel) en Pvda (strategisch). Als ik op pvda zou stemmen stem ik dat omdat ik denk dat er dan een coalitie zou kunnen komen die tot mijn likening is (bijvoorbeeld Paars II, of Pvda, VVD en Groen Links). Dat vind ik strategisch stemmen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:50 schreef Perruche het volgende:
Loveli, wat zou voor jou een strategische en wat een principiele stem zijn? Dat hele strategische stemmen eb ik nooit begrepen geloof ik
Ik moet trouwens naar Amsterdam om te stemmen, dus ik denk dat ik vannacht maar daar ga slapen... raar dat je niet in een andere gemeente mag stemmen!
Hoeft toch niet als je maar zorgt dat zorginstellingen een keurmerk hebben?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
Toch niet voor vrije marktwerkig in de zorg? Dat lijkt mij het begin van het (medische) einde.
Je mag wel in een andere gemeente stemmen, maar dan moet je dat van te voren regelen. Toch?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:50 schreef Perruche het volgende:
Loveli, wat zou voor jou een strategische en wat een principiele stem zijn? Dat hele strategische stemmen eb ik nooit begrepen geloof ik
Ik moet trouwens naar Amsterdam om te stemmen, dus ik denk dat ik vannacht maar daar ga slapen... raar dat je niet in een andere gemeente mag stemmen!
Marktwerking van de post was ook al zo'n goed idee. Vroeger toen we nog staatsbedrijven hadden, was alles beter.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
Toch niet voor vrije marktwerkig in de zorg? Dat lijkt mij het begin van het (medische) einde.
D66 is ook niet voor volledig vrije marktwerking in de zorg, maar wel voor meer marktwerking op gebieden waar dat bijdraagt aan hogere kwaliteit en lagere kosten.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
van mij mag iedereen boven de balkenende norm verdienen, prima!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:46 schreef Perruche het volgende:
Pief, stem op een partij wiens punten je het belangrijkst vind en stem op een persoon binnen die partij die je sympatiek vind. Zo doe ik het althans. Wat bedoel je trouwens met "voor bankiers"?
k ben voor vrije markt, voor ov-kaart en investering in OV, investering in scholen, verhoging AOW, afschaffing of vermindering HRA, voor "de vervuiler betaald", voor groene energie.
Biologisch eten en de bio industrie vind ik geen noodzaak, ik draag daar liever zelf mn steentje aan bij en zie daar liever niet te veel overheids interventie. Ik denk dat het D66 gaat worden...
daar ben ik ook heel erg tegen! en ik vind dat het ov gratis moet zijn (haha!)quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
je kan idd. beter een paar programma's doorbladeren, want de kieswijzers missen elke context. zo is D66 voor het omzetten van de studiefinanciering OP TERMIJN naar een sociaal leenstelsel. Dat op termijn komt niet in de kieswijzer naar voren, en bovendien staat daar ook niet in dat daar dan tegenover moet staan dat er veel meer geld naar de onderwijs sector moet ten goede van kwaliteit, en dat bovendien een tweede studie gevolgd moet kunnen worden voor het wettelijk collegeld. dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan het behouden van een basisbeurs die sowieso al nauwelijks toereikend is.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:00 schreef AKnynke het volgende:
ik vind veel van die stellingen op kieskompas en stemwijzer onzin. "er moeten hogere gevangenisstraffen komen". waarop, wanneer, wat is hoger?
Ach.... Mooi leerpuntje toch?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 12:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, kleuters van 13 en 14, vandaar de.
En ik ben echt pissig op mezelf, want achteraf denk ik: ik had al veel eerder de stoorzender moeten verwijderen (was iemand uit de eerste klas die in mijn klas op de computer mocht werken).
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:07 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
je kan idd. beter een paar programma's doorbladeren
Eensch!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
wel vind ik het goed dat mensen, ondanks dat de stemwijzers en al die andere middelen niet toereikend zijn, wel goed dat mensen er toch nog even naar kijken, in plaats van dat te stemmen wat hun familie altijd al deed of zonder na te denken kijken naar 'de persoon met de leukste kop en mooiste praatjes op tv' zeg maar
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:58 schreef loveli het volgende:
[..]
Je mag wel in een andere gemeente stemmen, maar dan moet je dat van te voren regelen. Toch?
Ik laat even in het midden welke partijen ik persoonlijk overweeg. Maar de gedachte is dat ik zou overwegen op Balkenende te stemmen, ook al vind ik dat Marianne Thieme de beste punten heeft. Maar gezien de economische situatie lijkt het me beter voor NL als het CDA de grootste partij wordt en daarom stem ik Balkenende, want wat Marianne bereikt is gerommel in de kantlijn en het CDA heeft wel wat te vertellen. Zoiets.
Disclaimer: genoemde personen zijn als voorbeeld genomen, wat ik werkelijk aankruis in m'n stemhokje vind ik een zaak tussen mij en het rode potlood.
Te laat met regelen ik + plannen = geen goede combi. Nou ja, avondje naar Amsterdam is ook niet ergquote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:54 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Dat mag wel, had je even een kiezerspas aan moeten vragen.
Ik vind dat D66 wel een goede combinatie heeft tussen vrije marktwerking en overheids interventie. Ik vnd dat echt een moeilijk onderwerp. Aan de ene kant kan liberalisering erg goed werken, maar als de overheid dan wel blijft subsidieren krijg je eigenlijk erg scheve verhoudingen. Desalniettemin ben ik niet voor volledig private zorgquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:04 schreef kwakz0r het volgende:
D66 is ook niet voor volledig vrije marktwerking in de zorg, maar wel voor meer marktwerking op gebieden waar dat bijdraagt aan hogere kwaliteit en lagere kosten.
edit: staat een beetje raar die reactie, maar ik dacht dat Laureline reageerde op het feit dat Pufff D66 wil gaan stemmen. vandaar.
