quote:Europees luchtruim langer dicht
Het luchtruim in Duitsland, België en Groot-Brittannië blijft nog zeker tot morgenmiddag 14.00 uur gesloten. Tegen die tijd wordt de situatie opnieuw bekeken. De drie vliegvelden van Parijs blijven in elk geval tot maandagmorgen 08.00 uur dicht.
Lufthansa heeft wel 10 vliegtuigen van München naar Frankfurt gevlogen. Ze staan dan klaar als het vliegverkeer kan worden hervat.
Vulkanologen en metereologen hebben op IJsland gezegd dat de vulkaan as blijft uitstoten. Daar zal in de komende dagen, en mogelijk zelfs weken en maanden geen verandering in komen.
Ik zou me meer zorgen maken om uitlaatgassen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:03 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Ik vind het wel vreemd. Die as hangt dus ergens in de lucht.. nu op zoveel kilometer hoogte. Kan dit kwaad met betrekking tot onze gezondheid?
http://www.telegraaf.nl/b(...)peerden__.html?p=4,1quote:Haarlemmermeer vangt gezinnen en ouderen op
SCHIPHOL - Particulieren die een bed of meerdere slaapplaatsen vrij hebben voor gestrande reizigers op Schiphol kunnen binnen enkele uren een telefoonnummer (0900-1852) in Hoofddorp bellen.
niet grappigquote:Op zaterdag 17 april 2010 22:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo vanaf de zijlijn bekeken heeft de chaos eromheen stiekem toch wel wat.
Dat sowieso.. hmm nja.. het is denk ik simpelweg afwachten tot het "over" is ofzo.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:05 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik zou me meer zorgen maken om uitlaatgassen.
Inderdaad, tenzij we een paar atoombommen gooien op IJsland, maar dat lijkt me ook niet gezond...quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:10 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dat sowieso.. hmm nja.. het is denk ik simpelweg afwachten tot het "over" is ofzo.
Eng idee.. better not do thatquote:Op zaterdag 17 april 2010 23:29 schreef teknomist het volgende:
[..]
Inderdaad, tenzij we een paar atoombommen gooien op IJsland, maar dat lijkt me ook niet gezond...
Neuh, als je dat doet trigger je vast nog meer vulkanen. Misschien niet direct, maar vulkanisch as met radioactieve deeltjes lijkt me ook niet handig. Dan wordt een heel groot gebied bedekt met die radioaciteve zooi.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:29 schreef teknomist het volgende:
[..]
Inderdaad, tenzij we een paar atoombommen gooien op IJsland, maar dat lijkt me ook niet gezond...
Ja, dat kan het als het gaat neerkomen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:03 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Ik vind het wel vreemd. Die as hangt dus ergens in de lucht.. nu op zoveel kilometer hoogte. Kan dit kwaad met betrekking tot onze gezondheid?
quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:42 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ja, dat kan het als het gaat neerkomen.
Nee, Ierland heeft zijn luchtruim gesloten.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:02 schreef teknomist het volgende:
Ik ben een leek hoor, maar er is dus wel vliegverkeer mogelijk tussen de VS en Dublin?
Ja, dat snap ik.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:45 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Nee, Ierland heeft zijn luchtruim gesloten.
wel meer kans op een Elfstedentocht volgend jaarquote:Op zaterdag 17 april 2010 23:21 schreef justmattie het volgende:
Ik stond er inderdaad vanmiddag ook even bij stil hoeveel impact dit heeft op (west en noord) Europa.
quote:Geen vuiltje aan de lucht”
door Ronald Veerman
AMSTERDAM - KLM heeft zaterdagavond met een Boeing 737 een geslaagde test uitgevoerd op het vulkaanas.
,,Een prachtige vlucht. Ik heb het nog nooit zo helder gezien.
Er was echt geen vuiltje aan de lucht”, zo stelde operationeel directeur Ype de Haan na de landing rond negen uur zaterdagavond.
Ik vind het ook maar een vage hype, ik zie niks in de lucht.quote:Op zondag 18 april 2010 01:13 schreef Bruno25 het volgende:
Kom op vliegen![]()
Hup omhoog met die kist
[..]
Joh.quote:Op zondag 18 april 2010 01:17 schreef __Saviour__ het volgende:
De aswolk is ook gewoon veel te ijl om met het blote oog te zien.
Kaczynski zou ook zeggen: "Vliegen, kreng!"quote:Op zondag 18 april 2010 01:16 schreef APK het volgende:
[..]
Ik vind het ook maar een vage hype, ik zie niks in de lucht.
De natuur blijft altijd sterker blijkt maar weer.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:06 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat een invloed zo'n vulkaan toch kan hebben
of niet meer terug kan komen natuurlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 07:58 schreef winka het volgende:
Nog maar even genieten van de stilteMaar wel enorm kl*te als je nu op vakantie zou gaan
Beter alles in 1 keer 1 dag opschuiven dan steeds enkele uurtjes. Wellicht is het ook handig voor henzelf zodat de vliegtuigen nog een beetje op hun plek staan als er weer gevlogen gaat worden.quote:Op zondag 18 april 2010 08:23 schreef DJ_Spiegelei het volgende:
Op Eindhoven Airport alles geannuleerd t/m 17.30. Ryanair zelfs voor morgenochtend ook alweer, die zijn er iedere keer snel bij.
onderhoud aan kapotte motoren en gezandstraalde vliegtuigen is ook niet echt goedkoop anders hoor. Plus dat je eventueel neergestortte vliegtuigen ook kunt weggooien.quote:Op zondag 18 april 2010 08:38 schreef 9x19 het volgende:
Volgens mij zijn ze ook aan het overdrijven. Bij Ijsland in de buurt ok, maar hier is die wolk toch veel te dun om echt gevaarlijk te zijn? Doe nog wat testvluchten en gooi de boel weer open, het wordt echt belachelijk nu.
Misschien dat het onderhoud wat hoger zal zijn, maar dit is goedkoper dan dit.
Volgens mij zal dat dus wel meevallen, het is te ijl om echt veel effect te hebben. Dat zal ook wel uit de testvluchten blijken gok ik.quote:Op zondag 18 april 2010 08:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
onderhoud aan kapotte motoren en gezandstraalde vliegtuigen is ook niet echt goedkoop anders hoor. Plus dat je eventueel neergestortte vliegtuigen ook kunt weggooien.
Die zijn gewoon bang dat men online gaat boeken en dan moeten ze handmatig geld terugstorten steeds. beter is het de site te sluitenquote:Op zondag 18 april 2010 08:23 schreef DJ_Spiegelei het volgende:
Op Eindhoven Airport alles geannuleerd t/m 17.30. Ryanair zelfs voor morgenochtend ook alweer, die zijn er iedere keer snel bij.
Dan moet je maar eens kijken naar de verwachtte aswolken. Zul je zien dat er nog een zwaardere onze kan op komt volgens de berekeningen. Daar wil je echt niet doorheen vliegen lijkt me zoquote:Op zondag 18 april 2010 08:45 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Volgens mij zal dat dus wel meevallen, het is te ijl om echt veel effect te hebben. Dat zal ook wel uit de testvluchten blijken gok ik.
handmatig voor zo'n grote organisatie? Lijkt me stug.quote:Op zondag 18 april 2010 08:52 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Die zijn gewoon bang dat men online gaat boeken en dan moeten ze handmatig geld terugstorten steeds. beter is het de site te sluiten
Anders lees je even een paar berichten terug:quote:Op zondag 18 april 2010 09:12 schreef Dalamar het volgende:
Ik sta vannacht buiten naar een kraakheldere lucht te kijken, de contouren van de maan waren erg goed te zien, het onverlichtte deel was duidelijk zichtbaar. Volgens mij vzlt het nu wel mee dan met die aswolk.
