abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79742174
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:

Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?

Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?

Heeft iemand argumenten voor, of tegen?

Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 30 maart 2010 @ 12:43:29 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79742220
De aarde heeft lang zonder mensen zich weten te redden, dus dat zal dan ook wel goed gaan.
Dus de mens is niet nuttig voor de aarde, men vind zich nuttig.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:44:35 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79742256
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:

(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Gewoon een ordinair huiswerktopic dus....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  Donald Duck held dinsdag 30 maart 2010 @ 12:46:20 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_79742312
Omdat het zonde zou zijn van de honderden miljoenen jaren aan evolutie die eindelijk tot een intelligentie zelfbewuste soort hebben geleid.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:46:50 #5
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_79742329
Ik denk dat alle andere levende organismes een stuk beter af zijn zonder de parasiet die de mensheid heet.
You must believe in free will; there is no choice.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:48:39 #6
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_79742386
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Narcist
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:48:52 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_79742400
quote:
[...]

[...]
Nee - wij niet.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_79742444
Voor onszelf zou het misschien heel erg zijn.

Feit is dat er na vele miljoenen jaren een dermate intelligente en geciviliseerde soort is ontstaan die er dan ineens niet meer is. Maar daar zal de aarde geen negatieve gevolgen van ondervinden, eerder positieve
pi_79742478
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Nee - wij niet.

Dat.
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:52:49 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_79742538
nut is relatief

Hebben wij nut? Neuh. Maar binnen dat hele relatieve kadertje tref je hier een stuk meer nut aan dan op bv Venus of Pluto. Nut dat alleen bestaat tussen onze oren.

Zijn wij er niet, dan maakt het dus allemaal niet zo veel meer uit.

Kortom: tvp
Intelligent, but fucked up.
pi_79742551
quote:
Ik neem aan de je hier het antwoord ook nog wel op weet
pi_79742632
door het bewustzijn is de mens zijn natuurlijke nut allang voorbij. een mensensoort zonder het menselijke bewustzijn zou eventueel wel nuttig zijn voor de natuur, zoals apen bijvoorbeeld.
▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲
▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼
  Donald Duck held dinsdag 30 maart 2010 @ 12:56:02 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_79742652
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_79742820
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.

Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_79742840
Je vraagt dit uit je eigen oogpunt. Uit menselijk oogpunt. Homo sapiens sapiens, de verstandige of wijze mens. Een dier zou dit niet vragen. Kan dit niet vragen. Handelt puur uit dierlijk instinct en aangeleerde technieken om het leven dat het leeft gemakkelijker te maken.

Het klinkt behoorlijk egoïstisch om te denken dat de aarde niet zonder mensen zou kunnen leven. Ik denk van wel. Al miljarden jaren was het, als we de verschillende steenlagen mogen geloven, goed vertoeven op planeet Aarde zonder de tussenkomst van de mens. De aarde hield zichzelf in stand zonder verplaatsing van land en ontbossing door menselijke handen. Wellicht was er geen zuurstof om te overleven en vond er, te zijner tijd, weinig evolutie plaats, maar Aarde bestond.

Nu een heel eind verder, micro-organismen begonnen de vormen van planten aan te nemen, fotosynthese vond plaats; zuurstof. Hierdoor kwamen de dieren in opmars. Kieuwen werden overbodig en dieren gingen op het land leven.

Nog een eindje verder en de apen gingen rechtop lopen. Begonnen werktuigen te maken waardoor ze makkelijker konden overleven. Vuur werd ontdekt. Het wiel werd uitgevonden. Onze voorouders hadden de eerste beginselen van menselijk leven tot stand gebracht, beginwaarden die je nu nog terug kan zien in dagelijks, maar menselijk leven.

Mensen zijn nooit nodig geweest om Aarde in stand te houden, maar toch zijn we er. Om ander leven in stand te houden hebben we reservaten ter beschikking gesteld, zodat het daar kan gedijen. Niet meer kunnen leven in het gebied waar het eerst leefde, omdat de mens dat gecultiveerd heeft.

Men vindt het erg omdat het het einde van zichzelf betekent. Elk mens wil leven, elk organisme wil leven. De keuzes die je maakt en het leven dat je leidt, doe je, om te overleven.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:02:35 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79742849
De mens is niet nuttig. Sterker nog, de aarde is beter af zonder de mens. Nog sterker: de aarde is ook niet nuttig, als-ie morgen weg is, mist niemand hem.
censuur :O
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:03:33 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79742874
Geen een diersoort heeft nut.

Het is hoogstens zo dat andere diersoorten afhankelijk zijn van het bestaan van een diersoort. Maar dat is nog geen nut. Niemand heeft een idee welk doel dit dient (als het bestaan op aarde al een doel dient)
pi_79742901
Ik denk dat niemand de mens zal missen.
pi_79743017
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?

Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:10:30 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79743078
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?

Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
Ah, god erbij halen, altijd een mooie dooddoener...
Wat voor nut heeft jouw (af)god?
censuur :O
pi_79743130
quote:

En wat is dan het nut van al die andere planeten waar geen leven op mogelijk is?
Heeft jouw god daar ook een bedoeling voor?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:13:41 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79743185
quote:

LOL.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:14:16 #23
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79743205
Het complete universum is zinloos.
Maar als het voor jou zinnig is om te leven, te genieten, lief te hebben enz...dan geef jij het leven zin, dan geef jij het universum een reden om er te zijn.
pi_79743223
quote:

Wat is het nut van Mars?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:15:20 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79743239
quote:
Waarom zou er iets als nut moeten zijn?
quote:
Hou toch op!

De Aarde heeft 4 miljard jaar bestaan zonder de moderne mens. We huppelen in onze huidige status hooguit een paar 100 duizend jaar rond In deze tijd heeft de Aarde het prima gedaan, er is totaal geen reden waarom de Aarde het niet zonder de mens af kan. De kans dat de Aarde het "beter" doet zonder de mens is behoorlijk aanwezig zelfs.

"Nut" is een menselijk concept niet een natuurlijk concept.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:17:34 #26
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79743309
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:15 schreef Semisane het volgende:

[..]

Waarom zou er iets als nut moeten zijn?
[..]

Hou toch op!

De Aarde heeft 4 miljard jaar bestaan zonder de moderne mens. We huppelen in onze huidige status hooguit een paar 100 duizend jaar rond In deze tijd heeft de Aarde het prima gedaan, er is totaal geen reden waarom de Aarde het niet zonder de mens af kan. De kans dat de Aarde het "beter" doet zonder de mens is behoorlijk aanwezig zelfs.

"Nut" is een menselijk concept niet een natuurlijk concept.
Tsja in de hele historie van het universum, is de mensheid of zelfs al het leven op aarde een zucht een flits een moment opname. Staat tot niets wanneer je de leeftijd van het universum in beschouwing houdt
pi_79743419
We zijn gewoon een onderdeel van de evolutie en als wij verdwijnen komt er vanzelf wel weer een andere soort de plek innemen die wij nu hebben....als ze maar wel even wachten tot ik er niet meer ben .
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:21:06 #28
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_79743425
Door de toename van entropie heeft uiteindelijk niets nut. Over een paar honderd miljard jaar is ons universum niets meer dan een grote lege zwarte vlek en is alles wat ooit gedaan is niet meer relevant.

Wat de mensheid betreft: Ik denk dat we vooralsnog in de min staat, als het op positieve bijdrages voor onze wereld en leefomgeving aankomt. Denk dus dat de aarde, in ieder geval tot onze zon opbrand en ons planeetje consumeert beter af is zonder ons.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_79743538
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.

Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:25:09 #30
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79743607
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja in de hele historie van het universum, is de mensheid of zelfs al het leven op aarde een zucht een flits een moment opname. Staat tot niets wanneer je de leeftijd van het universum in beschouwing houdt
Ook dat nog, hoewel je je kan afvragen hoe oud "het leven" is, er van uitgaande dat leven alom aanwezig is in het Universum. Het leven op de Aardkloot is ook redelijk kort na het ontstaan van de planeet begonnen. 3.2 of 3.4 miljard jaar geleden, dacht ik

Het Universum is zo'n 13 miljard jaar oud en wellicht is "leven" redelijk kort na het ontstaan daarvan begonnen. Ik moet zeggen dat ik te weinig van Astronomie weet om hier echt iets over te zeggen.

De leeftijd mensheid doet sowieso praktisch niks op dat soort tijdsschalen nee.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_79743716
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.

Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
De aarde heeft jaren zonder de mens gedaan, het is niet alsof ze ons nodig heeft, wij maken haar kapot dan dat we haar goed doen.
pi_79743769
quote:

Respect voor je standpunt maar dat wij geen intelligent leven hebben ontdekt komt meer omdat we de techniek nog niet hebben om veel verder te komen dan een stukje van ons eigen planetenstelsel.....wie weet zijn andere beschavingen die in een ander deel van het universum zitten ook nog niet zo ver en tja dan wordt het moeilijk om elkaar tegen te komen. En om de aarde nou nutteloos te noemen als de mens verdwijnt .....volgens mij zou de aarde een stuk beter af zijn maar ja, ik geloof dan ook in de evolutietheorie dus onze standpunten staan daarvoor gewoon te ver van elkaar om het ooit eens te worden.
Optimist tot in de kist
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:29:49 #33
28908 Magistic
pi_79743799
quote:

Nee, het verhaal van de Bijbel dat een magische onzichtbare man de wereld en alles in 6 dagen heeft geschapen is natuurlijk veel geloofwaardiger.
Narcist
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:29:52 #34
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79743803
quote:

Waarom moet alles nut hebben?
Probleem van religieuze mensen, die vinden zichzelf bovenmatig belangrijk, kroon op de schepping.
We zijn niets meer dan een plaag.
pi_79743839
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Waarom moet alles nut hebben?
Probleem van religieuze mensen, die vinden zichzelf bovenmatig belangrijk, kroon op de schepping.
We zijn niets meer dan een plaag.
Inderdaad, voor veel mensen moet iets nut hebben omdat ze anders niet met zichzelf kunnen leven. Accepteer nou eens dat niet alles nut heeft of een doel moet hebben.
pi_79743915
quote:

Nutteloos volgens wie? Volgens wat? Zou een ander, denkend organisme, als er überhaupt een nadenkend organisme bestaat dat niet alleen het instinct vertrouwt op alles wat het doet, kunnen aangeven of de aarde 'compleet nutteloos' is zonder menselijk leven?
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:33:36 #37
28908 Magistic
pi_79743939
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Inderdaad, voor veel mensen moet iets nut hebben omdat ze anders niet met zichzelf kunnen leven. Accepteer nou eens dat niet alles nut heeft of een doel moet hebben.
Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.
Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuks van maken!