Ook de directeur van de bloedbank of de directeur van een ziekenhuis? In een prive berijf (met aandeelhouders) ben ik het met je eens, maar toch vind ik dat als je voor de gemeenschap werkt (in feite), dat dat niet kan. Waar is dat bedrag dan op gebaseerd?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:04 schreef P.F het volgende:
van mij mag iedereen boven de balkenende norm verdienen, prima!
oh en ik ben pro cultuur! maar niet pro subsidies voor iedere lamme tak met een kwast in de hand
Men zegt toch van "de massa is dom", volgens mij denken mensen pas na waar ze op stemmen als ze de gevolgen zelf voelen, in de portemonnee of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:20 schreef P.F het volgende:
Kwak ik vind het echt heel goed dat jij je er in verdiept, maar 80-90% van de Nederlanders stemt waarschijnlijk op 'gevoel'. En jij bent dan politiek actief EN hebt je er in verdiept, er zijn ook mensen politiek actief waarvan ik denk: kijk eens kritisch naar je partij
Dus waarschijnlijk heeft 5% van Nederland er echt goed over na gedacht.
En dan stem jij d66, maar dan heb je een heel gezin (4 man) vol idioten die PVV stemt. Dan moeten er nog 3 kwaks zijn om dat te compenseren - en die zijn er niet.
wat Mo zei: ik ben al blij dat veel mensen uberhaupt een stemwijzer doen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:20 schreef P.F het volgende:
Kwak ik vind het echt heel goed dat jij je er in verdiept, maar 80-90% van de Nederlanders stemt waarschijnlijk op 'gevoel'. En jij bent dan politiek actief EN hebt je er in verdiept, er zijn ook mensen politiek actief waarvan ik denk: kijk eens kritisch naar je partij
Dus waarschijnlijk heeft 5% van Nederland er echt goed over na gedacht.
En dan stem jij d66, maar dan heb je een heel gezin (4 man) vol idioten die PVV stemt. Dan moeten er nog 3 kwaks zijn om dat te compenseren - en die zijn er niet.
Omdat we in Nederland stemgeheim hebben en da's een mooi ding. Verder houd ik er niet van om in een hokje gestopt te worden.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:25 schreef Perruche het volgende:
Waarom willen mensen eigenlijk niet vertellen welke partij ze prefereren? Is dat net zoiets als niet willen vertellen wat je verdient...? (wat ik ook niet snap)
Ik mag op iemand stemmen om welke reden ik wilquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:27 schreef Perruche het volgende:
PF, je gaat toch niet stemmen voor iemand's sexiness he, het gaat om inhoud niet om een leuk koppie
Uniekhoorn, ik hoop persoonlijk echt dat Balkenende geen PM wordt... hij heeft zijn kans gehad imo, van mij mag iemand anders het proberen![]()
Nee. Heb het totaal niet gevolgd. En ook geen zin meer in. Stemwijzer en kieskompas gedaan.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
ben je verder nog wel naar de partijprogramma's gaan kijken XM?
Nynke, ik heb precies hetzelfde! (behalve dan dat ik zelf stemquote:Op dinsdag 8 juni 2010 15:55 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Ik twijfel tussen D66 (principieel) en Pvda (strategisch). Als ik op pvda zou stemmen stem ik dat omdat ik denk dat er dan een coalitie zou kunnen komen die tot mijn likening is (bijvoorbeeld Paars II, of Pvda, VVD en Groen Links). Dat vind ik strategisch stemmen.
Ik weet het nog steeds niet. Moet het wel m'n moeder doorgeven voor vanavond, want die gaat morgen voor me stemmen..
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:35 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik mag op iemand stemmen om welke reden ik wilLeuk he!
wat grappig. Ik zweef vandaag echt heel erg, ik weet het echt niet. Straks maar eens een knoop doorhakken ofzo..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:35 schreef anna82 het volgende:
[..]
Nynke, ik heb precies hetzelfde! (behalve dan dat ik zelf stem). Ik vind het maar een lastige overweging en ik verwacht dat ik uiteindelijk toch weer PvdA stem....
Zodra iedereen op Wilders stemt vind ik Nederland niet meer leuk en ga ik ergens anders wonenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
mensen die op wilders stemmen zullen denk ik teleurgesteld zijn. voor hen staat vertrouwen vaak gelijk aan "je zin krijgen" en ik vermoed dat veel van wilders' plannen niet door kunnen gaan. die mensen zullen daardoor nog minder vertrouwen krijgen in de politiek, éigenlijk omdat ze zijn voorgelogen of gemisinformeerd over hoe politiek werkt. die haken af uit het stemproces, of wahcten op de volgende volksheld...
dit is ook geen nieuw proces op zich, bij de LPF ging het precies zo...
ik vind het risico van strategisch stemmen dat de kleinere partjen die óók nodig zijn voor de coalitie die je met strategisch stemmen probeert te bereiken, de kans lopen zo klein te worden dat je uiteindelijk zit met een grote PvdA, die buiten de boot valt en een regering van CDA en VVD evt. met PVV, en de kleinere progressieve partijen zó klein in de oppositie dat ze niks in te brengen hebben...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:35 schreef anna82 het volgende:
[..]
Nynke, ik heb precies hetzelfde! (behalve dan dat ik zelf stem). Ik vind het maar een lastige overweging en ik verwacht dat ik uiteindelijk toch weer PvdA stem....
Ik hoop dat dat een grapje wasquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:35 schreef P.F het volgende:
[..]
Ik mag op iemand stemmen om welke reden ik wilLeuk he!
Ook al is het geen grapje, ze mag nog steeds stemmen met welke reden ze wilquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat een grapje was. Je gaat toch niet serieus op iemand stemmen die een leuk smoeltje of lekker kontje heeft?
.
Anders ga ik stemmen op een anti-democratische partij.
Als zij zichzelf voor joker wil zetten moet ze dat vooral doen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:45 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Ook al is het geen grapje, ze mag nog steeds stemmen met welke reden ze wil
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:36 schreef P.F het volgende:
Jij krijgt voor 20 uur wat je zonder diploma voor 40 uur krijgt. Dus een halve baan met heel salaris!
Niemand weet toch wat ze stemtquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als zij zichzelf voor joker wil zetten moet ze dat vooral doen.