want het gaat natuurlijk niet alleen om hoe het volgens 1 persoon NU buiten is, maar over het geheel.quote:Op zondag 18 april 2010 09:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dan moet je maar eens kijken naar de verwachtte aswolken. Zul je zien dat er nog een zwaardere onze kan op komt volgens de berekeningen. Daar wil je echt niet doorheen vliegen lijkt me zo
en als dat niet KAN, hebben ze een probleem. Als ze wel gaan vliegen, en er gebeuren ongelukken, zijn de rapen helemaal gaar.quote:Op zondag 18 april 2010 09:31 schreef Bruno25 het volgende:
Ik denk dat men vanmiddag / vanavond gaat vliegen, want heel veel mensen moeten naar hun werk en bedrijven moeten gaan leveren
jij was gisteren/eergisteren ook iemand die iets moest geloof ik. Jij moet wel erg veel, en andere mensen moeten ook veel van je. Echter werkt de wereld zo niet.quote:Op zondag 18 april 2010 09:31 schreef Bruno25 het volgende:
Ik denk dat men vanmiddag / vanavond gaat vliegen, want heel veel mensen moeten naar hun werk en bedrijven moeten gaan leveren
Dat moeten is allemaal leuk en aardig, maar als het echt niet anders is dan heb je weinig te willen.quote:Op zondag 18 april 2010 09:31 schreef Bruno25 het volgende:
Ik denk dat men vanmiddag / vanavond gaat vliegen, want heel veel mensen moeten naar hun werk en bedrijven moeten gaan leveren
Ja, dan zetten we toch wat levens op het spel? Want wat er zou kunnen gebeuren bij teveel as in de lucht, is niet mis! Als je de verhalen leest van die bijna-ongelukken van een poos geleden... Dan maar niet leveren, of niet werken, en staat Europa even stil of gaat het wat trager. We hebben onszelf zo afhankelijk gemaakt van allerlei nieuwe technieken, dat de wereld lijkt te vergaan als het even tegenzit. Tuurlijk, het is vervelend, maar er zijn geen doden en gewonden gevallen, en het kost wat meer moeite en wellicht geld, maar de allermeeste bestemmingen zijn nog wel te bereiken, via bus, boot, trein of internet, in het geval van bv vergaderingen op afstand.quote:Op zondag 18 april 2010 09:31 schreef Bruno25 het volgende:
Ik denk dat men vanmiddag / vanavond gaat vliegen, want heel veel mensen moeten naar hun werk en bedrijven moeten gaan leveren
De Noren zijn lekker actief met animaties.quote:Op zondag 18 april 2010 10:03 schreef Oom_Agent het volgende:
Er hangt nog steeds veel as in de lucht. Door de stand van de (opkomende) zon is de aswolk vooral in de ochtend goed te zien op de sattellietbeelden.
Vooral in het noordwesten van Frankrijk en Belgie, en een band van Zuid Engeland via de Noordzee naar Denemarken is de aswolk goed te zien.
[ afbeelding ]
zie ook de animatie van de aswolk op deze Noorse site:
http://www.yr.no/nyheter/1.7083728
En ook jammer dat niet wordt aangeven wat voor concentratie nu eigenlijk niet meer vliegbaar is en dus tot onverantwoorde risico's leiden.quote:Op zondag 18 april 2010 10:15 schreef justmattie het volgende:
Jammer dat er geen tijdslijn bij die Noorse animatie staat
Misschien kun je vliegen zoals Icarus deed. Maar dan niet te hoog natuurlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 10:19 schreef June. het volgende:
Even een tvp! Volgende week ook vliegen, hopelijk lukt dat wel.
Da's ff-ing sneu..quote:Op zondag 18 april 2010 10:38 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Wij moeten zaterdag vliegen (nou ja moeten, onze huwelijksreis tevens 1e vakantie in 10 jaar) en ik geloof er eigenlijk al niet meer zo in.
treinen zitten ook ongetwijfeld goed vol, net zals bussen en ander vervoer. Misschien een Turk zoeken die voor een leuk bedrag je zusje (en nog wat anderen) brengt?quote:Op zondag 18 april 2010 10:41 schreef Thomas B. het volgende:
Mijn zusje zit nog steeds vast in Istanbul met geen mogelijkheid om terug te komen. Ze zou gisterochten terugvliegen. Iemand enig idee of de trein eventueel een optie is?
Had John Cleese dat niet gedaan?quote:Op zondag 18 april 2010 10:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
treinen zitten ook ongetwijfeld goed vol, net zals bussen en ander vervoer. Misschien een Turk zoeken die voor een leuk bedrag je zusje (en nog wat anderen) brengt?
http://www.monstersandcri(...)cab-home-from-Norwayquote:Booked for a television spot in Norway, actor John Cleese came to the Scandinavian country and fulfilled his obligation, and then was forced to commute by taxi home to London thanks to the never-ending Icelandic Volcano.
The Monty Python legend racked up a $5,000+ taxi fare. Currently there are no flights in the area servicing Britain, and Cleese's assistant figured the stranded star could take a taxi to Brussels, then catch the Eurostar train from there back to London.
Cleese told Norway's TV2 that necessity drove him to it.
"We checked every option but there were no boats and no train tickets available. That's when my fabulous assistant determined the easiest thing would be to take a taxi."
The official total was reported to be £3,300 to take a cab from Oslo to Brussels.
Cleese, 70, said: "We checked every option but there were no boats and no train tickets available. That's when my fabulous assistant determined the easiest thing would be to take a taxi."
Tja, da's sneu, maar de meeste overige klachten zijn echt leedvermaak op zijn best hoor..quote:Op zondag 18 april 2010 10:47 schreef 9x19 het volgende:
Het meest trieste geval dat ik tot nu toe zag was een doodziek jochie dat voor een operatie naar de VS moest, wat ellendig.
Ja ze zitten daar met 50 manquote:Op zondag 18 april 2010 10:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
treinen zitten ook ongetwijfeld goed vol, net zals bussen en ander vervoer. Misschien een Turk zoeken die voor een leuk bedrag je zusje (en nog wat anderen) brengt?
Dat is echt tragisch.quote:Op zondag 18 april 2010 10:47 schreef 9x19 het volgende:
Het meest trieste geval dat ik tot nu toe zag was een doodziek jochie dat voor een operatie naar de VS moest, wat ellendig.
Dat hadden mijn ouders ook de afgelopen 3 dagen. Vandaag is ze verteld dat ze woensdag of donderdag pas weer naar het vliegveld hoeven te komen.quote:Op zondag 18 april 2010 10:48 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja ze zitten daar met 50 manMisschien kunnen ze nog wat groepskorting bedingen. Het vervelende is dat ze zo weinig zekerheid hebben. Het is niet bekend hoe lang ze nog in dat hotel kunnen blijven en omdat ze bij wijze van spreken ineens naar het vliegveld geroepen kunnen worden kunnen ook niet echt een planning maken.
Dus ze heeft de keuze gemaakt die verplichtingen maar na de komen en de operatie dan maar uit te stellen? Het lijkt me dat je niet zomaar geopereerd wordt, dus ik zou wel weten waar ik dan voor zou kiezen, lekker daarop wachten. Echt veel dingen kunnen er niet belangrijker zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 10:51 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Dat is echt tragisch.
Een Frans/Engelse vriendin van ons smste net dat ze eindelijk Engeland uit was gekomen (moest wel vanwege belangrijke verplichtingen) maar volgende week zou ze weer terug moeten naar de UK om geopereerd te worden aan haar knie, dat zag ze even niet meer zo zitten.
Laat haar een auto kopen daarquote:Op zondag 18 april 2010 10:41 schreef Thomas B. het volgende:
Mijn zusje zit nog steeds vast in Istanbul met geen mogelijkheid om terug te komen. Ze zou gisterochtend terugvliegen. Iemand enig idee of de trein eventueel een optie is?
De meeste nieuwe toeristen zullen toch niet op de gewenste plaats van bestemming kunnen aankomen, dus dat de hotelkamers door nieuwe toeristen worden overgenomen lijkt me dan sterk.quote:Op zondag 18 april 2010 10:48 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja ze zitten daar met 50 manMisschien kunnen ze nog wat groepskorting bedingen. Het vervelende is dat ze zo weinig zekerheid hebben. Het is niet bekend hoe lang ze nog in dat hotel kunnen blijven.
Dat is inderdaad een pluspunt in dit hele gebeuren.quote:Op zondag 18 april 2010 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste nieuwe toeristen zullen toch niet op de gewenste plaats van bestemming kunnen aankomen, dus dat de hotelkamers door nieuwe toeristen worden overgenomen lijkt me dan sterk.
Nog geen nieuws over Nederland? Denk niet dat er over 3 uur gevlogen gaat worden namelijk.quote:Op zondag 18 april 2010 11:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
@BreakingReport
UK extends airspace closure until at least 2400 GMT Sunday - aviation authority [Reuters]
Nope.quote:Op zondag 18 april 2010 11:09 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Nog geen nieuws over Nederland? Denk niet dat er over 3 uur gevlogen gaat worden namelijk.
Ja dat is ook weer waar. Het vervelende is alleen dat ze het nogal zat is... ze zitten al ruim een week bovenop elkaars lipquote:Op zondag 18 april 2010 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste nieuwe toeristen zullen toch niet op de gewenste plaats van bestemming kunnen aankomen, dus dat de hotelkamers door nieuwe toeristen worden overgenomen lijkt me dan sterk.
Gewoon het beste van maken, zo'n ramp hoeft een langere vakantie toch niet te zijn? Ga lekker korte tochtjes maken, loop nog eens langs die markt van vorige week.. vast genoeg te doen.quote:Op zondag 18 april 2010 11:12 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja dat is ook weer waar. Het vervelende is alleen dat ze het nogal zat is... ze zitten al ruim een week bovenop elkaars lip
Ja dat heb ik 'r ook al gezegd. Hopelijk vindt ze de spirit weer een beetje... ze zat er nogal doorheen geloof ik.quote:Op zondag 18 april 2010 11:14 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Gewoon het beste van maken, zo'n ramp hoeft een langere vakantie toch niet te zijn? Ga lekker korte tochtjes maken, loop nog eens langs die markt van vorige week.. vast genoeg te doen.