(En niet al je tijd vergooien in het aanbidden van een onzichtbare man)
Narcist
pi_79743979
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:33 schreef Magistic het volgende:

[..]

Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.
Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuk van maken!

Absoluut, je moet ook niet teveel gaan nadenken over het nut van het leven, want dan kom je bedrogen uit. Daarom ben ik soms ook wel eens 'jaloers' op mensen die niet leven zoals verwacht word van de gemiddelde mens, maar gewoon hun eigen plan trekken.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:36:59 #39
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79744063
quote:
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,
Dat is een aanname welke gebasseerd is op totaal niks, want dat is ongeveer de hoeveelheid ruimte die de mens tot nu toe echt goed heeft onderzocht. We hebben net aan een andere planeet weten te bereiken, maar de mens zelf is niet verder gekomen dan onze Maan. Dat "wij mensen" nog geen ander leven buiten de Aarde hebben ontdekt, zegt werkelijk totaal niks.

Dat we leven gaan ontdekken buiten de Aarde is overigens groter dan dat we dat niet gaan doen, enkel kijkend naar het leven op de Aarde en op welke plekken er leven wordt ontdekt, is de verwachtig dat leven eerder normaal is in het Universum, dan speciaal.
quote:
ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.
Dat mag, maar dan negeer je bergen en bergen aan wetenschappelijk bewijs, wat wel wijst op een willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een "Big Bang". Geen explosie overigens, maar eerder een exeptioneel snelle expantie van een singulariteit. (Correct me if I am wrong. )
quote:
De Aarde zelf zou zonder mensheid bijzonder "nuttig" zijn hoor, denk alleen maar aan andere levensvormen die hier zijn. Die gaan namelijk rustig door als wij er niet meer zijn. Enkel jij maakt de vergissing dat er dan ook maar een "doel" moet zijn en daar wijst niks op.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:41:19 #40
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_79744256
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:29 schreef trovey het volgende:

[..]

Respect voor je standpunt maar dat wij geen intelligent leven hebben ontdekt komt meer omdat we de techniek nog niet hebben om veel verder te komen dan een stukje van ons eigen planetenstelsel. wie weet zijn andere beschavingen die in een ander deel van het universum zitten ook nog niet zo ver
Dit, en misschien is het wel onmogelijk om die gigantische afstanden te overbruggen. Want vooralsnog lijkt het bijna onmogelijk om sneller dan het licht te reizen.
You must believe in free will; there is no choice.
pi_79746103
Het is heel erg omdat je zelf een mens bent?

Vind het een interessante vraag. Ik weet niet of het wel zinnig is om in nut te denken. Het lijkt me onmogelijk om dat nut, als het bestaat, te kunnen bepalen of begrijpen.

[ Bericht 67% gewijzigd door Complexiteit op 30-03-2010 14:38:46 ]
pi_79749436
quote:
Nee. 'Zonder mensheid' betekent dat ¬∃x: M(x). 'We' vereist ∃x,y: M(x) ∧ M(y) ∧ ¬(x = y).
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_79752508
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:02 schreef Metalfrost het volgende:
Je vraagt dit uit je eigen oogpunt. Uit menselijk oogpunt. Homo sapiens sapiens, de verstandige of wijze mens. Een dier zou dit niet vragen. Kan dit niet vragen. Handelt puur uit dierlijk instinct en aangeleerde technieken om het leven dat het leeft gemakkelijker te maken.

Het klinkt behoorlijk egoïstisch om te denken dat de aarde niet zonder mensen zou kunnen leven. Ik denk van wel. Al miljarden jaren was het, als we de verschillende steenlagen mogen geloven, goed vertoeven op planeet Aarde zonder de tussenkomst van de mens. De aarde hield zichzelf in stand zonder verplaatsing van land en ontbossing door menselijke handen. Wellicht was er geen zuurstof om te overleven en vond er, te zijner tijd, weinig evolutie plaats, maar Aarde bestond.

Nu een heel eind verder, micro-organismen begonnen de vormen van planten aan te nemen, fotosynthese vond plaats; zuurstof. Hierdoor kwamen de dieren in opmars. Kieuwen werden overbodig en dieren gingen op het land leven.

Nog een eindje verder en de apen gingen rechtop lopen. Begonnen werktuigen te maken waardoor ze makkelijker konden overleven. Vuur werd ontdekt. Het wiel werd uitgevonden. Onze voorouders hadden de eerste beginselen van menselijk leven tot stand gebracht, beginwaarden die je nu nog terug kan zien in dagelijks, maar menselijk leven.

Mensen zijn nooit nodig geweest om Aarde in stand te houden, maar toch zijn we er. Om ander leven in stand te houden hebben we reservaten ter beschikking gesteld, zodat het daar kan gedijen. Niet meer kunnen leven in het gebied waar het eerst leefde, omdat de mens dat gecultiveerd heeft.

Men vindt het erg omdat het het einde van zichzelf betekent. Elk mens wil leven, elk organisme wil leven. De keuzes die je maakt en het leven dat je leidt, doe je, om te overleven.
En dat is mooi gezegd en geschreven! Hulde.
75 topics = FIN
pi_79804463
Het uitsterven van insecten zou rampzaliger zijn. De mens voegt niks meer toe wat betreft ecologie en natuur. De wereld is beter af zonder de mens.
pi_79806188
Als de mens er niet is, dan gaan we naar een ander wezen. Dat geloof ik namelijk, dat we zielen ZIJN die een menselijk lichaam hebben als voertuig. Dus toen er nog geen mensen waren, waren WIJ iets anders.

Ik geloof niet in een aap die de mens word, ze hebben nog geen tussensoort gevonden. Alles was AAP of MENS. We draaien in het universum wat ook zorgt voor sprongen in de evolutie. Alles is een geheel met elkaar, en wij zijn mens en hebben dus onze nut (de een wat meer dan de ander). Ik moet bijvoorbeeld jullie deze wijsheden bijbrengen, dus heb ik nut. Jullie kunnen mijn mening dan lezen, waardoor ik dit niet voor niets doe, dus jullie hebben nut
pi_79806571
quote:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:

Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?

Groetjes,
Hanna
Als de mensheid er niet meer is, dan is jouw leraar er ook niet meer en hoef je ook geen werkstuk meer in te leveren. Dat is erg voor die leraar maar niet voor jou.
Probleem opgelost
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_79810252
quote:
Wat bedoel je hier eigenlijk met 'we'?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_79810365
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Als de mens er niet is, dan gaan we naar een ander wezen. Dat geloof ik namelijk, dat we zielen ZIJN die een menselijk lichaam hebben als voertuig. Dus toen er nog geen mensen waren, waren WIJ iets anders.

Ik geloof niet in een aap die de mens word, ze hebben nog geen tussensoort gevonden. Alles was AAP of MENS.
pi_79810987
quote:
Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.
Bullshit omdat je graag denkt dat de mens een doel is, of heb je concrete rationele argumenten daarvoor? Lijkt het je echt onwaarschijnlijk (en waarom), of vind je het vooral onwenselijk?
quote:
Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
"Nut" is geen objectief begrip. De mens is vooral nuttig voor zichzelf, maar verder? Met de mensheid is de aarde net zo nutteloos als zonder. Op zich is de aarde wel een uitzonderlijke planeet in die zin dat leven een betrekkelijk zeldzaam verschijnsel is in het universum. Maar dat is zonder de mens net zo waar als met. En de mens loopt hier nog maar kort rond in verhouding tot de rest van het leven op aarde.
pi_79813224
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:33 schreef Magistic het volgende:

[..]

Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuks van maken!

Mijn levensvisie zwart op wit.
quote:
Een grappige catch-22. Of is het nu een paradox?

[ Bericht 7% gewijzigd door Vengerr op 31-03-2010 23:52:22 ]
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:48:16 #51
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_79813284
quote:
Kunnen we wellicht zonder mensen?
we? als in mensen. ik krijg koppijn.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_79900975
quote:

Ik vind je helemaal niet gek.
Dat je deze gedachte zelfs maar toelaat in je hoofd maakt je vele malen intelligenter dan het overgrote deel van de mensheid dat dit soort gedachten te beangstigend vind en daarom maar niet toelaat.

Ik ga persoonlijk nog een stap verder en zeg dat de mensheid zelfs enkel negatief is voor de aarde. Ik kan werkelijk geen enkel ding bedenken wat een positief gevolg is van het bestaan van de mensheid binnen het brede plaatje van het universum.

Ik zie twee scenario's voor de toekomst:
1. De mensheid groeit maar door en dit zal uiteindelijk tot een dermate groot gebrek aan alles, met name grondstoffen en ruimte, leiden dat er een allesvernietigende kernoorlog zal volgen waardoor de mensheid zichzelf niet zal overleven.