Ik ken zo iemand die zichzelf heel spiritueel vindt, maar eigenlijk gewoon alleen juist vindt wat zij juist vindt. En die overweegt hier op te stemmen.quote:
Dat is ook 1 van mijn overwegingen. Ik vind mijn ideeen terug bij beide partijen. Ik zweef niet, ik hink op twee benen!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:41 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik vind het risico van strategisch stemmen dat de kleinere partjen die óók nodig zijn voor de coalitie die je met strategisch stemmen probeert te bereiken, de kans lopen zo klein te worden dat je uiteindelijk zit met een grote PvdA, die buiten de boot valt en een regering van CDA en VVD evt. met PVV, en de kleinere progressieve partijen zó klein in de oppositie dat ze niks in te brengen hebben...
ik doe niet meer aan strategisch stemmen. ik vertrouw op de partij waar ik zélf voor sta om mijnb belangen te vertegenwoordigen, in een coalitie of in de oppositie.
ik vind femke er veel leuker uitzien, daar stem ik opquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:48 schreef P.F het volgende:
http://www.partijvoordedieren.nl/tk2010/mailgl/send2friend.php
Nee hoor!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat een grapje was. Je gaat toch niet serieus op iemand stemmen die een leuk smoeltje of lekker kontje heeft?
.
Anders ga ik stemmen op een anti-democratische partij.
Die stond bij mij op 1 bij de stemwijzer voor de gemeenteraadsverkiezingen in A'damquote:
Dat is jouw meningquote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als zij zichzelf voor joker wil zetten moet ze dat vooral doen.
Ik vind haar stem zo..... geforceerd?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:52 schreef Perruche het volgende:
[..]
ik vind femke er veel leuker uitzien, daar stem ik op
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:54 schreef Perruche het volgende:
[..]
moet je eens klikken op - inspiratie - beelden voor inspiratie. Dat kan niet serieus zijn
Ze praat alsof ze een knijper op d'r neus heeft!quote:
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:56 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Ze praat alsof ze een knijper op d'r neus heeft!
Daaaag, schoolstrijd... Aanpassen omdat het niet werkt is best een optie, maar iets waar hard voor gevochten is zo afschaffen vind ik persoonlijk vrij kortzichtig.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:53 schreef de_nachtwacht het volgende:
Hoi
Ik heb echt een hekel aan die stemwijzers omdat ik vaak denk: "Ik ben het er wel mee eens, maar...". En die nuancering gaat bij een 'eens' of 'oneens' compleet verloren. Zoals bijvoorbeeld het sluiten van Islamitische scholen, daar ben ik absoluut voor, maar ik vind dat Christelijke scholen ook moeten sluiten. En nu ben ik bang dat ik door zo'n antwoord opeens een stuk opschuif richting de PVV, terwijl ik helemaal niks tegen moslims heb (ook niet tegen christenen trouwens).
iets te hard gezongen?quote:
quote:
Net als Sjors!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:05 schreef Perruche het volgende:
Grappig trouwens dat het onderschrift nu is "presentator/journalist", vroeger was het iets van "CEO Quote"... hehe...
Trouwens jort vegetarier?
En Rita dan?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:06 schreef Perruche het volgende:
[..]
iets te hard gezongen?neh ik vind haar wel tof. Eigenlijk ook raar dat ze de enige vrouwelijke lijsttrekker is...!
Vroeger was hij hoofdredacteur van Quote, maar nu niet meer. Nu presenteert hij programma's en schrijft hij stukjes wat zijn huidige onderschrift verklaartquote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:05 schreef Perruche het volgende:
Grappig trouwens dat het onderschrift nu is "presentator/journalist", vroeger was het iets van "CEO Quote"... hehe...
Trouwens jort vegetarier?
Dat heeft Diederik Samson gedaan. Eerst overtuigd GL-er, maar omdat 'ie daar te weinig macht dacht te krijgen issie naar de PvdA overgelopen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:07 schreef anna82 het volgende:
Ik vind Femke tof en van mij mag ze wel de eerste vrouwelijke premier worden van Nederland. Misschien kan ze een droomtransfer naar een andere club partij afdwingen die haar op dat niveau kan brengen.
/wkvoetbal
Ik niet, maar dat hou ik geheim.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:07 schreef Goodbye het volgende:
Sowieso is iedereen hier overwegend links, heb ik het idee.
En bijna hadden we Agnes Kant ook nog gehad.quote:
Ik ook niet, maar dat houd ik bij deze niet meer geheimquote:
ok ok misschien had ik het anders moeten formulere, lijst 17 heeft ook een vrouwelijke "lijsttrekker"... de enige vrouwelijke lijsttrekker va een partij die serieus kans maakt (imo) om in het kabinet te komen.quote:
Marianne valt mij meer op dan Femke.. Vind ook dat ze het heel erg goed doen gezien hoe oud de partij is!!!!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:12 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En bijna hadden we Agnes Kant ook nog gehad.
Maar goed, dat alleen Femke opvalt, zegt wel iets over die andere twee.
Verdonk is sowieso niet serieus te nemen. Wát een figuur.
Dat een bepaalde groep mensen er blijkbaar voor gevochten heeft, is voor mij geen reden om het te behouden. Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen op school zo vroeg mogelijk in contact komen met veel verschillende mensen met alle mogelijke overtuigingen en van allerlei culturen. Ik vind het niet goed dat kinderen opgroeien in een vacuüm, en zo buiten de maatschappij worden gehouden, waar ze uiteindelijk wel deel van moeten uitmaken. Als je kinderen volgens een bepaalde religie wilt opvoeden doe je dat maar thuis. Religie is een privé-aangelegenheid (vind ik).quote:Op dinsdag 8 juni 2010 16:58 schreef loveli het volgende:
[..]
Daaaag, schoolstrijd... Aanpassen omdat het niet werkt is best een optie, maar iets waar hard voor gevochten is zo afschaffen vind ik persoonlijk vrij kortzichtig.