Nope, hebben tijdelijk visum gekregen.quote:Op zondag 18 april 2010 11:15 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja dat heb ik 'r ook al gezegd. Hopelijk vindt ze de spirit weer een beetje... ze zat er nogal doorheen geloof ik.
Hoe doen al die mensen dat eik die alleen moeten overstappen op schiphol of frankfurt ofzo, maar die geen visum hebben voor Europa? Blijven die gewoon opgesloten achter de douane of wat?
Die zijn nu bezig.quote:Op zondag 18 april 2010 11:15 schreef SpicyPaprika het volgende:
In mijn krant staat dat KLM vandaag nog proefvluchten doet. Rond welk uur zou dat zijn.
Er werden tijdelijke visums verstrekt heb ik gelezen.quote:Op zondag 18 april 2010 11:15 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja dat heb ik 'r ook al gezegd. Hopelijk vindt ze de spirit weer een beetje... ze zat er nogal doorheen geloof ik.
Hoe doen al die mensen dat eik die alleen moeten overstappen op schiphol of frankfurt ofzo, maar die geen visum hebben voor Europa? Blijven die gewoon opgesloten achter de douane of wat?
Een bus huren.quote:Op zondag 18 april 2010 10:48 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja ze zitten daar met 50 manMisschien kunnen ze nog wat groepskorting bedingen. Het vervelende is dat ze zo weinig zekerheid hebben. Het is niet bekend hoe lang ze nog in dat hotel kunnen blijven en omdat ze bij wijze van spreken ineens naar het vliegveld geroepen kunnen worden kunnen ook niet echt een planning maken.
Tsja... Ook dat heet overmacht...quote:Op zondag 18 april 2010 11:16 schreef Pyttpytt het volgende:
Vraag me trouwens af of vliegvelden de rekeningen van geparkeerde auto´s bevriezen, of dat ze die vrolijk door laten lopen... Worden pijnlijk dure rekeningen denk ik.
Wat ik me afvraag, vanochtend was al duidelijk dat Duitsland, Belgie, Engeland tot 's middags dicht zouden blijven, Nederland stond toen officieel nog op 8 uur. Waarom duurt dat het iedere keer het langst voordat Nederland iets beslist? Bovendien kun je ook niet echt ergens heen als alles eromheen dicht is.quote:Op zondag 18 april 2010 11:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
@BreakingReport
UK extends airspace closure until at least 2400 GMT Sunday - aviation authority [Reuters]
Vraag 't me ook af. En KLM maar steeds hoop geven door domme uitsprakenquote:Op zondag 18 april 2010 11:19 schreef DJ_Spiegelei het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag, vanochtend was al duidelijk dat Duitsland, Belgie, Engeland tot 's middags dicht zouden blijven, Nederland stond toen officieel nog op 8 uur. Waarom duurt dat het iedere keer het langst voordat Nederland iets beslist? Bovendien kun je ook niet echt ergens heen als alles eromheen dicht is.
Wizz Air hier in Eindhoven bijvoorbeeld ook, drie vluchten voor de morgen werden pas rond half 9 officieel gecancelled. Als je daar een ticket voor hebt weet je in principe wel dat ze niet gaan maar ik neem aan dat je 't risico toch niet wilt lopen.quote:Op zondag 18 april 2010 11:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Vraag 't me ook af. En KLM maar steeds hoop geven door domme uitspraken.
quote:KLM schort alle Europese vluchten tot zondag middernacht op
Laatst gewijzigd: 18 april 2010 11:19
RIJSWIJK - Luchtvaartmaatschappij KLM schort alle Europese vluchten tot zondag middernacht op, voor de intercontinentale vluchten geldt dat die in ieder geval tot zondagavond 20.00 uur niet zullen worden uitgevoerd.
KLM heeft dit besloten op basis van de informatie die ze van de autoriteiten heeft gekregen. Dat liet een woordvoerster van de maatschappij weten.
De KLM-proefvlucht die zondagochtend vertrok om bemanning over te vliegen naar Düsseldorf, is zondagochtend rond negen uur alweer teruggekeerd in Nederland.
Het is de bedoeling dat in de loop van de dag zeven gestrande KLM-kisten vanuit Duitsland worden teruggevlogen naar Schiphol.
Vergeet niet die succesvolle test he.. dat schijnt nogal hoopgevend te zijn (geweest).quote:Op zondag 18 april 2010 11:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Vraag 't me ook af. En KLM maar steeds hoop geven door domme uitspraken.
Tsja.. Dat blijft een momentopname. Als die nieuwe wolk komt, is het weer heel anders..quote:Op zondag 18 april 2010 11:28 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Vergeet niet die succesvolle test he.. dat schijnt nogal hoopgevend te zijn (geweest).
Er vliegt nu een vliegtuig op Schiphol af (zogenaamd uit Quebec, waarschijnlijk een gestande uit Dusseldorf)quote:
Bepaalt Eurocontrol niet gewoon of Schiphol mag gaan vliegen?quote:Op zondag 18 april 2010 11:28 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Vergeet niet die succesvolle test he.. dat schijnt nogal hoopgevend te zijn (geweest).
Ik denk dat als er eenmaal daadwerkelijk ook lichte asval zal gaan plaatsvinden, mensen snel hun mond dicht houden.quote:Op zondag 18 april 2010 11:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Tsja.. Dat blijft een momentopname. Als die nieuwe wolk komt, is het weer heel anders..
Ja en de KLM zit als een klein kind te zeuren en te pushen omdat ze steeds maar $ tekens in hun ogen zien.quote:Op zondag 18 april 2010 11:32 schreef justmattie het volgende:
[..]
Bepaalt Eurocontrol niet gewoon of Schiphol mag gaan vliegen?
Landing?quote:Op zondag 18 april 2010 11:37 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stomme vraag misschien maar is het normaal dat een vliegtuig op Casper op 2000 voet van de radar verdwijnt? Vrij dicht bij schiphol?
nvm radar heeft 15 minuten vertraging.
Klopt, KLM is bezig om alle vluchten die zijn uitgeweken naar Dusseldorf 1 voor 1 weer leeg over te vliegen naar Amsterdam.quote:Op zondag 18 april 2010 11:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Er vliegt nu een vliegtuig op Schiphol af (zogenaamd uit Quebec, waarschijnlijk een gestande uit Dusseldorf)
Dan gaan we dood.quote:Op zondag 18 april 2010 11:39 schreef matthijst het volgende:
Als die vulkaan nog 7 maanden as blijft spuwen, wat dan?
Of in de zomerperiode![]()
Dwars door het vliegverbod heen?quote:Op zondag 18 april 2010 11:41 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Klopt, KLM is bezig om alle vluchten die zijn uitgeweken naar Dusseldorf 1 voor 1 weer leeg over te vliegen naar Amsterdam.
quote:Op zondag 18 april 2010 11:44 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Dan gaan we dood.
Het is een proefvlucht zonder passagiers. Dat mag blijkbaar wel.quote:Op zondag 18 april 2010 11:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dwars door het vliegverbod heen?
KLM heeft ongetwijfeld toestemming gekregen om deze kisten over te halen naar AMS.quote:Op zondag 18 april 2010 11:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dwars door het vliegverbod heen?
Dan kan ik niet naar Lady Gagaquote:Op zondag 18 april 2010 11:39 schreef matthijst het volgende:
Als die vulkaan nog 7 maanden as blijft spuwen, wat dan?
Of in de zomerperiode![]()
Aah, handig.. de toestellen staan dus straks goed, dan blijven alleen de passagiers nog over. Goed bezig.quote:Op zondag 18 april 2010 11:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is een proefvlucht zonder passagiers. Dat mag blijkbaar wel.
Dan neemt het aantal auto-, bus-, en treinvakanties binnen Nederland en Europa flink toe, schat ik zo in!quote:Op zondag 18 april 2010 11:39 schreef matthijst het volgende:
Als die vulkaan nog 7 maanden as blijft spuwen, wat dan?
Of in de zomerperiode![]()
Je hebt natuurlijk best kans dat veel gestrande passagiers vanuit Dusseldorf met ander vervoer naar Nederland zijn gekomen inmiddels.quote:Op zondag 18 april 2010 11:50 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Aah, handig.. de toestellen staan dus straks goed, dan blijven alleen de passagiers nog over. Goed bezig.
Nee. Eurocontrol beheert het luchtruim over een deel van Europa vanaf FL245 (24500 voet, ruim 7km) en hoger. Eurocontrol is ook gewoon operationeel en er zou dus over die aswolk heen gevlogen kunnen worden. Probleem is alleen, dat het luchtruim onder FL245 gesloten is in een groot deel van Europa.quote:Op zondag 18 april 2010 11:32 schreef justmattie het volgende:
[..]
Bepaalt Eurocontrol niet gewoon of Schiphol mag gaan vliegen?
oh ja, daar heb je gelijk in. Het is geen Istanbul of Kuala Lumpur inderdaad.quote:Op zondag 18 april 2010 11:51 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk best kans dat veel gestrande passagiers vanuit Dusseldorf met ander vervoer naar Nederland zijn gekomen inmiddels.