2. De mens ziet bovenstaand probleem in en gaat de onbeperkte bevolkingsaanwas beperken. Hierdoor overleeft ze haar eigen destructieve aard en zal zich zover ontwikkelen dat ruimtereizen tot in andere sterrenstelsels tot de mogelijkheid gaan behoren.
In dit scenario kan je de mensheid het beste met een zwerm sprinkhanen vergelijken. Waar een leefbaar klimaat is zal de mens neerstrijken en zich vestigen ten kostte van de mogelijk reeds bestaande bewoners. En niet leefbare planeten zullen volledig gestript worden van alle bruikbare grondstoffen.

Conclusie: mens is destructief.
De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel virus is vind ik altijd wel treffend.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 03-04-2010 14:13:42 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zaterdag 3 april 2010 @ 14:11:35 #53
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79901104
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:07 schreef UltraR het volgende:

De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel is vind ik altijd wel treffend.
Niet een kankergewel maar een virus.

De mensheid is ook goed te vergelijken met een plaag.
pi_79901110
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
pi_79901296
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
Interessant ....dat ga ik eens bekijken.
Optimist tot in de kist
pi_79909245
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:01 schreef jeroen25 het volgende:
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.

Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
Dat is wel heel simpel gedacht.. het kan goed dat "het nut van de mensheid", als het al bestaat, helemaal niks te maken heeft met de planeet Aarde
  zaterdag 3 april 2010 @ 18:37:01 #57
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_79909657
quote:
[b]Op dinsdag 30 maart 2010 12:42
Wie bedoel je met we?
Iets heeft namelijk pas nut als het een hoger doel dient.
Jesus hates you.
  zaterdag 3 april 2010 @ 22:07:39 #58
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79916379
Eventually you die, and the world dies with you.
There are those that would argue that the former isn't the case, and that the world would still be there, and everything on it too, but that idea is seriously flawed.
In fact the whole of the universe will cease to exist ones you die, there is no reason for it to perpetuate without you, and it wont.
You are the only existing being in the universe that's worthy enough to maintain it, once you aren't there anymore everything ends....it does not come to a grinding halt, but it stops in the blink of an eye....

All that is left is nothingness and even that you will not notice.
  zondag 4 april 2010 @ 23:45:11 #59
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_79952591
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wat is het nut van Mars?
Het geeft je een dosis energie

Maar alle gekheid daargelaten: Zonder Mars zou ons zonnestelsel niet bestaan of zou de aarde niet de leefbare planeet zijn.
The best firms advertise the least...
pi_79957973
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
  maandag 5 april 2010 @ 21:32:11 #61
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79981661
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:09 schreef 0013379 het volgende:
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
..of zijn surrogate.
pi_79984866
Naja ik denk dat we uiteindelijk technologisch zo ver kunnen komen dat we weer minder grondstoffen nodig gaan hebben.

Of we als mens nut hebben, tja, elke soort is vervangbaar, het gaat natuurlijk om het grootschalig geheel van dieren en planten, de samenhang tussen flora en fauna. Als daar belangrijke schakels uitvallen dan verdwijnen er bepaalde soorten flora en fauna.. Maarja, voor de aarde is dat ansich niet zo erg, dat brok steen blijft gewoon zweven in het universum. Ik denk dan ook dat we zo 'slim' zijn geworden dat we denken dat we hier zijn met een reden, het nut dus. Naja denk tough luck, we zijn hier gewoon, onderdeel van de evolutie, samenkomst van bepaalde grondstoffen en wat energie. En zoals eerder geopperd, laten we er maar gewoon wat leuks van maken

Wat ik ook nog wel interessant vindt is, hoe zou het zijn als er een 2e intelligente soort zou zijn op aarde? Is dat überhaupt mogelijk? Aangezien we nu al moeite hebben om samen te leven met diverse geloven.
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:06:49 #63
245536 Goldfoxx
As fast as lightning
pi_79995150
Nut bestaat alleen als er een doel is.

Het nut van de mensheid in het universum is er niet, er is geen doel. Er is wel een nut van de mensheid voor de mensheid ( ) omdat de mensheid blijkbaar het doel heeft te overleven.

De aarde heeft geen doel, en er is dus ook geen nut voor de aarde. Wat de mensheid doet voor de aarde heeft hoogstens alleen nut voor de doelen van de mensheid. Het in leven houden van andere diersoorten en het behouden van de aarde heeft voor de mensheid alleen nut voor zijn eigen behoud, omdat het een negatieve invloed zou hebben op haar overlevingskansen als zij dit niet zou doen.

Als er geen god is of hogere doelmatigheid is, bestaat er dus geen nut.
pi_80003117
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:06 schreef Goldfoxx het volgende:
Nut bestaat alleen als er een doel is.

...

Als er geen god is of hogere doelmatigheid is, bestaat er dus geen nut.
Er is geen mogelijkheid om zeker te weten of er wel of niet een god of hogere doelmatigheid is.
pi_80004707
Zelfs als er wel een god of een hogere doelmatigheid is zie ik het nut van de mensheid nog steeds niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:38:43 #66
264561 Symo
Causa sui
pi_80006820
quote:
Hallo allemaal,

Groetjes,
Hanna
Kunnen 'we' zonder mensheid?
Wel als 'we' zichzelf beschouwt als entiteit dat los staat van elke vorm intermenselijke communicatie.
Of wij als mensheid zonder onzelf kunnen? Tja als de mensheid om wat voor een reden dan ook uitgeroeid gaat worden in haar geheel, dan hebben we elkaar niet meer nodig toch? Bovendien, kan deze stelling alleen vanuit het menselijk besef voortkomen. Dus gesteld, dat de mensheid niet meer bestaat. Dan is de noodzaak tot zelfbhoud van die mensheid daarmee ook komen te vervallen.
  woensdag 7 april 2010 @ 13:45:08 #67
14096 Black_Rainbow
de kaart kwijt
pi_80041536
Lees is
Het aquarium van Walter Huijsmans van Bas Haring. vermakelijk boekje over het belang van dieren en de natuur, en ook de mens. Hoe erg is het als soorten uitsterven, en dus ook mensen.
Het doet er niet toe, dingen komen en gaan, ook de aarde. Het behouden van uitstervende dieren is ook maar een egoïstische bezigheid zonder dat het een echt groter doel heeft. Denk je dat de laatste panda er van baalt dat ie de laatste is? Wij vinden het erg dat ie weg gaat, maar we zijn ook de enige die er wakker van liggen. Waarom zouden we ze behouden? Zodat we er nog naar kunnen kijken en we kunnen lachen om hun grappige vertoningen?
Net als de mens, we zouden het erg vinden als we er niet meer zouden zijn, maar we zijn daar dan ook wel de enige. De wereld draait wel door. (En op een gegeven moment ook niet meer.)
"Deze shit escaleert helemaal de hand uit"
pi_80046553
"Nut" is een door de mens bedachte kwalificatie. Als de mens verdwijnt, verdwijnt dus ook die kwalificatie.

Geen probleem, lijkt me.

Dat wij mensen ergens een instinctieve drang hebben die aanzet tot behoud van onze soort doet daar verder niets aan af.
Mu!
pi_80048894
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:45 schreef Black_Rainbow het volgende:
Lees is
Het aquarium van Walter Huijsmans van Bas Haring. vermakelijk boekje over het belang van dieren en de natuur, en ook de mens. Hoe erg is het als soorten uitsterven, en dus ook mensen.
Het doet er niet toe, dingen komen en gaan, ook de aarde. Het behouden van uitstervende dieren is ook maar een egoïstische bezigheid zonder dat het een echt groter doel heeft. Denk je dat de laatste panda er van baalt dat ie de laatste is? Wij vinden het erg dat ie weg gaat, maar we zijn ook de enige die er wakker van liggen. Waarom zouden we ze behouden? Zodat we er nog naar kunnen kijken en we kunnen lachen om hun grappige vertoningen?
Net als de mens, we zouden het erg vinden als we er niet meer zouden zijn, maar we zijn daar dan ook wel de enige. De wereld draait wel door. (En op een gegeven moment ook niet meer.)
Het beschermen van bedreigde diersoorten hangt een beetje samen met het feit dat de mens degene is die ze bedreigd.
Het idee is: "als wij recht hebben op leven, hebben andere diersoorten dat ook."

Over nut.
Nut bestaat niet. Een niets voorstellend begrip. Niets is nuttig. Hier op aarde niet, je kan de machtigste of gelukkigste mens op aarde worden, dood ga je toch en dan heb je er niets meer aan.
En in het universum ook niet. Al implodeert de hele boel en blijft er een grote leegte achter, dan merkt niemand daar nog iets van en heeft niets of niemand daar last van.
pi_80049205
Flauwekul. Eten is nuttig. Sex is nuttig. BMW's van de 7-serie zijn nuttig, en de 12-cylinders in het bijzonder. Nuttig is datgene dat de genieter van dat nut als nuttig ervaart.

Een hol is dus nuttig voor een konijn. En een BWM 750iL is nuttig voor mijzelve.

Mevrouw Konijntje is zo ook nuttig voor mij, en ik voor haar.
Mu!
pi_80058775
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef Magistic het volgende:
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Jep zelfs als je over lijken moet gaan he!
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_80067761
quote:
Wij kunnen niet zonder mensen. Zonder wij zouden er immers geen mensen zijn. Verder zal de aarde ook weinig last ondervinden van de afwezigheid van mensen. Integendeel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_80125204
Ik zie het nut van de mensheid vaak niet in. Soms denk ik dat de wereld mooier zou zijn zonder mensen. Zonder al de vervuiling, gebouwen, verwoesting, oorlogen, geweld enzovoorts. Dan was het heel rustig, heel vredig en natuurlijk en dat is prachtig. Wij mensen zijn er misschien om voor de natuur te kunnen zorgen, alhoewel de natuur ook voor zichzelf kan zorgen en wij doen het helaas niet helemaal op de goede manier, als je bijv. naar het klimaatprobleem kijkt ...