Eens met jou. Religie is iets wat je binnenskamers moet houden en waar je het publieke leven niet mee moet bevuilen. Persoonlijk vind ik kinderen religieus opvoeden zelfs kindermishandeling, maar goed, aangezien ouders het recht hebben hun kind zo op te voeden als zij dat willen, valt hier helaas weinig tegen te ondernemen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:25 schreef de_nachtwacht het volgende:
[..]
Dat een bepaalde groep mensen er blijkbaar voor gevochten heeft, is voor mij geen reden om het te behouden. Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen op school zo vroeg mogelijk in contact komen met veel verschillende mensen met alle mogelijke overtuigingen en van allerlei culturen. Ik vind het niet goed dat kinderen opgroeien in een vacuüm, en zo buiten de maatschappij worden gehouden, waar ze uiteindelijk wel deel van moeten uitmaken. Als je kinderen volgens een bepaalde religie wilt opvoeden doe je dat maar thuis. Religie is een privé-aangelegenheid (vind ik).
http://www.ikea.com/ms/nl(...)s/ikea_services.htmlquote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik stem eigenlijk al jaren op dezelfde partij, dus vanavond maar eens kijken of ik dat dit deze keer ook ga doen..
En faal.. Ik had een kast gezien op de site van IKEA die nog mooi naast m'n bed zou passen, en ik had bedacht, in het kader van zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, om dat ding met de bus op te gaan halen. Kom ik daar, krijg ik 'm niet eens van z'n plek.
. 32 kilo. Ik heb 'm maar laten liggen.
Dat kost wel wat, dus dan moet het qua prijs en bezorgen wel de moeite waard zijnquote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:42 schreef P.F het volgende:
[..]
http://www.ikea.com/ms/nl(...)s/ikea_services.html
Daar heb ik nog naar geïnformeerd, maar de bezorgkosten zouden dan 39 euro worden voor een kast van 50 euro. Dat ging me een beetje te ver.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:42 schreef P.F het volgende:
[..]
http://www.ikea.com/ms/nl(...)s/ikea_services.html
Wat ik hierboven ook al zei dusquote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Daar heb ik nog naar geïnformeerd, maar de bezorgkosten zouden dan 39 euro worden voor een kast van 50 euro. Dat ging me een beetje te ver.
Ja, een deurmat.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat ik hierboven ook al zei dus.
En je hoeft toevallig niet nog meer spullen?
hahaquote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:53 schreef P.F het volgende:
Misschien kun je met vik bij de ikea afspreken (haha!)
Ik ook niet! Sowieso niks waar een boor bij te pas moet komenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:03 schreef DevilsAndDust het volgende:
En gordijnrails ophangen kan ik ook al niet.
'aan te pas'quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik ook niet! Sowieso niks waar een boor bij te pas moet komen
je kan voor 25 euro m laten bezorgen he? dezelfde dag nog!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik stem eigenlijk al jaren op dezelfde partij, dus vanavond maar eens kijken of ik dat dit deze keer ook ga doen..
En faal.. Ik had een kast gezien op de site van IKEA die nog mooi naast m'n bed zou passen, en ik had bedacht, in het kader van zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, om dat ding met de bus op te gaan halen. Kom ik daar, krijg ik 'm niet eens van z'n plek.
. 32 kilo. Ik heb 'm maar laten liggen.
Ik heb altijd op Christelijke scholen (en zelfs op een Christelijke universiteit gezeten) en kan nu niet echt zeggen dat ik in een vacuüm ben opgegroeid.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:25 schreef de_nachtwacht het volgende:
[..]
Dat een bepaalde groep mensen er blijkbaar voor gevochten heeft, is voor mij geen reden om het te behouden. Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen op school zo vroeg mogelijk in contact komen met veel verschillende mensen met alle mogelijke overtuigingen en van allerlei culturen. Ik vind het niet goed dat kinderen opgroeien in een vacuüm, en zo buiten de maatschappij worden gehouden, waar ze uiteindelijk wel deel van moeten uitmaken. Als je kinderen volgens een bepaalde religie wilt opvoeden doe je dat maar thuis. Religie is een privé-aangelegenheid (vind ik).
dat vind ik behoorlijk zwaar gesteld, en erg gekleurd. ik ben ook religieus opgevoed en heb er nooit last van gehad. ik ben liberaal genoeg om te vinden dat mensen ook vrij moeten zijn hun eigen scholen te stichten om hun kinderen christelijk te onderwijzen, dan wel islamitisch. als de basisvereisten voor goed onderwijs maar gehaald worden op die school.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 17:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Eens met jou. Religie is iets wat je binnenskamers moet houden en waar je het publieke leven niet mee moet bevuilen. Persoonlijk vind ik kinderen religieus opvoeden zelfs kindermishandeling, maar goed, aangezien ouders het recht hebben hun kind zo op te voeden als zij dat willen, valt hier helaas weinig tegen te ondernemen.
Yep, vanaf een bepaald gewicht wordt het uitbesteed en daarmee een stuk goedkoper, heb ik ook gedaan met mijn bed.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:32 schreef kwakz0r het volgende:
je kan voor 25 euro m laten bezorgen he? dezelfde dag nog!
Helemaal eens.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:33 schreef kwakz0r het volgende:
dat vind ik behoorlijk zwaar gesteld, en erg gekleurd. ik ben ook religieus opgevoed en heb er nooit last van gehad. ik ben liberaal genoeg om te vinden dat mensen ook vrij moeten zijn hun eigen scholen te stichten om hun kinderen christelijk te onderwijzen, dan wel islamitisch. als de basisvereisten voor goed onderwijs maar gehaald worden op die school.
Ik snap niets van wat je nu zegt.quote:
Nee, dat ben ik dus niet met jou eensquote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dat vind ik behoorlijk zwaar gesteld, en erg gekleurd. ik ben ook religieus opgevoed en heb er nooit last van gehad. ik ben liberaal genoeg om te vinden dat mensen ook vrij moeten zijn hun eigen scholen te stichten om hun kinderen christelijk te onderwijzen, dan wel islamitisch. als de basisvereisten voor goed onderwijs maar gehaald worden op die school.
ik snáp je wel. maar ik vind ook dat iedereen het recht heeft hun mening, of dat nu een mening is die ik deel, of niet (bijvoorbeeld dat god bestaat en na je dood hel of hemel wacht), over te brengen aan hun kinderen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik dus niet met jou eens.
