bron:
Aswolk blijkt 1 aprilgrap AMSTERDAM – De berichten over een IJslandse aswolk die de laatste dagen de media overspoelden en duizenden vliegtuigen aan de grond hielden, blijken het werk te zijn van een verlate 1 aprilgrappenmaker. De grapjas, Ólafur Ragnar Grímsson (ook bekend vanwege zijn werk als president van IJsland), gaf aan een “leuke draai te willen geven aan de hele Icesave-affaire”.
Omdat in IJsland als enige land ter wereld de Gregoriaanse kalender niet is ingevoerd, is het daar nu pas 3 april en twee dagen geleden was het daar dus de nationale grappendag. De IJslandse bevolking zelf lijkt de grap te waarderen, maar men vindt niet dat de IJslandse belastingbetaler ervoor zou moeten opdraaien.
De gestrande reizigers op Schiphol reageerden verheugd. Een man uit Vaticaanstad, die al twee dagen op Schiphol vastzat, brak in tranen uit. “Ik heb m’n kinderen zo gemist, als ik thuis kom ga ik ze weer eens lekker verwennen”. Ook op Eindhoven Airport bouwden de reizigers een feestje: ter compensatie voor het ongemak vliegt prijsvechter Wizz Air de hele maand gratis van en naar de Bulgaarse hoofdstad Sofia.
Er is over de hele wereld met gemengde gevoelens gereageerd op het nieuws. De Poolse waarnemend president Komorowski gaf aan de humor er wel van in te zien, maar het te betreuren dat er daardoor weinig gasten aanwezig waren op een feestje dat hij van plan was te geven.
De duidelijk geïrriteerde Amerikaanse president Obama toonde zich van een veel minder milde kant en zinspeelde op een oorlog met de woorden: “I’ma bomb that nigga, shit is fuckin’ on”. Obama was één van de genodigden op Komorowski’s feestje. Demissionair premier Balkenende was niet bereikbaar voor commentaar.
Het Europese luchtruim is per direct door de Europese autoriteiten vrijgegeven, behalve het luchtruim boven en rond IJsland, vanwege de oorlogsdreiging vanuit de Verenigde Staten.Die gekke IJslanders toch