[ Bericht 5% gewijzigd door Fairynice op 09-04-2010 15:27:26 ]
Wat is normaal?
pi_80128819
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 15:18 schreef Fairynice het volgende:
Ik zie het nut van de mensheid vaak niet in. Soms denk ik dat de wereld mooier zou zijn zonder mensen. Zonder al de vervuiling, gebouwen, verwoesting, oorlogen, geweld enzovoorts. Dan was het heel rustig, heel vredig en natuurlijk en dat is prachtig. Wij mensen zijn er misschien om voor de natuur te kunnen zorgen, alhoewel de natuur ook voor zichzelf kan zorgen en wij doen het helaas niet helemaal op de goede manier, als je bijv. naar het klimaatprobleem kijkt ...
De wereld zal ongetwijfeld mooier zijn zonder de mens. Zelf zou ik niet niet willen bestaan want dan kan ik het mooie dat er nog over is niet meer waarderen.
pi_80131322
Mensen drukken hun natuurlijke stempel op de planeet, net als alle andere soorten dat doen.

Ik zit liever in de stad dan tussende koeien
Mu!
pi_80181580
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:43 schreef Netsplitter het volgende:
De aarde heeft lang zonder mensen zich weten te redden, dus dat zal dan ook wel goed gaan.
Dus de mens is niet nuttig voor de aarde, men vind zich nuttig.
De arrogantie van de mens haha!

Alsof wij er toe doen op evolutionaire schaal?

nope
pi_80193971
Ik heb nog een reden bedacht. Het leven van mensen wordt op de één of andere manier gestuurd door het universum, geloof het of niet. De mensheid heeft een verband met de sterren, de maan, de planeten, de melkweg en andere dingen in het universum. Denk bijvoorbeeld aan de astrologie, de horoscopen en misschien heb je the secret wel gelezen. Zonder de mens had het universum geen nut en daarom heeft ons bestaan nut. Misschien klinkt het heel vaag en wordt dit door niemand begrepen, maar iets anders kan ik niet bedenken . Dieren en planten kunnen volgens mij minder doen en denken, dus daar kan het universum minder mee.
Wat is normaal?
pi_80193991
de wereld is beter af zonder ons.
pi_80194035
Ja, ik ben het er wel mee eens dat de wereld beter af zou zijn zonder de mens. Het zou zóveel mooier zijn.
Wat is normaal?
pi_80194678
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:12 schreef Fairynice het volgende:
Ja, ik ben het er wel mee eens dat de wereld beter af zou zijn zonder de mens. Het zou zóveel mooier zijn.
Je zou ook kunnen stellen dat intelligent leven an sich dermate uniek en/of mooi is, dat de aarde juist daardoor aan schoonheid wint. Wie weet is 'ze' wel apetrots dat ze onderdak bied aan de mensheid
  zondag 11 april 2010 @ 20:37:18 #81
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_80200118
Laten we dit onderwerp bekijken vanuit een ander standpunt dan nu. De vraag is Wat is het nut van de mensheid?

Een goede vraag. Maar om die te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat we onszelf vragen. De mensheid zijn wij, alle mensen op aarde die functioneren als een grote commune en alle zijzaken die daarbij horen. de kern van de vraag zit echter in het woord nut. Want wat is nut nu eigenlijk?

Volgens de woordenboeken is het woord nut een woordt dat moet worden gezien in het kader voordeel en opbrengst.

Het lijkt alsof ik nu iets aan stip wat van algemene kennisaard lijkt maar toch stip ik het hier aan om het verhaal compleet te houden. De reden waarom ik het aanstip is omdat de concepten voordeel en opbrengst eigenlijk zeer afhankelijk zijn van het standpunt wat je aan neemt.We nemen een hypothetisch voorbeeld in het licht van het in recent opspraak geraakte broeikasteffect;

Om de aarde te redden hebben alle landen afgesproken met elkaar dat 50% van al hun grondoppervlakte wordt voorzien van bomen en dat alle gekapte bomen direct moeten worden vervangen door nieuwe.

Als we kijken naar het nut hiervan zien we duidelijk de voordelen dat de atmosfeer hiervan gebaat zal worden. Fotosynthesche zal zorgen voor genoeg zuivere zuurstof en de CO2 uitstoot wordt minder nijpend (voor zover het dat al is).

Ik wil even voorbij gaan aan de absurditeit van mijn voorbeeld en de gevolgen die op onze maatschappij dit heeft direct en doe een stap naar achteren, zoom de aarde uit als het ware. De aarde heeft baad van de extra bomen maar sommige gebieden zullen niet genoeg water hebben en dus uitdrogen tot de bomen weer verdwijnen terwijl andere misschien niet bedoeld zijn voor bomen. Toch lijkt de aarde baad te hebben van zoveel extra bomen.
Maar zoomen we verder uit dan zien we dat die bomen, het water en de dieren eigenlijk geen behoefte zijn voor het zonnestelsel. De aarde hoeft slechts te bestaan, of het een kale rotsbal is of niet beinvloed de banen van de andere planeten niet. Als we nog verder uit zoomen dan wordt dit zelfs nog erger, ons hele zonnestelsel heeft weinig invloed op het melkwegstelsel en zelfs al zou het dat hebben, het universum zal niet ten onder gaan als ons melkwegstelsel verdwijnt.

Ik noem dit concept om aan te tonen dat nut een standpunt is en zeker geen item van echt belang. Op kosmische schaal is niets van belang.
We kunnen dus inzien dat de mensheid feitelijk geen nut heeft.

Maar weten dat je geen nut hebt is hetzelfde als weten dat je geen eigen wil hebt.

Het is leuk om te weten maar het veranderd niets. Net zoals alle zaken die vanuit het kosmische worden bekeken heeft de waarheid geen zin want het veranderd niet je perceptie. Weten dat je geen eigen wil hebt doet niet de illusie van eigen wil ongedaan maken. Weten dat je bestaan geen nut heeft doet niet veranderen dat je bestaat. Je kan zelfmoord plegen als je niet kunt leven met geen nut hebben of je kan accepteren dat je nutteloos bent en dieper de illusie van een eigen wil in gaan en een nut verzinnen, ook al is het bestaan van dat verzonnen nut feitelijk...nutteloos.

[ Bericht 0% gewijzigd door pomtiedom op 11-04-2010 20:45:45 ]
I mean no harm
pi_80223118
Mooi verhaal pomtiedom, daar zit een waarheid in!
Wat is normaal?
pi_80224353
Je weet het niet. Hou het daar maar op
  maandag 12 april 2010 @ 19:37:57 #84
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_80237495
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:37 schreef pomtiedom het volgende:
Laten we dit onderwerp bekijken vanuit een ander standpunt dan nu. De vraag is Wat is het nut van de mensheid?

Een goede vraag. Maar om die te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat we onszelf vragen. De mensheid zijn wij, alle mensen op aarde die functioneren als een grote commune en alle zijzaken die daarbij horen. de kern van de vraag zit echter in het woord nut. Want wat is nut nu eigenlijk?

Volgens de woordenboeken is het woord nut een woordt dat moet worden gezien in het kader voordeel en opbrengst.

Het lijkt alsof ik nu iets aan stip wat van algemene kennisaard lijkt maar toch stip ik het hier aan om het verhaal compleet te houden. De reden waarom ik het aanstip is omdat de concepten voordeel en opbrengst eigenlijk zeer afhankelijk zijn van het standpunt wat je aan neemt.We nemen een hypothetisch voorbeeld in het licht van het in recent opspraak geraakte broeikasteffect;

Om de aarde te redden hebben alle landen afgesproken met elkaar dat 50% van al hun grondoppervlakte wordt voorzien van bomen en dat alle gekapte bomen direct moeten worden vervangen door nieuwe.

Als we kijken naar het nut hiervan zien we duidelijk de voordelen dat de atmosfeer hiervan gebaat zal worden. Fotosynthesche zal zorgen voor genoeg zuivere zuurstof en de CO2 uitstoot wordt minder nijpend (voor zover het dat al is).

Ik wil even voorbij gaan aan de absurditeit van mijn voorbeeld en de gevolgen die op onze maatschappij dit heeft direct en doe een stap naar achteren, zoom de aarde uit als het ware. De aarde heeft baad van de extra bomen maar sommige gebieden zullen niet genoeg water hebben en dus uitdrogen tot de bomen weer verdwijnen terwijl andere misschien niet bedoeld zijn voor bomen. Toch lijkt de aarde baad te hebben van zoveel extra bomen.
Maar zoomen we verder uit dan zien we dat die bomen, het water en de dieren eigenlijk geen behoefte zijn voor het zonnestelsel. De aarde hoeft slechts te bestaan, of het een kale rotsbal is of niet beinvloed de banen van de andere planeten niet. Als we nog verder uit zoomen dan wordt dit zelfs nog erger, ons hele zonnestelsel heeft weinig invloed op het melkwegstelsel en zelfs al zou het dat hebben, het universum zal niet ten onder gaan als ons melkwegstelsel verdwijnt.

Ik noem dit concept om aan te tonen dat nut een standpunt is en zeker geen item van echt belang. Op kosmische schaal is niets van belang.
We kunnen dus inzien dat de mensheid feitelijk geen nut heeft.

Maar weten dat je geen nut hebt is hetzelfde als weten dat je geen eigen wil hebt.

Het is leuk om te weten maar het veranderd niets. Net zoals alle zaken die vanuit het kosmische worden bekeken heeft de waarheid geen zin want het veranderd niet je perceptie. Weten dat je geen eigen wil hebt doet niet de illusie van eigen wil ongedaan maken. Weten dat je bestaan geen nut heeft doet niet veranderen dat je bestaat. Je kan zelfmoord plegen als je niet kunt leven met geen nut hebben of je kan accepteren dat je nutteloos bent en dieper de illusie van een eigen wil in gaan en een nut verzinnen, ook al is het bestaan van dat verzonnen nut feitelijk...nutteloos.
Je moet de invloed van iets kleins niet onderschatten.
Denk maar aan het vlindereffect.
De invloed van mensen op de aarde is denk ik niet te verwaarlozen en als we straks beginnen met het verkennen van het heelal zal onze invloed alleen maar groter worden.
Jesus hates you.
  maandag 12 april 2010 @ 23:47:45 #85
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_80248916
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:37 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Je moet de invloed van iets kleins niet onderschatten.
Denk maar aan het vlindereffect.
De invloed van mensen op de aarde is denk ik niet te verwaarlozen en als we straks beginnen met het verkennen van het heelal zal onze invloed alleen maar groter worden.
Klopt, ik ken het butterfly effect maar er is altijd wel een groter iets. Bovendien moet je je afvragen hoeveel een daad nu werkelijk van belang is, zelfs met zijn mogelijk collosale impact.
I mean no harm
pi_80250694
Alle waarde of nut is in 'the eye of the beholder' of wordt vanuit een bepaalde onderliggende classering beoordeeld. Ben van mening dat het op het niveau van het universum geen moer uitmaakt of de mens wel of niet bestaat.
Whaaaat???? No money?
  woensdag 21 april 2010 @ 23:32:56 #87
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80581636
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:02 schreef RemcoDelft het volgende:
De mens is niet nuttig. Sterker nog, de aarde is beter af zonder de mens.
Neen. De aarde heeft geen mening.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_80583101
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:32 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar beter af zijn vereist geen mening. Althans niet van degene die beter af is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80583189
quote:
Hallo allemaal,

Groetjes,
Hanna
Wij kunnen niet zonder mensen, want wij zijn mensen.
De rest van het heelal kan best zonder mensen. Ook de aarde, en ook de natuur op aarde, zou best zonder mensen kunnen bestaan.

Tenzij je een geestelijke wereld van een of andere soort aanneemt.
Dus het bestaan van geesten, engelen, hogere en lagere geestelijke wezens of misschien zelfs een god. In dat geval zou de mensheid misschien een rol kunnen spelen.
Maar ja, om dat te weten te komen, moet je niet op FOK! zijn.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80583257
Verder vind ik pomtiedom wel een aardig verhaal houden.
Maar dat is praktisch: ik ben deel van de mensheid, ik wil blijven bestaan en kan ik daar rechtvaardiging of excuus voor vinden?
Ja, dat kan natuurlijk.
  donderdag 22 april 2010 @ 02:43:43 #91
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80584693
quote:
Op donderdag 22 april 2010 00:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar beter af zijn vereist geen mening. Althans niet van degene die beter af is.
Het is subjectief. Als er geen mensen meer zijn is er niemand die kan bepalen of de aarde beter af is of niet. Simpelweg omdat alleen mensen waardeoordelen geven.
  donderdag 22 april 2010 @ 07:01:25 #92
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_80585146
Als er niemand in het bos is, en een boom valt om, maakt die omvallende boom dan geluid?
pi_80586073
Ja, het geluid van een omvallende boom
Mu!
  donderdag 22 april 2010 @ 09:28:52 #94
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_80587074
quote:
Op donderdag 22 april 2010 08:44 schreef SingleCoil het volgende:
Ja, het geluid van een omvallende boom
Is dat zo?
pi_80591378
Hoe kunnen zovelen zeggen dat er geen nut is?

Sluit toeval nut uit?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_80592073
quote:
Op donderdag 22 april 2010 09:28 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Is dat zo?
anders zou ik het niet posten, wat denk je wel?
Mu!
  donderdag 22 april 2010 @ 13:40:42 #97
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80595213
quote:

[..]

Beter af zijn vereist wel degelijk een mening.
Een moslim terrorist is van mening dat de wereld beter af is zonder ongelovigen.
Een Atheïst is van mening dat de wereld beter af is zonder gelovigen.

Stel dat de aarde langzaam in verval raakt wanneer de mensheid zal eindigen te bestaan. Zo ver zelfs dat de aarde geen leefbare omgeving meer is voor wat voor planten of dieren dan ook.
Is de aarde dan slechter af?
Nee, dat is zij dan niet. Hoezo zou zij dan slechter af zijn? Voor wie of wat?
MC Kom je kuil uit & Door de pap
  donderdag 22 april 2010 @ 13:43:41 #98
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80595311
quote:
Op donderdag 22 april 2010 09:28 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Is dat zo?
De geluidsgolf verplaatst zich echt wel door de lucht, of er nou iemand luistert of niet.
pi_80595338
De mens als intelligente soort is nodig om andere planeten in het universum te kunnen koloniseren / bevolken. En we zijn goed op weg. De eerste mensen hebben al op de maan gewandeld en Obama wil in 2050 mensen op Mars hebben.

Deze zullen naast mensen, daar ook planten en wellicht ook dieren onder gaan brengen (we zullen toch iets moeten eten). Zo kunnen daar weer hele andere, nieuwe soorten evolueren, met of zonder verdere hulp van de mens.
  donderdag 22 april 2010 @ 13:46:15 #100
265768 NBT
Bigger is better.
pi_80595375
wat een deprimerend topic..
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
  donderdag 22 april 2010 @ 13:53:03 #101
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_80595602
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De geluidsgolf verplaatst zich echt wel door de lucht, of er nou iemand luistert of niet.
Dat heet dus geloof.
pi_80595777
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:53 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat heet dus geloof.
Nee.... dat heet wetenschap.
Je zet meetapparatuur neer, gaat weg, boom valt om, geluid wordt aantoonbaar vastgelegd.
Geloof kan je niet bewijzen.
  donderdag 22 april 2010 @ 14:00:42 #103
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_80595834
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:58 schreef UltraR het volgende:

[..]

Je zet meetapparatuur neer, gaat weg, boom valt om, geluid wordt aantoonbaar vastgelegd.
Dan pas is het wetenschap.....maar voordat je op het idee kwam om te gaan meten en ervan uitging dat er geluid zou zijn was het geloof.
  donderdag 22 april 2010 @ 14:01:51 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80595877
quote:
Op donderdag 22 april 2010 14:00 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dan pas is het wetenschap.....maar voordat je op het idee kwam om te gaan meten en ervan uitging dat er geluid zou zijn was het geloof.
Maar we weten nu wat er gebeurt als er een boom omvalt, er is geen reden om aan te nemen dat het anders is als we het niet meten. Dat is geloof.
  donderdag 22 april 2010 @ 14:03:07 #105
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80595921
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:58 schreef UltraR het volgende:

[..]

Dankzij de wetenschap is aangetoond dat het uiterst aannemelijk is dat er ook geluid is wanneer meetapparatuur/meetmethodes en mensen ea dieren niet aanwezig zijn, helemaal hard maken kan je het natuurlijk nooit en is het dus in die zin geloven dat het zo is.
  donderdag 22 april 2010 @ 14:04:32 #106
299194 DanHardy
WAR SONNEN!
pi_80595973
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:56 schreef __Saviour__ het volgende:
Wellicht tof om in de klas te kijken over dit onderwerp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Life_After_People
http://en.wikipedia.org/wiki/Aftermath:_Population_Zero
Top! Life after people was echt fascinerend, die andere kende ik nog niet. Ga vanavond eens kijken wat ik daar aan beeldmateriaal van kan vinden op internet.
pi_80597025
quote:
Op donderdag 22 april 2010 14:00 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Hoezo geloof? Natuurwetten!
Mu!
pi_80606401
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:02 schreef RemcoDelft het volgende:
De mens is niet nuttig. Sterker nog, de aarde is beter af zonder de mens. Nog sterker: de aarde is ook niet nuttig, als-ie morgen weg is, mist niemand hem.
quote:
Op woensdag 21 april 2010 23:32 schreef Fir3fly het volgende:

[De vetgedrukte zin hierboven]

quote:

[..]

quote:
Op donderdag 22 april 2010 02:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het is subjectief. Als er geen mensen meer zijn is er niemand die kan bepalen of de aarde beter af is of niet. Simpelweg omdat alleen mensen waardeoordelen geven.
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:40 schreef eigenaar het volgende:

[..]

Beter af zijn vereist wel degelijk een mening.
Een moslim terrorist is van mening dat de wereld beter af is zonder ongelovigen.
Een Atheïst is van mening dat de wereld beter af is zonder gelovigen.

Stel dat de aarde langzaam in verval raakt wanneer de mensheid zal eindigen te bestaan. Zo ver zelfs dat de aarde geen leefbare omgeving meer is voor wat voor planten of dieren dan ook.
Is de aarde dan slechter af?
Nee, dat is zij dan niet. Hoezo zou zij dan slechter af zijn? Voor wie of wat?
Om beter af te zijn, hoef je zelf helemaal geen mening te hebben.
Dat kan wel, dan ben je zelf van mening dat je beter af bent.
Maar het hoeft niet en in jouw voorbeelden heeft de wereld ook geen mening: de terrorist of atheïst hebben een mening.

Overigens heeft dit bericht niet zoveel nut.
  donderdag 22 april 2010 @ 22:59:26 #109
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80616130
quote:
Op donderdag 22 april 2010 18:58 schreef Kees22 het volgende:

Om beter af te zijn, hoef je zelf helemaal geen mening te hebben.
Dat kan wel, dan ben je zelf van mening dat je beter af bent.
Maar het hoeft niet en in jouw voorbeelden heeft de wereld ook geen mening: de terrorist of atheïst hebben een mening.
Maar dan is er dus niemand die een mening heeft en is er dus ook niemand beter of slechter af.
pi_80620720
quote:
Op donderdag 22 april 2010 22:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dan is er dus niemand die een mening heeft en is er dus ook niemand beter of slechter af.
NMee dat klopt ook niet.
Maar ik ga even opnieuw kijken alsik weer nuchter ben.
  vrijdag 23 april 2010 @ 02:10:20 #111
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80620743
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

NMee dat klopt ook niet.
Maar ik ga even opnieuw kijken alsik weer nuchter ben.
Goed . Als addendum dan, 'beter af zijn' is subjectief, dus je kunt niet voor iets of iemand anders oordelen of zij beter of slechter af zijn zonder hun eigen referentiekader te weten. De aarde heeft die niet.
pi_80644158
Ik weet niet of iemand het al heeft gemeld maar er is/was op de History channel
een documentaire over wat als de mens(heid) niet meer op aarde is.