Maar ik wil best toegeven dat mijn mening hieromtrent erg gekleurd is. Ik (en nachtwacht ook dus) ben opgevoed met ouders die hun visie presenteerden als dé waarheid. Tot mijn 22e wist ik niet beter dan dat God bestond. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik kon ervan loskomen, maar veel anderen slagen daar niet in. Die blijven hun hele leven die angst voor hel en verdoemenis voelen.
Je mag je kinderen best opvoeden volgens de visie die jij aanhangt, maar wees je er dan wel van bewust dat het een visie is en breng je kinderen ook op de hoogte van alternatieve visies, zonder die visies te veroordelen. Dit geldt wmb overigens alleen voor mensen die hun kind met een bepaalde godsdienst willen opvoeden, niet voor atheïsten. Ik vind dat dat wat de wetenschap ons zegt staat bóven alles wat verschillende religies zeggen. En dat mag je hypocriet vinden.
Wauw, dat hoor je ook niet vaak. Als ik vragen mag (antwoorden staat vrij maar dat weet je wel), hoe kwam je er achter dat voor jou God misschien niet bestond of dat je iig aan dat geloof ging twijfelen? En hoe is de relatie nu met je ouders dan, als jouw mening welicht zo verschillend is als die van hen? (hier heb ik enige aannames gedaan, vergeef me..!) Vind het echt interessant, ik ken eigenlijk niemand die gelovig is opgevoed.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar ik wil best toegeven dat mijn mening hieromtrent erg gekleurd is. Ik (en nachtwacht ook dus) ben opgevoed met ouders die hun visie presenteerden als dé waarheid. Tot mijn 22e wist ik niet beter dan dat God bestond. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik kon ervan loskomen, maar veel anderen slagen daar niet in. Die blijven hun hele leven die angst voor hel en verdoemenis voelen.
Je mag je kinderen best opvoeden volgens de visie die jij aanhangt, maar wees je er dan wel van bewust dat het een visie is en breng je kinderen ook op de hoogte van alternatieve visies, zonder die visies te veroordelen. Dit geldt wmb overigens alleen voor mensen die hun kind met een bepaalde godsdienst willen opvoeden, niet voor atheïsten. Ik vind dat dat wat de wetenschap ons zegt staat bóven alles wat verschillende religies zeggen. En dat mag je hypocriet vinden.
Bizar.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Helemaal eens.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:39 schreef Viking84 het volgende:
Je mag je kinderen best opvoeden volgens de visie die jij aanhangt, maar wees je er dan wel van bewust dat het een visie is en breng je kinderen ook op de hoogte van alternatieve visies, zonder die visies te veroordelen.
Wat zeg je me nu?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:45 schreef P.F het volgende:
[..]
Maar ik heb dan bijvoorbeeld ook nooit in Sinterklaas geloofd omdat het verhaal mij niet plausibel in de oren klonk.
Ik had verschillende ansichtkaarten met verschillende sinterklazen er op.quote:
dat ligt er maar net aan hoe gelovig je bent. de gerformeerde gemeente is een heel ander verhaal dan de vrijzinnig protestantse kerk, of de remonstrantse kerk, de protestantse kerk nederland zit er een beetje tussen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:46 schreef P.F het volgende:
Ik dacht dat gelovigen wel in god geloofden maar dat ze ook wel begrepen dat hij niet opeens voor de deur zou staan.
dat laatste is ook onzin ja! terug naar de boekverbrandingenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:48 schreef XcUZ_Me het volgende:
Het probleem zit 'm vaak in de acceptatie / begrip voor iemand met een andere visie. Maar ik ben het wel met Vik eens dat het vaker zo is dat gelovigen problemen hebben met de 'acties' van niet-gelovigen (op zondag winkelen, etc) dan vice versa. Hier in Gouda hebben de christelijke partijen echt m.i. achterhaalde partijpunten. Zoals geen filmvertoningen meer op zondag, godslasterlijke boeken uit de bibliotheek, enz. Dat vind ik idioot en werkt op m'n irritatiezenuw. Ik probeer toch ook niet de godsdienstige boeken uit de bieb te jagen??
Apart..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dat ligt er maar net aan hoe gelovig je bent. de gerformeerde gemeente is een heel ander verhaal dan de vrijzinnig protestantse kerk, of de remonstrantse kerk, de protestantse kerk nederland zit er een beetje tussen.
maar voor "echte" christenen is God een zekerheid. niet dat ie letterlijk voor je neus staat nee, maar wel een absolute waarheid. de dood van jezus christus als zoon van god, en zijn wederopstanding en ten hemelopneming is de kern van het christelijk geloof. daar kon ik niks mee, en daarom ben ik afgehaakt en kan ik mezelf geen christen meer noemen.
voor katholieken is het wat abstracter, mystieker en meer op ritueel gericht dan op de persoonlijke band met god, maar die geloven dan wel weer dat op zondag de hostie en wijn echt in het lichaam en bloed van jezus veranderen....
Dit vind ik raar. Wel eerlijk, maar raar.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik ben het fundamenteel met je oneens op dit punt. ik vind dat je mensen de kans moet gunnen om wél iets te geloven ook al kun jij daar met je hoofd niet bij gezien de feiten. en op welke manier vallen bijzondere scholen niet-gelovigen lastig? er zitten doorgaans geen niet-gelovigen op die scholen. ik vind overigens dat als een stelletje hare krishna's een krishna school willen oprichten ze dat ook mogen doen. en ik geloof toch echt niet in levitatie door meditatie enzo hoor... maar ik heb er geen last van...quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:56 schreef Viking84 het volgende:
@ kwak: ik ontzeg mensen niet het recht om een geloof te hebben, maar ik vind wel dat geloof iets is wat je binnenskamers moet houden en waar je niet-gelovigen niet mee moet lastig vallen (bijvoorbeeld door het aantal koopzondagen te beperken). En liever had ik om dezelfde reden ook geen bijzondere scholen gehad. Je kunt die scholen wel opdragen godsdienstlessen te geven, om zo de blik van de leerlingen te verruimen, maar die lessen zijn toch gekleurd door de persoonlijke levensovertuiging van de docent (wat in het algemeen dezelfde overtuiging zal zijn als die van de school). Wmb maken ze alle scholen openbaar en stellen ze op openbare scholen het vak vergelijkende godsdienst verplicht. Ingrijpen in gezinnen is niet mogelijk en gelukkig ook vaak niet nodig. Maar idd: ik stel niet-geloven / atheïsme boven wél geloven. Als je je verdiept in de materie, dan kun je namelijk onmogelijk religieus blijven, anders heb je echt zitten slapen tijdens de colleges. Er zijn behoorlijk wat gelovigen die hun geloof verliezen als ze theologie gaan studeren.
bij mij kwam in mijn studie ook de definitieve druppel. ik kon sommige dingen niet meer geloven, en was daarbij telerugesteld in de kerkgemeenschap waar ik bij hoorde. tel daar innerlijke twijfel bij op en ik was van mn geloof gevallen. maar het punt blijft: geloof is geloof, en geen wetenschap (al bvestaat er wel de wetenschap van het geloof). je kunt er ook voor kiezen om ondanks de wetenschap die andere dingen bewijst, tóch te geloven in een achterliggende christelijke waarheid. dat kán, en dat moet ook mogen wat mij betreft,.quote:@ Perruche: toen ik enkele vakken bij godsdienstwetenschap ging volgen, waaronder 'Literatuur van de Bijbel'. Hoe ironisch. Eerst probeerde ik de feiten nog te verzoenen met mijn geloof, maar op een gegeven moment lukte dat niet meer.
Maar voor mij was het dus geen 'geloof', het was een aangenomen waarheid. Ik kon me niet voorstellen dat het ook anders kon zijn. Ik dacht vroeger vaak: Bestond God maar niet!
Misschien was je je niet bewust van dat vacuüm omdat je er zelf middenin zat? Heb jij in die tijd dan echt veel contact gehad met niet-christelijke kinderen? Of misschien ben je vrijer opgevoed dan ik?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:33 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Ik heb altijd op Christelijke scholen (en zelfs op een Christelijke universiteit gezeten) en kan nu niet echt zeggen dat ik in een vacuüm ben opgegroeid.![]()
De Islamitische kindertjes van de school hier om de hoek spelen buiten schooltijd ook gewoon met de niet-Islamitische kindertjes.
Ik zie het probleem niet zo en van mij hoeft het zeker niet afgeschaft te worden.![]()
Zie hierboven voor uitlegquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:00 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Dit vind ik raar. Wel eerlijk, maar raar.
die mening is echt ontzéttend kort door de bocht. er zijn veel meer redenen voor religie dan alleen verklaring. zingeving is bijvoorbeeld één van de belangrijkste, en wat je daar ook van vindt, mensen zijn heus niet alleen christen omdat ze anders niet snappen hoe de wereld ontstaan is.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zie hierboven voor uitleg.
Nog wat uitgebreider (en ik beperk me nu tot het christendom, maar iets soortgelijks geldt voor andere religies): er is absoluut geen bewijs voor het bestaan van God en voor veel verhalen uit de Bijbel is ook geen historisch bewijs beschikbaar. Maw: de enige bron waar we ons op zouden kunnen baseren, is de Bijbel zelf. Als bijv de uittocht uit Egypte (40 jaar in de woestijn! Weet je wel wat voor troep je dan achterlaat!) echt gebeurd zou zijn, dan zouden er sporen achtergelaten zijn. Ja zelfs nu nog, want van andere, niet-Bijbelse gebeurtenissen uit vroeger tijden zijn wel sporen gevonden. En zo is er voor veel bijbelse figuren ook geen niet-bijbels bewijs dat ze echt bestaan hebben.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over al die 'wonderlijke' gebeurtenissen: water in wijn veranderen, doden opwekken uit de dood, over het water lopen, een hele massa voeden van vijf broden en twee vissen...
Vuistregel is: als het nu niet kan, waarom zou het toen dan wel gekund hebben?
En voorts: er zijn zoveel religies! Waarom zou de ene religie het bij het juiste eind hebben en de andere niet?
Religies zijn een methode om datgene te verklaren wat je niet verklaren kunt, dus het is helemaal niet raar dat religies ooit ontstaan zijn. Maar ze zijn nu overbodig geworden, want nu hebben we de wetenschap.
Het gaat er niet om of ik lastiggevallen word (dat word ik overigens uiteindelijk wel want die kinderen worden groot en gaan uiteindelijk ook op chr partijen stemmen die niet-christenen beperkingen willen opleggen), maar wat mij boos maakt is het idee dat die kinderen een sprookje als waarheid gepresenteerd krijgen en dat kan, als je geen ouders hebt die hun geloof relativeren, voor behoorlijk wat schade zorgen waar mensen hun hele leven last van kunnen hebben.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:04 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben het fundamenteel met je oneens op dit punt. ik vind dat je mensen de kans moet gunnen om wél iets te geloven ook al kun jij daar met je hoofd niet bij gezien de feiten. en op welke manier vallen bijzondere scholen niet-gelovigen lastig? er zitten doorgaans geen niet-gelovigen op die scholen. ik vind overigens dat als een stelletje hare krishna's een krishna school willen oprichten ze dat ook mogen doen. en ik geloof toch echt niet in levitatie door meditatie enzo hoor... maar ik heb er geen last van...
het is nog altijd het recht van ouders om hun kind op te voeden zoals zij dat goed achten. mensen verbieden hun kind naar eigen inzicht op te voeden en te scholen in hun eigen scholen is álles behalve liberaal. dat is pas écht ingrijpen tot in de huiskamer en betutteling van jewelste vind ik.
of ik t nou leuk vind of niet wat ze doen, ouders beslissen nog altijd over hun kinderen, en niet een soort "verlichte" overheid. ik vind het fundamenteel onmogelijk om te zeggen dat er 1 waarheid is die beter is dan een andere - al is dat precies wat gelovigen vaak doen, maar atheisten net zo hard,
Wat voor 'achterliggende christelijke waarheid' blijft er nog over als alles waar je ooit in geloofde niet waar blijkt te zijn? Ik vind het een beetje slap, eerlijk gezegd: je hebt niet de guts om je geloof écht los te laten, dus probeer je het in een andere vorm te gieten en houd je jezelf voor dat je nog steeds een oprecht christen bent.quote:bij mij kwam in mijn studie ook de definitieve druppel. ik kon sommige dingen niet meer geloven, en was daarbij telerugesteld in de kerkgemeenschap waar ik bij hoorde. tel daar innerlijke twijfel bij op en ik was van mn geloof gevallen. maar het punt blijft: geloof is geloof, en geen wetenschap (al bvestaat er wel de wetenschap van het geloof). je kunt er ook voor kiezen om ondanks de wetenschap die andere dingen bewijst, tóch te geloven in een achterliggende christelijke waarheid. dat kán, en dat moet ook mogen wat mij betreft,.
Als de uittocht uit Egypte niet echt heeft plaatsgevonden, dan heeft Mozes ook niet door de Rode Zee gelopen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:12 schreef P.F het volgende:
Dat ene van dat Moses van het strand naar de andere kant van de zee liep is wel bewesen geacht!
Hoe herkenbaar. Precies dat heb ik dus ook gehad. Nou ja, we zullen zien he.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:01 schreef conleche het volgende:
Op een openbare school zou je summier godsdienstles kunnen krijgen, over alle religies wat. Dan pak je wel de algemene kennis mee, zonder dat je iets opgedrongen wordt. Ik ben zeer tegen christelijke lagere scholen. Ik heb er zelf opgezeten en tot mijn 8e gedacht dat ik naar de hel zou gaan omdat ik vast en zeker wel de zonde tegen de heilige geest had begaan. (iets met een Bijbels verhaal waarin mensen dood neervielen wegens die zonde, nadat ze maar de helft van hun vermogen hadden weggegeven aan de armen terwijl ze hadden beweerd dat ze álles hadden gedoneerd.) In mijn hoofd had ik al veel ergere dingen gedaan. Ik prijs de dag dat ik zelf begon na te denken en besloot dat die man met baard alleen een verzinsel was van mensen uit vroegere tijden, om onverklaarbare zaken toch enigszins aannemelijk te maken.
Hmmm.. Zal kijken of ik iets kan vinden!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als de uittocht uit Egypte niet echt heeft plaatsgevonden, dan heeft Mozes ook niet door de Rode Zee gelopen.
Bron, trouwens? Niet National Geographic Channel, hoop ik.
Of: Ja ze bedoelde niet dat ze maagd was die Maria, maar een meisje! DOH!quote:Simpelere verklaring wat mij betreft die ook wordt gegeven is dat er een vertaalfout in het spel is. Niet de Rode Zee, maar de Rietzee zou in dit geval zijn overgestoken. De Rietzee was een moerasachtig stuk land, waar de Israëlieten te voet makkelijk doorheen getrokken zouden kunnen hebben, en waar de Egyptenaren met hun rijtuigen in vast zouden kunnen zijn gelopen.
of je het nou leuk vindt of niet, dat recht hebben mensen, en dat recht mogen ze van mij houden, om hun kinderen op die manier op te voeden. en de christelijke partijen krijgen echt nooit genoeg kamerzetels om hun conservatieve agenda door te drukken hoor. verworven vrijheden worden niet zomaar teruggedraaid in NL.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of ik lastiggevallen word (dat word ik overigens uiteindelijk wel want die kinderen worden groot en gaan uiteindelijk ook op chr partijen stemmen die niet-christenen beperkingen willen opleggen), maar wat mij boos maakt is het idee dat die kinderen een sprookje als waarheid gepresenteerd krijgen en dat kan, als je geen ouders hebt die hun geloof relativeren, voor behoorlijk wat schade zorgen waar mensen hun hele leven last van kunnen hebben.
ik vind het frappant dat je zelf niet doorhebt dat je nu net zo "fundamentalistisch" naar de wereld kijkt vanuit een atheistisch perspectief, als je ooit hebt geleerd vanuit een streng-Christelijk perspectief.quote:Dat een kind toevallig een product is van twee mensen, wil niet zeggen dat die mensen dus het recht hebben om naar eigen goeddunken met hun kind om te springen. De kinderbescherming grijpt toch ook in als ouders met een verstandelijke beperking hun kind verwaarlozen? Dat je kind op strenggelovige wijze opvoeden net zo goed verwaarlozing is, dat schijnen mensen niet te begrijpen.
[..]
Wat voor 'achterliggende christelijke waarheid' blijft er nog over als alles waar je ooit in geloofde niet waar blijkt te zijn? Ik vind het een beetje slap, eerlijk gezegd: je hebt niet de guts om je geloof écht los te laten, dus probeer je het in een andere vorm te gieten en houd je jezelf voor dat je nog steeds een oprecht christen bent.
Veel gelovige mensen hebben kennelijk nogal moeite met het idee dat het leven afgelopen is na de dood en dat ze hun geliefden niet meer zien. En ze hebben moeite met het idee dat mensen die hen op aarde slecht behandeld hebben in het hiernamaals niet alsnog gestraft zullen worden door God. Dus dan denken ze: er móet een hemel zijn en er móet een hel zijn! Anders kan ik dit leven niet begrijpen!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
die mening is echt ontzéttend kort door de bocht. er zijn veel meer redenen voor religie dan alleen verklaring. zingeving is bijvoorbeeld één van de belangrijkste, en wat je daar ook van vindt, mensen zijn heus niet alleen christen omdat ze anders niet snappen hoe de wereld ontstaan is.misshcien lijkt dat zo als je vanuit een heel sytreng christelijk milieu komt ofzo, waar de waarheid misshcien wat simplistischer gebracht wordt, maar er wordt echt wel met meer nuance en andere lagen naar de wereld en geloven gekeken hoor, door christenen...
wetenschap maakt geloof niet overbodig, want wetenschap beantwoordt lang niet alle levensvragen en ook levensvreugde die mensen uit geloof halen. voorts ken ik veel mensen die niet geloven in alle feitjes en bijbelverhalen, maar wel in god etc...
los daarvan, mogen mensen geloven wat ze willen en dat ook aan hun kinderen overdragen. als jij geloofde in de heilige hond van de buren, zou je er van mij een kerk en een school voor mogen oprichten.
Ja, die verhalen heb ik al op NGC langs zien komenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:22 schreef P.F het volgende:
Oja... en die 1000en vertaalfouten
[..]
Of: Ja ze bedoelde niet dat ze maagd was die Maria, maar een meisje! DOH!
Sorry, maar juist als ik colleges had over hoe het menselijk lichaam werkte, hoe alles op elkaar ingespeeld is, kan ik niet geloven dat het toeval is. Ironisch genoeg bestaat de gemeente waar mijn ouders lid van zijn voornamelijk uit hoog-opgeleidenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 18:56 schreef Viking84 het volgende:
@ kwak: ik ontzeg mensen niet het recht om een geloof te hebben, maar ik vind wel dat geloof iets is wat je binnenskamers moet houden en waar je niet-gelovigen niet mee moet lastig vallen (bijvoorbeeld door het aantal koopzondagen te beperken). En liever had ik om dezelfde reden ook geen bijzondere scholen gehad. Je kunt die scholen wel opdragen godsdienstlessen te geven, om zo de blik van de leerlingen te verruimen, maar die lessen zijn toch gekleurd door de persoonlijke levensovertuiging van de docent (wat in het algemeen dezelfde overtuiging zal zijn als die van de school). Wmb maken ze alle scholen openbaar en stellen ze op openbare scholen het vak vergelijkende godsdienst verplicht. Ingrijpen in gezinnen is niet mogelijk en gelukkig ook vaak niet nodig. Maar idd: ik stel niet-geloven / atheïsme boven wél geloven. Als je je verdiept in de materie, dan kun je namelijk onmogelijk religieus blijven, anders heb je echt zitten slapen tijdens de colleges. Er zijn behoorlijk wat gelovigen die hun geloof verliezen als ze theologie gaan studeren.
ja, maar het hele punt is dat dat moet mogen wat mij betreft. ook al kan ik er met de pet niet bij.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Veel gelovige mensen hebben kennelijk nogal moeite met het idee dat het leven afgelopen is na de dood en dat ze hun geliefden niet meer zien. En ze hebben moeite met het idee dat mensen die hen op aarde slecht behandeld hebben in het hiernamaals niet alsnog gestraft zullen worden door God. Dus dan denken ze: er móet een hemel zijn en er móet een hel zijn! Anders kan ik dit leven niet begrijpen!
Maar goed, miljoenen mensen kunnen graag willen dat er een hemel is (en een hel voor misdadigers), maar dat wil nog niet zeggen dat die hemel er daadwerkelijk is.
Je moet wel onderscheid blijven maken tussen datgene wat jij zelf graag zou willen en wat de feiten laten zien. En vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat er echt een hemel bestaat.
Ik blijf erbij dat gelovigen zichzelf doelbewust voor de gek houden, omdat ze de realiteit niet kunnen handelen.
Ik heb het in de Volkskrant gelezenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, die verhalen heb ik al op NGC langs zien komen.
Maar ze bewijzen nog niet dat Mozes door de Rode Zee is getrokken. Ze geven alleen mogelijke, natuurlijke, verklaringen voor het splijten van de zee.
Hier ben ik het mee eens! Niet helemaal met de inhoud tot op de detail, maar je verwoord het goed en er klinkt enige logica in door!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:26 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Sorry, maar juist als ik colleges had over hoe het menselijk lichaam werkte, hoe alles op elkaar ingespeeld is, kan ik niet geloven dat het toeval is. Ironisch genoeg bestaat de gemeente waar mijn ouders lid van zijn voornamelijk uit hoog-opgeleiden. Waarvan er ook geloven in het bestaan van een oerknal, dat de wereld niet in 6 dagen geschapen is etc.
Ik zat trouwens op een protestante school vol met niet-gelovige kinderen en ging verder ook naar 'normale' verenigingen. Ondertussen ben ik geen Christen meer, ook al ben ik zo opgevoed, maar ik geloof nog steeds niet dat mensen/dieren/planten 'toevallig' zijn ontstaan. Daar is alles veel te complex voor.
Je hoeft geen 'sorry' te zeggen, hoorquote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:26 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Sorry, maar juist als ik colleges had over hoe het menselijk lichaam werkte, hoe alles op elkaar ingespeeld is, kan ik niet geloven dat het toeval is. Ironisch genoeg bestaat de gemeente waar mijn ouders lid van zijn voornamelijk uit hoog-opgeleiden. Waarvan er ook geloven in het bestaan van een oerknal, dat de wereld niet in 6 dagen geschapen is etc.
Ik snap best dat ik fundamentalistisch overkom, maar als je in mijn schoenen zou staan, dan zou je weten dat ik gewoon niet anders kán.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:30 schreef kwakz0r het volgende:
@ vik, nee we gaan er idd. niet uitkomen.
ik probeer overigens niet het christendom te verdedigen. ik ben verdorie niet eens christen. maar ik kan het niet eens zijn met jouw intolerantie tegenover het geloof, omdat jij "nu beter weet". dat vind ik ontzettend on-liberaal, en ik ben nu eenmaal liberaal.
O dan weet ik wel wat jij gelezen hebt. Die man is redacteur van de Volkskrant en hij heeft ook een boek geschreven over de historiciteit van de Bijbel.quote:
van Dam?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 19:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
O dan weet ik wel wat jij gelezen hebt. Die man is redacteur van de Volkskrant en hij heeft ook een boek geschreven over de historiciteit van de Bijbel.
Voornaam was Marcel, achternaam ben ik even kwijt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |