abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80778357
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:38 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Pardon ? Ik zal er juist uit opmaken dat er geen sprake is van een iets als een lot...
Nee idd, niks maakt meer uit...
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:44:58 #142
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80778483
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:42 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nee idd, niks maakt meer uit...
Wat niet per definitie een negatief iets hoeft te zijn...
Think.
pi_80780061
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:44 schreef AnaloguePlayer het volgende:

[..]

Wat niet per definitie een negatief iets hoeft te zijn...
Nee idd, breekt alle mallen. Iedereen kan helemaal los gaan. Of gewoon niets doen omdat het toch niet uitmaakt.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:40:44 #144
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80780737
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:23 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nee idd, breekt alle mallen. Iedereen kan helemaal los gaan. Of gewoon niets doen omdat het toch niet uitmaakt.
Als het dan toch niet uitmaakt, doe dan iets dat prettig is voor jou en je omgeving.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:44:23 #145
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80780880
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:23 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Dat is ook een belangrijke reden waarom religie waarschijnlijk ooit uitgevonden is.
Om mensen een beetje sociaal wenselijk in het gareel te houden.
pi_80781081
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het dan toch niet uitmaakt, doe dan iets dat prettig is voor jou en je omgeving.
En de omgeving? Is dat niet wat veel gevraagd? Ik ben een individu! Fuck de omgeving...
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:51:41 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80781226
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:48 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

En de omgeving? Is dat niet wat veel gevraagd? Ik ben een individu! Fuck de omgeving...
Een tevreden omgeving is ook fijn voor jou.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_80781563
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wreede omgeving is ook pijn voor jou.
pi_80782741
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:33 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik ken alleen personen die een doel kunnen stellen, maar de menselijke fantasie kent geen grenzen...
Volgens mij kunnen dieren ook wel een doel hebben, zoals iets lekkers te pakken krijgen en opeten. Maar verder: DNA dat een doel stelt??
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80783063
Maar terugkomend op die citaten een stukje terug van de filosofen: nut en doel zijn gewoon geen zaken die eigenschappen zijn van de natuur. De natuur is er gewoon en dingen gaan zoals ze gaan. Klaar.

Maar de mens voelt zich verloren in zo'n kale omgeving en gaat nut en doel toekennen. Net zoals je gehecht kunt raken aan een verder heel gewoon voorwerp. Een geluksdubbeltje of een kiezel die je van iemand gekregen hebt.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80793617
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:24 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Volgens mij kunnen dieren ook wel een doel hebben, zoals iets lekkers te pakken krijgen en opeten. Maar verder: DNA dat een doel stelt??
Wat mij betreft. Maar dan zou je uiteindelijk ook kunnen stellen dat een appel het doel heeft om van de boom af te vallen.
Mu!
pi_80797984
quote:
Op woensdag 28 april 2010 08:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat mij betreft. Maar dan zou je uiteindelijk ook kunnen stellen dat een appel het doel heeft om van de boom af te vallen.
Heeft de appel misschien niet het doel om opgegeten te worden en is het 'van de boom af vallen' dan niet juist een middel?

Even los van de discussie waarschijnlijk hoor Weet niet waar het hier precies om gaat
  woensdag 28 april 2010 @ 11:54:09 #153
294793 AnaloguePlayer
in a digital time.
pi_80799437
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:15 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Heeft de appel misschien niet het doel om opgegeten te worden
Eigenlijk is dat dan ook wel het doel van 99 % v.d. dieren, inclusief de mens. Tegenwoordig falen wij dus in grote getalen ons doel te bereiken... Alhoewel, die dieren onder de grond lusten wel pap van ons
Think.
pi_80830027
quote:

[..]

Nee, dat is wat anders.
Een dier kan zoeken naar mogelijkheden om iets te bereiken.
Ik heb het met mijn konijn gezien: die wilde ergens achter kruipen en ik had die ruimte dichtgestopt met kranten. Het beest trekt er aan, maar de kranten gaven niet mee. Het beest gaat op ene afstandje zitten, kijkt ernaar, gaat er op af en trekt een krant uit het geheel.
Ook een parkiet, die een hele middag bezig is geweest om een zitplaats te bereiken. Probeerde langs een breuklijn in de muur omhoog te klimmen. Steeds de ogen gericht op het doel.

Nee, een appel heeft geen hersens.
En als er in appelverband al een doel is, dan is het het doel van de boom.
pi_80830271
quote:

[..]

Nee. De appel heeft geen zelfbewustzijn en kent (daarom) de concepten van 'nut' en 'doel' niet eens. Hij weet niet dat hij van de boom af kan vallen, dus dat kan dan ook zijn doel niet zijn.

Zoals Kees22 zei - het zijn concepten die zijn uitgevonden zijn door de mens.
pi_80830445
The purpose of human beings is to fulfill their Godgiven potential to the good of the Planet.
  donderdag 29 april 2010 @ 09:39:54 #157
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_80832829
quote:
Op donderdag 29 april 2010 02:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, dat is wat anders.
Een dier kan zoeken naar mogelijkheden om iets te bereiken.
Ik heb het met mijn konijn gezien: die wilde ergens achter kruipen en ik had die ruimte dichtgestopt met kranten. Het beest trekt er aan, maar de kranten gaven niet mee. Het beest gaat op ene afstandje zitten, kijkt ernaar, gaat er op af en trekt een krant uit het geheel.
Ook een parkiet, die een hele middag bezig is geweest om een zitplaats te bereiken. Probeerde langs een breuklijn in de muur omhoog te klimmen. Steeds de ogen gericht op het doel.

Nee, een appel heeft geen hersens.
En als er in appelverband al een doel is, dan is het het doel van de boom.
Zo gek veel verschil zie ik daar nog niet eens in hoor. Die appelboom heeft net zo goed een doel als die parkiet of dat konijn. Ik heb dan nooit huisdieren gehad, maar een appelboom had ik altijd wel in de tuin staan en wat ik die boom heb zien doen is te vergelijken met die voorbeelden die jij geeft.
De boom heeft namelijk als 'doel' andere appelboompjes op aarde te zetten en ik heb de boom met eigen ogen zien groeien om dat te bereiken. Vervolgens maakte die boom zelfs vruchten aan en hielt-ie er rekening mee dat hij die vrucht aan zo een dun takje moest hangen dat die vrucht én de tijd kreeg tot volledige grote te groeien én er af zou vallen wanneer hij er klaar voor was.
MC Kom je kuil uit & Door de pap
pi_80835315
quote:
Op donderdag 29 april 2010 02:30 schreef Misterhat het volgende:

[..]

Nee. De appel heeft geen zelfbewustzijn en kent (daarom) de concepten van 'nut' en 'doel' niet eens. Hij weet niet dat hij van de boom af kan vallen, dus dat kan dan ook zijn doel niet zijn.

Zoals Kees22 zei - het zijn concepten die zijn uitgevonden zijn door de mens.
Twijfelachtig. De mensheeft het geduid, het concept bestond natuurlijk al. Zoals iemand hier al schreef, ook dieren kunnen een doel hebben
Mu!
  donderdag 29 april 2010 @ 11:11:13 #159
8369 speknek
Another day another slay
pi_80835591
Alleen in zover als ze cognitieve vermogens hebben, anders is het mechanisch
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_80835672
Maar is dat van belang? Los van het feit dat cognitive vermogens natuurlijk ook 100% mechanisch zijn? Jijlijkt er vanuit te gaan dat een doel ook gelijk iets van een heel hoogstaand enweldoordacht doel is. Maar als ik 's ochtends wakker word moet ik plassen, en dan heb ik een uiterst mechanisch doel...
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')