Er is ook een dvd van
75 topics = FIN
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:26:19 #113
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_80651959
Waarom zou alles nut moeten hebben?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  zaterdag 24 april 2010 @ 00:04:48 #114
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_80656690
Mijn kat vindt mijn bestaan wel heel erg nuttig
* Zorgt voor eten
* Zet verwarming aan
* Verschoont bak
* Doet deur open en dicht
* Kan schoot aanbieden
* Kan aaien
* Leuk om mee te spelen
Non possumus non loqui
pi_80660278
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 02:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Goed . Als addendum dan, 'beter af zijn' is subjectief, dus je kunt niet voor iets of iemand anders oordelen of zij beter of slechter af zijn zonder hun eigen referentiekader te weten. De aarde heeft die dat niet.
Verdomd.
Je hebt gelijk. Beter of slechter af is niet relevant voor de aarde.
  dinsdag 27 april 2010 @ 11:56:21 #116
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80761019
Mensen zeggen dat de aarde beter af zou zijn zonder de mens. Het gaat dan natuurlijk om de natuur op aarde. Maar als je het hebt over de natuur op aarde dan zou je kunnen stellen dat de aarde op een gegeven moment gewoon maximaal bedekt is met natuur met hier en daar verschuivingen. De mens heeft echter de mogelijkheid om planten en dieren naar andere planeten te brengen waardoor ze zich weer verder kunnen uitbreiden. In dat opzicht kan de mens dus nog wel nut hebben in de toekomst voor de natuur.. Aangezien de natuur nooit op eigen houtje naar andere planeten zou kunnen.

Maar eigenlijk is intelligentie gewoon een van de vele manieren om te overleven, net zoals een beest giftig kan zijn, heel sterk of heel snel. Zo zijn wij heel slim. En eigenlijk is dat dus gewoon onderdeel van de natuur. Als wij zouden verdwijnen zou er dus ook natuur verdwijnen hoewel andere natuur er weer door zou kunnen opbloeien.

En tsja de vraag is natuurlijk wat is de natuur voor nut voor de aarde zelf, als levenloos stuk steen. Maar als de zon de aarde vernietigd over 5 miljard jaar, maar de mens heeft de techniek om dat te voorkomen, dan heeft de mens dus ook nut voor de aarde. Maar de aarde heeft verder geen nut voor het universum.

Beetje vanaf een andere kijk
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_80761501
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Mensen zeggen dat de aarde beter af zou zijn zonder de mens. Het gaat dan natuurlijk om de natuur op aarde. Maar als je het hebt over de natuur op aarde dan zou je kunnen stellen dat de aarde op een gegeven moment gewoon maximaal bedekt is met natuur met hier en daar verschuivingen. De mens heeft echter de mogelijkheid om planten en dieren naar andere planeten te brengen waardoor ze zich weer verder kunnen uitbreiden. In dat opzicht kan de mens dus nog wel nut hebben in de toekomst voor de natuur.. Aangezien de natuur nooit op eigen houtje naar andere planeten zou kunnen.

Maar eigenlijk is intelligentie gewoon een van de vele manieren om te overleven, net zoals een beest giftig kan zijn, heel sterk of heel snel. Zo zijn wij heel slim. En eigenlijk is dat dus gewoon onderdeel van de natuur. Als wij zouden verdwijnen zou er dus ook natuur verdwijnen hoewel andere natuur er weer door zou kunnen opbloeien.

En tsja de vraag is natuurlijk wat is de natuur voor nut voor de aarde zelf, als levenloos stuk steen. Maar als de zon de aarde vernietigd over 5 miljard jaar, maar de mens heeft de techniek om dat te voorkomen, dan heeft de mens dus ook nut voor de aarde. Maar de aarde heeft verder geen nut voor het universum.

Beetje vanaf een andere kijk
Dat zei ik dus ook al, maar blijkbaar is dat niet interessant.
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:44 schreef Casos het volgende:
De mens als intelligente soort is nodig om andere planeten in het universum te kunnen koloniseren / bevolken. En we zijn goed op weg. De eerste mensen hebben al op de maan gewandeld en Obama wil in 2050 mensen op Mars hebben.

Deze zullen naast mensen, daar ook planten en wellicht ook dieren onder gaan brengen (we zullen toch iets moeten eten). Zo kunnen daar weer hele andere, nieuwe soorten evolueren, met of zonder verdere hulp van de mens.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:16:30 #118
40566 Ericr
Livewrong
pi_80761678
Er bestaat geen nut, dat is een nutteloze uitvinding van de mens.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:26:08 #119
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80762016
quote:

Groetjes,
Hanna
Kunnen WE (de mensheid) zonder mensen, de mensheid ? Gezien een mens aanwezig moet zijn om met of zonder iets (mensen) te kunnen neig ik om te stellen; nee, dat kunnen we niet.

Verder kunnen wij mensen zelf niet bepalen wat de aarde nodig heeft, wat het nut is van het bestaan van zowel de aarde als zijn inwoners, kunnen wij geen antwoord geven op de vraag of het erg zal zijn of wij aanwezig zijn of niet.

Ik zelf zie de mens echter als een soort parasiet, als een houtworm waarbij de planeet een stoel is.
Think.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:27:40 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_80762077
quote:
Kunnen we wellicht zonder mensen?
Pareltje hoor, dit _!

Je maakt de klassieke fout van de teleologie, terwijl de mens gevormd is door de natuur. Wij zijn de reactie, niet de actie. Dit is aangetoond door de evolutietheorie, Darwin 1850, en beinvloedde zo de filosofie van bijvoorbeeld Nietzsche en al wat daarna kwam.

En nu kun je pimpen bij je filosofiedocent met:

Spinoza's Ethica, Appendix I
quote:
Ten tweede volgt, dat de menschen alles om een doel doen, namelijk om het nut, dat zij begeeren. Hierdoor komt het, dat zij van de gebeurde dingen steeds alleen de eindoorzaken zoeken te weten te komen, en wanneer zij deze gehoord hebben, hierin berusten; namelijk dewijl zij geen reden hebben, om verder te twijfelen. Wanneer zij die nu niet van anderen kunnen hooren, dan blijft hun niets over dan zich in zich zelven te keeren, en over de doeleinden, waardoor zij zelven gewoonlijk tot dergelijke dingen bepaald worden, na te denken; en alzoo beoordeelen zij noodzakelijk volgens hunne eigene gezindheid die van anderen. Daar zij verder in en buiten zich niet weinig hulpmiddelen vinden, die tot het verkrijgen van hun voordeel niet weinig helpen; b.v. oogen om te zien, tanden om te kaauwen, kruiden en dieren om zich mede te voeden, de zon om te verlichten, de zee om visschen te onderhouden enz. zijn zij al wat de natuur oplevert als hulpmiddel tot hun voordeel gaan beschouwen; en omdat zij wisten, dat die hulpmiddelen door hen gevonden, niet vervaardigd waren, hebben zij hieruit aanleiding genomen om te gelooven, dat er iemand anders is, die deze hulpmiddelen ten hunnen behoeve heeft gereed gemaakt. Want nadat zij de dingen als hulpmiddelen waren gaan beschouwen, konden zij niet gelooven, dat deze zich zelven gemaakt hadden; maar moesten zij uit de hulpmiddelen, die zij gewoon zijn voor zich te vervaardigen, het besluit opmaken, dat er één of meer menschelijke vrijheid bezittende opperheeren der natuur bestaan, die alles voor hen bezorgd en ten hunnen behoeve alles ingerigt hadden. En ook de denkwijze dier heeren der natuur, waarvan zij nooit iets gehoord hadden, moesten zij naar de hunne beoordelen; en hierom stelden zij, dat de goden alles ten behoeve der menschen bestuurden, om de menschen aan zich te verbinden en door hen in de hoogste eer gehouden te worden. Hierdoor is het geschied, dat zij ieder met zijn vernuft verschillende wijzen uitdachten, om God te vereeren, opdat God hen boven anderen zou liefhebben, en de geheele natuur ten behoeve van hunne blinde begeerlijkheid en onverzadelijke hebzucht zou besturen. En aldus is dit vooroordeel in bijgeloof veranderd en heeft diepe wortels in de gemoederen geschoten; hetgeen heeft teweeg gebragt, dat ieder met de grootste inspanning de eindoorzaken van alle dingen zocht te begrijpen en te verklaren.

Doch toen zij poogden aan te toonen, dat de natuur niets voor niet (dat is wat niet nuttig voor de menschen is) verrigtte, schijnen zij niets anders bewezen te hebben dan dat de natuur en de goden even dwaas waren als de menschen. Eilieve!
Of wat makkelijker, Douglas Adams:
quote:
This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in - an interesting hole I find myself in - fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!' This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, it's still frantically hanging on to the notion that everything's going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:31:27 #121
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80762204
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:10 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat zei ik dus ook al, maar blijkbaar is dat niet interessant.
[..]

Tsja ik vind het zelf ook wel een goed punt . Als de mens andere dier en plantsoorten naar andere planeten kan brengen om te zorgen dat de natuur daar zich verder kan uitbreiden, of zorgen dat de mens voorkomt dat de aarde weggevaagd wordt. Dan heeft de mens toch wel nut? (nut voor de natuur dus, niet voor het universum)
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:34:51 #122
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80762319
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Tsja ik vind het zelf ook wel een goed punt . Als de mens andere dier en plantsoorten naar andere planeten kan brengen om te zorgen dat de natuur daar zich verder kan uitbreiden, of zorgen dat de mens voorkomt dat de aarde weggevaagd wordt. Dan heeft de mens toch wel nut? (nut voor de natuur dus, niet voor het universum)
Wat is het nut dan van de natuur die zich verder kan uitbreiden ? Wat is het nut van de aarde niet niet weggevaagd wordt ? Je ontkomt er niet aan om waarde-bepalingen te geven....hetgeen wat juist niet kan...
Think.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:40:05 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_80762534
Ohja, je kunt natuurlijk ook nog pimpen met Ludwig Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus, aangezien hij daar behandelt waarom de totale wereld (alles wat het geval is) geen nut heeft, of dat nut in ieder geval niet verwoord kan worden.
quote:
6.41 The sense of the world must lie outside the world. In the world everything is as it is and happens as it does happen. In it there is no value -- and if there were, it would be of no value.

If there is a value which is of value, it must lie outside all happening and being-so. For all happening and being-so is accidental.

What makes it non-accidental cannot lie in the world, for otherwise this would again be accidental.

It must lie outside the world.

6.42
Hence also there can be no ethical propositions.

Propositions cannot express anything higher.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:55:02 #124
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80763067
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:34 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Wat is het nut dan van de natuur die zich verder kan uitbreiden ? Wat is het nut van de aarde niet niet weggevaagd wordt ? Je ontkomt er niet aan om waarde-bepalingen te geven....hetgeen wat juist niet kan...
Maar ik zei al eerder dat dat inderdaad op die schaal geen nut heeft. Het ging er nu even om dat de mens van nut kan zijn (in het voordeel kan werken) voor de natuur. Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten, de mens kan daarbij helpen om voor diversiteit te zorgen (op verschillende planeten) en de overlevingskans van een soort beter te garanderen. Voor de rest is er niet echt een nut nee.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:11:14 #125
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80763647
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Maar ik zei al eerder dat dat inderdaad op die schaal geen nut heeft. Het ging er nu even om dat de mens van nut kan zijn (in het voordeel kan werken) voor de natuur. Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten, de mens kan daarbij helpen om voor diversiteit te zorgen (op verschillende planeten) en de overlevingskans van een soort beter te garanderen. Voor de rest is er niet echt een nut nee.
Sorry, dat had ik niet meegekregen. Doch blijft ik het lastig vinden om er in mee te gaan, het (doel van de natuur) blijft namelijk vanuit menselijk perspectief bezien

Hoe dan ook... nut en doel blijft altijd binnen het kader van onze visie (die veranderlijk en vergankelijk is)...
Think.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:20:38 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_80763970
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten
Nee dat is het gevolg, niet het doel. Oorzaken liggen in het verleden, niet in de toekomst.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:21:44 #127
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80764012
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:11 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Sorry, dat had ik niet meegekregen. Doch blijft ik het lastig vinden om er in mee te gaan, het (doel van de natuur) blijft namelijk vanuit menselijk perspectief bezien

Hoe dan ook... nut en doel blijft altijd binnen het kader van onze visie (die veranderlijk en vergankelijk is)...
Nouja, de natuur heeft dat doel wel helemaal ingebouwd zitten in de genen. Het DNA wat in elk organisme zit zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan. Het leven is rond dat punt ontstaan/ontwikkeld. HET doel van de natuur is om zich voor te planten/uit te breiden en zo voor te bestaan toch? (het is ook meteen het enige doel) De mens kan hulp bieden bij dit doel.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:49:47 #128
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80765165
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nouja, de natuur heeft dat doel wel helemaal ingebouwd zitten in de genen. Het DNA wat in elk organisme zit zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan. Het leven is rond dat punt ontstaan/ontwikkeld. HET doel van de natuur is om zich voor te planten/uit te breiden en zo voor te bestaan toch? (het is ook meteen het enige doel) De mens kan hulp bieden bij dit doel.
Dat zou dus ook betekenen dat de dinosauriërs ontzettend zullen balen dat zij ooit zijn uitgestorven.
Zij hebben immers hun doel niet bereikt.
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:59:20 #129
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_80767679
quote:

[..]

Wie heeft dat dan gesteld, dat doel? God zeker...?
Mu!
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:27:57 #130
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80768779
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:26 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Ik zelf zie de mens echter als een soort parasiet, als een houtworm waarbij de planeet een stoel is.
En waarom? En hoe zie jij andere dieren dan?
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:36:05 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80769062
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:59 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wie heeft dat dan gesteld, dat doel? God zeker...?
Nouja ik denk dat het doel gesteld werd op het moment dat DNA ontstond ofzo. Ik denk niet het doel door iemand bepaald is maar gewoon uitzichzelf onstaan is door toeval. Ik weet het ook niet
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:41:16 #132
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80769259
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En waarom? En hoe zie jij andere dieren dan?
Ik zie de vergelijking wel, maar dat zegt meer over leven in het algemeen dan over de parasiet.
Bijna alles wat leeft maakt om in leven te blijven namelijk gebruik van zijn omgeving.

Ik zie vissen dan ook als een soort parasieten, houtwormen met de zee als stoel.
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:12:39 #133
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_80770552
een doel veronderstelt een doelsteller. Zonder doelsteller geen doel. Bij gebrek aan een doelsteller heeft de mensheid dus geen doel op zich. We kunnen er zelf echter wel een doel aan geven, als we dat zouden willen.
Mu!
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:16:46 #134
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_80770743
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:12 schreef SingleCoil het volgende:
een doel veronderstelt een doelsteller. Zonder doelsteller geen doel. Bij gebrek aan een doelsteller heeft de mensheid dus geen doel op zich. We kunnen er zelf echter wel een doel aan geven, als we dat zouden willen.
Maar wat is een doelsteller dan? Is dat een persoon of kan dat ook onstaan door bijvoorbeeld DNA.
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:17:48 #135
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_80770794
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Maar wat is een doelsteller dan? Is dat een persoon of kan dat ook onstaan door bijvoorbeeld DNA.
Hoe kan DNA een doel stellen?
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:24:43 #136
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80771103
quote:

[..]

Je haalt volgens mij het een en ander door elkaar. Je stelt de volgende twee dingen:

- Het DNA zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan, en...
- Het doel van de natuur is om zich voort te planten - voort te bestaan.

Het DNA zelf kent dus geen doel, maar het DNA is een 'tool' van de natuur om zich voort te planten. Tot zover geef je dus een beschrijving van een verschijnsel in de natuur. Op deze zelfde manier kunnen we kiewen van een vis omschrijven; kiewen zijn een noodzakelijk onderdeel van de vis om voort te kunnen bestaan. Echter geeft de aanwezigheid van de kieuwen geen verklaring voor het bestaan van de vis. Op deze zelfde manier geeft ook DNA geen doel aan het bestaan van de natuur. Het is namelijk een onderdeel van de natuur. Ook Darwin gaf geen doel aan het bestaan van organismen. Hij omschreef slechts hoe de natuur werkt - wat binnen het systeem van de natuur gebeurd. Afzonderlijke verschijnselen in de natuur kun je natuurlijk wel een doel toeschrijven maar wanneer je het als 1 geheel neemt stuit je op pure ontwetendheid....

Je moet voor jezelf een meer duidelijk onderscheid maken tussen omschrijven, verklaren en een (waarde-)bepaling geven. Doordat we oneindig vragen kunnen stellen eindige we altijd met het idee dat we niets weten....

Een flauw maar noodzakelijk besef...

Over de mens als houtworm... de mens gebruikt de planeet zoals een houtworm een stoel gebruikt. Ik vind deze vergelijking leuk door de negatieve conatie die het met zich meebrengt... that's it
Think.
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:33:12 #137
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_80771441
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik ken alleen personen die een doel kunnen stellen, maar de menselijke fantasie kent geen grenzen...
Mu!
pi_80772314
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef Magistic het volgende:
je gaat studeren? niet iedereen studeert

je gaat werken? niet iedereen werkt

Eveneens dat zich voortplanten.

Het gaat meer in deze orde:

Je wordt geboren, je eet, je slaapt, je vergrijst, je wordt overlast aan de samenleving, je gaat dood.

Dat overlast gedeelte geldt natuurlijk niet voor iedereen maar dit is meer de eigenlijke gang van zaken qua de mensheid.
pi_80777995
Wat een fatalistische tendens in de tijdgeest als ik dit allemaal lees...
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:38:44 #140
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80778223
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:32 schreef Sattyagraha het volgende:
Wat een fatalistische tendens in de tijdgeest als ik dit allemaal lees...
Pardon ? Ik zal er juist uit opmaken dat er geen sprake is van iets als een lot...

[ Bericht 0% gewijzigd door AnaloguePlayer op 27-04-2010 19:44:23 ]
Think.
pi_80778357
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:38 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Pardon ? Ik zal er juist uit opmaken dat er geen sprake is van een iets als een lot...
Nee idd, niks maakt meer uit...
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:44:58 #142
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80778483
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:42 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nee idd, niks maakt meer uit...
Wat niet per definitie een negatief iets hoeft te zijn...
Think.
pi_80780061
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:44 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Wat niet per definitie een negatief iets hoeft te zijn...
Nee idd, breekt alle mallen. Iedereen kan helemaal los gaan. Of gewoon niets doen omdat het toch niet uitmaakt.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:40:44 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80780737
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:23 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nee idd, breekt alle mallen. Iedereen kan helemaal los gaan. Of gewoon niets doen omdat het toch niet uitmaakt.
Als het dan toch niet uitmaakt, doe dan iets dat prettig is voor jou en je omgeving.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:44:23 #145
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80780880
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:23 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Dat is ook een belangrijke reden waarom religie waarschijnlijk ooit uitgevonden is.
Om mensen een beetje sociaal wenselijk in het gareel te houden.
pi_80781081
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het dan toch niet uitmaakt, doe dan iets dat prettig is voor jou en je omgeving.
En de omgeving? Is dat niet wat veel gevraagd? Ik ben een individu! Fuck de omgeving...
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:51:41 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80781226
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:48 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

En de omgeving? Is dat niet wat veel gevraagd? Ik ben een individu! Fuck de omgeving...
Een tevreden omgeving is ook fijn voor jou.
pi_80781563
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wreede omgeving is ook pijn voor jou.
pi_80782741
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:33 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik ken alleen personen die een doel kunnen stellen, maar de menselijke fantasie kent geen grenzen...
Volgens mij kunnen dieren ook wel een doel hebben, zoals iets lekkers te pakken krijgen en opeten. Maar verder: DNA dat een doel stelt??
pi_80783063
Maar terugkomend op die citaten een stukje terug van de filosofen: nut en doel zijn gewoon geen zaken die eigenschappen zijn van de natuur. De natuur is er gewoon en dingen gaan zoals ze gaan. Klaar.

Maar de mens voelt zich verloren in zo'n kale omgeving en gaat nut en doel toekennen. Net zoals je gehecht kunt raken aan een verder heel gewoon voorwerp. Een geluksdubbeltje of een kiezel die je van iemand gekregen hebt.
pi_80793617
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:24 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen dieren ook wel een doel hebben, zoals iets lekkers te pakken krijgen en opeten. Maar verder: DNA dat een doel stelt??
Wat mij betreft. Maar dan zou je uiteindelijk ook kunnen stellen dat een appel het doel heeft om van de boom af te vallen.
Mu!
pi_80797984
quote:
Op woensdag 28 april 2010 08:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat mij betreft. Maar dan zou je uiteindelijk ook kunnen stellen dat een appel het doel heeft om van de boom af te vallen.
Heeft de appel misschien niet het doel om opgegeten te worden en is het 'van de boom af vallen' dan niet juist een middel?

Even los van de discussie waarschijnlijk hoor Weet niet waar het hier precies om gaat
  woensdag 28 april 2010 @ 11:54:09 #153
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80799437
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:15 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Heeft de appel misschien niet het doel om opgegeten te worden
Eigenlijk is dat dan ook wel het doel van 99 % v.d. dieren, inclusief de mens. Tegenwoordig falen wij dus in grote getalen ons doel te bereiken... Alhoewel, die dieren onder de grond lusten wel pap van ons
Think.
pi_80830027
quote:

[..]

Nee, dat is wat anders.
Een dier kan zoeken naar mogelijkheden om iets te bereiken.
Ik heb het met mijn konijn gezien: die wilde ergens achter kruipen en ik had die ruimte dichtgestopt met kranten. Het beest trekt er aan, maar de kranten gaven niet mee. Het beest gaat op ene afstandje zitten, kijkt ernaar, gaat er op af en trekt een krant uit het geheel.
Ook een parkiet, die een hele middag bezig is geweest om een zitplaats te bereiken. Probeerde langs een breuklijn in de muur omhoog te klimmen. Steeds de ogen gericht op het doel.

Nee, een appel heeft geen hersens.
En als er in appelverband al een doel is, dan is het het doel van de boom.
pi_80830271
quote:

[..]

Nee. De appel heeft geen zelfbewustzijn en kent (daarom) de concepten van 'nut' en 'doel' niet eens. Hij weet niet dat hij van de boom af kan vallen, dus dat kan dan ook zijn doel niet zijn.

Zoals Kees22 zei - het zijn concepten die zijn uitgevonden zijn door de mens.
pi_80830445
The purpose of human beings is to fulfill their Godgiven potential to the good of the Planet.
  donderdag 29 april 2010 @ 09:39:54 #157
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80832829
quote:
Op donderdag 29 april 2010 02:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, dat is wat anders.
Een dier kan zoeken naar mogelijkheden om iets te bereiken.
Ik heb het met mijn konijn gezien: die wilde ergens achter kruipen en ik had die ruimte dichtgestopt met kranten. Het beest trekt er aan, maar de kranten gaven niet mee. Het beest gaat op ene afstandje zitten, kijkt ernaar, gaat er op af en trekt een krant uit het geheel.
Ook een parkiet, die een hele middag bezig is geweest om een zitplaats te bereiken. Probeerde langs een breuklijn in de muur omhoog te klimmen. Steeds de ogen gericht op het doel.

Nee, een appel heeft geen hersens.
En als er in appelverband al een doel is, dan is het het doel van de boom.
Zo gek veel verschil zie ik daar nog niet eens in hoor. Die appelboom heeft net zo goed een doel als die parkiet of dat konijn. Ik heb dan nooit huisdieren gehad, maar een appelboom had ik altijd wel in de tuin staan en wat ik die boom heb zien doen is te vergelijken met die voorbeelden die jij geeft.
De boom heeft namelijk als 'doel' andere appelboompjes op aarde te zetten en ik heb de boom met eigen ogen zien groeien om dat te bereiken. Vervolgens maakte die boom zelfs vruchten aan en hielt-ie er rekening mee dat hij die vrucht aan zo een dun takje moest hangen dat die vrucht én de tijd kreeg tot volledige grote te groeien én er af zou vallen wanneer hij er klaar voor was.
pi_80835315
quote:
Op donderdag 29 april 2010 02:30 schreef Misterhat het volgende:

[..]

Nee. De appel heeft geen zelfbewustzijn en kent (daarom) de concepten van 'nut' en 'doel' niet eens. Hij weet niet dat hij van de boom af kan vallen, dus dat kan dan ook zijn doel niet zijn.

Zoals Kees22 zei - het zijn concepten die zijn uitgevonden zijn door de mens.
Twijfelachtig. De mensheeft het geduid, het concept bestond natuurlijk al. Zoals iemand hier al schreef, ook dieren kunnen een doel hebben
Mu!
  donderdag 29 april 2010 @ 11:11:13 #159
8369 speknek
Another day another slay
pi_80835591
Alleen in zover als ze cognitieve vermogens hebben, anders is het mechanisch
pi_80835672
Maar is dat van belang? Los van het feit dat cognitive vermogens natuurlijk ook 100% mechanisch zijn? Jijlijkt er vanuit te gaan dat een doel ook gelijk iets van een heel hoogstaand enweldoordacht doel is. Maar als ik 's ochtends wakker word moet ik plassen, en dan heb ik een uiterst mechanisch doel...
Mu!
  donderdag 29 april 2010 @ 11:23:21 #161
8369 speknek
Another day another slay
pi_80836011
Ja dat is natuurlijk de eeuwenoude en waarschijnlijk altijd onbeantwoordbare vraag: zijn wij gedetermineerd door onze hersensynapsen, of ontstaat er in ons elektrische brein emergente non-determinatie. Als je opstaat en je moet plassen, kun je naar de wc toelopen. Maar je kunt er ook voor kiezen om op de grond te pissen. Die keuzevrijheid maakt dat je planmatig handelt, en dus dat de wc je doel is. Als je buiten bewustzijn bent en de zwaartekracht doet de pis op de grond plensen, dan was de plas op de grond niet jouw doel, maar een gevolg van de zwaartekracht.
pi_80836296
Djeez...jij geloof nog steeds in vrije keuze? En kennelijk ook in oorzaak en gevolg? Dat zijnallemaal nogal achterhaalde begrippen,slechts bedacht om enige schijnbare grip op de verschijnselen om ons heen te krijgen.

Er is een experiment waarbij een regenworm geleerd wordt een electrische schok te vermijden. Het gaat ongeveer als volgt:je hebt een T-vormige glazen buis. Aan de linker kant van de T komt de worm op verse vochtige aarde, aan de rechterkant kant krijgt hij een electrische schok.
Na vele malen herhalen blijkt de regenworm geleerd te hebben aan welke kant de schok zit en weet hij deze te vermijden.
Mechanisch of cognitief?
Mu!
  donderdag 29 april 2010 @ 12:03:26 #163
8369 speknek
Another day another slay
pi_80837591
Dat er conditioneringsreflexen in het zenuwstelsel zitten betekent niet dat al het leren conditionering is.
pi_80839109
welk wel en welk niet dan?
Mu!
pi_80840845
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:31 schreef SingleCoil het volgende:
Djeez...jij geloof nog steeds in vrije keuze? En kennelijk ook in oorzaak en gevolg? Dat zijnallemaal nogal achterhaalde begrippen,slechts bedacht om enige schijnbare grip op de verschijnselen om ons heen te krijgen.

Er is een experiment waarbij een regenworm geleerd wordt een electrische schok te vermijden. Het gaat ongeveer als volgt:je hebt een T-vormige glazen buis. Aan de linker kant van de T komt de worm op verse vochtige aarde, aan de rechterkant kant krijgt hij een electrische schok.
Na vele malen herhalen blijkt de regenworm geleerd te hebben aan welke kant de schok zit en weet hij deze te vermijden.
Mechanisch of cognitief?

Cognitief of mechanisch?

Waarom die keuze? Cognitief of mechanisch?
pi_80841196
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:44 schreef Sattyagraha het volgende:

Waarom die keuze? Cognitief of mechanisch?
Dat wil speknek graag: Nut van de mensheid
Mu!
  vrijdag 4 juni 2010 @ 17:12:27 #167
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_82335882
-edit en wat reacties verwijderd.

Snap dat het weekend wordt met warm weer, maar we blijven ons wel gedragen natuurlijk.

[ Bericht 29% gewijzigd door Haushofer op 04-06-2010 17:37:16 ]
Mu!
pi_82399530
quote:
Op donderdag 22 april 2010 13:44 schreef Casos het volgende:

CS Lewis schreef al, en dat was een zeer christelijk schrijver..."Naar mijn idee zijn alle onoverbrugbare interstellaire afstanden in het heelal een soort van quarantaine maatregel van God"

:-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')