Aha okequote:Op zondag 18 april 2010 11:51 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Nee. Eurocontrol beheert het luchtruim over een deel van Europa vanaf FL245 (24500 voet, ruim 7km) en hoger. Eurocontrol is ook gewoon operationeel en er zou dus over die aswolk heen gevlogen kunnen worden. Probleem is alleen, dat het luchtruim onder FL245 gesloten is in een groot deel van Europa.
Boot misschien?quote:Op zondag 18 april 2010 12:09 schreef moussie het volgende:
Hoe doen ze dat eigenlijk met de bevoorrading van de boorplatforms? Ik weet dat er vanaf de Kooy en Den Helder Airport niet meer gevlogen wordt, ook niet naar de platforms ..
Istanbul is op zich met treinen nog wel te doen, zal wel 48 uur treinen of zo zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 11:52 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
oh ja, daar heb je gelijk in. Het is geen Istanbul of Kuala Lumpur inderdaad.
En boven FL245 moet je nog uitkijken. De VAAC-waarschuwingen melden ook een gebied van FL200 tot FL350 en geven aan dat er boven FL350 geen/nauwelijks risico op as is. Dan zit je inmiddels op ruim 10km hoogte, met de wetenschap dat als er iets gebeurt waardoor je naar beneden moet je alsnog die aslaag invliegt.quote:Op zondag 18 april 2010 11:51 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Nee. Eurocontrol beheert het luchtruim over een deel van Europa vanaf FL245 (24500 voet, ruim 7km) en hoger. Eurocontrol is ook gewoon operationeel en er zou dus over die aswolk heen gevlogen kunnen worden. Probleem is alleen, dat het luchtruim onder FL245 gesloten is in een groot deel van Europa.
50 uur, overstappen in Beograd, Villach en Mannheimquote:Op zondag 18 april 2010 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Istanbul is op zich met treinen nog wel te doen, zal wel 48 uur treinen of zo zijn.
Lijkt me een mooie reis.quote:Op zondag 18 april 2010 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Istanbul is op zich met treinen nog wel te doen, zal wel 48 uur treinen of zo zijn.
|Ziet er onheilspellend uit, al heb ik er eigenlijk geen flauw idee vanquote:Op zondag 18 april 2010 12:18 schreef MeneerKaktus het volgende:
Die andere vulkaan wordt ook steeds onrustiger..
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
En dat komt er ook nog eens bij idd.quote:Op zondag 18 april 2010 12:17 schreef Light het volgende:
[..]
En boven FL245 moet je nog uitkijken. De VAAC-waarschuwingen melden ook een gebied van FL200 tot FL350 en geven aan dat er boven FL350 geen/nauwelijks risico op as is. Dan zit je inmiddels op ruim 10km hoogte, met de wetenschap dat als er iets gebeurt waardoor je naar beneden moet je alsnog die aslaag invliegt.
Inderdaad, precies zoals de NASA ook al vreesde. Als Katla ( de grote vulkaan naast de Eyjafjallajökull) gaat uitbarsten heeft het mogelijk grote gevolgen voor het klimaat. Er zullen grote overstromingen zijn. Ook kan de aswolk van de Katla wereldwijd de zon gaan afschermen.quote:Op zondag 18 april 2010 12:18 schreef MeneerKaktus het volgende:
Die andere vulkaan wordt ook steeds onrustiger..
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
quote:Tweede vulkaanuitbarsting ligt al op de loer
De uitbarsting van de Eyjafjallajökul ging in het verleden vaak gepaard met een uitbarsting van een veel grotere vulkaan. Intussen verloopt het pad van de aswolk zeer grillig.
Terwijl de aswolk van de Eyjafjallajökul zich over Europa verspreidt, houden vulkanologen de ogen angstvallig gericht op de Katla, een veel grotere vulkaan tientallen kilometers verderop;Toevallig of niet, maar uitbarstingen van de Eyjafjallajökul zijn in het verleden vaak gepaard gegaan met uitbarstingen van de Katla,zegt vulkanoloog Manfred van Bergen (Universiteit Utrecht) Dat is een zorg, want de gletsjers op deze vulkaan zijn veel groter dan de Eyjafjallajökul. Een uitbarsting zou het gletsjerijs doen smelten en voor enorme overstromingen kunnen zorgen.
Wacht maar totdat die verwachte zwaardere aswolk over trekt.....quote:Joachim Hunold, CEO Air Berlin, "amazed that the results obtained from test flights did not have any influence"
Die van gisteren bedoel je? Wanneer komt die hier aan?quote:Op zondag 18 april 2010 12:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/AshAlerts/status/12391672745
[..]
Wacht maar totdat die verwachte zwaardere aswolk over trekt.....
morgen zo te zien op met.no.quote:Op zondag 18 april 2010 12:49 schreef superworm het volgende:
[..]
Die van gisteren bedoel je? Wanneer komt die hier aan?
ZO Europa is dicht incl Kievquote:Op zondag 18 april 2010 12:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma moeten maar met de trein vanuit Kuala Lumpur gaan denk ik.. of eerst naar India, en vanuit daar proberen naar ZO europa te komen...
Istanbul? Als er dan een paar uur gevlogen kunnen worden, kunnen ze misschien in DLD komen, vanuit daar zijn ze dan al bijna thuis.. tja, theorien...quote:Op zondag 18 april 2010 12:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
ZO Europa is dicht incl Kiev
Madrid kan wel
Vaak, vaak. Zo vaak is de Eyjafjallajökul niet uitgebarsten. Dit is de vierde uitbarsting sinds ca. 936. De vorige drie werden gevolgd door een uitbarsting van Katla. Maar Katla is wel vaker uitgebarsten, gemiddeld twee keer per eeuw. De laatste uitbarsting van Katla was in 1918, dus al lang geleden.quote:Op zondag 18 april 2010 12:32 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Inderdaad, precies zoals de NASA ook al vreesde. Als Katla ( de grote vulkaan naast de Eyjafjallajökull) gaat uitbarsten heeft het mogelijk grote gevolgen voor het klimaat. Er zullen grote overstromingen zijn. Ook kan de aswolk van de Katla wereldwijd de zon gaan afschermen.
[..]
Tja, totdat de volgende aswolk eraan komt natuurlijk. Allemaal te onzeker.quote:Op zondag 18 april 2010 12:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Die testvluchten zijn toch succesvol verlopen? Verkeersvliegers willen de vluchten weer langzaam oppakken lees ik op nu.nl
En? Wil jij het risico lopen dat zo'n vliegtuig neerstort omdat het in een flard met veel asdeeltjes terechtkomt? Neerstort op Amsterdam bvb?quote:Op zondag 18 april 2010 12:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Die testvluchten zijn toch succesvol verlopen? Verkeersvliegers willen de vluchten weer langzaam oppakken lees ik op nu.nl
Geniale road trip! Met de trein van KL naar Europaquote:Op zondag 18 april 2010 12:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma moeten maar met de trein vanuit Kuala Lumpur gaan denk ik.. of eerst naar India, en vanuit daar proberen naar ZO europa te komen...
Een paar succesvolle vluchten, terwijl en normale duizenden vluchten plaatsvinden. Dat zegt dus helemaal niks.quote:Op zondag 18 april 2010 12:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Die testvluchten zijn toch succesvol verlopen? Verkeersvliegers willen de vluchten weer langzaam oppakken lees ik op nu.nl
Madrid is open, Misschien Rome en Barcelona ook, vandaar met trein of bus lijkt me. Zeker Barcelona zou wel aardig te doen moeten zijn qua trein/bus afstand, als ie open is... Zit wel op 't randje van de aswolk, maar een divert naar Madrid zou dan ook geen ramp zijnquote:Op zondag 18 april 2010 12:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma moeten maar met de trein vanuit Kuala Lumpur gaan denk ik.. of eerst naar India, en vanuit daar proberen naar ZO europa te komen...
Moet te doen zijn, en mogelijk zijn ze zo nog eerder thuis ook.quote:Op zondag 18 april 2010 13:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Geniale road trip! Met de trein van KL naar Europa
Die aswolk is nu moeilijk te zien omdat de zon er nu bijna recht op schijnt. In de ochtend als de zon nog laag staat is de wolk heel duidelijk te zien. Door het hogedrukgebied wat boven west europa ligt verplaatst de wolk zich bijna niet.quote:Op zondag 18 april 2010 12:57 schreef R2cksson het volgende:
Actuele radarbeelden met de rook erop, iemand?
En die minimale verplaatsing is dus naar het zuiden? Ik lees overal dat optimisme van de KLM en andere financieel gedupeerden, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit deze maand nog helemaal op gaat klaren... Waarom doen ze zo terughoudend over informatie, waarom willen ze zo graag laten lijken dat ze mogen vliegen? Als Belgie en Duitsland het luchtruim gesloten houden, dan kun je toch nergens naartoe vliegen?quote:Op zondag 18 april 2010 13:11 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Die aswolk is nu moeilijk te zien omdat de zon er nu bijna recht op schijnt. In de ochtend als de zon nog laag staat is de wolk heel duidelijk te zien. Door het hogedrukgebied wat boven west europa ligt verplaatst de wolk zich bijna niet.
De sterkste concentraties bevinden zich tussen de roze lijnen. Het is nu dus wel moeilijker te zien omdat de zon hoog staat.
[ afbeelding ]
Sta je in Stavanger of weet ik het op het vliegveld en kun je niet verder.. is het i.p.v. tropisch warm ook nog eens Noors Fris.. nee, dat zal wel geen optie zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 13:10 schreef Pyttpytt het volgende:
In noord Noorwegen is er ook wat open, daar landen vanmiddag vier vliegtuigen vanuit IJsland. Maar dat ligt te geïsoleerd om vanuit Kuala Lumpur heen te gaanben ik bang
Misschien gaat het 999 van de 1000 keer goed. Alles draait om geld. Ik denk dat het nog erger gaat worden. Helemaal nu Katla de grote zus van Eyafjalla langzaam aan het wakker worden is. De laatste uitbarsting dateert van 1918 en eens in de 80 jaar komt deze tot uitbarsting. Dus het zit er aan te komen.quote:Op zondag 18 april 2010 13:14 schreef R2cksson het volgende:
[..]
En die minimale verplaatsing is dus naar het zuiden? Ik lees overal dat optimisme van de KLM en andere financieel gedupeerden, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit deze maand nog helemaal op gaat klaren... Waarom doen ze zo terughoudend over informatie, waarom willen ze zo graag laten lijken dat ze mogen vliegen? Als Belgie en Duitsland het luchtruim gesloten houden, dan kun je toch nergens naartoe vliegen?
Anyway, ik ben heel benieuwd. Ik zet mijn geld op een nog zeker een dikke week vliegtuigvrij luchtruim.
Niet voor lange afstanden. De normale kruishoogte is optimaal, het is een goede combinatie van weinig weerstand en toch nog voldoende lift.quote:Op zondag 18 april 2010 13:18 schreef matthijst het volgende:
Kunnen ze niet gewoon wat langer "laag" vliegen, zodat ze onder die aswolk blijven ofzo?
Was Stavanger maar open..., Kristiansund is een stukje verder in het noorden. Ben je in elk geval wel in Europa, enz ou je kunnen rijden/treinen! Maargoed, ik neem aan dat die optie er niet inzet, tenzij je misschien via Amerika vliegt en dan boven IJsland langs... Neuh, geen optie denk ikquote:Op zondag 18 april 2010 13:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Sta je in Stavanger of weet ik het op het vliegveld en kun je niet verder.. is het i.p.v. tropisch warm ook nog eens Noors Fris.. nee, dat zal wel geen optie zijn.
Een korte zoektocht op Google ga mij aan dat er een treinverbinding naar Oslo, als een ferry naar Denemaken is... dus het kan welquote:Op zondag 18 april 2010 13:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Sta je in Stavanger of weet ik het op het vliegveld en kun je niet verder.. is het i.p.v. tropisch warm ook nog eens Noors Fris.. nee, dat zal wel geen optie zijn.
Om een bedrijf in stand te houden hoeft voor mij echt niet het risico te gelden dat ik een vliegtuig op mijn pan krijg. Dan laat heel dat zooitje maar gaan denken aan een nieuwe manier van geld verdienen.quote:Op zondag 18 april 2010 13:19 schreef stbabylon het volgende:
Als de vulkanologen zeggen dat dit nog weken zo niet maanden gaat duren. Zouden ze dan echt het luchtruim al die tijd gesloten houden? Lijkt me dat ze op een gegeven moment wel iets meer risico gaan nemen. Een paar maanden niet vliegen en je kunt de meeste vliegtuigmaatschappijen die veel in/op Europa vliegen wel opdoeken.
Dat risico loop je altijd alquote:Op zondag 18 april 2010 13:21 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Om een bedrijf in stand te houden hoeft voor mij echt niet het risico te gelden dat ik een vliegtuig op mijn pan krijg. Dan laat heel dat zooitje maar gaan denken aan een nieuwe manier van geld verdienen.
Over de Noordpool vliegen ja.. haha.. alles kan, maar denk dat Malaysian Airlines geen vliegtuig over heeft voor dergelijke experimentele routes tussen Kuala Lumpur en Kristiansund..quote:Op zondag 18 april 2010 13:20 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Was Stavanger maar open..., Kristiansund is een stukje verder in het noorden. Ben je in elk geval wel in Europa, enz ou je kunnen rijden/treinen! Maargoed, ik neem aan dat die optie er niet inzet, tenzij je misschien via Amerika vliegt en dan boven IJsland langs... Neuh, geen optie denk ik
Volgens mij kun je zelfs met de trein naar Denemarken tegenwoordig, alleen is dat via Zweden?quote:Op zondag 18 april 2010 13:20 schreef Yezz het volgende:
[..]
Een korte zoektocht op Google ga mij aan dat er een treinverbinding naar Oslo, als een ferry naar Denemaken is... dus het kan wel
Iets zegt mij dat ik dat retourtje Milaan van dinsdagochtend op mijn ronde buik kan schrijvenquote:Update 11:00hrs - 18th April
The Met Office has confirmed that the volcanic ash cloud continues to cause the closure of the majority of European airspace with the exception of the southern continental Europe. Consequently, Ryanair flights to the below listed countries/airports have been cancelled up to 13:00hrs Monday 19th April. Passengers are advised NOT to go to the airport if their flight is cancelled. Further updates regarding flights operating on Monday afternoon and Tuesday morning will be issued on Sunday 18th April at 15:00hrs.
Als ik in een auto ga zitten is dat een keuze. Dan is het risico groter dat ik een andere auto tegen kom die mij kan raken, ook die keuze zit daar dan in. Of in de buurt van de openbare weg lopen hetzelfde verhaal. In het geval van vliegtuigen kan ik niet meer kiezen. Jij vindt dat dat risico zomaar genomen mag worden voor iedereen?quote:Op zondag 18 april 2010 13:22 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat risico loop je altijd al
Het is nu alleen een tikje hoger. Zelfs met aswolk is het nog altijd vele malen veiliger dan auto rijden.
Dat dus. En als de huidige 'wolk' is opgelost, zal die nieuwe verwachte wolk ons inmiddels wel hebben bereikt...quote:Op zondag 18 april 2010 13:19 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Zolang de wind NW blijft en de wolk nog niet verdwenen is zal er niet gevlogen worden.
Tuurlijk, gewoon vliegenquote:Op zondag 18 april 2010 13:31 schreef R2cksson het volgende:
Jij vindt dat dat risico zomaar genomen mag worden voor iedereen?
Ja mooi met die bliksems in de wolk.quote:Op zondag 18 april 2010 13:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1201300&tid=1201300
Wat een schitterende foto'squote:Op zondag 18 april 2010 13:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1201300&tid=1201300
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen. En gelukkig heeft Nederland het niet voor het zeggen voor de rest van Europa. Het is vervelend dat niet meer gevlogen mag worden, maar zielig doen is dan voor de lui die geen alternatieven kunnen verzinnen... Enfin, evolutietheorie!quote:
Mooie foto's.quote:Op zondag 18 april 2010 13:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1201300&tid=1201300
verschillende subfora.quote:Op zondag 18 april 2010 13:36 schreef djayzz het volgende:
Waarom zijn er nu eigenlijk 2 topics hierover?
Meer is beter.quote:Op zondag 18 april 2010 13:36 schreef djayzz het volgende:
Waarom zijn er nu eigenlijk 2 topics hierover?
Ik zeg ook gewoon vliegen (deels omdat ik dinsdagochtend gewoon via Heathrow naar Chicago wil). Ik denk dat ze over-voorzichtig zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 13:35 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen. En gelukkig heeft Nederland het niet voor het zeggen voor de rest van Europa. Het is vervelend dat niet meer gevlogen mag worden, maar zielig doen is dan voor de lui die geen alternatieven kunnen verzinnen... Enfin, evolutietheorie!.
Haha, evolutietheorie erbij halen maar te schijterig om een beetje risico te nemenquote:Op zondag 18 april 2010 13:35 schreef R2cksson het volgende:
Maar zielig doen is dan voor de lui die geen alternatieven kunnen verzinnen... Enfin, evolutietheorie!.
Jepquote:Op zondag 18 april 2010 13:43 schreef matthijst het volgende:
iPad?
PHILADELPHIA, PA, US 16/04/2010 18:13 NATUURRAMP
Daar draait toch de hele vrijemarkteconomie op... Ezel...quote:Op zondag 18 april 2010 13:40 schreef stbabylon het volgende:
[..]
(en het heeft geen fuck met evolutietheorie te maken..)
whehe..quote:Op zondag 18 april 2010 13:43 schreef matthijst het volgende:
iPad?
PHILADELPHIA, PA, US 16/04/2010 18:13 NATUURRAMP
quote:Op zondag 18 april 2010 13:45 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Daar draait toch de hele vrijemarkteconomie op... Ezel...
Mooi met die bliksemflitsenquote:Op zondag 18 april 2010 13:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
http://weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1201300&tid=1201300
Survival of the fittest. Het best aanpassende organisme krijgt de kans zich voort te planten.quote:Op zondag 18 april 2010 13:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ga je nou serieus de vrije markt economie combineren met de evolutietheorie?
Nee daar ga ik geen topic over maken, ik ben geen dumbass!quote:Op zondag 18 april 2010 14:04 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Survival of the fittest. Het best aanpassende organisme krijgt de kans zich voort te planten.
Ja, ik doe dat serieus. Open er een topic over, nu ga ik niet meer in op offtopic reacties.
Je bedoelt: Europa dient een extra claim in tegen Ijsland vanwege de economische schade door hún vulkaanquote:Op zondag 18 april 2010 14:13 schreef R2cksson het volgende:
Best grappig om die terugkerende ironie te zien. IJsland stoot een hoop as uit en is vrijwel de enige in Europa die er geen last van heeft! Nu kan de rente van die lening misschien omlaag.
"Ik ga een klachtenbrief naar god schrijven."quote:Op zondag 18 april 2010 14:18 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Je bedoelt: Europa dient een extra claim in tegen Ijsland vanwege de economische schade door hún vulkaan
Ze verbeteren hun concurrentiepositie wel, wat ons weer wat hoop geeft op ons geldquote:Op zondag 18 april 2010 14:13 schreef R2cksson het volgende:
Best grappig om die terugkerende ironie te zien. IJsland stoot een hoop as uit en is vrijwel de enige in Europa die er geen last van heeft! Nu kan de rente van die lening misschien omlaag.
quote:Verkeersvliegers: luchtruim moet open
Volgens de vliegers gaven testvluchten door onder meer Lufthansa en KLM aan dat de asdeeltjes in de atmosfeer geen gevaar opleveren voor het luchtverkeer. De hoeveelheid of concentratie vulkaanas is gering. „Als je nu de lucht in gaat, kun je tot aan Denemarken kijken. Er is geen wolk aan de lucht”, zei zondag vice-voorzitter Steven Verhagen. Als de concentratie as weer te hoog wordt, kan het luchtruim alsnog weer dicht.
De verkeersvliegers vinden dat het gevaar schromelijk wordt overdreven. Volgens hen gaat bij piloten de veiligheid voor alles en kunnen zij heel goed de risico's inschatten. „Niemand zal door een dichte aswolk gaan vliegen”, stelt Verhagen. Hij noemt Nederland te voorzichtig.
De vereniging van Franse vliegers denkt er hetzelfde over. Ook deze collega's willen weer de lucht in. Het is noodzakelijk dat snel actie wordt ondernomen, omdat de schade snel oploopt, vindt Verhagen. Als de luchtruimen alleen al in Nederland en de omliggende landen opengaan, is dat alvast een goed begin. „Dan kunnen we in elk geval al tussen Duitsland en Frankrijk vliegen.”
Samen met de maatschappijen en vliegtuigfabrikanten moeten overheden procedures vaststellen waaronder veilig gevlogen kan worden. De vliegers denken aan aangepaste vlieghoogtes en routes, alleen met daglicht vliegen, minimale afstanden tot wolken en aanvullende technische inspecties na elke vlucht.
Volgens een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat wordt continu overlegd over het wel of niet hervatten van de vluchten. In deze gesprekken worden ook de resultaten van de testen meegenomen.
Dat is in dat stukje even niet relevant, de aandeelhouders lijden een hoop verlies, dus dan ligt het belang heel ergens anders!quote:
Ik dacht hier ook al over na, idd. Ze zouden dingen als 'high risk flights' kunnen inzetten, waarbij passagiers van tevoren een clausule ondertekenen die de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk stelt, mocht er iets gebeuren.quote:Op zondag 18 april 2010 14:46 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoe langer het duurt, hoe meer bereid ze zullen zijn om risico's te nemen. Als dit nog weken gaat duren dan zie ik het niet gebeuren dat de vliegtuigen ook allemaal aan de grond zullen blijven.
Dat duurt dan tot er een kist omlaag komt. En het duurt volgens mij ook nog wel even voor Duitsland en Belgie ook zo ver zijn om de boel open te gooien, volgens mij zijn die een heel stuk terughoudender. En waar wil je vanuit NL naartoe vliegen als je niet door die landen mag?quote:Op zondag 18 april 2010 14:46 schreef MrBadGuy het volgende:
Hoe langer het duurt, hoe meer bereid ze zullen zijn om risico's te nemen. Als dit nog weken gaat duren dan zie ik het niet gebeuren dat de vliegtuigen ook allemaal aan de grond zullen blijven.
En de lui op de grond dan?quote:Op zondag 18 april 2010 14:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik dacht hier ook al over na, idd. Ze zouden dingen als 'high risk flights' kunnen inzetten, waarbij passagiers van tevoren een clausule ondertekenen die de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk stelt, mocht er iets gebeuren.
Er zitten haken en ogen aan inderdaad. Maar wat moet je anders? Als dit bijv. een maand of langer zou duren, zit de halve westerse wereld opeens in een nieuwe economische crisis.quote:
Een beetje crisis is gezond, dat houdt de boel scherp, nieuwe kansen en dan niet alleen voor de grootste jongens, maar ook voor de kleintjes op lokaal niveau. REVOLUTIE!quote:Op zondag 18 april 2010 14:53 schreef superworm het volgende:
[..]
Er zitten haken en ogen aan inderdaad. Maar wat moet je anders? Als dit bijv. een maand of langer zou duren, zit de halve westerse wereld opeens in een nieuwe economische crisis.
En net boven Utrecht.quote:Op zondag 18 april 2010 16:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
Toestel van Transavia boven Duitsland.
Als-ie niet even in een middagje heen en weer kan is het 'm blijkbaar niet waard.quote:Op zondag 18 april 2010 17:06 schreef Vijver1 het volgende:
Jammer dat Prins Willem Alexander zich door dat as laat weerhouden naar Krakow te gaan maar gaat hardlopen in Amsterdam. Bij de begravenis van de poolse president is bijna heel europa. Prioriteiten.
http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GBquote:Op zondag 18 april 2010 17:31 schreef Omnifacer het volgende:
Hmmz OK... Nu nog effe bevestiging over Holland/Italy/etc plz
En niet alleen van/naar de UK:quote:Op zondag 18 april 2010 17:28 schreef Roel_Jewel het volgende:
@SkyNewsBreak
Ryanair cancels all scheduled flights to and from the UK until 1pm on Wednesday.
http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GBquote:Flights Cancelled until 13:00hrs Wednesday 21 April
All flights to/from the UK are cancelled.
All flights to/from Ireland are cancelled
All flights to/from Denmark and Finland are cancelled.
All flights to/from Norway and Sweden are cancelled.
All flights to/from Belgium and Holland are cancelled.
All flights to/from France are cancelled.
All flights to/from Germany are cancelled.
All flights to /from Poland, Lithuania, Latvia are cancelled.
All flights to/from Northern Italy (Milan Bergamo, Turin, Verona Brescia, Treviso Venice, Trieste, Genoa, Bologna) are cancelled.
Alleen de gecancelde vluchten van Ryanair voor vandaag is al echt een debiele waslijst...quote:Op zondag 18 april 2010 17:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Denk dat dingen die uit exotische landen komen en vers dienen te zijn, vooral vis, fruit en bloemen e.d., komende week al op kunnen gaan raken.quote:Op zondag 18 april 2010 17:38 schreef Aether het volgende:
Benieuwd of en wanneer we er wat van gaan merken in de supermarkten...
Die zien het dus somber in.quote:Op zondag 18 april 2010 17:28 schreef Roel_Jewel het volgende:
@SkyNewsBreak
Ryanair cancels all scheduled flights to and from the UK until 1pm on Wednesday.
Yup. En het is dus niet alleen UK wat ze cancellen: http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GBquote:
Waarom zien we die niet @ http://www.radarvirtuel.com/quote:Grootste vliegveld Duitsland weer open
LANGEN - Er mag weer gevlogen worden vanaf de luchthaven van Frankfurt am Main, het grootste vliegveld van Duitsland. Dat maakte de Duitse luchtvaartautoriteit DFL zondag bekend.
Er mag tot 20.00 uur zondagavond naar het noorden worden gevlogen, aldus een zegsvrouw van DFL. Eerder op de dag gingen al vijf andere Duitse luchthavens weer open. Wat er na dat tijdstip gebeurt, is nog onduidelijk.
Voor een paar uurtjes, dat schiet ook niet veel op natuurlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 17:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vanaf Frankfurt wordt blijkbaar weer gevlogen: http://www.telegraaf.nl/b(...)and_weer_open__.html
[..]
Denk dat we dat meer gaan zien de komende dagen - kleine periodes van een paar uur waarin naar bepaalde bestemmingen gevlogen kan worden.quote:Op zondag 18 april 2010 17:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vanaf Frankfurt wordt blijkbaar weer gevlogen: http://www.telegraaf.nl/b(...)and_weer_open__.html
[..]
quote:Op zondag 18 april 2010 17:46 schreef Shoombak het volgende:
Relaxed al die testvluchten, krijg je straks een vliegtuig op je dak
Thanks! Zat al de hele tijd te wachten op informatie, maar kennelijk overheen gekeken. Met de auto naar Milaanquote:Op zondag 18 april 2010 17:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB
vind je dat relaxed?...quote:Op zondag 18 april 2010 17:46 schreef Shoombak het volgende:
Relaxed al die testvluchten, krijg je straks een vliegtuig op je dak
Oooh, ze krijgen hun miljoentjes weer niet snel genoeg binnen hoor, treurig dat soort bedrijven. Maar goed IJsland heeft weer genoeg vruchtbrache bodem tot 2012 wanneer Yellowstone ontploft en het landquote:The two airline bodies, ACI Europe & AEA, said: "The eruption of the Icelandic volcano is not an unprecedented event and the procedures applied in other parts of the world for volcanic eruptions do not appear to require the kind of restrictions that are presently being imposed in Europe."
Dutch carrier KLM said it had flown a Boeing 737-800 up to the usual maximum altitude of 13km (8 miles) on Saturday.
KLM chief executive Peter Hartman, who was on board, said there was "nothing unusual" about the flight.
"If the technical examination confirms this... we then hope to get permission as soon as possible to partially restart our operations," he added.
Steven Verhagen, vice-president of the Dutch Airline Pilots Association, told the Associated Press news agency: "In our opinion there is absolutely no reason to worry about resuming flights."
Germany's two biggest airlines, Lufthansa and Air Berlin, also said they had carried out test flights without apparent damage, as did Air France.
Air Berlin spokeswoman Diana Daedelow told the BBC: "It is astonishing that these findings... have seemingly been ignored in the decision-making process of the aviation safety authorities."
Ja eh, of het is zo dat het luchtruim dagen dicht gooien eigenlijk een totaal zinloze actie was. één organisatie heeft gezegd dat het niet handig is om te laten vliegen en half Europa gooit zonder er verder zelf naar te kijken de lucht dicht.quote:Op zondag 18 april 2010 18:01 schreef DeParo het volgende:
Bron BBC
A AA.
[..]
Oooh, ze krijgen hun miljoentjes weer niet snel genoeg binnen hoor, treurig dat soort bedrijven. Maar goed IJsland heeft weer genoeg vruchtbrache bodem tot 2012 wanneer Yellowstone ontploft en het land
zal
overstromen.
Is de trein niet relaxter?quote:Op zondag 18 april 2010 17:57 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Thanks! Zat al de hele tijd te wachten op informatie, maar kennelijk overheen gekeken. Met de auto naar Milaan![]()
Stel dat nu van die 100 vliegtuigen er twee inderdaad daardoor neerstorten.quote:Op zondag 18 april 2010 18:07 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja eh, of het is zo dat het luchtruim dagen dicht gooien eigenlijk een totaal zinloze actie was. één organisatie heeft gezegd dat het niet handig is om te laten vliegen en half Europa gooit zonder er verder zelf naar te kijken de lucht dicht.
ja, ik zag hem op http://www.radarvirtuel.comquote:Op zondag 18 april 2010 18:02 schreef easy-going het volgende:
Er vliegt hier (ten zuiden van Rotterdam) net een Transavia vliegtuig (laag) over, we keken alledrie verrast naar de lucht
Hoi APKquote:
Er zijn helemaal geen tekenen dat die twee neerstorten. één organisatie denkt dat. Verschillende vliegtuigmaatschappijen hebben geen enkel probleem geconstateerd bij vele testvluchten.quote:Op zondag 18 april 2010 18:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Stel dat nu van die 100 vliegtuigen er twee inderdaad daardoor neerstorten.
Heb je 98 vliegtuigen die inderdaad zonder problemen aankomen maar toch 400 doden minstens.
Neem daarvoor maar de verantwoordelijkheid op je door te zeggen dat ze gewoon moeten vliegen.
Dat is het risico.
Ze hebben niet getest in een gigantische aswolk...quote:Op zondag 18 april 2010 18:13 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen tekenen dat die twee neerstorten. één organisatie denkt dat. Verschillende vliegtuigmaatschappijen hebben geen enkel probleem geconstateerd bij vele testvluchten.
Dan ga je toch gewoon staan?quote:Op zondag 18 april 2010 18:13 schreef Omnifacer het volgende:
BOvendien weet ik niet of je uberhaupt nog een treinticket had kunnen vinden
Tot vrijdag lijkt alles volgeboekt...quote:Op zondag 18 april 2010 18:13 schreef Omnifacer het volgende:
BOvendien weet ik niet of je uberhaupt nog een treinticket had kunnen vinden
Daarom, lekker met de auto. Morgenavond paar uur rijden, onderweg hotelletje, volgende dag nog een uurtje of 4 en we zijn erquote:
Zeker indrukwekkend.quote:Op zondag 18 april 2010 18:24 schreef Caesu het volgende:
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100417-en.html
[ afbeelding ]
indrukwekkende foto's van die vulkaan.
Pro.quote:Op zondag 18 april 2010 18:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
KLM vliegt vanavond met drie vrachtvliegtuigen richting Azië.
Nee, waarom zouden ze ook, als ze er grotendeels omheen of onder/bovenlangs kunnen.quote:Op zondag 18 april 2010 18:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ze hebben niet getest in een gigantische aswolk...
Moet wel het luchtruim opengesteld worden natuurlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 18:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
KLM vliegt vanavond met drie vrachtvliegtuigen richting Azië.
Ze hebben toestemming van autoriteiten.quote:Op zondag 18 april 2010 18:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Moet wel het luchtruim opengesteld worden natuurlijk.
Grotendeels is niet genoeg. Als je om wat voor reden dan ook op lagere hoogte moet gasn vliegen en daardoor in die aswolk terechtkomt, heb je mogelijk nog problemen... Het probleem is dat die wolk niet op exact dezelfde plek blijft hangen en niet overal dezelfde intensiteit heeft.quote:Op zondag 18 april 2010 18:44 schreef matthijst het volgende:
[..]
Nee, waarom zouden ze ook, als ze er grotendeels omheen of onder/bovenlangs kunnen.
Dat is idd wel het meest logische.quote:Op zondag 18 april 2010 18:53 schreef Bart884 het volgende:
Wat ik me afvraag: al zal het luchtruim hier vrijgegeven worden en open gaan, als het in de landen waar je overheen MOET vliegen nog gesloten is, hebben ze er toch nog niets aan? Dit zal toch overal tegelijk dan weer open moeten gaan? Toch?
http://www.flightglobal.c(...)cts-of-volcanic.htmlquote:Op zondag 18 april 2010 18:13 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen tekenen dat die twee neerstorten. één organisatie denkt dat. Verschillende vliegtuigmaatschappijen hebben geen enkel probleem geconstateerd bij vele testvluchten.
http://www.haarlemmermeer(...)_gestrande_reizigersquote:Op zondag 18 april 2010 19:06 schreef superworm het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om vastzittende toeristen/reizigers te helpen? Ik zou d'r best 1 of 2 een paar dagen kunnen huizen.
In haarlemmermeer zijn ze daar toch mee bezig dacht ik.. Stond volgens mij op nu.nlquote:Op zondag 18 april 2010 19:06 schreef superworm het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om vastzittende toeristen/reizigers te helpen? Ik zou d'r best 1 of 2 een paar dagen kunnen huizen.
Heb Schiphol gebeld en die zeiden dat idd, inmiddels hebben ze 't telefoonnummer gesloten omdat er genoeg aanmeldingen waren - voor alle reizigers die dit willen, is er nu plek bij mensen thuis.quote:Op zondag 18 april 2010 19:08 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
In haarlemmermeer zijn ze daar toch mee bezig dacht ik.. Stond volgens mij op nu.nl
Dan heb je het over 0-3 km hoog. Dat lijkt me toch knap lastig hoor, met bergen, hoge gebouwen, luchtballonnen, zweefvliegtuigen en dergelijke.quote:Op zondag 18 april 2010 19:13 schreef netolk het volgende:
tss... gewoon onder de wolk door vliegen moeten ze kan makkelijk
Ja dus.quote:Op zondag 18 april 2010 19:16 schreef Coelho het volgende:
Waarom heeft iedereen het hier over neerstorten? Een 737 heeft een zweefgetal van 15 of zo, dus op 10km hoogte kan deze bij het uitvallen van alle motoren nog 10x15km = 150km zweven. Zeker bij Europese vluchten is dit voldoende om nog bij een vliegveld te komen.
Kom geen geld meer in het laatje he.quote:Op zondag 18 april 2010 19:17 schreef TeenWolf het volgende:
Peter Hartman: Europees luchtruim veilig voor vliegverkeer.
Gaat deze man zijn kop nog een keer houden, dat gezeur van hem begint nu ontzettend irritant te worden.
Misschien moet iemand 'mquote:Op zondag 18 april 2010 19:17 schreef TeenWolf het volgende:
Peter Hartman: Europees luchtruim veilig voor vliegverkeer.
Gaat deze man zijn kop nog een keer houden, dat gezeur van hem begint nu ontzettend irritant te worden.
quote:Op zondag 18 april 2010 19:18 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ja dus.
Waarom hebben vliegtuigen eigenlijk uberhaupt hun motoren aan bij het landen. Ze gaan toch naar beneden?
Er moet wel personeel en materieel beschikbaar zijn en op logische plekken aanwezig zijn zodra alles weer open gaat... Denk dat het daarmee ook te maken heeft.quote:Op zondag 18 april 2010 19:16 schreef J0ycie88 het volgende:
Sommige dingen snap ik niet.. Mijn vriend zit nu in egypte.. En die kan nog naar barcelona vliegen.. Maar op de een of andere manier gebeurd dat niet.. Das toch niet logisch.. Je wilt toch zoveel mogelijk mensen die alternatief kunnen reizen dat ook laten doen?
Anders loopt de schade maar op lijkt mij.. Zeker met die nog grote aswolk op komst..
Idd, je wil niet als Barcelona opeens weer dichtgegooid wordt door een nieuwe wolk as, je crew in Abu Dhabi vast hebben zitten of zo. Liever op de thuisbasis houden.quote:Op zondag 18 april 2010 19:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Er moet wel personeel en materieel beschikbaar zijn en op logische plekken aanwezig zijn zodra alles weer open gaat... Denk dat het daarmee ook te maken heeft.
Idd en wat denk je van de luchtweerstand en geluidsoverlast.quote:Op zondag 18 april 2010 19:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Dan heb je het over 0-3 km hoog. Dat lijkt me toch knap lastig hoor, met bergen, hoge gebouwen, luchtballonnen, zweefvliegtuigen en dergelijke.
Er zijn dus transavia vliegtuigen geland daar vanmiddag, dus neem aan dat er dan wel personeel aanwezig is.. En er dus de mogelijkheid is om te vliegen..quote:Op zondag 18 april 2010 19:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Er moet wel personeel en materieel beschikbaar zijn en op logische plekken aanwezig zijn zodra alles weer open gaat... Denk dat het daarmee ook te maken heeft.
Omdat er dmv de motoren geremd wordt. Na de landing kun je een vliegtuig niet op alleen de remmen tot stilstand brengen. Ten eerste is de baan daarvoor te kort, en ten tweede verbrand je al je remmen en klappen je banden.quote:Op zondag 18 april 2010 19:18 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ja dus.
Waarom hebben vliegtuigen eigenlijk uberhaupt hun motoren aan bij het landen. Ze gaan toch naar beneden?
En de kosten...quote:Op zondag 18 april 2010 19:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd en wat denk je van de luchtweerstand en geluidsoverlast.
Zal hier boven Maastricht de lucht weer es in de gaten houdenquote:Maastricht Upper Area Control centre has begun accepting IFR flights above 25,000ft #ashtag #getmehome
Nou is er mij geen enkel geval bekend van een vliegtuig dat is neergestort door vulkanische as. Wel van situaties waarbij een vliegtuig zwaar beschadigd werd, en dat wil je ook niet. Zo is het wel handig als de piloot gewoon naar buiten kan kijken bij het opstijgen, en dat gaat lastig als de ruiten zijn gezandstraald zodat ze mat zijn. En om voor iedere vlucht de ruiten te vervangen kost veel tijd en geld, dus is niet handig.quote:Op zondag 18 april 2010 18:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
Stel dat nu van die 100 vliegtuigen er twee inderdaad daardoor neerstorten.
Heb je 98 vliegtuigen die inderdaad zonder problemen aankomen maar toch 400 doden minstens.
Neem daarvoor maar de verantwoordelijkheid op je door te zeggen dat ze gewoon moeten vliegen.
Dat is het risico.
Tevens wil je direct een doorstart kunnen maken als de landing niet lukt.quote:Op zondag 18 april 2010 19:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Omdat er dmv de motoren geremd wordt. Na de landing kun je een vliegtuig niet op alleen de remmen tot stilstand brengen. Ten eerste is de baan daarvoor te kort, en ten tweede verbrand je al je remmen en klappen je banden.
Persbericht van Eurocontrol zal zo wel online staan.quote:Update: Eurocontrol says it hopes to have at least 50 percent of flights in Europe operating Monday - NBC
Joh, echt?quote:Op zondag 18 april 2010 19:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Omdat er dmv de motoren geremd wordt. Na de landing kun je een vliegtuig niet op alleen de remmen tot stilstand brengen. Ten eerste is de baan daarvoor te kort, en ten tweede verbrand je al je remmen en klappen je banden.
Voorlopig heeft ie met zijn gezeur voor elkaar dat er vanavond commerciële vluchten gaan plaatsvinden.quote:Op zondag 18 april 2010 19:17 schreef TeenWolf het volgende:
Peter Hartman: Europees luchtruim veilig voor vliegverkeer.
Gaat deze man zijn kop nog een keer houden, dat gezeur van hem begint nu ontzettend irritant te worden.
Maar die wolk die er nog aan zit te komen is veel dichter en heftiger. Ik snap er niks meer van. Misschien komen ze er nog op terug.quote:Op zondag 18 april 2010 19:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/BreakingNews/status/12408485571
[..]
Persbericht van Eurocontrol zal zo wel online staan.
Je weet waar ONZ is?quote:
Yup, zal wellicht tijdelijk zijn totdat die volgende wolk binnendrijft. Maar kan me niet voorstellen dat de huidige as al helemaal weg is.... Met zulk stabiel weer.quote:Op zondag 18 april 2010 19:41 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Maar die wolk die er nog aan zit te komen is veel dichter en heftiger. Ik snap er niks meer van. Misschien komen ze er nog op terug.
Het lijkt er op dat ze juist terugkomen op hun eerdere voorzichtigheid.quote:Op zondag 18 april 2010 19:41 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Maar die wolk die er nog aan zit te komen is veel dichter en heftiger. Ik snap er niks meer van. Misschien komen ze er nog op terug.
Ja met dit weer is die as niet zo maar weg, op de laatste satbeelden is de as ook weer duidelijk te zien. Er ontstaan daarin nu ook wat wolken maar de as is duidelijk te zien.quote:Op zondag 18 april 2010 19:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, zal wellicht tijdelijk zijn totdat die volgende wolk binnendrijft. Maar kan me niet voorstellen dat de huidige as al helemaal weg is.... Met zulk stabiel weer.
Of ze verwachten dat die wolk meer richting Canada gaat. Daar lijkt het VAAC wel op in te zetten nu.quote:Op zondag 18 april 2010 19:41 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Maar die wolk die er nog aan zit te komen is veel dichter en heftiger. Ik snap er niks meer van. Misschien komen ze er nog op terug.
Je reageert op een posting van mij die bol stond van het sarcasme, ga je me vertellen dat je dat niet doorhad?quote:
Traumaheli's zijn zo'n beetje de enige die wel mogen vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 19:36 schreef Oom_Agent het volgende:
Er vliegt hier in Nijmegen een Cessna richting Kleve Duitsland. Is het luchtruim al open?
De traumaheli van de Radboud heb ik wel al een paar keer zien vliegen afgelopen dagen.
VFR mag weer sinds vanmiddag.quote:Op zondag 18 april 2010 19:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Traumaheli's zijn zo'n beetje de enige die wel mogen vliegen.
quote:REF: A0463/10
From: 2010-Apr-18 Sun 13:24 To: 2010-Apr-18 Sun 23:59 EST
ICAO: EHAA
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED. VFR FLIGHTS ARE ALLOWED AT OWN DISCRETION. AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD BE FILED IMMEDIATLY TO VULKAAN(AT)KNMI.NL CONTAINING FOLLOWING INFORMATION: ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME, OBSERVATIONS REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE BEEN MADE A PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT REPORT CAN BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO, CAA-NL STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND AFTER EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
quote:AshAlerts
Ash cloud to hit Canadian shores within next 3-4 days, UK meteo office projects
Als in UK en Frankrijk al nauwelijks gevlogen wordt, hoe willen ze dan morgen in godsnaam 50% van de vluchten laten doorgaan?quote:AshAlerts
Most French airports including Paris to remain closed until Tuesday morning at least, French prime minister says #ashtag #getmehome
Waarom zouden ze de boel oplichten door niet te vliegen als ze daarmee miljoenen verliezen lijden.quote:Op zondag 18 april 2010 19:48 schreef matthijst het volgende:
Of, of, of: er was helemaal niks aan de hand en as is alleen 'gevaarlijk' als je recht door een wolk vlakbij de vulkaan heen vliegt
Hoe zijn anders die 15+ onbschadigde KLM, Lufthansa etc vliegtuigen te verklaren.
Of zijn die maarschappijen de boel aan het oplichten?
Ben ook wel benieuwd hoe de motor van een Finse straaljager die niet door de as gevlogen is eruit ziet...
Misschien 1 van de KLM vrachtvliegtuigjes.quote:Op zondag 18 april 2010 19:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zie hier (Amersfoort) nu eens 4 motorige Boeing over vliegen richting het OOZ.
Daar zou UK Meteo ook nog wel een wat naast kunnen zitten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |